RIM RAQAMLARIGA DOIR MASALAR. GUGURT CHO`PLARI BILAN BAJARILADIGAN MASALALAR. QUYIB OLISHGA DOIR MANTIQIY MASALALAR. TAROZIGA TORTISHGA DOIR MASALALAR
Yuklangan vaqt
2024-05-16
Yuklab olishlar soni
4
Sahifalar soni
32
Faytl hajmi
2,7 MB
Ilmiybaza.uz
RIM RAQAMLARIGA DOIR MASALAR. GUGURT CHO`PLARI
BILAN BAJARILADIGAN MASALALAR. QUYIB OLISHGA DOIR
MANTIQIY MASALALAR. TAROZIGA TORTISHGA DOIR
MASALALAR. MANTIQIY MASALALAR VA BOSHQOTIRMA
MASALALAR.
REJA:
1. Rim raqamlariga doir masalar. Gugurt cho`plari bilan bajariladigan masalalar.
2. Quyib olishga doir mantiqiy masalalar. Taroziga tortishga doir masalalar.
3. Mantiqiy masalalar va boshqotirmali masalalar.
Ilmiybaza.uz
Tayanch iboralar: Boshlangʻich sinf, Sonli rebus, matematik qonuniyat,
kombinatorika ,moslik, munosabat, nostandart masala, didaktik funksiya.
1. Rim raqamlari qadimgi rimliklar tomonidan nopozitsion sanoq sistemasida
qoʻllanilgan raqamlardir.
Rim raqamlari — qadimgi rimliklar qoʻllagan raqamlar.
Rim raqamlari 7 ta: I V X L C D M
Rim raqamlar aslida lotin harflari boʻlib, ularning son qiymatlari quyidagicha:
Har qanday natural sonni Rim raqamlari yordamida yozish mumkin, bunda
quyidagi qoidaga rioya qilinadi:
1. Katta raqam kichigidan oldin yozilsa, raqamlar qoʻshiladi.
Masalan, LI = 50 + 1 = 51; CI = 100 + 1 = 101; XI = 10 + 1 = 11.
1. Kichik raqam kattasidan oldin yozilsa, katta raqamdan kichigi ayriladi.
Masalan IL = 50 — 1 = 49; IC = 100 — 1 = 99; IX = 10 — 1 = 9.
Sonlarni yozishda ayni bir Rim raqamlari ketma-ket 3 martadan koʻp
qatnashmaydi.
Ilmiybaza.uz
Masalan, XXX = 30, ammo 40 oʻrniga XXXX emas, balki XL = 50 — 10 = 40
yoziladi. Rim raqamlari yordamida sonlar ustida arifmetik amallar bajarish
noqulay. Rim raqamlari endilikda asrlar, asar boblari, oylarning raqamlari, tartib
sonlarini belgilashda qoʻllaniladi.
Masalan, XXI asr, VII bob, sentyabr — IX oy, III chorak.
Bu raqamlar miloddan avvalgi 500-yillarda etrusklar tomonidan ixtiro qilingan,
ammo Rimliklar ularni keng qo'llashgan, shuning uchun bu raqamlarga bunday
nom berilgan.
Qadimgi rim xalqlari hozirgi kunda ham „rim raqamlari“ nomi bilan saqlanib
kelayotgan raqamlash tizimdan foydalanganlar. Biz va butun dunyo, bu tizimdan
hozirda ham foydalanamiz.
Rim raqamlari quyidagi holatlarda ishlatiladi:
1. Asrlarni ifodalashda: XXI asr, miloddan avvalgi IV asr.
2. Kengash, qurultoy, konferensya, majlis va hokazolar raqamlarini ifodalash
uchun: Davlat bayrogʻi Oʻzbekiston Respublikasi Oliy Kengashining VII
sessiyasida tasdiqlangan.
3. Davomiy musobaqalar va tanlovlar raqamlarida: XXII Qishki Olimpiada
oʻyinlari.
4. Qirol, podshoh, imperatorlar nomlaridagi raqamlar: Doro I, Napoleon III,
Yelizaveta II.
5. Asar yoki qonun boblari, boʻlimlarini ifodalashda: IV bob, XIII boʻlim.
6. Kvartal (chorak — yilning toʻrtdan bir qismi) ni ifodalash uchun: 2020-yilning
III choragi.
7. Soatlarda rim raqamlarini ishlatish holati keng tarqalgan — qoʻl soatlarida ham,
devoriy soatlarda ham.
Ilmiybaza.uz
Rim raqamlari bilan amalda ishlash uchun gugurt va sanoq cho’plari hamda
zukkolik talab qilinadi.
1.
2. Gugurt tayoqchasi - bu bolalar va kattalar uchun mantiqiy
mashqlarning eng qadimiy turlaridan biri. Asl nusxa - bambuk tayoqchalari
bilan - taxminan 4 ming yil oldin qadimgi Xitoyda paydo bo'lgan. Ushbu
vazifalarning mohiyati: taklif qilingan shart bajarilishi uchun siz bir yoki bir
nechta gugurtni o'zgartirishingiz kerak. Keling, "gugurt jumboqlari" ning
qanday afzalliklari borligini, ular nimaga ta'sir qilishini, nima ekanligini va
ularni qanday hal qilishni aniqlaymiz.
Nega bizga gugurt bilan jumboqlar kerak?
Bunday muammolarni hal qilish quyidagilarni rivojlantiradi.
Fikrlash - bunday muammolarning asosiy jihati shundaki, javob odatda
aniq emas. Bundan tashqari, ba'zida birinchi qarashda jumboqni umuman hal
qilishning iloji yo'qdek tuyuladi. Siz boshingizda yoki qalam bilan kamida bir
necha daqiqa fikr yuritishingiz kerak. Shubhasiz, bunday mashqlar mantiqni
rivojlantirish va bolada fazoviy fikrlashni rivojlantirish uchun foydalidir.
Tasavvur. Bu erda hamma narsa aniq: agar u yoki bu gugurtni harakatga
keltirsak, nima bo'lishini aniqlab, biz miyada "tasavvur markazini"
rivojlantiramiz.
Qisqa muddatli xotira. Bu, ayniqsa, bunday muammolarni eslab,
ongida hal qiladiganlar uchun to'g'ri keladi.
Diqqat va qat'iyatlilik. Diqqat va qat'iyatlilik bo’lmasa bunday
jumboqlarni hal qilib bo'lmaydi.
Qaror qabul qilish qobiliyati. Bu erda ham hamma narsa aniq: mantiq
va tasavvur bilan yaxshi ishlaydiganlar uchun deyarli har qanday vaziyatdan,
shu jumladan nostandart vaziyatlardan chiqish yo'lini topish qiyin bo'lmaydi.
Nozik vosita mahorati. Bunda asosan bolalar uchun tegishli. Qo'l va
barmoqlarning nozik, aniq harakatlari nutq markazini rivojlantiradi, vizual
xotirani muvofiqlashtiradi, yaxshilaydi.
Ilmiybaza.uz
O'z-o'zini hurmat qilish. Ko'rinib turibdiki, uning bunga nima aloqasi
bor? Aloqa to'g'ridan-to'g'ri: qiyin vazifani hal qilib, biz o'zimizni yanada
ishonchli his qilamiz va qiyinchiliklarga berilishni to'xtatamiz.
Bunday jumboqlarning afzalliklari nimada?
Mavjudligi. Hech narsa sotib olishingiz yoki hatto Internetda
kezishingiz shart emas - ehtimol hammada gugurt qutisi bo'ladi va bunday
muammolarni hal qilish uchun maxsus shartlar talab qilinmaydi
Ko'p qirralilik. "Gugurt cho’plari" mos ravishda kattalar va bolalar
uchun mos keladigan turli darajadagi qiyinchilikka ega.
Ratsionallik. Agar do'kondagi metall yoki 3D jumboqlar oxir-oqibat
javonlarda chang to'plashsa, ular endi hech narsaga mos kelmasa,
gugurtlarning bevosita maqsadi bor.Bundan tashqari, jumboqlar uchun ular
qayta-qayta ishlatilishi mumkin.
Gugurt cho'pi orqali tasavvurni kengaytiruvchi jumboqlar.
Berilgan topshiriqni bajarish uchun gugurtlarni olib tashlang yoki
o’zgartiring. Bu murakkab jarayon, lekin qiziqarli.
1. Kvadratlar sonini ko’paytiring.
Ikkita gugurtni shunday joylashtiringki, ular beshta kvadrat yettitani tashkil
qilsin.
2. Shaklni o’zgartiring.
Oltita kvadrat va to’rtburchak yasash uchun ikkita gugurtni siljiting.
Ilmiybaza.uz
3. Bitta katta o’qni ikkita kichik o'qga aylantirish uchun to’rtta gugurtni
siljiting.
4. Ikkita gugurtni surib, archani baliqqa aylantiring.
5. Ikkita gugurtni olib, to’g’ri tenglik hosil qiling.
6. Kvadratlar sonini kamaytiring. O’nta gugurtni olish hisobiga faqat to’rtta
kvadrat qoldiring.
Ilmiybaza.uz
7. Turli o’lchamdagi sakkiz uchburchak hosil qilish uchun to’rtta gugurtni
ajrating. Gugurtlarni bir-birining ustiga yopishtirish mumkin.
8. Ketma-ketlikni tiklang va so'roq belgisini kerakli raqam bilan almashtiring.
Mustaqil bajarish uchun topshiriqlar.
1. 1. Uch dona gugurt cho`pini shunday joyini almashtiringki, natijada
baliq teskari tomonga qarab suzsin. (ya`ni baliqni 180 gradusga
aylantiring)
2. 2. 10 ta gugurt cho’pidan kalit yasalgan. 4 ta cho’pni siljitib, 3 ta
kvadrat yasang.
3. Uchta gugurt cho’pini olib tashlab kichikroq son hosil qiling.
Ilmiybaza.uz
4. Uchburchaklar sonini ko’paytiring. Ikkita gugurtni surib uchta uchburchak
hosil qiling.
Topshiriqlarni qay darajada to’g’ri bajarganligingizni tekshiring.
2. Quyishga doir masalalar hajmi ma’lum bo‘lgan ikkita yoki undan ortiq
bo‘sh idishlardan foydalanib, talab etilgan miqdordagi suyuqlikni o‘lchashga doir
bo‘lib, ularni yechishda faqat ikkita operatsiya: idishdagi suyuqlikni to‘la
bo‘shatish yoki idishga to‘ldirib suyuqlikni quyishga ruxsat beriladi. Bu
masalalarni yechishga innovatsion yondoshishni amalga oshirish yo‘llari bilan
o‘qituvchilarini tanishtirish metodikasini ko‘rib o‘tamiz. Bu turdagi masalalar
bugungi kunda boshlang`ich sinflarning amaldagi matematika darsliklarida o‘z
ifodasini topgan bo‘lib, o‘quvchilarni ularni yechishga o‘rgatish ko‘nikmasini
tarkib toptirish muhimdir.
1-masala. 7 litr hajmli va 3 litr hajmli idishlardan foydalanib, ichimlik suvi
jo‘mragidan 5 litr suvni qanday qilib quyib olish mumkin? Idishlardagi suvni
to‘kish uchun suv chanog`i mavjud.
Yechish. 1. Masalani tahlil etib, bir necha urinishlardan so‘ng (masalan, katta
idishni to‘ldirib, so‘ngra undan kichik idishga quyib, 4 litr suvni hosil qilamiz;
lekin biz 5 litr suvni olishimiz zarur. Shuning uchun yana ikkala bo‘sh idishlardan
foydalanib, ularni to‘ldirib va bo‘shatib, bu holda ham muvaffaqiyatsizlikka
Ilmiybaza.uz
uchrasak, boshqa holni sinab ko‘rish uchun ishni yangidan boshlaymiz va h.k.)
uning yechimini topishimiz mumkin. Demak, agar masala shartida berilganlardan
noma’lumga qarab boradigan bo‘lsak bir necha urinishlardan so‘ng tasodifiy holda
biz yechimni olishimiz mumkin. Lekin bu usulni qo‘llash, ya’ni berilganlardan
talab etilayotganga qarab borish (boshidan oxiriga qarab borish) usulining
samaradorligi past bo‘ladi.
2. Agar analiz usulini, ya’ni “oxiridan boshiga qarab borish”usulini qo‘llasak,
ya’ni masala yechilgan deb hisoblasak, u holda javobni quyidagicha tasavvur
qilamiz: 7 litr hajmli idishda 5 litr suv bo‘lib, 3 litr hajmli idish bo‘sh bo‘ladi.
Bu natijani undan oldingi qaysi natijadan hosil qilishimiz mumkinligini
aniqlaymiz. Buning uchun 7 litr hajmdagi idishni to‘ldirib, undan aniq 2 litr suvni
quyib olishimiz zarur. Buni amalga oshirish uchun esa 3 litr hajmli idishda faqat 1
litr suv bo‘lishi shart. Masalani yechishga olib keladigan g`oya ham xuddi shundan
iboratdir.
2 – masala. 5 litr xajmli va 3 litr xajmli idishlardan foydalanib, ichimlik suvi
jo‘mragidan 1 litr suvni qanday qilib quyib olish mumkin? Idishlardagi suvni
to‘kish uchun suv chanog`i mavjud.
Yechish: Masala yechimini jadval ko‘rinishida ifodalaymiz
Ushbu masala shartlari saqlangan holda 2 litr, 3 litr, 4 litr, 5 litr,6 litr, 7 litr va
8 litr suvlarni qanday qilib quyib olish mumkinligini aniqlaylik.
–3 litr, 5 litr va 8 litr suvni oson quyib olish mumkin. Buning uchun
idishlardan birini yoki ikkalasini to‘ldirish yetarli.
Ilmiybaza.uz
– 6 litr suvni quyib olish uchun 3 litrli idishni to‘ldirib, uni 5 litrli idishga
quyamiz, so‘ngra yana 3 litrli idishni to‘ldiramiz, ikkala idishdagi suv 6 litrni
tashkil etadi;
– 2 litr suvni quyib olish uchun 5 litrli idishni to‘ldirib, undan 3 litrli idishga
quyamiz, so‘ngra 3 litrli idishni to‘kib bo‘shatib, unga katta idishdagi 2 litr suvni
quysak va 5 litr idishni to‘ldirsak, ikkala idishdagi suv 7 litrni tashkil etadi;
– 4 litr suvni quyib olish uchun 5 litrli idishni to‘ldirib, uni 3 litrli idishga
quyib va uni to‘kib bo‘shatib, unga endi katta idishdagi 2 litr suvni quyib, undan
so‘ng, yana 5 litrli idishni to‘ldirib, undan 3 litr idish to‘lgunga qadar suv quysak,
katta idishda 4 litr suv qoladi.
3- masala. 9 litrli va 12 litrli idishlardan foydalanib, 4 litr suvni o‘lchab olish
mumkinmi?
Yechish. Dastlab idishlarning hajmi litrlarda 9 va 12 bo‘lib, bu sonlarning eng
katta umumiy bo‘luvchisi 3 ga teng ekanligidan, ushbu idishlar yordamida o‘lchab
olinadigan ixtiyoriy suvning hajmi 3 ga bo‘linishini ko‘rsatamiz. Berilgan idishlar
yordamida talab etilayotgan hajmdagi suvni o‘lchash oldingi masaladagi kabi
oddiy operatsiyalar ketma- ketligini tashkil etadi. U holda agar idishlardagi
suvning miqdori operatsiyalar boshlangunga qadar 3 ga karrali bo‘lsa, bu
operatsiyalarning har biridan so‘ng idishlar yordamida o‘lchab olingan suv hajmi
ham 3 ga karrali ekanligini ko‘rsatamiz. Masala shartiga ko‘ra dastlab ikkala idish
bo‘sh bo‘lgani uchun ular saqlayotgan suyuqlik hajmi nolga teng bo‘lib, 3 ga
bo‘linganligi uchun, undan so‘ng unga quyilgan suv hajmi 3 ga karrali bo‘ladi.
Masalada qo‘llanilgan mulohazalar zanjirini aynan qaytarib, quyidagi xulosaga
kelamiz: agar idishlar hajmi umumiy bo‘luvchiga ega bo‘lsa, u holda bu idishlar
bilan aniq o‘lchab olinadigan ixtiyoriy hajmdagi suv ham o‘sha bo‘luvchiga ega
bo‘ladi. Demak, berilgan masalaning javobi: mumkin emas.
Mazkur masalalar yechimini qurishda muallif analiz usulidan (oxiridan
boshiga qaytish) foydalangan va 1-masala yechimiga 8 2-masala yechimiga 4
qadamda erishgan. Biz taklif etgan metodika orqali ham ushbu masalalarni qatiy
algoritmga asosan bajarish mumkin, bunda suv jo‘mragi 1-idish, berilgan
Ilmiybaza.uz
masalalardagi hajmi katta idish 2-idish, hajmi kichigi esa 3-idish sifatida olinsa
kifoya. 1-masla yechimiga 10 qadamda erishish mumkin, chunki 7 va 3 sonlarining
yig‘indisi 10 ga teng.
3-masala yechimini aniqlab bo‘lmaydi, biz taklif etgam metodikani qo‘llagan
holda, ushbu xulosa kelishingiz mumkin, boshqa tomondan idishlar miqdori toq
emas.
Yuqoridagi kabi masalani N.Guliyev tadqiqotlarida ham uchratamiz, masala
quyidagicha berilgan, “11 va 13 litrli idishlar yordamida 13 litrlik idishga 12 litr
suv olish mumkinmi?”
Belarussiya
boshlang‘ich
sinf
matematika
darsliklarida
suyuqlik
konstruksiyasiga, tenglama tushunchasining pallali tarozida ifodalanishiga doir
masalalarni uchratamiz(T.M.Chebatarevskaya, V.V.Nikolayevich).
Masala. Birinchi idishda 100 litr benzin bor. 30 va 70 litrli bo‘sh idishlar
yordamida qanday qilib 10 hamda 50 litr binzen o‘lchash mumkin?
Tadqiqot ishimizda mazkur masala yechimi uchun qo‘llaniladigan qoidalar
taklif etganmiz, agarda o‘quvchi bayon etilgan qoidalardan o‘rinli foydalansa
masala yechimini topishda qiyinchiliklarga duch kelmaydi. Taklif etilgan qoidada
miqdorlarni 10 marta kichrytirib 10, 7 va 3 litr sifatida taqdim etilgan, yuqorida
keltirilgan masala uchun ham qoida o‘rinli.
Bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi matematik kompetentligining bugungi
innovatsiyalarga boy, raqamlashib borayotgan, yuksak pedagoklik mahoratini talab
etuvchi ta’lim tizimida munosib pog‘onalarni band etishi, ixtisoslashtirilgan
maktablarning 2 – 4-sinf o‘quvchilari uchun tavsiya etiladigan konstruktiv
masalalar va ularning yechilish jarayoni bilan yana bir karra mustahkamlanadi
desak mubolg‘a bo‘lmaydi.
O.P.Boboyev
va
G.F.Shamsiyevalar
tomonidan
ixtisoslashtirilgan
maktablarning 2 – 4-sinf o‘quvchilari uchun yaratilgan “Matematikadan
qo‘shimcha, masala, mashq va misollar” nomli qo‘llnmasida berilgan quyidagi
konstruktiv masala bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun notanish
bo‘lmasligi lozim.
Ilmiybaza.uz
Masala. Chelakda 10 litr suv bor, 4 litrli va 3 litrli idishlar yordamida qanday
qilib chelakda 5 litr suv qoldirish mumkin?
2016 yilgi 3-sinf matematika darsligida berilgan 809-836-masalalarga
o‘xshash bo‘lgan konstruktiv masalalar uchun, umumiy qonuniyat yaratish orqali
bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining matematik kompetentligini yuqori
darajada rivojlantirish mumkin.
Har bir sinfda kam sonli bo‘lsa-da matematikani o‘rganishga ishtiyoqi kuchli,
qobiliyatli o‘quvchilar bor. Mana shunday o‘quvchilar bilan qo‘shimcha
mashg‘ulotlar uyushtirib borilmasa, unday o‘quvchilargadars mashg‘ulotlar
zerikarli bo‘lib, o‘quvchilardagi qobiliyat so‘nib boradi. Albatta, o‘qituvchi bunday
o‘quvchilarga alohida e’tibor berib qo‘shimcha mashg‘ulotlar uyushtirib borsa,
yaxshi natijalarga erishadi. Amaldagi darsliklar bunday o‘quvchilar bilan ishlashda
sayozlik qilayotganligi sababli o‘qituvchilarning imkoniyatlarini kengaytirish
maqsadida tadqiqot ishimizda suyuqlikka oid konstruktiv masalalar yechimiga
oson erishishni taminlovchi metodikalar ishlab chiqildi.
1-turdagi umumiy masala. Juft hajmli idishdagi suyuqlikni, hajmlari
yig‘indisi berilgan juft hajmli idish hajmiga teng bo‘lgan toq hajmli ikkita bo‘sh
idish yordamida teng ikki qismga ajratish masalasi, juft idish hajmi toq idish
hajmiga karrali bo‘lmagan hol.(836-masala 1-umumiy masalaning xususiy holi)
Ushbu masalaning yechimini aniqlash uchun quyidagi metodikani taklif
etamiz.
1-jadval
Idishlar
Holatar
Idishlardagi
mavjud
suvlar
8 litr suv
mavjud
bo‘sh idish
bo‘sh idish
Dastlabki
holat
Ilmiybaza.uz
Tavsiya etilgan metodika. Mazkur metod orqali masala yechimini aniqlash
quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi.
1-bosqich.1-bosqichda berilgan masaladagi idishlarni quyidagicha nomlab
oling.
- Juft hajmli idish – birinchi idish.
- Toq hajmli idishlardan hajmi kattasi – ikkinchi idish.
- Toq hajmli idishlarning hajmi kichigi – uchunchi idish.
2-bosqich. Masala shartida berilgan suyuqliklarning idishlarda ko‘rinishi 3 xil
holatda nomoyon bo‘ladi. Mazkur holatlarga uchunchi va ikkinchi idishlarga
nisbatan qarang.
1-holat. 3-idishda suyuqlik mavjud emas.
2-holat. 3-idisha suyuqlik mavjud va 2-ishdaga ushbu suyuqlikni quyish
imkoniyati bor.
3-holat. 2-idish suyuqlikka to‘lgan vaqt.
3-bosqich. Ushbu bosqichda quyidagi qoidalarga amal qilgan holda masala
yechimini aniqlang.
miqdori
1-qadam
8
0
0
1-holat
2-qadam
5
0
3
2-holat
3-qadam
5
3
0
1-holat
4-qadam
2
3
3
2-holat
5-qadam
2
5
1
3-holat
6-qadam
7
0
1
2-holat
7-qadam
7
1
0
1-holat
8-qadam
4
1
3
2-holat
yechim
4
4
0
Ilmiybaza.uz
1-qoida. Agarda 3-idish bo‘sh bo‘lsa, 1-idishdan faqat 3-idishga suyuqlikni
quying, 2-idishga quyishingiz tafsiya etilmaydi.
2-qoida. 3-idishda suyuqlik mavjud bo‘lsa, undan 2-idishga suyuqlikni quyib
oling, agar imkoniyat mavjud bo‘lsa, bund uchunchi idishdagi suyuqlik ikkinchi
idishga to‘liq quyilmasligi ham mumkin.
3-qoida. 2-idish suyuqlikka to‘lgan vaziyatda uni birinchi idishg bo‘shatib
oling.
Yuqorida aytib o‘tilgan qoidalarning har biri bittadan holatga mos keladi,
Masala yechimiga erishish uchun birinchi holatda 1-qoidadan, ikkinchi holatda 2-
qoidadan, uchunchi holatda 3-qoidadan foydalaning.
Tajriba sinov ishi. Quyida 2 ta masalani tavsiya etilgan metod orqali
tajribadan o‘tkazib ko‘ramiz.
1-masala. 8 litrli idish suvga to‘lib turibdi, 3 va 5 litrli bo‘sh idishlar
yordamida sutni 4 litrdan qilib teng taqsimlang.
Yechim. 1-jadvalda masala yechimini aniqlash algoritmi ko‘rsatilgan.
Algoritm yuqorida takidlab o‘tilgan qonuniyat orqali konstruksiyalanadi, chunki
masala sharti, juft hajmli idishdagi suyuqlikni, hajmlari yig‘indisi berilgan juft
hajmli idish hajmiga teng bo‘lgan toq hajmli ikkita bo‘sh idish yordamida teng ikki
qismga ajratishdan iborat.
1-jadval asosida masala yechimini konstruksiyalash algoritmi.
1-qadam. 1-holat kuzatilmoqda, demak 1-qoidadan foydalanamiz. 8 litrlik
idishdagi suvdan 3 litrlikka quyib olamiz, bunda 8 litrlikda 5 litr suv qoladi.
2-qadam. (2-holat, 2-qoidani qo‘llaymiz). 3 litrlikdagi suvni 5 litrlikka quyib
olamiz, bunda 3 litrlikda suv qolmaydi.
3-qadam. (1-holat, 1-qoidani qo‘llaymiz). 8 litrlikda qolgan 5 litr suvdan 3
litrini bo‘shab qolgan 3 litrlikka quyamiz, bu jarayonda 8 litrlik idishda 2 litr suv
qoladi.
4-qadam. (2-holat, 2-qoidadan foydalanamiz). 5 litrlik idishda 3 litr suv
mavjud bo‘lgani uchun, 3 litrlik idishdagi suvdan 2 litrini 5 litrlikka quyib bu
idishni to‘ldirib olamiz. Ushbu holatda 3 litrlik idishda 1 litr suv qoladi.
Ilmiybaza.uz
5-qadam. (3-holat, 3-qoidadan foydalanamiz). 5 litrlik idishdagi suvni 8 litrlik
idishga quyib olamiz, bunda 8 litrlik idishda 7 litr suv hosil bo‘lib, 5 litrlik idishda
esa suv qolmaydi.
6-qadam. (2-holat, 2-qoidadan foydalanamiz). 3 litrlik idishda mavjud
bo‘lgan 1 litr suvni 5 litrlikka quyib olamiz.
7-qadam. (1-holat, 1-qoida). 8 litrlikdagi suvdan 3 litrlikka quyib olamiz,
bunda 3 litrlik suvga to‘lib, 8 litrlikda 4 litr suv qoladi.
8-qadam. (2-holat, 2-qoida). Ushbu qadamda 3 litrlik idishdagi mavjud suvni
5 litrlikka quyamiz va 5 litrlik idishda ham 4 litr suv hosil bo‘ladi.
Tavsiya etilgan metod orqali, masala shartida berilgan 8 litrlik idishda
berilgan suvni 4 litrdan qilib teng ikki qismga taqsimladik va natijada yechimga
erishildi.
2-masala. 12 litrli idishdagi 12 litr sutni 7 va 5 litrli idishlardan foydalanib
qanday qilib teng ikkiga bo‘lish mumkin?
Yechim. 2-jadvalda masala yechimini aniqlash algoritmi ko‘rsatilgan.
Masala yechimining nazariy asosi. 2-jadval asosida
Ilmiybaza.uz
1-qadam. (1-holat, 1-qoida). 5 litrlik bo‘sh idish 12 litrlik idishdagi sut
yordamida to‘ldirilsa, 12 litrlikda 7 litr sut qoladi.
2-qadam. (2-holat, 2-qoida). 5 lirlik idishdagi hamma sutni 7 litrlikka quyib
olamiz.
3-qadam. (1-holat, 1-qoida). 5 litrlik bo‘sh idish 12 litrlik idishdagi sut
yordamida ikkinchi bor to‘ldirilsa, 12 litrlikda 2 litr sut qoladi.
2-jadval
Idishlar
Holatlar
Idishlardagi mavjud
suvlar miqdori
12 litrlik
idishda 12 litr
sut mavjud
7 litrlik
bo‘sh idish
5 litrlik
bo‘sh
idish
Dastlabki
holat
1-qadam
12
0
0
1-holat
2-qadam
7
0
5
2-holat
3-qadam
7
5
0
1-holat
4-qadam
2
5
5
2-holat
5-qadam
2
7
3
3-holat
6-qadam
9
0
3
2-holat
7-qadam
9
3
0
1-holat
8-qadam
4
3
5
2-holat
9-qadam
4
7
1
3-holat
10-qadam
11
0
1
2-holat
11-qadam
11
1
0
1-holat
12-qadam
6
1
5
2-holat
yechim
6
6
0
Ilmiybaza.uz
4-qadam. (2-holat, 2-qoida). 7 litrlik idish, 5 litrlik idishdagi sut yordamida
to‘ldirilsa, 5 litrlikda 3 litr sut qoladi.
5-qadam. (3-holat, 3-qoida). 7 litrlikdagi mavjud sutni to‘liq 12 litrlikka quyib
olamiz, bu jarayonda 12 litrlik idishda 9 litr sut hosil bo‘ladi.
6-qadam. (2-holat, 2-qoida). 5 litrlik idishdagi 3 litr sutning hammasini 7
litrlikka quyib olamiz.
7-qadam. (1-holat, 1-qoida). 5 litrlik bo‘sh idish 12 litrlik idishdagi sut
yordamida to‘ldirilsa, 12 litrlikda 4 litr sut qoladi.
8-qadam. (2-holat, 2-qoida). Agar 5 litrlikdagi sutdan 7 litrlikka quysak 7
litrlik idish sutga to‘lib, 5 litrlik idishda 1 litr sut qoladi.
9-qadam. (3-holat, 3-qoida). Ushbu qadamda 7 litrlik idishdagi sutni 12
litrlikka quyib olamiz, natijada 12 litrlik idishda 11 litr sut hosil bo‘ladi.
10-qadam. (2-holat, 2-qoida). 5 litrlikda mavjud bo‘lgan 1 litr sutni 7 litrlikka
quyib olamiz.
11-qadam. (1-holat, 1-qoida). 5 litrlik bo‘sh idishni 12 litrlik idishdagi sut
yordamida to‘ldiramiz, bunda 12 litrlikda 6 litr sut qoladi.
12-qadam. (2-holat, 2-qoida). 5 litrlik idishdagi sutni to‘liq 7 litrlik idishga
quyib olsak, 7 litrlik idishda ham 6 litr sut hosil bo‘ladi.
Masala shartiga ko‘ra 12 litr sut teng ikki qismga bo‘linish kerak edi. 2-jadval
algoritmi asosida bunga erishdik. Bu metod mazkur masala yechimini aniqlash
jarayonida ham o‘zini oqladi.
Mitti idishning bolajonlarga ko‘magi. Qoidani eslab qolish metodikasi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga she’rning birinchi to‘rtligi 1-qoidani, ikkinchi
to‘rtligi 2-qoidani, uchunchi to‘rtligi 3-qoidani eslab qolishlarida ko‘maklashadi.
Bu yerda mitti idish – eng kichik toq hajmli idish, katta og‘a sifatida – eng katta
hajli idshni, yosh va kichik og‘a sifatida – toq hajmli idishlardan kattasini
tushunamiz. Mittijonning chanqashi ushbu idishda suv umuman qolmaganligi,
kichik og‘aning suvga to‘yishi ikkinchi idishning suvga to‘lishini, yosh og‘amdan
suvni qizg‘anmiyman deyilgan jumla uchunchi idishdan ikkinchi idishga suv
quyishimiz mumkinligini anglatadi.
Ilmiybaza.uz
“Mitti idish”
Salom. Salom bolajon!
Chanqadim men mittijon
Suv bering qaynog‘idan
Katta og‘am bulog‘idan
Men ham sizdek mehribonman
Yosh og‘amni o‘ylarman
Chanqadim uka desa
Bor suvumni yo‘llarman
Suvga to‘ysa kichik og‘am
3-jadval
Idishlar
Holatlar
Idishlardagi
mavjud
suvlar
miqdori
10 litrlik
idishda 10
litr suv
mavjud
10 litrlik
idishda 10
litr suv
mavjud
5 litrlik
bo‘sh
idish
4 litrlik
bo‘sh
idish
Dastlabki holat
1-qadam
10
10
0
0
1-holat
2-qadam
10
6
0
4
2-holat
3-qadam
10
6
4
0
1-holat
4-qadam
10
2
4
4
2-holat
5-qadam
10
2
5
3
3-holat
6-qadam
10
7
0
3
2-holat
7-qadam
10
7
3
0
1-holat
8-qadam
10
3
3
4
2-holat
9-qadam
10
3
5
2
3-holat
10-qadam
10
8
0
2
2-holat
11-qadam
10
8
2
0
1-holat
Ilmiybaza.uz
Undan suv so‘rayvering
Idishidagi hamma suvni
Katta og‘amga olib bering.
2-turdagi umumiy masala. Bizga
hajmli 1-idish,
hajmli 2-
idish,
hajmli 3-idish,
hajmli 4-idishlar berilgan bo‘lib, birinchi va
ikkinchi idishlar suvga to‘lgan holatda uchunchi hamda to‘rtinchi idishlarga
litrdan qilib suyuqlikni hosil qilish so‘ralganda, suyuqlikka oid konstruktiv
masalalar uchun tavsiya etilgan metodikadan foydalanish mumkin. Bunda 1-idish
dastlabki
ta qadam uchun o‘zgarishsiz qolib, so‘ngi ikki qadamda undan
foydalanish maqsadga muvofiq bo‘ladi.
Masala. 6 litrlik ikki idish suvga to‘la bo‘lsa, 3 va 2 litrli bo‘sh idishlar
yordamida ushbu 3 va 2 litrli idishlarda 1 litrdan suv hosil qiling?
Bu
yerda
bo‘lgani
uchun,
,
6,
,
idishlar hajmi mos ravishda 6, 6, 3 va 2
ga teng. Qoidaga to‘liq mos keladi demak, 3 v 2 litrli idishlarda 1 litrdan suv hosil
qilish mumkin. Bunda yechimga
ta qadamda
erishiladi.
Masala. 10 litrlik ikki idish suvga to‘la bo‘lsa, 5 va 4 litrli bo‘sh idishlar
yordamida ushbu 5 va 4 litrli idishlarda 2 litrdan suv hosil qiling?
Bu
yerda
bo‘lgani
uchun,
,
10,
,
idishlar hajmi mos ravishda 10, 10, 5 va 4
ga teng. Qoidaga to‘liq mos keladi demak, 5 v 4 litrli idishlarda 2 litrdan suv hosil
qilish mumkin. Bunda yechimga
ta
qadamda erishiladi.
12-qadam
6
8
2
4
1-idish
jaroyonga
qo‘shildi
yechim
6
10
2
2
Ilmiybaza.uz
Masala. 14 litrlik ikki idish suvga to‘la bo‘lsa, 7 va 6 litrli bo‘sh idishlar
yordamida ushbu 7 va 6 litrli idishlarda 3 litrdan suv hosil qiling?
Bu
yerda
bo‘lgani
uchun,
,
14,
,
idishlar hajmi mos ravishda 14, 14, 7 va 6
ga teng. Qoidaga to‘liq mos keladi demak, 7 v 6 litrli idishlarda 3 litrdan suv hosil
qilish mumkin. Bunda yechimga
ta
qadamda erishiladi.
Tajriba uchun ushbu masalalardan birinining yechimi bilan tanishamiz.
3-masala. 10 litrlik ikki bidon suvga to‘lib turubdi, 5 va 4 litrli bo‘sh
idishlarga bidonlardan qanday qilib 2 litrdan suv quyish mumkin?
Yechim. 3-jadvalda masala yechimini aniqlash algoritmi ko‘rsatilgan.
Masala yechimining nazariy asosi. 3-jadval asosida
1-qadam. (1-holat, 1-qoida). 4 litrlik bo‘sh idish 10 litrlik 2-idishdagi suv
yordamida to‘ldirilsa, 10 litrilkda 6 litr suv qoladi.
2-qadam. (2-holat, 2-qoida). 4 lirlik idishdagi hamma suvni 5 litrlikka quyib
olamiz.
3-qadam. (1-holat, 1-qoida). 4 litrlik bo‘sh idish 10 litrlik 2-idishdagi suv
yordamida ikkinchi bor to‘ldirilsa, 10 litrlikda 2 litr suv qoladi.
4-qadam. (2-holat, 2-qoida). 5 litrlik idish, 4 litrlik idishdagi suv yordamida
to‘ldirilsa, 4 litrlikda 3 litr suv qoladi.
5-qadam. (3-holat, 3-qoida). 5 litrlikdagi mavjud suvni to‘liq 10 litrlik 2-
idishga quyib olamiz, bu jarayonda 10 litrlik idishda 7 litr suv hosil bo‘ladi.
6-qadam. (2-holat, 2-qoida). 4 litrlik idishdagi 3 litr suvning hammasini 5
litrlikka quyib olamiz.
7-qadam. (1-holat, 1-qoida). 4 litrlik bo‘sh idish 10 litrlik 2-idishdagi suv
yordamida to‘ldirilsa, 10 litrlikda 3 litr suv qoladi.
8-qadam. (2-holat, 2-qoida). Agar 4 litrlikdagi suvdan 5 litrlikka quysak 5
litrlik idish suvga to‘lib, 4 litrlik idishda 2 litr suv qoladi.
9-qadam. (3-holat, 3-qoida). Ushbu qadamda 5 litrlik idishdagi suvni 10 litrlik
2-idishga quyib olamiz, natijada 10 litrlik idishda 8 litr suv hosil bo‘ladi.
Ilmiybaza.uz
10-qadam. (2-holat, 2-qoida). 4 litrlikda mavjud bo‘lgan 2 litr suvni 5 litrlikka
quyib olamiz.
11-qadam. (Qoida bo‘yicha 1-idishdan foydalanamiz, 3-idish o‘zgarishsiz
qoldirilib, qolgan idishlar mos ravishda 1-2-3-deb ataldi. Demak 1-holat, 1-qoida).
4 litrlik bo‘sh idishni 10 litrlik 1-idishdagi suv yordamida to‘ldiramiz, bunda 10
litrlikda 6 litr suv qoladi.
12-qadam. (2-holat, 2-qoida). 4 litrlik idishdagi suvni 10 litrlik 2-idishga
quyganimizda, 10 litrlik 2-idish to‘lib, 4 litrlik idishda 2 litr suv hosil bo‘ladi.
Masala shartiga ko‘ra 5 va 4 litrlik idishlarda 2 litrdan suv hosil qilinishi
kerak edi, bizning yechim ham aynan shuni ko‘rsatmoqda.
Demak, 2-turdagi umumiy masalalar uchun ham suyuqlikka oid konstruktiv
masalalar uchun tavsiya etilgan metodika o‘z samarasini berdi.
1-natija. 1-umimiy masala shartida berilgan juft hajmli (
) idish
hajmining miqdori eng kichik toq hajmli idish hajmi (
) miqdoriga karrali
bo‘lsa, u holda yechim, k ta qadamda aniqlanadi. Ushbu jarayonda ham
tavsiya etilgan medodika qo‘llanilib, faqat birinchi va ikkinchi qoidalardan
foydalaniladi.
2-natija. Juft hajmli idishdagi suyuqlikni(idish suyuqlikka to‘la), hajmlari
yig‘indisi berilgan juft hajmli idish hajmiga teng bo‘lgan toq hajmli ikkita bo‘sh
idish yordamida teng ikki qismga ajratish mumkin va bu jarayon aytib o‘tilgan juft
hajmli idish miqdorining son qiymatiga teng bo‘lgan qadamda aniqlanadi.
Tadqiqotda bayon etilgan, birinchi va ikkinchi masalalar yechimlarining
aniqlanish algoritmiga e’tibor bering, haqiqtdan ham 1-masalaning yechimi 8
qadamda, 2-masalaning yechimi esa 12 qadamda aniqlangan.
3-natija. 2-turdagi kabi umumiy masalalar uchun yechimga
ta
qadamda erishiladi.
4-natija. 1-turdagi umumiy masalani yechish qoidasiga tayanib, quyidagicha
shaklda berilgan masalalarni ham bajarish mumkin, bunda hajmi kichik bo‘lgan
juft sonning ikkilanganligi miqdoricha qadamda yechimga erishiladi.
Ilmiybaza.uz
1.1-turdagi umumiy masala.
litrlik idish suyuqlikka to‘la bo‘lsa,
litrli hamda
litrli bo‘sh idishlar yordamida ushbu idishda
litr
suyuqlik hosil qiling?
Ushbu masalada agar 1-turdagi umumiy masalani yechish qoidalariga amal
qilinsa yechimga
qadamda erishiladi.
Eslatma. Idishlarni nomerlashni har ikki masalada idishlar miqdorining
kamayish tartibiga qarab, birinchi, ikkinchi va uchunchi idish deb nomlang.
Masala. Chelakda 10 litr suv bor, 4 litrli va 3 litrli idishlar yordamida qanday
qilib chelakda 5 litr suv qoldirish mumkin?
Masala yechimi 4-jadval asosida berilgan bo‘lib, 8 qadamda yechimga
erishilgan, bu esa 4(
) ning ikkilanganligini anglatadi.
4-jadval
Idishlar
10 litrlik
(1-idish)
4 litrlik
(2-idish)
3 litrlik
(3-idish)
Yechim
sixemasi
Idishlardagi
mavjud
suyuqliklar
miqdori
litrlik
idishda
litr
suyuqlik
mavjud
litrlik
bo‘sh idish
litrlik
bo‘sh idish
1-qadam
10
0
0
1-holat
2-qadam
7
0
3
2-holat
3-qadam
7
3
0
1-holat
4-qadam
4
3
3
2-holat
5-qadam
4
4
2
3-holat
6-qadam
8
0
2
2-holat
7-qadam
8
2
0
1-holat
8-qadam
5
2
3
2-holat
yechim
5
5
Ilmiybaza.uz
1.2-turdagi umumiy masala.
litrlik idish suyuqlikka to‘la bo‘lsa,
litrli hamda
litrli bo‘sh idishlar yordamida ushbu idishda
litr
suyuqlik hosil qiling?
Ushbu masalada ham 1-turdagi umumiy masalani yechish qoidalariga amal
qilinsa yechimga
qadamda erishiladi.
Tarozi toshlariga doir nostandart masalalar. Bu turdagi masalalarni
yechish asosida u yoki bu faktni oʻrnatish (haqiqiy tangalar ichidan qalbaki tangani
aniqlash, massasiga koʻra yuklarni tartiblash va boshqalar) toshsiz, pallali tarozida
amalga oshiriladi. Koʻp hollarda masala shartida tortilayotgan ob’yektlar sifatida
tangalar ishlatilib, talab etilayotgan faktni koʻrsatilgan miqdorda tortishlar bajarib
aniqlash, yoki talab etilayotgan faktni oʻrnatish uchun eng kam tortishlar sonini
aniqlash talab etiladi. Tangalardan qalbakisini topishga doir masalalar shartida
qalbaki tanga massasi boshqa tangalar massasidan yengil yoki ogʻir ekanligi
koʻrsatilgan boʻlsa, uni yechishda tortishlar soni kamayadi.
1-masala. Uchta tanganing bittasa qalbaki. Uning massasi boshqa tangalar
massasidan yengil. Toshsiz, pallali tarozida bir marta tortish orqali qalbaki tangani
qanday aniqlash mumkin?
Yechish.
Tarozining
har
bir
pallasiga bittadan tanga qoʻyamiz.
Quyidagi ikki hol boʻlishi mumkin:
1–
hol.
Tarozining
har
bir
pallasiga qoʻyilgan tangalar bir xil
massaga ega. Bu holda ularning ikkalasi haqiqiy boʻlib, chetga olib qoʻyilgan tanga
qalbaki boʻladi.
2– hol. Tarozining qaysi bir pallasiga qoʻyilgan tanganing massasi yengil
boʻlsa, u qalbaki boʻladi.
2-masala. 9 ta tanganing bittasi qalbaki. Uning massasi boshqa tangalar
massasidan yengil. Toshsiz pallali tarozida ikki marta tortish orqali qalbaki tangani
qanday aniqlash mumkin?
Ilmiybaza.uz
Yechish: 9 ta tangani 3 ta dan qilib, 3 guruxga ajratamiz. Birinchi tortishda 1-
va 2- guruhlardagi 3 tadan tangalarni tarozining har bir pallasiga qoʻyamiz. Bunda
quyidagi ikki hol boʻlishi mumkin :
1– hol. Tarozi pallasiga qoʻyilgan tangalar bir xil massaga ega. Bu holda
ikkala guruhdagi tangalar haqiqiy boʻlib, qalbaki tanga 3 – guruhda boʻladi.
2– hol. Agar ular bir xil massaga ega boʻlmasa, bu holda qaysi guruhdagi
tangalar massasi yengil boʻlsa, qalbaki tanga oʻsha guruhga tegishli boʻladi. Ikkala
holda ham ikkinchi tortishda qalbaki tangani aniqlash yuqoridagi 1- masala
yechimiga keltiriladi.
3-masala. 81 ta tanganining bittasi qalbaki. Uning massasi boshqa tangalar
massasidan yengil. Toshsiz, pallali tarozida toʻrt marta tortish orqali qalbaki
tangani qanday aniqlash mumkin?
Yechish. 81 ta tangani 27 tadan qilib, 3 guruhga ajratamiz. Birinchi tortishda
tarozining har bir pallasiga 1- va 2-guruhlardagi 27 tadan tangalarni qoyamiz.
Bunda quyidagi ikki hol boʻlishi mumkin:
1– hol. Tarozi pallasiga qoʻyilgan tangalar bir xil massaga ega. Bu holda
ikkala guruhdagi tangalar haqiqiy boʻlib, qalbaki tanga 3- guruhda boʻladi.
2– hol. Agar ular bir xil massaga ega boʻlmasa, bu holda qaysi guruhdagi
tangalar massasi yengil boʻlsa, qalbaki tanga oʻsha guruhga tegishli boʻladi. Ikkala
holda ham ikkinchi tortishni amalga oshirish uchun qalbaki tangani oʻzida saqlashi
gumon qilinayotgan guruhdagi 27 tangani 9 tadan qilib, 3 ta guruhga boʻlamiz.
Soʻng tarozining har bir pallasiga 1- va 2-guruhlardagi 9 tadan tangalarni
qoʻyamiz. Bunda ham quyidagi ikki hol boʻlishi mumkin. 1– hol. Tarozi pallasiga
qoʻyilgan tangalar bir xil massaga ega. Bu holda ikkala guruhdagi tangalar haqiqiy
boʻlib, qalbaki tanga 3- guruhda boʻladi. 2– hol. Agar ular bir xil massaga ega
boʻlmasa, bu holda qaysi guruhdagi tangalar massasi yengil boʻlsa, qalbaki tanga
oʻsha guruhga tegishli boʻladi. Ikkala holda ham uchinchi tortishni amalga oshirish
uchun qalbaki tangani oʻzida saqlashi gumon qilinayotgan guruhdagi 9 ta tangani 3
tadan qilib 3 ta guruhga boʻlamiz va qalbaki tangani aniqlash yuqoridagi 2-masala
yechimiga keltiriladi. Yechimiga koʻra buni amalga oshirish uchun 2 marta tortish
Ilmiybaza.uz
bajarilishi zarur. Demak, biz 4 marta tortish orqali 81 ta tangadan qalbaki (agar
uning massasi boshqa tangalar massasidek yengil boʻlsa) tangani aniqlash
mumkinligini koʻrsatdik. Yuqoridagi masalalardan 3 soniga karrali boʻlgan
sondagi tangalar ichidan qalbakisini aniqlash koʻrib oʻtildi, lekin tangalar soni
ixtiyoriy boʻlganda ham ularni yechish xuddi shunday usulda olib boriladi.
4-masala. 8 ta tanganing bittasi qalbaki. Uning massasi boshqa tangalar
masssasidan ogʻir. Toshsiz, pallali tarozida ikki marta tortish orqali qalbaki tangani
qanday aniqlash mumkin?
Yechish. 8 ta tangani 3 tadan qilib 2 ta guruhga ajratsak, u holda 3-guruhda 2
ta tanga boʻladi. Birinchi tortishda 1- va 2- guruhlardagi 3 tadan tangalarni
tarozining har bir pallasiga qoʻyamiz. Bunda quyidagi ikki hol boʻlishi mumkin:
1– hol. Tarozi pallasiga qoʻyilgan tangalar bir xil massaga ega. Bu holda
ikkala guruhdagi tangalar haqiqiy boʻlib, qalbaki tanga 3- guruhda boʻladi. U holda
ikkinchi tortishda 3-guruhdagi 2 ta tangani tarozining har bir pallasiga bittadan
qoʻyamiz. Tarozining qaysi bir pallasiga qoʻyilgan tanganing massasi ogʻir boʻlsa,
u qalbaki boʻladi.
2– hol. Agar ular bir xil massaga ega boʻlmasa, bu holda qaysi guruhdagi
tangalar massasi ogʻir boʻlsa, qalbaki tanga oʻsha guruhga tegishli boʻladi va
qalbaki tangani aniqlash, yuqoridagi 1-masala yechimiga keltiriladi. Uning
yechimiga koʻra buni amalga oshirish uchun 1 marta tortish bajarilishi zarur.
Demak, biz 2 marta tortish orqali qalbaki tangani aniqlash mumkinligini
koʻrsatdik. Yuqorida koʻrib oʻtilgan massalarda qalbaki tangalarni aniqlashda
uning massasi boshqa tangalar massasidan yengil(yoki ogʻir) ekanligi koʻrsatildi.
Lekin agar masala shartida qalbaki tanganing massasi boshqa tangalar massasidan
yengil yoki ogʻir ekanligi koʻrsatilmasdan, faqat massasi farqlanishi haqida soʻz
yuritilsa, u holda bunday masalalarni yechish jarayoni murakkablashadi.
5-masala. Uchta tangadan bittasi qalbaki va u boshqalardan massasi bilan
farqlanadi. Ikki marta toshsiz, pallali tarozida tortish orqali qalbaki tangani qanday
aniqlash mumkin?
Ilmiybaza.uz
Yechish. Tangalarni 1, 2 va 3 sonlari
bilan nomerlaymiz. 1) 1 va 2 tangalarni
tortamiz; 2) Agar ularning massasi teng
boʻlsa, u holda ikkala tanga haqiqiy boʻlib,
3tanga qalbaki boʻladi; 3) Agar ularning
massasi teng boʻlmasa, u holda ulardan biri
qalbaki boʻlib, uchinchi tanga esa haqiqiy boʻladi; 4) Qalbakiligi gumon
qilinayotgan tangalarning biri bilan haqiqiy tangani tortamiz. Masalan, 2 va 3
tangalarni tortamiz. 5) Agar ularning massasi teng boʻlsa, u holda ikkala tanga
haqiqiy boʻlib, birinchi tanga qalbaki boʻladi, aks holda esa 2 tanga qalbaki
boʻladi.
Bir xil maxrajli kasrlarni suv va tarozi yordamida taqqoslash. Birxil maxrajli
va kasrlarni taqqoslash uchun 2-rasmdagi kabi birinchi idishga 4 birlik, ikkinchi
idishga 3 birlik suv quyamiz.
Pallali tarozining pallalarida ham idishlar boʻlganligi sababli yuqori
idishlardagi suv ochib yuborilsa, 6-rasmda koʻrganingizdek tarozining chap pallasi
ogʻiriroq ekanligiga ishonch hosil qilamiz. Bu esa kasr kasrdan katta ekanligini
bildiradi. Ushbu jarayon katta-kichik tushunchasini, ogʻir-yengil tushunchasi orqali
bayon etishimizga yordam beradi.
Noma’lum son qatnashgan tenglik tenglama deyiladi ba’zida tenglama
tushunchasini bayon etish uchun pallali tarozidan foydalaniladi. Tenglama
tushunchasini biz uchun begona boʻlmagan tarozi tushunchasi yordamida tasavvur
etish mumkin.
Tarozi (forscha – vazn, oʻlchash asbobi).
1)
tushunchasi, hozircha pallalariga hech narsa qoʻyilmagan tarozini
eslatadi. Chunki tarozining chap pallasida ham oʻng pallasida ham biror nima yoʻq.
2)
tushunchasi koʻpchillik uchun matematikaning bu qonuniyatlarining
aynan nimani anglatishi qiziq. Buni pallali tarozi yordamida atroflicha yoritish
imkoni bor. Tenglikning chap qismida turgan 7 pallali tarozining chap pallasida
1-rasm
2-rasm
Ilmiybaza.uz
joylashgan 7 kg olmani, oʻng qismida joylashgan 7 esa tarozining oʻng qismida
joylashgan 7 kg shakarni anglatsin. Demak
tushunchasi. Nomlanishi har xil
boʻlgan
buyumlarning
miqdorlarining
tengligini
koʻrsatmoqda.
tushunchasini faqat tarozi yordamida koʻrsatdik, bu holat hayotimizning boshqa
jabhalarida ham qoʻllanilishi mumkin.
3.
Mantiqiy
tafakkurni
rivojlantirish,
mustaqillik,
tashabbuskorlik,
ijodkorlikni shakllantirish zamonaviy pedagogik jarayonning asosiy vazifalaridan
biridir. Bu jarayonning muvaffaqiyati kognitiv qiziqishlarning shakllanishiga
bog'liq.
Mantiqni rivojlantirishda matematika alohida o'rin tutadi. Aynan matematika
yuqori darajadagi mavhumlikni o'z ichiga olgan nazariy fan hisoblanadi.
Matematika darslari rivojlantiruvchi ta'sirga ega bo'lib, mantiqiy fikrlashni
rivojlantirish uchun zarur shart-sharoitlarni yaratadi.
Matematikaning boshlang'ich kursidagi ko'p vaqt masalalarni hal qilishga
ajratiladi. Masalalarni turlicha tasniflash mumkin. Amaliyot shuni ko'rsatadiki,
boshlang'ich ta'limda o'quvchilarda mantiqni rivojlantirishning eng samarali usuli
mantiqiy masalalarni yechishdir.
Ushbu dasturning matematika darsliklarida mantiqiy topshiriqlar qo'shimcha
qismga, ya'ni "qiyinlashgan masalalar"ga kiritilgan. Birinchi sinfda mantiqiy
masalalar mulohaza yuritish orqali yechiladi. Ikkinchi, uchinchi va to'rtinchi
sinflarda masalalar birinchisiga qaraganda ancha xilma-xil bo'lib, turlarga
bo'linadi: suyuqlikka doir masalalar, vaqtga doir masala, ob'ektlarni guruhlarga
bo'lish.
Boshlang‘ich ta’lim aqliy faoliyat usullarini shakllantirish uchun asos
yaratadi: o‘quvchilar ob’ektlarni tahlil qilish, solishtirish, tasniflashni, sabab-oqibat
munosabatlarini, qonuniyatlarni o‘rnatishni, fikrlashning mantiqiy zanjirlarini
qurishni o‘rganadilar. Matematikani o'rganish orqali ular ma'lum umumlashtirilgan
bilimlarga va harakat usullariga ega bo'ladilar. Bilishning universal matematik
usullari dunyoni yaxlit idrok etishga yordam beradi, uning individual jarayonlari va
Ilmiybaza.uz
hodisalarining modellarini yaratishga imkon beradi, shuningdek, universal ta'lim
faoliyatini shakllantirish uchun asosdir.
Bugungi kunga kelib, mantiqiy masalani yechishga yordam beradigan bir
nechta usullar mavjud, xususan:
• mulohaza yuritish;
• tanlash;
• taxminlar;
• diagrammalar va jadvallar;
• • grafik usul;
• birlashgan usul.
Ko'pincha mantiqiy masalalarda faktlar shunchalik ko'pki, ularning barchasini
xotirada saqlash qiyin. Suning uchun ular diagrammalar, jadvallar, chizmalar va
chizmalar tuzishga murojaat qilishadi.
Bunday masalalar yechimini izlashda o`quvchilarning mustaqil ishini uyushtirish
uchun o`qituvchi doskada quyidagi ikkita sxemani chizib: so`ngra o`quvchilardan
ulardan qay biri quyidagi masala: O`quvchilar to`p uloqtirishda musobaqalashdi.
Agar Botir to`pni Karimdan uzoqroqga, lekin Ahmaddan yaqinroqga uloqtirgan
bo`lsa, bolalardan qay biri to`pni eng uzoqga uloqtirgan?” sharti asosida
qurilganligini aniqlashni so`raydi. Barcha xohlovchi o`quvchilar doskaga chiqib,
o`zlarining fikriga ko`ra masala shartiga mos keluvchi sxemani belgilashadi: ba’zi
o`quvchilar 1-sxemani, ba’zilari esa 2-sxemani belgilashadi. O`qituvchi bolalarga
o`zlari tanlagan sxemada quyidagi ma’lumotlarni belgilashni so`raydi: Ahmad
to`pni 16 metrga, Karim- 11metrga, Botir-13metrga uloqtirgan. O`quvchilar
vazifani doskada bajaradilar va 1-sxemani belgilagan o`quvchilar o`zlari yo`l
qo`ygan xatoni tushunib yetadilar.
1-masala. Akrom do`stlarini tug`ilgan kuniga taklif etdi. Mehmonlardan Laziz
Mahmuddan oldin, Vali Zokirdan keyin, Mahmud Zokirdan oldin, Salim Validan
keyin tabriklagani kelishdi. Mehmonlar qanday tartibda kelishgan? Yechish:
Masala modelini quramiz. Bu holda to`g`ri chiziq “oldin kelish chizig`ini”
ifodalaydi. O`quvchilar bilan bolalarni to`g`ri chiziqda ularning bosh harflari
Ilmiybaza.uz
ko`rsatilgan nuqtalar bilan, hamda ulardan oldin kelganini to`g`ri chiziqda
chaproqda, keyin kelganni esa to`g`ri chiziqda o`ngroqda belgilashga kelishib
olamiz. So`ngra masalaning har bir shartini to`g`ri chiziqda belgilaymiz: - Laziz
Mahmuddan oldin kelgan, demak L nuqta M nuqtadan chapda joylashadi. -
Mahmud Zokirdan oldin kelgan, demak M nuqta Z nuqtadan chapda joylashadi. -
Agar Vali Zokirdan keyin kelgan bo`lsa, u holda Zokir Validan oldin kelgan
bo`ladi, ya’ni V nuqta Z nuqtadan chapda joylashadi. - Agar Salim Validan keyin
kelgan bo`lsa, u holda Vali Salimdan oldin kelgan bo`ladi, ya’ni V nuqta S
nuqtadan chapda joylashadi. To`g`ri chiziqda nuqtalarning joylashishidan bolalar
quyidagi:
Laziz,
Mahmud,
Zokir,
Vali,
Salim
ketma-ketligida mehmondorchilikka kelishganligini aniqlaymiz.
2-masala. Sinfda o`tkazilgan shashka musobaqasida Ahmad, Botir, Vali va Sohib
ishtirok etdi. Ahmad birinchi o`rinni ham, oxirgi o`rinni ham egallamaganligi,
Sohib ikkinchi o`rinni egallaganligi, Botir esa birinchi o`rinni egallamaganligi
ma’lum bo`lsa, ishtirokchi bolalarning har biri qaysi o`rinni egallagan?
Yechish. a) Bu turdagi masalalarni yechishning dastlabki
bosqichida o`quvchilarda xulosalar zanjirini qurish ko`nikmalarini tarkib
toptirishning quyidagi uslubini qo`llash samaralidir: o`qituvchi tomonidan masala
shartida berilgan bog`lanishlar
alohida-alohida xulosalar
zanjiri
sifatida
ifodalangan kartochkalar tuzilib, har bir o`quvchiga tarqatiladi va ular ochiq
qoldirilgan joylarni to`ldiradilar. Masalan, yuqoridagi masalani yechishda
o`qituvchi quyidagi mulohazalar zanjiri ko`rsatilgan kartochkalarni: “Ahmad
birinchi o`rinni ham, oxirgi o`rinni ham egallamagan, demak, u ----- o`rinni, yoki -
---- o`rinni egallashi mumkin. Sohib ----- o`rinni egallagan. U holda Ahmad -----
o`rinni egallagan. Botir birinchi o`rinni egallamagan bo`lsa, u holda u ----- o`rinni
Ilmiybaza.uz
egallagan. Demak Vali -----o`rinni egallagan” o`quvchilarga tarqatib, ochiq
qoldirilgan joylar ular tomonidan to`ldirilgach doskada javoblarni muhokama
qilish maqsadga muvofiqdir.
Bu topshiriqlar o`quvchilarda masalalarni xulosalar zanjiri qurish yo`li bilan
yechish ko`nikmalarini tarkib toptirishga ko`maklashadi, ularda mulohaza
yuritishning faqat tarkibi ko`rsatilgan bo`lib, xulosalar esa o`quvchilar tomonidan
mustaqil keltirib chiqariladi.
b) O`quvchilarda to`plam elementlari o`rtasida o`zaro bir qiymatli moslikni
o`rnatishga doir mantiqiy masalalarni yechishda xulosalar zanjirini qurish
ko`nikmalari tarkib toptirilgach, ular bilan bu masalalarni graflar yordamida
yechishga o`tish mumkin.
3-masala.Uch dugona –Aziza, Iroda va Shaxlo turli rangdagi: ko’k, sariq va oq
ko’ylaklar kiyib olishgan. Azizaning ko’ylagi oq emas, Irodaniki esa oq ham, sariq
ham emas,aytingchi har bir qizchaning ko’ylaklari qanaqa rangda?
4-masala.Bolada bir nеchta nok bor edi. U noklarni ikki opasiga bo’lib bеrishga
qaror qildi. U kichik opasiga noklarning yarmini va yana bitta nok bеrdi. Katta
opasiga esa qolgan 2 tasini bеrdi. Bolada nеchta nok bor edi?
5-masala.Onasining yoshi qizinikidan 3 marta katta, ular birgalikda 48 yoshda.
Onasi nеcha yoshda va qizi nеcha yoshda?
6-masala. Inomjon ukasi Alijondan 4 yoshga katta va opasi Ma’muradan 5 yosh
kichik. Ularning uchalasining yoshini qo’shsak, 31 yosh bo’ladi. Inomjon nеcha
yoshda?
Matematikadan rasmlar bilan berilgan mantiqiy masalalar:
6-masala. Rasmni ko'rib chiqing. Unda nechta raqamni ko'ryapsiz?
Javob: Rasmda 10 ta raqam tasvirlangan.
Ilmiybaza.uz
2. Ushbu turdagi masalalarni yechish uchun hech qanday ko'nikma, bilim
yoki qobiliyatni talab qilinmaydi. Buning uchun bolaning zukkoligi va tasavvuri
kerak bo'ladi. Ushbu mavzuga doir buyuk matematiklarning avlodlar uchun
qoldirgan og'izdan og'izga o'tib kelgan topshiriqlari mavjud bo’lib, ular o'tgan
asrlar adabiyotidan juda mashhur mantiqiy va boshqotirma masalalarni o'z ichiga
oladi. Idrok qilish qulayligi uchun ularning ba'zilari bugungi kun talabalari asosida
tushunarliroq tilda qayta tuzilgan.
Har bir masalani yechishda o'quvchiga yordam berish, uni o'ylashga undash,
ozgina yo’nalish berish, lekin har holda, masalaning yechimini to'liq aytmaslikka
harakat qilish kerak. Asosiysi, bola mustaqil ravishda kamida bitta yoki ikkita
masalani hal qilishi mumkin. O’quvchiga u yoki bu masalani qanday yechishni
aytishdan ko'ra, mustaqil yechish ko’proq foyda bo'ladi. Shuningdek, o’quvchiga
shoshilmaslikni maslahat berish zarur.
Boshqotirma masalalar geometrik va arifmetik ko’rinishda bo’ladi. Masalan,
"Shakllarni qismlarga ajratish" mavzusida shunday masala bor edi:
1-topshiriq.
4 ✕ 4 kvadratni har biri T harfi shaklida joylashtirilgan 4 ta katakdan iborat
bo'lgan 4 ta teng figuraga bo’ling.
Yechim.
Biz talabni bosqichma-bosqich bajaramiz. Uni kvadratning burchagiga
shunday figurani qo'yishi, keyin esa o'xshashlik bo'yicha kvadratning qolgan
qismini xuddi shu shakllar bilan to'ldirishi kerak bo’ladi.
Javob:
Ilmiybaza.uz
Sonli boshqotirmalar.
1)
5 ta bir, amallar va qavslar yordamida 100 ni hosil qiling.
2)
To’rtta ikki, amallar ishorasi va qavslar yordamida 1 ga ega bo’l.
3)
7 7 7 7 7 7 7 7 yozuvidagi ayrim raqamlar orasiga qo’shish amalini shunday
qo’yingki, natijada hosil bo’lgan ifodaning qiymati 308 ga teng bo’lsin.
4)
Buvisi 59 yoshda, nabirasi esa 15 yoshda. Qachon buvisi o’zining nabirasidan
ikki marta katta bo’ladi?
5)
80 dan katta hamma ikki xonali sonlar yig’indisi qanday raqam bilan
tugaydi?
6)
Ikki son yig’indisi nol bilan tugaydi. Qo’shiluvchilar qanday raqamlar bilan
tugashi mumkin?
7)
Agar har bir uyning oldiga 9 tupdan daraxt ko’chati o’tkazilsa, u holda 100
tup ko’chat yetmaydi, agar 6 tupdan o’tkazilsa, 10 tup yetmaydi. Ko’chada nechta
uy bor?
8)
Rasmdagi zovurning eni 2 mеtr. Qanday qilib uzunligi 2 mеtrlik ikkita taxta
yordamida zovurdan o’tish mumkin?
Nazorat savollari.
1. Rim raqamlari qanday holatlarda ishlatiladi? Rim raqamlarida qanday
belgilar ishlatiladi?
2. Gugurt cho’pi bilan bajariladigam masalalarning qanday jihatlari mavjud?
3. Quyib olishga doir masalalarda qanday shartlar bajarilishi kerak? Taroziga
tortishga doir masalalar qanday amalga oshiriladi?
4. Mantiqiy topshiriqlar bolaning rivojlanishida qanday ahamiyatga ega?