QADIMGI YUNONISTON SIVILIZATSIYASI (Yunon sivilizatsiyasining taraqqiyot bosqichlari, Qadimgi yunon madaniyati)

Yuklangan vaqt

2024-04-20

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

40,3 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
QADIMGI YUNONISTON SIVILIZATSIYASI 
 
 Reja: 
1. Yunon sivilizatsiyasining taraqqiyot bosqichlari. 
2. Qadimgi yunon madaniyati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz QADIMGI YUNONISTON SIVILIZATSIYASI Reja: 1. Yunon sivilizatsiyasining taraqqiyot bosqichlari. 2. Qadimgi yunon madaniyati Ilmiybaza.uz 
Mavzuga oid tayanch tushuncha va iboralar: 
Krit-miken madaniyati, axeylar, doriylar, Buyuk yunon mustamlakachiligi, klassik 
davr, ellinizm, polis, Afina, Sparta, miflar, falsafa, etrusklar,  
 
 
 
1. Yevropada ilk bor yuzaga kelgan Yunon sivilizatsiyasi tarixi uch bosqichga 
bo’linadi: birinchisi - bu m.a. II ming yillikda Krit va Mikenada ilk sinfiy jamiyatlar 
va davlat birlashmalarining paydo bo’lishi va halokati.  
Ikkinchi bosqich - bu Krit-Miken sivilizatsiyasining halokatidan keyin antik 
Yunonistonning m.a. XI asrdan m.a. IV asrning so’ngi choragigacha bo’lgan 
taraqqiyot davrini o’z ichiga oladi. Qadimgi Yunon jamiyati taraqqiyotining eng 
yuqori cho’qqisi ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy davlat tuzilmasi bo’lgan yunon 
polislarining tug’ilishi, yuksalishi va tushkunligi bosqichi bo’ldi. Bu bosqich o’z 
ichiga uch davrni oladi: 
 
1. M.a. XI-IX asrlar - Gomer yoki polis arafasi (“Qorong’i asrlar”). Bu 
bosqichda Bolqon Yunonistoni hududida urug’-qabila munosabatlari hukmron 
bo’ladi. 
2. Arxaika davri (m.a. VIII-VI asrlar) - polis-davlatlarning shakllanishi, 
buyuk Yunon kolonizatsiyasi va ilk yunon tiraniyalari davri. 
 
3. Klassik Yunoniston (m.a. V-IV asrlar.) - qadimgi yunon polislari, ularning 
iqtisodiyoti va yunon madaniyatining gullab-yashnagan davri.  
 
M.a. IV asrning so’ngi choragida yunon-makedonlar tomonidan Ahamoniylar 
Eroni davlatining bosib olinishidan yunon tarixining uchinchi so’nggi bosqichi 
boshlanadi. Bu bosqich qariyb uch yuz yilni o’z ichiga olib (m.a. IV asrning so’ngi 
choragi – m.a. 30-yillar), sharq va g’arb madaniyati unsurlarini o’z ichiga olgan ellin 
davlatlarining tashkil topishi, ellin madaniyatining rivojlanishi davridir. M.a. 30-
yilda so’ngi ellin davlatlaridan biri Ptolomeylar Misri mustaqilligini yo’qotib Rimga 
tobe bo’ladi. Shu bilan antik Yunoniston sivilizatsiyasi tarixi tugallanadi. 
 
Endi har bir bosqichning o’ziga xos xususiyatlariga qisqacha to’xtalib 
o’tamiz. Kritda yuzaga kelgan bronza davri sivilizatsiyasi Minoy nomi bilan ataladi. 
M.a. III va II ming yilliklar chegaralarida Kritda dastlabki, markaz-saroylari Knoss, 
Ilmiybaza.uz Mavzuga oid tayanch tushuncha va iboralar: Krit-miken madaniyati, axeylar, doriylar, Buyuk yunon mustamlakachiligi, klassik davr, ellinizm, polis, Afina, Sparta, miflar, falsafa, etrusklar, 1. Yevropada ilk bor yuzaga kelgan Yunon sivilizatsiyasi tarixi uch bosqichga bo’linadi: birinchisi - bu m.a. II ming yillikda Krit va Mikenada ilk sinfiy jamiyatlar va davlat birlashmalarining paydo bo’lishi va halokati. Ikkinchi bosqich - bu Krit-Miken sivilizatsiyasining halokatidan keyin antik Yunonistonning m.a. XI asrdan m.a. IV asrning so’ngi choragigacha bo’lgan taraqqiyot davrini o’z ichiga oladi. Qadimgi Yunon jamiyati taraqqiyotining eng yuqori cho’qqisi ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy davlat tuzilmasi bo’lgan yunon polislarining tug’ilishi, yuksalishi va tushkunligi bosqichi bo’ldi. Bu bosqich o’z ichiga uch davrni oladi: 1. M.a. XI-IX asrlar - Gomer yoki polis arafasi (“Qorong’i asrlar”). Bu bosqichda Bolqon Yunonistoni hududida urug’-qabila munosabatlari hukmron bo’ladi. 2. Arxaika davri (m.a. VIII-VI asrlar) - polis-davlatlarning shakllanishi, buyuk Yunon kolonizatsiyasi va ilk yunon tiraniyalari davri. 3. Klassik Yunoniston (m.a. V-IV asrlar.) - qadimgi yunon polislari, ularning iqtisodiyoti va yunon madaniyatining gullab-yashnagan davri. M.a. IV asrning so’ngi choragida yunon-makedonlar tomonidan Ahamoniylar Eroni davlatining bosib olinishidan yunon tarixining uchinchi so’nggi bosqichi boshlanadi. Bu bosqich qariyb uch yuz yilni o’z ichiga olib (m.a. IV asrning so’ngi choragi – m.a. 30-yillar), sharq va g’arb madaniyati unsurlarini o’z ichiga olgan ellin davlatlarining tashkil topishi, ellin madaniyatining rivojlanishi davridir. M.a. 30- yilda so’ngi ellin davlatlaridan biri Ptolomeylar Misri mustaqilligini yo’qotib Rimga tobe bo’ladi. Shu bilan antik Yunoniston sivilizatsiyasi tarixi tugallanadi. Endi har bir bosqichning o’ziga xos xususiyatlariga qisqacha to’xtalib o’tamiz. Kritda yuzaga kelgan bronza davri sivilizatsiyasi Minoy nomi bilan ataladi. M.a. III va II ming yilliklar chegaralarida Kritda dastlabki, markaz-saroylari Knoss, Ilmiybaza.uz 
Fest, Malliya, Kato-Zakroda bo’lgan davlatlar yuzaga keladi. “Saroy sivilizatsiyasi” 
davri taxminan m.a. 2000 yildan 1400 yilgacha davom etgan. Uning nihoyasiga 
etishi, ayrim olimlarning taxminiga ko’ra, ulkan tabiat ofatlari bilan bog’liq. Ko’p 
o’tmasdan vayron bo’lgan saroylar o’rnida yangilari, yanada hashamatli va 
muhtasham saroylar paydo bo’ladi. “Yangi saroylar” davriga oid Knossdagi saroy 
arxeologik jihatdan juda yaxshi o’rganilgan. Minoy sivilizatsiyasi m.a. XVI-XV 
asrning birinchi yarmida gullab-yashnagan. Yuqorida aytib o’tilganidek, tabiiy ofat 
tufayli vayron bo’lgan va ziflashgan Kritga axeylar bostirib kirgan va sivilizatsiya 
markazi materikka ko’chgan. 
 
Axey sivilizatsiyasining gullab-yashnashi XV-XIII asrlarga to’g’ri keladi. Bu 
davrga saroylar Mikena, Tirinf. Pilos, Afina, Fiva va boshqa joylardan topilgan. 
Axey jamiyati iqtisodiy tizimining asosini saroy xo’jaligi tashkil etgan. Erlar xususiy 
va jamoa erlariga bo’lingan. Jamiyatning eng quyi qatlamini tashkil etgan qullar 
asosan saroyga qarashli bo’lgan. Erkin jamoachilar muhim ijtimoiy guruhni tashkil 
etgan. Davlat tepasida siyosiy va diniy funksiyalarga ega bo’lgan podsho (“vanaka”) 
turgan.  
 
XIII asr oxirida Yunonistonga shimoliy xalqlarning, shu jumladan yunon-
doriylarning kirib kelish boshlandi va XII asr oxiriga kelib axey sivilizatsiyasi yakun 
topdi.  
M.a. XI-IX asrlar haqida ma’lumot beruvchi asosiy manbalar “Iliada” va 
“Odisseya” epik poemalaridir. Ularda  axeylarning Troyaga yurishi haqida hikoya 
qilinadi. Ammo bu asarlarning muallifi hisoblanadigan Gomer m.a.VIII asrda 
yashaganligini hisobga olish lozim. Bu davrda Yunoniston aholisi asosan 
dehqonchilik bilan shug’ullangan, chorvachilik ham rivojlangan. Hunarmandchilik, 
ayniqsa metallsozlikda muhim o’zgarishlar sodir bo’ldi. Aynan shu davrda temirdan 
keng foydalanila boshlandi.  
Yunoniston iqtisodida erkin dehqon etakchi shaxs bo’lgan. Doriylar istilo 
qilgan hududlarda, masalan Spartada ahvol boshqacha bo’lgan, ular mahalliy axey 
aholisini o’zlariga qaram qilib olgan. 
Ilmiybaza.uz Fest, Malliya, Kato-Zakroda bo’lgan davlatlar yuzaga keladi. “Saroy sivilizatsiyasi” davri taxminan m.a. 2000 yildan 1400 yilgacha davom etgan. Uning nihoyasiga etishi, ayrim olimlarning taxminiga ko’ra, ulkan tabiat ofatlari bilan bog’liq. Ko’p o’tmasdan vayron bo’lgan saroylar o’rnida yangilari, yanada hashamatli va muhtasham saroylar paydo bo’ladi. “Yangi saroylar” davriga oid Knossdagi saroy arxeologik jihatdan juda yaxshi o’rganilgan. Minoy sivilizatsiyasi m.a. XVI-XV asrning birinchi yarmida gullab-yashnagan. Yuqorida aytib o’tilganidek, tabiiy ofat tufayli vayron bo’lgan va ziflashgan Kritga axeylar bostirib kirgan va sivilizatsiya markazi materikka ko’chgan. Axey sivilizatsiyasining gullab-yashnashi XV-XIII asrlarga to’g’ri keladi. Bu davrga saroylar Mikena, Tirinf. Pilos, Afina, Fiva va boshqa joylardan topilgan. Axey jamiyati iqtisodiy tizimining asosini saroy xo’jaligi tashkil etgan. Erlar xususiy va jamoa erlariga bo’lingan. Jamiyatning eng quyi qatlamini tashkil etgan qullar asosan saroyga qarashli bo’lgan. Erkin jamoachilar muhim ijtimoiy guruhni tashkil etgan. Davlat tepasida siyosiy va diniy funksiyalarga ega bo’lgan podsho (“vanaka”) turgan. XIII asr oxirida Yunonistonga shimoliy xalqlarning, shu jumladan yunon- doriylarning kirib kelish boshlandi va XII asr oxiriga kelib axey sivilizatsiyasi yakun topdi. M.a. XI-IX asrlar haqida ma’lumot beruvchi asosiy manbalar “Iliada” va “Odisseya” epik poemalaridir. Ularda axeylarning Troyaga yurishi haqida hikoya qilinadi. Ammo bu asarlarning muallifi hisoblanadigan Gomer m.a.VIII asrda yashaganligini hisobga olish lozim. Bu davrda Yunoniston aholisi asosan dehqonchilik bilan shug’ullangan, chorvachilik ham rivojlangan. Hunarmandchilik, ayniqsa metallsozlikda muhim o’zgarishlar sodir bo’ldi. Aynan shu davrda temirdan keng foydalanila boshlandi. Yunoniston iqtisodida erkin dehqon etakchi shaxs bo’lgan. Doriylar istilo qilgan hududlarda, masalan Spartada ahvol boshqacha bo’lgan, ular mahalliy axey aholisini o’zlariga qaram qilib olgan. Ilmiybaza.uz 
Jamiyatni tashkil etishning asosiy shakli jamoaning alohida shakli bo’lgan 
polis edi. Polislarning fuqarolari unga kirgan patriarxal oilalarning boshliqlari edi. 
Polis-jamoa ikki funksiyani bajargan: erni va aholini himoya qilish hamda ichki 
jamoaviy munosabatlarni boshqarish. Faqatgina Spartaga o’xshash qaram aholi 
bo’lgan polislar sodda davlat tashkiloti xususiyatlariga ega bo’la boshladi.  
Arxaika davrida antik jamiyatning asosini tashkil etgan ijtimoiy-iqtisodiy va 
siyosiy xususiyatlar shakllandi: klassik qulchilik; pul munosabatlari va bozor tizimi; 
siyosiy tashkilotning asosiy shakli-polis; xalq suvereniteti konsepsiyasi va 
boshqaruvning demokratik shakli. Arxaik davrda ayrim shahar-davlatlarda 
boshqaruvning tiraniya shakli (m.a. VII-VI asrlar) ham mavjud bo’lgan.  
Aynan shu davrda antik dunyoga to xristianlika qadar ta’sir ko’rsatgan ahloq 
me’yorlari va estetik idellar ishlab chiqildi. Nihoyat bu davrda antik madaniyatning 
asosiy xususiyatlari shakllandi: falsafa va fan, adabiyotning asosiy janrlari, teatr, 
order me’morchiligi, sport. Arxaik davrda sodir bo’lgan “buyuk yunon 
koloniyalashtirishi” ham ulkan tarixiy ahamiyatga ega bo’ldi. 
Klassik davr m.a. VI–V asr chegaralaridan to m.a. 338 yilgacha davom etgan. 
Bu davr Yunonistonning eng yuksalgan, arxaik davrda shakllangan hodisalarning 
gullab-yashnagan, ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy tashkilotning o’ziga xos shakli 
bo’lgan polislarning hukmronlik davridir. Olimlarning fikricha qadimgi yunon 
jamiyati, shu jumladan madaniyat va san’at taraqqiyotining o’ziga xos xususiyatlari 
aynan jamiyatni tashkil etishning polis shakli bilan bog’liqdir.  
 
Bu davrda sodir bo’lgan yunon-fors urushlari Elladaning ijtimoiy-iqtisodiy 
taraqqiyotiga sezilarli ta’sir ko’rsatdi: qulchilikning keng tarqalishi, Afinaning 
yuksalishi va demokratik tuzumning shakllanishi. Shu bilan birga, bu davrda Delos 
dengiz ittifoqi va Peloponnes ittifoqining yuksalishi ular o’rtasidagi Peloponnes 
urushining kelib chiqishiga olib keldi. Bu urush Yunoniston tarixida polis inqirozini 
boshlab berdi, hokimiyat tepasiga oligarxiya kela boshladi.  
 
M.a. IV asrga kelib fuqaro-er egalarining jamoasi sifatida vujudga kelgan 
polislar savdo-pul munosabatlarining rivojlanishiga to’sqinlik qila boshladi. 
Iqtisodiy va siyosiy sohalarda o’zgarishlar sodir bo’ldi, tiraniya qayta tug’ildi. 
Ilmiybaza.uz Jamiyatni tashkil etishning asosiy shakli jamoaning alohida shakli bo’lgan polis edi. Polislarning fuqarolari unga kirgan patriarxal oilalarning boshliqlari edi. Polis-jamoa ikki funksiyani bajargan: erni va aholini himoya qilish hamda ichki jamoaviy munosabatlarni boshqarish. Faqatgina Spartaga o’xshash qaram aholi bo’lgan polislar sodda davlat tashkiloti xususiyatlariga ega bo’la boshladi. Arxaika davrida antik jamiyatning asosini tashkil etgan ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy xususiyatlar shakllandi: klassik qulchilik; pul munosabatlari va bozor tizimi; siyosiy tashkilotning asosiy shakli-polis; xalq suvereniteti konsepsiyasi va boshqaruvning demokratik shakli. Arxaik davrda ayrim shahar-davlatlarda boshqaruvning tiraniya shakli (m.a. VII-VI asrlar) ham mavjud bo’lgan. Aynan shu davrda antik dunyoga to xristianlika qadar ta’sir ko’rsatgan ahloq me’yorlari va estetik idellar ishlab chiqildi. Nihoyat bu davrda antik madaniyatning asosiy xususiyatlari shakllandi: falsafa va fan, adabiyotning asosiy janrlari, teatr, order me’morchiligi, sport. Arxaik davrda sodir bo’lgan “buyuk yunon koloniyalashtirishi” ham ulkan tarixiy ahamiyatga ega bo’ldi. Klassik davr m.a. VI–V asr chegaralaridan to m.a. 338 yilgacha davom etgan. Bu davr Yunonistonning eng yuksalgan, arxaik davrda shakllangan hodisalarning gullab-yashnagan, ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy tashkilotning o’ziga xos shakli bo’lgan polislarning hukmronlik davridir. Olimlarning fikricha qadimgi yunon jamiyati, shu jumladan madaniyat va san’at taraqqiyotining o’ziga xos xususiyatlari aynan jamiyatni tashkil etishning polis shakli bilan bog’liqdir. Bu davrda sodir bo’lgan yunon-fors urushlari Elladaning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotiga sezilarli ta’sir ko’rsatdi: qulchilikning keng tarqalishi, Afinaning yuksalishi va demokratik tuzumning shakllanishi. Shu bilan birga, bu davrda Delos dengiz ittifoqi va Peloponnes ittifoqining yuksalishi ular o’rtasidagi Peloponnes urushining kelib chiqishiga olib keldi. Bu urush Yunoniston tarixida polis inqirozini boshlab berdi, hokimiyat tepasiga oligarxiya kela boshladi. M.a. IV asrga kelib fuqaro-er egalarining jamoasi sifatida vujudga kelgan polislar savdo-pul munosabatlarining rivojlanishiga to’sqinlik qila boshladi. Iqtisodiy va siyosiy sohalarda o’zgarishlar sodir bo’ldi, tiraniya qayta tug’ildi. Ilmiybaza.uz 
O’zaro urushlar YUnonistonni zaiflashtirdi, mamlakat xo’jaligini izdan chiqardi. 
Bundan esa Makedoniya podsholigi foydalanib qoldi. Aleksandr Makedonskiy davri 
klassik davrdan ellinistik davrga o’tish davri bo’ldi.  
 
Makedonskiyning Sharqqa yurishlari va yangi bosib olingan erlarga 
ellinlarning ommaviy ko’chib borishi ellinistik davrni boshlab berdi. Ellinistik 
sivilizatsiyaning geografik va xronologik chegaralari olimlar tomonidan turlicha 
baholanadi. Ellinizm davri uch bosqichga bo’linadi: ellinistsik davlatlarning tashkil 
topishi (m.a. IV asrning oxiri-III asrning boshi), bu davlatlarning ijtimoiy-iqtisodiy 
va siyosiy tizimining shakllanishi va gullab-yashnashi (m.a. III – II asrning boshlari) 
va iqtisodiy tushkunlik, ijtimoiy ziddiyatlarning keskinlashishi, Rim hokimiyatiga 
bo’ysunish davri (m.a. II asr-milodiy I asrning oxiri). 
 
 
2.  
Antik yunon madaniyati uzoq vaqt davomida rivojlanib bordi. Yunon 
madaniyatining eng qadimgi tarixi “Egey” yoki “Krit-Miken” madaniyati bilan 
boshlanadi. Kritda o’ziga xos chiziqli yozuv bo’lgan. 
 
 
Bu davrda hashamatli me’morchilik kompozitsiyalari, podsho saroylari, 
tasviriy va amaliy-dekorativ san’at namunalari yaratilgan. Shunday nodir 
yodgorliklardan biri ingliz arxeologi A.Evans tomonidan Kritdan topilgan Knoss 
saroyining qoldiqlaridir.  Knoss saroyida ustunlardan keng foydalanilgan. Saroy 
devorlariga suratlar ishlangan, pollari esa bejirim naqshlar bilan bezatilgan. “Parijlik 
ayol” deb nom olgan tasvirda shaffof materiallardan to’qilgan libos kiyib olgan ayol 
tasvirlangan. Monumental haykaltaroshlik belgisi bu yerda uchramaydi. Lekin 
amaliy-dekorativ haykaltaroshlik va zargarlik san’ati borasida kritliklar nodir 
yodgorliklar qoldirganlar.  
 
Krit madaniyati inqirozga yuz tutgach, Egey madaniyatining markazi yunon 
materigiga - Peloponnes yarim oroliga ko’chdi. Bizgacha Mikena va Tirinfdagi 
baland tepaliklar ustiga m.a. XIV-XIII asrlarda qurilgan qal’alar, qo’rg’onlar etib 
kelgan. Bu qo’rg’onlarning devorlari og’irligi 12 tonnagacha keladigan toshlardan 
qurilgan bo’lib, devorning qalinligi 6-10 m. hatto undan ham ortiq bo’lgan. Masalan, 
Tirinf qo’rg’oni devorining saqlanib qolgan qismining qalinligi -4,5 m, balandligi -
Ilmiybaza.uz O’zaro urushlar YUnonistonni zaiflashtirdi, mamlakat xo’jaligini izdan chiqardi. Bundan esa Makedoniya podsholigi foydalanib qoldi. Aleksandr Makedonskiy davri klassik davrdan ellinistik davrga o’tish davri bo’ldi. Makedonskiyning Sharqqa yurishlari va yangi bosib olingan erlarga ellinlarning ommaviy ko’chib borishi ellinistik davrni boshlab berdi. Ellinistik sivilizatsiyaning geografik va xronologik chegaralari olimlar tomonidan turlicha baholanadi. Ellinizm davri uch bosqichga bo’linadi: ellinistsik davlatlarning tashkil topishi (m.a. IV asrning oxiri-III asrning boshi), bu davlatlarning ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy tizimining shakllanishi va gullab-yashnashi (m.a. III – II asrning boshlari) va iqtisodiy tushkunlik, ijtimoiy ziddiyatlarning keskinlashishi, Rim hokimiyatiga bo’ysunish davri (m.a. II asr-milodiy I asrning oxiri). 2. Antik yunon madaniyati uzoq vaqt davomida rivojlanib bordi. Yunon madaniyatining eng qadimgi tarixi “Egey” yoki “Krit-Miken” madaniyati bilan boshlanadi. Kritda o’ziga xos chiziqli yozuv bo’lgan. Bu davrda hashamatli me’morchilik kompozitsiyalari, podsho saroylari, tasviriy va amaliy-dekorativ san’at namunalari yaratilgan. Shunday nodir yodgorliklardan biri ingliz arxeologi A.Evans tomonidan Kritdan topilgan Knoss saroyining qoldiqlaridir. Knoss saroyida ustunlardan keng foydalanilgan. Saroy devorlariga suratlar ishlangan, pollari esa bejirim naqshlar bilan bezatilgan. “Parijlik ayol” deb nom olgan tasvirda shaffof materiallardan to’qilgan libos kiyib olgan ayol tasvirlangan. Monumental haykaltaroshlik belgisi bu yerda uchramaydi. Lekin amaliy-dekorativ haykaltaroshlik va zargarlik san’ati borasida kritliklar nodir yodgorliklar qoldirganlar. Krit madaniyati inqirozga yuz tutgach, Egey madaniyatining markazi yunon materigiga - Peloponnes yarim oroliga ko’chdi. Bizgacha Mikena va Tirinfdagi baland tepaliklar ustiga m.a. XIV-XIII asrlarda qurilgan qal’alar, qo’rg’onlar etib kelgan. Bu qo’rg’onlarning devorlari og’irligi 12 tonnagacha keladigan toshlardan qurilgan bo’lib, devorning qalinligi 6-10 m. hatto undan ham ortiq bo’lgan. Masalan, Tirinf qo’rg’oni devorining saqlanib qolgan qismining qalinligi -4,5 m, balandligi - Ilmiybaza.uz 
7,5 m. Mikena qo’rg’onining markaziy darvozasi “Sherlar darvozasi” deb 
nomlangan. Darvoza atrofi yaxlit katta toshlardan qurilgan, tepasiga ustunlarni 
ushlab turgan ikki sherning bo’rtma tasviri ishlangan. Bu ustun Mikena podsholari 
qudrati va birligining ramzi bo’lgan.  
 
Eramizdan avvalgi XII asr o’rtalarida Bolqon yarim orollarining shimolidan 
janubga tomon siljiy boshlagan doriy qabilalarining Egey orollaridagi davlatlarni 
bosib olishi Peloponesdagi Egey madaniyatini tugashiga sabab bo’ldi. Lekin uning 
keyingi ellin madaniyatiga ta’siri kuchli bo’ldi.  
 
Elladaliklar Egey madaniyatining eng yaxshi yutuqlarini o’zlashtirdilar. Ular 
Krit-Miken diniy-mifologik tushunchalarini qabul qildilar. Kulolchilik, mayda 
plastika san’ati an’analari Ellada san’ati taraqqiyotida davom ettirildi.  
  
Qadimgi Yunoniston tarixining Gomer davri san’ati va madaniyatini 
o’rganishda “Iliada” va “Odisseya” dostonlari qimmatli manba hisoblanadi. Mikena 
yozuvlarining o’qilishi shu davrga oid ma’lumotlarning kengayishiga yordam berdi. 
Gomer davrida hunarmandchilik, ayniqsa, kulolchilik va u bilan bog’liq bo’lgan 
ko’zaga gul solish san’ati ravnaq topgan. Dastlabki ishlangan kulolchilik buyumlari 
- ko’zalarda qadimgi yunon amaliy-dekorativ san’atining o’ziga xos xususiyatlari 
namoyon bo’ladi. Bu ko’zalar yuzasiga geometrik naqshlar, o’simliklardan 
ishlangan naqshlar, hayotiy voqealarni sxematik talqin etuvchi tasvirlar ishlangan 
bo’lib, ularning shakli ko’rkam, naqshlar kompozitsiyasi aniq (“Dipilon ko’zalari”).  
 
Arxaika davrida Gretsiyada ilmiy fikrlar rivojlanadi. Tibbiyot, astronomiya, 
tarix, geografiya, matematika taraqqiy qildi, poeziya, adabiyot, teatr kamol topdi. 
Yunonlar o’zlaridan avvalgi xalqlar, Sharq mamlakatlari - Bobil, Misrning fan va 
madaniyat borasidagi yutuqlarini chuqur o’rganib, o’zlarining betakror san’at va 
madaniyatlarini yaratishga muyassar bo’ldilar.  
 
Yunon dunyoqarashi uchun politeizm va tabiatning jonliligi haqidagi 
tasavvurlar xos. Arxaika davrida umumyunon xudolari panteoni shakllandi. Bunga 
misol-Gesiodning “Teogoniya” poemasi. Siyosiy tarqoqlik va kohinlar tabaqasining 
yo’qligi tufayli yunonlarda yagona din shakllanmadi. Ko’plab bir-biriga yaqin diniy 
tizimlar vujudga keldi.  
Ilmiybaza.uz 7,5 m. Mikena qo’rg’onining markaziy darvozasi “Sherlar darvozasi” deb nomlangan. Darvoza atrofi yaxlit katta toshlardan qurilgan, tepasiga ustunlarni ushlab turgan ikki sherning bo’rtma tasviri ishlangan. Bu ustun Mikena podsholari qudrati va birligining ramzi bo’lgan. Eramizdan avvalgi XII asr o’rtalarida Bolqon yarim orollarining shimolidan janubga tomon siljiy boshlagan doriy qabilalarining Egey orollaridagi davlatlarni bosib olishi Peloponesdagi Egey madaniyatini tugashiga sabab bo’ldi. Lekin uning keyingi ellin madaniyatiga ta’siri kuchli bo’ldi. Elladaliklar Egey madaniyatining eng yaxshi yutuqlarini o’zlashtirdilar. Ular Krit-Miken diniy-mifologik tushunchalarini qabul qildilar. Kulolchilik, mayda plastika san’ati an’analari Ellada san’ati taraqqiyotida davom ettirildi. Qadimgi Yunoniston tarixining Gomer davri san’ati va madaniyatini o’rganishda “Iliada” va “Odisseya” dostonlari qimmatli manba hisoblanadi. Mikena yozuvlarining o’qilishi shu davrga oid ma’lumotlarning kengayishiga yordam berdi. Gomer davrida hunarmandchilik, ayniqsa, kulolchilik va u bilan bog’liq bo’lgan ko’zaga gul solish san’ati ravnaq topgan. Dastlabki ishlangan kulolchilik buyumlari - ko’zalarda qadimgi yunon amaliy-dekorativ san’atining o’ziga xos xususiyatlari namoyon bo’ladi. Bu ko’zalar yuzasiga geometrik naqshlar, o’simliklardan ishlangan naqshlar, hayotiy voqealarni sxematik talqin etuvchi tasvirlar ishlangan bo’lib, ularning shakli ko’rkam, naqshlar kompozitsiyasi aniq (“Dipilon ko’zalari”). Arxaika davrida Gretsiyada ilmiy fikrlar rivojlanadi. Tibbiyot, astronomiya, tarix, geografiya, matematika taraqqiy qildi, poeziya, adabiyot, teatr kamol topdi. Yunonlar o’zlaridan avvalgi xalqlar, Sharq mamlakatlari - Bobil, Misrning fan va madaniyat borasidagi yutuqlarini chuqur o’rganib, o’zlarining betakror san’at va madaniyatlarini yaratishga muyassar bo’ldilar. Yunon dunyoqarashi uchun politeizm va tabiatning jonliligi haqidagi tasavvurlar xos. Arxaika davrida umumyunon xudolari panteoni shakllandi. Bunga misol-Gesiodning “Teogoniya” poemasi. Siyosiy tarqoqlik va kohinlar tabaqasining yo’qligi tufayli yunonlarda yagona din shakllanmadi. Ko’plab bir-biriga yaqin diniy tizimlar vujudga keldi. Ilmiybaza.uz 
 
Arxaika davri–me’morchilikning shakllanish davridir. Bu shaharlarning 
rivojlanishi va qurilishi bilan bog’liq. Bu davr uylari sodda va primitiv, asosiy 
e’tibor mahobatli me’morchilik, birinchi navbatda ibodatxonalarga qaratilgan. 
Yunon ibodatxonalari bir necha tipda bo’lib, bularning ichida eng keng tarqalgan 
tipi peripter hisoblangan. Bu tipda qurilgan binoning markaziy qismi muqaddas er-
sella bo’lib, atrofi esa ustunlar bilan o’ralgan. Yunon me’morchiligining o’zga xos 
xususiyati – orderlar tizimining qo’llanilishidir.  
 
Arxaika davrida yunon monumental haykaltaroshligi kamol topa boshladi. 
Persey va Gerakl qahramonligiga, xudolar va gigantlar jangiga bag’ishlangan 
kompozitsiyalar shu davr haykaltaroshligi mahsulidir.  
 
Arxaika davrining ko’zaga surat solish san’ati dastlab qora figurali vazalarda 
namoyon bo’ldi. Ayniqsa qora figurali vazalar ishlash san’ati m.a. VI asrning IIIII 
choragida rivojlangan. Mashhur ustalardan biri, rassom Klitiy bo’lgan. U jahonga 
mashhur bo’lgan “Fransua vazasi”ni bezatgan. Keyinroq qizil figurali vazalar 
ishlash keng tarqaldi. Qizil figuralarda tasvirlangan obrazlar, tasvirlar ko’zaning 
tabiiy rangi - pishirilgan loy rangida (qizg’ish, qizg’ish jigarrang) qoldirib, fon, 
qolgan bo’shliq esa qora lak bilan bo’yab chiqilgan. Bu uslub voqelikni real 
tasvirlashda katta imkoniyatlarga ega bo’lib, m.a. VI asrning 3-choragidan IV 
asrgacha davom etdi.  
 
Arxaika davrining eng katta yutug’i yunon yozuvining paydo bo’lishidir. 
Finikiya bo’g’inli tizimini o’zgartirgan holda yunonlar axborotni aks ettirishning 
oddiy usulini yaratdilar.  
 
Yevropa madaniyati uchun ulkan ahamiyatga ega bo’lgan falsafaning vujudga 
kelishi ham arxaika davri bilan bog’liq. Yunon falsafasining ilk shakli - 
naturfilosofiya taraqqiyoti faylasuflar Fales, Anaksimen, Anaksimandr nomlari 
bilan bog’liq. Bu davrda pifagorchilar maktabi ham yuzaga keldi. 
 
Eramizdan avvalgi V asrning ikkinchi yarmidan boshlab, Gretsiya madaniy 
ravnaqining oltin davri boshlandi. Yangi an’analar dastlab shaharsozlikda ko’zga 
tashlandi. Bu davrda miletlik Gippodamaning shahar qurilishi borasidagi sistemasi 
muhim rol o’ynadi. Shu plan asosida qurilgan Milet, Olinf shaharlarining ko’chalari 
Ilmiybaza.uz Arxaika davri–me’morchilikning shakllanish davridir. Bu shaharlarning rivojlanishi va qurilishi bilan bog’liq. Bu davr uylari sodda va primitiv, asosiy e’tibor mahobatli me’morchilik, birinchi navbatda ibodatxonalarga qaratilgan. Yunon ibodatxonalari bir necha tipda bo’lib, bularning ichida eng keng tarqalgan tipi peripter hisoblangan. Bu tipda qurilgan binoning markaziy qismi muqaddas er- sella bo’lib, atrofi esa ustunlar bilan o’ralgan. Yunon me’morchiligining o’zga xos xususiyati – orderlar tizimining qo’llanilishidir. Arxaika davrida yunon monumental haykaltaroshligi kamol topa boshladi. Persey va Gerakl qahramonligiga, xudolar va gigantlar jangiga bag’ishlangan kompozitsiyalar shu davr haykaltaroshligi mahsulidir. Arxaika davrining ko’zaga surat solish san’ati dastlab qora figurali vazalarda namoyon bo’ldi. Ayniqsa qora figurali vazalar ishlash san’ati m.a. VI asrning IIIII choragida rivojlangan. Mashhur ustalardan biri, rassom Klitiy bo’lgan. U jahonga mashhur bo’lgan “Fransua vazasi”ni bezatgan. Keyinroq qizil figurali vazalar ishlash keng tarqaldi. Qizil figuralarda tasvirlangan obrazlar, tasvirlar ko’zaning tabiiy rangi - pishirilgan loy rangida (qizg’ish, qizg’ish jigarrang) qoldirib, fon, qolgan bo’shliq esa qora lak bilan bo’yab chiqilgan. Bu uslub voqelikni real tasvirlashda katta imkoniyatlarga ega bo’lib, m.a. VI asrning 3-choragidan IV asrgacha davom etdi. Arxaika davrining eng katta yutug’i yunon yozuvining paydo bo’lishidir. Finikiya bo’g’inli tizimini o’zgartirgan holda yunonlar axborotni aks ettirishning oddiy usulini yaratdilar. Yevropa madaniyati uchun ulkan ahamiyatga ega bo’lgan falsafaning vujudga kelishi ham arxaika davri bilan bog’liq. Yunon falsafasining ilk shakli - naturfilosofiya taraqqiyoti faylasuflar Fales, Anaksimen, Anaksimandr nomlari bilan bog’liq. Bu davrda pifagorchilar maktabi ham yuzaga keldi. Eramizdan avvalgi V asrning ikkinchi yarmidan boshlab, Gretsiya madaniy ravnaqining oltin davri boshlandi. Yangi an’analar dastlab shaharsozlikda ko’zga tashlandi. Bu davrda miletlik Gippodamaning shahar qurilishi borasidagi sistemasi muhim rol o’ynadi. Shu plan asosida qurilgan Milet, Olinf shaharlarining ko’chalari Ilmiybaza.uz 
ochiq va keng prospektlardan tashkil topgan. V asrning birinchi yarmida doriy 
me’morchiligining mashhur namunasi bo’lgan Olimpdagi Zevs ibodatxonasi barpo 
etildi. San’atning hamma tur va janrlari rivojlanib, yuqori klassika davri 
kishilarining estetik ideal haqidagi tushunchalarini mukammal badiiy obrazlarda 
ko’rsatadi. Bu taraqqiyotda, so’zsiz, shu davrning yirik davlat arbobi Perikl muhim 
rol o’ynadi. Yuqori klassika davrida Afina akropoli o’zining tugal ko’rinishini 
egalladi. Perikl tashabbusi bilan Afinaning ichki qal’asi - Akropol qayta tiklandi. Bu 
qal’a Eron-Yunon urushida vayron bo’lgan edi. M.a. V asrning uchinchi choragida 
bu yerda Parfenon, katta darvozaxona - Propiley, qanotsiz g’alaba ma’budasi Nikaga 
atab qurilgan Nika Apteros qad ko’tardi. Bu binolar badiiy bezakka boy bo’lgan. 
Masalan, Propiley devorlari davlatning jangovor o’tmishini tasvirlovchi suratlar 
bilan bezatilgan. Akropolning ochiq maydonida Afina davlatining kuch-qudratini va 
ulug’ligini o’zida ifodalab, yunon tarixida birinchi bor umumellin birligini namoyish 
etuvchi me’morchilik ansambli edi. Yunon klassikasi me’morchiligining beqiyos 
namunasi, yuksak aql-zakovat mevasi va afinaliklar homiysi bo’lgan Afina 
ma’budasiga bag’ishlangan Porfenon ibodatxonasi hisoblanadi. U m.a. 447-438 
yillarda 
me’morlar 
Iktin 
va 
Kallikrat 
tomonidan 
qurilgan. 
Parfenon 
ibodatxonasining bezak va haykallari esa davrning buyuk haykaltaroshi, Periklning 
yaqin safdoshi Fidiy rahbarligida bajarilgan.  
 
Bu davrga kelib, haykaltaroshlik yuksak kamolot davriga qadam qo’ydi. 
Haykaltaroshlar endilikda odam qomati va yuz tuzilishini to’g’ri tasvirlabgina 
qolmasdan, o’z asarlarida murakkab harakatlarni ham ifodashga, kompozitsiya 
echimining hayotiy bo’lishiga, inson ma’naviy olamining turli qirralarini yoritishga 
alohida e’tibor bera boshladilar. Bu xususiyat klassika davrining buyuk 
haykaltaroshlari Miron (“Diskobol”, “Afina va Marsiy”), Poliklet (“Dorifor”, 
“Diadumen”), Skopos (“Menada”) ijodida sezilarli edi. Klassika davri tasviriy 
san’atida ham realistik an’analarga intilish kuzatiladi. Bu davrdagi rangtasvir rivoji 
Polignot va Appolodorlar nomi bilan bog’liq.  
 
M.a. V asr dramatik san’atning gullab-yashnash davridir. Esxil, Safokl, 
Evripdlar yaratgan tragediyalar, Aristofan yaratgan komediyalar o’z davrining 
Ilmiybaza.uz ochiq va keng prospektlardan tashkil topgan. V asrning birinchi yarmida doriy me’morchiligining mashhur namunasi bo’lgan Olimpdagi Zevs ibodatxonasi barpo etildi. San’atning hamma tur va janrlari rivojlanib, yuqori klassika davri kishilarining estetik ideal haqidagi tushunchalarini mukammal badiiy obrazlarda ko’rsatadi. Bu taraqqiyotda, so’zsiz, shu davrning yirik davlat arbobi Perikl muhim rol o’ynadi. Yuqori klassika davrida Afina akropoli o’zining tugal ko’rinishini egalladi. Perikl tashabbusi bilan Afinaning ichki qal’asi - Akropol qayta tiklandi. Bu qal’a Eron-Yunon urushida vayron bo’lgan edi. M.a. V asrning uchinchi choragida bu yerda Parfenon, katta darvozaxona - Propiley, qanotsiz g’alaba ma’budasi Nikaga atab qurilgan Nika Apteros qad ko’tardi. Bu binolar badiiy bezakka boy bo’lgan. Masalan, Propiley devorlari davlatning jangovor o’tmishini tasvirlovchi suratlar bilan bezatilgan. Akropolning ochiq maydonida Afina davlatining kuch-qudratini va ulug’ligini o’zida ifodalab, yunon tarixida birinchi bor umumellin birligini namoyish etuvchi me’morchilik ansambli edi. Yunon klassikasi me’morchiligining beqiyos namunasi, yuksak aql-zakovat mevasi va afinaliklar homiysi bo’lgan Afina ma’budasiga bag’ishlangan Porfenon ibodatxonasi hisoblanadi. U m.a. 447-438 yillarda me’morlar Iktin va Kallikrat tomonidan qurilgan. Parfenon ibodatxonasining bezak va haykallari esa davrning buyuk haykaltaroshi, Periklning yaqin safdoshi Fidiy rahbarligida bajarilgan. Bu davrga kelib, haykaltaroshlik yuksak kamolot davriga qadam qo’ydi. Haykaltaroshlar endilikda odam qomati va yuz tuzilishini to’g’ri tasvirlabgina qolmasdan, o’z asarlarida murakkab harakatlarni ham ifodashga, kompozitsiya echimining hayotiy bo’lishiga, inson ma’naviy olamining turli qirralarini yoritishga alohida e’tibor bera boshladilar. Bu xususiyat klassika davrining buyuk haykaltaroshlari Miron (“Diskobol”, “Afina va Marsiy”), Poliklet (“Dorifor”, “Diadumen”), Skopos (“Menada”) ijodida sezilarli edi. Klassika davri tasviriy san’atida ham realistik an’analarga intilish kuzatiladi. Bu davrdagi rangtasvir rivoji Polignot va Appolodorlar nomi bilan bog’liq. M.a. V asr dramatik san’atning gullab-yashnash davridir. Esxil, Safokl, Evripdlar yaratgan tragediyalar, Aristofan yaratgan komediyalar o’z davrining Ilmiybaza.uz 
muhim muammolarini ochib berishga xizmat qilgan.  
M.a. V asrda eng yirik 
yunon tarixchilari Gerodot va Fukidid o’z asarlarini yaratdilar va tarix ilmi rivojiga 
ulkan hissa qo’shdilar.  Klassika davrida yunon falsafasi ham o’ziga xos tarzda 
rivoj topdi. Geraklit, Empedokl, Anaksagor, Levkipp, Demokrit, Protagor, Sokrat 
kabi faylasuflar bu davrda turli falsafa maktablariga asos soldilar.  
 
Ellinizm davri me’morchiligi o’zining hashamatliligi, dabdabadorligi va katta 
hajmga intilishi bilan xarakterlanadi. Me’morchilik nazariyasi rivojlanadi Uning 
bosh maydoni atrofi esa turli ijtimoiy binolar bilan o’ralgan. 
Ellinizm 
davri 
madaniyati yaxlit tusga ega emas edi, u har bir hududda mahalliy an’anaviy va yunon 
madaniyatining o’zaro ta’siri natijasida shakllangan edi. Shu bilan birga ellinistik 
madaniyatni umumiy xususiyatlarga ega bo’lgan yaxlit hodisa sifatida baholash 
mumkin. Ellinistik madaniyatning vujudga kelishida ellin turmush tarzi va ellin 
ta’limotining tarqalishi muhim omil bo’ldi.  
 
Ellinistik shaharlar o’ziga xos qiyofaga ega edi. Masalan, Misr Ptolemeylar 
podsholigining poytaxti Aleksandriya ellinistik dunyoning yirik madaniy-siyosiy 
markazi, yirik port shahri edi. Bu davrda jamoat binolarining yangi tiplari paydo 
bo’ldi: kutubxonalar (Aleksandriya, Pergam va b.), Museyon (Aleksandriya, 
Antioxiya), spetsifik binolar- 120 metrlik Faross mayog’i va Afinadagi SHamollar 
minorasi.  
 
Ellinizm davrida sharq va yunon dunyosida to’plangan bilimlarning 
solishtirilishi uning klassifikatsiyasi va yanada taraqqiy etishiga asos bo’ldi. 
Matematika (Evklid, Appoloniy, Arximed), astronomiya (Kiden, Naburian, 
Aristarx, Gipparx), geografiya (Erastofen, Posidoniy, Gippal, Strabon), botanika 
(Feofrast), meditsina (Gerofil Xalkedonskiy, Erasistrat) kabi fanlarda ulkan yutuqlar 
qo’lga kiritildi.  
 
Adabiyotda eski janrlar-epos, tragediya, lirika, ritorika va tarixiy proza yanada 
rivojlandi va yangi janrlar-filologik tadqiqotlar, lug’atlar, biografiyalar va h.k. 
yuzaga keldi.  
Monumental haykaltaroshlik bu davrda yanada rivoj topdi. 
Ellinistik 
haykaltaroshlikka 
mifologik 
mavzular, 
mahobat, 
murakkab 
kompozitsiyalar xos. Masalan, Rodos kolossi-Xeres tomonidan yaratilgan 
Ilmiybaza.uz muhim muammolarini ochib berishga xizmat qilgan. M.a. V asrda eng yirik yunon tarixchilari Gerodot va Fukidid o’z asarlarini yaratdilar va tarix ilmi rivojiga ulkan hissa qo’shdilar. Klassika davrida yunon falsafasi ham o’ziga xos tarzda rivoj topdi. Geraklit, Empedokl, Anaksagor, Levkipp, Demokrit, Protagor, Sokrat kabi faylasuflar bu davrda turli falsafa maktablariga asos soldilar. Ellinizm davri me’morchiligi o’zining hashamatliligi, dabdabadorligi va katta hajmga intilishi bilan xarakterlanadi. Me’morchilik nazariyasi rivojlanadi Uning bosh maydoni atrofi esa turli ijtimoiy binolar bilan o’ralgan. Ellinizm davri madaniyati yaxlit tusga ega emas edi, u har bir hududda mahalliy an’anaviy va yunon madaniyatining o’zaro ta’siri natijasida shakllangan edi. Shu bilan birga ellinistik madaniyatni umumiy xususiyatlarga ega bo’lgan yaxlit hodisa sifatida baholash mumkin. Ellinistik madaniyatning vujudga kelishida ellin turmush tarzi va ellin ta’limotining tarqalishi muhim omil bo’ldi. Ellinistik shaharlar o’ziga xos qiyofaga ega edi. Masalan, Misr Ptolemeylar podsholigining poytaxti Aleksandriya ellinistik dunyoning yirik madaniy-siyosiy markazi, yirik port shahri edi. Bu davrda jamoat binolarining yangi tiplari paydo bo’ldi: kutubxonalar (Aleksandriya, Pergam va b.), Museyon (Aleksandriya, Antioxiya), spetsifik binolar- 120 metrlik Faross mayog’i va Afinadagi SHamollar minorasi. Ellinizm davrida sharq va yunon dunyosida to’plangan bilimlarning solishtirilishi uning klassifikatsiyasi va yanada taraqqiy etishiga asos bo’ldi. Matematika (Evklid, Appoloniy, Arximed), astronomiya (Kiden, Naburian, Aristarx, Gipparx), geografiya (Erastofen, Posidoniy, Gippal, Strabon), botanika (Feofrast), meditsina (Gerofil Xalkedonskiy, Erasistrat) kabi fanlarda ulkan yutuqlar qo’lga kiritildi. Adabiyotda eski janrlar-epos, tragediya, lirika, ritorika va tarixiy proza yanada rivojlandi va yangi janrlar-filologik tadqiqotlar, lug’atlar, biografiyalar va h.k. yuzaga keldi. Monumental haykaltaroshlik bu davrda yanada rivoj topdi. Ellinistik haykaltaroshlikka mifologik mavzular, mahobat, murakkab kompozitsiyalar xos. Masalan, Rodos kolossi-Xeres tomonidan yaratilgan Ilmiybaza.uz 
Geliosning 35 metrlik bronza haykali san’at va texnika mo’’jizasi edi. Pergamdagi 
Zevs mehrobida aks ettirilgan xudolar va gigantlar kurashi sahnalari ( uzunligi 120 
m.) dinamikasi, ifodaliligi va dramatizmi bilan ajralib turadi. Bu davrda Lisipp, 
Skopas va Praksitel an’analarini davom ettirgan rodoss, pergam va aleksandriya 
haykaltaroshlik maktablari shakllandi. Aleksandrning “Melos orolidagi Afrodita” 
(“Venera Miolsskaya”), noma’lum haykaltaroshlarning “Samofrakiya orolidagi 
Nika”, “Anadiomen Afroditasi”, Agesandr, Polidor va Afinodorlar tomonidan 
yaratilgan “Laokoon”, “Farnez buqasi”, “O’layotgan gall”, “O’zi va xotinini 
o’ldirayotgan gall” kabi asarlar ellinistik haykaltaroshlikning durdonalaridir.  
 
Portret haykaltaroshligi va rangtasviri ham yuksak darajada taraqqiy etdi. Bu 
haqida Fayum vohasi portretlari orqali xulosa chiqarish mumkin.  
 
Ellinistik davrdagi tarixiy va falsafiy asarlarda insonning jamiyatga, o’z 
davrining siyosiy va ijtimoiy muammolariga munosabati aks etgan. Bu davr 
falsafasida kiniklar va skeptiklar maktabining roli o’sdi. Stoiklar va Epikur falsafasi 
yangi davrning dunyoqarashining asosiy xususiyatlarini o’zida aks ettirdi. 
 
Ellinistik davr diniy e’tiqodlarida ham yunon va sharq diniy tasavvurlarining 
o’zaro ta’sirini ko’rish mumkin. Bu davrda an’anaviy yunon xudolari bilan bir 
qatorda sharq xudolariga (Aarapis, Isida, Kibela) topinish ham keng tarqaldi. 
Ellinistsik podsholar, qadimgi SHarq an’analaridan foydalangan holda podsholarga 
topinishni keng yoyishga harakat qilardilar. Rim tomonidan ellinistik davlatlarning 
zabt etilishi, Sharqiy O’rta erdengizi mamlakatlariga siyosiy va ijtimoiy-iqtisodiy 
munosabatlarning rimcha shaklining yoyilishi o’z navbatida aks ta’sirga ega edi-
Rimga ellinistik madaniyat, mafkura va ijtimoiy-siyosiy tuzilmalar kirib kela 
boshladi. Ellinistik dunyoning ko’plab xususiyatlari Rim imperiyasi tomonidan 
meros qilib olindi. 
 
6.3. Italiyada m.a. avvalgi 3—2 minginchi yillarda shaharlar mavjud bo’lgan. 
Bu davrda Italiyada bir qancha qabilalar yashagan. SHulardan biri italiy qabilalari 
bo’lib, ular yashagan erlarni (hozirgi Rim atrofi), Italiya deb ataganlar. Keyinchalik 
butun Apenin oroli Italiya deb yuritila boshlagan. Italiya, uning tuprog’ida 
maydonga kelgan Rim davlati esa jahon madaniyatining ravnaqiga katta hissa 
Ilmiybaza.uz Geliosning 35 metrlik bronza haykali san’at va texnika mo’’jizasi edi. Pergamdagi Zevs mehrobida aks ettirilgan xudolar va gigantlar kurashi sahnalari ( uzunligi 120 m.) dinamikasi, ifodaliligi va dramatizmi bilan ajralib turadi. Bu davrda Lisipp, Skopas va Praksitel an’analarini davom ettirgan rodoss, pergam va aleksandriya haykaltaroshlik maktablari shakllandi. Aleksandrning “Melos orolidagi Afrodita” (“Venera Miolsskaya”), noma’lum haykaltaroshlarning “Samofrakiya orolidagi Nika”, “Anadiomen Afroditasi”, Agesandr, Polidor va Afinodorlar tomonidan yaratilgan “Laokoon”, “Farnez buqasi”, “O’layotgan gall”, “O’zi va xotinini o’ldirayotgan gall” kabi asarlar ellinistik haykaltaroshlikning durdonalaridir. Portret haykaltaroshligi va rangtasviri ham yuksak darajada taraqqiy etdi. Bu haqida Fayum vohasi portretlari orqali xulosa chiqarish mumkin. Ellinistik davrdagi tarixiy va falsafiy asarlarda insonning jamiyatga, o’z davrining siyosiy va ijtimoiy muammolariga munosabati aks etgan. Bu davr falsafasida kiniklar va skeptiklar maktabining roli o’sdi. Stoiklar va Epikur falsafasi yangi davrning dunyoqarashining asosiy xususiyatlarini o’zida aks ettirdi. Ellinistik davr diniy e’tiqodlarida ham yunon va sharq diniy tasavvurlarining o’zaro ta’sirini ko’rish mumkin. Bu davrda an’anaviy yunon xudolari bilan bir qatorda sharq xudolariga (Aarapis, Isida, Kibela) topinish ham keng tarqaldi. Ellinistsik podsholar, qadimgi SHarq an’analaridan foydalangan holda podsholarga topinishni keng yoyishga harakat qilardilar. Rim tomonidan ellinistik davlatlarning zabt etilishi, Sharqiy O’rta erdengizi mamlakatlariga siyosiy va ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlarning rimcha shaklining yoyilishi o’z navbatida aks ta’sirga ega edi- Rimga ellinistik madaniyat, mafkura va ijtimoiy-siyosiy tuzilmalar kirib kela boshladi. Ellinistik dunyoning ko’plab xususiyatlari Rim imperiyasi tomonidan meros qilib olindi. 6.3. Italiyada m.a. avvalgi 3—2 minginchi yillarda shaharlar mavjud bo’lgan. Bu davrda Italiyada bir qancha qabilalar yashagan. SHulardan biri italiy qabilalari bo’lib, ular yashagan erlarni (hozirgi Rim atrofi), Italiya deb ataganlar. Keyinchalik butun Apenin oroli Italiya deb yuritila boshlagan. Italiya, uning tuprog’ida maydonga kelgan Rim davlati esa jahon madaniyatining ravnaqiga katta hissa Ilmiybaza.uz 
qo’shdi. Dastlab Tibr qirg’og’idagi uncha katta bo’lmagan oligarx respublika, 
so’ngra butun Italiyaning xo’jayini bo’lgan va nihoyat, butun O’rta er dengizi bo’yi 
va antik dunyoni zabt etib ulkan davlatga aylangan Rimning harbiy qudrati ortib 
bordi. M.a. 146 yilda Karfagenning qulashi bilan Rim butun Gretsiyani egalladi.  
Ammo «Asir olingan Gretsiya o’zining madaniyatsiz g’olibini endi» 
(Goratsiy). Rimliklar yunonlardan juda ko’p sivlizatsiya yutuqlarini o’zlashtirdilar. 
M.a. VII asrdan to yangi eraning V asriga qadar bo’lgan o’n ikki asr mobaynida 
italiyaliklar san’ati va badiiy madaniyati o’zining gullagan davrini boshidan 
kechirdi. Qadimgi dunyoning yirik davlatlaridan hisoblangan Rim imperiyasi 
paytida katta hajmdagi me’morlik ansambllari vujudga keldi, me’morlikning yangi 
tiplari paydo bo’ldi. Italiyaliklar qadimgi Gretsiya san’ati va madaniyatiga zo’r 
hurmat bilan qaradilar. Uni ijodiy o’zlashtirdilar, nazariyasini yangi ilmiy bilimlar 
bilan boyitdilar. Rim haykaltaroshligi va tasviriy san’atida ellinistik ta’sir juda 
kuchli bo’lganligi o’ziga xos rim san’atining taraqqiyotiga halaqit berardi. 
Keyinchalik rimliklar realistik portret, tarixiy mavzudagi relef yaratish, mozaika, 
amaliy san’at borasida novatorlik namunalarini ko’rsatdilar. 
 
 Rim san’atining rivojlanish davrlari: 
1. 
Rim respublikasigacha bo’lgan davr (m.a. 3000 y-m.a.3 asr) 
2. 
Rim respublikasi davri (m.a. 3 asr-m.a.1 asrgacha) 
3. 
Rim imperiyasi davri (m.a. 1 asr oxiri-m. 5 asr) 
 
Qadimgi Rim san’ati Apenin yarim orollaridagi ko’pgina xalqlar, jumladan, 
etrusklar, keyinroq Rim bosib olgan erlardagi boshqa xalqlar san’ati ta’sirida rivoj 
topdi. Rim tarixining ilk bosqichi (m.a. VIII-VI asrlar) da etrusklar – «dengiz 
xalqlari» muhim o’rin tutgan. Etrusk san’ati o’ziga xos bo’lib, unda Kichik Osiyo, 
keyinchalik Gretsiyaning ta’siri sezilib turadi. Etrusk san’atida realizmga intilish 
kuchli, buni etrusk zodagonlarining dahmalaridagi tasvirlarda ko’rish mumkin. 
Ularda xo’jalik hayotidan sahnalar tasvirlangan. Realistik an’analar portretlarda ham 
ko’rinib turadi: vafot etganlarning niqoblari yoki inson boshi shaklidagi dafn 
idishlari, ayniqsa terrakota qabrtoshlarida. Etrusk haykaltaroshligi rim portret 
janriga katta ta’sir ko’rsatgan. 
Ilmiybaza.uz qo’shdi. Dastlab Tibr qirg’og’idagi uncha katta bo’lmagan oligarx respublika, so’ngra butun Italiyaning xo’jayini bo’lgan va nihoyat, butun O’rta er dengizi bo’yi va antik dunyoni zabt etib ulkan davlatga aylangan Rimning harbiy qudrati ortib bordi. M.a. 146 yilda Karfagenning qulashi bilan Rim butun Gretsiyani egalladi. Ammo «Asir olingan Gretsiya o’zining madaniyatsiz g’olibini endi» (Goratsiy). Rimliklar yunonlardan juda ko’p sivlizatsiya yutuqlarini o’zlashtirdilar. M.a. VII asrdan to yangi eraning V asriga qadar bo’lgan o’n ikki asr mobaynida italiyaliklar san’ati va badiiy madaniyati o’zining gullagan davrini boshidan kechirdi. Qadimgi dunyoning yirik davlatlaridan hisoblangan Rim imperiyasi paytida katta hajmdagi me’morlik ansambllari vujudga keldi, me’morlikning yangi tiplari paydo bo’ldi. Italiyaliklar qadimgi Gretsiya san’ati va madaniyatiga zo’r hurmat bilan qaradilar. Uni ijodiy o’zlashtirdilar, nazariyasini yangi ilmiy bilimlar bilan boyitdilar. Rim haykaltaroshligi va tasviriy san’atida ellinistik ta’sir juda kuchli bo’lganligi o’ziga xos rim san’atining taraqqiyotiga halaqit berardi. Keyinchalik rimliklar realistik portret, tarixiy mavzudagi relef yaratish, mozaika, amaliy san’at borasida novatorlik namunalarini ko’rsatdilar. Rim san’atining rivojlanish davrlari: 1. Rim respublikasigacha bo’lgan davr (m.a. 3000 y-m.a.3 asr) 2. Rim respublikasi davri (m.a. 3 asr-m.a.1 asrgacha) 3. Rim imperiyasi davri (m.a. 1 asr oxiri-m. 5 asr) Qadimgi Rim san’ati Apenin yarim orollaridagi ko’pgina xalqlar, jumladan, etrusklar, keyinroq Rim bosib olgan erlardagi boshqa xalqlar san’ati ta’sirida rivoj topdi. Rim tarixining ilk bosqichi (m.a. VIII-VI asrlar) da etrusklar – «dengiz xalqlari» muhim o’rin tutgan. Etrusk san’ati o’ziga xos bo’lib, unda Kichik Osiyo, keyinchalik Gretsiyaning ta’siri sezilib turadi. Etrusk san’atida realizmga intilish kuchli, buni etrusk zodagonlarining dahmalaridagi tasvirlarda ko’rish mumkin. Ularda xo’jalik hayotidan sahnalar tasvirlangan. Realistik an’analar portretlarda ham ko’rinib turadi: vafot etganlarning niqoblari yoki inson boshi shaklidagi dafn idishlari, ayniqsa terrakota qabrtoshlarida. Etrusk haykaltaroshligi rim portret janriga katta ta’sir ko’rsatgan. Ilmiybaza.uz 
 
Rim me’morlari ham etrusklardan ko’p narsalarni qabul qilgan. Etrusklar 
toshlardan katta-katta imoratlar solganlar, birinchi bo’lib toshdan gumbaz va arkalar 
ishlaganlar. Etruriya shaharlari (Kere, Tarkvini, Veym, Klezium) baland, qalin, 
mustahkam devorlar bilan o’ralgan. Keng yo’llar, mustahkam ko’prik va kanallar 
qurilgan. Etrusk dahmalari yunon namunalari asosida qurilgan bo’lsa-da, mahalliy 
me’morlar unga ancha o’zgarish kiritishgan. Ular frizlar va karnizlarni bareleflar 
bilan qoplashgan, frontonlar esa terrakota shakllar bilan bezatilgan.  
 
Haykaltaroshlar 
asosan 
terrakota, 
gil, 
bronzadan 
foydalanishgan. 
Haykaltaroshlik namunalari: sarkofaglar, Veylik Appolon haykali, «Advokat» 
bronza 
haykali, 
Arretiyadagi 
sher 
va 
echki 
boshli ximeralar. 
Etrusk 
haykaltaroshlaridan biri Vulka hisoblanadi. U Rimga Kapitoliydagi Yupiter 
ibodatxonasini bezashga taklif etilgan. Vulka Veyidagi Apollon ibodatxonasining 
dekorativ haykallarini ham ishlagan. Apollon (Veym Apoloni deb vaqti 
tasvirlangan. Shaffof, engil libos ostidan uning rivojlangan yuritiladi) san’atkor 
ijodining o’ziga xos tomonini xarakterlaydi. Unda san’at va nur xudosi bo’lgan 
Apollonning shaxdam qadamlar bilan odimlab ketayotgan muskuli va kuchli qomati 
ko’rinib turibdi.  
  
Etrusk 
madaniyatining 
Sharq 
bilan 
bog’liqligini 
avvalo 
mahalliy 
zodagonlarning mahobatli dahmalari orqali ko’rish mumkin. Toloslar - dafn 
kamerasi va koridordan iborat bo’lib, ustida ulkan qo’rg’on barpo etilgan. Volk, 
Tarkviniya va Kornetodagi dahmalar ichki tomondan yorqin suratlar bilan 
bezatilgan. Etrusk madaniyatining rivojlanishida italiyadagi yunon koloniyalari 
katta rol o’ynagan. Etruriya jamiyatining eng gullagan davri eramizdan avvalgi VII-
VI asrlarga to’g’ri keladi. Eramizdan avvalgi VI asrdan boshlab, Etrusk san’atiga 
Italiyaning janubidagi yunon koloniyalari san’atining tasviri sezila boshladi. 
Etrusklar yunon alfavitini, teatr va mifologiyasini qabul qildilar. Yunonlar singari 
ular ham yuzasiga bareleflar tushirilgan oltin tangalar chiqara boshladilar. 
     VI asr oxirida Rimning qudrati oshdi. M.a. 753 yilda barpo etilgan Rim m.a. 280 
yilda butun Italiyada o’z hukmronligini o’rnatgan. Erishgan buyuk zafarlariga 
qaramay Rim shahri hali ellinistik Sharqning hashamatli va to’g’ri rejalashtirilgan 
Ilmiybaza.uz Rim me’morlari ham etrusklardan ko’p narsalarni qabul qilgan. Etrusklar toshlardan katta-katta imoratlar solganlar, birinchi bo’lib toshdan gumbaz va arkalar ishlaganlar. Etruriya shaharlari (Kere, Tarkvini, Veym, Klezium) baland, qalin, mustahkam devorlar bilan o’ralgan. Keng yo’llar, mustahkam ko’prik va kanallar qurilgan. Etrusk dahmalari yunon namunalari asosida qurilgan bo’lsa-da, mahalliy me’morlar unga ancha o’zgarish kiritishgan. Ular frizlar va karnizlarni bareleflar bilan qoplashgan, frontonlar esa terrakota shakllar bilan bezatilgan. Haykaltaroshlar asosan terrakota, gil, bronzadan foydalanishgan. Haykaltaroshlik namunalari: sarkofaglar, Veylik Appolon haykali, «Advokat» bronza haykali, Arretiyadagi sher va echki boshli ximeralar. Etrusk haykaltaroshlaridan biri Vulka hisoblanadi. U Rimga Kapitoliydagi Yupiter ibodatxonasini bezashga taklif etilgan. Vulka Veyidagi Apollon ibodatxonasining dekorativ haykallarini ham ishlagan. Apollon (Veym Apoloni deb vaqti tasvirlangan. Shaffof, engil libos ostidan uning rivojlangan yuritiladi) san’atkor ijodining o’ziga xos tomonini xarakterlaydi. Unda san’at va nur xudosi bo’lgan Apollonning shaxdam qadamlar bilan odimlab ketayotgan muskuli va kuchli qomati ko’rinib turibdi. Etrusk madaniyatining Sharq bilan bog’liqligini avvalo mahalliy zodagonlarning mahobatli dahmalari orqali ko’rish mumkin. Toloslar - dafn kamerasi va koridordan iborat bo’lib, ustida ulkan qo’rg’on barpo etilgan. Volk, Tarkviniya va Kornetodagi dahmalar ichki tomondan yorqin suratlar bilan bezatilgan. Etrusk madaniyatining rivojlanishida italiyadagi yunon koloniyalari katta rol o’ynagan. Etruriya jamiyatining eng gullagan davri eramizdan avvalgi VII- VI asrlarga to’g’ri keladi. Eramizdan avvalgi VI asrdan boshlab, Etrusk san’atiga Italiyaning janubidagi yunon koloniyalari san’atining tasviri sezila boshladi. Etrusklar yunon alfavitini, teatr va mifologiyasini qabul qildilar. Yunonlar singari ular ham yuzasiga bareleflar tushirilgan oltin tangalar chiqara boshladilar. VI asr oxirida Rimning qudrati oshdi. M.a. 753 yilda barpo etilgan Rim m.a. 280 yilda butun Italiyada o’z hukmronligini o’rnatgan. Erishgan buyuk zafarlariga qaramay Rim shahri hali ellinistik Sharqning hashamatli va to’g’ri rejalashtirilgan Ilmiybaza.uz 
shaharlariga bas kelolmas edi. Rim ibodatxonalarida etrusklar san’ati ta’sirini 
ko’rish mumkin. Kapitoliy ibodatxonasi Yupiter, Minerva sharafiga 509 yilda 
qurilgan.  
Rim me’morligida I asrning oxiri va II asr boshlarida eng katta me’morlik 
komplekslari yaratildi, ko’p qavatli binolar vujudga keldi va shahar qiyofasini 
belgiladi. Yuliylar, Flaviylar, Severlar kabi imperatorlar davrida qurilgan g’oyatda 
katta saroylar, zafar ustunlari shu davr ideologiyasini badiiy ifodalovchi yodgorlik 
sifatida xarakterlidir. Shunday me’morlik kompozitsiyalaridan biri 81-yilda qurilgan 
Tit me’morial zafar arkidir. Keyinroq Septima, Sever, Troyan va Konstantinlarga 
atab shunday zafar arklari qurilgan. 
Qadimgi Rimning eng katta binolaridan biri Kolizey amfiteatridir. Planda 
Kolizey gigant oval bo’lib, uning asosi 188x156 m, devorlarning balandligi 48,5 m 
ga yaqin. Gladiatorlar jangi uchun mo’ljallangan bu binoga bir vaqtning o’zida 55 
ming tomoshabin kira olgan. Rim me’morligining yana muhim yodgorligi «hamma 
xudolarning qasri» — Panteon hisoblanadi. Me’mor Apollodor Damashqiy 
tomonidan 118—125 yillarda qurilgan bu bino antik dunyoning eng katta gumbazli 
binosi bo’lib, unda Rim me’morligining novatorlik xususiyati yaqqol ko’zga 
tashlanadi.  
Rim me’morligida paydo bo’lgai yangi tiplardan biri termalar — (suv 
saroylari)dir. Iliq va sovuq suvli hovuzlar, gimnastika zallari, oromgoxlar, 
kutubxona bo’lgan 2—3 ming kishiga mo’ljallangan bunday suv saroylari bezagiga 
aloxida e’tibor berilgan. Mozaika va devoriy suratlar, haykal va amaliy san’at 
buyumlari saroy go’zalligiga go’zallik qo’shgan. Imperator Karakalla davridagi 
terma (211—216 yillarda qurilgan), ayniqsa, katta va hashamatli bo’lgan. 11 gektar 
erni egallagan bu saroy dam olish, ko’ngil ochish uchun ham mo’ljallangan. 
Rim me’morligining so’nggi muhim yodgorligi Rim forumidagi Maksensiya 
baziklikasidir. 306—312 yillarda karkas konstruksiyasida qurilgan bu bino antik 
davrning eng katta grajdan me’morligidir. Turli siyosiy yig’ilishlar o’tkazish, savdo-
sotiq ishlarini olib borish uchun mo’ljallangan bu bino intereri uch nefli bo’lgan. 
Ilmiybaza.uz shaharlariga bas kelolmas edi. Rim ibodatxonalarida etrusklar san’ati ta’sirini ko’rish mumkin. Kapitoliy ibodatxonasi Yupiter, Minerva sharafiga 509 yilda qurilgan. Rim me’morligida I asrning oxiri va II asr boshlarida eng katta me’morlik komplekslari yaratildi, ko’p qavatli binolar vujudga keldi va shahar qiyofasini belgiladi. Yuliylar, Flaviylar, Severlar kabi imperatorlar davrida qurilgan g’oyatda katta saroylar, zafar ustunlari shu davr ideologiyasini badiiy ifodalovchi yodgorlik sifatida xarakterlidir. Shunday me’morlik kompozitsiyalaridan biri 81-yilda qurilgan Tit me’morial zafar arkidir. Keyinroq Septima, Sever, Troyan va Konstantinlarga atab shunday zafar arklari qurilgan. Qadimgi Rimning eng katta binolaridan biri Kolizey amfiteatridir. Planda Kolizey gigant oval bo’lib, uning asosi 188x156 m, devorlarning balandligi 48,5 m ga yaqin. Gladiatorlar jangi uchun mo’ljallangan bu binoga bir vaqtning o’zida 55 ming tomoshabin kira olgan. Rim me’morligining yana muhim yodgorligi «hamma xudolarning qasri» — Panteon hisoblanadi. Me’mor Apollodor Damashqiy tomonidan 118—125 yillarda qurilgan bu bino antik dunyoning eng katta gumbazli binosi bo’lib, unda Rim me’morligining novatorlik xususiyati yaqqol ko’zga tashlanadi. Rim me’morligida paydo bo’lgai yangi tiplardan biri termalar — (suv saroylari)dir. Iliq va sovuq suvli hovuzlar, gimnastika zallari, oromgoxlar, kutubxona bo’lgan 2—3 ming kishiga mo’ljallangan bunday suv saroylari bezagiga aloxida e’tibor berilgan. Mozaika va devoriy suratlar, haykal va amaliy san’at buyumlari saroy go’zalligiga go’zallik qo’shgan. Imperator Karakalla davridagi terma (211—216 yillarda qurilgan), ayniqsa, katta va hashamatli bo’lgan. 11 gektar erni egallagan bu saroy dam olish, ko’ngil ochish uchun ham mo’ljallangan. Rim me’morligining so’nggi muhim yodgorligi Rim forumidagi Maksensiya baziklikasidir. 306—312 yillarda karkas konstruksiyasida qurilgan bu bino antik davrning eng katta grajdan me’morligidir. Turli siyosiy yig’ilishlar o’tkazish, savdo- sotiq ishlarini olib borish uchun mo’ljallangan bu bino intereri uch nefli bo’lgan. Ilmiybaza.uz 
Shaharning markaziy maydonlari — forumlari, ayniqsa, go’zal bo’lgan. 
Italiyaning asosiy yo’llari forumdan boshlangan, shaharning asosiy ko’chalari shu 
forumga borib taqalgan. Uning markazida haykallar, dekorativ ustunlar o’rnatilgan. 
Imperator Troyan forumi esa juda hashamatli bo’lgan. Me’mor Apollodor 
tomonidan 109-113 yillarda qurilgan bu forum maydoni 116x95 m bo’lib, uning 
o’rtasidagi 27 metrli ustunga Troyanning daklarga qarshi olib borgan kurashini aks 
ettiruvchi bo’rtma tasvir yuqoriga o’ralib chiquvchi burama frizda ishlangan. Ustun 
tepasiga imperatorning bronza haykali o’rnatilgan. Bu haykal XVI asrda olinib, 
o’rniga apostol Pyotr haykali o’rnatilgan. Ustun pedestaliga Troyan vafotidan keyin 
uning xoki solingan urna joylashtirilgan. 
Qulchilikning avj olishi, savdo-sotiqning kuchayishi Rim provinsiyalarida 
ham madaniy jonlanishni keltirib chiqardi. U erlarda ham yangi madaniy markazlar, 
shaharlar vujudga kela boshladi. Bu shaharlar qurilishi Rim me’morligiga xos 
bo’lgan aniq planirovkada qad ko’tardi. Bizgacha yaxshi saqlangan shaharlardan biri 
Timgad hisoblanadi. Troyan buyrug’i bilan barpo etilgan bu shahar maydoni 
kvadratga yaqin bo’lib, markaziy forum atrofi ustunlar bilan o’ralgan, teatr, 
kutubxona va shahar hammomlari joylashgan. Shaharning asosiy ko’chalaridan biri 
oxirida esa Troyan zafar arki qurilgan. Boylarning villalari shahar chekkasida 
bo’lgan. Timgad Rim imperatorligi davridagi shahar qurilish san’atini ko’rsatuvchi 
yorqin misoldir. 
Rim tasviriy san’atidan bizgacha ko’pgina haykaltaroshlik namunalari (relef, 
portret, mavzuli kompozitsiyalar) saqlanib qolgan. Rimliklarning portret san’atidagi 
yutuqlari, ayniqsa kattadir. Respublika davrida realistik portret rivojlandi va antik 
dunyo san’atida etakchi o’rinni egalladi. Bunga, birinchidan, Rim amaldorining o’z 
portret va haykallarini ijtimoiy joylarga qo’yish imtiyozi bo’lsa, ikkinchidan, 
ko’mish marosimi bilan bog’liqligi edi. Boy aristokratlarning mehmonxonalarida 
(qabulxonalarida) shu uy xo’jayini ajdodlarining portreti, haykallarini saqlaganlar 
va shundan g’ururlanganlar. Bunday haykal-portretlar toshdan ishlangan bo’lib, 
ko’mish marosimi vaqtida marhumning tobuti ortidan ko’tarib olib borilgan. Bu 
portretlar marhumning o’ziga juda o’xshatilgan bo’lib, dokumental aniqligi bilan 
Ilmiybaza.uz Shaharning markaziy maydonlari — forumlari, ayniqsa, go’zal bo’lgan. Italiyaning asosiy yo’llari forumdan boshlangan, shaharning asosiy ko’chalari shu forumga borib taqalgan. Uning markazida haykallar, dekorativ ustunlar o’rnatilgan. Imperator Troyan forumi esa juda hashamatli bo’lgan. Me’mor Apollodor tomonidan 109-113 yillarda qurilgan bu forum maydoni 116x95 m bo’lib, uning o’rtasidagi 27 metrli ustunga Troyanning daklarga qarshi olib borgan kurashini aks ettiruvchi bo’rtma tasvir yuqoriga o’ralib chiquvchi burama frizda ishlangan. Ustun tepasiga imperatorning bronza haykali o’rnatilgan. Bu haykal XVI asrda olinib, o’rniga apostol Pyotr haykali o’rnatilgan. Ustun pedestaliga Troyan vafotidan keyin uning xoki solingan urna joylashtirilgan. Qulchilikning avj olishi, savdo-sotiqning kuchayishi Rim provinsiyalarida ham madaniy jonlanishni keltirib chiqardi. U erlarda ham yangi madaniy markazlar, shaharlar vujudga kela boshladi. Bu shaharlar qurilishi Rim me’morligiga xos bo’lgan aniq planirovkada qad ko’tardi. Bizgacha yaxshi saqlangan shaharlardan biri Timgad hisoblanadi. Troyan buyrug’i bilan barpo etilgan bu shahar maydoni kvadratga yaqin bo’lib, markaziy forum atrofi ustunlar bilan o’ralgan, teatr, kutubxona va shahar hammomlari joylashgan. Shaharning asosiy ko’chalaridan biri oxirida esa Troyan zafar arki qurilgan. Boylarning villalari shahar chekkasida bo’lgan. Timgad Rim imperatorligi davridagi shahar qurilish san’atini ko’rsatuvchi yorqin misoldir. Rim tasviriy san’atidan bizgacha ko’pgina haykaltaroshlik namunalari (relef, portret, mavzuli kompozitsiyalar) saqlanib qolgan. Rimliklarning portret san’atidagi yutuqlari, ayniqsa kattadir. Respublika davrida realistik portret rivojlandi va antik dunyo san’atida etakchi o’rinni egalladi. Bunga, birinchidan, Rim amaldorining o’z portret va haykallarini ijtimoiy joylarga qo’yish imtiyozi bo’lsa, ikkinchidan, ko’mish marosimi bilan bog’liqligi edi. Boy aristokratlarning mehmonxonalarida (qabulxonalarida) shu uy xo’jayini ajdodlarining portreti, haykallarini saqlaganlar va shundan g’ururlanganlar. Bunday haykal-portretlar toshdan ishlangan bo’lib, ko’mish marosimi vaqtida marhumning tobuti ortidan ko’tarib olib borilgan. Bu portretlar marhumning o’ziga juda o’xshatilgan bo’lib, dokumental aniqligi bilan Ilmiybaza.uz 
xarakterlangan va bunday portretlar, asosan, marhum yuzidan olingan niqob-qolip 
asosida ishlangan. Badiiy jihatdan bo’sh bo’lgan bu portretlarni rimliklarning o’zlari 
grek san’atkorlarining asarlaridan ustun qo’yganlar. Bu portretlar keyingi Rim 
realistik portretining rivojlanishida muhim rol o’ynadi. 
Eramizdan avvalgi III—I asrlarda Rim ma’naviy hayotidagi o’zgarishlaridan 
biri, bu tasvirlanuvchi shaxsning individual xislatlari va ma’naviy dunyosiga 
qiziqishning oshishi bo’ldi. Natijada Rim respublikasi davrida mavjud bo’lgan 
portretchilik san’atidagi yo’nalish — tasvirlanuvchining faqat tashqi qiyofasini 
dokumental aniqlikda aks ettiruvchi portretlar bilan bir qatorda, ikkinchi yo’nalish 
— tashqi ko’rinishni aniq tasvirlash, grek plastikasiga xos bo’lgan xususiyat — 
umumlashma obrazni yaratish, uni birmuncha ideallashtirish va ma’naviy dunyosini 
ochib berishga intilish an’anasi sezilarli bo’ldi. 
Rim imperatorligi davrida hukmronlar va ularning kuch-qudratini ifodalash 
san’atkorlarning bosh vazifasi bo’lib qoldi. Ular o’z asarlarida imperatorlarni o’ziga 
o’xshatish bilan bir qatorda, uni ongli ravishda ideallashtirishga intila boshladilar. 
Eramizdan avvalgi V—IV asr grek san’ati namunalari taqlid uchun asosiy 
manba bo’lib qoldi. Grek klassikasidagi ulug’vorlik va tantanavorlik vafosi, 
xaraktyerdagi vazminlik, sipolik, tanlangan nisbatlar va aniq, sodda shakllar Rim 
san’atkorlarini o’ziga jalb eta bordi. Oktavian Avgust haykalida shu intilishlar o’z 
ifodasini topdi. Haykalda u sarkarda va davlat arbobi sifatida tasvirlanadi. Mag’rur, 
ulug’vor turishi, qo’l harakatining ifodali olinishi butun kompozitsiyaga 
monumentallik baxsh etgan. Qo’lidagi nayza-cho’qmori ramziy xarakterga ega 
bo’lib, uning hukmdorligini belgilaydi. Avgust pansir — temir niqobga o’ralgan. 
Niqob yuzasi bo’rtma tasvir bilan bezatilgan. Avgustning o’ng oyog’ida Veneraning 
o’g’li Amur tasvirlangan, bu bilan san’atkor go’yo Avgustlar oilasi, ajdodlari shu 
muqaddas xudolar avlodidan ekanligini ko’rsatmoqchi bo’ladi. Haykalda yuz 
ko’rinishi Avgustning o’ziga o’xshatilgan, lekin haykaltarosh obrazni ideallashtirib, 
uning ko’rinishiga mardlik, jasurlik va sof vijdonlilik baxsh etadi. Shunday qilib, u 
Rimning ideal fuqarosi obrazini yaratadi.  
Ilmiybaza.uz xarakterlangan va bunday portretlar, asosan, marhum yuzidan olingan niqob-qolip asosida ishlangan. Badiiy jihatdan bo’sh bo’lgan bu portretlarni rimliklarning o’zlari grek san’atkorlarining asarlaridan ustun qo’yganlar. Bu portretlar keyingi Rim realistik portretining rivojlanishida muhim rol o’ynadi. Eramizdan avvalgi III—I asrlarda Rim ma’naviy hayotidagi o’zgarishlaridan biri, bu tasvirlanuvchi shaxsning individual xislatlari va ma’naviy dunyosiga qiziqishning oshishi bo’ldi. Natijada Rim respublikasi davrida mavjud bo’lgan portretchilik san’atidagi yo’nalish — tasvirlanuvchining faqat tashqi qiyofasini dokumental aniqlikda aks ettiruvchi portretlar bilan bir qatorda, ikkinchi yo’nalish — tashqi ko’rinishni aniq tasvirlash, grek plastikasiga xos bo’lgan xususiyat — umumlashma obrazni yaratish, uni birmuncha ideallashtirish va ma’naviy dunyosini ochib berishga intilish an’anasi sezilarli bo’ldi. Rim imperatorligi davrida hukmronlar va ularning kuch-qudratini ifodalash san’atkorlarning bosh vazifasi bo’lib qoldi. Ular o’z asarlarida imperatorlarni o’ziga o’xshatish bilan bir qatorda, uni ongli ravishda ideallashtirishga intila boshladilar. Eramizdan avvalgi V—IV asr grek san’ati namunalari taqlid uchun asosiy manba bo’lib qoldi. Grek klassikasidagi ulug’vorlik va tantanavorlik vafosi, xaraktyerdagi vazminlik, sipolik, tanlangan nisbatlar va aniq, sodda shakllar Rim san’atkorlarini o’ziga jalb eta bordi. Oktavian Avgust haykalida shu intilishlar o’z ifodasini topdi. Haykalda u sarkarda va davlat arbobi sifatida tasvirlanadi. Mag’rur, ulug’vor turishi, qo’l harakatining ifodali olinishi butun kompozitsiyaga monumentallik baxsh etgan. Qo’lidagi nayza-cho’qmori ramziy xarakterga ega bo’lib, uning hukmdorligini belgilaydi. Avgust pansir — temir niqobga o’ralgan. Niqob yuzasi bo’rtma tasvir bilan bezatilgan. Avgustning o’ng oyog’ida Veneraning o’g’li Amur tasvirlangan, bu bilan san’atkor go’yo Avgustlar oilasi, ajdodlari shu muqaddas xudolar avlodidan ekanligini ko’rsatmoqchi bo’ladi. Haykalda yuz ko’rinishi Avgustning o’ziga o’xshatilgan, lekin haykaltarosh obrazni ideallashtirib, uning ko’rinishiga mardlik, jasurlik va sof vijdonlilik baxsh etadi. Shunday qilib, u Rimning ideal fuqarosi obrazini yaratadi. Ilmiybaza.uz 
Flaviylar sulolasi davrida haykaltaroshlikda tanqidiy realizm etakchi o’rinni 
egallay boshladi. Haykaltatarosh tashqi effekt va dabdabalikka e’tibor bergan holda, 
yaratilgan obrazning xarakterini to’liq va haqiqiy ochib tashlashga harakat qiladi. 
Tasvirlanuvchidagi manmanlik, kaltafahmlik, qattiqqo’llik ro’yi-rost ko’rsatiladi. 
Bu xususda Neron portreti xarakterlidir. Antoniylar davrida portret san’atida 
jiddiylik o’rnini nafislik, charchagan holatni ochishga intilish, mushohadali shaxslar 
tasvirini ishlashga intilish hollari seziladi. Bu davr portretlaridagi odamlar 
birmuncha insonparvar, lekin cho’chiganroq, g’amgin holda goho kulib, goho 
xayolga cho’mgan holatda tasvirlanadi. Chunonchi, «Suriyalik qiz» haykalidagi 
engil lirik kayfiyat, qarashi va turishidagi g’amginlik haykaltarosh tomonidan 
ustalik bilan tasvirlangan. 
III asr rim portret san’atining haqiqiy rivojlangan davridir. Bu davrdan 
boshlab, haykaltaroshlar avvalgi mavjud an’analardan voz kecha boshlaydilar. 
Endilikda kuch-g’ayrati toshib yotgan, janglarda toblangan, hukmdor, qattiqqo’l 
shaxslar qiyofasi keng o’rinni egallay boshlaydi. Imperator Karakalla byusti Rim 
realizmining shoh asarlaridandir.  
Imperatorlik davrining so’nggida yaratilgan portretlarda kelajakka umidsizlik 
bilan boqish, insonni tabiat oldida ojiz qilib ko’rsatishga intilish seziladi. Yerdagi 
hayot, uning go’zalligiga nafrat bilan qarash, narigi dunyo farog’ati to’g’risida 
o’ylash, taqdirga tan berish kayfiyatlarini ko’rsatish bu davr san’atida etakchi o’rinni 
egallay boshladi. Shunday qilib, asta-sekin antik an’analari bilan aloqa uzildi. Rim 
imperatorligining so’nggi davri san’atida o’rta asrchilikka xos bo’lgan xususiyatlar 
endilikda ko’proq ko’zga ko’rina boshladi. Rimning gullagan shaharlari Pompey va 
Gerkulanumdagi boy, zodagonlarning uylari devorlariga ishlangan suratlar Rim 
rassomligi haqida ma’lumot beradi. Devoriy suratlarda qadimgi grek ustalari 
ishlagan nusxalardan ko’chirmalar, turli naqsh, gul va girlyandalar tasviri ham keng 
uchraydi. Bu uylarning pollari mozaika bilan bezatilgan. Shunday mozaikalardan 
biri Favn uyidagi Aleksandr Makedonskiyning Eron shohi Doro bilan qilayotgan 
jangi tasviridir. 
Ilmiybaza.uz Flaviylar sulolasi davrida haykaltaroshlikda tanqidiy realizm etakchi o’rinni egallay boshladi. Haykaltatarosh tashqi effekt va dabdabalikka e’tibor bergan holda, yaratilgan obrazning xarakterini to’liq va haqiqiy ochib tashlashga harakat qiladi. Tasvirlanuvchidagi manmanlik, kaltafahmlik, qattiqqo’llik ro’yi-rost ko’rsatiladi. Bu xususda Neron portreti xarakterlidir. Antoniylar davrida portret san’atida jiddiylik o’rnini nafislik, charchagan holatni ochishga intilish, mushohadali shaxslar tasvirini ishlashga intilish hollari seziladi. Bu davr portretlaridagi odamlar birmuncha insonparvar, lekin cho’chiganroq, g’amgin holda goho kulib, goho xayolga cho’mgan holatda tasvirlanadi. Chunonchi, «Suriyalik qiz» haykalidagi engil lirik kayfiyat, qarashi va turishidagi g’amginlik haykaltarosh tomonidan ustalik bilan tasvirlangan. III asr rim portret san’atining haqiqiy rivojlangan davridir. Bu davrdan boshlab, haykaltaroshlar avvalgi mavjud an’analardan voz kecha boshlaydilar. Endilikda kuch-g’ayrati toshib yotgan, janglarda toblangan, hukmdor, qattiqqo’l shaxslar qiyofasi keng o’rinni egallay boshlaydi. Imperator Karakalla byusti Rim realizmining shoh asarlaridandir. Imperatorlik davrining so’nggida yaratilgan portretlarda kelajakka umidsizlik bilan boqish, insonni tabiat oldida ojiz qilib ko’rsatishga intilish seziladi. Yerdagi hayot, uning go’zalligiga nafrat bilan qarash, narigi dunyo farog’ati to’g’risida o’ylash, taqdirga tan berish kayfiyatlarini ko’rsatish bu davr san’atida etakchi o’rinni egallay boshladi. Shunday qilib, asta-sekin antik an’analari bilan aloqa uzildi. Rim imperatorligining so’nggi davri san’atida o’rta asrchilikka xos bo’lgan xususiyatlar endilikda ko’proq ko’zga ko’rina boshladi. Rimning gullagan shaharlari Pompey va Gerkulanumdagi boy, zodagonlarning uylari devorlariga ishlangan suratlar Rim rassomligi haqida ma’lumot beradi. Devoriy suratlarda qadimgi grek ustalari ishlagan nusxalardan ko’chirmalar, turli naqsh, gul va girlyandalar tasviri ham keng uchraydi. Bu uylarning pollari mozaika bilan bezatilgan. Shunday mozaikalardan biri Favn uyidagi Aleksandr Makedonskiyning Eron shohi Doro bilan qilayotgan jangi tasviridir. Ilmiybaza.uz 
Rim dastgoh rangtasviri to’g’risida ma’lumotlar kam saqlangan. Faqat bu 
haqda I—III asrlarda ishlangan Fayum portretlari tasavvur bera oladi. Bu 
portretlarning nomi Rim imperiyasining sharqiy  provinsiyasi bo’lgan Misrdagi  El-
Fayum   vohasidagi nekropoldan topilgani uchun shunday deb ataladi. Fayum 
portretlari ellin-rim san’ati ta’sirida rivojlandi. Lekin bu yerda u ko’proq qadimgi 
Misr portret san’ati an’analarini davom ettirdi. Portret tasvirlanuvchi hayot vaqtida 
taxta yoki xolstga ishlangan bo’lib, u o’lgandan keyin marhumning jasadi bilan 
qabrga qo’yilgan. Fayum portretlari o’zining realistik xarakteri bilan ajralib turadi. 
Tasvirlanuvchining yoshi, xarakteri, o’ziga xos individual xislatlari san’atkor 
tomonidan mahorat bilan talqin etilgai. Keksa rimlik (I asrning III yarmi) va «Yosh 
ayol», «Oltin chambarli yigit» portretlari shu jihatdan diqqatga sazovordir. II asrdan 
boshlab, Fayum portretidagi realizm asta so’na boshladi. Uning o’rnini sxematik, 
quruq portretlar egallay boshladi. Bular, albatta, davrning ma’naviy, iqtisodiy va 
siyosiy dunyosidagi o’zgarishlar natijasi edi. Bundan tashqari, antik dunyoda yangi 
din — xristian dinining keng yoyila boshlashi ham bu inqirozning sababi bo’ldi.  
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz Rim dastgoh rangtasviri to’g’risida ma’lumotlar kam saqlangan. Faqat bu haqda I—III asrlarda ishlangan Fayum portretlari tasavvur bera oladi. Bu portretlarning nomi Rim imperiyasining sharqiy provinsiyasi bo’lgan Misrdagi El- Fayum vohasidagi nekropoldan topilgani uchun shunday deb ataladi. Fayum portretlari ellin-rim san’ati ta’sirida rivojlandi. Lekin bu yerda u ko’proq qadimgi Misr portret san’ati an’analarini davom ettirdi. Portret tasvirlanuvchi hayot vaqtida taxta yoki xolstga ishlangan bo’lib, u o’lgandan keyin marhumning jasadi bilan qabrga qo’yilgan. Fayum portretlari o’zining realistik xarakteri bilan ajralib turadi. Tasvirlanuvchining yoshi, xarakteri, o’ziga xos individual xislatlari san’atkor tomonidan mahorat bilan talqin etilgai. Keksa rimlik (I asrning III yarmi) va «Yosh ayol», «Oltin chambarli yigit» portretlari shu jihatdan diqqatga sazovordir. II asrdan boshlab, Fayum portretidagi realizm asta so’na boshladi. Uning o’rnini sxematik, quruq portretlar egallay boshladi. Bular, albatta, davrning ma’naviy, iqtisodiy va siyosiy dunyosidagi o’zgarishlar natijasi edi. Bundan tashqari, antik dunyoda yangi din — xristian dinining keng yoyila boshlashi ham bu inqirozning sababi bo’ldi.