QISHLOQ XO'JALIGIDA MAXSULOT ISHLAB CHIQARISH MUVOZANATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

28

File size

Fayl hajmi

201,7 KB


QISHLOQ XO'JALIGIDA MAXSULOT ISHLAB CHIQARISH
MUVOZANATI
Reja
Kirish 
1. Maxsulot ishlab chiqarish tushunchasi va mohiyati
2. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarish xolati taxlili
3. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab  chiqarishni yaxshilash yo`li
Xulosa 
Adabiyotlar 
1
Logotip
QISHLOQ XO'JALIGIDA MAXSULOT ISHLAB CHIQARISH MUVOZANATI Reja Kirish 1. Maxsulot ishlab chiqarish tushunchasi va mohiyati 2. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarish xolati taxlili 3. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarishni yaxshilash yo`li Xulosa Adabiyotlar 1
Maxsulot ishlab chiqarish tushunchasi va uning jarayonlari
Ishlab chiqarish jarayoni -  bu kishilarni o’zlarining iste’moli uchun zarur
bo’lgan moddiy va ma’naviy ne’matlarni yaratishga qaratilgan maqsadga muvofiq
faoliyatidir. Moddiy  va  ma’naviy  ne’matlar  yaratish,  turli  xizmatlar  ko’rsatish
jarayoni kishilar iqtisodiy faoliyatining asosiy tomonidir.
Mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish hajmi - bu tashkilot faoliyatini
tavsiflovchi ikkita asosiy ko'rsatkichdir. Mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish
xarajatlarini tahlil qilish kompaniya faoliyatini baholashga yordam beradi, oqilona
rejalashtirishga yordam beradi.
Kishilar o’zlarining ongli maqsadga muvofiq unumli mehnati bilan tabiat
moddalarining  shakllarini  o’zgartiradilar  va  iste’moli  uchun  zarur  bo’lgan
mahsulotni vujudga keltiradilar. Mehnat jarayonida kishilar bilan tabiat o’rtasida
moddalar almashinuvi bilan birga insonning o’zi ham har tomonlama kamol topib
boradi, ya’ni kishilar o’zining mehnatga bo’lgan qobiliyatini, bilimini oshiradi va
ularni amalda qo’llashni kengaytirib boradi.
Boshqacha qilib aytganimizda, ishlab chiqarish jarayoni iste’mol qiymatlarni
vujudga keltirish uchun maqsadga muvofiq qilinadigan harakatdir, tabiat yaratgan
narsalarni kishi iste’moli uchun o’zlashtirib olishdir, kishi bilan tabiat o’rtasidagi
modda almashuvining umumiy shartidir, kishi hayotining abadiy tabiiy sharoitidir.
Ishlab  chiqarish  jarayoni  insoniyat  taraqqiyotining  hamma  bosqichlariga,
hamma  mamlakatlarga,  el-yurtlarga  va  xalqlarga  xos  bo’lib,  umuminsoniy
kategoriyadir (tushunchadir).
Shuning uchun bu jarayon uzoq tarixga ega bo’lib, oddiy tosh va yog’och
qurollardan foydalanib, eng sodda ovchilik va dehqonchilik qilishdan tortib to
hozirgi zamon murakkab texnologiyasiga asoslangan robotsozlik, samolyotsozlik,
kompyuter  texnikalarini,  zamonaviy  radio  va  televideniye  vositalarini  ishlab
chiqarishgacha bo’lgan yo’lni bosib o’tdi. Hozirgi davrda mamlakatimiz hududida
bir  necha  yuzlab  tarmoqlar  va  sohalarda  xalqimizning  iste’moli  va  ishlab
2
Logotip
Maxsulot ishlab chiqarish tushunchasi va uning jarayonlari Ishlab chiqarish jarayoni - bu kishilarni o’zlarining iste’moli uchun zarur bo’lgan moddiy va ma’naviy ne’matlarni yaratishga qaratilgan maqsadga muvofiq faoliyatidir. Moddiy va ma’naviy ne’matlar yaratish, turli xizmatlar ko’rsatish jarayoni kishilar iqtisodiy faoliyatining asosiy tomonidir. Mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish hajmi - bu tashkilot faoliyatini tavsiflovchi ikkita asosiy ko'rsatkichdir. Mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish xarajatlarini tahlil qilish kompaniya faoliyatini baholashga yordam beradi, oqilona rejalashtirishga yordam beradi. Kishilar o’zlarining ongli maqsadga muvofiq unumli mehnati bilan tabiat moddalarining shakllarini o’zgartiradilar va iste’moli uchun zarur bo’lgan mahsulotni vujudga keltiradilar. Mehnat jarayonida kishilar bilan tabiat o’rtasida moddalar almashinuvi bilan birga insonning o’zi ham har tomonlama kamol topib boradi, ya’ni kishilar o’zining mehnatga bo’lgan qobiliyatini, bilimini oshiradi va ularni amalda qo’llashni kengaytirib boradi. Boshqacha qilib aytganimizda, ishlab chiqarish jarayoni iste’mol qiymatlarni vujudga keltirish uchun maqsadga muvofiq qilinadigan harakatdir, tabiat yaratgan narsalarni kishi iste’moli uchun o’zlashtirib olishdir, kishi bilan tabiat o’rtasidagi modda almashuvining umumiy shartidir, kishi hayotining abadiy tabiiy sharoitidir. Ishlab chiqarish jarayoni insoniyat taraqqiyotining hamma bosqichlariga, hamma mamlakatlarga, el-yurtlarga va xalqlarga xos bo’lib, umuminsoniy kategoriyadir (tushunchadir). Shuning uchun bu jarayon uzoq tarixga ega bo’lib, oddiy tosh va yog’och qurollardan foydalanib, eng sodda ovchilik va dehqonchilik qilishdan tortib to hozirgi zamon murakkab texnologiyasiga asoslangan robotsozlik, samolyotsozlik, kompyuter texnikalarini, zamonaviy radio va televideniye vositalarini ishlab chiqarishgacha bo’lgan yo’lni bosib o’tdi. Hozirgi davrda mamlakatimiz hududida bir necha yuzlab tarmoqlar va sohalarda xalqimizning iste’moli va ishlab 2
chiqarishning o’zi uchun zarur bo’lgan iste’mol buyumlari va asbob uskunalar ishlab
chiqariladi.
Ishlab chiqarishning eng yirik sohalari sanoat, qishloq xo’jaligi, transport va
aloqa, qurilish, savdo, tayyorlov tashkilotlari, kommunal va uy – joy xo’jaliklari,
turli xil texnik va boshqa xizmat ko’rsatish sohalaridan iborat. Har bir mamlakat
o’z taraqqiyotining shu davrdagi bosqichi uchun zarur va qulay bo’lgan tarmoqlar
tarkibini vujudga keltirishga harakat qiladi. Bunda resurslar cheklanganligi hisobga
olinib ishlab chiqarishni o’stirish va xalqning talabini qondirish uchun o’ta zarur
bo’lgan,  mamlakat  mudofaa  qobiliyatini  mustahkamlashga,  chet  ellar  bilan
bo’ladigan  hamkorlikni  yuksaltirishga  imkon  beradigan  tarmoqlarga  alohida
e’tibor beriladi.
Ehtiyojlar turi qancha ko’p bo’lsa shunga binoan ishlab chiqarishning tarmoq
va sohalari ham kengayib boradi. Ularni o’rganish oson bo’lishi uchun ishlab
chiqarish  ikki  katta  sohaga:  moddiy  ishlab  chiqarish  va  xizmat  ko’rsatish
sohalariga bo’linadi.
Moddiy ishlab chiqarish sohalarida (sanoat, qishloq xo’jaligi, qurilish va
boshqalar) zaruriy moddiy ne’matlar yaratiladi, xizmat ko’rsatish sohalarida esa
turli xil ma’naviy ne’matlar yaratiladi va xizmatlar ko’rsatiladi. Bu ikki soha bir-
biri bilan chambarchas bog’langan holda rivojlanadi va bir-biriga ta’sir ko’rsatadi.
Respublika milliy iqtisodiyotida tovarlar ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish
sohalarining YaIMdagi mutloq miqdori va nisbiy ulushi quyidagi ma’lumotlar
bilan tavsiflanadi (1-jadval).
1-jadval 
Respublika YaIMda tovarlar va xizmatlar ulushi 
(joriy narxlarda)*
Ko’rsatkichlar
2005 yil
2006 yil
mlrd. so’m
%
mlrd. so’m
%
Yalpi ichki mahsulot 
15923,4
100,0
20759,3
100,0
Shu jumladan:
Ishlab chiqarilgan 
8361,6
52,4
10660,4
51,3
3
Logotip
chiqarishning o’zi uchun zarur bo’lgan iste’mol buyumlari va asbob uskunalar ishlab chiqariladi. Ishlab chiqarishning eng yirik sohalari sanoat, qishloq xo’jaligi, transport va aloqa, qurilish, savdo, tayyorlov tashkilotlari, kommunal va uy – joy xo’jaliklari, turli xil texnik va boshqa xizmat ko’rsatish sohalaridan iborat. Har bir mamlakat o’z taraqqiyotining shu davrdagi bosqichi uchun zarur va qulay bo’lgan tarmoqlar tarkibini vujudga keltirishga harakat qiladi. Bunda resurslar cheklanganligi hisobga olinib ishlab chiqarishni o’stirish va xalqning talabini qondirish uchun o’ta zarur bo’lgan, mamlakat mudofaa qobiliyatini mustahkamlashga, chet ellar bilan bo’ladigan hamkorlikni yuksaltirishga imkon beradigan tarmoqlarga alohida e’tibor beriladi. Ehtiyojlar turi qancha ko’p bo’lsa shunga binoan ishlab chiqarishning tarmoq va sohalari ham kengayib boradi. Ularni o’rganish oson bo’lishi uchun ishlab chiqarish ikki katta sohaga: moddiy ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish sohalariga bo’linadi. Moddiy ishlab chiqarish sohalarida (sanoat, qishloq xo’jaligi, qurilish va boshqalar) zaruriy moddiy ne’matlar yaratiladi, xizmat ko’rsatish sohalarida esa turli xil ma’naviy ne’matlar yaratiladi va xizmatlar ko’rsatiladi. Bu ikki soha bir- biri bilan chambarchas bog’langan holda rivojlanadi va bir-biriga ta’sir ko’rsatadi. Respublika milliy iqtisodiyotida tovarlar ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish sohalarining YaIMdagi mutloq miqdori va nisbiy ulushi quyidagi ma’lumotlar bilan tavsiflanadi (1-jadval). 1-jadval Respublika YaIMda tovarlar va xizmatlar ulushi (joriy narxlarda)* Ko’rsatkichlar 2005 yil 2006 yil mlrd. so’m % mlrd. so’m % Yalpi ichki mahsulot 15923,4 100,0 20759,3 100,0 Shu jumladan: Ishlab chiqarilgan 8361,6 52,4 10660,4 51,3 3
tovarlar qiymati
Ko’rsatilgan xizmatlar 
qiymati
5871,7
37,0
8197,7
39,5
Sof soliqlar
1690,1
10,6
1901,2
9,2
   * Manba: O’zbekiston Respublikasi DSQ: Yillik statistik to’plam, 2007. -33s.
Moddiy ishlab chiqarish sohasi o’z navbatida ikki bo’linmadan — birinchi va
ikkinchi bo’linmalardan iborat bo’ladi. Birinchi bo’linmada ishlab chiqarish va
xizmat ko’rsatish korxona va tashkilotlarining ishlab chiqarish iste’moli uchun
zarur bo’lgan vositalar — stanok, mashina, asbob-uskuna, xom ashyo va turli
materiallar ishlab chiqariladi. Ikkinchi bo’linmada esa xalq iste’moli uchun zarur
bo’lgan iste’mol tovarlari ishlab chiqariladi.
Bozor  iqtisodiyoti  sharoitida  har  qanday  ishlab  chiqarish,  bir  tomondan
iste’mol qiymatni (naflilikni) yaratishdir, ikkinchi tomondan, moddiy vositalar va
mehnatning sarflanishi, yangi qiymatning yaratilishi, boshqacha qilib aytganda,
qiymatning o’sish jarayonidir.
Ishlab  chiqarish  va  xizmat  ko’rsatish  jarayoni  bir  tomondan,  iste’mol
qiymatlarini  yaratish  jarayoni  bo’lsa,  ikkinchi  tomondan,  qiymatning  o’sish
jarayoni bo’lib hisoblanadi. Masalan, tadbirkor ishlab chiqarishni tashkil etish
uchun har bir tonnasi 1000 so’mdan 100 tonna, hammasi bo’lib 100 ming so’mlik
paxta tolasi sotib oldi deylik. U shu paxta tolasidan ip yigiradi, qo’llanilgan asosiy
vositalar amortizatsiyasi, energiya va boshqa xarajatlar 20 ming so’mni, ish haqi
30 mingni tashkil etsa, 30 ming so’mlik foyda oladigan bo’lsa hammasi bo’lib
yaratilgan mahsulotning qiymati 180 ming so’mni, qo’shilgan qiymat 80 ming
so’mni tashkil etgan bo’ladi.
 Agar  biz  80  ming  so’mlik  qo’shilgan  qiymatdan  20  ming  so’mini
amortizatsiya, energiya va boshqalardan iborat moddiy xarajatlar, ya’ni oldindan
yaratilgan qiymatlar deb qarasak 60 ming so’mlik qiymat, ya’ni 30 ming so’mlik
ish haqi va 30 ming so’mlik foyda shu ishlab chiqarish jarayonida hosil qilingan
yangi qiymat hisoblanadi.
4
Logotip
tovarlar qiymati Ko’rsatilgan xizmatlar qiymati 5871,7 37,0 8197,7 39,5 Sof soliqlar 1690,1 10,6 1901,2 9,2 * Manba: O’zbekiston Respublikasi DSQ: Yillik statistik to’plam, 2007. -33s. Moddiy ishlab chiqarish sohasi o’z navbatida ikki bo’linmadan — birinchi va ikkinchi bo’linmalardan iborat bo’ladi. Birinchi bo’linmada ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish korxona va tashkilotlarining ishlab chiqarish iste’moli uchun zarur bo’lgan vositalar — stanok, mashina, asbob-uskuna, xom ashyo va turli materiallar ishlab chiqariladi. Ikkinchi bo’linmada esa xalq iste’moli uchun zarur bo’lgan iste’mol tovarlari ishlab chiqariladi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida har qanday ishlab chiqarish, bir tomondan iste’mol qiymatni (naflilikni) yaratishdir, ikkinchi tomondan, moddiy vositalar va mehnatning sarflanishi, yangi qiymatning yaratilishi, boshqacha qilib aytganda, qiymatning o’sish jarayonidir. Ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayoni bir tomondan, iste’mol qiymatlarini yaratish jarayoni bo’lsa, ikkinchi tomondan, qiymatning o’sish jarayoni bo’lib hisoblanadi. Masalan, tadbirkor ishlab chiqarishni tashkil etish uchun har bir tonnasi 1000 so’mdan 100 tonna, hammasi bo’lib 100 ming so’mlik paxta tolasi sotib oldi deylik. U shu paxta tolasidan ip yigiradi, qo’llanilgan asosiy vositalar amortizatsiyasi, energiya va boshqa xarajatlar 20 ming so’mni, ish haqi 30 mingni tashkil etsa, 30 ming so’mlik foyda oladigan bo’lsa hammasi bo’lib yaratilgan mahsulotning qiymati 180 ming so’mni, qo’shilgan qiymat 80 ming so’mni tashkil etgan bo’ladi. Agar biz 80 ming so’mlik qo’shilgan qiymatdan 20 ming so’mini amortizatsiya, energiya va boshqalardan iborat moddiy xarajatlar, ya’ni oldindan yaratilgan qiymatlar deb qarasak 60 ming so’mlik qiymat, ya’ni 30 ming so’mlik ish haqi va 30 ming so’mlik foyda shu ishlab chiqarish jarayonida hosil qilingan yangi qiymat hisoblanadi. 4
Bozor  iqtisodiyoti  sharoitida  ishlab  chiqarish  jarayonining  ikki  tomonini
quyidagicha ifoda etishimiz mumkin (3-chizma).
5
Logotip
Bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarish jarayonining ikki tomonini quyidagicha ifoda etishimiz mumkin (3-chizma). 5
3-chizma. Ishlab chiqarish jarayonining ikki tomoni
Shuni ta’kidlash lozimki, ishlab chiqarilgan tovarlarning nafliligini yaratishda
har uchala omil: yer, kapital, ishchi kuchi qatnashadi, qiymatni tashkil topishida
esa mehnatning o’zi qatnashadi. Bu holat 4-chizmada tushunarliroq tasvirlangan.
6
Ишчи кучи ва ишлаб
чиқариш воситалари
(натурал шакллари)
Қийматнинг ўсиш
жараёни
Капитал: ишлаб
чиқариш воситалари
ва ишчи кучи қиймати
Ишлаб чиқаришнинг
омиллари
Натижа: товар ва
хизматлар
Истеъмол
қиймати, яъни
нафлилиги
Ишлаб чиқариш
жараёни
Меҳнат жараёни ёки
нафлиликнинг
яратилиши ва
кўпайиши жараёни
Сарфланган ва
қўшилган қиймат
Logotip
3-chizma. Ishlab chiqarish jarayonining ikki tomoni Shuni ta’kidlash lozimki, ishlab chiqarilgan tovarlarning nafliligini yaratishda har uchala omil: yer, kapital, ishchi kuchi qatnashadi, qiymatni tashkil topishida esa mehnatning o’zi qatnashadi. Bu holat 4-chizmada tushunarliroq tasvirlangan. 6 Ишчи кучи ва ишлаб чиқариш воситалари (натурал шакллари) Қийматнинг ўсиш жараёни Капитал: ишлаб чиқариш воситалари ва ишчи кучи қиймати Ишлаб чиқаришнинг омиллари Натижа: товар ва хизматлар Истеъмол қиймати, яъни нафлилиги Ишлаб чиқариш жараёни Меҳнат жараёни ёки нафлиликнинг яратилиши ва кўпайиши жараёни Сарфланган ва қўшилган қиймат
Яратилган товар ва хизматлар
Нафлиликнинг яратилишида 
қатнашади
Қийматни ташкил топишида 
қатнашади
Ер
Капитал 
Ишчи кучи
меҳнати
Меҳнат
Аниқ меҳнат 
билан ўтказил 
ган ишлаб 
чиқариш воси 
талари қиймати
Абстракт 
меҳнат билан 
яратилган 
янги қиймат
4-chizma. Тovar va xizmatlar nafliligi va qiymatining yaratilishida ishlab
chiqarish omillarining roli
Ishlab chiqarish jarayonining ikki tomonlama tabiati uning natijalarining ham
ikki tomoni borligini ko’rsatadi.
 Ishlab chiqarish omillari va ularning tarkibi
Iqtisodiyotning tizimi va shaklidan qat’iy nazar ishlab chiqarish yoki xizmat
ko’rsatishning hamma sohalari uchun umumiy bo’lgan uchta omil: ishchi kuchi,
mehnat qurollari va mehnat predmetlari bo’lishi shart (5-chizma).
7
Меҳнат жараёнининг зарурий шартлари
Ишчи кучи
Меҳнат
воситалари
Меҳнат
предметлари
Logotip
Яратилган товар ва хизматлар Нафлиликнинг яратилишида қатнашади Қийматни ташкил топишида қатнашади Ер Капитал Ишчи кучи меҳнати Меҳнат Аниқ меҳнат билан ўтказил ган ишлаб чиқариш воси талари қиймати Абстракт меҳнат билан яратилган янги қиймат 4-chizma. Тovar va xizmatlar nafliligi va qiymatining yaratilishida ishlab chiqarish omillarining roli Ishlab chiqarish jarayonining ikki tomonlama tabiati uning natijalarining ham ikki tomoni borligini ko’rsatadi. Ishlab chiqarish omillari va ularning tarkibi Iqtisodiyotning tizimi va shaklidan qat’iy nazar ishlab chiqarish yoki xizmat ko’rsatishning hamma sohalari uchun umumiy bo’lgan uchta omil: ishchi kuchi, mehnat qurollari va mehnat predmetlari bo’lishi shart (5-chizma). 7 Меҳнат жараёнининг зарурий шартлари Ишчи кучи Меҳнат воситалари Меҳнат предметлари
Меҳнат 
қуроллари
Меҳнат 
шароитлари
Табиат 
ашёлари
Хомашё
Ишлаб чиқариш воситалари
5-chizma. Mehnat jarayoni zaruriy shartlarining turkumlanishi
Ishchi  kuchi deb  insonning  mehnat  qilishga  bo’lgan  aqliy  va  jismoniy
qobiliyatlarining  yig’indisiga  aytiladi.  Ishchi  kuchi  mehnat  qobiliyatiga  ega
bo’lgan kishilar uchun xosdir. Lekin ishchi kuchi insonning o’zi emas yoki uning
mehnati ham emas, uning qobiliyatidan iboratdir.
Mehnat  qurollari 
deb,  inson  uning  yordamida  tabiatga,  mehnat
predmetlariga ta’sir qiladigan vositalarga aytiladi (mashinalar, stanoklar, traktorlar,
qurilmalar, uskunalar va boshqalar). 
Mehnat predmetlari esa bevosita mehnat ta’sir qiladigan, ya’ni mahsulot
tayyorlanadigan  narsalardir  (yer-suv,  xom  ashyo  va  boshqa  turli  materiallar).
Mehnat predmetlari tabiatda tayyor holda uchrashi mumkin yoki oldingi davrdagi
mehnat mahsuli, ya’ni xom ashyo bo’lishi mumkin. Mehnat qurollari va mehnat
predmetlari birgalikda ishlab chiqarish vositalari deb yuritiladi. 
Mehnat vositalarini mehnat predmetlariga ta’sir etish xususiyatiga ko’ra bir
nechta katta guruhlarga bo’lish mumkin. 
Birinchi guruhga mashinalar, mexanizmlar, stanoklar, uskunalar, turli xil
apparatlar va boshqalardan iborat mehnat qurollarini kiritish mumkin. Ularning
yordamida  ishchi  tabiat  ashyolari  va  kuchlariga  bevosita  ta’sir  qiladi  va  bu
ashyolarni o’zining iste’moli uchun zarur bo’lgan shaklga keltiradi.
8
Logotip
Меҳнат қуроллари Меҳнат шароитлари Табиат ашёлари Хомашё Ишлаб чиқариш воситалари 5-chizma. Mehnat jarayoni zaruriy shartlarining turkumlanishi Ishchi kuchi deb insonning mehnat qilishga bo’lgan aqliy va jismoniy qobiliyatlarining yig’indisiga aytiladi. Ishchi kuchi mehnat qobiliyatiga ega bo’lgan kishilar uchun xosdir. Lekin ishchi kuchi insonning o’zi emas yoki uning mehnati ham emas, uning qobiliyatidan iboratdir. Mehnat qurollari deb, inson uning yordamida tabiatga, mehnat predmetlariga ta’sir qiladigan vositalarga aytiladi (mashinalar, stanoklar, traktorlar, qurilmalar, uskunalar va boshqalar). Mehnat predmetlari esa bevosita mehnat ta’sir qiladigan, ya’ni mahsulot tayyorlanadigan narsalardir (yer-suv, xom ashyo va boshqa turli materiallar). Mehnat predmetlari tabiatda tayyor holda uchrashi mumkin yoki oldingi davrdagi mehnat mahsuli, ya’ni xom ashyo bo’lishi mumkin. Mehnat qurollari va mehnat predmetlari birgalikda ishlab chiqarish vositalari deb yuritiladi. Mehnat vositalarini mehnat predmetlariga ta’sir etish xususiyatiga ko’ra bir nechta katta guruhlarga bo’lish mumkin. Birinchi guruhga mashinalar, mexanizmlar, stanoklar, uskunalar, turli xil apparatlar va boshqalardan iborat mehnat qurollarini kiritish mumkin. Ularning yordamida ishchi tabiat ashyolari va kuchlariga bevosita ta’sir qiladi va bu ashyolarni o’zining iste’moli uchun zarur bo’lgan shaklga keltiradi. 8
Ikkinchi  guruhga materiallarni  saqlash  uchun  mo’ljallangan  mehnat
vositalari  (sisternalar,  turli  xil  bochkalar,  quvurlar,  omborlar  va  boshqalar)
kiritiladi.
Uchinchi guruhga ishlab chiqarish jarayonida bevosita qatnashmaydigan,
lekin  unga  shart-sharoit  yaratib  beradigan  mehnat  vositalari  kiradi.  Lekin  bu
vositalarsiz ishlab chiqarish jarayonining amalga oshishi mumkin emas yoki to’la
va samarali amalga oshmasligi mumkin. Bularga binolar, yo’llar va boshqalar
misol bo’la oladi.
Hozirgi  fan-texnika  inqilobi  davrida  ishlab  chiqarishning  rivojlanishida
mehnat  predmetlarining  ahamiyati  oshib  bormoqda.  Materiallarning  tabiatda
tayyor holda uchramaydigan yangi turlari yaratilmoqda. Ishlab chiqarish omillari
insoniyat taraqqiyotining hamma bosqichlari uchun umumiy bo’lsada, bu omillarga
turli  adabiyotlarda  turlicha  ta’rif  berishadi  va  ularni  turlicha  tushuntirishadi.
Hozirgi bozor iqtisodiyotiga doir ko’pchilik adabiyotlarda esa ishlab chiqarishning
to’rt omili: mehnat, kapital, yer-suv, tadbirkorlik qobiliyati tan olinadi.
Ishchi  kuchi –  bu  insonning  mehnatga  bo’lgan  aqliy  va  jismoniy
qobiliyatlarining yig’indisidir.
Kapital  deganda o’z egalariga daromad keltiradigan ishlab chiqarish va
xizmat  ko’rsatishning  hamma  sohalarida  ishlatiladigan  ishlab  chiqarish
vositalarini, sotishga tayyor turgan tovarlarni, yangi vositalar va ishchi kuchini
sotib olishga mo’ljallangan pul mablag’larini, ularning ashyoviy tomoni va qiymati
birligini tushunamiz. Boshqacha qilib aytganda, «kapital» ham qiymatga, ham
naflilikka  ega  bo’lgan,  ishlab  chiqarish  va  xizmat  ko’rsatish  jarayonida
foydalaniladigan vositalardir.
Bu yerda kapital turli shaklda: pul, ishlab chiqarish vositalari, tovar va boshqa
moddiy vositalar shaklida bo’lishi mumkin.
Hamma adabiyotlarda  yerga deyarli bir xil tushuncha beriladi, ya’ni yer-suv
deganda tuproq unumdorligi, o’tloqlar, yaylovlar, suv, havo, o’rmon, qazilma boyliklar,
umuman tabiiy resurslar tushuniladi.
9
Logotip
Ikkinchi guruhga materiallarni saqlash uchun mo’ljallangan mehnat vositalari (sisternalar, turli xil bochkalar, quvurlar, omborlar va boshqalar) kiritiladi. Uchinchi guruhga ishlab chiqarish jarayonida bevosita qatnashmaydigan, lekin unga shart-sharoit yaratib beradigan mehnat vositalari kiradi. Lekin bu vositalarsiz ishlab chiqarish jarayonining amalga oshishi mumkin emas yoki to’la va samarali amalga oshmasligi mumkin. Bularga binolar, yo’llar va boshqalar misol bo’la oladi. Hozirgi fan-texnika inqilobi davrida ishlab chiqarishning rivojlanishida mehnat predmetlarining ahamiyati oshib bormoqda. Materiallarning tabiatda tayyor holda uchramaydigan yangi turlari yaratilmoqda. Ishlab chiqarish omillari insoniyat taraqqiyotining hamma bosqichlari uchun umumiy bo’lsada, bu omillarga turli adabiyotlarda turlicha ta’rif berishadi va ularni turlicha tushuntirishadi. Hozirgi bozor iqtisodiyotiga doir ko’pchilik adabiyotlarda esa ishlab chiqarishning to’rt omili: mehnat, kapital, yer-suv, tadbirkorlik qobiliyati tan olinadi. Ishchi kuchi – bu insonning mehnatga bo’lgan aqliy va jismoniy qobiliyatlarining yig’indisidir. Kapital deganda o’z egalariga daromad keltiradigan ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatishning hamma sohalarida ishlatiladigan ishlab chiqarish vositalarini, sotishga tayyor turgan tovarlarni, yangi vositalar va ishchi kuchini sotib olishga mo’ljallangan pul mablag’larini, ularning ashyoviy tomoni va qiymati birligini tushunamiz. Boshqacha qilib aytganda, «kapital» ham qiymatga, ham naflilikka ega bo’lgan, ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayonida foydalaniladigan vositalardir. Bu yerda kapital turli shaklda: pul, ishlab chiqarish vositalari, tovar va boshqa moddiy vositalar shaklida bo’lishi mumkin. Hamma adabiyotlarda yerga deyarli bir xil tushuncha beriladi, ya’ni yer-suv deganda tuproq unumdorligi, o’tloqlar, yaylovlar, suv, havo, o’rmon, qazilma boyliklar, umuman tabiiy resurslar tushuniladi. 9
Тadbirkor deb iqtisodiy resurslar, ya’ni ishlab chiqarish vositalari va ishchi
kuchi  resurslarining,  tabiiy  resurslarning  bir-biriga  qo’shilishini  ta’minlaydigan,
tashkilotchi,  yangilikka  intiluvchi,  tashabbuskor,  iqtisodiy  va  boshqa  xavfdan,
javobgarlikdan qo’rqmaydigan dovyurak kishilarga aytiladi; bu xislatlar majmui esa
tadbirkorlik qobiliyati deb yuritiladi. 
Ishlab chiqarish imkoniyatlari va uning chegarasi
Iqtisodiyot nazariyasi fani mavjud cheklangan iqtisodiy resurslardan qanday
qilib foydalanilganda jamiyatning cheksiz ehtiyojlarini to’laroq qondirib borish
mumkin,  degan  muammo  ustida  bosh  qotiradi.  Bunda,  birinchidan,  iqtisodiy
resurslardan foydalanishning turli xil muqobil variantlari mavjud bo’lishi ko’zda
tutilib,  ulardan  eng  samaralisi,  ya’ni  jamiyat  ehtiyojlarini  ancha  to’laroq
qondiradigan miqdorda tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish imkonini beradigan
turini tanlab olishga harakat qilinadi.
Ikkinchidan,  iqtisodiy  resurslar  nisbatan  cheklanganligi  sababli  jamiyat
a’zolarining barcha ehtiyojlarini birdaniga qondirish mumkin bo’lmaydi. Shuning
uchun jamiyatga qaysi mahsulotlarni ishlab chiqarish, qaysilaridan vaqtincha voz
kechish  lozimligini  hal  qilish,  ya’ni  tanlashni  amalga  oshirish  zarur  bo’ladi.
Shunday  tanlash  orqali,  resurslarning  mavjud  darajasida  mahsulot  olishning
aniqlangan  eng  yuqori  miqdori  jamiyatning  ishlab  chiqarish  imkoniyatini
ko’rsatadi. Jamiyatning ishlab chiqarish imkoniyatidan to’liq foydalanish uchun,
iqtisodiy resurslarning to’liq bandligiga erishish va ishlab chiqarishning to’liq
hajmini ta’minlash zarur.
Тo’liq  bandlilik deganda  biz  ishlab  chiqarishga  yaroqli  bo’lgan  barcha
resurslardan to’la unum bilan foydalanishni tushunamiz. Ishchi majburiy ishsiz
bo’lib  qolmasligi,  iqtisodiyot  ishlashni  xohlagan  va  unga  layoqatli  bo’lgan
barchani ish bilan ta’minlashi zarur, haydaladigan yerlar yoki kapital uskunalar
ham bo’sh qolmasligi lozim.
10
Logotip
Тadbirkor deb iqtisodiy resurslar, ya’ni ishlab chiqarish vositalari va ishchi kuchi resurslarining, tabiiy resurslarning bir-biriga qo’shilishini ta’minlaydigan, tashkilotchi, yangilikka intiluvchi, tashabbuskor, iqtisodiy va boshqa xavfdan, javobgarlikdan qo’rqmaydigan dovyurak kishilarga aytiladi; bu xislatlar majmui esa tadbirkorlik qobiliyati deb yuritiladi. Ishlab chiqarish imkoniyatlari va uning chegarasi Iqtisodiyot nazariyasi fani mavjud cheklangan iqtisodiy resurslardan qanday qilib foydalanilganda jamiyatning cheksiz ehtiyojlarini to’laroq qondirib borish mumkin, degan muammo ustida bosh qotiradi. Bunda, birinchidan, iqtisodiy resurslardan foydalanishning turli xil muqobil variantlari mavjud bo’lishi ko’zda tutilib, ulardan eng samaralisi, ya’ni jamiyat ehtiyojlarini ancha to’laroq qondiradigan miqdorda tovar va xizmatlarni ishlab chiqarish imkonini beradigan turini tanlab olishga harakat qilinadi. Ikkinchidan, iqtisodiy resurslar nisbatan cheklanganligi sababli jamiyat a’zolarining barcha ehtiyojlarini birdaniga qondirish mumkin bo’lmaydi. Shuning uchun jamiyatga qaysi mahsulotlarni ishlab chiqarish, qaysilaridan vaqtincha voz kechish lozimligini hal qilish, ya’ni tanlashni amalga oshirish zarur bo’ladi. Shunday tanlash orqali, resurslarning mavjud darajasida mahsulot olishning aniqlangan eng yuqori miqdori jamiyatning ishlab chiqarish imkoniyatini ko’rsatadi. Jamiyatning ishlab chiqarish imkoniyatidan to’liq foydalanish uchun, iqtisodiy resurslarning to’liq bandligiga erishish va ishlab chiqarishning to’liq hajmini ta’minlash zarur. Тo’liq bandlilik deganda biz ishlab chiqarishga yaroqli bo’lgan barcha resurslardan to’la unum bilan foydalanishni tushunamiz. Ishchi majburiy ishsiz bo’lib qolmasligi, iqtisodiyot ishlashni xohlagan va unga layoqatli bo’lgan barchani ish bilan ta’minlashi zarur, haydaladigan yerlar yoki kapital uskunalar ham bo’sh qolmasligi lozim. 10
Ishlab chiqarishning to’liq hajmi, resurslarni  samarali  taqsimlashni, ya’ni
ulardan  mahsulotning  umumiy  hajmiga  eng  ko’p  hissa  qo’shadigan  qilib
foydalanishni  va  mavjud  texnologiyalarning  eng  yaxshisini  qo’llashni  ham
bildiradi.
Ishlab chiqarish imkoniyatlari chegarasi to’g’risida yaxshiroq ta’savvurga ega
bo’lish uchun: 
birinchidan, iqtisodiyot faqat ikki xil mahsulot - non va tegirmon ishlab
chiqaradi (bunda non iste’mol tovarlarini, tegirmon ishlab chiqarish vositalarini
bildiradi);
ikkinchidan, iqtisodiy resurslar miqdor va sifat jihatdan o’zgarmaydi;
uchinchidan, mehnat unumdorligi va texnologiya doimiy bo’lib qoladi, deb
faraz qilamiz.
Mavjud  resurslar  cheklanganligi  sababli  iqtisodiyotning  tegirmon  va  non
ishlab  chiqarishni  birdaniga  ko’paytirib  borish  imkoniyati  cheklangan.
Resurlarning  cheklanganligi  mahsulot  ishlab  chiqarishning  cheklanganligini
bildiradi. Bunday sharoitda tegirmon ishlab chiqarishni har qanday ko’paytirishga,
resurslarning bir qismini  - non ishlab chiqarishni  kamaytirish orqali  erishadi.
Aksincha, agar non ishlab chiqarishni ko’paytirish afzal ko’rinsa, buning uchun
zarur  resurslar  faqat  tegirmon  ishlab  chiqarishni  qisqartirish  hisobiga  olinishi
mumkin.
Quyidagi 2-jadvalda jamiyat tanlash mumkin bo’lgan sanoat tegirmonlari va
non miqdorining muqobil uyg’unlashuvi keltirilgan. 
2-jadval
Resurslar to’liq band bo’laganda ishlab chiqarish imkoniyatlari 
(taxminiy ma’lumotlar)
Mahsulot turi
Muqobil variantlar
A
V
S
D
Ye
Non (mln. dona)
0
1
2
3
4
Тegirmon (ming dona)
10
9
7
4
0
11
Logotip
Ishlab chiqarishning to’liq hajmi, resurslarni samarali taqsimlashni, ya’ni ulardan mahsulotning umumiy hajmiga eng ko’p hissa qo’shadigan qilib foydalanishni va mavjud texnologiyalarning eng yaxshisini qo’llashni ham bildiradi. Ishlab chiqarish imkoniyatlari chegarasi to’g’risida yaxshiroq ta’savvurga ega bo’lish uchun: birinchidan, iqtisodiyot faqat ikki xil mahsulot - non va tegirmon ishlab chiqaradi (bunda non iste’mol tovarlarini, tegirmon ishlab chiqarish vositalarini bildiradi); ikkinchidan, iqtisodiy resurslar miqdor va sifat jihatdan o’zgarmaydi; uchinchidan, mehnat unumdorligi va texnologiya doimiy bo’lib qoladi, deb faraz qilamiz. Mavjud resurslar cheklanganligi sababli iqtisodiyotning tegirmon va non ishlab chiqarishni birdaniga ko’paytirib borish imkoniyati cheklangan. Resurlarning cheklanganligi mahsulot ishlab chiqarishning cheklanganligini bildiradi. Bunday sharoitda tegirmon ishlab chiqarishni har qanday ko’paytirishga, resurslarning bir qismini - non ishlab chiqarishni kamaytirish orqali erishadi. Aksincha, agar non ishlab chiqarishni ko’paytirish afzal ko’rinsa, buning uchun zarur resurslar faqat tegirmon ishlab chiqarishni qisqartirish hisobiga olinishi mumkin. Quyidagi 2-jadvalda jamiyat tanlash mumkin bo’lgan sanoat tegirmonlari va non miqdorining muqobil uyg’unlashuvi keltirilgan. 2-jadval Resurslar to’liq band bo’laganda ishlab chiqarish imkoniyatlari (taxminiy ma’lumotlar) Mahsulot turi Muqobil variantlar A V S D Ye Non (mln. dona) 0 1 2 3 4 Тegirmon (ming dona) 10 9 7 4 0 11
A  -  muqobil  variantga  binoan,  iqtisodiyot  o’zining  butun  resurslarini
tegirmon, ya’ni ishlab chiqarish vositalarini ishlab chiqarishga yo’naltiradi. Ye -
muqobil variantda esa mavjud resurslar to’lig’icha non, ya’ni iste’mol buyumlari
ishlab  chiqarishda  foydalaniladi.  Bu  har  ikki  muqobil  variant  ochiqdan-ochiq
amalga oshmaydigan noreal hisoblanadi, har qanday iqtisodiyot odatda o’zining
mavjud umumiy resurslari hajmini ishlab chiqarish vositalari va iste’mol tovarlari
ishlab chiqarish o’rtasida taqsimlashi zarur. A - muqobil variantdan Ye - variant
tomon iste’mol tovarlari, Ye dan A variantga tomon ishlab chiqarish vositalarini
ishlab chiqarish ko’payib boradi.
Jadvaldagi asosiy g’oya quyidagicha: har qanday vaqt oralig’ida iqtisodiyot
to’liq bandlilik va ishlab chiqarishning to’liq hajmida U mahsulotni ko’proq olishi
uchun Х mahsulotning bir qismidan voz kechishi zarur. Iqtisodiy resurslar kamyob
bo’lganligi sababli, iqtisodiyot Х va U mahsulotni bir vaqtda ko’paytira olmaydi. 
Iqtisodiy  o’sish  mahsulotning  ko’proq  umumiy  hajmini  ishlab  chiqarish
layoqati bo’lib, u resurslar taklifining ko’payishi va texnika taraqqiyoti natijasi
hisoblanadi. Iqtisodiy o’sish resurslarning to’liq bandligida iqtisodiyotning ham
non  va  ham  tegirmon  ishlab  chiqarishning  ko’proq  hajmini  ta’minlashi
hisoblanadi.  Odatda  iqtisodiy  o’sish  jamiyatning  har  xil  mahsulotlar  ishlab
chiqarish  bo’yicha  quvvatining  mutanosib  ko’payishiga  olib  kelmaydi.  Ayrim
mahsulot  turlarini  ishlab  chiqarish  hajmi  ko’payishi,  boshqalari  o’zgarishsiz
qolishi mumkin.
Ishlab chiqarishning samaradorligi va uning ko’rsatkichlari
Ishlab chiqarish samaradorligi va uni oshirish masalasi xar doim iqtisodiyot
nazariyasi fanining dolzarb muammosi sifatida, uning diqqat markazida bo’lib
keladi. Ayniqsa hozirgi paytda bu masala yanada keskin qo’yilmoqda. Buning
sababi shundaki, ishlab chiqarish samaradorligini oshirmasdan turib mamlakatimiz
oldida  turgan  muhim  masala  mustaqil  iqtisodiy  taraqqiyotni  jadallashtirish
vazifasini amalga oshirib bo’lmaydi. 
12
Logotip
A - muqobil variantga binoan, iqtisodiyot o’zining butun resurslarini tegirmon, ya’ni ishlab chiqarish vositalarini ishlab chiqarishga yo’naltiradi. Ye - muqobil variantda esa mavjud resurslar to’lig’icha non, ya’ni iste’mol buyumlari ishlab chiqarishda foydalaniladi. Bu har ikki muqobil variant ochiqdan-ochiq amalga oshmaydigan noreal hisoblanadi, har qanday iqtisodiyot odatda o’zining mavjud umumiy resurslari hajmini ishlab chiqarish vositalari va iste’mol tovarlari ishlab chiqarish o’rtasida taqsimlashi zarur. A - muqobil variantdan Ye - variant tomon iste’mol tovarlari, Ye dan A variantga tomon ishlab chiqarish vositalarini ishlab chiqarish ko’payib boradi. Jadvaldagi asosiy g’oya quyidagicha: har qanday vaqt oralig’ida iqtisodiyot to’liq bandlilik va ishlab chiqarishning to’liq hajmida U mahsulotni ko’proq olishi uchun Х mahsulotning bir qismidan voz kechishi zarur. Iqtisodiy resurslar kamyob bo’lganligi sababli, iqtisodiyot Х va U mahsulotni bir vaqtda ko’paytira olmaydi. Iqtisodiy o’sish mahsulotning ko’proq umumiy hajmini ishlab chiqarish layoqati bo’lib, u resurslar taklifining ko’payishi va texnika taraqqiyoti natijasi hisoblanadi. Iqtisodiy o’sish resurslarning to’liq bandligida iqtisodiyotning ham non va ham tegirmon ishlab chiqarishning ko’proq hajmini ta’minlashi hisoblanadi. Odatda iqtisodiy o’sish jamiyatning har xil mahsulotlar ishlab chiqarish bo’yicha quvvatining mutanosib ko’payishiga olib kelmaydi. Ayrim mahsulot turlarini ishlab chiqarish hajmi ko’payishi, boshqalari o’zgarishsiz qolishi mumkin. Ishlab chiqarishning samaradorligi va uning ko’rsatkichlari Ishlab chiqarish samaradorligi va uni oshirish masalasi xar doim iqtisodiyot nazariyasi fanining dolzarb muammosi sifatida, uning diqqat markazida bo’lib keladi. Ayniqsa hozirgi paytda bu masala yanada keskin qo’yilmoqda. Buning sababi shundaki, ishlab chiqarish samaradorligini oshirmasdan turib mamlakatimiz oldida turgan muhim masala mustaqil iqtisodiy taraqqiyotni jadallashtirish vazifasini amalga oshirib bo’lmaydi. 12
Bozor  iqtisodiyoti  sharoitida  ishlab  chiqarishning  asosiy  maqsadi  foyda
olishga  qaratilganligi  sababli  har  bir  iqtisodiy  sub’ekt  ko’proq  foyda  olishga
intiladi.  Shuning  uchun  ham  ishlab  chiqarishning  samaradorligini  olingan
foydaning (F) ishlab chiqarishga sarflangan resurs xarajatlariga (IХ) nisbati bilan
aniqlanadi, ya’ni:
Р'= Ф
ИХ ×100%
.
Bu yerda: R’ - foyda normasi, IХ – iqtisodiy resurs xarajatlari. 
Ishlab chiqarish samaradorligi ko’p qirrali masala bo’lib, bu aytilgan birgina
asosiy  ko’rsatkichda,  uni  to’la  ravishda  har  tomonlama  ifodalab  bo’lmaydi.
Shuning uchun ishlab chiqarish samaradorligini to’la ifodalashda unda qatnashgan
omillarning unumdorligini, ulardan samarali foydalanish darajasini bildiradigan
ko’rsatkichlar tizimidan foydalaniladi.
Bulardan  biri  mehnat  unumdorligidir.  Mehnat  unumdorligi deb  ishchi
kuchining vaqt birligi mobaynida mahsulot yaratish qobiliyatiga aytiladi va ishlab
chiqarilgan  mahsulotning  (iste’mol  qiymatining)  sarflangan  mehnat  miqdoriga
nisbati bilan belgilanadi. Sarflangan mehnat miqdori esa ishlangan vaqt bilan, kishi
kuni,  kishi  soati  va  h.k.  bilan  belgilanadi.  Agar  mehnat  unumdorligini  MU,
mahsulotni  M  bilan,  sarflangan  ish  vaqtini  esa  -  V  bilan  belgilasak,  mehnat
unumdorligi quyidagicha aniqlanadi: МУ =М /В . 
Mehnat unumdorligi sarflangan jonli mehnatning har bir birligi evaziga ya’ni
kishi  kuni,  kishi  soati  hisobiga  ishlab  chiqarilgan  mahsulot  miqdori  bilan
aniqlanadi.
Samaradorlikni aniqlashda  kapital unumdorligi degan ko’rsatkichdan ham
foydalaniladi va unda ishlab chiqarishda qatnashgan kapitalning har bir birligi
evaziga olingan mahsulot, daromad yoki foyda bilan aniqlanadi. Agar kapital
unumdorligini - KU deb, ishlab chiqarishda qatnashgan kapital miqdorini - K,
mahsulotni  -  M,  yalpi  daromadni  -  YaD bilan,  foydani  -  F bilan  belgilasak
quyidagi formulalar hosil bo’ladi:
13
Logotip
Bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarishning asosiy maqsadi foyda olishga qaratilganligi sababli har bir iqtisodiy sub’ekt ko’proq foyda olishga intiladi. Shuning uchun ham ishlab chiqarishning samaradorligini olingan foydaning (F) ishlab chiqarishga sarflangan resurs xarajatlariga (IХ) nisbati bilan aniqlanadi, ya’ni: Р'= Ф ИХ ×100% . Bu yerda: R’ - foyda normasi, IХ – iqtisodiy resurs xarajatlari. Ishlab chiqarish samaradorligi ko’p qirrali masala bo’lib, bu aytilgan birgina asosiy ko’rsatkichda, uni to’la ravishda har tomonlama ifodalab bo’lmaydi. Shuning uchun ishlab chiqarish samaradorligini to’la ifodalashda unda qatnashgan omillarning unumdorligini, ulardan samarali foydalanish darajasini bildiradigan ko’rsatkichlar tizimidan foydalaniladi. Bulardan biri mehnat unumdorligidir. Mehnat unumdorligi deb ishchi kuchining vaqt birligi mobaynida mahsulot yaratish qobiliyatiga aytiladi va ishlab chiqarilgan mahsulotning (iste’mol qiymatining) sarflangan mehnat miqdoriga nisbati bilan belgilanadi. Sarflangan mehnat miqdori esa ishlangan vaqt bilan, kishi kuni, kishi soati va h.k. bilan belgilanadi. Agar mehnat unumdorligini MU, mahsulotni M bilan, sarflangan ish vaqtini esa - V bilan belgilasak, mehnat unumdorligi quyidagicha aniqlanadi: МУ =М /В . Mehnat unumdorligi sarflangan jonli mehnatning har bir birligi evaziga ya’ni kishi kuni, kishi soati hisobiga ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori bilan aniqlanadi. Samaradorlikni aniqlashda kapital unumdorligi degan ko’rsatkichdan ham foydalaniladi va unda ishlab chiqarishda qatnashgan kapitalning har bir birligi evaziga olingan mahsulot, daromad yoki foyda bilan aniqlanadi. Agar kapital unumdorligini - KU deb, ishlab chiqarishda qatnashgan kapital miqdorini - K, mahsulotni - M, yalpi daromadni - YaD bilan, foydani - F bilan belgilasak quyidagi formulalar hosil bo’ladi: 13
КУ =М /К ; 
КУ =ЯД/К ;
 КУ =Ф/К .
Ishlab chiqarishning muhim omillaridan biri yer hisoblanishi sababli yerdan
foydalanish samaradorligi ko’rsatkichi ham aniqlanadi. Bu ko’rsatkich olingan
mahsulot hajmining yer maydoniga (gektarga) nisbati bilan hisoblanadi.
Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish uchun unga ta’sir qiladigan omillarni
ham bilish zarurdir. Ishlab chiqarish samaradorligini oshirishga bir qancha omillar
ta’sir qiladi:
1. Ilmiy-texnik taraqqiyotni tezlashtirish va uning natijalarini tezlik bilan
ishlab chiqarishda qo’llash.
2.  Ishlab  chiqarishni  ratsional  joylashtirish,  ixtisoslashtirish  va
kooperatsiyalash.
3.  Iqtisodiyotning  tarkibiy  qismlarini  va  uning  tashkiliy  bo’g’inlarini
o’zgartirish.
4. Ishlab chiqaruvchilarni rag’batlantirish va ularning faolligini oshirish.
5.  Mavjud  tabiiy,  moddiy  va  mehnat  resurslaridan  oqilona,  tejab-tergab
foydalanish, yangi, arzon, sifatli xomashyo va energiya turlarini, ekinlarning yangi
hosildor navlarini, chorva mollarining mahsuldor zotlarini topib ishlab chiqarishga
joriy qilish.
6.  Kishilarning  bilim  saviyasini,  malakasini  oshirish,  yetuk  ishchi  va
mutaxassislar tayyorlash.
14
Logotip
КУ =М /К ; КУ =ЯД/К ; КУ =Ф/К . Ishlab chiqarishning muhim omillaridan biri yer hisoblanishi sababli yerdan foydalanish samaradorligi ko’rsatkichi ham aniqlanadi. Bu ko’rsatkich olingan mahsulot hajmining yer maydoniga (gektarga) nisbati bilan hisoblanadi. Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish uchun unga ta’sir qiladigan omillarni ham bilish zarurdir. Ishlab chiqarish samaradorligini oshirishga bir qancha omillar ta’sir qiladi: 1. Ilmiy-texnik taraqqiyotni tezlashtirish va uning natijalarini tezlik bilan ishlab chiqarishda qo’llash. 2. Ishlab chiqarishni ratsional joylashtirish, ixtisoslashtirish va kooperatsiyalash. 3. Iqtisodiyotning tarkibiy qismlarini va uning tashkiliy bo’g’inlarini o’zgartirish. 4. Ishlab chiqaruvchilarni rag’batlantirish va ularning faolligini oshirish. 5. Mavjud tabiiy, moddiy va mehnat resurslaridan oqilona, tejab-tergab foydalanish, yangi, arzon, sifatli xomashyo va energiya turlarini, ekinlarning yangi hosildor navlarini, chorva mollarining mahsuldor zotlarini topib ishlab chiqarishga joriy qilish. 6. Kishilarning bilim saviyasini, malakasini oshirish, yetuk ishchi va mutaxassislar tayyorlash. 14
2. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarish xolati taxlili
“Tannarx ” tushinchasi, uning moxiyati
Har  qanday  ishlab  chiqarish  ma`lum  xarajatlar  bo`lishini  talab  qiladi.
Boshqacha aytganda, biror bir mahsulotni ishlab chiqarish uchun resurslar sarf
qilinadi. Jumladan, kishilar mehnat qiladi va o`z kuchini sarflaydi. Ularning qilgan
mehnati uchun xaq to`lanadi. Mehnat uchun to`langan haq va uning qo`shimchalari
ishlab chiqarish uchun xarajat hisoblanadi. Qishloq xo`jaligida mahsulot ishlab
chiqarish uchun urug`lik, yoqilgi – moylash materallari, o`g`itlar, yem-xashak,
ishlab  chiqarishni  boshqarish  bilan  bog`liq  xarajatlar  va  boshqa  materiallar
sarflanadi. Ular ham ma`lum bahoga (qiymatga) ega. Ishlab chiqarish jarayonida
asosiy vositalar ishtirok etadi. Asosiy vositalar jismonan eskiradi. Bu eskirishning
miqdori amortizatsiya ajratmasi yordamida aniqlanadi. Amotrtizatsiya xarajatlari
ham mahsulot ishlab chiqarish xarajatlari hisoblanadi. Bu tushinchadan “mahsulot
tannarxi” tushinchasi kelib chiqadi. Mahsulot tannarxi deganda mahsulot birligini
ishlab  chiqarish  uchun  qilingan  xarajatlarning  puldagi  ifodasi  tushuniladi.
Mahsulot  tannarxi  shu  mahsulot  qiymatining  bir  qismi  hisoblanadi.  Mahsulot
qiymati bilan tannarxi o`rtasidagi farq umumiy holda foydani ifodalaydi. 
Iqtisodiy  fan  tannarxning  ikki  turini  bir-biridan  farqlaydi.  Birinchisi,
mahsulotning ishlab chiqarish tannarxidir. Bu mahsulot birligini ishlab chiqarish
uchun sarflangan xarajatlarning puldagi ifodasidir. Ikkinchisi, mahsulot birligining
to`liq tannarxi. Mahsulot birligining to`liq tannarxi uni ishlab chiqarish va sotish
bilan bog`liq xarajatlarning puldagi ifodasidir. 
Xo`jaliklar doirasida reja va hisobot tannarxi ham hisoblanadi. Reja tannarxi
me`yor asosidagi xarajatlar bo`yicha hisoblanadi va olinishi kutilayotgan mahsulot
miqdori asosida belgilanadi. Hisobot tannarxi esa xaqiqatdan qilingan xarajatlar va
haqiqatda  olingan  mahsulot  asosida  aniqlanadi.  Mahsulot  tannarxi
umumlashtiruvchi  ko`rsatkichlardan  biri  hisoblanadi.  Unda  mehnatning
unumdorligi, ishlab chiqarishning ixtisoslashganlik va intensivlashganlik darajasi,
tejamkorlik, ishlab chiqarishning mexanizatsiyalashganlik darajasi, texnikalardan
15
Logotip
2. Fermer xo'jaligida maxsulot ishlab chiqarish xolati taxlili “Tannarx ” tushinchasi, uning moxiyati Har qanday ishlab chiqarish ma`lum xarajatlar bo`lishini talab qiladi. Boshqacha aytganda, biror bir mahsulotni ishlab chiqarish uchun resurslar sarf qilinadi. Jumladan, kishilar mehnat qiladi va o`z kuchini sarflaydi. Ularning qilgan mehnati uchun xaq to`lanadi. Mehnat uchun to`langan haq va uning qo`shimchalari ishlab chiqarish uchun xarajat hisoblanadi. Qishloq xo`jaligida mahsulot ishlab chiqarish uchun urug`lik, yoqilgi – moylash materallari, o`g`itlar, yem-xashak, ishlab chiqarishni boshqarish bilan bog`liq xarajatlar va boshqa materiallar sarflanadi. Ular ham ma`lum bahoga (qiymatga) ega. Ishlab chiqarish jarayonida asosiy vositalar ishtirok etadi. Asosiy vositalar jismonan eskiradi. Bu eskirishning miqdori amortizatsiya ajratmasi yordamida aniqlanadi. Amotrtizatsiya xarajatlari ham mahsulot ishlab chiqarish xarajatlari hisoblanadi. Bu tushinchadan “mahsulot tannarxi” tushinchasi kelib chiqadi. Mahsulot tannarxi deganda mahsulot birligini ishlab chiqarish uchun qilingan xarajatlarning puldagi ifodasi tushuniladi. Mahsulot tannarxi shu mahsulot qiymatining bir qismi hisoblanadi. Mahsulot qiymati bilan tannarxi o`rtasidagi farq umumiy holda foydani ifodalaydi. Iqtisodiy fan tannarxning ikki turini bir-biridan farqlaydi. Birinchisi, mahsulotning ishlab chiqarish tannarxidir. Bu mahsulot birligini ishlab chiqarish uchun sarflangan xarajatlarning puldagi ifodasidir. Ikkinchisi, mahsulot birligining to`liq tannarxi. Mahsulot birligining to`liq tannarxi uni ishlab chiqarish va sotish bilan bog`liq xarajatlarning puldagi ifodasidir. Xo`jaliklar doirasida reja va hisobot tannarxi ham hisoblanadi. Reja tannarxi me`yor asosidagi xarajatlar bo`yicha hisoblanadi va olinishi kutilayotgan mahsulot miqdori asosida belgilanadi. Hisobot tannarxi esa xaqiqatdan qilingan xarajatlar va haqiqatda olingan mahsulot asosida aniqlanadi. Mahsulot tannarxi umumlashtiruvchi ko`rsatkichlardan biri hisoblanadi. Unda mehnatning unumdorligi, ishlab chiqarishning ixtisoslashganlik va intensivlashganlik darajasi, tejamkorlik, ishlab chiqarishning mexanizatsiyalashganlik darajasi, texnikalardan 15
va  fan  yutiqlaridan  qay  darajada  foydalanilayotganligi  ifodalanadi.  Mahsulot
tannarxining  darajasi  korxonaning,  ishlab  chiqarishning  kelajagini  belgilaydi.
Agarda mahsulot birligi tannarxi shu mahsulot bozoridagi narxdan baland bo`lsa,
bu mahsulotni ishlab chiqarish zarar keltiradi. Bu esa, o`z qonuniyati asosida shu
mahsulotning tannarxini belgilaydi. YA`ni uni ishlab chiqarayotgan korxonada
aynan shu mahsulot asosiy mahsulot hisoblansa, korxona bankrot holatiga tushib
qoladi. Agarda, mahsulot tannarxi shu mahsulot bozorida shakllangan narxdan past
bo`lsa,  uni  ishlab  chiqaruvchi  foyda  oladi.  Bu  esa,  ushbu  mahsulotni  ishlab
chiqarish  bozor  iqtisodiyoti  talabiga  javob  beradi,  degan  so`z.  Chunki  bozor
iqtisodiyoti sharoitida har bir ishlab chiqarish, xizmat turi, korxona foyda olgan
taqdirdagina o`z foliyatini davom ettirishi mumkin.
Individual  va  tarmoq  tannarxi  ham  mavjud.  Individual  tannarx  –  bir
mahsulotning bir karxona miqiyosida shakllangan tannarxidir. Tarmoq tannarxi
esa,  alohida  ishlab  chiqaruvchilar  mahsulotlari  tannarxi  asosida  o`rtacha
hisoblangan ko`rsatkichdir.
 Qishloq xo`jaligi mahsulotlarining tannarxini hisoblash tartibi
Qishloq xo`jaligi mahsulotlari tannarxi mahsulot birligini ishlab chiqarish
uchun sarflangan resurslarning xarajatini (miqdorini) joriy narxlarda hisoblash
asosida  aniqlanadi.  Qishloq  xo`jaligida  mahsulotlar  tannarxini  aniqlashda
xarajatlarni  ma`lum  guruhlarga  bo`lish  zaruriyatibor  va  undan  foydalinadi.
Xarajatlarni  guruhlarga  bo`lish  mahsulot  tannarxi  kalkulyatsiyasi  deb  ataladi.
Kalkulyatsiya  –  qilinayotgan  xarajatlarni  guruhlarga,  xarajat  moddalariga
bo`lishdir. Qishlaq xo`jaligida mahsulot tannarxiga quydagi xarajatlar kiradi.
№
Xarajat moddalari
O`simlikchilikda
Chorvachilikda
1.
Ish haqi qo`shimchalari bilan
Q
Q
2.
Urug`lik
Q
-
3.
Yem-xashak
-
Q
4.
Yoqilg`i-moylash materiallari
Q
Q
16
Logotip
va fan yutiqlaridan qay darajada foydalanilayotganligi ifodalanadi. Mahsulot tannarxining darajasi korxonaning, ishlab chiqarishning kelajagini belgilaydi. Agarda mahsulot birligi tannarxi shu mahsulot bozoridagi narxdan baland bo`lsa, bu mahsulotni ishlab chiqarish zarar keltiradi. Bu esa, o`z qonuniyati asosida shu mahsulotning tannarxini belgilaydi. YA`ni uni ishlab chiqarayotgan korxonada aynan shu mahsulot asosiy mahsulot hisoblansa, korxona bankrot holatiga tushib qoladi. Agarda, mahsulot tannarxi shu mahsulot bozorida shakllangan narxdan past bo`lsa, uni ishlab chiqaruvchi foyda oladi. Bu esa, ushbu mahsulotni ishlab chiqarish bozor iqtisodiyoti talabiga javob beradi, degan so`z. Chunki bozor iqtisodiyoti sharoitida har bir ishlab chiqarish, xizmat turi, korxona foyda olgan taqdirdagina o`z foliyatini davom ettirishi mumkin. Individual va tarmoq tannarxi ham mavjud. Individual tannarx – bir mahsulotning bir karxona miqiyosida shakllangan tannarxidir. Tarmoq tannarxi esa, alohida ishlab chiqaruvchilar mahsulotlari tannarxi asosida o`rtacha hisoblangan ko`rsatkichdir. Qishloq xo`jaligi mahsulotlarining tannarxini hisoblash tartibi Qishloq xo`jaligi mahsulotlari tannarxi mahsulot birligini ishlab chiqarish uchun sarflangan resurslarning xarajatini (miqdorini) joriy narxlarda hisoblash asosida aniqlanadi. Qishloq xo`jaligida mahsulotlar tannarxini aniqlashda xarajatlarni ma`lum guruhlarga bo`lish zaruriyatibor va undan foydalinadi. Xarajatlarni guruhlarga bo`lish mahsulot tannarxi kalkulyatsiyasi deb ataladi. Kalkulyatsiya – qilinayotgan xarajatlarni guruhlarga, xarajat moddalariga bo`lishdir. Qishlaq xo`jaligida mahsulot tannarxiga quydagi xarajatlar kiradi. № Xarajat moddalari O`simlikchilikda Chorvachilikda 1. Ish haqi qo`shimchalari bilan Q Q 2. Urug`lik Q - 3. Yem-xashak - Q 4. Yoqilg`i-moylash materiallari Q Q 16
5.
O`g`it
Q
-
6.
Zararkunanda va kasalliklarga 
qarshi kurash vositalari
Q
Q
7.
Asosiy ishlab chiqarish 
vositalarini saqlash
Q
Q
8.
Ish va xizmatlar
Q
Q
3-chizma. Qishloq xo`jaligida mahsulotlar tannarxini belgilovchi xarajatlar turlari
Tannaxning tarkibini yillar davomida tahlil qilib o`rganish iqtisodchilarga,
xo`jalik  rahbarlariga  mavjud  kamchilik  va  foydalanilmayotgan  imkoniyatlarni
ko`rsatadi. Mahsulot  tannarxiga kirgan xarajatlar tarkibi, miqdori va iqtisodiy
mohiyati  jihatidan  bir  –  biridan  farq  qiladi.  Shuning  uchun  ularni  xarajat
moddalariga to`g`ri bo`lish katta ahamiyat kasb etadi.
Ishlab chiqarish jarayonida qatnashishiga qarab xarajatlar to`g`ri yoki bevosita
hamda egri yoki bilvosita xarajatlarga bo`linadi. Bevosita xarajatlar mahsulotlar
ishlab chiqarish jarayonida qatnashadi va tannaxga to`g`ridan – to`g`ri kiradi.
Bularga o`g`itlar, urug`liklar, yem – xashak, shu mahsulotni ishlab chiqarishda
ishtirok etkanlarning shi haqi va boshqalar kiradi. Lekin qishloq xo`jaligining
o`ziga xosligi shundaki, unda bir xodim yoki bir texnika vositasi bir yilda bir
nechta  mahsulot  ishlab  chiqarishga  xizmat  qiladi.  Ularning  xarajatlariana  shu
mahsulotlar  o`rtasida  taqsimlash  ma`lum  qiyinchiliklar  tug`diradi.  Ayniqsa,
korxonani boshqarish bilan bog`liq xarajatlar bu borada alohida metodikani talab
qiladi. Bu xarajatlar bir mahsulotturiga to`g`ridan – to`g`ri kirmaganligi sababli
ularni bilvosita yoki egri xarajatlar deb yuritiladi.
Qishloq  xo`jaligida  barcha  xarajatlar  1  gektar  yoki  bir  bosh  chorva
hayvonigahisoblanadi. Bir gektar yerdan olingan mahsulot miqtoriga shu bir gektar
yerga ketgan xarajatlar g`miqtori uni shu chorva molidan olingan mahsulotga
bo`lish yo`li bilan aniqlanadi. Bu bir qarashda ancha tushinarliga o`xshaydi. Aslida
esa bunda o`ziga xos qiyinchiliklar mavjud. Gap shundaki, qishloq xo`jaligida bir
17
Logotip
5. O`g`it Q - 6. Zararkunanda va kasalliklarga qarshi kurash vositalari Q Q 7. Asosiy ishlab chiqarish vositalarini saqlash Q Q 8. Ish va xizmatlar Q Q 3-chizma. Qishloq xo`jaligida mahsulotlar tannarxini belgilovchi xarajatlar turlari Tannaxning tarkibini yillar davomida tahlil qilib o`rganish iqtisodchilarga, xo`jalik rahbarlariga mavjud kamchilik va foydalanilmayotgan imkoniyatlarni ko`rsatadi. Mahsulot tannarxiga kirgan xarajatlar tarkibi, miqdori va iqtisodiy mohiyati jihatidan bir – biridan farq qiladi. Shuning uchun ularni xarajat moddalariga to`g`ri bo`lish katta ahamiyat kasb etadi. Ishlab chiqarish jarayonida qatnashishiga qarab xarajatlar to`g`ri yoki bevosita hamda egri yoki bilvosita xarajatlarga bo`linadi. Bevosita xarajatlar mahsulotlar ishlab chiqarish jarayonida qatnashadi va tannaxga to`g`ridan – to`g`ri kiradi. Bularga o`g`itlar, urug`liklar, yem – xashak, shu mahsulotni ishlab chiqarishda ishtirok etkanlarning shi haqi va boshqalar kiradi. Lekin qishloq xo`jaligining o`ziga xosligi shundaki, unda bir xodim yoki bir texnika vositasi bir yilda bir nechta mahsulot ishlab chiqarishga xizmat qiladi. Ularning xarajatlariana shu mahsulotlar o`rtasida taqsimlash ma`lum qiyinchiliklar tug`diradi. Ayniqsa, korxonani boshqarish bilan bog`liq xarajatlar bu borada alohida metodikani talab qiladi. Bu xarajatlar bir mahsulotturiga to`g`ridan – to`g`ri kirmaganligi sababli ularni bilvosita yoki egri xarajatlar deb yuritiladi. Qishloq xo`jaligida barcha xarajatlar 1 gektar yoki bir bosh chorva hayvonigahisoblanadi. Bir gektar yerdan olingan mahsulot miqtoriga shu bir gektar yerga ketgan xarajatlar g`miqtori uni shu chorva molidan olingan mahsulotga bo`lish yo`li bilan aniqlanadi. Bu bir qarashda ancha tushinarliga o`xshaydi. Aslida esa bunda o`ziga xos qiyinchiliklar mavjud. Gap shundaki, qishloq xo`jaligida bir 17
ishlab chiqarish jarayonida asosiy, qo`shimcha va yondash mahsulotlar olinadi.
Olingan  buzoq  qo`shimcha  mahsulot  hisoblanadi.  Shu  sigirdan  5  –  6  tonna
miqdorida  organik  o`g`it  –  go`ng  olinadi.  Bu  mahsulot  yondash  mahsulot
hisoblanadi. Barcha xarajatlar bir bosh sigirga qilingan. YA`ni, sigir boqilgan va
natijada 3 xil mahsulot olingan. Biz sutga, buzoqqa va go`ngga alohida xarajat
qilgan emasmiz. Bunday holda mahsulot birligining tannarxini hisoblash o`ziga
xos murakkablikni keltirib chiqaradi. 
O`simlikchilikda esa  barcha xarajatlar bir gektarga qilinadi. Masalan,  bir
gektar  yerga  don  ekdik.  Yerni  tayyorladik,  urug`lik  sarfladik,  o`g`it  berdik,
sug`ordik va hosilni yig`ishtirib oldik. Donchilikda asosiy mahsulot don olindi.
Qo`shimcha mahsulot-don chiqindisi va yondash mahsulot – samon olindi. Ana
shu mahsulotlarga xarajatlarni taqsimlash zarurati kelib chiqadi. Bunday hollarda
bir necha usul bilan mahsulotlar tannarxi aniqlanadi. 
Birinchi usul  qo`shimcha va yondash mahsulot ilmiy asoslangan ma`lum
koeffitsiyentlar  orqali  asosiy mahsulotga aylantirib olinadi. Natijada xarajatlar
mahsulot hajmiga  taqsimlanadi va bir birlik mahsulot tannarxi aniqlanadi. Keyin
yana  koeffitsiyentlar  yordamida  qo`shimcha  va  yondash  mahsulot  tannarxi
aniqlanadi.  Ikkinchi  usulda  mahsulotlarning  narxi  asosida  qilingan  xarajatlar
taqsimlanadi.  Uchinchi  usulda  yondash  mahsulotning  qiymati  aniqlanadi  va
qilingan xarajatlardan chiqarib tashlanadi. Qolgan xarajatlar asosiy va qo`shimcha
mahsulotlarga taqsimlanadi.
18
Logotip
ishlab chiqarish jarayonida asosiy, qo`shimcha va yondash mahsulotlar olinadi. Olingan buzoq qo`shimcha mahsulot hisoblanadi. Shu sigirdan 5 – 6 tonna miqdorida organik o`g`it – go`ng olinadi. Bu mahsulot yondash mahsulot hisoblanadi. Barcha xarajatlar bir bosh sigirga qilingan. YA`ni, sigir boqilgan va natijada 3 xil mahsulot olingan. Biz sutga, buzoqqa va go`ngga alohida xarajat qilgan emasmiz. Bunday holda mahsulot birligining tannarxini hisoblash o`ziga xos murakkablikni keltirib chiqaradi. O`simlikchilikda esa barcha xarajatlar bir gektarga qilinadi. Masalan, bir gektar yerga don ekdik. Yerni tayyorladik, urug`lik sarfladik, o`g`it berdik, sug`ordik va hosilni yig`ishtirib oldik. Donchilikda asosiy mahsulot don olindi. Qo`shimcha mahsulot-don chiqindisi va yondash mahsulot – samon olindi. Ana shu mahsulotlarga xarajatlarni taqsimlash zarurati kelib chiqadi. Bunday hollarda bir necha usul bilan mahsulotlar tannarxi aniqlanadi. Birinchi usul qo`shimcha va yondash mahsulot ilmiy asoslangan ma`lum koeffitsiyentlar orqali asosiy mahsulotga aylantirib olinadi. Natijada xarajatlar mahsulot hajmiga taqsimlanadi va bir birlik mahsulot tannarxi aniqlanadi. Keyin yana koeffitsiyentlar yordamida qo`shimcha va yondash mahsulot tannarxi aniqlanadi. Ikkinchi usulda mahsulotlarning narxi asosida qilingan xarajatlar taqsimlanadi. Uchinchi usulda yondash mahsulotning qiymati aniqlanadi va qilingan xarajatlardan chiqarib tashlanadi. Qolgan xarajatlar asosiy va qo`shimcha mahsulotlarga taqsimlanadi. 18
19
Logotip
19