Qog‘oz bilan ishlash darslarining mazmunini tashkil etish metodikasi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

24

File size

Fayl hajmi

34,1 KB


Qog‘oz bilan ishlash darslarining mazmunini tashkil etish metodikasi
Reja:
1. Qog‘oz bilan ishlash texnologiyasi
2. Qog‘ozni murakkab usullarda buklab maketlar yasash haqida tushuncha
3. Texnika xavsizligi qoidalaridan foydalanish.
 Mavzuga oid tayanch tushunchalar:  Qog`oz, karton, ishlab chiqarishdagi
o’rni, ishlov berish usullari, ishlash texnologiyalari , Ish joyini tashkil qilish,
texnik xavsizligi qoidalari.
  Tarix  manbalarida  yozilicha  qadim  Hindistonda  yozuvlar  palma barglariga
bitilgan. Palma yaproqlarini quritib ulardan plastinkalar qirqib olinib keyin tush
bilan  yozilgan.  Bu  plastinkalar  keyin  bir  biriga  mustakahmlanib,  jilti  yaxshi
silliqlangan, taxtachalardan qilingan ustiga bezak berilib kitob holatiga keltirilgan.
Qadimgi Greklar mum kitoblarini ixtiro qilishgan. Bu yaxshi tekislangan taxtacha
o’rtasidan  kvadrat  o’yilgan  bo’lib,  u  sariq  yoki  qora  mum  bilan  to’ldirilgan.
Yozuvda esa po’lat cho’pdan foydalanilgan. Bir uchi o’tkir po’lat cho’p bilan
yozishgan bo’lsa, ikkinchi dumaloq uchi bilan yozilgan narsani o’chirishgan. Bir
biri  bilan  biriktirilgan  taxtachalardan  kitoblar  yasalgan,  kitob  jadval  yoki
sahifalarning  qulayligi  shundaki,  ulardan  uzoq  muddat  bemalol  foydalanish,
yozuvni  o’chirish  va  qayta  yozish  juda  oson  bo’lgan.  Misrliklar  yozish
materiallarini
 
Nil
 
daryosidan
olganlar. Nil vodiysi botqoqliklarida qamishga o’xshash o’simliklar bo’lib qadimgi
Rim xalqi uni papirus deb ataganlar. Silliq poyasiz, bargsiz o’simliklarni bo’yi 4
metrga yetar edi. Yozuv quroli uchun poya barglaridan tozalanib, uning o’rtasidagi
yumshoq g’ovvak o’zak olinar edi. Ulardan uzun yupqa plastinkalar qirqilib tik
Logotip
Qog‘oz bilan ishlash darslarining mazmunini tashkil etish metodikasi Reja: 1. Qog‘oz bilan ishlash texnologiyasi 2. Qog‘ozni murakkab usullarda buklab maketlar yasash haqida tushuncha 3. Texnika xavsizligi qoidalaridan foydalanish. Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Qog`oz, karton, ishlab chiqarishdagi o’rni, ishlov berish usullari, ishlash texnologiyalari , Ish joyini tashkil qilish, texnik xavsizligi qoidalari. Tarix manbalarida yozilicha qadim Hindistonda yozuvlar palma barglariga bitilgan. Palma yaproqlarini quritib ulardan plastinkalar qirqib olinib keyin tush bilan yozilgan. Bu plastinkalar keyin bir biriga mustakahmlanib, jilti yaxshi silliqlangan, taxtachalardan qilingan ustiga bezak berilib kitob holatiga keltirilgan. Qadimgi Greklar mum kitoblarini ixtiro qilishgan. Bu yaxshi tekislangan taxtacha o’rtasidan kvadrat o’yilgan bo’lib, u sariq yoki qora mum bilan to’ldirilgan. Yozuvda esa po’lat cho’pdan foydalanilgan. Bir uchi o’tkir po’lat cho’p bilan yozishgan bo’lsa, ikkinchi dumaloq uchi bilan yozilgan narsani o’chirishgan. Bir biri bilan biriktirilgan taxtachalardan kitoblar yasalgan, kitob jadval yoki sahifalarning qulayligi shundaki, ulardan uzoq muddat bemalol foydalanish, yozuvni o’chirish va qayta yozish juda oson bo’lgan. Misrliklar yozish materiallarini Nil daryosidan olganlar. Nil vodiysi botqoqliklarida qamishga o’xshash o’simliklar bo’lib qadimgi Rim xalqi uni papirus deb ataganlar. Silliq poyasiz, bargsiz o’simliklarni bo’yi 4 metrga yetar edi. Yozuv quroli uchun poya barglaridan tozalanib, uning o’rtasidagi yumshoq g’ovvak o’zak olinar edi. Ulardan uzun yupqa plastinkalar qirqilib tik
holda taxlanardi. So’ngra ho’l  barg  yopishtirilib presslanar  edi,  ular  qurigach
sirti pemza bilan sayqallanardi. Bulardan qilingan eng katta kitob Britaniya muzeyi
kutubxonasida saqlanardi. Bir necha ming yillar davomida papirus yagona yozuv
materiali  bo’lib  kelgan.  Unda  asosan  misrliklar,  greklar,  rimliklar  foydalanib
kelganlar.Osiyoda  yozuv  uchun  hayvonlar  terisidan  foydalanilgan.  Teri  masus
eritmada  namlangan,  cho’zilgan,  quritilgan  keyin  qirilgan,  sayqal  berilgan  va
tekislangan. Bu kitob uchun butun bir poda mol so’yilgan. Teri kitob papirusga
nisbatan bir necha afzalliklarga ega bo’lib, uning ikkala tomonidan bemalol yozish
mumkin bo’lgan. Eramizdan V asr muqaddam uzoq Sharq mamlakatlarida shoyiga
yozish rasm bo’lgan. Bu ham qimmatbaho material bo’lib, madaniyat rivojlana
brogan  sayin  yozish  uchun  arzon  materialga  talab  orta  borgan.  Qog’oz
tayyorlashda  XVIII  asr  fransuz  Nikola  Lui  Robert  kashf  etgan  samocherpka-
birinchi qog’oz mashinasi kashf qilgan.
 Qog’oz ishlab chiqarishda yog’och, poxol ip, gazlama, eski ishlatilgan qog’oz
xom-ashyo hisoblanadi. Ip, gazlamadan asosan qog’ozning qimmatbaho va maxsus
navlarini  ishlab  chiqarishda  foydalaniladi.  Poxoldan  karton,  uram  qog’ozlari
tayyorlanadi.Qog’oz ishlab chiqarishda suv ko’p talab qilinadi. Bundan tashqari
yog’ochni o’tkazish ham qulaydir. Tarkibida klechatka foizi ko’p bo’lgan qora
qarag’ay  sellyuloza  tayyorlashda  eng  yaxshi  xom-ashyo  hisoblanadi.  Har  bir
qog’oz  navi  o’z  tayyorlash  retseptiga  egadir.  Qog’oz  va  karton  faqatgina
kollegrafiya sanoatidagina emas, balki xalq xo’jaligining hamma tarmoqlarida ham
keng  qo’llaniladi.Gazeta  qog’ozi  eng  arzon  va  ko’p  tarqalgan  qog’oz  turidir.
Sifatiga ko’ra unchalik pishiq emas ,namlikni va yelimni yaxshi singdiradi. Yozuv
qog’ozi sathi silliq, yelim, singdirilgan namlikni kamroq singdiradi. Narsalarni
muqovalash, kartondan yasalgan narsalarni yelimlashda juda qulay.Chizmachilik
qog’ozi eng pishiq va eng qalin qog’oz. Lattadan tayyorlanadi. Unda karnaval
maskalari va shu kabilarni yasashda foydalaniladi.
  Rasm qog’ozi ikki nomerli bo’lib, to’liq sellyulozadan tayyorlanadi, oliy
naviga  25  %  latta  qo’shiladi.  Qo’l  mehnati  darslarida,  shuningdek  chizmalar
chizishda
 
foydalaniladi.
  Yelimlangan qog’oz jilo berilgan qog’oz bo’lib, bir tomoniga yelim surtilgan, qo’l
mehnati  darslariga juda qulay.  Gul  qog’ozining rangi  va  guli  turlicha bo’lib,
Logotip
holda taxlanardi. So’ngra ho’l barg yopishtirilib presslanar edi, ular qurigach sirti pemza bilan sayqallanardi. Bulardan qilingan eng katta kitob Britaniya muzeyi kutubxonasida saqlanardi. Bir necha ming yillar davomida papirus yagona yozuv materiali bo’lib kelgan. Unda asosan misrliklar, greklar, rimliklar foydalanib kelganlar.Osiyoda yozuv uchun hayvonlar terisidan foydalanilgan. Teri masus eritmada namlangan, cho’zilgan, quritilgan keyin qirilgan, sayqal berilgan va tekislangan. Bu kitob uchun butun bir poda mol so’yilgan. Teri kitob papirusga nisbatan bir necha afzalliklarga ega bo’lib, uning ikkala tomonidan bemalol yozish mumkin bo’lgan. Eramizdan V asr muqaddam uzoq Sharq mamlakatlarida shoyiga yozish rasm bo’lgan. Bu ham qimmatbaho material bo’lib, madaniyat rivojlana brogan sayin yozish uchun arzon materialga talab orta borgan. Qog’oz tayyorlashda XVIII asr fransuz Nikola Lui Robert kashf etgan samocherpka- birinchi qog’oz mashinasi kashf qilgan. Qog’oz ishlab chiqarishda yog’och, poxol ip, gazlama, eski ishlatilgan qog’oz xom-ashyo hisoblanadi. Ip, gazlamadan asosan qog’ozning qimmatbaho va maxsus navlarini ishlab chiqarishda foydalaniladi. Poxoldan karton, uram qog’ozlari tayyorlanadi.Qog’oz ishlab chiqarishda suv ko’p talab qilinadi. Bundan tashqari yog’ochni o’tkazish ham qulaydir. Tarkibida klechatka foizi ko’p bo’lgan qora qarag’ay sellyuloza tayyorlashda eng yaxshi xom-ashyo hisoblanadi. Har bir qog’oz navi o’z tayyorlash retseptiga egadir. Qog’oz va karton faqatgina kollegrafiya sanoatidagina emas, balki xalq xo’jaligining hamma tarmoqlarida ham keng qo’llaniladi.Gazeta qog’ozi eng arzon va ko’p tarqalgan qog’oz turidir. Sifatiga ko’ra unchalik pishiq emas ,namlikni va yelimni yaxshi singdiradi. Yozuv qog’ozi sathi silliq, yelim, singdirilgan namlikni kamroq singdiradi. Narsalarni muqovalash, kartondan yasalgan narsalarni yelimlashda juda qulay.Chizmachilik qog’ozi eng pishiq va eng qalin qog’oz. Lattadan tayyorlanadi. Unda karnaval maskalari va shu kabilarni yasashda foydalaniladi. Rasm qog’ozi ikki nomerli bo’lib, to’liq sellyulozadan tayyorlanadi, oliy naviga 25 % latta qo’shiladi. Qo’l mehnati darslarida, shuningdek chizmalar chizishda foydalaniladi. Yelimlangan qog’oz jilo berilgan qog’oz bo’lib, bir tomoniga yelim surtilgan, qo’l mehnati darslariga juda qulay. Gul qog’ozining rangi va guli turlicha bo’lib,
muqovalash, narsalarning ustidan yelimlash, bezash ishlarida keng foydalaniladi.
  Karton qog’oz deb, 1kv.m.200 gr.dan ortiq bo’lgan qog’ozga aytiladi. Oq karton –
uni qirqish oson, u unchalik pishiq emas, tez sinadi. Sariq karton oq kartondan
ko’ra pishiqroq, egiluvchan yaxshi qirqiladi, yelimdan shishmaydi.
   Dastlab I sinfda o’quvchilar qog’oz va uning turlari bilan tanishtiriladilar. 1-sinf
“Texnologiya” darsligida “ Qog’oz va uning turlari” mavzusi bilan tanishadilar.
 
 Qog`oz  va  karton  bilan  ishlash  texnologiyasi  II  sinf  texnologiya
darslari ni tashkil etishda o’ziga xos xususiyatligi bilan ahamiyatli hisoblanadi.
Birinchi  navbatda,  o`quvchilar  qog`ozdan  tayyorlanadigan  buyumlarni  yaxshi
tayyorlashlari  uchun  ularni  qog`oz  turi  va  navlarini  yaxshi  bilishga,  bu
materialning ko`p ishlatiladigan turlarining muhim sifat xususiyatlarini farqlashga
o`rgatish
 
muhim.
 O`quvchilar qog`oz turlaridan ba‘zi namunalarning nomi va farqli xususiyatlarini
bilmasligi  mumkin.  Dars  jarayonida  o’qituvchi  o’quvchilarga  ko`p  miqdorda
qog`oz turlarining borligi, mamlakatda turli xususiyatga ega bir necha yuz turdagi
qog`oz ishlab chiqarilishini misollar va ko’rgazmali materiallar orqali ko’rsatib,
tushucha berib borishi lozim..
 
O’qituvchi  o`quvchilarni  o`zlari  ko`p  ko`radigan  va  ishlatadigan
qog`ozning asosiy xususiyatlarini farqlash, ularni ayta olishga o`rgatishi maqsadga
muvofiq. Yozuv qog`ozi, muqova qog`ozlari, bosmalash, rasm  chizish, o`rash
uchun  qog`oz,  rangli  qog`ozlar  haqida,  keyinchalik  esa  bu  ro`yxatni  papiros
qog`ozi, stol usti qog`ozlari va gulqog`ozlar bilan to`ldirish mumkin.
  O`quvchilar texnologiya darslari uchun materiallarni, xususan, qog`ozlarni
hamma  vaqt  ham  ehtiyotkorona  asramaydilar.  Birinchi  texnologiya  fani
darslaridayoq bolalar bilan kuzatishlar o`tkazib, qog`ozni asramay saqlanishi undan
tayyorlanuvchi  buyumlar  sifatiga  qanday  ta‘sir  etishini  yaqqol  va  ishonchli
ko`rsatish  muhimdir.  Keyinchalik,  III  va  IV  sinflarda  o`qituvchi  oddiy  va
g`ijimlangan qog`oz xususiyatlarini solishtirishga bir necha marta qaytishi zarur.
 
 Tajriba  ko`rsatishicha,  o`qituvchi  tomonidan  bolalar  turmushda
va maktabda doimo foydalanadigan qog`oz turlari  va navlarining eng muhim
Logotip
muqovalash, narsalarning ustidan yelimlash, bezash ishlarida keng foydalaniladi. Karton qog’oz deb, 1kv.m.200 gr.dan ortiq bo’lgan qog’ozga aytiladi. Oq karton – uni qirqish oson, u unchalik pishiq emas, tez sinadi. Sariq karton oq kartondan ko’ra pishiqroq, egiluvchan yaxshi qirqiladi, yelimdan shishmaydi. Dastlab I sinfda o’quvchilar qog’oz va uning turlari bilan tanishtiriladilar. 1-sinf “Texnologiya” darsligida “ Qog’oz va uning turlari” mavzusi bilan tanishadilar. Qog`oz va karton bilan ishlash texnologiyasi II sinf texnologiya darslari ni tashkil etishda o’ziga xos xususiyatligi bilan ahamiyatli hisoblanadi. Birinchi navbatda, o`quvchilar qog`ozdan tayyorlanadigan buyumlarni yaxshi tayyorlashlari uchun ularni qog`oz turi va navlarini yaxshi bilishga, bu materialning ko`p ishlatiladigan turlarining muhim sifat xususiyatlarini farqlashga o`rgatish muhim. O`quvchilar qog`oz turlaridan ba‘zi namunalarning nomi va farqli xususiyatlarini bilmasligi mumkin. Dars jarayonida o’qituvchi o’quvchilarga ko`p miqdorda qog`oz turlarining borligi, mamlakatda turli xususiyatga ega bir necha yuz turdagi qog`oz ishlab chiqarilishini misollar va ko’rgazmali materiallar orqali ko’rsatib, tushucha berib borishi lozim.. O’qituvchi o`quvchilarni o`zlari ko`p ko`radigan va ishlatadigan qog`ozning asosiy xususiyatlarini farqlash, ularni ayta olishga o`rgatishi maqsadga muvofiq. Yozuv qog`ozi, muqova qog`ozlari, bosmalash, rasm chizish, o`rash uchun qog`oz, rangli qog`ozlar haqida, keyinchalik esa bu ro`yxatni papiros qog`ozi, stol usti qog`ozlari va gulqog`ozlar bilan to`ldirish mumkin. O`quvchilar texnologiya darslari uchun materiallarni, xususan, qog`ozlarni hamma vaqt ham ehtiyotkorona asramaydilar. Birinchi texnologiya fani darslaridayoq bolalar bilan kuzatishlar o`tkazib, qog`ozni asramay saqlanishi undan tayyorlanuvchi buyumlar sifatiga qanday ta‘sir etishini yaqqol va ishonchli ko`rsatish muhimdir. Keyinchalik, III va IV sinflarda o`qituvchi oddiy va g`ijimlangan qog`oz xususiyatlarini solishtirishga bir necha marta qaytishi zarur. Tajriba ko`rsatishicha, o`qituvchi tomonidan bolalar turmushda va maktabda doimo foydalanadigan qog`oz turlari va navlarining eng muhim
xususiyatlari va sifatlarini yaqqol aniqlash maqsadida tashkil etiluvchi ko`rsatishlar
va maxsus jamoa bo`lib kuzatishlari katta foyda keltiradi.
 Qog`oz xususiyatlari bilan tanishish o`quvchilarga turli amaliy maqsadlar –
yozish, chizish, buyumlar yasash, turli predmetlarni o`rash uchun qog`ozdan to`g`ri
foydalanishga  yordam  beradi.  Qog`oz  xususiyatlari  to`g`risidagi  bilimlarni
o`quvchilar  texnologiya  fani  darslarida  va  atrofdagilarning  qog`ozdan
foydalanishini  har  kuni kuzatish orqali egallaydilar.O`z qog`oz namunalari va
o`qituvchi tayyorlagan va ko`rsatayotgan namunalarni ko`rib chiqib, o`quvchilar
o`qituvchi  yordamida  turli  maqsadlarda  qo`llanuvchi  qog`ozlarning  katta
miqdordagi turlari mavjudligini qayd etishadi. Vazifasiga ko`ra har bir tur va nav
qog`ozi muayyan xususiyatlar, sifatlarga ega. Bu xususiyatlar qog`ozga uni qog`oz
fabrikalarida  tayyorlashda  yoki  keyingi  qo`shimcha  pardozlashda  maxsus
beriladi.O`quvchilar  oddiy  ko`rib  chiqish  va  ushlab  ko`rish,  hamda  o`zlari
to`plagan  hayot  tajribalarini  ishga  solib  osongina  aniqlash  mumkin  bo`lgan
qog`ozning quyidagi umumiy xususiyatlarini qayd etishadi:
- qog`oz – varaqli material. Qog`oz katta varaqli (chizish va stol usti qog`ozi),
o`ramlarda  (applikatsiyalar  uchun  qog`oz,  texnologiya  darslari  uchun  rangli
qog`ozlar  va  pochta  qog`ozi  to`plamlari,  qog`oz  salfetkalar),
rulonlarda(gulqog`ozlar,  gofri  qog`oz)  va  hokazo  holatda  sotiladi;
- qog`oz qalin va yupqa bo`ladi (masalan, rasm chizish va chizmalar uchun qog`oz,
papiros va nusxalash qog`ozi);
- qog`oz oq va rangli (yozuv qog`ozi va rangli yaltiroq qog`oz). U to`liq
ranglangan, bo`yoq eritmasi qog`oz tayyorlash massasiga qo`shilgan bo`ladi yoki
uni tayyorlangandan keyin bir tomonidan bo`yashadi (applikatsiyalar uchun rangli
qog`ozlar, gulqog`ozlar, o`rash uchun qog`ozlar);
- qog`oz yuzasi silliq va nosilliq bo`lishi mumkin. Masalan, yozuv qog`ozi unda
yozish mumkin bo`lishi uchun albatta silliq bo`lishi kerak, namni shimib oluvchi
va o`rash uchun qog`ozlar nosilliq yuzali bo`ladi. Ba‘zi qog`ozlarning bir tomoni
silliq, ikkinchi tomoni nosilliqroq bo`ladi. Misol  sifatida afisha yoki chiptalar
uchun
Logotip
xususiyatlari va sifatlarini yaqqol aniqlash maqsadida tashkil etiluvchi ko`rsatishlar va maxsus jamoa bo`lib kuzatishlari katta foyda keltiradi. Qog`oz xususiyatlari bilan tanishish o`quvchilarga turli amaliy maqsadlar – yozish, chizish, buyumlar yasash, turli predmetlarni o`rash uchun qog`ozdan to`g`ri foydalanishga yordam beradi. Qog`oz xususiyatlari to`g`risidagi bilimlarni o`quvchilar texnologiya fani darslarida va atrofdagilarning qog`ozdan foydalanishini har kuni kuzatish orqali egallaydilar.O`z qog`oz namunalari va o`qituvchi tayyorlagan va ko`rsatayotgan namunalarni ko`rib chiqib, o`quvchilar o`qituvchi yordamida turli maqsadlarda qo`llanuvchi qog`ozlarning katta miqdordagi turlari mavjudligini qayd etishadi. Vazifasiga ko`ra har bir tur va nav qog`ozi muayyan xususiyatlar, sifatlarga ega. Bu xususiyatlar qog`ozga uni qog`oz fabrikalarida tayyorlashda yoki keyingi qo`shimcha pardozlashda maxsus beriladi.O`quvchilar oddiy ko`rib chiqish va ushlab ko`rish, hamda o`zlari to`plagan hayot tajribalarini ishga solib osongina aniqlash mumkin bo`lgan qog`ozning quyidagi umumiy xususiyatlarini qayd etishadi: - qog`oz – varaqli material. Qog`oz katta varaqli (chizish va stol usti qog`ozi), o`ramlarda (applikatsiyalar uchun qog`oz, texnologiya darslari uchun rangli qog`ozlar va pochta qog`ozi to`plamlari, qog`oz salfetkalar), rulonlarda(gulqog`ozlar, gofri qog`oz) va hokazo holatda sotiladi; - qog`oz qalin va yupqa bo`ladi (masalan, rasm chizish va chizmalar uchun qog`oz, papiros va nusxalash qog`ozi); - qog`oz oq va rangli (yozuv qog`ozi va rangli yaltiroq qog`oz). U to`liq ranglangan, bo`yoq eritmasi qog`oz tayyorlash massasiga qo`shilgan bo`ladi yoki uni tayyorlangandan keyin bir tomonidan bo`yashadi (applikatsiyalar uchun rangli qog`ozlar, gulqog`ozlar, o`rash uchun qog`ozlar); - qog`oz yuzasi silliq va nosilliq bo`lishi mumkin. Masalan, yozuv qog`ozi unda yozish mumkin bo`lishi uchun albatta silliq bo`lishi kerak, namni shimib oluvchi va o`rash uchun qog`ozlar nosilliq yuzali bo`ladi. Ba‘zi qog`ozlarning bir tomoni silliq, ikkinchi tomoni nosilliqroq bo`ladi. Misol sifatida afisha yoki chiptalar uchun
qog`ozni keltirish mumkin – teatr afishalari, tramvay va avtobus biletlari matni
faqat silliq tomonda bosmalanadi; 
- qog`ozning ba‘zi turlari yarim tiniq bo`lib, undan hamma narsa ko`rinib
turadi,  boshqalari  esa  aksincha.  Qog`oz  kalka  tayyorlashda  uni  iloji  boricha
tiniqroq bo`lishiga harakat qilinadi, aks holda chizmalardan nusxa ko`chirish qiyin
bo`ladi yoki umuman ko`chirib bo`lmaydi. Papiros qog`ozi va pergamin tiniq
bo`ladi. Bosmalash va yozuv qog`ozlari, ularning ikki tomonida yozuv bajarish
uchun
 
tiniq
bo`lmasligi kerak; 
- qog`oz zich va g`ovak bo`ladi. Masalan, chizma va namni shimib oluvchi
qog`ozlarni taqqoslash bunga misol bo’la oladi; 
- qog`oz rasm bilan bezatilgan, yaltiroq yoki yaltiramaydigan yuzali bo`lishi
mumkin. Bunday qog`ozlarga muqova qog`ozlar, gulqog`ozlar, qog`oz-lederinlar
kiradi.
 
 Oxirida  o`qituvchi  maxsus  mo`ljallangan  qog`ozlarni  ko`rsatadi,  ularga
tayyorlashda muayyan xususiyatlar beriladi. Bunday qog`ozlarga hujjatlar uchun
qog`oz  (ularda  pul,  lotereya  chiptalari,  pasport  va  boshqa  hujjatlar  bosiladi);
fotoqog`oz  (fotoemulsiyaning  maxsus  qatlami  bilan  qoplangan);  parafinlangan
qog`oz  ho`llanmaydi,  muzqaymoq  o`rash  va  sut  mahsulotlari  uchun  o`ramlar
tayyorlashda  qo`llanadi;  pergamin  –  yog`ni  o`tkazmaydigan  qog`oz  (yog`,
margarin, vetchina o`rash uchun qo`llanadi); metallashtirilgan qog`oz (metall folga
bilan yelimlangan qog`oz, choy qadoqlash uchun qo`llanadi), silliqlovchi qog`oz
(silliqlovchi kukun yupqa qatlami yelimlangan).Har qanday material yoki predmet
majmuasini  tuzish,  ularni  maqsadli  tanlash,  ishlov  berish,  tizimlashtirish  va
joylashtirishni  talab  etadi.  Majmuada  namunalar  muayyan  mantiqiy  tartibda
joylashtiriladi,  u  qabul  qilingan  tasniflash  to`g`risida  yaqqol  tasavvur  beradi.
  Qog`oz majmuasini har bir qog`oz turi va navining vazifasini ko`rsatishga qarab
tanlash va tasniflash kerak. Buning maqsadga muvofiqligi shundaki, eng ko`p
tarqalgan qog`oz turlarining nomlari odatda ularning vazifasini aks etiradi: yozuv –
yozish uchun, bosmalash – bosmalash uchun, chizish – chizish uchun, stol usti –
stol
ustini qoplash uchun, gulqog`oz – devorlarga yopishtirish uchun va hokazo.1-rasm.
Logotip
qog`ozni keltirish mumkin – teatr afishalari, tramvay va avtobus biletlari matni faqat silliq tomonda bosmalanadi; - qog`ozning ba‘zi turlari yarim tiniq bo`lib, undan hamma narsa ko`rinib turadi, boshqalari esa aksincha. Qog`oz kalka tayyorlashda uni iloji boricha tiniqroq bo`lishiga harakat qilinadi, aks holda chizmalardan nusxa ko`chirish qiyin bo`ladi yoki umuman ko`chirib bo`lmaydi. Papiros qog`ozi va pergamin tiniq bo`ladi. Bosmalash va yozuv qog`ozlari, ularning ikki tomonida yozuv bajarish uchun tiniq bo`lmasligi kerak; - qog`oz zich va g`ovak bo`ladi. Masalan, chizma va namni shimib oluvchi qog`ozlarni taqqoslash bunga misol bo’la oladi; - qog`oz rasm bilan bezatilgan, yaltiroq yoki yaltiramaydigan yuzali bo`lishi mumkin. Bunday qog`ozlarga muqova qog`ozlar, gulqog`ozlar, qog`oz-lederinlar kiradi. Oxirida o`qituvchi maxsus mo`ljallangan qog`ozlarni ko`rsatadi, ularga tayyorlashda muayyan xususiyatlar beriladi. Bunday qog`ozlarga hujjatlar uchun qog`oz (ularda pul, lotereya chiptalari, pasport va boshqa hujjatlar bosiladi); fotoqog`oz (fotoemulsiyaning maxsus qatlami bilan qoplangan); parafinlangan qog`oz ho`llanmaydi, muzqaymoq o`rash va sut mahsulotlari uchun o`ramlar tayyorlashda qo`llanadi; pergamin – yog`ni o`tkazmaydigan qog`oz (yog`, margarin, vetchina o`rash uchun qo`llanadi); metallashtirilgan qog`oz (metall folga bilan yelimlangan qog`oz, choy qadoqlash uchun qo`llanadi), silliqlovchi qog`oz (silliqlovchi kukun yupqa qatlami yelimlangan).Har qanday material yoki predmet majmuasini tuzish, ularni maqsadli tanlash, ishlov berish, tizimlashtirish va joylashtirishni talab etadi. Majmuada namunalar muayyan mantiqiy tartibda joylashtiriladi, u qabul qilingan tasniflash to`g`risida yaqqol tasavvur beradi. Qog`oz majmuasini har bir qog`oz turi va navining vazifasini ko`rsatishga qarab tanlash va tasniflash kerak. Buning maqsadga muvofiqligi shundaki, eng ko`p tarqalgan qog`oz turlarining nomlari odatda ularning vazifasini aks etiradi: yozuv – yozish uchun, bosmalash – bosmalash uchun, chizish – chizish uchun, stol usti – stol ustini qoplash uchun, gulqog`oz – devorlarga yopishtirish uchun va hokazo.1-rasm.
O`quvchilar  tomonidan  qog`oz  namunalari  majmuasining  joylashtirilishi:1  –
alohida varaqda; 2 – o`quvchi daftarida. To`plam tuzishda o`quvchilar qog`ozning
ko`p namunalarini ko`rib chiqadilar va ushlab ko`radilar hamda o`ziga xoslarini
tanlab
oladilar. Bunda ular qog`ozning sifat xususiyatlari va muhim jihatlari to`g`risidagi
dastlabki tasavvurlarga ega bo`ladilar. Bolalar qog`oz tayyorlashda unga vazifasiga
qarab u yoki bu xususiyat berilishini o`zlashtirib oladilar.1-rasmda o`quvchi ish
daftarining qog`oz majmuali sahifalari ko`rsatilgan.
 O`quvchilar qog`oz namunalarini tanlash va majmuasini tayyorlash bo`yicha
o`z ishlarining ma‘nosini tushunib olishlari muhim bo`lib, u nafaqat muhim qog`oz
turlari va ularning nomlarini amaliy bilib olishdan iborat, balki qog`ozni uning
tashqi ko`rinishi va xarakterli xususiyatlari: qalinligi, rangi, yaltirashi, yuzasining
pardozi  va  hokazo  bo`yicha  farqlashga  yordam  beruvchi  qo`lbola  lug`at
tayyorlashdan ham iboratdir.
 2-rasmda ko`p ishlatiladigan qog`oz turlari majmuasi ko`rsatilgan devoriy jadval
keltirilgan. Albatta, bu jadvalda ko`rsatilgan qog`oz mahsulotlarining barchasini
o`qituvchi darsga olib kelib ko`rsatishi mumkin. Biroq ushbu jadvalning didaktik
qimmati  shundaki,  u  ikkinchi  sinf  o`quvchisi  xotirasida  qog`ozlar  tasnifi  va
ularning inson tomonidan bevosita vazifasiga ko`ra foydalanilishi  muhimligini
saqlab
qolishga imkon beradi.Qog`oz devoriy majmuasi
  2-sinf o’quvchilariga qog`oz – tez g`ijimlanuvchan material haqida ham
bilimlar beriladi.  O`qituvchi o`quvchilarga rangli qog`oz (glyantslangan bo`lsa
yaxshiroq) olishni (taxminan 100x200 mm o`lchamda), uni ikkiga teng bukish va
egilish  chizig`i  bo`ylab  qirqishni  o’rgatadi.  O`quvchilar  qog`ozning  qirqilgan
yarmini g`ijimlashadi. Keyin esa unga dastlabki ko`rinishni qaytarishga harakat
qilib,  uni  tekislashadi.  Buning  iloji  bo`lmaydi.  O`tkazilgan  tajriba  asosida
o`quvchilar xulosa chiqarishadi: g`ijimlangan qog`ozga oldingi ko`rinishni qaytarib
bo`lmaydi.
 
 O`qituvchi  taklifi  bo`yicha  bolalar  rangli  qog`oz  tayyorlanmalaridan  -
Logotip
O`quvchilar tomonidan qog`oz namunalari majmuasining joylashtirilishi:1 – alohida varaqda; 2 – o`quvchi daftarida. To`plam tuzishda o`quvchilar qog`ozning ko`p namunalarini ko`rib chiqadilar va ushlab ko`radilar hamda o`ziga xoslarini tanlab oladilar. Bunda ular qog`ozning sifat xususiyatlari va muhim jihatlari to`g`risidagi dastlabki tasavvurlarga ega bo`ladilar. Bolalar qog`oz tayyorlashda unga vazifasiga qarab u yoki bu xususiyat berilishini o`zlashtirib oladilar.1-rasmda o`quvchi ish daftarining qog`oz majmuali sahifalari ko`rsatilgan. O`quvchilar qog`oz namunalarini tanlash va majmuasini tayyorlash bo`yicha o`z ishlarining ma‘nosini tushunib olishlari muhim bo`lib, u nafaqat muhim qog`oz turlari va ularning nomlarini amaliy bilib olishdan iborat, balki qog`ozni uning tashqi ko`rinishi va xarakterli xususiyatlari: qalinligi, rangi, yaltirashi, yuzasining pardozi va hokazo bo`yicha farqlashga yordam beruvchi qo`lbola lug`at tayyorlashdan ham iboratdir. 2-rasmda ko`p ishlatiladigan qog`oz turlari majmuasi ko`rsatilgan devoriy jadval keltirilgan. Albatta, bu jadvalda ko`rsatilgan qog`oz mahsulotlarining barchasini o`qituvchi darsga olib kelib ko`rsatishi mumkin. Biroq ushbu jadvalning didaktik qimmati shundaki, u ikkinchi sinf o`quvchisi xotirasida qog`ozlar tasnifi va ularning inson tomonidan bevosita vazifasiga ko`ra foydalanilishi muhimligini saqlab qolishga imkon beradi.Qog`oz devoriy majmuasi 2-sinf o’quvchilariga qog`oz – tez g`ijimlanuvchan material haqida ham bilimlar beriladi. O`qituvchi o`quvchilarga rangli qog`oz (glyantslangan bo`lsa yaxshiroq) olishni (taxminan 100x200 mm o`lchamda), uni ikkiga teng bukish va egilish chizig`i bo`ylab qirqishni o’rgatadi. O`quvchilar qog`ozning qirqilgan yarmini g`ijimlashadi. Keyin esa unga dastlabki ko`rinishni qaytarishga harakat qilib, uni tekislashadi. Buning iloji bo`lmaydi. O`tkazilgan tajriba asosida o`quvchilar xulosa chiqarishadi: g`ijimlangan qog`ozga oldingi ko`rinishni qaytarib bo`lmaydi. O`qituvchi taklifi bo`yicha bolalar rangli qog`oz tayyorlanmalaridan -
g`ijimlangan va tekis – shakli bo`yicha bir xil va tuzilishi oddiy ikkita buyum
yasashga harakat qilishadi (masalan, oddiy buklash bilan hosil bo`luvchi buyumni
tayyorlashni  tavsiya  etish  mumkin).  Bu  narsalarni  taqqoslash  o`quvchilarni
quyidagi
xulosaga  olib  kelishga  imkon  beradi:  g`ijimlangan  qog`ozdan  to`laqonli,
mustahkam va chiroyli narsa tayyorlab bo`lmaydi. Yuqorida aytilganlar asosida
o`quvchilar  yana  bir  xulosani  qayd  etishlari  kerak:  qog`ozdan  mustahkam  va
chiroyli  narsalarni  tayyorlash  imkoniga  ega  bo`lish  uchun  materialni  avaylab
asrash kerak. Qog`ozni jildda saqlash kerak, katta varaqlarni rulonga o`ramasdan –
ular  g`ijimlanadi  –  jild  o`lchamiga  mos  qirqish  maqsadga  muvofiq.  Bundan
tashqari, rulonga o`ralgan qog`ozni belgilash, kesish, yelimlash qiyin, ayniqsa
qog`oz
 
qalin
 
bo`lsa.
2-sinf  o’quvchilari,  shuningdek,  qog`oz  –  tolali  material  haqida  ham
ma’lumotlar oladi.  Qog`oz va karton o`simlik materiallari – yog`och, poxol,
qamishdan tabiiy mineral to`ldiruvchilar (oq loy, talk) va yelimlovchi moddalar
qo`shish bilan tayyorlanadi. O`simlikdan olinuvchi materiallar tolali tuzilishga ega.
Ular katta yoki kichik, uzunlik, qalinlik, egiluvchanlik va turli mustahkamlikka ega
bo`lgan o’simlik tolalaridan tayyorlanadi. O`qituvchi  o`quvchilarga gazlamalar
oddiy  paxta,  zig`ir  yoki  kanop,  yog`och  yoki  shox  va  shu  kabilardan  iborat
ekanligini amalda ko`rsatadi.
 O`quvchilarga yuqoridagi materiallarni nafaqat ko`rish, balki ularni ushlab
ko`rish,  tolalarni  ajratishga  harakat  qilish,  ularning  uzunligini  aniqlash,  uzib
ko`rishga berish foydali. Bunday tajriba ishi katta foyda keltiradi, bolalarning
materiallar  tuzilishi,  xususiyatlari  to`g`risidagi  tasavvurini  kengaytiradi  va
o`quvchilarni
 
ularning
muhim xususiyatlarini o`rganish, bu bilimlarni turli buyumlarni yasash bo`yicha
amaliy ishda qo`llashga tayyorlaydi. Navbatchilar o`quvchilarga ikki-uch turdagi
qog`oz namunalarining tayyorlangan to`plamlarini, masalan, gazeta, namni shimib
oluvchi  va  o`rash  uchun  qog`oz  tarqatadilar.  O`qituvchi  bolalarga  bu
namunalarning har biridan bir cheti bo`ylab tor yo`llarni yirtib olib, qog`oz chetini
yirtilish chizig`i bo`ylab qarab chiqishni taklif etadi. O`quvchilar birgalikda chetlar
tukli bo`lganini qayd etishadi. Keyingi suhbat  davomida qog`oz varaqlarining
Logotip
g`ijimlangan va tekis – shakli bo`yicha bir xil va tuzilishi oddiy ikkita buyum yasashga harakat qilishadi (masalan, oddiy buklash bilan hosil bo`luvchi buyumni tayyorlashni tavsiya etish mumkin). Bu narsalarni taqqoslash o`quvchilarni quyidagi xulosaga olib kelishga imkon beradi: g`ijimlangan qog`ozdan to`laqonli, mustahkam va chiroyli narsa tayyorlab bo`lmaydi. Yuqorida aytilganlar asosida o`quvchilar yana bir xulosani qayd etishlari kerak: qog`ozdan mustahkam va chiroyli narsalarni tayyorlash imkoniga ega bo`lish uchun materialni avaylab asrash kerak. Qog`ozni jildda saqlash kerak, katta varaqlarni rulonga o`ramasdan – ular g`ijimlanadi – jild o`lchamiga mos qirqish maqsadga muvofiq. Bundan tashqari, rulonga o`ralgan qog`ozni belgilash, kesish, yelimlash qiyin, ayniqsa qog`oz qalin bo`lsa. 2-sinf o’quvchilari, shuningdek, qog`oz – tolali material haqida ham ma’lumotlar oladi. Qog`oz va karton o`simlik materiallari – yog`och, poxol, qamishdan tabiiy mineral to`ldiruvchilar (oq loy, talk) va yelimlovchi moddalar qo`shish bilan tayyorlanadi. O`simlikdan olinuvchi materiallar tolali tuzilishga ega. Ular katta yoki kichik, uzunlik, qalinlik, egiluvchanlik va turli mustahkamlikka ega bo`lgan o’simlik tolalaridan tayyorlanadi. O`qituvchi o`quvchilarga gazlamalar oddiy paxta, zig`ir yoki kanop, yog`och yoki shox va shu kabilardan iborat ekanligini amalda ko`rsatadi. O`quvchilarga yuqoridagi materiallarni nafaqat ko`rish, balki ularni ushlab ko`rish, tolalarni ajratishga harakat qilish, ularning uzunligini aniqlash, uzib ko`rishga berish foydali. Bunday tajriba ishi katta foyda keltiradi, bolalarning materiallar tuzilishi, xususiyatlari to`g`risidagi tasavvurini kengaytiradi va o`quvchilarni ularning muhim xususiyatlarini o`rganish, bu bilimlarni turli buyumlarni yasash bo`yicha amaliy ishda qo`llashga tayyorlaydi. Navbatchilar o`quvchilarga ikki-uch turdagi qog`oz namunalarining tayyorlangan to`plamlarini, masalan, gazeta, namni shimib oluvchi va o`rash uchun qog`oz tarqatadilar. O`qituvchi bolalarga bu namunalarning har biridan bir cheti bo`ylab tor yo`llarni yirtib olib, qog`oz chetini yirtilish chizig`i bo`ylab qarab chiqishni taklif etadi. O`quvchilar birgalikda chetlar tukli bo`lganini qayd etishadi. Keyingi suhbat davomida qog`oz varaqlarining
yirtilishida  tolalar  o`rtasidagi  bog`lanish  buzilishi,  ularning  ko`pchiligining
uzilishi,  sinishi,  bunda  uzilish  chizig`i  bo`ylab  po`pakchalar  hosil  bo`lishi
aniqlanadi. 
  O`simlikdan olinuvchi tolali materiallar:
1 – ip-gazlama paxta; 2 – zig`ir tola va zig`ir tolali ip;3 – ip-gazlama ip; 4 – ip-
gazlamalar;  5  –  zig`ir  toladan  dasturxon  4-rasm.  Qog`oz  va  karton  tolali
materiallar:
1 – tolalar uzilish chizig`i bo`yicha yaxshi ko`rinadi; 2 – qog`oz va kartonni lupa
orqali  qaraganda  tolalar  qo`shilib  ketganligini  ko`rish  mumkin.
  Bunday tajribani karton bilan takrorlab, o`qituvchi bu holda materialning tolali
tuzilishi  ko’rsatishini  ta‘kidlaydi:  kartonda  tolalar  yirikroq,  ya‘ni  uzunroq,
qalinroq, qo`polroq.Yuqorida qayd etilgan ko`rsatish va oddiy tajribalar natijasida
ikkinchi sinf o`quvchilari keladigan birinchi xulosa shunday: qog`oz va karton
toladan iborat, bu material tolali tuzilishga ega. Ikkinchi xulosani ham o`quvchilar
qiynalmay ifodalab beradilar: ba‘zi tur va navli qog`oz tolalari mayin va bir turli
(yozuv qog`ozi, rasm qog`ozi) boshqalarida esa ular turli kattalikda va qo`pol,
ba‘zan esa to`qroq rangdagi tolalar qo`shilgan bo`ladi (bu, ayniqsa, karton va
arzon  turdagi  qog`oz,  masalan,  o`rash  uchun  qog`oz,  afisha  qog`ozida
yaqqol ko`rinadi).
  Qog`oz kabi tolali tuzilishga ega materiallar (paxta, tikuvchilik iplari, muline,
zig`ir tola, arqon, gugurt qutisi bo`lagi)ning namunasini ko`rib chiqish asosida
o`qituvchi  o`quvchilarga  uchinchi  xulosani  chiqarishga  yordam  beradi:  bu
materiallarning hammasi tolalardan iborat, faqat ulardagi tolalarning sifati turlicha
va o`zaro har xil tarzda bog`langan (paxtada ular chirmashgan, iplarda yigirilib
yengil  yelimlangan,  qog`ozda  –  chirmashgan  va  yelimlangan  va  hokazo).
O`quvchilarning kuzatishi va xulosalarni umumlashtirib, o`qituvchi ularni yana bir
xulosaga olib keladi: ular ko`rib chiqqan barcha materiallar o`simlikdan olinadi.
Ular o`simlik xom-ashyosidan tayyorlanib, paxta, zig`ir, kanop, yog`och, somon,
qamish tolalaridan tuzilgan. Keyinchalik gazlama bilan ishlashga bag`ishlangan
darslarda  o`qituvchi  I  sinf  o`quvchilariga  o`simlik  tolalaridan  tayyorlangan
Logotip
yirtilishida tolalar o`rtasidagi bog`lanish buzilishi, ularning ko`pchiligining uzilishi, sinishi, bunda uzilish chizig`i bo`ylab po`pakchalar hosil bo`lishi aniqlanadi. O`simlikdan olinuvchi tolali materiallar: 1 – ip-gazlama paxta; 2 – zig`ir tola va zig`ir tolali ip;3 – ip-gazlama ip; 4 – ip- gazlamalar; 5 – zig`ir toladan dasturxon 4-rasm. Qog`oz va karton tolali materiallar: 1 – tolalar uzilish chizig`i bo`yicha yaxshi ko`rinadi; 2 – qog`oz va kartonni lupa orqali qaraganda tolalar qo`shilib ketganligini ko`rish mumkin. Bunday tajribani karton bilan takrorlab, o`qituvchi bu holda materialning tolali tuzilishi ko’rsatishini ta‘kidlaydi: kartonda tolalar yirikroq, ya‘ni uzunroq, qalinroq, qo`polroq.Yuqorida qayd etilgan ko`rsatish va oddiy tajribalar natijasida ikkinchi sinf o`quvchilari keladigan birinchi xulosa shunday: qog`oz va karton toladan iborat, bu material tolali tuzilishga ega. Ikkinchi xulosani ham o`quvchilar qiynalmay ifodalab beradilar: ba‘zi tur va navli qog`oz tolalari mayin va bir turli (yozuv qog`ozi, rasm qog`ozi) boshqalarida esa ular turli kattalikda va qo`pol, ba‘zan esa to`qroq rangdagi tolalar qo`shilgan bo`ladi (bu, ayniqsa, karton va arzon turdagi qog`oz, masalan, o`rash uchun qog`oz, afisha qog`ozida yaqqol ko`rinadi). Qog`oz kabi tolali tuzilishga ega materiallar (paxta, tikuvchilik iplari, muline, zig`ir tola, arqon, gugurt qutisi bo`lagi)ning namunasini ko`rib chiqish asosida o`qituvchi o`quvchilarga uchinchi xulosani chiqarishga yordam beradi: bu materiallarning hammasi tolalardan iborat, faqat ulardagi tolalarning sifati turlicha va o`zaro har xil tarzda bog`langan (paxtada ular chirmashgan, iplarda yigirilib yengil yelimlangan, qog`ozda – chirmashgan va yelimlangan va hokazo). O`quvchilarning kuzatishi va xulosalarni umumlashtirib, o`qituvchi ularni yana bir xulosaga olib keladi: ular ko`rib chiqqan barcha materiallar o`simlikdan olinadi. Ular o`simlik xom-ashyosidan tayyorlanib, paxta, zig`ir, kanop, yog`och, somon, qamish tolalaridan tuzilgan. Keyinchalik gazlama bilan ishlashga bag`ishlangan darslarda o`qituvchi I sinf o`quvchilariga o`simlik tolalaridan tayyorlangan
ipgazlama  va  zig`ir  matolar  to`g`risida  hikoya  qilib  berganda  bu  xulosadan
foydalanadi.
 III va IV sinflarda  o`quv buyumlari konstruktsiyasi, ularni tayyorlash usullari
murakkablashtiriladi va shunga muvofiq texnologiya darslari da qo`llaniladigan
qog`oz va karton turlari assortimenti ham kengayadi. Har safar o`quvchilar o`z
buyumlari  uchun  yangi  turdagi  qog`oz  yoki  karton  tanlashida  o`qituvchi
materialning o`ziga xos xususiyatlari bilan bolalarni tanishtirish va bu xususiyatlar
aniq bir buyum yoki uning detalini tayyorlash uchun qanchalik mos kelishini
ko`rsatib o`tish imkoniyatini qo`ldan chiqarmaydi. Masalan, darsda samolyot yoki
planerning qog`oz modelini tayyorlashda bu buyum uchun qalin va tarang qog`oz
olish  zarurligini  qayd  etadi.  Turli  qalinlik,  zichlik  va  taranglikdagi  bir  xil
o`lchamdagi qog`oz ishlanmalarini ko`rsatib, o`qituvchi amalda ushbu modelni
tayyorlash uchun chizma va karton qog`ozi  yaxshiroq mos kelishini ko`rsatib
beradi. Qog`ozning xuddi shu turlari turli inshootlar maketi, geometrik jismlar
modellarini  tayyorlash  uchun  ham  mos.  Bolalar  tomonidan  ishlov  beriluvchi
materiallar assortimentining yangi yoki o`ziga xos xususiyatlarga ega turlari bilan
asta-sekin
to`ldirilib  borilishi  kichik  maktab  o`quvchilariga  bu  xususiyatlarni  yaxshiroq
o`rganish  va  olingan  bilimlarini  amaliy  faoliyatlarida  ongli  qo`llashga
ko`maklashadi.
 Bu bilimlar tizimlashtirilsa, o`quvchilarning material xususiyatlari va ularga
ishlov  berish  usullari  to`g`risidagi  bilim  sifati  yaxshilanadi.  Bunday
tizimlashtirishning  ajoyib  vositasi  –  bu  o`quvchilar  tomonidan  material
majmuasining tanlanishi va tayyorlanishidir. Shuning uchun o`quvchilarni qog`oz
va kartonning yangi turlari bilan o`quvchilarni amaliy tanishtirib borib, o`qituvchi
ular oldiga majmualarini yangi namunalar bilan to`ldirib borish vazifasini qo`yadi.
Masalan, III va IV sinf o`quvchilarining o`quv majmualarida o`rash qog`ozi, gul
qog`oz  va  gofrilangan  qog`oz,  kalka,  metallashtirilgan  va  parafinlashtirilgan
qog`oz,
 
fotoqog`oz
 
va
 
hokazo
namunasi paydo bo`ladi.
Logotip
ipgazlama va zig`ir matolar to`g`risida hikoya qilib berganda bu xulosadan foydalanadi. III va IV sinflarda o`quv buyumlari konstruktsiyasi, ularni tayyorlash usullari murakkablashtiriladi va shunga muvofiq texnologiya darslari da qo`llaniladigan qog`oz va karton turlari assortimenti ham kengayadi. Har safar o`quvchilar o`z buyumlari uchun yangi turdagi qog`oz yoki karton tanlashida o`qituvchi materialning o`ziga xos xususiyatlari bilan bolalarni tanishtirish va bu xususiyatlar aniq bir buyum yoki uning detalini tayyorlash uchun qanchalik mos kelishini ko`rsatib o`tish imkoniyatini qo`ldan chiqarmaydi. Masalan, darsda samolyot yoki planerning qog`oz modelini tayyorlashda bu buyum uchun qalin va tarang qog`oz olish zarurligini qayd etadi. Turli qalinlik, zichlik va taranglikdagi bir xil o`lchamdagi qog`oz ishlanmalarini ko`rsatib, o`qituvchi amalda ushbu modelni tayyorlash uchun chizma va karton qog`ozi yaxshiroq mos kelishini ko`rsatib beradi. Qog`ozning xuddi shu turlari turli inshootlar maketi, geometrik jismlar modellarini tayyorlash uchun ham mos. Bolalar tomonidan ishlov beriluvchi materiallar assortimentining yangi yoki o`ziga xos xususiyatlarga ega turlari bilan asta-sekin to`ldirilib borilishi kichik maktab o`quvchilariga bu xususiyatlarni yaxshiroq o`rganish va olingan bilimlarini amaliy faoliyatlarida ongli qo`llashga ko`maklashadi. Bu bilimlar tizimlashtirilsa, o`quvchilarning material xususiyatlari va ularga ishlov berish usullari to`g`risidagi bilim sifati yaxshilanadi. Bunday tizimlashtirishning ajoyib vositasi – bu o`quvchilar tomonidan material majmuasining tanlanishi va tayyorlanishidir. Shuning uchun o`quvchilarni qog`oz va kartonning yangi turlari bilan o`quvchilarni amaliy tanishtirib borib, o`qituvchi ular oldiga majmualarini yangi namunalar bilan to`ldirib borish vazifasini qo`yadi. Masalan, III va IV sinf o`quvchilarining o`quv majmualarida o`rash qog`ozi, gul qog`oz va gofrilangan qog`oz, kalka, metallashtirilgan va parafinlashtirilgan qog`oz, fotoqog`oz va hokazo namunasi paydo bo`ladi.
 III va IV sinf o`quvchilari o`z majmualariga yangi qog`oz turlarini oddiy
qo`shish va namunalar ostiga u yoki bu turdagi qog`oz nomlarini yozib qo`yish
bilan cheklanib qolmaydilar. Ular o`zlarining qog`oz va karton majmualari uchun
namunalar tanlab, bu namunalarni eng muhim belgilari: vazifasi, pardoz turi, sifati
bo`yicha guruhlaydilar.
 Namuna ostiga qisqa yozuv yoziladi, shu yozuv asosida material nomi, uning
vazifasi, qo`llanish sohasi bo`yicha ma‘lumotga ega bo`lish mumkin. Masalan,
«Bosmalash  qog`ozlari»  degan  umumiy  sarlavha  ostiga  kitob-jurnallar  uchun,
gazeta uchun, muqovalash uchun, afisha uchun, hujjatlar uchun degan yozuvlar
ostiga namunalar joylashtirilishi mumkin.
 Albatta, III va IV sinf o`quvchilari tomonidan texnologiya darslari va sinfdan
tashqari  mashg`ulotlarda  qog`oz  va  kartonning  aynan  qaysi  turlari  amaliy
qo`llanishini  oldindan  bilish  qiyin.  Bu  amaliy  ishlar  mavzusi  va  materiallar
borligiga bog`liq. Lekin barcha hollarda majmualar tuzish va tayyorlash bo`yicha
ishlarning muhim ahamiyatini tan olish zarur.
 III sinfda qog`oz va kartonni o`rganish davom etadi, asta-sekin bu materiallarning
kuzatiluvchi sifat xususiyatlarini aniqlash malakasi takomillashtiriladi, o`quvchilar
aniqlay oladigan xususiyatlar to`ldirilib boriladi. O`quvchilar qog`oz va kartonning
mustahkamligi,  qalinligi,  egiluvchanligi  va  sinuvchanligini  aniqlash  va
taqqoslashning  elementar  usullari  bilan  tanishib  boradilar.  Buning  uchun
kerakli kuzatishlar va eng sodda tajribalarni o`tkazib borib, III sinf o`quvchilari
qog`oz va yupqa kartondan detallarni bukish, qo`shish, kesish va yelimlash mehnat
operatsiyalarini bajarish jarayonida olingan bilimlardan foydalanadilar.
 IV  sinf  o`quvchilari  qog`oz  va  kartonning  fizikaviy  va  texnologik
xususiyatlarini o`rganishda ularni texnologiya darslarida foydalanadigan boshqa
materiallar – gazlama, tabiiy material,plastmassa plyonkalar xususiyatlari bilan
taqqoslaydilar  (3-rasm).  O`quvchilar  ishlov  berilayotgan  materiallarning  sifat
xususiyatlari
to`g`risidagi  o`z  bilimlarini  oshirib  borib,  ular  bajarayotgan  ishlari  sifatining
yaxshilanishiga erishishlaridan qoniqish hosil qilishlari muhim.
Logotip
III va IV sinf o`quvchilari o`z majmualariga yangi qog`oz turlarini oddiy qo`shish va namunalar ostiga u yoki bu turdagi qog`oz nomlarini yozib qo`yish bilan cheklanib qolmaydilar. Ular o`zlarining qog`oz va karton majmualari uchun namunalar tanlab, bu namunalarni eng muhim belgilari: vazifasi, pardoz turi, sifati bo`yicha guruhlaydilar. Namuna ostiga qisqa yozuv yoziladi, shu yozuv asosida material nomi, uning vazifasi, qo`llanish sohasi bo`yicha ma‘lumotga ega bo`lish mumkin. Masalan, «Bosmalash qog`ozlari» degan umumiy sarlavha ostiga kitob-jurnallar uchun, gazeta uchun, muqovalash uchun, afisha uchun, hujjatlar uchun degan yozuvlar ostiga namunalar joylashtirilishi mumkin. Albatta, III va IV sinf o`quvchilari tomonidan texnologiya darslari va sinfdan tashqari mashg`ulotlarda qog`oz va kartonning aynan qaysi turlari amaliy qo`llanishini oldindan bilish qiyin. Bu amaliy ishlar mavzusi va materiallar borligiga bog`liq. Lekin barcha hollarda majmualar tuzish va tayyorlash bo`yicha ishlarning muhim ahamiyatini tan olish zarur. III sinfda qog`oz va kartonni o`rganish davom etadi, asta-sekin bu materiallarning kuzatiluvchi sifat xususiyatlarini aniqlash malakasi takomillashtiriladi, o`quvchilar aniqlay oladigan xususiyatlar to`ldirilib boriladi. O`quvchilar qog`oz va kartonning mustahkamligi, qalinligi, egiluvchanligi va sinuvchanligini aniqlash va taqqoslashning elementar usullari bilan tanishib boradilar. Buning uchun kerakli kuzatishlar va eng sodda tajribalarni o`tkazib borib, III sinf o`quvchilari qog`oz va yupqa kartondan detallarni bukish, qo`shish, kesish va yelimlash mehnat operatsiyalarini bajarish jarayonida olingan bilimlardan foydalanadilar. IV sinf o`quvchilari qog`oz va kartonning fizikaviy va texnologik xususiyatlarini o`rganishda ularni texnologiya darslarida foydalanadigan boshqa materiallar – gazlama, tabiiy material,plastmassa plyonkalar xususiyatlari bilan taqqoslaydilar (3-rasm). O`quvchilar ishlov berilayotgan materiallarning sifat xususiyatlari to`g`risidagi o`z bilimlarini oshirib borib, ular bajarayotgan ishlari sifatining yaxshilanishiga erishishlaridan qoniqish hosil qilishlari muhim.
 O`quvchilar  amaliyotidan  aniq  misollar  asosida  o`qituvchi  materiallar
xususiyati  to`g`risidagi  bilimini  to`ldirib  borish  qanchalik  muhimligini
tushuntiradi.  U  bolalarga  barcha  ishlab  chiqarish  xodimlari  o`rganadigan
materiallar to`g`risidagi maxsus fanlar –materialshunoslik, materiallar qarshiligi,
ularga
 
ishlov
 
berish
texnologiyasi – mavjudligini ma‘lum qiladi.
 Qog`oz – varaqli material.  Texnologiya darslarida amaliy ish, suhbat va
maxsus kuzatishlar jarayonida o`qituvchi o`quvchilarni qog`oz varaqli material
degan xulosaga olib keladi: uning qalinligi boshqa ikki o`lchamga (uzunligi va
kengligi) qaraganda ahamiyatsiz. Qog`oz sotuvga u yoki bu kattalikdagi varaqlar
yoki muayyan kenglik va foydalanish uchun qulay uzunlikdagi yo`llar ko`rinishida
chiqariladi. Boshqa ko`pchilik yupqa materiallar (gazlama, plyonka, tunuka va
hokazo) kabi qog`oz qaychi bilan kesiladi. Darsda birgalikda kuzatish, tajriba
almashish va turli tur va navdagi qog`oz namunalarini o`rganish orqali o`quvchilar
u yoki bu turdagi qog`oz vazifasiga qarab varaqlar va yo`llar shakli va o`lchami
o`zgarishini  bilib  oladilar.  Yozuv  uchun  qog`oz  «kanselyariya»  formati
ko`rinishidagi  o`ramlar  shaklida  kesilib  sotuvga  chiqariladi:  katta  bo`lmagan
varaqlarda  yozish  qulay,  ularni  saqlash  ham  qulay.  Pochta  qog`ozi  varaqlari
formati  yana  ham  kichik.  Rasm  va  chizmalar  uchun  qog`oz,  aksincha,  katta
varaqlarda, ba‘zan esa rulonlarga o`ralgan keng yo`llar ko`rinishida chiqariladi:
inshootlar
 
va
mashinalar loyihalari chizmalari va rasmlar uchun turli formatdagi qog`oz kerak va
u joyida kesiladi.
 Chizma uchun kalka, millimetr qog`ozi, gul qog`ozlar rulonlarda o`ralgan
holda  chiqariladi,  bosish  va  o`rash  uchun  qog`oz  esa  kata  og`ir  rulonlarda
chiqariladi: ularni bu holda tashish, saqlash va keragicha foydalanish oson.
  Kuzatishlar orqali o`quvchilar qog`oz namunalarini boshqa varaqli materiallar
– gazlama, charm, plastmassa plyonka, fanera, tunuka, folga namunalari bilan
taqqoslaydilar. Bu ishning politexnik ahamiyati beqiyos: taqqoslash ishi kichik
maktab  o`quvchilarining  turli  materiallar,  ularning  xususiyatlari,  tasnifi
to`g`risidagi
tasavvurlarini kengaytirishga yordam beradi.
Logotip
O`quvchilar amaliyotidan aniq misollar asosida o`qituvchi materiallar xususiyati to`g`risidagi bilimini to`ldirib borish qanchalik muhimligini tushuntiradi. U bolalarga barcha ishlab chiqarish xodimlari o`rganadigan materiallar to`g`risidagi maxsus fanlar –materialshunoslik, materiallar qarshiligi, ularga ishlov berish texnologiyasi – mavjudligini ma‘lum qiladi. Qog`oz – varaqli material. Texnologiya darslarida amaliy ish, suhbat va maxsus kuzatishlar jarayonida o`qituvchi o`quvchilarni qog`oz varaqli material degan xulosaga olib keladi: uning qalinligi boshqa ikki o`lchamga (uzunligi va kengligi) qaraganda ahamiyatsiz. Qog`oz sotuvga u yoki bu kattalikdagi varaqlar yoki muayyan kenglik va foydalanish uchun qulay uzunlikdagi yo`llar ko`rinishida chiqariladi. Boshqa ko`pchilik yupqa materiallar (gazlama, plyonka, tunuka va hokazo) kabi qog`oz qaychi bilan kesiladi. Darsda birgalikda kuzatish, tajriba almashish va turli tur va navdagi qog`oz namunalarini o`rganish orqali o`quvchilar u yoki bu turdagi qog`oz vazifasiga qarab varaqlar va yo`llar shakli va o`lchami o`zgarishini bilib oladilar. Yozuv uchun qog`oz «kanselyariya» formati ko`rinishidagi o`ramlar shaklida kesilib sotuvga chiqariladi: katta bo`lmagan varaqlarda yozish qulay, ularni saqlash ham qulay. Pochta qog`ozi varaqlari formati yana ham kichik. Rasm va chizmalar uchun qog`oz, aksincha, katta varaqlarda, ba‘zan esa rulonlarga o`ralgan keng yo`llar ko`rinishida chiqariladi: inshootlar va mashinalar loyihalari chizmalari va rasmlar uchun turli formatdagi qog`oz kerak va u joyida kesiladi. Chizma uchun kalka, millimetr qog`ozi, gul qog`ozlar rulonlarda o`ralgan holda chiqariladi, bosish va o`rash uchun qog`oz esa kata og`ir rulonlarda chiqariladi: ularni bu holda tashish, saqlash va keragicha foydalanish oson. Kuzatishlar orqali o`quvchilar qog`oz namunalarini boshqa varaqli materiallar – gazlama, charm, plastmassa plyonka, fanera, tunuka, folga namunalari bilan taqqoslaydilar. Bu ishning politexnik ahamiyati beqiyos: taqqoslash ishi kichik maktab o`quvchilarining turli materiallar, ularning xususiyatlari, tasnifi to`g`risidagi tasavvurlarini kengaytirishga yordam beradi.
 III sinfda qog`oz qalinligini baholash ishlari amalga oshiriladi.  O’quvchilar
qog`ozning taxminiy qalinligini ushlab ko`rib aniqlash mumkin. O`quvchilar o`z
buyumlari uchun u yoki bu qog`ozni ishlatar ekanlar uni tanlashga o`rganadilar.
Boshlang`ich sinf o`quvchilari qog`oz, karton va boshqa varaqli materiallarning
qalinligini to`g`ri aniqlay olmaydilar. Ular bunday o`lchovlar uchun mo`ljallangan
asbob – mikrometr va mos o`lchov birliklari – mikronlardan foydalana olmaydilar,
o`nlik kasrlarda o`lchovlarni bajara olmaydilar.
 Biroq III sinf o`quvchilari matematika darslarida sonlarning ayirmasi va karrali
taqqoslanishini o`rganadilar va bir son ikkinchisiga nisbatan qanchaga katta yoki
kichikligini aniqlay oladilar. Shuning uchun texnologiya darslari da o`quvchilar
oldiga,  masalan,  shunday  savol  qo`yish  mumkin:  “Papiros  qog`ozi  yozuv
qog`oziga nisbatan necha marta yupqaroq yoki yozuv qog`ozi rasm qog`oziga
nisbatan  necha  marta  yupqaroq?”.  O`quvchilar  tomonidan  bunday  masalaning
laboratoriya ishi shaklida yechilishi bolalarni turli varaqli materiallarni taqqoslay
olishga o`rgatib, amaliy ahamiyat kasb etadi. Masalani hal etish uchun kerakli
turdagi bir xil qalinlikdagi qog`oz o`ramlarini olish, har bir o`ramdagi varaqlar
sonini
 
hisoblash
va bu sonlar nisbatini aniqlash, ya‘ni katta sonni kichikka bo`lish kifoya. Bu
maqsad uchun 1 sm qalinlikdagi o`ramlarni olish qulay. Shunda, o`quvchilar bir
santimetr qalinlikdagi o`ramlarda, masalan, 60 varaq yozuv qog`ozi va 120 varaq
gazeta qog`ozi borligini aniqlab, gazeta qog`ozi yozuv qog`oziga qaraganda ikki
marta yupqaligini ayta oladi. Shunday qalinlikdagi o`ramlarda ular 85 va 90 varaq
qog`ozni  sanashsa,  bu  o`ramlardagi  qog`ozlar  qalinligi  deyarli  bir  xil  deb
aytishlari mumkin.
 III sinfda o`qituvchi tolali tuzilishga ega materiallar sifatida qog`oz va karton
ta’rifiga bir necha marta qaytadi. Busiz o`quvchilar tomonidan bu materiallarning
muhim texnologik xususiyatlarini o`zlashtirilishi qiyinlashib, ishlov berishda –
detallarni  belgilash  va  yelimlashda  –  ularni  hisobga  olmay  bo`lmaydi.
Hayvonlardan
olinadigan tolali materiallar – tabiiy jun va ipak to`g`risida texnologiya darslari da
dastlabki  ma‘lumotlarni  berishda  o`quvchilarga  o`simlikdan  olinuvchi  tolali
Logotip
III sinfda qog`oz qalinligini baholash ishlari amalga oshiriladi. O’quvchilar qog`ozning taxminiy qalinligini ushlab ko`rib aniqlash mumkin. O`quvchilar o`z buyumlari uchun u yoki bu qog`ozni ishlatar ekanlar uni tanlashga o`rganadilar. Boshlang`ich sinf o`quvchilari qog`oz, karton va boshqa varaqli materiallarning qalinligini to`g`ri aniqlay olmaydilar. Ular bunday o`lchovlar uchun mo`ljallangan asbob – mikrometr va mos o`lchov birliklari – mikronlardan foydalana olmaydilar, o`nlik kasrlarda o`lchovlarni bajara olmaydilar. Biroq III sinf o`quvchilari matematika darslarida sonlarning ayirmasi va karrali taqqoslanishini o`rganadilar va bir son ikkinchisiga nisbatan qanchaga katta yoki kichikligini aniqlay oladilar. Shuning uchun texnologiya darslari da o`quvchilar oldiga, masalan, shunday savol qo`yish mumkin: “Papiros qog`ozi yozuv qog`oziga nisbatan necha marta yupqaroq yoki yozuv qog`ozi rasm qog`oziga nisbatan necha marta yupqaroq?”. O`quvchilar tomonidan bunday masalaning laboratoriya ishi shaklida yechilishi bolalarni turli varaqli materiallarni taqqoslay olishga o`rgatib, amaliy ahamiyat kasb etadi. Masalani hal etish uchun kerakli turdagi bir xil qalinlikdagi qog`oz o`ramlarini olish, har bir o`ramdagi varaqlar sonini hisoblash va bu sonlar nisbatini aniqlash, ya‘ni katta sonni kichikka bo`lish kifoya. Bu maqsad uchun 1 sm qalinlikdagi o`ramlarni olish qulay. Shunda, o`quvchilar bir santimetr qalinlikdagi o`ramlarda, masalan, 60 varaq yozuv qog`ozi va 120 varaq gazeta qog`ozi borligini aniqlab, gazeta qog`ozi yozuv qog`oziga qaraganda ikki marta yupqaligini ayta oladi. Shunday qalinlikdagi o`ramlarda ular 85 va 90 varaq qog`ozni sanashsa, bu o`ramlardagi qog`ozlar qalinligi deyarli bir xil deb aytishlari mumkin. III sinfda o`qituvchi tolali tuzilishga ega materiallar sifatida qog`oz va karton ta’rifiga bir necha marta qaytadi. Busiz o`quvchilar tomonidan bu materiallarning muhim texnologik xususiyatlarini o`zlashtirilishi qiyinlashib, ishlov berishda – detallarni belgilash va yelimlashda – ularni hisobga olmay bo`lmaydi. Hayvonlardan olinadigan tolali materiallar – tabiiy jun va ipak to`g`risida texnologiya darslari da dastlabki ma‘lumotlarni berishda o`quvchilarga o`simlikdan olinuvchi tolali
materiallar to`g`risida eslatish foydali. Bunda o`qituvchi hayvonlardan olinadigan
tolali  materiallar:  tabiiy  jun  parchasi,  jun  iplar  o`rami,  jun  qo`lqop,  namat
parchasi,  tabiiy  ipak  o`rami  va  ipak  mato  parchasini  ko`rsatishi  mumkin.
 IV sinfda o`qituvchi o`quvchilarga qog`oz va kartonning tolali tuzilishi to`g`risida
ma’lumot  berib,  karton  detallarini  qog`oz  bilan  yelimlab  chiqishda  qirilishi
sabablarini aniqlash maqsadida dasturda ko`zda tutilgan tajribalarni o`tkazish bilan
bog`liq tagribada eslatib o`tadi. Qog`oz va kartonning tolali tuzilishi xususiyatlari
to`g`risida qog`oz va karton ishlab chiqarish haqida suhbat o`tkazish chog`ida
ham fikr yuritiladi.
 O`qituvchi IV sinf o`quvchilariga qog`oz va karton tayyorlash uchun asosiy
material yog`och ekanligi haqida gapirib beradi (uning turlaridan biri yog`och
karton  deb  ataladi).  Odatda  archa  yog`ochidan  foydalaniladi,  unda  smolali
moddalar nisbatan kam bo`lib, shu tufayli u tez qaynaydi va bo`tqasimon massaga
aylanadi. Bu massa qog`oz vakarton ishlab chiqarish uchun boshlang`ich material
bo`lib
 
xizmat
qiladi.  Qarag`ayning  smolali  yog`ochi  buning  uchun  kamyaroqli  va  kamroq
ishlatiladi. Qog`oz va karton ishlab chiqarishda keying yillarda bargli daraxtlarning
kam qimmatli yog`ochlaridan foydalana boshlashdi, masalan, osina, qayin, terak
daraxtlari, shuningdek, bug`doy poxoli va qamishning o`tli qismi. Bu qog`ozni
ancha  arzonlashtiradi  va  xvoyali  daraxtlarning  qimmatli  yog`ochini  tejashga,
undan mebel, viskoz, qurilish materiallari va boshqa mahsulotlar ishlab chiqarishni
oshirish uchun samarali foydalanishga imkon beradi.
 Qog`oz va karton ishlab chiqarishda yog`ochni tejash uchun makulatura -
qog`oz va kartonning sanoat  va turmushdagi chiqindilaridan foydalanish katta
ahamiyatga ega. Xuddi shu maqsadda to`qimachilik sanoati chiqindilari hamda uy
xo`jaligi
chiqindilarini tashkil etuvchi turli lattalar ham qo`llanadi. Makulatura yig`ish va
topshirish orqali maktab o`quvchilari  qog`oz ishlab chiqarishni  kengaytirish –
bunda minglab gektar o`rmonni saqlab qolish, juda ko`p suv, yelim, oq loy va
boshqa  materiallarni,  yoqilg`i  va  elektr  energiyasini  tejashga  yordam  beradi.
O`rmon ishchilari, transport xodimlari, qog`oz, kimyo, mashina, qurilish va boshqa
Logotip
materiallar to`g`risida eslatish foydali. Bunda o`qituvchi hayvonlardan olinadigan tolali materiallar: tabiiy jun parchasi, jun iplar o`rami, jun qo`lqop, namat parchasi, tabiiy ipak o`rami va ipak mato parchasini ko`rsatishi mumkin. IV sinfda o`qituvchi o`quvchilarga qog`oz va kartonning tolali tuzilishi to`g`risida ma’lumot berib, karton detallarini qog`oz bilan yelimlab chiqishda qirilishi sabablarini aniqlash maqsadida dasturda ko`zda tutilgan tajribalarni o`tkazish bilan bog`liq tagribada eslatib o`tadi. Qog`oz va kartonning tolali tuzilishi xususiyatlari to`g`risida qog`oz va karton ishlab chiqarish haqida suhbat o`tkazish chog`ida ham fikr yuritiladi. O`qituvchi IV sinf o`quvchilariga qog`oz va karton tayyorlash uchun asosiy material yog`och ekanligi haqida gapirib beradi (uning turlaridan biri yog`och karton deb ataladi). Odatda archa yog`ochidan foydalaniladi, unda smolali moddalar nisbatan kam bo`lib, shu tufayli u tez qaynaydi va bo`tqasimon massaga aylanadi. Bu massa qog`oz vakarton ishlab chiqarish uchun boshlang`ich material bo`lib xizmat qiladi. Qarag`ayning smolali yog`ochi buning uchun kamyaroqli va kamroq ishlatiladi. Qog`oz va karton ishlab chiqarishda keying yillarda bargli daraxtlarning kam qimmatli yog`ochlaridan foydalana boshlashdi, masalan, osina, qayin, terak daraxtlari, shuningdek, bug`doy poxoli va qamishning o`tli qismi. Bu qog`ozni ancha arzonlashtiradi va xvoyali daraxtlarning qimmatli yog`ochini tejashga, undan mebel, viskoz, qurilish materiallari va boshqa mahsulotlar ishlab chiqarishni oshirish uchun samarali foydalanishga imkon beradi. Qog`oz va karton ishlab chiqarishda yog`ochni tejash uchun makulatura - qog`oz va kartonning sanoat va turmushdagi chiqindilaridan foydalanish katta ahamiyatga ega. Xuddi shu maqsadda to`qimachilik sanoati chiqindilari hamda uy xo`jaligi chiqindilarini tashkil etuvchi turli lattalar ham qo`llanadi. Makulatura yig`ish va topshirish orqali maktab o`quvchilari qog`oz ishlab chiqarishni kengaytirish – bunda minglab gektar o`rmonni saqlab qolish, juda ko`p suv, yelim, oq loy va boshqa materiallarni, yoqilg`i va elektr energiyasini tejashga yordam beradi. O`rmon ishchilari, transport xodimlari, qog`oz, kimyo, mashina, qurilish va boshqa
sanoat tarmoqlari xodimlari mehnatining tejalishi ham, albatta, kata xalq xo`jaligi
ahamiyatiga ega.
 Qog`oz, karton varag`ida tolalarning joylashuvi. Turli buyumlar tayyorlash
uchun  material  sifatida  qog`oz  va  karton  bilan  tanishishning  birinchi
qadamlaridanoq  o`quvchilar  maxsus  kuzatish  va  tajribalar  o`tkazib,  bu
materiallardan texnologiya darslarida foydalanib, qog`oz va karton bir-biri bilan
tartibsiz
 
chirmashgan,
presslangan va yelimlangan son-sanoqsiz mayda tolalardan iborat ekanligini bilib
oladilar.  Bu  tolalarning  joylashuvida  bitta  qonuniyat  mavjud  bo`lib,  uni  turli
buyumlar yasash uchun qog`oz va kartondan foydalanuvchi hamda bunda ishning
yuqori sifatiga erishmoqchi bo`lgan har bir kishi bilishi va hisobga olishi kerak.
Gap  shundaki,  qog`oz  tayyorlash  mashinalarida  qog`oz  quyishda  ko`pchilik
tolalarning  quyish  yo`nalishida  tortilishi  yuz  beradi  (bu  yo`nalish  ko`pincha
bo`ylama deb ataladi). Natijada qog`oz turli yo`nalishlarda 
– bo`ylama va ko`ndalang – turlicha xususiyatlarga ega bo`ladi. Yirtishda
mustahkamlik,  qattiqlik,  namlanishida  cho`zilish  (o`lchamlarning  kattalashuvi)
farqlanadi. Ishda nuqson bo`lmasligi, buyumlarning yuqori sifatiga erishish uchun
bularning hammasini bilish va hisobga olish kerak.
 Quyida keltirilgan kuzatishlar qatori va bajarilish texnikasi bo`yicha oddiy
tajribalar  o`qituvchi  tomonidan  kichik  maktab  o`quvchilarini  tushunarli,
ko`rgazmali va qiziqarli tarzda asta-sekin, darsdan darsga bu materiallardan amaliy
foydalanish jarayonida qog`oz va kartonning tolali tuzilishi xususiyatlarini qanday
hisobga  olish  kerakligi  bilan  tanishtirib  borish  maqsadini  ko`zlaydi.  Ushbu
kuzatishlar va tajribalarni o`tkazish jarayonida o`quvchilar egallaydigan bilim va
malakalar  boshqa  barcha  materiallar  bilan  ishni  to`g`ri  bajarish  uchun  katta
ahamiyat kasb etishi haqida gapirish ortiqchadir.
 O`qituvchi  ko`rsatib  berish  va  o`quvchilar  tomonidan  kuzatish  va
tajribalarning mustaqil bajarilishini tashkil etib, ko`rgazmali va amaliy ishlarning
turli  variantlarida bolalarga qog`oz varag`ida tolalar asosiy massasi  yo`nalishi
(mashinada  qog`oz  quyish  bo`ylama  yo`nalishi)  qog`oz  varaqlari  bo`ylama
tomonlari yo`nalishi bilan hamma vaqt ham mos kelmasligini ko`rsatib beradi.
Shuning uchun ham  o`quvchilar  mustaqil  tajriba yo`li  bilan  qog`oz varag`ida
Logotip
sanoat tarmoqlari xodimlari mehnatining tejalishi ham, albatta, kata xalq xo`jaligi ahamiyatiga ega. Qog`oz, karton varag`ida tolalarning joylashuvi. Turli buyumlar tayyorlash uchun material sifatida qog`oz va karton bilan tanishishning birinchi qadamlaridanoq o`quvchilar maxsus kuzatish va tajribalar o`tkazib, bu materiallardan texnologiya darslarida foydalanib, qog`oz va karton bir-biri bilan tartibsiz chirmashgan, presslangan va yelimlangan son-sanoqsiz mayda tolalardan iborat ekanligini bilib oladilar. Bu tolalarning joylashuvida bitta qonuniyat mavjud bo`lib, uni turli buyumlar yasash uchun qog`oz va kartondan foydalanuvchi hamda bunda ishning yuqori sifatiga erishmoqchi bo`lgan har bir kishi bilishi va hisobga olishi kerak. Gap shundaki, qog`oz tayyorlash mashinalarida qog`oz quyishda ko`pchilik tolalarning quyish yo`nalishida tortilishi yuz beradi (bu yo`nalish ko`pincha bo`ylama deb ataladi). Natijada qog`oz turli yo`nalishlarda – bo`ylama va ko`ndalang – turlicha xususiyatlarga ega bo`ladi. Yirtishda mustahkamlik, qattiqlik, namlanishida cho`zilish (o`lchamlarning kattalashuvi) farqlanadi. Ishda nuqson bo`lmasligi, buyumlarning yuqori sifatiga erishish uchun bularning hammasini bilish va hisobga olish kerak. Quyida keltirilgan kuzatishlar qatori va bajarilish texnikasi bo`yicha oddiy tajribalar o`qituvchi tomonidan kichik maktab o`quvchilarini tushunarli, ko`rgazmali va qiziqarli tarzda asta-sekin, darsdan darsga bu materiallardan amaliy foydalanish jarayonida qog`oz va kartonning tolali tuzilishi xususiyatlarini qanday hisobga olish kerakligi bilan tanishtirib borish maqsadini ko`zlaydi. Ushbu kuzatishlar va tajribalarni o`tkazish jarayonida o`quvchilar egallaydigan bilim va malakalar boshqa barcha materiallar bilan ishni to`g`ri bajarish uchun katta ahamiyat kasb etishi haqida gapirish ortiqchadir. O`qituvchi ko`rsatib berish va o`quvchilar tomonidan kuzatish va tajribalarning mustaqil bajarilishini tashkil etib, ko`rgazmali va amaliy ishlarning turli variantlarida bolalarga qog`oz varag`ida tolalar asosiy massasi yo`nalishi (mashinada qog`oz quyish bo`ylama yo`nalishi) qog`oz varaqlari bo`ylama tomonlari yo`nalishi bilan hamma vaqt ham mos kelmasligini ko`rsatib beradi. Shuning uchun ham o`quvchilar mustaqil tajriba yo`li bilan qog`oz varag`ida
tolalar
qanday joylashganini bila olishlari kerak.
 Yirtilish chiziqlari shakli bo`yicha qog`oz varag`ida bo`ylama va ko`ndalang
yo`nalishlarni aniqlash. Oddiy tajriba o`quvchilarga qog`oz varag`ining yirtilish
chizig`i  uning  bo`ylama  yoki  ko`ndalang  yo`nalishda  o`tishiga  qarab  turlicha
bo`lishini ko`rsatadi. Demak, qog`ozning yirtilish chizig`i shakli bo`yicha qog`oz
varag`i bo`ylama yo`nalishini aniqlash mumkin.
 Yirtilish chizig`i shakli bo`yicha qog`oz varag`ida bo`ylama va ko`ndalang
yo`nalishlarni  aniqlash:  1  –  bo`ylama  (to`g`ri  chiziqli  uzilish  chizig`i);  2
ko`ndalang  (uzilish  chizig`i  egri  yo`lli);  3–  ikki  qog`oz  varag`ini  bir  vaqtda
yirtish.Katta  qog`oz  varag`idan,  yaxshisi  yozuv  yoki  bosmalash  qog`ozidan
o`quvchilar
 
o`lcham
 
va
shakli bo`yicha ikkita bir xil varaqcha kesib oladilar, undan oldin ularning asosiy
varaqdagi holatini belgilaydilar. Bir varaqchani ustki burchaklaridan ushlab bir
yo`nalishda, ikkinchisini perpendikulyar yo`nalishda yirtadilar.Har bir varaqchada
yirtilish chizig`i boshida dastlab kichik (2-3 mm) yirtiq hosil qilish maqsadga
muvofiq.
 Yirtilgan  qog`ozni  ko`rib  chiqib,  o`quvchilar  ularda  yirtilish  chiziqlari  turli
shaklda bo`lganini qayd etishadi, lekin bir varaqda yirtilish chizig`i to`g`ri yo`lli,
boshqasida esa egri yo`lli ekanligini aytishadi. O`qituvchi bu holat sabablarini
tushuntirib  beradi:  qog`oz  tayyorlash  mashinasida  qog`ozni  quyishda  qog`oz
massasi tolalarining bo`ylama yo`nalishda tortilishi yuz beradi. Qog`ozni bo`ylama
yo`nalishda yirtishda yirtilish chizig`i tolalar asosiy massasiga, ularni buzib emas,
ajratib, parallel boradi. Bunda yirtilish chizig`i to`g`riga yaqin bo`ladi. Qog`oz
varag`ini ko`ndalang yo`nalishda yirtishda ko`proq kuch sarflanadi, chunki bunda
ancha ko`p tolalar uziladi. Bu tolalar uzilish chizig`i yo`lini to`sadi va u qog`oz
varag`i yirtilayotgan to`g`ri chiziqli yo`nalishdan suriladi, og`adi. Yirtilish yo`li
egri chiziqli bo`ladi 
 
 Qog`oz  varag`ida  tolalar  asosiy  yo`nalishlarini  aniqlash  tajribasini
quyidagicha o`tkazish mumkin: O`qituvchi ikkita bir xil g`ijimlanmagan qog`oz
varag`ini
 
oladi.
Ularni biri bo`ylama tomoni gorizontal, ikkinchisining bo`ylama tomoni vertikal
Logotip
tolalar qanday joylashganini bila olishlari kerak. Yirtilish chiziqlari shakli bo`yicha qog`oz varag`ida bo`ylama va ko`ndalang yo`nalishlarni aniqlash. Oddiy tajriba o`quvchilarga qog`oz varag`ining yirtilish chizig`i uning bo`ylama yoki ko`ndalang yo`nalishda o`tishiga qarab turlicha bo`lishini ko`rsatadi. Demak, qog`ozning yirtilish chizig`i shakli bo`yicha qog`oz varag`i bo`ylama yo`nalishini aniqlash mumkin. Yirtilish chizig`i shakli bo`yicha qog`oz varag`ida bo`ylama va ko`ndalang yo`nalishlarni aniqlash: 1 – bo`ylama (to`g`ri chiziqli uzilish chizig`i); 2 ko`ndalang (uzilish chizig`i egri yo`lli); 3– ikki qog`oz varag`ini bir vaqtda yirtish.Katta qog`oz varag`idan, yaxshisi yozuv yoki bosmalash qog`ozidan o`quvchilar o`lcham va shakli bo`yicha ikkita bir xil varaqcha kesib oladilar, undan oldin ularning asosiy varaqdagi holatini belgilaydilar. Bir varaqchani ustki burchaklaridan ushlab bir yo`nalishda, ikkinchisini perpendikulyar yo`nalishda yirtadilar.Har bir varaqchada yirtilish chizig`i boshida dastlab kichik (2-3 mm) yirtiq hosil qilish maqsadga muvofiq. Yirtilgan qog`ozni ko`rib chiqib, o`quvchilar ularda yirtilish chiziqlari turli shaklda bo`lganini qayd etishadi, lekin bir varaqda yirtilish chizig`i to`g`ri yo`lli, boshqasida esa egri yo`lli ekanligini aytishadi. O`qituvchi bu holat sabablarini tushuntirib beradi: qog`oz tayyorlash mashinasida qog`ozni quyishda qog`oz massasi tolalarining bo`ylama yo`nalishda tortilishi yuz beradi. Qog`ozni bo`ylama yo`nalishda yirtishda yirtilish chizig`i tolalar asosiy massasiga, ularni buzib emas, ajratib, parallel boradi. Bunda yirtilish chizig`i to`g`riga yaqin bo`ladi. Qog`oz varag`ini ko`ndalang yo`nalishda yirtishda ko`proq kuch sarflanadi, chunki bunda ancha ko`p tolalar uziladi. Bu tolalar uzilish chizig`i yo`lini to`sadi va u qog`oz varag`i yirtilayotgan to`g`ri chiziqli yo`nalishdan suriladi, og`adi. Yirtilish yo`li egri chiziqli bo`ladi Qog`oz varag`ida tolalar asosiy yo`nalishlarini aniqlash tajribasini quyidagicha o`tkazish mumkin: O`qituvchi ikkita bir xil g`ijimlanmagan qog`oz varag`ini oladi. Ularni biri bo`ylama tomoni gorizontal, ikkinchisining bo`ylama tomoni vertikal
qilib ustma-ust qo`yadi, varaqlarning ustki chetlarini tekislab, o`rtasida sal yirtilish
chizig`i boshini belgilaydi. 
 Keyin o`qituvchi ikkala varaqni shu nuqtadan teng masofada ustki chetlaridan
olib, qog`ozni turli tomonga tortadi. Ikkala qog`oz varag`i bir vaqtda yirtiladi,
bunda yirtilish chiziqlari turlicha bo`ladi: bir varaqning yirtilish yo`li – to`g`ri
chiziqli,  ikkinchisining  yo`li  –  murakkab,  chetga  ketuvchi  shaklda  bo`ladi.
O`quvchilar bu tajribani mustaqil takrorlab, ikki qog`oz varag`i yirtilish yo`lining
farqi  sabablarini  birga  aniqlaydilar.  Bo`ylama  yo`nalishda  qog`ozni  yirtishda
yirtilish yo`li  asosan  tolalar  orasidan  boradi, qog`ozni  ko`ndalang yo`nalishda
yirtishda  ko`proq  tolalarni  tortish  va  uzishga  to`g`ri  keladi,  bunda  odatda
yirtilish chizig`i chetga og`adi.
  O`quvchilar  oldin qilgan  xulosalarini  takrorlaydilar:  qog`ozning  yirtilish
chizig`iga qarab uning varag`ida tolalar qanday joylashgani to`g`risida fikr yuritish
mumkin, ya‘ni ko`ndalang va bo`ylama yo`nalishlar holatini aniqlash mumkin.
Qog`oz  yo`llarining  egilishiga  qarab  bo`ylama  va  ko`ndalang  yo`nalishlarni
aniqlash. O`qituvchi o`quvchilarning ko`zi oldida o`lchamlari bir xil (taxminan
10x150 mm) qog`oz yo`llarini  tayyorlaydi, lekin ularni  o`zaro perpendikulyar
qog`oz varag`i chetlari bo`ylab kesib oladi, ko`rsatilganidek ustma-ust qo`yib,
pastki chetlaridan ushlaydi.
 Qog`oz varag`idan o`zaro perpendikulyar chetlardan qirqib olingan yo`llar
egilishi  bo`yicha  bo`ylama  va  ko`ndalang  yo`nalishlarni  aniqlash:
1 – tolalar asosiy massasi bo`ylama yo`nalishli; 
2–ko`ndalang yo`nalishda kesib olingan yo`l.
 O`qituvchi qog`oz yo`llarni avval o`ngga, keyin chapga egib, ularni muvofiq
tomonlarga  egilishga  majbur  qiladi.  O`qituvchi  o`quvchilar  diqqatini  qog`oz
yo`llaridan  birining  ko`proq  ikkinchisining  esa  kamroq  egilishiga  qaratadi.
O`quvchilar o`qituvchi bilan birgalikda buning sababini aniqlashadi. Bu qog`oz
yo`llar varaqdan turli yo`nalishlar: biri qog`oz bo`yiga, ikkinchisi ko`ndalang kesib
olingani  bilan  bog`liq.  Demak,  qog`oz  yo`llaridan  biri  bo`ylama  yo`nalishda,
ikkinchisi esa – ko`ndalang yo`nalishda kesib olingan. Xuddi shu qog`oz varag`i
bilan ularga ma‘lum bo`lgan ikki yo`nalishda qog`ozni yirtish tajribasini o`tkazib
Logotip
qilib ustma-ust qo`yadi, varaqlarning ustki chetlarini tekislab, o`rtasida sal yirtilish chizig`i boshini belgilaydi. Keyin o`qituvchi ikkala varaqni shu nuqtadan teng masofada ustki chetlaridan olib, qog`ozni turli tomonga tortadi. Ikkala qog`oz varag`i bir vaqtda yirtiladi, bunda yirtilish chiziqlari turlicha bo`ladi: bir varaqning yirtilish yo`li – to`g`ri chiziqli, ikkinchisining yo`li – murakkab, chetga ketuvchi shaklda bo`ladi. O`quvchilar bu tajribani mustaqil takrorlab, ikki qog`oz varag`i yirtilish yo`lining farqi sabablarini birga aniqlaydilar. Bo`ylama yo`nalishda qog`ozni yirtishda yirtilish yo`li asosan tolalar orasidan boradi, qog`ozni ko`ndalang yo`nalishda yirtishda ko`proq tolalarni tortish va uzishga to`g`ri keladi, bunda odatda yirtilish chizig`i chetga og`adi. O`quvchilar oldin qilgan xulosalarini takrorlaydilar: qog`ozning yirtilish chizig`iga qarab uning varag`ida tolalar qanday joylashgani to`g`risida fikr yuritish mumkin, ya‘ni ko`ndalang va bo`ylama yo`nalishlar holatini aniqlash mumkin. Qog`oz yo`llarining egilishiga qarab bo`ylama va ko`ndalang yo`nalishlarni aniqlash. O`qituvchi o`quvchilarning ko`zi oldida o`lchamlari bir xil (taxminan 10x150 mm) qog`oz yo`llarini tayyorlaydi, lekin ularni o`zaro perpendikulyar qog`oz varag`i chetlari bo`ylab kesib oladi, ko`rsatilganidek ustma-ust qo`yib, pastki chetlaridan ushlaydi. Qog`oz varag`idan o`zaro perpendikulyar chetlardan qirqib olingan yo`llar egilishi bo`yicha bo`ylama va ko`ndalang yo`nalishlarni aniqlash: 1 – tolalar asosiy massasi bo`ylama yo`nalishli; 2–ko`ndalang yo`nalishda kesib olingan yo`l. O`qituvchi qog`oz yo`llarni avval o`ngga, keyin chapga egib, ularni muvofiq tomonlarga egilishga majbur qiladi. O`qituvchi o`quvchilar diqqatini qog`oz yo`llaridan birining ko`proq ikkinchisining esa kamroq egilishiga qaratadi. O`quvchilar o`qituvchi bilan birgalikda buning sababini aniqlashadi. Bu qog`oz yo`llar varaqdan turli yo`nalishlar: biri qog`oz bo`yiga, ikkinchisi ko`ndalang kesib olingani bilan bog`liq. Demak, qog`oz yo`llaridan biri bo`ylama yo`nalishda, ikkinchisi esa – ko`ndalang yo`nalishda kesib olingan. Xuddi shu qog`oz varag`i bilan ularga ma‘lum bo`lgan ikki yo`nalishda qog`ozni yirtish tajribasini o`tkazib