QISHLOQ XO'JALIGIDA MAXSULOT ISHLAB CHIQARISH
MUVOZANATI
Reja
Kirish
1. Maxsulot ishlab chiqarish tushunchasi va mohiyati
2. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarish xolati taxlili
3. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarishni yaxshilash yo`li
Xulosa
Adabiyotlar
1
Maxsulot ishlab chiqarish tushunchasi va uning jarayonlari
Ishlab chiqarish jarayoni - bu kishilarni o’zlarining iste’moli uchun zarur
bo’lgan moddiy va ma’naviy ne’matlarni yaratishga qaratilgan maqsadga muvofiq
faoliyatidir. Moddiy va ma’naviy ne’matlar yaratish, turli xizmatlar ko’rsatish
jarayoni kishilar iqtisodiy faoliyatining asosiy tomonidir.
Mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish hajmi - bu tashkilot faoliyatini
tavsiflovchi ikkita asosiy ko'rsatkichdir. Mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish
xarajatlarini tahlil qilish kompaniya faoliyatini baholashga yordam beradi, oqilona
rejalashtirishga yordam beradi.
Kishilar o’zlarining ongli maqsadga muvofiq unumli mehnati bilan tabiat
moddalarining shakllarini o’zgartiradilar va iste’moli uchun zarur bo’lgan
mahsulotni vujudga keltiradilar. Mehnat jarayonida kishilar bilan tabiat o’rtasida
moddalar almashinuvi bilan birga insonning o’zi ham har tomonlama kamol topib
boradi, ya’ni kishilar o’zining mehnatga bo’lgan qobiliyatini, bilimini oshiradi va
ularni amalda qo’llashni kengaytirib boradi.
Boshqacha qilib aytganimizda, ishlab chiqarish jarayoni iste’mol qiymatlarni
vujudga keltirish uchun maqsadga muvofiq qilinadigan harakatdir, tabiat yaratgan
narsalarni kishi iste’moli uchun o’zlashtirib olishdir, kishi bilan tabiat o’rtasidagi
modda almashuvining umumiy shartidir, kishi hayotining abadiy tabiiy sharoitidir.
Ishlab chiqarish jarayoni insoniyat taraqqiyotining hamma bosqichlariga,
hamma mamlakatlarga, el-yurtlarga va xalqlarga xos bo’lib, umuminsoniy
kategoriyadir (tushunchadir).
Shuning uchun bu jarayon uzoq tarixga ega bo’lib, oddiy tosh va yog’och
qurollardan foydalanib, eng sodda ovchilik va dehqonchilik qilishdan tortib to
hozirgi zamon murakkab texnologiyasiga asoslangan robotsozlik, samolyotsozlik,
kompyuter texnikalarini, zamonaviy radio va televideniye vositalarini ishlab
chiqarishgacha bo’lgan yo’lni bosib o’tdi. Hozirgi davrda mamlakatimiz hududida
bir necha yuzlab tarmoqlar va sohalarda xalqimizning iste’moli va ishlab
2
chiqarishning o’zi uchun zarur bo’lgan iste’mol buyumlari va asbob uskunalar ishlab
chiqariladi.
Ishlab chiqarishning eng yirik sohalari sanoat, qishloq xo’jaligi, transport va
aloqa, qurilish, savdo, tayyorlov tashkilotlari, kommunal va uy – joy xo’jaliklari,
turli xil texnik va boshqa xizmat ko’rsatish sohalaridan iborat. Har bir mamlakat
o’z taraqqiyotining shu davrdagi bosqichi uchun zarur va qulay bo’lgan tarmoqlar
tarkibini vujudga keltirishga harakat qiladi. Bunda resurslar cheklanganligi hisobga
olinib ishlab chiqarishni o’stirish va xalqning talabini qondirish uchun o’ta zarur
bo’lgan, mamlakat mudofaa qobiliyatini mustahkamlashga, chet ellar bilan
bo’ladigan hamkorlikni yuksaltirishga imkon beradigan tarmoqlarga alohida
e’tibor beriladi.
Ehtiyojlar turi qancha ko’p bo’lsa shunga binoan ishlab chiqarishning tarmoq
va sohalari ham kengayib boradi. Ularni o’rganish oson bo’lishi uchun ishlab
chiqarish ikki katta sohaga: moddiy ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish
sohalariga bo’linadi.
Moddiy ishlab chiqarish sohalarida (sanoat, qishloq xo’jaligi, qurilish va
boshqalar) zaruriy moddiy ne’matlar yaratiladi, xizmat ko’rsatish sohalarida esa
turli xil ma’naviy ne’matlar yaratiladi va xizmatlar ko’rsatiladi. Bu ikki soha bir-
biri bilan chambarchas bog’langan holda rivojlanadi va bir-biriga ta’sir ko’rsatadi.
Respublika milliy iqtisodiyotida tovarlar ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish
sohalarining YaIMdagi mutloq miqdori va nisbiy ulushi quyidagi ma’lumotlar
bilan tavsiflanadi (1-jadval).
1-jadval
Respublika YaIMda tovarlar va xizmatlar ulushi
(joriy narxlarda)*
Ko’rsatkichlar
2005 yil
2006 yil
mlrd. so’m
%
mlrd. so’m
%
Yalpi ichki mahsulot
15923,4
100,0
20759,3
100,0
Shu jumladan:
Ishlab chiqarilgan
8361,6
52,4
10660,4
51,3
3
tovarlar qiymati
Ko’rsatilgan xizmatlar
qiymati
5871,7
37,0
8197,7
39,5
Sof soliqlar
1690,1
10,6
1901,2
9,2
* Manba: O’zbekiston Respublikasi DSQ: Yillik statistik to’plam, 2007. -33s.
Moddiy ishlab chiqarish sohasi o’z navbatida ikki bo’linmadan — birinchi va
ikkinchi bo’linmalardan iborat bo’ladi. Birinchi bo’linmada ishlab chiqarish va
xizmat ko’rsatish korxona va tashkilotlarining ishlab chiqarish iste’moli uchun
zarur bo’lgan vositalar — stanok, mashina, asbob-uskuna, xom ashyo va turli
materiallar ishlab chiqariladi. Ikkinchi bo’linmada esa xalq iste’moli uchun zarur
bo’lgan iste’mol tovarlari ishlab chiqariladi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida har qanday ishlab chiqarish, bir tomondan
iste’mol qiymatni (naflilikni) yaratishdir, ikkinchi tomondan, moddiy vositalar va
mehnatning sarflanishi, yangi qiymatning yaratilishi, boshqacha qilib aytganda,
qiymatning o’sish jarayonidir.
Ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayoni bir tomondan, iste’mol
qiymatlarini yaratish jarayoni bo’lsa, ikkinchi tomondan, qiymatning o’sish
jarayoni bo’lib hisoblanadi. Masalan, tadbirkor ishlab chiqarishni tashkil etish
uchun har bir tonnasi 1000 so’mdan 100 tonna, hammasi bo’lib 100 ming so’mlik
paxta tolasi sotib oldi deylik. U shu paxta tolasidan ip yigiradi, qo’llanilgan asosiy
vositalar amortizatsiyasi, energiya va boshqa xarajatlar 20 ming so’mni, ish haqi
30 mingni tashkil etsa, 30 ming so’mlik foyda oladigan bo’lsa hammasi bo’lib
yaratilgan mahsulotning qiymati 180 ming so’mni, qo’shilgan qiymat 80 ming
so’mni tashkil etgan bo’ladi.
Agar biz 80 ming so’mlik qo’shilgan qiymatdan 20 ming so’mini
amortizatsiya, energiya va boshqalardan iborat moddiy xarajatlar, ya’ni oldindan
yaratilgan qiymatlar deb qarasak 60 ming so’mlik qiymat, ya’ni 30 ming so’mlik
ish haqi va 30 ming so’mlik foyda shu ishlab chiqarish jarayonida hosil qilingan
yangi qiymat hisoblanadi.
4
Bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarish jarayonining ikki tomonini
quyidagicha ifoda etishimiz mumkin (3-chizma).
5
3-chizma. Ishlab chiqarish jarayonining ikki tomoni
Shuni ta’kidlash lozimki, ishlab chiqarilgan tovarlarning nafliligini yaratishda
har uchala omil: yer, kapital, ishchi kuchi qatnashadi, qiymatni tashkil topishida
esa mehnatning o’zi qatnashadi. Bu holat 4-chizmada tushunarliroq tasvirlangan.
6
Ишчи кучи ва ишлаб
чиқариш воситалари
(натурал шакллари)
Қийматнинг ўсиш
жараёни
Капитал: ишлаб
чиқариш воситалари
ва ишчи кучи қиймати
Ишлаб чиқаришнинг
омиллари
Натижа: товар ва
хизматлар
Истеъмол
қиймати, яъни
нафлилиги
Ишлаб чиқариш
жараёни
Меҳнат жараёни ёки
нафлиликнинг
яратилиши ва
кўпайиши жараёни
Сарфланган ва
қўшилган қиймат
Яратилган товар ва хизматлар
Нафлиликнинг яратилишида
қатнашади
Қийматни ташкил топишида
қатнашади
Ер
Капитал
Ишчи кучи
меҳнати
Меҳнат
Аниқ меҳнат
билан ўтказил
ган ишлаб
чиқариш воси
талари қиймати
Абстракт
меҳнат билан
яратилган
янги қиймат
4-chizma. Тovar va xizmatlar nafliligi va qiymatining yaratilishida ishlab
chiqarish omillarining roli
Ishlab chiqarish jarayonining ikki tomonlama tabiati uning natijalarining ham
ikki tomoni borligini ko’rsatadi.
Ishlab chiqarish omillari va ularning tarkibi
Iqtisodiyotning tizimi va shaklidan qat’iy nazar ishlab chiqarish yoki xizmat
ko’rsatishning hamma sohalari uchun umumiy bo’lgan uchta omil: ishchi kuchi,
mehnat qurollari va mehnat predmetlari bo’lishi shart (5-chizma).
7
Меҳнат жараёнининг зарурий шартлари
Ишчи кучи
Меҳнат
воситалари
Меҳнат
предметлари
Меҳнат
қуроллари
Меҳнат
шароитлари
Табиат
ашёлари
Хомашё
Ишлаб чиқариш воситалари
5-chizma. Mehnat jarayoni zaruriy shartlarining turkumlanishi
Ishchi kuchi deb insonning mehnat qilishga bo’lgan aqliy va jismoniy
qobiliyatlarining yig’indisiga aytiladi. Ishchi kuchi mehnat qobiliyatiga ega
bo’lgan kishilar uchun xosdir. Lekin ishchi kuchi insonning o’zi emas yoki uning
mehnati ham emas, uning qobiliyatidan iboratdir.
Mehnat qurollari
deb, inson uning yordamida tabiatga, mehnat
predmetlariga ta’sir qiladigan vositalarga aytiladi (mashinalar, stanoklar, traktorlar,
qurilmalar, uskunalar va boshqalar).
Mehnat predmetlari esa bevosita mehnat ta’sir qiladigan, ya’ni mahsulot
tayyorlanadigan narsalardir (yer-suv, xom ashyo va boshqa turli materiallar).
Mehnat predmetlari tabiatda tayyor holda uchrashi mumkin yoki oldingi davrdagi
mehnat mahsuli, ya’ni xom ashyo bo’lishi mumkin. Mehnat qurollari va mehnat
predmetlari birgalikda ishlab chiqarish vositalari deb yuritiladi.
Mehnat vositalarini mehnat predmetlariga ta’sir etish xususiyatiga ko’ra bir
nechta katta guruhlarga bo’lish mumkin.
Birinchi guruhga mashinalar, mexanizmlar, stanoklar, uskunalar, turli xil
apparatlar va boshqalardan iborat mehnat qurollarini kiritish mumkin. Ularning
yordamida ishchi tabiat ashyolari va kuchlariga bevosita ta’sir qiladi va bu
ashyolarni o’zining iste’moli uchun zarur bo’lgan shaklga keltiradi.
8
Ikkinchi guruhga materiallarni saqlash uchun mo’ljallangan mehnat
vositalari (sisternalar, turli xil bochkalar, quvurlar, omborlar va boshqalar)
kiritiladi.
Uchinchi guruhga ishlab chiqarish jarayonida bevosita qatnashmaydigan,
lekin unga shart-sharoit yaratib beradigan mehnat vositalari kiradi. Lekin bu
vositalarsiz ishlab chiqarish jarayonining amalga oshishi mumkin emas yoki to’la
va samarali amalga oshmasligi mumkin. Bularga binolar, yo’llar va boshqalar
misol bo’la oladi.
Hozirgi fan-texnika inqilobi davrida ishlab chiqarishning rivojlanishida
mehnat predmetlarining ahamiyati oshib bormoqda. Materiallarning tabiatda
tayyor holda uchramaydigan yangi turlari yaratilmoqda. Ishlab chiqarish omillari
insoniyat taraqqiyotining hamma bosqichlari uchun umumiy bo’lsada, bu omillarga
turli adabiyotlarda turlicha ta’rif berishadi va ularni turlicha tushuntirishadi.
Hozirgi bozor iqtisodiyotiga doir ko’pchilik adabiyotlarda esa ishlab chiqarishning
to’rt omili: mehnat, kapital, yer-suv, tadbirkorlik qobiliyati tan olinadi.
Ishchi kuchi – bu insonning mehnatga bo’lgan aqliy va jismoniy
qobiliyatlarining yig’indisidir.
Kapital deganda o’z egalariga daromad keltiradigan ishlab chiqarish va
xizmat ko’rsatishning hamma sohalarida ishlatiladigan ishlab chiqarish
vositalarini, sotishga tayyor turgan tovarlarni, yangi vositalar va ishchi kuchini
sotib olishga mo’ljallangan pul mablag’larini, ularning ashyoviy tomoni va qiymati
birligini tushunamiz. Boshqacha qilib aytganda, «kapital» ham qiymatga, ham
naflilikka ega bo’lgan, ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayonida
foydalaniladigan vositalardir.
Bu yerda kapital turli shaklda: pul, ishlab chiqarish vositalari, tovar va boshqa
moddiy vositalar shaklida bo’lishi mumkin.
Hamma adabiyotlarda yerga deyarli bir xil tushuncha beriladi, ya’ni yer-suv
deganda tuproq unumdorligi, o’tloqlar, yaylovlar, suv, havo, o’rmon, qazilma boyliklar,
umuman tabiiy resurslar tushuniladi.
9
Тadbirkor deb iqtisodiy resurslar, ya’ni ishlab chiqarish vositalari va ishchi
kuchi resurslarining, tabiiy resurslarning bir-biriga qo’shilishini ta’minlaydigan,
tashkilotchi, yangilikka intiluvchi, tashabbuskor, iqtisodiy va boshqa xavfdan,
javobgarlikdan qo’rqmaydigan dovyurak kishilarga aytiladi; bu xislatlar majmui esa
tadbirkorlik qobiliyati deb yuritiladi.
Ishlab chiqarish imkoniyatlari va uning chegarasi
Iqtisodiyot nazariyasi fani mavjud cheklangan iqtisodiy resurslardan qanday
qilib foydalanilganda jamiyatning cheksiz ehtiyojlarini to’laroq qondirib borish
mumkin, degan muammo ustida bosh qotiradi. Bunda, birinchidan, iqtisodiy
resurslardan foydalanishning turli xil muqobil variantlari mavjud bo’lishi ko’zda
tutilib, ulardan eng samaralisi, ya’ni jamiyat ehtiyojlarini ancha to’laroq
qondiradigan miqdorda tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish imkonini beradigan
turini tanlab olishga harakat qilinadi.
Ikkinchidan, iqtisodiy resurslar nisbatan cheklanganligi sababli jamiyat
a’zolarining barcha ehtiyojlarini birdaniga qondirish mumkin bo’lmaydi. Shuning
uchun jamiyatga qaysi mahsulotlarni ishlab chiqarish, qaysilaridan vaqtincha voz
kechish lozimligini hal qilish, ya’ni tanlashni amalga oshirish zarur bo’ladi.
Shunday tanlash orqali, resurslarning mavjud darajasida mahsulot olishning
aniqlangan eng yuqori miqdori jamiyatning ishlab chiqarish imkoniyatini
ko’rsatadi. Jamiyatning ishlab chiqarish imkoniyatidan to’liq foydalanish uchun,
iqtisodiy resurslarning to’liq bandligiga erishish va ishlab chiqarishning to’liq
hajmini ta’minlash zarur.
Тo’liq bandlilik deganda biz ishlab chiqarishga yaroqli bo’lgan barcha
resurslardan to’la unum bilan foydalanishni tushunamiz. Ishchi majburiy ishsiz
bo’lib qolmasligi, iqtisodiyot ishlashni xohlagan va unga layoqatli bo’lgan
barchani ish bilan ta’minlashi zarur, haydaladigan yerlar yoki kapital uskunalar
ham bo’sh qolmasligi lozim.
10
Ishlab chiqarishning to’liq hajmi, resurslarni samarali taqsimlashni, ya’ni
ulardan mahsulotning umumiy hajmiga eng ko’p hissa qo’shadigan qilib
foydalanishni va mavjud texnologiyalarning eng yaxshisini qo’llashni ham
bildiradi.
Ishlab chiqarish imkoniyatlari chegarasi to’g’risida yaxshiroq ta’savvurga ega
bo’lish uchun:
birinchidan, iqtisodiyot faqat ikki xil mahsulot - non va tegirmon ishlab
chiqaradi (bunda non iste’mol tovarlarini, tegirmon ishlab chiqarish vositalarini
bildiradi);
ikkinchidan, iqtisodiy resurslar miqdor va sifat jihatdan o’zgarmaydi;
uchinchidan, mehnat unumdorligi va texnologiya doimiy bo’lib qoladi, deb
faraz qilamiz.
Mavjud resurslar cheklanganligi sababli iqtisodiyotning tegirmon va non
ishlab chiqarishni birdaniga ko’paytirib borish imkoniyati cheklangan.
Resurlarning cheklanganligi mahsulot ishlab chiqarishning cheklanganligini
bildiradi. Bunday sharoitda tegirmon ishlab chiqarishni har qanday ko’paytirishga,
resurslarning bir qismini - non ishlab chiqarishni kamaytirish orqali erishadi.
Aksincha, agar non ishlab chiqarishni ko’paytirish afzal ko’rinsa, buning uchun
zarur resurslar faqat tegirmon ishlab chiqarishni qisqartirish hisobiga olinishi
mumkin.
Quyidagi 2-jadvalda jamiyat tanlash mumkin bo’lgan sanoat tegirmonlari va
non miqdorining muqobil uyg’unlashuvi keltirilgan.
2-jadval
Resurslar to’liq band bo’laganda ishlab chiqarish imkoniyatlari
(taxminiy ma’lumotlar)
Mahsulot turi
Muqobil variantlar
A
V
S
D
Ye
Non (mln. dona)
0
1
2
3
4
Тegirmon (ming dona)
10
9
7
4
0
11
A - muqobil variantga binoan, iqtisodiyot o’zining butun resurslarini
tegirmon, ya’ni ishlab chiqarish vositalarini ishlab chiqarishga yo’naltiradi. Ye -
muqobil variantda esa mavjud resurslar to’lig’icha non, ya’ni iste’mol buyumlari
ishlab chiqarishda foydalaniladi. Bu har ikki muqobil variant ochiqdan-ochiq
amalga oshmaydigan noreal hisoblanadi, har qanday iqtisodiyot odatda o’zining
mavjud umumiy resurslari hajmini ishlab chiqarish vositalari va iste’mol tovarlari
ishlab chiqarish o’rtasida taqsimlashi zarur. A - muqobil variantdan Ye - variant
tomon iste’mol tovarlari, Ye dan A variantga tomon ishlab chiqarish vositalarini
ishlab chiqarish ko’payib boradi.
Jadvaldagi asosiy g’oya quyidagicha: har qanday vaqt oralig’ida iqtisodiyot
to’liq bandlilik va ishlab chiqarishning to’liq hajmida U mahsulotni ko’proq olishi
uchun Х mahsulotning bir qismidan voz kechishi zarur. Iqtisodiy resurslar kamyob
bo’lganligi sababli, iqtisodiyot Х va U mahsulotni bir vaqtda ko’paytira olmaydi.
Iqtisodiy o’sish mahsulotning ko’proq umumiy hajmini ishlab chiqarish
layoqati bo’lib, u resurslar taklifining ko’payishi va texnika taraqqiyoti natijasi
hisoblanadi. Iqtisodiy o’sish resurslarning to’liq bandligida iqtisodiyotning ham
non va ham tegirmon ishlab chiqarishning ko’proq hajmini ta’minlashi
hisoblanadi. Odatda iqtisodiy o’sish jamiyatning har xil mahsulotlar ishlab
chiqarish bo’yicha quvvatining mutanosib ko’payishiga olib kelmaydi. Ayrim
mahsulot turlarini ishlab chiqarish hajmi ko’payishi, boshqalari o’zgarishsiz
qolishi mumkin.
Ishlab chiqarishning samaradorligi va uning ko’rsatkichlari
Ishlab chiqarish samaradorligi va uni oshirish masalasi xar doim iqtisodiyot
nazariyasi fanining dolzarb muammosi sifatida, uning diqqat markazida bo’lib
keladi. Ayniqsa hozirgi paytda bu masala yanada keskin qo’yilmoqda. Buning
sababi shundaki, ishlab chiqarish samaradorligini oshirmasdan turib mamlakatimiz
oldida turgan muhim masala mustaqil iqtisodiy taraqqiyotni jadallashtirish
vazifasini amalga oshirib bo’lmaydi.
12
Bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarishning asosiy maqsadi foyda
olishga qaratilganligi sababli har bir iqtisodiy sub’ekt ko’proq foyda olishga
intiladi. Shuning uchun ham ishlab chiqarishning samaradorligini olingan
foydaning (F) ishlab chiqarishga sarflangan resurs xarajatlariga (IХ) nisbati bilan
aniqlanadi, ya’ni:
Р'= Ф
ИХ ×100%
.
Bu yerda: R’ - foyda normasi, IХ – iqtisodiy resurs xarajatlari.
Ishlab chiqarish samaradorligi ko’p qirrali masala bo’lib, bu aytilgan birgina
asosiy ko’rsatkichda, uni to’la ravishda har tomonlama ifodalab bo’lmaydi.
Shuning uchun ishlab chiqarish samaradorligini to’la ifodalashda unda qatnashgan
omillarning unumdorligini, ulardan samarali foydalanish darajasini bildiradigan
ko’rsatkichlar tizimidan foydalaniladi.
Bulardan biri mehnat unumdorligidir. Mehnat unumdorligi deb ishchi
kuchining vaqt birligi mobaynida mahsulot yaratish qobiliyatiga aytiladi va ishlab
chiqarilgan mahsulotning (iste’mol qiymatining) sarflangan mehnat miqdoriga
nisbati bilan belgilanadi. Sarflangan mehnat miqdori esa ishlangan vaqt bilan, kishi
kuni, kishi soati va h.k. bilan belgilanadi. Agar mehnat unumdorligini MU,
mahsulotni M bilan, sarflangan ish vaqtini esa - V bilan belgilasak, mehnat
unumdorligi quyidagicha aniqlanadi: МУ =М /В .
Mehnat unumdorligi sarflangan jonli mehnatning har bir birligi evaziga ya’ni
kishi kuni, kishi soati hisobiga ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori bilan
aniqlanadi.
Samaradorlikni aniqlashda kapital unumdorligi degan ko’rsatkichdan ham
foydalaniladi va unda ishlab chiqarishda qatnashgan kapitalning har bir birligi
evaziga olingan mahsulot, daromad yoki foyda bilan aniqlanadi. Agar kapital
unumdorligini - KU deb, ishlab chiqarishda qatnashgan kapital miqdorini - K,
mahsulotni - M, yalpi daromadni - YaD bilan, foydani - F bilan belgilasak
quyidagi formulalar hosil bo’ladi:
13
КУ =М /К ;
КУ =ЯД/К ;
КУ =Ф/К .
Ishlab chiqarishning muhim omillaridan biri yer hisoblanishi sababli yerdan
foydalanish samaradorligi ko’rsatkichi ham aniqlanadi. Bu ko’rsatkich olingan
mahsulot hajmining yer maydoniga (gektarga) nisbati bilan hisoblanadi.
Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish uchun unga ta’sir qiladigan omillarni
ham bilish zarurdir. Ishlab chiqarish samaradorligini oshirishga bir qancha omillar
ta’sir qiladi:
1. Ilmiy-texnik taraqqiyotni tezlashtirish va uning natijalarini tezlik bilan
ishlab chiqarishda qo’llash.
2. Ishlab chiqarishni ratsional joylashtirish, ixtisoslashtirish va
kooperatsiyalash.
3. Iqtisodiyotning tarkibiy qismlarini va uning tashkiliy bo’g’inlarini
o’zgartirish.
4. Ishlab chiqaruvchilarni rag’batlantirish va ularning faolligini oshirish.
5. Mavjud tabiiy, moddiy va mehnat resurslaridan oqilona, tejab-tergab
foydalanish, yangi, arzon, sifatli xomashyo va energiya turlarini, ekinlarning yangi
hosildor navlarini, chorva mollarining mahsuldor zotlarini topib ishlab chiqarishga
joriy qilish.
6. Kishilarning bilim saviyasini, malakasini oshirish, yetuk ishchi va
mutaxassislar tayyorlash.
14
2. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarish xolati taxlili
“Tannarx ” tushinchasi, uning moxiyati
Har qanday ishlab chiqarish ma`lum xarajatlar bo`lishini talab qiladi.
Boshqacha aytganda, biror bir mahsulotni ishlab chiqarish uchun resurslar sarf
qilinadi. Jumladan, kishilar mehnat qiladi va o`z kuchini sarflaydi. Ularning qilgan
mehnati uchun xaq to`lanadi. Mehnat uchun to`langan haq va uning qo`shimchalari
ishlab chiqarish uchun xarajat hisoblanadi. Qishloq xo`jaligida mahsulot ishlab
chiqarish uchun urug`lik, yoqilgi – moylash materallari, o`g`itlar, yem-xashak,
ishlab chiqarishni boshqarish bilan bog`liq xarajatlar va boshqa materiallar
sarflanadi. Ular ham ma`lum bahoga (qiymatga) ega. Ishlab chiqarish jarayonida
asosiy vositalar ishtirok etadi. Asosiy vositalar jismonan eskiradi. Bu eskirishning
miqdori amortizatsiya ajratmasi yordamida aniqlanadi. Amotrtizatsiya xarajatlari
ham mahsulot ishlab chiqarish xarajatlari hisoblanadi. Bu tushinchadan “mahsulot
tannarxi” tushinchasi kelib chiqadi. Mahsulot tannarxi deganda mahsulot birligini
ishlab chiqarish uchun qilingan xarajatlarning puldagi ifodasi tushuniladi.
Mahsulot tannarxi shu mahsulot qiymatining bir qismi hisoblanadi. Mahsulot
qiymati bilan tannarxi o`rtasidagi farq umumiy holda foydani ifodalaydi.
Iqtisodiy fan tannarxning ikki turini bir-biridan farqlaydi. Birinchisi,
mahsulotning ishlab chiqarish tannarxidir. Bu mahsulot birligini ishlab chiqarish
uchun sarflangan xarajatlarning puldagi ifodasidir. Ikkinchisi, mahsulot birligining
to`liq tannarxi. Mahsulot birligining to`liq tannarxi uni ishlab chiqarish va sotish
bilan bog`liq xarajatlarning puldagi ifodasidir.
Xo`jaliklar doirasida reja va hisobot tannarxi ham hisoblanadi. Reja tannarxi
me`yor asosidagi xarajatlar bo`yicha hisoblanadi va olinishi kutilayotgan mahsulot
miqdori asosida belgilanadi. Hisobot tannarxi esa xaqiqatdan qilingan xarajatlar va
haqiqatda olingan mahsulot asosida aniqlanadi. Mahsulot tannarxi
umumlashtiruvchi ko`rsatkichlardan biri hisoblanadi. Unda mehnatning
unumdorligi, ishlab chiqarishning ixtisoslashganlik va intensivlashganlik darajasi,
tejamkorlik, ishlab chiqarishning mexanizatsiyalashganlik darajasi, texnikalardan
15
va fan yutiqlaridan qay darajada foydalanilayotganligi ifodalanadi. Mahsulot
tannarxining darajasi korxonaning, ishlab chiqarishning kelajagini belgilaydi.
Agarda mahsulot birligi tannarxi shu mahsulot bozoridagi narxdan baland bo`lsa,
bu mahsulotni ishlab chiqarish zarar keltiradi. Bu esa, o`z qonuniyati asosida shu
mahsulotning tannarxini belgilaydi. YA`ni uni ishlab chiqarayotgan korxonada
aynan shu mahsulot asosiy mahsulot hisoblansa, korxona bankrot holatiga tushib
qoladi. Agarda, mahsulot tannarxi shu mahsulot bozorida shakllangan narxdan past
bo`lsa, uni ishlab chiqaruvchi foyda oladi. Bu esa, ushbu mahsulotni ishlab
chiqarish bozor iqtisodiyoti talabiga javob beradi, degan so`z. Chunki bozor
iqtisodiyoti sharoitida har bir ishlab chiqarish, xizmat turi, korxona foyda olgan
taqdirdagina o`z foliyatini davom ettirishi mumkin.
Individual va tarmoq tannarxi ham mavjud. Individual tannarx – bir
mahsulotning bir karxona miqiyosida shakllangan tannarxidir. Tarmoq tannarxi
esa, alohida ishlab chiqaruvchilar mahsulotlari tannarxi asosida o`rtacha
hisoblangan ko`rsatkichdir.
Qishloq xo`jaligi mahsulotlarining tannarxini hisoblash tartibi
Qishloq xo`jaligi mahsulotlari tannarxi mahsulot birligini ishlab chiqarish
uchun sarflangan resurslarning xarajatini (miqdorini) joriy narxlarda hisoblash
asosida aniqlanadi. Qishloq xo`jaligida mahsulotlar tannarxini aniqlashda
xarajatlarni ma`lum guruhlarga bo`lish zaruriyatibor va undan foydalinadi.
Xarajatlarni guruhlarga bo`lish mahsulot tannarxi kalkulyatsiyasi deb ataladi.
Kalkulyatsiya – qilinayotgan xarajatlarni guruhlarga, xarajat moddalariga
bo`lishdir. Qishlaq xo`jaligida mahsulot tannarxiga quydagi xarajatlar kiradi.
№
Xarajat moddalari
O`simlikchilikda
Chorvachilikda
1.
Ish haqi qo`shimchalari bilan
Q
Q
2.
Urug`lik
Q
-
3.
Yem-xashak
-
Q
4.
Yoqilg`i-moylash materiallari
Q
Q
16
5.
O`g`it
Q
-
6.
Zararkunanda va kasalliklarga
qarshi kurash vositalari
Q
Q
7.
Asosiy ishlab chiqarish
vositalarini saqlash
Q
Q
8.
Ish va xizmatlar
Q
Q
3-chizma. Qishloq xo`jaligida mahsulotlar tannarxini belgilovchi xarajatlar turlari
Tannaxning tarkibini yillar davomida tahlil qilib o`rganish iqtisodchilarga,
xo`jalik rahbarlariga mavjud kamchilik va foydalanilmayotgan imkoniyatlarni
ko`rsatadi. Mahsulot tannarxiga kirgan xarajatlar tarkibi, miqdori va iqtisodiy
mohiyati jihatidan bir – biridan farq qiladi. Shuning uchun ularni xarajat
moddalariga to`g`ri bo`lish katta ahamiyat kasb etadi.
Ishlab chiqarish jarayonida qatnashishiga qarab xarajatlar to`g`ri yoki bevosita
hamda egri yoki bilvosita xarajatlarga bo`linadi. Bevosita xarajatlar mahsulotlar
ishlab chiqarish jarayonida qatnashadi va tannaxga to`g`ridan – to`g`ri kiradi.
Bularga o`g`itlar, urug`liklar, yem – xashak, shu mahsulotni ishlab chiqarishda
ishtirok etkanlarning shi haqi va boshqalar kiradi. Lekin qishloq xo`jaligining
o`ziga xosligi shundaki, unda bir xodim yoki bir texnika vositasi bir yilda bir
nechta mahsulot ishlab chiqarishga xizmat qiladi. Ularning xarajatlariana shu
mahsulotlar o`rtasida taqsimlash ma`lum qiyinchiliklar tug`diradi. Ayniqsa,
korxonani boshqarish bilan bog`liq xarajatlar bu borada alohida metodikani talab
qiladi. Bu xarajatlar bir mahsulotturiga to`g`ridan – to`g`ri kirmaganligi sababli
ularni bilvosita yoki egri xarajatlar deb yuritiladi.
Qishloq xo`jaligida barcha xarajatlar 1 gektar yoki bir bosh chorva
hayvonigahisoblanadi. Bir gektar yerdan olingan mahsulot miqtoriga shu bir gektar
yerga ketgan xarajatlar g`miqtori uni shu chorva molidan olingan mahsulotga
bo`lish yo`li bilan aniqlanadi. Bu bir qarashda ancha tushinarliga o`xshaydi. Aslida
esa bunda o`ziga xos qiyinchiliklar mavjud. Gap shundaki, qishloq xo`jaligida bir
17
ishlab chiqarish jarayonida asosiy, qo`shimcha va yondash mahsulotlar olinadi.
Olingan buzoq qo`shimcha mahsulot hisoblanadi. Shu sigirdan 5 – 6 tonna
miqdorida organik o`g`it – go`ng olinadi. Bu mahsulot yondash mahsulot
hisoblanadi. Barcha xarajatlar bir bosh sigirga qilingan. YA`ni, sigir boqilgan va
natijada 3 xil mahsulot olingan. Biz sutga, buzoqqa va go`ngga alohida xarajat
qilgan emasmiz. Bunday holda mahsulot birligining tannarxini hisoblash o`ziga
xos murakkablikni keltirib chiqaradi.
O`simlikchilikda esa barcha xarajatlar bir gektarga qilinadi. Masalan, bir
gektar yerga don ekdik. Yerni tayyorladik, urug`lik sarfladik, o`g`it berdik,
sug`ordik va hosilni yig`ishtirib oldik. Donchilikda asosiy mahsulot don olindi.
Qo`shimcha mahsulot-don chiqindisi va yondash mahsulot – samon olindi. Ana
shu mahsulotlarga xarajatlarni taqsimlash zarurati kelib chiqadi. Bunday hollarda
bir necha usul bilan mahsulotlar tannarxi aniqlanadi.
Birinchi usul qo`shimcha va yondash mahsulot ilmiy asoslangan ma`lum
koeffitsiyentlar orqali asosiy mahsulotga aylantirib olinadi. Natijada xarajatlar
mahsulot hajmiga taqsimlanadi va bir birlik mahsulot tannarxi aniqlanadi. Keyin
yana koeffitsiyentlar yordamida qo`shimcha va yondash mahsulot tannarxi
aniqlanadi. Ikkinchi usulda mahsulotlarning narxi asosida qilingan xarajatlar
taqsimlanadi. Uchinchi usulda yondash mahsulotning qiymati aniqlanadi va
qilingan xarajatlardan chiqarib tashlanadi. Qolgan xarajatlar asosiy va qo`shimcha
mahsulotlarga taqsimlanadi.
18