Raqobat va monopoliya. Narxning mohiyati va shakllanish xususiyatlari
Yuklangan vaqt
2024-07-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
22
Faytl hajmi
366,5 KB
Raqobat va monopoliya. Narxning mohiyati va shakllanish xususiyatlari
1. Narxning mohiyati va shakllanish xususiyatlari Narxning mazmuni va uning
obyektiv asoslari. Narx toʻgʻrisidagi turli nazariyalar. Tovardagi ikki xil
xususiyatlarning narxlardagi ifodasi.
2. Narxning shakllanishiga taʼsir etuvchi omillar. Bozor iqtisodiyoti sharoitida
narxning vazifalari.
3. Narx turlari: ulgurji va chakana narxlar. Nufuzli, demping va
dotatsiyalangan narxlar. Shartnomaviy, erkin va tartibga solinuvchi narxlar.
Hududiy, milliy va jahon bozori narxlari. Narx diapazoni. Narx pariteti. Narx tashkil
topishining bozor mexanizmi.
4. Mukammal raqobat sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari. Sotuvchi
va xaridor narxlari. Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi.
5. Ommaviy taklif boʻyicha narx oʻzgarishi.Monopoliya sharoitida narxning
shakllanishi. Ommaviy talab boʻyicha narxning oʻzgarishi.
6. Oligopoliya sharoitida narxning shakllanishi. “Ergashish” va “inkor etish”
holatlari. Narx boʻyicha yetakchilik. Narx siyosati va uning Oʻzbekistonda amalga
oshirilish xususiyatlari. Narxlarni erkinlashtirish yoʻllari va bosqichlari.
Narxning mohiyati va shakllanish xususiyatlari Narxning mazmuni va uning
obyektiv asoslari. Narx toʻgʻrisidagi turli nazariyalar. Tovardagi ikki xil
xususiyatlarning narxlardagi ifodasi.
Narx bevosita tovarning qiymati va nafliligi bilan bog’liq bo’lsada, o’zi
mustaqil amal qiladigan iqtisodiy kategoriya hisoblanib, bozor mexanizmining
muhim tarkibiy unsurlaridan biridir. U o’zining vazifalari orqali barqaror
iqtisodiyotning shakllanishi hamda samarali amal qilishiga, bozor muvozanatining
ta’minlanishiga, milliy daromadning iqtisodiyot turli tarmoq va sohalari, xo’jalik
yurituvchi subyektlari bo’yicha taqsimlanishiga, aholining ijtimoiy jihatdan himoya
qilinishiga sharoit yaratadi. Shuningdek, u ishlab chiqaruvchilarni rag’batlantirib,
sogiom raqobat muhitining yaratilishiga katta ta’sir ko’rsatadi. Ushbu bobda
narxning iqtisodiy mazmuni va vazifalari, shakllanish tamoyillari, narx darajasiga
ta’sir ko’rsatuvchi omillar, narx turlari batafsil bayon etiladi. Shuningdek, turli
darajadagi raqobat sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari, davlatning narx
siyosati va uning O'zbekistondagi o ‘ziga xos jihatlari ham ко‘rib chiqiladi.
Tovarlar qiymati va ularning nafliligi o’zlarining namoyon bo’lishini narxda
topadi. Amaliy hayotda qiymat tovar ishlab chiqaruvchilarni, naflilik esa
iste’molchilarni rag’batlantiruvchi, ularni harakatga keltiruvchi kuch sifatida amal
qiladi.
Tovarning bir-biriga qarama-qarshi bolgan lekin doimo bir-birini taqozo
etadigan, birisiz ikkinchisi bolmaydigan ikki xususiyatga, ya’ni ma’lum bir
naflilikka (iste’mol qiymatiga) va qiymatga ega ekanligi, tovar yoki xizmat shu ikki
xususiyat birligidan iborat ekanligi o’quvchiga oldingi boblardan ma’lum. Oldingi
o’rinlarda biz tovarning qiymati har qanday sarflarni emas, balki mavjud sharoitda
shu tovarni ijtimoiy zaruriy miqdorda va sifatda ishlab chiqarish, ya’ni ijtimoiy-
zaruriy naflilikni yaratish uchun zamr boigan ijtimoiy zaruriy sarflarni ifoda
yyetishini aytib o’tgan edik. Narxlar mazmunini aniqlashda tovardagi mana shu ikki
xil xususiyatning, ya’ni ijtimoiy qiymat va ijtimoiy naflilik birligini, bunda iste’mol
qiymati (naflilik) qiymatni o’zida olib yuruvchi moddiy asos ekanligini to’g’ri
hisobga olmaslik, uning mazmunini ochishda masalaga bir tomonlama yondashish
natijasida narx mazmuni turli olimlar va oqimlar tomonidan turlicha aniqlanmoqda
va unga turlicha ta’rif berilmoqda. Buning ustiga narxning darajasiga (yuqori yoki
past bo’lishiga), uning o’zgarishiga turli xil omillar ta’sir qiladiki, bu ham masalani
to’g’ri tushunishni bir oz chigallashtiradi. Masalan, ingliz klassik siyosiy iqtisod
maktabi vakillari g’oyalarida hamda oldingi siyosiy iqtisod darsliklarida narxning
asosini qiymat tashkil qiladi deyilgan boisa, marjinalizm yo’nalishidagi va hozirgi
davrdagi P.Samuelson, K.Makkonnell va S.Bryularning «Ekonomiks» darsliklarida,
shuningdek, yaqinda chop etilgan ayrim iqtisodiyot nazariyasi o’quv qollanmalarida
tovar narxining asosini uning nafliligi, aniqroq aytganda, qo’shilgan miqdor nafliligi
tashkil qiladi degan fikrlar beriladi. Bunda so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligiga
alohida e’tibor beriladi. Uchinchi guruh olimlar esa narx talab va taklif asosida
tashkil topadi deyishadi. Ularning har biri o’zlaricha turli dalillar topib, o’z
g’oyalarini isbotlashga harakat qiladilar.
Rossiyada chop etilgan bir qator «Iqtisodiyot nazariyasi» darsliklarida
tovarning ikki xil xususiyati va binobarin, har ikki nazariyaning mohiyati, mazmuni
va ularning narxni to’g’ri aniqlashdagi roli beriladi, lekin narxning asosida nima
yotishi haqida aniq fikr berilmaydi.
Narxning shakllanishiga taʼsir etuvchi omillar. Bozor iqtisodiyoti sharoitida
narxning vazifalari.
Alohida tovarlarga qilingan mehnat sarflari turlicha bolib, ulardan ayrimlari
ijtimoiy mehnat sarfi sifatida toliq tan olinsa, boshqasi qisman tan olinadi,
uchinchisi esa umuman tan olinmasligi mumkin. Bundan ko’rinib turibdiki,
bozordagi mavjud narxlarga mehnat sarflari yoki qiymatning aynan o’zi deb qarash
noto’g’ridir. Chunki unga mehnat sarfidan boshqa omillar ham ta’sir qilib, natijada
narx qiymatdan past yoki yuqori bolishi mumkin. Jumladan, o’zgarib turuvchi talab
va taklif ta’siri ostida biror tovarning bozor narxi tebranib, uning qiymatidan u
yoki bu tomonga farqlanishi mumkin. Raqobat ham qiymat-narx nisbatiga xuddi
talab va taklif kabi ta’sir ko’rsatadi. Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki, xaridor u
yoki bu tovarni sotib olishda, nafaqat uning qancha turishini, balki mazkur tovar-
ning iste’mol xususiyatlari o’zining ehtiyoji va didiga qanchalik mos kelishini, ya’ni
uning nafliligini ham hisobga oladi. Tovarning xarid qilinishi uning alohida olingan
bir kishi uchun emas, balki jarniyat uchun nafliligini va shu bilan birga ijtimoiy
qiymatini ham tan olishni bildiradi. Shu sababli, «ijtimoiy naflilik» tushunchasining
o’zi biror tovar (xizmat) ning jarniyat uchun nafliligi, qadr-qimmatga egaligini
ko’rsatadi. Shu mulohazalardan kelib chiqib aytish mumkinki, narx o’zida
faqatgina qiymat yoki naflilikning birini emas, balki har ikkalasining bir
vaqtda mavjudligini va ularning ma’lum miqdorini pul ko’rinishida ifoda
etadi. Tovardagi ikki xususiyat birdaniga tan olinmasa, u pulda ifodalanmasa oldi-
sotdi sodir bo’lmaydi. Chunki tovarning qiymati tomonida sotuvchining manfaati,
nafliligi (iste’mol qiymati) tomonida esa xaridoming manfaati yotadi. Tovar egasi
tovar ishlab chiqarish sarflarini qoplab, ma’lum darajada, iloji boricha ko’proq
foyda olishni ta’minlashi mumkin bo’lgan qiymatni pul shaklida o'zlashtirishga
intilsa, xaridor iloji boricha sarflayotgan pulining har bir birligiga ko’proq naflilik
(iste’mol qiymati) olishga harakat qiladi. Ularning manfaatlari to’g’ri kelgan
nuqtada, darajada narx o’matilib, tovar-pul almashuvi, oldi-sotdi sodir bo’ladi. Bu
holatni yaxshiroq tasawur qilish uchun quyidagi 1-rasmga e ’tibomi jalb etarniz.
1-rasm. Tovardagi ikki xil xususiyatlarning narxdagi ifodasi.
Bu rasmdan tovarning narxi ma’lum bir iqtisodiy jarayonni ifoda etuvchi
mustaqil ilmiy tushuncha ekanligi, tovarning ikki xususiyatiga asoslanishini, ular
bilan chambarchas bogliqlikda o’zgarishini ko’rish mumkin.
Undan tashqari, hozirgacha iqtisodiy fanlarda real hayotda turli-tuman tovarlar
va xizmatlar nafliligini, ularning o’zgarishini bir ko’rsatkichga keltirib
hisoblashning pul ko’rinishidan boshqa olcharni topilgan emas. Naflilikning
maijinalistlar tomonidan kiritilgan shartli olcharni-yutil (inglizcha utility - naflilik)
ham turli tovarlar nafliligi hisobini olib borishga qodir emas. Bulardan xulosa qilib
aytish mumkinki, narx-real bozor iqtisodiyoti sharoitida tovar va xizmatlarning
ijtimoiy qiymati va ijtimoiy nafliligining puldagi ifodasidir.
Bu yerda shuni yana bir bor ta’kidlash joizki, narxda alohida olingan ishlab
chiqaruvchilarning individual sarflari emas yoki alohida olingan individual
shaxslarning psixologik jihatdan naflilikka bergan bahosi ham emas, balki jamiyat
tomonidan tan olingan ijtimoiy sarf lar va jamiyat uchun zarur bolgan miqdorda
va sifatda yaratilgan va tan olingan ijtimoiy naflilik (iste’mol qiymat) o’z ifodasini
topadi. Tovarlar va xizmatlar uchun qilingan ijtimoiy sarflarning asosli ravishda
o’sishi yoki tovar va xizmatdagi sifat ko’rsatkichlarining o’sishi ushbu tovar
narxining oshishiga olib keladi.
Masalan, avtomobil dvigatelida ot kuchining oshishi, saloni, boshqaruv tizimi
va tezligida bolgan o’zgarishlar uning narxi oshishiga sabab boladi. Chunki shu
o’zgarishlar bilan bir vaqtda unga sarflangan xarajatlar ham oshgan boiadi. Bunday
ikki tomonlama o’zgarishlar natijasida narxlarning o’zgarishi hamma tovarlar va
xizmatlarga xosdir. Narx tovar va xizmatlardagi ikki xususiyatning puldagi ifodasi
sifatida, ularning o’zgarishi natijasida o'zgaradi. Shuning uchun real hayotda turli
tovarlar va xizmatlardagi ikki xil xususiyat o’zgarishlari ularning hajmini
hisoblashda ikki xil narxda hisobga olinadi (2-rasm).
2-rasm. Tovardagi ikki xil xususiyatni ifodalovchi narxlarning mahsulot
hajmini hisoblashda qo ‘llanishi
Narxning iqtisodiy mazmuni uning vazifalari ko’rib chiqilganda yanada yaqqol
namoyon boladi. Narx quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:
1. Muvozanatlikni ta’minlash vazifasi. Bunda narx bozorda talab va
taklifning hajmi va tarkibiga ta’sir etish orqali ularni muvozanat holatiga keltiradi.
Bozor narxi-bu muvozanatlashgan narx bo’lib, u birinchidan, tovarlarning
sotilishini ta’minlaydi, ikkinchidan, bozorda tovarlar taqchilligini yuzaga
keltirmaydi.
2. Qiymat va naflilikni o’lchash vazifasi. Narx qiymat va naflilikning puldagi
ifodasi deb aytarniz, chunki qilingan sarf-xarajatlar va olingan natijalar (foyda yoki
zarar) narxlar asosida hisob-kitob qilinadi. Ishlab chiqarish va uning natijalarining
natural ko’rsatkichlari ham mavjud (tonna, kg, m2, kvt-soat va hokazo). Bu
ko’rsatkichlarni shu holicha taqqoslab, umumiy ko’rsatkichga keltirib bolmaydi.
Barcha natural ko’rsatkichlarning umumiy oichovi ularning pulda ifodalangan
narxidir. Hisob-kitob uchun joriy va qiyosiy narxlar qollaniladi. Joriy narxlar
amaldagi narxlar bolib, ular yordarnida yil davomidagi ishlab chiqarish
natijalari hisoblanadi. Qiyosiy narxlarda ma’lum yil (bazis yil) asos qilib olinib,
ishlab chiqarishning natijalari shu narxda hisoblanadi va boshqa yillar bilan
taqqoslanadi. Yalpi milliy mahsulot, milliy daromad, real ish haqi va shu kabi
ko’rsatkichlar dinarnikasi qiyosiy narxlarda hisoblanadi.
Chunki joriy narxlar inflyatsiya tufayli o’zgarishi va real iqtisodiy natijani
ko’rsatmasligi mumkin.
1. Tartibga solish vazifasi. Bozor holati (kon’yunkturasi) talab va taklif
hamda ularning nisbatiga bog’liq. Talabning ortishi muayyan tovarni ishlab
chiqarishni kengaytirishni, askincha holatda esa tovar ortiqchaligini, uni ishlab
chiqarishni qisqartirish zarurligini bildiradi. Narx tovar ishlab chiqamvchilar
faoliyatiga ularning daromadlari orqali ta’sir ko’rsatadi. Muayyan ishlab chiqarish
xarajatlari saqlangan holda narx yuqori bo’lsa, foyda miqdori ortadi, narx tushsa,
foyda kamayadi va hatto ishlab chiqamvchilar zarar ko’rishi ham mumkin. Bu
ishlab chiqamvchilar faoliyatiga ta’sir ko’rsatadi. Narx oshsa, ishlab chiqarish
kengayadi. Boshqa kapitallar ham foyda yuqori bo’lgan soha va tarmoqlarga oqib
kela boshlaydi. Xullas, narx ishlab chiqarishni tartibga solib, uni o’zgartirib turadi
va rivojini ta’minlaydi.
2. Raqobat vositasi vazifasi. Narx raqobat kurashining eng muhim vositasi
hisoblanadi. Ishlab chiqaruvchilar o’z raqiblarini yengish uchun narxni pasaytirish
usulidan foydalanishlari mumkin. Demak, narxni o’zgartirib turish usuli raqobatda
keng qo’llaniladi.
3. Ijtimoiy himoya vazifasi. Narx aholining kam daromad oluvchi ayrim
qatlamlarini ijtimoiy himoya qilish vazifasini ham bajaradi. Narxning bu vazifasi
tovar (xizmat)lar ijtimoiy dotatsiyalangan narxlar bo’yicha sotilganda bajariladi.
Bunda ular davlat byudjeti va turli xayriya mablag’lari hisobiga moliyaviy
ta’minlanadi.
Bozor iqtisodiyotiga o’tish bosqichida ijtimoiy himoya vazifasini o’tuvchi
narxlar, aholining keng qatlamlarini hayotiy zamr iste’molchilik tovarlari bilan
minimal darajada ta’minlash maqsadida ham qollaniladi. Masalan, bizning
respublikarnizda 1991-yildan 1995-yilgacha un va un mahsulotlari, qand-shakar,
go’sht, o’simlik moyi, choy, sovun kabi mahsulotlar dotatsiyalangan narxlarda,
cheklangan miqdorda sotildi. Ularning dotatsiyalangan va haqiqiy narxlari
o’rtasidagi farq byudjet mablag’lari hisobiga qoplab borildi. Shunday qilib, narx
bozor munosabatlarining vositasi sifatida bir-biri bilan uzviy bog’langar muhim
vazifalarni bajaradi.
Narxning mazmunini to’laroq tushunishda, uning darajasiga ta’sir etuvchi
omillarni bilish muhim aharniyatga egadir. Bulardan asosiylari - bolib qiymat
yoki ishlab chiqarish sarflari; tovarning naflilik darajasi; mazkur tovarga talab va
taklif nisbati; raqobat holati; davlatning iqtisodiy siyosati va h.k. hisoblanadi. Bu
omillar ichida tovar qiymati va nafliligi uning narxini belgilovchi asos bolib xizmat
qiladi (3-rasm).
3-rasm. Narx darajasiga ta ’sir qiluvchi omillar
Boshqa omillar esa narxning ijtimoiy qiymat bilan ijtimoiy naflilik miqdori
atrofida goh birinchisining, goh ikkinchisining foydasiga tebranishiga sabab boladi.
Masalan, talab va taklif nisbatini olaylik. Agar tovarlarning ayrim turiga talab
taklifga nisbatan baland bolsa, ijtimoiy qiymat o’zgarmagan holda narxning
darajasi nisbatan yuqori boiadi, yoki aksincha taklif talabga nisbatan ko’proq
bolsa, ijtimoiy qiymat o’zgarmagan holda narxning darajasi unga nisbatan past
boladi.
Hozirgi davrda iqtisodiyot nazariyasi bo’yicha chop etilayotgan ko’plab
darslik va o’quv qollanmalarda narx darajasiga ta’sir ko’rsatuvchi omillar qatorida
pulning qadr-qimmati e’tibordan chetda qolmoqda. Holbuki, pulning qadr-
qimmatining o’zgarishi ham narx darajasiga sezilarli ta’sir ko’rsatadi. Bu, ayniqsa,
milliy valyutani chet el valyutalariga ayirboshlash nisbatining o’zgarishi orqali
yaqqolroq namoyon boladi. Masalan, 1 AQSH dollari 1300 so’mga teng bolgan
chog’da 10 dollar turuvchi qandaydir tovarning narxi 13000 so’m boladi. Agar
so’mning qadri oshib, 1 dollar 1000 so’mga tenglashsa, u holda shu tovarning narxi
13000 so’m emas, balki 10000 so’m boladi. Narx darajasiga boshqa omillarning
ta’siri masalasiga alohida to’xtalmasa ham bo’ladi. Chunki soliq miqdori qancha
ko’p bo’lsa, narx darajasi shuncha yuqori bo’lishi hammaga ayondir.
7. Narx turlari: ulgurji va chakana narxlar. Nufuzli, demping va
dotatsiyalangan narxlar. Shartnomaviy, erkin va tartibga solinuvchi narxlar.
Hududiy, milliy va jahon bozori narxlari. Narx diapazoni. Narx pariteti. Narx
tashkil topishining bozor mexanizmi.
Iqtisodiyotning turli sohalari va tarmoqlaridagi ishlab chiqarish va sotish
sharoitlarining xilma-xilligi
hamda
bozor
munosabatlarining rivojlanishi
darajasidagi farqlar narx turlarini farqlash zaruratini tug’diradi. Iqtisodiyotda amal
qilib turgan barcha narx turlari narx tizimini tashkil qiladi. Narxlar tizimida
ularning ayrim turlarining iqtisodiy mazmunini qisqacha qarab chiqarniz.
Ulgurji narx - ishlab chiqaruvchilar tomonidan katta miqdordagi tovarlar
bir yo’la ko’tarasiga sotilganda qo’llaniladigan narx. Ulgurji narx ishlab
chiqaruvchilar va ta’minlash-sotish tashkilotlari xarajatlarini qoplashi hamda
ularning ma’lum miqdorda foyda ko’rishini ta’minlashi zarur. Ulgurji narx tovar
birjalari va savdo uylarida ham qo’llaniladi.
Shartnoma narx-sotuvchi va xaridorning roziligi bilan belgilanadigan,
ular tomonidan tuzilgan shartnomada qayd qilingan narx. Shartnoma narx
odatda shartnoma bitimi amal qilib turgan davrda o’zgarmaydi. Mazkur narx ham
milliy, ham xalqaro bozorlarda qo’llaniladi. U xalqaro bozorda qo’llanilganda tovar
(xizmat) larning jahon narxlariga yaqin turadi.
Chakana narx-tovarlar bevosita iste’molchilarga sotiladigan narx.
Chakana narxga tovarning ulgurji narxi, chakana savdo tashkilotlarining xarajatlari
va ularning oladigan foydasi kiradi. Chakana narx tovarlarga bo’lgan talab va
taklifni bog’lovchi rolini o’ynaydi hamda ularning nisbatiga qarab yuqori yoki past
bo’lishi mumkin.
Davlatning narxlarni tartibga solish faoliyati chegaralangan (limitlangan) va
dotatsiyalangan narxlarni vujudga keltiradi. Chegaralangan narx-davlat
tomonidan yuqori va quyi chegaralari belgilanib, shu doirada o’zgarishi
mumkin bo’lgan narx. Bunday narx yordarnida davlat inflyatsiyani jilovlaydi, narx
darajasini nazorat qiladi. Dotatsiyalangan narx-davlat byudjeti hisobidan
maxsus arzonlashtirilgan narx. Bunday narxdan kam daromadli oilalar,
beva-bechoralar, ishsiz va nogironlarni hayotiy zarur ne’matlar bilan eng kam
darajada ta’minlab turishda foydalaniladi.
Demping narx-bozorda o’z mavqeini mustahkamlash va raqiblarini
bozordan siqib chiqarish uchun firmalar tomonidan foydalaniladigan maxsus
narx. U «bozorga kirib olish narxi» deb ham ataladi. Demping narxda rasmiy
narxning bir qismidan kechib yuboriladi.
Nufuzli narx-sotish hajmini o’zgartirmasdan, yuqori foyda olishga
erishish uchun firmalar tomonidan. foydalaniladigan narx. Bu narxni qo’llash
uchun bozorda raqobat cheklangan bo’lib, monopol vaziyat mavjud bo’lishi zarur.
Mazkur vaziyatda talab narxga bog’liq bo’lmaydi, shu sababli narxning ko’tarilishi
tovar sotilishini keskin kamaytirmaydi. Bundan tashqari aholining yuqori daromad
oluvchi qatlarni xarid qiladigan nufuzli tovarlar ham mavjudki, ular nufuzli
narxlarda sotiladi. Rivojlangan mamlakatlarda yuqori daromad oluvchi aholi
qatlarni uchun dala hovliga ega bo’lish, mashhur kurortlarda dam olish, so’nggi
nusxadagi kiyimlar kiyish, yangi modeldagi avtomashinada yurish - martabali yoki
obro’talab iste’mol hisoblanadi. Martabali iste’mol nufuzli narxlarni yuzaga
keltiradi. Ular odatdagi narxlardan ancha yuqori boiadi. Nufuzli narxlarni
qoilashda tovarlarni ishlab chiqarish xarajatlari va rentabellik darajasi, bozordagi
talab, uning o’zgarishi va bozordagi raqobatlashuv sharoiti hisobga olinadi. Shunga
qarab, ma’lum davrgacha o’zgarmaydigan qat’iy (standart) narx va
o’zgaruvchan narx qo’llaniladi. Shunday tovarlar borki, iste’molchilar ularning
narxi o’zgarmasligini afzal ko’radi. Masalan, kommunal xizmat, transport xizmati
ta’riflari shunday narxlar jumlasiga kiradi.
Erkin bozor narxi - bu talab va taklif asosida vujudga keladigan bozor
narxidir. Madaniylashgan bozor sharoitlarini vujudga keltirishda erkin narx jarniyat
va bozor munosabatlari barcha subyektlari manfaatlarini eng maqbul tarzda
uyg’unlashtirishga imkon beradi.
Narx diapazoni narxlar oralig’ining puldagi ifodasidir. Narx diapazoni
quyi, o’rta va yuqori narxlarni o’z ichiga oladi. Narx diapazoni qanchalik keng
bo’lsa, tovar muomalasi shunchalik tez yuz beradi, chunki talab bilan narx o’zaro
boglanadi.
Bozor ko’larni hisobga olinganda hududiy (mintaqaviy), milliy va xalqaro
narxlar mavjud bo’ladi. Hududiy narx faqat ma’lum hududiy bozorga xos bo’lib,
u shu hudud doirasidagi omillar ta’sirida hosil bo’ladi. Milliy bozor narxi bir
mamlakat doirasida amal qiluvchi va ularning xususiyatini aks ettiruvchi
narxdir. Milliy narx mamlakat doirasidagi ijtimoiy sarf-xarajatlarni, milliy
bozordagi talab va taklifni, tovar nafliligini, uning qanchalik qadrlanishini hisobga
oladi. Jahon bozori narxi muayyan tovarni ishlab chiqarishga sarflangan
baynalminal xarajatlarni, tovarning jahon standarti talabiga mos kelish
darajasini va xalqaro bozordagi talab va taklif nisbatini hisobga oladi.
Narxning xilma-xil turlari mavjud bo’lsada, ular bir-biri bilan o’zaro
bog’langan, chunki ularda jarniyatdagi iqtisodiy resurslarning ishlatilish samarasi
o’z ifodasini topadi. Iqtisodiyot nazariyasida narx nisbati degan tushuncha bor,
u narx pariteti deb ham yuritiladi. Iqtisodiyot va undagi jarayonlar bir-biriga
bog’liq bolganidan narxlar bir-birini yuzaga chiqaradi. Masalan, ruda narxi metall
narxiga, metall narxi mashina narxiga, mashina narxi kiyim narxi tarkibiga kiradi,
chunki bu narxlarning har biri o’zidan keyingi mahsulot xarajatlarini shakllantiradi.
Bozorga shunday o’ziga xos tovarlar chiqadiki, ular ko’pchilik sohalarda
ishlatiladigan eng muhim iqtisodiy resurslar hisoblanadi. Bular metall, nefit, ko’mir,
gaz, yog’och, bug’doy, paxta kabi tovarlar bolib, ular narxining o’zgarishi butun
narxlar nisbatini o’zgartiradi.
Mukammal raqobat sharoitida narxning shakllanish xususiyatlari. Sotuvchi va
xaridor narxlari. Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi.
Narxning shakllanishiga bozoming holati bevosita ta’sir ko’rsatadi, chunki
narxning shakllanishida bozordagi talab va taklif nisbati asosiy omillardan biri
hisoblanadi. Talab va taklif miqdoriga ta’sir ko’rsata olish imkoniyatiga ko’ra,
bozordagi
raqobatning turli ko’rinishlari farqlanadi. Mukammal raqobat
sharoitida ishlab chiqaruvchi (yoki sotuvchi) hamda iste’molchi (yoki
xaridor)larning soni juda ko’p bo’lib, ularning ishlab chiqarish hajmini o’zgartirish
orqali narx shakllanishiga ta’siri umuman sezilmaydi. Nomukammal raqobat
sharoitida
esa
ishlab
chiqaruvchilar
(sotuvchilar)
yoki
iste’molchilar
(xaridorlar)dan birining soni cheklangan bo’lishi ularning bozordagi ishlab chiqarish
hajmiga va, pirovardida, bozordagi narxning shakllanishiga sun’iy ta’sir ko’rsatish
imkonini beradi. Bunday raqobatning turli darajalarida narxlarning shakllanish
xususiyatlari bir-biridan farq qiladi. Shu sababli, biz quyida mukammal raqobat, sof
monopoliya, oligopoliya va monopsoniya sharoitida narxlarning shakllanish
xususiyatlarini ko’rib chiqarniz.
Mukammal raqobat sharoitida narxning shakllanishi. Erkin raqobat
kurashi sharoitida narxning tashkil topish xususiyatlarini tadqiq etgan dastlabki
iqtisodchilardan biri A.Marshall hisoblanadi. Uning fikricha, tovarning oldi-sotdi
jarayoniga qadar ikki xil, ya’ni sotuvchi va xaridor narxlari mavjud bo'ladi.
Nazariy jihatdan har ikki narxning yuqori va quyi darajalari mavjud. Sotuvchi o’z
tovari narxining imkon qadar yuqori bo’lishidan manfaatdor, chunki bunday narx
uning foydasi hajmini oshiradi. Biroq, erkin raqobat sharoitida narxni boshqalardan
yuqori darajada belgilashga intilish mazkur sotuvchining bozordan siqib
chiqarilishiga olib kelishi mumkin. Sotuvchi narxining eng past darajasi shu tovarni
ishlab chiqarish uchun ketgan xarajatlarni qoplashi kerak. Xaridor tovarni eng past
narxda sotib olishdan manfaatdor, biroq erkin raqobatli bozor sharoitida uning ham
tovar sotib ololmay qolish xavfi mavjud bo’ladi. Xaridor narxining yuqori darajasi
esa, Marshall ta’biricha, so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligiga teng bo’lishi kerak.
Sotuvchi va xaridor o’rtasidagi qulay narxga erishish borasidagi kurash har
ikki narxning mosligi ta’minlangunga, ya’ni bozor narxi paydo bo’lgunga qadar
davom etadi. Shunday qilib, sotuvchining narxi tomonidan ishlab chiqarish
xarajatlari, xaridor narxi tomonidan esa so’nggi qo’shilgan miqdor nafliligi
maydonga tushib, ularning nisbati asosida bozor narxi paydo bo’ladi. Bu holatni
Marshall shunday ifodalaydi: «ishlab chiqarish xarajatlari» prinsipi hamda
«so’nggi qo’shilgan naflilik» prinsipi, shubhasiz, yagona talab va taklif umumiy
qonunining tarkibiy qismi hisoblanib, ulardan har birini qaychining bitta kesuvchi
tomoniga qiyoslash mumkin». Shu o’rmda, 4-mavzuda bildirilgan
fikr-
mulohazalarni yana bir bor esga olish maqsadga muvofiq hisoblanadi. Ya’ni,
mukammal raqobatli bozor sharoitida narxning shakllanishida talab va taklifning
ta’sirida A.Marshall ta’kidlaganidek, so’nggi qo’shilgan naflilik va ishlab chiqarish
xarajatlari emas, balki ijtimoiy zaruriy naflilik va ijtimoiy zaruriy mehnat sarflari
yotadi.
4-rasm. Mukammal raqobatli bozor sharoitida narxning shakllanishi
Talab va taklifning muvozanati mukammal raqobat bozoridagi narxning
shakllanishiga muvofiq keladi (4-rasm).
Rasmdan ko ‘rinadiki, faqat narxning RE darajasidagi talab miqdoriga ishlab
chiqaruvchilar tomonidan taklif miqdori muvofiq keladi. Narxning bu darajadan
har qanday pasayishi talabning tak- lifdan oshib kyyetishini, narxning bu darajadan
har qanday yuqori bo’lishi esa, taklifning talabdan oshib ketishini keltirib
chiqaradi.
Narxning Ra darajasidagi holat uzoq vaqt mavjud bo’la olmaydi. Chunki,
tovarlarning sotilmay, to’planib qolishi bilan sotuvchilar o’rtasidagi raqobat
kuchayib, ular o’z tovarlarini tezroq sotish maqsadida narxni tushira boshlaydilar.
Narxning Rv darajasidagi holat ham barqaror turmaydi. Chunki, bu holatda
talab taklifdan oshib ketib, tovarlar taqchilligi boshlanadi. Taqchil tovarga ega
boiish uchun bir-biri bilan raqobatga kirishgan xaridorlar uning narxini oshira
boshlaydilar.
Bozordagi yagona muvozanatlashgan, nisbatan uzoq vaqt barqaror amal
qiluvchi narx sifatida talab hajmi taklif hajmiga muvofiq kelgan holdagi narx
REmaydonga tushadi.
Raqobatlashuv asosida paydo bolgan muvozanat doimo talab va taklif
egri chiziqlarining kesishuv nuqtasida joylashadi. Muvozanat narxi har doim ham
darhol, bir zumda tarkib topmaydi. Unga erishishda toki talab va taklif muvozanatga
kelgunga qadar narx atrofidagi tebranishlarni o’z ichiga oluvchi ma’lum davrlar
taqozo etilishi mumkin.
Monopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Monopoliya sharoitida narx
shakllanishining o’ziga xos jihati shundaki, agar mayda tovar ishlab chiqaruvchilar
faqat o’zlarining individual narxlarini o’zgartira olsalar, ulardan farqli olaroq bozor
ishtirokchilari sifatidagi monopoliyalar bozor narxlarini o’zlari belgilay oladilar.
Bunda monopoliyalar ommaviy talabning oshishi bilan narxning oshishi hamda
ommaviy taklifning oshishi bilan narxning pasayib borishidan o’ziga xos tarzda
foydalanadilar.
Ommaviy taklif boʻyicha narx oʻzgarishi.Monopoliya sharoitida narxning
shakllanishi. Ommaviy talab boʻyicha narxning oʻzgarishi.
Ommaviy tartibda tovarlarni sotuvchi monopoliyalar o’z manfaatlari yolida
taklif kam bolganda narxning oshishi tendensiyasidan foydalanadilar.
Ommaviy taklif bo’yicha narx o’zgarishi quyidagi miqdoriy bogliqlikni aks
ettiradi: talabga nisbatan tovarlar taklifi qanchalik yuqori bolsa, bozor narxi darajasi
shunchalik past boladi va aksincha, taklif kamayishi bilan narx oshib boradi (5-
rasm).
5-rasm. Taklif bo’yicha narx egri chizig’i
Rasmdan ko’rinadiki, tik o’qda muayyan tovarlar taklifi hajmining ko’payib
borishi, yotiq o’qda esa mahsulot birligiga bo’lgan narx darajasining oshib borishi
aks ettirilgan. Taklif bo’yicha narx egri chizig’i (R,R2) bozor narxining tovarlar
ommaviy taklifiga bog’liqligini ifodalaydi.
Monopolistlar mahsulotlarning sun’iy
taqchilligini vujudga keltirish
maqsadida o’z tovarlarining sotish hajmini ataylab qisqartiradilar. Bozorda
tovarlarning yetishmasligi monopol yuqori narxlarning o’sishiga olib keladi.
Monopoliyalar narxni oshirishning har bir yangi j arayonida tovarlarni ishlab
chiqarish va sotish hajmini qisqartirishdan ko’rilgan zararni hisobga oladi.
Daromaddan bunday yo’qotishlarning oldini olish maqsadida ular yangi narxlarni
yanada yuqori darajada belgilaydilar. Shu bilan bir vaqtda monopoliyalar
mahsulotlarning qisqargan hajmini sotishdan olingan tushum yo’l qo’yilgan
yo’qotishni qoplashi hamda daromad miqdorining o’sishini ta’minlashini nazorat
qilib turadilar.
Monopsoniya sharoitida narxning shakllanishi. Monopsoniya mayda tovar
ishlab chiqaruvchilardan tovarlarning katta hajmini sotib olib, talab bo’yicha narx
qonunidan o’ziga xos tarzda foydalanadi.
Ommaviy talab bo’yicha narxning o’zgarishi quyidagi miqdoriy bog’liqlikni
aks ettiradi: taklifga nisbatan xaridorlarning ommaviy talabi qanchalik katta bo’lsa,
bozor narxi darajasi shunchalik yuqori bo’ladi va aksincha, talabning kamayishi
bilan bozor narxi pasayib boradi. Bu bog’liqlik 6-rasmda yaqqolroq aks ettirilgan.
Rasmdan ko’rinadiki, tik o’qda muayyan tovarlarga talab hajmining ko’payib
borishi, yotiq o’qda esa mahsulot birligiga bo’lgan narx darajasining oshib borishi
aks ettirilgan. Talab bo’yicha narx egri chizig’i (RjR2) bozor narxining
xaridorlarning ommaviy talabiga bog’liqligini ifo- dalaydi.
6-rasm. Talab bo’yicha narx egri chizig’i
Talab miqdori past narxlarni o’matish imkonini beradi. Bunday past narxlarda
monopsonist juda katta foyda oladi. Sun’iy ravishda sotilayotgan mahsulot
ortiqchaligi hududining vujudga keltirilishi xarid narxlarining navbatdagi
pasayishiga olib kelib, natijada monopsonistning foydasi oshib boradi. Bunga g’arb
mamlakatlari monopsoniyalari tomonidan ancha vaqtdan buyon Osiyo, Afrika va
Lotin
Amerikasi
mamlakatlari
tadbirkorlari
va
mayda
tovar
ishlab
chiqaruvchilaridan sotib olinayotgan arzon xomashyoni misol tariqasida keltirish
mumkin. Afrikadan an’anaviy tarzda eksport qilinuvchi bir qator tovarlar (choy,
kofe, какао va h.k.)ga ham azaldan o’ta past narxlar o’matib kelinadi.
Bir vaqtning o’zida monopoliya va monopsoniya hisoblanuvchi firma
o’zining daromadini «narxlar qaychisi» usuli orqali aharniyatli darajada oshiradi.
Bunda monopol yuqori va monopol past narxlardan foydalanilib, ular o’rtasidagi
farq xuddi qaychining ikkita kesuvchi tomoni bir-biridan uzoqlashgandagi singari
kattalashib boradi. Narxlarning bunday harakati tovarlar ortiqchaligi va taqchilligi
hududlarining kengayishiga asoslanadi. U sanoatning ko’plab qayta ishlovchi
korxonalari uchun xosdir. Bu korxonalar o’zlarining tayyor mahsulotlariga undirma
sanoat tarmoqlarida o’matilgan narxlarga nisbatan bir necha marta yuqori narx
o’matadilar.
Oligopoliya sharoitida narxning shakllanishi. “Ergashish” va “inkor etish”
holatlari. Narx boʻyicha yetakchilik. Narx siyosati va uning Oʻzbekistonda amalga
oshirilish xususiyatlari. Narxlarni erkinlashtirish yoʻllari va bosqichlari.
XX asrning ikkinchi yarmida AQSH, Fransiya, Buyuk Britaniya va boshqa
g’arb mamlakatlarida agrobiznes sohasining kengayishi bilan narxlar qaychisi
asosiy usullardan biriga aylanib, uning yordarnida yirik firmalar o’rta va mayda
fermyerlarni qishloq xo’jaligi ishlab chiqarishidan siqib chiqardilar.
Oligopoliya sharoitida narxning shakllanishi. Oligopoliya sharoitida
narxning shakllanishi tarmoqdagi tovar ishlab chiqaruvchilar tomonidan
qoilaniluvchi «ergashish» hamda «inkor etish» xatti-harakatlari orqali izohlanadi.
«Ergashish» holatida bir oligopolist tomonidan narx bo’yicha qilingan
o’zgarish (narxning pasayishi yoki oshirilishi)ga qolgan oligopolistlar tomonidan
ham ergashish, ya’ni shunday o’zgarishlar qilish kuzatiladi. Odatda, bozorda o’z
tovarlariga narxni pasaytirish orqali iste’molchilari soni hamda sotish hajmini
oshirishga qaror qilgan oligopolist xatti-harkatiga javoban qolgan oligopolistlar
ham narxlarni pasaytiradilar. Natijada narxning umumiy pasayishi ro’y berib,
bozordagi ulush oldingi holda qoladi, ya’ni oligopolistning xatti-harakati samara
bermaydi.
«Inkor etish» holatida bir oligopolist tomonidan narx bo’yicha qilingan
o’zgarish (narxning pasayishi yoki oshirilishi)ga qolgan oligopolistlar
tomonidan inkor etish, ya’ni hech qanday javob o’zgarishlari qilmaslik kuzatiladi.
Ko’pincha bunday holat oligopolist tomonidan o’z tovariga narxni oshirgan
chog’ida ro’y beradi, ya’ni qolgan oligopolistlar tovarlari narxlarini oshirmaydilar.
Natijada narxni oshirgan oligopolist o’z iste’molchilarini yo’qotib, bozordan siqib
chiqariladi. Yuqorida bayon etilgan holatlar natijasida oligopolist firmaning talab
egri chizig’i «siniq egri chiziq» ko’rinishini oladi (9.7-rasm). Bunday holatni
birinchi bo’lib XX asming 40-yillarida amerikalik iqtisodchi P.Suizi tavsiflab
bergan.
7-rasm. Oligopolistik bozordagi narxning shakllanishida talab egri
chizig’ining «sinishi»
Rasmdan ko’rinadiki, dastlab oligopolist firmaning mahsulotiga talab egri
chizig'i D)D1ko’rinishida bo’lib, R0 narx darajasida Q0 sotish hajmini ta’minlar
edi. Oligopolist firma o’z tovari narxini Rt darajaga pasaytirishi talabni o’stirib,
mahsulot hajmini Q, ga qadar oshirishi ko’zda tutilar edi. Biroq, boshqa
oligopolistlarning «erga- shish» xatti-harakatini tutishi, ya’ni ularning ham o’z
tovarlari narxi- ni pasaytirishi natijasida talab egri chizig’ining «sinishi» ro’y
berib, u endi DjED2 ko’rinishini oladi. Oqibatda sotish hajmi oldingi Q0 darajasida
qolgani holda tovarning narxi pasayib, oligopolistlar o’z foydalarining ma’Ium bir
qismini yo’qotadilar.
Oligopolist firma o ‘z tovari narxini R0dan R2 ga oshirgan taqdirda qolgan
oligopolistlar «inkor etish» xatti-harakatini qo’llashlari natijasida talab egri chizig’i
yana «sinadi». Oldingi D [D1 ko’rinishdagi talab egri chizig’i endi D3EDj
ko’rinishini oladi. Agar boshqa oligo polistlar ham o’z tovarlari narxini
oshirganlarida, mazkur oligopolist- firmaning tovariga bo’lgan talab hajmi Q2ga
qadar qisqarishi lozim bo’Isa, bunday xatti-harakatning amalga oshirilmasligi
natijasida bu qisqarish Q3 ga qadar davom etadi, ya’ni bozordagi sotish hajmini
yo’qotish darajasi oshib ketadi. Yuqoridagi fikr-mulohazalardan ko’rinadiki,
oligopoliya sharoitida ishlab chiqamvchilar narxni ko’proq o’zaro kelishish orqali
belgilashga harakat qiladilar.
O’z mahsulotlariga bozor narxini o’rnatishda oligopolistlar tomonidan «narx
bo’yicha yetakchilik» xatti-harakati keng qo’llaniladi. Bu xatti-harakat narx
vositasida raqobatlashuvni inkor etib, mazkur tarmoqqa kiruvchi barcha oligopolist
firmalarning narxni shakllantirish va uni o’zgartirishda yetakchi oligopolist
firmaga ergashishlarini taqozo etadi. Odatda tarmoqdagi eng yirik firma yetakchi
sifatida maydonga tushadi. Narx bo’yicha yetakchi firma boshqalarga qaraganda
iqtisodiy jihatdan ancha ustun bo’lsada, u o’zining xatti-harakatini faqat narx
jihatdan tazyiq o’tkazish asosida amalga oshira olmaydi. Narxni shakllantirishda
yetakchi - firma boshqa ergashuvchi firmalarning ham manfaatlarini e’tiborga
olmog’i lozim. Bu manfaatlar ularning xarajatlarini qoplash, me’yordagi foydani
ta’minlash, mahsulotlarini sotishga sharoit yaratish kabi holatlar orqali namoyon
bo’ladi. Agar talab yoki ishlab chiqarish xarajatlarining o’zgarishi natijasida bozor
narxi oligopolistik kelishuv doirasidagi firmalarning manfaatlariga muvofiq kelmay
qolsa, yetakchi firma darhol narxlarni o’zgartirishi lozim bo’ladi.
Ma’muriy-buyraqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan bozor iqtiodiyotiga
o’tayotgan barcha mamlakatlarda davlatning narx sohasidagi siyosati ko’p jihatdan
narxlarni erkinlashtirish, milliy bozor narxlarini jahon bozori narxlariga
yaqinlashtirishga qaratiladi.
Narxlarni
erkinlashtirish
-
iqtisodiy
islohotlarning
eng
asosiy
yo’nalishlaridan biri bolib, islohotlammg ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari ko’p
jihatdan shu muammoning hal etilishiga bogiiq boiadi.
Narxlarni erkinlashtirish xomashyo bilan mahsulot ayrim turlarining narxlari,
narx bilan aholi va korxonalar daromadlari o’rtasida mutanosiblikka erishishga
qanday yondashilishi bilan farqlanadi. Shu yondashuvlarga asoslanib, narxlar
quyidagi yollar bilan erkinlashtiriladi:
a) narxlarni birdaniga yoki «esankiratadigan» tarzda qo’yib yuborish;
b) narxlarning o’sishini sun’iy ravishda to’xtatib qo’yish;
v) narxni davlat tomonidan boshqarish va nazorat qilishni m aium darajada
saqlab qolish.
Bozor munosabatlariga o’tayotgan har bir mamlakat shu yoilardan birini
tanlashda ulardan har birining mavjud real shart-sharoitlarga qanchalik mos kelishi,
aholi asosiy qismining moddiy ahvoliga qanday darajada ta’sir ko’rsatishi, isloh
qilishning tanlab olingan yoliga qanchalik darajada javob berishi va kutiladigan
salbiy oqibatlarini hisobga olishi muhim aharniyatga ega boiadi.
Sobiq ittifoq mamlakatlari negizida vujudga kelgan bir qancha mustaqil
davlatlar narxlarni erkinlashtirishning «esankiratuvchi» yolini tanlab oldi. Barcha
turdagi xomashyo resurslari, iste’mol mollari hamda xizmatlar narxlari bir yola erkin
qo’yib yuborilishi natijasida narxlar keskin oshdi. Bu aholi keng qatlamining
birdaniga qashshoqlashuviga, ijtimoiy ahvolining keskinlashuviga olib keldi. Ishlab
chiqarishning pasayishiga, milliy sanoat va qishloq xo’jaligining izdan chiqishiga
sabab boldi.
O’zbekistonda iqtisodiyotni isloh qilishning o’ziga
xos
tamoyillari,
mamlakatdagi vaziyat va aholining turmush darajasi hisobga olinib, narxlarni asta-
sekinlik bilan va bosqichma-bosqich erkinlashtirish yo’li tanlab olindi. Shu yo’l
bilan narxlarni erkinlashtirishning dastlabki bosqichida (1992-yilning boshida)
keng doiradagi ishlab chiqarish-texnika vositasi bo’lgan mahsulotlar, ayrim turdagi
xalq iste’moli mollari, bajarilgan ishlar va xizmatlarning erkin narxlari va ta’riflariga
o’tildi. Aholini himoyalash maqsadida cheklangan doi radagi oziq-ovqat va sanoat
tovarlari narxlarining chegarasi belgilab qo’yildi, ayrim turdagi xizmatlarning eng
yuqori tariflari joriy qilindi. Narxlarni erkinlashtirishning keyingi bosqichida
(1993-yil) kelishilgan ulguiji narxlarni davlat tomonidan tartibga solish to’xtatildi.
Qat’iy belgilangan va davlat tomonidan tartibga solib turiladigan narxlarda
sotiladigan tovarlar va ko’rsatiladigan xizmatlarning soni ancha qisqardi.
Narxlarni erkinlashtirishning navbatdagi bosqichida (1994- yil oktyabr-
noyabr) xalq iste’mol mollari asosiy turlarining narxlari erkin qo’yib yuborildi,
transport va kommunal xizmatlarning ta’riflari oshirildi. Shunday qilib,
respublikada iqtisodiyotni isloh qilishning birinchi bosqichi narxlarni bosqichma-
bosqich (uch bosqichda) to’liq erkinlashtirish bilan tugadi.
Narxlarni erkinlashtirish aholini ishonchli iqtisodiy va ijtimoiy himoyalash
tadbirlari bilan birga olib borildi. Davlat tomonidan turli kompensatsiyalar
maqsadidagi jamg’armalar tuzildi, ish haqi, pensiya va stipendiyalarning eng kam
miqdori muntazam suratda oshirib borildi, bolalar uchun nafaqalar joriy etildi.
Aholining muhtoj qismiga yordam ko’rsatildi, imtiyozli soliq stavkalari joriy etildi.
Aynan samarali va oqilona narx siyosati vositasida mamlakatimizda birlamchi
ehtiyojga ega bo’lgan tovarlarni ishlab chiqarish yo’lga qo’yildi. Bu esa,
birinchidan, aholining mazkur tovarlarga bo’lgan ehtiyojlarini milliy ishlab
chiqarish tomonidan to’la va sifatli ta’minlash imkonini berdi. Ikkinchidan esa, oziq-
ovqat va boshqa strategik aharniyatga ega bo’lgan tovarlarning o’zimizda yetarli
hajmda ishlab chiqarish imkoniyatining qo’lga kiritilishi, respublikarnizning boshqa
mamlakatlardan qaramligini bartaraf etib, iqtisodiy xavfsizlikni ta’minladi. Bu
borada prezidentimiz Sh.Mirziyoyevning quyidagi so’zlarini keltirib o’tish
o’rinlidir: «Makroiqtisodiy barqarorlikni yanada mustahkamlash va iqtisodiy
o’sishning yuqori sur’atlarini saqlab qolish, jumladan, Davlat byudjeti
barcha darajada mutanosib, mil liy valyuta va ichki bozordagi narx darajasi
barqaror bo’lishini ta’minlash - eng muhim ustuvor vazifarnizdir».
Jahon
moliyaviy-iqtisodiy
inqirozi
sharoitida
milliy
iqtisodiyot
raqobatbardoshligi hamda barqarorligini oshirishda narxning aha- miyati oshib
bormoqda. Jumladan, O’zbekistonda qat’iy tejamkorlik tizimini rag’batlantirish
orqali korxonalarning raqobatbardoshligini oshirish ko’p jihatdan mahsulotlar
tannarxini pasaytirishga bog’liqdir.
2017-yilda O’zbekistonda:
- inflyatsiya darajasini aniqlashda tovar va xizmatlarning iste’mol narxlari
(tariflari) o’zgarishini kuzatish metodikasini takomillashtirish;
- moliya bozorlarini va tijorat banklarining investitsiyaviy imkoniyatlarini
barqarorlashtirishga qaratilgan Markaziy bankning qayta
moliyalashtirish
stavkalarini belgilash tizimini takomillashtirish;
- naqd pulsiz ko’rinishda tovar va xizmatlar sotishda sun’iy yuqori narxlar
o’matganlik uchun javobgarlikni
oshirish
orqali
ichki
bozorda narxning
shakllanish tartibini boshqarishda bozor mexanizmlarini joriy qilish;
- mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga narxlarni deklaratsiya qilish tartibini
bosqichma-bosqich qisqartirish hamda keyinchalik 2020-yilda uni bekor qilish.
Hozirda O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha harakatlar
strategiyasida
ko’rsatilgan
ustuvor
yo’nalishlariga
ko’ra,
2017-yilda
makroiqtisodiy ko’rsatkichlar, ayniqsa, valyuta bozori holati ustidan tizimli
monitoringni amalga oshirish, zaruriyat tug’ulganda, milliy valyuta va ichki
bozordagi narxlarning barqarorligini oshirish, makroiqtisodiy muvozanatni saqlash
va yuqori iqtisodiy o’sish sur’atlarini ta’minlashga yo’naltirilgan qonunchilikni ta-
komillashtirish ishlarini olib borish ko’zda tutilmoqda.