Reja. Reja turlari.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

5

File size

Fayl hajmi

17,1 KB


Reja. Reja turlari.
Tayyor matnni rejalashtirish uchun matnni mantiqiy qismlarga ajratish va
ularni sarlavha qilish qobiliyati talab qilinadi.  Matnni qismlarga bo'lish,  uning
tuzilishini ko'rish qobiliyati har qanday mavzu bo'yicha matn bilan ishlashni
osonlashtiradigan muhim umumiy ta'lim mahoratidir.  Har  qanday  kitob  bilan
muvaffaqiyatli ishlash uchun unvon olish qobiliyati ham muhim ahamiyatga ega.
Sarlavha berish - bu asosiy narsani ko'rish va ajratib ko'rsatish, ya'ni matnning
ma'lum bir qismidagi hamma narsani umumlashtirish va umumlashtirishni so'z
bilan ifodalash. Va matn bilan, kitob bilan ishlashda asosiy narsani umumlashtirish
va  ajratib  ko'rsatish  qobiliyati  olingan  ma'lumotlarni  tez  va  aniq  idrok  etish,
ko'paytirish va ulardan foydalanish imkonini beradi. Men ishimda quyidagi reja
turlaridan foydalanaman:
1. Og'zaki reja (mantiqiy) - voqealar ketma-ketligini, eng oddiy mantiqiy aloqani
aniqlash asosida tuziladigan reja.
2. Rasmli reja - bu asar mazmunini emotsional idrok etish asosida tuziladigan reja
va rejaning o'zi majoziy (rasmli) tarkibga ega;
3. Buzilgan reja-bu bolalar qayta qurishi kerak bo'lgan navbatdan tashqari reja.
Adabiy asar ustida ishlayotganda, “ideal o'qituvchi” o'z oldiga o'qishning mazmuni
ustida ishlash, tahlil qilish va assimilyatsiya qilish uchun har xil turdagi ishlar
uchun  qulay  sharoit  yaratish  vazifasini  qo'yishi  kerak.  Bolalar  avval  barcha
materiallarni tushunishlari kerak, keyin eslab qolishlari kerak. Ya'ni o'qishdan oldin
ishlash, o'qish paytida ishlash va o'qib bo'lgandan keyin matn ustida ishlash albatta
darsda  bajarilishi  kerak,  shuning  uchun  bolalarga  darsda  batafsil  takrorlashni
o'rgatish kerak.
Ammo ko'p hollarda o'qituvchilar adabiy asar ustida ishlash kabi tahlilga e'tibor
Logotip
Reja. Reja turlari. Tayyor matnni rejalashtirish uchun matnni mantiqiy qismlarga ajratish va ularni sarlavha qilish qobiliyati talab qilinadi. Matnni qismlarga bo'lish, uning tuzilishini ko'rish qobiliyati har qanday mavzu bo'yicha matn bilan ishlashni osonlashtiradigan muhim umumiy ta'lim mahoratidir. Har qanday kitob bilan muvaffaqiyatli ishlash uchun unvon olish qobiliyati ham muhim ahamiyatga ega. Sarlavha berish - bu asosiy narsani ko'rish va ajratib ko'rsatish, ya'ni matnning ma'lum bir qismidagi hamma narsani umumlashtirish va umumlashtirishni so'z bilan ifodalash. Va matn bilan, kitob bilan ishlashda asosiy narsani umumlashtirish va ajratib ko'rsatish qobiliyati olingan ma'lumotlarni tez va aniq idrok etish, ko'paytirish va ulardan foydalanish imkonini beradi. Men ishimda quyidagi reja turlaridan foydalanaman: 1. Og'zaki reja (mantiqiy) - voqealar ketma-ketligini, eng oddiy mantiqiy aloqani aniqlash asosida tuziladigan reja. 2. Rasmli reja - bu asar mazmunini emotsional idrok etish asosida tuziladigan reja va rejaning o'zi majoziy (rasmli) tarkibga ega; 3. Buzilgan reja-bu bolalar qayta qurishi kerak bo'lgan navbatdan tashqari reja. Adabiy asar ustida ishlayotganda, “ideal o'qituvchi” o'z oldiga o'qishning mazmuni ustida ishlash, tahlil qilish va assimilyatsiya qilish uchun har xil turdagi ishlar uchun qulay sharoit yaratish vazifasini qo'yishi kerak. Bolalar avval barcha materiallarni tushunishlari kerak, keyin eslab qolishlari kerak. Ya'ni o'qishdan oldin ishlash, o'qish paytida ishlash va o'qib bo'lgandan keyin matn ustida ishlash albatta darsda bajarilishi kerak, shuning uchun bolalarga darsda batafsil takrorlashni o'rgatish kerak. Ammo ko'p hollarda o'qituvchilar adabiy asar ustida ishlash kabi tahlilga e'tibor
berishadi, chunki to'g'ridan-to'g'ri o'qishdan oldin ishni eng qiyin va ko'p vaqt talab
qiladigan va tayyorgarlik deb hisoblang. O'qish ko'nikmalari ham qattiq nazorat
qilinadi. Shu bilan birga, ikkinchi darajali sintez kabi ishning ikkinchi bosqichi
o'chadi yoki umuman bajarilmaydi. O'qituvchi deyarli bolalarga matnni batafsil
aytib berishni o'rgatmaydi. adabiy asar, lekin shunchaki beradi Uy vazifasi ertakni,
ertakni va boshqalarni qayta aytib berish.
Bolalar, o'z navbatida, adabiy asarni qanday qayta aytishni, nimaga e'tibor
berish  kerakligini,  ish  va  tayyorgarlik  qanday  ketma-ketlikda  bajarilishini  va
baholash  mezonlarini  bilmay,  odatda  matnni  so'zma-so'z  o'rganishga  harakat
qilishadi. so'z. Ammo har qanday takrorlashni baholashning asosiy mezonlaridan
biri bu talabaning jonli nutqi.
Shu sababli, bola asarning mazmunini o'z so'zlari bilan, to'liq va ifodali
tarzda taqdim etishga hech qanday qiyinchiliksiz mustaqil ravishda tayyorlanishiga
ishonch  hosil  qilish  kerak. Va  buning  uchun  o'qituvchi  batafsil  qayta hikoya
qilishda ishlash texnikasidan foydalanishi kerak.
Ushbu texnikalardan biriadabiy asar rejasini tuzish.
Bu  o'z  so'zlaringiz  bilan  mazmunli  takrorlashga  olib  keladi,  chunki  siz
matnning  mazmunini  tushunmasdan  reja  tuzolmaysiz  va  tushunish,  birinchi
navbatda, matnni "sizning" tilingizga tarjima qilishdir.
Bolalarni reja tuzishga tayyorlaydigan ishlar savodxonlik davrida amalga
oshiriladi. Uning eng oddiy shakli - sarlavhalarning kichik matnlar mazmuniga
mosligini aniqlash.
Bolalarni  reja  tuzishga  tayyorlaydigan  ikkinchi  turdagi  ish  -  o'qituvchi
rahbarligida  tanlab  o'qish.  Bolalar  o'qituvchi  bergan  savolga  javob  bo'lgan
matnning qismlarini o'qiydilar. Tanlab o'qish sizga hikoyadan kerakli fikrlarni
ajratib ko'rsatishni o'rgatadi, hikoyani qismlarga bo'lish qobiliyatini rivojlantiradi.
Reja  tuzish  qobiliyatiga  o'rgatish  qiyinchiliklarning  asta  -sekin  o'sib  borishini
hisobga olgan holda quriladi va ma'lum bir tizimda olib boriladi.
Pastki sinflarda hikoya yoki ertak rejasi ustida ishlash mazmunni hissiy
idrok etishga asoslangan va rejaning o'zi ko'pincha majoziy (tasviriy) ifodaga ega.
Logotip
berishadi, chunki to'g'ridan-to'g'ri o'qishdan oldin ishni eng qiyin va ko'p vaqt talab qiladigan va tayyorgarlik deb hisoblang. O'qish ko'nikmalari ham qattiq nazorat qilinadi. Shu bilan birga, ikkinchi darajali sintez kabi ishning ikkinchi bosqichi o'chadi yoki umuman bajarilmaydi. O'qituvchi deyarli bolalarga matnni batafsil aytib berishni o'rgatmaydi. adabiy asar, lekin shunchaki beradi Uy vazifasi ertakni, ertakni va boshqalarni qayta aytib berish. Bolalar, o'z navbatida, adabiy asarni qanday qayta aytishni, nimaga e'tibor berish kerakligini, ish va tayyorgarlik qanday ketma-ketlikda bajarilishini va baholash mezonlarini bilmay, odatda matnni so'zma-so'z o'rganishga harakat qilishadi. so'z. Ammo har qanday takrorlashni baholashning asosiy mezonlaridan biri bu talabaning jonli nutqi. Shu sababli, bola asarning mazmunini o'z so'zlari bilan, to'liq va ifodali tarzda taqdim etishga hech qanday qiyinchiliksiz mustaqil ravishda tayyorlanishiga ishonch hosil qilish kerak. Va buning uchun o'qituvchi batafsil qayta hikoya qilishda ishlash texnikasidan foydalanishi kerak. Ushbu texnikalardan biriadabiy asar rejasini tuzish. Bu o'z so'zlaringiz bilan mazmunli takrorlashga olib keladi, chunki siz matnning mazmunini tushunmasdan reja tuzolmaysiz va tushunish, birinchi navbatda, matnni "sizning" tilingizga tarjima qilishdir. Bolalarni reja tuzishga tayyorlaydigan ishlar savodxonlik davrida amalga oshiriladi. Uning eng oddiy shakli - sarlavhalarning kichik matnlar mazmuniga mosligini aniqlash. Bolalarni reja tuzishga tayyorlaydigan ikkinchi turdagi ish - o'qituvchi rahbarligida tanlab o'qish. Bolalar o'qituvchi bergan savolga javob bo'lgan matnning qismlarini o'qiydilar. Tanlab o'qish sizga hikoyadan kerakli fikrlarni ajratib ko'rsatishni o'rgatadi, hikoyani qismlarga bo'lish qobiliyatini rivojlantiradi. Reja tuzish qobiliyatiga o'rgatish qiyinchiliklarning asta -sekin o'sib borishini hisobga olgan holda quriladi va ma'lum bir tizimda olib boriladi. Pastki sinflarda hikoya yoki ertak rejasi ustida ishlash mazmunni hissiy idrok etishga asoslangan va rejaning o'zi ko'pincha majoziy (tasviriy) ifodaga ega.
Dastlabki mashq sifatida siz ertak, hikoya uchun buzilgan ketma -ketlikda bir
nechta illyustratsiya berishingiz va o'quvchilarni ularni mazmuniga ko'ra tartibga
solishga taklif qilishingiz mumkin. Rasmlarga ism qo'yib, bolalar matnda ularning
har birining o'rnini belgilaydilarrasm rejasi .
Keyin bolalarga voqealar ketma -ketligini aniqlashga asoslangan reja tuzish
o'rgatiladi (eng oddiy mantiqiy aloqa). Bunday reja deyiladimantiqiy reja ... 1 -
sinfda sarlavhalar savollar shaklida foydali bo'ladi. So'roq so'zlari bolani javob
izlashga undaydi.
Matn, ertak yoki ertak rejasini tuzishni o'rganishning dastlabki bosqichlarida
o'qituvchilar tez -tez texnikadan foydalanadilar - bu qanday bo'lishi kerakligini
misol bilan ko'rsatadilar. Buning uchun talabalarga birinchi navbatda tayyor reja
beriladi. Qoida tariqasida, bu taqdimot rejasi. Tayyorlangan reja bo'yicha bir nechta
bayonotlar yozilgandan so'ng, bolalar bunday rejani o'zlari tuzishni boshlashlari
kerak.
Ular misollar va sarlavhalar qanday tuzilganligi bilan ko'rsatilgan. Ularga
ham tayyor holda beriladi. Bunday sarlavhalar bilan ishlashda bolalar nafaqat
ulardan  namunani  ko'rishlari,  balki  ularning  har  biri  matnning  qaysi  qismiga
tegishli ekanligini aniqlashlari kerak.
Shu bilan birga, o'quvchilarga hikoya rejasini tuzish uchun eslatma beriladi.
Hikoya rejasini tuzish.
Hikoyani to'liq o'qing. Uning qismlarini belgilang. Qalam bilan boshini va oxirini
belgilang. Qismlarni qanday ajratib ko'rsatdingiz?
Birinchi qismni o'qing, undagi asosiy narsani ajratib ko'rsatish, qalam bilan uning
ostini chizish, bu qismga nom berish.
Boshqa qismlarda ham xuddi shunday ishlang va ularga nom bering. Reja
yozing. O'qing. O'ylab ko'r. Bu asosiy narsani aks ettiradimi yoki yo'qmi, ishonch
hosil qiling.
Sarlavhalar takrorlanganmi yoki yo'qmi, ular sizga hikoyani eslab qolishga yordam
beradimi -yo'qligini tekshirib ko'ring.
O'qitishning asosiy usuli - bu reja qanday bo'lishi kerakligini misol bilan
Logotip
Dastlabki mashq sifatida siz ertak, hikoya uchun buzilgan ketma -ketlikda bir nechta illyustratsiya berishingiz va o'quvchilarni ularni mazmuniga ko'ra tartibga solishga taklif qilishingiz mumkin. Rasmlarga ism qo'yib, bolalar matnda ularning har birining o'rnini belgilaydilarrasm rejasi . Keyin bolalarga voqealar ketma -ketligini aniqlashga asoslangan reja tuzish o'rgatiladi (eng oddiy mantiqiy aloqa). Bunday reja deyiladimantiqiy reja ... 1 - sinfda sarlavhalar savollar shaklida foydali bo'ladi. So'roq so'zlari bolani javob izlashga undaydi. Matn, ertak yoki ertak rejasini tuzishni o'rganishning dastlabki bosqichlarida o'qituvchilar tez -tez texnikadan foydalanadilar - bu qanday bo'lishi kerakligini misol bilan ko'rsatadilar. Buning uchun talabalarga birinchi navbatda tayyor reja beriladi. Qoida tariqasida, bu taqdimot rejasi. Tayyorlangan reja bo'yicha bir nechta bayonotlar yozilgandan so'ng, bolalar bunday rejani o'zlari tuzishni boshlashlari kerak. Ular misollar va sarlavhalar qanday tuzilganligi bilan ko'rsatilgan. Ularga ham tayyor holda beriladi. Bunday sarlavhalar bilan ishlashda bolalar nafaqat ulardan namunani ko'rishlari, balki ularning har biri matnning qaysi qismiga tegishli ekanligini aniqlashlari kerak. Shu bilan birga, o'quvchilarga hikoya rejasini tuzish uchun eslatma beriladi. Hikoya rejasini tuzish. Hikoyani to'liq o'qing. Uning qismlarini belgilang. Qalam bilan boshini va oxirini belgilang. Qismlarni qanday ajratib ko'rsatdingiz? Birinchi qismni o'qing, undagi asosiy narsani ajratib ko'rsatish, qalam bilan uning ostini chizish, bu qismga nom berish. Boshqa qismlarda ham xuddi shunday ishlang va ularga nom bering. Reja yozing. O'qing. O'ylab ko'r. Bu asosiy narsani aks ettiradimi yoki yo'qmi, ishonch hosil qiling. Sarlavhalar takrorlanganmi yoki yo'qmi, ular sizga hikoyani eslab qolishga yordam beradimi -yo'qligini tekshirib ko'ring. O'qitishning asosiy usuli - bu reja qanday bo'lishi kerakligini misol bilan