RUHIY RIVOJLANISHI SUSTLASHGAN BOLALAR
Reja
1.Ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalarni boshqa nuqsonli bolalardan farqi.
2.Ruhiy rivojlanishi sustlashganlikning kelib chiqish sabablari.
3.Ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalar uchun tashkil etilgan ta’lim tarbiya
muassasalari.
Tayanch iboralar:
Infantelizm- organizmning o’sishdan to’xtab qolishi.
Asteniya-darmonsizlik, turli sabablarga ko’ra ruhiy jihatdan zaif bo’lib
qolish.
Ommaviy maktab oldida ta’lim-tarbiya jarayonida har bir bolaning har
tomonlama barkamol o’sishini ta’minlashdek muhim vazifa turadi. Bu vazifani
bajara borib, ba’zan ayrim bolalarning o’qishda qiynalishlari kuzatiladi. Bu
qiyinchiliklar bolalarning ruhiy rivojlanishidagi kamchiliklar oqibatida tug’iladi.
Bu kamchiliklar maktabda bolaning o’zlashtirmasligiga olib keladi.
Nuqsonli bolalar orasida ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalar ham uchraydi.
Bu bolalarda hech qanday organik jarohatlar bo’lmaydi. Umumta’lim maktablarida
rivojlanishda turli nuqsonlari bo’lgan bolalarning ko’pchiligi o’qiydilar va ushbu
maktab dasturini o’zlashtirishga qiynaladilar.
Ruhiy rivojlanishning susayishi haqidagi ma’lumotlar asosan XX asrning
ikkinchi yarmidan keyin ko’zga tashlana boshladi. Dastlabki ma’lumotlarga
qaraganda ruhiy rivojlanishning susayishi vaqtinchalik holat deb tasavvur qilingan.
O’zlashtirmaslikning aqliy zaiflik bilan o’xshatmoq, chalkashtirish qo’pol
xatoliklarga olib keladi. O’zlashtirmaslikning ko’pincha aqli zaiflikning yengil
darajalariga, zaif eshituvchilarga o’xshatib yuboriladi.
Ruhiy rivojlanishi sustlashganlikning kelib chiqish sabablari har xil bo’ladi;
-onaning homiladorlik davridagi taksikozlari;
-bolaning chala tug’ilishi,asfeksiya;
-onaning yurak tomir kasalliklari;
-bolaning yurak kasalliklari (tug’ma parog).
O’zlashtirmaslikning sabablari:
-bolaning maktab ta’limiga tayyor emasligi;
-bolada o’quv faoliyati zaminlari va malakalarining shakllanmaganligi;
-bolalar talablarga bo’ysinishga o’rganmaganlar, boshlagan ishlarini oxiriga
yetkazishni, topshiriqni bajarganda diqqat qilishni bilmaydilar.
Umumta’lim maktablaridagi barcha o’zlashtirmovchi o’quvchilarni3 guruhga
ajratish mumkin.
1.Umumta’lim maktablarida qoldiriladigan yoki uzoq bo’lmagan muddatga
sog’lomlashtirish nuassasalariga yuborilib, maktabga qaytariladigan
o’zlashtirmovchi bolalar.
2.Nuqson harakteriga ko’ra tegishli maxsus maktablarga yuboriladigan
o’zlashtirmovchi bolalar.
3.Umumta’lim maktablarda qoldiriladigan o’zlashtirmovchi bolalar.
Ruhiy rivojlanishi sustlashgan bolalarning bilish faoliyati, tafakkuri, idrok,
diqqat, ish qobiliyati markaziy nerv sistemasining kasalliklari, o’qituvchining
pedagogik malakasining pastligi, oiladagi nizolar, noto’gri tarbiya natijasida bir
qadar zarar yetgan bo’ladi. Doimo o’zlashtira olmaslik tufayli bu bolalar xulq
atvorida turli salbiy xislatlar yuzaga keladi.
N.Vayzman va boshqa olimlar tekshirishi shuni ko’rsatdiki, ruhiy
rivojlanishi sust bolalar o’zlashtirish jihatdan sog’lom va debil bolalar orasidagi
oraliq o’rinda turadi. Normal bola topshiriqni to’g’ri tushunib, kerakli tartibda
bajargan bo’lsa, debil bolalar bajara olmaydilar.
Ruhiy rivojlanishi sust bolalar esa vazifani qisman tushunib, qisman bajaradilar.
Pedagogik nazardan qolgan bolaning maktabgacha tarbiya davridayoq
oiladagi tarbiyaning yomon sharoitlaridan kelib chiqishi, yoki maktabdagi
tajribasiz, qoloq bolaning e’tiborsiz qoldirilishi, yoki bolaning maktabga muntazan
ravishda qatnashmasligi oqibatida kelib chiqishi mumkin.
Bunday o’quvchilar tegishli pedagogik yordamdan so’ng o’zlashtiruvchi
o’quvchilar safiga qo’shilishi mumkin. Agar bu bolalarga o’z vaqtida yordam
ko’rsatilmasa borgan sari o’z tengdoshlaridan orqada qoladilar. Ta’limdagi
muvaffaqiyatsizliklar bolalarda o’qishga nisbatan salbiy munosabatni keltirib
chiqaradi va ularda doimiy ravishda maktabdagi xulq qoidalarini buzib boradilar.
Ruhiy rivojlanishning susayishi quyidagi turlardan iborat.
1. Ruhiy rivojlanish susayishining konstitutsion turi.
2. Ruhiy rivojlanish susayishining somatagen turi.
3. Ruhiy rivojlanish susayishining psixogen turi.
4. Ruhiy rivojlanish susayishining organik serebral turi.
Konstitutsional turi. Infaltil bolalar psixik rivojlanishi bo’yicha o’z
tengdoshlaridan orqada qoladilar.
Infaltilizm tug’ma yoki o’sish davridagi har xil kasalliklar ta’sirida kelib chiqadi.
Bolalarda infaltilizm yuqumli kasalliklar, ichkli sekretsiya bezlari, miya
kasalliklari, tomirdagi nuqsonlar kelib chiqishiga sabab bo’ladi
Ularning qiziqishlari o’yin faoliyati bilan chegaralanadi. O’yin jarayonida
ular o’ziga xizmat qilish malakalarini egallab olsalar ham undan kam
foydalanadilar. Mustaqil o’yinlar mazmunli, qiziqarli bo’lib, uzoq davom etishi
mumkin. Infaltil bolalarning lug’at boyligi yetarlicha bo’lib, ular hikoyaning,
ertakning mazmunini tushunib oladilar. Qiynalganda yordamdan yaxshi foydalana
oladilar. Infaltil bolalar uchun ayniqsa xulqning murakkab formalari rivojlanmay
qolishi xarakterlidir. Bunday bolalarda barcha faoliyat turlarining funksional
faolligining pasaygani kuzatiladi. Infaltil bolalar odatda bo’yi past, gavda tuzilishi
noto’g’ri bo’ladi. Ularning ko’pchiligi jinsiy sistemaning rivojlanmay qolganligi
kuzatilib, yetilishning orqada qolishi va ikkilamchi jinsiy tomonning rivojlanmay
qolishiga olib keladi. Bunday bolalar maktabda o’qishga qiziqmaydilar.
O’zlashtirmaslik bolaning astenik holatiga ham bog’liq bo’lishi mumkin. Astenik
holatni qattiq charchash, ruhiy kechinmalar keltirib chiqaradi. Bunday bolalar
o’qish jarayonida tez charchaydilar, bosh og’rig’I, quvvatsizlik natijasida qobiliyati
pasayadi, xotira, quvvati zaiflashadi. Topshiriqni bajarganda e’tiborni bir joyga
to’play olmaydilar. Buning natijasida o’qish, yozish, hisoblashda qiyinchiliklar
yuzaga keladi. Yozuvda harflarni tashlab ketish, so’zlarni oxirigacha yozmaslik,
bo’g’inlarni tashlab ketishi kuzatiladi.
Bu bolalarda charchash kuchayib borganda, tinch sharoit bo’lmaganda,
sustkashlik, qat’iyatsizlik, qiziqishning sustligi kuzatiladi.
Ruhiy rivojlanish sustlashganlikning psixogen shaklida bola noqulay, noto’g’ri
sharoitda tarbiyalanishidan va shu tarbiyaning salbiy tomonlari ruxan rivojlanishiga
ta’sir o’tkazgan bo’ladi.
Tayanch iboralar:
Infantelizm- organizmning o’sishdan to’xtab qolishi.
Nevrologik o’zgarishlar kuzatiladi.
Psixogen shaklining kelib chiqish sabablari:
-bola tarbiyasi bilan shug’ullanmaslik, burch, ma’suliyat hissining shakllanmasligi,
zarur bilim va tasavvurning yetishmasligi
-bolani haddan tashqari erkalatish
-bolaga qo’pol munosabatda bo’lish, jazolash ota-ona mojarolari, alkogolizmga
ruju qo’yish;
Psixogen shaklida bosh miyaning kasalliklariga yaxshi yetilmaganligiga aloqador
o’zgarishlar kuzatiladi , ularnining his tuyg’u, irodaviy holatlari taraqqiy
etmaganligi asosan organik infatilizm tarzda namoyon bo’ladi:
-ko’tarinki ruhda yuradigan bolalar;
-kayfiyati o’zgarib, mayus yuradigan bolalar;
-mustaqil harakat qilolmaslik, qo’rqib yuradigan bolalar.
Miyaga aloqador organik harakterdagi infaltilizm:
-serebral-endokren infaltilizm. His-tuyg’u yaxshi rivojlanmay, nevropatiya
holatlari yuzaga keladi. Yaxshi uxlayolmaydi, ishtahasi bo’lmaydi;
-Serebroastenik holatlar tez uchraydigan, xotira pasayadi, ta’sirchan bo’ladi,
nevroza yaqin holatlar, nerv sistamasining vaqtincha o’zgarishlari vujudga
keladi.Bunday bolalarda uyatchanlik , tortinchoqlik,ba’zilarida asabiylashish
qo’rqoqlik kuzatiladi;
-qo’zg’aluvshanlik , ser harakatlik diqqatning tarqoqligi kuzatiladi;