1
KURS ISHI
QO'QON XONLIGI
MUNDARIJA
KIRISH
I - BOB Qo'qon xonligi madaniy hayoti va uning taraqqiyoti xususiyatlari
1.1.Qo’qon xonligining tashkil topishi
1.2. Ma’muriy-hududiy tuzilishi va aholisi geografiyasi
II - BOB Xonlikning boshqaruv tizimi va ijtimoiy-iqtisodiy hayot
2.1. Xonlikning boshqaruv tizimi, mansab va unvonlari
2.2. Xonlikning yerga egalik munosabatlari, savdo-iqtisodiy geografiyasi
XULOSA
Foydalanilgan manba va adabiyotlar ro’yxati
2
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Mustaqil O`zbekistonning uzoq va yaqin o`tmishiga
bo`lgan qiziqish ortib borayotganligi davrimizning o`ziga xos xususiyatidir.
O`zbekiston Respublikasi birnchi Prezidenti I.A.Karimov ta’kidlaganidek
―”Mustaqillik yillari o`z o`tmishimizni, o`z madaniyatimizni xolisona bilib olish
davridir. Bu jahon hamjamiyati tarix oldidagi vazifamizni anglab olish davridir”1.
Darhaqiqat, o`zbek xalqi tarixi, o`zbek davlatchiligi tarixi ijtimoiy-iqtisodiy
va madaniy hayotining rivojlanishi alohida shaxslar tarixi bilan bevosita bog`liqdir.
Qo`qon xonligi tashkil topishi, uning ijtimoiy-siyosiy hayoti masalasini o`rganib,
tadqiq qilish bugungi kunimizning dolzarb masalalaridan biri hisoblanadi.
Kurs ishning maqsadi. Mazkur kurs ishida Qo`qon xonligi tarixini
o`rganishda quyidagi masalalarni yoritishni o`z oldimizga vazifa qilib qo`ydik.
Bular:
1. Qo`qon xonligining tashkil topishi shart-sharoitlarni o`rganish;
2. Qo`qon xonligining siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy hayotiga baho berish;
3. Xonlikning davlat boshqaruvini tadqiq etish;
Kurs ishining vazifasi. Xonlikning tashkil topish sabalarini,sharoitlarini
o’rgangan holda mavzuni yanada yaxshiroq yoritishga hissa qo’shish.Shubhasiz
Qo’qon
xonligi mamlakatimiz
tarixida
muhim
ahamiyatga
ega
davlat
hisoblanadi.Shuning
uchun
ushbu
xonlik
tarixini,uning
ijtimoiy-iqtisodiy
hayotini,davlat boshqaruvini ilmiy jihatdan chuqur tadqiq etish muhim vazifalardan
hisoblanadi.
Kurs ishining ilmiy yangiligi. Ushbu kurs ishi XVIII asr boshlarida tashkil
topgan bu xonlikning tarixini hozirgi qadar yetib kelgan manba va asarlar bilan
taqqoslash orqali o’rgangan holda,bugungi kun uchun mavhum bo’lgan ilmiy
1 I.A. Karimov. O`zbekiston iqtisodiy islohatlarni chuqurlashtirish yo`lida T.. ―”O`zbekiston”, 1995.
3
faktlarni yanada aniqroq holatda ochib beradi.Albatta o’rganish jarayonida xonlik
tarixining boshqa jihatlari ham e’tibordan chetda qolmaydi.
Kurs ishinig o’rganilish darajasi. XVIII ars boshlaridan,ya’ni xonlik tashkil
topgan davrdan boshlab,uning keying arslardagi siyosiy ahvoli, ijtimoiy holati
o’rganiladi.Shuningdek kurs ishi XIX asrdagi jarayonlarni ham o’z ichiga qamrab
oladi.Kurs ishi XVIII asr boshlaridan XIX asr ikkinchi yarmiga qadar bo’lgan davrni
qamrab oladi.
Kurs ishning tuzulishi va hajmi. Kurs ishi: kirish,ikkita bob, to’rtta paragrf,
xulosa ,foydalanilgan manba va adabiyotlardan tashkil topgan.
4
I - BOB Qo'qon xonligi madaniy hayoti va uning taraqqiyoti xususiyatlari
1.1.Qo’qon xonligining tashkil topishi. XVIII asrning boshlarida Farg‘ona
vodiysida shakllangan yangi davlat – Qo‘qon xonligiga mahalliy aholi vakillari
bo‘lgan ming urug‘i asos soldi. Chunonchi, XVII asrning oxiri – XVIII asr
boshlarida ashtarxoniylarning siyosiy va ijtimoiy hayotida yuz bergan tushkunlik,
Farg‘ona vodiysi iqtisodiy mustaqilligining o‘sishi hamda 1704 yilda Chodak
xo‘jalarining isyon ko‘tarib, Farg‘onaning bir qismini egallashi bunga shart-sharoit
yaratib berdi. Ammo, Farg‘onaning shimoli va shimoli – g‘arbidagi Koson, Asht,
Chodak hududlari xo‘jalar qo‘l ostida bo‘lsa –da, ular mustaqil davlatga asos sola
olmadilar.
Ma’lumotlarga ko‘ra, ming urug‘ining boshlig‘i, taxminan 1669-1670 yillarda
tug‘ilgan Shohruhbiy ibn Ashur Muhammad (1709-1721 yy.) Chodak xo‘jalari
qo‘lida bo‘lgan siyosiy hokimiyatni kuch bilan tortib olib, 1709/1710 yilda Farg‘ona
vodiysidagi minglar sulolasi hukmronligiga asos soldi. Ammo, uning hokimiyati
hali ashtarxoniylardan to‘la yoki batamom mustaqil emas edi. Chunki manbalarda
Shohruhbiyning nomi ashtarxoniy Abulfayzxondan so‘ng tilga olinib, Shohruhbiyga
Buxoro xoni tomonidan otaliq unvoni berilgani eslatiladi. Shohruhbiy Buxoro
xonligidan mustaqil ravishda (nisbatan bo‘lsa ham) siyosat olib borishga harakat
qilib, minglar sulolasi tasarrufidagi yerlarni kengaytira boshladi. Shohruhbiy
hukmronligi davrida Qo‘qon, Namangan, Marg‘ilon, Konibodom, Isfara va ularning
atroflaridagi qishloqlar minglar sulolasi qo‘lida bo‘lgan.1
Shohruhbiyning o‘g‘li va vorisi Muhammad Abdurahimbiy (1721-1733 yy.)
taxtga o‘tirganidan so‘ng minglar tasarrufidagi yerlar yanada kengaya boshladi.
Abdurahimbiy 1724 yilda Andijonni, 1725 yilda Xo‘jandni, 1726 yilda O‘ratepani
bosib olib, xonlik hududlariga qo‘shib oldi. U qisqa muddat bo‘lsa-da Buxoroga
qarashli Samarqand va Kattaqo‘rg‘onni egallab, Shahrisabzga ham tahdid solgan.
1 Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012
5
Abdurahimbiy Qo‘qon (Xo‘qand) qishlog‘i o‘rni va atrofida yangi shaharga (dastlab
Qal’ai Rahimbiy deb nomlangan, keyin esa Qo‘qon) asos soladi va bu shahar
xonlikning poytaxtiga aylanadi.1
1733-1750 yillarda hukmronlik qilgan Muhammad Abdulkarimbiy ibn
Shohruhbiy asosiy e’tiborini mudofaa ishlariga qaratdi. U xonlikning poytaxti
Qo‘qonda Isfara, Qatag‘on, Marg‘ilon, Haydarbek nomli darvozalar qurdirib, shahar
atrofini mustahkam devor bilan o‘ratib oldi. Shu bilan birga u 1741-1745 yillardagi
qalmoqlar (jung‘orlar) ning Farg‘onaga qilgan hujumlariga zarba berdi.
Abdulkarimbiy qalmoqlarga qarshi kurashda qirg‘iz-qipchoqlar va O‘ratepa hokimi
Fozilbiy yuz yordamiga tayandi hamda xonlik mustaqilligini saqlab qoldi.
Abdulkarimbiy 1750 yilda vafot etganidan so‘ng, xonlik taxtiga uning o‘g‘li
Abdurahmon o‘tirdi. Ammo, u taxtga to‘qqiz oy o‘tirib, so‘ng Marg‘ilonga hokim
etib jo‘natildi hamda taxtga Abdurahimbiyning ikkinchi o‘g‘li Erdonabiy o‘tirdi.
1753 yilda qalmoqlarning tazyiqi va talabi bilan ularning qo‘lida garov sifatida
ushlab turilgan Bobobek xonlik taxtiga ko‘tarildi. Lekin, oradan bir yil ham o‘tmay
O‘ratepa yurishi vaqtida Bobobek Beshariqda o‘ldirildi hamda Erdonabiy (1755-
1769 yy.) qayta Qo‘qon taxtini egalladi. Xitoylik geograflarning ma’lumotlariga
ko‘ra, uning hukmronligi davrida, 1759-1760 yillarda Farg‘ona to‘rtta mulk:
Andijon, Namangan, Marg‘ilon va Qo‘qonga bo‘lingan bo‘lib, ular ichida Qo‘qon
yetakchilik qilgan. Erdonabiydan so‘ng taxtga Shohruhbiyning uchinchi o‘g‘li
Shodibekning farzandi Sulaymonbek o‘tiradi. Uning taxni egallashida urug‘
oqsoqollarining ko‘magi katta bo‘lgan bo‘lsa-da u atigi 6 oy hukmdorlik qildi.2
1770 yilda Qo‘qon taxtiga Abdurahmonbiyning o‘g‘li Norbo‘tabiy (1770-
1801 yy.) o‘tiradi. Norbutabiy Markaziy hikimiyatni mustahkamlashda, bo‘ysunmas
hokimlar qarshiligini bostirishda nisbatan muvaffaqiyat qozonadi. U Chust va
Namangandagi g‘alayonlarni bostirganidan so‘ng, bu shaharlarga o‘z odamlarini
hokim etib tayinlaydi. Norbutabiy bir qancha urinishlardan so‘ng Andijon, O‘sh,
1 Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012
2 Azamat Ziyo. O`zbek davlatchiligi tarixi. T., ―Sharq, 2000.
6
Xo‘jand va yaqin atrofdagi qo‘shni hududlarni bosib oladi. U 1799 yilda Toshkentni
ham bosib olishga harakat qildi, ammo, uning yuborgan qo‘shinlari mag‘lubiyatga
uchradi.
Norbo’tabiydan so‘ng uning o‘g‘li Olimxon (1801-1810 yy.) taxtga o‘tirib,
Qo‘qon xonligining siyosiy qudratini mustahkamlash, mamlakat hududlarini
kengaytirishga alohida e’tibor berdi. Natijada Qo‘qon xonligining siyosiy mavqeyi
oshib bordi. Olimxon davriga kelib Qo‘qon xonligidagi davlat boshqaruvi oldingi
davlatlar boshqaruv tizimidan deyarli farq qilmas edi. Uning davrida Qo‘qon davlati
kuchayib borishi bilan davlatning siyosiy maqomi ham o‘zgaradi. Agar Qo‘qonning
dastlabki hukmdorlari “biy” va “bek” unvoni bilan mamlakatni idora qilgan
bo‘lsalar, Olimxon davridan boshlab (1805 yil) hukmdorlar rasman “xon” deb
yuritila boshlandi.1
O‘z davrida Olimxon harbiy yurishlar qilib o‘ziga yangi viloyatlarni,
jumladan Ohangaron vohasi, Toshkent, Chimkent, Turkistonni bo‘ysundirishga
muvaffaq bo‘ldi. Qisqa muddat O‘ratepani ham egalladi, Jizzax va Zominga
yurishlar qildi. Harbiy islohatlar o‘tkazib, markazlashgan va kuchli davlat tuzish
uchun harakat qilayotgan Olimxonning siyosatidan norozi bo‘lgan ayrim zodagonlar
guruhi unga qarshi fitna tayyorlay boshladilar. Olimxon o‘z hokimiyatini
mustahkamlash maqsadida ukasi Rustambekni, bir nechta sarkardalarni, din
peshvolarini o‘ldirtirib yuboradi. Manbalarning ma’lumot berishicha, bu
voqealardan so‘ng kuchayib ketgan fitnachilarga Olimxonning ukasi Umarbek
boshchilik qilgan. Natijada, 1810 yilda Olimxon Toshkentdan Qo‘qonga
qaytayotganda, Oltiqush mavzesida o‘g‘li Shohruhbek bilan birga Qambar Mirza
tomonidan otib o‘ldiriladi.
Manbalarga ko‘ra, Umarxon (1810-1822 yy.) hukmdorligi davrida yirik yer
egalari, harbiy sarkardalar va ruhoniylarning mavqeyi yanada oshadi. U davlat
boshqaruvi ishlarida izchil tartib, qonun – qoidalar o‘rnatdi va diniy ishlarni tartibga
1 Sh.Vohidov. Qo`qon xonligida unvon va mansablar ―Sharq yulduzi, T., 1995
7
soldi. Natijada, 1818 yilda Umarxon ruhoniylarnng roziligi bilan “amir al-muslimin”
unvonini olib ham diniy, ham dunyoviy hokimiyatga ega bo‘ladi.
Muhammad Hakimxon ma’lumotlariga ko‘ra, Umarxon davrida Amir Temur
va Sulton Husayn Boyqaro zamoniga taqlidan unvon va lavozimlar joriy etilib,
ularga hokimiyatga yaqin shaxslar tayinlanadi. Shuningdek, Olimxon zulmidan
qochib ketgan ayrim amaldorlar Umarxon xizmatiga qaytib kelib, lavozimlarni
egallaydilar.
Qo‘qon xonligining O‘rta Osiyo mintaqasidagi siyosiy jarayonlar va o‘zaro
munosabatlarga faol aralashuvi ham Umarxon davridan boshlanadi. O‘z darvida
Umarxonning elchilari Xiva, Xitoy va Turkiya davlatlariga jo‘natilganligi
ma’lum.N.Petrovskiy Umarxon hukmronligi davri haqida quyidagi ma’lumotlarni
beradi: “Umarning xonligi ham oldingi xonlarnikidek davom etdi, ya’ni, u o‘z
yerlarini kengaytirdi. Bu xon davrida Turkiston viloyati musulmonlarning Hazrat
(Sulton al-orifin Ahmad Yassaviy davf etilgan Turkiston) shahri bilan birga zabt
etildi. Umarxon xalq sevib ardoqlagan xonlardan biri bo‘ldi. Qo‘qonda ikki qator
she’r tarqalgan bo‘lib, unda Umarxon haqida juda iliq va yaxshi so‘zlar aytilar edi”.
1822 yilda Umarxon kasallanib vafot etganidan so‘ng, taxtga uning o‘g‘li
Muhammadalixon (Madalixon) (1822-1842 yy.) o‘tiradi. Uning hukmronligi
davrida Qo‘qon xonligining hududi yanada kengayib, qirg‘izlarning ba’zi tumanlari
xonlikka qo‘shib olinadi hamda Ko‘lob, Hisor, Badaxshon, Darvoz, Maschoh kabi
viloyatlar Muhammadalixon hukmronligini tan oladilar. Muhammadalixon
hukmronligining dastlabki yillari yaxshi va odilona kechgan. U 1826-1831 yillar
davomida Qashg‘arga yurishlar qilib, bu yerdagi musulmonlarni xitoyliklar
zulmidan ozod qildi hamda 70 ming uyg‘ur musulmonlarini Andijon viloyatiga
ko‘chirib keltirdi. Natijada din peshvorlari Muhammadalixonga “G‘oziy” (“din
homiysi”, “din yo‘lida kurashuvchi”) unvonini berdilar.
1840 yilda Muhammadalixonning bosh maslahatchisi, davlatni boshqaruv
ishlarida katta tajribaga ega bo‘lgan Haqquli mingboshining tuhmatga uchrab xon
tomonidan qatl etilishi shusiz ham qaltis bo‘lib turgan vaziyatni yanada
8
keskinlashtirib yubordi. Undan tashqari xon davlat ishlariga loqayd bo‘lib, asosiy
vaqtini haramida o‘tkaza boshladi. Natijada davlatni boshqaruv ishlarida
suiste’molliklardan umumiy noroziliklar boshlanib, xonni ag‘darish uchun fitna
tayyorlana boshladi. Lekin o‘z kuchlari bilan fitnani amalga oshirishga ko‘zi
yetmagan bir guruh Qo‘qon amaldorlari boshqa xon saylash maqsadida Buxoro
amiri Nasrulloga noma yozib, undan yordam so‘rashdi. Qo‘qon yurishi uchun
bahona topolmay turgan Amir Nasrullo bu taklifni tezda qabul qilib, 1842 yil aprelda
Qo‘qonni bosib oldi. Qo‘qondan oilasi bilan Namangan tomonga qochgan
Muhammadalixon tutib keltirilib, oilasining bir qismi bilan qatl ettirildi.
Amir Nasrullo Qo‘qon xonligining Buxoroga qo‘shib olinganligini e’lon
qilib, Qo‘qonda o‘z noibi Ibrohim dodhoh Mang‘itni qoldiradi. Ammo, Ibroxim
dodhohning Qo‘qon xalqiga o‘tkazgan jabr-zulmi, soliqlarning haddan tashqari
oshib ketishi natijasida aholi qo‘zg‘olon ko‘tarib, Buxoro hukmronligidan ozod
qilish
uchun
qipchoqlarni
yordamga
taklif
etadilar.
Qipchoqlar
Muhammadalixonning
qarindoshi
Sherali
boshchiligida
Qo‘qonga
kelib,
buxoroliklarni tor-mor etdilar hamda Sheralixon (1842-1845 yy.) taxtni egalladi.
Qipchoqlar esa shu vaqtdan boshlab uzoq vaqt xonlikda etakchi mavqega ega
bo‘ldilar.
Umuman olganda, XIX asrning o‘rtalariga kelib Qo‘qon xonligidagi siyosiy
jarayonlar hamda ichki ahvol yanada og‘irlashgan edi. So‘nggi tadqiqotlarga ko‘ra,
buning sababi birinchidan, o‘troq aholi ko‘chmanchi va yarim ko‘chmanchi bo‘lgan
qipchoqlar hokimiyatni tan olmaganlar. Xonlik hududlaridagi ba’zi viloyat
hukmdorlari Musulmonqo‘lga qarshi chiqdilar. Ikkinchidan, hokimiyatda yuqori
mavqeni egallash hamda xonga ta’sir o‘tkazish uchun qipchoqlar orasida ham o‘zaro
kurashlar borardi. Bu kurashlarda qipchoqlarning qulon urug‘idan bo‘lgan
Musulmonquli ham faol ishtirok etgan. Uchinchi sabab esa, qipchoqlarning o‘troq
aholiga nisbatan yuritgan siyosati edi. Qipchoqlar o‘troq aholiga nisbatan
bepisandlik nazari bilan qarab, boshqa elat va etnik guruhlarni kamsitganlar.
To‘rtinchidan esa, tashqi omil – Rossiya imperiyasining asta-sekinlik bilan xonlik
9
hududlariga bostirib kirishi siyosiy jarayonlarning yanada keskinlashuviga sabab
bo‘lgan edi.
Xonlikdagi ichki nizolar tashqi dushmanlarga nihoyatda qo‘l kelgan edi.
Bunday vaziyatdan unumli foydalangan chor Rossiyasi qo‘shinlari 1864 yilda
Turkiston va Chimkentni bosib oldi. 1865 yil bahorida ular Toshkentga yaqinlashib,
Niyozbek qal’asini egalladilar1. Uzoq qamaldan so‘ng 17 iyunda Toshkent
egallandi. 1876 yil 19-fevralda 150 yildan ko‘proq hukm surgan Qo‘qon xonligi
tugatilib, uning hududlari Rossiya imperiyasi tomonidan bosib olindi va uning
o‘rniga Farg‘ona viloyati tashkil etildi.
1.2. Ma’muriy-hududiy tuzilishi va aholisi geografiyasi. XVIII asr
oxirlarida xonlikning hududi faqat Farg‘ona vodiysidan iborat bo‘lib, bu davrda
Norbo‘tabiy vodiydagi barcha beklik va viloyatlarni o‘z itoatiga kirgizib, ularni
Qo‘qonga bo‘ysundirdi. Uning davrida Andijon va Marg‘ilon viloyatlari vodiydagi
eng katta mulklar edi. Olimxon davrida xonlik hududlari Toshkent va uning
atrofidagi yerlar hisobidan ancha kengaydi. Tarixiy manbalarda Toshkent mulki —
viloyat, shahar, Toshkent va Dashti Qipchoq viloyati nomlari bilan tilga olinadi.
1 Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012
10
Uning hududlariga Ohangaron, Chinoz, Toshkent atrofi, Sirdaryo bo‘ylaridagi
Turkiston shahri va uning atroflari kirgan. Bu mulkning hokimlari manba va
hujjatlarda hokim, hukmdor, voliy, noib atamalari bilan tilga olinadi. Umarxon
davrida Xo‘jand, O‘ratepa va Jizzax atrofidagi yerlarga ham ketma-ket yurishlar
qilinib, 1817 yilda O‘ratepa bosib olinadi.
Muhammadalixon davrida xonlikning hududlari yanada kengayadi. Bu
davrda xonlik shimolda Rossiyaga qarashli Tashqi Sibir okrugi bilan, g‘arbda Xiva
va Buxoro amirligi bilan, janubda Qorategin, Darvoz va undan uzoqroqdagi yerlar
– Shug‘non, Ro‘shon va Vaxon (bu hudud Qo‘qonga nomigagiga qaram bo‘lgan)
Ko‘lob bilan, sharqda Qashg‘ar bilan chegaralangan. Xonlik yerlariga Sirdaryo bilan
Qorategin o‘rtasida joylashgan Farg‘ona hududlari, Sirdaryoning o‘ng qirg‘og‘ida
joylashgan Namangan, Xo‘jand va boshqa shaharlar, Buxoro amirligi va Qo‘qon
xonligi o‘rtasida joylashgan Qurama viloyati, Turkiston, Sirdaryoning quyi
oqimidagi to Balxash ko‘ligacha bo‘lgan qirg‘izlar yashaydigan yerlar, ko‘chmanchi
qirg‘izlar yashaydigan Billur tog‘ining sharqiy etaklari, 1830 yildan boshlab g‘arbiy
etaklari ham kirgan.1
XIX asr manbalarida Qo‘qon xonligi beklik, ba’zan viloyat va sarkorlik
sifatida tilga olingan ma’muriy – hududiy qismlarga bo‘lingan hamda ularni xon
tomonidan tayinlanadigan beklar, hokimlar va sarkorlar boshqargan. Ayrim
manbalar (A. Kun) Qo‘qon xonligidagi 15 ta beklikning nomini keltiradi. Bular:
Qo‘qon va uning atrofi, Marg‘ilon, Shahrixon, Andijon, Namangan, So‘x, Mahram,
Buloqboshi, Aravon, Baliqchi, Chortoq, Navkat, Koson, Chust va Bobo darhon.
“Turkestanskie vedomosti” (1876, №13) to‘plamida esa Asaka, Marg‘ilon, Baliqchi
O‘sh, So‘x, Koson va O‘zgan sarkorlik sifatida ham tilga olinadi.2
Hokimlar va hududiy bo‘linma boshliqlari xon oilasi a’zolari, unga yaqin
guruhlar, yuqori tabaqa vakillari hamda etakchi qabilalar sardorlari orasidan
tayinlangan. Misol uchun, Xudoyorxon davrida ettita beklik xonning o‘g‘illari va
1 Azamat Ziyo. O`zbek davlatchiligi tarixi. T., ―Sharq, 2000
2 Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012
11
yaqin qarishdoshlari tomonidan boshqarilgan. O‘z navbatida hokimlar viloyat
hududlarini o‘zlarining farzandlari va qarindoshlariga bo‘lib berganlar. Qo‘qon
xonligining ma’muriy-hududiy boshqaruv tizimida bek (hokim, voliy) va uning
o‘rdasi alohida o‘rin egallagan. Xon tomonidan tayinlangan hokim va qozi ko‘plab
vakolatlarga ega bo‘lgan. Bek o‘rdasida ham xon saroyidagidek yuzlab amal va
unvonlar joriy etilgan bo‘lib, ular mahalliy aholidan yig‘iladigan soliq hamda
to‘lovlar hisobidan kun kechirishgan. Beklar xonning itoatkor vassallari bo‘lib,
mamlakatni idora etishida uni qo‘llab-quvvatlashlari, zarur bo‘lganda unga yordam
berishlari, uning hurmat-izzatini joyiga qo‘yishlari, kerakli vaqtda o‘z qo‘shinlari
bilan harbiy yurishlarda ishtiroq etishlari va sovg‘a-salomlar yuborib turishlari lozim
bo‘lgan.
Qo‘qon xonligida Qo‘qon, Toshkent, Andijon, Namangan, Marg‘ilon,
Chimkent, Jizzax, O‘sh, Xo‘jand, O‘ratepa kabi aholisining soni jihatidan katta,
hunarmandchilik va savdo rivojlangan, mamlakat ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy,
madaniy hayotida muhim ahamiyatga ega bo‘lgan o‘nlab shaharlar mavjud bo‘lgan.
Xonlikning poytaxti Qo‘qon shahri bo‘lib, u mamlakatning siyosiy, ijtimoiy-
iqtisodiy va madaniy markazi edi.1
XIX asrda xonlikning chegara hududlarini bir necha qal’a va istehkomlar
muhofaza qilgan. Ular jumlasiga Oqmasjid, Avliyoota, Pishpak, To‘qmoq, Qurtka,
Niyozbek, Mahram kabilarni kiritish mumkin. Chu vodiysi bo‘ylab bunyod etilgan
istehkomlar esa nafaqat chegara muhofazasi uchun, balki ularning atrofidagi shahar
va qishloqlarni itoatda ushlab turish uchun ham hizmat qilgan. Ushbu shahar va
qal’alarda harbiy qism hamda ularga boshliq bo‘lgan botirboshilar bo‘lgan. Mudofaa
maqsadlari uchun qurol va aslahalar saqlangan.
Xonlik
tarkibiga
kiruvchi hududlar aholisining joylashuvi va turmush tarzi bir – biridan farq qilgan.
Toshkent vohasi va Farg‘ona vodiysining sug‘orilib dehqonchilik qilinadigan qismi
aholi joylashuvi jihatidan zich bo‘lib, ular o‘troq hayot kechirganlar. Sahro, tog‘ va
tog‘ oldi tekisliklaridan iborat hududlarda ko‘chmanchi va yarim ko‘chmanchi aholi
1 N.Norqulov, U.Jo`rayev. O`zbekiston tarixi. T.,Sharq 2010.
12
yashagan. Xonlikdagi aholi soni haqida manbalar turli ma’lumotlar beradilar. Bu
ma’lumotlarga ko‘ra, XIX asrning boshlarida xonlikda (Toshkent va Turkistonni
ham qo‘shib hisoblaganda) aholi soni 1 million, XIX asrning o‘rtalarida 1,5-2
million, XIX asrning ikkinchi yarmida 3 million kishi bo‘lgan bo‘lsa, Rossiya
imperiyasi tomonidan ko‘plab hududlarning bosib olinishi hamda ularning
bosqinchilar ma’muriyati tarkibiga kirishi natijasida xonlik tasarrufidagi Farg‘ona
vodiysida 2 millionga yaqin aholi qolgani taxmin qilinadi. Aholi tarkibida o‘troq
aholi ko‘chmanchi va yarim ko‘chmanchi aholiga nisbatan ko‘pchilikni tashkil
etgan. XIX asr boshlarida aholining 40 foizdan ortig‘i ko‘chmanchi va yarim
ko‘chmanchi bo‘lsa, shu asrning oxiriga kelib ular 15 foizni tashkil etgan. Xo‘jalik
mashg‘ulotlariga
ko‘ra,
o‘troq
aholining
asosiy
qismi
dehqonchilik,
hunarmandchilik, kosiblik hamda savdo-sotiq bilan band bo‘lsa, ko‘chmanchi va
yarim ko‘chmanchi aholi chorvachilik bilan shug‘ullangan.1
Manbalarning ma’lumotlariga ko‘ra, XIX asrning boshlarida qirg‘izlar,
qalmoqlar, uyg‘urlar, qoraqalpoq, qozoq va qipchoqlar Xitoy hukumati tazyiqi
ostida Sharqiy Turkistondan Farg‘ona vodiysigacha ko‘chib kelishga majbur
bo‘lganlar. Shuningdek, xonlikning ayrim shaharlarida lo‘lilar, hindlar, afg‘onlar,
arablar va boshqa Osiyo xalqlari istiqomat qilganlar. Turkiston general-
gubernatorligi tashkil topganidan so‘ng yahudiylar, armanlar va boshqa millat
vakillari ham yashaganlar.2
1 R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003.
2 R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003.
13
II - BOB. Xonlikning boshqaruv tizimi va ijtimoiy-iqtisodiy hayot
2.1. Xonlikning boshqaruv tizimi, mansab va unvonlari. O‘zbeklarning
ming qabilasi (urug‘i) boshliqlaridan biri Shohruhbiy asos solgan Qo‘qon
xonligidagi davlat boshqaruv tizimi o‘rta asrlarda Movarounnahrda hukm surgan
musulmon davlatlari boshqaruv tizimidan farq qilmas edi. Xonlikda Buxoro
amirligida bo‘lgani kabi Amir Temur davrida shakllangan hamda Shayboniylar
davrida qisman islohot qilgan davlat boshqaruvi va tizimi mavjud bo‘lgan. Xonlikda
eng oliy va markaziy unvon xon unvoni bo‘lib, uning hukumati cheklanmagan.
Farmon berish va uning bajarilishini nazorat etish salohiyatlari xonning qo‘lida
bo‘lgan.1
Xonlikning ming qabilasidan bo‘lgan hokimlar turli yillarda Shahrisabz,
Urgut, Mog‘iyon, Urmitan viloyatlari va bekliklarida ham hukm surganlar. Olimxon
davrigacha (1798y.) ming urug‘i boshliqlari XIX asrning boshlarida biy unvoni bilan
hokimiyatni boshqarganlar. Olimxon 1805 yilda o‘zini rasman xon deb e’lon qildi.
1 Ahmedov B.R.O’zbekiston xalqlari tarixi manbalari. Toshkent. 2001 yil.
14
Xon unvoni bilan hokimiyatni boshqargan Umarxon (1810-1822yy.) 1818 yilda
o‘zini “amir ul-muslimin” deb e’lon qildi. 1822 yilda Muhammad Alixon ham xon
unvoni bilan taxga o‘tirgan1.
Xon avlodlari xonzoda, amirzoda, mirzoda, shahzoda, to‘ra deb atalganlar.
Xonlikdagi davlat nizomi mutlaq yakka hokimlik bo‘lib, xonning o‘zi
cheklanmagan hokimiyatga ega bo‘lsa-da, ma’lum tarixiy davrlarda uning salohiyati
va hokimiyati cheklanib, saroy amaldorlari hamda qo‘shin boshliqlarining xonga
ta’siri kuchli bo‘lgan. Bunga Musulmonqulining mingboshi va otaliq bo‘lgan
davrini (Xudoyorxon davrida, 1844-1852yy.) yoki Aliqulining amirlashkarlik va
vazirlik davrini (Sulton Sayidxon, 1863-1865 yy.) misol qilib keltirish mumkin. Bu
holat xonning siyosiy kuch qudrati ma’lum iqtisodiy asoslarga hamda ma’lum
ijtimoiy guruhlar faoliyatiga bog‘liq bo‘lgan deyishga asos bo‘ladi.Mamlakatda xon
eng katta va yirik mulkdor bo‘lib, xonlik hududidagi barcha boyliklarga, yer, suv,
qo‘riq yerlar, ko‘l-u anhorlarga egalik qilgan. Ulardan keladigan zakot, xiroj,
tanobona va boshqa soliqlar shaklidagi daromadlar xon xazinasini muntazam
ravishda to‘ldirib turgan. Xon va uning qarindoshlari, saroy ahli va ma’muriyat,
qo‘shinlar va qo‘shin boshliqlari asosan soliqlar hisobidan rag‘batlantirilgan.2
Manbalar ma’lumotlariga ko‘ra, xon saroyida mingboshi boshchilik qiladigan
Kengash tuzilgan bo‘lib, bu kengash saroydagi davlat ahamiyatiga molik muhim
ishlarni ko‘rib chiqqan. Dasturxonchi, risolachi va boshqa muhim amaldorlar a’zo
bo‘lgan ushbu kengash davlat boshqaruvida muhim ahamiyatga ega edi.
Qo‘qon xonligida unvonlar va mansablar ular ijrochilarining vazifalari hamda
martabalariga qarab harbiy, harbiy-ma’muriy, saroy unvon va mansablari hamda
ma’muriy vazifalari, diniy mansab va unvonlar hamda diniy qozixona amallariga
bo‘linar edi .Xon saroyida quyidagi harbiy mansab va unvonlar joriy etilgan:
Amir ul-umaro – amirlar amiri. Xon tomonidan keng vakolatlar berilgan
(davlatdagi muhim ishlar, amaldorlarni amalga qo‘yish va olish, davlatdagi ichki
1 Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012
2 Sh.Vohidov. Qo`qon xonligida unvon va mansablar ―Sharq yulduzi, T., 1995
15
tartibni saqlash, saroydagi tartib – intizom kabilar) shaxs bo‘lib, xondan keyingi eng
yuqori mansab hisoblangan;
Amirlashkar – amir ul-umarodan keyingi mansab. Qo‘qon xonligida mingboshi
harbiy unvonining vazifalari, darajasi amirlashkarlikka teng bo‘lgan;
Mingboshi – ma’mur sifatida ming nafar otliq askar beradigan mulkning hokimi.
Bu unvondagi shaxs harbiy yurishlar vaqtida qo‘shinni boshqarib, lashkarboshi
unvonini olgan. Bu unvonning egasi vazirlikka ham da’vogar bo‘lgan. Bu unvon
Sheralixon davrida (1842-1844 yy.) yuqori darajadagi vazifaga aylanib ketgan;
Botirboshi – botir bahodirlar boshlig‘i. Besh yuz kishidan ko‘p lashkarga boshchilik
qilgan. Viloyatlarda botirboshi harbiy va qo‘shin ishlariga mas’ul edi. Botirboshi
ba’zan qurilish hamda sug‘orish ishlariga ham boshchilik qilgan. (Ulug‘ nahr arig‘i,
Otabek botirboshi).
Qo‘shbegi – harbiy qo‘shinning boshlig‘i. Bu mansab yurish va jang vaqtlarida
berilib, uning egasi mingboshi unvonini olishga da’vogarlik qilgan hamda alohida
viloyatga ham hokim bo‘lishi mumkin edi.
Voli yoki voliy (noib, muovin) – tobe etilgan viloyat va tumanlarda xonning
o‘rinbosari. Viloyatlarda lashkar unga itoat etgan hamda u viloyatning harbiy
ma’muriy ishlariga boshchilik qilgan.
Qal’abon yoki kutvol – Qo‘qon xonligining chegaralarida joylashgan qal’a va
istehkomlarining hokimi bo‘lib, shu hududlarning harbiy-ma’muriy, xiroj va boj
olish ishlariga javobgar bo‘lgan. Harbiy maqsadga ko‘ra, qal’abon vazifasiga
dodxohdan qushbegigacha bo‘lgan shaxslar tayinlangan.
Qo‘rboshi – qo‘rxona ya’ni aslahaxona boshlig‘i. Bu mansab egasi xon va
mingboshiga itoat etgan. Qo‘rboshi qo‘rxona, miltiqxona, to‘pxonalarga boshchilik
qilib,xomashyo topib kelishdan tortib to tayyor mahsulot ishlab chiqarish va ularni
xon qaroriga binoan tarqatib berish jarayoniga javobgar bo‘lgan.
Yofar – soqchilar boshlig‘i. Bu mansab egasining guruhi yuz nafar askardan iborat
bo‘lgan. Yofar o‘z guruhining hisob-kitobi, yillik xarajatini askarlari uchun
16
xazinadan olib bergan. Manbalarda yofarlar g‘allagir (g‘alla oluvchi), javgir
(bug‘doy oluvchi) va sarpo oluvchi sifatida ham qayd etilgan.
To‘pchiboshi – to‘pchilar, zambarakchilar guruhi boshlig‘i.
To‘qsabo – o‘zlarining tug‘iga ega bo‘lgan harbiy guruhning boshlig‘i.
Ponsadboshi – besh yuz nafar askardan iborat guruh rahbari.
Yuzboshi – yuz kishilik harbiy dasta boshlig‘i.
Panjohboshi – ellikboshi, ellik nafarli harbiy guruh boshlig‘i.
Dahboshi – o‘n kishilik harbiy guruh boshlig‘i.
Qorovulbegi – soqchilar va qorovullar boshlig‘i.
Harbiylar qatoriga askar, sarboz, nukar, sipohi, mergan, mahram, botur,
to‘pchi, zanbarchi, qo‘rchi, qorovul kabilar ham kirib, qo‘shin safida, nog‘orachi,
surnaychi, to‘g‘chi (bayroqdor) kabilar ham xizmat qilganlar. Bu harbiy unvonlar
orasida mingboshidan ponsadboshigacha bo‘lganlari oliy unvonlar, qo‘rboshidan
qorovulboshigacha bo‘lganlar o‘rta unvonli mansablar, qolganlari esa past unvonlar
hisoblangan. Ellikboshidan mingboshigacha bo‘lgan harbiy lavozimdagi amaldorlar
o‘z xizmatlariga mulozimlar olganlar. Ponsadboshidan yuqori mansabdagi
harbiylarga yana mirzolar va munshiylar ham hizmat qilgan. Manbalarda
harbiylarga saroydan yiliga turli hajmdagi maosh berilganligi qayd etilgan.
Qo‘qon xonligidagi saroy unvon va mansablari quyidagilar edi: 1
Otaliq – xon yoki xonzodaning murabbiysi, ularning homiylari. Ular tarbiyalagan
xonzoda taxtga o‘tirganidan so‘ng, otaliqlar ham yuqori mansab va unvonlarni
egallaganlar.
Beklarbegi – beklarning begi. Bu unvon xonning vorisiga yoki ba’zi viloyatlarning
hokimiga berilgan.
Biy – turkiy qabilalarning boshliqlari.
Devonbegi – xon devonining boshlig‘i, Qo‘qon xonligi viloyatlaridan Toshkent va
Dashti qipchoq mulkida ham devonbegi mansabi bo‘lgan.
1 Sh.Vohidov. Qo`qon xonligida unvon va mansablar ―Sharq yulduzi, T., 1995
17
Xazinachi – davlat xazinasining hisob-kitobiga javobgar shaxs. Xazinachilar
viloyat markazlarida ham faoliyat yuritgan.
Inoq – xonning xos va sirdosh mulozimi.
Eshikog‘asi yoki chehraog‘asi – eshik oldidagi soqchi, posbon. Xon mahramlari
va soqchi-mulozimlarining boshlig‘i. Notanish kishilarni xon huzuriga ijozatsiz
qo‘ymaslikka javobgar shaxs.
Parvonachi – bu unvon egasi xon nomiga kelgan xat va arizalarni saroyga olib kirib,
javobini olib chiqqan. Bu unvon boshqa unvon sohiblariga ham berilgan.
Dodxoh – xon oldiga fuqarolarning xohish-istak hamda maqsadlarini bayon etish
huquqiga ega mansab, saroy unvoni.
Dasturxonchi – xon dasturxoniga, umuman, oshxonasiga javobgar saroy mansabi.
Saroy qorovulbegisi – xon o‘rdasining soqchilariga boshliq bo‘lgan saroy amaldori.
Tunqator – tun bo‘yi uyg‘oq bo‘ladigan soqchi. Xonning dam olishi va yurishlari
vaqtida qo‘riqchilik qilib, xonning yaqin kishilaridan tayinlanadigan amaldor.
Oftobachi – xonning xos mulozimlaridan bo‘lib, uning yuvinishi va tahorati vaqtida
xizmat qiladigan amaldor.
Sharbatdor – eng oliy va faxriy unvonlardan bo‘lib, xonning xos majlislari va
safarlarida hizmatda bo‘lgan.
Hidoyatchi – xon saroyiga yuborilgan tortiq va sovg‘alarni qabul qilib olib, xon
nazaridan o‘tkazuvchi amaldor.
Shig‘ovul – saroyga tashrif buyurgan elchilar va choparlarni xon huzuriga boshlab
kiruvchi amaldor. Manbalarga ko‘ra, bu mansabdagi amaldorning vazifalari keng
bo‘lgan.
Sarkor – saroydagi xon amaldorlarining boshlig‘i. Bu mansabdagi shaxs xonga
tegishli shifoxonalar, korxonalar hamda qurilish ishlariga ham boshchilik qilgan.
Qushbegi (mirishkor) – ov paytida xonga hamrohlik qiladigan mansab egasi.
Qushbegining ovchi itlari, lochin va burgutlari bo‘lib, ov paytidagi xonning dam
olish jarayonlariga ham bu shaxs javobgar bo‘lgan.
Salomog‘asi – xon nomidan xalqqa salom beruvchi.
18
Kitobdor – saroy kitobxonasi uchun javob beradigan amaldor.
Risolachi – elchilar va ularning xat-xabarlariga javob berish uchun mas’ul bo‘lgan
saroy amaldori.
Jamog‘a – xonning suhbati, qabuli hamda bazmlariga ishtirok etuvchilarga xabar
berib, chaqirib keladigan saroy amaldori.
Jarchi – xalq yig‘iladigan ommaviy joylarda xonning farmon va buyruqlarini jar
solib (baland ovoz bilan) e’lon qiladigan shaxs.
Chopquchi – pichoq yasovchi, xon saroyidagilar uchun qurollar (pichoq, xanjar
qilich) yasab, qo‘rchi vazifasini ham bajargan.
Shotir – xon rikobi oldida yuradigan hizmatchi, odamlarni xon kelishidan xabardor
etib, ularni ta’zimga chorlab turgan.
Udaychi — xon rikobi oldida yurib, uning sha’niga baland ovoz bilan maqtovli
so‘zlar va hamdu sanolar aytib boruvchi hizmatchi.
Yuqoridagi amal va mansab egalari o‘z hizmatlari evaziga yillik maosh (pul,
ot, qo‘y, g‘alla ko‘rinishida) olganlar. Bundan tashqari, ularga tegishli yer-mulklar
ham berilgan.
Butun o‘rta asrlar musulmon davlatlarida bo‘lgani kabi Qo‘qon xonligidagi
musulmon ruhoniylari ham alohida imtiyozlarga ega bo‘lgan ijtimoiy tabaqa
hisoblangan. Xonlikdagi davlat boshqaruvida, ta’lim – tarbiyada, sud ishlarida
hamda jamiyat hayotining turli sohalarida ularning fikri katta ahamiyat kasb etgan.
Qo‘qon xonligida qo‘yidagi diniy va qozixona mansab, unvon hamda amallari
mavjud bo‘lgan:
Shayx ul-islom – dindorlarning eng oliy unvoni bo‘lib, 1818 yilda Umarxon
tomonidan joriy etilgan.
Xoja kalon – fiqh olimi (huquqshunos) ning faxriy unvoni.
Xalifa
–
o‘rinbosar.
Qo‘qondagi
naqshbandiya,
qalandariya,
yassaviya
taraqqiyotlarining rahbarlari.
A’lam – faqih, olim hamda shariat qonun – qoidalarning bilimdoni.
Oxund – bilimli va madrasada o‘qiydigan kishi.
19
Sudur – vaqf mulklarining daromadlari hamda hisob – kitobiga javobgar
mansabdor.
O‘roq – vaqf erlarining xiroj va soliqlariga mas’ul shaxs, O‘roq shaklidagi nishonni
sallasiga taqib yurgan.
Mudarris – madrasada ta’lim beruvchi ustoz.
Imom va imom xatib – masjid imomi hamda juma nomozlarida xutba o‘qib xizmat
qiladigan imom.
Muazzin – musulmonlarni namozga chaqiruvchi, azon aytuvchi.
Qozi ul – qo‘zzot – qozilar qozisi (adliya vaziri).
Qozi kalon – xonlik poytaxti hamda viloyatlar markazlaridagi qozilar va
qozixonalar ustida nazorat qiluvchi amaldor.
Qozii askar – qo‘shin qozisi.
Tarakachi – meros qolgan mol-mulklarni merosxo‘rlarga taqsimlab (taraka)
beruvchi shaxs.
Xonlikdagi diniy va qozilik lavozimida bo‘lganlar davlat tomonidan
belgilangan maosh hamda turli ehsonlar hisobidan kun ko‘rganlar. Madrasa, masjid,
mozorlar o‘zlarining vaqf mulklariga ega bo‘lib, shu mulk daromadidan o‘z
xizmatchilariga maosh berganlar. Vaqf mulklariga muttavali mutasaddi – boshliq
edi.
20
2.2. Xonlikning yerga egalik munosabatlari, savdo-iqtisodiy geografiyasi
Qo‘qon xonligi xo‘jalik hayotining asosini tashkil qiladigan soha
dehqonchilik edi. Chunki xonlikning asosini tashkil etgan Farg‘ona vodiysida suv
manbalarining yetarli darajada bo‘lganligi dehqonchilik xo‘jaligida mo‘l hosil
bo‘lishni ta’minlagan. Xonlikda XVIII asrga qadar yerlarni sug‘orish uchun soylar
va jilg‘alarning suvlaridan ham unumli foydalanilgan.Xonlikdagi taxt uchun o‘zaro
kurashlar hamda siyosiy tarqoqlik davom etayotgan bo‘lishiga qaramay, XVIII asr
ikkinchi yarmidan boshlab ayrim tumanlarning sug‘orish tarmoqlari ta’mirlangan va
yangilari qazilgan. Chunki, xonlikda ip va gazlama ishlab chiqarish hajmining ortib
borishi, bu mahsulotlarni Rossiya va u orqali Sharqiy Yevropa mamlakatlari
bozorlarida ko‘plab sotila boshlashi, ularga bo‘lgan talabning tobora kuchayib
borishi sug‘orma dehqonchilik yerlarini kengaytirish hamda yangi yerlarni
o‘zlashtirishni taqozo qilar edi.1
Shuning uchun ham XIX asr Qo‘qon xonligida, xususan, Farg‘ona
vodiysining sug‘orilishi tarixida yangi davrni boshlab berdiki, aynan shu davrdan
boshlab, vodiyda yirik sug‘orish inshootlari, ariqlar, kanallar, to‘g‘onlar qurila
boshlangan. Masalan, Sirdaryoning asosiy irmoqlaridan bo‘lgan Norin va
Qoradaryolardan suv oladigan Shahrixonsoy kanali, Namangan Yangi arig‘i,
1 Ahmedov B.R.O’zbekiston xalqlari tarixi manbalari. Toshkent. 2001 yil.
21
Chinobod arig‘i, Ulug‘nahr, Andijonsoy kanali, Oltiariq, Mutagan arig‘i va boshqa
sug‘orish tarmoqlarining ko‘payishi, sug‘oriladigan dalalarning sezilarli darajada
kengayishi hamda dehqonchilik va bog‘dorchilikning rivojlanishiga olib
kelgan.Qo‘qon xonligida sug‘orish inshootlarini barpo etishning ma’lum tartib –
qoidalari mavjud bo‘lgan. Chunonchi, sug‘orish tarmoqlari va ularni barpo etish
ishlari ikki guruhga ajratilgan. Birinchi guruhga hajm jihatdan kichik sug‘orish
inshootlaridan foydalanuvchi qishloq aholisi ishtirok etgan. Ularga mahalliy
mutasaddi kishilar, mirobboshilar boshchilik qilgan. Ikkinchi guruh sug‘orish
inshootlariga hajm jihatdan katta va yirik kanallar kiritilib, ularni bunyod qilish
ishlariga xonlikning turli viloyatlaridan qazuvchi – hasharchilar jalb etilgan. Bunday
inshootlar qurilishiga bevosita xon yoki joylardan uning vakili boshchilik qilgan.
Xonlikda dehqonchilik ekinlarining aksariyati O‘rta Osiyo xonliklariga xos
bo‘lib, g‘allachilik, bog‘dorchilik, sabzavot va poliz mahsulotlari yetishtirish hamda
ipakchilik yaxshi rivojlangan. Donli ekinlardan makkajo‘xori yetishtirish keng
tarqalgan bo‘lib, u shahar va qishloqlarda kambag‘allarning asosiy iste’mol
mahsuloti hisoblangan. Shuningdek, XIX asrga kelib xonlikda paxtachilik sohasiga
katta e’tibor berila boshlangan.Xonlik g‘arbiy qismining tabiiy sharoitida
bog‘dorchilik va uzumchilikni rivojlantirish uchun juda qo‘lay bo‘lgan. Janubi-
g‘arbiy Xo‘jand, Konibodom, Isfara, So‘x, Chimyon, Rishton hududlari asosan o‘rik
yetishtirishga to‘la ixtisoslashgan. Bu davrda butun Farg‘ona vodiysida tut daraxti
keng tarqalib, u tog‘ oldi va qadimgi dehqonchilik vohalaridan hisoblangan So‘x,
Isfara, Namangan, Ashtda ipakchilik uchun qadimdan o‘stirib kelingan.
Xonlikda yer va suv hukmron tabaqalariniki hisoblanib, yerga egalik
qilishning to‘rtta turi mavjud bo‘lib, ular quyidagilar edi: 1. Xiroj yerlar – yer
egalarining xususiy yerlari. 2. Davlat yoki amloq yerlari – xonga qarashli yerlar –
o‘rmonlar, to‘qaylar, yo‘l-u-ko‘priklar. 3. Xususiy yerlar – xonning maxsus
farmoyishi bilan yirik amaldorlarga berilgan yerlar (suyurg‘ol). 4. Vaqf yerlari –
diniy muassalar, ya’ni, masjid, madrasa va mozorlarga qarashli yerlar.1
1 R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003.
22
Manbalarga ko‘ra, amloq xon ixtiyoridagi yer bo‘lib, u “zamini xos” deb
atalgan. Bunday yerlar xon tomonidan ayrim guruh va mansabdor shaxslarga
berilgan. Yerni olgan kishi unga o‘z hisobidan ishlov berib, sug‘organ. Olgan
hosilidan esa xonga soliq to‘lagan va bu soliq miqdori xiroj (xiroj — hosilning 1/5
dan 1/8 qismigacha tashkil etgan) dan ko‘proq bo‘lgan.
Yerga egalik qilishda mulk, ijara, urg‘u, tanho shakllaridan ham
foydalanilgan. Mulk – boylarga qarashli xususiy yerlar bo‘lib, ular dehqonlarga
ijaraga berilgan. Ma’lumotlarga ko‘ra, ijara – muayyan shartlar asosida beriladigan
barcha ko‘chmas va ko‘chadigan mulk-yer, ariq, tegirmon, tim, rasta, ulov va
boshqalarni o‘z ichiga olgan mulk shakli bo‘lsa, urg‘u – musodara qilish yo‘li bilan
xon mulkiga aylantirilgan yoki gunohkorni qo‘lga olishda jonbozlik qilgan
shaxslarga berilgan yer va mol-mulkdir.Tanho – hukmdor tomonidan alohida
xizmat ko‘rsatgan kishilarga amloq yerlardan ba’zilari in’om etilishi tufayli paydo
bo‘lgan mulk shakli bo‘lib, bunday yerlarda soliq yig‘ish huquqi tanho egalari –
tanhodorlarga berilgan. U o‘ziga berilgan yer, bir nechta qishloq, hatto, katta
mulkning yillik yoki yarim yillik daromadini hadya sifatida olgan. Ba’zan,
amaldorlar bir umr tanhodor bo‘lgan va o‘g‘li xon marhamatiga sazovor bo‘lsa,
tanhodorlik meros sifatida davom etgan. Harbiylarga tanho yoki xiroj taqdim etilsa,
u tarxon deb atalgan.
Mamlakatda mavjud soliqlar joriy etilishiga ko‘ra, to‘rt turga: shariat qonun-
qoidalariga binoan belgilangan asosiy soliqlar; rasmiy soliqlar; an’anaviy
soliqlar; favqulodda joriy etilgan soliqlar.1
Manbalarga ko‘ra, shariat qonun-qoidalari asosida joriy etilgan asosiy
soliqlar – xiroj, ushr va zakot hisoblangan. Dehqonchilikda donli ekinlar
ekiladigan yerlardan olinadigan soliq – xiroj deb atalgan. Bu soliq hosilning beshdan
bir qismini tashkil etib, 5 qop g‘allaning bir qop miqdorida undirilgan. Soliqning bir
qismi mahsulot, bir qismi esa pul bilan to‘langan2.
1 R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003.
2 Ahmedov B.R.O’zbekiston xalqlari tarixi manbalari. Toshkent. 2001 yil.
23
Ushr yerlari – “zamini ushr” deb yuritilgan yerlardan hosilning o’ndan bir
qismi miqdorida ushr solig‘i ruhoniylar foydasiga undirilgan. Zakot – mahsulotdan
olinadigan savdo solig‘i yoki chorva mollari hisobidan olinadigan soliq bo‘lib,
daromadning qirqdan bir qismini tashkil etgan. Xonlikning savdogarlik sarmoyalari
aniq bo‘lmaganligi sababli, sharoitga qarab daromaddan zakot olingan. Shuningdek,
chorva mollaridan ham qirqdan bir ulush hisobida zakot olingan. Arxiv hujjatlarida
an’anaviy zakotdan tashqari – bo‘roqi zakoti, elatiya zakoti, sarkarda zakoti
kabilar haqida ma’lumotlar bor.1
Xonlikda joriy etilgan tanobona, xonsoliq, karvonlardan chegara yoki
maxsus belgilangan shaharlarda, Sirdaryo kechuvidan olinadigan boj to‘lovlari, tuz
boji, bozorlarda savdogarlardan, xon mablag‘iga qurilgan barcha inshootlardan
olinadigan soliq kabilar rasmiy soliqlarga kirgan. Bog‘dorchilik, sabzavotchilik,
polizchilikda ekin ekiladigan yer maydonining hajmiga qarab tanob solig‘i olingan.
Soliq yig‘uvchi amaldor tanobchi (har bir tanob yerdan soliq oluvchi), zakot
solig‘ini yig‘uvchi amaldorlar zakotchi deb atalgan.
An’anaviy soliqlarga to‘y marosimlaridan, meros bo‘linishidan, tarozidan,
daryodan o‘tish uchun sollardan, qirg‘iz va qozoqlarning chorvasidan olinadigan va
shunga o‘xshash soliqlar kirgan. Xonlikda bulardan tashqari yana turli xil
favqulodda soliqlar mavjud bo‘lib, u tilla puli va mis puli, ulov puli, alaf puli,
nafsona, mushtak, kafsan, yaksara va boshqalardir.
Xon xazinasiga kelib tushgan soliqlar – xossachi, bek xazinasiga tushgan
soliqlar – beklik deb atalgan.
Qo‘qon xoligida soliqlardan ozod qilingan, ya’ni, “mulki xur” yerlar ham
mavjud bo‘lib, ularning egalari bo‘lgan sayyid, xo‘jalar, shayxlar va eshonlar
xonning maxsus inoyatnomalari asosida barcha soliqlardan ozod qilinganlar.
Shuningdek, xonzoda va to‘ralar, ba’zi qozi, rais, amin, darvesh va so‘filar ham
tanob solig‘idan ozod qilingan.
1 R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003.
24
Xonlikning deyarli barcha shahar va qishloqlarida hunarmandchilikning
taraqqiyoti bir xil bo‘lgan bo‘lsa-da, ishlab chiqarish o‘zining ayrim xususiyatlari,
ya’ni, mahsulotning turi, sifati bilan ajralib turgan. Hunarmandchilikning
temirchilik, zargarlik, to‘quvchilik, degrezlik, kulolchilik, misgarlik va boshqa
tarmoqlari keng rivojlangan bo‘lib, xonlikning har bir shahri muayyan sohada ishlab
chiqargan mahsuloti bilan dong taratgan. Misol uchun, Qo‘qon shahri zargarlik va
qog‘oz ishlab chiqarish, Shahrixon va Chust tikuvchilik hamda temirga ishlov
berish, xususan, pichoqchilik, Marg‘ilon, Namangan va Andijon esa ipak
gazlamalari, Toshkent o‘zining tikuvchilik, to‘quvchilik, cho‘yan, temir-mis
mahsulotlari bilan mashhur bo‘lgan.1
Xonlikda qurolsozlikka alohida e’tibor qaratilgan.Bu tarmoq shahar
hunarmandchilik ishlab chiqarishining obro‘li sohalaridan hisoblangan. Qo‘qon
shahrida zambaraklar, miltiqlar, qilichlar, pichoqlar, xanjarlar, qalqonlar, nayzalar
va boshqa harbiy anjomlar tayyorlangan.
Xonlikda hunarmandchilik va kosiblik ishlab chiqarishini asosan paxtachilik,
ipakchilik, chorvachilik tarmoqlari va yer osti boyliklarini qazib chiqarish sohalari
xom ashyo bilan ta’minlagan. Hunarmandchilik uchun zarur bo‘lgan xom-ashyolar
xonlik hududidan olinish bilan birga chetdan ham xarid qilingan. Asosiy xom
ashyolardan biri bo‘lgan oltin Sirdaryoning yuqori oqimidan, Qonsuv daryosidan
olingan. Shuningdek Kosonsoydan, Qoratog‘ning shimolidagi Kukrev daryosidan,
Chirchiq daryosi bo‘ylaridan, Burchmulla yonidan, Chotqol daryosining yuqori
oqimidan ham oltin olingan. Hunarmandlar temir rudasini Oloy tog‘ tizmasi
etaklaridan, qo‘rg‘oshin va boshqa ma’danlarni Qoratovdan qazib olganlar.
Manbalarga ko‘ra, yer osti boyliklarini qazib chiqarish shunchalik sodda va kam
bo‘lib, u ehtiyojni talab darajasida qondira olmagan. Shuning uchun ham aksariyat
metallar Rossiyadan olib kelingan.
Qo‘qon xonligi hayotida ichki va tashqi savdo munosabatlari alohida
ahamiyatga ega edi. Ichki savdo – o‘troq dehqonlar, ko‘chmanchi chorvadorlar va
1 Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-2012
25
shahar-qishloq hunarmandlari o‘rtasidagi an’anaviy mahsulot ayirboshlashga
asoslangan. Aholining kundalik ehtiyojlari ishlab chiqaruvchilar tomonidan
tayyorlangan mahsulotlar bilan ta’minlab turilgan. Barcha ichki savdo chakana
bo‘lib, ulgurji savdo deyarli bo‘lmagan.1
Qo‘qon xonligining eng asosiy savdo va tijorat markazi Qo‘qon, Toshkent,
Marg‘ilon, Andijon, Xo‘jand, Namangan, O‘sh, O‘ratepa kabi shaharlar bo‘lib, ular
orasida Qo‘qon nafaqat xonlik, balki butun O‘rta Osiyoning savdo markazlaridan
biri hisoblangan. Ma’lumotlarga ko‘ra, Qo‘qon bozorlari o‘zining mahsulotlarga
boyligi va narx – navoning boshqa shaharlarga nisbatan ancha arzonligi bilan ajralib
turgan. Shaharning devorlar bilan o‘ralgan katta bozorlari mahalliy aholi va chetdan
kelgan savdogarlar bilan doimo gavjum bo‘lgan. Rus manbalarida keltirilishicha,
XIX asrning 20-yillarida Qo‘qonda oltita bozor bo‘lib, ular yakshanba, chorshanba
va payshanba kunlari ishlagan. Bu bozorlarda qattiq nazorat o‘rnatilgan bo‘lib,
xaridor haqqiga xiyonat qattiq jazoga tortilgan.
Qo‘qon honligining iqtisodiy hayotida tashqi savdo ham muhim ahamiyat
kasb etgan. Mamlakat g‘arb va janubda Buxoro, Xiva, Afg‘oniston, Eron, Turkiya,
Hindiston, sharqda Xitoy (Qashg‘ar orqali), shimolda Dashti Qipchoq
ko‘chmanchilari va ayniqsa Rossiya bilan keng savdo aloqalari o‘rnatgan. Ayrim
manbalarda xonlikda yaponiyalik va angliyalik savdogarlar ham kelganligi eslatib
o‘tiladi.2
Xonlikdan chet elga asosan ipak va ipak matolar, paxta, charm, qimmatbaho
toshlar, oltin, kumush, zargarlik buyumlari va boshqa mahsulotlar chiqarilgan. Chet
eldan asosan choy, metall, chinni, uy-ro‘zg‘or buyumlari, tayyor gazlama, kiyim-
kechak, poyafzal va boshqalar keltirilgan.
Xonlikning savdogarlari Buxoro va amirlik chegaralaridagi shaharlar bilan
muntazam savdo aloqalari olib borganlar. Har ikkala davlatning savdogalari savdo
ishlarida faol ishtirok etib, qo‘qonlik savdogarlar Buxoro amirligiga xo‘jalik
1 Azamat Ziyo. O`zbek davlatchiligi tarixi. T., ―Sharq, 2000.
2 R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq. 2003.
26
hayotda zarur bo‘lgan rus temiri, po‘lat va cho‘yandan yasalgan buyumlar, tamaki,
ro‘mol, guruch va ba’zi xitoy yoki mahalliy ipak gazlamalari, choy, chinni idishlar
olib borishgan bo‘lsa, buxorolik savdogarlar esa Qo‘qonga hind choyi, surp mato,
harir, buyoq, afyun (taryok), zardo‘zlik mahsulotlari, ip va gazlama olib kelishgan.
Rus chiti Buxoroning Qo‘qon xonligi bilan savdosida alohida o‘rin egallagan.
Bu mato Orenburg yoki Petropavlovskdan Kazalinskka, undan Buxoro, Samarqand
va Xo‘jand orqali Qo‘qonga olib kelingan. Shuningdek xonlikda Mashhaddan olib
kelinadigan ingliz gazlamalari, oz miqdorda bo‘lsa ham Qobulning to‘n va sallalari,
hind attorlik mollari ham keltirishgan.
Qo‘qon xonligining Qashg‘ar bilan savdo munosabatlari xuddi Buxoro
amirligi kabi bo‘lib, Qashg‘ardan Qo‘qonga afyun, chinni idishlar, kumush, xitoy
ipak matolari, tola va gilamlar olib kelingan. Qozoq juzlarining Rossiyaga tobe
etilishi hukmdor tabaqalar o‘rtasidagi o‘zaro urushlarning to‘xtashiga sabab bo‘ldi
va bu holat O‘rta Osiyoning, jumladan, Qo‘qon xonligining Sibir, Ural, Volga bo‘yi
bilan savdo aloqlariga keng yo‘l ochdi.
Xonlik Hindiston bilan ham muntazam savdo aloqlarini olib borib. Manbalar
ma’lumotlariga ko‘ra, Hindistondan yiliga Qo‘qon, Toshkent, Buxoro va
Qashg‘arga Qobul orqali 10.000 dan 15.000 tuyagacha mahsulot yuborilgan. Ular
orasida ip gazlamalar, ipak, echki juni, otlar va boshqalar chiqarilgan. Otlar
savdoning katta foyda keltiradigan manbalaridan biri bo‘lgan. Hind savdogarlari
xonlikdagi shaharlarda yashab tijorat va hatto, sudxo‘rlik bilan shug‘ullanganliklari
haqida ham ma’lumotlar bor.1
Qo‘qonlikning tashqi aloqalarida Qo‘qon-Rossiya savdo munosabatlari ham
alohida o‘rin tutgan. Manbalarga ko‘ra, 1861 yildan keyin rus sanoatining jadal
rivojlana boshlaganligi xom ashyo bazasi va tashqi bozorga bo‘lgan ehtiyojning
yanada kuchayganligi Rossiyaning Qo‘qon bozorini faol egallab, undan cheksiz
foydalanishning asosiy sabablaridan biri bo‘lgan. Rossiyadan Qo‘qonga temir, mis,
po‘lat, cho‘yan va temir buyumlar, chit va sifatsiz gazlamalar, oz miqdorda baxmal,
1 N.Norqulov, U.Jo`rayev. O`zbekiston tarixi. T.,Sharq 2010.
27
shakar, oynalar, charm, Rossiyaga tobe bo‘lgan qozoq cho‘llaridan qo‘ylar va uning
terisi, charm va charm mahsulotlari, kigiz olib kelingan. Xonlikdan esa Rossiyaga
asosan paxta olib chiqilgan.1
XULOSA
Mustaqillika erishganimizdan so’ng,barcha sohalar qatori ilm-fanga ham
alohida e’tibor berila boshlandi.Xususan Vatanimiz tarixini o’rganish,tadqiq
etish,ochilmagan qirralarni kashf etish asosiy masalalardan biri sifatida
ko’tarildi.Jumladan xonliklar tarixini o’rganish ham dolzarb masalalardan bo’lib
qolgan edi.Yangi davrga kelib Yevropa mamlakatlari ijtimoiy-iqtisodiy,madaniy va
1 N.Norqulov, U.Jo`rayev. O`zbekiston tarixi. T.,Sharq 2010.
28
siyosiy jihatdan yuksalish jarayonini boshdan kechirdilar. O’rta Osiyo xonliklari esa
aksincha chuqur tanglik holatiga tushib qoldilar. XVII-XIX asrlarda O`rta Osiyo va
undagi davlatlar jahon sivilizatsiyasi jarayonidan tobora chetda qolaverdi, ilg`or
davlatlardan orqada qoldi. Yurtboshimiz Islom Karimov xonliklar davri
tarixigayangicha nazar tashlar ekan, tarixchi mutaxassislarga quyidagi savollar bilan
murojat qildi: ― ”Nega jahonda Axmad Farg`oniy Muxammad Xofiziy, Ibn
Sino,Abu Rayxon Beruniy, Imon Buxoriy, Amir Temur, Mirzo Ulug`bek, Alisher
Navoiy, Bobur kabi buyuk siymolarni bergan bu millat XVII-XIX asrlarga kelib
to shu chog`gacha erishgan yuksalish jarayonlaridan tushib ketdi? Nega so`ngi
uch asr mobaynida boshimiz qaloqlikdan chiqmay qoldi? Ajdodlarimizning qattiq
qarshiligiga qaramay chor Rossiyaning o`lkamizni nisbatan oson zabt etishida mana
shu qaloqlikning ham o`rni bo`lmaganmikin”.1
Bu jarayonlardan Qo’qon xonligi ham chetda qolmagan.To’g’ri, xonlik
dastlabki davrlarda ijtimoiy-iqtisodiy,madaniy jihatdan bir muncha yuksalish
jarayonini boshdan kechirdi.Bunga yuqoridagi ma’lumorlarning ba’zilarini keltirib
o’tishimiz
mumkin.Mamlakatda
savdo-sotiq,hunarmandchilik,yer
egaligi
munosabatlari rivojlangan edi.Bundan tashqari qishloq xo’jaligida ham birmuncha
yuksalish bor edi.Ammo bu yuksalishlar yuqori darajada emasdi.Buni xonlikning
ko’p jihatdan Rus imperiyasiga bog’lanib qolganligidan bilib olishimiz mumkin.Bu
esa oxir-oqibat xonliklarning,jumladan Qo’qon xonligining imperiya tomonidan
zabt etilishiga sabab bo’lgandi.Bunday jarayonni faqatgina Qo’qon xonligi
emas,balki O’rta Osiyodagi qolgan xonliklar ham boshdan kechirganlar.Shuning
uchu ham xonliklar davri Vatanimiz tarixida chuqur tushkinlik davri sifatida e’tirof
etiladi.Xulosa sifatida yana shuni qo’shimcha qilish mumkinki,bu davr xalqimizning
bir muncha xatolari bilan esda qolarli desak mubolag’a bo’lmaydi.Buni bugungi
davr ham ko’rsatib turibdi.
1 Karimov. I. A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo`q T., ―Sharq, 1998-yil
29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1) Mirziyoev SH. M. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz. - Toshkent.: O‘zbekiston, 2017.
2) Karimov.I - O`zbekiston iqtisodiy islohatlarni chuqurlashtirish yo`lida T..
―”O`zbekiston”, 1995.
3) I.A. Karimov. Tarixiy xotirasiz kelajak yo`q T., ―Sharq, 1998-yil
4) Bohodir Eshov, O‘zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi, Toshkent-
2012
5) Azamat Ziyo. O`zbek davlatchiligi tarixi. T., ―Sharq, 2000.
6) Sh.Vohidov. Qo`qon xonligida unvon va mansablar ―Sharq yulduzi, T., 1995
7) N.Norqulov, U.Jo`rayev. O`zbekiston tarixi. T.,Sharq 2010.
30
8) R.Shamsiddinov, Sh Karimov, O`. Ubaydullayev. Vatan tarixi. T.Sharq.
2003.
9) Ahmedov B.R.O‟zbekiston xalqlari tarixi manbalari. Toshkent. 2001 yil.