QARAMA-QARSHI MA’NOLI SIFATLAR (BOSHLANG'ICH TA'LIM)
Yuklangan vaqt
2024-03-30
Yuklab olishlar soni
4
Sahifalar soni
5
Faytl hajmi
2,5 MB
QARAMA-QARSHI MA’NOLI SIFATLAR
Sana:
Dars:Ona tili
Mavzu: Qarama-qarshi ma’noli sifatlar
Maqsad:
Ta’limiy:O’quvchilarga qarama-qarshi ma’noli sifatlar va tilning cheksiz imkoniyati
haqida tushuncha berish.
Tarbiyaviy:Matnlarni tahlil qilish orqali o’quvchilarda insonparvarlik,mehr-muruvvat va
kitobxonlik sifatlarini shakllantirish.
Rivojlantiruvchi:Mavjud bilim,ko’nikma va malakalarni kundalik hayotda qo’llay olish
qobiliyatini rivojlantirish.
Darsning turi:yangi bilim beruvchi
Darsning metodi:sayohat darsi,”Oltin qafas”,”Buterbrod”metodlari
Darsning jihozi:slayd,ko’rgazma,tarqatmalar
I.Darsning borishi:Tashkiliy
O’qituvchi:Salom, aziz bolalar
Quvnoq gulu lolalar.
O’quvchilar:Assalomu-alaykum
O’qituvchi:Hamma quvnoq sog’lommi
Darsimizga tayyormi?
O’quvchilar:Ustoz bizlar so’g‘lommiz,
Darsga doim- tayyormiz
O’qituvchi:Bugun sinfda kim navbatchi?
Keling, darsimizni boshlasak. Hozir darsimiz nima?
O’quvchilar:Ona tili darsimiz,
Onam tili darsimiz
O`zbek tilin chuqurroq
O`rganishdir burchimiz.
O’qituvchi:Aziz o’quvchilar bugungi darsimizda sizlar bilan „Sifatlar shaharchasiga
sayohat“ uyushtiramiz.Buning uchun har bir o’quvchi sifatga xos bo’lgan so’z aytib
shaharga kirishi kerak.Va o’z-o’zidan guruh hosil bo’ladi,sayohatimizni guruhlar aro
musobaqa tarzida davom ettiramiz.
1-guruh:Rang-tus
2-guruh:Maza-ta‘m
3-guruh:Xil-xususiyat
4-guruh:Shakl-hajm
Har bir guruhdagi o’quvchilar 1 dan 8 gacha raqamlanadi.
Dars davomida o’quvchilarni va guruh ishlarini “Nihol” rag’bat kartochkasi bilan
rag’batlantirib borish aytiladi.”Sifatlar shaharcha”sini ko’kalamzorlashtirishga o’z
hissalarini qo’shishlari kerakligi aytiladi.
Bolalar bugungi darsimizda biz guruhlar bilan ishlaymiz. Shuning uchun barchangizdan
oltin qoidalarga amal qilish talab qilinadi. Marhamat har bir guruhning 1-raqamli
ishtirokchisi o’z guruhi nomini izohlab bersin.
O’quvchilar navbat bilan guruhlari nomini izohlab, qoidalarni aytadilar
1-guruh:Shaxs va narsaning rang-tusini bildiraman va Qanaqa? so’rog’iga javob
bo’laman.
2-guruh:Narsaning maza-ta’mini bildiraman va Qanday? so’rog’iga javob bo’laman.
3-guruh: Shaxs va narsaning xil-xususiyatini bildiraman va Qanday? so’rog’iga javob
bo’laman.
4-guruh: Shaxs va narsaning shakl-hajmini bildiraman va Qanday? so’rog’iga javob
bo’laman.
II.O’tilgan mavzuni so’rash
Sifat yasovchi qo’shimchalar
“Oltin qafas” metodi
“Sifatlar shaharchasi”da juda ko’p to’tiqushlar bor ekan.Ular erkin uchib yurishar kech
kirganda “Oltin qafas”iga qaytar ekan.Kunlardan bir kun chang-to’zon bo’lib ular
qafasini topa olishmabdi.Qani 2-raqamli aziz bolajonlar to’tiqushlar qafasini topishga
yordam beringlarchi.
III.Yangi mavzu bayoni
Qarama-qarshi ma’noli sifatlar
Davraga Zumrad va Qimmat timsolidagi qizlar chiqishadi.
O’qituvchi:Qani aziz bolajonlar ushbu qizlarni tanidingizmi?Ularni qaysi ertakdan
bilamiz?
O’quvchilar javobi tinglanadi va o’quvchilarga Zumrad va Qimmatning fazilat va
illatlarini sinfdagi so’zlardan topib,qizlar qo’lidagi jadvalga joylashlari aytiladi.(Oldindan
sinfning turli joylariga ushbu so’zlar ilingan bo’ladi)Bu topshiriqni 3-raqamli o’quvchilar
bajarishadi.
Zumradoy
Qimmatxon
odobli
odobsiz
mehnatkash
dangasa
aqlli
aqlsiz
saxiy
ochko’z
yaxshi
yomon
tartibli
tartibsiz
Qimmatxon voy-voy-voy meni illatlarim juda ham ko’p ekan meni kechiringlar endi
qaytib dangasalik qilmayman,Zumradoyga o’xshab aqlli,mehnatsevar bo’laman deydi va
davradan chiqib ketishadi.
O’qituvchi illatlar va fazilatlar orqali yangi mavzuni tushuntiradi.
118-mashq. Rasmlarni bir-biri bilan taqqoslang.Yana qanday misollar keltira
olasiz? Bir-biriga qarama-qarshi ma’noli sifatlarga misollar yozing.
Ot itdan katta.
Bo'ri yo'lbarsdan kichik.
Ari chivindan katta.
Kapalak qo'ng'izdan katta.
Quyon yungi yumshoq,
Toshbaqaning toshi qattiq.
Tipratikan ignasi nayzali,
Qushning pati mayin.
Rasm asosida hayvonlar taqqoslanadi.Qarama-qarshi ma’noli sifatlar topiladi va
yozdiriladi.Ushbu shartni 4-raqamli o’quvchilar bajaradilar.Katta-kichik,yumshoq-
qattiq…..
119-mashq. Berilgan gaplarni o'qing. Ajratib ko'rsatilgan so'zlarga so'roq bering
va qarama-qarshi ma’noli sifatni topib, birga ko'chiring.
Bobur o'nga yaqin kitobni tanladi-da,
savdolashmay haqini to'lab, navkarga oti ustiga
tashlangan xurjunga solishni buyurdi. Shaharda
ahvol og‘ir bo'lishiga qaramay, kitoblar qimmat
edi. Demak, kitob xarid qilish, ilmga qiziqish
hali kuchli ekan. Bobur Mirzoning ko'ngli
yorishdi.
Bobur Mirzo haqida ma’lumot beriladi va
matn mazmuni tushuntiriladi.Ajratib
ko’rsatilgan so’zlar ma’nosi izohlanadi va
ularga qarama-qarshi ma’noli sifat topiladi.
Ushbu mashqni doskaga 5-raqamli o’quvchilar yozadilar.
120-mashq. Maqollarni o'qing, ularning mazmunini izohlang.
Yaxshi bola nom keltirar, Yomon bola g'am keltirar.
Hunarli yigit - mevali daraxt.
Yomon odam yovdan qochar, Nomard odam siring ochar.
6-raqamli o’quvchilar maqolni o’qib ma’nosini izohlaydi va qarama-qarshi ma’noli
sifatlarni topishadi.
Dam olish daqiqasi.
Kayfiyat enerdjayzeri
Bunda 7-raqamli o’quvchilar doska yoniga taklif qilinadi va sinfdoshlariga bir necha
emotsiyalarni mimika va ishoralar bilan ko’rsatishi aytiladi.O’tirgan o’quvchilar qanday
hissiyot ekanligini topishi kerak bo’ladi.
IV.Yangi mavzuni mustahkamlash.
Mana aziz bolajonlar sayohatimiz tugashiga ham oz fursat qoldi.Hamma “Sifatlar
shaharchasi”ning taomi juda mazzali ekanligini aytishyapti.Kelinglar shu yerda tushlik
qilib olamiz.Tushlikni bizga 8-raqamli o’quvchilarimiz tayyorlab berishadi.
“Buterbrod” metodi.O’quvchilar qarama-qarshi ma’noli sifatlarni topib,buterbrod
yasashi kerak bo’ladi.
V.Uyga vazifa.Baholash
Uyga vazifa tushuntiriladi va o’quvchilar shaharchaga ekkan nihollar soni aniqlanib
g’olib guruh taqdirlanadi.
121-mashq. Gaplarni o'qing. Shaxs-narsaning belgisini bildirgan so'zlarni aniqlab, ularni
o'zi bog'langan ot bilan birga ko'chiring.
1. Madina qiziqarli kitob o'qidi.
2. Tongda mayin shabada esadi.
3. Gulzorda qizil va sariq atirgullar ochildi.
4. Bizning sinfimizda ijodkor bolalar ko'p.
5. Shaharda katta va baland binolar qurilmoqda.