QOG`OZ VA KARTON BILAN ISHLASH DARSLARNING MAZMUNINI TASHKIL ETISH METODIKASI
Yuklangan vaqt
2024-06-09
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
36
Faytl hajmi
892,0 KB
Ilmiybaza.uz
QOG`OZ VA KARTON BILAN ISHLASH DARSLARNING
MAZMUNINI TASHKIL ETISH METODIKASI
Reja:
1.Qog`oz va karton haqida tushuncha berish.
2.Ishlab chiqarishdagi xususiyatlari.
3.Ko`rgazmalar va ish qurollari tayyorlash.
4.Ish joyini tashkil qilish. Qog`ozning turlari.
Ilmiybaza.uz
Mavzuga oid tayanch tushunchalar
Qog`oz, karton, ishlab chiqarishdagi xususiyatlari, ko`rgazmalar va ish
qurollari tayyorlash, ish joyi, qog`oz turlari.
Qog`oz va karton bilan ishlash darslarini tashkil qilish. (II sinf) II sinf
birinchi mehnat darsidayoq o`quvchilarni qog`ozning eng muhim xususiyatlari bilan
tanishtirish zarurati paydo bo`ladi. Qog`ozning xususiyatlarini bilish, bolalarga
buyumlar tayyorlashda undan to`g`ri foydalanish, ongli mehnat qilish va ishning
yuqori sifatiga erishishga imkon beradi. O`qituvchining ko`rsatib berishi va u
tomonidan tashkil etiladigan kichik hajmli kuzatishlar, eng oddiy tajribalar birinchi
sinf o`quvchilariga ishlov berilayotgan materiallar xususiyatlarini bilish, bu
xususiyatlarni aniqlash va baholay olish ishida yordam berishi, uni qiziqarliroq
qilishini tushunishlariga imkon beradi. Turli tur va navli qog`oz namunalarini
elementar o`rganish, bunda olingan ma‘lumotlarni taqqoslash va tahlil qilish orqali
o`quvchilar har bir tur va nav qog`ozga muayyan xususiyatlar uni tayyorlashda yoki
qo`shimcha ishlov berishda maxsus berilishini aniqlaydilar. Bu xususiyatlar qog`oz
vazifasiga bog`liq bo`ladi. Masalan, yozuv qog`ozi oq, yupqa, zich bo`lishi; namni
oluvchi qog`oz namni, siyohni tez shimib olishi; muqovalash qog`ozi mustahkam
va chiroyli bo`lishi kerak.
Har xil ishlarni bajarish uchun o`quvchilarga turli xususiyatli qog`oz kerak
bo`ladi, shuning uchun shunday materialni tanlay olish kerakki, u eng yaxshi
natijalarga erishishga imkon bersin.
Qog`ozdan tayyorlanadigan buyumlarni o`quvchilar yaxshi tayyorlashlari uchun
ularni qog`oz turli va navlarini yaxshi bilishga, bu materialning ko`p ishlatiladigan
turlarining muhim sifat xususiyatlarini farqlashga o`rgatish muhim. Qog`oz
xususiyatlari to`g`risidagi bilimlarni o`quvchilar mehnat ta‘limi darslarida va
atrofdagilarning qog`ozdan foydalanishini har kuni kuzatish orqali egallaydilar.
Tajriba ko`rsatishicha, o`qituvchi tomonidan tashkil etiluvchi o`quvchilarning
doimo foydalanadigan – turmushda va maktabda, mehnat darslarida hamda o`z
Ilmiybaza.uz
o`yinlarida - qog`oz turli va navlarining eng muhim xususiyat, sifatlarini aniqlash
maqsadida maxsus jamoa bo`lib kuzatishlari katta foyda keltiradi. O`qituvchi
bunday kuzatishlarni o`tkazish va bolalarga olingan ma‘lumotlarni umumlashtirish,
tizimlashtirishga yordam berish orqali har bir kishi qog`oz bilan muntazam duch
kelishini qayd etadi: kitob yoki daftarni ochadimi, gazeta va jurnal o`qiydimi,
do`kondan mahsulot xarid qiladimi, xat yozadimi yoki makulatura yig`adimi – har
doim qog`oz bilan ishlashga to`g`ri keladi. Qog`oz chiptasiz teatr yoki kinoga kirib
bo`lmaydi, tramvay yoki avtobusga chiqib bo`lmaydi. Pul, darslik, pochta markalari,
geografik xaritalar, rasm va hokazolar qog`ozdan tayyorlanadi. Xonadonimiz
devorlari gulqog`ozlar bilan bezatiladi. Olim va muhandislar qog`ozda bo`lajak
mashina va inshoot chizmalarini bajaradilar, kerakli hisoblarni amalga oshiradilar.
Suratkashlar suratlarini fotoqog`ozga chiqaradilar. Ishlab chiqarishda tayyorlangan
buyum va alohida detallar yog`langan yoki parafinlangan qog`ozga o`ralib, ularning
yaxshi saqlanib qolishi va zanglamasligi ta‘minlanadi. Dunyoda qog`oz kabi keng
tarqalgan boshqa material bo`lmasa kerak!
Ikkinchi sinf o`quvchilarga uyga vazifa qilib eng ko`p tarqalgan qog`oz turlari
namunalaridan tanlash (kattalar yordam berishi mumkin), qog`oz to`g`risidagi
suhbatni davom ettirish va inson hayotida uning qanday ahamiyatga ega ekanligini
yaqqol ko`rsatish uchun, ularni mehnat darslaridan biriga olib kelishni buyurish
foydalidir. O`quvchilar qog`oz turlaridan ko`pini olib kelar ekan, ularning nomini
bilishi shart emas, o`qituvchining o`zi ham ba‘zi namunalarning nomi va farqli
xususiyatlarini bilmasligi mumkin. Darsda ko`p miqdorda qog`oz turlarining borligi
mamlakatda turli xususiyatga ega bir necha yuz turdagi qog`oz ishlab chiqarilishini
anglatadi.
Ikkinchi sinf o`quvchilari o`zlari ko`p ko`radigan va ishlatadigan qog`ozning
asosiy xususiyatlarini farqlash, ularni ayta olishga o`rganishlari maqsadga muvofiq.
Bu yozuv qog`ozi, muqova qog`ozlari, bosmalash, rasm chizish, o`rash uchun
qog`oz, rangli qog`ozlar. Keyinchalik bu ro`yxatni papiros qog`ozi, stol usti
qog`ozlari va gulqog`ozlar bilan to`ldirish mumkin.
Ilmiybaza.uz
Namunalar tanlash va qog`oz majmuasini tuzish. II sinf. Ikkinchi sinf
o`quvchilari tomonidan eng ko`p tarqalgan qog`oz turlarining majmuasini tuzish va
tayyorlash katta foyda keltiradi. Bunday majmuani o`quvchilar alohida qalin qog`oz
varaqlari yoki o`zlari tayyorlagan daftarchalar joylashtirishlari mumkin.
Har qanday material yoki predmet majmuasini tuzish ularni maqsadli tanlash,
ishlov berish, tizimlashtirish va joylashtirishni talab etadi. Majmuada namunalar
muayyan mantiqiy tartibda joylashtiriladi, u qabul qilingan tasniflash to`g`risida
yaqqol tasavvur beradi.
1-rasm.
O`quvchilar
tomonidan
qog`oz
namunalari
majmuasining
joylashtirilishi:
1 – alohida varaqda; 2 – o`quvchi daftarida
II sinfda qog`oz majmuasini har bir qog`oz turi va navining vazifasini
ko`rsatishga qarab tanlash va tasniflash kerak. Buning maqsadga muvofiqligi
shundaki, eng ko`p tarqalgan qog`oz turlarining nomlari odatda ularning vazifasini
aks etiradi: yozuv – yozish uchun, bosmalash – bosmalash uchun, chizish – chizish
uchun, stol usti – stol ustini qoplash uchun, gulqog`oz – devorlarga yopishtirish
uchun va hokazo.
Ilmiybaza.uz
2-rasm. Qog`oz devoriy majmuasi
To`plam tuzishda o`quvchilar qog`ozning ko`p namunalarini ko`rib chiqadilar
va ushlab ko`radilar hamda eng o`ziga xoslarini tanlab oladilar. Bunda ular
qog`ozning sifat xususiyatlari va muhim jihatlari to`g`risidagi dastlabki
tasavvurlarga ega bo`ladilar. Bolalar qog`oz tayyorlashda unga vazifasiga qarab u
yoki bu xususiyat berilishini o`zlashtirib oladilar.
1-rasmda o`quvchi ish daftarining qog`oz majmuali sahifalari ko`rsatilgan.
Ikkinchi sinf o`quvchilari qog`oz namunalarini tanlash va majmuasini
tayyorlash bo`yicha o`z ishlarining ma‘nosini tushunib olishlari muhim bo`lib, u
nafaqat muhim qog`oz turlari va ularning nomlarini amaliy bilib olishdan iborat,
balki qog`ozni uning tashqi ko`rinishi va xarakterli xususiyatlari: qalinligi, rangi,
Ilmiybaza.uz
yaltirashi, yuzasining pardozi va hokazo bo`yicha farqlashga yordam beruvchi
qo`lbola lug`at tayyorlashdan ham iboratdir.
2-rasmda ko`p ishlatiladigan qog`oz turlari majmuasi ko`rsatilgan devoriy
jadval keltirilgan. Albatta, bu jadvalda ko`rsatilgan qog`oz mahsulotlarining
barchasini o`qituvchi darsga olib kelib ko`rsatishi mumkin. Biroq ushbu jadvalning
didaktik qimmati shundaki, u ikkinchi sinf o`quvchisi xotirasida qog`ozlar tasnifi va
ularning inson tomonidan bevosita vazifasiga ko`ra foydalanilishi muhimligini
saqlab qolishga imkon beradi.
III va IV sinflarda. III va IV sinflarda o`quv buyumlari konstruktsiyasi, ularni
tayyorlash usullari murakkablashtiriladi va shunga muvofiq mehnat darslarida
qo`llaniladigan qog`oz va karton turlari assortimenti ham kengayadi. Har safar
o`quvchilar o`z buyumlari uchun yangi turdagi qog`oz yoki karton tanlashida
o`qituvchi materialning o`ziga xos xususiyatlari bilan bolalarni tanishtirish va bu
xususiyatlar aniq bir buyum yoki uning detalini tayyorlash uchun qanchalik mos
kelishini ko`rsatib o`tish imkoniyatini qo`ldan chiqarmaydi. Masalan, darsda
samolyot yoki planerning qog`oz modelini tayyorlashda bu buyum uchun qalin va
tarang qog`oz olish zarurligini qayd etadi. Turli qalinlik, zichlik va taranglikdagi bir
xil o`lchamdagi qog`oz ishlanmalarini ko`rsatib, o`qituvchi amalda ushbu modelni
tayyorlash uchun chizma va karton qog`ozi yaxshiroq mos kelishini ko`rsatib beradi.
Qog`ozning xuddi shu turlari turli inshootlar maketi, geometrik jismlar modellarini
tayyorlash uchun ham mos.
Bolalar tomonidan ishlov beriluvchi materiallar assortimentining yangi yoki
o`ziga xos xususiyatlarga ega turlari bilan asta-sekin to`ldirilib borilishi kichik
maktab o`quvchilariga bu xususiyatlarni yaxshiroq o`rganish va olingan bilimlarini
amaliy faoliyatlarida ongli qo`llashga ko`maklashadi.
Bu bilimlar tizimlashtirilsa, o`quvchilarning material xususiyatlari va ularga
ishlov
berish
usullari
to`g`risidagi
bilim
sifati
yaxshilanadi.
Bunday
tizimlashtirishning ajoyib vositasi – bu o`quvchilar tomonidan material
majmuasining tanlanishi va tayyorlanishidir. Shuning uchun o`quvchilarni qog`oz
Ilmiybaza.uz
va kartonning yangi turlari bilan o`quvchilarni amaliy tanishtirib borib, o`qituvchi
ular oldiga majmualarini yangi namunalar bilan to`ldirib borish vazifasini qo`yadi.
Masalan, uchinchi va to`rtinchi sinf o`quvchilarining o`quv majmualarida
o`rash qog`ozi, gul qog`oz va gofrilangan qog`oz, kalka, metallashtirilgan va
parafinlashtirilgan qog`oz, fotoqog`oz va hokazo namunasi paydo bo`ladi.
III va IV sinf o`quvchilari o`z majmualariga yangi qog`oz turlarini oddiy
qo`shish va namunalar ostiga u yoki bu turdagi qog`oz nomlarini yozib qo`yish bilan
cheklanib qolmaydilar. Ular o`zlarining qog`oz va karton majmualari uchun
namunalar tanlab, bu namunalarni eng muhim belgilari: vazifasi, pardoz turi, sifati
bo`yicha guruhlaydilar.
Namuna ostiga qisqa yozuv yoziladi, shu yozuv asosida material nomi, uning
vazifasi, qo`llanish sohasi bo`yicha ma‘lumotga ega bo`lish mumkin. Masalan,
«Bosmalash qog`ozlari» degan umumiy sarlavha ostiga kitob-jurnallar uchun,
gazeta uchun, muqovalash uchun, afisha uchun, hujjatlar uchun degan yozuvlar
ostiga namunalar joylashtirilishi mumkin.
Albatta, III va IV sinf o`quvchilari tomonidan mehnat darslari va sinfdan
tashqari mashg`ulotlarda qog`oz va kartonning aynan qaysi turlari amaliy
qo`llanishini oldindan bilish qiyin. Bu amaliy ishlar mavzusi va materiallar borligiga
bog`liq. Lekin barcha hollarda majmualar tuzish va tayyorlash bo`yicha ishlarning
muhim ahamiyatini tan olish zarur.
Qog`ozning umumiy xususiyatlari. (II sinf) O`quvchilar qog`ozdan turli
buyumlar tayyorlash bo`yicha ishni yaxshiroq va tezroq bajarishlari uchun ularni
qog`oz turlari va navlarini bilish, eng ko`p qo`llanuvchi qog`oz turlarining muhim
sifat xususiyatlarini farqlashga o`rgatish kerak. Qog`oz xususiyatlari bilan tanishish
o`quvchilarga turli amaliy maqsadlar – yozish, chizish, buyumlar yasash, turli
predmetlarni o`rash uchun qog`ozdan to`g`ri foydalanishga yordam beradi. Qog`oz
xususiyatlari to`g`risidagi bilimlarni o`quvchilar mehnat ta‘limi darslarida va
atrfodagilarning har kuni qog`ozdan foydalanishini kuzatishdan oladilar.
Tajriba ko`rsatishicha, o`qituvchi tomonidan bolalar turmushda va maktabda
doimo foydalanadigan qog`oz turlari va navlarining eng muhim xususiyatlari va
Ilmiybaza.uz
sifatlarini yaqqol aniqlash maqsadida tashkil etiluvchi ko`rsatishlar va maxsus jamoa
bo`lib kuzatishlari katta foyda keltiradi. Bunday kuzatishlar o`tkazib va bolalarga
ma‘lumotlarni umumlashtirish, tizimlashtirishga yordam berib o`qituvchi inson
qog`oz bilan doimo duch kelishini ko`rsatib o`tadi: kitob yoki daftarni ochganda,
gazeta yoki teatr afishasini o`qiyotganda, do`kondan narsa sotib olishda, xat
yozishda, o`yinchoq yasashda, makulatura terishda. Qog`oz chiptasiz kishi teatr yoki
muzeyga kirolmaydi, tramvay yoki avtobusga chiqolmaydi. Qog`ozda darsliklar va
pullar, pochta markalari, lotereya chiptalari, stol usti o`yinlar, konditer mahsuloti
uchun qog`oz o`ramlari bosmalab chiqariladi.
- Qog`oz, - deydi o`qituvchi, juda keng tarqalgan material bo`lib, usiz
zamonaviy insonning hayotini tasavvur etish juda qiyin. Biz qog`oz to`g`risida nima
bilamiz? Qog`oz va kartondan to`g`ri foydalanish, ularga to`g`ri ishlov berish,
ulardan turli buyumlar yasash uchun bilimlarimiz yetarlimi? Keling, dastlab
birgalikda «Qog`ozlar qanaqa bo`ladi?» degan savolga javob beraylik. Oldingizda
yotgan qog`oz namunalarini diqqat bilan ko`rib chiqing, ushlab ko`ring va bu
savolga javoblar tayyorlang.
O`z qog`oz namunalari va o`qituvchi tayyorlagan va ko`rsatayotgan
namunalarni ko`rib chiqib, o`quvchilar o`qituvchi yordamida turli maqsadlarda
qo`llanuvchi qog`ozlarning katta miqdordagi turlari mavjudligini qayd etishadi.
Vazifasiga ko`ra har bir tur va nav qog`ozi muayyan xususiyatlar, sifatlarga ega. Bu
xususiyatlar qog`ozga uni qog`oz fabrikalarida tayyorlashda yoki keyingi
qo`shimcha pardozlashda maxsus beriladi.
O`quvchilar oddiy ko`rib chiqish va ushlab ko`rish, hamda o`zlari to`plagan
hayot tajribalarini ishga solib osongina aniqlash mumkin bo`lgan qog`ozning
quyidagi umumiy xususiyatlarini qayd etishadi:
- qog`oz – varaqli material. Qog`oz katta varaqli (chizish va stol usti qog`ozi),
o`ramlarda (applikatsiyalar uchun qog`oz, mehnat darslari uchun rangli qog`ozlar va
pochta qog`ozi to`plamlari, qog`oz salfetkalar), rulonlarda (gulqog`ozlar, gofri
qog`oz) va hokazo holatda sotiladi;
Ilmiybaza.uz
- qog`oz qalin va yupqa bo`ladi (masalan, rasm chizish va chizmalar uchun
qog`oz, papiros va nusxalash qog`ozi);
- qog`oz oq va rangli (yozuv qog`ozi va rangli glyants qog`oz). U to`liq
ranglangan, bo`yoq eritmasi qog`oz tayyorlash massasiga qo`shilgan bo`ladi yoki
uni tayyorlangandan keyin bir tomonidan bo`yashadi (applikatsiyalar uchun rangli
qog`ozlar, gulqog`ozlar, o`rash uchun qog`ozlar);
- qog`oz yuzasi silliq va nosilliq bo`lishi mumkin. Masalan, yozuv qog`ozi unda
yozish mumkin bo`lishi uchun albatta silliq bo`lishi kerak, namni shimib oluvchi va
o`rash uchun qog`ozlar nosilliq yuzali bo`ladi. Ba‘zi qog`ozlarning bir tomoni silliq,
ikkinchi tomoni nosilliqroq bo`ladi. Misol sifatida afisha yoki chiptalar uchun
qog`ozni keltirish mumkin – teatr afishalari, tramvay va avtobus biletlari matni faqat
silliq tomonda bosmalanadi;
- qog`ozning ba‘zi turlari yarimtiniq bo`lib, undan hamma narsa ko`rinib turadi,
boshqalari esa aksincha. Qog`oz kalka tayyorlashda uni iloji boricha tiniqroq
bo`lishiga harakat qilinadi, aks holda chizmalardan nusxa ko`chirish qiyin bo`ladi
yoki umuman ko`chirib bo`lmaydi. Papiros qog`ozi va pergamin tiniq bo`ladi.
Bosmalash va yozuv qog`ozlari, ularning ikki tomonida yozuv bajarish uchun tiniq
bo`lmasligi kerak;
- qog`oz zich va g`ovak bo`ladi. Masalan, chizma va namni shimib oluvchi
qog`ozlarni taqqoslash bunga misol bo’la oladi;
- qog`oz rasm bilan bezatilgan, yaltiroq yoki yaltiramaydigan yuzali bo`lishi
mumkin. Bunday qog`ozlarga muqova qog`ozlar, gulqog`ozlar, qog`oz-lederinlar
kiradi.
Oxirida o`qituvchi maxsus mo`ljallangan qog`ozlarni ko`rsatadi, ularga
tayyorlashda muayyan xususiyatlar beriladi. Bunday qog`ozlarga hujjatlar uchun
qog`oz (ularda pul, lotereya chiptalari, pasport va boshqa hujjatlar bosiladi);
fotoqog`oz (fotoemulsiyaning maxsus qatlami bilan qoplangan); parafinlangan
qog`oz ho`llanmaydi, muzqaymoq o`rash va sut mahsulotlari uchun o`ramlar
tayyorlashda qo`llanadi; pergamin – yog`ni o`tkazmaydigan qog`oz (yog`, margarin,
vetchina o`rash uchun qo`llanadi); metallashtirilgan qog`oz (metall folga bilan
Ilmiybaza.uz
yyelimlangan qog`oz, choy qadoqlash uchun qo`llanadi), silliqlovchi qog`oz
(silliqlovchi kukun yupqa qatlami yyelimlangan).
III sinfda. III sinfda qog`oz va kartonni o`rganish davom etadi, asta-sekin bu
materiallarning
kuzatiluvchi
sifat
xususiyatlarini
aniqlash
malakasi
takomillashtiriladi, o`quvchilar aniqlay oladigan xususiyatlar to`ldirilib boriladi.
O`quvchilar qog`oz va kartonning mustahkamligi, qalinligi, egiluvchanligi va
sinuvchanligini aniqlash va taqqoslashning elementar usullari bilan tanishib
boradilar. Buning uchun kerakli kuzatishlar va eng sodda tajribalarni o`tkazib borib,
uchinchi sinf o`quvchilari qog`oz va yupqa kartondan detallarni bukish, qo`shish,
kesish va yyelimlash mehnat operatsiyalarini bajarish jarayonida olingan
bilimlardan foydalanadilar.
IV sinfda. To`rtinchi sinf o`quvchilari qog`oz va kartonning fizikaviy va
texnologik xususiyatlarini o`rganishda ularni mehnat darslarida foydalanadigan
boshqa materiallar – gazlama, tabiiy material, plastmassa plyonkalar xususiyatlari
bilan taqqoslaydilar. O`quvchilar ishlov berilayotgan materiallarning sifat
xususiyatlari to`g`risidagi o`z bilimlarini oshirib borib, ular bajarayotgan ishlari
sifatining yaxshilanishiga erishishlaridan qoniqish hosil qilishlari muhim.
O`quvchilar amaliyotidan aniq misollar asosida o`qituvchi materiallar
xususiyati to`g`risidagi bilimini to`ldirib borish qanchalik muhimligini tushuntiradi.
U bolalarga barcha ishlab chiqarish xodimlari o`rganadigan materiallar to`g`risidagi
maxsus fanlar – materialshunoslik, materiallar qarshiligi, ularga ishlov berish
texnologiyasi – mavjudligini ma‘lum qiladi.
Qog`oz – varaqli material. Mehnat darslarida amaliy ish, suhbat va maxsus
kuzatishlar jarayonida o`qituvchi o`quvchilarni qog`oz varaqli material degan
xulosaga olib keladi: uning qalinligi boshqa ikki o`lchamga (uzunligi va kengligi)
qaraganda ahamiyatsiz. Qog`oz sotuvga u yoki bu kattalikdagi varaqlar yoki
muayyan kenglik va foydalanish uchun qulay uzunlikdagi yo`llar ko`rinishida
chiqariladi. Boshqa ko`pchilik yupqa materiallar (gazlama, plyonka, tunuka va
hokazo) kabi qog`oz qaychi bilan kesiladi.
Ilmiybaza.uz
Darsda birgalikda kuzatish, tajriba almashish va turli tur va navdagi qog`oz
namunalarini o`rganish orqali o`quvchilar u yoki bu turdagi qog`oz vazifasiga qarab
varaqlar va yo`llar shakli va o`lchami o`zgarishini bilib oladilar. yozuv uchun
qog`oz «kanselyariya» formati ko`rinishidagi o`ramlar shaklida kesilib sotuvga
chiqariladi: katta bo`lmagan varaqlarda yozish qulay, ularni saqlash ham qulay.
Pochta qog`ozi varaqlari formati yana ham kichik. Rasm va chizmalar uchun qog`oz,
aksincha, katta varaqlarda, ba‘zan esa rulonlarga o`ralgan keng yo`llar ko`rinishida
chiqariladi: inshootlar va mashinalar loyihalari chizmalari va rasmlar uchun turli
formatdagi qog`oz kerak va u joyida kesiladi.
Chizma uchun kalka, millimetr qog`ozi, gul qog`ozlar rulonlarda o`ralgan holda
chiqariladi, bosish va o`rash uchun qog`oz esa katta og`ir rulonlarda chiqariladi:
ularni bu holda tashish, saqlash va keragicha foydalanish oson.
Kuzatishlar orqali o`quvchilar qog`oz namunalarini boshqa varaqli materiallar
– gazlama, charm, plastmassa plyonka, fanera, tunuka, folga namunalari bilan
taqqoslaydilar. Bu ishning politexnik ahamiyati beqiyos: taqqoslash ishi kichik
maktab o`quvchilarining turli materiallar, ularning xususiyatlari, tasnifi to`g`risidagi
tasavvurlarini kengaytirishga yordam beradi.
Qog`oz qalinligini baholash. (III sinf). Qog`ozning taxminiy qalinligini
ushlab ko`rib aniqlash mumkin. O`quvchilar o`z buyumlari uchun u yoki bu
qog`ozni ishlatar ekanlar uni tanlashga o`rganadilar. Boshlang`ich sinf o`quvchilari
qog`oz, karton va boshqa varaqli materiallarning qalinligini to`g`ri aniqlay
olmaydilar: ular bunday o`lchovlar uchun mo`ljallangan asbob – mikrometr va mos
o`lchov birliklari – mikronlardan foydalana olmaydilar, o`nlik kasrlarda o`lchovlarni
bajara olmaydilar.
Biroq III sinf o`quvchilari matematika darslarida sonlarning ayirmasi va karrali
taqqoslanishini o`rganadilar va bir son ikkinchisiga nisbatan qanchaga katta yoki
kichikligini aniqlay oladilar. Shuning uchun mehnat darslarida o`quvchilar oldiga,
masalan, shunday savol qo`yish mumkin: papiros qog`ozi yozuv qog`oziga nisbatan
necha marta yupqaroq yoki yozuv qog`ozi rasm qog`oziga nisbatan necha marta
yupqaroq? O`quvchilar tomonidan bunday masalaning laboratoriya ishi shaklida
Ilmiybaza.uz
yechilishi bolalarni turli varaqli materiallarni taqqoslay olishga o`rgatib, amaliy
ahamiyat kasb etadi.
Masalani hal etish uchun kerakli turdagi bir xil qalinlikdagi qog`oz o`ramlarini
olish, har bir o`ramdagi varaqlar sonini hisoblash va bu sonlar nisbatini aniqlash,
ya‘ni katta sonni kichikka bo`lish kifoya. Bu maqsad uchun 1 sm qalinlikdagi
o`ramlarni olish qulay. Shunda, o`quvchilar bir santimetr qalinlikdagi o`ramlarda,
masalan, 60 varaq yozuv qog`ozi va 120 varaq gazeta qog`ozi borligini aniqlab,
gazeta qog`ozi yozuv qog`oziga qaraganda ikki marta yupqaligini ayta oladi.
Shunday qalinlikdagi o`ramlarda ular 85 va 90 varaq qog`ozni sanashsa, bu
o`ramlardagi qog`ozlar qalinligi deyarli bir xil deb aytishlari mumkin.
Qog`oz – tez g`ijimlanuvchan material, (II sinf) O`quvchilar mehnat darslari
uchun materiallarni, xususan, qog`ozlarni hamma vaqt ham ehtiyotkorona
asramaydilar. Birinchi mehnat ta‘limi darslaridayoq bolalar bilan kuzatishlar
o`tkazib, qog`ozni asramay saqlanishi undan tayyorlanuvchi buyumlar sifatiga
qanday ta‘sir etishini yaqqol va ishonchli ko`rsatish muhimdir. Keyinchalik, III va
IV sinflarda o`qituvchi oddiy va g`ijimlangan qog`oz xususiyatlarini solishtirishga
bir necha marta qaytishi zarur.
O`qituvchi ikkinchi sinf o`quvchilariga rangli qog`oz (glyantslangan bo`lsa
yaxshiroq) olishni (taxminan 100x200 mm o`lchamda), uni ikkiga teng bukish va
egilish chizig`i bo`ylab qirqishni taklif etadi. O`quvchilar qog`ozning qirqilgan
yarmini g`ijimlashadi. Keyin esa unga dastlabki ko`rinishni qaytarishga harakat
qilib, uni tekislashadi. Buning iloji bo`lmaydi. O`tkazilgan tajriba asosida
o`quvchilar xulosa chiqarishadi: g`ijimlangan qog`ozga oldingi ko`rinishni qaytarib
bo`lmaydi.
O`qituvchi taklifi bo`yicha bolalar rangli qog`oz tayyorlanmalaridan -
g`ijimlangan va tekis – shakli bo`yicha bir xil va tuzilishi oddiy ikkita buyum
yasashga harakat qilishadi (masalan, oddiy buklash bilan hosil bo`luvchi buyumni
tayyorlashni tavsiya etish mumkin). Bu narsalarni taqqoslash o`quvchilarni quyidagi
xulosaga olib kelishga imkon beradi: g`ijimlangan qog`ozdan to`laqonli, mustahkam
va chiroyli narsa tayyorlab bo`lmaydi.
Ilmiybaza.uz
Yuqorida aytilganlar asosida o`quvchilar yana bir xulosani qayd etishlari kerak:
qog`ozdan mustahkam va chiroyli narsalarni tayyorlash imkoniga ega bo`lish uchun
materialni avaylab asrash kerak. Qog`ozni jildda saqlash kerak, katta varaqlarni
rulonga o`ramasdan – ular g`ijimlanadi – jild o`lchamiga mos qirqish maqsadga
muvofiq. Bundan tashqari, rulonga o`ralgan qog`ozni belgilash, kesish, yyelimlash
qiyin, ayniqsa qog`oz qalin bo`lsa.
Qog`oz – tolali material. (II sinf) Qog`oz va karton o`simlik materiallari –
yog`och, poxol, qalishgadan tabiiy mineral to`ldiruvchilar (oq loy, talk) va
yyelimlovchi moddalar qo`shish bilan tayyorlanadi. O`simlikdan olinuvchi
materiallar tolali tuzilishga ega. Ular katta yoki kichik, uzunlik, qalinlik,
egiluvchanlik va turli mustahkamlikka ega bo`lgan o’simlik tolalaridan
tayyorlanadi. O`qituvchi o`quvchilarga gazlamalar oddiy paxta, zig`ir yoki kanop,
yog`och yoki shox va shu kabilardan iborat ekanligini amalda ko`rsatadi (3-rasm).
3-rasm. O`simlikdan
olinuvchi tolali materiallar:
1 – ip-gazlama paxta;
2 – zig`ir tola va zig`ir
tolali ip;
3 – ip-gazlama ip; 4 –
ip-gazlamalar; 5 – zig`ir
toladan dasturxon
Ilmiybaza.uz
Ikkinchi sinf o`quvchilariga nafaqat yuqoridagi materiallarni ko`rish, balki
ularni ushlab ko`rish, tolalarni ajratishga harakat qilish, ularning uzunligini aniqlash,
uzib ko`rishga berish foydali. Bunday tajriba ishi katta foyda keltiradi, bolalarning
materiallar tuzilishi, xususiyatlari to`g`risidagi tasavvurini kengaytiradi va
o`quvchilarni ularning muhim xususiyatlarini o`rganish, bu bilimlarni turli
buyumlarni yasash bo`yicha amaliy ishda qo`llashga tayyorlaydi.
Navbatchilar
o`quvchilarga
ikki-uch
turdagi
qog`oz
namunalarining
tayyorlangan to`plamlarini, masalan, gazeta, namni shimib oluvchi va o`rash uchun
qog`oz tarqatadilar. O`qituvchi bolalarga bu namunalarning har biridan bir cheti
bo`ylab tor yo`llarni yirtib olib, qog`oz chetini yirtilish chizig`i bo`ylab qarab
chiqishni taklif etadi. O`quvchilar birgalikda chetlar tukli bo`lganini qayd etishadi.
Keyingi suhbat davomida qog`oz varaqlarining yirtilishida tolalar o`rtasidagi
bog`lanish buzilishi, ularning ko`pchiligining uzilishi, sinishi, bunda uzilish chizig`i
bo`ylab po`pakchalar hosil bo`lishi aniqlanadi (4-rasm).
4-rasm. Qog`oz va karton tolali materiallar:
1 – tolalar uzilish chizig`i bo`yicha yaxshi ko`rinadi; 2 – qog`oz va kartonni
lupa orqali qaraganda tolalar qo`shilib ketganligini ko`rish mumkin
Ilmiybaza.uz
Bunday tajribani karton bilan takrorlab, o`qituvchi bu holda materialning tolali
tuzilishi ko’rsatishini ta‘kidlaydi: kartonda tolalar yirikroq, ya‘ni uzunroq, qalinroq,
qo`polroq.
Yuqorida qayd etilgan ko`rsatish va oddiy tajribalar natijasida ikkinchi sinf
o`quvchilari keladigan birinchi xulosa shunday: qog`oz va karton toladan iborat, bu
material tolali tuzilishga ega.
Ikkinchi xulosani ham o`quvchilar qiynalmay ifodalab beradilar: ba‘zi tur va
navli qog`oz tolalari mayin va bir turli (yozuv qog`ozi, rasm qog`ozi) boshqalarida
esa ular turli kattalikda va qo`pol, ba‘zan esa to`qroq rangdagi tolalar qo`shilgan
bo`ladi (bu, ayniqsa, karton va arzon turdagi qog`oz, masalan, o`rash uchun qog`oz,
afisha qog`ozida yaqqol ko`rinadi).
Qog`oz kabi tolali tuzilishga ega materiallar (paxta, tikuvchilik iplari, muline,
zig`ir tola, arqon, gugurt qutisi bo`lagi)ning namunasini ko`rib chiqish asosida
o`qituvchi o`quvchilarga uchinchi xulosani chiqarishga yordam beradi: bu
materiallarning hammasi tolalardan iborat, faqat ulardagi tolalarning sifati turlicha
va o`zaro har xil tarzda bog`langan (paxtada ular chirmashgan, iplarda yigirilib
yengil yyelimlangan, qog`ozda – chirmashgan va yyelimlangan va hokazo).
O`quvchilarning kuzatishi va xulosalarni umumlashtirib, o`qituvchi ularni yana
bir xulosaga olib keladi: ular ko`rib chiqqan barcha materiallar o`simlikdan olinadi.
Ular o`simlik xomashyosidan tayyorlanib, paxta, zig`ir, kanop, yog`och, somon,
qamish tolalaridan tuzilgan. Keyinchalik gazlama bilan ishlashga bag`ishlangan
darslarda o`qituvchi birinchi sinf o`quvchilariga o`simlik tolalaridan tayyorlangan
ip-gazlama va zig`ir matolar to`g`risida hikoya qilib berganda bu xulosadan
foydalanadi.
III sinfda. III sinfda o`qituvchi tolali tuzilishga ega materiallar sifatida qog`oz
va karton ta‘rifiga bir necha marta qaytadi. Busiz o`quvchilar tomonidan bu
materiallarning muhim texnologik xususiyatlarini o`zlashtirilishi qiyinlashib, ishlov
berishda – detallarni belgilash va yyelimlashda – ularni hisobga olmay bo`lmaydi.
Hayvonlardan olinadigan tolali materiallar – tabiiy jun va ipak to`g`risida mehnat
darslarida dastlabki ma‘lumotlarni berishda o`quvchilarga o`simlikdan olinuvchi
Ilmiybaza.uz
tolali materiallar to`g`risida eslatish foydali. Bunda o`qituvchi hayvonlardan
olinadigan tolali materiallar: tabiiy jun parchasi, jun iplar o`rami, jun qo`lqop, namat
parchasi, tabiiy ipak o`rami va ipak mato parchasini ko`rsatishi mumkin.
IV sinfda. Qog`oz va kartonning tolali tuzilishi to`g`risida o`qituvchi to`rtinchi
sinf o`quvchilariga buyumlarning karton detallarini qog`oz bilan yyelimlab
chiqishda qirilishi sabablarini aniqlash maqsadida dasturda ko`zda tutilgan
tajribalarni o`tkazish bilan bog`liq tagribada eslatib o`tadi. Qog`oz va kartonning
tolali tuzilishi xususiyatlari to`g`risida qog`oz va karton ishlab chiqarish haqida
suhbat o`tkazish chog`ida ham fikr yuritiladi.
O`qituvchi to`rtinchi sinf o`quvchilariga qog`oz va karton tayyorlash uchun
asosiy material yog`och ekanligi haqida gapirib beradi (uning turlaridan biri yog`och
karton deb ataladi). Odatda archa yog`ochidan foydalaniladi, unda smolali moddalar
nisbatan kam bo`lib, shu tufayli u tez qaynaydi va bo`tqasimon massaga aylanadi.
Bu massa qog`oz va karton ishlab chiqarish uchun boshlang`ich material bo`lib
xizmat qiladi. Qarag`ayning smolali yog`ochi buning uchun kamyaroqli va kamroq
ishlatiladi. Qog`oz va karton ishlab chiqarishda keyingi yillarda bargli daraxtlarning
kam qimmatli yog`ochlaridan foydalana boshlashdi, masalan, osina, qayin, terak
daraxtlari, shuningdek, bug`doy poxoli va qamishning o`tli qismi. Bu qog`ozni
ancha arzonlashtiradi va xvoyali daraxtlarning qimmatli yog`ochini tejashga, undan
mebel, viskoz, qurilish materiallari va boshqa mahsulotlar ishlab chiqarishni oshirish
uchun samarali foydalanishga imkon beradi.
Qog`oz va karton ishlab chiqarishda yog`ochni tejash uchun makulatura -
qog`oz va kartonning sanoat va turmushdagi chiqindilaridan foydalanish katta
ahamiyatga ega. Xuddi shu maqsadda to`qimachilik sanoati chiqindilari hamda uy
xo`jaligi chiqindilarini tashkil etuvchi turli lattalar ham qo`llanadi. Makulatura
yig`ish va topshirish orqali maktab o`quvchilari qog`oz ishlab chiqarishni
kengaytirish – bunda minglab gektar o`rmonni saqlab qolish, juda ko`p suv, yyelim,
oq loy va boshqa materiallarni, yoqilg`i va elektr energiyasini tejashga yordam
beradi. O`rmon ishchilari, transport xodimlari, qog`oz, kimyo, mashina, qurilish va
Ilmiybaza.uz
boshqa sanoat tarmoqlari xodimlari mehnatining tejalishi ham, albatta, katta xalq
xo`jaligi ahamiyatiga ega.
Qog`oz, karton varag`ida tolalarning joylashuvi. Turli buyumlar tayyorlash
uchun material sifatida qog`oz va karton bilan tanishishning birinchi
qadamlaridanoq o`quvchilar maxsus kuzatish va tajribalar o`tkazib, bu
materiallardan mehnat darslarida foydalanib, qog`oz va karton bir-biri bilan tartibsiz
chirmashgan, presslangan va yyelimlangan son-sanoqsiz mayda tolalardan iborat
ekanligini bilib oladilar. Bu tolalarning joylashuvida bitta qonuniyat mavjud bo`lib,
uni turli buyumlar yasash uchun qog`oz va kartondan foydalanuvchi hamda bunda
ishning yuqori sifatiga erishmoqchi bo`lgan har bir kishi bilishi va hisobga olishi
kerak. Gap shundaki, qog`oz tayyorlash mashinalarida qog`oz quyishda ko`pchilik
tolalarning quyish yo`nalishida tortilishi yuz beradi (bu yo`nalish ko`pincha
bo`ylama deb ataladi). Natijada qog`oz turli yo`nalishlarda – bo`ylama va
ko`ndalang – turlicha xususiyatlarga ega bo`ladi. Yirtishda mustahkamlik, qattiqlik,
namlanishida cho`zilish (o`lchamlarning kattalashuvi) farqlanadi. Ishda nuqson
bo`lmasligi, buyumlarning yuqori sifatiga erishish uchun bularning hammasini
bilish va hisobga olish kerak.
Quyida keltirilgan kuzatishlar qatori va bajarilish texnikasi bo`yicha oddiy
tajribalar o`qituvchi tomonidan kichik maktab o`quvchilarini tushunarli,
ko`rgazmali va qiziqarli tarzda asta-sekin, darsdan darsga bu materiallardan amaliy
foydalanish jarayonida qog`oz va kartonning tolali tuzilishi xususiyatlarini qanday
hisobga olish kerakligi bilan tanishtirib borish maqsadini ko`zlaydi. Ushbu
kuzatishlar va tajribalarni o`tkazish jarayonida o`quvchilar egallaydigan bilim va
malakalar boshqa barcha materiallar bilan ishni to`g`ri bajarish uchun katta ahamiyat
kasb etishi haqida gapirish ortiqchadir.
O`qituvchi ko`rsatib berish va o`quvchilar tomonidan kuzatish va tajribalarning
mustaqil bajarilishini tashkil etib, ko`rgazmali va amaliy ishlarning turli
variantlarida bolalarga qog`oz varag`ida tolalar asosiy massasi yo`nalishi
(mashinada qog`oz quyish bo`ylama yo`nalishi) qog`oz varaqlari bo`ylama
tomonlari yo`nalishi bilan hamma vaqt ham mos kelmasligini ko`rsatib beradi.
Ilmiybaza.uz
Shuning uchun ham o`quvchilar mustaqil tajriba yo`li bilan qog`oz varag`ida tolalar
qanday joylashganini bila olishlari kerak.
Yirtilish chiziqlari shakli bo`yicha qog`oz varag`ida bo`ylama va
ko`ndalang yo`nalishlarni aniqlash. Oddiy tajriba o`quvchilarga qog`oz
varag`ining yirtilish chizig`i uning bo`ylama yoki ko`ndalang yo`nalishda o`tishiga
qarab turlicha bo`lishini ko`rsatadi. Demak, qog`ozning yirtilish chizig`i shakli
bo`yicha qog`oz varag`i bo`ylama yo`nalishini aniqlash mumkin.
5-rasm. Yirtilish chizig`i shakli bo`yicha qog`oz varag`ida bo`ylama va
ko`ndalang yo`nalishlarni aniqlash: 1 – bo`ylama (to`g`ri chiziqli uzilish chizig`i);
2 – ko`ndalang (uzilish chizig`i egri yo`lli); 3 – ikki qog`oz varag`ini bir vaqtda
yirtish
Katta qog`oz varag`idan, yaxshisi yozuv yoki bosmalash qog`ozidan
o`quvchilar o`lcham va shakli bo`yicha ikkita bir xil varaqcha kesib oladilar, undan
oldin ularning asosiy varaqdagi holatini belgilaydilar. Bir varaqchani ustki
burchaklaridan ushlab bir yo`nalishda, ikkinchisini perpendikulyar yo`nalishda
yirtadilar (5-rasm). Har bir varaqchada yirtilish chizig`i boshida dastlab kichik (2-3
mm) yirtiq hosil qilish maqsadga muvofiq. Yirtilgan qog`ozni ko`rib chiqib,
o`quvchilar ularda yirtilish chiziqlari turli shaklda bo`lganini qayd etishadi, lekin bir
Ilmiybaza.uz
varaqda yirtilish chizig`i to`g`ri yo`lli, boshqasida esa egri yo`lli ekanligini
aytishadi.
O`qituvchi bu holat sabablarini tushuntirib beradi: qog`oz tayyorlash
mashinasida qog`ozni quyishda qog`oz massasi tolalarining bo`ylama yo`nalishda
tortilishi yuz beradi. Qog`ozni bo`ylama yo`nalishda yirtishda yirtilish chizig`i
tolalar asosiy massasiga, ularni buzib emas, ajratib, parallel boradi. Bunda yirtilish
chizig`i to`g`riga yaqin bo`ladi.
Qog`oz varag`ini ko`ndalang yo`nalishda yirtishda ko`proq kuch sarflanadi,
chunki bunda ancha ko`p tolalar uziladi. Bu tolalar uzilish chizig`i yo`lini to`sadi va
u qog`oz varag`i yirtilayotgan to`g`ri chiziqli yo`nalishdan suriladi, og`adi. Yirtilish
yo`li egri chiziqli bo`ladi (5.2-rasm).
Qog`oz varag`ida tolalar asosiy yo`nalishlarini aniqlash tajribasini quyidagicha
o`tkazish mumkin:
O`qituvchi ikkita bir xil g`ijimlanmagan qog`oz varag`ini oladi. Ularni biri
bo`ylama tomoni gorizontal, ikkinchisining bo`ylama tomoni vertikal qilib ustma-
ust qo`yadi, varaqlarning ustki chetlarini tekislab, o`rtasida sal yirtilish chizig`i
boshini belgilaydi (5.3-rasm). Keyin o`qituvchi ikkala varaqni shu nuqtadan teng
masofada ustki chetlaridan olib, qog`ozni turli tomonga tortadi. Ikkala qog`oz
varag`i bir vaqtda yirtiladi, bunda yirtilish chiziqlari turlicha bo`ladi: bir varaqning
yirtilish yo`li – to`g`ri chiziqli, ikkinchisining yo`li – murakkab, chetga ketuvchi
shaklda bo`ladi.
O`quvchilar bu tajribani mustaqil takrorlab, ikki qog`oz varag`i yirtilish
yo`lining farqi sabablarini birga aniqlaydilar.
Bo`ylama yo`nalishda qog`ozni yirtishda yirtilish yo`li asosan tolalar orasidan
boradi, qog`ozni ko`ndalang yo`nalishda yirtishda ko`proq tolalarni tortish va
uzishga to`g`ri keladi, bunda odatda yirtilish chizig`i chetga og`adi.
O`quvchilar oldin qilgan xulosalarini takrorlaydilar: qog`ozning yirtilish
chizig`iga qarab uning varag`ida tolalar qanday joylashgani to`g`risida fikr yuritish
mumkin, ya‘ni ko`ndalang va bo`ylama yo`nalishlar holatini aniqlash mumkin.
Ilmiybaza.uz
Qog`oz yo`llarining egilishiga qarab bo`ylama va ko`ndalang
yo`nalishlarni aniqlash. O`qituvchi o`quvchilarning ko`zi oldida o`lchamlari bir
xil (taxminan 10x150 mm) qog`oz yo`llarini tayyorlaydi, lekin ularni o`zaro
perpendikulyar
qog`oz
varag`i
chetlari
bo`ylab
kesib
oladi,
6-rasmda
ko`rsatilganidek ustma-ust qo`yib, pastki chetlaridan ushlaydi.
6-rasm. Qog`oz varag`idan o`zaro perpendikulyar chetlardan qirqib olingan
yo`llar egilishi bo`yicha bo`ylama va ko`ndalang yo`nalishlarni aniqlash:
1 – tolalar asosiy massasi bo`ylama yo`nalishli; 2 – ko`ndalang yo`nalishda
kesib olingan yo`l
O`qituvchi qog`oz yo`llarni avval o`ngga, keyin chapga egib, ularni muvofiq
tomonlarga egilishga majbur qiladi.
O`qituvchi o`quvchilar diqqatini qog`oz yo`llaridan birining ko`proq
ikkinchisining esa kamroq egilishiga qaratadi. O`quvchilar o`qituvchi bilan
birgalikda buning sababini aniqlashadi. Bu qog`oz yo`llar varaqdan turli
yo`nalishlar: biri qog`oz bo`yiga, ikkinchisi ko`ndalang kesib olingani bilan bog`liq.
Demak, qog`oz yo`llaridan biri bo`ylama yo`nalishda, ikkinchisi esa – ko`ndalang
yo`nalishda kesib olingan. Xuddi shu qog`oz varag`i bilan ularga ma‘lum bo`lgan
ikki yo`nalishda qog`ozni yirtish tajribasini o`tkazib o`quvchilar bo`ylama va
ko`ndalang yo`nalishlarni aniqlaydilar. Bu ularga bo`ylama yo`nalishda kesib
olingan qog`oz yo`l kamroq ko`ndalang yo`nalishda kesib olingani esa ko`proq
egilishini aniqlash imkonini beradi.
Ilmiybaza.uz
Yuqorida qayd etilganlar asosida o`quvchilar xulosa chiqaradilar: to`g`ri
burchak ostida qog`oz varag`idan kesib olingan ikki qog`oz yo`lining egilishida
qarab qog`oz varag`idagi bo`ylama va ko`ndalang yo`nalishlarni aniqlash mumkin.
Yirtish orqali qog`oz mustahkamligini aniqlash. (III sinf) Uchinchi sinf
o`quvchilarining qog`oz xususiyatlari to`g`risidagi tasavvurlarini kengaytirishda
qog`ozning yirtilishda chidamliligi bo`ylama yo`nalishda ko`ndalangga nisbatan
yuqoriroq ekanligini ko`rsatuvchi foydali va qiziqarli ko`rsatish, tajriba va eng oddiy
tajriba ishlari o`tkaziladi. Qog`ozning bu xususiyatini bilish o`quvchilarga ba‘zi
amaliy masalalarni to`g`ri hal etish, hamda yuqoriroq sifatli buyumlar yasashga
yordam beradi.
Bir qog`oz varag`idan, masalan, yozuv yoki rangli, shakli va o`lchami bir xil
bo`lgan yo`llar bir-biriga nisbatan to`g`ri burchak ostida, ya‘ni qog`oz chetiga o`zaro
perpendikulyar qilib kesib olinadi. O`zlariga ma‘lum istalgan yo`l bilan bolalar bu
qog`oz yo`llarning tolalari qaysisida bo`ylama, qaysisida ko`ndalang joylashganini
aniqlaydilar. Bu yo`nalishlarning yo`llari chetiga B va K harflari (bo`ylama va
ko`ndalang) yoki 7-rasmda ko`rsatilgandek ko`rsatkichlar bilan belgilab qo`yadilar.
7-rasm. Bo`ylama yo`nalishda qog`ozning uzishga chidamliligi ko`ndalangiga
nisbatan yuqoriroq:
1 - qog`oz varag`idan o`zaro perpendikulyar chetlardan kesib olingan ikki
qog`oz yo`l; 2 – uzunligi bo`yicha yopishtirilgan yo`llar; 3 – cho`zishda eng bo`sh
joydan AB uchastkada uziladi.
Ilmiybaza.uz
Qog`oz yo`llar uzunligi bo`yicha uchlari bilan shunday yopishtirilsinki, ular
aniq to`g`ri chiziq bo`yicha joylashsin. Yyelim qurigandan keyin (yaxshisi keyingi
kun yoki keyingi mehnat darsida) hosil bo`lgan qog`oz yo`lni ikki uchidan ushlab
olib, uni asta-sekin kuchaytirib cho`zadilar. Qog`oz yo`l uning o`qi qog`oz bo`ylama
yo`nalishiga perpendikulyar bo`lgan yarmida uziladi. Qog`oz yo`lning ikkinchi
yarmini uzish uchun ko`proq kuch kerak bo`ladi.
Nima uchun bunday bo`ladi? O`quvchilar birgalikda javob topadilar: bo`ylama
yo`nalishda kesib olingan qog`oz yo`l uzilishga chidamliroq bo`ladi, chunki uni
cho`zishda ko`ndalang kesib olingan qog`oz yo`ldan ko`ra ko`proq miqdordagi
tolalarni uzishga to`g`ri keladi.
O`quvchilarga javoblari yangi kuzatishlar va tajribalar bajarish zarurati bilan
bog`liq bir necha nazorat savollarini berish foydalidir. Bu javoblarni izlash katta
amaliy qiziqish uyg`otadi.
O`qituvchi aytadi: - Oddiy qog`oz shpagat bo`lagini oling. Uni oching va bir
uchidan 5-6 sm ga yoying. Bunday shpagat haqida nima deya olasiz? (qog`oz
shpagat dastlab alohida keyin bitta umumiy ip – shpagatga eshilgan bir, ikki yoki
uch qog`oz yo`ldan iborat).
– To`g`ri, -davom etadi o`qituvchi-faqat qog`oz shpagatni tayyorlashda juda
mustahkam qog`oz – kraft qog`oz ishlatilishini qo`shimcha qilish mumkin.
Sizningcha, qog`oz shpagat qilingan yo`llar qog`ozning bo`ylama yo`nalishida
kesilganmi, ko`ndalang? (Bo`ylama, chunki yo`llar, demak, shpagat ham bu holda
mustahkamroq).
- Yana nima uchun? (Qog`oz yo`llarni bo`ylama yo`nalishda kesishda juda
uzun shpagat bo`laklarini hosil qilish mumkin, chunki qog`oz tayyorlash
mashinasida qog`oz quyish uzluksiz boradi va natijada bir necha kilometr
uzunlikdagi qog`oz o`ramlari hosil bo`ladi. Qog`oz yo`llar ko`ndalang yo`nalishda
kesilsa, ularning uzunligi, demak, shpagatning alohida bo`laklari uzunligi faqatgina
bir necha metr bo`lib, mashina chiqaradigan qog`oz yo`l kengligidan ko`p
bo`lmaydi).
Ilmiybaza.uz
Qog`oz shpagat o`ramini ochib, o`quvchilar qog`oz yo`llarni avval bo`yiga,
keyin ko`ndalang yirtishga harakat qiladilar. Bu tajribalarni bajargandan keyin
o`quvchilar xulosa qiladilar: bo`ylama yo`nalishda qog`oz yo`llarni uzish uchun
ancha ko`proq kuch sarflash kerak.
Shpagat tayyorlashda qog`oz yo`llarning buralishi qanday ahamiyatga ega
ekanligini aniqlash uchun o`quvchilar yangi topshiriq oladilar: shpagat va undan
tayyorlangan qog`oz yo`lni uzish uchun zarur kuchni taqqoslash. O`quvchilar
qog`oz yo`lni buralgan o`ramdan ko`ra uzish ancha oson degan xulosaga keladilar.
O`quvchilar keladigan hamma xulosalar keyinchalik to`qimachilik ishlab
chiqarishida qo`llanuvchi tolali materiallarni o`rganishda, ip va gazlamalar
tayyorlash jarayonlari bilan tanishishda qo`llanadi.
Qog`ozni bukish chizig`i bo`yicha yirtish. (III sinf) Qog`oz varag`ini to`g`ri
chiziq bo`ylab yirtish zarur bo`lganda, uni dastlab bukadilar va bukish chizig`i
bo`yicha barmoq bilan yoki maxsus silagich (faltsovka) bilan tekislab chiqadilar.
O`quvchilar kichik tajriba o`tkazib, bu nima uchun qilinishini tushunib olishlari
foydalidir.
8-rasm. Qog`oz varag`ini qismlarga yirtish:
Ilmiybaza.uz
1 – tajriba uchun bir xil o`lchamli yo`llar tayyorlanmasi; 2 – A yo`lni yirtishda
yirtish yo`li chetga og`adi; 3 – bukish chizig`i bo`yicha qog`ozni tekislash; 4 -
qog`ozni bukish chizig`i bo`ylab yirtish
O`quvchilar katta bo`lmagan qog`oz varag`ini bukib, bukish chizig`ini barmoq
bilan, qalam o`chirg`ichi yoki maxsus silagich bilan tekislab chiqadilar (8.3-rasm).
Qog`oz varag`ini qarama-qarshi tomonlarga tortadilar, uni yirtib, yirtilish chizig`i
bukish chizig`i bilan mos kelishiga ishonch hosil qiladilar (8.4-rasm). Keyin
o`quvchilar o`sha yo`nalishda qog`ozni dastlab bukmasdan va bukilish chizig`ini
tekislamasdan yirtishga harakat qiladilar. Yirtish chizig`i tekis bo`lmaydi, u chetga
og`adi. Bu o`quvchilarga asoslangan xulosa chiqarishga imkon beradi: qog`ozni
bukish yirtish chizig`ini aniq belgilashga imkon beradi, bu chiziqni dastlabki
tekislanishi esa ishni ancha osonlashtiradi va tezlashtiradi.
O`qituvchi taklif qiladi: – O`ylab ko`rib javob bering, nima uchun bukish
chizig`ini tekislashdan keyin qog`oz shu chiziq bo`ylab oson va tekis yirtiladi
(chunki bukish joyini tekislashda biz tolalarni buzamiz va belgilangan yo`l bo`ylab
qog`oz mustahkamligini kamaytiramiz).
G`ijimlangan qog`oz o`z mustahkamligining bir qismini yo`qotadi. (III
sinf) Ikkinchi sinf o`quvchilari qog`ozni g`ijimlash osonligi va unga oldingi
ko`rinishni qaytarib bo`lmasligini tajriba orqali aniqlashgan. Bu kuzatishni
g`ijimlangan qog`oz mustahkamligi kamayishini ko`rsatib beruvchi yangi tajriba
bilan to`ldirish foydali. Oldingi tajribadan chiqarilgan xulosaga tayanib, bolalar bu
nima sababdan ro`y berishini osongina tushuntira oladilar: qog`ozni g`ijimlashda,
uni tashkil etuvchi tolalar sinib, ular orasidagi bog`lanish buziladi.
Qog`oz varag`idan o`quvchilar 200-220 mm uzunlik va 25-30 mm kenglikdagi
qog`oz yo`lni kesib oladilar. Uning taxminan yarmini bolalar g`ijimlab, keyin
tekislaydilar. Uni ikki uchidan ushlab turli tomonga tortadilar, bunda kuchlanish
asta-sekin oshirilib boriladi. Qog`oz yo`l dastlab g`ijimlangan qismida yirtiladi (9-
rasm).
Ilmiybaza.uz
9-rasm. G`ijimlangan qog`ozda yirtilishga mustahkamlik g`ijimlanmagan
qog`ozga nisbatan past:
1 – tajriba o`tkazishga tayyorlangan qog`oz yo`l; 2 – bu qog`oz yo`lning yarmi
g`ijimlangan;
3 – qog`ozni tortishda g`ijimlangan joydan yirtiladi
– Bu tajribadan qanday xulosalar chiqarish mumkin? – so`raydi o`qituvchi
(Buyumlar mustahkam bo`lishi va uzoq xizmat qilishini istasak, qog`ozni
g`ijimlamaslikka harakat qilish kerak. Buyum tayyorlash uchun ishlatiluvchi
qog`ozni jildlarda saqlash kerak, kitob varaqlarini bukmaslik kerak, eski kitoblarda
o`z vaqtida g`ijimlangan betlarni yelimlash kerak).
Qog`oz yo`l mustahkamligi to`g`risidagi bilimlarga asoslanib, o`qituvchi
keyinchalik o`quvchilarni boshqa materiallar – iplar, gazlama, karton, plastmassa
plyonka
mustahkamligi
bilan
tanishtiradi.
O`quvchilar
turli
materiallar
mustahkamligini qiyoslash, taqqoslashga o`rgatiladi.
Qog`oz namlanishida nima ro`y beradi. (II sinf) Qog`oz va karton bilan
ishlashda paydo bo`luvchi ko`pgina savollarni to`g`ri hal etish uchun bu
Ilmiybaza.uz
materiallarni bo`yash, kleyster yoki yelim surtish jarayonida namlanishi tufayli nima
ro`y berishini yaqqol tasavvur etishlari muhim.
Qog`oz varag`idan ikki o`zaro perpendikulyar chetlardan o`quvchilar shakli va
o`lchami bir xil qog`oz yo`llar kesib oladilar (20x200 mm) (bu tajriba uchun gazeta,
o`rash uchun qog`oz va oddiy gulqog`oz olish tavsiya etiladi). Boshqa istalgan
qog`ozdan bolalar yana bitta shunday qog`oz yo`l qirqib oladilar. U tajriba o`tkazish
paytida nazorat qilish uchun xizmat qiladi.
Dastlab ikkinchi sinf o`quvchilari birinchi ikki qog`oz yo`llar bilan tajriba
o`tkazib ularning qaysi biri bo`ylama, qaysisi esa ko`ndalang yo`nalishda
kesilganini aniqlaydilar. Natijalarni o`quvchilar qog`oz yo`l uchlarida belgilaydilar
- qalam bilan bo`ylama yoki ko`ndalang strelka qo`yadilar yoki B va K harflarini
yozadilar. Keyin qog`oz yo`llarni eski qog`oz varag`iga yonma-yon qo`yib, bir
vaqtda namlaydilar. Buni katta mo`yqalam yoki toza yumshoq matodan tampon
bilan bajaradilar. Keyin qog`oz butun qalinlikda bir tekis namlanishi uchun 2-3
daqiqa kutib ular qog`oz varag`iga yonma-yon yotqiziladi. Nazorat qog`oz yo`ldan
foydalanib, namlangan ikkala qog`oz yo`l uzunroq bo`lganini aniqlaydilar (10.4-
rasm). O`quvchilar birinchi xulosani ifodalaydilar: qog`oz namlanishda o`lchamlari
kattalashadi, uzayadi.
Diqqat bilan o`lchash natijasida o`quvchilar namlangan qog`oz yo`llar uzayishi
bir xil emasligini aniqlaydi: biri ko`proq, ikkinchisi kamroq. Qog`oz yo`llardagi
belgilarga e`tibor berib, ikkinchi xulosani chiqarishadi: qog`ozning namlanishida
uning bo`ylama yo`nalishida cho`zilishi ko`ndalangga nisbatan kamroq (10-rasm).
Ilmiybaza.uz
10-rasm. Namlashda qog`oz detallar o`lchamining o`zgarishi:
1 – tajriba uchun tayyorlangan ikki bir xil qog`oz yo`llar; 2 – ustkisi
namlanib uzunroq bo`lgan o`sha qog`oz yo`llar; 3 – ikkinchisi tajriba uchun
tayyorlanmalar – bo`ylama, ko`ndalang va nazorat uchun kesilgan qog`oz yo`llar; 4
– birinchi ikki qog`oz yo`l namlangandan keyingi qog`oz yo`llar
Tajriba natijalari bo`yicha suhbatda o`quvchilar qog`ozning aniqlangan
xususiyatlarini uni bo`yash va yyelimlashda, ya‘ni qog`ozdan tayyorlangan detallar
namlanuvchi barcha hollarda hisobga olish zarur. Bir necha misollar bilan
o`quvchilarga qog`ozning namlanishida cho`zilish xususiyatini hisobga olmaslik
buyum sifatining pasayishi va hatto buzilishiga olib kelishini ko`rsatib berish juda
muhim.
Qog`oz detallarni yyelim bilan qoplashda saqlab turish ahamiyati. (II-IV
sinflar) Oldingi tajribada o`quvchilarga qog`oz yo`llarni namlashdan keyin ularni
2-3 daqiqa saqlab turish taklif etiladi. Bu vaqt ichida qog`oz namni shimish va
cho`zilishga ulguradi.
O`qituvchi so`raydi: - Biz kutib o`tirmay detalni kleyster yoki yyelim bilan
qoplashdan keyin darhol uni joyiga yotqizib yelimlasak nima bo`ladi? (Detal namni
shimish va o`lchamlari kattalashishda davom etaveradi. Natijada unda burmalar
hosil bo`ladi va ish buziladi).
Xulosa: Qog`ozdan tayyorlangan detallarni yopishtirishda, ularga yyelim yoki
kleyster surtishdan keyin 2-3 daqiqa kutib turish kerak. Ayniqsa detallar o`lchami
katta bo`lsa buni qilish muhim.
O`qituvchi maslahat beradi: - Ustalar devorlarga gulqog`oz yopishtirishini
kuzating. Gulqog`ozga kleyster surtib, uning namlanib, cho`zilishini kutib turadilar
va shundan keyin uni devorga rasmini kelishtirib yopishtiradilar. Ba‘zan ustalar
ketma-ket ikki, uch, hatto to`rt yo`l gulqog`ozga kleyster surtib, o`sha ketma-
ketlikda ularni devorga yopishtiradilar. Bu vaqt ichida qog`oz yaxshi namlanib,
cho`zilishga ulguradi. Devorda qurib, gulqog`ozlar taranglashadi va burmalar hosil
qilmaydi.
Ilmiybaza.uz
Karton va qog`ozdan tayyorlangan buyumlar yuzasida burmalar hosil
bo`lishi sabablarini o`rganish. Kichik maktab o`quvchilari karton va qog`oz bilan
bajaruvchi ishlarining ko`pchiligi kleyster yoki yyelimdan foydalanib bajariluvchi
ishlardir. O`quvchilar bu ishlarni toza bajarishlari uchun ular qog`oz detallar,
applikatsiyalar, mozaika, rasmlar, suratlarni yopishtirishda yo`l qo`yadigan
xatolardan saqlab turish kerak. O`quvchilar bajaradigan amaliy ishlar misolida
qog`oz buyumlar yuzasida burmalar paydo bo`lishi sabablarini ko`rsatish kerak.
Qog`oz detallarga kleyster yoki yyelim surtishda ko`pchilik o`quvchilar
yetarlicha tez ishlamaydilar. Buning natijasida detalning bir qismida, ayniqsa u katta
o`lchamda bo`lsa, qog`oz yelimni shimib boshqa qismiga qaraganda ko`proq
uzayishga ulguradi. Bunda qog`ozning turli joyida turlicha cho`zilish ro`y berib,
buyum yuzasida burmalar hosil bo`ladi.
Ko`pchilik o`quvchilar qog`oz yuzasiga yyelimni turli qalinlikda surtadilar,
ba‘zan yyelimlanmagan joylarni qoldiradilar. Bu holda ham qog`ozning notekis
namlanishi ro`y beradi, buyum yuzasida burmalar paydo bo`ladi, ish esa pala-partish
ko`rinishga ega bo`ladi.
Qog`oz detallarni faqat uchlari yoki chetlariga yyelim surtib yopishtirishda
qo`pol, xunuk ko`rinishga ega bo`ladi. Bu holda burmalanishlar hosil bo`lishi
kuzatiladi.
Qog`ozni yyelimlashda ish sifati uchun o`quvchilar tomonidan quyidagi
qoidaga rioya qilish muhim ahamiyatga ega: yelim surtilgan detalni joyiga
yotqizishdan keyin uning ustiga toza qog`oz varag`ini quyish, uni ushlab turib
o`rtasidan chetlarga qarab bosish kerak. Lekin yopishtirilayotgan detalni qog`oz
bo`lagi yoki barmoqlar bilan bosib yurgizish mumkin emas: detal yirtilishi va buyum
yelim bilan kirlanishi mumkin.
Bu ish nima uchun qilinishini o`quvchilar yaxshi tushunib olishi uchun
quyidagi tajribani ko`rsatish foydali.
yozuv, o`rash yoki gazeta qog`ozdan taxminan 100x200 mm o`lchamli
to`g`riburchakli qog`oz kesib olinadi, uni ikki bukib, teskari tomoniga yelim surtib
qalin qog`oz yoki karton varag`iga yopishtiriladi. Uning ustini toza varaq bilan
Ilmiybaza.uz
yopib, bosib chiqiladi. Ikkinchi bo`lak ham bosib chiqiladi, lekin ustiga toza varaq
qo`yilmaydi. Yyelim qurigach, o`quvchilar yyelimlangan to`g`ri burchakni qarab
chiqadilar va yelimlash sifatidagi farqlarni aniqlaydilar. Odatda, usti qog`oz bilan
yopilib ishlangan detal usti toza, tekis, burmalarsiz bo`ladi.
Qog`oz namlanishida nima sodir bo`ladi. (II sinf) Qog`oz varag`ida (buning
uchun yozuv, rasm qog`ozini olish mumkin) o`quvchilar 90x90 yoki 100x100 mm
o`lchamli kvadratlarni belgilaydilar. O`zlariga ma‘lum usullarning biri bilan
varaqdagi bo`ylama yo`nalishni aniqlab, kvadratlarida kerakli belgilar qo`yadilar,
masalan, 11-rasmdagidek strelkalar bilan ko`rsatiladi.
11-rasm. Bir tomondan qog`oz namlanishi tajribalari:
1 – ikki o`zaro perpendikulyar chetlar bo`yicha qog`oz varag`ining namlanishi;
2 - qog`oz aylanani suv yuzasiga joylashtirib pastki yuzasining namlanishi; 3 -
qog`oz tarnovchadek egilib, uning uchlari qog`oz varag`ining bo`ylama yo`nalishiga
mos keladi.
Kvadratlarni kesib olib, o`quvchilar ularni oldilariga qo`yib mo`yqalam yoki
yumshoq matodan tampon bilan varaqning ikki o`zaro perpendikulyar chetlarini suv
bilan namlab, qog`oz bilan nima yuz berishini kuzatadilar. Bir necha soniyadan
keyin qog`oz chetlarning biri bo`ylab tarnovsimon egiladi, uning uchi kvadrat
chetlariga parallel bo`ladi (11.1-rasm). Kvadratning ikkinchi namlangan uchi
Ilmiybaza.uz
bo`ylab taxlamalar hosil bo`ladi. O`quvchilar kvadratlarning birinchisida uning cheti
qog`oz varag`ining bo`ylama yo`nalishiga, ikkinchisida ko`ndalang yo`nalishga
to`g`ri kelishini aniqlaydilar.
Xulosa chiqariladi: qog`oz varag`i chetlari namlanishida o`zgarishi bo`yicha bu
qog`ozda bo`ylama va ko`ndalang yo`nalishlarni aniqlash mumkin.
O`quvchilarga yuqorida ta‘riflangan tajriba varintini ko`rsatish, keyin esa
o`zlariga qilib ko`rishni taklif qilish foydalidir. O`qituvchi qog`oz varag`ida radiusi
90-100 mm bo`lgan aylana belgilab, uning ichida strelka bilan bo`ylama yo`nalishni
belgilaydi. Keyin belgilangan aylanani kesib olib, likopcha yoki surat vannachasiga
solingan suv yuzasiga joylashtiradi (11.2-rasm). 2-3 soniyadan keyin, aylanacha
suvdan olinib, ho`l tomoni bilan kaftga qo`yiladi. O`quvchilar qog`oz ancha tez
tarnovdek egilishini ko`radilar, u ko`pincha o`ralib qoladi. Tarnovcha uchi va
qog`ozning bo`ylama yo`nalishi mos kelishini o`quvchilarga ko`rsatish qoladi (11.3-
rasm).
O`qituvchi o`quvchilar diqqatini chetlari yuqoridan namlangan kvadratda
bo`ylama uchda tarnovcha yuqoriga tomon egilgani, pastdan namlangan aylana
tarnovchasi ham yuqoriga tomon egilganiga qaratadi. Bu tasodifmi? yo`q. Bu
savolga o`quvchilarni qiziqtirish va uning amaliy ahamiyatini yaxshiroq
o`zlashtirilishi uchun ularga mustaqil nazorat tajribasini o`tkazishni taklif qilish
mumkin.
Bolalar qog`oz varag`ida ikkita bir xil aylana belgilab, ularni kesib oladilar va
suv yuzasiga turli tomonlari bilan qo`yadilar: birining belgisi yuqorida, ikkinchisi –
pastga. Ularni oldingi tajribada qilingandek, bir vaqtda kaftga o`tkazilsa, qanday
o`zgaradi? (Bir xil: aylanachalar uchlari tarnovcha hosil qilib yuqoriga ko`tariladi;
ularning uchlari qog`oz varag`ining bo`ylama yo`nalishiga to`g`ri keladi) Nima
uchun? (Suv yuzasiga joylashtirilgan qog`oz darrov namlanmaydi. Uning pastki
qatlami tezroq namlanib, uning tolalari ustki qatlam tolalariga nisbatan oldinroq
shishib cho`ziladi. Bunday cho`zilish qog`ozning tarnovchadek egilishiga olib
keladi).
Ilmiybaza.uz
Yuqorida ta‘riflangan tajribalarni o`tkazishda qog`oz qanday o`zgarishini
o`quvchilar yaxshiroq tushunib olishlari uchun darsdan tashqari mashg`ulotlarda
qog`oz bir paytda ikki tomonidan namlanuvchi tajribalarni o`tkazish vazifasini
berish foydali.
Namlanishning qog`oz mustahkamligiga ta’siri. (III sinf) Uchinchi sinf
o`quvchilari turli qog`oz va karton turlarining muhim xususiyatlari, xususan qog`oz
va karton mustahkamligini taqqoslash bo`yicha tajribalar va kuzatishlar o`tkazadilar.
Qog`oz namlanishida uning mustahkamligi, ya‘ni yirtilishga qarshiligi
kamayadi. O`quvchilar qog`oz namlanishi bilan bog`liq ishlarni ko`p bajarishi
uchun, masalan, qog`oz detallariga yyelim yoki kleyster surtish, qog`ozdan
tayyorlangan detallarning mustah-kamligiga namlanish ta‘sirini hisobga olishlari
muhim.
12-rasm.
Namlanishda
qog`oz
mustahkamligining
o`zgarishi:
1 - qog`oz yo`lni o`rtasini namlash; 2 - qog`oz yo`l cho`zilishi – namlangan
joydan uziladi
O`qituvchi shunday tajribani ko`rsatadi. Qog`oz varag`idan 200-220 mm
uzunlik 15-20 mm kenglikdagi qog`oz yo`l kesib olinadi. Uni ikki chetidan ushlab,
o`rtasi suvga solinadi. Suvga 1,5-2 daqiqa ushlab turib, undan ortiqcha suvni qoqib
o`qituvchi uni o`quvchilarga ko`rsatadi va qog`oz yo`lni qarama-qarshi tomonga
ikki uchidan tortishda qayeridan uzilishini so`raydi. Qog`oz yo`l eng ko`p
namlangan joyidan, ushbu tajribada - qog`oz o`rtasidan uziladi (12-rasm). Xulosa:
qog`oz namlanishda o`zining uzilishga bo`lgan mustahkamligining bir qismini
yo`qotadi.
Ilmiybaza.uz
Qog`oz va karton buyumlarning tirishishi. (IV sinf) II va III sinflarda
mehnat darslarida o`quvchilar yelimlashda qog`oz va karton tirishish va buyumlar
yuzi qiyshayib pala-partish ko`rinishini ko`p marta uchratadilar. Ish usullari
bo`yicha o`qituvchi ko`rsatmalari o`quvchilarga tirishish oldini olish yoki uni
kamaytirishga yordam beradi.
IV sinfda o`quvchilar karton qog`oz buyumlar tirishishi sabablari to`g`risidagi
o`z bilimlarini umumlashtirish uchun yetarlicha kuzatishlar to`playdilar. Qog`oz
namlanishi bilan bog`liq yuqorida ta‘riflangan tajribalarni bajarib, o`quvchilar
qog`oz detallar yyelim eritmasidan namni shimishda cho`zilishi, ma‘lum
sharoitlarda esa burmalanishi va tirishishini aniqlaydilar. Bu tirishish detallar
notekis namlanishida ayniqsa sezilarli bo`ladi.
Tirishishning yana bir sababi bo`lib, uni buyum tayyorlashda qog`oz va
kartondan foydalanuvchi har bir kishi bilishi kerak. Namlangan qog`oz qurishdan
keyin o`lchamlari kichrayadi – kirishadi. Bu kirishish ancha bo`lib, tirishishga olib
keladi: yopishtirilgan qog`oz detal qurishda o`lchamlari qisqarib, o`zi yopishtirilgan
materialni tortadi va uning tirishishini chaqiradi.
Tirishishni kamaytirish uchun kam namli quyuq yelimdan foydalanishga
harakat qilish, uni tez, butun detal yuzasini yupqa qatlam bilan qoplashga harakat
qilib surtish kerak. Yassi karton buyumlar va ularning detallarini ikki tomondan
qog`oz bilan yopishtirish yaxshiroq. Hamma hollarda, imkoni bo`lsa, buyumlarni
press ostida quritish kerak.
Kartonning asosiy turlari va undan foydalanish. (III sinf) Yupqa karton
bilan ishlashni o`quvchilar III sinfda qog`oz bilan ishlashning asosiy usullarini
o`zlashtirish va bu material tasnifi hamda muhim sifat xususiyatlari, qog`ozning
muhim xususiyatlari to`g`risida yetarlicha tasavvur to`plagandan keyin boshlaydilar.
3-sinf o`quvchilari karton, uning turlari, tasnifi, muhim xususiyatlari,
qo`llanishi va ishlov berish usullari to`g`risidagi ma‘lumotlarini umumlashtirish
uchun o`qituvchi mehnat darslarida turli metodlardan foydalanadi: aytib berish va
tushuntirish, suhbatlar, ko`rsatib berishlar, kuzatishlar va eng oddiy tajribalar.
Ilmiybaza.uz
Amaliy ishlar jarayonida kartondan turli buyumlar va ularning detallarini
tayyorlashda o`quvchilar bularni bilib oladilar.
Turli amaliy maqsadlarda qo`llaniluvchi material sifatida karton to`g`risidagi
ma‘lumotlarni o`quvchilarga asta-sekin berib borish maqsadga muvofiq bo`lib, ular
o`quvchilar bu material turlari, uning muhim xususiyatlari, qo`lda ishlov berish
xususiyatlari, buyumlardan foydalanish sharoitlari to`g`risida tasavvurlarning
to`planishiga qarab beriladi. Bunday ma‘lumotlarni o`quvchilarga berish uchun
materialni tanlashda o`qituvchi odatda o`quvchilarda to`plangan hayot tajribalaridan
foydalanadi.
O`quvchilar odatda kartondan jildan, kitob muqovalari, qutilar, stol usti
o`yinlar, poyabzal tayyorlashda qo`llanish, o`quv ko`rgazmalar tayyorlashda
foydalanilishini eslaydilar. O`quvchilarga kartondan ishlab chiqarishda, qurilishda
foydalanilishi, masalan asosi bitum shimdirilgan kartondan iborat bo`lgan tol va
ruberoidning qo`llanishi to`g`risida hikoya qilib berish foydali.
Ko`p tarqalgan karton turlari namunalarining sinf to`plamini birgalikda tuzish
karton, uning qo`llanishi, asosiy turlari va xususiyatlari to`g`risidagi bilimlarni
umumlashtirish va tizimlashtirishga yordam beradi. Vazifasiga ko`ra hamda karton
tayyorlash tarkibi bo`yicha tizimlangan karton namunalarini to`plash alohida
qiziqish kasb etadi. O`quvchilar e`tiborini kartonlarning qalinligi, zichligi, yuza
pardozi, rangiga ko`ra tasniflashga qaratish muhim. Masalan, aytish mumkin:
pressshpan – yuqori zichlik va mustahkamlikdagi karton, elektrokarton – silliq
yaltiroq yuzali zich karton, rangli karton. Karton bilan umumiy tanishib chiqqach
o`quvchilar ishlarni bajarish uchun karton tanlashga ongli yondasha boshlaydilar.
Ilmiybaza.uz
13-rasm.
Karton
xususiyatlarini o`rganish:
1 – kartonning sinf
ko`rgazmali majmuasi; 2 –
karton
asosiy
xususiyatlarini
o`rganish
uchun
karton
tarqatma
namunalari to`plami
O`quvchilarga kartonning hamma turlari ham kichik maktab o`quvchilari
kuchlari bilan ishlov berishga to`g`ri kelmasligini tushuntirish zarur. Masalan,
mehnat darslarida nisbatan yupqa - qalinligi 1-1,5 mm bo`lgan kartonlardan
foydalanish mumkin.
Kartonning ba‘zi turlari, masalan pressshpan, poyabzal kartoni, elektrokarton,
shunchalik yuqori zichlik va mustahkamlikka egaki, ularni nafaqat oddiy qaychi,
bichish qaychilari bilan ham kesib bo`lmaydi. Boshlang`ich sinf o`quvchilariga
kartonni chiziq bo`ylab pichoq bilan kesish operatsiyasi to`g`ri kelmaydi, chunki
katta mushaklar kuchini talab etadi.
Karton to`plamini tuzishda qog`oz to`plamini tuzishdagidek namuna tanlash,
joylashtirish va belgilashga bo`lgan yondashuv saqlanib qoladi (13-rasm).
Qog`oz va karton xususiyatlarini taqqoslash. Qog`ozning eng yaqin
qarindoshi karton bilan tanishishda, uning buyumlar yasashda amaliy qo`llanishida
uning xususiyatlarini qog`ozning o`xshash xususiyatlari bilan taqqoslash foydali.
Bunday qiyoslash, taqqoslashlar birinchi darajali politexnik ahamiyatga ega, barcha
materiallarning texnologik xususiyatlari to`g`risida o`quvchilar bilimlarining
to`planishi va tizimlanishiga yordamlashadi – bu xususiyatlarni bilmasdan
materiallarda ishlov berishni amalga oshirib bo`lmaydi.
Makalatura
Ilmiybaza.uz
O`qituvchi qog`oz va karton namunalarini ko`rsatib, bu materiallarning
o`rtasida tayyorlanish materiallari bo`yicha ham, usullari bo`yicha ham ahamiyatli
farq yo`qligini ma‘lum qiladi. Bundan tashqari 1 m2 250 g og`irlikdagi kartonni
ko`pincha qog`oz deb ta‘riflaydilar.
Oddiy tajriba va kuzatishlar qatori bilan o`quvchilar karton qog`oz kabi tolali
tuzilishli varaqli material ekanligini aniqlaydilar. Qog`oz kabi karton ham asosan
o`simlik tolalaridan iborat bo`lib, ularning oralari yyelimli maxsus to`ldiruvchilar
bilan to`ldirilgan.
O`quvchilar qog`oz va kartonning kichik bo`laklarini yirtib olib ularni yirtilish
chiziqlarini kuzatadilar. Ular qog`ozda tolalar mayda va bir turli, kartonda esa ancha
yirikroq, qo`polroq va bir turda emasligini aniqlaydilar. O`qituvchi yordamida
o`quvchilar bu nafaqat qog`oz tayyorlashda asosiy xom ashyo – tolali massa
yaxshiroq maydalanib aralashtirishishiga, balki kartonni tayyorlashda odatda
qo`polroq va arzonroq materiallar poxol va qamishning qo`llanishiga ham bog`liq
ekanligini tushuntiradilar.
O`qituvchi yirtishda yoki ko`p marta bukishda qatlamlarga ajraluvchi karton
namunalarini ko`rsatib, sinfga savol beradi: nima sababdan qatlamga ajralish ro`y
beradi. U karton ishlab chiqarishda uni tayyorlashning ikki usuli qo`llanishini
gapirib beradi. Birinchi usul bo`yicha karton taxminan qog`oz quyilishidek
qo`yiladi: ortiqcha suv siqib olinadi, quritiladi, yuzasi pardozlanadi.
Ikkinchi usul bo`yicha dastlab qo`pol qog`oz varaqlari tayyorlanadi, ular keyin
bir necha qatlam qilib yyelimlanib, ancha-muncha qalin va mustahkam karton
olinadi. Ba‘zan bunday kartonning ustki qatlami yuqoriroq sifatli yoki boshqa
rangdagi qog`oz bilan yyelimlanadi. Bunday karton ba‘zan qatlamlarga ajraladi.
O`qituvchi taklifi bilan uchinchi sinf o`quvchilari qo`lbola kartonni bir necha
qog`oz qatlamini yelimlab tayyorlashlari mumkin. Bunday qo`lbola karton qurishda
tirishib qolmasligi uchun uni bir necha qatlam qog`ozga o`rab, press ostida quritish
kerak. Quritish jarayonida qog`ozni bir necha marta almashtirish yana yaxshiroq -
bu qurishni tezlashtiradi va karton yuqoriroq sifatli bo`ladi.
Ilmiybaza.uz
Qo`lbola karton tayyorlash ishini amalga oshirishda politexnik taqqoslash –
yyelimlangan kartonni yyelimlangan fanera va qatlamli plastiklar bilan solishtirish,
shuningdek bolalarni pape-mashedan buyumlar tayyorlash bilan tanishtirish foydali.
Qog`oz va karton namunalarini bir vaqtda ko`rib chiqish va o`quvchilarga
ularning sifatli xususiyatlarini ko`rsatib, o`qituvchi o`quvchilarga karton qog`oz
kabi yupqa va qalin, silliq va g`adir-budir, zich va g`ovak, egiluvchan va sinuvchan,
yaltiroq va yaltiramaydigan yuzali, rangli bo`lishi mumkinligini ko`rsatib beradi.
Materiallarning
sifat
xususiyatlarini
taqqoslash
o`quvchilarning
barcha
materiallarning muhim xususiyatlari to`g`risidagi tasavvurlarini aniqlashtirish va
umumlashtirishga yordam beradi.
O`quvchilarning
karton
to`g`risidagi
bilimlarini
umumlashtirish
va
mustahkamlashtirish uchun tayyorlanishida kartondan foydalaniladigan buyumlar
ro`yxatini birgalikda tuzishni taklif qilish foydali. O`quvchilar sanoat va oziq-ovqat
tovarlarini joylashtirish uchun qutilar, kitob muqovalari, jildlar, albomlar,
chemodanlar, poyabzal astarlari, o`quv qo`llanmalarini aytadilar.
Mavzu yuzasidan savol va topshiriqlar:
1.Qog`oz va karton haqida tushuncha bering.
2. Qog`oz va kartonning ishlab chiqarishdagi xususiyatlari nimalardan iborat?
3.Ko`rgazmalar va ish qurollari tayyorlash deganda nimalar nazarda tutiladi?
4.Ish joyini tashkil qilish yo`llarini sanang.
5. Qog`ozning turlari haqida ma’lumot bering.