SANOAT KORXONALARINING MEHNAT RESURSLARI
Reja
1. Mehnat resurslarini tasniflash
2. Mehnat resurslarining tarkibi va tuzilishi
3. Mehnat unumdorligi
4.Sanoat korxonalarida ish xaqini tashkil qilish
1. Mehnat resurslarini tasniflash
Moddiy ne’matlar ishlab chiqarish va xizmatlar ko‘rsatish bir tomondan,
moddiy resurslar (xom ashyo, asbob-uskunalar va hokazolar)dan vaikkinchi
tomondan, inson resurslaridan, ya’ni kasb-malakalari va bilimlariga ega bo‘lgan
xodimlardan iborat bo‘ladi. Boshqacharoq qilib aytganda, mamlakat aholisining bir
qismi bo‘lgan inson resurslarimoddiy resurslar bilan bir qatorda iqtisodiy
rivojlanish omili sifatidaham namoyon bo‘ladi. Biroq bu omillar o‘z
xususiyatlariga qarab bir-biridan muhim belgilari bilan farqlanadi.
Inson resurslari – bular odamlardan, ilar faqat moddiy ne’matlar yaratib
qolmay, shu bilan birga ularni iste’mol ham qiladilar. Odamlar o‘zlarining moddiy
va ma’naviy ehtiyojlari jihatidan unchalik bir emaslar. Bunda ularning jinsi, yoshi,
sog‘lig‘i, oilaviy ahvoli, ma’lumot darajasi va boshqa ijtimoiy, ruhiy-fiziologik
sifatlari sabab bqladi, shuning uchun bir kishi ikkinchisiga o‘xshamaydi.
Masalan, yaxshi jarrox bo‘lish uchun birgina tibbiyot bo‘yicha mutaxassislik
diplomining o‘zi kifoya qilmaydi. Bunda mazkur mutaxassis bajaradigan
vazifalarga mos keladigan insoniy sifatlar eng ko‘proq zarur bo‘ladi1.
Iqtisodiyotda amalga oshirilayotgan islohiy o‘zgarishlar davrida hamma
narsani inson ehtiyojlari va taqdiri bilan muvofiqlashtirish muhimdir.
1 Abduraxmonov Q.X. Mehnat iqtisodiyoti (nazariya va amaliyot) darslik. -T.: “Mehnat” 2004. –B. 203-204.
Bozor munosabatlarining rivojlanishi faqat iqtisodiyotga va insonga umumiy
jihatdan ta’sir etib qolmasdan, uning ta’siri ostidagi nazariy tushunchalar ham
mazmunan o‘zgarib bormoqda. Masalan, “mehnat resurislari”, “ishchi kuchi” kabi
iqtisodiy tushuncha va kategoryalarning ham ijtimoiy-iqtisodiy ma’nosi bir muncha
o‘zgarib bormoqda. Bu tushunchalar faqat ilmiy adabiyotlarda emas, balki
kundalik amalyotlarimizda ham keng foydalaniladi. Ularga beriladigan har xil
talqinlar ko‘p xollarda ilmiy-amaliy faoliyatlarining xarakteriga ta’sir etib
qolmaydi.
“Mehnat resurislari atamasi” sho‘rolar hokimyatining dastlabki yillarida
paydo bo‘lgan va undan mamlakat inson resurislarini boshqarish va undan
foydalanish samaradorligini oshirish uchun iqtisodiyotni markazlashgan usulda
boshqarish muhtida keng foydalanilgan. Mehnat xuquqlariga binoan xar bir
mehnatga layoqatli mamlakat fuqarosining mehnat qilish va ishlab chiqarishdan
ajralgan holda o‘qishi qonun yo‘li bilan mustahkamlangan sharoitda uzursiz
sabablar bilan uzoq muddat ishlamay yurgan shaxslar qonuniy ta’qib qilingan va
ozodlikdan mahrum etib jazolanish mumkin bo‘lgan. Mehnatga layoqatli aholi –
mehnat resurislarini tashkil etib, u tabiiy moddiy va moliyaviy resurislari bilan bir
qatorda qat’iy statistik hisobga olinishi iqtisodiyotni markazlashgan usulida
rejalashtirishning muhim elementlaridan biri edi.
Mehnat resurislari mamlakat aholisining o‘z ruhiy fiziologik va aqliy
sifatlari bilan moddiy ne’matlari ishlab chiqarishda yoki xizmatlar ko‘rsatishda
qodir bo‘lgan mehnatga layoqatli qismidir.
Ular tarkibiga faqat iqtisodiy faol aholiga emas, shu bilan birga hozirgi
paytda ishlamayotgan va ish qilmayotgan mehnatga qobilyatli shaxslar, shu
jumladan ishlab chiqarishdan ajralgan holda ta’lim olayotganlar ham kiritiladi. Bu
ta’rifdan shu narsa kelib chiqadiki, mehnat resurslari iqtisodiyotida mehnat bilan
bant bo‘lgan; band bo‘lmasa ham mehnat qilishlari mumkin bo‘lgan kishilarni ham
qamrab oladi. Boshqacha aytganda mehnat resurslari xaqiqiy (real) va potinsal
xodimlardir.
Mehnat resurslarini shakillantirish manbalari quydagilardan iborat:
Mehnat yoshidagi mehnatga qobiliyatli aholi deganda milliy qonunlarda
qabul qilingan yosh chegaralar oralig‘ida mehnatga yaroqli shaxslar kiradi. Unga I
va II guruh ishlamayotgan nogironlar, yoshi bo‘yicha imtiyozli shartlar asosida
pensiya olayotgan fuqarolar kirmaydi. Hozirgi vaqtda O‘zbekistonda mehnat
yoshining qo‘yi chegarasi 16 yosh hisoblanadi. Yuqori chegarasi yosh bo‘yicha
pensiya olish huquqi bilan belgilangan, bu erkaklar uchun 60 yoshni va ayollar
uchun 54 yoshni tashkil etadi.
Mehnat yoshidan o‘tgan bo‘lsada ishlayotgan shaxslar va yosh bo‘lsa ham
ishlayotgan o‘smirlar. Inson tanlagan biror faoliyat sohasida ishlay olishi uchun
unga jismoniy va ma’naviy rivojlanish darajasi zarur bo‘ladi. Jismoniy rivojlanish
darajasi bir tomondan, iqtisodiyotning ehtiyojlari bilan belgilanadi, ikkinchidan
fuqarolarning sog‘lig‘ini muhofaza qilish va mustahkamlashdan davlatning
manfaatdorligi bilan belgilanadi, chunki ular kishilik jamiyatining eng muhim
boyliklaridan biri hisoblanadi2.
Shunday qlib insonning yoshi o‘ziga xos mezoni bo‘lib, mavjud aholli
orasidan mehnatga yaroqli mehnat resurslarini ajratib olish imkoni yuzaga keladi.
Qaror topgan statistik amaliyotga ko‘ra, mehnat resurslari mehnatga
qobiliyatli, mehnatga layoqatli yoshdagi fuqarolardan, ya’ni mamlakat
iqtisodiyotida ishlayotgan yoshlar o‘rta hamda mehnatga o‘ta qobiliyatli yoshdagi
kishilardan iborat bo‘ladi. Ko‘pincha yoshlarni ishlovchi o‘smirlar, katta yoshdagi
kishilarni ishlayotgan pensionerlar deb atashadi3.
Mehnat resurslari tarkibiga ijtimoiy ishlab chiqarishda ishtirok etmayotgan
ayrim shaxslar (uy bekalari, talabalar) ham kiritilishi mumkin. Bu tarkib mehnat
resurslarini tashkil etadi. Ulardan kelajakda foydalanish mumkin.
Jamiyatning mehnat resurslari demografik tarmoq, kasbiy daraja va hududiy
ko‘rsatkichlar bilan tavsiflanadi. “Ishchi kuchi” va “mehnat resurslari”
tushunchalari bir xil mazmunga ega emas. Chunki mehnat qobilyatsiz amalga
oshirilmaydi. Inson qobiliyati faqat mehnat jarayonida ro‘yobga chiqadi. Ishchi
kuchi esa insonlarning qobiliyat salohiyatini aks ettiradi4.
Hozirgi vaqtda “mehnatga layoqatli yosh”ning qo‘yi chegarasi 16 yosh,
yuqori chegarasi erkaklr uchun 59 yosh va ayollar uchun 54 yosh hisoblanadi.
2 Ekonomika truda: (sotsialno-trudovie otnosheniya). Pod red. N.A.Volgina, Yu.G.Odegov. -M.: ”Ekzamen”, 2002. –
S. 196.
3 Abduraxmonov Q.X. Mehn-at iqtisodiyoti (nazariya va amaliyot) darslik. -T.: “Mehnat” 2004. –B. 207.
4 Narziqulov N.R., Muhamedova O.X., Boqiyeva I.A. Inson resurslari iqtisodiyoti. -T.: O‘z. yoz. uyushma. Adabiyot
jamg‘armasi, 2004. –B. 9.
Yosh chegarasi erkaklar 60 yoshga , ayollar 55 yoshga yetgandan so‘ng pensiya
olish huquqi bilan belgilanadi. Biroq bu qoidada istesno ham bor. Organizmga
yuksak ruhiy fiziologik bosimlar bilan kasb faoliyatining ayrim turlari uchun
rensiya chizig‘i sezilarli ravishda 5-10 yilga, ba’zan undan g‘am ko‘proq qisqaradi.
Bu yerda imtiyozli shartlarda qarilik pensiyasi tizimi amal qiladi. Ayollar
uchun pensiya yoshi odatdagi tajriba darajasida bo‘lsa-da, hamma joyda
erkaklarning o‘rtacha umr ko‘rishi ayollarga nisbatan sezilarli ravishda kamroqdir.
Ayrim holatlarda (korxonaning tugatilishi, shartlarning qisqartirilishi)
belgilangan yoshdan avvalroq, ya’ni ayollar 53 yoshdan, erkaklar esa 58 yoshdan
pensiyaga chiqishlariga ruxsat etiladi.
Ishlab chiqarish amalyotida (mehnat resurslari) tushunchasi ko‘p ishlatilsa-
da, ilmiy adabiyotlarda bu tushunchani saqlab qolish ancha qiyin kechmoqda.
“Mehnat resurslari” atamasini saqlar ekanmiz, biz unga xox ixtiyoriy, xoh
ixtiyorsiz 1922 yil chop etilgan Rossiyalik akademik S.G. Strimulning
maqolalaridan birida ilmiy jihatdan qo‘llanib shakillantirilgan va ko‘pgina o‘n
yilliklar mobaynida o‘zgarmagan o‘sha atamaning ma’nosini bugungi kunda ham
tan olishga majbur bo‘lamiz.
Ammo, iqtisodiyotda ishlab chiqarishning rivojlanish manbaisifatida boshqa
resurslar bilan bir qatorda inson resurslari yoki bugungi kunda mehnat
statistikasida qo‘llaniladigan mehnat resurslari tushunchasidan keng foydalanamiz.
Iqtisodiyotda bu atamalardan tashqari “ishchi kuchi” tushunchasi ham mavjud
bo‘lib, bu atamadan erkin foydalanganda ham bir qator ilmiy ziddiyatlar yuzaga
keldi.
Aytib utishimiz kerak, bunday ziddiyatli fenomen anchadan beri mavjud.
Ma’lumki , turli ilmiy maktablar vakillari ko‘pchilik hollarda turli narsa va
tushunchalarni bir xil atama bilan ataydilar va aksincha, ayni bir narsa va
hodisalarni turlicha ataydilar. Iqtisodiyot nazaryasi bo‘yicha ilmiy maktab sohibi
P.Samuyelson buni “so‘zlar diktaturasi” deb atab, uning oqibati iqtisodiy-ijtimoiy
fanlarga juda xavfli deb ogohlantirilgandi.
Iqtisodiyot nazaryasida og‘zaki ekvilibristika yoki so‘zlarning semantik bir
ma’noli emasligidan bexabar kitobxonlar esa, “mehnat-ish kuchi” tushunchasi so‘z
o‘yini bo‘lib amaliyot uchun ular jiddiy oqibatlarga ega bo‘lishi mumkinligini
hayoliga ham keltirmasligi mumkin.
6.2. Mehnat resurslari tarkibi va tuzilishi
Ma’lumki, mehnat bozorida ishchilar o‘zlarining mehnat qobliyatlarini, o‘zini
va o‘z oilasini zarur bo‘lgan xayotiy vositalari bilan ta’minlash maqsadida shu
vositalarning qiymatiga teng bo‘lgan ish kuchini sotish bilan topadilar (1.1-rasm).
Ishchi ko‘chidan foydalanish jarayonida mehnat jarayoni amalga oshiriladi va
bu jarayonda u tomonidan tovarlar, tayyor byumlarda mujassamlashadigan yangi
qiymat yaratiladi. Yollanma ishchi esa o‘z mehnati uchun uning mehnati bilan
yaratilgan qiymatni emas balki uning faqat ish kuchi qiymati sifatida
belgilanadigan qisminigina oladi. Yangidan yaratilgan qiymatning qolgan qismini
tadbirkor o‘zlashtiradi, bu yollanma mehnatni ekspulatasiya qilinishining ifodasi
hisoblanadi. Shunday qilib, qiymatni yaratishda kapital, yer, tadbirkorlik kabi
ishlab chiqarish omillarining ishtiroki inkor etiladi. Boshqa nuqtai nazarni
keltirishdan oldin “mehnat” va “ish kuchi” so‘zlari semantikasini, shuningdek, ular
bilan bog‘liq tushunchalarni anglab olaylik.
“Mehnat” so‘zining inglizcha “labour” tarjimasi yigirmaga yaqin ma’noni
anglatadi. Masalan, mehnat, ish, ishchilar sinfi, xodimlar, ishchilar, ishchi kuchi
leborislar partiyasi, ortiqcha zo‘r berish, to‘g‘ish azoblari, mehnat maxsuloti yoki
natijasi, leborislarga oid mehnat qilmoq, ishlamoq, zo‘r bermoq, xarakat qilmoq,
ishlov bermoq (yerga) va boshqalar.
Mehnat resurslari tarkibi
Faol qismi
nofaol qismi
Mehnat bilan
band
bo‘lganlar
Ishsizlar
O’qiydiganlar
Mehnat bilan
band
bo‘lmaganlar
Yollanib
ishlovchilar
Yollanmay
ishlovchilar
Boshqa
toifadagi
band aholi
Ishga joylashishga
muhtojmaslar
3-guruh
nogironla
ri
Ishlashni
xoxlamay-
diganlar
5.1-rasm. Asosiy elementlar bo‘yicha ishchi kuchini ta’riflash
B -ishchi kuchi guruhiga kiruvchi ish bilan bandlar;
I - ishchi kuchi guruhiga kiruvchi ishsizlar;
T- ishchi kuchi gurushidan tashqarilar.
“Mehnat” so‘zi xodimlarning ishlayotganliklarini, odamlarning aqliy va
jismoniy energiyalari sarflashlari bog‘liq tovarlar ishlab chiqarish va xizmatlar
ko‘rsatish bo‘yicha maqsadga muvofiq faoliyatlarini anglatadi. Bu so‘zdan ba’zi
hollarda bo‘lsada, kishilarning ma’lum toifasini – ishchilar sinfi, ishchilar va
umuman xodimlarni aniqlashda foydalaniladi.
Ishchi kuchi – mehnat jarayonida inson foydalandigan uning jismoniy va
ma’naviy qobiliyatlarning majmuasidir. Zamonaviy xorijiy iqtisodiy nazariyalarda
“ishchi kuchi” atamasi ko‘pincha “iqtisodiy faol aholi” tushunchasining sinonimi
sifatida qo‘llaniladi. Masalan R.J.Erenberger va R.S.Smit bunday ta’rif berganlar:
“Ishchi kuchi” deganda yoshi 16 dan yuqori bo‘lgan xodimlar va yo endilikda
ishlayotganlar, yoki faol ravishda ish qidirish bilan band bo‘lganlar yoxud ishdan
bo‘shatilganlaridan xizmatlarga yana murojaat qilishlarini kutayotganlar
tushuniladi”5. Halqaro mehnat tashkiloti ham xuddi shunga o‘xshash nuqtai
nazarga amal qiladi.
“Ishchi kuchi” atamasi ko‘p hollarda uch ma’noni anglatishda ishlatiladi:
5 Erenberg R.J., Smit R.S. Zamonaviy mehnat iqtisodiyoti: nazariya va davlat siyosati. -M.: 1996. –B. 34.H
organizim, tirik inson shaxis ega bo‘lgan va har safar u qandaydir
iste’mol qiymatini yaratish chog‘ida ishga soladigan jismoniy va ma’naviy
qobiliyatlari majmui sifatida;
aholining ish bilan band bulgan yoki ish izlayotgan qismi – iqtisodiy faol
aholining sinonimi sifatida;
umuman ishlovchilar yoki muayyan bir korxona ishchilari (kundalik
turmushida odatda shunday foydalaniladigan tushuncha) sifatida6.
Fuqorolarning ana shu qismi mamlakat xo‘jaligidagi mehnat bilan
bandligining huquqiy asosi hamisha qonun bilan belgilanadi. Xususan, hozirgi
vaqtda O‘zbekiston Respublikasining «Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida»gi
qonunida mehnat huquqini pyyobga chiqarish aholining mehnat bilan bandligi
sohasidagi davlat siyosatining eng muhim tamoyillaridan biri sifatida tilga olingan.
Rivojlangan mamlakatlarda allaqachon "iqtisodiy jihatdan faol aholi"
tushunchasi qaror topgan. Halqaro standartlarga muvofiq ularga mehnat bilan band
aholi va ish qidirayotgan ishsizlar kiradi. Shuningdek, "fuqorolik jihatidan iqtisodiy
faol aholi" tushunchasi ham tarqalgan bo‘lib, ynga harbiy xizmatchilar
kiritilmaydi7.
Shunday qilib, "mehnat resurslari" o‘z mazmuniga ko‘ra, "iqtisodiy faol
aholi" tushunchasidan kengroqdir. Iqtisodiy faol aholidan tashqari mehnat
resurslari yana mehnatga layoqatli yoshdagi o‘quvchilarni ham, shuningdek, ana
shu yoshdagi uy bekalari va mamlakatning qolgan barcha aholisini, ya’ni ishsiz
bo‘lmasa ham, qandaydir sabablarga ko‘ra, mamlakat xo‘jaligida ish bilan band
bo‘lmagan aholini ham o‘z ichiga oladi.
Mavjud adabiyotlarda "ish kuchi" tushunchasi ko‘p ishlatilsada, uning
chegarasi aniq belgilanmagan. Ba’zan ish kuchi deganda ham haqiqiy xodimlar,
ham potensial xodimlar, ya’ni amalda o‘sha "mehnat resurslari"ning o‘zi
tushuniladi. Ko‘pincha bu tushuncha tor ma’noda xodimlarning umumiy sonini
anglatadi.
6 Abduraxmonov Q.X. Mehnat iqtisodiyoti (nazariya va amaliyot) darslik. -T.: “Mehnat” 2004. –B. 211.
7 Vladimirova L.P. Ekonomika truda. (Uchebnoye posobiya). – M.: Izdatelskiy Dom “Dashkov iK”, 2000. –S. 48.
Bunga sabab shu bo‘lganki, ko‘pgina mualliflar mehnat bozoridagi vaziyatga
baho berar ekanlar, "ish kuchiga bo‘lgan talab”, “ish kuchini taklif qilish" degan
tushunchalardan ham foydalanadilar.
Ish bilan band aholini va ish izlayotgan ishsizlarni anglatadigan “iqtisodiy
jihatdan faol aholi” tushunchasi inson resurslari to‘g‘risidagi tasavvurlarni aks
ettiradigan yana bir boshqa tushunchadir. Bu tushuncha iqtisodiyoti rivojlangan
mamlakatda allaqachondan buyon ishlatilib kelmoqda. Xalqaro andozalarga
muvofiq, (iqtisodiy jihatdan faol aholi) tushunchasi BMT milliy hisobi varaqalari
va balanslari tizimlariga kiritilgan tovarlar va xizmatlar, ishlab chiqarishuchun
muayyan vaqt mobaynida o‘z mehnatini taklif etadigan ikkala jinsga mansub
shaxslarni o‘z ichiga oladi.
Faollik tamoyili shuni anglatadiki, shaxsni u yoki bu tofaga kiritish uning
muayyan davr mobaynidagi haqiqiy faoliyatiga bog‘liq bo‘ladi, ya’ni yuqorida
ko‘rsatilgan guruhlar tarkibiga faqat iqtisodiy faoliyat bilan shug‘ullangan yoki ish
qidirgan va ishga kirishga tayyor turgan shaxslarnigina kiritish mumkin.
Iqtisodiy jihatdan faol bo‘lmagan aholi kunduzgi o‘quv yurtlarida o‘qiydigan
o‘quvchilar, talabalar, kursantlar, pensiya oluvchi shaxslar; uy xo‘jaligi bilan
shug‘ullanuvchi shaxslar; ish qidirmay qo‘ygan shaxslar; ishlashga zaruriyati
bo‘lmagan shaxslar kiritiladi.
Ko‘rib turibmizki, “mehnat resurlari” “iqtisodiy jihatdan faol aholi”
atamalari bir-biridan farq qiladi. “Iqtisodiy jihatdan faol aholi” tushunchasi
“mehnat resurslari” tushunchasidan o‘z mazmuni bo‘yicha torroqdir.
"Mehnat resurslarining shakllanishi" tushunchasi ancha vaqtlardan buyon
iqtisodiy adabiyotlarda va statistik amaliyotda qaror topgan bo‘lib, o‘ziga xos tor
kasbiy atama sifatida ishlatilib kelinadi. Bu tushunchaning nimadan iborat ekanligi
haqida umumiy tarzda qabul qilingan, munozara talab qilmaydigan tasavvur yo‘q.
Biz esa "mehnat resurslarini shakllantirish" deganda mehnat resurslarining doimiy
ravishda yangilanib turishi tushuniladi, deb hisoblaymiz.
Mehnat resurslari qanday shakllanishini aniqlash uchun biz birinchidan,
mehnat resurslarini uchta yirik yosh guruhlari bo‘yicha – mehnatga layoqatli
kishilar, mehnatga layoqatli kishilardan yoshroq va mehnatga layoqatli yoshdan
kattaroq kishilarni, ikkinchidan, har bir guruh aholi soniga, uning o‘zgarishiga
ta’sir qiluvchi omillarni, uchinchidan, mehnat resurslari va aholining tabiiy va
mexanik o‘zgarishdagi umumiy va o‘ziga xos tomonlarni ko‘rib chiqishimiz lozim.
Mehnat resurslarining aksariyat ko‘pchilik qismini mehnatga layoqatli
yoshdagi mehnatga qobiliyatli aholi tashkil etadi. Mehnat qilishga layoqatli
yoshdan katta kishilar, ishlovchi pensionerlar va amalda "nol" vazifasini bajaruvchi
shaxslar, mehnatga layoqatli yoshdan kichiq kishilar, ishlovchi o‘smirlar mehnat
resurslarining salmog‘ida u darajada sezilarli rol o‘ynamaydi8.
Mehnatga layoqatli yoshdagi mehnatga qobiliyatli aholi. Mehnat resurslari
tarkibiga I va II guruhdagi ishlamaydigan nogironlar kirmasligini esda tutgan
holda, dastlab biz mehnat qilishga layoqatli yoshdagi aholini, so‘ngra uning mehnat
qilishga qobiliyatli qismini qarab chiqamiz.
Mehnatga layoqatli yoshdagi fuqorolar butun aholining bir qismi bo‘lib,
ularning soni demografik omil ta’sirida o‘zgarib turadi. Ularning qancha bo‘lishi
tegishli yoshlardagi o‘lim darajasiga bog‘liq. Bu shuningdek, mehnat qilish
yoshiga yetgan yoshlar bilan pensiya yoshiga yetgan fuqorolar soni o‘rtasidagi
nisbatga ham bog‘liq. O‘lim qanchalik kam bo‘lsa va mehnat qilish yoshiga yetgan
fuqorolar bu yoshdan chiqqan kishilar o‘rtasidagi farq qanchalik yuqori bo‘lsa,
mehnat qilish qobiliyatiga yetgan kishilar soni shunchalik ko‘p bo‘ladi yoki
aksincha.
Iqtisodiyotda hamisha pensiya yoshidagi kishilar mehnatidan foydalanish
«nuqta»lari bo‘ladi. Ular orasida yuqori aqliy malaka ishlatishni talab qiladigan
faoliyat turlari ham bo‘ladiki, ular insondan yuqori umumta’lim tayyorgarligini va
muayyan amaliy tajribani talab qiladi. Ko‘pgina maktab o‘qituvchilari, oliy va o‘rta
maxsus o‘quv yurtlarining muallimlari, shifokorlar, ilmiy xodimlar va boshqa
yuqori aqliy faoliyat turlari vakillari borki, ular pensiya marrasidan o‘tgandan
keyin ham muvaffaqiyatli mehnat qilib qyelmoqdalar. Pensiya yoshining dastlabki
besh yilida (erkaklar uchun 60-64 yosh, ayollarda 55-59 yoshda) alohida faollik
seziladi.
Mehnat resurslari butunning qismi sifatida aholining takror ishlab chiqarilishi
(ya’ni uning doimiy ravishda tiklanib turishi)ni aks ettiradi. Shuning uchun mehnat
8 Abduraxmonov Q.X., Xolmo‘minov Sh.R. Mehnat iqtisodiyoti va sotsiologiyasi. -T.: “O‘zbekiston yozuvchilar
uyushmasi Adabiyot jamg‘armasi nashriyoti” 2004. –B. 36.
resurslari sonining dinamikasi pirovard natijada aholi soni dinamikasini aks
ettiradi.
O‘smirlar va pensionerlarning mehnat bilan bandlik darajasidagi o‘zgarishlar
faqat mehnat resurslariga emas, balki aholining soniga ham daxldordir.
Tug‘ilishdagi farqlar darhol aholi sonining oshishiga ta’sir qiladi, mehnat
resurslarida esa faqat 16 yildan keyin aks etadi. qancha kishi pensiya yoshiga
yetishi faqat mehnat pesurslariga ta’sir qiladi, butun aholi soniga daxldor
bo‘lmaydi.
Mehnat resurslarining aksariyat qismini mehnat Qilishga layoqatli yoshdagi
mehnatga qobiliyatli aholi tashkil etadi. Shuning uchun ham mehnat resurslarining
dinamikasiga xos xususiyatlar ko‘proq darajada mehnatga layoqatli yoshdagi aholi
bilan bog‘liqdir.
Butun aholining va uning mehnatkash qismidagi dinamikaning xilma-xil
yo‘nalishda yaqqol ifodalangan o‘zgarishi voqyealarning normal borishdan chetga
chiqish deb qaraladi. Ana shu sababli normal ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish uchun
noqulay shart-sharoit yaratadi.
Shunday qilib, biz mehnat resurslari butun aholiga taalluqli jarayonlar bilan
bevosita bog‘liqligini e’tirof etgan holda, mehnat resurslari dinamikasining ma’lum
darajada nisbiy «mustaqilligi»ga e’tiborni qaratamiz. U mamlakatning ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlanishi bilan bog‘liq bo‘lgan demografik asosni yaxshiroq
tushunishga yordam beradi. Shu ma’noda «mehnat resurslari» ijtimoiy va
demografik rivojlanishni tahlil qilish va asoslab berishning o‘ziga xos metodologik
vositasi bo‘lib maydonga chiqadi.
«Mehnat resurslaridan foydalanish» va «mamlakatning mehnat potensiali»
tushunchalari bir-biri bilan o‘zaro bog‘liqdir.
Biz bu yerda foydalanish deganda iqtisodiyotning resurslaridan biri bo‘lgan
mehnat resurslarini ta’riflovchi ikki yo‘nalishni tushunamiz. Bu, birinchidan,
mehnat resurslarining taqsimlanishi va ikkinchidan, ularning mehnatidan halq
xo‘jaligida foydalanish samaradorligidir.
Mehnat resurslarini taqsimlash deganda pyesurslarning xalq xo‘jaligida
ishlaydigan qismlari va ishlamaydigan qismlari tushiniladi. O‘z navbatida,
ishlamaydigan qism mehnat qilish qobiliyatiga ega bo‘lgan yoshdagi o‘quvchilapga
va shaxsiy yordamchi xo‘jalik bilan shug‘ullanuvchilarga, harbiy kuchlar safida
xizmat qilayotganlarga, ishsizlarga, shuningdek, hyech yerda ishlamaydiganlarga,
o‘qimaydiganlarga va ish qidirmaydiganlarga bo‘linadi.
Mehnat bilan bandlik turlari bo‘yicha mehnat reurslarining taqsimlanishini
faqat fuqaro aholi (ya’ni bunga harbiy xizmatchilar kirmaydi) bo‘yicha kuzatish
mumkin.
Ishlaydigan aholi (mehnat bilan band aholi), o‘z navbatida, ayrim tarmoqlar,
kasb guruhlari bo‘yicha taqsimlanishi, shu jumladan, aqliy va jismoniy mehnat
bo‘yicha, mehnat rejimi bo‘yicha (to‘liq yillik bandlik, to‘liq bo‘lmagan ish kuni
va haftasi va hokazo), nihoyat ijtimoiy-iqtisodiy sohalar bo‘yicha qarab chiqiladi.
Mehnat resurslaridan foydalanishning mintaqaviy xususiyatlari ham
demografik va ijtimoiy-iqtisodiy omillarning amal qilishi bilan bog‘liqdir. Mehnat
resurslaridan foydalanish tomonlaridan biri mehnat resurslarini taqsimlash bo‘lsa,
ikkinchisi tomoni – mehnatni tatbiq etish samaradorligidir.
Mehnat resurslarini taqsimlash demografik va ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishning mintaqaviy shart-sharoitlari ta’siriga ancha ko‘proq uchraydi.
Demografik omillarning ta’siri aholining yosh tuzilishi orqali namoyon bo‘ladi, u
odatda, turli mintaqalarda turlicha bo‘ladi. Mehnatga layoqatli yoshdagi
kishilarning ishlaydigan va ishlamaydigan qismlarga bo‘linishi ma’lum darajada
ana shu bilan belgilanadi. Aholi orasidagi kichiq yoshli bolalar soni o‘zlarini uy-
ro‘zg‘or ishlariga bag‘ishlaydigan ayollar soniga ta’sir ko‘rsatadi. Tajriba shundan
dalolat beradiki, bu ikki ko‘rsatgich o‘rtasida bevosita bog‘liqlik bor.
Ijtimoiy-iqtisodiy omillardan eng ahamiyatlilari: iqtisodiy konyunktura va
ishlab chiqarish tuzilmasidir. Iqtisodiy konyunkturaga ishsizlar soni, ishlab
chiqarish tuzilmasiga esa, xodimlarning tarmoqlar bo‘yicha, kasblar, ish kuchining
kasbiy tayyorgarligi bog‘liq bo‘ladi.
Mehnatni tatbiq qilish samaradorligi bo‘yicha mintaqalar o‘rtasidagi farqqa
sabab shuki, turli hududlarda texnologiya, mehnatni tashkil etish darajasi turlicha.
Turli sabablarga, shu jumladan, etnik va tarixiy xususiyatlarga ega bo‘lgan
sabablarga ko‘ra ham xodimlar malakasi bir-biridan farq qilishi mumkin.
6.3. Mehnat unumdorli
Mehnat resurslarining qay darajada ishlayotganligi, korxonaning yakuniy
natijasi, uning ishining kamchiliklari va afzalliklari mehnat unumdorligi
ko‘rsatkichida aks etadi.
Mehnat unumdorligi moddiy ishlab chiqarishda sarflangan mehnatni,
bir birlik ish vaqti davomida yaratilgan mahsulotlar miqdori bilan o‘lchanadi.
Mehnat unumdorligining jonli mehnat va ijtimoiy mehnat unumdorligi turlari
mavjud.
Jonli mehnat unumdorligi korxonada yoki ishlab chiqarishda sarf bo‘lgan ish
vaqti bilan xarakterlansa, ijtimoiy mehnat unumdorligi jonli va ijtimoiy mehnat
unumdorligi bilan ifodalanadi. Ilm-texnika taraqqiyoti natijasida, ishlab chiqarish
takomillashadi va ijtimoiy mehnat unumdorligi ortib boraveradi. chunki ishchi
yangi-yangi mehnat vositalari bilan ta’minlanaveradi. Lekin, mehnat unumdorligi
oshgan sayin, mehnatning kamayadi mehnat sig‘imi.
Mehnat unumdorligi darajasi 2 ko‘rsatkichlar bilan xarakterlanadi:
mahsulotning mehnat sig‘imi (teskari ko‘rsatkich) va 1 birlik vaqt ichida yaratilgan
mahsulot birligi bilan (to‘g‘ri ko‘rsatkich). Bu ko‘rsatkichlar quyidagi formulalar
bilan ifodalanishi mumkin:
t = T/B ; b = B/T .
Bu yerda b - birlik vaqt ichida yaratilgan birlik mahsulot
t - mahsulot mehnat sig‘imi
B-
ishlab chiqarilgan mahsulot hajmi, so‘m
T- mahsulot ishlab chiqarishga sarflangan jonli mehnat, soat
Yaratilgan mahsulot - mehnat unumdorligi ko‘rsatkichlari ichida keng
tarqalganidir. Mahsulot qaysi birlikda o‘lchanayotganligiga qarab, yaratilgan
mahsulotni natural ko‘rsatkichlarda va me’yorlangan ish vaqti ko‘rsatkichlarida
aniqlanadi.
Yaratilgan mahsulot haqida uning natural ko‘rsatkichlari orqali ko‘proq
tasavvurga ega bo‘lamiz. Bu ko‘rsatkichlar (tonna,metr, dona) odatda 1 jinsdagi
mahsulotlarni ishlab chiqarayotgan korxonaga tegishlidir.
Agar korxona yoki tsex 1 jinsdagi mahsulotni bir necha xilini ishlab
chiqarayotgan bo‘lsa, yaratilgan mahsulot shartli birliklarda hisoblanadi. Masalan,
domna tsexlarida cho‘yanning turli eritilayotgan turlari qayta ishlangan
cho‘yanlarga, marten tsexlarida eritilayotgan po‘lat turlari oddiy uglerodli
po‘latlarga tsement shartli portlandtsementga keltiriladi.
Mahsulotning ish unumini belgilovchi ko‘rsatkichning puldagi ifodasi har xil
turdagi mahsulotlar ishlab chiqaruvchi korxonalarning mehnat unumdorligining
hisoblashda qo‘llaniladi.
Me’yorlangan ish vaqti ko‘rsatkichlaridan foydalanilganda ish unumi norma
– soatlarda belgilanadi va asosan mahsulotni natural ko‘rinishida ham, pul
ifodasida ham o‘lchab bo‘lmaydigan alohida ishchi joylarida, brigada va
uchastkalarda shuningdek tugallanmagan ishlab chiqarish va har xil turdagi
mahsulotlar ishlab chiqaruvchi tsexlarida qo‘llaniladi.
Ish unumi ko‘rsatkichlari shuningdek, ish vaqtini o‘lchash birliklari bo‘yicha
ham farqlanadi. U bir ishchi tomonidan ishlangan kishi – soatlarda (soatlik ish
unumi) bir ishchi tomonidan ishlangan kishi – kunlarda (kunlik ish unumi) bir
o‘rtacha ro‘yxatdagi ishchi uchun yillik, kvartal va oylar bo‘yicha hisoblanadi
(yillik, kvartallik yoki oylik ish unumi)
Mahsulotning mehnat sig‘imi bir birlik mahsulot ishlab chiqarish uchun
sarflangan ish vaqtini bildiradi. U buyum va mahsulotlarning butun
nomenklaturasi bo‘yicha mahsulot birligi uchun natural ifodada aniqlanadi;
korxonadagi mahsulotning juda katta nomenklaturasi mavjud bo‘lganda esa tipik
buyum bo‘yicha aniqlanadi.
Ushbu ko‘rsatkich ish unumi ko‘rsatikchlaridan farqli o‘laroq, bir qator
afzalliklarga ega: ishlab chiqarish hajmi va mehnat xarajatlari o‘rtasida bevosita
bog‘liqlik o‘rnatadi. Mehnat unumdorligi ko‘rsatkichlariga kooperatsiya bo‘yicha
yetkazib beriladigan mahsulot hajmining o‘zgarishi ta’sirini yo‘qotadi, mehnat
unumdorligi o‘lchovini uni oshirish rezervlari bilan bog‘lashga imkoniyat yaratadi.
Mehnat sig‘imining quyidagi ko‘rsatkichlari farqlanadi:
- Texnologik mehnat sig‘imi. Barcha asosiy shchilar barcha xarajatlarini o‘z
ichiga oladi, ttex;
- Ishlab chiqarish mehnat sig‘imi – bu barcha ishchilarning jumladan, ham
yordamchi, ham asosiy ishchilarning mehnat xarajatlaridir.
- Ishlab chiqarishni boshqarish mehnat sig‘imi. O‘z ichiga xizmatchilar,
xizmat ko‘rsatuvchi, xodimlar, qoravullar mehnat xarajatlarini kiritadi, tboshq.
To‘liq mehnat sig‘imi, barcha toifadagi sanoat – ishlab chiqarish xodimining
mehnat sarfini aks ettiradi.
tto‘l = ttex + txiz + tboshq.
Korxonaning tahlil etishning eng muhim bosqichlaridan biri korxonadagi
mehnat unumdorligi rezervlarini izlab topish, ularga tashkiliy – texnik tadbirlar
ishlab chiqish va joriy etish hisoblanadi.
Mehnat unumdorligini oshirish rezervlari – bu mahsulot ishlab chiqarish va
xizmat ko‘rsatish sohalarini yanada yaxshilashning u yoki bu omili hisobiga
foydalanilmagan imkoniyatlarning yig‘indisidir. Ular xalq xo‘jaligidagi
rezervlardan, tarmoqdagi hamda firma yoki korxona ichidagi rezervlardan iborat.
Mehnat unumdorligini oshirishdagi korxona yoki firma ichidan rezervlarni
o‘rnatish va ulardan oqilona foydalanish juda muhimdir. Korxona yoki firma
ichidagi rezervlar texnika va ishchi kuchidan samarali foydalanishning taqazo
etadi. Ular tarkibiga mehnat sig‘imini kamaytirish rezervlari, ish vaqtidan oqilona
foydalanish rezervlari, kadrlar strukturasini takomillashtirish tejash va mehnat
vositalarini tejash rezervlari kiradi.
Amaliyotda mehnat unumdorligini oshirish rezervlarini quyidagi
klassifikatsiyasi keng tarqalgan.
1. Ishlab chiqarishning texnik darajasini oshirish;
a) ishlab chiqarishni mexanizatsiyalashtirish va avtomatlashtirish;
b) yangi turdagi jixozlarni joriy etish;
v) yangi texnologik jarayonlarni joriy etish;
g) mahsulotlarni konstruktivlik xususiyatlarini yaxshilash;
d) yangi konstruktiv materiallar va xom-ashyo sifatini oshirish
2. Mehnatni va ishlab chiqarishni tashkil etishni yaxshilash;
a) xizmat ko‘rsatish maydonlari va me’yorlarini oshirish
b) norma bajarmaydigan ishchilar sonini qisqartirish
v) boshqaruv strukturasini qisqartirish;
g) hisoblash ishlarini mexanizatsiyalashtirish
d) ish davrining o‘zgarishi
e) ishlab chiqarishning ixtisoslashtirish darajasini oshirish
3. Tashqi, tabiat sharoitlaridagi o‘zgarishlar:
a) Ko‘mir, neftp, torf qazib olishda tog‘ – geologik sharoitlarini o‘zgarishi.
b) foydali qazilmalar tarkibini o‘zgarishi
4. Ishlab chiqarishning strukturaviy o‘zgarishlari
a) alohida turdagi mahsulotlarning mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi
og‘irligining o‘zgarishi
b) ishlab chiqarish dasturini mehnat sig‘imining o‘zgarishi
v) sotiladigan yarim fabrikatlar va mahsulotlar ulushining o‘zgarishi
g) yangi mahsulotning mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi og‘irligining
o‘zgarishi.
Mehnat unumdorligining ishlab chiqarish hajmining oshishi va ishchilar sonining
o‘zgarish hisobiga o‘sish quyidagi formula orqali ifodalaniladi:
ΔP=
100⋅ΔB+ ΔPn
100⋅Pn
ΔB
- berilgan davrda korxonada ishlab chiqarilayotgan mahsulotning o‘sish
foizi.
ΔPn
- korxonada ishlovchilar sonining kamayish foizi.
Korxonada mahsulotlarni kooperatsiya ta’minoti salmog‘ining oshishi
hisobiga ishlovchilar mehnat unumdorligini oshishi quyidagicha hisoblanadi
ΔP=
dk 1−dk 0
100−dk1
bu yerda
dk 1, dk 0 rejalashtirilgan va bazis davrlariga to‘g‘ri keluvchi yalpi mahsulot
tarkibidagi kooperatsiya ta’minoti salmog‘i, %
Mahsulot unumdorligining ish vaqti fondidan unumdli foydalanish hisobiga
o‘sish quyidagicha hisoblanadi.
ΔP=
Фэ1−Фэ0
Фэ0
×100
Фэ1,Фэ0 bir ishlovchining rejalashtirilgan va bazis davrlariga to‘g‘ri keluvchi ish
vaqtining yillik samarali fondi, kishi/soat
SHuni ta’kidlash joizki, chegaraviy mehnat unumdorligi ko‘rsatkichi asosan
bozor iqtisodiyotiga bog‘liq bo‘ladi.
Bunda mehnat ishlab chiqarishning bir omili sifatida namoyon bo‘ladi va
mehnat bozori tashkil etiladi.
Alohida korxona, o‘ziga qanday miqdorda ishga yollash kerakligini,
mehnatga bo‘lgan talab bahosiga qarab belgilaydi, ya’ni ish haqi darajasini
belgilaydi.
Chegarali mehnat unumdorligi – boshqa teng sharoitlarda bir birlik
qo‘shimcha mehnat jalb etilishi hisobiga mahsulot hajmining oshishidir. Bu
ko‘rsatkich bitta qo‘shimcha ish kuchi yollash hisobiga mahsulot miqdorining
oshishini bildiruvchi chegarali mahsulot orqali aniqlanadi.
Korxona rahbariyati jalb etilayotgan resurslarni optimallashtirish nuqtai
nazaridan chegarali unumdorlikka erishgan holda ish kuchini oshirib yoki
kamaytirib boradi.
Bunday vaziyatda ortiqcha ish kuchi yoki ishsizlik muammosi paydo bo‘ladi.
ish kuchidan samarali foydalanish ham korxona rahbariyati ham davlat boshqaruv
organlari uchun ham muhimdir, chunki ular vaqtincha ishsiz bo‘lib kelgan
kishilarni ijtimoiy himoyasi bilan shug‘ullanadi.
6.4. Sanoat korxonasida ish haqini tashkil qilish
Xodimlar mehnatiga haq to‘lash – ishlab chiqarishda band bo‘lgan mehnat
resurslarining bahosidir. Ko‘p jihatdan ish haqi sarflangan mehnatning miqdori va
sifati bilan belgilanadi, lekin unga sof bozor omillari bo‘lgan talab va taklif,
o‘rnatilgan bozor konoyukturasi, hududiy jihatlar, qonunchilik me’yorlari ham
katta ta’sir ko‘rsatadi. (Masalan mehnatga haq to‘lashning minimal miqdori, soatli
stavkalar singari…).
Bozor iqtisodiyoti mehnat bozori mavjudligini, mehnat resurslarining
hududiy harakati, yaoni ularning mehnatga talab bor joyda to‘planib, ortiqcha
taklif ko‘rsatilgan joydan ketishini keltirib chiqaradi. Yuqoridagi omillarning
barchasi mehnatga haq to‘lash xarakterini shakllantiradi.
Bozor sharoitida mehnatga haq to‘lash batamom yangi printsiplarga
asoslanadi. Sotsialistik tizimdagi mehnatga haq to‘lash va dam olish huquqining
davlat tomonidan kafolatlanishi printsipi bozor iqtisodiyoti sharoitida o‘z kuchini
yo‘qotib boradi. Jamoa ham, alohida ishlovchi ham shaxsiy isteomol uchun ishlab
chiqargan va sotgan mahsulot qiymatiga teng ijtimoiy mahsulotning bir qismini
olish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Demak, jamoa va alohida ishlovchi daromadi darajasini belgilovchi asosiy
omillarga maxsulotning isteomolchi tomonidan tan olinishi va bozor
konoyukturasi kiradi. Bu ishlab chiqaruvchilarning xalqning keng qatlamlari bilan
bog‘liqlik darajasini oshiradi va shu bilan birga yaratilgan mahsulot sifati va
bahosi uchun javobgarligini kuchaytiradi.
Bozor sharoitida bir qator omillarga bog‘liq holda ishchi kuchi ha-rakati
kuchayadi. Bozor tovar sifati va nomenklaturasiga yangidan yangi talablar qo‘yadi,
natijada korxona ixtisoslashuvi ham o‘zgarib turadi, bir ishlab chiqarish yo‘qolsa,
boshqasi paydo bo‘ladi. Muhim omillar qatoriga migratsion harakat ham kiradi.
Mahsulotni bir jamoa va bir ish joyida turg‘un ishlab chiqarish o‘tmishda qoldi –
bozor sharoitida, ish kuchining harakatchanligi sababli, ishlovchi o‘z qobiliyati
yuqori darajada ochilishi mumkin bo‘lgan ish joyini axtaradi. Lekin salbiy jihat
ham paydo bo‘ladiki, u ishonchsizlik, havotirlik hissi, eng asosiysi, ishsizlikning
ro‘y berish ehtimolidan iborat.
Ish xaqining mohiyati uning ijtimoiy ishlab chiqarish bosqichlari bo‘lgan
maxsulot ishlab chiqarish, uni taqsimlash, ayirboshlash va iste’mol qilishda
bajaradigan funktsiyalari (vazifalari) da namoyon bo‘ladi.
1. Takror hosil qilish funktsiyasi. U xodimlarni, shuningdek, ularning oila
a’zolari ish kuchini takror hosil qilish, avlodlarni qayta ko‘paytirish uchun zarur
bo‘lgan xayotiy ne’matlar bilan ta’minlashdan iborat. Unda extiyojlarning ortib
borishidan iborat iqtisodiy qonun o‘z ifodasini topadi.
2. Rag‘batlantiruvchi funktsiya. Uning mohiyati xodimning ish xaqi uning
quyidani mehnat hissasiga, korxonaning ishlab chiqarish xo‘jalik faoliyati
natijalariga bog‘liqligini belgilashdan iborat bo‘lib, bunda ko‘rsatib o`tilgan
bog‘liqlik xodimni o‘z mehnati natijalarini doimiy ravishda yaxshilab borishga
qiziqtirishi lozim.
3. O`lchov - taqsimlash funktsiyasi. Bu funktsiya iste‘mol fondlarini
yollanma xodim bilan ishlab chiqarish vositalari egasi o‘rtasida taqsimlash vaqtida
jonli mehnat o‘lchovini aks ettirish uchun mo`ljallangan. Ish xaqi vositasida ishlab
chiqarish jarayoni har bir ishtirokchisining mehnat hissasigi muvofiq uning
iste’mol fondidani alohida ulushi aniqlanadi.
4. Resurslarni joylashtirish funktsiyasi. Mazkur funktsiyaning hozirgi
vaqtdani ahamiyati jiddiy ravishdaoshib bormoqda. Uning mohiyati mehnat
resursurslarini mintaqalar, iqtisodiyot tarmoqlari va korxonalar bo‘yicha qulay
ravishda joylashtirishdan iboratdir.
5. A x o lining to
‘l o vg
a q
o biliyatli t
a l a bini sh
a kll
a ntirish funk
ts iyasi.
Bu
funktsiyaning vazifasi to‘lovga qobiliyatli talabni muvofiqlashtirishdir, bunday
talab deganda haridorlarning pul mablag`lari bilan ta’minlangan extiyojlarining
namoyon bo‘lish shakli tushuniladi, shuningdek, iste’mol tovarlarini ishlab
chiqarish nazarda tutiladi. To‘lovga qobiliyatli talab ikki asosiy omil – jamiyatning
extiyojlari va daromadlari ta’sirida shakllanadi va bozor soitida ish xaqi yordamida
tovarni taklif qilish bilan talab o‘rtasida zarur mutanosiblik o`rnatishga yordam
beradi.
Ish xaqini tashkil etish tamoyillarini ularni amalgaoshirishga qaratilgan
funktsiyalarga muvofiq tasniflash maqsadga muvofiqdir. Har bir tamoyil faqat bitta
funktsiya bilan emas, balki bir qancha funktsiyalar bilan bog`langan. Shunday
bo‘lsa ham asosiy funktsiyani ajratib ko‘rsatish mumkin. Har bir tamoyil birinchi
navbatda ana shu funktsiyani bajarishga qaratiladi.
Ish xaqini tashkil etishning qayta qurilishi bozor talablariga muvofiq
quyidani vazifalarni xal etishni nazarda tutadi:
- har bir xodimning o‘z mehnati samaradorligi rezervlarini aniqlash va
foydalanishdan manfaatdorligini oshirish, ishlamasdan pul mablag`lariga ega
bo‘lish imkoniyatlariga barham berish;
- mehnatga xaq to‘lashda tekischilik hollarini bartaraf etish, ish xaqining ham
yakka tartibdani, ham jamoa mehnati natijalariga bevosita bog‘liqligiga erishish;
- turli toifadani va kasb-malakali guruhlariga mansub bo‘lgan xodimlar mehnatga
xaq to‘lash nisbatlarini optimallashtirish, bunda bajariladigan ishlarning
murakkabligini, kasblarning noyobligini e’tiborga oladigan mehnat soitlari,
shuningdek, pirovard natijalarga erishishga intilayotgan turli xodimlar guruhlari va
ishlab chiqarish raqobatbardoshligining ta’sirini hisobga olishni nazarda tutadi.
Sanoat ishlab chiqarishida mehnatga xaq to‘lashni tartibga solish sohasidani
amaliy qadamlar xaqida gapirganda, shuni qayd qilib o`tish kerakki, xodimlarning
turli toifalari mehnatiga xaq to‘lash darajalarini tabaqalashtirish uchun yagona tarif
stavkasi (YATS) ishlab chiqilgan va joriy etilgan bo‘lib, u bir xil murakkablikdani
ish uchun barobar xaq to‘lash imkonini beradi.
Mehnatga xaq to‘lashni davlat yo‘li bilan tartibga solish kam ta’minlangan,
oz ish xaqi oladigan xodimlarning ijtimoiy ximoya qilinishini ta’minlashga
qaratilgan chora-tadbirlar asosida ish xaqining eng kam miqdorini belgilaydi.
Sanoat soxasida ish xaqini tashkil etishda yagona tarif setkasi asosidaasosiy
ish xaqini shakillantirish usulini yoki mehnatga xaq to‘lashning tarifsiz tizimini
tanlash muhimdir. Yagona tarif setkasi ustuvor bo‘lib, undan foydalanganda
xodimlar ish xaqini yanadaob’ektivroq tabaqalashtirishga erishiladi. Biroq iqtisodiy
axvol doimiy ravishda o‘zgarib turishi sababli korxonalarda ko‘pincha tarif
stavkalarni o‘zgartirishga to‘g‘ri keladi, bu esa katta mehnat harajatlarigaolib
keladi. Mehnatga xaq to‘lashning tarifsiz tizimi ish xaqini korxona ishining xaqiqiy
natijalariga to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq qilib qo`yadi. Ish xaqini hisoblash esa kamroq
mehnat talab qiladi, Lekin bu faqat kichiqroq korxonalarga taalluqlidir.
Ish xaqini tashkil etish iqtisodiy samaradorlikning mezoni sifatida xo‘jalik
hisobi daromadining ish xaqi fondiga nisbatan ustuvor o‘sishi hisoblanadi.
Mehnatni me’yorlashtirish - bu ilmiy asoslangan mehnat harajatlari va
uning natijalarini vaqt normalari, soni, xizmat ko‘rsatishning boshqarilishi,
maxsulot ishlab chiqarish normalangan topshiriqlar normalarini aniqlashdir. Bular
bo‘lmasa, mehnat miqdorini, har bir xodimning umumiy natijalarga qo`shgan
aloxida hissasini hisobgaolib bo‘lmaydi.
Ish xaqining shakllari va tizimlari –bu mehnatning miqdor natijalari va
sifatiga (uning murakkabligi, intensivligi, st- soitlariga) bog‘liq ravishda ish xaqini
belgilash mexanizmidir.
Tarif tizimi turli normativ materiallar majmuidan iborat bo‘lib, ular
yordamida korxonadani xodimlar ish xaqi darajasi ularning malakasi, ishlarning
murakkabligi, mehnat soitlari, korxonalarning jo‘g‘rofik joyi va boshqa tarmoq
xususiyatlariga qarab belgilanadi. Tarif tizimining asosiy elementlariga tarif
setkalari, tarif stavkalari, tarif-malaka ma’lumotnomalari, lavozim maoshlari,
xizmatchilar lavozimlarining tarif ma’lumotnomalari, tarif stavkalariga ustama va
qo`shimcha xaqlar, ish xaqiga doir mintaqaviy malaka koeffitsientlari kiradi.
Tarif stavkalari – razryadlar shkalasidan iborat bo‘lib, ularning har biriga
o‘z tarif koeffisienti berilgan va har qanday razryadning tarif stavkasi birinchi
razryaddan necha marta ko‘pligini ko‘rsatib turadi. Birinchi razryadning tarif
koeffisienti birga tengdir. Razryadlar miqdori va ularga tegishli tarif
koeffisentlarining miqdori korxonalarda tuziladigan jamoa stnomasida belgilanadi.
Jamoa stnomasi tarif bitimi asosida ishlab chiqiladi va xodimlar axvolining stnoma
stlariga nisbatan yomonlashuvini nazarda tutmaslik lozim.
Tarif stavkasi –ish vaqti birligi hisobiga mehnatga xaq to‘lashning pul bilan
ifodalangan mutloq miqdoridir. Birinchi razryad tarif stavkasi va tarif stavkasi
asosida shundan keyingi bir razryadning tarif stavkasi hisoblab chiqiladi. Birinchi
razryad tarif stavkasi korxonaning jamoa stnomasi bilan belgilanadi va bir
tomondan, uning moliyaviy imkoniyatlariga, ikkinchi tomondan, tarmoq
bitimidaaks ettirilgan mehnatga xaq to‘lash stlariga bog‘liq bo‘ladi. Bunda u
belgilangan eng kam ish xaqi darajasidan kam bo‘lmasligi lozim. Tarif stavkasi
ishchilar mehnatiga xaq to‘lash darajasini belgilash uchun boshlang`ich miqdor