Resurslarni rejalashtirish va mehnat bozori tendentsiyalari
Yuklangan vaqt
2024-06-21
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
17
Faytl hajmi
42,6 KB
Resurslarni rejalashtirish va mehnat bozori tendentsiyalari
Reja:
1. Mehnat resurslarini rejalashtirish
2. Mehnat resurslari bozori nazariyasi va tendentsiyalari
3. Mehnat bozorining rivojlanish kontseptsiyasi va qoidalari
4. Mehnat bozori strukturasi, mohiyati va zamonaviy mehnat bozorining
hususiyatlari
5. Mehnat resurslariga ish haqi va imtiyozlarni aniqlash
Tayanch iboralar:
Mehnat resurslarini boshqarish bosqichlari, mehnat bozori, mehnat
shartnomasi, ijtimoiy bozor iqtisodiyoti, kasaba uyushmalari, ish haqi va imtiyozlar.
Kadrlarni rejalashtirish tashkilotning ehtiyojlarini qondirish, shuningdek,
xizmatchilar va umuman, jamiyatning manfaatlarini ta’minlashga yo’naltirilgan.
Kadrlarni rejalashtirish, shuningdek, inson omiliga bo’lgan ehtiyojni oldindan
aniqlashdir. Bu jarayon uch bosqichdan iborat
Mavjud Istiqbolda Xodimlarni xodimlarni xodimlarga bo’lgan
rejalashtirish
baholash talabni dasturini ishlab rivojlantirish chiqish
Mavjud xodimlarni baholashda, eng avvalo ularning shakllanishiga ta’sir
etuvchi tashqi omillariga, xususan mehnat bozoridagi vaziyatga e’tiborni qaratmoq
lozim. Zero, mehnat bozoridagi holat ko’p jihatdan quyidagilarga bog’liq:
aholi soni, yoshi, jinsi salmog’idagi o’zgarishlarga;
tarmoq va hududiy bandlikdagi o’zgarishlarga;
qo’shimcha ishchi kuchini yollash darajasiga;
ishlab chiqarish hajmi, tarkibi va o’sish sur’atiga;
mehnat resurslarini boshqarish usuliga.
Ichki omillarni baholash uchun quyidagi ma’lumotlar tahlilini bajarmoq zarur:
doimiy band bo’lgan xodimlar soni, familiyasi, yashash joyi, ishga
qabul qilingan vaqti;
xodimlarning tarkibi (malakasi, mutaxassisligi, yosh tarkibi, milliy
tarkibi, nogironlik salmog’i, ishchi va xizmatchilar);
xodimlar qo’nimsizligi;
ish kunining davomligi (to’liq yoki qisman bandligi, necha va qaysi
smenada ishlashi, ta’tilining davomligi);
ish haqi,uning tarkibi, qo’shimcha ish haqi, ta’rif yoki ta’rifdan yuqori
to’lov;
davlat yoki huquqiy tashkilotlar tomonidan ko’rsatiladigan sotsial-
maishiy xizmat (sotsial ehtiyojlarga ajratiladigan mablag’lar).
Rejalashtirishning asosiy maqsadi firma yoki kompaniyani zarur bo’lgan
ishchi kuchi bilan ta’minlash va uning xarajatlarini belgilashdan iborat. Bunga oid
tadbirlar barcha kadrlar, jumladan, ishchilar va boshqaruv xodimlarini tayyorlash,
ularni rivojlanayotgan tashkilot sharoitlariga moslashtirish jarayoni bilan birgalikda
amalga oshirilishi lozim.
Birinchi bosqichda tashkilotning maqsadlaridan kelib chiqqan holda asosiy
vazifalar belgilab olinadi. Bu vazifalar har bir ish joyida, kerakli vaqtda zaruriy
miqdorda va sifatli mehnat samaradorligini ta’minlashdan iborat. Albatta, kadrlarni
rejalashtirishning boshqa vazifalari ham mavjud. Ularga personal mehnati
samaradorligini rag’batlantirish kiradi.
Kadrlarni rejalashtirishning ikkinchi bosqichida tashkilot rivojlanishi va
yangilanishining umumiy sharoitlari bilan bog’liq holda kadrlar strategiyasi ishlab
chiqiladi.
Uchinchi bosqichda har bir xizmatchining aniq maqsadlari belgilanib,
tashkilot ichida rahbarlik tamoyillari aniqlaniladi.
Aniq kadrlar maqsadlari har bir ish joyida xizmatchilar ehtiyojlarini e’tiborga
olgan holda kadrlarning maqsadlari, vazifalari va strategiyasini amalga oshirishga
yo’naltirilgan choralar majmui bo’lgan kadrlar bo’yicha tadbirlar ishlab chiqishda
asos hisoblanadi. (3-rasm).
Personalga
ehtiyojni
rejalashtirish.
Kadrlarni
rejalashtirish
kadrlar
siyosatining muhim elementi bo’lib, uning vazifalari, strategiyasi, maqsadlarini
belgilashda, kerakli tadbirlar orqali ularning bajarilishida yordam beradi.
Kadrlarni rejalashtirish - tashkilotda rejalashtirishning tashkiliy qismidir.
Agar kadrlarni rejalashtirishga alohida qaralsa, uning samarasi past bo’ladi. CHunki,
kadrlar masalalari bo’yicha qarorlarga tashkilotning ishlab chiqarish rejasi, ilmiy
tadqiqot ishlari rejasi, aylanma rejasi, moliyaviy reja kabi rejalari sezilarli ta’sir
ko’rsatadi. O’z navbatida ushbu rejalarda kadrlar masalasini e’tiborga olmaslik
salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin.
3- rasm
Personalni rejalashtirishning maqsadlari
KADRLARNI REJALASHTIRISH
KADRLARNING
VAZIFALARI
KADRLAR
STRATEGIYaSI
KADRLAR
MAQSADLARI
КADRLAR
BO’YICHA
TADBIRLAR
Тashkilot
maqsadlariga
erishish uchun
zarur bo’lgan
mehnat
samaradorligini
kerakli vaqt va
kerakli joyda zarur
miqdor va sifatda
ta’minlash
Tashkilotning
bo’lajak siyosatining
asosi.
Xizmatchilarning
lavozim va kasb
bo’yicha ko’tarilishini
ta’minlash, individual
mehnat samaradorligi
tamoyilini ta’minlash
Кadrlar vazifalari
va kadrlar
strategiyasidan
kelib chiquvchi har
bir xizmatchining
aniq maqsadlarini
belgilash
Har bir
xizmatchining aniq
maqsadlarining
amalga oshishiga
imkon beruvchi
rejalar tadbiri
SHuning uchun, kadrlarni rejalashtirish rejalashtirishning umumiy jarayoniga
integratsiyalashgan bo’lishi lozim.
Kadrlarni rejalashtirish uchta ketma-ket bosqichni qamrab oladi:
Axborot bosqichi. Bu bosqichda statistik ma’lumotlar va boshqa zarur axborot
to’planadi, qayta ishlanadi va kadrlar bilan bog’liq holat shuningdek, uning
istiqbolda rivojlanish variantlari tahlil qilinadi;
Kadrlar bo’yicha loyihalar ishlab chiqish bosqichi. Kadrlar bilan bog’liq holat
va uning rivojlanish istiqbollarini tahlil qilish muqobil variantlar ishlab chiqish
uchun asos yaratadi. Bu bosqichda kadrlar bo’yicha muqobil loyihalar va ularning
kadrlar- iqtisodiy maqsadlarga erishishga ta’siri tadqiq qilinadi. Bu bosqich eng ko’p
mehnat va kadrlar xizmatlarini xodimlaridan yuqori malaka talab qiladi;
Qaror qabul qilish bosqichi, ya’ni kadrlar xizmatlari faoliyatini tashkil qilish
uchun majburiy yo’nalish sifatida rejalar variantlaridan birini tasdiqlash bosqichi.
Bunda tashkiliy tarkib va shtatlar sonidan kelib chiqqan holda miqdoriy va sifat
ko’rsatkichlariga ega bo’lgan reja ishlab chiqiladi.
Tashkilotni malakali ishchi kuchi ta’minlash uchun zarur bo’lgan xarajatlarni
belgilash kadrlarni rejalashtirishning ajralmas vazifasidir. Bunda personalni
ishlatish xarajatlaridan tashqari, personalni to’ldirish va o’qitish xarajatlari ham
e’tiborga olinadi.
Kadrlarga xarajatlarni rejalashtirish barcha miqdoriy va sifat tarkibiy
omillarini, narx va tarif komponentlarini hisobga olish nazarda tutadi.
Xarajatlar asosiy va qo’shimcha xarajatlarga ajratiladi.
Asosiy xarajatlarga mehnat natijalari bo’yicha haq to’lash kiradi.
Qo’shimcha xarajatlarga uy-joy xarajatlari, qo’shimcha to’lovlar, meditsina
xizmatlari, malaka oshirish uchun xarajatlar va boshqalar kiradi.
Personal uchun ketadigan barcha xarajatlar quyidagilar orqali tartibga
solinadi:
mavjud xarajatlar: xizmatchilarning maksimal sonini cheklash, ishga qabul
qilishni to’xtatish, personalni qisqartirish;
turli to’lovlar: tarifdan ortiqcha to’lovlarni to’xtatish, tariflarni notarif
to’lovlarga qayta hisoblash, ichki ijtimoiy ta’minot jamg’armalarini tartibga solish;
umumiy xarajatlarni tahlil qilish;
samaradorlikni oshirish (kamroq personal bilan bir xil natijaga erishish).
Kadrlar siyosatini aniq rejalashtirib, ishlab chiqib va amalga oshirmasdan
turib tashkilotning barcha muhim bo’limlarini o’z vaqtida kadrlar bilan ta’minlash
mumkin emas.
Korxonaning xodimga bo’lgan ehtiyojini rejalashtirish mehnat bozoridagi
ishchi kuchiga talab va taklif muvozanatiga bog’liq.
2.2. Mehnat resurslari bozori nazariyasi va tendentsiyalari
Ma’lumki, bozor iqtisodiyotida faqat sotuvchi, ya’ni xaridorgir molni sotuvga
taklif qila oluvchi xaridor bo’la oladi. Biroq insonlarning ko’pchiligi tovar ishlab
chiqarmaydi, magazinlarga ega bo’lmasada, ularning hamyonlarida pul ko’p va bu
qonuniy, chunki bu pullar alohida mol - o’z ish kuchini sotish evaziga olingan. O’z
ish kuchini sotish uchun yollanma xodimlar maxsus bozor - mehnat bozoriga keladi.
Mehnat bozori - kishilarga o’z qobiliyatlari va ko’nikmalariga yarasha ish
topish, ish beruvchilarga - tashkilotga zarur bo’lgan xodimlarni yollash
imkoniyatlarini beruvchi usullar, ijtimoiy mexanizmlar va tashkilotlar yig’indisidir.
Bu bozor boshqa, tovar bozorlariga ham o’xshaydi, ham o’xshamaydi.
Ularning umumiy tomonlarini ko’rib chiqamiz. Avvalo, bu yerda ham talab va taklif
qonuni amal qiladi va ish kuchining teng muvozanatli baholari shakllanadi. Bu
baholar ish (mehnat) haqi deyiladi.
Ish haqi - pul mukofoti miqdori bo’lib, u yollanma xodimga ma’lum vaqt
mobaynida muayyan topshiriq, ishlar hajmi yoki o’z xizmat majburiyatini
bajarganligi uchun to’lanadi.
Xodimlar qanchalik yuqori ish haqi talab kilsalar, ish beruvchilar ularni
shunchalik kam yollay oladilar (talab qonuni). Va shunga mos ravishda: ish
beruvchilar muayyan turdagi ishlarni bajarish uchun qancha kam ish haqi to’lashga
tayyor bo’lsa, shuncha kam kishilar ushbu ish bilan shug’ullanishga tayyor bo’ladi
(taklif qonuni). Ushbu manfaatlarning kesishuvida ishchi kuchining teng
muvozanatli bahosi paydo bo’ladiki, bunda muayyan ish bilan shug’ullanishga
tayyor kishilar soni va ish beruvchilar taklif qilishga tayyor ish joylari soni mos
tushadi.
Bir tomondan, ularning manfaatlari karama-qarshi. Biri ko’proq ish haqi
olishga, ikkinchisi kamrok ish haqi to’lashga harakat qiladi.
Boshqa tomondan, ular bir-biriga juda kerak.
Insoniyatning butun tarixi nihoyatda katta ikki iqtisodiy kuch - yollanma
mehnatchilar va mehnatga yollovchilar o’rtasidagi keskin kurash misollariga to’la.
Bu kurash juda katta qayg’u va zararlarga olib keldi. Tabiiy ofat va, xatto, urushlar
buning oldida hech narsa emas, chunki ular bir necha yillar davom etadi. Ular
o’rtasidagi kurash esa birinchi qulning paydo bo’lishidan boshlab, to shu kungacha
davom etmoqda va insoniyat iqtisodiy rivojlanishini orqaga suradi. Faqat XX asrda
yangi jamiyat (ijtimoiy bozor iqtisodiyoti) belgilari ko’rina boshladi va shunda bu
kurash nihoyat tugashi mumkin.
Ijtimoiy bozor iqtisodiyoti - shunday ijtimoiy qurilmaki, bunda davlat erkin
raqobatni rivojlantirshni faol yoqlaydi, yollanma mehnatchilar va mehnat
beruvchilar o’rtasidagi ziddiyatlarni kamaytirishga yordam beradi, shuningdek,
ijtimoiy himoyalanmagan fuqarolarga ko’maklashishning keng dasturini amalga
oshiradi.
Kasaba uyushmasi - bir kasb, tarmoq yoki korxona xodimlarining
birlashmasi bo’lib, ish beruvchilar bilan kasaba uyushmaning barcha a’zolari uchun
yagona mehnat sharoitlari va ish haqini kelishishda ularning manfaatlarini himoya
qilish uchun tuzilgan. Ular tadbirkorlar bilan muzokaralarda yollanma ishchilar
manfaatlarini himoya qiladi.
Kurashning shu usullari yordamida bir necha asrlardan beri mehnat bozorida
savdo ketmokda. Hozirda ham ba’zi bir eng demokratik davlatlarda ham
zabastovkalar qonun tomonidan ta’qiqlangan. Masalan, AQSH aviadispetcherlari
ish tashlash e’lon qilganlarida davlat prezidenti R. Reygan kasaba uyushmasidan
ulkan jarimalar undirib, tarqatib yuborgan edi. So’ngra ish tashlovchilarni butunlay
sindirish uchun shtreykbrexerlik taktikasini qo’llab, fuqarolar aeroportida harbiy
dispetcherlarni ishlashga majbur qilgan edi. Xuddi shunday voqea 1992 yil
avgustida Rossiyada takrorlanadi, faqat bu yerda kasaba uyushmasi tarqatib
yuborilmadi. Lekin, uning rahbarlariga qarshi jinoiy ishlar ko’zgatildi, kasaba
uyushmasiga esa, katta jarimani to’lash talabi qo’yildi, bunda transportda ish
tashlash qonun tarafidan ta’qiqlanganligiga asoslandi, chunki bu yo’lovchilarga xavf
solardi.
Hayot shuni ko’rsatmoqdaki, davlat qanchalik boy, unda aholi turmush
darajasi qancha yuqori bo’lsa, mehnat bozori munosabatlari shuncha tinch, ish
tashlashlar shunchalik kam va qisqa bo’ladi.
O’zbekiston sharoitida mehnat bozorining samarali shakllanishiga to’siq
bo’ladigan bir qator cheklovchilar ham mavjud; mehnatni qo’llanishning noqishloq
xo’jaligi mintaqalari yaxshi rivojlanmaganligi; mehnat haqining past darajasi;
iste’mol tovarlarining qimmatlashuvi; yollanma ish kuchining malakasi va
safarbarligining pastligi; ish beruvchining yetarlicha tajribaga ega emasligi va
hokazo.
2.3. Mehnat bozorining rivojlanish kontseptsiyasi va qoidalari
O’zbekiston Respublikasi mehnat bozorining rivojlanish kontseptsiyasining
asosiy maqsadi – mehnatga layoqatli aholi bandligining kamayishi, ishsizlikning
o’sishi, yangi ish joylarining kam yaratilishi, mehnat unumdorligining pasayishi,
inflyatsiyaning mavjudligi, mulkchilikning turli shakllarining sekinlik bilan vujudga
kelishi, iqtisodiyotdagi tarkibiy o’zgarishlarning juda sekinlik bilan amalga
oshirilishi, haqiqiy mehnat daromadlarining kamayishi kabi sharoitlarda ishchi
kuchiga talabni oshirish va uning taklifini kamaytirish bo’yicha kompleks tadbirlar
ishlab chiqishdan iboratdir.
Mazkur kontseptsiyaning strategik maqsadlari qilib quyidagilarni belgilash
mumkin:
• Ijtimoiy yo’naltirilgan mehnat bozorini bosqichma-bosqich shakllantirish;
• Mehnatga layoqatli, ish bilan band bo’lmagan aholini ish bilan ta’minlovchi
hamda ishchi kuchiga talab va taklifni tartibga soluvchi mustahkam
rivojlangan mahalliy va xorijiy bandlik xizmati tashkilotlari tizimini
takomillashtirish;
• Yangi ish joylarini tashkil etishga aholining bandlik darajasini oshirishga va
ishlab chiqarish salohiyatidan unumli foydalanishga asos bo’luvchi chuqur
iqtisodiy-tarkibiy islohotlarni amalga oshirish;
• Aholini ish bilan bandligini oqilona shakllantirish;
• Qayta ishlash sanoati, xizmat ko’rsatish va shaxsiy mehnat tarmoqlarida yangi
ish joylarini yaratish va o’smirlar, ko’p bolalik ayollar, pensionerlar va
nogironlar uchun mehnatni kafolatlashtirilgan mintaqalarini tashkil etish;
• Ishchi kuchiga talabning oshishi va ishsizlikning kamayishini ta’minlovchi
kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish;
• Mulkchilikning ijara, jamoa, hissadorlik va xususiy shakllari va shaxsiy
yordamchi xo’jaliklarini rivojlantirish;
• Ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatishni mahalliy va xorijiy samarali
texnologiya va texnika bilan ta’minlash;
• Sanoat korxonalari va ishlab chiqarish - ijtimoiy infrastruktura ob’ektlarini
vujudga keltirish;
• Mahalliy xodimlarning malakasini, raqobatbardoshligini va chet elga
yuborilishini amalga oshirish va ular yangi iqtisodiy, ma’naviy va mafkuraviy
tafakkurini shakllantirish;
• Har bir ishsiz uchun ixtiyoriy va mustaqil ish joyini tanlash va mehnat qilish
imkoniyatlarini yaratish;
• Mehnat bozori, ishsizlik va aholi bandligidagi jarayonlarni tartibga soluvchi
iqtisodiy, tashkiliy va huquqiy mexanizmlarini takomillashtirish.
Mazkur maqsadlarga uzluksiz erishish uchun mehnat bozori rivojlanishining
asosiy bosqichlari va vazifalarini aniq belgilash zarur.
Mehnat bozorini rivojlantirishning asosiy bosqichlari:
1.1991 – 1996 yillar. Birinchi bosqichning asosiy vazifalari:
Mehnat birjasi va bandlik xizmatining boshlang’ich tashkilotlari tashkil etilib,
ular ishsizlik va bo’sh o’rinlar miqdori va tuzilishining hisob-kitobi, tahlili,
kelajagi, band bo’lmagan aholini ishga joylashtirish va qayta o’qitish, bandlikka
ko’maklashish jamg’armasini tashkil qilish va sarflash ishlari bilan
shug’ullanish, kichik va o’rta biznes hamda xususiy tadbirkorlik doirasida
imtiyozli kreditlarni ajratish yo’li bilan yangi ish joylarini yaratish.
Ushbu bosqich davrida aholining ish bilan bandlik darajasining pasayishi,
ishsizlikning oshishi, ishchi kuchiga talab va uning taklifi o’rtasidagi
nomunosabatlikning ortishi sodir bo’ldi.
Ushbu bosqichning yakuniy natijasi: Mehnat bozorini shakllantirish uchun
ijtimoiy-iqtisodiy va tashkiliy-huquqiy shart-sharoitlarning yaratilishi bo’ldi.
2. 1997 – 2000 yillar. Ikkinchi bosqichda quyidagi vazifalar amalga oshirildi:
• Mahalliy va xorijiy investitsiyalar yordamida qishloq joylarida yangi ish
o’rinlarini yaratish;
• O’smirlar, ko’p bolalik ayollar, pensionerlar va nogironlar uchun kvotalangan
ish joylarini tashkil qilish;
• Yangi ish o’rinlari yaratuvchi – ish beruvchilarga moliyaviy yordam
ko’rsatish;
• Ish kuchi taklifini uning malakasini, raqobatbardoshligini, eksportini oshirish
orqali kamaytirish;
• Mulkchilikning turli formalarini shakllantirish va milliy iqtisodiyotda chuqur
islohotlarni o’tkazish asosida aholini ish bilan bandligi sohasida tarkibiy
o’zgarishlarni amalga oshirish;
• Ish haqi va boshqa mehnat daromadlarining manbalari darajasidan soliq
stavkasini asta-sekin kamaytirish;
• Mehnat shartnomalarni tuzishni takomillashtirish.
Bo’larning barchasi bandlikning sezilarli o’sish va ishsizlikning kamayishi
hamda ishchi kuchiga talab va uning taklifi o’rtasidagi farqni qisqartirishiga
ko’maklashadi.
3. 2001 – 2005 yillar. Uchinchi bosqich quyidagilardan iborat:
• Ishchi kuchiga talabning oshishi va uning taklifini kamayishiga yo’naltirilgan
tadbirlarni amalga oshirishni kuchaytirish;
• Bandlik xizmati va uning infrastrukturasida qudratli va tez rivojlanuvchi
tizimni yaratish;
• Aholining oqilona bandligini shakllantirish;
• Ishsizlikni yul qo’yiladigan darjasigacha qisqartirish;
• Ish
bilan
band
bo’lmagan
mahalliy
xodimlarning
malakasi,
raqobatbardoshligi, ijtimoiy himoyasi va eksportini oshirish, mehnat bozori,
bandlik va ishsizliknin tartibga solishning samarali tashkiliy-iqtisodiy va
huquqiy mexanizmlarini yaratish.
Qayd etilgan vazifalarni bajarish ijtimoiy yo’naltirilgan mehnat bozorining
shakllanishiga olib keladi.
4. 2006 – 2010 yillar. To’rtinchi bosqichning asosiy vazifasi:
Ishchi kuchi talabi va taklifi o’rtasidagi bozor muvozanatiga erishish.
Bularning barchasi mehnat bozorining samarali rivojlanishiga yo’naltirilgan
ishchi kuchi talabining oshishi va uning taklifining kamayishi bo’yicha iqtisodiy-
ijtimoiy va tashkiliy tadbirlar majmuasiga mujassamlashgan.
Bugun ko’p davlatlarda ish kuchi oldi-sotdisining ikki asosiy mexanizmi -
mehnat kontraktlari va jamoaviy shartnoma(kelishuv)lar ishlatiladi.
Mehnat kontrakti - ish beruvchi va yollanma ishchining shaxsiy
muzokaralari natijasida mehnat mazmuni va sharoiti, shuningdek ish haqi va
ularning boshqa majburiyatlari haqidagi kelishuvidir.
Jamoaviy shartnoma - yollanma ishchilarning mehnat sharoiti va hayoti,
shuningdek ular mehnat qiladigan tashkilotning faoliyati bilan uzviy bog’liq keng
masalalarni tartibga soladi. Ko’rgazma uchun, 1988 yil iyulda “New – United Motor
Manifacturing” yapon – amerika avtomobil kompaniyasi va kasaba uyushmasi
o’rtasida tuzilgan jamoaviy shartnomani keltirish mumkin.
Bu shartnoma quyidagilarni o’rnatadi:
1) Uni imzolagan tomonlarning majburiyatlari va mas’uliyatlarini belgilab
beradi. Ular kompaniyani rivojlanish vositasida ishchilarni va ularning oilasini
turmush darajasini oshirish umumiy maqsadiga erishish uchun yagona komanda
sifatida mehnat qilish, maksimal kam bahoga ega bo’lgan dunyoda eng zo’r
avtomobil yaratish majburiyatini oladilar;
2) Kompaniya rahbariyati kasaba uyushmasi oldidagi, kasaba uyushmasi va
ishchilar majburiyatlarini, shu jumladan, kompaniya printsiplari va falsafasiga mos
holda ishlash, bir-birining shaxsiy huquqlarini hurmat qilish, muayyan xulq-atvor
qoidalariga va davomat rejimiga rioya qilish majburiyatlarini o’rnatadi;
3) Bandlikni ta’minlash. Kompaniya faqat kat’iy iqtisodiy zarurat uni majbur
kilmasagina bundan buyon hech kimni bo’shatmaslikka rozi bo’ladi. Xodimlardan
birortasini ishdan bo’shatishda oldin u tartiblashtiruvchi chorani (oyligini
qisqartirish) qo’llash kabi majburiyatlarni oladi;
4) mehnat nizolari va bahslarni hal qilish tartiblari;
5) kompaniyaning bir bo’linmasidan ikkinchi bo’linmasiga, bir smenadan
boshqa smenaga o’tkazish tartibini;
6) mehnatni brigadali tashkil qilish kontseptsiyasi;
7) mehnat haqi darajalari va inflyatsiyani qoplash uchun qo’shimcha haqni
aniqlash tartibi;
8) ish vaqti uzunligi va xodimlarni ish vaqtidan tashqari ishga jalb qilish
jadval;
9) bayram kunlari soni va ta’til uzunligi;
10)sog’likni jamoaviy sug’urtalash, nafaqa ta’minoti, omonatlar jamg’armasi
dasturi va rezerv fondini shakllantirish tartibi;
11) mehnat xavfsizligini ta’minlash bo’yicha choralar;
12) shartnoma amal qilish vaqtida stachka va lokautlarni taqiqlash.
Mehnat bozorini tartibga solishning oliy shakli - bosh kelishuvdir.
Bosh kelishuv - ishchi kuchini umuman mamlakat bo’yicha oldi-sotdi
sharoitlarining o’zgarishini, umumiy yo’nalishlarini aniqlovchi va hukumat, ish
beruvchilar birlashmalari va kasaba uyushmalari o’rtasidagi muzokara yakunlari
bo’yicha imzolanuvchi hujjat.
Rossiyada bunday bosh kelishuv ilk bor 1992 yilda imzolangan va u quyidagi
bo’limlarga birlashtirilgan 52ta moddadan iborat edi:
1) Iqtisodiyot va islohotlar o’tkazish sohasidagi choralar.
2) Aholi bandligiga, mehnat bozorini rivojlantirishga ko’maklashish.
3)Turmush darajasini tartiblashtirish va ijtimoiy kafolatni ta’minlash.
4)Mehnat sharoitlari va muhofazasi, ekologik hafsizlikni ta’minlash.
5)Mehnat munosabatlari va ijtimoiy hamkorlikni huquqiy ta’minlash.
6) Bosh kelishuvni amalga oshirish mexanizmi.
2.4. Mehnat bozori strukturasi, mohiyati va zamonaviy mehnat
bozorining hususiyatlari
Mehnat bozorining funktsional tashkiliy strukturasi o’z ichiga quyidagi
elementlarni oladi: bandlik va ishsizlik sohasidagi davlat siyosati printsiplari;
kadrlar tayyorlash tizimi; yollash tizimi; kontrakt tizimi; ishsizlarni qo’llab-
quvvatlash fondi; qayta tayyorlash va qayta malaka oshirish tizimi, mehnat birjalari,
bandlikni huquqiy tartibga solish. Jumladan O’zbekiston Respublikasining
Qonunlarida “O’zbekiston Respublikasining Mehnat kodeksi”1996 yil,”Aholini ish
bilan ta’minlash to’g’risida”gi Qonun (yangi taxrir)1998 yil,O’zbekiston
Respublikasi vazirlar Mahkamasining “O’zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini
ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi faoliyatini tashkil etish to’g’risida”gi 2001 yil 13
fevral 75-sonli Qarorida o’z izohini topgan.
Mehnat bozorida sotuvchi va xaridor uchrashadi. Sotuvchilar - o’z ish kuchini
taklif qiluvchi xodimlar, xaridorlar esa ularga qancha va qanday xodimlar
kerakligini mustaqil hal qila oluvchi mehnat jamoalari yoki alohida tadbirkorlardir.
Mehnat bozorida ish kuchiga talab va taklif qonuni amal qiladi va ish haqiga
ta’sir ko’rsatadi. Mehnat bozorida nisbatan qobiliyatli tadbirkor xodimlarning
shafqatsiz tanlovi sodir bo’ladi. Zaif va qobiliyatsizlarni bozor ayamaydi. SHu bilan
birga u yuqori malakali mehnatni rag’batlantiradi, har bir kishining qo’shgan hissasi
va olgan konkret natijasi o’rtasidagi qat’iy o’zaro bog’lanish vujudga kelishiga
ko’maklashadi.
Halqaro tajriba ko’rsatishicha mehnat bozori raqobatli, xususiy mulkichlikka
asoslangan iqtisodiyot va demokratik ijtimoiy institutlardan tashqarida mavjud bo’la
olmaydi.
Milliy mehnat bozori butun ijtimoiy ishlab chiqarishni qamrab oladi - har bir
tarmoq u orqali o’ziga zarur maxsus kasbiy-malakasi tarkib kadrlariga ega bo’ladi.
Mehnat bozorida quyidagi imkoniyatlar amalga oshiriladi:
- kasb, tarmoq faoliyat tarmog’i va joyini erkin tanlash;
- mehnat qonunchiligi normalariga rioya qilgan holda yollash va bo’shatish;
- mehnat resursini mintaqalar, tarmoqlar va professional-malakaviy guruhlar
o’rtasida mustaqil va iqtisodiy rag’batlantiriluvchi migratsiyasi (ko’chishi);
- ish haqi va boshqa daromadlarning erkin harakati. Ish kuchi o’ziga xos
alohida tovar turi. Uning ishlab chiqaruvchanlik sifati butunlay raqobatli iqtisodiyot
samaradorligini, uning yuqori sifatli tovarlar va xizmatlar yaratish imkoniyatini,
ilmiy-texnik va tashkiliy o’zgarishlar qo’lami va sur’atlarini aniqlaydi. SHuning
uchun mehnat bozoriga bilimli va ijodiy faol ish kuchini tayyorlash va chiqarish halq
xo’jaligi yashash faoliyatini ilk asoslaridan biridir.
Ish kuchining yana bir xususiyati - uning shaxsiy, ijodiy qobiliyatini
ifodalovchi imkoniyatlarini rivojlantirishdan, birinchi navbatda, o’zi manfaatdor.
Mehnat bozorining asosiy maqsadi birinchidan, iqtisodiy faol aholining
kasbiy-mehnat va turmush ehtiyojini qondirish va halq xujaligini zaruriy kadrlar
bilan ta’minlash, ikkinchidan maksimal to’la bandlikka va minimal qoloq bandlikka
erishish;
Zamonaviy mehnat bozori xususiyatlari.
G’arbiy mehnat bozorining printsipial xususiyatlaridan biri– tadbirkorlik
faoliyatining keng tarqalganligidir.Taxminan AQSH, Frantsiya, Buyuk Britaniyada
mehnat qiluvchilarning har uninchisi, Yaponiyada - har yettinchisi, Italiyada – har
beshinchisi tadbirkor hisoblanadi. Ularning deyarli 3 dan 2 qismi o’rta va kichik
korxonalarni boshqaradi, har to’rtinchisi esa 20 va undan kam kishi band bo’lgan
ishni olib boradi.
Mehnat resurslarining umumiy malaka darajasi hozirgi kunda shundayki,
barcha kasb vakillari tadbirkorlik bilan muvafaqqiyatli shug’ullanmokda, bu
jihatdan ishchi birinchilikka ega. 1990 yilda AQSHda tadbirkorlarning 23% ishchi
kasblarga, 18% - boshqaruv faoliyati tadbirlariga, 18% - savdo bilan, 15% -
xizmatlar bilan bog’liq kasblarga, 16% - oliy yoki turli yo’nalishdagi ilmiy
ma’lumotga ega edi, 10% -fermerlik bilan shug’ullanar edi. Yana bir muhim jarayon
- jamoaviy mulkchilik shakliga asoslangan korxonalarning ko’payishi mehnat
bozoriga yaxshi ta’sir ko’rsatmoqda. Amaliyot ko’rsatishiga bunday korxonalar
mahsulot
sifati
va
ishlab
chiqarish
unumdorligining
o’rtacha
tarmoq
ko’rsatkichlaridan yuqori natijalarga ega, ishchi va xizmatchilar ishlab chiqarishni
takomillashtirishga ko’proq ishtiyoq bilan qatnashadilar. SHu bilan birga zaruriyat
tug’ilganda ish haqi va ish haftasini vaqtincha uzaytirish holatlariga oson rozi
bo’ladilar. Bunday ishlab chiqarish jamoalari raqobatli kurashda muvaffaqiyatliroq
qatnashadi va konyukturaviy bozor tebranishlari davrida mustahkamroq. Qayta
malakalash, kasbiy darajani oshrish, shtatni qisqartirish muammolari e’tibor va
insoniylik bilan hal qilinadi. Ishchi va xizmatchilarni ijtimoiy himoyalash
maqsadida qo’shimcha tsexlar, raqobatbardosh sho’’ba korxonalar yaratiladi.
2.5. Mehnat resurslariga ish haqi va imtiyozlarni aniqlash
Tashkilot taklif qiluvchi mukofotlar turi va miqdori mehnat hayoti sifatini
baholash uchun muhim ahamiyatga ega.
Tadqiqotlar ko’rsatishicha, mukofotlashlar kishilarning ishga kirish, ishni
qoldirish haqida, qancha ishlab chiqarish, tashkilotdan qachon ketish va umuman
ketish kerakmi degan qarorlar chiqarishiga ta’sir etadi.
«Mehnat haqi» termini xodimga bajargan ishi uchun tashkilot tomonidan
beriladigan pulli mukofotga kiradi. Tashkilot raqobatbardosh stavkalar bo’yicha ish
haqi to’lamasa va ishga rag’batlantiruvchi hak to’lash shkalasiga ega bo’lmasa, ish
kuchini to’play olmaydi va uni saqlab qola olmaydi.
Mehnat haki strukturasini ishlab chiqish kadrlar bo’limining majburiyati
hisoblanadi. Tashkilotda ish haki strukturasi ish haki darajasini o’rganishni tahlil
qilish, mehnat bozoridagi sharoitlar, shuningdek, tashkilot unumdorligi foydaliligini
tahlil qilish yordamida aniqlanadi.
Ma’muriy- boshqaruv personalini mukofotlash strukturasini ishlab chiqish
birmuncha murakkabroq, chunki ish haqining o’zidan tashqari unga turli imtiyozlar,
foydada ishtirok etish sxemalari, aktsiyalar bilan haq to’lashlar kiradi.
Tashkilot ish haqidan tashqari o’z xodimlariga turli qo’shimcha imtiyozlar
beradi.
Qo’shimcha imtiyozlar berishga an’anaviy yondashuv shundaki, bir xil
darajali barcha xodimlar bir xil imtiyozlarga ega. Tadqiqotlar barcha xizmatchilar
ham bunday imtiyozlarni kadrlamasligini ko’rsatdi. Qo’shimcha imtiyozlarning
kadrlanuvchi qiymati oilaviy ahvoli, yoshi, oila kattaligi va boshqa shu kabi
omillarga bog’lik. Masalan, katta oilali kishilar imtiyozli tibbiyot xizmati ko’rsatish
va hayotni sug’urta qilish miqdoriga odatda ko’proq qiziqadi, keksalarni nafaqaga
chiqishda beriladigan imtiyozlar, yosh xodimlarni darhol naqd pullar olish
qiziqtiradi.
Yuqoridagilarga muvofiq ayrim tashkilotlar, «kafeteriy printsipi bo’yicha
mukofotlash tizimi» deb ataluvchi tizimni ishlab chiqqan. Xodimga uni
qoniqtiruvchi imtiyozlar paketini o’zi tanlashiga ruxsat etiladi. Bu tizim ayrim
kamchiliklarga ham ega. Imtiyozlarning umumiy qiymati ko’payib ketadi, chunki u
qo’shimcha ma’muriy ustama xarajatlar keltirib chiqaradi, shuningdek ayrim
imtiyozlar, masalan, personal sug’urtalash ko’p hisobga olinganda arzonroq tushadi.
Boshqa muammo xodimlarga naqd imtiyozlar va imtiyozlarning kelajakda va
hozirgi kundagi ahamiyatini tushuntirish zaruriyatidan iborat.
Xodimlarning ishlab chiqishda ishtirok etish tizimlarining rivojlanishi
ko’pchilik mamlakatlarda davlat tomonidan qo’llab-quvvatlaniladi. Masalan
Frantsiyada o’z vaqtida “Ishchilarning korxonalar faoliyatida ishtirok etishini
rag’batlantirish to’g’risida”gi dekret; Germaniyada - “Ishchilarda mulkning tashkil
topishi to’g’risida”gi qonun; AQSHda “Foydada ishtirok etish tartibida ishchilarga
taqsimlanadigan summalarni soliqlardan ozod qilish to’g’risida”gi dekret
chiqarilgan.
AQSHdagi ko’pchilik firmalarda foyda hisobidan qo’shimcha to’lovlarni
shakllantirish va taqsimlash Skenlot va Rakker tizimlari asosida amalga oshiriladi.
Skenlot tizimi bo’yicha korxonalar ma’muriyati (egalari) bilan ishchilar
o’rtasida bitim tuziladi, unda mahsulotning umumiy qiymatida ishchi kuchiga
ajratiladigan bevosita xarajatlarning muayyan foizi belgilanadi.
Rakker tizimiga muvofiq xodimlarning barchasiga xarajatlar ulushini shartli
- sof mahsulot qiymatidagi normativlarga nisbatan kamaytirganlik uchun jamoa
mukofatlari to’lash nazarda tutiladi.
Bir qator Yevropa mamlakatlarida jamoa tarzida mukofotlashning bir qator
ko’rinishlari tadbiq etilgan bo’lib, ularga mukofotlarning miqdori mahsulot hajmi va
uning sotilishining ortishiga, mehnat unumdorligining o’sishiga olib keladi. Bu
narsa o’z navbatida korxona xodimlarini keragidan ortiqcha qismi paydo bo’lishini
va ularni ishdan bo’shatish bilan bog’liq qilib qo’yadi.
Yaponiyada moddiy rag’batlantirish tizimi G’arb mamlakatlaridagiga
nisbatan boshqacharoq. Yaponiya firmalarida xodim mehnatiga haq to’lash darajasi
uning mehnatga iqtisodiy rag’bati natijalari bilan bog’lanmay, balki, bevosita, uning
hayotiy ehtiyojlarini qondirish orqali amalga oshiriladi. Ish haqining miqdori “ish
kuchini qayta tiklash hayotiy tsikli” kontseptsiyasi asosida aniqlaniladi, bunda
xodim hayotining turli davrlaridagi ehtiyojlari darajasiga asoslaniladi. “Umrbod ish
haqi”ning mohiyati shundan iboratki, yapon firmasida faqat mehnatning o’zigina
emas, balki xodimning butun ijodiy imkoniyatlari ham rag’batlantiriladi.
Nazorat savollari
1.Mehnat resurslarining shakllanish va rivojlanish jarayonini xarakterlang.
2.Mehnat bozori mohiyati nimalardan iborat?
3.Zamonaviy mehnat bozori xususiyatlarini ko’rsatib bering.
4.Mehnat bozori strukturasi qanday?
5.Hozirgi paytda mehnat resurslari bozori tendentsiyasi qanday?
6.Ijtimoiy bozor iqtisodiyoti deganda nimalarni tushunasiz?
7.Kasaba uyushmalarining asosiy vakolatlari nimadan iborat?
8.O’zbekiston Respublikasi mehnat bozorining rivojlanish kontseptsiyasining
asosiy maqsadi nimalardan iborat?
9.Ish haqidan tashqari qo’shimcha imtiyozlar deganda nimalarni tushunasiz?
10.Rivojlangan mamlakatlarda ish haqini taqsimlash munosabatlari qanday tashkil
etilgan?