RAQOBAT VA MONOPOLIYA (Raqobatning iqtisodiy asoslari va rivojlanish. Raqobatning shakllari va usullari, Monopoliyaga qarshi qonunchilik va ularning amal qilishi)

Yuklangan vaqt

2024-05-06

Yuklab olishlar soni

7

Sahifalar soni

20

Faytl hajmi

44,7 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
RAQOBAT VA MONOPOLIYA 
 
 
 
REJA: 
1
.
 
 
2
.
 
 
 
. 
3
.
 
. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz RAQOBAT VA MONOPOLIYA REJA: 1 . 2 . . 3 . . Ilmiybaza.uz 
 
 
Tayanch tushunchalar: Raqobatning mohiyati, resurslarni yetkazib 
beruvchilar 
tartibga 
solish, resurslarni 
joylashtirish, 
innovatsion 
vazifa, 
moslashtirish vazifasi, taqsimlash vazifasi, nazorat qilish vazifasi, erkin raqobat, sof 
monopoliya, monopolistik raqobat, oligopoliya, tarmoqlar ichidagi raqobat, halol 
raqobat, narx vositasida raqobatlashuv, demping narx, narxsiz raqobat, marketing, 
monopoliya, sof monopoliya, tabiiy monopoliya, legal (qonuniy) monopoliya, patent 
tizimi, mualliflik huquqi, sun’iy monopoliya, kartel, sindikat, trest, konsorsium, 
konsern, monopoliyaga qarshi qonunchilik. 
 
1. Raqobatning mohiyati, shakllari va usullari. 
Raqobat ko‘p qirrali iqtisodiy hodisa bo‘lib, u bozorning barcha subyektlari 
o‘rtasidagi murakkab munosabatlarni ifodalaydi. Raqobat – bozor subyektlari 
iqtisodiy manfaatlarining to‘qnashuvidan iborat bo‘lib, ular o‘rtasidagi yuqori 
foyda va ko‘proq naflilikka ega bo‘lish uchun kurashni anglatadi.  
Resurslarni yetkazib beruvchilar o‘zlarining iqtisodiy resurslarini (kapital, 
tabiiy resurslar, ishchi kuchi) yuqori narxlarda sotish uchun raqobatlashadilar. 
Raqobat iste’molchilar o‘rtasida ham yuz beradi: ular tovarlarni qulay va arzon 
narxlarda sotib olishga harakat qiladilar, ya’ni xaridorlar har bir sarflangan pul 
birligi evaziga ko‘proq naflilikka ega bo‘lishga harakat qiladilar.  
Bu munosabatlarni qiymatning mehnat va naflilik nazariyalarini sintez qilish 
usulini davom ettirgan holda quyidagi ko‘rinishda ifodalash mumkin (1-chizma). 
 
 
 
 
 
 
 
 
Iste’molchi va xaridorlar 
o‘rtasida 
Ishlab chiqaruvchi va 
sotuvchilar o‘rtasida 
Raqobat 
Ko‘proq naflilikka  
erishish 
Ko‘proq foyda  
olish 
Asosiy  
maqsadlari 
Ilmiybaza.uz Tayanch tushunchalar: Raqobatning mohiyati, resurslarni yetkazib beruvchilar tartibga solish, resurslarni joylashtirish, innovatsion vazifa, moslashtirish vazifasi, taqsimlash vazifasi, nazorat qilish vazifasi, erkin raqobat, sof monopoliya, monopolistik raqobat, oligopoliya, tarmoqlar ichidagi raqobat, halol raqobat, narx vositasida raqobatlashuv, demping narx, narxsiz raqobat, marketing, monopoliya, sof monopoliya, tabiiy monopoliya, legal (qonuniy) monopoliya, patent tizimi, mualliflik huquqi, sun’iy monopoliya, kartel, sindikat, trest, konsorsium, konsern, monopoliyaga qarshi qonunchilik. 1. Raqobatning mohiyati, shakllari va usullari. Raqobat ko‘p qirrali iqtisodiy hodisa bo‘lib, u bozorning barcha subyektlari o‘rtasidagi murakkab munosabatlarni ifodalaydi. Raqobat – bozor subyektlari iqtisodiy manfaatlarining to‘qnashuvidan iborat bo‘lib, ular o‘rtasidagi yuqori foyda va ko‘proq naflilikka ega bo‘lish uchun kurashni anglatadi. Resurslarni yetkazib beruvchilar o‘zlarining iqtisodiy resurslarini (kapital, tabiiy resurslar, ishchi kuchi) yuqori narxlarda sotish uchun raqobatlashadilar. Raqobat iste’molchilar o‘rtasida ham yuz beradi: ular tovarlarni qulay va arzon narxlarda sotib olishga harakat qiladilar, ya’ni xaridorlar har bir sarflangan pul birligi evaziga ko‘proq naflilikka ega bo‘lishga harakat qiladilar. Bu munosabatlarni qiymatning mehnat va naflilik nazariyalarini sintez qilish usulini davom ettirgan holda quyidagi ko‘rinishda ifodalash mumkin (1-chizma). Iste’molchi va xaridorlar o‘rtasida Ishlab chiqaruvchi va sotuvchilar o‘rtasida Raqobat Ko‘proq naflilikka erishish Ko‘proq foyda olish Asosiy maqsadlari Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
1-chizma. Raqobat ishtirokchilarining asosiy maqsadlari. 
Raqobatning mazmuni uning vazifalarini ko‘rib chiqish orqali yanada kengroq 
namoyon bo‘ladi. 
Hozirgi bozor iqtisodiyotida raqobatning quyidagi asosiy vazifalarini ajratib 
ko‘rsatish mumkin: 
tartibga solish vazifasi; 
resurslarni joylashtirish vazifasi; 
innovatsion vazifa; 
moslashtirish vazifasi; 
taqsimlash vazifasi; 
nazorat qilish vazifasi; 
Raqobatning tartibga solish vazifasi ishlab chiqarishni talab (iste’mol)ga 
muvofiqlashtirish maqsadida taklifga ta’sir o‘tkazishdan iborat. Aynan shu vazifa 
yordamida iqtisodiyotda taklifning talab orqali, ishlab chiqarish tarkibi va hajmining 
yakka tartibdagi va ijtimoiy ehtiyojlar orqali belgilanishiga erishiladi, ya’ni 
iqtisodiyot bozor qonunlari asosida tartibga solinadi. 
Raqobatning resurslarni joylashtirish vazifasi ishlab chiqarish omillarini ular 
eng ko‘p samara beradigan korxona, hudud va mintaqalarga oqilona joylashtirish 
imkonini beradi. 
Raqobatning innovatsion vazifasi fan-texnika taraqqiyoti yutuqlariga 
asoslanuvchi hamda bozor iqtisodiyoti subyektlarining rivojlanishini taqozo etuvchi 
turli ko‘rinishdagi yangiliklarning joriy etilishini anglatadi. 
Raqobatning moslashtirish vazifasi korxona (firma)larning ichki va tashqi 
muhit sharoitlariga ratsional tarzda moslashishiga yo‘naltirilgan bo‘lib, ularning 
shunchaki o‘zini-o‘zi saqlab, iqtisodiy jihatdan yashab qolishidan xo‘jalik faoliyati 
sohalarining ekspansiyasi (kengayishi)ga o‘tishini bildiradi. 
Ilmiybaza.uz 1-chizma. Raqobat ishtirokchilarining asosiy maqsadlari. Raqobatning mazmuni uning vazifalarini ko‘rib chiqish orqali yanada kengroq namoyon bo‘ladi. Hozirgi bozor iqtisodiyotida raqobatning quyidagi asosiy vazifalarini ajratib ko‘rsatish mumkin: tartibga solish vazifasi; resurslarni joylashtirish vazifasi; innovatsion vazifa; moslashtirish vazifasi; taqsimlash vazifasi; nazorat qilish vazifasi; Raqobatning tartibga solish vazifasi ishlab chiqarishni talab (iste’mol)ga muvofiqlashtirish maqsadida taklifga ta’sir o‘tkazishdan iborat. Aynan shu vazifa yordamida iqtisodiyotda taklifning talab orqali, ishlab chiqarish tarkibi va hajmining yakka tartibdagi va ijtimoiy ehtiyojlar orqali belgilanishiga erishiladi, ya’ni iqtisodiyot bozor qonunlari asosida tartibga solinadi. Raqobatning resurslarni joylashtirish vazifasi ishlab chiqarish omillarini ular eng ko‘p samara beradigan korxona, hudud va mintaqalarga oqilona joylashtirish imkonini beradi. Raqobatning innovatsion vazifasi fan-texnika taraqqiyoti yutuqlariga asoslanuvchi hamda bozor iqtisodiyoti subyektlarining rivojlanishini taqozo etuvchi turli ko‘rinishdagi yangiliklarning joriy etilishini anglatadi. Raqobatning moslashtirish vazifasi korxona (firma)larning ichki va tashqi muhit sharoitlariga ratsional tarzda moslashishiga yo‘naltirilgan bo‘lib, ularning shunchaki o‘zini-o‘zi saqlab, iqtisodiy jihatdan yashab qolishidan xo‘jalik faoliyati sohalarining ekspansiyasi (kengayishi)ga o‘tishini bildiradi. Ilmiybaza.uz 
 
Raqobatning taqsimlash vazifasi ishlab chiqarilgan ne’matlar yalpi hajmi (yalpi 
ichki mahsulot)ning iste’molchilar o‘rtasida taqsimlanishiga bevosita va bilvosita 
ta’sir o‘tkazadi. 
Nihoyat, raqobatning nazorat qilish vazifasi bozordagi ba’zi ishtirokchilarning 
boshqa bir ishtirokchilar ustidan monopolistik hukmronlik o‘rnatishiga yo‘l 
qo‘ymaslikka yo‘naltiriladi. 
Raqobat kurashining mazmuni to‘g‘risida to‘laroq tushunchaga ega bo‘lish 
uchun uning asosiy shakllari va belgilarini ko‘rib chiqish zarur.  
Iqtisodiy adabiyotlarda bir tarmoq ichidagi raqobatning to‘rtta shakli alohida 
ajratilib ko‘rsatiladi. Bular erkin raqobat, monopolistik raqobat, monopoliya va 
oligopoliyadir. 
Erkin raqobat sharoitida bir xil mahsulot ishlab chiqaruvchi tarmoqda 
juda ko‘p sonli korxonalar mavjud bo‘ladi. Yuqori darajada tashkil qilingan 
bozorda ko‘plab sotuvchilar o‘zlarining mahsulotlarini taklif qiladilar. 
Erkin raqobatli bozorda alohida korxonalar mahsulot narxi ustidan sezilarsiz 
nazoratni amalga oshiradi. Chunki har bir korxonada umumiy ishlab chiqarish hajmi 
uncha katta bo‘lmaydi. Shu sababli alohida korxonada ishlab chiqarishning 
ko‘payishi yoki kamayishi umumiy taklifga, demak mahsulot narxiga sezilarli ta’sir 
ko‘rsatmaydi. 
Erkin raqobat sharoitida yangi korxonalar tarmoqqa erkin kirishi, tarmoqda 
mavjud bo‘lgan korxonalar esa uni erkin tashlab chiqishi mumkin. Xususan yangi 
korxonalarning paydo bo‘lishi va ularning raqobatli bozorda mahsulotlarini sotishga 
huquqiy, texnologik, moliyaviy va boshqa jiddiy iqtisodiy to‘siqlar bo‘lmaydi. 
Sof monopoliyada tarmoq bitta firmadan iborat bo‘lishi sababli, u mavjud 
mahsulot 
(xizmat)ning 
yagona 
ishlab 
chiqaruvchisi 
hisoblanadi 
va 
yakkahukmronlik shakllanadi.  
Monopoliya sharoitida firma narx ustidan sezilarli nazoratni amalga oshiradi. 
Buning sababi oddiy. U mahsulot (xizmat)ning yagona ishlab chiqaruvchisi 
hisoblanadi va demak, taklifning umumiy hajmi ustidan nazorat qiladi. 
Ilmiybaza.uz Raqobatning taqsimlash vazifasi ishlab chiqarilgan ne’matlar yalpi hajmi (yalpi ichki mahsulot)ning iste’molchilar o‘rtasida taqsimlanishiga bevosita va bilvosita ta’sir o‘tkazadi. Nihoyat, raqobatning nazorat qilish vazifasi bozordagi ba’zi ishtirokchilarning boshqa bir ishtirokchilar ustidan monopolistik hukmronlik o‘rnatishiga yo‘l qo‘ymaslikka yo‘naltiriladi. Raqobat kurashining mazmuni to‘g‘risida to‘laroq tushunchaga ega bo‘lish uchun uning asosiy shakllari va belgilarini ko‘rib chiqish zarur. Iqtisodiy adabiyotlarda bir tarmoq ichidagi raqobatning to‘rtta shakli alohida ajratilib ko‘rsatiladi. Bular erkin raqobat, monopolistik raqobat, monopoliya va oligopoliyadir. Erkin raqobat sharoitida bir xil mahsulot ishlab chiqaruvchi tarmoqda juda ko‘p sonli korxonalar mavjud bo‘ladi. Yuqori darajada tashkil qilingan bozorda ko‘plab sotuvchilar o‘zlarining mahsulotlarini taklif qiladilar. Erkin raqobatli bozorda alohida korxonalar mahsulot narxi ustidan sezilarsiz nazoratni amalga oshiradi. Chunki har bir korxonada umumiy ishlab chiqarish hajmi uncha katta bo‘lmaydi. Shu sababli alohida korxonada ishlab chiqarishning ko‘payishi yoki kamayishi umumiy taklifga, demak mahsulot narxiga sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Erkin raqobat sharoitida yangi korxonalar tarmoqqa erkin kirishi, tarmoqda mavjud bo‘lgan korxonalar esa uni erkin tashlab chiqishi mumkin. Xususan yangi korxonalarning paydo bo‘lishi va ularning raqobatli bozorda mahsulotlarini sotishga huquqiy, texnologik, moliyaviy va boshqa jiddiy iqtisodiy to‘siqlar bo‘lmaydi. Sof monopoliyada tarmoq bitta firmadan iborat bo‘lishi sababli, u mavjud mahsulot (xizmat)ning yagona ishlab chiqaruvchisi hisoblanadi va yakkahukmronlik shakllanadi. Monopoliya sharoitida firma narx ustidan sezilarli nazoratni amalga oshiradi. Buning sababi oddiy. U mahsulot (xizmat)ning yagona ishlab chiqaruvchisi hisoblanadi va demak, taklifning umumiy hajmi ustidan nazorat qiladi. Ilmiybaza.uz 
 
Monopolistik raqobat o‘z ichiga ham monopoliya, ham raqobat 
unsurlarini oladi. Bunda tarmoqdagi bir turdagi mahsulotning o‘nlab ishlab 
chiqaruvchilari bir-birlari bilan qulay narx hamda ishlab chiqarish hajmiga 
erishish borasida raqobatlashadilar. Biroq, ayni paytda, har bir ishlab chiqaruvchi 
o‘z mahsulotini tabaqalashtirish, ya’ni shu turdagi boshqa mahsulotlardan qaysi bir 
jihati (sifat darajasi, shakli, qadoqlanishi, sotish sharoitlari va h.k.) bo‘yicha 
farqlantirish orqali uning monopol ishlab chiqaruvchisiga aylanadi.  
Oligopoliya – tarmoqda u qadar ko‘p bo‘lmagan korxonalarning mavjud 
bo‘lishi va hukmronlik qilishidir. Bu oligopoliyaning eng muhim belgisidir. Qaysi 
tovarlar va xizmatlar bozorida nisbatan kam sonli ishlab chiqaruvchilar hukmronlik 
qilsa, shu tarmoq oligopolistik tarmoq hisoblanadi.  
Oligopolistik tarmoq bir xil yoki tabaqalashgan mahsulot ishlab chiqarishi 
mumkin. Ko‘pchilik sanoat mahsulotlari: po‘lat, mis, alyuminiy, qo‘rg‘oshin, temir 
va shu kabilar – fizik ma’noda bir turdagi mahsulotlar hisoblanadi va oligopoliya 
sharoitida ishlab chiqariladi. Iste’molchilik tovarlari: avtomobillar, yuvish vositalari, 
sigaretlar, maishiy elektr buyumlari va shu kabilarni ishlab chiqaruvchi tarmoqlar 
tabaqalashagan oligopoliya hisoblanadi. 
Oligopoliya sharoitida korxonalar o‘rtasidagi raqobat o‘zaro bog‘liq bo‘ladi. 
Oligopolistik tarmoqda hech qaysi firma o‘zining narx siyosatini mustaqil 
o‘zgartirishga botina olmaydi.  
Biz qarab chiqqan raqobatning to‘rtta shaklining har biri milliy iqtisodiyotda 
alohida-alohida, ya’ni sof holda uchramaydi. Iqtisodiyot sohalarini batafsil 
o‘rganish, cheksiz ko‘p har xil raqobatli vaziyatlar mavjudligi sharoitida, ikkita bir 
xil tarmoqni topish qiyinligini ko‘rsatadi. 
Hozirda turli darajadagi monopolistik tuzilmalar rivojlanib borishi bilan ular 
o‘rtasidagi raqobatning shakllari ham turli ko‘rinishlarda namoyon bo‘lib bormoqda. 
Jumladan, turli monopollashuv darajasidagi tuzilmalar o‘rtasida mavjud 
bo‘lishiga ko‘ra quyidagi raqobat turlarini ajratib ko‘rsatish mumkin: 
monopollashmagan korxonalar o‘rtasidagi raqobat; 
Ilmiybaza.uz Monopolistik raqobat o‘z ichiga ham monopoliya, ham raqobat unsurlarini oladi. Bunda tarmoqdagi bir turdagi mahsulotning o‘nlab ishlab chiqaruvchilari bir-birlari bilan qulay narx hamda ishlab chiqarish hajmiga erishish borasida raqobatlashadilar. Biroq, ayni paytda, har bir ishlab chiqaruvchi o‘z mahsulotini tabaqalashtirish, ya’ni shu turdagi boshqa mahsulotlardan qaysi bir jihati (sifat darajasi, shakli, qadoqlanishi, sotish sharoitlari va h.k.) bo‘yicha farqlantirish orqali uning monopol ishlab chiqaruvchisiga aylanadi. Oligopoliya – tarmoqda u qadar ko‘p bo‘lmagan korxonalarning mavjud bo‘lishi va hukmronlik qilishidir. Bu oligopoliyaning eng muhim belgisidir. Qaysi tovarlar va xizmatlar bozorida nisbatan kam sonli ishlab chiqaruvchilar hukmronlik qilsa, shu tarmoq oligopolistik tarmoq hisoblanadi. Oligopolistik tarmoq bir xil yoki tabaqalashgan mahsulot ishlab chiqarishi mumkin. Ko‘pchilik sanoat mahsulotlari: po‘lat, mis, alyuminiy, qo‘rg‘oshin, temir va shu kabilar – fizik ma’noda bir turdagi mahsulotlar hisoblanadi va oligopoliya sharoitida ishlab chiqariladi. Iste’molchilik tovarlari: avtomobillar, yuvish vositalari, sigaretlar, maishiy elektr buyumlari va shu kabilarni ishlab chiqaruvchi tarmoqlar tabaqalashagan oligopoliya hisoblanadi. Oligopoliya sharoitida korxonalar o‘rtasidagi raqobat o‘zaro bog‘liq bo‘ladi. Oligopolistik tarmoqda hech qaysi firma o‘zining narx siyosatini mustaqil o‘zgartirishga botina olmaydi. Biz qarab chiqqan raqobatning to‘rtta shaklining har biri milliy iqtisodiyotda alohida-alohida, ya’ni sof holda uchramaydi. Iqtisodiyot sohalarini batafsil o‘rganish, cheksiz ko‘p har xil raqobatli vaziyatlar mavjudligi sharoitida, ikkita bir xil tarmoqni topish qiyinligini ko‘rsatadi. Hozirda turli darajadagi monopolistik tuzilmalar rivojlanib borishi bilan ular o‘rtasidagi raqobatning shakllari ham turli ko‘rinishlarda namoyon bo‘lib bormoqda. Jumladan, turli monopollashuv darajasidagi tuzilmalar o‘rtasida mavjud bo‘lishiga ko‘ra quyidagi raqobat turlarini ajratib ko‘rsatish mumkin: monopollashmagan korxonalar o‘rtasidagi raqobat; Ilmiybaza.uz 
 
monopoliyalar 
hamda 
monopolistik 
birlashmalarga 
kirmagan 
ishlab 
chiqaruvchilar o‘rtasidagi raqobat; 
turli monopoliyalar o‘rtasidagi raqobat; 
monopolistik birlashmalar o‘zining ichidagi raqobat.  
O‘z miqyosiga ko‘ra raqobat ikki turga - tarmoq ichidagi va tarmoqlararo 
raqobatga bo‘linadi. 
Tarmoqlar ichidagi raqobat ishlab chiqarish va sotishning qulayroq 
sharoitiga ega bo‘lish, qo‘shimcha foyda olish uchun bir tarmoq korxonalari 
o‘rtasida boradi. Har bir tarmoqda texnika bilan ta’minlanish darajasi va mehnat 
unumdorligi darajasi turlicha bo‘lgan korxonalar borligi sababli shu korxonalarda 
ishlab chiqarilgan tovarlarning individual (alohida) qiymati bir xil bo‘lmaydi. 
Tarmoq ichidagi raqobat tovarlarning ijtimoiy qiymatini, boshqacha aytganda, 
bozor qiymatini aniqlaydi va belgilaydi. Bu qiymat, odatda, o‘rtacha sharoitda ishlab 
chiqarilgan va muayyan tarmoq tovarlarining anchagina qismini tashkil etadigan 
tovarlarning qiymatiga mos keladi. 
Tarmoqlar ichidagi raqobat natijasida texnikaviy darajasi va mehnat 
unumdorligi yuqori bo‘lgan korxonalar qo‘shimcha foyda oladilar va aksincha, 
texnika jihatdan nochor korxonalar esa, o‘zlarida ishlab chiqarilgan tovar 
qiymatining bir qismini yo‘qotadilar va zarar ko‘radilar. 
Tarmoqlararo raqobat turli tarmoqlar korxonalari o‘rtasida eng yuqori 
foyda normasi olish uchun olib boriladigan kurashdan iborat. Bunday raqobat 
foyda normasi kam bo‘lgan tarmoqlardan foyda normasi yuqori tarmoqlarga 
kapitallarning oqib o‘tishiga sabab bo‘ladi. Yangi kapitallar ko‘proq foyda 
keltiruvchi sohalarga intilib, ishlab chiqarishning kengayishiga, taklif ko‘payishiga 
olib keladi. Shu asosda, narxlar pasaya boshlaydi. Shuningdek, foyda normasi ham 
pasayadi. Kam foyda keltiruvchi tarmoqlardan kapitalning chiqib ketishi teskari 
natijaga olib keladi: bu yerda ishlab chiqarish hajmi o‘zgaradi, tovarlarga bo‘lgan 
talab ular taklif qilishidan oshib ketadi, buning oqibatida narxlar ko‘tariladi, shu 
bilan birga foyda normasi oshadi. Natijada tarmoqlararo raqobat obyektiv ravishda 
qandaydir dinamik muvozanatni keltirib chiqaradi. Bu muvozanat kapital qayerga 
Ilmiybaza.uz monopoliyalar hamda monopolistik birlashmalarga kirmagan ishlab chiqaruvchilar o‘rtasidagi raqobat; turli monopoliyalar o‘rtasidagi raqobat; monopolistik birlashmalar o‘zining ichidagi raqobat. O‘z miqyosiga ko‘ra raqobat ikki turga - tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobatga bo‘linadi. Tarmoqlar ichidagi raqobat ishlab chiqarish va sotishning qulayroq sharoitiga ega bo‘lish, qo‘shimcha foyda olish uchun bir tarmoq korxonalari o‘rtasida boradi. Har bir tarmoqda texnika bilan ta’minlanish darajasi va mehnat unumdorligi darajasi turlicha bo‘lgan korxonalar borligi sababli shu korxonalarda ishlab chiqarilgan tovarlarning individual (alohida) qiymati bir xil bo‘lmaydi. Tarmoq ichidagi raqobat tovarlarning ijtimoiy qiymatini, boshqacha aytganda, bozor qiymatini aniqlaydi va belgilaydi. Bu qiymat, odatda, o‘rtacha sharoitda ishlab chiqarilgan va muayyan tarmoq tovarlarining anchagina qismini tashkil etadigan tovarlarning qiymatiga mos keladi. Tarmoqlar ichidagi raqobat natijasida texnikaviy darajasi va mehnat unumdorligi yuqori bo‘lgan korxonalar qo‘shimcha foyda oladilar va aksincha, texnika jihatdan nochor korxonalar esa, o‘zlarida ishlab chiqarilgan tovar qiymatining bir qismini yo‘qotadilar va zarar ko‘radilar. Tarmoqlararo raqobat turli tarmoqlar korxonalari o‘rtasida eng yuqori foyda normasi olish uchun olib boriladigan kurashdan iborat. Bunday raqobat foyda normasi kam bo‘lgan tarmoqlardan foyda normasi yuqori tarmoqlarga kapitallarning oqib o‘tishiga sabab bo‘ladi. Yangi kapitallar ko‘proq foyda keltiruvchi sohalarga intilib, ishlab chiqarishning kengayishiga, taklif ko‘payishiga olib keladi. Shu asosda, narxlar pasaya boshlaydi. Shuningdek, foyda normasi ham pasayadi. Kam foyda keltiruvchi tarmoqlardan kapitalning chiqib ketishi teskari natijaga olib keladi: bu yerda ishlab chiqarish hajmi o‘zgaradi, tovarlarga bo‘lgan talab ular taklif qilishidan oshib ketadi, buning oqibatida narxlar ko‘tariladi, shu bilan birga foyda normasi oshadi. Natijada tarmoqlararo raqobat obyektiv ravishda qandaydir dinamik muvozanatni keltirib chiqaradi. Bu muvozanat kapital qayerga Ilmiybaza.uz 
 
sarflanganligidan qat’iy nazar, teng kapital uchun teng foyda olinishiga intilishni 
ta’minlaydi. Demak, tarmoqlararo raqobat kapital qaysi tarmoqqa kiritilmasin, xuddi 
shu tarmoq foyda normalarini o‘rtacha foyda normasiga «baravarlashtiradi». 
Shuningdek, iqtisodiy adabiyotlarda g‘irrom va halol raqobatlashuv usullari 
ham ajratib ko‘rsatiladi. Raqobatlashuvning noan’anaviy, jamiyat tomonidan 
e’tirof etilmagan, ijtimoiy ahloq qoidalari doirasidan chetga chiquvchi, 
noiqtisodiy (ya’ni, jismoniy kuch ishlatish, majburlash, raqiblarning obro‘siga 
putur yetkazish va h.k.) usullaridan foydalanish g‘irrom raqobat deb 
yuritiladi. G‘irrom raqobat orqali firmalar o‘z raqiblarining tarmoqqa kirib kelishini 
tajovuzkorona va shafqatsiz bartaraf qilishi mumkin. Bank va resurslarni yetkazib 
beruvchilarni material va kredit berishdan voz kechirish, yetakchi mutaxassislarni 
og‘dirib olish, narxni keskin pasaytirish g‘irrom raqobatning oddiy usullaridir.  
Halol raqobat – raqobat kurashida jamiyat tomonidan tan olingan, 
iqtisodiy usullarni qo‘llash, o‘zining maqsad va manfaatlariga erishishda 
umumjamiyat manfaatlariga zid keluvchi holatlarni qo‘llamaslik kabi 
qoidalarga asoslanadi.  
Raqobat kurashining ikki usuli farqlanadi: narx vositasidagi raqobat va narxsiz 
raqobat. 
Narx vositasida raqobatlashuvda kurashning asosiy usuli bo‘lib ishlab 
chiqaruvchilarning o‘z tovarlari narxini boshqa ishlab chiqaruvchilarining 
shunday mahsulotlari narxiga nisbatan pasaytirishi hisoblanadi. 
Uning asosiy va eng ko‘p qo‘llaniladigan ko‘rinishi – «narxlar jangi» deb 
ataladiki, bunda yirik ishlab chiqaruvchilar raqiblarini tarmoqdan siqib chiqarish 
uchun narxni vaqti-vaqti bilan yoki uzoq muddat pasaytirib turadi. Bu usulni 
qo‘llash uchun ishlab chiqaruvchi boshqa raqiblariga qaraganda unumliroq 
texnologiyani kiritishi, malakaliroq ishchilarni yollashi va ishlab chiqarishni 
yaxshiroq tashkil qilishi keraq bo‘ladi. Faqat shundagina uning tovarining individual 
qiymati bozor qiymatidan past bo‘lib, mazkur tovar narxini tushurish imkoniyatini 
beradi. 
Ilmiybaza.uz sarflanganligidan qat’iy nazar, teng kapital uchun teng foyda olinishiga intilishni ta’minlaydi. Demak, tarmoqlararo raqobat kapital qaysi tarmoqqa kiritilmasin, xuddi shu tarmoq foyda normalarini o‘rtacha foyda normasiga «baravarlashtiradi». Shuningdek, iqtisodiy adabiyotlarda g‘irrom va halol raqobatlashuv usullari ham ajratib ko‘rsatiladi. Raqobatlashuvning noan’anaviy, jamiyat tomonidan e’tirof etilmagan, ijtimoiy ahloq qoidalari doirasidan chetga chiquvchi, noiqtisodiy (ya’ni, jismoniy kuch ishlatish, majburlash, raqiblarning obro‘siga putur yetkazish va h.k.) usullaridan foydalanish g‘irrom raqobat deb yuritiladi. G‘irrom raqobat orqali firmalar o‘z raqiblarining tarmoqqa kirib kelishini tajovuzkorona va shafqatsiz bartaraf qilishi mumkin. Bank va resurslarni yetkazib beruvchilarni material va kredit berishdan voz kechirish, yetakchi mutaxassislarni og‘dirib olish, narxni keskin pasaytirish g‘irrom raqobatning oddiy usullaridir. Halol raqobat – raqobat kurashida jamiyat tomonidan tan olingan, iqtisodiy usullarni qo‘llash, o‘zining maqsad va manfaatlariga erishishda umumjamiyat manfaatlariga zid keluvchi holatlarni qo‘llamaslik kabi qoidalarga asoslanadi. Raqobat kurashining ikki usuli farqlanadi: narx vositasidagi raqobat va narxsiz raqobat. Narx vositasida raqobatlashuvda kurashning asosiy usuli bo‘lib ishlab chiqaruvchilarning o‘z tovarlari narxini boshqa ishlab chiqaruvchilarining shunday mahsulotlari narxiga nisbatan pasaytirishi hisoblanadi. Uning asosiy va eng ko‘p qo‘llaniladigan ko‘rinishi – «narxlar jangi» deb ataladiki, bunda yirik ishlab chiqaruvchilar raqiblarini tarmoqdan siqib chiqarish uchun narxni vaqti-vaqti bilan yoki uzoq muddat pasaytirib turadi. Bu usulni qo‘llash uchun ishlab chiqaruvchi boshqa raqiblariga qaraganda unumliroq texnologiyani kiritishi, malakaliroq ishchilarni yollashi va ishlab chiqarishni yaxshiroq tashkil qilishi keraq bo‘ladi. Faqat shundagina uning tovarining individual qiymati bozor qiymatidan past bo‘lib, mazkur tovar narxini tushurish imkoniyatini beradi. Ilmiybaza.uz 
 
Narx vositasida raqobatlashish usullaridan biri - demping narxlarni 
qo‘llashdir. Bunda milliy ishlab chiqaruvchilar o‘zlarining tovarlarini boshqa 
mamlakatlarga ichki bozordagi narxlardan, ayrim hollarda tannarxidan ham past 
bo‘lgan narxlarda sotadi. 
Shu orqali ular ichki bozorda narxlarning barqarorligiga erishish mamlakatdagi 
ortiqcha mahsulotni yo‘qotish, yangi bozorlarga kirib olish va unda o‘zlarining 
iqtisodiy mavqeini mustahkamlashga xaraqat qiladi. 
Ayrim hollarda narx yordamida raqobatlashishning belgilangan narxlardan 
chegirma qilish, asosiy xarid qilingan tovarlarga boshqa tovarlarini qo‘shib berish, 
muayyan hollarda imtiyozli narxlarni belgilash kabi usullaridan ham foydalaniladi. 
Hozirgi davrda bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda narx yordamida 
raqobat qilish o‘z o‘rniga ega emas, chunki ishlab chiqaruvchilardan birining o‘z 
mahsulotiga narxni pasaytirishi uning raqobatchilarining ham shunday xaraqat 
qilishini taqozo qiladi. Bu bozorda firmalarning mavqeini o‘zgartirmaydi, faqat 
tarmoq bo‘yicha foydani kamaytiradi. 
Narxsiz raqobat shu bilan tavsiflanadiki, bunda raqobat kurashining 
asosiy omili tovarlarning narxi emas, balki uning sifati, servis xizmat 
ko‘rsatish, ishlab chiqaruvchi firmaning obro‘-e’tibori hisoblanadi. 
Narxsiz raqobat bilan bir vaqtda yashirin narx yordamidagi raqobat ham 
bo‘lishi mumkin. Buning uchun yangi tovarlarning sifati oshishi va iste’mol 
xususiyatlarining yaxshilanishi ular narxlarining oshishiga qaraganda tez ro‘y 
berishi keraq. Hozirgi davrda bir turdagi mahsulotlarning ko‘payishi ularning 
sotishni rag‘batlantiruvchi reklama, tovar belgilari va fabrika muhrlaridan 
foydalanishni keltirib chiqarmoqda. Iste’molchilik bozorida qo‘shimcha xizmat 
ko‘rsatish orqali xaridorlarni o‘ziga jalb qilish keng tarqalmoqda. 
Narxsiz raqobatning tovar sifatini tabaqalashtirish kabi usuli ham mavjudki, 
bunda tovarlar bir xildagi ehtiyojni qondirishi va bir turga mansub bo‘lishi, lekin 
turli-tuman iste’mol xossalariga ega bo‘lishi mumkin. 
Tovarlar talabga nisbatan ortiqcha bo‘lgan sharoitda ishlab chiqaruvchilar 
tovarlarini kreditga sotish usulidan foydalanib raqiblaridan ustun kelishlari mumkin. 
Ilmiybaza.uz Narx vositasida raqobatlashish usullaridan biri - demping narxlarni qo‘llashdir. Bunda milliy ishlab chiqaruvchilar o‘zlarining tovarlarini boshqa mamlakatlarga ichki bozordagi narxlardan, ayrim hollarda tannarxidan ham past bo‘lgan narxlarda sotadi. Shu orqali ular ichki bozorda narxlarning barqarorligiga erishish mamlakatdagi ortiqcha mahsulotni yo‘qotish, yangi bozorlarga kirib olish va unda o‘zlarining iqtisodiy mavqeini mustahkamlashga xaraqat qiladi. Ayrim hollarda narx yordamida raqobatlashishning belgilangan narxlardan chegirma qilish, asosiy xarid qilingan tovarlarga boshqa tovarlarini qo‘shib berish, muayyan hollarda imtiyozli narxlarni belgilash kabi usullaridan ham foydalaniladi. Hozirgi davrda bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda narx yordamida raqobat qilish o‘z o‘rniga ega emas, chunki ishlab chiqaruvchilardan birining o‘z mahsulotiga narxni pasaytirishi uning raqobatchilarining ham shunday xaraqat qilishini taqozo qiladi. Bu bozorda firmalarning mavqeini o‘zgartirmaydi, faqat tarmoq bo‘yicha foydani kamaytiradi. Narxsiz raqobat shu bilan tavsiflanadiki, bunda raqobat kurashining asosiy omili tovarlarning narxi emas, balki uning sifati, servis xizmat ko‘rsatish, ishlab chiqaruvchi firmaning obro‘-e’tibori hisoblanadi. Narxsiz raqobat bilan bir vaqtda yashirin narx yordamidagi raqobat ham bo‘lishi mumkin. Buning uchun yangi tovarlarning sifati oshishi va iste’mol xususiyatlarining yaxshilanishi ular narxlarining oshishiga qaraganda tez ro‘y berishi keraq. Hozirgi davrda bir turdagi mahsulotlarning ko‘payishi ularning sotishni rag‘batlantiruvchi reklama, tovar belgilari va fabrika muhrlaridan foydalanishni keltirib chiqarmoqda. Iste’molchilik bozorida qo‘shimcha xizmat ko‘rsatish orqali xaridorlarni o‘ziga jalb qilish keng tarqalmoqda. Narxsiz raqobatning tovar sifatini tabaqalashtirish kabi usuli ham mavjudki, bunda tovarlar bir xildagi ehtiyojni qondirishi va bir turga mansub bo‘lishi, lekin turli-tuman iste’mol xossalariga ega bo‘lishi mumkin. Tovarlar talabga nisbatan ortiqcha bo‘lgan sharoitda ishlab chiqaruvchilar tovarlarini kreditga sotish usulidan foydalanib raqiblaridan ustun kelishlari mumkin. Ilmiybaza.uz 
 
Bunda dastlab tovar narxining faqat bir qismi to‘lanadi, uning qolgan qismi esa 
shartnomada kelishilgan aniq muddatlarda to‘lanadi. 
Fan-texnika 
taraqqiyoti 
avj 
olgan 
hozirgi 
sharoitda, 
texnika 
va 
texnologiyaning eng yangi yutuqlari ustidan nazorat qilish uchun kurash 
raqobatning asosiy usullaridan biriga aylanib bormoqda. Bundan tashqari, ishlab 
chiqaruvchi korxonalar xaridorlarni jalb qilish maqsadida uzoq muddat 
foydalaniladigan iste’molchilik tovarlariga kafolatli va kafolatdan keyingi xizmat 
ko‘rsatishni amalga oshirmoqdalar. Masalan, kompyuter ishlab chiqaruvchi firma, 
o‘z mahsulotini sotibgina qolmasdan, balki uni o‘rnatadi, korxona xodimlarini 
ulardan foydalanishga o‘rgatadi, kafolatlangan muddatda va undan keyingi davrda 
ta’mir ishlarini bajaradi, texnikaviy xizmatni amalga oshiradi; maxsulotlari 
o‘lchamlarini buyurtmachi ehtiyojlariga yaqinlashtiradi. 
Narxsiz raqobat usullari ichida marketing muhim ahamiyatga ega bo‘lib, u 
mahsulot ishlab chiqarish va sotish jarayonini talabga moslashtiruvchi tadbirlar 
tizimidan iborat. Bozor iqtisodiyoti sharoitida talabni yaxshi o‘rgangan va 
iste’molchilar ehtiyojlarini to‘laroq qondira oladigan korxonalar har doim raqobat 
kurashida yutib chiqadi. 
Yirik ishlab chiqaruvchilar bozordagi vaziyatni o‘zgartirish uchun o‘zlarining 
ishlab 
chiqarish 
quvvatlaridan 
foydalanishni 
kamaytirib 
tovar 
taklifini 
qisqartiradilar. Shu sababli iqtisodiy beqarorlik davrlarida ham narx barqorligicha 
qolaveradi. 
Shunday qilib, monopoliyalar hukmron bo‘lgan sharoitda narxsiz raqobat 
muhim o‘rin tutadi. Buning sababi shundaki, birinchidan, monopoliyalar tovar 
sifatini oshirish, iste’molchilarga xizmat ko‘rsatishni yaxshilash yo‘li bilan 
sotiladigan tovar hajmini ko‘paytirishi mumkin. Ikkinchidan, ular moliyaviy 
jihatdan kuchli bo‘lganligi sababli masulotini yangilash, ishlab chiqarishni qayta 
jihozlash va reklamaga zarur bo‘lgan mablag‘ni sarflay oladilar. 
 
2. Monopoliyalarning iqtisodiy asosi va ularning turlari. 
Ilmiybaza.uz Bunda dastlab tovar narxining faqat bir qismi to‘lanadi, uning qolgan qismi esa shartnomada kelishilgan aniq muddatlarda to‘lanadi. Fan-texnika taraqqiyoti avj olgan hozirgi sharoitda, texnika va texnologiyaning eng yangi yutuqlari ustidan nazorat qilish uchun kurash raqobatning asosiy usullaridan biriga aylanib bormoqda. Bundan tashqari, ishlab chiqaruvchi korxonalar xaridorlarni jalb qilish maqsadida uzoq muddat foydalaniladigan iste’molchilik tovarlariga kafolatli va kafolatdan keyingi xizmat ko‘rsatishni amalga oshirmoqdalar. Masalan, kompyuter ishlab chiqaruvchi firma, o‘z mahsulotini sotibgina qolmasdan, balki uni o‘rnatadi, korxona xodimlarini ulardan foydalanishga o‘rgatadi, kafolatlangan muddatda va undan keyingi davrda ta’mir ishlarini bajaradi, texnikaviy xizmatni amalga oshiradi; maxsulotlari o‘lchamlarini buyurtmachi ehtiyojlariga yaqinlashtiradi. Narxsiz raqobat usullari ichida marketing muhim ahamiyatga ega bo‘lib, u mahsulot ishlab chiqarish va sotish jarayonini talabga moslashtiruvchi tadbirlar tizimidan iborat. Bozor iqtisodiyoti sharoitida talabni yaxshi o‘rgangan va iste’molchilar ehtiyojlarini to‘laroq qondira oladigan korxonalar har doim raqobat kurashida yutib chiqadi. Yirik ishlab chiqaruvchilar bozordagi vaziyatni o‘zgartirish uchun o‘zlarining ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanishni kamaytirib tovar taklifini qisqartiradilar. Shu sababli iqtisodiy beqarorlik davrlarida ham narx barqorligicha qolaveradi. Shunday qilib, monopoliyalar hukmron bo‘lgan sharoitda narxsiz raqobat muhim o‘rin tutadi. Buning sababi shundaki, birinchidan, monopoliyalar tovar sifatini oshirish, iste’molchilarga xizmat ko‘rsatishni yaxshilash yo‘li bilan sotiladigan tovar hajmini ko‘paytirishi mumkin. Ikkinchidan, ular moliyaviy jihatdan kuchli bo‘lganligi sababli masulotini yangilash, ishlab chiqarishni qayta jihozlash va reklamaga zarur bo‘lgan mablag‘ni sarflay oladilar. 2. Monopoliyalarning iqtisodiy asosi va ularning turlari. Ilmiybaza.uz 
 
«Monopoliya» atamasining kelib chiqishi bozorga oid tushunchalardan (ya’ni, 
grekcha «monoc» - yagona, bitta va «poleo» - cotaman) tarkib topsada, biroq uning 
iqtisodiy asoslari aslida ishlab chiqarishga borib taqaladi. Monopoliyani 
quyidagicha ta’riflash o‘rinli deb hisoblaymiz: monopoliya – monopol yuqori 
narxlarni o‘rnatish hamda monopol yuqori foyda olish maqsadida tarmoqlar, 
bozorlar va yaxlit makroiqtisodiyot ustidan hukmronlikni amalga oshiruvchi 
yirik korxonalar (firma, korporatsiyalar)ning birlashmalari. 
Monopoliyalar vujudga kelishining moddiy asosi ishlab chiqarishning 
to‘planishi hisoblanadi. Ishlab chiqarishning to‘planishi ishlab chiqarish 
vositalari, ishchi kuchi hamda mahsulot ishlab chiqarish hajmining yirik 
korxonalarda to‘planishini namoyon etadi. 
Ishlab chiqarish to‘planishining asosiy sababi bo‘lib olinayotgan foyda 
hajmining ko‘payishi hisoblanadi. Foydani muntazam ravishda ko‘paytirib borish 
maqsadida tadbirkor olingan qo‘shimcha mahsulot (foyda)ning bir qismini 
kapitallashtiradi, ya’ni unga qo‘shimcha ishlab chiqarish vositalari va ishchi kuchi 
sotib oladi. Bu esa ba’zi bir korxonalarning o‘sishi hamda ishlab chiqarish 
miqyoslarining kengayishiga olib keladi. Shu bilan birga raqobat amaldagi 
kapitallarning ixtiyoriy yoki majburiy birlashtirish, markazlashtirish tendensiyasini 
keltirib chiqaradi. Shunday qilib, ishlab chiqarish to‘planishining moddiy asosi 
bo‘lib kapitalning to‘planishi va markazlashuvi hisoblanadi. 
Kapitalning to‘planishi – bu qo‘shimcha qiymatning bir qismini 
jamg‘arish (kapitallashtirish) natijasida kapital hajmining oshishidir. Bu 
jarayon quyidagi ko‘rsatkichlar orqali tavsiflanadi: korxonadagi ishlovchilar soni, 
korxonaning ishlab chiqarish quvvati, qayta ishlanayotgan xom ashyo miqdori, tovar 
aylanmasi hajmi, foyda hajmi. 
Kapitalning to‘planishi kapitalning markazlashuvi jarayoni bilan yanada 
to‘ldiriladi. Kapitalning markazlashuvi – bu bir kapital tomonidan boshqa 
birining qo‘shib olinishi yoki bir qancha mustaqil kapitallarning aksiyadorlik 
jamiyati shaklida ixtiyoriy birlashishi orqali kapital hajmining o‘sishidir. 
Ilmiybaza.uz «Monopoliya» atamasining kelib chiqishi bozorga oid tushunchalardan (ya’ni, grekcha «monoc» - yagona, bitta va «poleo» - cotaman) tarkib topsada, biroq uning iqtisodiy asoslari aslida ishlab chiqarishga borib taqaladi. Monopoliyani quyidagicha ta’riflash o‘rinli deb hisoblaymiz: monopoliya – monopol yuqori narxlarni o‘rnatish hamda monopol yuqori foyda olish maqsadida tarmoqlar, bozorlar va yaxlit makroiqtisodiyot ustidan hukmronlikni amalga oshiruvchi yirik korxonalar (firma, korporatsiyalar)ning birlashmalari. Monopoliyalar vujudga kelishining moddiy asosi ishlab chiqarishning to‘planishi hisoblanadi. Ishlab chiqarishning to‘planishi ishlab chiqarish vositalari, ishchi kuchi hamda mahsulot ishlab chiqarish hajmining yirik korxonalarda to‘planishini namoyon etadi. Ishlab chiqarish to‘planishining asosiy sababi bo‘lib olinayotgan foyda hajmining ko‘payishi hisoblanadi. Foydani muntazam ravishda ko‘paytirib borish maqsadida tadbirkor olingan qo‘shimcha mahsulot (foyda)ning bir qismini kapitallashtiradi, ya’ni unga qo‘shimcha ishlab chiqarish vositalari va ishchi kuchi sotib oladi. Bu esa ba’zi bir korxonalarning o‘sishi hamda ishlab chiqarish miqyoslarining kengayishiga olib keladi. Shu bilan birga raqobat amaldagi kapitallarning ixtiyoriy yoki majburiy birlashtirish, markazlashtirish tendensiyasini keltirib chiqaradi. Shunday qilib, ishlab chiqarish to‘planishining moddiy asosi bo‘lib kapitalning to‘planishi va markazlashuvi hisoblanadi. Kapitalning to‘planishi – bu qo‘shimcha qiymatning bir qismini jamg‘arish (kapitallashtirish) natijasida kapital hajmining oshishidir. Bu jarayon quyidagi ko‘rsatkichlar orqali tavsiflanadi: korxonadagi ishlovchilar soni, korxonaning ishlab chiqarish quvvati, qayta ishlanayotgan xom ashyo miqdori, tovar aylanmasi hajmi, foyda hajmi. Kapitalning to‘planishi kapitalning markazlashuvi jarayoni bilan yanada to‘ldiriladi. Kapitalning markazlashuvi – bu bir kapital tomonidan boshqa birining qo‘shib olinishi yoki bir qancha mustaqil kapitallarning aksiyadorlik jamiyati shaklida ixtiyoriy birlashishi orqali kapital hajmining o‘sishidir. Ilmiybaza.uz 
 
Monopoliyalarning mohiyatini ochib berishda uning turlarini ko‘rib chiqish 
muhim ahamiyat kasb etadi. Monopoliyalarning turlarini bir necha mezonlarga ko‘ra 
ajratish mumkin. 
1. Bozorni qamrab olish darajasiga ko‘ra: sof monopoliya, oligopoliya va 
monopsoniya. 
Sof monopoliya – tarmoqdagi yagona ishlab chiqaruvchi yoki 
sotuvchining narx va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi yakkahukmronlik 
holati hisoblanadi. O‘zbekistonda sof monopoliyalar sifatida «O‘zbekiston havo 
yo‘llari» DAK, «O‘zbekiston temir yo‘llari» DAK, Toshkent aviatsiya ishlab 
chiqarish birlashmasini misol keltirish mumkin. Darhaqiqat, ular o‘z tarmoqlaridagi 
tegishli faoliyatlarning yagona ishlab chiqaruvchisi hisoblanadilar. Shuningdek, 
ba’zi hollarda tarmoqdagi monopolist ishlab chiqaruvchilar sonining ko‘payib 
borishi monopolistik raqobat holatining vujudga kelishiga sabab bo‘ladi. 
Monopolistik raqobat – tarmoqdagi ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni 
ko‘p hamda ular o‘rtasida ma’lum darajada raqobat mavjud bo‘lgan, biroq 
har bir ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchi o‘z tovar yoki xizmatining alohida, 
maxsus xususiyatlari mavjudligi sababli ularning narxi va ishlab chiqarish 
hajmini belgilashdagi ma’lum darajada hukmronlik holati hisoblanadi. Bunga 
misol tariqasida ko‘plab mebel, kiyim-kechak turlari, kir yuvish vositalari va boshqa 
mahsulotlar ishlab chiqaruvchilarini keltirish mumkin.   
Oligopoliya – tarmoqdagi bir necha yirik ishlab chiqaruvchi yoki 
sotuvchining narx va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi hukmronlik holati 
hisoblanadi. Oligopolist-ishlab chiqaruvchilarga O‘zbekistonda sement (asosan 
Bekobod, Quvasoy, Ohangaron, Navoiy shaharlarida joylashgan), ko‘mir (Angren 
shahri, Surxondaryo viloyatining Sariosiyo (Sharg‘un) va Boysun (To‘da) 
tumanlarida joylashgan) ishlab chiqarishni misol keltirish mumkin. 
Monopsoniya – tarmoqdagi ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni juda 
ko‘p bo‘lib, ular tovar yoki xizmatlarining yagona iste’molchisi yoki xaridori 
mavjud bo‘lgan sharoitdagi yakkahukmronlik holati hisoblanadi. Бунга 
«O‘zDEUavto» korxonasi yaqqol misol bo‘la oladi. Mazkur yirik korxona 
Ilmiybaza.uz Monopoliyalarning mohiyatini ochib berishda uning turlarini ko‘rib chiqish muhim ahamiyat kasb etadi. Monopoliyalarning turlarini bir necha mezonlarga ko‘ra ajratish mumkin. 1. Bozorni qamrab olish darajasiga ko‘ra: sof monopoliya, oligopoliya va monopsoniya. Sof monopoliya – tarmoqdagi yagona ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchining narx va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi yakkahukmronlik holati hisoblanadi. O‘zbekistonda sof monopoliyalar sifatida «O‘zbekiston havo yo‘llari» DAK, «O‘zbekiston temir yo‘llari» DAK, Toshkent aviatsiya ishlab chiqarish birlashmasini misol keltirish mumkin. Darhaqiqat, ular o‘z tarmoqlaridagi tegishli faoliyatlarning yagona ishlab chiqaruvchisi hisoblanadilar. Shuningdek, ba’zi hollarda tarmoqdagi monopolist ishlab chiqaruvchilar sonining ko‘payib borishi monopolistik raqobat holatining vujudga kelishiga sabab bo‘ladi. Monopolistik raqobat – tarmoqdagi ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni ko‘p hamda ular o‘rtasida ma’lum darajada raqobat mavjud bo‘lgan, biroq har bir ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchi o‘z tovar yoki xizmatining alohida, maxsus xususiyatlari mavjudligi sababli ularning narxi va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi ma’lum darajada hukmronlik holati hisoblanadi. Bunga misol tariqasida ko‘plab mebel, kiyim-kechak turlari, kir yuvish vositalari va boshqa mahsulotlar ishlab chiqaruvchilarini keltirish mumkin. Oligopoliya – tarmoqdagi bir necha yirik ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchining narx va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi hukmronlik holati hisoblanadi. Oligopolist-ishlab chiqaruvchilarga O‘zbekistonda sement (asosan Bekobod, Quvasoy, Ohangaron, Navoiy shaharlarida joylashgan), ko‘mir (Angren shahri, Surxondaryo viloyatining Sariosiyo (Sharg‘un) va Boysun (To‘da) tumanlarida joylashgan) ishlab chiqarishni misol keltirish mumkin. Monopsoniya – tarmoqdagi ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni juda ko‘p bo‘lib, ular tovar yoki xizmatlarining yagona iste’molchisi yoki xaridori mavjud bo‘lgan sharoitdagi yakkahukmronlik holati hisoblanadi. Бунга «O‘zDEUavto» korxonasi yaqqol misol bo‘la oladi. Mazkur yirik korxona Ilmiybaza.uz 
 
mamlakatimizdagi yengil avtomobillarni ishlab chiqarishda zarur bo‘lgan ko‘plab 
ehtiyot va butlovchi qismlarni ularning nisbatan mayda ishlab chiqaruvchilaridan 
sotib olishda yakkahukmronlik mavqeiga ega bo‘ladi. 
2. Monopoliyaning vujudga kelishi sababi va tavsifiga ko‘ra: табиий 
monopoliya, legal monopoliya, sun’iy monopoliya. 
Tabiiy monopoliya tarkibiga kamyob va ishlab chiqarishning erkin tarzda 
takror hosil qilib bo‘lmaydigan unsurlari (masalan, nodir metallar, foydali 
qazilmalar va h.k.)ga ega bo‘lgan mulkdorlar va xo‘jalik tashkilotlari kiradi. 
Shuningdek, mazkur monopoliya tarkibiga o‘ziga xos texnologiyaning qo‘llanishi 
sababli raqobatni rivojlantirib bo‘lmaydigan ba’zi bir tarmoqlar va ishlab chiqarish 
turlari ham kiritiladi.  
Tabiiy monopoliya – korxonaning texnologik xususiyatlari sababli 
mahsulotga bo‘lgan talabni qondirish raqobat mavjud bo‘lmagan sharoitda 
samaraliroq amalga oshiriluvchi tovar bozorining holati. Bunday samaradorlik 
ishlab chiqarish hajmining ko‘payib borishi bilan tovar birligiga to‘g‘ri keluvchi 
xo‘jalik xarajatlarining ahamiyatli darajada pasayib borishida namoyon bo‘ladi. Shu 
bilan birga, tabiiy monopoliya subyektlari tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlar 
iste’molini boshqa turdagi mahsulotlar bilan almashtirib bo‘lmaydi.  
Legal (qonuniy) monopoliya – bu qonuniy tarzda tashkil etiluvchi 
monopolistik holat. Ular tarkibiga raqobatdan himoya qiluvchi quyidagi 
monopoliya shakllarini kiritish mumkin: 
1) patent tizimi – bu ixtirochi va mualliflar tomonidan yaratilgan ixtirolar, 
foydali modellar, sanoat namunalarini tasdiqlovchi hamda ularga mutloq huquqni 
taqdim etish tizimi. Bu jarayon maxsus guvohnomalar – patentlar orqali amalga 
oshiriladi; 
2) mualliflik huquqi – ilmiy, badiiy va san’at asarlari, ijro san’ati 
fonogrammalari, ko‘rsatuvlar, efir to‘lqini yoki kabel orqali tasvir uzatish kabilarni 
yaratish va ulardan foydalanish munosabatlarini qonuniy tarzda tartibga solish 
shakli. Mualliflik huquqi faqat mualliflar tomonidan o‘z mahsulotlarini ma’lum 
Ilmiybaza.uz mamlakatimizdagi yengil avtomobillarni ishlab chiqarishda zarur bo‘lgan ko‘plab ehtiyot va butlovchi qismlarni ularning nisbatan mayda ishlab chiqaruvchilaridan sotib olishda yakkahukmronlik mavqeiga ega bo‘ladi. 2. Monopoliyaning vujudga kelishi sababi va tavsifiga ko‘ra: табиий monopoliya, legal monopoliya, sun’iy monopoliya. Tabiiy monopoliya tarkibiga kamyob va ishlab chiqarishning erkin tarzda takror hosil qilib bo‘lmaydigan unsurlari (masalan, nodir metallar, foydali qazilmalar va h.k.)ga ega bo‘lgan mulkdorlar va xo‘jalik tashkilotlari kiradi. Shuningdek, mazkur monopoliya tarkibiga o‘ziga xos texnologiyaning qo‘llanishi sababli raqobatni rivojlantirib bo‘lmaydigan ba’zi bir tarmoqlar va ishlab chiqarish turlari ham kiritiladi. Tabiiy monopoliya – korxonaning texnologik xususiyatlari sababli mahsulotga bo‘lgan talabni qondirish raqobat mavjud bo‘lmagan sharoitda samaraliroq amalga oshiriluvchi tovar bozorining holati. Bunday samaradorlik ishlab chiqarish hajmining ko‘payib borishi bilan tovar birligiga to‘g‘ri keluvchi xo‘jalik xarajatlarining ahamiyatli darajada pasayib borishida namoyon bo‘ladi. Shu bilan birga, tabiiy monopoliya subyektlari tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlar iste’molini boshqa turdagi mahsulotlar bilan almashtirib bo‘lmaydi. Legal (qonuniy) monopoliya – bu qonuniy tarzda tashkil etiluvchi monopolistik holat. Ular tarkibiga raqobatdan himoya qiluvchi quyidagi monopoliya shakllarini kiritish mumkin: 1) patent tizimi – bu ixtirochi va mualliflar tomonidan yaratilgan ixtirolar, foydali modellar, sanoat namunalarini tasdiqlovchi hamda ularga mutloq huquqni taqdim etish tizimi. Bu jarayon maxsus guvohnomalar – patentlar orqali amalga oshiriladi; 2) mualliflik huquqi – ilmiy, badiiy va san’at asarlari, ijro san’ati fonogrammalari, ko‘rsatuvlar, efir to‘lqini yoki kabel orqali tasvir uzatish kabilarni yaratish va ulardan foydalanish munosabatlarini qonuniy tarzda tartibga solish shakli. Mualliflik huquqi faqat mualliflar tomonidan o‘z mahsulotlarini ma’lum Ilmiybaza.uz 
 
vaqtga yoki butunlay sotish, ulardan nusxa olish va ko‘paytirishga ruxsat berish 
imkonini ta’minlaydi; 
3) tovar belgilari – bu savdo belgilari, nishonlari, maxsus ramzlari, nomi va 
boshqalarni ro‘yxatga olish, huquqiy jihatdan himoya qilish va ulardan foydalanish 
bo‘yicha paydo bo‘lgan munosabatlarni qonuniy tarzda tartibga solish shakli. 
Sun’iy monopoliya – monopol foyda olish maqsadida tashkil etiluvchi 
birlashmalarning shartli (tabiiy monopoliyalardan ajratib turish uchun) nomi.  
Sun’iy monopoliya o‘z manfaatlari yo‘lida bozor muhiti tuzilishini ataylab 
o‘zgartiradi, ya’ni: 
- bozorga yangi raqiblarning kirib kelishiga yo‘l qo‘ymaslik uchun turli 
to‘siqlar hosil qiladi (xom ashyo va energiya manbalarini egallab oladi; banklarning 
yangi korxonalarga kredit berishini taqiqlashga harakat qiladi va boshqalar); 
- ishlab chiqarishning eng yuksak darajadagi texnologiyasiga erishib, qolgan 
raqiblarini bu darajaga chiqishiga imkon bermaydi;  
- ishlab chiqarish miqyosi samarasidan unumliroq foydalanish imkonini 
beruvchi nisbatan yirik hajmdagi kapitalni qo‘llaydi; 
- o‘z faoliyatini yuqori darajada reklama qilish orqali boshqa raqobatchilarni 
bozordan siqib chiqarishga harakat qiladi. 
Sun’iy monopoliyalar kartel, sindikat, trest, konsorsium, konsern kabi aniq 
shakllarda namoyon bo‘ladi. 
Kartel – bitta sanoat tarmog‘idagi bir necha korxonalarning uyushmasi bo‘lib, 
uning ishtirokchilari ishlab chiqarish vositalari va mahsulotlariga o‘z mulkiy 
egaligini saqlab qoladi, yaratilgan mahsulotlarni sotish esa kvota, ya’ni mahsulot 
ishlab chiqarish umumiy hajmidagi har bir ishtirokchining ulushi, sotish narxlari, 
bozorlarning bo‘lib olinishi va h.k. bo‘yicha kelishuv asosida amalga oshiriladi. 
Sindikat – bir turdagi mahsulot ishlab chiqaruvchi bir necha korxonalarning 
birlashmasi. 
Bunda 
ishlab 
chiqarish 
vositalariga 
mulkchilik 
birlashma 
ishtirokchilarining o‘zida saqlanib qolgani holda, ular tomonilan ishlab chiqarilgan 
mahsulot maxsus tashkil etilgan yagona sotish tashkiloti orqali amalga oshiriladi. 
Ilmiybaza.uz vaqtga yoki butunlay sotish, ulardan nusxa olish va ko‘paytirishga ruxsat berish imkonini ta’minlaydi; 3) tovar belgilari – bu savdo belgilari, nishonlari, maxsus ramzlari, nomi va boshqalarni ro‘yxatga olish, huquqiy jihatdan himoya qilish va ulardan foydalanish bo‘yicha paydo bo‘lgan munosabatlarni qonuniy tarzda tartibga solish shakli. Sun’iy monopoliya – monopol foyda olish maqsadida tashkil etiluvchi birlashmalarning shartli (tabiiy monopoliyalardan ajratib turish uchun) nomi. Sun’iy monopoliya o‘z manfaatlari yo‘lida bozor muhiti tuzilishini ataylab o‘zgartiradi, ya’ni: - bozorga yangi raqiblarning kirib kelishiga yo‘l qo‘ymaslik uchun turli to‘siqlar hosil qiladi (xom ashyo va energiya manbalarini egallab oladi; banklarning yangi korxonalarga kredit berishini taqiqlashga harakat qiladi va boshqalar); - ishlab chiqarishning eng yuksak darajadagi texnologiyasiga erishib, qolgan raqiblarini bu darajaga chiqishiga imkon bermaydi; - ishlab chiqarish miqyosi samarasidan unumliroq foydalanish imkonini beruvchi nisbatan yirik hajmdagi kapitalni qo‘llaydi; - o‘z faoliyatini yuqori darajada reklama qilish orqali boshqa raqobatchilarni bozordan siqib chiqarishga harakat qiladi. Sun’iy monopoliyalar kartel, sindikat, trest, konsorsium, konsern kabi aniq shakllarda namoyon bo‘ladi. Kartel – bitta sanoat tarmog‘idagi bir necha korxonalarning uyushmasi bo‘lib, uning ishtirokchilari ishlab chiqarish vositalari va mahsulotlariga o‘z mulkiy egaligini saqlab qoladi, yaratilgan mahsulotlarni sotish esa kvota, ya’ni mahsulot ishlab chiqarish umumiy hajmidagi har bir ishtirokchining ulushi, sotish narxlari, bozorlarning bo‘lib olinishi va h.k. bo‘yicha kelishuv asosida amalga oshiriladi. Sindikat – bir turdagi mahsulot ishlab chiqaruvchi bir necha korxonalarning birlashmasi. Bunda ishlab chiqarish vositalariga mulkchilik birlashma ishtirokchilarining o‘zida saqlanib qolgani holda, ular tomonilan ishlab chiqarilgan mahsulot maxsus tashkil etilgan yagona sotish tashkiloti orqali amalga oshiriladi. Ilmiybaza.uz 
 
Trest – ishlab chiqarish vositalari va tayyor mahsulotga birgalikdagi mulkiy 
egalikni ta’minlovchi ishlab chiqaruvchilarning yuridik shaxs ko‘rinishidagi 
birlashmasi. 
Konsorsium – tadbirkorlarning yirik moliyaviy operatsiyalarini birgalikda 
amalga oshirish maqsadida birlashuvi (masalan, yirik miqyosli loyihalarga juda kata 
miqdorda va uzoq muddatli kredit berish yoki investitsiyalar qo‘yish). 
Konsern – rasmiy jihatdan mustaqil bo‘lgan, ko‘p tarmoqli korxonalar (sanoat, 
savdo, transport va bank kabi turli soha korxonalari) ning majmuini o‘z ichiga 
oluvchi birlashma. Odatda bunday birlashma ma’lum ishlab chiqarish faoliyatini 
bosqichma-bosqich ravishda amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan turli soha korxona 
va tashkilotlaridan tuziladi. Bunda bosh tashkilot qolgan ishtirokchilar faoliyati 
ustidan moliyaviy nazorat olib boradi. Hozirda sun’iy monopoliyalarning sanab 
o‘tilgan shakllari orasida konsernlar keng tarqalgan.   
Monopoliyaning iqtisodiy taraqqiyotga ta’sir qiluvchi ijobiy va salbiy tomoni 
mavjud. Uninг ijobiy tomoni asosan quyidagi ikkita jihat orqali namoyon bo‘ladi: 
1) monopoliya ma’lum tarmoqlarda nisbatan samarali amal qiladi va 
xarajatlarning tejalishiga olib keladi; 
2) monopolist bo‘lmagan, mayda, raqobatlashuvchi soha korxonalariga 
nisbatan monopolistik korxonalarda ishlab chiqarishga ilmiy-texnika taraqqiyoti 
yutuqlarini joriy etish uchun ko‘proq rag‘bat va imkoniyat mavjud bo‘ladi.  
Monopoliyaning salbiy tomoni sifatida quyidagi jixatlarni ko‘rsatish mumkin: 
1) resurslarning oqilona taqsimlanmasligi;  
2) daromadlardagi tengsizlikning kuchayishi;  
3) iqtisodiy turg‘unlik va fan-texnika taraqqiyotining sekinlashuvi;  
4) iqtisodiyotda demokratik harakatlarning to‘sib qo‘yilishi.  
Bundan ko‘rinadiki, monopolistik faoliyat iqtisodiy rivojlanishiga ancha jiddiy 
ta’sir ko‘rsatishi, taraqqiyot yo‘liga g‘ov bo‘lishi ham mumkin. Shunga ko‘ra, 
bugungi kunda deyarli barcha mamlakatlar iqtisodiyotida monopoliyalarni davlat 
tomonidan tartibga solish chora-tadbirlari qo‘llanilib, bu monopoliyaga qarshi 
siyosat deb ataladi. Davlatning monopoliyaga qarshi siyosati asosini monopoliyaga 
Ilmiybaza.uz Trest – ishlab chiqarish vositalari va tayyor mahsulotga birgalikdagi mulkiy egalikni ta’minlovchi ishlab chiqaruvchilarning yuridik shaxs ko‘rinishidagi birlashmasi. Konsorsium – tadbirkorlarning yirik moliyaviy operatsiyalarini birgalikda amalga oshirish maqsadida birlashuvi (masalan, yirik miqyosli loyihalarga juda kata miqdorda va uzoq muddatli kredit berish yoki investitsiyalar qo‘yish). Konsern – rasmiy jihatdan mustaqil bo‘lgan, ko‘p tarmoqli korxonalar (sanoat, savdo, transport va bank kabi turli soha korxonalari) ning majmuini o‘z ichiga oluvchi birlashma. Odatda bunday birlashma ma’lum ishlab chiqarish faoliyatini bosqichma-bosqich ravishda amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan turli soha korxona va tashkilotlaridan tuziladi. Bunda bosh tashkilot qolgan ishtirokchilar faoliyati ustidan moliyaviy nazorat olib boradi. Hozirda sun’iy monopoliyalarning sanab o‘tilgan shakllari orasida konsernlar keng tarqalgan. Monopoliyaning iqtisodiy taraqqiyotga ta’sir qiluvchi ijobiy va salbiy tomoni mavjud. Uninг ijobiy tomoni asosan quyidagi ikkita jihat orqali namoyon bo‘ladi: 1) monopoliya ma’lum tarmoqlarda nisbatan samarali amal qiladi va xarajatlarning tejalishiga olib keladi; 2) monopolist bo‘lmagan, mayda, raqobatlashuvchi soha korxonalariga nisbatan monopolistik korxonalarda ishlab chiqarishga ilmiy-texnika taraqqiyoti yutuqlarini joriy etish uchun ko‘proq rag‘bat va imkoniyat mavjud bo‘ladi. Monopoliyaning salbiy tomoni sifatida quyidagi jixatlarni ko‘rsatish mumkin: 1) resurslarning oqilona taqsimlanmasligi; 2) daromadlardagi tengsizlikning kuchayishi; 3) iqtisodiy turg‘unlik va fan-texnika taraqqiyotining sekinlashuvi; 4) iqtisodiyotda demokratik harakatlarning to‘sib qo‘yilishi. Bundan ko‘rinadiki, monopolistik faoliyat iqtisodiy rivojlanishiga ancha jiddiy ta’sir ko‘rsatishi, taraqqiyot yo‘liga g‘ov bo‘lishi ham mumkin. Shunga ko‘ra, bugungi kunda deyarli barcha mamlakatlar iqtisodiyotida monopoliyalarni davlat tomonidan tartibga solish chora-tadbirlari qo‘llanilib, bu monopoliyaga qarshi siyosat deb ataladi. Davlatning monopoliyaga qarshi siyosati asosini monopoliyaga Ilmiybaza.uz 
 
qarshi qonunchilik tashkil etib, u turli mamlakatlarda turli darajada rivojlangan 
bo‘ladi. 
Odatda AQShdagi monopoliyaga qarshi qonunchilik nisbatan ilgariroq va 
mukammalroq ishlab chiqilgan, deb hisoblanadi. U quyidagi uchta qonunchilik 
hujjatlariga asoslanadi:  
1. Sherman qonuni (1890 yilda qabul qilingan). Bu qonun savdoni yashirin 
monopollashtirish, u yoki bu tarmoqdagi yakka nazoratni qo‘lga olish, narxlar 
bo‘yicha kelishuvlarni taqiqlaydi. 
2. Kleyton qonuni (1914 yilda qabul qilingan). Bu qonun mahsulot sotish 
sohasidagi cheklovchi faoliyatlarni, narx bo‘yicha kamsitish, ma’lum ko‘rinishdagi 
birlashib ketishlar, o‘zaro bog‘lanib ketuvchi direktoratlar va boshkalarni taqiqlaydi. 
3. Robinson-Petmen qonuni (1936 yilda qabul qilingan). Bu qonun savdo 
sohasidagi cheklovchi faoliyatlar, «narxlar qaychisi», narx bo‘yicha kamsitishlar va 
boshqalarni taqiqlaydi. 
1950 yilda Kleyton qonuniga Seller-Kefover tuzatishi kiritildi. Unda 
noqonuniy birlashib ketishlar tushunchasiga aniqlik kiritilib, aktivlarni sotib olish 
orqali birlashib ketish taqiqlandi. Agar Kleyton qonuni yirik firmalarning gorizontal 
ravishdagi birlashib ketishlariga to‘siq qo‘ygan bo‘lsa, Seller-Kefover tuzatishi 
vertikal ravishdagi birlashib ketishlarga cheklov kiritdi.  
 
3. O‘zbekistonda raqobatchilik muhitining vujudga kelishi va monopoliyaga 
qarshi qonunchilik 
Raqobatning amal qilishi ma’lum shart-sharoitlar mavjud bo‘lishini taqozo 
qiladi. Bu shart-sharoitlar faqat bozor munosabatlari qaror topgan muhitda bo‘lishi 
mumkin. Shunday ekan, bozor iqtisodiyotini yuzaga keltirish ayni vaqtda 
raqobatchilik muhitining shakllanishini bildiradi. 
Bozor munosabatlari rivojlangan mamlakatlarda raqobatchilik muhiti uzoq 
davr davomida, o‘z-o‘zidan, evolyutsion yo‘l bilan vujudga kelgan. Bu asta-sekin 
erkin raqobat muhitini keltirib chiqargan. 
Ilmiybaza.uz qarshi qonunchilik tashkil etib, u turli mamlakatlarda turli darajada rivojlangan bo‘ladi. Odatda AQShdagi monopoliyaga qarshi qonunchilik nisbatan ilgariroq va mukammalroq ishlab chiqilgan, deb hisoblanadi. U quyidagi uchta qonunchilik hujjatlariga asoslanadi: 1. Sherman qonuni (1890 yilda qabul qilingan). Bu qonun savdoni yashirin monopollashtirish, u yoki bu tarmoqdagi yakka nazoratni qo‘lga olish, narxlar bo‘yicha kelishuvlarni taqiqlaydi. 2. Kleyton qonuni (1914 yilda qabul qilingan). Bu qonun mahsulot sotish sohasidagi cheklovchi faoliyatlarni, narx bo‘yicha kamsitish, ma’lum ko‘rinishdagi birlashib ketishlar, o‘zaro bog‘lanib ketuvchi direktoratlar va boshkalarni taqiqlaydi. 3. Robinson-Petmen qonuni (1936 yilda qabul qilingan). Bu qonun savdo sohasidagi cheklovchi faoliyatlar, «narxlar qaychisi», narx bo‘yicha kamsitishlar va boshqalarni taqiqlaydi. 1950 yilda Kleyton qonuniga Seller-Kefover tuzatishi kiritildi. Unda noqonuniy birlashib ketishlar tushunchasiga aniqlik kiritilib, aktivlarni sotib olish orqali birlashib ketish taqiqlandi. Agar Kleyton qonuni yirik firmalarning gorizontal ravishdagi birlashib ketishlariga to‘siq qo‘ygan bo‘lsa, Seller-Kefover tuzatishi vertikal ravishdagi birlashib ketishlarga cheklov kiritdi. 3. O‘zbekistonda raqobatchilik muhitining vujudga kelishi va monopoliyaga qarshi qonunchilik Raqobatning amal qilishi ma’lum shart-sharoitlar mavjud bo‘lishini taqozo qiladi. Bu shart-sharoitlar faqat bozor munosabatlari qaror topgan muhitda bo‘lishi mumkin. Shunday ekan, bozor iqtisodiyotini yuzaga keltirish ayni vaqtda raqobatchilik muhitining shakllanishini bildiradi. Bozor munosabatlari rivojlangan mamlakatlarda raqobatchilik muhiti uzoq davr davomida, o‘z-o‘zidan, evolyutsion yo‘l bilan vujudga kelgan. Bu asta-sekin erkin raqobat muhitini keltirib chiqargan. Ilmiybaza.uz 
 
Iqtisodiyotda monopollashuv prinsiplari kuchayib borishi bilan raqobat 
cheklanadi, shu sababli raqobatchilik muhitini vujudga keltirishda davlat ham 
qatnashadi. Bu esa, yuqorida ta’kidlanganidek, davlatning monopoliyalarga qarshi 
siyosatida o‘z aksini topadi. Har bir mamlakatdagi aniq vaziyat, ya’ni 
iqtisodiyotning monopollashuv darajasi uning miqyosi va tavsifiga qarab, bu siyosat 
erkin raqobat muhitini yangidan yaratish, uni saqlab qolish, zarur bo‘lganda 
qaytadan tiklash, raqobat usullarini qaror toptirish kabilarga qaratiladi.  
Ma’muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan bozor iqtisodiyotiga o‘tayotgan 
mamlakatlarda, shu jumladan, bizning respublikada sog‘lom raqobatga shart-sharoit 
hozirlash, 
iqtisodiy 
subyektlar 
mustaqilligini 
kengaytirish 
orqali 
ularni 
raqobatchilikka jalb qilish iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishga qaratilgan chora-
tadbirlarning muhim jihatlari hisoblanadi. Zero, Prezidentimiz ta’kidlaganidek, 
bugungi kunda «... kuchli talab va raqobat iqtisodiy islohotlarni yanada 
chuqurlashtirishni obyektiv shart qilib qo‘ymoqda. Bu borada ham juda ko‘p 
yechilmagan muammolar bor. YA’ni, eski ma’muriy-taqsimot tizimi qoliplaridan 
butunlay voz kechish, davlatning iqtisodiyotga aralashuvini yanada cheklash, erkin 
tadbirkorlik faoliyati uchun amaliy kafolatlarni ta’minlash, iqtisodiyot va biznesni 
barqaror rivojlantirish, to‘laqonli bozor infratuzilmasini shakllantirish yo‘lidagi 
mavjud g‘ov-to‘siqlarni bartaraf etishimiz zarur». 
Bugungi kunda O‘zbekistonda ham uyushmalar, konsernlar, korporatsiyalar, 
kompaniyalar shaklidagi monopoliyalar saqlanib qolgan bo‘lib, ular ko‘pincha 
tarmoq vazirliklari mavqe va vazifalariga ega bo‘ladilar. Mahsulot va xom 
ashyolarning alohida turlarini limit va fond ko‘rinishida taqsimlashning eskicha 
tizimi, shuningdek, biznesni amalga oshirish uchun ruxsat, litsenziya, sertifikatlar 
berish, kelishish kabi mavjud ma’muriy to‘siqlar monopolistik tendensiyalarga 
ko‘proq imkon yaratadi. 
Shu bilan birga, ayrim tarmoqlarda iqtisodiyotning monopollashuvi asossiz 
ravishda yuqori darajada saqlanib qolayotgani ishlab chiqarish hajmining o‘sishiga, 
mahsulot sifati va raqobatbardoshligining ortishiga, narxlarning pasayishiga hamon 
to‘sqinlik qilmoqda. 
Ilmiybaza.uz Iqtisodiyotda monopollashuv prinsiplari kuchayib borishi bilan raqobat cheklanadi, shu sababli raqobatchilik muhitini vujudga keltirishda davlat ham qatnashadi. Bu esa, yuqorida ta’kidlanganidek, davlatning monopoliyalarga qarshi siyosatida o‘z aksini topadi. Har bir mamlakatdagi aniq vaziyat, ya’ni iqtisodiyotning monopollashuv darajasi uning miqyosi va tavsifiga qarab, bu siyosat erkin raqobat muhitini yangidan yaratish, uni saqlab qolish, zarur bo‘lganda qaytadan tiklash, raqobat usullarini qaror toptirish kabilarga qaratiladi. Ma’muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan bozor iqtisodiyotiga o‘tayotgan mamlakatlarda, shu jumladan, bizning respublikada sog‘lom raqobatga shart-sharoit hozirlash, iqtisodiy subyektlar mustaqilligini kengaytirish orqali ularni raqobatchilikka jalb qilish iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishga qaratilgan chora- tadbirlarning muhim jihatlari hisoblanadi. Zero, Prezidentimiz ta’kidlaganidek, bugungi kunda «... kuchli talab va raqobat iqtisodiy islohotlarni yanada chuqurlashtirishni obyektiv shart qilib qo‘ymoqda. Bu borada ham juda ko‘p yechilmagan muammolar bor. YA’ni, eski ma’muriy-taqsimot tizimi qoliplaridan butunlay voz kechish, davlatning iqtisodiyotga aralashuvini yanada cheklash, erkin tadbirkorlik faoliyati uchun amaliy kafolatlarni ta’minlash, iqtisodiyot va biznesni barqaror rivojlantirish, to‘laqonli bozor infratuzilmasini shakllantirish yo‘lidagi mavjud g‘ov-to‘siqlarni bartaraf etishimiz zarur». Bugungi kunda O‘zbekistonda ham uyushmalar, konsernlar, korporatsiyalar, kompaniyalar shaklidagi monopoliyalar saqlanib qolgan bo‘lib, ular ko‘pincha tarmoq vazirliklari mavqe va vazifalariga ega bo‘ladilar. Mahsulot va xom ashyolarning alohida turlarini limit va fond ko‘rinishida taqsimlashning eskicha tizimi, shuningdek, biznesni amalga oshirish uchun ruxsat, litsenziya, sertifikatlar berish, kelishish kabi mavjud ma’muriy to‘siqlar monopolistik tendensiyalarga ko‘proq imkon yaratadi. Shu bilan birga, ayrim tarmoqlarda iqtisodiyotning monopollashuvi asossiz ravishda yuqori darajada saqlanib qolayotgani ishlab chiqarish hajmining o‘sishiga, mahsulot sifati va raqobatbardoshligining ortishiga, narxlarning pasayishiga hamon to‘sqinlik qilmoqda. Ilmiybaza.uz 
 
Jumladan, shular qatorida sement, shifer, polietilen, yengil va yog‘-moy sanoati 
mahsulotlari va boshqa bir qator tovarlarga bo‘lgan ehtiyojni qondirish imkoniyati 
nisbatan cheklangan holda saqlanib qolmoqda. 
O‘zbekiston respublikasi monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi faoliyatini 
tashkil etish to‘g‘risida 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Davlat aktivlarini boshqarish, 
monopoliyaga qarshi kurashishni tartibga solish tizimini va kapital bozorini tubdan 
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2019-yil 14-yanvardagi PF-5630-
son Farmoni ijrosini ta’minlash maqsadida: 
1. Quyidagilar: 
O‘zbekiston Respublikasi Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasining 
tashkiliy tuzilmasi 1-ilovaga muvofiq; 
O‘zbekiston Respublikasi Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasining 
markaziy apparati tuzilmasi 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin. 
Oldingi tahrirga qarang. 
2. O‘zbekiston Respublikasi Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi 
(keyingi o‘rinlarda — Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi) boshqaruv 
xodimlarining cheklangan soni 401 nafar, shu jumladan Monopoliyaga qarshi 
kurashish qo‘mitasi markaziy apparati boshqaruv xodimlarining cheklangan soni 96 
nafar etib belgilansin. 
(2-bandning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 
2022-yil 31-maydagi PF-145-sonli Farmoni tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari 
milliy bazasi, 01.06.2022-y., 06/22/145/0459-son) 
Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasining raisiga: 
zarur hollarda, Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi markaziy 
apparatining tasdiqlangan tuzilmasiga o‘zgartirishlar kiritish; 
Monopoliyaga 
qarshi 
kurashish 
qo‘mitasining 
Qoraqalpog‘iston 
Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahridagi hududiy boshqarmalari tuzilmasini 
tasdiqlash; 
Ilmiybaza.uz Jumladan, shular qatorida sement, shifer, polietilen, yengil va yog‘-moy sanoati mahsulotlari va boshqa bir qator tovarlarga bo‘lgan ehtiyojni qondirish imkoniyati nisbatan cheklangan holda saqlanib qolmoqda. O‘zbekiston respublikasi monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi faoliyatini tashkil etish to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Davlat aktivlarini boshqarish, monopoliyaga qarshi kurashishni tartibga solish tizimini va kapital bozorini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2019-yil 14-yanvardagi PF-5630- son Farmoni ijrosini ta’minlash maqsadida: 1. Quyidagilar: O‘zbekiston Respublikasi Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasining tashkiliy tuzilmasi 1-ilovaga muvofiq; O‘zbekiston Respublikasi Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasining markaziy apparati tuzilmasi 2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin. Oldingi tahrirga qarang. 2. O‘zbekiston Respublikasi Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi (keyingi o‘rinlarda — Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi) boshqaruv xodimlarining cheklangan soni 401 nafar, shu jumladan Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi markaziy apparati boshqaruv xodimlarining cheklangan soni 96 nafar etib belgilansin. (2-bandning birinchi xatboshisi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 31-maydagi PF-145-sonli Farmoni tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 01.06.2022-y., 06/22/145/0459-son) Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasining raisiga: zarur hollarda, Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi markaziy apparatining tasdiqlangan tuzilmasiga o‘zgartirishlar kiritish; Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasining Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahridagi hududiy boshqarmalari tuzilmasini tasdiqlash; Ilmiybaza.uz 
 
boshqaruv xodimlarining belgilangan umumiy soni doirasida Monopoliyaga 
qarshi kurashish qo‘mitasi hududiy boshqarmalari boshqaruv xodimlarining 
cheklangan sonini tasdiqlash; 
Monopoliyaga 
qarshi 
kurashish 
qo‘mitasining 
budjetdan 
tashqari 
mablag‘lari hisobidan Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi boshqaruv 
xodimlari mutaxassislarining qo‘shimcha shtat birliklarini kiritish; 
malakali mahalliy va xorijiy mutaxassislarni xodimlar va maslahatchilar 
sifatida jalb qilib, ularga, istisno tariqasida, Monopoliyaga qarshi kurashish 
qo‘mitasining budjetdan tashqari mablag‘lari hisobidan ish haqi va boshqa to‘lovlar 
miqdorlarini belgilash; 
Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi xodimlari uchun, qonunchilikda 
nazarda tutilgan boshqa to‘lovlardan qat’i nazar, Monopoliyaga qarshi kurashish 
qo‘mitasining budjetdan tashqari mablag‘lari hisobidan, ular egallagan asosiy 
lavozimi bo‘yicha mansab maoshlariga (tarif stavkalariga) ustamalar va boshqa 
rag‘batlantiruvchi to‘lovlar belgilash; 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz boshqaruv xodimlarining belgilangan umumiy soni doirasida Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi hududiy boshqarmalari boshqaruv xodimlarining cheklangan sonini tasdiqlash; Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasining budjetdan tashqari mablag‘lari hisobidan Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi boshqaruv xodimlari mutaxassislarining qo‘shimcha shtat birliklarini kiritish; malakali mahalliy va xorijiy mutaxassislarni xodimlar va maslahatchilar sifatida jalb qilib, ularga, istisno tariqasida, Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasining budjetdan tashqari mablag‘lari hisobidan ish haqi va boshqa to‘lovlar miqdorlarini belgilash; Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasi xodimlari uchun, qonunchilikda nazarda tutilgan boshqa to‘lovlardan qat’i nazar, Monopoliyaga qarshi kurashish qo‘mitasining budjetdan tashqari mablag‘lari hisobidan, ular egallagan asosiy lavozimi bo‘yicha mansab maoshlariga (tarif stavkalariga) ustamalar va boshqa rag‘batlantiruvchi to‘lovlar belgilash; Ilmiybaza.uz 
 
 
 
Takrorlash uchun savollar 
1. Raqobatning mohiyati va maqsadini tushuntirib bering? 
2. Raqobatning asosiy vazifalari nimalardan iborat? Bu vazifalarning bir- biridan 
farqini ajratib ko‘rsating? 
3. Raqobat shakllariga tushuncha bering va ularning har biriga xos belgilarini 
ko‘rsating? 
4. Tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobatning farqini tushuntirib bering? 
5. Halol va g‘irrom raqobatlashuv usullariga nimalar kiradi? 
6. Raqobatlashuvning demping narxlarni qo‘llash usuli qanday sharoitlarda 
7. amalga oshiriladi? 
8. Monopoliya nima 
va 
uning vujudga 
kelishining iqtisodiy 
asoslari 
nimalardan iborat?  
9. Monopoliyaning qanday turlari mavjud? 
10. Kapitalning to‘planishi va markazlashuvi o‘rtasida qanday farq bor? 
11. Tabiiy, legal va 
sun’iy monopoliyalarning 
bir-biridan 
farqlanishini 
ko‘rsating? 
12. Monopoliyaning ijobiy va salbiy tomonlari nimalarda namoyon bo‘ladi? 
13. Monopoliyaga qarshi siyosat va monopoliyaga qarshi qonunchilikning 
mohiyati qanday? 
14. Raqobat muhitining shakllanishiga qanday omillar ta’sir ko‘rsatadi? 
15. O‘zbekistonda raqobatni qo‘llab-quvvatlovchi va monopoliyaga qarshi 
kurashuvchi qanday tashkilotlar mavjud? 
 
 
 
 
 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati: 
 
Ilmiybaza.uz Takrorlash uchun savollar 1. Raqobatning mohiyati va maqsadini tushuntirib bering? 2. Raqobatning asosiy vazifalari nimalardan iborat? Bu vazifalarning bir- biridan farqini ajratib ko‘rsating? 3. Raqobat shakllariga tushuncha bering va ularning har biriga xos belgilarini ko‘rsating? 4. Tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobatning farqini tushuntirib bering? 5. Halol va g‘irrom raqobatlashuv usullariga nimalar kiradi? 6. Raqobatlashuvning demping narxlarni qo‘llash usuli qanday sharoitlarda 7. amalga oshiriladi? 8. Monopoliya nima va uning vujudga kelishining iqtisodiy asoslari nimalardan iborat? 9. Monopoliyaning qanday turlari mavjud? 10. Kapitalning to‘planishi va markazlashuvi o‘rtasida qanday farq bor? 11. Tabiiy, legal va sun’iy monopoliyalarning bir-biridan farqlanishini ko‘rsating? 12. Monopoliyaning ijobiy va salbiy tomonlari nimalarda namoyon bo‘ladi? 13. Monopoliyaga qarshi siyosat va monopoliyaga qarshi qonunchilikning mohiyati qanday? 14. Raqobat muhitining shakllanishiga qanday omillar ta’sir ko‘rsatadi? 15. O‘zbekistonda raqobatni qo‘llab-quvvatlovchi va monopoliyaga qarshi kurashuvchi qanday tashkilotlar mavjud? Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati: Ilmiybaza.uz 
 
1. N. Gregory Mankiw. Essentials of Economics. 8th Edition. Cengage Learning; 8. 
Edition (January 1, 2017). ISBN-13: 978-1337091992   66 bet, 290-334 bet  
2. Ш. Шодмонов, М. Рахматов. Иқтисодиёт назарияси: Дарслик. – Т.: 
«
З
а
м
и
н
 
н
а
ш
р
»
,
 
2
0
2
1
.
 
–
 
8
5
6
 
б
b
e
t
3. John Sloman, Dean Garrat. Economics. Pearson. 10th edition. UK. 2018.  189-
214 bet  
4. Sh.E. Sherkulov. Iqtisodiyot nazariyasi: O‘quv qo‘llanma 2022      145-166 bet   
5. Экономическая теория: учебник / С.С. Носова. - 4-е изд., стер. - Москва: 
К
Н
О
Р
У
С
c
b
e
t
 
 
Ilmiybaza.uz 1. N. Gregory Mankiw. Essentials of Economics. 8th Edition. Cengage Learning; 8. Edition (January 1, 2017). ISBN-13: 978-1337091992 66 bet, 290-334 bet 2. Ш. Шодмонов, М. Рахматов. Иқтисодиёт назарияси: Дарслик. – Т.: « З а м и н н а ш р » , 2 0 2 1 . – 8 5 6 б b e t 3. John Sloman, Dean Garrat. Economics. Pearson. 10th edition. UK. 2018. 189- 214 bet 4. Sh.E. Sherkulov. Iqtisodiyot nazariyasi: O‘quv qo‘llanma 2022 145-166 bet 5. Экономическая теория: учебник / С.С. Носова. - 4-е изд., стер. - Москва: К Н О Р У С c b e t