Rim raqamlari

Yuklangan vaqt

2024-03-08

Yuklab olishlar soni

4

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

65,5 KB


Mavzu: Rim raqamlari 
Darsning borishi: 
Ta’limiy: o’quvchilarga raqamlar tarixi va rim raqamlari haqida bilim 
berish. Sonlarni rim raqamlari bilan yozishni o’rgatish; TK:1 fikrni mantiqiy 
ischillikda ifodalay olish; TK: 2 Axborotlarni statistic ma’lumotlar ko’rinishlarning 
bir 
turidan 
boshqa 
ko’rinishga 
o’tkazish; 
FK:1O’rganilgan 
matematik 
tushunchalarni qabul qila olish mavzuga doir tegishli misollar keltira olish. 
Tarbiyaviy: o’tgan buyuk ajdodlarimizning bizga qoldirgan boy ma’naviy 
merosini o’rganish bilan birga, ularning munosib davomchilari bo’lishga chaqirish; 
TK:4 Atrofdagilar bilan o’zaro muloqot chog’ida odob axloq qoidalariga rioya 
qilish. TK:5 Milliy bayramlarimizga oid sana va vaqtlarni bilish, ularni kundalik 
hayotda qo’llash. 
Rivojlantiruvchi: 
o’quvchilarning 
matematik 
tafakkurini, 
tezkorlik, 
topqirlik qobiliyatini rivojlantirish.FK :2 O’rganilgan matematik tushunchlar, 
faktlarni o’quv vaziyatlarda qo’llay olish yangi bilimlar xosil qilish.   
Dars turi: yangi bilim va ko’nikmalarni shakllantiruvchi dars. 
Dars metodi: kichik guruhlarda ishlash, ko’rgazmalilik, “davom ettir”o`yini. 
Darsning jihozi: Kompyuter, slayd, proyektor, tarqatmali materiallar, plakat, 
multimedia ilovalar, sonli kartochkalar, rim raqamlari yozilgan kartochkalar. 
 
DARSNING TEXNOLOGIK XARITASI 
Ishning nomi 
Bajariladigan 
ishning 
mazmuni 
Metod 
Vaqt 
1-bosqich 
Tashkiliy qism. 
O`quvchilarni 
darsga 
tayyorligini tekshirish 
Savol-javob 
1daqiqa 
Mavzu: Rim raqamlari Darsning borishi: Ta’limiy: o’quvchilarga raqamlar tarixi va rim raqamlari haqida bilim berish. Sonlarni rim raqamlari bilan yozishni o’rgatish; TK:1 fikrni mantiqiy ischillikda ifodalay olish; TK: 2 Axborotlarni statistic ma’lumotlar ko’rinishlarning bir turidan boshqa ko’rinishga o’tkazish; FK:1O’rganilgan matematik tushunchalarni qabul qila olish mavzuga doir tegishli misollar keltira olish. Tarbiyaviy: o’tgan buyuk ajdodlarimizning bizga qoldirgan boy ma’naviy merosini o’rganish bilan birga, ularning munosib davomchilari bo’lishga chaqirish; TK:4 Atrofdagilar bilan o’zaro muloqot chog’ida odob axloq qoidalariga rioya qilish. TK:5 Milliy bayramlarimizga oid sana va vaqtlarni bilish, ularni kundalik hayotda qo’llash. Rivojlantiruvchi: o’quvchilarning matematik tafakkurini, tezkorlik, topqirlik qobiliyatini rivojlantirish.FK :2 O’rganilgan matematik tushunchlar, faktlarni o’quv vaziyatlarda qo’llay olish yangi bilimlar xosil qilish. Dars turi: yangi bilim va ko’nikmalarni shakllantiruvchi dars. Dars metodi: kichik guruhlarda ishlash, ko’rgazmalilik, “davom ettir”o`yini. Darsning jihozi: Kompyuter, slayd, proyektor, tarqatmali materiallar, plakat, multimedia ilovalar, sonli kartochkalar, rim raqamlari yozilgan kartochkalar. DARSNING TEXNOLOGIK XARITASI Ishning nomi Bajariladigan ishning mazmuni Metod Vaqt 1-bosqich Tashkiliy qism. O`quvchilarni darsga tayyorligini tekshirish Savol-javob 1daqiqa 2-bosqich. 
Ehtiyoj 
(refleksiya)larni  
aniqlash 
Dars shiorini tanlanadi. 
Dars 
davomida 
rioya 
qilish 
kerak 
bo`lgan 
qoidalar 
belgilanadi. 
Matematika 
fani, 
DTStalablari. Raqamlar 
va 
muhim 
sanalarni 
bilish. 
Suhbat- munozara 
o`yin texnalogiyasi 
2 daqiqa 
3-bosqich 
O`tgan mavzuni 
So`rash va 
baholash 
Uy ishini bajarilishini 
nazorat 
qilish. 
Matematik 
bilimlarini 
mustahkamlash. 
“Dinamo” didaktik 
o`yini 
10 daqiqa 
4-bosqich. 
Yangi mavzu  
bayoni. 
Rim raqamlari haqida 
tushuncha. 
Mavzuga oid misol va 
masalalar tuzish 
Multimedia 
ilovasi, 
“Venn 
diogrammasi” 
didaktik o`yini. 
20 daqiqa 
5-bosqich. 
Mustahkamlash. 
Mavzu bo`yicha misollar 
ishlash. 
Test topshirig`i 
7 daqiqa 
6-bosqich. 
Uyga 
vazifa 
berish, baholash, 
darsni yakunlash. 
O`quvchilarning 
darsdagi ishtirikini ino- 
batga olib, baholari e`lon 
qilinadi. Guruhlarda eng 
faol 
ishtirok 
etgan 
o`quvchilar olqishlanadi. 
Vazifa 
tushuntiriladi. 
Dars yakunlanadi. 
 
5 daqiqa 
 
 
Darsning borishi: 
I .Tashkiliy qism: O’quvchilar bilan salomlashiladi. 
O’qituvchi: Biz kimmiz? 
O’quvchilar: Temuriy avlodimiz 
2-bosqich. Ehtiyoj (refleksiya)larni aniqlash Dars shiorini tanlanadi. Dars davomida rioya qilish kerak bo`lgan qoidalar belgilanadi. Matematika fani, DTStalablari. Raqamlar va muhim sanalarni bilish. Suhbat- munozara o`yin texnalogiyasi 2 daqiqa 3-bosqich O`tgan mavzuni So`rash va baholash Uy ishini bajarilishini nazorat qilish. Matematik bilimlarini mustahkamlash. “Dinamo” didaktik o`yini 10 daqiqa 4-bosqich. Yangi mavzu bayoni. Rim raqamlari haqida tushuncha. Mavzuga oid misol va masalalar tuzish Multimedia ilovasi, “Venn diogrammasi” didaktik o`yini. 20 daqiqa 5-bosqich. Mustahkamlash. Mavzu bo`yicha misollar ishlash. Test topshirig`i 7 daqiqa 6-bosqich. Uyga vazifa berish, baholash, darsni yakunlash. O`quvchilarning darsdagi ishtirikini ino- batga olib, baholari e`lon qilinadi. Guruhlarda eng faol ishtirok etgan o`quvchilar olqishlanadi. Vazifa tushuntiriladi. Dars yakunlanadi. 5 daqiqa Darsning borishi: I .Tashkiliy qism: O’quvchilar bilan salomlashiladi. O’qituvchi: Biz kimmiz? O’quvchilar: Temuriy avlodimiz                       To’maris zurriyodimiz. 
                      Tinchlikdir murodimiz, 
                      Biz vatanning ertasi . 
Bizning shior: 
Bilmaganni so’rab o’rgangan - olim, 
Orlanib so’rganmagan - o’ziga zolim. 
-Bugun sinfda kim navbatchi? 
Navbatchining o’zbekvaingliz tilidagi axboroti tinglanadi. 
Rahmat. 
-O’quvchilar hozir darsimiz nima? 
-Matematika  
Bugungi darsni boshlashdan oldin sinfni uch guruhga bo’lib olamiz. 
Guruhlar o’z nomlari bilan tanishtiradilar. 
1-guruh     Bilimdonlar 
2-guruh     Donolar 
3-guruh     Topqirlar 
Fasl haqida kirish suhbat o’tkaziladi:  
O’qituvchi: O’quvchilar hozir qaysi fasl? 
O’quvchilar: Qish fasli 
O’qituvchi:Qish fasli qaysi oylardan iborat? 
O’quvchi: Qish faslidekabr, yanvar,fevral oylaridan iborat. 
To’maris zurriyodimiz. Tinchlikdir murodimiz, Biz vatanning ertasi . Bizning shior: Bilmaganni so’rab o’rgangan - olim, Orlanib so’rganmagan - o’ziga zolim. -Bugun sinfda kim navbatchi? Navbatchining o’zbekvaingliz tilidagi axboroti tinglanadi. Rahmat. -O’quvchilar hozir darsimiz nima? -Matematika Bugungi darsni boshlashdan oldin sinfni uch guruhga bo’lib olamiz. Guruhlar o’z nomlari bilan tanishtiradilar. 1-guruh Bilimdonlar 2-guruh Donolar 3-guruh Topqirlar Fasl haqida kirish suhbat o’tkaziladi: O’qituvchi: O’quvchilar hozir qaysi fasl? O’quvchilar: Qish fasli O’qituvchi:Qish fasli qaysi oylardan iborat? O’quvchi: Qish faslidekabr, yanvar,fevral oylaridan iborat. O’qituvchi: Qish faslida tabiatda qanday o’zgarishlar ro’y beradi?  
O’quvchi: Hamma yoqda sovuq izg’irin kezadi. Qor yog’adi. Bepayon dalalarni, 
bog’larni oppoq qor qoplaydi. Qishda yerga sepilgan urug’lar qor ostida zararsiz 
turadi, muzlamaydi. 
Qish faslida ayniqsa,dekabr oyida juda tez qorong’u tushadi. Kun qisqa, tun esa 
uzun bo’ladi. Daraxtlr ham uyquga ketadilar. Ayiq, bo’rsiq, kaltakesak, 
tipratikonlar ham tinch uxlab, orom oladilar.  
O’qituvchi: Qish faslida qanday bayramlar nishollanadi? 
O’quvchilar: 
8-dekabr –Konstitutsiyamiz tasdiqlangan kun 
10-dekabr- Madhiyamiz tasdiqlangan kun 
31-dekabr- Yangi yil bayrami 
14-yanvar- Vatanhimoyachilari kuni 
9-fevral- Alisher Navoiy tavallud topgan kun 
14-fevral-Bobur Mirzo tavallud topgan kun 
O’qituvchi: Bizning eng sevimli bayramimiz bu…… 
O’quvchilar:  
-Yangi yil kirib kelishiga ham sanoqli kunlar qoldi. Yangi yilning mehmoni 
Qorbobo bizga maktub yo’llabdilar. Hozir maktubni egalariga yetkazaman. 
3 guruhga alohida konvertda tarqatmalar tarqatish. 
Siz maktubdagi savollarga javob berib, yangi yil tadbirida ishtirok etish 
imkoniyatiga ega bo’lasiz. 
Savol: Birinchi prezidentimiz kim? 
O’qituvchi: Qish faslida tabiatda qanday o’zgarishlar ro’y beradi? O’quvchi: Hamma yoqda sovuq izg’irin kezadi. Qor yog’adi. Bepayon dalalarni, bog’larni oppoq qor qoplaydi. Qishda yerga sepilgan urug’lar qor ostida zararsiz turadi, muzlamaydi. Qish faslida ayniqsa,dekabr oyida juda tez qorong’u tushadi. Kun qisqa, tun esa uzun bo’ladi. Daraxtlr ham uyquga ketadilar. Ayiq, bo’rsiq, kaltakesak, tipratikonlar ham tinch uxlab, orom oladilar. O’qituvchi: Qish faslida qanday bayramlar nishollanadi? O’quvchilar: 8-dekabr –Konstitutsiyamiz tasdiqlangan kun 10-dekabr- Madhiyamiz tasdiqlangan kun 31-dekabr- Yangi yil bayrami 14-yanvar- Vatanhimoyachilari kuni 9-fevral- Alisher Navoiy tavallud topgan kun 14-fevral-Bobur Mirzo tavallud topgan kun O’qituvchi: Bizning eng sevimli bayramimiz bu…… O’quvchilar: -Yangi yil kirib kelishiga ham sanoqli kunlar qoldi. Yangi yilning mehmoni Qorbobo bizga maktub yo’llabdilar. Hozir maktubni egalariga yetkazaman. 3 guruhga alohida konvertda tarqatmalar tarqatish. Siz maktubdagi savollarga javob berib, yangi yil tadbirida ishtirok etish imkoniyatiga ega bo’lasiz. Savol: Birinchi prezidentimiz kim? Javob: Islom Abdug’aniyevich Karimov 
Savol: Hozirgi prezidentimiz kim? 
Javob: Shavkat Mirziyoyev Miromonovich 
Savol: O’zbekistonimiz qachon mustaqillikka erishgan? 
Javob: 1991-yi 31-avgust 
Savol: Bayrog’imiz qachon tasdiqlangan? 
Javob: 1991-yil 18-noyabr  
Savol: Gerbimiz qachon tasdiqlangan? 
Javob: 1992-yil 2-iyulda 
Savol: Konstitutsiyamiz qachon qabul qilingan? 
Javob: 1992-yil 8-dekabrda 
Savol: Madhiyamiz qachon qabul qilingan? 
Javob: 1992-yil 10-dekabrda 
Savol: “ Harakatlar sterategiyasi “ nechta yo’nalishdan iborat? 
Javob: 5ta ustuvor yo’nalishdan iborat. 
Savol: Harakatlar stategiyasini aytib bering? 
Javob; O’quvchilar harakatlar strategiyasini aytib beradilar. 
2-guruh 
Savol: Matematika fani nimani o’rgatadi? 
Javob: Matematika fani qo’shish, ayrish, ko’paytirish, bo’lish amallarini, 
taqqoslashni, misol va masalalarni yechishni o’rgatadi. 
Savol: Sonni 10 marta orttirgandanima qilinadi? 
Javob: Islom Abdug’aniyevich Karimov Savol: Hozirgi prezidentimiz kim? Javob: Shavkat Mirziyoyev Miromonovich Savol: O’zbekistonimiz qachon mustaqillikka erishgan? Javob: 1991-yi 31-avgust Savol: Bayrog’imiz qachon tasdiqlangan? Javob: 1991-yil 18-noyabr Savol: Gerbimiz qachon tasdiqlangan? Javob: 1992-yil 2-iyulda Savol: Konstitutsiyamiz qachon qabul qilingan? Javob: 1992-yil 8-dekabrda Savol: Madhiyamiz qachon qabul qilingan? Javob: 1992-yil 10-dekabrda Savol: “ Harakatlar sterategiyasi “ nechta yo’nalishdan iborat? Javob: 5ta ustuvor yo’nalishdan iborat. Savol: Harakatlar stategiyasini aytib bering? Javob; O’quvchilar harakatlar strategiyasini aytib beradilar. 2-guruh Savol: Matematika fani nimani o’rgatadi? Javob: Matematika fani qo’shish, ayrish, ko’paytirish, bo’lish amallarini, taqqoslashni, misol va masalalarni yechishni o’rgatadi. Savol: Sonni 10 marta orttirgandanima qilinadi? Javob: Sonni 10 marta orttirganda shu sonning o’ng tomoniga 0 raqami yoziladi. 
Savol: Sonni 100 marta orttirganda nima qilinadi?  
Javob: Sonni 100 marta orttirganda shu sonning o’ng tomoniga ikkita 0 raqami 
yoziladi. 
Savol: Sonni 10 marta kamaytirilganda nima qilinadi? 
Javob: Sonni 10 marta kamaytirilganda  
Savol: No’malum qo’shiluvchini topish uchun nima qilinadi? 
Javob: No’malum qo’shiluvchini topish uchun yig’indidan ma’lum qo’shiluvchini 
ayirish kerak. 
Savol: No’malum kamayuvchini qanday topiladi? 
Javob: No’malum kamayuvchini toppish uchun ayirmaga ayriluvchi qo’shiladi. 
Savol: Burchak turlarini ayting? 
Javob: To’g’ri, o’tkir va o’tmas burchaklar  
Savol: Uchburchaklar necha hil bo’ladi? 
Javob: Teng yonli, teng tomonli va turli tomonli uchburchak  
Savol: No’malum ko’paytuvchi qanday topiladi?  
Javob: No’malum ko’paytuvchini topish uchun ko’paytma ma’lum ko’paytuvchiga 
bo’linadi.  
Savol: No’malum bo’linuvchi qanday topiladi? 
Javob: No’malum bo’linuvchini toppish uchun bo’linma bo’luvchiga ko’paII. 
O’tilgan mavzuni mustahkamlash. 
O’tilgan 
mavzuni 
mustahkamlashda 
“Mohir 
hisobchilar” 
mashqidan 
foydalanamiz.O’quvchilar 3 ta guruhga ajratib, doskaga chiqariladi. Ular avvaldan 
Javob: Sonni 10 marta orttirganda shu sonning o’ng tomoniga 0 raqami yoziladi. Savol: Sonni 100 marta orttirganda nima qilinadi? Javob: Sonni 100 marta orttirganda shu sonning o’ng tomoniga ikkita 0 raqami yoziladi. Savol: Sonni 10 marta kamaytirilganda nima qilinadi? Javob: Sonni 10 marta kamaytirilganda Savol: No’malum qo’shiluvchini topish uchun nima qilinadi? Javob: No’malum qo’shiluvchini topish uchun yig’indidan ma’lum qo’shiluvchini ayirish kerak. Savol: No’malum kamayuvchini qanday topiladi? Javob: No’malum kamayuvchini toppish uchun ayirmaga ayriluvchi qo’shiladi. Savol: Burchak turlarini ayting? Javob: To’g’ri, o’tkir va o’tmas burchaklar Savol: Uchburchaklar necha hil bo’ladi? Javob: Teng yonli, teng tomonli va turli tomonli uchburchak Savol: No’malum ko’paytuvchi qanday topiladi? Javob: No’malum ko’paytuvchini topish uchun ko’paytma ma’lum ko’paytuvchiga bo’linadi. Savol: No’malum bo’linuvchi qanday topiladi? Javob: No’malum bo’linuvchini toppish uchun bo’linma bo’luvchiga ko’paII. O’tilgan mavzuni mustahkamlash. O’tilgan mavzuni mustahkamlashda “Mohir hisobchilar” mashqidan foydalanamiz.O’quvchilar 3 ta guruhga ajratib, doskaga chiqariladi. Ular avvaldan tayyorlab qo’yilgan 3ta A3 bichimdagi qog’ozda berilgan misollarni yechadilar. 
Birinchi yechib bo’lgan o’quvchilar mohir hisobchi  bo’ladi: 
1-qator                                 2-qator                                  3-qator 
150+130=                            140+120=                             120+170= 
150+110=                            130+140=                             610+100= 
320+220=                            710+130=                             540+230= 
240+350 =                           430+320=                             610+250= 
III. Uy vazifasi tekshirib olinadi. Yangi mavzu bayoni. Buyuk bobokalonimiz 
Muhammad ibn Muso al-Xorazmiy arab tida yozgan asarida 10 ta raqamdan 
foydalanib istagan sonni yozish mumkinligini ko’rsatib bergan. 
Masalan: 3,10, 38, 72, 91, 100, 124, 325, 457, 680, 869, 999, 1000. 
Qadimgi Rimda  I-1,V-5, X-10, L-50, C-100, D-500, M-1000 ko’rinishidagi 
raqamlardan foydalanilgan. Bu raqamlar Rim raqamlari deyiladi. 
Yangi mavzu ekran orqali tushuntiriladi. Yevropaliklar 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 
raqmlarini arab raqamlari deb o’ylashgan. 
I, V,  X,-ushbu belgilardan foydalanib rim raqamlarini yozish mumkin. 
1     2     3     4      5     6     7        8      9       10      11     12 
I     II    III    IV   V    VI   VII   VIII    IX     X      XI     XII 
Qadimda rim davlatida shunday ko’rinishdagi raqamlardan foydalanilgan. Bu 
raqamlar rim raqamlari deyiladi. Agar kichik raqamlar katta raqamdan o’ngda 
yozilsa, ular qo’shiladi. 
Masalan: VI=5+1=6,      XII=10+2=12,        CXV=100+10+5=115 
Agar kichik raqam katta raqamdan chapda yozilsa ayriladi. 
tayyorlab qo’yilgan 3ta A3 bichimdagi qog’ozda berilgan misollarni yechadilar. Birinchi yechib bo’lgan o’quvchilar mohir hisobchi bo’ladi: 1-qator 2-qator 3-qator 150+130= 140+120= 120+170= 150+110= 130+140= 610+100= 320+220= 710+130= 540+230= 240+350 = 430+320= 610+250= III. Uy vazifasi tekshirib olinadi. Yangi mavzu bayoni. Buyuk bobokalonimiz Muhammad ibn Muso al-Xorazmiy arab tida yozgan asarida 10 ta raqamdan foydalanib istagan sonni yozish mumkinligini ko’rsatib bergan. Masalan: 3,10, 38, 72, 91, 100, 124, 325, 457, 680, 869, 999, 1000. Qadimgi Rimda I-1,V-5, X-10, L-50, C-100, D-500, M-1000 ko’rinishidagi raqamlardan foydalanilgan. Bu raqamlar Rim raqamlari deyiladi. Yangi mavzu ekran orqali tushuntiriladi. Yevropaliklar 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 raqmlarini arab raqamlari deb o’ylashgan. I, V, X,-ushbu belgilardan foydalanib rim raqamlarini yozish mumkin. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Qadimda rim davlatida shunday ko’rinishdagi raqamlardan foydalanilgan. Bu raqamlar rim raqamlari deyiladi. Agar kichik raqamlar katta raqamdan o’ngda yozilsa, ular qo’shiladi. Masalan: VI=5+1=6, XII=10+2=12, CXV=100+10+5=115 Agar kichik raqam katta raqamdan chapda yozilsa ayriladi. Masalan:  IV=5-1=4       IX=10-1=9         XC=100-10=90 
489-topshiriqda quyidagi shart berilgan.  
Quyidagi sonlarni rim raqamlardan foydalanib yozing:  23, 37,148, 285, 692, 893, 
968. 
“Jim o’yini”. O’quvchilar yozib ko’rsatadilar. 
23=ХХIII    37=XXXVII       148CXLVIII      285=CCLXXXV       
 692=DCXCII        893=DCCCXCIII          968=CMLXVIII 
  O’quvchilar doskaga chiqib yozdilar, izohlaydilar. 
 490-misolni o’quvchilar doskada bajaradilar. 
140+250=390      430+370=800    740-570=170   300+440=740  430-360=70    
540-260=280 
491-misol O’quvchilarkichik guruhlarga bo’linadi va ularga quyidagi topshiriq 
beriladi.3,0,7,raqamlaridan foydalanib, mumkin bo’lgan barcha 2 xonali sonlarni 
yozing. 
Bular 30,37,70,73 bu sonlarni rim raqamlarida ifodalang.  
Guruhlar topshiriqni bajarib bo’lgan ishlarini taqdimot qiladilar. 
 492 topshiriqda 2ta cho’pning joylashishini o’zgartirib tenglikni tuzatish berilgan 
bo’lib bu quyidagicha ikki usulda bajariladi. VII-II=II      Javob:VII-I=VI             
VII-VI=I 
Javob:O’quvchilar jacoblarini izohlaydilar Dam olish daqiqasi ekan orqali 
o’tkaziladi. 
IV Yangi Mavzuni mustahkamlash. Arab raqamlarini rim raqamlariga almashtirish 
bo’yicha trenajyor mashq xat ko’rishishida beriladi. 
Masalan: IV=5-1=4 IX=10-1=9 XC=100-10=90 489-topshiriqda quyidagi shart berilgan. Quyidagi sonlarni rim raqamlardan foydalanib yozing: 23, 37,148, 285, 692, 893, 968. “Jim o’yini”. O’quvchilar yozib ko’rsatadilar. 23=ХХIII 37=XXXVII 148CXLVIII 285=CCLXXXV 692=DCXCII 893=DCCCXCIII 968=CMLXVIII O’quvchilar doskaga chiqib yozdilar, izohlaydilar. 490-misolni o’quvchilar doskada bajaradilar. 140+250=390 430+370=800 740-570=170 300+440=740 430-360=70 540-260=280 491-misol O’quvchilarkichik guruhlarga bo’linadi va ularga quyidagi topshiriq beriladi.3,0,7,raqamlaridan foydalanib, mumkin bo’lgan barcha 2 xonali sonlarni yozing. Bular 30,37,70,73 bu sonlarni rim raqamlarida ifodalang. Guruhlar topshiriqni bajarib bo’lgan ishlarini taqdimot qiladilar. 492 topshiriqda 2ta cho’pning joylashishini o’zgartirib tenglikni tuzatish berilgan bo’lib bu quyidagicha ikki usulda bajariladi. VII-II=II Javob:VII-I=VI VII-VI=I Javob:O’quvchilar jacoblarini izohlaydilar Dam olish daqiqasi ekan orqali o’tkaziladi. IV Yangi Mavzuni mustahkamlash. Arab raqamlarini rim raqamlariga almashtirish bo’yicha trenajyor mashq xat ko’rishishida beriladi. Post qismda rim raqamlari belgilari: I, V, X beriladi. Xatda berilgan sonlar rim 
raqamlari bilan almashtiriladi. Xat matni: Qadimgi Rimdagi do’stlarimizga xat. 
Assalomu  alaykum, qadrli 8-asr bolalar! Sizlarga 21 –asr o’quvchilari  xat 
yozmoqda.Biz 3-sinfda o’qiymiz. Bugun 12-oyning 24-kuni Matematika darsida 
“Rim raqamlari”mavzusini o’rgandik.  
Shart to’g’ri bajarilsa, xat yig’ilib bog’lanadi va uchib ketadi. Ekranda rim 
raqamlari haqida qiziqarli video ma’lumot beriladi.   
  Raqamlar sonlarni ifodalaydigan belgilardir. O’rta asrlarda Yevropada Rim 
raqamlaridan foydalanilgan. Biz foydalanadigan raqamlar arab raqamlari deb 
yuritilib, asli Hindistonda vujudga kelgan IX asrda biyuk bobokalonimizAl-
Xorazmiy tomonidan arab xalifaligida Yaqin va O’rta Sharq,  Shimoliy Afrika, 
Janubiy-G’arbiy  Yevropa dunyosiga olib kirilgan. 
I,  V,  X va boshqa raqamlarni yonma-yon yozib, istalgan sonni hosil qilish 
mumkin. Agar kichik raqam kattasidan keyin kelsa, ular qo’shiladi. VI=5+1=6 
Kichik raqam kattasining oldida tursa, u kichik raqam kattasidan ayiriladi.  IV=5-
1=4 
Bu qoida 4ta raqamni yonma-yon yozmaslik uchun ishlatiladi. Masalan: VIIII 
o’rniga IX yoziladi. Rim raqamlari yordamida yozilgan ko’p xonali sonlar ustida 
amallar bajarish ancha noqulay bo’lganligi sababli hozirgi kunda rim raqamlari 
kam ishlatiladi. Ular ko’pincha asrlar , oylar, choraklar va boshqalarni yozishda 
ishlatiladi: XXI-asr,  VII-oy,  IV-chorak. 
Yana bir ma’lumot sonlar rim raqamlari bilan ifodalansa raqamdan so’ng –inchi 
qo’shimchasi o’rniga ishlatiladigan  chiziqcha yozilmaydi. 
Test savollari. 
1. Qaysi biri ortiqcha? 
a) 8 
Post qismda rim raqamlari belgilari: I, V, X beriladi. Xatda berilgan sonlar rim raqamlari bilan almashtiriladi. Xat matni: Qadimgi Rimdagi do’stlarimizga xat. Assalomu alaykum, qadrli 8-asr bolalar! Sizlarga 21 –asr o’quvchilari xat yozmoqda.Biz 3-sinfda o’qiymiz. Bugun 12-oyning 24-kuni Matematika darsida “Rim raqamlari”mavzusini o’rgandik. Shart to’g’ri bajarilsa, xat yig’ilib bog’lanadi va uchib ketadi. Ekranda rim raqamlari haqida qiziqarli video ma’lumot beriladi. Raqamlar sonlarni ifodalaydigan belgilardir. O’rta asrlarda Yevropada Rim raqamlaridan foydalanilgan. Biz foydalanadigan raqamlar arab raqamlari deb yuritilib, asli Hindistonda vujudga kelgan IX asrda biyuk bobokalonimizAl- Xorazmiy tomonidan arab xalifaligida Yaqin va O’rta Sharq, Shimoliy Afrika, Janubiy-G’arbiy Yevropa dunyosiga olib kirilgan. I, V, X va boshqa raqamlarni yonma-yon yozib, istalgan sonni hosil qilish mumkin. Agar kichik raqam kattasidan keyin kelsa, ular qo’shiladi. VI=5+1=6 Kichik raqam kattasining oldida tursa, u kichik raqam kattasidan ayiriladi. IV=5- 1=4 Bu qoida 4ta raqamni yonma-yon yozmaslik uchun ishlatiladi. Masalan: VIIII o’rniga IX yoziladi. Rim raqamlari yordamida yozilgan ko’p xonali sonlar ustida amallar bajarish ancha noqulay bo’lganligi sababli hozirgi kunda rim raqamlari kam ishlatiladi. Ular ko’pincha asrlar , oylar, choraklar va boshqalarni yozishda ishlatiladi: XXI-asr, VII-oy, IV-chorak. Yana bir ma’lumot sonlar rim raqamlari bilan ifodalansa raqamdan so’ng –inchi qo’shimchasi o’rniga ishlatiladigan chiziqcha yozilmaydi. Test savollari. 1. Qaysi biri ortiqcha? a) 8 b) 6 
d) 9 
e) 4 
2. Qaysi biri ortiqcha? 
a)   
b)  
d)   
e) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
V.  Yakuniy qism  
Guruhlar rag’batlari hisoblanadi. G’olib guruh aniqlanadi. 
Faol o’quvchilar rag’batlantiriladi. 
VI. Uyga vazifa berish;  
b) 6 d) 9 e) 4 2. Qaysi biri ortiqcha? a) b) d) e) V. Yakuniy qism Guruhlar rag’batlari hisoblanadi. G’olib guruh aniqlanadi. Faol o’quvchilar rag’batlantiriladi. VI. Uyga vazifa berish; 493-494 misollar uyga vazifa qilib beriladi. Ularning shartlari tushuntiriladi.   
493-494 misollar uyga vazifa qilib beriladi. Ularning shartlari tushuntiriladi.