Raqobat va monopoliya. Narxning mohiyati va shakllanish xususiyatlari

Yuklangan vaqt

2024-07-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

22

Faytl hajmi

366,5 KB


 
 
 
 
 
 
Raqobat va monopoliya. Narxning mohiyati va shakllanish xususiyatlari 
 
 
1. Narxning mohiyati va shakllanish xususiyatlari Narxning mazmuni va uning 
obyektiv asoslari. Narx toʻgʻrisidagi turli nazariyalar. Tovardagi ikki xil 
xususiyatlarning narxlardagi ifodasi.  
2. Narxning shakllanishiga taʼsir etuvchi omillar. Bozor iqtisodiyoti sharoitida 
narxning vazifalari.  
3. Narx turlari: ulgurji va chakana narxlar. Nufuzli, demping va 
dotatsiyalangan narxlar. Shartnomaviy, erkin va tartibga solinuvchi narxlar. 
Hududiy, milliy va jahon bozori narxlari. Narx diapazoni. Narx pariteti. Narx tashkil 
topishining bozor mexanizmi. 
4. Mukammal raqobat sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari. Sotuvchi 
va xaridor narxlari. Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi.  
5. Ommaviy taklif boʻyicha narx oʻzgarishi.Monopoliya sharoitida narxning 
shakllanishi. Ommaviy talab boʻyicha narxning oʻzgarishi.  
6. Oligopoliya sharoitida narxning shakllanishi. “Ergashish” va “inkor etish” 
holatlari. Narx boʻyicha yetakchilik. Narx siyosati va uning Oʻzbekistonda amalga 
oshirilish xususiyatlari. Narxlarni erkinlashtirish yoʻllari va bosqichlari. 
 
 
Narxning mohiyati va shakllanish xususiyatlari Narxning mazmuni va uning 
obyektiv asoslari. Narx toʻgʻrisidagi turli nazariyalar. Tovardagi ikki xil 
xususiyatlarning narxlardagi ifodasi. 
Narx bevosita tovarning qiymati va nafliligi bilan bog’liq bo’lsada, o’zi 
Raqobat va monopoliya. Narxning mohiyati va shakllanish xususiyatlari 1. Narxning mohiyati va shakllanish xususiyatlari Narxning mazmuni va uning obyektiv asoslari. Narx toʻgʻrisidagi turli nazariyalar. Tovardagi ikki xil xususiyatlarning narxlardagi ifodasi. 2. Narxning shakllanishiga taʼsir etuvchi omillar. Bozor iqtisodiyoti sharoitida narxning vazifalari. 3. Narx turlari: ulgurji va chakana narxlar. Nufuzli, demping va dotatsiyalangan narxlar. Shartnomaviy, erkin va tartibga solinuvchi narxlar. Hududiy, milliy va jahon bozori narxlari. Narx diapazoni. Narx pariteti. Narx tashkil topishining bozor mexanizmi. 4. Mukammal raqobat sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari. Sotuvchi va xaridor narxlari. Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi. 5. Ommaviy taklif boʻyicha narx oʻzgarishi.Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Ommaviy talab boʻyicha narxning oʻzgarishi. 6. Oligopoliya sharoitida narxning shakllanishi. “Ergashish” va “inkor etish” holatlari. Narx boʻyicha yetakchilik. Narx siyosati va uning Oʻzbekistonda amalga oshirilish xususiyatlari. Narxlarni erkinlashtirish yoʻllari va bosqichlari. Narxning mohiyati va shakllanish xususiyatlari Narxning mazmuni va uning obyektiv asoslari. Narx toʻgʻrisidagi turli nazariyalar. Tovardagi ikki xil xususiyatlarning narxlardagi ifodasi. Narx bevosita tovarning qiymati va nafliligi bilan bog’liq bo’lsada, o’zi
 
 
mustaqil amal qiladigan iqtisodiy kategoriya hisoblanib, bozor mexanizmining 
muhim tarkibiy unsurlaridan biridir. U o’zining vazifalari orqali barqaror 
iqtisodiyotning shakllanishi hamda samarali amal qilishiga, bozor muvozanatining 
ta’minlanishiga, milliy daromadning iqtisodiyot turli tarmoq va sohalari, xo’jalik 
yurituvchi subyektlari bo’yicha taqsimlanishiga, aholining ijtimoiy jihatdan himoya 
qilinishiga sharoit yaratadi. Shuningdek, u ishlab chiqaruvchilarni rag’batlantirib, 
sogiom raqobat muhitining yaratilishiga katta ta’sir ko’rsatadi. Ushbu bobda 
narxning iqtisodiy mazmuni va vazifalari, shakllanish tamoyillari, narx darajasiga 
ta’sir ko’rsatuvchi omillar, narx turlari batafsil bayon etiladi. Shuningdek, turli 
darajadagi raqobat sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari, davlatning narx 
siyosati va uning O'zbekistondagi o ‘ziga xos jihatlari ham ко‘rib chiqiladi. 
Tovarlar qiymati va ularning nafliligi o’zlarining namoyon bo’lishini narxda 
topadi. Amaliy hayotda qiymat tovar ishlab chiqaruvchilarni, naflilik esa 
iste’molchilarni rag’batlantiruvchi, ularni harakatga keltiruvchi kuch sifatida amal 
qiladi. 
Tovarning bir-biriga qarama-qarshi bolgan  lekin doimo bir-birini taqozo 
etadigan, birisiz ikkinchisi bolmaydigan ikki xususiyatga, ya’ni ma’lum bir 
naflilikka (iste’mol qiymatiga) va qiymatga ega ekanligi, tovar yoki xizmat shu ikki 
xususiyat birligidan iborat ekanligi o’quvchiga oldingi boblardan ma’lum. Oldingi 
o’rinlarda biz tovarning qiymati har qanday sarflarni emas, balki mavjud sharoitda 
shu tovarni ijtimoiy zaruriy miqdorda va sifatda ishlab chiqarish, ya’ni ijtimoiy-
zaruriy naflilikni yaratish uchun zamr boigan ijtimoiy zaruriy sarflarni ifoda 
yyetishini aytib o’tgan edik. Narxlar mazmunini aniqlashda tovardagi mana shu ikki 
xil xususiyatning, ya’ni ijtimoiy qiymat va ijtimoiy naflilik birligini, bunda iste’mol 
qiymati (naflilik) qiymatni o’zida olib yuruvchi moddiy asos ekanligini to’g’ri 
hisobga olmaslik, uning mazmunini ochishda masalaga bir tomonlama yondashish 
natijasida narx mazmuni turli olimlar va oqimlar tomonidan turlicha aniqlanmoqda 
va unga turlicha ta’rif berilmoqda. Buning ustiga narxning darajasiga (yuqori yoki 
past bo’lishiga), uning o’zgarishiga turli xil omillar ta’sir qiladiki, bu ham masalani 
to’g’ri tushunishni bir oz chigallashtiradi. Masalan, ingliz klassik siyosiy iqtisod 
mustaqil amal qiladigan iqtisodiy kategoriya hisoblanib, bozor mexanizmining muhim tarkibiy unsurlaridan biridir. U o’zining vazifalari orqali barqaror iqtisodiyotning shakllanishi hamda samarali amal qilishiga, bozor muvozanatining ta’minlanishiga, milliy daromadning iqtisodiyot turli tarmoq va sohalari, xo’jalik yurituvchi subyektlari bo’yicha taqsimlanishiga, aholining ijtimoiy jihatdan himoya qilinishiga sharoit yaratadi. Shuningdek, u ishlab chiqaruvchilarni rag’batlantirib, sogiom raqobat muhitining yaratilishiga katta ta’sir ko’rsatadi. Ushbu bobda narxning iqtisodiy mazmuni va vazifalari, shakllanish tamoyillari, narx darajasiga ta’sir ko’rsatuvchi omillar, narx turlari batafsil bayon etiladi. Shuningdek, turli darajadagi raqobat sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari, davlatning narx siyosati va uning O'zbekistondagi o ‘ziga xos jihatlari ham ко‘rib chiqiladi. Tovarlar qiymati va ularning nafliligi o’zlarining namoyon bo’lishini narxda topadi. Amaliy hayotda qiymat tovar ishlab chiqaruvchilarni, naflilik esa iste’molchilarni rag’batlantiruvchi, ularni harakatga keltiruvchi kuch sifatida amal qiladi. Tovarning bir-biriga qarama-qarshi bolgan lekin doimo bir-birini taqozo etadigan, birisiz ikkinchisi bolmaydigan ikki xususiyatga, ya’ni ma’lum bir naflilikka (iste’mol qiymatiga) va qiymatga ega ekanligi, tovar yoki xizmat shu ikki xususiyat birligidan iborat ekanligi o’quvchiga oldingi boblardan ma’lum. Oldingi o’rinlarda biz tovarning qiymati har qanday sarflarni emas, balki mavjud sharoitda shu tovarni ijtimoiy zaruriy miqdorda va sifatda ishlab chiqarish, ya’ni ijtimoiy- zaruriy naflilikni yaratish uchun zamr boigan ijtimoiy zaruriy sarflarni ifoda yyetishini aytib o’tgan edik. Narxlar mazmunini aniqlashda tovardagi mana shu ikki xil xususiyatning, ya’ni ijtimoiy qiymat va ijtimoiy naflilik birligini, bunda iste’mol qiymati (naflilik) qiymatni o’zida olib yuruvchi moddiy asos ekanligini to’g’ri hisobga olmaslik, uning mazmunini ochishda masalaga bir tomonlama yondashish natijasida narx mazmuni turli olimlar va oqimlar tomonidan turlicha aniqlanmoqda va unga turlicha ta’rif berilmoqda. Buning ustiga narxning darajasiga (yuqori yoki past bo’lishiga), uning o’zgarishiga turli xil omillar ta’sir qiladiki, bu ham masalani to’g’ri tushunishni bir oz chigallashtiradi. Masalan, ingliz klassik siyosiy iqtisod
 
 
maktabi vakillari g’oyalarida hamda oldingi siyosiy iqtisod darsliklarida narxning 
asosini qiymat tashkil qiladi deyilgan boisa, marjinalizm yo’nalishidagi va hozirgi 
davrdagi P.Samuelson, K.Makkonnell va S.Bryularning «Ekonomiks» darsliklarida, 
shuningdek, yaqinda chop etilgan ayrim iqtisodiyot nazariyasi o’quv qollanmalarida 
tovar narxining asosini uning nafliligi, aniqroq aytganda, qo’shilgan miqdor nafliligi 
tashkil qiladi degan fikrlar beriladi. Bunda so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligiga 
alohida e’tibor beriladi. Uchinchi guruh olimlar esa narx talab va taklif asosida 
tashkil topadi deyishadi. Ularning har biri o’zlaricha turli dalillar topib, o’z 
g’oyalarini isbotlashga harakat qiladilar. 
Rossiyada chop etilgan bir qator «Iqtisodiyot nazariyasi» darsliklarida 
tovarning ikki xil xususiyati va binobarin, har ikki nazariyaning mohiyati, mazmuni 
va ularning narxni to’g’ri aniqlashdagi roli beriladi, lekin narxning asosida nima 
yotishi haqida aniq fikr berilmaydi. 
Narxning shakllanishiga taʼsir etuvchi omillar. Bozor iqtisodiyoti sharoitida 
narxning vazifalari. 
Alohida tovarlarga qilingan mehnat sarflari turlicha bolib, ulardan ayrimlari 
ijtimoiy mehnat sarfi sifatida toliq tan olinsa, boshqasi qisman tan olinadi, 
uchinchisi esa umuman tan olinmasligi mumkin. Bundan ko’rinib turibdiki, 
bozordagi mavjud narxlarga mehnat sarflari yoki qiymatning aynan o’zi deb qarash 
noto’g’ridir. Chunki unga mehnat sarfidan boshqa omillar ham ta’sir qilib, natijada 
narx qiymatdan past yoki yuqori bolishi mumkin. Jumladan, o’zgarib turuvchi talab 
va taklif ta’siri ostida biror tovarning bozor narxi tebranib, uning qiymatidan u 
yoki bu tomonga farqlanishi mumkin. Raqobat ham qiymat-narx nisbatiga xuddi 
talab va taklif kabi ta’sir ko’rsatadi. Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, xaridor u 
yoki bu tovarni sotib olishda, nafaqat uning qancha turishini, balki mazkur tovar- 
ning iste’mol xususiyatlari o’zining ehtiyoji va didiga qanchalik mos kelishini, ya’ni 
uning nafliligini ham hisobga oladi. Tovarning xarid qilinishi uning alohida olingan 
bir kishi uchun emas, balki jarniyat uchun nafliligini va shu bilan birga ijtimoiy 
qiymatini ham tan olishni bildiradi. Shu sababli, «ijtimoiy naflilik» tushunchasining 
o’zi biror tovar (xizmat) ning jarniyat uchun nafliligi, qadr-qimmatga egaligini 
maktabi vakillari g’oyalarida hamda oldingi siyosiy iqtisod darsliklarida narxning asosini qiymat tashkil qiladi deyilgan boisa, marjinalizm yo’nalishidagi va hozirgi davrdagi P.Samuelson, K.Makkonnell va S.Bryularning «Ekonomiks» darsliklarida, shuningdek, yaqinda chop etilgan ayrim iqtisodiyot nazariyasi o’quv qollanmalarida tovar narxining asosini uning nafliligi, aniqroq aytganda, qo’shilgan miqdor nafliligi tashkil qiladi degan fikrlar beriladi. Bunda so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligiga alohida e’tibor beriladi. Uchinchi guruh olimlar esa narx talab va taklif asosida tashkil topadi deyishadi. Ularning har biri o’zlaricha turli dalillar topib, o’z g’oyalarini isbotlashga harakat qiladilar. Rossiyada chop etilgan bir qator «Iqtisodiyot nazariyasi» darsliklarida tovarning ikki xil xususiyati va binobarin, har ikki nazariyaning mohiyati, mazmuni va ularning narxni to’g’ri aniqlashdagi roli beriladi, lekin narxning asosida nima yotishi haqida aniq fikr berilmaydi. Narxning shakllanishiga taʼsir etuvchi omillar. Bozor iqtisodiyoti sharoitida narxning vazifalari. Alohida tovarlarga qilingan mehnat sarflari turlicha bolib, ulardan ayrimlari ijtimoiy mehnat sarfi sifatida toliq tan olinsa, boshqasi qisman tan olinadi, uchinchisi esa umuman tan olinmasligi mumkin. Bundan ko’rinib turibdiki, bozordagi mavjud narxlarga mehnat sarflari yoki qiymatning aynan o’zi deb qarash noto’g’ridir. Chunki unga mehnat sarfidan boshqa omillar ham ta’sir qilib, natijada narx qiymatdan past yoki yuqori bolishi mumkin. Jumladan, o’zgarib turuvchi talab va taklif ta’siri ostida biror tovarning bozor narxi tebranib, uning qiymatidan u yoki bu tomonga farqlanishi mumkin. Raqobat ham qiymat-narx nisbatiga xuddi talab va taklif kabi ta’sir ko’rsatadi. Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, xaridor u yoki bu tovarni sotib olishda, nafaqat uning qancha turishini, balki mazkur tovar- ning iste’mol xususiyatlari o’zining ehtiyoji va didiga qanchalik mos kelishini, ya’ni uning nafliligini ham hisobga oladi. Tovarning xarid qilinishi uning alohida olingan bir kishi uchun emas, balki jarniyat uchun nafliligini va shu bilan birga ijtimoiy qiymatini ham tan olishni bildiradi. Shu sababli, «ijtimoiy naflilik» tushunchasining o’zi biror tovar (xizmat) ning jarniyat uchun nafliligi, qadr-qimmatga egaligini
 
 
ko’rsatadi. Shu mulohazalardan kelib chiqib aytish mumkinki, narx o’zida 
faqatgina qiymat yoki naflilikning birini emas, balki har ikkalasining bir 
vaqtda mavjudligini va ularning ma’lum miqdorini pul ko’rinishida ifoda 
etadi. Tovardagi ikki xususiyat birdaniga tan olinmasa, u pulda ifodalanmasa oldi-
sotdi sodir bo’lmaydi. Chunki tovarning qiymati tomonida sotuvchining manfaati, 
nafliligi (iste’mol qiymati) tomonida esa xaridoming manfaati yotadi. Tovar egasi 
tovar ishlab chiqarish sarflarini qoplab, ma’lum darajada, iloji boricha ko’proq 
foyda olishni ta’minlashi mumkin bo’lgan qiymatni pul shaklida o'zlashtirishga 
intilsa, xaridor iloji boricha sarflayotgan pulining har bir birligiga ko’proq naflilik 
(iste’mol qiymati) olishga harakat qiladi. Ularning manfaatlari to’g’ri kelgan 
nuqtada, darajada narx o’matilib, tovar-pul almashuvi, oldi-sotdi sodir bo’ladi. Bu 
holatni yaxshiroq tasawur qilish uchun quyidagi 1-rasmga e ’tibomi jalb etarniz. 
 
1-rasm. Tovardagi ikki xil xususiyatlarning narxdagi ifodasi. 
Bu rasmdan tovarning narxi ma’lum bir iqtisodiy jarayonni ifoda etuvchi 
mustaqil ilmiy tushuncha ekanligi, tovarning ikki xususiyatiga asoslanishini, ular 
bilan chambarchas bogliqlikda o’zgarishini ko’rish mumkin. 
Undan tashqari, hozirgacha iqtisodiy fanlarda real hayotda turli-tuman tovarlar 
va xizmatlar nafliligini, ularning   o’zgarishini bir ko’rsatkichga keltirib 
hisoblashning pul ko’rinishidan boshqa olcharni topilgan emas. Naflilikning 
maijinalistlar tomonidan kiritilgan shartli olcharni-yutil (inglizcha utility - naflilik) 
ham turli tovarlar nafliligi hisobini olib borishga qodir emas. Bulardan xulosa qilib 
ko’rsatadi. Shu mulohazalardan kelib chiqib aytish mumkinki, narx o’zida faqatgina qiymat yoki naflilikning birini emas, balki har ikkalasining bir vaqtda mavjudligini va ularning ma’lum miqdorini pul ko’rinishida ifoda etadi. Tovardagi ikki xususiyat birdaniga tan olinmasa, u pulda ifodalanmasa oldi- sotdi sodir bo’lmaydi. Chunki tovarning qiymati tomonida sotuvchining manfaati, nafliligi (iste’mol qiymati) tomonida esa xaridoming manfaati yotadi. Tovar egasi tovar ishlab chiqarish sarflarini qoplab, ma’lum darajada, iloji boricha ko’proq foyda olishni ta’minlashi mumkin bo’lgan qiymatni pul shaklida o'zlashtirishga intilsa, xaridor iloji boricha sarflayotgan pulining har bir birligiga ko’proq naflilik (iste’mol qiymati) olishga harakat qiladi. Ularning manfaatlari to’g’ri kelgan nuqtada, darajada narx o’matilib, tovar-pul almashuvi, oldi-sotdi sodir bo’ladi. Bu holatni yaxshiroq tasawur qilish uchun quyidagi 1-rasmga e ’tibomi jalb etarniz. 1-rasm. Tovardagi ikki xil xususiyatlarning narxdagi ifodasi. Bu rasmdan tovarning narxi ma’lum bir iqtisodiy jarayonni ifoda etuvchi mustaqil ilmiy tushuncha ekanligi, tovarning ikki xususiyatiga asoslanishini, ular bilan chambarchas bogliqlikda o’zgarishini ko’rish mumkin. Undan tashqari, hozirgacha iqtisodiy fanlarda real hayotda turli-tuman tovarlar va xizmatlar nafliligini, ularning o’zgarishini bir ko’rsatkichga keltirib hisoblashning pul ko’rinishidan boshqa olcharni topilgan emas. Naflilikning maijinalistlar tomonidan kiritilgan shartli olcharni-yutil (inglizcha utility - naflilik) ham turli tovarlar nafliligi hisobini olib borishga qodir emas. Bulardan xulosa qilib
 
 
aytish mumkinki, narx-real bozor iqtisodiyoti sharoitida tovar va xizmatlarning 
ijtimoiy qiymati va ijtimoiy nafliligining puldagi ifodasidir. 
Bu yerda shuni yana bir bor ta’kidlash joizki, narxda alohida olingan ishlab 
chiqaruvchilarning individual sarflari emas yoki alohida olingan individual 
shaxslarning psixologik jihatdan naflilikka bergan bahosi ham emas, balki jamiyat 
tomonidan tan olingan ijtimoiy sarf lar va jamiyat uchun zarur bolgan miqdorda 
va sifatda yaratilgan va tan olingan ijtimoiy naflilik (iste’mol qiymat) o’z ifodasini 
topadi. Tovarlar va xizmatlar uchun qilingan ijtimoiy sarflarning asosli ravishda 
o’sishi yoki tovar va xizmatdagi sifat ko’rsatkichlarining o’sishi ushbu tovar 
narxining oshishiga olib keladi. 
Masalan, avtomobil dvigatelida ot kuchining oshishi, saloni, boshqaruv tizimi 
va tezligida bolgan o’zgarishlar uning narxi oshishiga sabab boladi. Chunki shu 
o’zgarishlar bilan bir vaqtda unga sarflangan xarajatlar ham oshgan boiadi. Bunday 
ikki tomonlama o’zgarishlar natijasida narxlarning o’zgarishi hamma tovarlar va 
xizmatlarga xosdir. Narx tovar va xizmatlardagi ikki xususiyatning puldagi ifodasi 
sifatida, ularning o’zgarishi natijasida o'zgaradi. Shuning uchun real hayotda turli 
tovarlar va xizmatlardagi ikki xil xususiyat o’zgarishlari ularning hajmini 
hisoblashda ikki xil narxda hisobga olinadi (2-rasm). 
 
2-rasm. Tovardagi ikki xil xususiyatni ifodalovchi narxlarning mahsulot 
hajmini hisoblashda qo ‘llanishi 
Narxning iqtisodiy mazmuni uning vazifalari ko’rib chiqilganda yanada yaqqol 
namoyon boladi. Narx quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi: 
aytish mumkinki, narx-real bozor iqtisodiyoti sharoitida tovar va xizmatlarning ijtimoiy qiymati va ijtimoiy nafliligining puldagi ifodasidir. Bu yerda shuni yana bir bor ta’kidlash joizki, narxda alohida olingan ishlab chiqaruvchilarning individual sarflari emas yoki alohida olingan individual shaxslarning psixologik jihatdan naflilikka bergan bahosi ham emas, balki jamiyat tomonidan tan olingan ijtimoiy sarf lar va jamiyat uchun zarur bolgan miqdorda va sifatda yaratilgan va tan olingan ijtimoiy naflilik (iste’mol qiymat) o’z ifodasini topadi. Tovarlar va xizmatlar uchun qilingan ijtimoiy sarflarning asosli ravishda o’sishi yoki tovar va xizmatdagi sifat ko’rsatkichlarining o’sishi ushbu tovar narxining oshishiga olib keladi. Masalan, avtomobil dvigatelida ot kuchining oshishi, saloni, boshqaruv tizimi va tezligida bolgan o’zgarishlar uning narxi oshishiga sabab boladi. Chunki shu o’zgarishlar bilan bir vaqtda unga sarflangan xarajatlar ham oshgan boiadi. Bunday ikki tomonlama o’zgarishlar natijasida narxlarning o’zgarishi hamma tovarlar va xizmatlarga xosdir. Narx tovar va xizmatlardagi ikki xususiyatning puldagi ifodasi sifatida, ularning o’zgarishi natijasida o'zgaradi. Shuning uchun real hayotda turli tovarlar va xizmatlardagi ikki xil xususiyat o’zgarishlari ularning hajmini hisoblashda ikki xil narxda hisobga olinadi (2-rasm). 2-rasm. Tovardagi ikki xil xususiyatni ifodalovchi narxlarning mahsulot hajmini hisoblashda qo ‘llanishi Narxning iqtisodiy mazmuni uning vazifalari ko’rib chiqilganda yanada yaqqol namoyon boladi. Narx quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:
 
 
1. Muvozanatlikni ta’minlash vazifasi. Bunda narx bozorda talab  va 
taklifning hajmi va tarkibiga ta’sir etish orqali ularni muvozanat holatiga keltiradi. 
Bozor narxi-bu muvozanatlashgan narx bo’lib, u birinchidan, tovarlarning 
sotilishini ta’minlaydi, ikkinchidan, bozorda tovarlar taqchilligini yuzaga 
keltirmaydi. 
2. Qiymat va naflilikni o’lchash vazifasi. Narx qiymat va naflilikning puldagi 
ifodasi deb aytarniz, chunki qilingan sarf-xarajatlar va olingan natijalar (foyda yoki 
zarar) narxlar asosida hisob-kitob qilinadi. Ishlab chiqarish va uning natijalarining 
natural ko’rsatkichlari ham mavjud (tonna, kg, m2, kvt-soat va hokazo). Bu 
ko’rsatkichlarni shu holicha taqqoslab, umumiy ko’rsatkichga keltirib bolmaydi. 
Barcha natural ko’rsatkichlarning umumiy oichovi ularning pulda ifodalangan 
narxidir. Hisob-kitob uchun joriy va qiyosiy narxlar qollaniladi. Joriy narxlar 
amaldagi narxlar bolib, ular yordarnida yil davomidagi ishlab chiqarish 
natijalari hisoblanadi. Qiyosiy narxlarda ma’lum yil (bazis yil) asos qilib olinib, 
ishlab chiqarishning natijalari shu narxda hisoblanadi va boshqa yillar bilan 
taqqoslanadi. Yalpi milliy mahsulot, milliy daromad, real ish haqi va shu kabi 
ko’rsatkichlar dinarnikasi qiyosiy narxlarda hisoblanadi. 
Chunki joriy narxlar inflyatsiya tufayli o’zgarishi va real iqtisodiy natijani 
ko’rsatmasligi mumkin. 
1. Tartibga solish vazifasi. Bozor holati (kon’yunkturasi) talab va taklif 
hamda ularning nisbatiga bog’liq. Talabning ortishi muayyan tovarni ishlab 
chiqarishni kengaytirishni, askincha holatda esa tovar ortiqchaligini, uni ishlab 
chiqarishni qisqartirish zarurligini bildiradi. Narx tovar ishlab chiqamvchilar 
faoliyatiga ularning daromadlari orqali ta’sir ko’rsatadi. Muayyan ishlab chiqarish 
xarajatlari saqlangan holda narx yuqori bo’lsa, foyda miqdori ortadi, narx tushsa, 
foyda kamayadi va hatto ishlab chiqamvchilar zarar ko’rishi ham mumkin. Bu 
ishlab chiqamvchilar faoliyatiga ta’sir ko’rsatadi. Narx oshsa, ishlab chiqarish 
kengayadi. Boshqa kapitallar ham foyda yuqori bo’lgan soha va tarmoqlarga oqib 
kela boshlaydi. Xullas, narx ishlab chiqarishni tartibga solib, uni o’zgartirib turadi 
1. Muvozanatlikni ta’minlash vazifasi. Bunda narx bozorda talab va taklifning hajmi va tarkibiga ta’sir etish orqali ularni muvozanat holatiga keltiradi. Bozor narxi-bu muvozanatlashgan narx bo’lib, u birinchidan, tovarlarning sotilishini ta’minlaydi, ikkinchidan, bozorda tovarlar taqchilligini yuzaga keltirmaydi. 2. Qiymat va naflilikni o’lchash vazifasi. Narx qiymat va naflilikning puldagi ifodasi deb aytarniz, chunki qilingan sarf-xarajatlar va olingan natijalar (foyda yoki zarar) narxlar asosida hisob-kitob qilinadi. Ishlab chiqarish va uning natijalarining natural ko’rsatkichlari ham mavjud (tonna, kg, m2, kvt-soat va hokazo). Bu ko’rsatkichlarni shu holicha taqqoslab, umumiy ko’rsatkichga keltirib bolmaydi. Barcha natural ko’rsatkichlarning umumiy oichovi ularning pulda ifodalangan narxidir. Hisob-kitob uchun joriy va qiyosiy narxlar qollaniladi. Joriy narxlar amaldagi narxlar bolib, ular yordarnida yil davomidagi ishlab chiqarish natijalari hisoblanadi. Qiyosiy narxlarda ma’lum yil (bazis yil) asos qilib olinib, ishlab chiqarishning natijalari shu narxda hisoblanadi va boshqa yillar bilan taqqoslanadi. Yalpi milliy mahsulot, milliy daromad, real ish haqi va shu kabi ko’rsatkichlar dinarnikasi qiyosiy narxlarda hisoblanadi. Chunki joriy narxlar inflyatsiya tufayli o’zgarishi va real iqtisodiy natijani ko’rsatmasligi mumkin. 1. Tartibga solish vazifasi. Bozor holati (kon’yunkturasi) talab va taklif hamda ularning nisbatiga bog’liq. Talabning ortishi muayyan tovarni ishlab chiqarishni kengaytirishni, askincha holatda esa tovar ortiqchaligini, uni ishlab chiqarishni qisqartirish zarurligini bildiradi. Narx tovar ishlab chiqamvchilar faoliyatiga ularning daromadlari orqali ta’sir ko’rsatadi. Muayyan ishlab chiqarish xarajatlari saqlangan holda narx yuqori bo’lsa, foyda miqdori ortadi, narx tushsa, foyda kamayadi va hatto ishlab chiqamvchilar zarar ko’rishi ham mumkin. Bu ishlab chiqamvchilar faoliyatiga ta’sir ko’rsatadi. Narx oshsa, ishlab chiqarish kengayadi. Boshqa kapitallar ham foyda yuqori bo’lgan soha va tarmoqlarga oqib kela boshlaydi. Xullas, narx ishlab chiqarishni tartibga solib, uni o’zgartirib turadi
 
 
va rivojini ta’minlaydi. 
2. Raqobat vositasi vazifasi. Narx raqobat kurashining eng muhim vositasi 
hisoblanadi. Ishlab chiqaruvchilar o’z raqiblarini yengish uchun narxni pasaytirish 
usulidan foydalanishlari mumkin. Demak, narxni o’zgartirib turish usuli raqobatda 
keng qo’llaniladi. 
3. Ijtimoiy himoya vazifasi. Narx aholining kam daromad oluvchi ayrim 
qatlamlarini ijtimoiy himoya qilish vazifasini ham bajaradi. Narxning bu vazifasi 
tovar (xizmat)lar ijtimoiy dotatsiyalangan narxlar bo’yicha sotilganda bajariladi. 
Bunda ular davlat byudjeti va turli xayriya mablag’lari hisobiga moliyaviy 
ta’minlanadi. 
Bozor iqtisodiyotiga o’tish bosqichida ijtimoiy himoya vazifasini o’tuvchi 
narxlar, aholining keng qatlamlarini hayotiy zamr iste’molchilik tovarlari bilan 
minimal darajada ta’minlash maqsadida ham qollaniladi. Masalan, bizning 
respublikarnizda 1991-yildan 1995-yilgacha un va un mahsulotlari, qand-shakar, 
go’sht, o’simlik moyi, choy, sovun kabi mahsulotlar dotatsiyalangan narxlarda, 
cheklangan miqdorda sotildi. Ularning dotatsiyalangan va haqiqiy narxlari 
o’rtasidagi farq byudjet mablag’lari hisobiga qoplab borildi. Shunday qilib, narx 
bozor munosabatlarining vositasi sifatida bir-biri bilan uzviy bog’langar muhim 
vazifalarni bajaradi. 
Narxning mazmunini to’laroq tushunishda, uning darajasiga ta’sir etuvchi 
omillarni bilish muhim aharniyatga egadir. Bulardan asosiylari - bolib qiymat 
yoki ishlab chiqarish sarflari; tovarning naflilik darajasi; mazkur tovarga talab va 
taklif nisbati; raqobat holati; davlatning iqtisodiy siyosati va h.k. hisoblanadi. Bu 
omillar ichida tovar qiymati va nafliligi uning narxini belgilovchi asos bolib xizmat 
qiladi (3-rasm). 
va rivojini ta’minlaydi. 2. Raqobat vositasi vazifasi. Narx raqobat kurashining eng muhim vositasi hisoblanadi. Ishlab chiqaruvchilar o’z raqiblarini yengish uchun narxni pasaytirish usulidan foydalanishlari mumkin. Demak, narxni o’zgartirib turish usuli raqobatda keng qo’llaniladi. 3. Ijtimoiy himoya vazifasi. Narx aholining kam daromad oluvchi ayrim qatlamlarini ijtimoiy himoya qilish vazifasini ham bajaradi. Narxning bu vazifasi tovar (xizmat)lar ijtimoiy dotatsiyalangan narxlar bo’yicha sotilganda bajariladi. Bunda ular davlat byudjeti va turli xayriya mablag’lari hisobiga moliyaviy ta’minlanadi. Bozor iqtisodiyotiga o’tish bosqichida ijtimoiy himoya vazifasini o’tuvchi narxlar, aholining keng qatlamlarini hayotiy zamr iste’molchilik tovarlari bilan minimal darajada ta’minlash maqsadida ham qollaniladi. Masalan, bizning respublikarnizda 1991-yildan 1995-yilgacha un va un mahsulotlari, qand-shakar, go’sht, o’simlik moyi, choy, sovun kabi mahsulotlar dotatsiyalangan narxlarda, cheklangan miqdorda sotildi. Ularning dotatsiyalangan va haqiqiy narxlari o’rtasidagi farq byudjet mablag’lari hisobiga qoplab borildi. Shunday qilib, narx bozor munosabatlarining vositasi sifatida bir-biri bilan uzviy bog’langar muhim vazifalarni bajaradi. Narxning mazmunini to’laroq tushunishda, uning darajasiga ta’sir etuvchi omillarni bilish muhim aharniyatga egadir. Bulardan asosiylari - bolib qiymat yoki ishlab chiqarish sarflari; tovarning naflilik darajasi; mazkur tovarga talab va taklif nisbati; raqobat holati; davlatning iqtisodiy siyosati va h.k. hisoblanadi. Bu omillar ichida tovar qiymati va nafliligi uning narxini belgilovchi asos bolib xizmat qiladi (3-rasm).
 
 
 
3-rasm. Narx darajasiga ta ’sir qiluvchi omillar 
Boshqa omillar esa narxning ijtimoiy qiymat bilan ijtimoiy naflilik miqdori 
atrofida goh birinchisining, goh ikkinchisining foydasiga tebranishiga sabab boladi. 
Masalan, talab va taklif nisbatini olaylik. Agar tovarlarning ayrim turiga talab 
taklifga nisbatan baland bolsa, ijtimoiy qiymat o’zgarmagan holda narxning 
darajasi nisbatan yuqori boiadi, yoki aksincha taklif talabga nisbatan ko’proq 
bolsa,  ijtimoiy qiymat o’zgarmagan holda narxning darajasi unga nisbatan past 
boladi. 
Hozirgi   davrda   iqtisodiyot nazariyasi bo’yicha   chop   etilayotgan ko’plab 
darslik va o’quv qollanmalarda narx darajasiga  ta’sir ko’rsatuvchi omillar qatorida 
pulning qadr-qimmati e’tibordan chetda qolmoqda. Holbuki, pulning qadr-
qimmatining o’zgarishi ham narx darajasiga sezilarli ta’sir ko’rsatadi. Bu, ayniqsa, 
milliy valyutani chet el valyutalariga ayirboshlash nisbatining o’zgarishi orqali 
yaqqolroq namoyon boladi. Masalan, 1 AQSH dollari 1300 so’mga teng bolgan 
chog’da 10 dollar turuvchi qandaydir tovarning narxi 13000 so’m boladi. Agar 
so’mning qadri oshib, 1 dollar 1000 so’mga tenglashsa, u holda shu tovarning narxi 
13000 so’m emas, balki 10000 so’m boladi. Narx darajasiga boshqa omillarning 
ta’siri masalasiga alohida to’xtalmasa ham bo’ladi. Chunki soliq miqdori qancha 
ko’p  bo’lsa, narx darajasi shuncha yuqori bo’lishi hammaga ayondir. 
7. Narx turlari: ulgurji va chakana narxlar. Nufuzli, demping va 
dotatsiyalangan narxlar. Shartnomaviy, erkin va tartibga solinuvchi narxlar. 
Hududiy, milliy va jahon bozori narxlari. Narx diapazoni. Narx pariteti. Narx 
tashkil topishining bozor mexanizmi. 
3-rasm. Narx darajasiga ta ’sir qiluvchi omillar Boshqa omillar esa narxning ijtimoiy qiymat bilan ijtimoiy naflilik miqdori atrofida goh birinchisining, goh ikkinchisining foydasiga tebranishiga sabab boladi. Masalan, talab va taklif nisbatini olaylik. Agar tovarlarning ayrim turiga talab taklifga nisbatan baland bolsa, ijtimoiy qiymat o’zgarmagan holda narxning darajasi nisbatan yuqori boiadi, yoki aksincha taklif talabga nisbatan ko’proq bolsa, ijtimoiy qiymat o’zgarmagan holda narxning darajasi unga nisbatan past boladi. Hozirgi davrda iqtisodiyot nazariyasi bo’yicha chop etilayotgan ko’plab darslik va o’quv qollanmalarda narx darajasiga ta’sir ko’rsatuvchi omillar qatorida pulning qadr-qimmati e’tibordan chetda qolmoqda. Holbuki, pulning qadr- qimmatining o’zgarishi ham narx darajasiga sezilarli ta’sir ko’rsatadi. Bu, ayniqsa, milliy valyutani chet el valyutalariga ayirboshlash nisbatining o’zgarishi orqali yaqqolroq namoyon boladi. Masalan, 1 AQSH dollari 1300 so’mga teng bolgan chog’da 10 dollar turuvchi qandaydir tovarning narxi 13000 so’m boladi. Agar so’mning qadri oshib, 1 dollar 1000 so’mga tenglashsa, u holda shu tovarning narxi 13000 so’m emas, balki 10000 so’m boladi. Narx darajasiga boshqa omillarning ta’siri masalasiga alohida to’xtalmasa ham bo’ladi. Chunki soliq miqdori qancha ko’p bo’lsa, narx darajasi shuncha yuqori bo’lishi hammaga ayondir. 7. Narx turlari: ulgurji va chakana narxlar. Nufuzli, demping va dotatsiyalangan narxlar. Shartnomaviy, erkin va tartibga solinuvchi narxlar. Hududiy, milliy va jahon bozori narxlari. Narx diapazoni. Narx pariteti. Narx tashkil topishining bozor mexanizmi.
 
 
Iqtisodiyotning turli sohalari va tarmoqlaridagi ishlab chiqarish va sotish 
sharoitlarining xilma-xilligi 
hamda 
bozor 
munosabatlarining rivojlanishi 
darajasidagi farqlar narx turlarini farqlash zaruratini tug’diradi. Iqtisodiyotda amal 
qilib turgan barcha narx turlari narx tizimini tashkil qiladi. Narxlar tizimida 
ularning ayrim turlarining iqtisodiy mazmunini qisqacha qarab chiqarniz. 
Ulgurji narx - ishlab chiqaruvchilar tomonidan katta miqdordagi tovarlar 
bir yo’la ko’tarasiga sotilganda qo’llaniladigan narx. Ulgurji narx ishlab 
chiqaruvchilar va ta’minlash-sotish tashkilotlari xarajatlarini qoplashi hamda 
ularning ma’lum miqdorda foyda ko’rishini ta’minlashi zarur. Ulgurji narx tovar 
birjalari va savdo uylarida ham qo’llaniladi. 
Shartnoma narx-sotuvchi va xaridorning roziligi bilan belgilanadigan, 
ular tomonidan tuzilgan shartnomada qayd qilingan narx. Shartnoma narx 
odatda shartnoma bitimi amal qilib turgan davrda o’zgarmaydi. Mazkur narx ham 
milliy, ham xalqaro bozorlarda qo’llaniladi. U xalqaro bozorda qo’llanilganda tovar 
(xizmat) larning jahon narxlariga yaqin turadi. 
Chakana narx-tovarlar bevosita iste’molchilarga sotiladigan narx. 
Chakana narxga tovarning ulgurji narxi, chakana savdo tashkilotlarining xarajatlari 
va ularning oladigan foydasi kiradi. Chakana narx tovarlarga bo’lgan talab va 
taklifni bog’lovchi rolini o’ynaydi hamda ularning nisbatiga qarab yuqori yoki past 
bo’lishi mumkin. 
Davlatning narxlarni tartibga solish faoliyati chegaralangan (limitlangan) va 
dotatsiyalangan narxlarni vujudga keltiradi. Chegaralangan narx-davlat 
tomonidan yuqori va quyi chegaralari belgilanib, shu doirada o’zgarishi 
mumkin bo’lgan narx. Bunday narx yordarnida davlat inflyatsiyani jilovlaydi, narx 
darajasini nazorat qiladi. Dotatsiyalangan narx-davlat byudjeti hisobidan 
maxsus arzonlashtirilgan narx. Bunday narxdan kam daromadli oilalar, 
beva-bechoralar, ishsiz va nogironlarni hayotiy zarur ne’matlar bilan eng kam 
darajada ta’minlab turishda foydalaniladi. 
Iqtisodiyotning turli sohalari va tarmoqlaridagi ishlab chiqarish va sotish sharoitlarining xilma-xilligi hamda bozor munosabatlarining rivojlanishi darajasidagi farqlar narx turlarini farqlash zaruratini tug’diradi. Iqtisodiyotda amal qilib turgan barcha narx turlari narx tizimini tashkil qiladi. Narxlar tizimida ularning ayrim turlarining iqtisodiy mazmunini qisqacha qarab chiqarniz. Ulgurji narx - ishlab chiqaruvchilar tomonidan katta miqdordagi tovarlar bir yo’la ko’tarasiga sotilganda qo’llaniladigan narx. Ulgurji narx ishlab chiqaruvchilar va ta’minlash-sotish tashkilotlari xarajatlarini qoplashi hamda ularning ma’lum miqdorda foyda ko’rishini ta’minlashi zarur. Ulgurji narx tovar birjalari va savdo uylarida ham qo’llaniladi. Shartnoma narx-sotuvchi va xaridorning roziligi bilan belgilanadigan, ular tomonidan tuzilgan shartnomada qayd qilingan narx. Shartnoma narx odatda shartnoma bitimi amal qilib turgan davrda o’zgarmaydi. Mazkur narx ham milliy, ham xalqaro bozorlarda qo’llaniladi. U xalqaro bozorda qo’llanilganda tovar (xizmat) larning jahon narxlariga yaqin turadi. Chakana narx-tovarlar bevosita iste’molchilarga sotiladigan narx. Chakana narxga tovarning ulgurji narxi, chakana savdo tashkilotlarining xarajatlari va ularning oladigan foydasi kiradi. Chakana narx tovarlarga bo’lgan talab va taklifni bog’lovchi rolini o’ynaydi hamda ularning nisbatiga qarab yuqori yoki past bo’lishi mumkin. Davlatning narxlarni tartibga solish faoliyati chegaralangan (limitlangan) va dotatsiyalangan narxlarni vujudga keltiradi. Chegaralangan narx-davlat tomonidan yuqori va quyi chegaralari belgilanib, shu doirada o’zgarishi mumkin bo’lgan narx. Bunday narx yordarnida davlat inflyatsiyani jilovlaydi, narx darajasini nazorat qiladi. Dotatsiyalangan narx-davlat byudjeti hisobidan maxsus arzonlashtirilgan narx. Bunday narxdan kam daromadli oilalar, beva-bechoralar, ishsiz va nogironlarni hayotiy zarur ne’matlar bilan eng kam darajada ta’minlab turishda foydalaniladi.
 
 
Demping narx-bozorda o’z mavqeini mustahkamlash va raqiblarini 
bozordan siqib chiqarish uchun firmalar tomonidan foydalaniladigan maxsus 
narx. U «bozorga kirib olish narxi» deb ham ataladi. Demping narxda rasmiy 
narxning bir qismidan kechib yuboriladi. 
Nufuzli narx-sotish hajmini o’zgartirmasdan, yuqori foyda olishga 
erishish uchun firmalar tomonidan. foydalaniladigan narx. Bu narxni qo’llash 
uchun bozorda raqobat cheklangan bo’lib, monopol vaziyat mavjud bo’lishi zarur. 
Mazkur vaziyatda talab narxga bog’liq bo’lmaydi, shu sababli narxning ko’tarilishi 
tovar sotilishini keskin kamaytirmaydi. Bundan tashqari aholining yuqori daromad 
oluvchi qatlarni xarid qiladigan nufuzli tovarlar ham mavjudki, ular nufuzli 
narxlarda sotiladi. Rivojlangan mamlakatlarda yuqori daromad oluvchi aholi 
qatlarni uchun dala hovliga ega bo’lish, mashhur kurortlarda dam olish, so’nggi 
nusxadagi kiyimlar kiyish, yangi modeldagi avtomashinada yurish - martabali yoki 
obro’talab iste’mol hisoblanadi. Martabali iste’mol nufuzli narxlarni yuzaga 
keltiradi. Ular odatdagi narxlardan ancha yuqori boiadi. Nufuzli narxlarni 
qoilashda tovarlarni ishlab chiqarish xarajatlari va rentabellik darajasi, bozordagi 
talab, uning o’zgarishi va bozordagi raqobatlashuv sharoiti hisobga olinadi. Shunga 
qarab, ma’lum davrgacha o’zgarmaydigan qat’iy (standart) narx va 
o’zgaruvchan narx qo’llaniladi. Shunday tovarlar borki, iste’molchilar ularning 
narxi o’zgarmasligini afzal ko’radi. Masalan, kommunal xizmat, transport xizmati 
ta’riflari shunday narxlar jumlasiga kiradi. 
Erkin bozor narxi - bu talab va taklif asosida vujudga keladigan bozor 
narxidir. Madaniylashgan bozor sharoitlarini vujudga keltirishda erkin narx jarniyat 
va bozor munosabatlari barcha subyektlari manfaatlarini eng maqbul tarzda 
uyg’unlashtirishga imkon beradi. 
Narx diapazoni narxlar oralig’ining puldagi ifodasidir. Narx diapazoni 
quyi, o’rta va yuqori narxlarni o’z ichiga oladi. Narx diapazoni qanchalik keng 
bo’lsa, tovar muomalasi shunchalik tez yuz beradi, chunki talab bilan narx o’zaro 
boglanadi. 
Demping narx-bozorda o’z mavqeini mustahkamlash va raqiblarini bozordan siqib chiqarish uchun firmalar tomonidan foydalaniladigan maxsus narx. U «bozorga kirib olish narxi» deb ham ataladi. Demping narxda rasmiy narxning bir qismidan kechib yuboriladi. Nufuzli narx-sotish hajmini o’zgartirmasdan, yuqori foyda olishga erishish uchun firmalar tomonidan. foydalaniladigan narx. Bu narxni qo’llash uchun bozorda raqobat cheklangan bo’lib, monopol vaziyat mavjud bo’lishi zarur. Mazkur vaziyatda talab narxga bog’liq bo’lmaydi, shu sababli narxning ko’tarilishi tovar sotilishini keskin kamaytirmaydi. Bundan tashqari aholining yuqori daromad oluvchi qatlarni xarid qiladigan nufuzli tovarlar ham mavjudki, ular nufuzli narxlarda sotiladi. Rivojlangan mamlakatlarda yuqori daromad oluvchi aholi qatlarni uchun dala hovliga ega bo’lish, mashhur kurortlarda dam olish, so’nggi nusxadagi kiyimlar kiyish, yangi modeldagi avtomashinada yurish - martabali yoki obro’talab iste’mol hisoblanadi. Martabali iste’mol nufuzli narxlarni yuzaga keltiradi. Ular odatdagi narxlardan ancha yuqori boiadi. Nufuzli narxlarni qoilashda tovarlarni ishlab chiqarish xarajatlari va rentabellik darajasi, bozordagi talab, uning o’zgarishi va bozordagi raqobatlashuv sharoiti hisobga olinadi. Shunga qarab, ma’lum davrgacha o’zgarmaydigan qat’iy (standart) narx va o’zgaruvchan narx qo’llaniladi. Shunday tovarlar borki, iste’molchilar ularning narxi o’zgarmasligini afzal ko’radi. Masalan, kommunal xizmat, transport xizmati ta’riflari shunday narxlar jumlasiga kiradi. Erkin bozor narxi - bu talab va taklif asosida vujudga keladigan bozor narxidir. Madaniylashgan bozor sharoitlarini vujudga keltirishda erkin narx jarniyat va bozor munosabatlari barcha subyektlari manfaatlarini eng maqbul tarzda uyg’unlashtirishga imkon beradi. Narx diapazoni narxlar oralig’ining puldagi ifodasidir. Narx diapazoni quyi, o’rta va yuqori narxlarni o’z ichiga oladi. Narx diapazoni qanchalik keng bo’lsa, tovar muomalasi shunchalik tez yuz beradi, chunki talab bilan narx o’zaro boglanadi.
 
 
Bozor ko’larni hisobga olinganda hududiy (mintaqaviy), milliy va xalqaro 
narxlar mavjud bo’ladi. Hududiy narx faqat ma’lum hududiy bozorga xos bo’lib, 
u shu hudud doirasidagi omillar ta’sirida hosil bo’ladi. Milliy bozor narxi bir 
mamlakat doirasida amal qiluvchi va ularning xususiyatini aks ettiruvchi 
narxdir. Milliy narx mamlakat doirasidagi ijtimoiy sarf-xarajatlarni, milliy 
bozordagi talab va taklifni, tovar nafliligini, uning qanchalik qadrlanishini hisobga 
oladi. Jahon bozori narxi muayyan tovarni ishlab chiqarishga sarflangan 
baynalminal xarajatlarni, tovarning jahon standarti talabiga mos kelish 
darajasini va xalqaro bozordagi talab va taklif nisbatini hisobga oladi. 
Narxning xilma-xil turlari mavjud bo’lsada, ular bir-biri bilan o’zaro 
bog’langan, chunki ularda jarniyatdagi iqtisodiy resurslarning ishlatilish samarasi 
o’z ifodasini topadi. Iqtisodiyot nazariyasida narx nisbati degan tushuncha bor, 
u narx pariteti deb ham yuritiladi. Iqtisodiyot va undagi jarayonlar bir-biriga 
bog’liq bolganidan narxlar bir-birini yuzaga chiqaradi. Masalan, ruda narxi metall 
narxiga, metall narxi mashina narxiga, mashina narxi kiyim narxi tarkibiga kiradi, 
chunki bu narxlarning har biri o’zidan keyingi mahsulot xarajatlarini shakllantiradi. 
Bozorga shunday o’ziga xos tovarlar chiqadiki, ular ko’pchilik sohalarda 
ishlatiladigan eng muhim iqtisodiy resurslar hisoblanadi. Bular metall, nefit, ko’mir, 
gaz, yog’och, bug’doy, paxta kabi tovarlar bolib, ular narxining o’zgarishi butun 
narxlar nisbatini o’zgartiradi. 
Mukammal raqobat sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari. Sotuvchi va 
xaridor narxlari. Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi. 
Narxning shakllanishiga bozoming holati bevosita ta’sir ko’rsatadi, chunki 
narxning shakllanishida bozordagi talab va taklif nisbati asosiy omillardan biri 
hisoblanadi. Talab va taklif miqdoriga ta’sir ko’rsata olish imkoniyatiga ko’ra, 
bozordagi 
raqobatning turli ko’rinishlari farqlanadi. Mukammal raqobat 
sharoitida ishlab chiqaruvchi (yoki sotuvchi) hamda iste’molchi (yoki 
xaridor)larning soni juda ko’p bo’lib, ularning ishlab chiqarish hajmini o’zgartirish 
orqali narx shakllanishiga ta’siri umuman sezilmaydi. Nomukammal raqobat 
sharoitida 
esa 
ishlab 
chiqaruvchilar 
(sotuvchilar) 
yoki 
iste’molchilar 
Bozor ko’larni hisobga olinganda hududiy (mintaqaviy), milliy va xalqaro narxlar mavjud bo’ladi. Hududiy narx faqat ma’lum hududiy bozorga xos bo’lib, u shu hudud doirasidagi omillar ta’sirida hosil bo’ladi. Milliy bozor narxi bir mamlakat doirasida amal qiluvchi va ularning xususiyatini aks ettiruvchi narxdir. Milliy narx mamlakat doirasidagi ijtimoiy sarf-xarajatlarni, milliy bozordagi talab va taklifni, tovar nafliligini, uning qanchalik qadrlanishini hisobga oladi. Jahon bozori narxi muayyan tovarni ishlab chiqarishga sarflangan baynalminal xarajatlarni, tovarning jahon standarti talabiga mos kelish darajasini va xalqaro bozordagi talab va taklif nisbatini hisobga oladi. Narxning xilma-xil turlari mavjud bo’lsada, ular bir-biri bilan o’zaro bog’langan, chunki ularda jarniyatdagi iqtisodiy resurslarning ishlatilish samarasi o’z ifodasini topadi. Iqtisodiyot nazariyasida narx nisbati degan tushuncha bor, u narx pariteti deb ham yuritiladi. Iqtisodiyot va undagi jarayonlar bir-biriga bog’liq bolganidan narxlar bir-birini yuzaga chiqaradi. Masalan, ruda narxi metall narxiga, metall narxi mashina narxiga, mashina narxi kiyim narxi tarkibiga kiradi, chunki bu narxlarning har biri o’zidan keyingi mahsulot xarajatlarini shakllantiradi. Bozorga shunday o’ziga xos tovarlar chiqadiki, ular ko’pchilik sohalarda ishlatiladigan eng muhim iqtisodiy resurslar hisoblanadi. Bular metall, nefit, ko’mir, gaz, yog’och, bug’doy, paxta kabi tovarlar bolib, ular narxining o’zgarishi butun narxlar nisbatini o’zgartiradi. Mukammal raqobat sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari. Sotuvchi va xaridor narxlari. Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Narxning shakllanishiga bozoming holati bevosita ta’sir ko’rsatadi, chunki narxning shakllanishida bozordagi talab va taklif nisbati asosiy omillardan biri hisoblanadi. Talab va taklif miqdoriga ta’sir ko’rsata olish imkoniyatiga ko’ra, bozordagi raqobatning turli ko’rinishlari farqlanadi. Mukammal raqobat sharoitida ishlab chiqaruvchi (yoki sotuvchi) hamda iste’molchi (yoki xaridor)larning soni juda ko’p bo’lib, ularning ishlab chiqarish hajmini o’zgartirish orqali narx shakllanishiga ta’siri umuman sezilmaydi. Nomukammal raqobat sharoitida esa ishlab chiqaruvchilar (sotuvchilar) yoki iste’molchilar
 
 
(xaridorlar)dan birining soni cheklangan bo’lishi ularning bozordagi ishlab chiqarish 
hajmiga va, pirovardida, bozordagi narxning shakllanishiga sun’iy ta’sir ko’rsatish 
imkonini beradi. Bunday raqobatning turli darajalarida narxlarning shakllanish 
xususiyatlari bir-biridan farq qiladi. Shu sababli, biz quyida mukammal raqobat, sof 
monopoliya, oligopoliya va monopsoniya sharoitida narxlarning shakllanish 
xususiyatlarini ko’rib chiqarniz. 
Mukammal raqobat sharoitida narxning shakllanishi. Erkin raqobat 
kurashi sharoitida narxning tashkil topish xususiyatlarini tadqiq etgan dastlabki 
iqtisodchilardan biri A.Marshall hisoblanadi. Uning fikricha, tovarning oldi-sotdi 
jarayoniga qadar ikki xil, ya’ni sotuvchi va xaridor narxlari mavjud bo'ladi. 
Nazariy jihatdan har ikki narxning yuqori va quyi darajalari mavjud. Sotuvchi o’z 
tovari narxining imkon qadar yuqori bo’lishidan manfaatdor, chunki bunday narx 
uning foydasi hajmini oshiradi. Biroq, erkin raqobat sharoitida narxni boshqalardan 
yuqori darajada belgilashga intilish mazkur sotuvchining bozordan siqib 
chiqarilishiga olib kelishi mumkin. Sotuvchi narxining eng past darajasi shu tovarni 
ishlab chiqarish uchun ketgan xarajatlarni qoplashi kerak. Xaridor tovarni eng past 
narxda sotib olishdan manfaatdor, biroq erkin raqobatli bozor sharoitida uning ham 
tovar sotib ololmay qolish xavfi mavjud bo’ladi. Xaridor narxining yuqori darajasi 
esa, Marshall ta’biricha, so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligiga teng bo’lishi kerak. 
Sotuvchi va xaridor o’rtasidagi  qulay narxga erishish borasidagi kurash har 
ikki narxning mosligi ta’minlangunga, ya’ni bozor narxi paydo bo’lgunga qadar 
davom etadi. Shunday qilib, sotuvchining narxi tomonidan ishlab chiqarish 
xarajatlari, xaridor narxi tomonidan esa so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligi 
maydonga tushib, ularning nisbati asosida bozor narxi paydo bo’ladi. Bu holatni 
Marshall shunday ifodalaydi: «ishlab chiqarish xarajatlari» prinsipi hamda 
«so’nggi qo’shilgan naflilik» prinsipi, shubhasiz, yagona talab va taklif umumiy 
qonunining tarkibiy qismi hisoblanib, ulardan har birini qaychining bitta kesuvchi 
tomoniga qiyoslash mumkin». Shu o’rmda, 4-mavzuda bildirilgan 
fikr-
mulohazalarni yana bir bor esga olish maqsadga muvofiq hisoblanadi. Ya’ni, 
mukammal raqobatli bozor sharoitida narxning shakllanishida talab va taklifning 
(xaridorlar)dan birining soni cheklangan bo’lishi ularning bozordagi ishlab chiqarish hajmiga va, pirovardida, bozordagi narxning shakllanishiga sun’iy ta’sir ko’rsatish imkonini beradi. Bunday raqobatning turli darajalarida narxlarning shakllanish xususiyatlari bir-biridan farq qiladi. Shu sababli, biz quyida mukammal raqobat, sof monopoliya, oligopoliya va monopsoniya sharoitida narxlarning shakllanish xususiyatlarini ko’rib chiqarniz. Mukammal raqobat sharoitida narxning shakllanishi. Erkin raqobat kurashi sharoitida narxning tashkil topish xususiyatlarini tadqiq etgan dastlabki iqtisodchilardan biri A.Marshall hisoblanadi. Uning fikricha, tovarning oldi-sotdi jarayoniga qadar ikki xil, ya’ni sotuvchi va xaridor narxlari mavjud bo'ladi. Nazariy jihatdan har ikki narxning yuqori va quyi darajalari mavjud. Sotuvchi o’z tovari narxining imkon qadar yuqori bo’lishidan manfaatdor, chunki bunday narx uning foydasi hajmini oshiradi. Biroq, erkin raqobat sharoitida narxni boshqalardan yuqori darajada belgilashga intilish mazkur sotuvchining bozordan siqib chiqarilishiga olib kelishi mumkin. Sotuvchi narxining eng past darajasi shu tovarni ishlab chiqarish uchun ketgan xarajatlarni qoplashi kerak. Xaridor tovarni eng past narxda sotib olishdan manfaatdor, biroq erkin raqobatli bozor sharoitida uning ham tovar sotib ololmay qolish xavfi mavjud bo’ladi. Xaridor narxining yuqori darajasi esa, Marshall ta’biricha, so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligiga teng bo’lishi kerak. Sotuvchi va xaridor o’rtasidagi qulay narxga erishish borasidagi kurash har ikki narxning mosligi ta’minlangunga, ya’ni bozor narxi paydo bo’lgunga qadar davom etadi. Shunday qilib, sotuvchining narxi tomonidan ishlab chiqarish xarajatlari, xaridor narxi tomonidan esa so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligi maydonga tushib, ularning nisbati asosida bozor narxi paydo bo’ladi. Bu holatni Marshall shunday ifodalaydi: «ishlab chiqarish xarajatlari» prinsipi hamda «so’nggi qo’shilgan naflilik» prinsipi, shubhasiz, yagona talab va taklif umumiy qonunining tarkibiy qismi hisoblanib, ulardan har birini qaychining bitta kesuvchi tomoniga qiyoslash mumkin». Shu o’rmda, 4-mavzuda bildirilgan fikr- mulohazalarni yana bir bor esga olish maqsadga muvofiq hisoblanadi. Ya’ni, mukammal raqobatli bozor sharoitida narxning shakllanishida talab va taklifning
 
 
ta’sirida A.Marshall ta’kidlaganidek, so’nggi qo’shilgan naflilik va ishlab chiqarish 
xarajatlari emas, balki ijtimoiy zaruriy naflilik va ijtimoiy zaruriy mehnat sarflari 
yotadi. 
 
4-rasm. Mukammal raqobatli bozor sharoitida narxning shakllanishi 
Talab va taklifning muvozanati mukammal raqobat bozoridagi narxning 
shakllanishiga muvofiq keladi (4-rasm). 
Rasmdan ko ‘rinadiki, faqat narxning RE darajasidagi talab miqdoriga ishlab 
chiqaruvchilar tomonidan taklif miqdori muvofiq keladi. Narxning bu darajadan 
har qanday pasayishi talabning tak- lifdan oshib kyyetishini, narxning bu darajadan 
har qanday yuqori bo’lishi esa, taklifning talabdan oshib ketishini keltirib 
chiqaradi. 
Narxning Ra darajasidagi holat uzoq vaqt mavjud bo’la olmaydi. Chunki, 
tovarlarning   sotilmay,   to’planib   qolishi   bilan   sotuvchilar o’rtasidagi raqobat 
kuchayib, ular o’z tovarlarini tezroq sotish maqsadida narxni tushira boshlaydilar. 
Narxning Rv darajasidagi holat ham barqaror turmaydi. Chunki, bu holatda 
talab taklifdan oshib ketib, tovarlar taqchilligi boshlanadi. Taqchil tovarga ega 
boiish uchun bir-biri bilan raqobatga kirishgan xaridorlar uning narxini oshira 
boshlaydilar. 
Bozordagi yagona muvozanatlashgan, nisbatan uzoq vaqt barqaror amal 
qiluvchi narx sifatida talab hajmi taklif hajmiga muvofiq kelgan holdagi narx 
REmaydonga tushadi. 
Raqobatlashuv asosida paydo bolgan  muvozanat doimo talab va taklif 
ta’sirida A.Marshall ta’kidlaganidek, so’nggi qo’shilgan naflilik va ishlab chiqarish xarajatlari emas, balki ijtimoiy zaruriy naflilik va ijtimoiy zaruriy mehnat sarflari yotadi. 4-rasm. Mukammal raqobatli bozor sharoitida narxning shakllanishi Talab va taklifning muvozanati mukammal raqobat bozoridagi narxning shakllanishiga muvofiq keladi (4-rasm). Rasmdan ko ‘rinadiki, faqat narxning RE darajasidagi talab miqdoriga ishlab chiqaruvchilar tomonidan taklif miqdori muvofiq keladi. Narxning bu darajadan har qanday pasayishi talabning tak- lifdan oshib kyyetishini, narxning bu darajadan har qanday yuqori bo’lishi esa, taklifning talabdan oshib ketishini keltirib chiqaradi. Narxning Ra darajasidagi holat uzoq vaqt mavjud bo’la olmaydi. Chunki, tovarlarning sotilmay, to’planib qolishi bilan sotuvchilar o’rtasidagi raqobat kuchayib, ular o’z tovarlarini tezroq sotish maqsadida narxni tushira boshlaydilar. Narxning Rv darajasidagi holat ham barqaror turmaydi. Chunki, bu holatda talab taklifdan oshib ketib, tovarlar taqchilligi boshlanadi. Taqchil tovarga ega boiish uchun bir-biri bilan raqobatga kirishgan xaridorlar uning narxini oshira boshlaydilar. Bozordagi yagona muvozanatlashgan, nisbatan uzoq vaqt barqaror amal qiluvchi narx sifatida talab hajmi taklif hajmiga muvofiq kelgan holdagi narx REmaydonga tushadi. Raqobatlashuv asosida paydo bolgan muvozanat doimo talab va taklif
 
 
egri chiziqlarining kesishuv nuqtasida joylashadi. Muvozanat narxi har doim ham 
darhol, bir zumda tarkib topmaydi. Unga erishishda toki talab va taklif muvozanatga 
kelgunga qadar narx atrofidagi tebranishlarni o’z ichiga oluvchi ma’lum davrlar 
taqozo etilishi mumkin. 
Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Monopoliya sharoitida narx 
shakllanishining o’ziga xos jihati shundaki, agar mayda tovar ishlab chiqaruvchilar 
faqat o’zlarining individual narxlarini o’zgartira olsalar, ulardan farqli olaroq bozor 
ishtirokchilari sifatidagi monopoliyalar bozor narxlarini o’zlari belgilay oladilar. 
Bunda monopoliyalar ommaviy talabning oshishi bilan narxning oshishi hamda 
ommaviy taklifning oshishi bilan narxning pasayib borishidan o’ziga xos tarzda 
foydalanadilar. 
Ommaviy taklif boʻyicha narx oʻzgarishi.Monopoliya sharoitida narxning 
shakllanishi. Ommaviy talab boʻyicha narxning oʻzgarishi. 
Ommaviy tartibda tovarlarni sotuvchi monopoliyalar o’z manfaatlari yolida 
taklif kam bolganda narxning oshishi tendensiyasidan foydalanadilar. 
Ommaviy taklif bo’yicha narx o’zgarishi quyidagi miqdoriy bogliqlikni aks 
ettiradi: talabga nisbatan tovarlar taklifi qanchalik yuqori bolsa, bozor narxi darajasi 
shunchalik past boladi va aksincha, taklif kamayishi bilan narx oshib boradi (5-
rasm). 
 
egri chiziqlarining kesishuv nuqtasida joylashadi. Muvozanat narxi har doim ham darhol, bir zumda tarkib topmaydi. Unga erishishda toki talab va taklif muvozanatga kelgunga qadar narx atrofidagi tebranishlarni o’z ichiga oluvchi ma’lum davrlar taqozo etilishi mumkin. Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Monopoliya sharoitida narx shakllanishining o’ziga xos jihati shundaki, agar mayda tovar ishlab chiqaruvchilar faqat o’zlarining individual narxlarini o’zgartira olsalar, ulardan farqli olaroq bozor ishtirokchilari sifatidagi monopoliyalar bozor narxlarini o’zlari belgilay oladilar. Bunda monopoliyalar ommaviy talabning oshishi bilan narxning oshishi hamda ommaviy taklifning oshishi bilan narxning pasayib borishidan o’ziga xos tarzda foydalanadilar. Ommaviy taklif boʻyicha narx oʻzgarishi.Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Ommaviy talab boʻyicha narxning oʻzgarishi. Ommaviy tartibda tovarlarni sotuvchi monopoliyalar o’z manfaatlari yolida taklif kam bolganda narxning oshishi tendensiyasidan foydalanadilar. Ommaviy taklif bo’yicha narx o’zgarishi quyidagi miqdoriy bogliqlikni aks ettiradi: talabga nisbatan tovarlar taklifi qanchalik yuqori bolsa, bozor narxi darajasi shunchalik past boladi va aksincha, taklif kamayishi bilan narx oshib boradi (5- rasm).
 
 
5-rasm. Taklif bo’yicha narx egri chizig’i 
Rasmdan ko’rinadiki, tik o’qda muayyan tovarlar taklifi hajmining ko’payib 
borishi, yotiq o’qda esa mahsulot birligiga bo’lgan narx darajasining oshib borishi 
aks ettirilgan. Taklif bo’yicha narx egri chizig’i (R,R2) bozor narxining tovarlar 
ommaviy taklifiga bog’liqligini ifodalaydi. 
Monopolistlar mahsulotlarning sun’iy 
taqchilligini vujudga keltirish 
maqsadida o’z tovarlarining sotish hajmini ataylab qisqartiradilar. Bozorda 
tovarlarning yetishmasligi monopol yuqori narxlarning o’sishiga olib keladi. 
Monopoliyalar narxni oshirishning har bir yangi j arayonida tovarlarni ishlab 
chiqarish va sotish hajmini qisqartirishdan ko’rilgan zararni hisobga oladi. 
Daromaddan bunday yo’qotishlarning oldini olish maqsadida ular yangi narxlarni 
yanada yuqori darajada belgilaydilar. Shu bilan bir vaqtda monopoliyalar 
mahsulotlarning qisqargan hajmini sotishdan olingan tushum yo’l qo’yilgan 
yo’qotishni qoplashi hamda daromad miqdorining o’sishini ta’minlashini nazorat 
qilib turadilar. 
Monopsoniya sharoitida narxning shakllanishi. Monopsoniya mayda tovar 
ishlab chiqaruvchilardan tovarlarning katta hajmini sotib olib, talab bo’yicha narx 
qonunidan o’ziga xos tarzda foydalanadi. 
Ommaviy talab bo’yicha narxning o’zgarishi quyidagi miqdoriy bog’liqlikni 
aks ettiradi: taklifga nisbatan xaridorlarning ommaviy talabi qanchalik katta bo’lsa, 
bozor narxi darajasi shunchalik yuqori bo’ladi va aksincha, talabning kamayishi 
bilan bozor narxi pasayib boradi. Bu bog’liqlik 6-rasmda yaqqolroq aks ettirilgan. 
Rasmdan ko’rinadiki, tik o’qda muayyan tovarlarga talab hajmining ko’payib 
borishi, yotiq o’qda esa mahsulot birligiga bo’lgan narx darajasining oshib borishi 
aks ettirilgan. Talab bo’yicha narx egri chizig’i (RjR2) bozor narxining 
xaridorlarning ommaviy talabiga bog’liqligini ifo- dalaydi. 
5-rasm. Taklif bo’yicha narx egri chizig’i Rasmdan ko’rinadiki, tik o’qda muayyan tovarlar taklifi hajmining ko’payib borishi, yotiq o’qda esa mahsulot birligiga bo’lgan narx darajasining oshib borishi aks ettirilgan. Taklif bo’yicha narx egri chizig’i (R,R2) bozor narxining tovarlar ommaviy taklifiga bog’liqligini ifodalaydi. Monopolistlar mahsulotlarning sun’iy taqchilligini vujudga keltirish maqsadida o’z tovarlarining sotish hajmini ataylab qisqartiradilar. Bozorda tovarlarning yetishmasligi monopol yuqori narxlarning o’sishiga olib keladi. Monopoliyalar narxni oshirishning har bir yangi j arayonida tovarlarni ishlab chiqarish va sotish hajmini qisqartirishdan ko’rilgan zararni hisobga oladi. Daromaddan bunday yo’qotishlarning oldini olish maqsadida ular yangi narxlarni yanada yuqori darajada belgilaydilar. Shu bilan bir vaqtda monopoliyalar mahsulotlarning qisqargan hajmini sotishdan olingan tushum yo’l qo’yilgan yo’qotishni qoplashi hamda daromad miqdorining o’sishini ta’minlashini nazorat qilib turadilar. Monopsoniya sharoitida narxning shakllanishi. Monopsoniya mayda tovar ishlab chiqaruvchilardan tovarlarning katta hajmini sotib olib, talab bo’yicha narx qonunidan o’ziga xos tarzda foydalanadi. Ommaviy talab bo’yicha narxning o’zgarishi quyidagi miqdoriy bog’liqlikni aks ettiradi: taklifga nisbatan xaridorlarning ommaviy talabi qanchalik katta bo’lsa, bozor narxi darajasi shunchalik yuqori bo’ladi va aksincha, talabning kamayishi bilan bozor narxi pasayib boradi. Bu bog’liqlik 6-rasmda yaqqolroq aks ettirilgan. Rasmdan ko’rinadiki, tik o’qda muayyan tovarlarga talab hajmining ko’payib borishi, yotiq o’qda esa mahsulot birligiga bo’lgan narx darajasining oshib borishi aks ettirilgan. Talab bo’yicha narx egri chizig’i (RjR2) bozor narxining xaridorlarning ommaviy talabiga bog’liqligini ifo- dalaydi.