SANOAT KORXONALARINI RIVOJLANTIRISH STRATEGIYASINI SHAKLLANTIRISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

23

File size

Fayl hajmi

236,9 KB


SANOAT KORXONALARINI RIVOJLANTIRISH STRATEGIYASINI
SHAKLLANTIRISH
2.1. Korxona strategiyasining mazmuni va mohiyati 
2.2.Korxonalarning bozordagi strategiyasi
2.3.Ishlab chiqarish tizimlarini rivojlantirish strategiyasining shakl va 
bosqichlari
2.4.Korxonaning tashkiliy tuzilmasi va uning samaradorlik mezonlari
2.5.Korxona faoliyatini rejalashtirish
2.1.
Korxona strategiyasining mazmuni va mohiyati
Strategiya  -
 umumiy  tarzda  firmaning  mavqeini  mustaxkamlash,
iste’molchilarning  talablarini  qondirish  va  qo`yilgan  maqsadlarga  erishishga
qaratilgan boshqarish rejasidir. Aniq strategiyani tanlash - rivojlanishning mumkin
bo‘lgan turli yo‘llari va usullari ichidan eng maqbulini tanlab olish demakdir.
Xozirgi O‘zbekiston xududida rudadan metal olish 4-5 ming yildan ziyod
tarixga ega.
Qadimda  misdan  turli  buyumlar  tayyorlangan.  Keyinrok  rudadagi
metallardan qalay, kumush, oltin va boshqalarni eritish, kuyish va qizdirib ishlash
o‘zlashtirilgan, dastlabki tanga pullar zarb kilingan. Ilk o‘rta asrlarda Farg‘onada,
Zarafshon, Chirchiq, Oxangaron vodiylaridagi bir qancha xududlarda zargarlik,
misgarlik, temirchilik, degrezlik, rixtagarlik rivojlangan.Rux, surma, margimush,
vismut, kobalt kabi rangli metallar ma’lum b o‘lmasada, ularning qotishmalaridan
keng foydalanilgan.
Kora  metallurgiya  soxasida  faoliyat  ko‘rsatayotgan  yagona  korxona
Bekobod shaxridagi  "O‘zbekiston metallurgiya kombinati" Aksiyadorlik ishlab
Logotip
SANOAT KORXONALARINI RIVOJLANTIRISH STRATEGIYASINI SHAKLLANTIRISH 2.1. Korxona strategiyasining mazmuni va mohiyati 2.2.Korxonalarning bozordagi strategiyasi 2.3.Ishlab chiqarish tizimlarini rivojlantirish strategiyasining shakl va bosqichlari 2.4.Korxonaning tashkiliy tuzilmasi va uning samaradorlik mezonlari 2.5.Korxona faoliyatini rejalashtirish 2.1. Korxona strategiyasining mazmuni va mohiyati Strategiya - umumiy tarzda firmaning mavqeini mustaxkamlash, iste’molchilarning talablarini qondirish va qo`yilgan maqsadlarga erishishga qaratilgan boshqarish rejasidir. Aniq strategiyani tanlash - rivojlanishning mumkin bo‘lgan turli yo‘llari va usullari ichidan eng maqbulini tanlab olish demakdir. Xozirgi O‘zbekiston xududida rudadan metal olish 4-5 ming yildan ziyod tarixga ega. Qadimda misdan turli buyumlar tayyorlangan. Keyinrok rudadagi metallardan qalay, kumush, oltin va boshqalarni eritish, kuyish va qizdirib ishlash o‘zlashtirilgan, dastlabki tanga pullar zarb kilingan. Ilk o‘rta asrlarda Farg‘onada, Zarafshon, Chirchiq, Oxangaron vodiylaridagi bir qancha xududlarda zargarlik, misgarlik, temirchilik, degrezlik, rixtagarlik rivojlangan.Rux, surma, margimush, vismut, kobalt kabi rangli metallar ma’lum b o‘lmasada, ularning qotishmalaridan keng foydalanilgan. Kora metallurgiya soxasida faoliyat ko‘rsatayotgan yagona korxona Bekobod shaxridagi "O‘zbekiston metallurgiya kombinati" Aksiyadorlik ishlab
chiqarish birlashmasidir. Unda po‘lat va po‘lat prokatlar, turli aylanma xajmdagi
po‘lat soqqalar, va po‘lat trubalar hamda chiroyli va bejirim sirli idishlar ishlab
chiqariladi.
Rangli metallurgiya - respublika metallurgiyasining eng muhim, yetakchi
tarmoqlaridan biri xisoblanadi. Sanoatning bu turi O‘zbekistonda XX asrning 25-
yillaridan  jadal  rivojlana  boshladi.  Rangli,  nodir  va  kimmatbaxo  metal  (mis,
qo‘rg‘oshin, rux, volfram, molibden, kumush, oltin, simob) konlari topildi.
Jizzax viloyatida O‘zqulok qo‘rg‘oshin-rux koni, Surxondaryo viloyatida
Xonrizm kon boyitish korxonasi quriladi.
Olmaliq kon- metallurgiya kombinatida mis, rux, sulfat kislotasi va yo‘ldosh
elementlarni ishlab chiqarish ko‘paytirildi.
Metallurgiya soxasida faoliyat olib borayotgan bu korxonalar uzoq muddatli
rejalar asosida uzining strategiyasini ishlab chiqib, mamlakatimiz taraqqiyotida o’z
hissasini qo’shib kelmoqda.
Strategiyani tushunishda ikkita qarama-qarshi nuqtai nazar mavjud.
Birinchi holda, strategiya ma’lum bir maqsadga erishish uchun aniq uzoq
muddatli rejadir, strategiyani ishlab chiqish esa ma’lum maqsadni topish va uzoq
muddatli rejani tuzish jarayonidir. Ushbu yondoshish, sodir bo‘layotgan barcha
o‘zgarishlar oldindan aytib bo‘ladigan, atrof-muhitda ro‘y beradigan jarayonlar
tabiatan  deterministik  bo‘lib,  ularni  to‘liq  boshqarish  va  boshqarishga  imkon
berishiga asoslanadi.
Ikkinchi  holda, strategiya  korxona  faoliyatining  ko‘lami,  vositalari  va
shakliga, ichki ishlab chiqarish munosabatlari tizimiga, shuningdek kompaniyaning
atrof-muhitdagi mavqeiga bog‘liq bo‘lgan uzoq muddatli, sifat jihatdan aniqlangan
rivojlanish  yo`nalishini  anglatadi. Ushbu  tushuncha  bilan strategiyani  umumiy
ma’noda tanlangan faoliyat yo`nalishi sifatida tavsiflash mumkin, uning faoliyati
tashkilotni o‘z maqsadlariga erishishiga olib kelishi kerak.
Moslashuvchan  avtomatlashtirilgan  ishlab  chiqarish  (MAICh)  -  bu
texnik  vositalar  va  texnik  maqsadlar  doirasida  o‘zboshimchalik  bilan
nomenklaturaning  yangi  mahsulotlarini  ishlab  chiqarishga  o‘tish  uchun  zarur
bo‘lgan  hollarda,  ishlab  chiqarish  jarayonini  va  to‘xtovsiz  uskunalarni
Logotip
chiqarish birlashmasidir. Unda po‘lat va po‘lat prokatlar, turli aylanma xajmdagi po‘lat soqqalar, va po‘lat trubalar hamda chiroyli va bejirim sirli idishlar ishlab chiqariladi. Rangli metallurgiya - respublika metallurgiyasining eng muhim, yetakchi tarmoqlaridan biri xisoblanadi. Sanoatning bu turi O‘zbekistonda XX asrning 25- yillaridan jadal rivojlana boshladi. Rangli, nodir va kimmatbaxo metal (mis, qo‘rg‘oshin, rux, volfram, molibden, kumush, oltin, simob) konlari topildi. Jizzax viloyatida O‘zqulok qo‘rg‘oshin-rux koni, Surxondaryo viloyatida Xonrizm kon boyitish korxonasi quriladi. Olmaliq kon- metallurgiya kombinatida mis, rux, sulfat kislotasi va yo‘ldosh elementlarni ishlab chiqarish ko‘paytirildi. Metallurgiya soxasida faoliyat olib borayotgan bu korxonalar uzoq muddatli rejalar asosida uzining strategiyasini ishlab chiqib, mamlakatimiz taraqqiyotida o’z hissasini qo’shib kelmoqda. Strategiyani tushunishda ikkita qarama-qarshi nuqtai nazar mavjud. Birinchi holda, strategiya ma’lum bir maqsadga erishish uchun aniq uzoq muddatli rejadir, strategiyani ishlab chiqish esa ma’lum maqsadni topish va uzoq muddatli rejani tuzish jarayonidir. Ushbu yondoshish, sodir bo‘layotgan barcha o‘zgarishlar oldindan aytib bo‘ladigan, atrof-muhitda ro‘y beradigan jarayonlar tabiatan deterministik bo‘lib, ularni to‘liq boshqarish va boshqarishga imkon berishiga asoslanadi. Ikkinchi holda, strategiya korxona faoliyatining ko‘lami, vositalari va shakliga, ichki ishlab chiqarish munosabatlari tizimiga, shuningdek kompaniyaning atrof-muhitdagi mavqeiga bog‘liq bo‘lgan uzoq muddatli, sifat jihatdan aniqlangan rivojlanish yo`nalishini anglatadi. Ushbu tushuncha bilan strategiyani umumiy ma’noda tanlangan faoliyat yo`nalishi sifatida tavsiflash mumkin, uning faoliyati tashkilotni o‘z maqsadlariga erishishiga olib kelishi kerak. Moslashuvchan avtomatlashtirilgan ishlab chiqarish (MAICh) - bu texnik vositalar va texnik maqsadlar doirasida o‘zboshimchalik bilan nomenklaturaning yangi mahsulotlarini ishlab chiqarishga o‘tish uchun zarur bo‘lgan hollarda, ishlab chiqarish jarayonini va to‘xtovsiz uskunalarni
to‘xtatmasdan, bir xil uskunada qisqa vaqt ichida va eng kam xarajat bilan ishlab
chiqarish imkonini beradigan ishlab chiqarish uskunalar.
Moslashuvchan ishlab chiqarishning an’anaviylarga nisbatan  
afzalliklari:
- ishlab chiqarish harakatchanligini oshirish;
- yangi mahsulotlarni ishlab chiqish vaqtini qisqartirish;
- mehnat unumdorligini oshirish;
- ishlab chiqarish tsiklini qisqartirish;
- ishlab chiqarish tannarxini pasaytirish
Asosiy ko‘rsatkich  -  moslashuvchanlik darajasi yangi mahsulotlarni ishlab
chiqarishga o‘tish jarayonida vaqt va zarur qo‘shimcha xarajatlar, shuningdek, keng
mahsulot turiga qarab aniqlanishi mumkin.
Birinchi  turdagi  strategiyaning  misoli  -  ma’lum  bir  mahsulotni  ishlab
chiqarishning uzoq muddatli rejasi, unda har bir vaqt uchun ishlab chiqarish hajmi
va hajmi belgilanadi.
Ikkinchi turdagi strategiyalar quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
- bozorda  sotish  ulushini  narxni  pasaytirmasdan  35%  gacha  (shartli
ravishda) oshirish;
- raqib tomonidan boshqariladigan tarqatish tarmoqlariga kirish.
Sog‘lom strategiya
Taklif qilingan
   Amalga oshirilgan
strategiya
    strategiya
Amalga oshirilib bo‘lmaydigan
Shoshilinch strategiya stategiya
Rasm 2.1 - Strategiyaning elementlari
Strategiyaning  asosiy  elementlari. Ish  hayotida  strategiya  deganda
tashkilotning maqsadlariga qanday erishish, uning muammolarini hal qilish va
Logotip
to‘xtatmasdan, bir xil uskunada qisqa vaqt ichida va eng kam xarajat bilan ishlab chiqarish imkonini beradigan ishlab chiqarish uskunalar. Moslashuvchan ishlab chiqarishning an’anaviylarga nisbatan afzalliklari: - ishlab chiqarish harakatchanligini oshirish; - yangi mahsulotlarni ishlab chiqish vaqtini qisqartirish; - mehnat unumdorligini oshirish; - ishlab chiqarish tsiklini qisqartirish; - ishlab chiqarish tannarxini pasaytirish Asosiy ko‘rsatkich - moslashuvchanlik darajasi yangi mahsulotlarni ishlab chiqarishga o‘tish jarayonida vaqt va zarur qo‘shimcha xarajatlar, shuningdek, keng mahsulot turiga qarab aniqlanishi mumkin. Birinchi turdagi strategiyaning misoli - ma’lum bir mahsulotni ishlab chiqarishning uzoq muddatli rejasi, unda har bir vaqt uchun ishlab chiqarish hajmi va hajmi belgilanadi. Ikkinchi turdagi strategiyalar quyidagilarni o‘z ichiga oladi: - bozorda sotish ulushini narxni pasaytirmasdan 35% gacha (shartli ravishda) oshirish; - raqib tomonidan boshqariladigan tarqatish tarmoqlariga kirish. Sog‘lom strategiya Taklif qilingan Amalga oshirilgan strategiya strategiya Amalga oshirilib bo‘lmaydigan Shoshilinch strategiya stategiya Rasm 2.1 - Strategiyaning elementlari Strategiyaning asosiy elementlari. Ish hayotida strategiya deganda tashkilotning maqsadlariga qanday erishish, uning muammolarini hal qilish va
buning uchun zarur bo‘lgan cheklangan resurslar ajratish tushunchasi tushuniladi.
Bunday kontseptsiya (ikkinchi tur strategiyasiga muvofiq) bir nechta elementlarni
o‘z ichiga oladi (2.1-rasm).
2.2 –rasm.  Strategiya variantlari
Hisoblangan va amalga oshirilgan strategiya. Odatda, bir necha yillarga
mo‘ljallangan strategiya ishlab chiqilib, har xil turdagi loyihalarda, dasturlarda,
amaliy  harakatlarda  aniqlanadi  va  ularni  amalga  oshirish   jarayonida  amalga
oshiriladi.  Korxonaning  strategiyasini  yaratish  uchun  zarur  bo‘lgan-ko‘p
odamlarning mehnat va vaqt sarf-xarajatlari uni tez-tez o‘zgartirishga yoki jiddiy
ravishda o‘zgartirishga imkon bermaydi. Shuning uchun u juda umumiy ma’noda
ifodalangan. Bu mo‘ljallangan strategiya (2.2-rasm).
Korxona  strategiyasi -  bu  harakat  rejasi  bo‘lib,  uning  maqsadi
raqobatchilarga qarshi  kurashda  kompaniyaning mavqeini  yaxshilashdir. Qoida
tariqasida, u korxonaning yuqori rahbariyati tomonidan ishlab chiqilgan va mavjud
resurslardan foydalangan holda korxona maqsadlariga erishish yo‘llarini belgilaydi.
Strategiya - bu korxonaning keng umumiy tushunchasi, umumiy harakatlar
dasturi, shu jumladan yakuniy maqsadlarga erishish uchun resurslarni taqsimlash.
Strategiya -  bu kompaniyaning nimaga erishmoqchi  yoki  nimaga erishmoqchi
ekanligini  ko‘rsatadigan  asosiy  maqsadlar  va  kompleks  chora-tadbirlarning
tanlovidir.
Korxona strategiyasini ishlab chiqish ikkita asosiy elementni o‘rganishni
talab qiladi:
1)
tashqi muhitni baholash;
2)
korxonaning ichki resurslarini baholash.
 Siyosat
Tashkiliy qoidalar
 Maqsadlar
Strategik ishlash
 Rejalar
Mavjud resurslarni hisobga olgan xolda 
aniq xarakatlar
STRATEGIYA
Logotip
buning uchun zarur bo‘lgan cheklangan resurslar ajratish tushunchasi tushuniladi. Bunday kontseptsiya (ikkinchi tur strategiyasiga muvofiq) bir nechta elementlarni o‘z ichiga oladi (2.1-rasm). 2.2 –rasm. Strategiya variantlari Hisoblangan va amalga oshirilgan strategiya. Odatda, bir necha yillarga mo‘ljallangan strategiya ishlab chiqilib, har xil turdagi loyihalarda, dasturlarda, amaliy harakatlarda aniqlanadi va ularni amalga oshirish jarayonida amalga oshiriladi. Korxonaning strategiyasini yaratish uchun zarur bo‘lgan-ko‘p odamlarning mehnat va vaqt sarf-xarajatlari uni tez-tez o‘zgartirishga yoki jiddiy ravishda o‘zgartirishga imkon bermaydi. Shuning uchun u juda umumiy ma’noda ifodalangan. Bu mo‘ljallangan strategiya (2.2-rasm). Korxona strategiyasi - bu harakat rejasi bo‘lib, uning maqsadi raqobatchilarga qarshi kurashda kompaniyaning mavqeini yaxshilashdir. Qoida tariqasida, u korxonaning yuqori rahbariyati tomonidan ishlab chiqilgan va mavjud resurslardan foydalangan holda korxona maqsadlariga erishish yo‘llarini belgilaydi. Strategiya - bu korxonaning keng umumiy tushunchasi, umumiy harakatlar dasturi, shu jumladan yakuniy maqsadlarga erishish uchun resurslarni taqsimlash. Strategiya - bu kompaniyaning nimaga erishmoqchi yoki nimaga erishmoqchi ekanligini ko‘rsatadigan asosiy maqsadlar va kompleks chora-tadbirlarning tanlovidir. Korxona strategiyasini ishlab chiqish ikkita asosiy elementni o‘rganishni talab qiladi: 1) tashqi muhitni baholash; 2) korxonaning ichki resurslarini baholash. Siyosat Tashkiliy qoidalar Maqsadlar Strategik ishlash Rejalar Mavjud resurslarni hisobga olgan xolda aniq xarakatlar STRATEGIYA
Strategiya  bu  tashkilot  vazifalari  va  maqsadlariga  erishish  uchun
foydalaniladigan tashkiliy harakatlar va boshqaruv yondashuvlarining tasviridir.
Strategiyalar bir nechta farqlovchi xususiyatlarga ega.
1. Strategiyani  ishlab  chiqish jarayoni  har  qanday shoshilinch  harakatlar
bilan  tugamaydi.  Odatda  bu  kompaniyaning  mavqeini  o‘sishi  va
mustahkamlanishini  ta’minlaydigan  umumiy  yo`nalishlarni  belgilash  bilan
yakunlanadi.
2.Formullangan  strategiya  qidirish  usulidan  foydalangan  holda  strategik
loyihalarni ishlab chiqish uchun ishlatilishi kerak. Qidiruvda strategiyaning roli
quyidagilardan iborat:
1.
Muayyan saytlar va imkoniyatlar haqida o‘ylashga yordam berish;
2. Strategiyaga mos kelmaydigan barcha boshqa imkoniyatlarni rad etish.
3. Haqiqiy rivojlanish yo‘nalishi tashkilotni kerakli voqealarga olib kelishi
bilan strategiyaga ehtiyoj yo‘qoladi.
4. Strategiyani shakllantirish jarayonida aniq faoliyatni tuzishda ochiladigan
barcha imkoniyatlarni oldindan aytib bo‘lmaydi.
5. Strategiyadan muvaffaqiyatli foydalanish amalga oshirilmaydi.
6. Strategiyalar va taqqoslashlar ikki xil narsadir. 
Belgilangan belgi - bu firma erishmoqchi bo‘lgan maqsad va strategiya bu
maqsadga  erishish  vositasidir.  Belgilar  qarorlarni  qabul  qilishning  yuqori
darajasidir.  Bir  qator  mezonlar  bilan  asoslanadigan  strategiya,  agar  tashkilot
ko‘rsatmalari o‘zgarsa, bunday bo‘lmaydi.
7. Nihoyat,  strategiya  va  mezonlar  bir-birini  almashtiradi.  Bir  vaqtning
o‘zida ishlashning ba’zi parametrlari kompaniya uchun qo‘llanma bo‘lib xizmat
qiladi, boshqasida esa uning strategiyasi bo‘ladi. Qo‘llanmalar va strategiyalar
tashkilot  ichida  ishlab  chiqilganligi  sababli,  iyerarxiya  paydo  bo‘ladi:
strategiyaning boshqaruv elementlarining yuqori darajalarida bo‘lgan narsalar, quyi
darajalarda esa ko‘rsatmalarga aylanadi.
2.2.
Korxonalarning bozordagi strategiyasi
Strategiya bu umumiy yo`nalish, boshqarish usuli, qoidalar va printsiplar
to‘plami bo‘lib, ularni boshqarish marketing va sohani tahlilidan foydalangan holda
Logotip
Strategiya bu tashkilot vazifalari va maqsadlariga erishish uchun foydalaniladigan tashkiliy harakatlar va boshqaruv yondashuvlarining tasviridir. Strategiyalar bir nechta farqlovchi xususiyatlarga ega. 1. Strategiyani ishlab chiqish jarayoni har qanday shoshilinch harakatlar bilan tugamaydi. Odatda bu kompaniyaning mavqeini o‘sishi va mustahkamlanishini ta’minlaydigan umumiy yo`nalishlarni belgilash bilan yakunlanadi. 2.Formullangan strategiya qidirish usulidan foydalangan holda strategik loyihalarni ishlab chiqish uchun ishlatilishi kerak. Qidiruvda strategiyaning roli quyidagilardan iborat: 1. Muayyan saytlar va imkoniyatlar haqida o‘ylashga yordam berish; 2. Strategiyaga mos kelmaydigan barcha boshqa imkoniyatlarni rad etish. 3. Haqiqiy rivojlanish yo‘nalishi tashkilotni kerakli voqealarga olib kelishi bilan strategiyaga ehtiyoj yo‘qoladi. 4. Strategiyani shakllantirish jarayonida aniq faoliyatni tuzishda ochiladigan barcha imkoniyatlarni oldindan aytib bo‘lmaydi. 5. Strategiyadan muvaffaqiyatli foydalanish amalga oshirilmaydi. 6. Strategiyalar va taqqoslashlar ikki xil narsadir. Belgilangan belgi - bu firma erishmoqchi bo‘lgan maqsad va strategiya bu maqsadga erishish vositasidir. Belgilar qarorlarni qabul qilishning yuqori darajasidir. Bir qator mezonlar bilan asoslanadigan strategiya, agar tashkilot ko‘rsatmalari o‘zgarsa, bunday bo‘lmaydi. 7. Nihoyat, strategiya va mezonlar bir-birini almashtiradi. Bir vaqtning o‘zida ishlashning ba’zi parametrlari kompaniya uchun qo‘llanma bo‘lib xizmat qiladi, boshqasida esa uning strategiyasi bo‘ladi. Qo‘llanmalar va strategiyalar tashkilot ichida ishlab chiqilganligi sababli, iyerarxiya paydo bo‘ladi: strategiyaning boshqaruv elementlarining yuqori darajalarida bo‘lgan narsalar, quyi darajalarda esa ko‘rsatmalarga aylanadi. 2.2. Korxonalarning bozordagi strategiyasi Strategiya bu umumiy yo`nalish, boshqarish usuli, qoidalar va printsiplar to‘plami bo‘lib, ularni boshqarish marketing va sohani tahlilidan foydalangan holda
korxona  potentsialining  real  imkoniyatlariga  asoslangan  barqaror  raqobat
pozitsiyalariga erishishni ta’minlaydi. Barcha korxonalar uchun yagona strategiya
mavjud emas. Biroq, har bir korxonaning strategiyasi mos keladigan ba’zi bir
muhim jihatlar, shuningdek umumiy tizim mavjud. Korxonani rivojlantirishning
har qanday yo`nalishi bo‘yicha strategik qarorlarni qabul qilishning uchta
yo`nalishi:
1. Ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirishga e’tibor qaratish;
2. Ishlab chiqarishga ixtisoslashish;
3. Bozorning ma’lum bir segmentida ustunlik.
Bundan tashqari, beshta asosiy strategik element mavjud, ularning 
holati strategiyaning aniq belgilangan turini belgilaydi:
a) faoliyat sohasi (sohaga bog‘liqligi); 
b) mahsulot;
c) bozor;
d) raqobatdosh ustunliklar (sohadagi vaziyat); 
d) texnologiya.
Strategiyalar quyidagi bloklarda tasniflanadi.
Korxonani rivojlantirishning eng keng tarqalgan variantlarini tavsiflovchi
asosiy strategiyalar.
Tashkilotning  o‘sish  strategiyalari  quyidagi  yo‘nalishlarni  aniqlaydi:
mahsulot yoki bozorni rivojlantirishni o‘z ichiga oladigan konsentrasiyalangan
o‘sish; teskari, to‘g‘ridan-to‘g‘ri yoki gorizontal integratsiya asosida korxonaning
rivojlanishini  ta’minlaydigan  integratsiyalashgan  o‘sish.  Ko‘p  tarmoqli  o‘sish
boshqa sohalarga kirib borishga asoslangan rivojlanishni o‘z ichiga oladi.
Kamaytirish  strategiyasi korxona  bo‘linmalaridan  birini  yopish  yoki
sotishni yoki "yig`im-terimni" (umumiy daromadni ko‘paytirish uchun foydasiz
biznesni bosqichma-bosqich qisqartirishni) o‘z ichiga oladi.
Kombinatsiyalangan  strategiya tarkibiy  bo‘linmalar  va  tovarlar  ichida
individual asosiy strategiyalarni birlashtirishdan iborat.
Raqobat ustunligiga erishish strategiyalari.
Shu bilan birga, raqobatdosh ustunlik deganda korxonaning noyob aktivlari
yoki faoliyat sohasidagi  maxsus  vakolatlar  tushuniladi. Ular quyidagilarni o‘z
Logotip
korxona potentsialining real imkoniyatlariga asoslangan barqaror raqobat pozitsiyalariga erishishni ta’minlaydi. Barcha korxonalar uchun yagona strategiya mavjud emas. Biroq, har bir korxonaning strategiyasi mos keladigan ba’zi bir muhim jihatlar, shuningdek umumiy tizim mavjud. Korxonani rivojlantirishning har qanday yo`nalishi bo‘yicha strategik qarorlarni qabul qilishning uchta yo`nalishi: 1. Ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytirishga e’tibor qaratish; 2. Ishlab chiqarishga ixtisoslashish; 3. Bozorning ma’lum bir segmentida ustunlik. Bundan tashqari, beshta asosiy strategik element mavjud, ularning holati strategiyaning aniq belgilangan turini belgilaydi: a) faoliyat sohasi (sohaga bog‘liqligi); b) mahsulot; c) bozor; d) raqobatdosh ustunliklar (sohadagi vaziyat); d) texnologiya. Strategiyalar quyidagi bloklarda tasniflanadi. Korxonani rivojlantirishning eng keng tarqalgan variantlarini tavsiflovchi asosiy strategiyalar. Tashkilotning o‘sish strategiyalari quyidagi yo‘nalishlarni aniqlaydi: mahsulot yoki bozorni rivojlantirishni o‘z ichiga oladigan konsentrasiyalangan o‘sish; teskari, to‘g‘ridan-to‘g‘ri yoki gorizontal integratsiya asosida korxonaning rivojlanishini ta’minlaydigan integratsiyalashgan o‘sish. Ko‘p tarmoqli o‘sish boshqa sohalarga kirib borishga asoslangan rivojlanishni o‘z ichiga oladi. Kamaytirish strategiyasi korxona bo‘linmalaridan birini yopish yoki sotishni yoki "yig`im-terimni" (umumiy daromadni ko‘paytirish uchun foydasiz biznesni bosqichma-bosqich qisqartirishni) o‘z ichiga oladi. Kombinatsiyalangan strategiya tarkibiy bo‘linmalar va tovarlar ichida individual asosiy strategiyalarni birlashtirishdan iborat. Raqobat ustunligiga erishish strategiyalari. Shu bilan birga, raqobatdosh ustunlik deganda korxonaning noyob aktivlari yoki faoliyat sohasidagi maxsus vakolatlar tushuniladi. Ular quyidagilarni o‘z
ichiga oladi: ishlab chiqarishning past tannarxi asosida shakllanadigan xarajatlarni
minimallashtirish  strategiyasi;  mahsulotlar,  xizmatlar,  xodimlar,  imidj
raqobatchilarining  farqlarini  hisobga  olgan  holda  tuzilgan  differentsiatsiya
strategiyasi; mahsulot iste’molchi segmenti uchun mahsulot (xizmat) ning o‘ziga
xos xususiyatlariga ega deb faraz qilib, diqqatni jamlash strategiyasi; tashkilotning
yuqori raqobatdoshligini ta’minlaydigan yangi mahsulotlar yoki texnologiyalarni
yaratishga  yo`naltirilgan  innovatsion  strategiya;  monopoliya  ishlab
chiqaruvchisining  vaqtincha  maqomini  olish  uchun  tezkor  javob  choralari
strategiyasi; sinergik harakatlarga asoslangan sinergiya strategiyasi.
Xatti-harakatlarning raqobatbardosh strategiyalari, bu raqobat muhitini,
raqobat kuchlari tarkibini tahlil qilish asosida korxona xatti-harakatlarini oqlaydi.
U  bozorda  etakchi  mavqega  ega  bo‘lgan  bozor  etakchisidan  iborat.  Bundan
tashqari, tashkilot quyidagi raqobat strategiyalaridan foydalanishi mumkin: yangi
mahsulotlarni  yaratish  qobiliyatiga  asoslangan  innovatsiya;  mavjud  vaziyatni
maqbul  narx  darajasi  hisobiga  birlashtirishga  yo‘naltirilgan  konsolidatsiya;
Raqobatchiga  zarba  berish  zarurligidan  kelib  chiqadigan  qarama-qarshilik
(narxlarni tartibga solish, mahsulotni ilgari surish va boshqalar), uning tanqidi,
etkazib beruvchilar va distribyutorlarning ta’siri va boshqalar tufayli raqobatchini
tashvishga solishi.
Bozor sharoitiga ta’sir qiladigan kompaniyalar, etarli raqobatbardoshlik
bilan tavsiflanadi, ammo bozor yetakchisi mavqeini egallamaydi. Ko‘pincha ular
quyidagi strategiyalardan foydalanadilar: etakchiga hujum qilish, agar uning ba’zi
kamchiliklari aniqlansa, amalga oshiriladi; kuchsiz va kichiqroq raqibga hujum
qilish.  Raqobatchining  xulq-atvori,  bu  uning  bozor  ulushini  saqlab  qolishga
qaratilgan. Ularning munosib bozor o‘rnini biladigan korxonalar uchun raqobat
strategiyasi  bozorning hali raqobatchilar tomonidan band bo‘lmagan qismlarini
qidirish va bosib olish bilan tavsiflanadi.
Funktsional strategiyalar. Bularga korxonaning potentsialini  shakllantirish
va  rivojlantirish  bilan  bog‘liq  bo‘lgan  xatti-harakatlarini  aniqlaydigan  ishlab
chiqarish strategiyalari kiradi. Texnologik strategiyalar - bu yangi jarayonlarni
ishlab chiqish va amalga oshirishga imkon beradigan  printsiplar va tashkiliy
yechimlar to`plami. Nano- va biotexnologiyadan foydalanishni o‘z ichiga olgan
Logotip
ichiga oladi: ishlab chiqarishning past tannarxi asosida shakllanadigan xarajatlarni minimallashtirish strategiyasi; mahsulotlar, xizmatlar, xodimlar, imidj raqobatchilarining farqlarini hisobga olgan holda tuzilgan differentsiatsiya strategiyasi; mahsulot iste’molchi segmenti uchun mahsulot (xizmat) ning o‘ziga xos xususiyatlariga ega deb faraz qilib, diqqatni jamlash strategiyasi; tashkilotning yuqori raqobatdoshligini ta’minlaydigan yangi mahsulotlar yoki texnologiyalarni yaratishga yo`naltirilgan innovatsion strategiya; monopoliya ishlab chiqaruvchisining vaqtincha maqomini olish uchun tezkor javob choralari strategiyasi; sinergik harakatlarga asoslangan sinergiya strategiyasi. Xatti-harakatlarning raqobatbardosh strategiyalari, bu raqobat muhitini, raqobat kuchlari tarkibini tahlil qilish asosida korxona xatti-harakatlarini oqlaydi. U bozorda etakchi mavqega ega bo‘lgan bozor etakchisidan iborat. Bundan tashqari, tashkilot quyidagi raqobat strategiyalaridan foydalanishi mumkin: yangi mahsulotlarni yaratish qobiliyatiga asoslangan innovatsiya; mavjud vaziyatni maqbul narx darajasi hisobiga birlashtirishga yo‘naltirilgan konsolidatsiya; Raqobatchiga zarba berish zarurligidan kelib chiqadigan qarama-qarshilik (narxlarni tartibga solish, mahsulotni ilgari surish va boshqalar), uning tanqidi, etkazib beruvchilar va distribyutorlarning ta’siri va boshqalar tufayli raqobatchini tashvishga solishi. Bozor sharoitiga ta’sir qiladigan kompaniyalar, etarli raqobatbardoshlik bilan tavsiflanadi, ammo bozor yetakchisi mavqeini egallamaydi. Ko‘pincha ular quyidagi strategiyalardan foydalanadilar: etakchiga hujum qilish, agar uning ba’zi kamchiliklari aniqlansa, amalga oshiriladi; kuchsiz va kichiqroq raqibga hujum qilish. Raqobatchining xulq-atvori, bu uning bozor ulushini saqlab qolishga qaratilgan. Ularning munosib bozor o‘rnini biladigan korxonalar uchun raqobat strategiyasi bozorning hali raqobatchilar tomonidan band bo‘lmagan qismlarini qidirish va bosib olish bilan tavsiflanadi. Funktsional strategiyalar. Bularga korxonaning potentsialini shakllantirish va rivojlantirish bilan bog‘liq bo‘lgan xatti-harakatlarini aniqlaydigan ishlab chiqarish strategiyalari kiradi. Texnologik strategiyalar - bu yangi jarayonlarni ishlab chiqish va amalga oshirishga imkon beradigan printsiplar va tashkiliy yechimlar to`plami. Nano- va biotexnologiyadan foydalanishni o‘z ichiga olgan
texnologik usulni joriy etish istiqbolli hisoblanadi. Texnologik rejimga o‘tish, shu
jumladan  ishlab  chiqarishda  axborot  texnologiyalaridan  foydalanish  ham
muhimdir. Ushbu yo`nalish doirasida resurslarni samarali jalb qilish va ulardan
foydalanishni  o‘z ichiga  olgan  resurs  strategiyalari  ishlab  chiqilgan.  Bularga
quyidagilar kiradi: kerakli darajani belgilaydigan foyda strategiyasi, uni olishning
asosiy manbalari, olish davri, uni oshirish usullari. Korxona va uning mahsuloti
hayot tsiklining barcha bosqichlarida tashkiliy, ijtimoiy, psixologik omillardan
foydalangan holda tizimli yondashuv orqali muammoni hal qilishni o‘z ichiga
olgan sifatli strategiyalar.
Moliyaviy  strategiya korxona  tomonidan  pul  mablag‘larini  jalb  qilish,
mablag`larni  shakllantirish  va  ularni  turli  ehtiyojlar  uchun  taqsimlash
tushunchalarini  o‘z  ichiga  oladi.  Bunga  debitorlik  qarzdorliklari,  xarajatlari,
moliyaviy xavf-hatarlardan himoya qilishni boshqarish kiradi. Kadrlar strategiyasi
o‘z  ichiga  kompaniyani  ma’lum  bir  malakaga  ega  bo‘lgan  xodimlar  bilan
ta’minlash, zarur miqdordagi ishlarni taqdim etish, ularning ijodiy salohiyatini
ochishga hissa qo‘shish va hokazolarni o‘z ichiga oladi.
Marketingni  boshqarish  strategiyasi. Bu  bozorni  segmentatsiyalash,
tovarlar  sifatini  oshirish,  resurslarni  tejash,  ishlab  chiqarishni  rivojlantirish,
raqobatbardoshlikni oshirish va boshqalar bo‘yicha chora-tadbirlar majmui sifatida
qaraladi. Strategiyalarni shakllantirish korxonaning potentsialini va  u hozirda
ishlayotgan va kelajakda yuqori darajada ishlaydigan tashqi muhitni ob’yektiv
tahliliga asoslanadi.
2.3.
Ishlab chiqarish tizimlarini rivojlantirish strategiyasining shakl
va bosqichlari
Tovarlarning ko‘pligi va bu borada raqobatning kuchayishi natijasida yuzaga
kelgan  o‘zgarishlar,  kompaniyadan  ma’lum  iste’molchiga  e’tibor  berishini  va
ushbu  xususiyatlarni  hisobga  olgan  holda  ishlab  chiqarishni  tashkil  etishning
rivojlanish strategiyasini ishlab chiqishni talab qiladi.
Rivojlanish  strategiyasini  tanlashga  ta’sir  qiluvchi  birinchi  omil  bu
korxonaning  tashqi  muhiti.  Korxonaning  maqsadlariga  erishish  uchun  ular
strategiya amalga oshirilgunga qadar vujudga keladigan vaziyatda real bo‘lishi
Logotip
texnologik usulni joriy etish istiqbolli hisoblanadi. Texnologik rejimga o‘tish, shu jumladan ishlab chiqarishda axborot texnologiyalaridan foydalanish ham muhimdir. Ushbu yo`nalish doirasida resurslarni samarali jalb qilish va ulardan foydalanishni o‘z ichiga olgan resurs strategiyalari ishlab chiqilgan. Bularga quyidagilar kiradi: kerakli darajani belgilaydigan foyda strategiyasi, uni olishning asosiy manbalari, olish davri, uni oshirish usullari. Korxona va uning mahsuloti hayot tsiklining barcha bosqichlarida tashkiliy, ijtimoiy, psixologik omillardan foydalangan holda tizimli yondashuv orqali muammoni hal qilishni o‘z ichiga olgan sifatli strategiyalar. Moliyaviy strategiya korxona tomonidan pul mablag‘larini jalb qilish, mablag`larni shakllantirish va ularni turli ehtiyojlar uchun taqsimlash tushunchalarini o‘z ichiga oladi. Bunga debitorlik qarzdorliklari, xarajatlari, moliyaviy xavf-hatarlardan himoya qilishni boshqarish kiradi. Kadrlar strategiyasi o‘z ichiga kompaniyani ma’lum bir malakaga ega bo‘lgan xodimlar bilan ta’minlash, zarur miqdordagi ishlarni taqdim etish, ularning ijodiy salohiyatini ochishga hissa qo‘shish va hokazolarni o‘z ichiga oladi. Marketingni boshqarish strategiyasi. Bu bozorni segmentatsiyalash, tovarlar sifatini oshirish, resurslarni tejash, ishlab chiqarishni rivojlantirish, raqobatbardoshlikni oshirish va boshqalar bo‘yicha chora-tadbirlar majmui sifatida qaraladi. Strategiyalarni shakllantirish korxonaning potentsialini va u hozirda ishlayotgan va kelajakda yuqori darajada ishlaydigan tashqi muhitni ob’yektiv tahliliga asoslanadi. 2.3. Ishlab chiqarish tizimlarini rivojlantirish strategiyasining shakl va bosqichlari Tovarlarning ko‘pligi va bu borada raqobatning kuchayishi natijasida yuzaga kelgan o‘zgarishlar, kompaniyadan ma’lum iste’molchiga e’tibor berishini va ushbu xususiyatlarni hisobga olgan holda ishlab chiqarishni tashkil etishning rivojlanish strategiyasini ishlab chiqishni talab qiladi. Rivojlanish strategiyasini tanlashga ta’sir qiluvchi birinchi omil bu korxonaning tashqi muhiti. Korxonaning maqsadlariga erishish uchun ular strategiya amalga oshirilgunga qadar vujudga keladigan vaziyatda real bo‘lishi
kerak.  Shuning  uchun  atrof-muhit  omillarini  har  birini  hisobga  olish  kerak.
Xususiyatlarning  birinchi  guruhi  sizga  korxonaning  tashqi  muhitini  ishlab
chiqarishni tashkil etishni rivojlantirish uchun dasturni tanlash va vaqtiga ta’sirini
baholashga imkon beradi. Asosiy atrof-muhit o‘zgaruvchilari quyidagilardir: uning
barqarorligi va noaniqligi, mahsulotga talabning o‘zgarishi, iqtisodiy aloqalarning
ishonchliligi va kengligi, raqobat darajasi, mintaqaviy xususiyatlar va boshqalar.
Tashqi muhitning tahlili savolga javob berishga imkon beradi: korxonada qanday
rivojlanish imkoniyatlari mavjud?
Ishlab  chiqarishni  tashkil  etishning  rivojlanish  strategiyasini  belgilovchi
ikkinchi omil - bu korxonaning tashkiliy salohiyati.
Tashkiliy  potentsial  ishlab  chiqarishni  tashkil  etishning  rivojlanish
strategiyasini  ishlab  chiqish  va  amalga  oshirish  uchun  mavjud  resurslar  va
imkoniyatlarning  umumiy  xususiyatini  tavsiflaydi.  Tashkiliy  potentsialning
xususiyatlari  strategik  tanlovga  ta’sir  ko‘rsatadigan  korxonaning  oltita  asosiy
xususiyatlarini aniqlaydi: uning hajmi, zaxira resurslari miqdori, ishlab chiqarish
va mehnatni tashkil qilishning progressiv usullari, xodimlarning innovatsiyalarga
tayyorligi,  o‘zgarishlarni  tashkil  etish  tajribasi  va  uning  tashkiliy  tuzilishi.
Belgilangan o‘zgaruvchilar tahlili bizga korxonani ishlab chiqarishni tashkil etish
sohasidagi  asosiy  afzalliklarini,  iqtisodiy  manevr  imkoniyatlarini  baholashga,
qarshilikni  engib  o‘tish  usullarini  va  o‘zgarish  strategiyasini  tanlashga  imkon
beradi.
Uchinchi baholangan omil - bu korxonaning imidji yoki moliyaviy va
axborot obro`sidir. Barqaror moliyaviy holat sizga yirik investorlarni jalb qilish,
tavakkalchilik loyihalarini ishlab chiqish va boshqalar uchun kompaniyaga bo‘lgan
ishonchdan  foydalanishga  imkon  beradi.  Korxonaning  axborot  obro‘si  uning
sotilish bozoridagi mavqeini saqlash va mustahkamlashga yordam beradi. Korxona
imidjining asosiy o‘zgaruvchilari quyidagilardir: to‘lov qobiliyati, shartnomaviy
munosabatlarning kontragenti sifatida ishonchliligi, mahsulot sifati va boshqalar.
Ushbu xususiyatlarning  maqbul  qiymatlari  barqarorlikni  saqlashga  va korxona
hayotiyligini oshirishga qaratilgan tadbirlarni tanlashda ko‘rsatma beradi.
Logotip
kerak. Shuning uchun atrof-muhit omillarini har birini hisobga olish kerak. Xususiyatlarning birinchi guruhi sizga korxonaning tashqi muhitini ishlab chiqarishni tashkil etishni rivojlantirish uchun dasturni tanlash va vaqtiga ta’sirini baholashga imkon beradi. Asosiy atrof-muhit o‘zgaruvchilari quyidagilardir: uning barqarorligi va noaniqligi, mahsulotga talabning o‘zgarishi, iqtisodiy aloqalarning ishonchliligi va kengligi, raqobat darajasi, mintaqaviy xususiyatlar va boshqalar. Tashqi muhitning tahlili savolga javob berishga imkon beradi: korxonada qanday rivojlanish imkoniyatlari mavjud? Ishlab chiqarishni tashkil etishning rivojlanish strategiyasini belgilovchi ikkinchi omil - bu korxonaning tashkiliy salohiyati. Tashkiliy potentsial ishlab chiqarishni tashkil etishning rivojlanish strategiyasini ishlab chiqish va amalga oshirish uchun mavjud resurslar va imkoniyatlarning umumiy xususiyatini tavsiflaydi. Tashkiliy potentsialning xususiyatlari strategik tanlovga ta’sir ko‘rsatadigan korxonaning oltita asosiy xususiyatlarini aniqlaydi: uning hajmi, zaxira resurslari miqdori, ishlab chiqarish va mehnatni tashkil qilishning progressiv usullari, xodimlarning innovatsiyalarga tayyorligi, o‘zgarishlarni tashkil etish tajribasi va uning tashkiliy tuzilishi. Belgilangan o‘zgaruvchilar tahlili bizga korxonani ishlab chiqarishni tashkil etish sohasidagi asosiy afzalliklarini, iqtisodiy manevr imkoniyatlarini baholashga, qarshilikni engib o‘tish usullarini va o‘zgarish strategiyasini tanlashga imkon beradi. Uchinchi baholangan omil - bu korxonaning imidji yoki moliyaviy va axborot obro`sidir. Barqaror moliyaviy holat sizga yirik investorlarni jalb qilish, tavakkalchilik loyihalarini ishlab chiqish va boshqalar uchun kompaniyaga bo‘lgan ishonchdan foydalanishga imkon beradi. Korxonaning axborot obro‘si uning sotilish bozoridagi mavqeini saqlash va mustahkamlashga yordam beradi. Korxona imidjining asosiy o‘zgaruvchilari quyidagilardir: to‘lov qobiliyati, shartnomaviy munosabatlarning kontragenti sifatida ishonchliligi, mahsulot sifati va boshqalar. Ushbu xususiyatlarning maqbul qiymatlari barqarorlikni saqlashga va korxona hayotiyligini oshirishga qaratilgan tadbirlarni tanlashda ko‘rsatma beradi.
Ishlab  chiqarishni  tashkil  etishni  rivojlantirish  strategiyasini  tanlashning
asosiy parametrlari va omillarini baholaganimizdan so‘ng, tashkiliy o‘zgartirishlar
dasturini tayyorlashga kirishamiz (2.3-rasm).
Strategiyani ishlab chiqish korxonaning tashqi muhiti prognozlarini tahlil
qilish va
rivojlanish
imkoniyatlarini
aniqlash
bilan
boshlanadi.
Keyin,  korxonaning  barqarorligi  baholanadi.  Olingan  ma’lumotlar  bozor
talablariga  moslashishning  mumkin  bo‘lgan  usullarini  tanlash  va  iqtisodiy
manevrning ruxsat etilgan chegaralarini aniqlash uchun ishlatiladi. Strategiyani
tanlash korxonaning tashkiliy salohiyatini hisobga olgan holda amalga oshiriladi va
rivojlanish dasturini moliyaviy va mehnat resurslari bilan ta’minlaydi.
Ishlab  chiqarishni  tashkil  etish  sohasidagi  sanoat  korxonalarining
siyosatining  tahlili  ishlab  chiqarish  tizimini  qayta  tashkil  etishning  eng  ko‘p
ishlatiladigan beshta strategiyasini aniqlashga imkon beradi:
1. Imkoniyat strategiyasi.
2. Tashkiliy tuzilmani markazlashtirmaslik va ichki muvofiqlashtirish va 
nazorat mexanizmini kuchaytirish strategiyasi.
3. Sinxronlashtirilgan ishlab chiqarish strategiyasi.
4. Moddiy oqimlarni birlashtirish strategiyasi.
5. Mehnatni insoniylashtirish strategiyasi.
Imkoniyatlarni  rivojlantirish  strategiyasi.  Ushbu  strategiya  korxonalar
tomonidan 
Tashkiliy  tuzilmani  markazlashtirmaslik  va  ichki  muvofiqlashtirish,
nazorat mexanizmini kuchaytirish strategiyasi. Bunday tashkiliy qayta qurishning
maqsadi  -  boshqaruvni  boshqarishning  umumiy  siyosati  doirasida  keraksiz
boshqaruv  aloqalarini  yo‘q  qilish  va  ularning  funktsiyalarini  quyi  darajalarga
o‘tkazish va xodimlarni korxonalarni boshqarishdagi ishtirokini oshirish.
Sinxron ishlab chiqarish strategiyasi. Ushbu strategiya kompaniyani "aniq
talab" va minimal zaxiralar bilan ishlab chiqarishni tashkil etishga yo‘naltirilgan.
Sinxron  ishlab  chiqarish  strategiyasi  birinchi  bo‘lib  Toyota  kompaniyasi
(Yaponiya) tomonidan ishlab chiqilgan va amalga oshirilgan. Hozirgi kunda u
AQSh, Germaniya, Frantsiyadagi ko‘plab kompaniyalar tomonidan qo‘llaniladi.
Logotip
Ishlab chiqarishni tashkil etishni rivojlantirish strategiyasini tanlashning asosiy parametrlari va omillarini baholaganimizdan so‘ng, tashkiliy o‘zgartirishlar dasturini tayyorlashga kirishamiz (2.3-rasm). Strategiyani ishlab chiqish korxonaning tashqi muhiti prognozlarini tahlil qilish va rivojlanish imkoniyatlarini aniqlash bilan boshlanadi. Keyin, korxonaning barqarorligi baholanadi. Olingan ma’lumotlar bozor talablariga moslashishning mumkin bo‘lgan usullarini tanlash va iqtisodiy manevrning ruxsat etilgan chegaralarini aniqlash uchun ishlatiladi. Strategiyani tanlash korxonaning tashkiliy salohiyatini hisobga olgan holda amalga oshiriladi va rivojlanish dasturini moliyaviy va mehnat resurslari bilan ta’minlaydi. Ishlab chiqarishni tashkil etish sohasidagi sanoat korxonalarining siyosatining tahlili ishlab chiqarish tizimini qayta tashkil etishning eng ko‘p ishlatiladigan beshta strategiyasini aniqlashga imkon beradi: 1. Imkoniyat strategiyasi. 2. Tashkiliy tuzilmani markazlashtirmaslik va ichki muvofiqlashtirish va nazorat mexanizmini kuchaytirish strategiyasi. 3. Sinxronlashtirilgan ishlab chiqarish strategiyasi. 4. Moddiy oqimlarni birlashtirish strategiyasi. 5. Mehnatni insoniylashtirish strategiyasi. Imkoniyatlarni rivojlantirish strategiyasi. Ushbu strategiya korxonalar tomonidan Tashkiliy tuzilmani markazlashtirmaslik va ichki muvofiqlashtirish, nazorat mexanizmini kuchaytirish strategiyasi. Bunday tashkiliy qayta qurishning maqsadi - boshqaruvni boshqarishning umumiy siyosati doirasida keraksiz boshqaruv aloqalarini yo‘q qilish va ularning funktsiyalarini quyi darajalarga o‘tkazish va xodimlarni korxonalarni boshqarishdagi ishtirokini oshirish. Sinxron ishlab chiqarish strategiyasi. Ushbu strategiya kompaniyani "aniq talab" va minimal zaxiralar bilan ishlab chiqarishni tashkil etishga yo‘naltirilgan. Sinxron ishlab chiqarish strategiyasi birinchi bo‘lib Toyota kompaniyasi (Yaponiya) tomonidan ishlab chiqilgan va amalga oshirilgan. Hozirgi kunda u AQSh, Germaniya, Frantsiyadagi ko‘plab kompaniyalar tomonidan qo‘llaniladi.
Moddiy  oqimlarni  integratsiyalashtirish  strategiyasi. Buyurtmani  qabul
qilingan paytdan boshlab iste’molchiga etkazish vaqtigacha bajarilishini nazorat
qilishning tashkiliy mexanizmini yaratishni o‘z ichiga oladi. Ushbu strategiyaga
muvofiq, ishlab chiqarishni tashkil etish yagona oqimli tizim, shu jumladan xom
ashyo manbai, ishlov berish bosqichlari va yakuniy mahsulotni taqsimlashni o‘z
ichiga olgan material oqimlari harakati ustidan nazoratni ta’minlaydigan tarzda
qurilgan.
Mehnatni insonparvarlashtirish strategiyasi insonning mashina bilan o‘zaro
munosabatlaridagi salbiy hodisalarni bartaraf etish, mehnat jarayonlarining sifatini
ta’minlash va xodimni faollashtirish maqsadida ishlab chiqarishni qayta tashkil
etish bo‘yicha qator tadbirlarni o‘z ichiga oladi.
Belgilangan strategiyalar bir-birini to‘ldiradi. Ularda taklif qilingan strategik
qarorlar  ishlab  chiqarish  tizimini  qayta  qurish  bo‘yicha  kompleks  dasturni
shakllantirish uchun asos bo‘lishi mumkin.
Quyidagi  dasturlarni  ishlab  chiqish  va  amalga  oshirish  orqali  ishlab
chiqarishni tashkil qilishning tuzilishi, shakllari va usullarini ataylab o‘zgartirish
orqali amalga oshiriladi.
1. Ishlab chiqarish moslashuvchanligini oshirish dasturi moslashuvchan
ishlab  chiqarishni  shakllantirish  bilan  bog‘liq  tashkiliy,  texnik  va  texnologik
echimlarni  yaratish  va  o‘zaro  muvofiqlashtirish  bo‘yicha  harakatlarning
umumiyligini  tavsiflaydi.  Ushbu  dasturni  ishlab  chiqish  tizimning
moslashuvchanligini oshirish bo‘yicha chora-tadbirlarni amaliy amalga oshirish
bo‘yicha qarorlarni qabul qilish jarayoni bilan bog‘liq va quyidagilarni o‘z ichiga
oladi: tashkiliy moslashuvchanlikni namoyon bo‘lishining asosiy shakllarini va uni
oshirish yo‘nalishlarini aniqlash; tizim moslashuvchanligini baholash, tahlil qilish
va  rejalashtirishga,  moslashuvchan  ishlab  chiqarishni  shakllantirishga  uslubiy
yondashuvni ishlab chiqish.
2. Ishlab  chiqarishni  sinxronlashtirish  dasturi iste’molchi  talabining
o‘zgarishiga tezda javob beradigan ishlab chiqarish tizimini tashkil etish bo‘yicha
harakatlar majmuasini belgilaydi. Bunday holda, mahsulot nomenklaturasi, hajmi
va  muddati  buyurtmachi  tomonidan  belgilanadi;  Qabul  qiluvchilarni  ishlab
chiqarish bilan sinxron (bir vaqtning o‘zida) va ishlab chiqarishni o`rnatish bilan
Logotip
Moddiy oqimlarni integratsiyalashtirish strategiyasi. Buyurtmani qabul qilingan paytdan boshlab iste’molchiga etkazish vaqtigacha bajarilishini nazorat qilishning tashkiliy mexanizmini yaratishni o‘z ichiga oladi. Ushbu strategiyaga muvofiq, ishlab chiqarishni tashkil etish yagona oqimli tizim, shu jumladan xom ashyo manbai, ishlov berish bosqichlari va yakuniy mahsulotni taqsimlashni o‘z ichiga olgan material oqimlari harakati ustidan nazoratni ta’minlaydigan tarzda qurilgan. Mehnatni insonparvarlashtirish strategiyasi insonning mashina bilan o‘zaro munosabatlaridagi salbiy hodisalarni bartaraf etish, mehnat jarayonlarining sifatini ta’minlash va xodimni faollashtirish maqsadida ishlab chiqarishni qayta tashkil etish bo‘yicha qator tadbirlarni o‘z ichiga oladi. Belgilangan strategiyalar bir-birini to‘ldiradi. Ularda taklif qilingan strategik qarorlar ishlab chiqarish tizimini qayta qurish bo‘yicha kompleks dasturni shakllantirish uchun asos bo‘lishi mumkin. Quyidagi dasturlarni ishlab chiqish va amalga oshirish orqali ishlab chiqarishni tashkil qilishning tuzilishi, shakllari va usullarini ataylab o‘zgartirish orqali amalga oshiriladi. 1. Ishlab chiqarish moslashuvchanligini oshirish dasturi moslashuvchan ishlab chiqarishni shakllantirish bilan bog‘liq tashkiliy, texnik va texnologik echimlarni yaratish va o‘zaro muvofiqlashtirish bo‘yicha harakatlarning umumiyligini tavsiflaydi. Ushbu dasturni ishlab chiqish tizimning moslashuvchanligini oshirish bo‘yicha chora-tadbirlarni amaliy amalga oshirish bo‘yicha qarorlarni qabul qilish jarayoni bilan bog‘liq va quyidagilarni o‘z ichiga oladi: tashkiliy moslashuvchanlikni namoyon bo‘lishining asosiy shakllarini va uni oshirish yo‘nalishlarini aniqlash; tizim moslashuvchanligini baholash, tahlil qilish va rejalashtirishga, moslashuvchan ishlab chiqarishni shakllantirishga uslubiy yondashuvni ishlab chiqish. 2. Ishlab chiqarishni sinxronlashtirish dasturi iste’molchi talabining o‘zgarishiga tezda javob beradigan ishlab chiqarish tizimini tashkil etish bo‘yicha harakatlar majmuasini belgilaydi. Bunday holda, mahsulot nomenklaturasi, hajmi va muddati buyurtmachi tomonidan belgilanadi; Qabul qiluvchilarni ishlab chiqarish bilan sinxron (bir vaqtning o‘zida) va ishlab chiqarishni o`rnatish bilan
sinxronlashtirilishi ta’minlanadi. Ushbu dastur quyidagi muammolarni hal qilishni
o‘z  ichiga  oladi:  individual  bosqichlar  va  ishlarni  sinxronlashtirish  usullarini
aniqlash; sinxron ishlab chiqarishni tashkil etish shakllari va qoidalarini belgilash,
uni amalga oshirish uchun strategik alternativalarni shakllantirish.
3. Korxona materiallarini boshqarish dasturi material oqimini boshqarish
tizimini shakllantirish bo‘yicha o‘zaro bog‘liq ishlarning to‘plamini tavsiflaydi.
Uni  amalga  oshirish  ishlab  chiqarishni  tashkil  etish  va  boshqarishda  logistik
yondashuvni shakllantirishni o‘z ichiga oladi; ishlab chiqarish logistika tizimini
rivojlantirish va tamoyillarini asoslash;  funktsiyalarni aniqlash va materiallarni
sotib olish, mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish bosqichlarini qamrab oladigan,
material oqimini boshqarish tizimini rivojlantirish.
4.
Sifatni yaxshilash dasturi ishlarni qayta rejalashtirish va ish sharoitini
yaxshilash bo‘yicha o‘zaro bog‘liq ishlarning kompleksini tavsiflaydi: mehnatni
boyitish,  mehnat  majburiyatlarini  kengaytirish,  qarorlarni  qabul  qilishda  katta
vakolatlar berish; o‘zini o‘zi boshqarish brigadalarini shakllantirish.
2.4-rasm. Strategik menejment jarayoni
Strategik boshqaruvning asosiy bosqichlari.
Strategik boshqaruvning asosiy bosqichlari quyidagilardan iborat:
1.
Biznes sohasini aniqlash va firmaning asosiy maqsadini ishlab chiqish.
2.
Firmaning asl maqsadini alohida uzoq muddatli va qisqa muddatli 
faoliyat maqsadlariga aylantirish.
3.
Faoliyat maqsadlariga erishish strategiyasini belgilash.
4.
Strategiyani ishlab chiqish va amalga oshirish
1-bosqich
Zarurat 
bolganda 
qayta ko’rib
2-bosqich
3-bosqich
4-bosqich
5-bosqich
Zarurat 
bolganda 
qayta ko’rib
Yaxshilanish
Yaxshilanish
Zarurat bolganda 
1- 4-bosqichlarga
qaytish 
Logotip
sinxronlashtirilishi ta’minlanadi. Ushbu dastur quyidagi muammolarni hal qilishni o‘z ichiga oladi: individual bosqichlar va ishlarni sinxronlashtirish usullarini aniqlash; sinxron ishlab chiqarishni tashkil etish shakllari va qoidalarini belgilash, uni amalga oshirish uchun strategik alternativalarni shakllantirish. 3. Korxona materiallarini boshqarish dasturi material oqimini boshqarish tizimini shakllantirish bo‘yicha o‘zaro bog‘liq ishlarning to‘plamini tavsiflaydi. Uni amalga oshirish ishlab chiqarishni tashkil etish va boshqarishda logistik yondashuvni shakllantirishni o‘z ichiga oladi; ishlab chiqarish logistika tizimini rivojlantirish va tamoyillarini asoslash; funktsiyalarni aniqlash va materiallarni sotib olish, mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish bosqichlarini qamrab oladigan, material oqimini boshqarish tizimini rivojlantirish. 4. Sifatni yaxshilash dasturi ishlarni qayta rejalashtirish va ish sharoitini yaxshilash bo‘yicha o‘zaro bog‘liq ishlarning kompleksini tavsiflaydi: mehnatni boyitish, mehnat majburiyatlarini kengaytirish, qarorlarni qabul qilishda katta vakolatlar berish; o‘zini o‘zi boshqarish brigadalarini shakllantirish. 2.4-rasm. Strategik menejment jarayoni Strategik boshqaruvning asosiy bosqichlari. Strategik boshqaruvning asosiy bosqichlari quyidagilardan iborat: 1. Biznes sohasini aniqlash va firmaning asosiy maqsadini ishlab chiqish. 2. Firmaning asl maqsadini alohida uzoq muddatli va qisqa muddatli faoliyat maqsadlariga aylantirish. 3. Faoliyat maqsadlariga erishish strategiyasini belgilash. 4. Strategiyani ishlab chiqish va amalga oshirish 1-bosqich Zarurat bolganda qayta ko’rib 2-bosqich 3-bosqich 4-bosqich 5-bosqich Zarurat bolganda qayta ko’rib Yaxshilanish Yaxshilanish Zarurat bolganda 1- 4-bosqichlarga qaytish
5.
Faoliyatni   baholash,   vaziyatni   ko‘zatib  borish   va
unga
to‘zatishlar kiritish.
Bu bosqichlar o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik 2.4-rasmda ko‘rsatilgan.
2.4. Korxonaning tashkiliy tuzilishi va uning samaradorligi mezonlari
Korxonaning  tarkibi  -  bu  yagona  iqtisodiy  ob’yektni  qoldirib,  ichki
aloqalarning tarkibi va nisbati: ustaxonalar, bo‘limlar, bo‘limlar, laboratoriyalar va
boshqa bo‘linmalar. Korxonaning umumiy, ishlab chiqarish va tashkiliy tuzilishini
ajratib ko‘rsatish.
Umumiy  tashkiliy  tuzilish  deganda  mehnat  taqsimoti  jarayonida  ajratib
qo‘yilgan  bir-biriga  bog`langan  birliklar  tushuniladi.  Tashkiliy  tuzilma
korxonaning  tuzilishiga,  boshqaruv  ob’yektlarining  ko‘lami  va  funktsional
maqsadiga  mos  kelishi  kerak.  Bu  menejment  sohasida  mehnat  taqsimoti  va
kooperatsiyasining shaklini ifodalaydi va korxona faoliyatiga faol ta’sir ko‘rsatadi.
Tashkiliy  tuzilmani  tanlash  korxonaning  maqsadlari  va  aniq  ish  sharoitlariga
asoslanadi.
Tashkiliy tuzilmalarni qurishning asosiy printsiplari:
1. Miqdoriy, birliklar vazifani hal qilish uchun zarur bo‘lgan eng maqbul
odamlardan, shuningdek ularni to‘g‘ri boshqarish qobiliyatidan tashkil topgan deb
faraz qilsak;
2. Vaqtincha,  vaqt  cheklangan  muammoni  hal  qilish  ehtiyojidan  kelib
chiqqan holda, shuningdek texnologik ehtiyoj (smenali yoki smenali ish);
3. Texnologik,  ishlab  chiqarish  jarayoni  yoki  uning  nisbatan  mustaqil
qismlari birliklarni yaratishga asos bo‘lganda;
4. Ijodiy  muammolarni  hal  qilish  uchun  tegishli  mutaxassisliklarga  ega
odamlarni birlashtirish zaruriyatiga asoslangan professional;
5. Boshqaruv tuzilmasining maqsad va strategiyaga muvofiqligi;
6. tuzilish va boshqaruv funktsiyalarining birligi;
7. Boshqarish  funktsiyalarini  markazlashtirish,  ixtisoslashtirish
 va
integratsiyalashuv boshqaruv tizimida oqilona uyg`unlik;
8. Menejmentning
tashkiliy  tuzilmasining  korxonaning
ishlab 
chiqarish tuzilmasi bilan o‘zaro bog‘liqligi;
Logotip
5. Faoliyatni baholash, vaziyatni ko‘zatib borish va unga to‘zatishlar kiritish. Bu bosqichlar o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik 2.4-rasmda ko‘rsatilgan. 2.4. Korxonaning tashkiliy tuzilishi va uning samaradorligi mezonlari Korxonaning tarkibi - bu yagona iqtisodiy ob’yektni qoldirib, ichki aloqalarning tarkibi va nisbati: ustaxonalar, bo‘limlar, bo‘limlar, laboratoriyalar va boshqa bo‘linmalar. Korxonaning umumiy, ishlab chiqarish va tashkiliy tuzilishini ajratib ko‘rsatish. Umumiy tashkiliy tuzilish deganda mehnat taqsimoti jarayonida ajratib qo‘yilgan bir-biriga bog`langan birliklar tushuniladi. Tashkiliy tuzilma korxonaning tuzilishiga, boshqaruv ob’yektlarining ko‘lami va funktsional maqsadiga mos kelishi kerak. Bu menejment sohasida mehnat taqsimoti va kooperatsiyasining shaklini ifodalaydi va korxona faoliyatiga faol ta’sir ko‘rsatadi. Tashkiliy tuzilmani tanlash korxonaning maqsadlari va aniq ish sharoitlariga asoslanadi. Tashkiliy tuzilmalarni qurishning asosiy printsiplari: 1. Miqdoriy, birliklar vazifani hal qilish uchun zarur bo‘lgan eng maqbul odamlardan, shuningdek ularni to‘g‘ri boshqarish qobiliyatidan tashkil topgan deb faraz qilsak; 2. Vaqtincha, vaqt cheklangan muammoni hal qilish ehtiyojidan kelib chiqqan holda, shuningdek texnologik ehtiyoj (smenali yoki smenali ish); 3. Texnologik, ishlab chiqarish jarayoni yoki uning nisbatan mustaqil qismlari birliklarni yaratishga asos bo‘lganda; 4. Ijodiy muammolarni hal qilish uchun tegishli mutaxassisliklarga ega odamlarni birlashtirish zaruriyatiga asoslangan professional; 5. Boshqaruv tuzilmasining maqsad va strategiyaga muvofiqligi; 6. tuzilish va boshqaruv funktsiyalarining birligi; 7. Boshqarish funktsiyalarini markazlashtirish, ixtisoslashtirish va integratsiyalashuv boshqaruv tizimida oqilona uyg`unlik; 8. Menejmentning tashkiliy tuzilmasining korxonaning ishlab chiqarish tuzilmasi bilan o‘zaro bog‘liqligi;
9. Ma’lumotlarni
to`plash va
qayta
ishlash
tizimining 
boshqaruvning tashkiliy tuzilmasiga muvofiqligi.
Funktsional  printsipdan  foydalanish  tashkilotning  asosiy  yo‘nalishlari  va
yo‘nalishlarini  aks  ettiradigan  funktsiyalarga  asoslanganligini  anglatadi.
Quyidagicha ajralib turadi boshqaruv funktsiyalari guruhlari: asosiy, sanoat, guruh
va o‘ziga xos.
Funktsional  organning  o‘z  vakolatlari  doirasidagi  ko‘rsatmalari  ishlab
chiqarish bo‘linmalari uchun majburiydir.
Afzalliklari: samarali aloqa mumkin.
Kamchiliklari:  qarama-qarshi  yo‘nalishlarni  olish,  ustuvor  vazifalarni
bajarish uchun kurash, funktsiyalar va boshqarish bo‘linishining murakkabligi,
boshqaruvning moslashuvchanligi yo‘qligi.
Qattiq funktsional tashkiliy tuzilmalarni (funktsional asosda qurilgan) va
bo‘linuvchi (yarim avtonom birliklar to`plami shaklida qurilgan) farqlash. Ularning
qattiqligi  chegaralarning  o‘zgarmasligi,  kiruvchi  elementlar  to‘plami  va
bog‘lanishlarning qattiqligi  bilan  belgilanadi.  Funktsional  struktura  cheklangan
assortimentdagi barqaror ishlab chiqarishga ega bo‘lgan korxonalar uchun samarali
tashkiliy shakldir.
Chiziqli tashkiliy tuzilish xarakterlanadi
Bo‘limlarda barcha boshqaruv funktsiyalariga ega bo‘lgan va bitta odamni
boshqarish jamlangan bosh mavjud (2.4-rasm).
Rahbar va ijrochi o‘rtasida oraliq aloqalar mavjud emas. Menejerlarning
qat’iy iyerarxiyasi shakllantirilmoqda (uchastka ustasi, do‘kon menejeri, korxona
direktori). Ushbu tuzilish oddiy ishlab chiqarish bilan shug‘ullanadigan kichiq va
o‘rta korxonalar tomonidan qo‘llaniladi.
Afzalliklari:  boshqaruvning  birligi  va  ravshanligi,  shaxsiy  javobgarlik,
kompetentsiyani rag‘batlantirish. 
Logotip
9. Ma’lumotlarni to`plash va qayta ishlash tizimining boshqaruvning tashkiliy tuzilmasiga muvofiqligi. Funktsional printsipdan foydalanish tashkilotning asosiy yo‘nalishlari va yo‘nalishlarini aks ettiradigan funktsiyalarga asoslanganligini anglatadi. Quyidagicha ajralib turadi boshqaruv funktsiyalari guruhlari: asosiy, sanoat, guruh va o‘ziga xos. Funktsional organning o‘z vakolatlari doirasidagi ko‘rsatmalari ishlab chiqarish bo‘linmalari uchun majburiydir. Afzalliklari: samarali aloqa mumkin. Kamchiliklari: qarama-qarshi yo‘nalishlarni olish, ustuvor vazifalarni bajarish uchun kurash, funktsiyalar va boshqarish bo‘linishining murakkabligi, boshqaruvning moslashuvchanligi yo‘qligi. Qattiq funktsional tashkiliy tuzilmalarni (funktsional asosda qurilgan) va bo‘linuvchi (yarim avtonom birliklar to`plami shaklida qurilgan) farqlash. Ularning qattiqligi chegaralarning o‘zgarmasligi, kiruvchi elementlar to‘plami va bog‘lanishlarning qattiqligi bilan belgilanadi. Funktsional struktura cheklangan assortimentdagi barqaror ishlab chiqarishga ega bo‘lgan korxonalar uchun samarali tashkiliy shakldir. Chiziqli tashkiliy tuzilish xarakterlanadi Bo‘limlarda barcha boshqaruv funktsiyalariga ega bo‘lgan va bitta odamni boshqarish jamlangan bosh mavjud (2.4-rasm). Rahbar va ijrochi o‘rtasida oraliq aloqalar mavjud emas. Menejerlarning qat’iy iyerarxiyasi shakllantirilmoqda (uchastka ustasi, do‘kon menejeri, korxona direktori). Ushbu tuzilish oddiy ishlab chiqarish bilan shug‘ullanadigan kichiq va o‘rta korxonalar tomonidan qo‘llaniladi. Afzalliklari: boshqaruvning birligi va ravshanligi, shaxsiy javobgarlik, kompetentsiyani rag‘batlantirish.
2.4-rasm. Korxonaning chiziqli tashkiliy tuzilishi
Kamchiliklari:  rahbarning  kompetentsiyasiga  yuqori  talablar,  axborotni
uzatish  vaqtining  ko‘payishi,  qarorlarni  qabul  qilishda  xolislik  yo‘qligi,  qabul
qilingan  qarorlarni  bajarish  samaradorligining  pastligi,  ijrochilar  buxgalteriya
hisobi va nazorati bo‘yicha qo`shimcha ishlarni bajarishga majbur.
Tarkibiy rahbar uchun qarorlar va hujjatlarni tayyorlash uchun xodimlarning
mutaxassislari mavjudligini tarmoqning bosh tashkiliy tuzilmasi nazarda tutadi. 
Apparat xodimlari maslahat, nazorat va boshqa vakolatlarga ega. Bunday 
struktura o‘rta korxonalarda qo‘llaniladi.
Afzalliklari:  rahbar  tomonidan  qabul  qilinadigan  qarorlarning  vakolatlari
oshadi, boshqaruv funktsiyalarining takrorlanishi yo‘q qilinadi.
Kamchiliklari asosan chiziqli tashkiliy tuzilish bilan bir xil.
Chiziqli-funktsional tashkiliy tuzilma chiziqli va funktsional rahbarlarning
rollarini ajratishni o‘z ichiga oladi (2.5-rasm). 
   BOSH DIREKTOR
Ishlab chiqarish raxbari
Savdo bo’yicha raxbar
Moliya direktori
Chiziqli raxbar
Chiziqli raxbar
Chiziqli raxbar
Marketing direktori
Chiziqli raxbar
Logotip
2.4-rasm. Korxonaning chiziqli tashkiliy tuzilishi Kamchiliklari: rahbarning kompetentsiyasiga yuqori talablar, axborotni uzatish vaqtining ko‘payishi, qarorlarni qabul qilishda xolislik yo‘qligi, qabul qilingan qarorlarni bajarish samaradorligining pastligi, ijrochilar buxgalteriya hisobi va nazorati bo‘yicha qo`shimcha ishlarni bajarishga majbur. Tarkibiy rahbar uchun qarorlar va hujjatlarni tayyorlash uchun xodimlarning mutaxassislari mavjudligini tarmoqning bosh tashkiliy tuzilmasi nazarda tutadi. Apparat xodimlari maslahat, nazorat va boshqa vakolatlarga ega. Bunday struktura o‘rta korxonalarda qo‘llaniladi. Afzalliklari: rahbar tomonidan qabul qilinadigan qarorlarning vakolatlari oshadi, boshqaruv funktsiyalarining takrorlanishi yo‘q qilinadi. Kamchiliklari asosan chiziqli tashkiliy tuzilish bilan bir xil. Chiziqli-funktsional tashkiliy tuzilma chiziqli va funktsional rahbarlarning rollarini ajratishni o‘z ichiga oladi (2.5-rasm). BOSH DIREKTOR Ishlab chiqarish raxbari Savdo bo’yicha raxbar Moliya direktori Chiziqli raxbar Chiziqli raxbar Chiziqli raxbar Marketing direktori Chiziqli raxbar
Rasm 2.5 Chiziqli funktsional tashkiliy tuzilma
Shunday  qilib,  funktsional  xizmatlar  liniya  menejerlari  uchun  echimlar
tayyorlaydi.  Korxona  qanchalik  katta  bo‘lsa,  u  murakkabroq  faoliyat  bilan
shug‘ullanadi, shunchalik ko‘p tarmoqli apparatga ega bo‘lishi kerak.
Afzalliklari:  vakolatli  qaror  qabul  qilish  qobiliyatini  kengaytirish,  ishlab
chiqarishning texnologik masalalarini hal qilish vaqtini qisqartirish. Kamchiliklari:
funktsional va chiziqli menejerlarning munosabatlaridagi qiyinchiliklar.
Bo‘linmaning  tashkiliy  tuzilmasi  tarkibiy  tuzilmalarning  o‘z  faoliyati
natijalari bo‘yicha sezilarli darajada mustaqilligini o‘z ichiga oladi .
Bunday boshqaruv ko‘plab mustaqil bo‘linmalardan (bo‘limlardan) iborat
yirik  korxonaga  xosdir.  Bu  faoliyati  tashkilot  maqsadlariga  erishish  uchun
bo`ysunadigan  korxonalarning  alohida  guruhi.  Korporatsiyaning  bo‘linma
boshqaruv  tuzilmasi  boshida  strategik  markaz  bo‘lib  xizmat  qiladigan  bosh
menejerning qarorgohi va idorasi joylashgan. Ushbu struktura to`rtta versiyada
qurilishi mumkin.
Hududiy variant ushbu bo‘lim mintaqaning ehtiyojlari uchun mahsulot ishlab
chiqarishga ixtisoslashganligini anglatadi.
Mahsulot tanlovi har bir bo‘linmaning roliga asoslanadi va butun hudud va
iste’molchilar  guruhlari  uchun  bitta  turdagi  mahsulotni  ishlab  chiqarishga
qaratilgan.
Bozor  varianti  ma’lum  bir  iste’molchilar  guruhi  uchun  mahsulotlar
(xizmatlar) ishlab chiqarishga qaratilgan.
Innovatsion variant innovatsiya bilan shug‘ullanadigan maxsus markazlarni
shakllantirishni o‘z ichiga oladi.
Afzalliklari:
 daromadlarni  oshirish  va  bozor  pozitsiyalarini  olish
masalalarida bo‘linmalarning mustaqilligi va javobgarligini oshirish.
     Ijrochi
          Ijrochi
      Ijrochi
     Ijrochi
Logotip
Rasm 2.5 Chiziqli funktsional tashkiliy tuzilma Shunday qilib, funktsional xizmatlar liniya menejerlari uchun echimlar tayyorlaydi. Korxona qanchalik katta bo‘lsa, u murakkabroq faoliyat bilan shug‘ullanadi, shunchalik ko‘p tarmoqli apparatga ega bo‘lishi kerak. Afzalliklari: vakolatli qaror qabul qilish qobiliyatini kengaytirish, ishlab chiqarishning texnologik masalalarini hal qilish vaqtini qisqartirish. Kamchiliklari: funktsional va chiziqli menejerlarning munosabatlaridagi qiyinchiliklar. Bo‘linmaning tashkiliy tuzilmasi tarkibiy tuzilmalarning o‘z faoliyati natijalari bo‘yicha sezilarli darajada mustaqilligini o‘z ichiga oladi . Bunday boshqaruv ko‘plab mustaqil bo‘linmalardan (bo‘limlardan) iborat yirik korxonaga xosdir. Bu faoliyati tashkilot maqsadlariga erishish uchun bo`ysunadigan korxonalarning alohida guruhi. Korporatsiyaning bo‘linma boshqaruv tuzilmasi boshida strategik markaz bo‘lib xizmat qiladigan bosh menejerning qarorgohi va idorasi joylashgan. Ushbu struktura to`rtta versiyada qurilishi mumkin. Hududiy variant ushbu bo‘lim mintaqaning ehtiyojlari uchun mahsulot ishlab chiqarishga ixtisoslashganligini anglatadi. Mahsulot tanlovi har bir bo‘linmaning roliga asoslanadi va butun hudud va iste’molchilar guruhlari uchun bitta turdagi mahsulotni ishlab chiqarishga qaratilgan. Bozor varianti ma’lum bir iste’molchilar guruhi uchun mahsulotlar (xizmatlar) ishlab chiqarishga qaratilgan. Innovatsion variant innovatsiya bilan shug‘ullanadigan maxsus markazlarni shakllantirishni o‘z ichiga oladi. Afzalliklari: daromadlarni oshirish va bozor pozitsiyalarini olish masalalarida bo‘linmalarning mustaqilligi va javobgarligini oshirish. Ijrochi Ijrochi Ijrochi Ijrochi