Romantizm. F.Shubert ijodi.(1797-1828)

Yuklangan vaqt

2024-09-03

Yuklab olishlar soni

4

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

21,9 KB


 
 
 
 
 
 
Romantizm. F.Shubert ijodi.(1797-1828) 
 
 
Reja: 
1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni. 
2. Kompozitorning tarjimai holi. 
3. Vokal tsikllari. 
4.Hayot va ijodining so’nggi yillari. 
5. Shubertning vokal ijodi. 
  
Mavzuga oid tayanch tushuncha va iboralar: Konvikt, pafos, qo’shiqlar turkumi, 
vokal tsikllar, prelyudiya, fuga, inventsiya, temperatsiya, klavir, polifoniya, passion, 
messa, motet, organ, cherkov, tokkata, kaprichchio, pasxal, inventsiya, fantaziya, 
oratoriya, kantata, syuita, passaj, kantor, xoral. 
 
1-asosiy masala bo’yicha o’qituvchining maqsadi: Shubert musiqasining g’oyaviy 
mazmuni bilan tanishtirish. 
 
Identiv o’quv maqsadlari: 
1.1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmunini tushuntirib beradi. 
  
 
1-asosiy masalaning bayoni: 
  
1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni. Shubert jami o’ttiz bir yilgina 
yashagan, xolos. U hayotiy muvaffaqiyatsizliklar iskanjasida, jismonan va ma’naviy 
jihatdan qiynalgan holda vafot etgan. Uning to’qqizta simfoniyasidan birontasi ham 
Romantizm. F.Shubert ijodi.(1797-1828) Reja: 1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni. 2. Kompozitorning tarjimai holi. 3. Vokal tsikllari. 4.Hayot va ijodining so’nggi yillari. 5. Shubertning vokal ijodi. Mavzuga oid tayanch tushuncha va iboralar: Konvikt, pafos, qo’shiqlar turkumi, vokal tsikllar, prelyudiya, fuga, inventsiya, temperatsiya, klavir, polifoniya, passion, messa, motet, organ, cherkov, tokkata, kaprichchio, pasxal, inventsiya, fantaziya, oratoriya, kantata, syuita, passaj, kantor, xoral. 1-asosiy masala bo’yicha o’qituvchining maqsadi: Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni bilan tanishtirish. Identiv o’quv maqsadlari: 1.1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmunini tushuntirib beradi. 1-asosiy masalaning bayoni: 1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni. Shubert jami o’ttiz bir yilgina yashagan, xolos. U hayotiy muvaffaqiyatsizliklar iskanjasida, jismonan va ma’naviy jihatdan qiynalgan holda vafot etgan. Uning to’qqizta simfoniyasidan birontasi ham
 
 
hayotligida ijro etilgan emas. Uning jami 600 ta qo’shig’i bor. 20 ga yaqin sonatasidan 
faqat uchtasigina nashr etilgan edi. 
 
Shubert 
dastlabki 
romantik-kompozitorlardan 
biri 
edi. 
Uning 
hayoti 
ziddiyatlarga to’la bo’lgan. Bu holat aslida ijodiy intilishlari boshqacharoq bo’lgan 
san’atkorga xosdir. Betxovendan farqli ravishda, Shubert san’atkor sifatida inqilobiy 
qo’zg’olonlar davrida emas, balki ijtimoiy-siyosiy reaktsiyalar davrida yashab, ijod 
etdi. Betxoven musiqasidagi buyuklik va qudrat, inqilobiy pafos va falsafiy teranlikka 
Shubert lirik miniatyuralari, xalq hayoti manzaralarini qarshi qo’yadi. Shubert 
Venaning birinchi romantik kompozitori edi. Venalik romantiklikning dahosi aynan 
halqona maishiy janrlarda namoyon bo’ldi.  
Nazorat topshiriqlari: 
1.1.1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni xaqida bayon qiling. 
1.1.2. Shubertning Vena romantikligiga xos uslublariga izoh bering. 
 
2-asosiy masala bo’yicha o’qituvchining maqsadi: Shubert musiqasining g’oyaviy 
mazmuni bilan tanishtirish. 
 
Identiv o’quv maqsadlari: 
2.1. Shubertning tarjimai holini bayon qiladi.. 
2.2. Shubertning yaratgan asarlariga tasnif beradi. 
 
2-asosiy masalaning bayoni: 
 
 Kompozitorning tarjimai holi. Frants Shubert 1797-yilda Vena yaqinidagi 
Lixtental degan joyda dunyoga kelgan. Otasi maktab o’qituvchisi bo’lib, dehqon 
oilasidan kelib chiqqan edi. Onasi esa chilangarning qizi bo’lgan. Oilada musiqani 
sevishardi, doimiy ravishda musiqa oqshomlarini tashkil etib turishgan. Otasi 
violonchel, akalari turli-xil musiqa cholg’ularini chalishgan. 
 
Yosh Frantsdagi musiqiy qobiliyatni sezgan ota va akasi Ignats unga skripka va 
fortepiano chalishni o’rgatishadi. Tez orada bolakay alt partiyalari ijrosi bilan oilaviy 
torli cholg’ular kvartetida ishtirok eta boshlaydi. Frantsning ovozi go’zal va yoqimli 
hayotligida ijro etilgan emas. Uning jami 600 ta qo’shig’i bor. 20 ga yaqin sonatasidan faqat uchtasigina nashr etilgan edi. Shubert dastlabki romantik-kompozitorlardan biri edi. Uning hayoti ziddiyatlarga to’la bo’lgan. Bu holat aslida ijodiy intilishlari boshqacharoq bo’lgan san’atkorga xosdir. Betxovendan farqli ravishda, Shubert san’atkor sifatida inqilobiy qo’zg’olonlar davrida emas, balki ijtimoiy-siyosiy reaktsiyalar davrida yashab, ijod etdi. Betxoven musiqasidagi buyuklik va qudrat, inqilobiy pafos va falsafiy teranlikka Shubert lirik miniatyuralari, xalq hayoti manzaralarini qarshi qo’yadi. Shubert Venaning birinchi romantik kompozitori edi. Venalik romantiklikning dahosi aynan halqona maishiy janrlarda namoyon bo’ldi. Nazorat topshiriqlari: 1.1.1. Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni xaqida bayon qiling. 1.1.2. Shubertning Vena romantikligiga xos uslublariga izoh bering. 2-asosiy masala bo’yicha o’qituvchining maqsadi: Shubert musiqasining g’oyaviy mazmuni bilan tanishtirish. Identiv o’quv maqsadlari: 2.1. Shubertning tarjimai holini bayon qiladi.. 2.2. Shubertning yaratgan asarlariga tasnif beradi. 2-asosiy masalaning bayoni: Kompozitorning tarjimai holi. Frants Shubert 1797-yilda Vena yaqinidagi Lixtental degan joyda dunyoga kelgan. Otasi maktab o’qituvchisi bo’lib, dehqon oilasidan kelib chiqqan edi. Onasi esa chilangarning qizi bo’lgan. Oilada musiqani sevishardi, doimiy ravishda musiqa oqshomlarini tashkil etib turishgan. Otasi violonchel, akalari turli-xil musiqa cholg’ularini chalishgan. Yosh Frantsdagi musiqiy qobiliyatni sezgan ota va akasi Ignats unga skripka va fortepiano chalishni o’rgatishadi. Tez orada bolakay alt partiyalari ijrosi bilan oilaviy torli cholg’ular kvartetida ishtirok eta boshlaydi. Frantsning ovozi go’zal va yoqimli
 
 
edi. U cherkov xoriga qatnashar, u erda murakkab yakkaxon partiyalarni ijro etardi. 
Ota o’g’lining muvaffaqiyatlaridan xursand bo’lardi. Frants 11 yoshga to’lganda, uni 
konvikt – cherkov qo’shiqchilarini tayyorlovchi maktabga berishadi.  
 
O’quv yurtidagi sharoit boladagi musiqiy qobiliyatning rivojlanishi uchun qo’l 
keldi. Maktab o’quvchilari orkestrida u birinchi skripkachilar guruhida chalar, gohida 
esa dirijyor vazifasini ham bajarar edi. Orkestrning repertuari juda hilma-hil edi. 
Shubert turli janrlardagi simfonik asarlar (simfoniyalar, uvertyuralar), kvartetlar, 
vokal asarlari bilan tanishadi. U do’stlariga Motsartning sol minor simfoniyasi 
hayajonga solganini e’tirof qilgan. Unga Betxovenning musiqasi yuksak namuna 
bo’lgan.  
 
O’sha yillarning o’zidayoq Shubert ijod qila boshlagan edi. Uning dastlabki 
asarlari – fortepiano uchun fantaziya, bir qator qo’shiqlar bo’lgan. Yosh kompozitor 
ko’p ijod qilar, ularni zavq bilan, berilib yaratar, ko’pincha bu maktabdagi boshqa 
o’quv fanlari hisobiga bo’lardi. Boladagi favqulodda qobiliyat saroy kompozitori 
Salerining e’tiborini tortadi. Uning qo’lida Shubert bir yil davomida shug’ullanadi. 
Vaqt o’tishi bilan Frantsdagi musiqiy qobiliyatning shiddat bilan rivojlanib borishi 
otasini ko’proq bezovta qila boshlaydi. Hatto butun dunyoga mashhur bo’lgan 
musiqachilarning ijodiy yo’llari juda qiyin kechganligini yaxshi bilgan ota 
farzandining bunday taqdirga duchor bo’lishidan saqlab qolmoqchi bo’ladi.  
 
Musiqa bilan haddan tashqari ko’p mashg’ul bo’lishiga nisbatan jazo tariqasida 
u o’g’lining bayram kunlarida ham uyga kelishini ta’qiqlab qo’yadi. Biroq xech 
qanday ta’qiqlar boladagi iste’dodning rivojiga to’siq bo’la olmaydi. Shubert konvikt 
bilan aloqani uzishga, zerikarli va keraksiz darslardan qutilish, foydasiz, insonning 
qalbi va aqliga ta’sir qilmaydigan qoidalarni unutishga, erkinlikka chiqishga qaror 
qiladi. U butunlay o’zini musiqaga bag’ishlaydi, faqat u bilan yashashga intiladi.  
 
1813-yil 28-oktyabrda u o’zinig Birinchi simfoniyasini yozib tugatadi. 
Shubert partituraning oxirgi sahifasiga shunday so’zlarni yozib qo’ygan edi: “Xotima 
va tugatish”. Bu simfoniyaning xotimasini hamda konviktning tugallanganligini 
anglatardi. Uch yil u o’qituvchiga yordamchi bo’lib ishladi, bolalarga savod va boshqa 
dastlabki o’quv fanlaridan dars berdi. Shunga qaramay, uning musiqaga havasi, ijod 
edi. U cherkov xoriga qatnashar, u erda murakkab yakkaxon partiyalarni ijro etardi. Ota o’g’lining muvaffaqiyatlaridan xursand bo’lardi. Frants 11 yoshga to’lganda, uni konvikt – cherkov qo’shiqchilarini tayyorlovchi maktabga berishadi. O’quv yurtidagi sharoit boladagi musiqiy qobiliyatning rivojlanishi uchun qo’l keldi. Maktab o’quvchilari orkestrida u birinchi skripkachilar guruhida chalar, gohida esa dirijyor vazifasini ham bajarar edi. Orkestrning repertuari juda hilma-hil edi. Shubert turli janrlardagi simfonik asarlar (simfoniyalar, uvertyuralar), kvartetlar, vokal asarlari bilan tanishadi. U do’stlariga Motsartning sol minor simfoniyasi hayajonga solganini e’tirof qilgan. Unga Betxovenning musiqasi yuksak namuna bo’lgan. O’sha yillarning o’zidayoq Shubert ijod qila boshlagan edi. Uning dastlabki asarlari – fortepiano uchun fantaziya, bir qator qo’shiqlar bo’lgan. Yosh kompozitor ko’p ijod qilar, ularni zavq bilan, berilib yaratar, ko’pincha bu maktabdagi boshqa o’quv fanlari hisobiga bo’lardi. Boladagi favqulodda qobiliyat saroy kompozitori Salerining e’tiborini tortadi. Uning qo’lida Shubert bir yil davomida shug’ullanadi. Vaqt o’tishi bilan Frantsdagi musiqiy qobiliyatning shiddat bilan rivojlanib borishi otasini ko’proq bezovta qila boshlaydi. Hatto butun dunyoga mashhur bo’lgan musiqachilarning ijodiy yo’llari juda qiyin kechganligini yaxshi bilgan ota farzandining bunday taqdirga duchor bo’lishidan saqlab qolmoqchi bo’ladi. Musiqa bilan haddan tashqari ko’p mashg’ul bo’lishiga nisbatan jazo tariqasida u o’g’lining bayram kunlarida ham uyga kelishini ta’qiqlab qo’yadi. Biroq xech qanday ta’qiqlar boladagi iste’dodning rivojiga to’siq bo’la olmaydi. Shubert konvikt bilan aloqani uzishga, zerikarli va keraksiz darslardan qutilish, foydasiz, insonning qalbi va aqliga ta’sir qilmaydigan qoidalarni unutishga, erkinlikka chiqishga qaror qiladi. U butunlay o’zini musiqaga bag’ishlaydi, faqat u bilan yashashga intiladi. 1813-yil 28-oktyabrda u o’zinig Birinchi simfoniyasini yozib tugatadi. Shubert partituraning oxirgi sahifasiga shunday so’zlarni yozib qo’ygan edi: “Xotima va tugatish”. Bu simfoniyaning xotimasini hamda konviktning tugallanganligini anglatardi. Uch yil u o’qituvchiga yordamchi bo’lib ishladi, bolalarga savod va boshqa dastlabki o’quv fanlaridan dars berdi. Shunga qaramay, uning musiqaga havasi, ijod
 
 
qilish istagi tobora kuchayib borar edi. Uning o’ziga xos ijodkorlik tabiatiga hayrat 
bilan boqishga to’g’ri keladi. 1814-yiladn 1817-yilgacha hamma narsa unga qarshi 
qaratilganday ko’rinsa-da, u hayratlanarli darajadagi ko’p asarlarini yaratadi. Faqat 
1815-yilning o’zidagina Shubert 144 ta qo’shiq, 4 ta opera, 2 ta simfoniya, 2 ta messa, 
2 ta fortepiano sonatasi, torli kvartet yaratadi.  
 
Otasining barqaror oylikka ega bo’lgan o’qituvchi qilish orzusi chippakka 
chiqadi. Yosh kompozitor o’zini musiqaga bag’ishlash haqida uzil-kesil qaror qabul 
qildi hamda maktabdagi o’qituvchilik ishini tashladi. Shubertning shundan keyingi 
unchalik uzoq bo’lmagan hayoti ijodiy jasoratlaridangina iborat. Katta moddiy 
qiyinchiliklarni boshidan kechirishiga qaramay, u tinimsiz ijod qilar, bir asar ketidan 
ikkinchisini yaratar edi. Moddiy qiyinchiliklar baxtiga qarshi, uning yaxshi ko’rgan 
qiziga uylanishiga mo’nelik qiladi. Tereza Grob cherkov xorida qo’shiq aytardi. 
Dastlabki repetitsiyadayoq Shubert uni payqab qoladi, vaholanki, bu qiz boshqalardan 
keskin ajralib turmasdi. Musiqa boshlanishi bilanoq, Terezaning rangsiz yuzlari 
jonlanib ketardi.  
 
Shubert taqdir nayranglariga qanchalik ko’nikmasin, o’ziga nisbatan uning 
bunchalik shafqatsiz bo’lishini tasavvur ham qilmagan edi. U o’z kundaliklarida: 
“Haqiqiy do’stni topgan kishi baxtlidir. Agar bu do’stni o’z xotini qiyofasida topgan 
kishi yanada baxtliroqdir”, - deb yozgan edi. Afsuski, uning orzular amalga oshmadi.  
 
Bir necha yillar (1817-yildan 1822-yilgacha) davomida Shubert navbat bilan 
goh u, goh bu do’stlarinikida yashab yurdi. Ularning ayrimlari (Shpaun va 
Shtadler) kompozitorga konvikt davridan do’st edi. 
 
Keyinroq ularning safiga san’at sohasida ko’p qirrali iste’dod sohibi Frants 
Shober, rassom Shvind, shoir Iogann Mayrxofer, qo’shiqchi Mixael Fogl va boshqalar 
kelib qo’shildi. Bu davrning jon-u dili Shubert edi. Bo’yi kichkina, yag’rindor, uzoqni 
yaxshi ko’ra olmaydigan Shubert nihoyatda kirishimli odam edi.  
 
Uchrashuv paytlarida do’stlar badiiy adabiyot, o’tmish va zamonaviy poeziya 
bilan tanishar edi. Duch kelgan muammolar ustida qizg’in bahslashishar, mavjud 
ijtimoiy tartiblarni tanqid qilishar edi. Biroq, ba’zi paytlarda bunday uchrashuvlar 
faqat Shubert musiqasiga bag’ishlanar, ular hatto, “shubertxonlik” degan nom ham 
qilish istagi tobora kuchayib borar edi. Uning o’ziga xos ijodkorlik tabiatiga hayrat bilan boqishga to’g’ri keladi. 1814-yiladn 1817-yilgacha hamma narsa unga qarshi qaratilganday ko’rinsa-da, u hayratlanarli darajadagi ko’p asarlarini yaratadi. Faqat 1815-yilning o’zidagina Shubert 144 ta qo’shiq, 4 ta opera, 2 ta simfoniya, 2 ta messa, 2 ta fortepiano sonatasi, torli kvartet yaratadi. Otasining barqaror oylikka ega bo’lgan o’qituvchi qilish orzusi chippakka chiqadi. Yosh kompozitor o’zini musiqaga bag’ishlash haqida uzil-kesil qaror qabul qildi hamda maktabdagi o’qituvchilik ishini tashladi. Shubertning shundan keyingi unchalik uzoq bo’lmagan hayoti ijodiy jasoratlaridangina iborat. Katta moddiy qiyinchiliklarni boshidan kechirishiga qaramay, u tinimsiz ijod qilar, bir asar ketidan ikkinchisini yaratar edi. Moddiy qiyinchiliklar baxtiga qarshi, uning yaxshi ko’rgan qiziga uylanishiga mo’nelik qiladi. Tereza Grob cherkov xorida qo’shiq aytardi. Dastlabki repetitsiyadayoq Shubert uni payqab qoladi, vaholanki, bu qiz boshqalardan keskin ajralib turmasdi. Musiqa boshlanishi bilanoq, Terezaning rangsiz yuzlari jonlanib ketardi. Shubert taqdir nayranglariga qanchalik ko’nikmasin, o’ziga nisbatan uning bunchalik shafqatsiz bo’lishini tasavvur ham qilmagan edi. U o’z kundaliklarida: “Haqiqiy do’stni topgan kishi baxtlidir. Agar bu do’stni o’z xotini qiyofasida topgan kishi yanada baxtliroqdir”, - deb yozgan edi. Afsuski, uning orzular amalga oshmadi. Bir necha yillar (1817-yildan 1822-yilgacha) davomida Shubert navbat bilan goh u, goh bu do’stlarinikida yashab yurdi. Ularning ayrimlari (Shpaun va Shtadler) kompozitorga konvikt davridan do’st edi. Keyinroq ularning safiga san’at sohasida ko’p qirrali iste’dod sohibi Frants Shober, rassom Shvind, shoir Iogann Mayrxofer, qo’shiqchi Mixael Fogl va boshqalar kelib qo’shildi. Bu davrning jon-u dili Shubert edi. Bo’yi kichkina, yag’rindor, uzoqni yaxshi ko’ra olmaydigan Shubert nihoyatda kirishimli odam edi. Uchrashuv paytlarida do’stlar badiiy adabiyot, o’tmish va zamonaviy poeziya bilan tanishar edi. Duch kelgan muammolar ustida qizg’in bahslashishar, mavjud ijtimoiy tartiblarni tanqid qilishar edi. Biroq, ba’zi paytlarda bunday uchrashuvlar faqat Shubert musiqasiga bag’ishlanar, ular hatto, “shubertxonlik” degan nom ham
 
 
olgan edi. Bunday uchrashuvlarda kompozitor fortepianodan uzoq ketmas, shu erning 
o’zidayoq ekosezlar, valslar, lendlerlar va boshqa raqslar uchun musiqa ijod qilardi. 
Ularning ko’pchiligi qog’ozga tushirilmasdan shu taxlitda qolib ketgan. Shubertning 
qo’shiqlari bundan xam ko’proq qiziqishni uyg’otar, ularni ko’pincha Shubertning 
o’zi ijro etardi.  
 
Maishiy hayotdagi parokandalik Shubertni qizg’in, uzluksiz, ehtirosli ijoddan 
chalg’ita olmasdi. U izchil, muntazam ijod qilardi. “Men har kuni saharda ijod 
qilardim. Bir p’esani tugatiboq boshqasini boshlardim”,- de e’tirof etgan edi 
kompozitorning o’zi. Ayrim kunlarda u o’nlab qo’shiqlar yaratardi. Musiqiy g’oyalar 
unda uzluksiz tarzda paydo bo’lardi. Kompozitor ularni arang qog’ozga tushirishga 
ulgurardi. Musiqa uning tushlariga xam kirib chiqardi. Uyg’onishi bilanoq u tezda 
ularni yozib olishga urinar, shuning uchun u ko’zoynagini, hatto uxlab yotganida xam 
olib qo’ymasdi. Agar asar birdaniga takomillashgan va yakunlangan tarzda quyilib 
kelmasa, to o’zi qanoat hosil qilmaguncha, ishni davom ettirar edi. Xuddi shuning 
uchun ham Shubert ayrim she’riy matnlarni etti variantgacha yozgan! Shu davrda 
Shubert o’zining mashhur ikki asari – “Tugallanmagan simfoniya” va “Go’zal 
tegirmonchi qiz” qo’shiqlar turkumini yaratadi.  
 
Shubertning “Tugallanmagan simfoniya” si (1822) yangi turdagi lirik-
drammatik simfoniya bo’lib, to’liq tugallangan asardir. Unda mujassamlashgan 
obrazlar hamda ularnin rivoji ikki qismda o’z ifodasini topgan. Har ikki qism ham 
lirik bo’lishiga qaramay, ularning xar biri o’ziga turfa ranglarga ega. Birinchi qismida 
lirik kechinmalar fojiali chuqurlashuv bilan berilsa, ikkinchi qismidagi lirik bosiq, 
ma’rifiy o’y-hayollarga to’yingan tarzda beriladi. Boshqa asarlarida bo’lgani kabi, bu 
simfoniyasi ham Shubert markazga oddiy inson tuyg’ularini qo’yadi.  
 
Shubert qalbidagi eng nodir tuyg’ular qo’shiqlarda mujassamlashgan edi. 
Ularda kompozitor kutilmagan yuksakliklarga ko’tarilgan. Shubert qo’shiqlarini 
butun umri davomida yaratdi. Uning musiqiy merosida 600 dan ortiqroq qo’shiqlari 
bor. Vokal lirikasi tarixga Shubert Gyote she’rlariga yozgan qo’shiqlari bilan kirgan 
bo’lsa, o’zining qisqa umrini, Geyne she’rlariga bastalagan qo’shiqlari bilan 
yakunladi. Shubert she’riy matnlardan o’zini to’lqinlantirgan fikr va tuyg’ularni 
olgan edi. Bunday uchrashuvlarda kompozitor fortepianodan uzoq ketmas, shu erning o’zidayoq ekosezlar, valslar, lendlerlar va boshqa raqslar uchun musiqa ijod qilardi. Ularning ko’pchiligi qog’ozga tushirilmasdan shu taxlitda qolib ketgan. Shubertning qo’shiqlari bundan xam ko’proq qiziqishni uyg’otar, ularni ko’pincha Shubertning o’zi ijro etardi. Maishiy hayotdagi parokandalik Shubertni qizg’in, uzluksiz, ehtirosli ijoddan chalg’ita olmasdi. U izchil, muntazam ijod qilardi. “Men har kuni saharda ijod qilardim. Bir p’esani tugatiboq boshqasini boshlardim”,- de e’tirof etgan edi kompozitorning o’zi. Ayrim kunlarda u o’nlab qo’shiqlar yaratardi. Musiqiy g’oyalar unda uzluksiz tarzda paydo bo’lardi. Kompozitor ularni arang qog’ozga tushirishga ulgurardi. Musiqa uning tushlariga xam kirib chiqardi. Uyg’onishi bilanoq u tezda ularni yozib olishga urinar, shuning uchun u ko’zoynagini, hatto uxlab yotganida xam olib qo’ymasdi. Agar asar birdaniga takomillashgan va yakunlangan tarzda quyilib kelmasa, to o’zi qanoat hosil qilmaguncha, ishni davom ettirar edi. Xuddi shuning uchun ham Shubert ayrim she’riy matnlarni etti variantgacha yozgan! Shu davrda Shubert o’zining mashhur ikki asari – “Tugallanmagan simfoniya” va “Go’zal tegirmonchi qiz” qo’shiqlar turkumini yaratadi. Shubertning “Tugallanmagan simfoniya” si (1822) yangi turdagi lirik- drammatik simfoniya bo’lib, to’liq tugallangan asardir. Unda mujassamlashgan obrazlar hamda ularnin rivoji ikki qismda o’z ifodasini topgan. Har ikki qism ham lirik bo’lishiga qaramay, ularning xar biri o’ziga turfa ranglarga ega. Birinchi qismida lirik kechinmalar fojiali chuqurlashuv bilan berilsa, ikkinchi qismidagi lirik bosiq, ma’rifiy o’y-hayollarga to’yingan tarzda beriladi. Boshqa asarlarida bo’lgani kabi, bu simfoniyasi ham Shubert markazga oddiy inson tuyg’ularini qo’yadi. Shubert qalbidagi eng nodir tuyg’ular qo’shiqlarda mujassamlashgan edi. Ularda kompozitor kutilmagan yuksakliklarga ko’tarilgan. Shubert qo’shiqlarini butun umri davomida yaratdi. Uning musiqiy merosida 600 dan ortiqroq qo’shiqlari bor. Vokal lirikasi tarixga Shubert Gyote she’rlariga yozgan qo’shiqlari bilan kirgan bo’lsa, o’zining qisqa umrini, Geyne she’rlariga bastalagan qo’shiqlari bilan yakunladi. Shubert she’riy matnlardan o’zini to’lqinlantirgan fikr va tuyg’ularni
 
 
izlardi. Shubert qo’shiqlaridagi asosiy o’rinni vokal (yakkaxon) musiqasi tashkil etadi. 
Unda poeziya va musiqa uyg’unligining yangicha romantik munosabatlari aks etgan 
bo’lib, ular o’z o’rinlarini almashtirgandek tuyuladi, ya’ni go’yo so’zlar “kuylaydi”, 
musiqa “gapiradi”. 
Nazorat topshiriqlari: 
2.1.1. Shubertning bolalik yillari xaqida ma’lumot bering. 
2.1.2. Shubertning san’at sohasidagi do’stlari xaqida bering.  
2.1.3. Shubertning “ Birinchi simfoniyasi” ga izoh bering. 
2.2.1. Shubertning ustozlari xaqida bayon qiling. 
2.2.2. Shubertning “ Tugallangmagan simfoniyasi”ga izoh bering. 
2.2.3. Shubert qaysi adiblar she’rlariga qo’shiq yozgan? 
 
3-asosiy masala bo’yicha o’qituvchining maqsadi: Shubertning vokal turkumlari 
bilan tanishtirish. 
 
Identiv o’quv maqsadlari: 
3.1. Shubertning vokal turkumlariga izoh beradi. 
3.2. Shubertning vokal lirikasida qo’shiq turkumlariga izoh beradi. 
 
3-asosiy masalaning bayoni: 
 
 Vokal tsikllari. Shubert ifodali vokal musiqaning yangi turini kashf etdi. Ular 
XIX asr musiqasida etakchi o’rinni egallaydi. Ohanglar matnning istalgan burilish va 
o’zgarishlariga moslashishi undagi nozik tomonlarni sayqallashtiradi. Shubert 
qo’shiqlarida jo’rovozlikning o’rni va ahamiyati kattadir. Shubert fortepiano 
partiyalarida badiiy tavsifni o’zining sehrli va yashirin ta’sirchanligiga ega bo’lgan 
qudratli omil sifatida talqin qiladi. Vokal musiqa hamda jo’rovozlikdagi, qo’shiq 
janrlari va shakllarida Shubert tomonidan kashf etilgan yangicha tamoyillar keyingi 
taraqqiyot uchun zamin bo’ldi va vokal lirikaning rivoji uchun imkoniyatlar yaratdi. 
O’n olti qo’shiqdan tashkil topgan birinchi to’plam “Urchuq yonidagi Gretxen”, “Dala 
atirguli”, “O’rmon shoxi”, “Podachining shikoyati” kabi mukammal qo’shiqlarni o’z 
izlardi. Shubert qo’shiqlaridagi asosiy o’rinni vokal (yakkaxon) musiqasi tashkil etadi. Unda poeziya va musiqa uyg’unligining yangicha romantik munosabatlari aks etgan bo’lib, ular o’z o’rinlarini almashtirgandek tuyuladi, ya’ni go’yo so’zlar “kuylaydi”, musiqa “gapiradi”. Nazorat topshiriqlari: 2.1.1. Shubertning bolalik yillari xaqida ma’lumot bering. 2.1.2. Shubertning san’at sohasidagi do’stlari xaqida bering. 2.1.3. Shubertning “ Birinchi simfoniyasi” ga izoh bering. 2.2.1. Shubertning ustozlari xaqida bayon qiling. 2.2.2. Shubertning “ Tugallangmagan simfoniyasi”ga izoh bering. 2.2.3. Shubert qaysi adiblar she’rlariga qo’shiq yozgan? 3-asosiy masala bo’yicha o’qituvchining maqsadi: Shubertning vokal turkumlari bilan tanishtirish. Identiv o’quv maqsadlari: 3.1. Shubertning vokal turkumlariga izoh beradi. 3.2. Shubertning vokal lirikasida qo’shiq turkumlariga izoh beradi. 3-asosiy masalaning bayoni: Vokal tsikllari. Shubert ifodali vokal musiqaning yangi turini kashf etdi. Ular XIX asr musiqasida etakchi o’rinni egallaydi. Ohanglar matnning istalgan burilish va o’zgarishlariga moslashishi undagi nozik tomonlarni sayqallashtiradi. Shubert qo’shiqlarida jo’rovozlikning o’rni va ahamiyati kattadir. Shubert fortepiano partiyalarida badiiy tavsifni o’zining sehrli va yashirin ta’sirchanligiga ega bo’lgan qudratli omil sifatida talqin qiladi. Vokal musiqa hamda jo’rovozlikdagi, qo’shiq janrlari va shakllarida Shubert tomonidan kashf etilgan yangicha tamoyillar keyingi taraqqiyot uchun zamin bo’ldi va vokal lirikaning rivoji uchun imkoniyatlar yaratdi. O’n olti qo’shiqdan tashkil topgan birinchi to’plam “Urchuq yonidagi Gretxen”, “Dala atirguli”, “O’rmon shoxi”, “Podachining shikoyati” kabi mukammal qo’shiqlarni o’z
 
 
ichiga olgan. “Urchuq yonidagi Gretxen” qo’shig’ini Serov iborasi bilan aytganda, 
“buyuk dramatik dostonlar” qatoriga kiritish mumkin. U sevuvchi va iztirob 
chekuvchi ayolning ichki dunyosini ochib beruvchi nozik psixologik etyuddir. 
Qo’shiq band shaklida yozilgan bo’lib, keyingi rivojlangan vokal xamda fortepiano 
partiyalari bilan ziynatlangan.  
“O’rmon shoxi” balladasi kompozitorning fantastik obrazlarga, real hayot 
voqealari uydirmalaridan ajratib bo’lmaydigan syujetlarga romantik qiziqishlari 
namoyon bo’lgan asardir. Ballada erkin kompozitsiyaga tayangan bo’lib, uning 
musiqiy qurilishi syujetning kengaytirilishiga bo’ysundirilgan. Balladani ot dukuriga 
o’xshaydigan uzluksiz og’ir zarbalar bilan kuzatilib boruvchi ritm yagona butunlikka 
birlashtiradi. Oktava va akkordlarning trioli repetitsiyalari yordamida Shubert to’la 
ko’ruv-eshittiruv tasavvurini yuzaga keltiradi.  
Shubertning vokal lirikasida qo’shiq turkumlari asosiy o’rinda turadi. 
Vokal musiqasining bu janrida Shubertdan oldin ijod qilgan san’atkor Betxoven 
bo’lib, u 1816-yilda “Oldisdagi mahbubaga” turkumini yaratgan edi. Turkum vokal 
shaklining paydo bo’lishi romantik musiqadagi o’zini namoyon qilish va tarjimai 
holga moyil bo’lgan asosiy belgini ko’rsatuvchi hodisadir. Vilgelm Myullerning 
she’riy turkumlari Shubert uchun ijodiy omil va poetik asos vazifasini bajardi. 
Shubertning ikkita qo’shiqlar turkumi – “Go’zal tegirmonchi qiz” va “Qishki yo’l” 
vokal janrlari musiqa tarixidagi yangi sahifalar. Turkum o’rtasida zich aloqadorlik 
mavjud: she’riy matn bir shoirga – Vilgelm Myullerga tegishli, har ikki holatda xam 
bir shaxs – baxt va muhabbat izlayotgan daydi xarakatlanadi. “Go’zal tegirmonchi 
qiz” asarining qaxramoni hayotga shodiyona qadam tashlayotgan yigitcha. “Qishki 
yo’l”da u xamma narsani orqada qolgan, barchasidan xafsalasi pir bo’lgan odam 
sifatida ko’rsatilgan. Har ikki turkumda xam hayot va inson kechinmalari tabiat bilan 
zich qo’shilib ketgan “Go’zal tegirmonchi qiz” turkumi syujeti bahorgi tabiat 
qo’ynida rivojlanadi. “Qishki yo’l” turkumi esa ayovsiz qish manzarasi tasvirlanadi. 
Yoshlikning barcha orzu-umidlari hamda sarobli hayollari bilan gullayotgan bahorga, 
yolg’izlik izg’irini esa qorlar qoplagan qish tabiatiga qiyoslanadi.  
ichiga olgan. “Urchuq yonidagi Gretxen” qo’shig’ini Serov iborasi bilan aytganda, “buyuk dramatik dostonlar” qatoriga kiritish mumkin. U sevuvchi va iztirob chekuvchi ayolning ichki dunyosini ochib beruvchi nozik psixologik etyuddir. Qo’shiq band shaklida yozilgan bo’lib, keyingi rivojlangan vokal xamda fortepiano partiyalari bilan ziynatlangan. “O’rmon shoxi” balladasi kompozitorning fantastik obrazlarga, real hayot voqealari uydirmalaridan ajratib bo’lmaydigan syujetlarga romantik qiziqishlari namoyon bo’lgan asardir. Ballada erkin kompozitsiyaga tayangan bo’lib, uning musiqiy qurilishi syujetning kengaytirilishiga bo’ysundirilgan. Balladani ot dukuriga o’xshaydigan uzluksiz og’ir zarbalar bilan kuzatilib boruvchi ritm yagona butunlikka birlashtiradi. Oktava va akkordlarning trioli repetitsiyalari yordamida Shubert to’la ko’ruv-eshittiruv tasavvurini yuzaga keltiradi. Shubertning vokal lirikasida qo’shiq turkumlari asosiy o’rinda turadi. Vokal musiqasining bu janrida Shubertdan oldin ijod qilgan san’atkor Betxoven bo’lib, u 1816-yilda “Oldisdagi mahbubaga” turkumini yaratgan edi. Turkum vokal shaklining paydo bo’lishi romantik musiqadagi o’zini namoyon qilish va tarjimai holga moyil bo’lgan asosiy belgini ko’rsatuvchi hodisadir. Vilgelm Myullerning she’riy turkumlari Shubert uchun ijodiy omil va poetik asos vazifasini bajardi. Shubertning ikkita qo’shiqlar turkumi – “Go’zal tegirmonchi qiz” va “Qishki yo’l” vokal janrlari musiqa tarixidagi yangi sahifalar. Turkum o’rtasida zich aloqadorlik mavjud: she’riy matn bir shoirga – Vilgelm Myullerga tegishli, har ikki holatda xam bir shaxs – baxt va muhabbat izlayotgan daydi xarakatlanadi. “Go’zal tegirmonchi qiz” asarining qaxramoni hayotga shodiyona qadam tashlayotgan yigitcha. “Qishki yo’l”da u xamma narsani orqada qolgan, barchasidan xafsalasi pir bo’lgan odam sifatida ko’rsatilgan. Har ikki turkumda xam hayot va inson kechinmalari tabiat bilan zich qo’shilib ketgan “Go’zal tegirmonchi qiz” turkumi syujeti bahorgi tabiat qo’ynida rivojlanadi. “Qishki yo’l” turkumi esa ayovsiz qish manzarasi tasvirlanadi. Yoshlikning barcha orzu-umidlari hamda sarobli hayollari bilan gullayotgan bahorga, yolg’izlik izg’irini esa qorlar qoplagan qish tabiatiga qiyoslanadi.