Reja. Reja turlari.
Tayyor matnni rejalashtirish uchun matnni mantiqiy qismlarga ajratish va
ularni sarlavha qilish qobiliyati talab qilinadi. Matnni qismlarga bo'lish, uning
tuzilishini ko'rish qobiliyati har qanday mavzu bo'yicha matn bilan ishlashni
osonlashtiradigan muhim umumiy ta'lim mahoratidir. Har qanday kitob bilan
muvaffaqiyatli ishlash uchun unvon olish qobiliyati ham muhim ahamiyatga ega.
Sarlavha berish - bu asosiy narsani ko'rish va ajratib ko'rsatish, ya'ni matnning
ma'lum bir qismidagi hamma narsani umumlashtirish va umumlashtirishni so'z
bilan ifodalash. Va matn bilan, kitob bilan ishlashda asosiy narsani umumlashtirish
va ajratib ko'rsatish qobiliyati olingan ma'lumotlarni tez va aniq idrok etish,
ko'paytirish va ulardan foydalanish imkonini beradi. Men ishimda quyidagi reja
turlaridan foydalanaman:
1. Og'zaki reja (mantiqiy) - voqealar ketma-ketligini, eng oddiy mantiqiy aloqani
aniqlash asosida tuziladigan reja.
2. Rasmli reja - bu asar mazmunini emotsional idrok etish asosida tuziladigan reja
va rejaning o'zi majoziy (rasmli) tarkibga ega;
3. Buzilgan reja-bu bolalar qayta qurishi kerak bo'lgan navbatdan tashqari reja.
Adabiy asar ustida ishlayotganda, “ideal o'qituvchi” o'z oldiga o'qishning mazmuni
ustida ishlash, tahlil qilish va assimilyatsiya qilish uchun har xil turdagi ishlar
uchun qulay sharoit yaratish vazifasini qo'yishi kerak. Bolalar avval barcha
materiallarni tushunishlari kerak, keyin eslab qolishlari kerak. Ya'ni o'qishdan oldin
ishlash, o'qish paytida ishlash va o'qib bo'lgandan keyin matn ustida ishlash albatta
darsda bajarilishi kerak, shuning uchun bolalarga darsda batafsil takrorlashni
o'rgatish kerak.
Ammo ko'p hollarda o'qituvchilar adabiy asar ustida ishlash kabi tahlilga e'tibor
berishadi, chunki to'g'ridan-to'g'ri o'qishdan oldin ishni eng qiyin va ko'p vaqt talab
qiladigan va tayyorgarlik deb hisoblang. O'qish ko'nikmalari ham qattiq nazorat
qilinadi. Shu bilan birga, ikkinchi darajali sintez kabi ishning ikkinchi bosqichi
o'chadi yoki umuman bajarilmaydi. O'qituvchi deyarli bolalarga matnni batafsil
aytib berishni o'rgatmaydi. adabiy asar, lekin shunchaki beradi Uy vazifasi ertakni,
ertakni va boshqalarni qayta aytib berish.
Bolalar, o'z navbatida, adabiy asarni qanday qayta aytishni, nimaga e'tibor
berish kerakligini, ish va tayyorgarlik qanday ketma-ketlikda bajarilishini va
baholash mezonlarini bilmay, odatda matnni so'zma-so'z o'rganishga harakat
qilishadi. so'z. Ammo har qanday takrorlashni baholashning asosiy mezonlaridan
biri bu talabaning jonli nutqi.
Shu sababli, bola asarning mazmunini o'z so'zlari bilan, to'liq va ifodali
tarzda taqdim etishga hech qanday qiyinchiliksiz mustaqil ravishda tayyorlanishiga
ishonch hosil qilish kerak. Va buning uchun o'qituvchi batafsil qayta hikoya
qilishda ishlash texnikasidan foydalanishi kerak.
Ushbu texnikalardan biriadabiy asar rejasini tuzish.
Bu o'z so'zlaringiz bilan mazmunli takrorlashga olib keladi, chunki siz
matnning mazmunini tushunmasdan reja tuzolmaysiz va tushunish, birinchi
navbatda, matnni "sizning" tilingizga tarjima qilishdir.
Bolalarni reja tuzishga tayyorlaydigan ishlar savodxonlik davrida amalga
oshiriladi. Uning eng oddiy shakli - sarlavhalarning kichik matnlar mazmuniga
mosligini aniqlash.
Bolalarni reja tuzishga tayyorlaydigan ikkinchi turdagi ish - o'qituvchi
rahbarligida tanlab o'qish. Bolalar o'qituvchi bergan savolga javob bo'lgan
matnning qismlarini o'qiydilar. Tanlab o'qish sizga hikoyadan kerakli fikrlarni
ajratib ko'rsatishni o'rgatadi, hikoyani qismlarga bo'lish qobiliyatini rivojlantiradi.
Reja tuzish qobiliyatiga o'rgatish qiyinchiliklarning asta -sekin o'sib borishini
hisobga olgan holda quriladi va ma'lum bir tizimda olib boriladi.
Pastki sinflarda hikoya yoki ertak rejasi ustida ishlash mazmunni hissiy
idrok etishga asoslangan va rejaning o'zi ko'pincha majoziy (tasviriy) ifodaga ega.
Dastlabki mashq sifatida siz ertak, hikoya uchun buzilgan ketma -ketlikda bir
nechta illyustratsiya berishingiz va o'quvchilarni ularni mazmuniga ko'ra tartibga
solishga taklif qilishingiz mumkin. Rasmlarga ism qo'yib, bolalar matnda ularning
har birining o'rnini belgilaydilarrasm rejasi .
Keyin bolalarga voqealar ketma -ketligini aniqlashga asoslangan reja tuzish
o'rgatiladi (eng oddiy mantiqiy aloqa). Bunday reja deyiladimantiqiy reja ... 1 -
sinfda sarlavhalar savollar shaklida foydali bo'ladi. So'roq so'zlari bolani javob
izlashga undaydi.
Matn, ertak yoki ertak rejasini tuzishni o'rganishning dastlabki bosqichlarida
o'qituvchilar tez -tez texnikadan foydalanadilar - bu qanday bo'lishi kerakligini
misol bilan ko'rsatadilar. Buning uchun talabalarga birinchi navbatda tayyor reja
beriladi. Qoida tariqasida, bu taqdimot rejasi. Tayyorlangan reja bo'yicha bir nechta
bayonotlar yozilgandan so'ng, bolalar bunday rejani o'zlari tuzishni boshlashlari
kerak.
Ular misollar va sarlavhalar qanday tuzilganligi bilan ko'rsatilgan. Ularga
ham tayyor holda beriladi. Bunday sarlavhalar bilan ishlashda bolalar nafaqat
ulardan namunani ko'rishlari, balki ularning har biri matnning qaysi qismiga
tegishli ekanligini aniqlashlari kerak.
Shu bilan birga, o'quvchilarga hikoya rejasini tuzish uchun eslatma beriladi.
Hikoya rejasini tuzish.
Hikoyani to'liq o'qing. Uning qismlarini belgilang. Qalam bilan boshini va oxirini
belgilang. Qismlarni qanday ajratib ko'rsatdingiz?
Birinchi qismni o'qing, undagi asosiy narsani ajratib ko'rsatish, qalam bilan uning
ostini chizish, bu qismga nom berish.
Boshqa qismlarda ham xuddi shunday ishlang va ularga nom bering. Reja
yozing. O'qing. O'ylab ko'r. Bu asosiy narsani aks ettiradimi yoki yo'qmi, ishonch
hosil qiling.
Sarlavhalar takrorlanganmi yoki yo'qmi, ular sizga hikoyani eslab qolishga yordam
beradimi -yo'qligini tekshirib ko'ring.
O'qitishning asosiy usuli - bu reja qanday bo'lishi kerakligini misol bilan