RUHIY RIVOJLANISHI SUSTLASHGAN BOLALAR

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

20,3 KB


RUHIY RIVOJLANISHI SUSTLASHGAN BOLALAR
Reja
1.Ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalarni boshqa nuqsonli bolalardan farqi. 
2.Ruhiy rivojlanishi sustlashganlikning kelib chiqish sabablari.
3.Ruhiy  rivojlanishi  sustlashgan  bolalar  uchun  tashkil  etilgan  ta’lim  tarbiya
muassasalari. 
Tayanch iboralar:
 
Infantelizm- organizmning o’sishdan to’xtab qolishi.
Asteniya-darmonsizlik,  turli  sabablarga  ko’ra  ruhiy  jihatdan  zaif  bo’lib
qolish.
Ommaviy  maktab  oldida  ta’lim-tarbiya  jarayonida  har  bir  bolaning  har
tomonlama barkamol o’sishini ta’minlashdek muhim vazifa turadi. Bu vazifani
bajara  borib,  ba’zan  ayrim  bolalarning  o’qishda  qiynalishlari  kuzatiladi.  Bu
qiyinchiliklar bolalarning ruhiy rivojlanishidagi kamchiliklar oqibatida tug’iladi.
Bu kamchiliklar maktabda bolaning o’zlashtirmasligiga olib keladi.
Nuqsonli bolalar orasida ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalar ham uchraydi.
Bu bolalarda hech qanday organik jarohatlar bo’lmaydi. Umumta’lim maktablarida
rivojlanishda turli nuqsonlari bo’lgan bolalarning ko’pchiligi o’qiydilar va ushbu
maktab dasturini o’zlashtirishga qiynaladilar. 
Ruhiy rivojlanishning susayishi haqidagi ma’lumotlar asosan XX asrning
ikkinchi  yarmidan  keyin  ko’zga  tashlana  boshladi.  Dastlabki  ma’lumotlarga
qaraganda ruhiy rivojlanishning susayishi vaqtinchalik holat deb tasavvur qilingan. 
O’zlashtirmaslikning aqliy zaiflik bilan o’xshatmoq, chalkashtirish qo’pol
xatoliklarga olib keladi. O’zlashtirmaslikning ko’pincha aqli zaiflikning yengil
darajalariga, zaif eshituvchilarga o’xshatib yuboriladi. 
Ruhiy rivojlanishi sustlashganlikning kelib chiqish sabablari har xil bo’ladi;
Logotip
RUHIY RIVOJLANISHI SUSTLASHGAN BOLALAR Reja 1.Ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalarni boshqa nuqsonli bolalardan farqi. 2.Ruhiy rivojlanishi sustlashganlikning kelib chiqish sabablari. 3.Ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalar uchun tashkil etilgan ta’lim tarbiya muassasalari. Tayanch iboralar: Infantelizm- organizmning o’sishdan to’xtab qolishi. Asteniya-darmonsizlik, turli sabablarga ko’ra ruhiy jihatdan zaif bo’lib qolish. Ommaviy maktab oldida ta’lim-tarbiya jarayonida har bir bolaning har tomonlama barkamol o’sishini ta’minlashdek muhim vazifa turadi. Bu vazifani bajara borib, ba’zan ayrim bolalarning o’qishda qiynalishlari kuzatiladi. Bu qiyinchiliklar bolalarning ruhiy rivojlanishidagi kamchiliklar oqibatida tug’iladi. Bu kamchiliklar maktabda bolaning o’zlashtirmasligiga olib keladi. Nuqsonli bolalar orasida ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalar ham uchraydi. Bu bolalarda hech qanday organik jarohatlar bo’lmaydi. Umumta’lim maktablarida rivojlanishda turli nuqsonlari bo’lgan bolalarning ko’pchiligi o’qiydilar va ushbu maktab dasturini o’zlashtirishga qiynaladilar. Ruhiy rivojlanishning susayishi haqidagi ma’lumotlar asosan XX asrning ikkinchi yarmidan keyin ko’zga tashlana boshladi. Dastlabki ma’lumotlarga qaraganda ruhiy rivojlanishning susayishi vaqtinchalik holat deb tasavvur qilingan. O’zlashtirmaslikning aqliy zaiflik bilan o’xshatmoq, chalkashtirish qo’pol xatoliklarga olib keladi. O’zlashtirmaslikning ko’pincha aqli zaiflikning yengil darajalariga, zaif eshituvchilarga o’xshatib yuboriladi. Ruhiy rivojlanishi sustlashganlikning kelib chiqish sabablari har xil bo’ladi;
 -onaning homiladorlik davridagi taksikozlari;
-bolaning chala tug’ilishi,asfeksiya; 
-onaning yurak tomir kasalliklari;
-bolaning yurak kasalliklari (tug’ma parog).
O’zlashtirmaslikning sabablari: 
-bolaning maktab ta’limiga tayyor emasligi;
-bolada o’quv faoliyati zaminlari va malakalarining shakllanmaganligi;
-bolalar  talablarga  bo’ysinishga  o’rganmaganlar, boshlagan  ishlarini  oxiriga
yetkazishni, topshiriqni bajarganda diqqat qilishni bilmaydilar.
Umumta’lim maktablaridagi barcha o’zlashtirmovchi o’quvchilarni3 guruhga
ajratish mumkin.
1.Umumta’lim  maktablarida  qoldiriladigan  yoki  uzoq  bo’lmagan  muddatga
sog’lomlashtirish  nuassasalariga  yuborilib,  maktabga  qaytariladigan
o’zlashtirmovchi bolalar.
2.Nuqson  harakteriga  ko’ra  tegishli  maxsus  maktablarga  yuboriladigan
o’zlashtirmovchi bolalar.
3.Umumta’lim maktablarda qoldiriladigan o’zlashtirmovchi bolalar. 
Ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalarning bilish faoliyati, tafakkuri, idrok,
diqqat,  ish  qobiliyati  markaziy  nerv  sistemasining  kasalliklari,  o’qituvchining
pedagogik malakasining pastligi, oiladagi nizolar, noto’gri tarbiya natijasida bir
qadar zarar yetgan bo’ladi. Doimo o’zlashtira olmaslik tufayli bu bolalar xulq
atvorida turli salbiy xislatlar yuzaga keladi.
N.Vayzman  va  boshqa  olimlar  tekshirishi  shuni  ko’rsatdiki,  ruhiy
rivojlanishi sust bolalar o’zlashtirish jihatdan sog’lom va debil bolalar orasidagi
oraliq o’rinda turadi. Normal bola topshiriqni to’g’ri tushunib, kerakli tartibda
bajargan bo’lsa, debil bolalar bajara olmaydilar. 
Ruhiy rivojlanishi sust bolalar esa vazifani qisman tushunib, qisman bajaradilar.
Pedagogik  nazardan  qolgan  bolaning  maktabgacha  tarbiya  davridayoq
oiladagi  tarbiyaning  yomon  sharoitlaridan  kelib  chiqishi,  yoki  maktabdagi
Logotip
-onaning homiladorlik davridagi taksikozlari; -bolaning chala tug’ilishi,asfeksiya; -onaning yurak tomir kasalliklari; -bolaning yurak kasalliklari (tug’ma parog). O’zlashtirmaslikning sabablari: -bolaning maktab ta’limiga tayyor emasligi; -bolada o’quv faoliyati zaminlari va malakalarining shakllanmaganligi; -bolalar talablarga bo’ysinishga o’rganmaganlar, boshlagan ishlarini oxiriga yetkazishni, topshiriqni bajarganda diqqat qilishni bilmaydilar. Umumta’lim maktablaridagi barcha o’zlashtirmovchi o’quvchilarni3 guruhga ajratish mumkin. 1.Umumta’lim maktablarida qoldiriladigan yoki uzoq bo’lmagan muddatga sog’lomlashtirish nuassasalariga yuborilib, maktabga qaytariladigan o’zlashtirmovchi bolalar. 2.Nuqson harakteriga ko’ra tegishli maxsus maktablarga yuboriladigan o’zlashtirmovchi bolalar. 3.Umumta’lim maktablarda qoldiriladigan o’zlashtirmovchi bolalar. Ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalarning bilish faoliyati, tafakkuri, idrok, diqqat, ish qobiliyati markaziy nerv sistemasining kasalliklari, o’qituvchining pedagogik malakasining pastligi, oiladagi nizolar, noto’gri tarbiya natijasida bir qadar zarar yetgan bo’ladi. Doimo o’zlashtira olmaslik tufayli bu bolalar xulq atvorida turli salbiy xislatlar yuzaga keladi. N.Vayzman va boshqa olimlar tekshirishi shuni ko’rsatdiki, ruhiy rivojlanishi sust bolalar o’zlashtirish jihatdan sog’lom va debil bolalar orasidagi oraliq o’rinda turadi. Normal bola topshiriqni to’g’ri tushunib, kerakli tartibda bajargan bo’lsa, debil bolalar bajara olmaydilar. Ruhiy rivojlanishi sust bolalar esa vazifani qisman tushunib, qisman bajaradilar. Pedagogik nazardan qolgan bolaning maktabgacha tarbiya davridayoq oiladagi tarbiyaning yomon sharoitlaridan kelib chiqishi, yoki maktabdagi
tajribasiz, qoloq bolaning e’tiborsiz qoldirilishi, yoki bolaning maktabga muntazan
ravishda qatnashmasligi oqibatida kelib chiqishi mumkin. 
Bunday  o’quvchilar  tegishli  pedagogik  yordamdan  so’ng  o’zlashtiruvchi
o’quvchilar safiga qo’shilishi mumkin. Agar bu bolalarga o’z vaqtida yordam
ko’rsatilmasa  borgan  sari  o’z  tengdoshlaridan  orqada  qoladilar.  Ta’limdagi
muvaffaqiyatsizliklar  bolalarda  o’qishga  nisbatan  salbiy  munosabatni  keltirib
chiqaradi va ularda doimiy ravishda maktabdagi xulq qoidalarini buzib boradilar. 
Ruhiy rivojlanishning susayishi quyidagi turlardan iborat.
1. Ruhiy rivojlanish susayishining konstitutsion turi.
2. Ruhiy rivojlanish susayishining somatagen turi.
3. Ruhiy rivojlanish susayishining psixogen turi.
4. Ruhiy rivojlanish susayishining organik serebral turi.
Konstitutsional  turi.  Infaltil  bolalar  psixik  rivojlanishi  bo’yicha  o’z
tengdoshlaridan orqada qoladilar. 
Infaltilizm tug’ma yoki o’sish davridagi har xil kasalliklar ta’sirida kelib chiqadi.
Bolalarda  infaltilizm  yuqumli  kasalliklar,  ichkli  sekretsiya  bezlari,  miya
kasalliklari, tomirdagi nuqsonlar kelib chiqishiga sabab bo’ladi 
Ularning qiziqishlari o’yin faoliyati bilan chegaralanadi. O’yin jarayonida
ular  o’ziga  xizmat  qilish  malakalarini  egallab  olsalar  ham  undan  kam
foydalanadilar. Mustaqil o’yinlar mazmunli, qiziqarli bo’lib, uzoq davom etishi
mumkin.  Infaltil  bolalarning  lug’at  boyligi  yetarlicha  bo’lib,  ular  hikoyaning,
ertakning mazmunini tushunib oladilar. Qiynalganda yordamdan yaxshi foydalana
oladilar. Infaltil bolalar uchun ayniqsa xulqning murakkab formalari rivojlanmay
qolishi  xarakterlidir.  Bunday  bolalarda  barcha  faoliyat  turlarining  funksional
faolligining pasaygani kuzatiladi. Infaltil bolalar odatda bo’yi past, gavda tuzilishi
noto’g’ri bo’ladi. Ularning ko’pchiligi jinsiy sistemaning rivojlanmay qolganligi
kuzatilib, yetilishning orqada qolishi va ikkilamchi jinsiy tomonning rivojlanmay
qolishiga  olib  keladi.  Bunday  bolalar  maktabda  o’qishga  qiziqmaydilar.
O’zlashtirmaslik bolaning astenik holatiga ham bog’liq bo’lishi mumkin. Astenik
holatni  qattiq charchash, ruhiy kechinmalar  keltirib chiqaradi. Bunday  bolalar
o’qish jarayonida tez charchaydilar, bosh og’rig’I, quvvatsizlik natijasida qobiliyati
Logotip
tajribasiz, qoloq bolaning e’tiborsiz qoldirilishi, yoki bolaning maktabga muntazan ravishda qatnashmasligi oqibatida kelib chiqishi mumkin. Bunday o’quvchilar tegishli pedagogik yordamdan so’ng o’zlashtiruvchi o’quvchilar safiga qo’shilishi mumkin. Agar bu bolalarga o’z vaqtida yordam ko’rsatilmasa borgan sari o’z tengdoshlaridan orqada qoladilar. Ta’limdagi muvaffaqiyatsizliklar bolalarda o’qishga nisbatan salbiy munosabatni keltirib chiqaradi va ularda doimiy ravishda maktabdagi xulq qoidalarini buzib boradilar. Ruhiy rivojlanishning susayishi quyidagi turlardan iborat. 1. Ruhiy rivojlanish susayishining konstitutsion turi. 2. Ruhiy rivojlanish susayishining somatagen turi. 3. Ruhiy rivojlanish susayishining psixogen turi. 4. Ruhiy rivojlanish susayishining organik serebral turi. Konstitutsional turi. Infaltil bolalar psixik rivojlanishi bo’yicha o’z tengdoshlaridan orqada qoladilar. Infaltilizm tug’ma yoki o’sish davridagi har xil kasalliklar ta’sirida kelib chiqadi. Bolalarda infaltilizm yuqumli kasalliklar, ichkli sekretsiya bezlari, miya kasalliklari, tomirdagi nuqsonlar kelib chiqishiga sabab bo’ladi Ularning qiziqishlari o’yin faoliyati bilan chegaralanadi. O’yin jarayonida ular o’ziga xizmat qilish malakalarini egallab olsalar ham undan kam foydalanadilar. Mustaqil o’yinlar mazmunli, qiziqarli bo’lib, uzoq davom etishi mumkin. Infaltil bolalarning lug’at boyligi yetarlicha bo’lib, ular hikoyaning, ertakning mazmunini tushunib oladilar. Qiynalganda yordamdan yaxshi foydalana oladilar. Infaltil bolalar uchun ayniqsa xulqning murakkab formalari rivojlanmay qolishi xarakterlidir. Bunday bolalarda barcha faoliyat turlarining funksional faolligining pasaygani kuzatiladi. Infaltil bolalar odatda bo’yi past, gavda tuzilishi noto’g’ri bo’ladi. Ularning ko’pchiligi jinsiy sistemaning rivojlanmay qolganligi kuzatilib, yetilishning orqada qolishi va ikkilamchi jinsiy tomonning rivojlanmay qolishiga olib keladi. Bunday bolalar maktabda o’qishga qiziqmaydilar. O’zlashtirmaslik bolaning astenik holatiga ham bog’liq bo’lishi mumkin. Astenik holatni qattiq charchash, ruhiy kechinmalar keltirib chiqaradi. Bunday bolalar o’qish jarayonida tez charchaydilar, bosh og’rig’I, quvvatsizlik natijasida qobiliyati
pasayadi, xotira, quvvati zaiflashadi. Topshiriqni bajarganda e’tiborni bir joyga
to’play olmaydilar. Buning natijasida o’qish, yozish, hisoblashda qiyinchiliklar
yuzaga keladi. Yozuvda harflarni tashlab ketish, so’zlarni oxirigacha yozmaslik,
bo’g’inlarni tashlab ketishi kuzatiladi.
 Bu bolalarda charchash kuchayib borganda, tinch sharoit bo’lmaganda,
sustkashlik, qat’iyatsizlik, qiziqishning sustligi kuzatiladi.
Ruhiy rivojlanish sustlashganlikning psixogen shaklida bola noqulay, noto’g’ri
sharoitda tarbiyalanishidan va shu tarbiyaning salbiy tomonlari ruxan rivojlanishiga
ta’sir o’tkazgan bo’ladi. 
Tayanch iboralar:
 
Infantelizm- organizmning o’sishdan to’xtab qolishi.
 Nevrologik o’zgarishlar kuzatiladi. 
Psixogen shaklining kelib chiqish sabablari:
-bola tarbiyasi bilan shug’ullanmaslik, burch, ma’suliyat hissining shakllanmasligi,
zarur bilim va tasavvurning yetishmasligi
-bolani haddan tashqari erkalatish
-bolaga qo’pol munosabatda bo’lish, jazolash ota-ona mojarolari, alkogolizmga
ruju qo’yish;
Psixogen shaklida bosh miyaning kasalliklariga yaxshi yetilmaganligiga aloqador
o’zgarishlar  kuzatiladi  ,  ularnining  his  tuyg’u,  irodaviy  holatlari  taraqqiy
etmaganligi asosan organik infatilizm tarzda namoyon bo’ladi: 
-ko’tarinki ruhda yuradigan bolalar; 
-kayfiyati o’zgarib, mayus yuradigan bolalar;
-mustaqil harakat qilolmaslik, qo’rqib yuradigan bolalar.
Miyaga aloqador organik harakterdagi infaltilizm:
-serebral-endokren  infaltilizm.  His-tuyg’u  yaxshi  rivojlanmay,  nevropatiya
holatlari yuzaga keladi. Yaxshi uxlayolmaydi, ishtahasi bo’lmaydi;
-Serebroastenik  holatlar  tez  uchraydigan,  xotira  pasayadi,  ta’sirchan  bo’ladi,
nevroza  yaqin  holatlar,  nerv  sistamasining  vaqtincha  o’zgarishlari  vujudga
keladi.Bunday  bolalarda  uyatchanlik  ,  tortinchoqlik,ba’zilarida  asabiylashish
qo’rqoqlik kuzatiladi;
-qo’zg’aluvshanlik , ser harakatlik diqqatning tarqoqligi kuzatiladi;
Logotip
pasayadi, xotira, quvvati zaiflashadi. Topshiriqni bajarganda e’tiborni bir joyga to’play olmaydilar. Buning natijasida o’qish, yozish, hisoblashda qiyinchiliklar yuzaga keladi. Yozuvda harflarni tashlab ketish, so’zlarni oxirigacha yozmaslik, bo’g’inlarni tashlab ketishi kuzatiladi. Bu bolalarda charchash kuchayib borganda, tinch sharoit bo’lmaganda, sustkashlik, qat’iyatsizlik, qiziqishning sustligi kuzatiladi. Ruhiy rivojlanish sustlashganlikning psixogen shaklida bola noqulay, noto’g’ri sharoitda tarbiyalanishidan va shu tarbiyaning salbiy tomonlari ruxan rivojlanishiga ta’sir o’tkazgan bo’ladi. Tayanch iboralar: Infantelizm- organizmning o’sishdan to’xtab qolishi. Nevrologik o’zgarishlar kuzatiladi. Psixogen shaklining kelib chiqish sabablari: -bola tarbiyasi bilan shug’ullanmaslik, burch, ma’suliyat hissining shakllanmasligi, zarur bilim va tasavvurning yetishmasligi -bolani haddan tashqari erkalatish -bolaga qo’pol munosabatda bo’lish, jazolash ota-ona mojarolari, alkogolizmga ruju qo’yish; Psixogen shaklida bosh miyaning kasalliklariga yaxshi yetilmaganligiga aloqador o’zgarishlar kuzatiladi , ularnining his tuyg’u, irodaviy holatlari taraqqiy etmaganligi asosan organik infatilizm tarzda namoyon bo’ladi: -ko’tarinki ruhda yuradigan bolalar; -kayfiyati o’zgarib, mayus yuradigan bolalar; -mustaqil harakat qilolmaslik, qo’rqib yuradigan bolalar. Miyaga aloqador organik harakterdagi infaltilizm: -serebral-endokren infaltilizm. His-tuyg’u yaxshi rivojlanmay, nevropatiya holatlari yuzaga keladi. Yaxshi uxlayolmaydi, ishtahasi bo’lmaydi; -Serebroastenik holatlar tez uchraydigan, xotira pasayadi, ta’sirchan bo’ladi, nevroza yaqin holatlar, nerv sistamasining vaqtincha o’zgarishlari vujudga keladi.Bunday bolalarda uyatchanlik , tortinchoqlik,ba’zilarida asabiylashish qo’rqoqlik kuzatiladi; -qo’zg’aluvshanlik , ser harakatlik diqqatning tarqoqligi kuzatiladi;