RIVOJLANTIRUVCHI TA’LIM TEXNOLOGIYALARI

Yuklangan vaqt

2024-07-22

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

18,1 KB


 
 
 
 
 
 
RIVOJLANTIRUVCHI TA’LIM TEXNOLOGIYALARI 
 
 
Reja: 
 
1. Bolaning entelektual qobilyatini rivojlantirish – barcha rivojlantiruvchi ta’lim 
texnologiyalarini asosi. 
2. L.V.Zankovning rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyasi va uning nazariy 
bilimlarning hal qiluvchilik roli tamoyili. 
3. D.B.Elkonina va V. V. Davidovlarning rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyasi va 
ularning mashg’ulotlardagi o’quvchilarning maqsadga yo’naltirilgan faol o’quv 
faoliyati tamoyili. 
4. Interfaol texnologiyalar. Texnologik karta. 
 
Pedagogik texnologiya kafolatli ta‘lim-tarbiya maqsadga erishish bilan 
axamiyatli va dolzarbdir. Shuning uchun maqsadning aniqligi, unga mos mazmun, 
maqsadga bosqichma-bosqich erishishda tarbiyalanuvchining va tarbiyachi 
faoliyatining uyg‘unligi pedagogik texnologiyaning talabidir. An‘anaviy ta‘lim-
tarbiya tizimida ham maqsad pedagogning asosiy muammosi bo‘lib kelgan. Chunki 
quruvchi oldindan nimani qurayotganini bilganidek, tarbiyachi ham kimni 
tarbiyalamoqchi , nimani shakllantirmoqchi ekanini bilishi shart. Ta‘lim-tarbiyaning 
maqsadi-kishi shaxsining modeli sifatida qoida mavjud. Ammo pedagogik 
texnologiyada maqsad va unga erishish kafolatli butun pedagogik jarayon, 
texnologiya jarayonining mezoni, kalitidir. Avvalo jamiyat va davlat buyurtmasidan 
kelib chiqadigan ta‘lim-tarbiyaning umumiy maqsadiga asoslaniladi. Bugungi 
RIVOJLANTIRUVCHI TA’LIM TEXNOLOGIYALARI Reja: 1. Bolaning entelektual qobilyatini rivojlantirish – barcha rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyalarini asosi. 2. L.V.Zankovning rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyasi va uning nazariy bilimlarning hal qiluvchilik roli tamoyili. 3. D.B.Elkonina va V. V. Davidovlarning rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyasi va ularning mashg’ulotlardagi o’quvchilarning maqsadga yo’naltirilgan faol o’quv faoliyati tamoyili. 4. Interfaol texnologiyalar. Texnologik karta. Pedagogik texnologiya kafolatli ta‘lim-tarbiya maqsadga erishish bilan axamiyatli va dolzarbdir. Shuning uchun maqsadning aniqligi, unga mos mazmun, maqsadga bosqichma-bosqich erishishda tarbiyalanuvchining va tarbiyachi faoliyatining uyg‘unligi pedagogik texnologiyaning talabidir. An‘anaviy ta‘lim- tarbiya tizimida ham maqsad pedagogning asosiy muammosi bo‘lib kelgan. Chunki quruvchi oldindan nimani qurayotganini bilganidek, tarbiyachi ham kimni tarbiyalamoqchi , nimani shakllantirmoqchi ekanini bilishi shart. Ta‘lim-tarbiyaning maqsadi-kishi shaxsining modeli sifatida qoida mavjud. Ammo pedagogik texnologiyada maqsad va unga erishish kafolatli butun pedagogik jarayon, texnologiya jarayonining mezoni, kalitidir. Avvalo jamiyat va davlat buyurtmasidan kelib chiqadigan ta‘lim-tarbiyaning umumiy maqsadiga asoslaniladi. Bugungi  
 
kunda O‘zbekistonda kadrlar tayyorlash Milliy dasturi ta‘lim-tarbiya tizimini tubdan 
islox qilishdek tashkiliy tadbirlarda bevosita ta‘lim-tarbiya vazifalarini qo‘yadi. 
   Shuningdek, ta‘lim mazmuni asosida maqsad qo‘yish; pedagogik faoliyati 
asosida; o‘quvchilarning qobiliyati, xissiy ta‘sirlanishi asosida, ichki jarayon 
asosida, o‘quvchini o‘rganish faoliyati asosida, maqsad qo‘yish texnologiyasini 
tavsiya etadi. 
   Maqsadga bosqichma-bosqich erishilganiga qarab, u muvofiqlashtiriladi, 
maqsadga to‘la erishish uchun o‘ziga xos texnologik yo‘l qo‘llanadi, yangi-yangi 
o‘quv maqsadlari qo‘yiladi. 
   Demak, pedagogik texnologiyaning odatdagi didaktik maqsaddan farqi 
diagnostika asosida maqsad qo‘yilishidir. Sinf, guruh yoki alohida o‘quvchiga 
qo‘yilgan diagnoz qanchalik to‘g‘ri bo‘lsa, qo‘yilgan maqsad shunchalik to‘la va 
oson bajariladi. Yuqorida ta‘kidlaganimizdek pedagogik texnologiya maqsadga 
to‘la erishish printsipi etakchilik qiladi. Shuning uchun M.V.Klarin maqsadga 
erishish texnologiya”sini alohida taxlil qiladi. Uni uchga bo‘lib o‘rganadi: etalon 
maqsadga “mezoniy baxolash”, “ta‘limiy jarayon” va “maqsadga to‘la erishish”. 
  Maqsadga to‘la erishish uchun natijani bosqichma-bosqich baxolash zarur 
bo‘ladi. Bugungi kunda test nazoratini joriy etilishi, bu didaktik vazifani amalga 
oshirishga qo‘l keladi. Ma‘lumki, testda ta‘lim maqsadi, erishiladigan mezon o‘z 
aksini topadi. Shuning uchun har bir bosqichda test orqali natijani aniqlash 
maqsadga muvofiqdir. Buning uchun ta‘lim maqsadini testga tushirish muhim 
masaladir. 
  O‘qitishda takrorlovchi bosqich texnologik jarayonda alohida o‘rin tutadi. 
Takrorlashda: ta‘limning umumiy maqsadi; umumiydan ma‘lum aniq maqsad 
belgilanishi va har bir bosqichda o‘quvchining o‘zlashtirishi dajarasini aniqlash; 
shunga asosan ta‘lim jarani muvofiqlashtiriladi, boshqariladi. 
Ta‘lim jarayonida takrorlash texnologiyasi. 
  Masalan, darsning tuzilishini texnologik jihatdan tahlil qilinadigan bo‘lsa: 
A)o‘quvchilar diqqatini tashkil etish; 
B)didaktik maqsad haqida axborot berish; 
kunda O‘zbekistonda kadrlar tayyorlash Milliy dasturi ta‘lim-tarbiya tizimini tubdan islox qilishdek tashkiliy tadbirlarda bevosita ta‘lim-tarbiya vazifalarini qo‘yadi. Shuningdek, ta‘lim mazmuni asosida maqsad qo‘yish; pedagogik faoliyati asosida; o‘quvchilarning qobiliyati, xissiy ta‘sirlanishi asosida, ichki jarayon asosida, o‘quvchini o‘rganish faoliyati asosida, maqsad qo‘yish texnologiyasini tavsiya etadi. Maqsadga bosqichma-bosqich erishilganiga qarab, u muvofiqlashtiriladi, maqsadga to‘la erishish uchun o‘ziga xos texnologik yo‘l qo‘llanadi, yangi-yangi o‘quv maqsadlari qo‘yiladi. Demak, pedagogik texnologiyaning odatdagi didaktik maqsaddan farqi diagnostika asosida maqsad qo‘yilishidir. Sinf, guruh yoki alohida o‘quvchiga qo‘yilgan diagnoz qanchalik to‘g‘ri bo‘lsa, qo‘yilgan maqsad shunchalik to‘la va oson bajariladi. Yuqorida ta‘kidlaganimizdek pedagogik texnologiya maqsadga to‘la erishish printsipi etakchilik qiladi. Shuning uchun M.V.Klarin maqsadga erishish texnologiya”sini alohida taxlil qiladi. Uni uchga bo‘lib o‘rganadi: etalon maqsadga “mezoniy baxolash”, “ta‘limiy jarayon” va “maqsadga to‘la erishish”. Maqsadga to‘la erishish uchun natijani bosqichma-bosqich baxolash zarur bo‘ladi. Bugungi kunda test nazoratini joriy etilishi, bu didaktik vazifani amalga oshirishga qo‘l keladi. Ma‘lumki, testda ta‘lim maqsadi, erishiladigan mezon o‘z aksini topadi. Shuning uchun har bir bosqichda test orqali natijani aniqlash maqsadga muvofiqdir. Buning uchun ta‘lim maqsadini testga tushirish muhim masaladir. O‘qitishda takrorlovchi bosqich texnologik jarayonda alohida o‘rin tutadi. Takrorlashda: ta‘limning umumiy maqsadi; umumiydan ma‘lum aniq maqsad belgilanishi va har bir bosqichda o‘quvchining o‘zlashtirishi dajarasini aniqlash; shunga asosan ta‘lim jarani muvofiqlashtiriladi, boshqariladi. Ta‘lim jarayonida takrorlash texnologiyasi. Masalan, darsning tuzilishini texnologik jihatdan tahlil qilinadigan bo‘lsa: A)o‘quvchilar diqqatini tashkil etish; B)didaktik maqsad haqida axborot berish;  
 
V)zaruriy bilim-malakalarni rag‘batlantirish; 
G)ma‘lum ta‘sir etadigan o‘quv materialini ko‘rsatish; 
D)o‘quvchilar javobini aks sadosini (reaktsiyasi) rag‘batlantirish; 
E)o‘zaro xamkorlikni ta‘minlash; 
J)olingan mustaxkam bilim malakani rag‘batlantirish; 
Z)o‘quvchilar faoliyatini baholash; kabilar. 
  O‘quvchilarning o‘zlashtirish darajasi qanchalik tezligini va mukammaligi 
bilan belgilanadi. Ularning o‘zlashtirish bo‘yicha qobiliyati uch guruhga bo‘linadi: 
Iqtidorli ,ular tez o‘zlashtirishi mumkin-30%. 
Oddiy o‘rtacha o‘quvchilar-50 %. 
Qobiliyati past o‘quvchilar-20 %. 
Maqsad qo‘yishda barcha o‘quvchilarni o‘zlashtirishi hisobga olinadi. To‘la 
o‘zlashtirishi maqsadi, uni amalga oshirish metodikasi quyidagicha bo‘lishi 
mumkin: 
1.Kirish qism-o‘quvchilarni to‘la o‘zlashtirishga yo‘naltirish; 
  2.Har bir o‘quvchini to‘la o‘zlashtirishga erishish; 
  3.Har bir o‘quvchini to‘la o‘zlashtirish darajasini baholash; 
  4.Har bir o‘quvchi bahosini tashkil qilish. 
Keyin o‘qituvchi har bir o‘quvchini to‘la o‘zlashtirish imkoniyati bilan 
tanishtirad 
Sinf to‘la o‘zlashtirish uchun yangi metodika bilan o‘qitadi. 
Har bir o‘quvchi oxirida, fanni o‘zlashtirib bo‘lganda baholanadi. 
O‘quvchilar qiyosiy baholanmaydi, balki o‘quv matni etalon, mezoni bilan 
baholanadi. 
“Etalon darajasiga” erishgan o‘quvchi “a‘lo” baxo oladi. 
A‘lo baxolar cheklanmaydi. 
Har bir o‘quvchiga istagancha yordam ko‘rsatadi. 
Xar bir o‘quvchi fanni o‘zlashtirish jarayonida diagnostik kuzatiladi. 
Agar o‘quvchi ma‘lum topshiriqdan qiynalsa boshqa yo‘l qo‘llaniladi. 
V)zaruriy bilim-malakalarni rag‘batlantirish; G)ma‘lum ta‘sir etadigan o‘quv materialini ko‘rsatish; D)o‘quvchilar javobini aks sadosini (reaktsiyasi) rag‘batlantirish; E)o‘zaro xamkorlikni ta‘minlash; J)olingan mustaxkam bilim malakani rag‘batlantirish; Z)o‘quvchilar faoliyatini baholash; kabilar. O‘quvchilarning o‘zlashtirish darajasi qanchalik tezligini va mukammaligi bilan belgilanadi. Ularning o‘zlashtirish bo‘yicha qobiliyati uch guruhga bo‘linadi: Iqtidorli ,ular tez o‘zlashtirishi mumkin-30%. Oddiy o‘rtacha o‘quvchilar-50 %. Qobiliyati past o‘quvchilar-20 %. Maqsad qo‘yishda barcha o‘quvchilarni o‘zlashtirishi hisobga olinadi. To‘la o‘zlashtirishi maqsadi, uni amalga oshirish metodikasi quyidagicha bo‘lishi mumkin: 1.Kirish qism-o‘quvchilarni to‘la o‘zlashtirishga yo‘naltirish; 2.Har bir o‘quvchini to‘la o‘zlashtirishga erishish; 3.Har bir o‘quvchini to‘la o‘zlashtirish darajasini baholash; 4.Har bir o‘quvchi bahosini tashkil qilish. Keyin o‘qituvchi har bir o‘quvchini to‘la o‘zlashtirish imkoniyati bilan tanishtirad Sinf to‘la o‘zlashtirish uchun yangi metodika bilan o‘qitadi. Har bir o‘quvchi oxirida, fanni o‘zlashtirib bo‘lganda baholanadi. O‘quvchilar qiyosiy baholanmaydi, balki o‘quv matni etalon, mezoni bilan baholanadi. “Etalon darajasiga” erishgan o‘quvchi “a‘lo” baxo oladi. A‘lo baxolar cheklanmaydi. Har bir o‘quvchiga istagancha yordam ko‘rsatadi. Xar bir o‘quvchi fanni o‘zlashtirish jarayonida diagnostik kuzatiladi. Agar o‘quvchi ma‘lum topshiriqdan qiynalsa boshqa yo‘l qo‘llaniladi.  
 
Shunisi xarakterliki, pedagogik texnologiyaning printsipi kafolatli to‘la 
o‘zlashtirish ekan unda o‘quv materialini bosqichma-bosqich o‘zlashtirish, izchillik 
metodikasi asos bo‘ladi. Aslida sharq, aniqrog‘i, O‘zbekiston maktablarida o‘rta 
asrlardan boshlangan metodikadir. Tarixdan ma‘lumki, fanning o‘zlashtirishda 
izchillik va uzluksizlik printsipiga asoslanilgan. Ya‘ni har bir fan o‘rganib 
bo‘lingandan keyin musobaqa metodi orqali bilimlar tekshirilgan va to‘la 
o‘zlashtirgandan so‘ng undan keyingi fanga (yoki bosqichga) o‘tilgan. 
Bir sinf (guruh)dagi talabaga o‘zlashtirish darajasiga qarab har xil ta‘lim 
mazmunida tahsil olgan. Pedagogik texnologiya tizimida AQSH tajribasida 
individual “brigada-andividual” ta‘lim XX asrning 60-yillarida keng qo‘llaniladi. 
 Har bir o‘quvchining qobiliyatiga o‘zlashtirish darajasiga qarab ta‘lim maqsadi 
va metodikasi belgilanadi. Masalan bu tizimni quyidagicha amalga oshirish 
mumkin. 
1.Har bir o‘quvchi mazkur fan bo‘yicha bilim rejasini test orqali tekshiriladi. 
2.So‘ngra ma‘lum bo‘lim bo‘yicha tekshiriladi, qanday bilimga ega ekanligi 
aniqlanadi. 
3.Natijaga asosan har bir o‘quvchi uchun mazmun belgilanadi. 
4.O‘quvchi bo‘lim-bo‘limlarga bo‘lib topshiriq oladi. 
5.Qo‘yilgan maqsad amalga oshirilgandan keyin yakuniy test topshiradi va fan 
bo‘yicha baholanadi. 
6.Agar maqsadga erishilmagan, yoki ma‘lum qism o‘rganilmagan bo‘lsa 
takrorlanishiga qaytiladi. 
To‘la va yakka (brigada-individual) ta‘lim 80 yillarda AQSHda joriy etila 
boshlagan. Bunda yakka o‘quvchilar va kichik guruhlar bilan ishlash tizimi 
yaratilgan. Ya‘ni o‘quvchilar 4-5 kishilik guruhlarga bo‘linadi, unda iqtidorlilar va 
qoloqlar, qizlar va boshqa etnik vakllar bir xil bo‘limi maqsadga muvofiq. Har bir 
guruh berilgan topshiriqni tez bajarishiga e‘tibor beriladi. Guruhdagi o‘quvchilar 
bir-birini tekshiradi, yordam beradi. Haftani oxirida yakun yasaladi, baholanadi. 
O‘zaro yordam va bir kishi hamma uchun printsipiga amal qilinadi. Bu metodda 
Shunisi xarakterliki, pedagogik texnologiyaning printsipi kafolatli to‘la o‘zlashtirish ekan unda o‘quv materialini bosqichma-bosqich o‘zlashtirish, izchillik metodikasi asos bo‘ladi. Aslida sharq, aniqrog‘i, O‘zbekiston maktablarida o‘rta asrlardan boshlangan metodikadir. Tarixdan ma‘lumki, fanning o‘zlashtirishda izchillik va uzluksizlik printsipiga asoslanilgan. Ya‘ni har bir fan o‘rganib bo‘lingandan keyin musobaqa metodi orqali bilimlar tekshirilgan va to‘la o‘zlashtirgandan so‘ng undan keyingi fanga (yoki bosqichga) o‘tilgan. Bir sinf (guruh)dagi talabaga o‘zlashtirish darajasiga qarab har xil ta‘lim mazmunida tahsil olgan. Pedagogik texnologiya tizimida AQSH tajribasida individual “brigada-andividual” ta‘lim XX asrning 60-yillarida keng qo‘llaniladi. Har bir o‘quvchining qobiliyatiga o‘zlashtirish darajasiga qarab ta‘lim maqsadi va metodikasi belgilanadi. Masalan bu tizimni quyidagicha amalga oshirish mumkin. 1.Har bir o‘quvchi mazkur fan bo‘yicha bilim rejasini test orqali tekshiriladi. 2.So‘ngra ma‘lum bo‘lim bo‘yicha tekshiriladi, qanday bilimga ega ekanligi aniqlanadi. 3.Natijaga asosan har bir o‘quvchi uchun mazmun belgilanadi. 4.O‘quvchi bo‘lim-bo‘limlarga bo‘lib topshiriq oladi. 5.Qo‘yilgan maqsad amalga oshirilgandan keyin yakuniy test topshiradi va fan bo‘yicha baholanadi. 6.Agar maqsadga erishilmagan, yoki ma‘lum qism o‘rganilmagan bo‘lsa takrorlanishiga qaytiladi. To‘la va yakka (brigada-individual) ta‘lim 80 yillarda AQSHda joriy etila boshlagan. Bunda yakka o‘quvchilar va kichik guruhlar bilan ishlash tizimi yaratilgan. Ya‘ni o‘quvchilar 4-5 kishilik guruhlarga bo‘linadi, unda iqtidorlilar va qoloqlar, qizlar va boshqa etnik vakllar bir xil bo‘limi maqsadga muvofiq. Har bir guruh berilgan topshiriqni tez bajarishiga e‘tibor beriladi. Guruhdagi o‘quvchilar bir-birini tekshiradi, yordam beradi. Haftani oxirida yakun yasaladi, baholanadi. O‘zaro yordam va bir kishi hamma uchun printsipiga amal qilinadi. Bu metodda  
 
o‘zlashtirish darajasi oshishi bilan birga o‘quvchilarni o‘z-o‘zini baholash malakasi 
ham rivojlanadi, o‘quvchi o‘rtasida do‘stlik, o‘rtoqlik darajasi ham oshadi. 
Xulosa qilib, pedagogik jarayonning tarkibiy qismlaridan biri aniq bajarishi 
mumkin bo‘lgan, kafolatli natijaga erishish maqsadi, texnologiyasidir deyish 
mumkin. Pedagogik texnologiya faqat ta‘lim mazmunini ifodalovchi maqsad emas, 
balki didaktik tizimni ham ko‘zda tutadi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
o‘zlashtirish darajasi oshishi bilan birga o‘quvchilarni o‘z-o‘zini baholash malakasi ham rivojlanadi, o‘quvchi o‘rtasida do‘stlik, o‘rtoqlik darajasi ham oshadi. Xulosa qilib, pedagogik jarayonning tarkibiy qismlaridan biri aniq bajarishi mumkin bo‘lgan, kafolatli natijaga erishish maqsadi, texnologiyasidir deyish mumkin. Pedagogik texnologiya faqat ta‘lim mazmunini ifodalovchi maqsad emas, balki didaktik tizimni ham ko‘zda tutadi.