QADRIYATLAR (tabiiy qadriyatlar, ijtimoiy-siyosiy qadriyatlar, falsafiy qadriyatlar, badiiy qadriyatlar)

Yuklangan vaqt

2024-04-11

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

19,5 KB


 
QADRIYATLAR 
 
 
Qadriyatlar — inson uchun ahamiyatli bo‘lgan millat manfaatlari yo‘lida 
xizmat qiladigan erkinlik, ijtimoiy adolat, tenglik, haqiqat, ma'rifat, go‘zallik, 
yaxshilik, halollik, burchga sodiqlik singari fazilatlarni o‘zida mujassamlashtiradi. 
Qadriyatlar o‘zining mazmun-mohiyatiga ko‘ra bir necha turlarga bo‘linadi, ya'ni: 
— tabiiy qadriyatlar (yashash uchun zarur bulgan tabiiy shart-sharoitlar); 
— iqtisodiy qadriyatlar (ishlab chiqarish kuchlari va vositalari); 
— ijtimoiy-siyosiy qadriyatlar (erkinlik, tenglik, adolat, tinchlik, hamkorlik); 
— ilmiy qadriyatlar (bilimlar, tajribalar, yutuqlar); 
—falsafiy qadriyatlar (oyalar, mafkuralar, konsepsiyalar); 
— badiiy qadriyatlar (san'at, adabiyot, madaniyat); 
diniy qadriyatlar (iymon, e'tiqod, vijdon. Savob) 
Shu bilan birga, qadriyatlarning milliy va umuminsoniy turlarga ajratilishi an'ana 
tusiga kirgan. Milliy qadriyatlar ma'lum bir millat, xalq va elatlarning o‘z tarixiy 
taraqqiyotida yaratadigan barcha moddiy va madaniy (ma'naviy) boyliklari 
yig‘indisidan iboratdir. 
An'ana- (lotincha trado-uzatish) bu o‘ziga xos ijtimoiy hodisa bo‘lib, 
kishilarning ongida, hayotida o‘z o‘rnini topgan, avloddan-avlodga o‘tadigan, 
takrorlanadigan, hayotning barcha sohalarida (umum yoki ma'lum guruh 
tomonidan) qabul qilingan tartib va qoidalardir. 
Odat (urf-odat) — kishilarning turmushiga singib ketgan, ma'lum muddatda 
takrorlanib turuvchi xatti-harakat, ko‘pchilik tomonidan qabul qilingan xulq-atvor 
qoidalari. Masalan: 
— kichiklarning kattalarga salom berishi; 
— katta turar joy,yashash,uy-hovlini tartibga keltirib qo‘yish; 
— mehmonlarga alohida hurmatda bo‘lish; 
— bayram arafasida kasal, ojiz, qiynalganlardan habar olish; 
QADRIYATLAR Qadriyatlar — inson uchun ahamiyatli bo‘lgan millat manfaatlari yo‘lida xizmat qiladigan erkinlik, ijtimoiy adolat, tenglik, haqiqat, ma'rifat, go‘zallik, yaxshilik, halollik, burchga sodiqlik singari fazilatlarni o‘zida mujassamlashtiradi. Qadriyatlar o‘zining mazmun-mohiyatiga ko‘ra bir necha turlarga bo‘linadi, ya'ni: — tabiiy qadriyatlar (yashash uchun zarur bulgan tabiiy shart-sharoitlar); — iqtisodiy qadriyatlar (ishlab chiqarish kuchlari va vositalari); — ijtimoiy-siyosiy qadriyatlar (erkinlik, tenglik, adolat, tinchlik, hamkorlik); — ilmiy qadriyatlar (bilimlar, tajribalar, yutuqlar); —falsafiy qadriyatlar (oyalar, mafkuralar, konsepsiyalar); — badiiy qadriyatlar (san'at, adabiyot, madaniyat); diniy qadriyatlar (iymon, e'tiqod, vijdon. Savob) Shu bilan birga, qadriyatlarning milliy va umuminsoniy turlarga ajratilishi an'ana tusiga kirgan. Milliy qadriyatlar ma'lum bir millat, xalq va elatlarning o‘z tarixiy taraqqiyotida yaratadigan barcha moddiy va madaniy (ma'naviy) boyliklari yig‘indisidan iboratdir. An'ana- (lotincha trado-uzatish) bu o‘ziga xos ijtimoiy hodisa bo‘lib, kishilarning ongida, hayotida o‘z o‘rnini topgan, avloddan-avlodga o‘tadigan, takrorlanadigan, hayotning barcha sohalarida (umum yoki ma'lum guruh tomonidan) qabul qilingan tartib va qoidalardir. Odat (urf-odat) — kishilarning turmushiga singib ketgan, ma'lum muddatda takrorlanib turuvchi xatti-harakat, ko‘pchilik tomonidan qabul qilingan xulq-atvor qoidalari. Masalan: — kichiklarning kattalarga salom berishi; — katta turar joy,yashash,uy-hovlini tartibga keltirib qo‘yish; — mehmonlarga alohida hurmatda bo‘lish; — bayram arafasida kasal, ojiz, qiynalganlardan habar olish;
— yordam lozim bo‘lganlarnikiga hasharga borish, kabilar o‘zbek xalqining 
yaxshi odatlari hisoblangan. 
Marosim — an'ana va urf-odatning tarkibiy qismi bo‘lib, inson hayotidagi 
muhim voqyealarni nishonlashga qaratilgan rasmiy va ruhiy ko‘tarinkilik, 
tantanavor vaziyatda o‘tadigan o‘zining umumiy qabul qilingan ramziy 
harakatlariga ega bo‘lgan hayotiy tadbir. Masalan: 
- ism qo‘yish marosimi:    -nikohdan o‘tish marosimi;     -xotirlash marosimi; 
-    urug‘ qadash marosimi;       -   o‘rimga kirish marosimi va boshqalar. 
       Milliy qadriyatlar asosida shaxs dunyoqarishining shakllanishi. “Qadriyat” 
tushunchasining ilmiy iste'molga olib kirilganiga ko‘p vaqt bo‘lmagan , ammo uning 
negizi, insonning ijtimoiy faoliyati ekanligi mudom e'tirof etilgan. Antik davr 
mutaffakkirlarida “qadriyat” , “qadr”, “qadrlash” tushunchalarini ijtimoiy borliq, 
inson faoliyatining baxosi, baxolanishi boshqalar tomonidan ma'lum bir normalar 
asosida qadrlanishi tarzida tushunganlar. Masalan Aristotelning fikriga ko‘ra, 
qadriyat hodisalarga baxo, munosabat, yaxshilik va yovuzlik tushunchalarida talqin 
qilinadi.  
    Falsafa qomusiy lug‘atida “Qadriyat – voqyelikdagi muayyan hodisalarning 
umumiesoniy, ijtimoiy – ahloqiy, ma'naviy – madaniy ahamiyatini ko‘rsatish uchun 
qo‘llanadigan falsafiy tushuncha. 
     Qadriyatlar ichida eng birinchisi va eng umumiysi hayotning o‘zidir, chunki 
hayotdan mahrum bo‘lish qolgan barcha qadriyatlardan foydalanishni yo‘qqa 
chiqaradi.  
     Qadriyatlarning mazmuni jamiyaning moddiy ne'matlar ishlab chiqarish 
jarayonlari bilan boliqdir. U keng ma'noda madaniyat dunyosidir, bu esa inson 
ma'naviy hayotining hamma faoliyatining qimmatini belgilovchi baxodir. 
       Yuqoridagi fikrlardan kelib chiqqan holda, qadriyatlarni o‘z mohiyati va amal 
qilish doirasiga qarab bir necha shakllarga bo‘lish mumkin: 
      1.Moddiy qadriyatlar-mehnat va mehnat qurollari, moddiy nematlar.  
      2.Manaviy qadriyatlar-manaviyat, madaniyat ilmiy falsafa, axloqiy-estetik 
qarashlar, diniy, tarixiy, badiiy, dunyoviy qimmatli nomoddiy boyliklar.  
— yordam lozim bo‘lganlarnikiga hasharga borish, kabilar o‘zbek xalqining yaxshi odatlari hisoblangan. Marosim — an'ana va urf-odatning tarkibiy qismi bo‘lib, inson hayotidagi muhim voqyealarni nishonlashga qaratilgan rasmiy va ruhiy ko‘tarinkilik, tantanavor vaziyatda o‘tadigan o‘zining umumiy qabul qilingan ramziy harakatlariga ega bo‘lgan hayotiy tadbir. Masalan: - ism qo‘yish marosimi: -nikohdan o‘tish marosimi; -xotirlash marosimi; - urug‘ qadash marosimi; - o‘rimga kirish marosimi va boshqalar. Milliy qadriyatlar asosida shaxs dunyoqarishining shakllanishi. “Qadriyat” tushunchasining ilmiy iste'molga olib kirilganiga ko‘p vaqt bo‘lmagan , ammo uning negizi, insonning ijtimoiy faoliyati ekanligi mudom e'tirof etilgan. Antik davr mutaffakkirlarida “qadriyat” , “qadr”, “qadrlash” tushunchalarini ijtimoiy borliq, inson faoliyatining baxosi, baxolanishi boshqalar tomonidan ma'lum bir normalar asosida qadrlanishi tarzida tushunganlar. Masalan Aristotelning fikriga ko‘ra, qadriyat hodisalarga baxo, munosabat, yaxshilik va yovuzlik tushunchalarida talqin qilinadi. Falsafa qomusiy lug‘atida “Qadriyat – voqyelikdagi muayyan hodisalarning umumiesoniy, ijtimoiy – ahloqiy, ma'naviy – madaniy ahamiyatini ko‘rsatish uchun qo‘llanadigan falsafiy tushuncha. Qadriyatlar ichida eng birinchisi va eng umumiysi hayotning o‘zidir, chunki hayotdan mahrum bo‘lish qolgan barcha qadriyatlardan foydalanishni yo‘qqa chiqaradi. Qadriyatlarning mazmuni jamiyaning moddiy ne'matlar ishlab chiqarish jarayonlari bilan boliqdir. U keng ma'noda madaniyat dunyosidir, bu esa inson ma'naviy hayotining hamma faoliyatining qimmatini belgilovchi baxodir. Yuqoridagi fikrlardan kelib chiqqan holda, qadriyatlarni o‘z mohiyati va amal qilish doirasiga qarab bir necha shakllarga bo‘lish mumkin: 1.Moddiy qadriyatlar-mehnat va mehnat qurollari, moddiy nematlar. 2.Manaviy qadriyatlar-manaviyat, madaniyat ilmiy falsafa, axloqiy-estetik qarashlar, diniy, tarixiy, badiiy, dunyoviy qimmatli nomoddiy boyliklar.
       3.Tabiiy qadriyatlar-insonni o‘rab turgan va insoniyat yashashi uchun zarur 
bo‘lgan tabiiy boyliklar, o‘simliklar, hayvonot olami, yer osti va yer usti boyliklari, 
tuproq, suv, havo kabilar.  
       4.Iqtisodiy qadriyatlar-texnika va texnalogiya, shuningdek, mehnat bozori 
munosabatlari va hokazo. 
       5.Ijtimoiy–siyosiy qadriyatlar-davlatchilik, demokratiya. adolat, tinchlik, 
mustaqillik.  
     Milliy qadriyatlar umuminsoniy qadriyatlardan muayyan millat yoki elatning 
manfaatlar yig‘indisini tashkil etishi bilan farqlanadi. Bir millat qadriyatlari boshqa 
millat tomonidan qabul qilinmasligi mumkin Shunga qaramay, har bir millat boshka 
millat uchun qimmatli bo‘lgan qadriatlarni hurmat qilmoi manaviyatdir. Zero, 
manaviyatning asasiy o‘zagi – milliy, umuminsoniy va shaxsiy qadriyatlardir. Milliy 
qadriyatlarga to‘xtalganda, alohida shaxslar yaratgan qadriyatlarni etirof etish lozim. 
Alohida shaxslarning qadriyatlari ham milliy, ham umuminsoniy qadriyatlar 
darajasiga ko‘tarila olishini xalqimiz tarixidan ko‘plab misollar keltirib isbotlash 
mumkin . Masalan, Faroniyning “Astronomiya negizlari”, Ibn Sinoning “Tib 
qonunlari”, Xorazmiyning “Algorit”i,  Beruniyning “Meneralogiya”si, Forobiyning 
“Fozil odamlar shahri” asari, Buxoriy, Termiziy, Naqshbandiy, Kubroviy, Yassaviy 
kabilarning manaviy meroslarini keltirish mumkin. 
     Milliy madaniyat va qadriyatlarning mazmunini bilish, ularga etiqod qilish , yosh 
avlod ongiga insonparvarlik va vatanparvarlik tuyg‘ularini shakllantiradi. Vatan 
baxt-saodati va milliy istiqlolimiz yo‘lida fidokorona mehnat qilishga, komil inson 
bo‘lib voyaga yetishga undaydi.  
     Xulosa qilib aytganda, milliy qadriyatlar bir millat azolari ming yillar davomida 
yaratgan moddiy va manaviy madaniyat boyliklari, milliy til, milliy adabiyot, uning 
psixik ifodasi, xarakteri, ijtimoiy-siyosiy qarashlari, Sharqona ahloqiy prinsiplari, 
urf-odatlari, ananalari kabilardir. 
      Umuminsoniy qadriyatlar esa jamiyat taraqqiyoti dvvomida takomillashib borib, 
kishilarga hayotning mazmunini chuqurroq tushinish, o‘zlarining xatti-harakatlarini 
manaviy mezonlar talabiga moslashtirish imkonini beradi. Umuminsoniy qadriyat- 
3.Tabiiy qadriyatlar-insonni o‘rab turgan va insoniyat yashashi uchun zarur bo‘lgan tabiiy boyliklar, o‘simliklar, hayvonot olami, yer osti va yer usti boyliklari, tuproq, suv, havo kabilar. 4.Iqtisodiy qadriyatlar-texnika va texnalogiya, shuningdek, mehnat bozori munosabatlari va hokazo. 5.Ijtimoiy–siyosiy qadriyatlar-davlatchilik, demokratiya. adolat, tinchlik, mustaqillik. Milliy qadriyatlar umuminsoniy qadriyatlardan muayyan millat yoki elatning manfaatlar yig‘indisini tashkil etishi bilan farqlanadi. Bir millat qadriyatlari boshqa millat tomonidan qabul qilinmasligi mumkin Shunga qaramay, har bir millat boshka millat uchun qimmatli bo‘lgan qadriatlarni hurmat qilmoi manaviyatdir. Zero, manaviyatning asasiy o‘zagi – milliy, umuminsoniy va shaxsiy qadriyatlardir. Milliy qadriyatlarga to‘xtalganda, alohida shaxslar yaratgan qadriyatlarni etirof etish lozim. Alohida shaxslarning qadriyatlari ham milliy, ham umuminsoniy qadriyatlar darajasiga ko‘tarila olishini xalqimiz tarixidan ko‘plab misollar keltirib isbotlash mumkin . Masalan, Faroniyning “Astronomiya negizlari”, Ibn Sinoning “Tib qonunlari”, Xorazmiyning “Algorit”i, Beruniyning “Meneralogiya”si, Forobiyning “Fozil odamlar shahri” asari, Buxoriy, Termiziy, Naqshbandiy, Kubroviy, Yassaviy kabilarning manaviy meroslarini keltirish mumkin. Milliy madaniyat va qadriyatlarning mazmunini bilish, ularga etiqod qilish , yosh avlod ongiga insonparvarlik va vatanparvarlik tuyg‘ularini shakllantiradi. Vatan baxt-saodati va milliy istiqlolimiz yo‘lida fidokorona mehnat qilishga, komil inson bo‘lib voyaga yetishga undaydi. Xulosa qilib aytganda, milliy qadriyatlar bir millat azolari ming yillar davomida yaratgan moddiy va manaviy madaniyat boyliklari, milliy til, milliy adabiyot, uning psixik ifodasi, xarakteri, ijtimoiy-siyosiy qarashlari, Sharqona ahloqiy prinsiplari, urf-odatlari, ananalari kabilardir. Umuminsoniy qadriyatlar esa jamiyat taraqqiyoti dvvomida takomillashib borib, kishilarga hayotning mazmunini chuqurroq tushinish, o‘zlarining xatti-harakatlarini manaviy mezonlar talabiga moslashtirish imkonini beradi. Umuminsoniy qadriyat-
jamiyat va odamzod nasli uchun eng qadrli va umumijtimoiy ahamiyatga ega 
bo‘lgan narsalar,hodisalar, sifat, faoliyat va boshqalarning ismi yoki nomini emas, 
balki ularning ijtimoiy qadrini ifodalash uchun ishlatiladigan aksiologik 
tushunchadir. Yoshlarimiz ongiga singdirilayotgan milliy istiqlol g‘oyasi manaviy 
meros asosidagi umuminsoniy qadriyatga tayanadi. Umuminsoniy qadriyatlarqlar 
alohida xalqlarning, millatlarninggina emas, balki bashariyatning mulkidir. Shu 
bois, manaviy meros, tarixiy tajriba, anana va urf-odatlar-barkamol avlod 
O‘zbekistonida qadriyatlar darajasiga yetishishi tarbiya institutlarining o‘rni 
beqiyosdir. Zero, millat o‘z qadriyatini boshqa millat qadriyatlaridan ayri holda 
yarata olmaydi. Milliy o‘zlikni anglashda milliy g‘oya, mafkura va millatga xos 
bo‘lgan yangilanish jarayonlari jadal ruvojlanmog‘i lozim.  
       Yosh avlodga talim-tarbiya, bilim berish, uni ijtimoiy hayot va faoliyatga 
tayyorlashning asosiy mezonlaridan biridir. Talim - tarbiya orqali yoshlarning milliy 
qadriyatlar sirasiga kiruvchi ahloqiy fazilatlari shakllanadi, jamiyatdagi g‘oyaviy, 
mafkuraviy jarayonlarga nisbatan munosabati o‘zgaradi va barkamol shaxs bo‘lib 
yetishishida imkoniyatlar paydo bo‘ladi. Shaxsning ijtimoiy mavqyeini aniqlashda, 
jamiyatning ijtimoiy-siyosiy tizimini isloh qilish, ijtimoiy tartib va barqarorlikni 
qo‘llab-quvvtlash, ishtimoiy nazoratni amalga oshirishda talim-tarbiya jarayoni 
muhim ahamiyat kasb yetadi. 
         Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov oila qadriyatlari yoshlarning barkamol 
insonlar bo‘lib shakllanishiga alohida ahamiyatga egaligi, xalqimiz mustabidlik 
davrida ham o‘z qiyofasini unutmagani, insoniylik o‘zbek xalqi qadriyatini asosi 
ekanligini takidlaydi. Har qaysi mamlakat, eng avvalo, o‘zining yuksak madaniyati 
va manaviyati bilan qudratlidir. Mustaqilligimizning boshidayoq yurtimizda 
maniviy merosga asoslangan qadriyatlarni tiklash, manaviy va marifat ishlariga 
alohida ahamiyat bergani muximdir.  
          O‘zbekistonda umuminsoniy qadriyatlarga xurmat, azaliy milliy yondashuv 
sanaladi. Xalqimizga xos bo‘lgan mehmondo‘stlik, birodarlik, do‘stlik, sadoqat, 
halimlik umuminsoniy hamjihatlikning asosini tashkil yetadi. Umuminsoniy 
manfaatlarga milliy tiklanish g‘oyasining uyg‘unlashuvi istiqlolga erishgan 
jamiyat va odamzod nasli uchun eng qadrli va umumijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan narsalar,hodisalar, sifat, faoliyat va boshqalarning ismi yoki nomini emas, balki ularning ijtimoiy qadrini ifodalash uchun ishlatiladigan aksiologik tushunchadir. Yoshlarimiz ongiga singdirilayotgan milliy istiqlol g‘oyasi manaviy meros asosidagi umuminsoniy qadriyatga tayanadi. Umuminsoniy qadriyatlarqlar alohida xalqlarning, millatlarninggina emas, balki bashariyatning mulkidir. Shu bois, manaviy meros, tarixiy tajriba, anana va urf-odatlar-barkamol avlod O‘zbekistonida qadriyatlar darajasiga yetishishi tarbiya institutlarining o‘rni beqiyosdir. Zero, millat o‘z qadriyatini boshqa millat qadriyatlaridan ayri holda yarata olmaydi. Milliy o‘zlikni anglashda milliy g‘oya, mafkura va millatga xos bo‘lgan yangilanish jarayonlari jadal ruvojlanmog‘i lozim. Yosh avlodga talim-tarbiya, bilim berish, uni ijtimoiy hayot va faoliyatga tayyorlashning asosiy mezonlaridan biridir. Talim - tarbiya orqali yoshlarning milliy qadriyatlar sirasiga kiruvchi ahloqiy fazilatlari shakllanadi, jamiyatdagi g‘oyaviy, mafkuraviy jarayonlarga nisbatan munosabati o‘zgaradi va barkamol shaxs bo‘lib yetishishida imkoniyatlar paydo bo‘ladi. Shaxsning ijtimoiy mavqyeini aniqlashda, jamiyatning ijtimoiy-siyosiy tizimini isloh qilish, ijtimoiy tartib va barqarorlikni qo‘llab-quvvtlash, ishtimoiy nazoratni amalga oshirishda talim-tarbiya jarayoni muhim ahamiyat kasb yetadi. Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov oila qadriyatlari yoshlarning barkamol insonlar bo‘lib shakllanishiga alohida ahamiyatga egaligi, xalqimiz mustabidlik davrida ham o‘z qiyofasini unutmagani, insoniylik o‘zbek xalqi qadriyatini asosi ekanligini takidlaydi. Har qaysi mamlakat, eng avvalo, o‘zining yuksak madaniyati va manaviyati bilan qudratlidir. Mustaqilligimizning boshidayoq yurtimizda maniviy merosga asoslangan qadriyatlarni tiklash, manaviy va marifat ishlariga alohida ahamiyat bergani muximdir. O‘zbekistonda umuminsoniy qadriyatlarga xurmat, azaliy milliy yondashuv sanaladi. Xalqimizga xos bo‘lgan mehmondo‘stlik, birodarlik, do‘stlik, sadoqat, halimlik umuminsoniy hamjihatlikning asosini tashkil yetadi. Umuminsoniy manfaatlarga milliy tiklanish g‘oyasining uyg‘unlashuvi istiqlolga erishgan