Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari. Raqobat va monopoliya

Yuklangan vaqt

2024-07-26

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

26

Faytl hajmi

99,6 KB


 
 
 
 
 
 
Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari. Raqobat va monopoliya 
 
 
Reja 
1. Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari. Raqobat mazmuniga turli 
tomondan yondashuv. Raqobatning vazifalari.  
2. Raqobatning turlari: tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobat. Raqobat 
shakllari: sof raqobat, monopolistik raqobat, oligopoliya va sof monopoliya. 
3. Raqobatlashish usullari: narx vositasidagi va narxsiz raqobat, gʻirrom va 
halol raqobat. Demping narxlarni qo’llash.  
4. Raqobat kurashining zamonaviy shakllari: mahsulot sifatini oshirish, 
mahsulotni yangilash, xizmat sifati, reklama, servis, marketing va h.k. 
5. Monopoliyaning mohiyati va uning vujudga kelishi sabablari. Ishlab 
chiqarish va kapitalning to’planishi va markazlashuvi. Monopoliyalarning turlari: 
sof monopoliya, oligopoliya, monopsoniya. Tabiiy monopoliyalar. Legal va sunʼiy 
monopoliyalar.  
6. Monopolistik birlashmalar shakllari. Monopoliyalarning afzalliklari va 
ijtimoiy-iqtisodiy 
oqibatlari.Davlatning 
monopoliyaga 
qarshi 
tadbirlari. 
Rivojlangan mamlakatlarda monopoliyaga qarshi siyosat borasidagi tajribalar. 
Monopoliyaga qarshi qonunchilik.  
7. O’zbekistonda raqobat muhitining kuchaytirish borasidagi chora-tadbirlar. 
Monopoliyaga qarshi qonunchilikning shakllanishi. 
Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari. Raqobat mazmuniga turli 
tomondan yondashuv. Raqobatning vazifalari. 
Bozor mexanizmining asosiy tarkibiy qismlaridan biri raqobat hisoblanadi. 
Bozor iqtisodiyoti o’zining yetuklik darajasi va rivojlanish xususiyatlaridan qat’iy 
Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari. Raqobat va monopoliya Reja 1. Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari. Raqobat mazmuniga turli tomondan yondashuv. Raqobatning vazifalari. 2. Raqobatning turlari: tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobat. Raqobat shakllari: sof raqobat, monopolistik raqobat, oligopoliya va sof monopoliya. 3. Raqobatlashish usullari: narx vositasidagi va narxsiz raqobat, gʻirrom va halol raqobat. Demping narxlarni qo’llash. 4. Raqobat kurashining zamonaviy shakllari: mahsulot sifatini oshirish, mahsulotni yangilash, xizmat sifati, reklama, servis, marketing va h.k. 5. Monopoliyaning mohiyati va uning vujudga kelishi sabablari. Ishlab chiqarish va kapitalning to’planishi va markazlashuvi. Monopoliyalarning turlari: sof monopoliya, oligopoliya, monopsoniya. Tabiiy monopoliyalar. Legal va sunʼiy monopoliyalar. 6. Monopolistik birlashmalar shakllari. Monopoliyalarning afzalliklari va ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari.Davlatning monopoliyaga qarshi tadbirlari. Rivojlangan mamlakatlarda monopoliyaga qarshi siyosat borasidagi tajribalar. Monopoliyaga qarshi qonunchilik. 7. O’zbekistonda raqobat muhitining kuchaytirish borasidagi chora-tadbirlar. Monopoliyaga qarshi qonunchilikning shakllanishi. Raqobatning mohiyati va obyektiv asoslari. Raqobat mazmuniga turli tomondan yondashuv. Raqobatning vazifalari. Bozor mexanizmining asosiy tarkibiy qismlaridan biri raqobat hisoblanadi. Bozor iqtisodiyoti o’zining yetuklik darajasi va rivojlanish xususiyatlaridan qat’iy
 
 
nazar raqobatning mavjud bo’lishini taqozo etadi. Shu bilan birga, bozor iqtisodiyoti 
rivojlanib borishi bilan raqobatchilik munosabatlari ham takomillashib, o’z 
shakllarini o’zgartirib boradi. Mamlakatimiz birinchi Prezidenti I. A. Karimov 
raqobatning bozor iqtisodiyotidagi ahamiyatini ko’rsatib, «Raqobat bo’lmasa, bozor 
iqtisodiyotini barpo etib bolmaydi. Raqobat-bozoming asosiy sharti, aytish 
mumkinki, uning qonunidir», deb ta’kidlaydi. 
Shuningdek, 
bu 
masalaning 
muhimligini 
yana 
bir 
bor 
ta’kidlab, 
“mamlakatimizda Yaratilgan texnologiyalarning raqobatdoshligini ta’minlash, 
“nou-xau” 
namunalarini 
yaratish, 
zamonaviy 
axborot-kommunikatsiya 
texnologiyalarini joriy etish, ya’ni yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarishni 
ta’minlash bo’yicha tizimli chora-tadbirlarni amalga oshirish” kerak. Bu muhim 
amaliy ahamiyatga ega bo’lgan jihatlarni yoritib berish mazkur bobning asosiy 
vazifasi hisoblanadi. Shuningdek, monopoliyalarning iqtisodiy asosi, turlari va 
mamlakatimizda monopoliyaga qarshi qonunchilikning rivojlantirilishi bayon 
etiladi. 
I Raqobat bozor iqtisodiyotining va umuman tovar xo’jaligining eng muhim 
belgisi, uni rivojlantirish vositasi hisoblanadi. Raqobatning iqtisodiy mazmunini 
tushunib olish unga turli tomondan yondashishi ni talab qiladi. Mustaqil tovar 
ishlab chiqaruvchilar (korxonalar) o’rtasidagi raqobat tovarlarni qulay 
sharoitda ishlab chiqarish va yaxshi foyda keltiradigan narxda sotish, umuman 
iqtisodiyotda o’z mavqeini mustahkamlash uchun kurashdan iborat.Bunda  ular 
kerakli ishlab chiqarish vositalari, xomashyo va materiallar sotib olish, ishchi 
kuchini yollash uchun ham kurashadi. Ishlab chiqaruvchilar o’rtasidagi raqobat 
pirovardida iste’molchilarni o’ziga jalb etish uchun kurashni ham anglatadi. 
Resurslarni yetkazib beruvchilar o’zlarining iqtisodiy resurslarini (kapital, 
tabiiy resurslar, ishchi kuchi) yuqori narxlarda sotish uchun raqobatlashadilar. Ishlab 
chiqaruvchilar va resurslarni yetkazib beruvchilar o’rtasidagi raqobat bozor 
munosabatlari rivojlangan, iqtisodiyot to iiq erkinlashgan sharoitda yorqin 
namoyon boladi. 
nazar raqobatning mavjud bo’lishini taqozo etadi. Shu bilan birga, bozor iqtisodiyoti rivojlanib borishi bilan raqobatchilik munosabatlari ham takomillashib, o’z shakllarini o’zgartirib boradi. Mamlakatimiz birinchi Prezidenti I. A. Karimov raqobatning bozor iqtisodiyotidagi ahamiyatini ko’rsatib, «Raqobat bo’lmasa, bozor iqtisodiyotini barpo etib bolmaydi. Raqobat-bozoming asosiy sharti, aytish mumkinki, uning qonunidir», deb ta’kidlaydi. Shuningdek, bu masalaning muhimligini yana bir bor ta’kidlab, “mamlakatimizda Yaratilgan texnologiyalarning raqobatdoshligini ta’minlash, “nou-xau” namunalarini yaratish, zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish, ya’ni yuqori sifatli mahsulot ishlab chiqarishni ta’minlash bo’yicha tizimli chora-tadbirlarni amalga oshirish” kerak. Bu muhim amaliy ahamiyatga ega bo’lgan jihatlarni yoritib berish mazkur bobning asosiy vazifasi hisoblanadi. Shuningdek, monopoliyalarning iqtisodiy asosi, turlari va mamlakatimizda monopoliyaga qarshi qonunchilikning rivojlantirilishi bayon etiladi. I Raqobat bozor iqtisodiyotining va umuman tovar xo’jaligining eng muhim belgisi, uni rivojlantirish vositasi hisoblanadi. Raqobatning iqtisodiy mazmunini tushunib olish unga turli tomondan yondashishi ni talab qiladi. Mustaqil tovar ishlab chiqaruvchilar (korxonalar) o’rtasidagi raqobat tovarlarni qulay sharoitda ishlab chiqarish va yaxshi foyda keltiradigan narxda sotish, umuman iqtisodiyotda o’z mavqeini mustahkamlash uchun kurashdan iborat.Bunda ular kerakli ishlab chiqarish vositalari, xomashyo va materiallar sotib olish, ishchi kuchini yollash uchun ham kurashadi. Ishlab chiqaruvchilar o’rtasidagi raqobat pirovardida iste’molchilarni o’ziga jalb etish uchun kurashni ham anglatadi. Resurslarni yetkazib beruvchilar o’zlarining iqtisodiy resurslarini (kapital, tabiiy resurslar, ishchi kuchi) yuqori narxlarda sotish uchun raqobatlashadilar. Ishlab chiqaruvchilar va resurslarni yetkazib beruvchilar o’rtasidagi raqobat bozor munosabatlari rivojlangan, iqtisodiyot to iiq erkinlashgan sharoitda yorqin namoyon boladi.
 
 
Raqobat iste’molchilar o’rtasida ham yuz beradi: ular tovarlarni qulay va 
arzon narxlarda sotib olishga harakat qiladilar, ya’ni xaridorlar har bir sarflangan 
pul birligi evaziga ko’proq naflilikka ega bolishga harakat qiladilar. Arzon va sifatli 
tovami sotib olish uchun kurashadilar. Shunday qilib, raqobat ko’p qirrali iqtisodiy 
hodisa bolib, u bozoming barcha subyektlari o’rtasidagi murakkab munosabatlarni 
ifodalaydi. 
Raqobat-bozor 
subyektlari 
iqtisodiy 
manfaatlarining 
to’qnashuvidan iborat bolib, ular o’rtasidagi yuqori foyda va ko’proq 
naflilikka ega bolish  uchun kurashni anglatadi. 
 I Bozor iqtisodiyoti sharoitida iqtisodiy jarayon, voqea va hodisalarning ikki 
tomonlama xususiyatga ega ekanligini e’tiborga olib raqobat munosabatlarining 
mazmunini yoritishda ham ikki tomonlama yondashuv, tahlil va sintez qilish usulini 
davom ettirgan holda quyidagi ko’rinishda ifodalash mumkin (1-rasm). 
 
1-rasm. Raqobat ichtirokchilarining asosiy maqsadlari 
Rasmdan ko’rinadiki, raqobat kurashi ikki tomonlama: bir tomondan ishlab 
chiqaruvchilar o’rtasida, ikkinchi tomonidan esa iste’molchilar o’rtasida sodir 
bo’ladi. Bunda ishlab chiqaruvchilar sarflangan xarajatlarning har bir birligi evaziga 
ko’proq foyda olish maqsadida raqobatlashadilar. Mana shu foyda orqasidan quvish 
natijasida ular orasida tovarlarni sotish doiralarini kengaytirish, qulay bozorlar, 
arzon xomashyo, energiya va arzon ishchi kuchi manbalariga erishish uchun kurash 
boradi. 0 ‘z navbatida xaridorlar, ya’ni iste’molchilar sarflagan har bir so’m xarajati 
evaziga ko’proq naflilikka ega bo’lish uchun kurashadilar, ularning har biri arzon, 
sifatli tovar va xizmatlarga ega bo’lishga harakat qiladi. 
Ishlab chiqaruvchilarning faoliyat ko’rsatuvchi tadbirkor va mulk egasi sifatida 
erkin va mustaqil bo’lishi raqobatning iqtisodiy asosini tashkil etadi. Chunki har 
Raqobat iste’molchilar o’rtasida ham yuz beradi: ular tovarlarni qulay va arzon narxlarda sotib olishga harakat qiladilar, ya’ni xaridorlar har bir sarflangan pul birligi evaziga ko’proq naflilikka ega bolishga harakat qiladilar. Arzon va sifatli tovami sotib olish uchun kurashadilar. Shunday qilib, raqobat ko’p qirrali iqtisodiy hodisa bolib, u bozoming barcha subyektlari o’rtasidagi murakkab munosabatlarni ifodalaydi. Raqobat-bozor subyektlari iqtisodiy manfaatlarining to’qnashuvidan iborat bolib, ular o’rtasidagi yuqori foyda va ko’proq naflilikka ega bolish uchun kurashni anglatadi. I Bozor iqtisodiyoti sharoitida iqtisodiy jarayon, voqea va hodisalarning ikki tomonlama xususiyatga ega ekanligini e’tiborga olib raqobat munosabatlarining mazmunini yoritishda ham ikki tomonlama yondashuv, tahlil va sintez qilish usulini davom ettirgan holda quyidagi ko’rinishda ifodalash mumkin (1-rasm). 1-rasm. Raqobat ichtirokchilarining asosiy maqsadlari Rasmdan ko’rinadiki, raqobat kurashi ikki tomonlama: bir tomondan ishlab chiqaruvchilar o’rtasida, ikkinchi tomonidan esa iste’molchilar o’rtasida sodir bo’ladi. Bunda ishlab chiqaruvchilar sarflangan xarajatlarning har bir birligi evaziga ko’proq foyda olish maqsadida raqobatlashadilar. Mana shu foyda orqasidan quvish natijasida ular orasida tovarlarni sotish doiralarini kengaytirish, qulay bozorlar, arzon xomashyo, energiya va arzon ishchi kuchi manbalariga erishish uchun kurash boradi. 0 ‘z navbatida xaridorlar, ya’ni iste’molchilar sarflagan har bir so’m xarajati evaziga ko’proq naflilikka ega bo’lish uchun kurashadilar, ularning har biri arzon, sifatli tovar va xizmatlarga ega bo’lishga harakat qiladi. Ishlab chiqaruvchilarning faoliyat ko’rsatuvchi tadbirkor va mulk egasi sifatida erkin va mustaqil bo’lishi raqobatning iqtisodiy asosini tashkil etadi. Chunki har
 
 
bir mulk egasining o’z manfaati bo’lib, ular shu manfaatga erishish uchun intiladi. 
Mulk egasining tovar ishlab chiqarish va barcha boshqa sohalardagi faoliyati shu 
manfaatga bo’ysundirilgan bo’ladi. Bu jihatdan qaraganda raqobat erkin iqtisodiy 
faoliyat qiluvchi subyektlar manfaatlarining to’qnashuvidan iborat bo’lishini aniq 
tavsiflaydi. Raqobat mavjud bo’lishining boshqa sharti tovar-pul munosabatlarining 
ma’lum darajada rivojlangan bozor tizimida amal qilishidir. 
Raqobatning mazmuni uning vazifalarini ko’rib chiqish orqali yanada kengroq 
namoyon bo’ladi. Hozirgi bozor iqtisodiyotida raqobatning quyidagi asosiy 
vazifalarini ajratib ko’rsatish mumkin: 
1) tartibga solish vazifasi; 
2) resurslarni joylashtirish vazifasi; 
3) innovatsion vazifa; 
4) moslashtirish vazifasi; 
5) taqsimlash vazifasi; 
6) nazorat qilish vazifasi. 
Raqobatning tartibga solish vazifasi ishlab chiqarishni talab (iste’mol)ga 
muvofiqlashtirish maqsadida taklifga ta’sir o’tkazishdan iborat. Aynan shu vazifa 
yordamida iqtisodiyotda taklifning talab orqali, ishlab chiqarish tarkibi va 
hajmining yakka tartibdagi va ijtimoiy ehtiyojlar orqali belgilanishiga erishiladi, 
ya’ni iqtisodiyot bozor qonunlari asosida tartibga solinadi. 
Raqobatning resurslarni joylashtirish vazifasi ishlab chiqarish omillarini ular 
eng ko’p samara beradigan korxona, hudud va min- taqalarga oqilona joylashtirish 
imkonini beradi. 
Raqobatning innovatsion vazifasi fan-texnika taraqqiyoti yutuqlariga 
asoslanuvchi hamda bozor iqtisodiyoti subyektlarining rivojlanishini taqo zo etuvchi 
turli ko’rinishdagi yangiliklarningjoriy etilishini anglatadi. 
Raqobatning moslashtirish   vazifasi   korxona   (firma)larning ichki va tashqi 
muhit sharoitlariga ratsional tarzda moslashishiga yo’naltirilgan bolib, ularning 
shunchaki o’zini-o’zi saqlab, iqtisodiy jihatdan yashab qolishidan xo’jalik faoliyati 
sohalarining ekspansiyasi (kengayishi)ga o’tishini bildiradi. 
bir mulk egasining o’z manfaati bo’lib, ular shu manfaatga erishish uchun intiladi. Mulk egasining tovar ishlab chiqarish va barcha boshqa sohalardagi faoliyati shu manfaatga bo’ysundirilgan bo’ladi. Bu jihatdan qaraganda raqobat erkin iqtisodiy faoliyat qiluvchi subyektlar manfaatlarining to’qnashuvidan iborat bo’lishini aniq tavsiflaydi. Raqobat mavjud bo’lishining boshqa sharti tovar-pul munosabatlarining ma’lum darajada rivojlangan bozor tizimida amal qilishidir. Raqobatning mazmuni uning vazifalarini ko’rib chiqish orqali yanada kengroq namoyon bo’ladi. Hozirgi bozor iqtisodiyotida raqobatning quyidagi asosiy vazifalarini ajratib ko’rsatish mumkin: 1) tartibga solish vazifasi; 2) resurslarni joylashtirish vazifasi; 3) innovatsion vazifa; 4) moslashtirish vazifasi; 5) taqsimlash vazifasi; 6) nazorat qilish vazifasi. Raqobatning tartibga solish vazifasi ishlab chiqarishni talab (iste’mol)ga muvofiqlashtirish maqsadida taklifga ta’sir o’tkazishdan iborat. Aynan shu vazifa yordamida iqtisodiyotda taklifning talab orqali, ishlab chiqarish tarkibi va hajmining yakka tartibdagi va ijtimoiy ehtiyojlar orqali belgilanishiga erishiladi, ya’ni iqtisodiyot bozor qonunlari asosida tartibga solinadi. Raqobatning resurslarni joylashtirish vazifasi ishlab chiqarish omillarini ular eng ko’p samara beradigan korxona, hudud va min- taqalarga oqilona joylashtirish imkonini beradi. Raqobatning innovatsion vazifasi fan-texnika taraqqiyoti yutuqlariga asoslanuvchi hamda bozor iqtisodiyoti subyektlarining rivojlanishini taqo zo etuvchi turli ko’rinishdagi yangiliklarningjoriy etilishini anglatadi. Raqobatning moslashtirish vazifasi korxona (firma)larning ichki va tashqi muhit sharoitlariga ratsional tarzda moslashishiga yo’naltirilgan bolib, ularning shunchaki o’zini-o’zi saqlab, iqtisodiy jihatdan yashab qolishidan xo’jalik faoliyati sohalarining ekspansiyasi (kengayishi)ga o’tishini bildiradi.
 
 
Raqobatning taqsimlash vazifasi ishlab chiqarilgan ne’matlar yalpi hajmi 
(yalpi ichki mahsulot)ning iste’molchilar o’rtasida taqsimlanishiga bevosita va 
bilvosita ta’sir o’tkazadi. 
Nihoyat, 
raqobatning 
nazorat 
qilish 
vazifasi 
bozordagi 
ba’zi 
ishtirokchilarning boshqa bir ishtirokchilar ustidan monopolistik hukmronlik 
o’matishiga yol qo’ymaslikka yo’naltiriladi. 
Raqobatning turlari: tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobat. Raqobat 
shakllari: sof raqobat, monopolistik raqobat, oligopoliya va sof monopoliya. 
Raqobat kurashining mazmuni to’g’risida toiaroq  tushunchaga ega bolish 
uchun uning asosiy shakllari va belgilarini ko’rib chiqish zarur. O’z miqyosiga 
ko’ra raqobat ikki turga - tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobatga bolinadi. 
1. Raqobatning turlari: tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobat. Raqobat 
shakllari: sof raqobat, monopolistik raqobat, oligopoliya va sof monopoliya. 
Tarmoq ichidagi raqobat tovar ishlab chiqarish va sotishning qulayroq 
sharoitiga ega bolish, yuqori foyda olish uchun bir tarmoq korxonalari 
o’rtasida boradi. Har bir tarmoqdagi mavjud korxonalarda ishlayotgan 
ishchilarning malakasi, ularning texnika bilan  ta’minlanish va mehnat unumdorligi 
darajalari turlicha bolganligi sababli, ushbu korxonalarda ishlab chiqarilgan 
tovarlarning individual (alohida) qiymati bir xil bo’lmaydi. 
Tarmoq ichidagi raqobat tovarlarning ijtimoiy qiymatini, boshqacha aytganda, 
bozor qiymatini aniqlaydi va belgilaydi. Bu qiymat, odatda, o’rtacha sharoitda ishlab 
chiqarilgan va muayyan tarmoq tovarlarining ahamiyatli qismini tashkil etadigan 
tovarlarning qiymatiga mos keladi. 
Tarmoq ichidagi raqobat natijasida texnika darajasi va mehnat unumdorligi 
yuqori bo’lgan korxonalar qo’shimcha foyda oladilar va aksincha, texnika jihatdan 
nochor korxonalar esa 
ishlab 
chiqarilgan tovar qiymatining bir qismini 
yo’qotadilar va zarar ko’radilar. 
Tarmoqlararo raqobat turli tarmoqlar korxonalari o’rtasida eng yuqori 
foyda normasi olish uchun olib boriladigan kurashdan iborat. Bunday raqobat 
kapitallarning foyda normasi kam bo’lgan tarmoqlardan foyda normasi yuqori 
Raqobatning taqsimlash vazifasi ishlab chiqarilgan ne’matlar yalpi hajmi (yalpi ichki mahsulot)ning iste’molchilar o’rtasida taqsimlanishiga bevosita va bilvosita ta’sir o’tkazadi. Nihoyat, raqobatning nazorat qilish vazifasi bozordagi ba’zi ishtirokchilarning boshqa bir ishtirokchilar ustidan monopolistik hukmronlik o’matishiga yol qo’ymaslikka yo’naltiriladi. Raqobatning turlari: tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobat. Raqobat shakllari: sof raqobat, monopolistik raqobat, oligopoliya va sof monopoliya. Raqobat kurashining mazmuni to’g’risida toiaroq tushunchaga ega bolish uchun uning asosiy shakllari va belgilarini ko’rib chiqish zarur. O’z miqyosiga ko’ra raqobat ikki turga - tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobatga bolinadi. 1. Raqobatning turlari: tarmoq ichidagi va tarmoqlararo raqobat. Raqobat shakllari: sof raqobat, monopolistik raqobat, oligopoliya va sof monopoliya. Tarmoq ichidagi raqobat tovar ishlab chiqarish va sotishning qulayroq sharoitiga ega bolish, yuqori foyda olish uchun bir tarmoq korxonalari o’rtasida boradi. Har bir tarmoqdagi mavjud korxonalarda ishlayotgan ishchilarning malakasi, ularning texnika bilan ta’minlanish va mehnat unumdorligi darajalari turlicha bolganligi sababli, ushbu korxonalarda ishlab chiqarilgan tovarlarning individual (alohida) qiymati bir xil bo’lmaydi. Tarmoq ichidagi raqobat tovarlarning ijtimoiy qiymatini, boshqacha aytganda, bozor qiymatini aniqlaydi va belgilaydi. Bu qiymat, odatda, o’rtacha sharoitda ishlab chiqarilgan va muayyan tarmoq tovarlarining ahamiyatli qismini tashkil etadigan tovarlarning qiymatiga mos keladi. Tarmoq ichidagi raqobat natijasida texnika darajasi va mehnat unumdorligi yuqori bo’lgan korxonalar qo’shimcha foyda oladilar va aksincha, texnika jihatdan nochor korxonalar esa ishlab chiqarilgan tovar qiymatining bir qismini yo’qotadilar va zarar ko’radilar. Tarmoqlararo raqobat turli tarmoqlar korxonalari o’rtasida eng yuqori foyda normasi olish uchun olib boriladigan kurashdan iborat. Bunday raqobat kapitallarning foyda normasi kam bo’lgan tarmoqlardan foyda normasi yuqori
 
 
tarmoqlarga oqib o’tishiga   sabab bo’ladi. Yangi kapitallar ko’proq   foyda 
keltiruvchi sohalarga intilib, ishlab chiqarishning kengayishiga, taklif ko’payishiga 
olib keladi. Shu asosda, narxlar pasaya boshlaydi. Shuningdek, foyda normasi ham 
pasayadi. Kam foyda keltiruvchi tarmoqlardan kapitalning   chiqib ketishi teskari 
natijaga olib keladi: bu yerda ishlab chiqarish hajmi o’zgaradi, tovarlarga bo’lgan 
talab ular taklif qilishidan oshib ketadi, buning oqibatida narxlar ko’tariladi, shu 
bilan birga foyda normasi oshadi. Natijada tarmoqlararo raqobat obyektiv ravishda 
qandaydir dinamik muvozanatni keltirib chiqaradi. Bu   muvozanat kapital   
qayerga   sarflanganligidan qat’iy nazar, teng kapital uchun teng foyda olinishiga 
intilishni ta’minlaydi. Demak, tarmoqlararo raqobat kapital qaysi tarmoqqa 
kiritilmasin, xuddi shu tarmoq foyda normalarini o’rtacha foyda normasiga 
«baravarlashtiradi». 
Iqtisodiy adabiyotlarda bir tarmoq ichidagi raqobatning to’rtta shakli alohida 
ajratib ko’rsatiladi. Bular sof raqobat, sof monopoliya, monopolistik raqobat va 
oligopoliyadir. 
Sof raqobat sharoitida bir xil mahsulot ishlab chiqaruvchi tarmoqda juda ko’p 
sonli korxonalar mavjud bo’ladi. Yuqori darajada tashkil qilingan bozorda ko’plab 
sotuvchilar o’zlarining mahsulotlarini taklif qiladilar. Ayni paytda, ushbu mahsulot 
xaridor va iste’molchilarining soni ham juda ko’p bo’ladi. Sof raqobatli bozorda 
alohida korxonalar mahsulot narxi ustidan nazorat o’mata olmaydi yoki nazorat 
sezilarsiz darajada bo’ladi. Chunki har bir korxonada umumiy ishlab chiqarish hajmi 
uncha katta bo’lmaydi. Shu sababli alohida korxonada ishlab chiqarishning 
ko’payishi yoki kamayishi umumiy taklifga, demak mahsulot narxiga sezilarli ta’sir 
ko’rsatmaydi. Sof raqobat sharoitida yangi korxonalar tarmoqqa erkin kirishi, 
tarmoqda mavjud bo’lgan korxonalar esa uni erkin tashlab chiqishi mumkin. 
Xususan, yangi korxonalarning paydo bo’lishi va ularning raqobatli bozorda 
mahsulotlarini sotishga huquqiy, texnologik, moliyaviy va boshqa jiddiy iqtisodiy 
to’siqlar bo’lmaydi. 
Sof monopoliyada tarmoq bitta korxona yoki firmadan iborat bo’lganligi 
sababli, u mavjud mahsulot (xizmat)ning yagona ishlab chiqaruvchisi hisoblanadi 
tarmoqlarga oqib o’tishiga sabab bo’ladi. Yangi kapitallar ko’proq foyda keltiruvchi sohalarga intilib, ishlab chiqarishning kengayishiga, taklif ko’payishiga olib keladi. Shu asosda, narxlar pasaya boshlaydi. Shuningdek, foyda normasi ham pasayadi. Kam foyda keltiruvchi tarmoqlardan kapitalning chiqib ketishi teskari natijaga olib keladi: bu yerda ishlab chiqarish hajmi o’zgaradi, tovarlarga bo’lgan talab ular taklif qilishidan oshib ketadi, buning oqibatida narxlar ko’tariladi, shu bilan birga foyda normasi oshadi. Natijada tarmoqlararo raqobat obyektiv ravishda qandaydir dinamik muvozanatni keltirib chiqaradi. Bu muvozanat kapital qayerga sarflanganligidan qat’iy nazar, teng kapital uchun teng foyda olinishiga intilishni ta’minlaydi. Demak, tarmoqlararo raqobat kapital qaysi tarmoqqa kiritilmasin, xuddi shu tarmoq foyda normalarini o’rtacha foyda normasiga «baravarlashtiradi». Iqtisodiy adabiyotlarda bir tarmoq ichidagi raqobatning to’rtta shakli alohida ajratib ko’rsatiladi. Bular sof raqobat, sof monopoliya, monopolistik raqobat va oligopoliyadir. Sof raqobat sharoitida bir xil mahsulot ishlab chiqaruvchi tarmoqda juda ko’p sonli korxonalar mavjud bo’ladi. Yuqori darajada tashkil qilingan bozorda ko’plab sotuvchilar o’zlarining mahsulotlarini taklif qiladilar. Ayni paytda, ushbu mahsulot xaridor va iste’molchilarining soni ham juda ko’p bo’ladi. Sof raqobatli bozorda alohida korxonalar mahsulot narxi ustidan nazorat o’mata olmaydi yoki nazorat sezilarsiz darajada bo’ladi. Chunki har bir korxonada umumiy ishlab chiqarish hajmi uncha katta bo’lmaydi. Shu sababli alohida korxonada ishlab chiqarishning ko’payishi yoki kamayishi umumiy taklifga, demak mahsulot narxiga sezilarli ta’sir ko’rsatmaydi. Sof raqobat sharoitida yangi korxonalar tarmoqqa erkin kirishi, tarmoqda mavjud bo’lgan korxonalar esa uni erkin tashlab chiqishi mumkin. Xususan, yangi korxonalarning paydo bo’lishi va ularning raqobatli bozorda mahsulotlarini sotishga huquqiy, texnologik, moliyaviy va boshqa jiddiy iqtisodiy to’siqlar bo’lmaydi. Sof monopoliyada tarmoq bitta korxona yoki firmadan iborat bo’lganligi sababli, u mavjud mahsulot (xizmat)ning yagona ishlab chiqaruvchisi hisoblanadi
 
 
va yakkahukmronlik shakllanadi. Monopoliya sharoitida firma narx ustidan sezilarli 
nazoratni amalga oshiradi. Buning sababi oddiy bo’lib, u mahsulot (xizmat)ning 
yagona ishlab chiqaruvchisi hisoblanadi va demak, taklifning umumiy hajmi 
ustidan nazorat qiladi. 
Monopolistik raqobat o’z ichiga ham monopoliya, ham raqobat unsurlarini 
oladi. Bunda tarmoqdagi bir turdagi mahsulotning o’nlab ishlab chiqaruvchilari bir-
birlari bilan qulay narx hamda ishlab chiqarish hajmiga erishish borasida 
raqobatlashadilar. Biroq, ayni paytda, har bir ishlab chiqaruvchi o’z mahsulotini 
tabaqalashtirish, ya’ni shu turdagi boshqa mahsulotlardan qaysi bir jihati (sifat 
darajasi, shakli, qadoqlanishi, sotish sharoitlari va h.k.) bo’yicha farqlantirish orqali 
uning monopol ishlab chiqaruvchisiga aylanadi. 
Oligopoliya - tarmoqda u qadar ko’p bo’lmagan korxonalarning mavjud 
bo’lishi va hukmronlik qilishidir. Bu oligopoliyaning eng muhim belgisi bo’lib, 
qaysi tovarlar va xizmatlar bozorida nisbatan kam sonli ishlab chiqaruvchilar 
hukmronlik qilsa, shu tarmoq oligopolistik tarmoq hisoblanadi. 
Oligopolistik tarmoq bir xil yoki tabaqalashgan mahsulot ishlab chiqarishi 
mumkin. Ko’pchilik sanoat mahsulotlari - po’lat, mis, alyuminiy, qo’rg’oshin, temir 
va shu kabilar fizik ma’noda bir turdagi mahsulotlar hisoblanadi va oligopoliya 
sharoitida ishlab chiqariladi. Iste’mol tovarlari - avtomobillar, kir yuvish vositalari, 
sigaretlar, maishiy elektr buyumlari va shu kabilarni ishlab chiqaruvchi tarmoqlar 
tabaqalashagan oligopoliya hisoblanadi. 
Oligopoliya sharoitida korxonalar o’rtasidagi raqobat o’zaro bog’liq bo’ladi. 
Oligopolistik tarmoqda hech qaysi firma o’zining narx siyosatini mustaqil 
o’zgartirishga botina olmaydi. 
Raqobatlashish usullari: narx vositasidagi va narxsiz raqobat, gʻirrom va halol 
raqobat. Demping narxlarni qo’llash. 
Biz qarab chiqqan raqobatning to’rtta shaklining har biri milliy iqtisodiyotda 
alohida-alohida, ya’ni sof holda uchramaydi. Iqtisodiyot sohalarini batafsil 
o’rganish, cheksiz ko’p har xil raqobatli vaziyatlar mavjudligi sharoitida, ikkita bir 
xil tarmoqni topish qiyinligini ko’rsatadi. Hozirda turli darajadagi monopolistik 
va yakkahukmronlik shakllanadi. Monopoliya sharoitida firma narx ustidan sezilarli nazoratni amalga oshiradi. Buning sababi oddiy bo’lib, u mahsulot (xizmat)ning yagona ishlab chiqaruvchisi hisoblanadi va demak, taklifning umumiy hajmi ustidan nazorat qiladi. Monopolistik raqobat o’z ichiga ham monopoliya, ham raqobat unsurlarini oladi. Bunda tarmoqdagi bir turdagi mahsulotning o’nlab ishlab chiqaruvchilari bir- birlari bilan qulay narx hamda ishlab chiqarish hajmiga erishish borasida raqobatlashadilar. Biroq, ayni paytda, har bir ishlab chiqaruvchi o’z mahsulotini tabaqalashtirish, ya’ni shu turdagi boshqa mahsulotlardan qaysi bir jihati (sifat darajasi, shakli, qadoqlanishi, sotish sharoitlari va h.k.) bo’yicha farqlantirish orqali uning monopol ishlab chiqaruvchisiga aylanadi. Oligopoliya - tarmoqda u qadar ko’p bo’lmagan korxonalarning mavjud bo’lishi va hukmronlik qilishidir. Bu oligopoliyaning eng muhim belgisi bo’lib, qaysi tovarlar va xizmatlar bozorida nisbatan kam sonli ishlab chiqaruvchilar hukmronlik qilsa, shu tarmoq oligopolistik tarmoq hisoblanadi. Oligopolistik tarmoq bir xil yoki tabaqalashgan mahsulot ishlab chiqarishi mumkin. Ko’pchilik sanoat mahsulotlari - po’lat, mis, alyuminiy, qo’rg’oshin, temir va shu kabilar fizik ma’noda bir turdagi mahsulotlar hisoblanadi va oligopoliya sharoitida ishlab chiqariladi. Iste’mol tovarlari - avtomobillar, kir yuvish vositalari, sigaretlar, maishiy elektr buyumlari va shu kabilarni ishlab chiqaruvchi tarmoqlar tabaqalashagan oligopoliya hisoblanadi. Oligopoliya sharoitida korxonalar o’rtasidagi raqobat o’zaro bog’liq bo’ladi. Oligopolistik tarmoqda hech qaysi firma o’zining narx siyosatini mustaqil o’zgartirishga botina olmaydi. Raqobatlashish usullari: narx vositasidagi va narxsiz raqobat, gʻirrom va halol raqobat. Demping narxlarni qo’llash. Biz qarab chiqqan raqobatning to’rtta shaklining har biri milliy iqtisodiyotda alohida-alohida, ya’ni sof holda uchramaydi. Iqtisodiyot sohalarini batafsil o’rganish, cheksiz ko’p har xil raqobatli vaziyatlar mavjudligi sharoitida, ikkita bir xil tarmoqni topish qiyinligini ko’rsatadi. Hozirda turli darajadagi monopolistik
 
 
tuzilmalar rivojlanib borishi bilan ular o’rtasidagi raqobatning shakllari ham turli 
ko’rinishlarda namoyon bo’lib bormoqda. Jumladan, turli monopollashuv 
darajasidagi tuzilmalar o’rtasida mavjud bo’lishiga ko’ra quyidagi raqobat 
turlarini ajratib ko’rsatish mumkin: 
1) monopollashmagan korxonalar o’rtasidagi raqobat; 
2) monopoliyalar hamda monopolistik birlashmalarga kirmagan ishlab 
chiqaruvchilar o’rtasidagi raqobat; 
3) turli monopoliyalar o’rtasidagi raqobat; 
4) monopolistik birlashmalar ichidagi raqobat. 
Shuningdek, iqtisodiy adabiyotlarda g’irrom va halol raqobatlashuv usullari 
ham ajratib ko’rsatiladi. 
Raqobatlashuvning noan’anaviy, jamiyat tomonidan e’tirof etilmagan, 
ijtimoiy ahloq qoidalari doirasidan chetga chiquvchi, noiqtisodiy (ya’ni, 
jismoniy kuch ishlatish, majburlash, raqiblarning obro’siga putur yetkazish 
va h.k.) usullaridan foydalanish g’irrom raqobat deb yuritiladi. G'irrom 
raqobat orqali firmalar o’z raqiblarining tarmoqqa kirib kelishini tajovuzkorona va 
shafqatsiz bartaraf qilishi mumkin. Banklarni, moddiy resurs ta’minotchilarini kredit 
va materiallar yetkazib berishdan voz kechishga majburlash, yetakchi 
mutaxassislarni og’dirib olish, narxni keskin pasaytirish g’irrom raqobatning oddiy 
usullaridir. 
Halol raqobat-raqobat kurashida jamiyat tomonidan tan olingan iqtisodiy 
usullarni qoilash, o’zining maqsad va manfaatlariga erishishda umumjamiyat 
manfaatlariga zid keluvchi holatlarni qo’llamaslik kabi qoidalarga asoslanadi. 
Shu o’rinda halol raqobatning quyidagi belgilarini ham ko’rsatib o’tish maqsadga 
muvofiq hisoblanadi: 
- qalbaki bellashuv, majburiy safarbarlikni tan olmaydi; 
- boqimandalik, befarqlik, yuzakichilik, ko’zbo’yamachilik kabi salbiy 
holatlarga barham beradi; 
- qarindosh-urug’chilikni, 
oshna-og’aynigarchilikni, 
tanish-bilishlikni, 
ma’muriy-buyruqbozlikni tan olmaydi. 
tuzilmalar rivojlanib borishi bilan ular o’rtasidagi raqobatning shakllari ham turli ko’rinishlarda namoyon bo’lib bormoqda. Jumladan, turli monopollashuv darajasidagi tuzilmalar o’rtasida mavjud bo’lishiga ko’ra quyidagi raqobat turlarini ajratib ko’rsatish mumkin: 1) monopollashmagan korxonalar o’rtasidagi raqobat; 2) monopoliyalar hamda monopolistik birlashmalarga kirmagan ishlab chiqaruvchilar o’rtasidagi raqobat; 3) turli monopoliyalar o’rtasidagi raqobat; 4) monopolistik birlashmalar ichidagi raqobat. Shuningdek, iqtisodiy adabiyotlarda g’irrom va halol raqobatlashuv usullari ham ajratib ko’rsatiladi. Raqobatlashuvning noan’anaviy, jamiyat tomonidan e’tirof etilmagan, ijtimoiy ahloq qoidalari doirasidan chetga chiquvchi, noiqtisodiy (ya’ni, jismoniy kuch ishlatish, majburlash, raqiblarning obro’siga putur yetkazish va h.k.) usullaridan foydalanish g’irrom raqobat deb yuritiladi. G'irrom raqobat orqali firmalar o’z raqiblarining tarmoqqa kirib kelishini tajovuzkorona va shafqatsiz bartaraf qilishi mumkin. Banklarni, moddiy resurs ta’minotchilarini kredit va materiallar yetkazib berishdan voz kechishga majburlash, yetakchi mutaxassislarni og’dirib olish, narxni keskin pasaytirish g’irrom raqobatning oddiy usullaridir. Halol raqobat-raqobat kurashida jamiyat tomonidan tan olingan iqtisodiy usullarni qoilash, o’zining maqsad va manfaatlariga erishishda umumjamiyat manfaatlariga zid keluvchi holatlarni qo’llamaslik kabi qoidalarga asoslanadi. Shu o’rinda halol raqobatning quyidagi belgilarini ham ko’rsatib o’tish maqsadga muvofiq hisoblanadi: - qalbaki bellashuv, majburiy safarbarlikni tan olmaydi; - boqimandalik, befarqlik, yuzakichilik, ko’zbo’yamachilik kabi salbiy holatlarga barham beradi; - qarindosh-urug’chilikni, oshna-og’aynigarchilikni, tanish-bilishlikni, ma’muriy-buyruqbozlikni tan olmaydi.
 
 
Raqobat kurashining ikki usuli farqlanadi: narx vositasidagi raqobat va narxsiz 
raqobat. 
Nafx vositasida raqobatlashuvda kurashning asosiy usuli bo’lib ishlab 
chiqaruvchilarning o’z tovarlari narxini boshqa ishlab chiqaruvchilarning shunday 
mahsulotlari narxiga nisbatan pasaytirishi hisoblanadi. Uning asosiy va eng ko’p 
qoilaniladigan ko’rinishi - «narxlar jangi» deb ataladiki, bunda yirik ishlab 
chiqaruvchilar raqiblarini tarmoqdan siqib chiqarish uchun narxni vaqti-vaqti bilan 
yoki uzoq muddat pasaytirib turadi. Bu usulni qoilash uchun ishlab chiqaruvchi 
boshqa raqiblariga qaraganda unumliroq texnologiyani kiritishi, malakaliroq 
ishchilarni yollashi va ishlab chiqarishni yaxshiroq tashkil qilishi kerak boladi. 
Faqat shundagina uning tovarining individual qiymati bozor qiymatidan past bolib, 
mazkur tovar narxini pasaytirish imkonini beradi. 
Narx vositasida raqobatlashish usullaridan biri - demping narxlarni 
qoilashdir. Bunda milliy ishlab chiqaruvchilar o'zlarining tovarlarini boshqa 
mamlakatlarga ichki bozordagi narxlardan, ayrim hollarda tannarxidan ham past 
bolgan narxlarda sotadi. Shu orqali ular ichki bozorda narxlarning barqarorligiga 
erishish mamlakatdagi ortiqcha mahsulotni yo’qotish, yangi bozorlarga kirib olish 
va unda o’zlarining iqtisodiy mavqeini mustahkamlashga harakat qiladi. 
Ayrim hollarda narx yordamida raqobatlashishning belgilangan narxlardan 
chegirma qilish, asosiy xarid qilingan tovarlarga boshqa tovarlarini qo’shib berish, 
muayyaix hollarda imtiyozli narxlarni belgilash kabi usullaridan ham foydalaniladi. 
Raqobat kurashining zamonaviy shakllari: mahsulot sifatini oshirish, 
mahsulotni yangilash, xizmat sifati, reklama, servis, marketing va h.k. 
Hozirgi davrda bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda narx yordamida 
raqobat qilish o’z o’miga ega emas, chunki ishlab chiqaruvchilardan birining o’z 
mahsuloti narxini pasaytirishi uning raqobatchilarining ham shunday harakat 
qilishiga olib keladi. Natijada firmalarning bozordagi mavqei o’zgarmay, faqat 
tarmoq bo’yicha foyda hajmini kamaytiradi. 
Narxsiz raqobat shu bilan tavsiflanadiki, bunda raqobat kurashining 
asosiy omili tovarlarning narxi emas, balki uning sifati, servis xizmat 
Raqobat kurashining ikki usuli farqlanadi: narx vositasidagi raqobat va narxsiz raqobat. Nafx vositasida raqobatlashuvda kurashning asosiy usuli bo’lib ishlab chiqaruvchilarning o’z tovarlari narxini boshqa ishlab chiqaruvchilarning shunday mahsulotlari narxiga nisbatan pasaytirishi hisoblanadi. Uning asosiy va eng ko’p qoilaniladigan ko’rinishi - «narxlar jangi» deb ataladiki, bunda yirik ishlab chiqaruvchilar raqiblarini tarmoqdan siqib chiqarish uchun narxni vaqti-vaqti bilan yoki uzoq muddat pasaytirib turadi. Bu usulni qoilash uchun ishlab chiqaruvchi boshqa raqiblariga qaraganda unumliroq texnologiyani kiritishi, malakaliroq ishchilarni yollashi va ishlab chiqarishni yaxshiroq tashkil qilishi kerak boladi. Faqat shundagina uning tovarining individual qiymati bozor qiymatidan past bolib, mazkur tovar narxini pasaytirish imkonini beradi. Narx vositasida raqobatlashish usullaridan biri - demping narxlarni qoilashdir. Bunda milliy ishlab chiqaruvchilar o'zlarining tovarlarini boshqa mamlakatlarga ichki bozordagi narxlardan, ayrim hollarda tannarxidan ham past bolgan narxlarda sotadi. Shu orqali ular ichki bozorda narxlarning barqarorligiga erishish mamlakatdagi ortiqcha mahsulotni yo’qotish, yangi bozorlarga kirib olish va unda o’zlarining iqtisodiy mavqeini mustahkamlashga harakat qiladi. Ayrim hollarda narx yordamida raqobatlashishning belgilangan narxlardan chegirma qilish, asosiy xarid qilingan tovarlarga boshqa tovarlarini qo’shib berish, muayyaix hollarda imtiyozli narxlarni belgilash kabi usullaridan ham foydalaniladi. Raqobat kurashining zamonaviy shakllari: mahsulot sifatini oshirish, mahsulotni yangilash, xizmat sifati, reklama, servis, marketing va h.k. Hozirgi davrda bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda narx yordamida raqobat qilish o’z o’miga ega emas, chunki ishlab chiqaruvchilardan birining o’z mahsuloti narxini pasaytirishi uning raqobatchilarining ham shunday harakat qilishiga olib keladi. Natijada firmalarning bozordagi mavqei o’zgarmay, faqat tarmoq bo’yicha foyda hajmini kamaytiradi. Narxsiz raqobat shu bilan tavsiflanadiki, bunda raqobat kurashining asosiy omili tovarlarning narxi emas, balki uning sifati, servis xizmat
 
 
ko’rsatish, ishlab chiqaruvchi firmaning obro’- e’tibori hisoblanadi. 
Narxsiz raqobat bilan bir vaqtda yashirin narx yordamidagi raqobat ham 
bo’lishi mumkin. Bunday holatda yangi tovarlar sifatining oshishi va iste’mol 
xususiyatlarining yaxshilanishi ular narxlarining oshishiga qaraganda tez ro’y 
beradi. Hozirgi davrda bir turdagi mahsulotlarning ko’payishi ularni sotishni 
rag’batlantiruvchi reklama, tovar belgilari va fabrika muhrlaridan foydalanishni 
keltirib chiqarmoqda. Iste’mol bozorlarida qo’shimcha xizmat ko’rsatish orqali 
xaridorlarni o’ziga jalb qilish keng tarqalmoqda. 
Narxsiz raqobatning tovar sifatini tabaqalashtirish kabi usuli ham mavjudki, 
bunda tovarlar bir xildagi ehtiyojni qondirishi va bir turga mansub bo’lishi, lekin 
turli-turiian iste’mol xossalariga ega bo’lishi mumkin. 
Tovarlar talabga nisbatan ortiqcha bo’lgan sharoitda ishlab chiqaruvchilar 
tovarlarini kreditga sotish usulidan foydalanib raqiblaridan ustun kelishlari mumkin. 
Bunda dastlab, tovar narxining faqat bir qismi to’lanadi, uning qolgan qismi esa 
shartnomada kelishilgan aniq muddatlarda to’lanadi. 
Fan-texnika 
taraqqiyoti 
avj 
olgan 
hozirgi 
sharoitda, 
texnika 
va 
texnologiyaning eng yangi yutuqlari ustidan nazorat   qilish uchun kurash 
raqobatning asosiy usullaridan biriga aylanib bormoqda. Bundan tashqari, ishlab 
chiqaruvchi korxonalar xaridorlarni jalb qilish maqsadida uzoq muddat 
foydalaniladigan iste’mol tovarlariga kafolatli va kafolatdan keyingi xizmat 
ko’rsatishni amalga oshirmoqdalar. Masalan kompyuter ishlab chiqaruvchi firma o’z 
mahsulotini shunchaki sotish bilan cheklanmasdan, balki uni o’rnatib berish, kor­ 
xona xodimlarini kompyuterdan foydalanishga o’rgatish, kafolatlangan muddatda 
va undan keyingi davrda ta’mir ishlarini bajarish, texnikaviy xizmat ko’rsatish 
kabilarni ham amalga oshiradi; mahsulot xossa va olchamlarini buyurtmachi 
ehtiyojlariga yaqinlashtiradi. 
Narxsiz raqobat usullari ichida marketing muhim ahamiyatga ega bo’lib, u 
mahsulot ishlab chiqarish va sotish jarayonini talabga moslashtiruvchi tadbirlar 
tizimidan iborat. Bozor iqtisodiyoti sharoitida talabni yaxshi o’rgangan va 
iste’molchilar ehtiyojlarini to’laroq qondira oladigan korxonalar har doim raqobat 
ko’rsatish, ishlab chiqaruvchi firmaning obro’- e’tibori hisoblanadi. Narxsiz raqobat bilan bir vaqtda yashirin narx yordamidagi raqobat ham bo’lishi mumkin. Bunday holatda yangi tovarlar sifatining oshishi va iste’mol xususiyatlarining yaxshilanishi ular narxlarining oshishiga qaraganda tez ro’y beradi. Hozirgi davrda bir turdagi mahsulotlarning ko’payishi ularni sotishni rag’batlantiruvchi reklama, tovar belgilari va fabrika muhrlaridan foydalanishni keltirib chiqarmoqda. Iste’mol bozorlarida qo’shimcha xizmat ko’rsatish orqali xaridorlarni o’ziga jalb qilish keng tarqalmoqda. Narxsiz raqobatning tovar sifatini tabaqalashtirish kabi usuli ham mavjudki, bunda tovarlar bir xildagi ehtiyojni qondirishi va bir turga mansub bo’lishi, lekin turli-turiian iste’mol xossalariga ega bo’lishi mumkin. Tovarlar talabga nisbatan ortiqcha bo’lgan sharoitda ishlab chiqaruvchilar tovarlarini kreditga sotish usulidan foydalanib raqiblaridan ustun kelishlari mumkin. Bunda dastlab, tovar narxining faqat bir qismi to’lanadi, uning qolgan qismi esa shartnomada kelishilgan aniq muddatlarda to’lanadi. Fan-texnika taraqqiyoti avj olgan hozirgi sharoitda, texnika va texnologiyaning eng yangi yutuqlari ustidan nazorat qilish uchun kurash raqobatning asosiy usullaridan biriga aylanib bormoqda. Bundan tashqari, ishlab chiqaruvchi korxonalar xaridorlarni jalb qilish maqsadida uzoq muddat foydalaniladigan iste’mol tovarlariga kafolatli va kafolatdan keyingi xizmat ko’rsatishni amalga oshirmoqdalar. Masalan kompyuter ishlab chiqaruvchi firma o’z mahsulotini shunchaki sotish bilan cheklanmasdan, balki uni o’rnatib berish, kor­ xona xodimlarini kompyuterdan foydalanishga o’rgatish, kafolatlangan muddatda va undan keyingi davrda ta’mir ishlarini bajarish, texnikaviy xizmat ko’rsatish kabilarni ham amalga oshiradi; mahsulot xossa va olchamlarini buyurtmachi ehtiyojlariga yaqinlashtiradi. Narxsiz raqobat usullari ichida marketing muhim ahamiyatga ega bo’lib, u mahsulot ishlab chiqarish va sotish jarayonini talabga moslashtiruvchi tadbirlar tizimidan iborat. Bozor iqtisodiyoti sharoitida talabni yaxshi o’rgangan va iste’molchilar ehtiyojlarini to’laroq qondira oladigan korxonalar har doim raqobat
 
 
kurashida yutib chiqadi. 
Yirik ishlab chiqaruvchilar bozordagi vaziyatni o’zgartirish uchun o’zlarining 
ishlab 
chiqarish 
quwatlaridan 
foydalanishni 
kamaytirib 
tovar 
taklifini 
qisqartiradilar. Shu sababli iqtisodiy beqarorlik davrlarida ham narx barqarorligicha 
qolaveradi. Shunday qilib, monopoliyalar hukmron bo’lgan sharoitda narxsiz 
raqobat muhim o’rin tutadi. Buning sababi shundaki, birinchidan, monopoliyalar 
tovar sifatini oshirish, iste’molchilarga xizmat ko’rsatishni yaxshilash yo’li bilan 
sotiladigan tovar hajmini ko’paytirishi mumkin. Ikkinchidan, ular moliyaviy 
jihatdan kuchli bo’lganligi sababli mahsulotini yangilash, ishlab chiqarishni qayta 
jihozlash va reklamaga zarur bo’lgan mablag’ni sarflay oladilar. 
Monopoliyaning mohiyati va uning vujudga kelishi sabablari. Ishlab chiqarish 
va kapitalning to’planishi va markazlashuvi. Monopoliyalarning turlari: sof 
monopoliya, oligopoliya, monopsoniya. Tabiiy monopoliyalar. Legal va sunʼiy 
monopoliyalar. 
Iqtisodiyotda bozor mexanizmining samarali amal qilishi va raqobat 
muhitining ta’minlanishi monopoliyalar, ularning kelib chiqish sabablari va amal 
qilish xususiyatlarini ко‘rib chiqishni taqozo etadi. Monopoliya tushunchasiga turli 
o’quv adabiyotlarida turlicha ta’rif beriladi. Jumladan, ba’zi o’rinlarda uni «davlat, 
korxonalar, tashkilotlar, sotuvchilarning qandaydir xo’jalik faoliyatini amalga 
oshirish- dagi mutlaq huquqi» sifatida qaralsa, boshqa holatlarda «faoliyatning u 
yoki bu sohasida shaxs yoki kishilar guruhining har qanday (ba’zi adabiyotlarda - 
yakka) hukmronlik holati» deb ta’riflanadi. Bu ta’riflardagi monopoliyaning 
«mutlaq huquq» yoki «har qanday yoki yakka hukmronlik holati» kabi tavsiflari 
uning mohiyatini aniq yoritib berolmasligi sababli, uni quyidagicha  ta ’riflash 
o ‘rinli deb hisoblaymiz: monopoliya - monopol yuqori narxlarni o’rnatish 
hamda monopol yuqori foyda olish maqsadida tarmoqlar, bozorlar va yaxlit 
makroiqtisodiyot ustidan hukmronlikni amalga oshiruvchi yirik korxonalar 
(firma, korporatsiyalar) ning birlashmalari. 
«Monopoliya» atamasining kelib chiqishi bozorga oid tushunchalardan (ya’ni, 
grekcha «monoc» - yagona, bitta va «poleo» - sotaman) tarkib topsada, biroq uning 
kurashida yutib chiqadi. Yirik ishlab chiqaruvchilar bozordagi vaziyatni o’zgartirish uchun o’zlarining ishlab chiqarish quwatlaridan foydalanishni kamaytirib tovar taklifini qisqartiradilar. Shu sababli iqtisodiy beqarorlik davrlarida ham narx barqarorligicha qolaveradi. Shunday qilib, monopoliyalar hukmron bo’lgan sharoitda narxsiz raqobat muhim o’rin tutadi. Buning sababi shundaki, birinchidan, monopoliyalar tovar sifatini oshirish, iste’molchilarga xizmat ko’rsatishni yaxshilash yo’li bilan sotiladigan tovar hajmini ko’paytirishi mumkin. Ikkinchidan, ular moliyaviy jihatdan kuchli bo’lganligi sababli mahsulotini yangilash, ishlab chiqarishni qayta jihozlash va reklamaga zarur bo’lgan mablag’ni sarflay oladilar. Monopoliyaning mohiyati va uning vujudga kelishi sabablari. Ishlab chiqarish va kapitalning to’planishi va markazlashuvi. Monopoliyalarning turlari: sof monopoliya, oligopoliya, monopsoniya. Tabiiy monopoliyalar. Legal va sunʼiy monopoliyalar. Iqtisodiyotda bozor mexanizmining samarali amal qilishi va raqobat muhitining ta’minlanishi monopoliyalar, ularning kelib chiqish sabablari va amal qilish xususiyatlarini ко‘rib chiqishni taqozo etadi. Monopoliya tushunchasiga turli o’quv adabiyotlarida turlicha ta’rif beriladi. Jumladan, ba’zi o’rinlarda uni «davlat, korxonalar, tashkilotlar, sotuvchilarning qandaydir xo’jalik faoliyatini amalga oshirish- dagi mutlaq huquqi» sifatida qaralsa, boshqa holatlarda «faoliyatning u yoki bu sohasida shaxs yoki kishilar guruhining har qanday (ba’zi adabiyotlarda - yakka) hukmronlik holati» deb ta’riflanadi. Bu ta’riflardagi monopoliyaning «mutlaq huquq» yoki «har qanday yoki yakka hukmronlik holati» kabi tavsiflari uning mohiyatini aniq yoritib berolmasligi sababli, uni quyidagicha ta ’riflash o ‘rinli deb hisoblaymiz: monopoliya - monopol yuqori narxlarni o’rnatish hamda monopol yuqori foyda olish maqsadida tarmoqlar, bozorlar va yaxlit makroiqtisodiyot ustidan hukmronlikni amalga oshiruvchi yirik korxonalar (firma, korporatsiyalar) ning birlashmalari. «Monopoliya» atamasining kelib chiqishi bozorga oid tushunchalardan (ya’ni, grekcha «monoc» - yagona, bitta va «poleo» - sotaman) tarkib topsada, biroq uning
 
 
iqtisodiy asoslari aslida ishlab chiqarishga borib taqaladi. 
Monopoliyalar vujudga kelishining moddiy asosi ishlab chiqarishning 
to’planishi hisoblanadi. Ishlab chiqarishning to’planishi ishlab chiqarish 
vositalari, ishchi kuchi hamda mahsulot ishlab chiqarish hajmining yirik 
korxonalarda to’planishini namoyon etadi. Ishlab chiqarish to’planishining 
asosiy sababi bo’lib olinayotgan foyda hajmining ko’payishi hisoblanadi. Foydani 
muntazam ravishda ko’paytirib borish maqsadida tadbirkor olingan qo’shimcha 
mahsulot (foyda)ning bir qismini kapitallashtiradi, ya’ni unga qo’shimcha ishlab 
chiqarish vositalari va ishchi kuchi sotib oladi. Bu esa ba’zi bir korxonalarning 
o’sishi hamda ishlab chiqarish miqyoslarining kengayishiga olib keladi. Shu bilan 
birga raqobat amaldagi kapitallarning ixtiyoriy yoki majburiy birlashtirish, 
markazlashtirish tendensiyasini keltirib chiqaradi. Shunday qilib, ishlab chiqarish 
to’planishining moddiy asosi bo’lib kapitalning to’planishi va markazlashuvi hisob­ 
lanadi. 
Kapitalning to’planishi-bu qo’shimcha qiymatning bir qismini jamg’arish 
(kapitallashtirish) natijasida kapital hajmining oshishidir. Bu jarayon quyidagi 
ko’rsatkichlar orqali tavsiflanadi: korxonadagi ishlovchilar soni, korxonaning 
ishlab chiqarish quwati, 
qayta ishlanayotgan xomashyo miqdori, tovar aylanmasi hajmi, foyda hajmi. 
Kapitalning to’planishi kapitalning markazlashuvi jarayoni bilan yanada to’ldiriladi. 
Kapitalning markazlashuvi-bu bir kapital tomonidan boshqa birining qo’shib 
olinishi yoki bir qancha mustaqil kapitallarning aksiyadorlik jamiyati shaklida 
ixtiyoriy birlashishi orqali kapital hajmining o’sishidir. 
Ishlab chiqarishning gorizontal va vertikal to’planishi farqlanadi. 
Ishlab chiqarishning gorizontal to’planishi-bu milliy iqtsodiyotning 
ma’Ium tarmog’i doirasidagi korxona va firmalarning yiriklashuvidir. U erkin 
raqobat davri, shuningdek, XX asrning boshlarida ishlab chiqarish to’planishining 
asosiy shakli sifatida maydonga tushgan edi. 
iqtisodiy asoslari aslida ishlab chiqarishga borib taqaladi. Monopoliyalar vujudga kelishining moddiy asosi ishlab chiqarishning to’planishi hisoblanadi. Ishlab chiqarishning to’planishi ishlab chiqarish vositalari, ishchi kuchi hamda mahsulot ishlab chiqarish hajmining yirik korxonalarda to’planishini namoyon etadi. Ishlab chiqarish to’planishining asosiy sababi bo’lib olinayotgan foyda hajmining ko’payishi hisoblanadi. Foydani muntazam ravishda ko’paytirib borish maqsadida tadbirkor olingan qo’shimcha mahsulot (foyda)ning bir qismini kapitallashtiradi, ya’ni unga qo’shimcha ishlab chiqarish vositalari va ishchi kuchi sotib oladi. Bu esa ba’zi bir korxonalarning o’sishi hamda ishlab chiqarish miqyoslarining kengayishiga olib keladi. Shu bilan birga raqobat amaldagi kapitallarning ixtiyoriy yoki majburiy birlashtirish, markazlashtirish tendensiyasini keltirib chiqaradi. Shunday qilib, ishlab chiqarish to’planishining moddiy asosi bo’lib kapitalning to’planishi va markazlashuvi hisob­ lanadi. Kapitalning to’planishi-bu qo’shimcha qiymatning bir qismini jamg’arish (kapitallashtirish) natijasida kapital hajmining oshishidir. Bu jarayon quyidagi ko’rsatkichlar orqali tavsiflanadi: korxonadagi ishlovchilar soni, korxonaning ishlab chiqarish quwati, qayta ishlanayotgan xomashyo miqdori, tovar aylanmasi hajmi, foyda hajmi. Kapitalning to’planishi kapitalning markazlashuvi jarayoni bilan yanada to’ldiriladi. Kapitalning markazlashuvi-bu bir kapital tomonidan boshqa birining qo’shib olinishi yoki bir qancha mustaqil kapitallarning aksiyadorlik jamiyati shaklida ixtiyoriy birlashishi orqali kapital hajmining o’sishidir. Ishlab chiqarishning gorizontal va vertikal to’planishi farqlanadi. Ishlab chiqarishning gorizontal to’planishi-bu milliy iqtsodiyotning ma’Ium tarmog’i doirasidagi korxona va firmalarning yiriklashuvidir. U erkin raqobat davri, shuningdek, XX asrning boshlarida ishlab chiqarish to’planishining asosiy shakli sifatida maydonga tushgan edi.
 
 
Ishlab chiqarishning vertikal to’planishi-bu milliy iqtisodiyotdagi bir 
necha 
o’zaro 
bog’liq 
tarmoqlarda 
mahsulot 
ishlab 
chiqarishning 
to’planishidir. U ilmiy-texnika inqilobi sharoitlarida keng rivojlandi. 
Ishlab chiqarishning to ‘planishi o’z rivojining ma’lum darajasida 
monopoliyalarning paydo bolishiga olib keladi. Ishlab chiqarishning to’planishi 
hamda monopoliyalarning paydo bo’lishi o’rtasidagi ichki aloqalar quyidagilarda 
namoyon bo’ladi: 
1) tarmoqlarda bir necha yirik korxonalarning hukmron mavqega ega bo’lishi 
ularning bir-biri bilan kelishuviga hamda monopolistik birlashmalar tuzishiga 
imkon yaratadi; 
2) yirik korxonalar o’rtasidagi raqobat juda qaltis bo’lib, ular uchun katta 
miqyosdagi yo’qotishlarga olib kelishi mumkin. Shunga ko’ra, raqobatni cheklash, 
tovabarga yuqori narxlar belgilash va yuqori foyda olish uchun yirik ishlab 
chiqaruvchilarning monopolistik ittifoqlarga birlashishi lozim boladi. 
Monopoliyalarning vujudga kelishida ishlab chiqarishning to’planishidan 
tashqari yana bir qator omillar ta’sir ko’rsatadi: 
1) davlatning proteksionistik bojxona siyosati. U chet eldagi raqobatchilarning 
ichki bozorga kirish imkoniyatini yo’qotib, monopoliyalarning paydo bo’lishiga 
sharoit yaratadi; 
2) banklarning 
faoliyati 
va 
moliyaviy 
siyosati. 
Banklar 
sanoat 
monopoliyalarining jadal o’sishiga imkon beradi. 
Monopoliyalarning mohiyatini ochib berishda uning turlarini ko’rib chiqish 
muhim ahamiyat kasb etadi. Monopoliyalarning turlarini bir necha mezonlarga 
ko’ra ajratish mumkin. 
1. 
Bozorni qamrab olish darajasiga ko’ra: sof monopoliya, oligopoliya va 
monopsoniya. 
Sof monopoliya - tarmoqdagi yagona ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchining 
narx va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi yakkahukmronlik holati 
hisoblanadi. O’zbekistonda sof monopoliyalar sifatida «O’zbekiston havo yollari» 
DAK, «O’zbekiston temir yoilari» DAK, Toshkent aviatsiya ishlab chiqarish 
Ishlab chiqarishning vertikal to’planishi-bu milliy iqtisodiyotdagi bir necha o’zaro bog’liq tarmoqlarda mahsulot ishlab chiqarishning to’planishidir. U ilmiy-texnika inqilobi sharoitlarida keng rivojlandi. Ishlab chiqarishning to ‘planishi o’z rivojining ma’lum darajasida monopoliyalarning paydo bolishiga olib keladi. Ishlab chiqarishning to’planishi hamda monopoliyalarning paydo bo’lishi o’rtasidagi ichki aloqalar quyidagilarda namoyon bo’ladi: 1) tarmoqlarda bir necha yirik korxonalarning hukmron mavqega ega bo’lishi ularning bir-biri bilan kelishuviga hamda monopolistik birlashmalar tuzishiga imkon yaratadi; 2) yirik korxonalar o’rtasidagi raqobat juda qaltis bo’lib, ular uchun katta miqyosdagi yo’qotishlarga olib kelishi mumkin. Shunga ko’ra, raqobatni cheklash, tovabarga yuqori narxlar belgilash va yuqori foyda olish uchun yirik ishlab chiqaruvchilarning monopolistik ittifoqlarga birlashishi lozim boladi. Monopoliyalarning vujudga kelishida ishlab chiqarishning to’planishidan tashqari yana bir qator omillar ta’sir ko’rsatadi: 1) davlatning proteksionistik bojxona siyosati. U chet eldagi raqobatchilarning ichki bozorga kirish imkoniyatini yo’qotib, monopoliyalarning paydo bo’lishiga sharoit yaratadi; 2) banklarning faoliyati va moliyaviy siyosati. Banklar sanoat monopoliyalarining jadal o’sishiga imkon beradi. Monopoliyalarning mohiyatini ochib berishda uning turlarini ko’rib chiqish muhim ahamiyat kasb etadi. Monopoliyalarning turlarini bir necha mezonlarga ko’ra ajratish mumkin. 1. Bozorni qamrab olish darajasiga ko’ra: sof monopoliya, oligopoliya va monopsoniya. Sof monopoliya - tarmoqdagi yagona ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchining narx va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi yakkahukmronlik holati hisoblanadi. O’zbekistonda sof monopoliyalar sifatida «O’zbekiston havo yollari» DAK, «O’zbekiston temir yoilari» DAK, Toshkent aviatsiya ishlab chiqarish
 
 
birlashmasini misol keltirish mumkin. Darhaqiqat, ular o’z tarmoqlaridagi tegishli 
faoliyatlarning yagona ishlab chiqaruvchisi va xizmat ko’rsatuvchisi hisoblanadilar. 
Shuningdek, ba’zi hollarda tarmoqdagi monopolist ishlab chiqaruvchilar sonining 
ko’payib borishi monopolistik raqobat holatining vujudga kelishiga sabab boladi. 
“Ta’kidlash joizki, taraqqiyotimizning hozirgi bosqichida faqat uglevodorod 
xomashyosi, qimmatbaho va rangli metallar, uran xomashyosini qazib oladigan va 
qayta ishlaydigan korxonalarni, shuningdek, tabiiy monopoliyalarning strategik 
infratuzilma tarmoqlarini-temir va avtomobil yo’llari, aviatashuvlar, elektr energiya 
ishlab chiqarish, elektr va kommunal tarmoqlarini to’g’ridan-to’g’ri davlat 
boshqaruvida saqlab qolish maqsadga muvofiq, deb topildi”/ 
Monopolistik raqobat - tarmoqdagi ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar 
soni ko’p hamda ular o’rtasida ma’lum darajada raqobat mavjud bo’lgan, 
biroq har bir ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchi o’z tovar yoki xizmatining 
alohida, maxsus xususiyatlari mavjudligi sababli ularning narxi va ishlab 
chiqarish hajmini belgilashdagi ma’lum darajada hukmronlik holati 
hisoblanadi. 
Bunga misol tariqasida ko’plab mebel, kiyim-kechak turlari, kir yuvish 
vositalari, mineral ichimliklari va boshqa mahsulotlar ishlab chiqaruvchilarini 
keltirish mumkin. 
Oligopoliya-tarmoqdagi bir necha yirik ishlab 
chiqaruvchi yoki 
sotuvchining narx va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi hukmronlik holati 
hisoblanadi. Oligopolist ishlab chiqaruvchilarga O’zbekistonda sement (asosan 
Bekobod, Quvasoy, Ohangaron, Navoiy shaharlarida joylashgan), ko’mir (Angren 
shahri, Surxon- daryo viloyatining Sariosiyo (Sharg’un) va Boysun (To’da) tuman- 
larida joylashgan) ishlab chiqarishni misol keltirish mumkin. 
Monopsoniya - tarmoqdagi ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni juda 
ko’p bo’lib, ular tovar yoki xizmatlarining vagona iste’molchisi yoki xaridori 
mavjud bolgan sharoitdagi yakka-hukmronlik holati hisoblanadi. Misol 
tariqasida dehqon va fermer xo’jaliklari tomonidan yetishtirilayotgan paxta tolasi va 
ularni shartnoma asosida “O’zpaxtasanoateksport” xolding kompaniyasi tarki- bida 
birlashmasini misol keltirish mumkin. Darhaqiqat, ular o’z tarmoqlaridagi tegishli faoliyatlarning yagona ishlab chiqaruvchisi va xizmat ko’rsatuvchisi hisoblanadilar. Shuningdek, ba’zi hollarda tarmoqdagi monopolist ishlab chiqaruvchilar sonining ko’payib borishi monopolistik raqobat holatining vujudga kelishiga sabab boladi. “Ta’kidlash joizki, taraqqiyotimizning hozirgi bosqichida faqat uglevodorod xomashyosi, qimmatbaho va rangli metallar, uran xomashyosini qazib oladigan va qayta ishlaydigan korxonalarni, shuningdek, tabiiy monopoliyalarning strategik infratuzilma tarmoqlarini-temir va avtomobil yo’llari, aviatashuvlar, elektr energiya ishlab chiqarish, elektr va kommunal tarmoqlarini to’g’ridan-to’g’ri davlat boshqaruvida saqlab qolish maqsadga muvofiq, deb topildi”/ Monopolistik raqobat - tarmoqdagi ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni ko’p hamda ular o’rtasida ma’lum darajada raqobat mavjud bo’lgan, biroq har bir ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchi o’z tovar yoki xizmatining alohida, maxsus xususiyatlari mavjudligi sababli ularning narxi va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi ma’lum darajada hukmronlik holati hisoblanadi. Bunga misol tariqasida ko’plab mebel, kiyim-kechak turlari, kir yuvish vositalari, mineral ichimliklari va boshqa mahsulotlar ishlab chiqaruvchilarini keltirish mumkin. Oligopoliya-tarmoqdagi bir necha yirik ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchining narx va ishlab chiqarish hajmini belgilashdagi hukmronlik holati hisoblanadi. Oligopolist ishlab chiqaruvchilarga O’zbekistonda sement (asosan Bekobod, Quvasoy, Ohangaron, Navoiy shaharlarida joylashgan), ko’mir (Angren shahri, Surxon- daryo viloyatining Sariosiyo (Sharg’un) va Boysun (To’da) tuman- larida joylashgan) ishlab chiqarishni misol keltirish mumkin. Monopsoniya - tarmoqdagi ishlab chiqaruvchi yoki sotuvchilar soni juda ko’p bo’lib, ular tovar yoki xizmatlarining vagona iste’molchisi yoki xaridori mavjud bolgan sharoitdagi yakka-hukmronlik holati hisoblanadi. Misol tariqasida dehqon va fermer xo’jaliklari tomonidan yetishtirilayotgan paxta tolasi va ularni shartnoma asosida “O’zpaxtasanoateksport” xolding kompaniyasi tarki- bida
 
 
paxta xomashyosini qabul qilish va qayta ishlashni tashkil qilish bo’yicha 
“O’zpaxtasanoat” aksiyadorlikjamiyati va uning hududiy filiallariga sotishini 
keltirishimiz mumkin. Bunda paxta yetishtiruvchilar tarmoqda cheksiz va ular 
tomonidan yetishtirilgan paxta xom-ashyosini 
faqatgina 
“O’zpaxtasanoat” 
aksiyadorlik jamiyatiga sotishadi. 
2. Monopoliyaning vujudga kelishi sababi va tavsifiga ko’ra: 
tabiiy monopoliya, legal monopoliya, sun’iy monopoliya farqlanadi. Tabiiy 
monopoliya tarkibiga kamyob va ishlab chiqarishning erkin tarzda takror hosil 
qilib bolmaydigan unsurlari (masalan, nodir metallar, foydali qazilmalar va h.k.)ga 
ega bo’lgan mulkdorlar va xo'jalik tashkilotlari kiradi. Shuningdek, mazkur 
monopoliya tarkibiga o’ziga xos texnologiyaning qollanishi sababli raqobatni 
rivojlantirib bolmaydigan ba’zi bir tarmoqlar va ishlab chiqarish turlari ham 
kiritiladi. 
Tabiiy monopoliya - korxonaning texnologik xususiyatlari sababli 
mahsulotga bolgan talabni qondirish raqobat mavjud bolmagan sharoitda 
samaraliroq amalga oshiriluvchi tovar bozorining holati. Bunday samaradorlik 
ishlab chiqarish hajmining ko’payib borishi bilan tovar birligiga to’g’ri keluvchi 
xarajatlarning sezilarli darajada pasayib borishida namoyon bo’ladi. Shu bilan birga, 
tabiiy monopoliya subyektlari tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlar iste’molini 
boshqa turdagi mahsulotlar bilan almashtirib bo’lmaydi. 2017-yil boshida har biri 
10 turdagi mahsulotni ishlab chiqaradigan 151 tabiiy monopoliya subyektlari 
mavjud. 
Legal (qonuniy) monopoliya - bu qonuniy tarzda tashkil etiluvchi 
monopolistik holat. Ular tarkibiga raqobatdan himoya qiluvchi quyidagi 
monopoliya shakllarini kiritish mumkin: 
1) patent tizimi - bu ixtirochi va mualliflar tomonidan Yaratilgan ixtirolar, 
foydali modellar, sanoat namunalarini tasdiqlovchi hamda ularga mutlaq huquqni 
taqdim etish tizimi. Bu jarayon maxsus guvohnomalar - patentlar orqali amalga 
oshiriladi; 
paxta xomashyosini qabul qilish va qayta ishlashni tashkil qilish bo’yicha “O’zpaxtasanoat” aksiyadorlikjamiyati va uning hududiy filiallariga sotishini keltirishimiz mumkin. Bunda paxta yetishtiruvchilar tarmoqda cheksiz va ular tomonidan yetishtirilgan paxta xom-ashyosini faqatgina “O’zpaxtasanoat” aksiyadorlik jamiyatiga sotishadi. 2. Monopoliyaning vujudga kelishi sababi va tavsifiga ko’ra: tabiiy monopoliya, legal monopoliya, sun’iy monopoliya farqlanadi. Tabiiy monopoliya tarkibiga kamyob va ishlab chiqarishning erkin tarzda takror hosil qilib bolmaydigan unsurlari (masalan, nodir metallar, foydali qazilmalar va h.k.)ga ega bo’lgan mulkdorlar va xo'jalik tashkilotlari kiradi. Shuningdek, mazkur monopoliya tarkibiga o’ziga xos texnologiyaning qollanishi sababli raqobatni rivojlantirib bolmaydigan ba’zi bir tarmoqlar va ishlab chiqarish turlari ham kiritiladi. Tabiiy monopoliya - korxonaning texnologik xususiyatlari sababli mahsulotga bolgan talabni qondirish raqobat mavjud bolmagan sharoitda samaraliroq amalga oshiriluvchi tovar bozorining holati. Bunday samaradorlik ishlab chiqarish hajmining ko’payib borishi bilan tovar birligiga to’g’ri keluvchi xarajatlarning sezilarli darajada pasayib borishida namoyon bo’ladi. Shu bilan birga, tabiiy monopoliya subyektlari tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlar iste’molini boshqa turdagi mahsulotlar bilan almashtirib bo’lmaydi. 2017-yil boshida har biri 10 turdagi mahsulotni ishlab chiqaradigan 151 tabiiy monopoliya subyektlari mavjud. Legal (qonuniy) monopoliya - bu qonuniy tarzda tashkil etiluvchi monopolistik holat. Ular tarkibiga raqobatdan himoya qiluvchi quyidagi monopoliya shakllarini kiritish mumkin: 1) patent tizimi - bu ixtirochi va mualliflar tomonidan Yaratilgan ixtirolar, foydali modellar, sanoat namunalarini tasdiqlovchi hamda ularga mutlaq huquqni taqdim etish tizimi. Bu jarayon maxsus guvohnomalar - patentlar orqali amalga oshiriladi;
 
 
2) mualliflik huquqi - ilmiy, badiiy va san’at asarlari, ijro san’ati 
fonogrammalari, ko’rsatuvlar, efir to’lqini yoki kabel orqali tasvir uzatish kabilarni 
yaratish va ulardan foydalanish munosabatlarini qonuniy tarzda tartibga solish 
shakli. Mualliflik huquqi faqat mualliflar tomonidan o’z mahsulotlarini ma’Ium 
vaqtga yoki butunlay sotish, ulardan nusxa olish va ko’paytirishga ruxsat berish 
imkonini ta’minlaydi; 
3) tovar belgilari - bu savdo belgilari, nishonlari, maxsus ramzlari, nomi va 
boshqalarni ro’yxatga olish, huquqiy jihatdan himoya qilish va ulardan foydalanish 
bo’yicha paydo bo’lgan munosabatlarni qonuniy tarzda tartibga solish shakli. 
Sun’iy monopoliya - monopol foyda olish maqsadida tashkil etiluvchi 
birlashmalarning shartli (tabiiy monopoliyalardan ajratib turish uchun) nomi. 
Sun’iy monopoliya o’z manfaatlari yo’lida bozor muhiti tuzilishini ataylab 
o’zgartiradi, ya’ni: 
- bozorga yangi raqiblarning kirib kelishiga yo’l qo’ymaslik uchun turli 
to’siqlar hosil qiladi (xomashyo va energiya manbalarini egallab oladi; banklarning 
yangi korxonalarga kredit berishini taqiqlashga harakat qiladi va boshqalar); 
- ishlab chiqarishning eng yuksak darajadagi texnologiyasiga erishib, qolgan 
raqiblarining bu darajaga chiqishiga imkon bermaydi; 
- ishlab chiqarish miqyosi samarasidan unumliroq foydalanish imkonini 
beruvchi nisbatan yirik hajmdagi kapitalni qo’llaydi; 
- o’z faoliyatini yuqori darajada reklama qilish orqali boshqa raqobatchilarni 
bozordan siqib chiqarishga harakat qiladi. 
Sun’iy monopoliyalar kartel, sindikat, trest, konsorsium, konsern kabi aniq 
shakllarda namoyon bo’ladi. 
Kartel - bitta sanoat tarmog’idagi bir necha korxonalarning uyushmasi bo’lib, 
uning ishtirokchilari ishlab chiqarish vositalari va mahsulotlariga o’z mulkiy 
egaligini saqlab qoladi, Yaratilgan mahsulotlarni sotish esa kvota, ya’ni mahsulot 
ishlab chiqarish umumiy hajmidagi har bir ishtirokchining ulushi, sotish narxlari, 
2) mualliflik huquqi - ilmiy, badiiy va san’at asarlari, ijro san’ati fonogrammalari, ko’rsatuvlar, efir to’lqini yoki kabel orqali tasvir uzatish kabilarni yaratish va ulardan foydalanish munosabatlarini qonuniy tarzda tartibga solish shakli. Mualliflik huquqi faqat mualliflar tomonidan o’z mahsulotlarini ma’Ium vaqtga yoki butunlay sotish, ulardan nusxa olish va ko’paytirishga ruxsat berish imkonini ta’minlaydi; 3) tovar belgilari - bu savdo belgilari, nishonlari, maxsus ramzlari, nomi va boshqalarni ro’yxatga olish, huquqiy jihatdan himoya qilish va ulardan foydalanish bo’yicha paydo bo’lgan munosabatlarni qonuniy tarzda tartibga solish shakli. Sun’iy monopoliya - monopol foyda olish maqsadida tashkil etiluvchi birlashmalarning shartli (tabiiy monopoliyalardan ajratib turish uchun) nomi. Sun’iy monopoliya o’z manfaatlari yo’lida bozor muhiti tuzilishini ataylab o’zgartiradi, ya’ni: - bozorga yangi raqiblarning kirib kelishiga yo’l qo’ymaslik uchun turli to’siqlar hosil qiladi (xomashyo va energiya manbalarini egallab oladi; banklarning yangi korxonalarga kredit berishini taqiqlashga harakat qiladi va boshqalar); - ishlab chiqarishning eng yuksak darajadagi texnologiyasiga erishib, qolgan raqiblarining bu darajaga chiqishiga imkon bermaydi; - ishlab chiqarish miqyosi samarasidan unumliroq foydalanish imkonini beruvchi nisbatan yirik hajmdagi kapitalni qo’llaydi; - o’z faoliyatini yuqori darajada reklama qilish orqali boshqa raqobatchilarni bozordan siqib chiqarishga harakat qiladi. Sun’iy monopoliyalar kartel, sindikat, trest, konsorsium, konsern kabi aniq shakllarda namoyon bo’ladi. Kartel - bitta sanoat tarmog’idagi bir necha korxonalarning uyushmasi bo’lib, uning ishtirokchilari ishlab chiqarish vositalari va mahsulotlariga o’z mulkiy egaligini saqlab qoladi, Yaratilgan mahsulotlarni sotish esa kvota, ya’ni mahsulot ishlab chiqarish umumiy hajmidagi har bir ishtirokchining ulushi, sotish narxlari,
 
 
bozorlarning bo’lib olinishi va h.k. bo’yicha kelishuv asosida amalga oshiriladi. 
Sindikat - bir turdagi mahsulot ishlab chiqaruvchi bir necha korxonalarning 
birlashmasi. 
Bunda 
ishlab 
chiqarish 
vositalariga 
mulkchilik 
birlashma 
ishtirokchilarining o’zida saqlanib 
qolgani holda, ular tomonidan ishlab 
chiqarilgan mahsulotni sotish maxsus tashkil etilgan yagona savdo tashkiloti orqali 
amalga oshiriladi. 
Trest - ishlab chiqarish vositalari va tayyor mahsulotga birgalikdagi mulkiy 
egalikni ta ’minlovchi ishlab chiqaruvchilarning yuridik shaxs ko’rinishidagi 
birlashmasi. 
Konsorsium - tadbirkorlarning yirik moliyaviy  operatsiyalarini birgalikda 
amalga oshirish maqsadida birlashuvi (masalan, yirik miqyosli loyihalarga juda 
katta miqdorda va uzoq muddatli kredit berish yoki investitsiyalar qo’yish). 
Konsern - rasmiy jihatdan mustaqil bo’lgan, ko’p tarmoqli korxonalar (sanoat, 
savdo, transport va bank kabi turli soha korxonalari) ning majmuini o’z ichiga 
oluvchi birlashma. Odatda bunday birlashma ma’lum ishlab chiqarish faoliyatini 
bosqichma-bosqich ravishda amalga oshirish uchun zarur bo’lgan turli soha korxona 
va tashkilotlaridan tuziladi. Bunda bosh tashkilot qolgan ishtirokchilar faoliyati 
ustidan moliyaviy nazorat olib boradi. Hozirda sun’iy monopoliyalarning sanab 
o’tilgan shakllari orasida konsernlar keng tarqalgan. 
Monopolistik birlashmalar shakllari. Monopoliyalarning afzalliklari va ijtimoiy-
iqtisodiy oqibatlari.Davlatning monopoliyaga qarshi tadbirlari. Rivojlangan 
mamlakatlarda monopoliyaga qarshi siyosat borasidagi tajribalar. 
Monopoliyaga qarshi qonunchilik. 
Monopoliyaning iqtisodiy taraqqiyotga ta’sir qiluvchi ijobiy va salbiy tomoni 
mavjud. Uning ijobiy tomoni asosan quyidagi ikkita jihat orqali namoyon boladi. 
Birinchidan, yuqorida ta’kidlab o’tilganidek,u ma’lum tarmoqlarda nisbatan 
samarali amal qiladi va xarajatlarning tejalishiga olib keladi. Ikkinchidan, 
monopolist bo’lmagan, mayda, raqobatlashuvchi soha korxonalariga nisbatan 
bozorlarning bo’lib olinishi va h.k. bo’yicha kelishuv asosida amalga oshiriladi. Sindikat - bir turdagi mahsulot ishlab chiqaruvchi bir necha korxonalarning birlashmasi. Bunda ishlab chiqarish vositalariga mulkchilik birlashma ishtirokchilarining o’zida saqlanib qolgani holda, ular tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotni sotish maxsus tashkil etilgan yagona savdo tashkiloti orqali amalga oshiriladi. Trest - ishlab chiqarish vositalari va tayyor mahsulotga birgalikdagi mulkiy egalikni ta ’minlovchi ishlab chiqaruvchilarning yuridik shaxs ko’rinishidagi birlashmasi. Konsorsium - tadbirkorlarning yirik moliyaviy operatsiyalarini birgalikda amalga oshirish maqsadida birlashuvi (masalan, yirik miqyosli loyihalarga juda katta miqdorda va uzoq muddatli kredit berish yoki investitsiyalar qo’yish). Konsern - rasmiy jihatdan mustaqil bo’lgan, ko’p tarmoqli korxonalar (sanoat, savdo, transport va bank kabi turli soha korxonalari) ning majmuini o’z ichiga oluvchi birlashma. Odatda bunday birlashma ma’lum ishlab chiqarish faoliyatini bosqichma-bosqich ravishda amalga oshirish uchun zarur bo’lgan turli soha korxona va tashkilotlaridan tuziladi. Bunda bosh tashkilot qolgan ishtirokchilar faoliyati ustidan moliyaviy nazorat olib boradi. Hozirda sun’iy monopoliyalarning sanab o’tilgan shakllari orasida konsernlar keng tarqalgan. Monopolistik birlashmalar shakllari. Monopoliyalarning afzalliklari va ijtimoiy- iqtisodiy oqibatlari.Davlatning monopoliyaga qarshi tadbirlari. Rivojlangan mamlakatlarda monopoliyaga qarshi siyosat borasidagi tajribalar. Monopoliyaga qarshi qonunchilik. Monopoliyaning iqtisodiy taraqqiyotga ta’sir qiluvchi ijobiy va salbiy tomoni mavjud. Uning ijobiy tomoni asosan quyidagi ikkita jihat orqali namoyon boladi. Birinchidan, yuqorida ta’kidlab o’tilganidek,u ma’lum tarmoqlarda nisbatan samarali amal qiladi va xarajatlarning tejalishiga olib keladi. Ikkinchidan, monopolist bo’lmagan, mayda, raqobatlashuvchi soha korxonalariga nisbatan
 
 
monopolistik korxonalarda ishlab chiqarishga ilmiy-texnika taraqqiyoti yutuqlarini 
joriy etish uchun ko’proq rag’bat va imkoniyat mavjud bo’ladi. Chunki, uncha yirik 
bolmagan 
raqobatlashuvchi 
korxonalarning 
odatda 
moliyaviy 
jihatdan 
imkoniyatlari cheklangan bo’lib, ular ishlab chiqarishga yangiliklarni tatbiq etish 
orqali kelgusidagi daromadlarni oshirishdan ko’ra, ko’proq joriy daromadga e’tibor 
qaratadilar. Bundan tashqari, yangi g’oyalar raqiblar tomonidan juda tez o’zlashtirib 
olinadi va, buning oqibatida, bu g’oyalarni amalga oshirish xarajatlarini bir tomon 
qilgani holda, uning samarasidan barcha foydalanadi. Yirik monopolistik firmalarda 
moliyaviy imkoniyatlar keng bo’lib, innovatsiyadan olingan foyda ularning 
mualliflariga tegishi aniq kafolatlanadi. Monopoliyaning salbiy tomoni sifatida 
quyidagi jihatlarni ko’rsatish mumkin: 
1) resurslarning oqilona taqsimlanmasligi. Bu holat monopoliyalarning 
yuqori foyda ketidan quvib, sun’iy ravishda ishlab chiqarishni cheklash vositasida 
narxlarni ko’tarishi, mahsulotlarning u qadar yaxshi bolmagan turlarini, past 
texnikaviy darajasini, past sifati hamda sotishning yomon sharoitlarini vujudga 
keltirishi orqali namoyon boladi. Natijada, raqobat sharoitida amal qiluvchi 
iqtisodiyot samaradorligini bozor vositasida tartibga solish mexanizmi ishdan 
chiqadi. 
Monopoliyalar bilan bogliq bolgan iqtisodiy faoliyatlar erkin hamda oqilona 
tanlov imkoniyatidan mahrum boladi, monopoliyalarning iqtisodiy jihatdan 
asoslanmagan shart-sharoit va narxlari tazyiqiga chiday olmaydi, ish faolligini 
pasaytirib, ba’zi hollarda xonavayron boladilar. Oqibatda ishlab chiqarish 
qisqarib, ishsizlik va inflyatsiya o’sadi, xo’jalikning izdan chiqishi kuchayadi. 
Jamiyat boyligi resurslarning oqilona raqobatli-bozor taqsimoti sharoitida qoiga 
kiritilishi mumkin bolgan miqdoriga qaraganda kamayib ketadi; 
2) daromadlardagi tengsizlikning kuchayishi. Bu holat ham narxlarning 
monopol tarzda oshirilishi (pasaytirilishi) hamda yuqori foyda olinishi bilan bogiiq 
bolib, bu aholi qolgan qismi daromadlarining nisbatan kamayishiga olib keladi; 
3) iqtisodiy turg’unlik va fan-texnika taraqqiyotining sekinlashuvi. 
Bunday holatning vujudga kelishi monopolistlarning raqobatchilar bosimini 
monopolistik korxonalarda ishlab chiqarishga ilmiy-texnika taraqqiyoti yutuqlarini joriy etish uchun ko’proq rag’bat va imkoniyat mavjud bo’ladi. Chunki, uncha yirik bolmagan raqobatlashuvchi korxonalarning odatda moliyaviy jihatdan imkoniyatlari cheklangan bo’lib, ular ishlab chiqarishga yangiliklarni tatbiq etish orqali kelgusidagi daromadlarni oshirishdan ko’ra, ko’proq joriy daromadga e’tibor qaratadilar. Bundan tashqari, yangi g’oyalar raqiblar tomonidan juda tez o’zlashtirib olinadi va, buning oqibatida, bu g’oyalarni amalga oshirish xarajatlarini bir tomon qilgani holda, uning samarasidan barcha foydalanadi. Yirik monopolistik firmalarda moliyaviy imkoniyatlar keng bo’lib, innovatsiyadan olingan foyda ularning mualliflariga tegishi aniq kafolatlanadi. Monopoliyaning salbiy tomoni sifatida quyidagi jihatlarni ko’rsatish mumkin: 1) resurslarning oqilona taqsimlanmasligi. Bu holat monopoliyalarning yuqori foyda ketidan quvib, sun’iy ravishda ishlab chiqarishni cheklash vositasida narxlarni ko’tarishi, mahsulotlarning u qadar yaxshi bolmagan turlarini, past texnikaviy darajasini, past sifati hamda sotishning yomon sharoitlarini vujudga keltirishi orqali namoyon boladi. Natijada, raqobat sharoitida amal qiluvchi iqtisodiyot samaradorligini bozor vositasida tartibga solish mexanizmi ishdan chiqadi. Monopoliyalar bilan bogliq bolgan iqtisodiy faoliyatlar erkin hamda oqilona tanlov imkoniyatidan mahrum boladi, monopoliyalarning iqtisodiy jihatdan asoslanmagan shart-sharoit va narxlari tazyiqiga chiday olmaydi, ish faolligini pasaytirib, ba’zi hollarda xonavayron boladilar. Oqibatda ishlab chiqarish qisqarib, ishsizlik va inflyatsiya o’sadi, xo’jalikning izdan chiqishi kuchayadi. Jamiyat boyligi resurslarning oqilona raqobatli-bozor taqsimoti sharoitida qoiga kiritilishi mumkin bolgan miqdoriga qaraganda kamayib ketadi; 2) daromadlardagi tengsizlikning kuchayishi. Bu holat ham narxlarning monopol tarzda oshirilishi (pasaytirilishi) hamda yuqori foyda olinishi bilan bogiiq bolib, bu aholi qolgan qismi daromadlarining nisbatan kamayishiga olib keladi; 3) iqtisodiy turg’unlik va fan-texnika taraqqiyotining sekinlashuvi. Bunday holatning vujudga kelishi monopolistlarning raqobatchilar bosimini