QORAXONIYLAR DAVRIDA HARBIY BOSHQARUV

Yuklangan vaqt

2024-03-08

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

35,0 KB


 
 
                              O‘ZBEKISTON  RESPUBLIKASI 
  OLIY  VA  O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI 
 
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI 
                        O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI 
 
TARIX FAKULTETI 
ARXIVSHUNOSLIK YO‘NALISHI 
 
 
 
O‘ZBEKISTONING DAVLAT MUASSASALARI TARIXI 
FANIDAN 
 
MUSTAQIL ISHI 
 
QORAXONIYLAR DAVRIDA HARBIY BOSHQARUV 
 
 
 
 
 
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI TARIX FAKULTETI ARXIVSHUNOSLIK YO‘NALISHI O‘ZBEKISTONING DAVLAT MUASSASALARI TARIXI FANIDAN MUSTAQIL ISHI QORAXONIYLAR DAVRIDA HARBIY BOSHQARUV 1 
 
Mavzu: Qoraxoniylar davrida harbiy boshqaruv 
Reja: 
Kirish…………………………………………………………………..……...…..3 
1.Qoraxoniylar davlatining tashkil topishi………………………………...……4-6 
2.Qoraxoniylar davlati hukmdorlar boshqaruvi…………………………....….7-10 
3.Harbiy va  ma’muriy boshqaruvlar, lavozimlar……………………....……11-15 
Xulosa…………………………………………………………………..……….16 
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………17 
 
 
1 Mavzu: Qoraxoniylar davrida harbiy boshqaruv Reja: Kirish…………………………………………………………………..……...…..3 1.Qoraxoniylar davlatining tashkil topishi………………………………...……4-6 2.Qoraxoniylar davlati hukmdorlar boshqaruvi…………………………....….7-10 3.Harbiy va ma’muriy boshqaruvlar, lavozimlar……………………....……11-15 Xulosa…………………………………………………………………..……….16 Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………17 2 
 
                                                  Kirish 
Mavzuning dolzarbligi: Davlat tarixchiligining ajralmas bo‘lagi hisoblangan 
Qoraxoniylar davlati haqidagi asl tarixni, ularni davlat boshqaruvi, hududiy 
tuzilishi harbiy boshqaruvi haqidagi ma'lumotlarni kelajak avlodga to‘liq 
yetkazishdan iborat. 
Mavzuning o'rganilish darajasi: Davlatimiz tarixi uchun alohida ahamiyatga ega 
bo'lgan Qoraxoniylar haqidagi aniq va keng ma'lumotlarni akademik 
A.S.Sagdullayev, Z Saidboboyev muharrirligi asosida chop etilgan ,,Davlat 
muassasalari tarixi " B.Eshov, A.Odilov, Azamat Ziyo tomonidan amalga 
oshirilgan izlanishlari natijasida bilib olishimiz mumkin. 
Mavzuning maqsad va vazifalari: Qoraxoniylar davlatining tashkil topishi davlat 
boshqaruvi haqidagi tarixni asl ko'rinishini o‘quvchi yoshlarga yetkazishdir. 
Davriy chegarasi: 927-1212 yillarni o‘z ichiga oladi. 
 
2 Kirish Mavzuning dolzarbligi: Davlat tarixchiligining ajralmas bo‘lagi hisoblangan Qoraxoniylar davlati haqidagi asl tarixni, ularni davlat boshqaruvi, hududiy tuzilishi harbiy boshqaruvi haqidagi ma'lumotlarni kelajak avlodga to‘liq yetkazishdan iborat. Mavzuning o'rganilish darajasi: Davlatimiz tarixi uchun alohida ahamiyatga ega bo'lgan Qoraxoniylar haqidagi aniq va keng ma'lumotlarni akademik A.S.Sagdullayev, Z Saidboboyev muharrirligi asosida chop etilgan ,,Davlat muassasalari tarixi " B.Eshov, A.Odilov, Azamat Ziyo tomonidan amalga oshirilgan izlanishlari natijasida bilib olishimiz mumkin. Mavzuning maqsad va vazifalari: Qoraxoniylar davlatining tashkil topishi davlat boshqaruvi haqidagi tarixni asl ko'rinishini o‘quvchi yoshlarga yetkazishdir. Davriy chegarasi: 927-1212 yillarni o‘z ichiga oladi. 3 
 
1.Qoraxoniylar davlatini tashkil topishi 
Qoraxoniylar davlati yoki qisqacha Qoraxoniylar — 840-1212 yillar oraligʻida Oʻrta 
Osiyo va Movarounnahrda hukmronlik qilgan turk sulolasi. Bu Markaziy Osiyoda 
barpo etilgan birinchi islom sulolasidir. 
Afzal qarashga ko‘ra, Qoraxoniylar davlati qarluq turkiy qabilalariga mansub edi. 
389/999-yillarda 
Ilekxon 
(388-403/998-1013) 
qo‘mondonligi 
ostidagi 
qoraxoniylarning hujumlari ularga Movarounnahr hududidagi hukmronlikni qo‘lga 
kiritish imkonini berdi. 
Bu hujumlar Somoniylar davlatining qulashi haqida ham xabar berdi. Chunki 
hujumlardan keyin Qoraxoniylar davlati mintaqadagi Somoniylar davlatining koʻp 
joylarini bosib oldi. Qoraxoniylar davlati ichki nizolar va boʻlinishlar bilan koʻp 
davrlarni boshidan kechirdi. Bo‘linishlar va ichki nizolar, tabiiyki, davlat 
boshqaruvida sheriklik tizimini qo‘llash natijasida sodir bo'lgan. Chunki davlatda bir 
vaqtning o‘zida ikki xil hukmdor bo‘lgan: Buyuk xon va oddiy xon. Buyuk Xon 
davlatning sharqiy qismida istiqomat qilgan va sharqiy tomonni boshqargan. Boshqa 
Xon g‘arbda istiqomat qilib, davlatning g‘arbiy qismini boshqargan. 
Davlat nomi: Qoraxoniylar davlati yoki Turk xoqonligi — 840—1212 yillar 
oraligʻida markazi hozirgi Qirgʻizistonda joylashgan Oʻrta Osiyo yerlarida 
hukmronlik qilgan turk davlati1.Ayrim tarixiy manbalarda bu saltanat “Ilexon 
saltanati” deb yuritiladi. Topilgan tangalarning koʻpchiligida “Ilek (Ilik, qoʻl va 
boshqalar)” tipik soʻz bor. Masalan, islomiy manbalarda Ali ibn al-Asir bu sulola 
nomini al-Hoqoniya, al-Haniya yoki al-Afrasiya deb taʼriflagan. 
Tarixshunoslik va uslubga ko‘ra, eng to‘g‘ri nomenklatura "Et-Türkü‘l-Hakaniyye" 
ya‘ni Kasgarli Mahmud aytganidek , "Turk xoqonligi" deganidir. 
Davlat nomi ikki turkiy soʻzdan iborat: Kara va Xan. “Kara” turkchada qora va 
zodagonlikni bildiradi, “xon”, toʻgʻrirogʻi xoqon esa tanhu, jabg‘u, yabgʻu, ilbey 
kabi hukmdorlarga beriladigan turkcha unvondir. 
                                                           
1 Karayev O. Qoraxoniy xoqonligi tarixi. Frunze. 1983. 
 
3 1.Qoraxoniylar davlatini tashkil topishi Qoraxoniylar davlati yoki qisqacha Qoraxoniylar — 840-1212 yillar oraligʻida Oʻrta Osiyo va Movarounnahrda hukmronlik qilgan turk sulolasi. Bu Markaziy Osiyoda barpo etilgan birinchi islom sulolasidir. Afzal qarashga ko‘ra, Qoraxoniylar davlati qarluq turkiy qabilalariga mansub edi. 389/999-yillarda Ilekxon (388-403/998-1013) qo‘mondonligi ostidagi qoraxoniylarning hujumlari ularga Movarounnahr hududidagi hukmronlikni qo‘lga kiritish imkonini berdi. Bu hujumlar Somoniylar davlatining qulashi haqida ham xabar berdi. Chunki hujumlardan keyin Qoraxoniylar davlati mintaqadagi Somoniylar davlatining koʻp joylarini bosib oldi. Qoraxoniylar davlati ichki nizolar va boʻlinishlar bilan koʻp davrlarni boshidan kechirdi. Bo‘linishlar va ichki nizolar, tabiiyki, davlat boshqaruvida sheriklik tizimini qo‘llash natijasida sodir bo'lgan. Chunki davlatda bir vaqtning o‘zida ikki xil hukmdor bo‘lgan: Buyuk xon va oddiy xon. Buyuk Xon davlatning sharqiy qismida istiqomat qilgan va sharqiy tomonni boshqargan. Boshqa Xon g‘arbda istiqomat qilib, davlatning g‘arbiy qismini boshqargan. Davlat nomi: Qoraxoniylar davlati yoki Turk xoqonligi — 840—1212 yillar oraligʻida markazi hozirgi Qirgʻizistonda joylashgan Oʻrta Osiyo yerlarida hukmronlik qilgan turk davlati1.Ayrim tarixiy manbalarda bu saltanat “Ilexon saltanati” deb yuritiladi. Topilgan tangalarning koʻpchiligida “Ilek (Ilik, qoʻl va boshqalar)” tipik soʻz bor. Masalan, islomiy manbalarda Ali ibn al-Asir bu sulola nomini al-Hoqoniya, al-Haniya yoki al-Afrasiya deb taʼriflagan. Tarixshunoslik va uslubga ko‘ra, eng to‘g‘ri nomenklatura "Et-Türkü‘l-Hakaniyye" ya‘ni Kasgarli Mahmud aytganidek , "Turk xoqonligi" deganidir. Davlat nomi ikki turkiy soʻzdan iborat: Kara va Xan. “Kara” turkchada qora va zodagonlikni bildiradi, “xon”, toʻgʻrirogʻi xoqon esa tanhu, jabg‘u, yabgʻu, ilbey kabi hukmdorlarga beriladigan turkcha unvondir. 1 Karayev O. Qoraxoniy xoqonligi tarixi. Frunze. 1983. 4 
 
Omeljan Pritsak masalani boshqa tomondan tushuntirdi. Qora, qizil, oq va ko‘k 
turklarda to‘rt yo‘nalishni ifodalaydi. Kompas shimoliy tomonni ko‘rsatadi va 
aksariyat shaharlarda bu yo‘nalishlarning darvozalari alohida nomlanadi.Balxning 
shimoli, ya‘ni Karaning yo‘nalishi (tomoni) turk darvozasidir. Janub darvozasi hind, 
gʻarbiy darvozasi yahudiy, sharqiy darvozasi esa xitoy. Qora kuchli, ulug‘vor va 
jasur degan ma‘noni ham anglatadi. Shuning uchun ular bu nomni olishlari kerak 
edi.Mahmud G‘azniyga xitoylar tomonidan berilgan “Qoraxon” atamasi ham xuddi 
shunday ma’noga ega. "Qora" buyuklik, balandlik va ustunlikni anglatadi. [14] 
Tashkil topishi 840 yilda [15] Yettisuv va Sharqiy Turkiston hududlarida "podshoh 
yagʻma" yoki "ilakxon" boshchiligidagi Qoraxoniylar davlati tashkil topadi. Bu 
davlat tarkibiga turli turkiy urugʻlar - qarluqlar, chigillar, argʻular, yagʻmolar va 
boshqa xalqlar kirgan boʻlib, ular 960-yilga qadar islom dinini qabul qilganlar. 
Qoraxoniylar 
davlati 
Movarounnaxrda 
Qoraxoniylar 
davlatining 
saltanat 
darajasidagi rivoji va taraqqiyoti 10-asrning 2-yarmiga toʻgʻri keladi. Abdulkarim 
Sotuq Bugʻroxon hokimiyatni egallab, oʻzini "Qoraxon" deb eʼlon qiladi. 
Bugʻroxondan keyingi barcha xonlar ham ushbu unvon bilan ulugʻlangan.             
Qoraxoniylar hukmronligini Movarounnaxrda oʻrnatilishi 999-yili qoraxoniylar 
yana Buxoroni ishgʻol etib, amir Abdul Malik II va podshoh oilasini asirga oladilar. 
Bu hol Movarounnahrda hokimiyat qoraxoniylar foydasiga uzil-kesil hal boʻlishiga 
olib keladi. Qoraxoniylar davlati Koshgʻardan Amudaryogacha choʻzilgan Sharqiy 
Turkiston, Yettisuv, Shosh, Fargʻona va qadimgi Soʻgʻd yerlarini oʻz ichiga olgan. 
1005-yilgacha somoniylarning soʻnggi vakili al-Muntasir qoraxoniylar bilan 
muvaffaqiyatli kurashgan, biroq raqibning koʻpsonli qoʻshini pirovard gʻalabani 
taʼminlagan. Bogʻdod halifi fatvosi bilan elikxon Nasr ibn Ali Movarounnahrda oʻz 
hukmronligini oʻrnatdi. Movarounnahrni zabt etgach qoraxoniylar dehqonlar 
tabaqasini yakson etdilar va ularning yerlari va suvlarini davlat tasarrufiga 
topshirganlar. Elikxon Nasr 1012-yili vafot etgach, uning davlatiga ukasi Ali Tegin 
vorislik qiladi. Qoraxoniylar Amudaryo vodiysi yerlari uchun gʻaznaviylar davlatiga 
qarshi muntazam urushlar olib borishadi, 11-asr oxirida esa saljuqlarning kuchaygan 
davlatiga tobe boʻlib qolishadi. Elikxon poytaxti dastlab Uzgenda joylashgan, 
4 Omeljan Pritsak masalani boshqa tomondan tushuntirdi. Qora, qizil, oq va ko‘k turklarda to‘rt yo‘nalishni ifodalaydi. Kompas shimoliy tomonni ko‘rsatadi va aksariyat shaharlarda bu yo‘nalishlarning darvozalari alohida nomlanadi.Balxning shimoli, ya‘ni Karaning yo‘nalishi (tomoni) turk darvozasidir. Janub darvozasi hind, gʻarbiy darvozasi yahudiy, sharqiy darvozasi esa xitoy. Qora kuchli, ulug‘vor va jasur degan ma‘noni ham anglatadi. Shuning uchun ular bu nomni olishlari kerak edi.Mahmud G‘azniyga xitoylar tomonidan berilgan “Qoraxon” atamasi ham xuddi shunday ma’noga ega. "Qora" buyuklik, balandlik va ustunlikni anglatadi. [14] Tashkil topishi 840 yilda [15] Yettisuv va Sharqiy Turkiston hududlarida "podshoh yagʻma" yoki "ilakxon" boshchiligidagi Qoraxoniylar davlati tashkil topadi. Bu davlat tarkibiga turli turkiy urugʻlar - qarluqlar, chigillar, argʻular, yagʻmolar va boshqa xalqlar kirgan boʻlib, ular 960-yilga qadar islom dinini qabul qilganlar. Qoraxoniylar davlati Movarounnaxrda Qoraxoniylar davlatining saltanat darajasidagi rivoji va taraqqiyoti 10-asrning 2-yarmiga toʻgʻri keladi. Abdulkarim Sotuq Bugʻroxon hokimiyatni egallab, oʻzini "Qoraxon" deb eʼlon qiladi. Bugʻroxondan keyingi barcha xonlar ham ushbu unvon bilan ulugʻlangan. Qoraxoniylar hukmronligini Movarounnaxrda oʻrnatilishi 999-yili qoraxoniylar yana Buxoroni ishgʻol etib, amir Abdul Malik II va podshoh oilasini asirga oladilar. Bu hol Movarounnahrda hokimiyat qoraxoniylar foydasiga uzil-kesil hal boʻlishiga olib keladi. Qoraxoniylar davlati Koshgʻardan Amudaryogacha choʻzilgan Sharqiy Turkiston, Yettisuv, Shosh, Fargʻona va qadimgi Soʻgʻd yerlarini oʻz ichiga olgan. 1005-yilgacha somoniylarning soʻnggi vakili al-Muntasir qoraxoniylar bilan muvaffaqiyatli kurashgan, biroq raqibning koʻpsonli qoʻshini pirovard gʻalabani taʼminlagan. Bogʻdod halifi fatvosi bilan elikxon Nasr ibn Ali Movarounnahrda oʻz hukmronligini oʻrnatdi. Movarounnahrni zabt etgach qoraxoniylar dehqonlar tabaqasini yakson etdilar va ularning yerlari va suvlarini davlat tasarrufiga topshirganlar. Elikxon Nasr 1012-yili vafot etgach, uning davlatiga ukasi Ali Tegin vorislik qiladi. Qoraxoniylar Amudaryo vodiysi yerlari uchun gʻaznaviylar davlatiga qarshi muntazam urushlar olib borishadi, 11-asr oxirida esa saljuqlarning kuchaygan davlatiga tobe boʻlib qolishadi. Elikxon poytaxti dastlab Uzgenda joylashgan, 5 
 
soʻngra Samarqandga koʻchirilgan. Buxoro ham Samarqandga tobe boʻlgan. 
Qoraxoniylar Samarqandda, Buxoroda, Binkentda koʻplab binokorlik ishlarini 
amalga oshirishgan, saroylar, masjidlar va madrasalar bunyod etishgan, musulmon 
dini nufuzini saqlash va mustahkamlashga hissa qoʻshishgan. 
Oqibatda Qoraxoniylar davlati 1040-yilga kelib 2 mustaqil davlatga: sharqiy 
va gʻarbiy qismga boʻlinib ketadi. Sharqiy qismiga Yettisuv, Qashqar, Taroz, Isfijob, 
Shosh va Sharqiy Fargʻona kirgan. Poytaxti Bolasogʻun, madaniy markazi Qashqar 
boʻlgan. Gʻarbiy qism Movarounnahrdan to Fargʻona vodiysining gʻarbiy 
chegarasigacha boʻlgan yerlarni oʻz ichiga oladi. Markazi Samarqand hisoblangan. 
Yagona Qoraxoniylar davlati bu tarzda ikkiga boʻlinishi va ular 
oʻrtasida sulolaviy kurashlarning davom etishi, yerdan foydalanishga iqto 
tartibotining keng yoyilishi va mahalliy hokimlarning kuchayishi markaziy 
hokimiyatni zaiflashtirib qoʻyadi. Natijada Qoraxoniylar davlati 1130-yil 
saljuqiylar hukmdori Sulton Sanjarga tobe boʻlib qoladi. 12-asrning 30-yillari 
oxirida 
Qoraxoniylar 
davlati 
sharqdan 
kelgan 
yangi 
istilochilar 
— 
koʻchmanchi qoraxitoylar hujumiga duchor boʻlib, parchalanib ketdi2. Lekin 
Qoraxoniylar davlati, garchi tarqoq holda boʻlsa-da, 13-asr boshiga qadar 
mavjud boʻlgan. 1212-yilda qoraxoniylarning soʻnggi vakili Usmon ibn 
Ibrohimning Aloud-din Muhammad Xorazmshoh tomonidan qatl etilishi 
qoraxoniylarni sulola sifatida rasman barham topishiga olib keldi. 
 
 
                                                           
2 Istoriya Uzbekskiy SSR. T. 1. Kniga pervaya. 1955, s. 255. 
5 soʻngra Samarqandga koʻchirilgan. Buxoro ham Samarqandga tobe boʻlgan. Qoraxoniylar Samarqandda, Buxoroda, Binkentda koʻplab binokorlik ishlarini amalga oshirishgan, saroylar, masjidlar va madrasalar bunyod etishgan, musulmon dini nufuzini saqlash va mustahkamlashga hissa qoʻshishgan. Oqibatda Qoraxoniylar davlati 1040-yilga kelib 2 mustaqil davlatga: sharqiy va gʻarbiy qismga boʻlinib ketadi. Sharqiy qismiga Yettisuv, Qashqar, Taroz, Isfijob, Shosh va Sharqiy Fargʻona kirgan. Poytaxti Bolasogʻun, madaniy markazi Qashqar boʻlgan. Gʻarbiy qism Movarounnahrdan to Fargʻona vodiysining gʻarbiy chegarasigacha boʻlgan yerlarni oʻz ichiga oladi. Markazi Samarqand hisoblangan. Yagona Qoraxoniylar davlati bu tarzda ikkiga boʻlinishi va ular oʻrtasida sulolaviy kurashlarning davom etishi, yerdan foydalanishga iqto tartibotining keng yoyilishi va mahalliy hokimlarning kuchayishi markaziy hokimiyatni zaiflashtirib qoʻyadi. Natijada Qoraxoniylar davlati 1130-yil saljuqiylar hukmdori Sulton Sanjarga tobe boʻlib qoladi. 12-asrning 30-yillari oxirida Qoraxoniylar davlati sharqdan kelgan yangi istilochilar — koʻchmanchi qoraxitoylar hujumiga duchor boʻlib, parchalanib ketdi2. Lekin Qoraxoniylar davlati, garchi tarqoq holda boʻlsa-da, 13-asr boshiga qadar mavjud boʻlgan. 1212-yilda qoraxoniylarning soʻnggi vakili Usmon ibn Ibrohimning Aloud-din Muhammad Xorazmshoh tomonidan qatl etilishi qoraxoniylarni sulola sifatida rasman barham topishiga olib keldi. 2 Istoriya Uzbekskiy SSR. T. 1. Kniga pervaya. 1955, s. 255. 6 
 
2.Qoraxoniylar davlati hukmdorlar boshqaruvi 
Qoraxoniylar davlat boshqaruvi yuqoridan quyiga qarab shakllantirilgan boʻlib, 
davlat viloyatlarga boʻlib idora qilingan. El-yurt hokimlari eloqxon deb nomlanib, 
bu unvon egalari "elning oq xoni", yaʼni "buyuk xon" qoraxondan nufuz va 
darajasiga koʻra keyingi oʻrinda turuvchi "kichik xon" hisoblangan. Elokxonlar 
xoqon noibi boʻlishsa-da, oʻlkada oʻz nomlari bilan tanga-chaqalar zarb etib, ichki 
va tashqi siyosatda mustaqillikka intilishgan. Eloqxonlar orasida, Movarounnahr 
eloqxoni katta obroʻga ega boʻlib, u, odatda, Samarqandda turgan. Bu davrda 
viloyatlarni "takin" unvonidagi kishilar boshqargan. "Takin" atamasi dastlab qadim 
turkiylarda xoqon vorisi, valiahdiga nisbatan qoʻllanilib, keyinchalik harbiy 
lashkarboshilar unvoni sifatida ham ishlatilgan. somoniylar va qoraxoniylar davriga 
kelib "takin" unvonidagi harbiy lashkarboshilar ayni vaqtda biron-bir viloyat 
noibligini ham boshqargan. Qoraxoniylar davrida takinlarning nufuzi oshgan. 
Chunki harbiy yurishlar vaqtida ular davlat hayotida muhim ahamiyatga ega 
boʻlgan. Shaharlar boshqaruvi esa shahar hokimi, rais va muhtasiblar qoʻlida 
boʻlgan. Ular shaharning ichki hayoti va ijtimoiyiqtisodiy ravnaqi uchun masʼul 
hisoblangan. Diniy hayotda islom dini davlat mafkurasi darajasiga koʻtarilgan. 
Davlatning mustahkamligi va goyaviy birligi uchun qoraxoniylar ruhoniylar bilan 
yaqin va doʻstona munosabatda boʻlishga intilishgan. Bu davrda imomlar, saidlar, 
shayxlar va sadrlarga eʼtibor kuchayib, ularning obroʻsi nihoyatda baland boʻlgan. 
Bu esa davlatning siyosiy hayotida ular taʼsirining kuchayishi va vaqf yerlarining 
kengayishiga olib kelgan3. 
Qoraxoniylar davlat boshlig’i lavozimi merosiy xisoblanib, ma’muriy idoralar 
ikkiga-dargox va devonga bo’lingan. Ulug’ xojib  lavozimidagi amaldor xoqon va 
fuqaro o’rtasidagi qushi (xarbiy lageri) xonto’y deb atalgach, bu yerda xar doim 
to’qqizta bayroq xilpirab turgan. Elchilar yalavoch yoki yalafar deb atalgan, davlat 
el va viloyat hududlariga bo’lingan. 
                                                           
3 Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi. Toshkent, 2000. 
6 2.Qoraxoniylar davlati hukmdorlar boshqaruvi Qoraxoniylar davlat boshqaruvi yuqoridan quyiga qarab shakllantirilgan boʻlib, davlat viloyatlarga boʻlib idora qilingan. El-yurt hokimlari eloqxon deb nomlanib, bu unvon egalari "elning oq xoni", yaʼni "buyuk xon" qoraxondan nufuz va darajasiga koʻra keyingi oʻrinda turuvchi "kichik xon" hisoblangan. Elokxonlar xoqon noibi boʻlishsa-da, oʻlkada oʻz nomlari bilan tanga-chaqalar zarb etib, ichki va tashqi siyosatda mustaqillikka intilishgan. Eloqxonlar orasida, Movarounnahr eloqxoni katta obroʻga ega boʻlib, u, odatda, Samarqandda turgan. Bu davrda viloyatlarni "takin" unvonidagi kishilar boshqargan. "Takin" atamasi dastlab qadim turkiylarda xoqon vorisi, valiahdiga nisbatan qoʻllanilib, keyinchalik harbiy lashkarboshilar unvoni sifatida ham ishlatilgan. somoniylar va qoraxoniylar davriga kelib "takin" unvonidagi harbiy lashkarboshilar ayni vaqtda biron-bir viloyat noibligini ham boshqargan. Qoraxoniylar davrida takinlarning nufuzi oshgan. Chunki harbiy yurishlar vaqtida ular davlat hayotida muhim ahamiyatga ega boʻlgan. Shaharlar boshqaruvi esa shahar hokimi, rais va muhtasiblar qoʻlida boʻlgan. Ular shaharning ichki hayoti va ijtimoiyiqtisodiy ravnaqi uchun masʼul hisoblangan. Diniy hayotda islom dini davlat mafkurasi darajasiga koʻtarilgan. Davlatning mustahkamligi va goyaviy birligi uchun qoraxoniylar ruhoniylar bilan yaqin va doʻstona munosabatda boʻlishga intilishgan. Bu davrda imomlar, saidlar, shayxlar va sadrlarga eʼtibor kuchayib, ularning obroʻsi nihoyatda baland boʻlgan. Bu esa davlatning siyosiy hayotida ular taʼsirining kuchayishi va vaqf yerlarining kengayishiga olib kelgan3. Qoraxoniylar davlat boshlig’i lavozimi merosiy xisoblanib, ma’muriy idoralar ikkiga-dargox va devonga bo’lingan. Ulug’ xojib lavozimidagi amaldor xoqon va fuqaro o’rtasidagi qushi (xarbiy lageri) xonto’y deb atalgach, bu yerda xar doim to’qqizta bayroq xilpirab turgan. Elchilar yalavoch yoki yalafar deb atalgan, davlat el va viloyat hududlariga bo’lingan. 3 Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi. Toshkent, 2000. 7 
 
Qoraxoniylarning davlat tepasiga kelishi Movarounnaxr jamiyati xayotida ham 
o’zgarishlar yasaldi. Alohida mulklar boshqaruvi, ma’muriy idoralar somoniylar 
davridagi tartiblarga muvofiq kelar, ijtimoiy mansab va boshqalarda farq katta 
emasdi. Bu davrda dexqonlar o’zlarining ijtimoiy tuzumdagi xukumronlik mavqeini 
yo’qotdi. Qoraxoniylar davriga kelib, jamiyatning ijtimoiy bo’g’inlari quydagicha  
shakilga ega bo’ldi: 
eloqxon-xoqondan keyingi pog’onada turuvchi amaldor. U xoqon xonadoniga 
mansub bo’lib, viloyatning mulk soxibi xisoblangan: iqtidorlar-qoraxoniylar 
davlatining tayanch qatlami, martabalariga ko’ra bir-birlaridan farq qilganlar islom 
dinining peshvolari-imomlari, sayyidalar, shayxlar, sadrlar. 
Xokimlar, raislar, muxtasiblar va xokazo. 
Tariqchilar-ziroatchilarning turkcha nomi. 
Xunarmandlar 
Savdogarlar 
Ko’chmanchilar-chorvadorlar. 
Qoraxoniylar davrida oddiy xalq butun deb atalgan. Soliq to’lovchi fuqaro 
raiyat, qabila boshliqlar bek, savdogarlar sart deb atalgan. Xoqon, vaqf, jamoa 
mulklari qoraxoniylar tasarrufidagi asosiy yer-mulklar xisoblangan. Qoraxoniylarda 
xuquqiy munosabatlar islom dini an’analariga asoslangan xolda yuritilgan va islom 
dini peshvolarining mavqei davlatda birmuncha yuqori bo’lgan. Shuningdek, 
qoraxoniylar ko’chmanchi turkiyqabilalarga xos tartib-qoidalarga ham rioya 
etganlar manbalarda keltirilgan (Nizomulmulk, Ibn al Asir va boshq). 
      Shunga qaramay, qoraxoniylar raxbarlari islom dini va shariatga amal qilish 
bilan o’z davlatlarining xuquqiy asoslarini saqlay olganlar, va unga qattiq rioya 
etganlar. 
Xorazm davlati o’z mustaqilligiga  g’aznaviylar va saljuqiylar xukmronligiga 
qarshi kurash jarayonida erishdi. Xorazmshohlar markaziy davlat boshqaruvi «al-
majlis ul oliy al faxri at-toji» deb nomlangan bo’lib, unga vazir boshchilik qilgan. 
Vazir bevosita shohga bo’ysingan va uning  vazifalari Quyidagilardan iborat 
bo’lgan: 
7 Qoraxoniylarning davlat tepasiga kelishi Movarounnaxr jamiyati xayotida ham o’zgarishlar yasaldi. Alohida mulklar boshqaruvi, ma’muriy idoralar somoniylar davridagi tartiblarga muvofiq kelar, ijtimoiy mansab va boshqalarda farq katta emasdi. Bu davrda dexqonlar o’zlarining ijtimoiy tuzumdagi xukumronlik mavqeini yo’qotdi. Qoraxoniylar davriga kelib, jamiyatning ijtimoiy bo’g’inlari quydagicha shakilga ega bo’ldi: eloqxon-xoqondan keyingi pog’onada turuvchi amaldor. U xoqon xonadoniga mansub bo’lib, viloyatning mulk soxibi xisoblangan: iqtidorlar-qoraxoniylar davlatining tayanch qatlami, martabalariga ko’ra bir-birlaridan farq qilganlar islom dinining peshvolari-imomlari, sayyidalar, shayxlar, sadrlar. Xokimlar, raislar, muxtasiblar va xokazo. Tariqchilar-ziroatchilarning turkcha nomi. Xunarmandlar Savdogarlar Ko’chmanchilar-chorvadorlar. Qoraxoniylar davrida oddiy xalq butun deb atalgan. Soliq to’lovchi fuqaro raiyat, qabila boshliqlar bek, savdogarlar sart deb atalgan. Xoqon, vaqf, jamoa mulklari qoraxoniylar tasarrufidagi asosiy yer-mulklar xisoblangan. Qoraxoniylarda xuquqiy munosabatlar islom dini an’analariga asoslangan xolda yuritilgan va islom dini peshvolarining mavqei davlatda birmuncha yuqori bo’lgan. Shuningdek, qoraxoniylar ko’chmanchi turkiyqabilalarga xos tartib-qoidalarga ham rioya etganlar manbalarda keltirilgan (Nizomulmulk, Ibn al Asir va boshq). Shunga qaramay, qoraxoniylar raxbarlari islom dini va shariatga amal qilish bilan o’z davlatlarining xuquqiy asoslarini saqlay olganlar, va unga qattiq rioya etganlar. Xorazm davlati o’z mustaqilligiga g’aznaviylar va saljuqiylar xukmronligiga qarshi kurash jarayonida erishdi. Xorazmshohlar markaziy davlat boshqaruvi «al- majlis ul oliy al faxri at-toji» deb nomlangan bo’lib, unga vazir boshchilik qilgan. Vazir bevosita shohga bo’ysingan va uning vazifalari Quyidagilardan iborat bo’lgan: 8 
 
-asxob ad-davovin, ya’ni, devonamaldorlarining boshlig’i bo’lib, yuqori 
mansab soxiblarini ishga tayinlash va bo’shatish bilan shug’ullangan. 
-davlat amaldorlariga nafaqa(arzaq) belgilash. 
-davlat amaldorlarini hayot uchun zaruriy maxsulotlar bilan ta’minlashni 
belgilash. 
-soliq va xazinani nazorat qilish. 
-xukmdorni xalqaro aloqalar, rasmiy 
marosimlarda rasmiy tanishtirish, raiyat bilan munosabatlarda vositachilik 
qilish. 
-xukmdorni xalqaro aloqalar, rasmiy marosimlarda rasmiy tanishtirish, raiyat 
bilan munosabatlarda vositachilik qilish: 
-xukmdorga muntazam xamroxlik qilish, qo’shinga boshchilik qilish. 
Vazirliklarda sadr, dastur, xojayi buzurg kabi unvonlar bo’lgan. Xorazm 
vazirlari asosan Xorazm, Buxoro, Nishopur, Isfaxon, Balx, Xirotdan chiqqan 
shaxslardan tayinlangan. Xorazmshohlar saroyida shuningdek, quydagi qator 
lavozimlar ham mavjud edi: 
-Xojib ul-kabir yoki xojib ul-xos xukmdor shaxsi bilan bog’liq masalalar va 
ularga  doimiy xamroxlik, eng zarur vazifalarni bajarish bilan shug’ullanganlar. 
-Ustozdor-barcha xo’jalik ishlari bilan shug’ullanuvchi amaldor. 
-Amir oxur-otxona boshlig’i lavozimi. 
-Amir shikor-sultonning ov ishlari boshlig’i. 
-Tashtdor, Sharobdor, kissador, choshnigir, davotdor, farrosh, amir al-alam va 
boshqa unvonlar xorazmshohlar saroyi boshqaruv tizimini tashkil etgan4. 
      Manbalarda keltirilishicha (muxammad Bag’dodiy), Xorazmda axolining turli 
qatlamlari va ular o’rtasidagi tafovutlar o’ziga xos shakillangan: Sayyidlar–
payg’ambar avlodi sanalib, katta xurmatga sazovor bo’lgan. Imomlar va olimlar–
ijtimoiy hayotda ancha ustunlikka ega bo’lgan va davlat ishlariga o’zlarining 
maslahatlari va yo’l–yo’riqlari bilan ta’sir etgan. 
                                                           
4 Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi. Toshkent, 2000. 
8 -asxob ad-davovin, ya’ni, devonamaldorlarining boshlig’i bo’lib, yuqori mansab soxiblarini ishga tayinlash va bo’shatish bilan shug’ullangan. -davlat amaldorlariga nafaqa(arzaq) belgilash. -davlat amaldorlarini hayot uchun zaruriy maxsulotlar bilan ta’minlashni belgilash. -soliq va xazinani nazorat qilish. -xukmdorni xalqaro aloqalar, rasmiy marosimlarda rasmiy tanishtirish, raiyat bilan munosabatlarda vositachilik qilish. -xukmdorni xalqaro aloqalar, rasmiy marosimlarda rasmiy tanishtirish, raiyat bilan munosabatlarda vositachilik qilish: -xukmdorga muntazam xamroxlik qilish, qo’shinga boshchilik qilish. Vazirliklarda sadr, dastur, xojayi buzurg kabi unvonlar bo’lgan. Xorazm vazirlari asosan Xorazm, Buxoro, Nishopur, Isfaxon, Balx, Xirotdan chiqqan shaxslardan tayinlangan. Xorazmshohlar saroyida shuningdek, quydagi qator lavozimlar ham mavjud edi: -Xojib ul-kabir yoki xojib ul-xos xukmdor shaxsi bilan bog’liq masalalar va ularga doimiy xamroxlik, eng zarur vazifalarni bajarish bilan shug’ullanganlar. -Ustozdor-barcha xo’jalik ishlari bilan shug’ullanuvchi amaldor. -Amir oxur-otxona boshlig’i lavozimi. -Amir shikor-sultonning ov ishlari boshlig’i. -Tashtdor, Sharobdor, kissador, choshnigir, davotdor, farrosh, amir al-alam va boshqa unvonlar xorazmshohlar saroyi boshqaruv tizimini tashkil etgan4. Manbalarda keltirilishicha (muxammad Bag’dodiy), Xorazmda axolining turli qatlamlari va ular o’rtasidagi tafovutlar o’ziga xos shakillangan: Sayyidlar– payg’ambar avlodi sanalib, katta xurmatga sazovor bo’lgan. Imomlar va olimlar– ijtimoiy hayotda ancha ustunlikka ega bo’lgan va davlat ishlariga o’zlarining maslahatlari va yo’l–yo’riqlari bilan ta’sir etgan. 4 Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi. Toshkent, 2000. 9 
 
-Qozilar va hokimlar–xuquq va tartibot ishlarini nazorat qilgan va amalga 
oshirganlar. 
-Tasavvuf vakillari–faqirona hayot kechirganlar, xalq tomonidan nihoyatda 
e’zozlangan, hukmdorlar ham ularni hurmat qilganlar va ulardan ko’pincha duo 
tilaganlar. 
-Oqsoqollar - qishloq, qasaba, urug’ qabilalari boshliqlari. 
-Amaldorlar va sipohiylar. 
-G’oziylar – islom dini uchun kurashuvchilar. 
Mehnatkashlar qatlami va martabalar o’rtasidagi farqlar somoniylardagi singari 
edi. Bu davrda ham iqto’ yerlari berish davom etgan. 
 
 
 
 
 
 
 
9 -Qozilar va hokimlar–xuquq va tartibot ishlarini nazorat qilgan va amalga oshirganlar. -Tasavvuf vakillari–faqirona hayot kechirganlar, xalq tomonidan nihoyatda e’zozlangan, hukmdorlar ham ularni hurmat qilganlar va ulardan ko’pincha duo tilaganlar. -Oqsoqollar - qishloq, qasaba, urug’ qabilalari boshliqlari. -Amaldorlar va sipohiylar. -G’oziylar – islom dini uchun kurashuvchilar. Mehnatkashlar qatlami va martabalar o’rtasidagi farqlar somoniylardagi singari edi. Bu davrda ham iqto’ yerlari berish davom etgan. 10 
 
3.Harbiy va  ma’muriy boshqaruvlar, lavozimlar 
      Qoraxoniylar davlatchilik tizimi oʻzidan oldin oʻtgan Turk xoqonligi, Turkash 
davlati kabi turkiy davlatlarning davlatchilik tajribasi va anʼanalariga asoslangan. 
Qoraxoniylar sulolasi davlat boshqaruvida bu tajribalardan unumli foydalanib, oʻz 
navbatida, uni rivojlantirib, yangi taraqqiyot bosqichiga olib chiqqan. Qoraxoniylar 
davlati dastlab tashkil topgan vaqtda (9-asr oʻrtasi) maʼmuriy-boshqaruv tizimi, 
qabilalarning oʻzaro ittifoqi negiziga asoslangan edi. Bunda davlat boshligʻi 
"yabgʻu" deb nomlangan. Oʻlkadagi barcha qabilalar yabgʻuga boʻysungan, ayni 
vaqtda yabgʻu oʻzi hukmronlik qilayotgan hududdagi barcha qabilalarni tashqi 
hujumlardan himoya qilgan. Joylarda har bir qabilani oʻz sardorlari boshqargan. 
Qabila sardorlari ayni vaqtda, shu qabilani harbiy sarkardasi boʻlib, xoqon noibi 
hisoblangan. Harbiy hara-katlar vaqtida ular yabgʻuning buyrugʻiga binoan oʻz 
harbiy boʻlinmalari bilan urushda qatnashishgan. 
X-asr oxirida Yettisuv va Sharqiy Turkiston hududlarida "podshoh yag`ma" 
yoki "elikxon" boshchiligidagi qoraxoniylar davlati tashkil topadi5. Bu davlat 
tarkibiga turli turkiy millatlar - qorluqlar, chigillar, arg`ular, yag`malar va boshqa 
xalqlar kirgan bo`lib, ular 960 yilga qadar islom dinini qabul qilganlar. 992 yili 
elikxon Bug`ra boshchiligidagi qoraxoniylar qo`shini Movarounnahr hududiga 
bostirib kiradi. Qoraxoniylar g`alabasiga Bug`raxon bilan Xurosonning somoniy 
hokimi Abuali Simjur o`rtasida tuzilgan hufyona ittifoq hamda lashkarboshi 
Foiqning sotqinligi sabab bo`lgan. Natijada qoraxoniylar Buxoroni jangsiz ishg`ol 
etadilar, amir Nuh esa Chorjo`yga qochishga majbur bo`ladi. Ammo Bug`raxon 
kasallanib, o`z vatani Koshg`arga ketayotganda vafot etadi. Qoraxoniylar 
Buxorodan katta o`lja bilan qaytadilar. 
Qoraxoniyalarning yangi yo`lboshchisi bo`lgan elikxon Nasr Buxoroga qayta 
hujum uyushtiradi. 995-996 yillarda Nuh II Sabuh Tegin madadi bilan qoraxoniylar 
hujumini daf etadi. 999-yili qoraxoniylar yana Buxoroni yana ishg`ol etib, amir 
                                                           
5 Sagdullaev A., Mavlonov O’. O’zbekistonda davlat boshqaruvi tarixi.- Toshkent: Akademiya, 2006.  
 
10 3.Harbiy va ma’muriy boshqaruvlar, lavozimlar Qoraxoniylar davlatchilik tizimi oʻzidan oldin oʻtgan Turk xoqonligi, Turkash davlati kabi turkiy davlatlarning davlatchilik tajribasi va anʼanalariga asoslangan. Qoraxoniylar sulolasi davlat boshqaruvida bu tajribalardan unumli foydalanib, oʻz navbatida, uni rivojlantirib, yangi taraqqiyot bosqichiga olib chiqqan. Qoraxoniylar davlati dastlab tashkil topgan vaqtda (9-asr oʻrtasi) maʼmuriy-boshqaruv tizimi, qabilalarning oʻzaro ittifoqi negiziga asoslangan edi. Bunda davlat boshligʻi "yabgʻu" deb nomlangan. Oʻlkadagi barcha qabilalar yabgʻuga boʻysungan, ayni vaqtda yabgʻu oʻzi hukmronlik qilayotgan hududdagi barcha qabilalarni tashqi hujumlardan himoya qilgan. Joylarda har bir qabilani oʻz sardorlari boshqargan. Qabila sardorlari ayni vaqtda, shu qabilani harbiy sarkardasi boʻlib, xoqon noibi hisoblangan. Harbiy hara-katlar vaqtida ular yabgʻuning buyrugʻiga binoan oʻz harbiy boʻlinmalari bilan urushda qatnashishgan. X-asr oxirida Yettisuv va Sharqiy Turkiston hududlarida "podshoh yag`ma" yoki "elikxon" boshchiligidagi qoraxoniylar davlati tashkil topadi5. Bu davlat tarkibiga turli turkiy millatlar - qorluqlar, chigillar, arg`ular, yag`malar va boshqa xalqlar kirgan bo`lib, ular 960 yilga qadar islom dinini qabul qilganlar. 992 yili elikxon Bug`ra boshchiligidagi qoraxoniylar qo`shini Movarounnahr hududiga bostirib kiradi. Qoraxoniylar g`alabasiga Bug`raxon bilan Xurosonning somoniy hokimi Abuali Simjur o`rtasida tuzilgan hufyona ittifoq hamda lashkarboshi Foiqning sotqinligi sabab bo`lgan. Natijada qoraxoniylar Buxoroni jangsiz ishg`ol etadilar, amir Nuh esa Chorjo`yga qochishga majbur bo`ladi. Ammo Bug`raxon kasallanib, o`z vatani Koshg`arga ketayotganda vafot etadi. Qoraxoniylar Buxorodan katta o`lja bilan qaytadilar. Qoraxoniyalarning yangi yo`lboshchisi bo`lgan elikxon Nasr Buxoroga qayta hujum uyushtiradi. 995-996 yillarda Nuh II Sabuh Tegin madadi bilan qoraxoniylar hujumini daf etadi. 999-yili qoraxoniylar yana Buxoroni yana ishg`ol etib, amir 5 Sagdullaev A., Mavlonov O’. O’zbekistonda davlat boshqaruvi tarixi.- Toshkent: Akademiya, 2006. 11 
 
Abdul Malik II va podshoh oilasini asirga oladilar. Bu hol Movarounnahrda 
hokimiyat qoraxoniylar foydasiga uzil-kesil hal bo`lishiga olib keladi. 
Qoraxoniylar davlati Koshg`ardan Amudaryogacha cho`zilgan Sharqiy 
Turkiston, Yettisuv, Shosh, Farg`ona va qadimgi So`g`d yerlarini o`z ichiga olgan. 
1005 yilgacha somoniylarning so`nggi vakili al-Muntasir qoraxoniylar bilan 
muvaffaqiyatli kurashgan, biroq raqibning ko`psonli qo`shini pirovard g`alabani 
ta'minlagan. Bog`dod halifi fatvosi bilan elikxon Nasr ibn Ali Movarounnahrda o`z 
hukmronligini o`rnatdi. Movarounnahrni zabt etgach qoraxoniylar dehqonlar 
tabaqasini yakson etdilar va ularning yerlari va suvlarini davlat tasarrufiga 
topshirganlar. Elikxon Nasr 1012 yili vafot etgach, uning davlatiga ukasi Ali Tegin 
vorislik qiladi. Qoraxoniylar Amudaryo vodiysi yerlari uchun g`aznaviylar davlatiga 
qarshi muntazam urushlar olib borishadi, XI-asr oxirida esa saljuqlarning kuchaygan 
davlatiga tobe bo`lib qolishadi. Elikxon poytaxti dastlab Uzgenda joylashgan, 
so`ngra Samarqandga ko`chirilgan. 
Somoniylar hokimiyati tugatilgach, X-asr oxirlariga kelib, Qoraxoniylar 
davlati Amudaryoning yuqori va oʻrta oqimlaridan to Yettisuv, sharqda esa Torim 
daryosigacha boʻlgan katta hududga egalik qiladi. Amudaryo Qoraxoniylar va 
Gʻaznaviylar davlati oʻrtasida chegara boʻlib qoladi. Lekin ushbu 2 turkiy davlat 
oʻrtasida ham Xuroson hududi uchun oʻzaro urushlar boʻlib oʻtadi. 1006 va 1008 
yillarda qoraxoniylar Xurosonga qoʻshin tortib, Balx, Tus va Nishopur shahrini zabt 
etadi. Lekin Sulton Mahmud Gʻaznaviy qoraxoniylarga zarba berib, Xurosonni oʻz 
qoʻlida saqlab qoladi. Gʻaznaviylar keyinchalik dastlab oʻzlari yer berib, homiylik 
qilgan saljuqiylar bilan zid-diyatga kirishib, oʻrtada katta harbiy toʻqnashuvlar yuz 
beradi. 1040-yilda esa Dandanakon jangiaa gʻaznaviylar saljuqiylar tomonidan 
qaqshat-qich zarbaga uchrab oʻzlarini qaytib oʻnglay olmaydi. Gʻaznaviylar davla-
tini bu inqirozidan, qoraxoniylarning mahalliy hukmdori Ibrohim Boʻritegin 
foydalanib qoladi. U dastlab Xuttalon, Vaxsh va Chagʻoniyonni gʻaznaviylardan 
tortib oladi. Keyinchalik butun Movarounnahrni va Fargʻonani oʻziga boʻysundi-rib 
mustaqil siyosat olib boradi. Oqibatda Qoraxoniylar davlati 1041 yilga kelib 2 
11 Abdul Malik II va podshoh oilasini asirga oladilar. Bu hol Movarounnahrda hokimiyat qoraxoniylar foydasiga uzil-kesil hal bo`lishiga olib keladi. Qoraxoniylar davlati Koshg`ardan Amudaryogacha cho`zilgan Sharqiy Turkiston, Yettisuv, Shosh, Farg`ona va qadimgi So`g`d yerlarini o`z ichiga olgan. 1005 yilgacha somoniylarning so`nggi vakili al-Muntasir qoraxoniylar bilan muvaffaqiyatli kurashgan, biroq raqibning ko`psonli qo`shini pirovard g`alabani ta'minlagan. Bog`dod halifi fatvosi bilan elikxon Nasr ibn Ali Movarounnahrda o`z hukmronligini o`rnatdi. Movarounnahrni zabt etgach qoraxoniylar dehqonlar tabaqasini yakson etdilar va ularning yerlari va suvlarini davlat tasarrufiga topshirganlar. Elikxon Nasr 1012 yili vafot etgach, uning davlatiga ukasi Ali Tegin vorislik qiladi. Qoraxoniylar Amudaryo vodiysi yerlari uchun g`aznaviylar davlatiga qarshi muntazam urushlar olib borishadi, XI-asr oxirida esa saljuqlarning kuchaygan davlatiga tobe bo`lib qolishadi. Elikxon poytaxti dastlab Uzgenda joylashgan, so`ngra Samarqandga ko`chirilgan. Somoniylar hokimiyati tugatilgach, X-asr oxirlariga kelib, Qoraxoniylar davlati Amudaryoning yuqori va oʻrta oqimlaridan to Yettisuv, sharqda esa Torim daryosigacha boʻlgan katta hududga egalik qiladi. Amudaryo Qoraxoniylar va Gʻaznaviylar davlati oʻrtasida chegara boʻlib qoladi. Lekin ushbu 2 turkiy davlat oʻrtasida ham Xuroson hududi uchun oʻzaro urushlar boʻlib oʻtadi. 1006 va 1008 yillarda qoraxoniylar Xurosonga qoʻshin tortib, Balx, Tus va Nishopur shahrini zabt etadi. Lekin Sulton Mahmud Gʻaznaviy qoraxoniylarga zarba berib, Xurosonni oʻz qoʻlida saqlab qoladi. Gʻaznaviylar keyinchalik dastlab oʻzlari yer berib, homiylik qilgan saljuqiylar bilan zid-diyatga kirishib, oʻrtada katta harbiy toʻqnashuvlar yuz beradi. 1040-yilda esa Dandanakon jangiaa gʻaznaviylar saljuqiylar tomonidan qaqshat-qich zarbaga uchrab oʻzlarini qaytib oʻnglay olmaydi. Gʻaznaviylar davla- tini bu inqirozidan, qoraxoniylarning mahalliy hukmdori Ibrohim Boʻritegin foydalanib qoladi. U dastlab Xuttalon, Vaxsh va Chagʻoniyonni gʻaznaviylardan tortib oladi. Keyinchalik butun Movarounnahrni va Fargʻonani oʻziga boʻysundi-rib mustaqil siyosat olib boradi. Oqibatda Qoraxoniylar davlati 1041 yilga kelib 2 12 
 
mustaqil davlatga: sharqiy va gʻarbiy qismga boʻlinib ketadi6. Sharqiy qis-miga 
Yettisuv, Qashqar, Taroz, isfijob, Shosh va Sharqiy Fargʻona kirgan. Poytaxti 
Bolasogʻun, madaniy markazi Qashqar boʻlgan. Gʻarbiy qism Movarounnahrdan to 
fargʻona vodiysining gʻarbiy chegarasigacha boʻlgan yerlarni oʻz ichiga oladi. 
Markazi Samarqand hisoblangan. 
Yagona Qoraxoniylar davlati bu tarzda ikkiga boʻlinishi va ular oʻrtasida 
sulolaviy kurashlarning davom etishi, yerdan foydalanishga iqto tartibotining keng 
yoyilishi va mahalliy hokimlarning kuchayishi markaziy hokimiyatni zaiflashtirib 
qoʻyadi. Natijada Qoraxoniylar davlati 1130 yil saljuqiylar hukmdori Sulton 
Sanjarga tobe boʻlib qoladi. XII-asrning 30-yillari oxirida Qoraxoniylar davlati 
sharqdan kelgan yangi istilochilar — koʻchmanchi qoraxitoylar hujumiga du-chor 
boʻlib, parchalanib ketdi. Lekin Qoraxoniylar davlati, garchi tarqoq holda boʻlsa-da, 
XIII-asr boshiga qadar mavjud boʻlgan. 1212 yilda qoraxoniylarning soʻnggi vakili 
Usmon ibn Ibrohimning Aloud-din Muhammad Xorazmshoh tomonidan qatl etilishi 
qoraxoniylarni sulola sifatida rasman barham topi-shiga olib keldi. 
Qoraxoniylar davlati vujudga kelgan dastlabki vaqtda, uning etnik asosi va 
aholisining tarkibini Yettisuv, Isfijob, Shosh, Sharqiy Turkistonning gʻarbiy qismi, 
Fargʻonaning shim.-sharqiy hududlarida yashovchi qarluq, chigil, xalach, toʻxsi va 
argʻun kabi koʻplab qabilalar tashkil etgan. Qoraxoniylar keyinchalik Movarounnahr 
uzra oʻz hukmronligini oʻrnatgach, oʻlkalarda qadimdan yashab kelayotgan oʻtroq 
va koʻchmanchi aholini, mazkur yagona davlatning umumiy chegaralarida oʻzaro 
bir-biriga yaqinlashish va aralashib borish jarayoni tezlashdi. Ularning iqtisodiy, 
madaniy hayoti, bir-biri bilan aloqa-dorlikda rivojlana bordi. Tub yerli aholi taʼsirida 
yarim koʻchmanchi va yarim oʻtroqlikda yashab kelgan etnik guruhlar oʻtroqlashib 
dehqonchilik, hunarmandchilik va savdo-sotiq bilan shugʻullanadilar. 
Bu obʼyektiv voqea-hodisalar natijasida oʻzbek xalqining etnik, hududiy va 
madaniy jihatdan belgilarida umumiylik hosil boʻlib, bu davrda oʻzbek xalqining 
xalq sifatida shakllanish jarayonining yakuniy bos-qichi yuz berdi 
                                                           
6 Yasuf Xos Hojib. Qutadg’u bilig. Toshkent 1990. 
 
12 mustaqil davlatga: sharqiy va gʻarbiy qismga boʻlinib ketadi6. Sharqiy qis-miga Yettisuv, Qashqar, Taroz, isfijob, Shosh va Sharqiy Fargʻona kirgan. Poytaxti Bolasogʻun, madaniy markazi Qashqar boʻlgan. Gʻarbiy qism Movarounnahrdan to fargʻona vodiysining gʻarbiy chegarasigacha boʻlgan yerlarni oʻz ichiga oladi. Markazi Samarqand hisoblangan. Yagona Qoraxoniylar davlati bu tarzda ikkiga boʻlinishi va ular oʻrtasida sulolaviy kurashlarning davom etishi, yerdan foydalanishga iqto tartibotining keng yoyilishi va mahalliy hokimlarning kuchayishi markaziy hokimiyatni zaiflashtirib qoʻyadi. Natijada Qoraxoniylar davlati 1130 yil saljuqiylar hukmdori Sulton Sanjarga tobe boʻlib qoladi. XII-asrning 30-yillari oxirida Qoraxoniylar davlati sharqdan kelgan yangi istilochilar — koʻchmanchi qoraxitoylar hujumiga du-chor boʻlib, parchalanib ketdi. Lekin Qoraxoniylar davlati, garchi tarqoq holda boʻlsa-da, XIII-asr boshiga qadar mavjud boʻlgan. 1212 yilda qoraxoniylarning soʻnggi vakili Usmon ibn Ibrohimning Aloud-din Muhammad Xorazmshoh tomonidan qatl etilishi qoraxoniylarni sulola sifatida rasman barham topi-shiga olib keldi. Qoraxoniylar davlati vujudga kelgan dastlabki vaqtda, uning etnik asosi va aholisining tarkibini Yettisuv, Isfijob, Shosh, Sharqiy Turkistonning gʻarbiy qismi, Fargʻonaning shim.-sharqiy hududlarida yashovchi qarluq, chigil, xalach, toʻxsi va argʻun kabi koʻplab qabilalar tashkil etgan. Qoraxoniylar keyinchalik Movarounnahr uzra oʻz hukmronligini oʻrnatgach, oʻlkalarda qadimdan yashab kelayotgan oʻtroq va koʻchmanchi aholini, mazkur yagona davlatning umumiy chegaralarida oʻzaro bir-biriga yaqinlashish va aralashib borish jarayoni tezlashdi. Ularning iqtisodiy, madaniy hayoti, bir-biri bilan aloqa-dorlikda rivojlana bordi. Tub yerli aholi taʼsirida yarim koʻchmanchi va yarim oʻtroqlikda yashab kelgan etnik guruhlar oʻtroqlashib dehqonchilik, hunarmandchilik va savdo-sotiq bilan shugʻullanadilar. Bu obʼyektiv voqea-hodisalar natijasida oʻzbek xalqining etnik, hududiy va madaniy jihatdan belgilarida umumiylik hosil boʻlib, bu davrda oʻzbek xalqining xalq sifatida shakllanish jarayonining yakuniy bos-qichi yuz berdi 6 Yasuf Xos Hojib. Qutadg’u bilig. Toshkent 1990. 13 
 
Qoraxoniylar  davrida turli oʻlkalarning birlashishi fan va madaniyat rivojiga 
ham imkon berdi. Bu davrda Buxoro, Samarqand, Bolasogʻun, Qashqar, Oʻzgan 
kabi shaharlar ham maʼmuriy, ham madaniy markaz sifatida ahamiyati oshib, 
yanada kengayib, rivojlanib borgan. Qoraxoniylar fan va madaniyatning oʻlka 
hayotidagi muhim oʻrnini anglab unga homiylik qilishgan. Buyuk ipak yoʻli 
asosidagi hududlararo savdo-sotiq yanada ravnaq topdi. 
Shu davrda bunyod etilib, hozirgacha saqlangan Raboti Malik, Masjidi kalon, 
Minorai kalon, Vobkent minorasi, Jarqoʻrgʻon minorasi, Magʻoki attori masjidi 
hamda koʻplab saroy, masjid, madrasa, minora, xonaqoh, maqbara, tim va 
karvonsaroy kabi inshootlar qoraxoniylar davrida hashamatli binolar qurish sanʼ-ati 
yuksak darajada taraqqiy etganliginy koʻrsatadi. 
Amaliy bezak sanʼati — naqshinkorlik, ganchkorlik va kulolchilik 
yoʻnalishlari rivojlangan. Adabiyot yuksalgan. Yusuf Xos Hojib "Qutadgʻu bilig", 
Mahmud Qoshgʻariynit "Devonu lugʻotit turk" kabi asarlari shu davrda yaratilgan. 
Buhoro ham Samarqandga tobe bo`lgan. Qoraxoniylar Samarqandda, 
Buxoroda, Binkentda ko`plab binokorlik ishlarini amalga oshirishgan, saroylar, 
masjidlar va madrasalar bunyod etishgan, musulmon dini nufuzini saqlash va 
mustahkamlashga hissa qo`shishgan. 
Vaqt oʻtishi bilan qoraxoniylarning bu maʼmuriy boshqaruv usuli rivojlanib, 
takomillashib borgan. 10-asrning oʻrtalariga kelib, Qoraxoniylar davlati oʻz 
tarkibiga qoʻshni qabilalarni ham qoʻshib olib, hududiy jihatdan kengayib, katta 
siyosiy kuchga aylangach, ularning davlat boshqaruvida ham maʼlum islohotlar yuz 
berdi. Davlat tepasida odatda "qoraxon" unvoni bilan ulugʻlangan "buyuk xon" 
oʻtirgan. Xonlik taxtiga ogʻa-inichilik udumi asosida sulolaning eng yoshi ulugʻ 
kishisi oʻtirgan. Xonlar "qoraxon" unvoni bilan birga tavgʻachxon, arslonxon, 
bugʻroxon kabi faxriy unvonlar bilan ham ulugʻlangan. 
Qoraxoniylar davlat boshqaruvi yuqoridan quyiga qarab shakllantirilgan 
boʻlib, davlat viloyatlarga boʻlib idora qilingan. El-yurt hokimlari eloqxon deb 
nomlanib, bu unvon egalari "elning oq xoni", yaʼni "buyuk xon" qoraxondan nufuz 
va darajasiga koʻra keyingi oʻrinda turuvchi "kichik xon" hisoblangan. Elokxonlar 
13 Qoraxoniylar davrida turli oʻlkalarning birlashishi fan va madaniyat rivojiga ham imkon berdi. Bu davrda Buxoro, Samarqand, Bolasogʻun, Qashqar, Oʻzgan kabi shaharlar ham maʼmuriy, ham madaniy markaz sifatida ahamiyati oshib, yanada kengayib, rivojlanib borgan. Qoraxoniylar fan va madaniyatning oʻlka hayotidagi muhim oʻrnini anglab unga homiylik qilishgan. Buyuk ipak yoʻli asosidagi hududlararo savdo-sotiq yanada ravnaq topdi. Shu davrda bunyod etilib, hozirgacha saqlangan Raboti Malik, Masjidi kalon, Minorai kalon, Vobkent minorasi, Jarqoʻrgʻon minorasi, Magʻoki attori masjidi hamda koʻplab saroy, masjid, madrasa, minora, xonaqoh, maqbara, tim va karvonsaroy kabi inshootlar qoraxoniylar davrida hashamatli binolar qurish sanʼ-ati yuksak darajada taraqqiy etganliginy koʻrsatadi. Amaliy bezak sanʼati — naqshinkorlik, ganchkorlik va kulolchilik yoʻnalishlari rivojlangan. Adabiyot yuksalgan. Yusuf Xos Hojib "Qutadgʻu bilig", Mahmud Qoshgʻariynit "Devonu lugʻotit turk" kabi asarlari shu davrda yaratilgan. Buhoro ham Samarqandga tobe bo`lgan. Qoraxoniylar Samarqandda, Buxoroda, Binkentda ko`plab binokorlik ishlarini amalga oshirishgan, saroylar, masjidlar va madrasalar bunyod etishgan, musulmon dini nufuzini saqlash va mustahkamlashga hissa qo`shishgan. Vaqt oʻtishi bilan qoraxoniylarning bu maʼmuriy boshqaruv usuli rivojlanib, takomillashib borgan. 10-asrning oʻrtalariga kelib, Qoraxoniylar davlati oʻz tarkibiga qoʻshni qabilalarni ham qoʻshib olib, hududiy jihatdan kengayib, katta siyosiy kuchga aylangach, ularning davlat boshqaruvida ham maʼlum islohotlar yuz berdi. Davlat tepasida odatda "qoraxon" unvoni bilan ulugʻlangan "buyuk xon" oʻtirgan. Xonlik taxtiga ogʻa-inichilik udumi asosida sulolaning eng yoshi ulugʻ kishisi oʻtirgan. Xonlar "qoraxon" unvoni bilan birga tavgʻachxon, arslonxon, bugʻroxon kabi faxriy unvonlar bilan ham ulugʻlangan. Qoraxoniylar davlat boshqaruvi yuqoridan quyiga qarab shakllantirilgan boʻlib, davlat viloyatlarga boʻlib idora qilingan. El-yurt hokimlari eloqxon deb nomlanib, bu unvon egalari "elning oq xoni", yaʼni "buyuk xon" qoraxondan nufuz va darajasiga koʻra keyingi oʻrinda turuvchi "kichik xon" hisoblangan. Elokxonlar 14 
 
xoqon noibi boʻlishsa-da, oʻlkada oʻz nomlari bilan tanga-chaqalar zarb etib, ichki 
va tashqi siyosatda mustaqillikka intilishgan. Eloqxonlar orasida, Movarounnahr 
eloqxoni katta obroʻga ega boʻlib, u, odatda, Samarqandda turgan. Bu davrda 
viloyatlarni "takin" unvonidagi kishilar boshqargan. 
"Takin" atamasi dastlab qadim turkiylarda xoqon vorisi, valiahdiga nisbatan 
qoʻllanilib, keyinchalik harbiy lashkarboshilar unvoni sifatida ham ishlatilgan. 
somoniylar va qoraxoniylar davriga kelib "takin" unvonidagi harbiy lashkarboshilar 
ayni vaqtda biron-bir viloyat noibligini ham boshqargan. Qoraxoniylar davrida 
takinlarning nufuzi oshgan. Chunki harbiy yurishlar vaqtida ular davlat hayotida 
muhim ahamiyatga ega boʻlgan. Shaharlar boshqaruvi esa shahar hokimi, rais va 
muhtasiblar qoʻlida boʻlgan. Ular shaharning ichki hayoti va ijtimoiyiqtisodiy 
ravnaqi uchun masʼul hisoblangan. Diniy hayotda islom dini davlat mafkurasi 
darajasiga koʻtarilgan. Davlatning mustahkamligi va goyaviy birligi uchun 
qoraxoniylar ruhoniylar bilan yaqin va doʻstona munosabatda boʻlishga intilishgan. 
Bu davrda imomlar, saidlar, shayxlar va sadrlarga eʼtibor kuchayib, ularning obroʻsi 
nihoyatda baland boʻlgan. Bu esa davlatning siyosiy hayotida ular taʼsirining 
kuchayishi va vaqf yerlarining kengayishiga olib kelgan. 
 
 
14 xoqon noibi boʻlishsa-da, oʻlkada oʻz nomlari bilan tanga-chaqalar zarb etib, ichki va tashqi siyosatda mustaqillikka intilishgan. Eloqxonlar orasida, Movarounnahr eloqxoni katta obroʻga ega boʻlib, u, odatda, Samarqandda turgan. Bu davrda viloyatlarni "takin" unvonidagi kishilar boshqargan. "Takin" atamasi dastlab qadim turkiylarda xoqon vorisi, valiahdiga nisbatan qoʻllanilib, keyinchalik harbiy lashkarboshilar unvoni sifatida ham ishlatilgan. somoniylar va qoraxoniylar davriga kelib "takin" unvonidagi harbiy lashkarboshilar ayni vaqtda biron-bir viloyat noibligini ham boshqargan. Qoraxoniylar davrida takinlarning nufuzi oshgan. Chunki harbiy yurishlar vaqtida ular davlat hayotida muhim ahamiyatga ega boʻlgan. Shaharlar boshqaruvi esa shahar hokimi, rais va muhtasiblar qoʻlida boʻlgan. Ular shaharning ichki hayoti va ijtimoiyiqtisodiy ravnaqi uchun masʼul hisoblangan. Diniy hayotda islom dini davlat mafkurasi darajasiga koʻtarilgan. Davlatning mustahkamligi va goyaviy birligi uchun qoraxoniylar ruhoniylar bilan yaqin va doʻstona munosabatda boʻlishga intilishgan. Bu davrda imomlar, saidlar, shayxlar va sadrlarga eʼtibor kuchayib, ularning obroʻsi nihoyatda baland boʻlgan. Bu esa davlatning siyosiy hayotida ular taʼsirining kuchayishi va vaqf yerlarining kengayishiga olib kelgan. 15 
 
                                             Xulosa 
Ushbu mavzuni yoritish orqali men davlatchilik tarixi shakllanishi 
jarayonida alohida ahamiyatga ega bo'lgan, Qoraxoniylar davlatining vujudga 
kelishi , davlat boshqaruvi , shuningdek harbiy boshqaruvi usullari haqida 
juda keng va aniq ma'lumotlarga ega bo‘ldim. 
Ushbu davlatni menda 
eng qiziqish uyg‘otgan jihati Qoraxoniy 
hukmdorlar o‘z siyosiy mavqei va harbiy strategiyasida kelib chiqib , davlat 
poytaxtini vaqti- vaqti bilan o'zgartirib turganligidir. Qoraxoniylarning ichki 
siyosatida xususan, mahalliy ulamolar bilan munosabati har doim ham bir hil 
bo'lmaganligi ko'zga tashlanadi. Mamlakatda dinga katta e'tibor beriladi va 
bunga ko'pgina amaldorlar befarq bo‘lishmaydi , bu esa ularni obro'sini 
oshishiga olib keladi .Harbiy hokimiyat kuchli tuziladi, zamonaviy qurollar 
bilan taminlanadi. 
 
 
15 Xulosa Ushbu mavzuni yoritish orqali men davlatchilik tarixi shakllanishi jarayonida alohida ahamiyatga ega bo'lgan, Qoraxoniylar davlatining vujudga kelishi , davlat boshqaruvi , shuningdek harbiy boshqaruvi usullari haqida juda keng va aniq ma'lumotlarga ega bo‘ldim. Ushbu davlatni menda eng qiziqish uyg‘otgan jihati Qoraxoniy hukmdorlar o‘z siyosiy mavqei va harbiy strategiyasida kelib chiqib , davlat poytaxtini vaqti- vaqti bilan o'zgartirib turganligidir. Qoraxoniylarning ichki siyosatida xususan, mahalliy ulamolar bilan munosabati har doim ham bir hil bo'lmaganligi ko'zga tashlanadi. Mamlakatda dinga katta e'tibor beriladi va bunga ko'pgina amaldorlar befarq bo‘lishmaydi , bu esa ularni obro'sini oshishiga olib keladi .Harbiy hokimiyat kuchli tuziladi, zamonaviy qurollar bilan taminlanadi. 16 
 
                      Foydalanilgan adabiyotlar  
1. Karayev O. Qoraxoniy xoqonligi tarixi. Frunze. 1983. 
2. Istoriya Uzbekskiy SSR. T. 1. Kniga pervaya. 1955, s. 255. 
3. Tarixiy Yaminiy. Toshkent 1988. 292-230 betlar. 
4. Yasuf Xos Hojib. Qutadg’u bilig. Toshkent 1990. 
5. Uzbekskiy SSR tarixi 1-jild. Toshkent “Fan” 1970. 
6. Muhammadjonov. A. O’zbekiston tarixi, Toshkent, 1994. 
7. Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi. Toshkent, 2000. 
8. Karimov Sh., Shamsutdinov R. Vatan tarixi, Toshkent, 1997.  
 
16 Foydalanilgan adabiyotlar 1. Karayev O. Qoraxoniy xoqonligi tarixi. Frunze. 1983. 2. Istoriya Uzbekskiy SSR. T. 1. Kniga pervaya. 1955, s. 255. 3. Tarixiy Yaminiy. Toshkent 1988. 292-230 betlar. 4. Yasuf Xos Hojib. Qutadg’u bilig. Toshkent 1990. 5. Uzbekskiy SSR tarixi 1-jild. Toshkent “Fan” 1970. 6. Muhammadjonov. A. O’zbekiston tarixi, Toshkent, 1994. 7. Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi. Toshkent, 2000. 8. Karimov Sh., Shamsutdinov R. Vatan tarixi, Toshkent, 1997.