Sanoatda kadrlar va mehnatga xaq to`lash
Reja
6.1. Mehnat resurslarini tasniflash
6.2. Mehnat resurslarining tarkibi va tuzilishi
6.3. Mehnat unumdorligi
6.4.Sanoat korxonalarida ish xaqini tashkil qilish
6.1. Mehnat resurslarini tasniflash
Moddiy ne’matlar ishlab chiqarish va xizmatlar ko‘rsatish bir tomondan, moddiy
resurslar (xom ashyo, asbob-uskunalar va hokazolar)dan vaikkinchi tomondan, inson
resurslaridan, ya’ni kasb-malakalari va bilimlariga ega bo‘lgan xodimlardan iborat
bo‘ladi. Boshqacharoq qilib aytganda, mamlakat aholisining bir qismi bo‘lgan inson
resurslarimoddiy resurslar bilan bir qatorda iqtisodiy rivojlanish omili sifatidaham
namoyon bo‘ladi. Biroq bu omillar o‘z xususiyatlariga qarab bir-biridan muhim
belgilari bilan farqlanadi.
Inson resurslari – bular odamlardan, ilar faqat moddiy ne’matlar yaratib
qolmay, shu bilan birga ularni iste’mol ham qiladilar. Odamlar o‘zlarining moddiy
va ma’naviy ehtiyojlari jihatidan unchalik bir emaslar. Bunda ularning jinsi, yoshi,
sog‘lig‘i, oilaviy ahvoli, ma’lumot darajasi va boshqa ijtimoiy, ruhiy-fiziologik
sifatlari sabab bqladi, shuning uchun bir kishi ikkinchisiga o‘xshamaydi.
Masalan, yaxshi jarrox bo‘lish uchun birgina tibbiyot bo‘yicha mutaxassislik
diplomining o‘zi kifoya qilmaydi. Bunda mazkur mutaxassis bajaradigan vazifalarga
mos keladigan insoniy sifatlar eng ko‘proq zarur bo‘ladi1.
Iqtisodiyotda amalga oshirilayotgan islohiy o‘zgarishlar davrida hamma narsani
inson ehtiyojlari va taqdiri bilan muvofiqlashtirish muhimdir.
Bozor munosabatlarining rivojlanishi faqat iqtisodiyotga va insonga umumiy
jihatdan ta’sir etib qolmasdan, uning ta’siri ostidagi nazariy tushunchalar ham
mazmunan o‘zgarib bormoqda. Masalan, “mehnat resurislari”, “ishchi kuchi” kabi
iqtisodiy tushuncha va kategoryalarning ham ijtimoiy-iqtisodiy ma’nosi bir muncha
o‘zgarib bormoqda. Bu tushunchalar faqat ilmiy adabiyotlarda emas, balki kundalik
amalyotlarimizda ham keng foydalaniladi. Ularga beriladigan har xil talqinlar ko‘p
xollarda ilmiy-amaliy faoliyatlarining xarakteriga ta’sir etib qolmaydi.
“Mehnat resurislari atamasi” sho‘rolar hokimyatining dastlabki yillarida
paydo bo‘lgan va undan mamlakat inson resurislarini boshqarish va undan
foydalanish samaradorligini oshirish uchun iqtisodiyotni markazlashgan usulda
boshqarish muhtida keng foydalanilgan. Mehnat xuquqlariga binoan xar bir
1 Abduraxmonov Q.X. Mehnat iqtisodiyoti (nazariya va amaliyot) darslik. -T.: “Mehnat” 2004. –B. 203-204.
mehnatga layoqatli mamlakat fuqarosining mehnat qilish va ishlab chiqarishdan
ajralgan holda o‘qishi qonun yo‘li bilan mustahkamlangan sharoitda uzursiz sabablar
bilan uzoq muddat ishlamay yurgan shaxslar qonuniy ta’qib qilingan va ozodlikdan
mahrum etib jazolanish mumkin bo‘lgan. Mehnatga layoqatli aholi – mehnat
resurislarini tashkil etib, u tabiiy moddiy va moliyaviy resurislari bilan bir qatorda
qat’iy
statistik
hisobga
olinishi
iqtisodiyotni
markazlashgan
usulida
rejalashtirishning muhim elementlaridan biri edi.
Mehnat resurislari mamlakat aholisining o‘z ruhiy fiziologik va aqliy
sifatlari bilan moddiy ne’matlari ishlab chiqarishda yoki xizmatlar ko‘rsatishda qodir
bo‘lgan mehnatga layoqatli qismidir.
Ular tarkibiga faqat iqtisodiy faol aholiga emas, shu bilan birga hozirgi paytda
ishlamayotgan va ish qilmayotgan mehnatga qobilyatli shaxslar, shu jumladan ishlab
chiqarishdan ajralgan holda ta’lim olayotganlar ham kiritiladi. Bu ta’rifdan shu narsa
kelib chiqadiki, mehnat resurslari iqtisodiyotida mehnat bilan bant bo‘lgan; band
bo‘lmasa ham mehnat qilishlari mumkin bo‘lgan kishilarni ham qamrab oladi.
Boshqacha aytganda mehnat resurslari xaqiqiy (real) va potinsal xodimlardir.
Mehnat resurslarini shakillantirish manbalari quydagilardan iborat:
Mehnat yoshidagi mehnatga qobiliyatli aholi deganda milliy qonunlarda qabul
qilingan yosh chegaralar oralig‘ida mehnatga yaroqli shaxslar kiradi. Unga I va II
guruh ishlamayotgan nogironlar, yoshi bo‘yicha imtiyozli shartlar asosida pensiya
olayotgan fuqarolar kirmaydi. Hozirgi vaqtda O‘zbekistonda mehnat yoshining qo‘yi
chegarasi 16 yosh hisoblanadi. Yuqori chegarasi yosh bo‘yicha pensiya olish huquqi
bilan belgilangan, bu erkaklar uchun 60 yoshni va ayollar uchun 54 yoshni tashkil
etadi.
Mehnat yoshidan o‘tgan bo‘lsada ishlayotgan shaxslar va yosh bo‘lsa ham
ishlayotgan o‘smirlar. Inson tanlagan biror faoliyat sohasida ishlay olishi uchun unga
jismoniy va ma’naviy rivojlanish darajasi zarur bo‘ladi. Jismoniy rivojlanish darajasi
bir
tomondan,
iqtisodiyotning
ehtiyojlari
bilan
belgilanadi,
ikkinchidan
fuqarolarning sog‘lig‘ini muhofaza qilish va mustahkamlashdan davlatning
manfaatdorligi bilan belgilanadi, chunki ular kishilik jamiyatining eng muhim
boyliklaridan biri hisoblanadi2.
Shunday qlib insonning yoshi o‘ziga xos mezoni bo‘lib, mavjud aholli orasidan
mehnatga yaroqli mehnat resurslarini ajratib olish imkoni yuzaga keladi.
Qaror topgan statistik amaliyotga ko‘ra, mehnat resurslari mehnatga qobiliyatli,
mehnatga layoqatli yoshdagi fuqarolardan, ya’ni mamlakat iqtisodiyotida
ishlayotgan yoshlar o‘rta hamda mehnatga o‘ta qobiliyatli yoshdagi kishilardan
iborat bo‘ladi. Ko‘pincha yoshlarni ishlovchi o‘smirlar, katta yoshdagi kishilarni
ishlayotgan pensionerlar deb atashadi3.
Mehnat resurslari tarkibiga ijtimoiy ishlab chiqarishda ishtirok etmayotgan ayrim
shaxslar (uy bekalari, talabalar) ham kiritilishi mumkin. Bu tarkib mehnat
resurslarini tashkil etadi. Ulardan kelajakda foydalanish mumkin.
Jamiyatning mehnat resurslari demografik tarmoq, kasbiy daraja va hududiy
ko‘rsatkichlar bilan tavsiflanadi. “Ishchi kuchi” va “mehnat resurslari” tushunchalari
bir xil mazmunga ega emas. Chunki mehnat qobilyatsiz amalga oshirilmaydi. Inson
qobiliyati faqat mehnat jarayonida ro‘yobga chiqadi. Ishchi kuchi esa insonlarning
qobiliyat salohiyatini aks ettiradi4.
Hozirgi vaqtda “mehnatga layoqatli yosh”ning qo‘yi chegarasi 16 yosh, yuqori
chegarasi erkaklr uchun 59 yosh va ayollar uchun 54 yosh hisoblanadi. Yosh
chegarasi erkaklar 60 yoshga , ayollar 55 yoshga yetgandan so‘ng pensiya olish
huquqi bilan belgilanadi. Biroq bu qoidada istesno ham bor. Organizmga yuksak
ruhiy fiziologik bosimlar bilan kasb faoliyatining ayrim turlari uchun rensiya chizig‘i
sezilarli ravishda 5-10 yilga, ba’zan undan g‘am ko‘proq qisqaradi.
Bu yerda imtiyozli shartlarda qarilik pensiyasi tizimi amal qiladi. Ayollar
uchun pensiya yoshi odatdagi tajriba darajasida bo‘lsa-da, hamma joyda
erkaklarning o‘rtacha umr ko‘rishi ayollarga nisbatan sezilarli ravishda kamroqdir.
2 Ekonomika truda: (sotsialno-trudovie otnosheniya). Pod red. N.A.Volgina, Yu.G.Odegov. -M.: ”Ekzamen”, 2002. –
S. 196.
3 Abduraxmonov Q.X. Mehn-at iqtisodiyoti (nazariya va amaliyot) darslik. -T.: “Mehnat” 2004. –B. 207.
4 Narziqulov N.R., Muhamedova O.X., Boqiyeva I.A. Inson resurslari iqtisodiyoti. -T.: O‘z. yoz. uyushma. Adabiyot
jamg‘armasi, 2004. –B. 9.
Ayrim holatlarda (korxonaning tugatilishi, shartlarning qisqartirilishi)
belgilangan yoshdan avvalroq, ya’ni ayollar 55 yoshdan, erkaklar esa 60 yoshdan
pensiyaga chiqishlariga ruxsat etiladi.
Ishlab chiqarish amalyotida (mehnat resurslari) tushunchasi ko‘p ishlatilsa-da,
ilmiy adabiyotlarda bu tushunchani saqlab qolish ancha qiyin kechmoqda.
“Mehnat resurslari” atamasini saqlar ekanmiz, biz unga xox ixtiyoriy, xoh
ixtiyorsiz 1922 yil chop etilgan Rossiyalik akademik S.G. Strimulning
maqolalaridan birida ilmiy jihatdan qo‘llanib shakillantirilgan va ko‘pgina o‘n
yilliklar mobaynida o‘zgarmagan o‘sha atamaning ma’nosini bugungi kunda ham
tan olishga majbur bo‘lamiz.
Ammo, iqtisodiyotda ishlab chiqarishning rivojlanish manbaisifatida boshqa
resurslar bilan bir qatorda inson resurslari yoki bugungi kunda mehnat statistikasida
qo‘llaniladigan mehnat resurslari tushunchasidan keng foydalanamiz. Iqtisodiyotda
bu atamalardan tashqari “ishchi kuchi” tushunchasi ham mavjud bo‘lib, bu atamadan
erkin foydalanganda ham bir qator ilmiy ziddiyatlar yuzaga keldi.
Aytib utishimiz kerak, bunday ziddiyatli fenomen anchadan beri mavjud.
Ma’lumki , turli ilmiy maktablar vakillari ko‘pchilik hollarda turli narsa va
tushunchalarni bir xil atama bilan ataydilar va aksincha, ayni bir narsa va hodisalarni
turlicha ataydilar. Iqtisodiyot nazaryasi bo‘yicha ilmiy maktab sohibi P.Samuyelson
buni “so‘zlar diktaturasi” deb atab, uning oqibati iqtisodiy-ijtimoiy fanlarga juda
xavfli deb ogohlantirilgandi.
Iqtisodiyot nazaryasida og‘zaki ekvilibristika yoki so‘zlarning semantik bir
ma’noli emasligidan bexabar kitobxonlar esa, “mehnat-ish kuchi” tushunchasi so‘z
o‘yini bo‘lib amaliyot uchun ular jiddiy oqibatlarga ega bo‘lishi mumkinligini
hayoliga ham keltirmasligi mumkin.
6.2. Mehnat resurslari tarkibi va tuzilishi
Ma’lumki, mehnat bozorida ishchilar o‘zlarining mehnat qobliyatlarini, o‘zini
va o‘z oilasini zarur bo‘lgan xayotiy vositalari bilan ta’minlash maqsadida shu
vositalarning qiymatiga teng bo‘lgan ish kuchini sotish bilan topadilar (1.1-rasm).
Ishchi ko‘chidan foydalanish jarayonida mehnat jarayoni amalga oshiriladi va
bu jarayonda u tomonidan tovarlar, tayyor byumlarda mujassamlashadigan yangi
qiymat yaratiladi. Yollanma ishchi esa o‘z mehnati uchun uning mehnati bilan
yaratilgan qiymatni emas balki uning faqat ish kuchi qiymati sifatida belgilanadigan
qisminigina oladi. Yangidan yaratilgan qiymatning qolgan qismini tadbirkor
o‘zlashtiradi, bu yollanma mehnatni ekspulatasiya qilinishining ifodasi hisoblanadi.
Shunday qilib, qiymatni yaratishda kapital, yer, tadbirkorlik kabi ishlab chiqarish
omillarining ishtiroki inkor etiladi. Boshqa nuqtai nazarni keltirishdan oldin
“mehnat” va “ish kuchi” so‘zlari semantikasini, shuningdek, ular bilan bog‘liq
tushunchalarni anglab olaylik.
“Mehnat” so‘zining inglizcha “labour” tarjimasi yigirmaga yaqin ma’noni
anglatadi. Masalan, mehnat, ish, ishchilar sinfi, xodimlar, ishchilar, ishchi kuchi
leborislar partiyasi, ortiqcha zo‘r berish, to‘g‘ish azoblari, mehnat maxsuloti yoki
natijasi, leborislarga oid mehnat qilmoq, ishlamoq, zo‘r bermoq, xarakat qilmoq,
ishlov bermoq (yerga) va boshqalar.
6.1-rasm. Asosiy elementlar bo‘yicha ishchi kuchini ta’riflash
B -ishchi kuchi guruhiga kiruvchi ish bilan bandlar;
I - ishchi kuchi guruhiga kiruvchi ishsizlar;
T- ishchi kuchi gurushidan tashqarilar.
Mehnat resurslari tarkibi
Faol qismi
nofaol qismi
Mehnat bilan
band
bo‘lganlar
Ishsizlar
O’qiydiganlar
Mehnat bilan
band
bo‘lmaganlar
Yollanib
ishlovchilar
Yollanmay
ishlovchilar
Boshqa
toifadagi
band aholi
Ishga joylashishga
muhtojmaslar
3-guruh
nogironlar
i
Ishlashni
xoxlamay-
diganlar
“Mehnat” so‘zi xodimlarning ishlayotganliklarini, odamlarning aqliy va jismoniy
energiyalari sarflashlari bog‘liq tovarlar ishlab chiqarish va xizmatlar ko‘rsatish
bo‘yicha maqsadga muvofiq faoliyatlarini anglatadi. Bu so‘zdan ba’zi hollarda
bo‘lsada, kishilarning ma’lum toifasini – ishchilar sinfi, ishchilar va umuman
xodimlarni aniqlashda foydalaniladi.
Ishchi kuchi – mehnat jarayonida inson foydalandigan uning jismoniy va ma’naviy
qobiliyatlarning majmuasidir. Zamonaviy xorijiy iqtisodiy nazariyalarda “ishchi
kuchi” atamasi ko‘pincha “iqtisodiy faol aholi” tushunchasining sinonimi sifatida
qo‘llaniladi. Masalan R.J.Erenberger va R.S.Smit bunday ta’rif berganlar: “Ishchi
kuchi” deganda yoshi 16 dan yuqori bo‘lgan xodimlar va yo endilikda
ishlayotganlar, yoki faol ravishda ish qidirish bilan band bo‘lganlar yoxud ishdan
bo‘shatilganlaridan
xizmatlarga
yana
murojaat
qilishlarini
kutayotganlar
tushuniladi”5. Halqaro mehnat tashkiloti ham xuddi shunga o‘xshash nuqtai nazarga
amal qiladi.
“Ishchi kuchi” atamasi ko‘p hollarda uch ma’noni anglatishda ishlatiladi:
organizim, tirik inson shaxis ega bo‘lgan va har safar u qandaydir iste’mol
qiymatini yaratish chog‘ida ishga soladigan jismoniy va ma’naviy qobiliyatlari
majmui sifatida;
aholining ish bilan band bulgan yoki ish izlayotgan qismi – iqtisodiy faol
aholining sinonimi sifatida;
umuman ishlovchilar yoki muayyan bir korxona ishchilari (kundalik
turmushida odatda shunday foydalaniladigan tushuncha) sifatida6.
Fuqorolarning ana shu qismi mamlakat xo‘jaligidagi mehnat bilan
bandligining huquqiy asosi hamisha qonun bilan belgilanadi. Xususan, hozirgi
vaqtda O‘zbekiston Respublikasining «Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida»gi
qonunida mehnat huquqini pyyobga chiqarish aholining mehnat bilan bandligi
sohasidagi davlat siyosatining eng muhim tamoyillaridan biri sifatida tilga olingan.
Rivojlangan mamlakatlarda allaqachon "iqtisodiy jihatdan faol aholi"
tushunchasi qaror topgan. Halqaro standartlarga muvofiq ularga mehnat bilan band
5 Erenberg R.J., Smit R.S. Zamonaviy mehnat iqtisodiyoti: nazariya va davlat siyosati. -M.: 1996. –B. 34.H
6 Abduraxmonov Q.X. Mehnat iqtisodiyoti (nazariya va amaliyot) darslik. -T.: “Mehnat” 2004. –B. 211.
aholi va ish qidirayotgan ishsizlar kiradi. Shuningdek, "fuqorolik jihatidan iqtisodiy
faol aholi" tushunchasi ham tarqalgan bo‘lib, ynga harbiy xizmatchilar kiritilmaydi7.
Shunday qilib, "mehnat resurslari" o‘z mazmuniga ko‘ra, "iqtisodiy faol aholi"
tushunchasidan kengroqdir. Iqtisodiy faol aholidan tashqari mehnat resurslari yana
mehnatga layoqatli yoshdagi o‘quvchilarni ham, shuningdek, ana shu yoshdagi uy
bekalari va mamlakatning qolgan barcha aholisini, ya’ni ishsiz bo‘lmasa ham,
qandaydir sabablarga ko‘ra, mamlakat xo‘jaligida ish bilan band bo‘lmagan aholini
ham o‘z ichiga oladi.
Mavjud adabiyotlarda "ish kuchi" tushunchasi ko‘p ishlatilsada, uning
chegarasi aniq belgilanmagan. Ba’zan ish kuchi deganda ham haqiqiy xodimlar, ham
potensial xodimlar, ya’ni amalda o‘sha "mehnat resurslari"ning o‘zi tushuniladi.
Ko‘pincha bu tushuncha tor ma’noda xodimlarning umumiy sonini anglatadi.
Bunga sabab shu bo‘lganki, ko‘pgina mualliflar mehnat bozoridagi vaziyatga
baho berar ekanlar, "ish kuchiga bo‘lgan talab”, “ish kuchini taklif qilish" degan
tushunchalardan ham foydalanadilar.
Ish bilan band aholini va ish izlayotgan ishsizlarni anglatadigan “iqtisodiy
jihatdan faol aholi” tushunchasi inson resurslari to‘g‘risidagi tasavvurlarni aks
ettiradigan yana bir boshqa tushunchadir. Bu tushuncha iqtisodiyoti rivojlangan
mamlakatda allaqachondan buyon ishlatilib kelmoqda. Xalqaro andozalarga
muvofiq, (iqtisodiy jihatdan faol aholi) tushunchasi BMT milliy hisobi varaqalari va
balanslari tizimlariga kiritilgan tovarlar va xizmatlar, ishlab chiqarishuchun
muayyan vaqt mobaynida o‘z mehnatini taklif etadigan ikkala jinsga mansub
shaxslarni o‘z ichiga oladi.
Faollik tamoyili shuni anglatadiki, shaxsni u yoki bu tofaga kiritish uning
muayyan davr mobaynidagi haqiqiy faoliyatiga bog‘liq bo‘ladi, ya’ni yuqorida
ko‘rsatilgan guruhlar tarkibiga faqat iqtisodiy faoliyat bilan shug‘ullangan yoki ish
qidirgan va ishga kirishga tayyor turgan shaxslarnigina kiritish mumkin.
Iqtisodiy jihatdan faol bo‘lmagan aholi kunduzgi o‘quv yurtlarida o‘qiydigan
o‘quvchilar, talabalar, kursantlar, pensiya oluvchi shaxslar; uy xo‘jaligi bilan
7 Vladimirova L.P. Ekonomika truda. (Uchebnoye posobiya). – M.: Izdatelskiy Dom “Dashkov iK”, 2000. –S. 48.
shug‘ullanuvchi shaxslar; ish qidirmay qo‘ygan shaxslar; ishlashga zaruriyati
bo‘lmagan shaxslar kiritiladi.
Ko‘rib turibmizki, “mehnat resurlari” “iqtisodiy jihatdan faol aholi” atamalari
bir-biridan farq qiladi. “Iqtisodiy jihatdan faol aholi” tushunchasi “mehnat
resurslari” tushunchasidan o‘z mazmuni bo‘yicha torroqdir.
"Mehnat resurslarining shakllanishi" tushunchasi ancha vaqtlardan buyon
iqtisodiy adabiyotlarda va statistik amaliyotda qaror topgan bo‘lib, o‘ziga xos tor
kasbiy atama sifatida ishlatilib kelinadi. Bu tushunchaning nimadan iborat ekanligi
haqida umumiy tarzda qabul qilingan, munozara talab qilmaydigan tasavvur yo‘q.
Biz esa "mehnat resurslarini shakllantirish" deganda mehnat resurslarining doimiy
ravishda yangilanib turishi tushuniladi, deb hisoblaymiz.
Mehnat resurslari qanday shakllanishini aniqlash uchun biz birinchidan, mehnat
resurslarini uchta yirik yosh guruhlari bo‘yicha – mehnatga layoqatli kishilar,
mehnatga layoqatli kishilardan yoshroq va mehnatga layoqatli yoshdan kattaroq
kishilarni, ikkinchidan, har bir guruh aholi soniga, uning o‘zgarishiga ta’sir qiluvchi
omillarni, uchinchidan, mehnat resurslari va aholining tabiiy va mexanik
o‘zgarishdagi umumiy va o‘ziga xos tomonlarni ko‘rib chiqishimiz lozim.
Mehnat resurslarining aksariyat ko‘pchilik qismini mehnatga layoqatli
yoshdagi mehnatga qobiliyatli aholi tashkil etadi. Mehnat qilishga layoqatli yoshdan
katta kishilar, ishlovchi pensionerlar va amalda "nol" vazifasini bajaruvchi shaxslar,
mehnatga layoqatli yoshdan kichiq kishilar, ishlovchi o‘smirlar mehnat
resurslarining salmog‘ida u darajada sezilarli rol o‘ynamaydi8.
Mehnatga layoqatli yoshdagi mehnatga qobiliyatli aholi. Mehnat resurslari
tarkibiga I va II guruhdagi ishlamaydigan nogironlar kirmasligini esda tutgan holda,
dastlab biz mehnat qilishga layoqatli yoshdagi aholini, so‘ngra uning mehnat
qilishga qobiliyatli qismini qarab chiqamiz.
Mehnatga layoqatli yoshdagi fuqorolar butun aholining bir qismi bo‘lib,
ularning soni demografik omil ta’sirida o‘zgarib turadi. Ularning qancha bo‘lishi
tegishli yoshlardagi o‘lim darajasiga bog‘liq. Bu shuningdek, mehnat qilish yoshiga
8 Abduraxmonov Q.X., Xolmo‘minov Sh.R. Mehnat iqtisodiyoti va sotsiologiyasi. -T.: “O‘zbekiston yozuvchilar
uyushmasi Adabiyot jamg‘armasi nashriyoti” 2004. –B. 36.
yetgan yoshlar bilan pensiya yoshiga yetgan fuqorolar soni o‘rtasidagi nisbatga ham
bog‘liq. O‘lim qanchalik kam bo‘lsa va mehnat qilish yoshiga yetgan fuqorolar bu
yoshdan chiqqan kishilar o‘rtasidagi farq qanchalik yuqori bo‘lsa, mehnat qilish
qobiliyatiga yetgan kishilar soni shunchalik ko‘p bo‘ladi yoki aksincha.
Iqtisodiyotda hamisha pensiya yoshidagi kishilar mehnatidan foydalanish
«nuqta»lari bo‘ladi. Ular orasida yuqori aqliy malaka ishlatishni talab qiladigan
faoliyat turlari ham bo‘ladiki, ular insondan yuqori umumta’lim tayyorgarligini va
muayyan amaliy tajribani talab qiladi. Ko‘pgina maktab o‘qituvchilari, oliy va o‘rta
maxsus o‘quv yurtlarining muallimlari, shifokorlar, ilmiy xodimlar va boshqa yuqori
aqliy faoliyat turlari vakillari borki, ular pensiya marrasidan o‘tgandan keyin ham
muvaffaqiyatli mehnat qilib qyelmoqdalar. Pensiya yoshining dastlabki besh yilida
(erkaklar uchun 60-64 yosh, ayollarda 55-59 yoshda) alohida faollik seziladi.
Mehnat resurslari butunning qismi sifatida aholining takror ishlab chiqarilishi
(ya’ni uning doimiy ravishda tiklanib turishi)ni aks ettiradi. Shuning uchun mehnat
resurslari sonining dinamikasi pirovard natijada aholi soni dinamikasini aks ettiradi.
O‘smirlar va pensionerlarning mehnat bilan bandlik darajasidagi o‘zgarishlar
faqat mehnat resurslariga emas, balki aholining soniga ham daxldordir.
Tug‘ilishdagi farqlar darhol aholi sonining oshishiga ta’sir qiladi, mehnat
resurslarida esa faqat 16 yildan keyin aks etadi. qancha kishi pensiya yoshiga yetishi
faqat mehnat pesurslariga ta’sir qiladi, butun aholi soniga daxldor bo‘lmaydi.
Mehnat resurslarining aksariyat qismini mehnat Qilishga layoqatli yoshdagi
mehnatga qobiliyatli aholi tashkil etadi. Shuning uchun ham mehnat resurslarining
dinamikasiga xos xususiyatlar ko‘proq darajada mehnatga layoqatli yoshdagi aholi
bilan bog‘liqdir.
Butun aholining va uning mehnatkash qismidagi dinamikaning xilma-xil
yo‘nalishda yaqqol ifodalangan o‘zgarishi voqyealarning normal borishdan chetga
chiqish deb qaraladi. Ana shu sababli normal ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish uchun
noqulay shart-sharoit yaratadi.
Shunday qilib, biz mehnat resurslari butun aholiga taalluqli jarayonlar bilan
bevosita bog‘liqligini e’tirof etgan holda, mehnat resurslari dinamikasining ma’lum
darajada nisbiy «mustaqilligi»ga e’tiborni qaratamiz. U mamlakatning ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlanishi bilan bog‘liq bo‘lgan demografik asosni yaxshiroq tushunishga
yordam beradi. Shu ma’noda «mehnat resurslari» ijtimoiy va demografik
rivojlanishni tahlil qilish va asoslab berishning o‘ziga xos metodologik vositasi
bo‘lib maydonga chiqadi.
«Mehnat resurslaridan foydalanish» va «mamlakatning mehnat potensiali»
tushunchalari bir-biri bilan o‘zaro bog‘liqdir.
Biz bu yerda foydalanish deganda iqtisodiyotning resurslaridan biri bo‘lgan
mehnat resurslarini ta’riflovchi ikki yo‘nalishni tushunamiz. Bu, birinchidan, mehnat
resurslarining taqsimlanishi va ikkinchidan, ularning mehnatidan halq xo‘jaligida
foydalanish samaradorligidir.
Mehnat resurslarini taqsimlash deganda pyesurslarning xalq xo‘jaligida
ishlaydigan qismlari va ishlamaydigan qismlari tushiniladi. O‘z navbatida,
ishlamaydigan qism mehnat qilish qobiliyatiga ega bo‘lgan yoshdagi o‘quvchilapga
va shaxsiy yordamchi xo‘jalik bilan shug‘ullanuvchilarga, harbiy kuchlar safida
xizmat qilayotganlarga, ishsizlarga, shuningdek, hyech yerda ishlamaydiganlarga,
o‘qimaydiganlarga va ish qidirmaydiganlarga bo‘linadi.
Mehnat bilan bandlik turlari bo‘yicha mehnat reurslarining taqsimlanishini
faqat fuqaro aholi (ya’ni bunga harbiy xizmatchilar kirmaydi) bo‘yicha kuzatish
mumkin.
Ishlaydigan aholi (mehnat bilan band aholi), o‘z navbatida, ayrim tarmoqlar,
kasb guruhlari bo‘yicha taqsimlanishi, shu jumladan, aqliy va jismoniy mehnat
bo‘yicha, mehnat rejimi bo‘yicha (to‘liq yillik bandlik, to‘liq bo‘lmagan ish kuni va
haftasi va hokazo), nihoyat ijtimoiy-iqtisodiy sohalar bo‘yicha qarab chiqiladi.
Mehnat resurslaridan foydalanishning mintaqaviy xususiyatlari ham
demografik va ijtimoiy-iqtisodiy omillarning amal qilishi bilan bog‘liqdir. Mehnat
resurslaridan foydalanish tomonlaridan biri mehnat resurslarini taqsimlash bo‘lsa,
ikkinchisi tomoni – mehnatni tatbiq etish samaradorligidir.
Mehnat
resurslarini
taqsimlash
demografik
va
ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishning mintaqaviy shart-sharoitlari ta’siriga ancha ko‘proq uchraydi.
Demografik omillarning ta’siri aholining yosh tuzilishi orqali namoyon bo‘ladi, u
odatda, turli mintaqalarda turlicha bo‘ladi. Mehnatga layoqatli yoshdagi kishilarning
ishlaydigan va ishlamaydigan qismlarga bo‘linishi ma’lum darajada ana shu bilan
belgilanadi. Aholi orasidagi kichiq yoshli bolalar soni o‘zlarini uy-ro‘zg‘or ishlariga
bag‘ishlaydigan ayollar soniga ta’sir ko‘rsatadi. Tajriba shundan dalolat beradiki, bu
ikki ko‘rsatgich o‘rtasida bevosita bog‘liqlik bor.
Ijtimoiy-iqtisodiy omillardan eng ahamiyatlilari: iqtisodiy konyunktura va
ishlab chiqarish tuzilmasidir. Iqtisodiy konyunkturaga ishsizlar soni, ishlab chiqarish
tuzilmasiga esa, xodimlarning tarmoqlar bo‘yicha, kasblar, ish kuchining kasbiy
tayyorgarligi bog‘liq bo‘ladi.
Mehnatni tatbiq qilish samaradorligi bo‘yicha mintaqalar o‘rtasidagi farqqa
sabab shuki, turli hududlarda texnologiya, mehnatni tashkil etish darajasi turlicha.
Turli sabablarga, shu jumladan, etnik va tarixiy xususiyatlarga ega bo‘lgan
sabablarga ko‘ra ham xodimlar malakasi bir-biridan farq qilishi mumkin.
6.3. Mehnat unumdorli
Mehnat resurslarining qay darajada ishlayotganligi, korxonaning yakuniy
natijasi, uning ishining kamchiliklari va afzalliklari mehnat unumdorligi
ko‘rsatkichida aks etadi.
Mehnat unumdorligi moddiy ishlab chiqarishda sarflangan mehnatni, bir
birlik ish vaqti davomida yaratilgan mahsulotlar miqdori bilan o‘lchanadi.
Mehnat unumdorligining jonli mehnat va ijtimoiy mehnat unumdorligi turlari
mavjud.
Jonli mehnat unumdorligi korxonada yoki ishlab chiqarishda sarf bo‘lgan ish
vaqti bilan xarakterlansa, ijtimoiy mehnat unumdorligi jonli va ijtimoiy mehnat
unumdorligi bilan ifodalanadi. Ilm-texnika taraqqiyoti natijasida, ishlab chiqarish
takomillashadi va ijtimoiy mehnat unumdorligi ortib boraveradi. chunki ishchi
yangi-yangi mehnat vositalari bilan ta’minlanaveradi. Lekin, mehnat unumdorligi
oshgan sayin, mehnatning kamayadi mehnat sig‘imi.
Mehnat unumdorligi darajasi 2 ko‘rsatkichlar bilan xarakterlanadi:
mahsulotning mehnat sig‘imi (teskari ko‘rsatkich) va 1 birlik vaqt ichida yaratilgan
mahsulot birligi bilan (to‘g‘ri ko‘rsatkich). Bu ko‘rsatkichlar quyidagi formulalar
bilan ifodalanishi mumkin:
t = T/B ; b = B/T .
Bu yerda b - birlik vaqt ichida yaratilgan birlik mahsulot
t - mahsulot mehnat sig‘imi
B- ishlab chiqarilgan mahsulot hajmi, so‘m
T- mahsulot ishlab chiqarishga sarflangan jonli mehnat, soat
Yaratilgan mahsulot - mehnat unumdorligi ko‘rsatkichlari ichida keng
tarqalganidir. Mahsulot qaysi birlikda o‘lchanayotganligiga qarab, yaratilgan
mahsulotni natural ko‘rsatkichlarda va me’yorlangan ish vaqti ko‘rsatkichlarida
aniqlanadi.
Yaratilgan mahsulot haqida uning natural ko‘rsatkichlari orqali ko‘proq
tasavvurga ega bo‘lamiz. Bu ko‘rsatkichlar (tonna,metr, dona) odatda 1 jinsdagi
mahsulotlarni ishlab chiqarayotgan korxonaga tegishlidir.
Agar korxona yoki tsex 1 jinsdagi mahsulotni bir necha xilini ishlab
chiqarayotgan bo‘lsa, yaratilgan mahsulot shartli birliklarda hisoblanadi. Masalan,
domna tsexlarida cho‘yanning turli eritilayotgan turlari qayta ishlangan
cho‘yanlarga, marten tsexlarida eritilayotgan po‘lat turlari oddiy uglerodli
po‘latlarga tsement shartli portlandtsementga keltiriladi.
Mahsulotning ish unumini belgilovchi ko‘rsatkichning puldagi ifodasi har xil
turdagi mahsulotlar ishlab chiqaruvchi korxonalarning mehnat unumdorligining
hisoblashda qo‘llaniladi.
Me’yorlangan ish vaqti ko‘rsatkichlaridan foydalanilganda ish unumi norma
– soatlarda belgilanadi va asosan mahsulotni natural ko‘rinishida ham, pul ifodasida
ham o‘lchab bo‘lmaydigan alohida ishchi joylarida, brigada va uchastkalarda
shuningdek tugallanmagan ishlab chiqarish va har xil turdagi mahsulotlar ishlab
chiqaruvchi tsexlarida qo‘llaniladi.
Ish unumi ko‘rsatkichlari shuningdek, ish vaqtini o‘lchash birliklari bo‘yicha
ham farqlanadi. U bir ishchi tomonidan ishlangan kishi – soatlarda (soatlik ish
unumi) bir ishchi tomonidan ishlangan kishi – kunlarda (kunlik ish unumi) bir
o‘rtacha ro‘yxatdagi ishchi uchun yillik, kvartal va oylar bo‘yicha hisoblanadi
(yillik, kvartallik yoki oylik ish unumi)
Mahsulotning mehnat sig‘imi bir birlik mahsulot ishlab chiqarish uchun
sarflangan ish vaqtini bildiradi. U buyum va mahsulotlarning butun
nomenklaturasi bo‘yicha mahsulot birligi uchun natural ifodada aniqlanadi;
korxonadagi mahsulotning juda katta nomenklaturasi mavjud bo‘lganda esa tipik
buyum bo‘yicha aniqlanadi.
Ushbu ko‘rsatkich ish unumi ko‘rsatikchlaridan farqli o‘laroq, bir qator
afzalliklarga ega: ishlab chiqarish hajmi va mehnat xarajatlari o‘rtasida bevosita
bog‘liqlik o‘rnatadi. Mehnat unumdorligi ko‘rsatkichlariga kooperatsiya bo‘yicha
yetkazib beriladigan mahsulot hajmining o‘zgarishi ta’sirini yo‘qotadi, mehnat
unumdorligi o‘lchovini uni oshirish rezervlari bilan bog‘lashga imkoniyat yaratadi.
Mehnat sig‘imining quyidagi ko‘rsatkichlari farqlanadi:
- Texnologik mehnat sig‘imi. Barcha asosiy shchilar barcha xarajatlarini o‘z
ichiga oladi, ttex;
- Ishlab chiqarish mehnat sig‘imi – bu barcha ishchilarning jumladan, ham
yordamchi, ham asosiy ishchilarning mehnat xarajatlaridir.
- Ishlab chiqarishni boshqarish mehnat sig‘imi. O‘z ichiga xizmatchilar, xizmat
ko‘rsatuvchi, xodimlar, qoravullar mehnat xarajatlarini kiritadi, tboshq.
To‘liq mehnat sig‘imi, barcha toifadagi sanoat – ishlab chiqarish xodimining
mehnat sarfini aks ettiradi.
tto‘l = ttex + txiz + tboshq.
Korxonaning tahlil etishning eng muhim bosqichlaridan biri korxonadagi
mehnat unumdorligi rezervlarini izlab topish, ularga tashkiliy – texnik tadbirlar
ishlab chiqish va joriy etish hisoblanadi.
Mehnat unumdorligini oshirish rezervlari – bu mahsulot ishlab chiqarish va
xizmat ko‘rsatish sohalarini yanada yaxshilashning u yoki bu omili hisobiga
foydalanilmagan
imkoniyatlarning
yig‘indisidir.
Ular
xalq
xo‘jaligidagi
rezervlardan, tarmoqdagi hamda firma yoki korxona ichidagi rezervlardan iborat.
Mehnat unumdorligini oshirishdagi korxona yoki firma ichidan rezervlarni
o‘rnatish va ulardan oqilona foydalanish juda muhimdir. Korxona yoki firma
ichidagi rezervlar texnika va ishchi kuchidan samarali foydalanishning taqazo etadi.
Ular tarkibiga mehnat sig‘imini kamaytirish rezervlari, ish vaqtidan oqilona
foydalanish rezervlari, kadrlar strukturasini takomillashtirish tejash va mehnat
vositalarini tejash rezervlari kiradi.
Amaliyotda
mehnat
unumdorligini
oshirish
rezervlarini
quyidagi
klassifikatsiyasi keng tarqalgan.
1. Ishlab chiqarishning texnik darajasini oshirish;
a) ishlab chiqarishni mexanizatsiyalashtirish va avtomatlashtirish;
b) yangi turdagi jixozlarni joriy etish;
v) yangi texnologik jarayonlarni joriy etish;
g) mahsulotlarni konstruktivlik xususiyatlarini yaxshilash;
d) yangi konstruktiv materiallar va xom-ashyo sifatini oshirish
2. Mehnatni va ishlab chiqarishni tashkil etishni yaxshilash;
a) xizmat ko‘rsatish maydonlari va me’yorlarini oshirish
b) norma bajarmaydigan ishchilar sonini qisqartirish
v) boshqaruv strukturasini qisqartirish;
g) hisoblash ishlarini mexanizatsiyalashtirish
d) ish davrining o‘zgarishi
e) ishlab chiqarishning ixtisoslashtirish darajasini oshirish
3. Tashqi, tabiat sharoitlaridagi o‘zgarishlar:
a) Ko‘mir, neftp, torf qazib olishda tog‘ – geologik sharoitlarini o‘zgarishi.
b) foydali qazilmalar tarkibini o‘zgarishi
4. Ishlab chiqarishning strukturaviy o‘zgarishlari
a) alohida turdagi mahsulotlarning mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi
og‘irligining o‘zgarishi
b) ishlab chiqarish dasturini mehnat sig‘imining o‘zgarishi
v) sotiladigan yarim fabrikatlar va mahsulotlar ulushining o‘zgarishi
g) yangi mahsulotning mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi og‘irligining
o‘zgarishi.
Mehnat unumdorligining ishlab chiqarish hajmining oshishi va ishchilar sonining
o‘zgarish hisobiga o‘sish quyidagi formula orqali ifodalaniladi:
n
n
P
P
B
P
100
100
B
- berilgan davrda korxonada ishlab chiqarilayotgan mahsulotning o‘sish
foizi.
nP
- korxonada ishlovchilar sonining kamayish foizi.
Korxonada mahsulotlarni kooperatsiya ta’minoti salmog‘ining oshishi
hisobiga ishlovchilar mehnat unumdorligini oshishi quyidagicha hisoblanadi
1
0
1
100
k
k
k
d
d
d
P
bu yerda
0
1,
k
k
d
d
rejalashtirilgan va bazis davrlariga to‘g‘ri keluvchi yalpi mahsulot
tarkibidagi kooperatsiya ta’minoti salmog‘i, %
Mahsulot unumdorligining ish vaqti fondidan unumdli foydalanish hisobiga o‘sish
quyidagicha hisoblanadi.
100
0
0
1
э
э
э
Ф
Ф
Ф
P
0
1,
Фэ Фэ
bir ishlovchining rejalashtirilgan va bazis davrlariga to‘g‘ri keluvchi ish
vaqtining yillik samarali fondi, kishi/soat
SHuni ta’kidlash joizki, chegaraviy mehnat unumdorligi ko‘rsatkichi asosan
bozor iqtisodiyotiga bog‘liq bo‘ladi.
Bunda mehnat ishlab chiqarishning bir omili sifatida namoyon bo‘ladi va
mehnat bozori tashkil etiladi.
Alohida korxona, o‘ziga qanday miqdorda ishga yollash kerakligini, mehnatga
bo‘lgan talab bahosiga qarab belgilaydi, ya’ni ish haqi darajasini belgilaydi.
Chegarali mehnat unumdorligi – boshqa teng sharoitlarda bir birlik
qo‘shimcha mehnat jalb etilishi hisobiga mahsulot hajmining oshishidir. Bu
ko‘rsatkich bitta qo‘shimcha ish kuchi yollash hisobiga mahsulot miqdorining
oshishini bildiruvchi chegarali mahsulot orqali aniqlanadi.
Korxona rahbariyati jalb etilayotgan resurslarni optimallashtirish nuqtai
nazaridan chegarali unumdorlikka erishgan holda ish kuchini oshirib yoki kamaytirib
boradi.
Bunday vaziyatda ortiqcha ish kuchi yoki ishsizlik muammosi paydo bo‘ladi.
ish kuchidan samarali foydalanish ham korxona rahbariyati ham davlat boshqaruv
organlari uchun ham muhimdir, chunki ular vaqtincha ishsiz bo‘lib kelgan kishilarni
ijtimoiy himoyasi bilan shug‘ullanadi.
6.4. Sanoat korxonasida ish haqini tashkil qilish
Xodimlar mehnatiga haq to‘lash – ishlab chiqarishda band bo‘lgan mehnat
resurslarining bahosidir. Ko‘p jihatdan ish haqi sarflangan mehnatning miqdori va
sifati bilan belgilanadi, lekin unga sof bozor omillari bo‘lgan talab va taklif,
o‘rnatilgan bozor konoyukturasi, hududiy jihatlar, qonunchilik me’yorlari ham katta
ta’sir ko‘rsatadi. (Masalan mehnatga haq to‘lashning minimal miqdori, soatli
stavkalar singari…).
Bozor iqtisodiyoti mehnat bozori mavjudligini, mehnat resurslarining hududiy
harakati, yaoni ularning mehnatga talab bor joyda to‘planib, ortiqcha taklif
ko‘rsatilgan joydan ketishini keltirib chiqaradi. Yuqoridagi omillarning barchasi
mehnatga haq to‘lash xarakterini shakllantiradi.
Bozor sharoitida mehnatga haq to‘lash batamom yangi printsiplarga
asoslanadi. Sotsialistik tizimdagi mehnatga haq to‘lash va dam olish huquqining
davlat tomonidan kafolatlanishi printsipi bozor iqtisodiyoti sharoitida o‘z kuchini
yo‘qotib boradi. Jamoa ham, alohida ishlovchi ham shaxsiy isteomol uchun ishlab
chiqargan va sotgan mahsulot qiymatiga teng ijtimoiy mahsulotning bir qismini olish
imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Demak, jamoa va alohida ishlovchi daromadi darajasini belgilovchi asosiy
omillarga maxsulotning isteomolchi tomonidan tan olinishi va bozor konoyukturasi
kiradi. Bu ishlab chiqaruvchilarning xalqning keng qatlamlari bilan bog‘liqlik
darajasini oshiradi va shu bilan birga yaratilgan mahsulot sifati va bahosi uchun
javobgarligini kuchaytiradi.
Bozor sharoitida bir qator omillarga bog‘liq holda ishchi kuchi ha-rakati
kuchayadi. Bozor tovar sifati va nomenklaturasiga yangidan yangi talablar qo‘yadi,
natijada korxona ixtisoslashuvi ham o‘zgarib turadi, bir ishlab chiqarish yo‘qolsa,
boshqasi paydo bo‘ladi. Muhim omillar qatoriga migratsion harakat ham kiradi.
Mahsulotni bir jamoa va bir ish joyida turg‘un ishlab chiqarish o‘tmishda qoldi –
bozor sharoitida, ish kuchining harakatchanligi sababli, ishlovchi o‘z qobiliyati
yuqori darajada ochilishi mumkin bo‘lgan ish joyini axtaradi. Lekin salbiy jihat ham
paydo bo‘ladiki, u ishonchsizlik, havotirlik hissi, eng asosiysi, ishsizlikning ro‘y
berish ehtimolidan iborat.
Ish xaqining mohiyati uning ijtimoiy ishlab chiqarish bosqichlari bo‘lgan
maxsulot ishlab chiqarish, uni taqsimlash, ayirboshlash va iste’mol qilishda
bajaradigan funktsiyalari (vazifalari) da namoyon bo‘ladi.
1. Takror hosil qilish funktsiyasi. U xodimlarni, shuningdek, ularning oila
a’zolari ish kuchini takror hosil qilish, avlodlarni qayta ko‘paytirish uchun zarur
bo‘lgan xayotiy ne’matlar bilan ta’minlashdan iborat. Unda extiyojlarning ortib
borishidan iborat iqtisodiy qonun o‘z ifodasini topadi.
2. Rag‘batlantiruvchi funktsiya. Uning mohiyati xodimning ish xaqi uning
quyidani mehnat hissasiga, korxonaning ishlab chiqarish xo‘jalik faoliyati
natijalariga bog‘liqligini belgilashdan iborat bo‘lib, bunda ko‘rsatib o`tilgan
bog‘liqlik xodimni o‘z mehnati natijalarini doimiy ravishda yaxshilab borishga
qiziqtirishi lozim.
3. O`lchov - taqsimlash funktsiyasi. Bu funktsiya iste‘mol fondlarini yollanma
xodim bilan ishlab chiqarish vositalari egasi o‘rtasida taqsimlash vaqtida jonli
mehnat o‘lchovini aks ettirish uchun mo`ljallangan. Ish xaqi vositasida ishlab
chiqarish jarayoni har bir ishtirokchisining mehnat hissasigi muvofiq uning iste’mol
fondidani alohida ulushi aniqlanadi.
4. Resurslarni joylashtirish funktsiyasi. Mazkur funktsiyaning hozirgi
vaqtdani ahamiyati jiddiy ravishdaoshib bormoqda. Uning mohiyati mehnat
resursurslarini mintaqalar, iqtisodiyot tarmoqlari va korxonalar bo‘yicha qulay
ravishda joylashtirishdan iboratdir.
5. Axolining to‘lovga qobiliyatli talabini shakllantirish funktsiyasi. Bu
funktsiyaning vazifasi to‘lovga qobiliyatli talabni muvofiqlashtirishdir, bunday talab
deganda haridorlarning pul mablag`lari bilan ta’minlangan extiyojlarining namoyon
bo‘lish shakli tushuniladi, shuningdek, iste’mol tovarlarini ishlab chiqarish nazarda
tutiladi. To‘lovga qobiliyatli talab ikki asosiy omil – jamiyatning extiyojlari va
daromadlari ta’sirida shakllanadi va bozor soitida ish xaqi yordamida tovarni taklif
qilish bilan talab o‘rtasida zarur mutanosiblik o`rnatishga yordam beradi.
Ish xaqini tashkil etish tamoyillarini ularni amalgaoshirishga qaratilgan
funktsiyalarga muvofiq tasniflash maqsadga muvofiqdir. Har bir tamoyil faqat bitta
funktsiya bilan emas, balki bir qancha funktsiyalar bilan bog`langan. Shunday bo‘lsa
ham asosiy funktsiyani ajratib ko‘rsatish mumkin. Har bir tamoyil birinchi navbatda
ana shu funktsiyani bajarishga qaratiladi.
Ish xaqini tashkil etishning qayta qurilishi bozor talablariga muvofiq quyidani
vazifalarni xal etishni nazarda tutadi:
- har bir xodimning o‘z mehnati samaradorligi rezervlarini aniqlash va
foydalanishdan manfaatdorligini oshirish, ishlamasdan pul mablag`lariga ega bo‘lish
imkoniyatlariga barham berish;
- mehnatga xaq to‘lashda tekischilik hollarini bartaraf etish, ish xaqining ham yakka
tartibdani, ham jamoa mehnati natijalariga bevosita bog‘liqligiga erishish;
- turli toifadani va kasb-malakali guruhlariga mansub bo‘lgan xodimlar mehnatga
xaq to‘lash nisbatlarini optimallashtirish, bunda bajariladigan ishlarning
murakkabligini, kasblarning noyobligini e’tiborga oladigan mehnat soitlari,
shuningdek, pirovard natijalarga erishishga intilayotgan turli xodimlar guruhlari va
ishlab chiqarish raqobatbardoshligining ta’sirini hisobga olishni nazarda tutadi.
Sanoat ishlab chiqarishida mehnatga xaq to‘lashni tartibga solish sohasidani
amaliy qadamlar xaqida gapirganda, shuni qayd qilib o`tish kerakki, xodimlarning
turli toifalari mehnatiga xaq to‘lash darajalarini tabaqalashtirish uchun yagona tarif
stavkasi (YATS) ishlab chiqilgan va joriy etilgan bo‘lib, u bir xil murakkablikdani
ish uchun barobar xaq to‘lash imkonini beradi.
Mehnatga xaq to‘lashni davlat yo‘li bilan tartibga solish kam ta’minlangan, oz
ish xaqi oladigan xodimlarning ijtimoiy ximoya qilinishini ta’minlashga qaratilgan
chora-tadbirlar asosida ish xaqining eng kam miqdorini belgilaydi.
Sanoat soxasida ish xaqini tashkil etishda yagona tarif setkasi asosidaasosiy
ish xaqini shakillantirish usulini yoki mehnatga xaq to‘lashning tarifsiz tizimini
tanlash muhimdir. Yagona tarif setkasi ustuvor bo‘lib, undan foydalanganda
xodimlar ish xaqini yanadaob’ektivroq tabaqalashtirishga erishiladi. Biroq iqtisodiy
axvol doimiy ravishda o‘zgarib turishi sababli korxonalarda ko‘pincha tarif
stavkalarni o‘zgartirishga to‘g‘ri keladi, bu esa katta mehnat harajatlarigaolib keladi.
Mehnatga xaq to‘lashning tarifsiz tizimi ish xaqini korxona ishining xaqiqiy
natijalariga to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq qilib qo`yadi. Ish xaqini hisoblash esa kamroq
mehnat talab qiladi, Lekin bu faqat kichiqroq korxonalarga taalluqlidir.
Ish xaqini tashkil etish iqtisodiy samaradorlikning mezoni sifatida xo‘jalik
hisobi daromadining ish xaqi fondiga nisbatan ustuvor o‘sishi hisoblanadi.
Mehnatni me’yorlashtirish - bu ilmiy asoslangan mehnat harajatlari va uning
natijalarini vaqt normalari, soni, xizmat ko‘rsatishning boshqarilishi, maxsulot ishlab
chiqarish normalangan topshiriqlar normalarini aniqlashdir. Bular bo‘lmasa, mehnat
miqdorini, har bir xodimning umumiy natijalarga qo`shgan aloxida hissasini
hisobgaolib bo‘lmaydi.
Ish xaqining shakllari va tizimlari –bu mehnatning miqdor natijalari va
sifatiga (uning murakkabligi, intensivligi, st- soitlariga) bog‘liq ravishda ish xaqini
belgilash mexanizmidir.
Tarif tizimi turli normativ materiallar majmuidan iborat bo‘lib, ular
yordamida korxonadani xodimlar ish xaqi darajasi ularning malakasi, ishlarning
murakkabligi, mehnat soitlari, korxonalarning jo‘g‘rofik joyi va boshqa tarmoq
xususiyatlariga qarab belgilanadi. Tarif tizimining asosiy elementlariga tarif
setkalari, tarif stavkalari, tarif-malaka ma’lumotnomalari, lavozim maoshlari,
xizmatchilar lavozimlarining tarif ma’lumotnomalari, tarif stavkalariga ustama va
qo`shimcha xaqlar, ish xaqiga doir mintaqaviy malaka koeffitsientlari kiradi.
Tarif stavkalari – razryadlar shkalasidan iborat bo‘lib, ularning har biriga o‘z
tarif koeffisienti berilgan va har qanday razryadning tarif stavkasi birinchi
razryaddan necha marta ko‘pligini ko‘rsatib turadi. Birinchi razryadning tarif
koeffisienti birga tengdir. Razryadlar miqdori va ularga tegishli tarif
koeffisentlarining miqdori korxonalarda tuziladigan jamoa stnomasida belgilanadi.
Jamoa stnomasi tarif bitimi asosida ishlab chiqiladi va xodimlar axvolining stnoma
stlariga nisbatan yomonlashuvini nazarda tutmaslik lozim.
Tarif stavkasi –ish vaqti birligi hisobiga mehnatga xaq to‘lashning pul bilan
ifodalangan mutloq miqdoridir. Birinchi razryad tarif stavkasi va tarif stavkasi
asosida shundan keyingi bir razryadning tarif stavkasi hisoblab chiqiladi. Birinchi
razryad tarif stavkasi korxonaning jamoa stnomasi bilan belgilanadi va bir
tomondan, uning moliyaviy imkoniyatlariga, ikkinchi tomondan, tarmoq bitimidaaks
ettirilgan mehnatga xaq to‘lash stlariga bog‘liq bo‘ladi. Bunda u belgilangan eng
kam ish xaqi darajasidan kam bo‘lmasligi lozim. Tarif stavkasi ishchilar mehnatiga
xaq to‘lash darajasini belgilash uchun boshlang`ich miqdor hisoblanadi, bunda
korxona mehnatga xaq to‘lashning qanday shakllari va tizimlari qo‘llanilishini
e’tiborga olmaydi.
Tanlangan vaqt birligiga qarab tarif stavkalari soatbay, kunbay va oylik
maoshlardan iborat bo‘ladi. Eng ko‘p tarqalgan soatbay tarif stavkalari bo‘lib, ular
asosida turli qo`shimcha xaqlar hisoblab chiqiladi. Kundalik vaoylik stavkalar
soatbay stavkalarni ish smenasidani soatlar soniga vaoy mobaynidani ishlangan
o‘rtachaoylik soatlar soniga ko‘paytirishi yo‘li bilan hisoblab chiqiladi.
Tarif-malaka ma’lumotlari normativ xujjatlardan iborat bo‘lib, ular
yordamida ish razryadi va ishchining razryadi belgilanadi. Ularda har bir
mutaxassislikdani har bir razryad ishchisi nazariy vaamaliy jixatdan bilishi lozim
bo‘lgan axborot mavjud bo‘ladi. Mazkur ma’lumotnomalar uch bo‘limdan:
«Ishlarning ta’rif-tavsifi», «Bilish kerak» va «Ishlarga doir misollar» dan tashkil
topadi. Malaka razryadi ishchigaodatdatsex yoki korxona malaka komissiyasi
tomonidan beriladi.
Mehnatga xaq to‘lashni tashkil etish sohasidani an’anaviy yondashuvlardan
foydalanuvchi korxonalar xodimlar ish xaqining miqdorini belgilash uchun tarif
setkalari, tarif stavkalari va tarif-malaka ma’lumotnomalaridan foydalanadilar.
Bunday korxonalarda boshqaruv mehnati xodimlari hisoblanuvchi xizmatchilar
uchun shtat-maosh tizimi tatbiq etiladi. Uning o‘ziga xos xususiyati shtat jadvalining
tuzilishidan iborat bo‘lib, unda muayyan korxonada mavjud bo‘lgan lavozimlar
ro`yxati, har bir lavozim bo‘yicha xodimlar soni va maosh miqdori ko‘rsatiladi.
Korxonaning attestatsiya (shaxodat berish) komissiyasi lavozimlarining
malaka
ma’lumotnomalaridan
foydalanishi
asosidaattestatsiya
jarayonida
xizmatchilarga malaka toifalarini beradi. Xizmatchilar lavozimlarining malaka
ma’lumotnomasi aloxida tavsiflardan tashkil topadi. Har bir malaka tavsifi uch
bo‘limdan iborat: «Lavozim vazifalari», «Bilish kerak», «Malaka talablari».
Tarif-malaka ma’lumotnomasi singari xizmatchilar lavozimlarining malaka
ma’lumotnomasi tavsiyaviy xususiyatga ega bo‘lib, korxonalar ulardan ixtiyoriy
ravishda foydalanishlari, uning bo‘limlariga tuzatishlar va o‘zgarishlar kiritishlari
mumkin. Xizmatchilarini attestatsiyadan o`tkazib turish davriyligini korxona
raxbariyatining o‘zi belgilaydi.
Mehnatga haq to‘lashning shakllari va tizimlari.Turli mulk shakllariga
asoslangan korxonalarda ish haqining quyidagi ikki shakli keng tarqalgandir:
Ishbay ish haqi – bir birlik mahsulot yoki bajarilgan ish uchun xaq to‘lash;
Vaqtbay ish haqi – normativ bo‘yicha tarif tizimida ko‘zda tutilgan ish vaqti
uchun haq to‘lash;
Ishbay ish xaqi to‘lash shartlariga quyidagilar kiradi:
- aniq ishlovchiga bevosita bog‘lik bo‘lgan ishlarning miqdoriy ko‘rsatkichlari
mavjud;
- bajariladigan ishlarni hajmini aniq xisoblash imkoniyati mavjud;
- aniq
uchastkadagi
ishchilarda
bajarilayotgan
ish
hajmini
oshirish
imkoniyatining mavjudligi;
- aniq ishlab chiqarish uchastkasida maxsulot ishlab chiqarish yoki ish hajmini
oshirishni rag‘batlantirish imkoniyatining mavjudligidir;
- mehnatni texnik me’yorlashtirish imkoniyatining mavjudligi.
Ishbay ish haqi to‘lash quydagi holatlarda tavsiya etilmaydi:
- mahsulot sifati pasayganda;
- tehnik me’yorlar buzilganda;
- jixozlardan yomon foydalanganda;
- texnika xavsizligi qoidalari buzilganda;
- xom ashyo va materiallar sarfi ko‘payganda;
Vaqtbay ish haqidan foydalanishning asosiy shartlari:
- mahsulot xajmini oshirish imkoniyatining mavjud emasligi;
- ishlab - chiqarish jarayoni vaqt bo‘yicha aniq chegaraga ega ekanligi;
- ishchi vazifasiga faqat texnologik jarayonning kechishini boshqarish
kirganda;
- aniq belgilangan maromiylik bilan ishlaydigan potok va konveyer shaklidagi
ishlab – chiqarishning mavjudligi;
- maxsulrt hajmini oshirish uning sifatini pasaytirishi mumkin bo‘lganda.
- Ishlab chiqarilayotgan mahsulot xarakteri, mavjud texnologik jarayonlardan
qatoiy nazar, xar bir korxonada ishlab chiqarishni va mehnatni tashkil etish darajasi
ish haqining u yoki bu shaklida namoyon bo‘ladi. Masalan, ishbay ish haqini
to‘lashda faqat ishbay-mukofot yoki ishbay-progressiv shakllardan foydalanish
yaxshi samara bermaydi, akkord tizimida esa samaradorlik oshadi.
Bir korxonaning o‘zida ham tsehlar bo‘yicha aniq mahsulotni ishlab chiqarish
yig‘uv tsehigacha bo‘lgan tsehlarda turli detallar ishlab chiqarishga bog‘liq holda
mehnatga xaq to‘lashning turli variantlaridan foydalanish mumkin. Bozor sharoitida
tadbirkor mehnatga xaq to‘lashning istagan variantini tekshirib ko‘rishi va korxona
maqsadiga yuqori darajada mos kelganini qo‘llashi mumkin.
Endi ish xaqining u yoki bu shaklida uning miqdorini aniqlash uslublarini
ko‘rib chiqamiz. Oddiy ishbay ish xaqida uning kattaligi ishlab chiqarilgan bitta
buyum rastsenkasi orqali aniqlanadi. Bitta buyum yoki ish uchun ishbay rastsenka
quyidagicha aniqlanadi.
R = Ич
Tct yoki R = Tst tn; bunda:
Tst — bajarilayotgan ish razryadiga mos soatlik tarif stavkasi.
I/CH — maxsulot ishlab chiqarishning soatlik normasi.
Tn — bitta buyum ishlab chiqarishga sarflanadigan norma bo‘yicha vaqt, soat.
Ishchining umumiy ish haqi berilgan davrda ishbay rastsenkani ishlab
chiqargan mahsulot miqdoriga ko‘paytirish bilan topiladi.
Ishchining ishbay ish haqi ishbay mukofot tizimida ishchi o‘z ishi uchun
to‘g‘ri ishbay rastsenkalar bo‘yicha haq oladi va qo‘shimcha tarzda mukofotlanadi.
Lekin buning uchun mukofotlash ko‘rsatkichlarini aniq o‘rnatish va ularni har bir
ishchiga yetkazish kerak. Yangi qabul qilingan ishchilarga ham bu haqda maolumot
berish zarur. Bundan tashqari, mukofotlash ko‘rsatkichlarni bajarganligi yoki oshirib
bajarilishi uchun to‘lov belgilanmog‘i lozim.
Mukofotlash ko‘rsatkichlariga mehnat unumdorligining o‘sishi, ishlab
chiqarish hajmlarining oshishi, texnik jixatdan assoslangan ishlab chiqarish
me’yorlarini bajarish va me’yoriy mehnat sig‘imining kamayishi, shaxsiy
topshiriqlarni bajarish, mahsulot sifati va navini oshirish, mahsulotni sifatsiz ishlab
chiqarishga yo‘l qo‘ymaslik va brakni yo‘qotish, me’yoriy-texnik xujjatlarga
bo‘ysunish, hom-ashyo, material sarfini tejash va boshqalar kiritiladi.
Ko‘rsatkichlar miqdorini oshirish mumkin, u yoki bu ko‘rsatkichlarning
qo‘llanilishi korxonadagi mavjud ishlab chiqarish sharoitlaridan kelib chiqqan holda
amalga oshiriladi. Masalan, korxonada reklamatsiya miqdori oshdi yoki korxona o‘z
mahsulotlari bilan tashqi bozorga chiqmoqchi. Tabiiyki, bu sharoitda ushbu
muammoni hal etilishiga mukofotlash amalga oshiriladigan ko‘rsatkichlar tizimi
ham ko‘mak berishi kerak. Ammo bu ko‘rsatkichlar soni ko‘p bo‘lmasligi kerak –
5-7 ko‘rsatkich, ularning ko‘proq sonini anglash va esda saqlash mushkuldir.
Ishbay va vaqtbay ish haqining tizimlari mavjud bo‘lib, ular quyidagi rasmda
keltirilgan:
Ish haqining shakl va tizimlari
Ishbay shakl
Vaqtbay shakl
Oddiy ishbay
Ishbay mukofot
Bilvosita ishbay
Akkord
Ishbay progressiv
Oddiy vaqtbay
(soatli, kunlik, xaftalik,
oylik)
Vaqtbay mukofot
6.3-rasm. Ish haqining shakl va tizimlari
Ish haqini to‘lashning bilvosita ishbay tizimida ishchining ish haqi miqdori u
xizmat ko‘rsatayotgan asosiy ishbay ishchilar mehnati yakuniga bog‘liq bo‘lib,
yordamchi ishchilarga ish haqi to‘lashda qo‘llaniladi.
Bilvosita ishbay narx quyidagi formula orqali hisoblanadi.
N;
И
Т
Р
ч
ст
б
bunda
Tst – bilvosita ishbay tizimda ish haqi oladigan xizmat ko‘rsatayotgan
ishchining soatli tarif stavkasi so‘m.
Ich – bir birlik mahsulot ishlab chiqarish uchun xizmat ko‘rsatayotgan
ishchining soatlik normasi.
N – xizmat ko‘rsatayotgan ishchilar soni, xizmat ko‘rsatish me’yori.
Umumiy ish haqi yordamchi ishchi stavkasini xizmat ko‘rsatish normasi
bajarilishining o‘rtacha foiziga ko‘paytirish yoki bilvosita ishbay narxni xizmat
ko‘rsatayotgan ishchilar tomonidan haqiqatda ishlab chiqargan mahsulotga
ko‘paytirish orqali hisoblanadi:
Rum = TstIyorU/100 bunda:
Tst – bilvosita ishbay tizimida ish haqi oluvchi yordamchi ishchining soatlik tarif
stavkasi, so‘m.
Iyor – yordamchi ishchilar tomonidan haqiqatda ishlangan kishi-soatlar miqdori.
х i
б Ui
ум
M
Р
P
,
,
bunda,
Rb, Ui – i – xizmat ko‘rsatayotgan ishchi tomonidan ishlab chiqarilgan birlik
mahsulotning bilvosita ishbay narxi, so‘m, Mi – haqiqatda ishlab chiqargan
mahsulot.
Ish haqining ishbay – akkord tizimida ishbay narx ishning butun hajmi
(alohida operatsiya uchun emas) uchun amaldagi vaqt me’yorlari yoki ishlab
chiqarish me’yorlari va ishbay narxlar asosida o‘rnatiladi. Ish haqi to‘lashning ushbu
tizimida
ishchilar
ishlarni
bajarish
muddatlarini
qisqartirganligi
uchun
mukofotlanadi, bu esa, uning mehnat unumdorligini oshirishdagi rag‘batlantiruvchi
rolini kuchaytiradi.
Ish haqi to‘lashning ishbay-progressiv tizimida ishchi mehnatiga u tomonidan
ishlab chiqarish me’yorlarini bajarishi miqyosida to‘g‘ri ishbay narx, me’yordan
yuqori ishlab chiqarganda esa, oshirilgan ishbay narx asosida haq to‘lanadi.
Ishbay ish haqi individual – alohida ishlovchi uchun, hamda jamoa uchun
to‘lanishi mumkin. Hozirgi sharoitda ish haqining pudrat shakli keng
qo‘llanilmoqda. Uning mohiyati shundaki, ikki tomonlama shartnoma tuzilib, unda
bir tomon maolum ishni bajarish majburiyatini yoki pudrat oladi, ikkinchi tomon esa,
ish tugatilgandan so‘ng unga haq to‘lash majburiyatini oladi.
Ishchilar brigadasining ish haqi quyidagicha aniqlanadi.
Ibr = RbrVbr.x bunda
Rbr – bir mahsulotning brigada ishbay narxi.
Vbr.x – brigada tomonidan haqiqiy bajarilgan ish hajmi.
Agar brigadadagi ishlar turlicha tashkil etilgan bo‘lsa, ular turli ishbay narxlar
bo‘yicha baholanadi va quyidagi formula orqali ifodalanadi:
бр x i
i
бр
n
i
бр
B
Р
И
. .
.
1
Formuladagi i indeks biror ishning aniq ko‘rinishi va aniq ishbay narxini
bildiradi.
Ish haqining vaqtbay shaklida ishlovchi ishlagan vaqt miqdoriga bog‘liq holda
pul ifodasida taqdirlanadi. Mehnat oddiy yoki murakkab, past yoki yuqori malakali
bo‘lishi mumkinligi sababli uni me’yorlashtirish kerak bo‘ladi va u tarif tizimi orqali
amalga oshiriladi. Tarif tizimini tashkil etuvchi elementlari quyidagilar:
Tarif stavkasi – turli guruh va toifa ishchilariga vaqt birligi uchun to‘lanadigan
ish haqining mutlaq miqdori. Boshlang‘ich asos sifatida minimal tarif stavkasi
ishlatiladi. U eng oddiy mehnat uchun to‘lanadigan haqdir. Tarif stavkalari soatlik,
kunlik bo‘lishi mumkin.
Tarif setkasi – mehnatga uning malaka darajasiga qarab haq to‘lash
nisbatlarini belgilashga xizmat qiladi. U tarif razryadlari va ularga mos keluvchi tarif
koeffitsientlari yig‘indisidan iboratdir.
Eng quyi razryadning tarif koeffitsenti 1 ga teng qilib olinadi. Keyingi
razryadlar tarif koeffitsentlari ularga mos tarif stavkalari 1 razryad tarif stavkasidan
necha marta katta ekanligini ko‘rsatadi.
Vaqtbay ish haqi ikki tizimdan iborat: oddiy-vaqtbay va vaqtbay-mukofot.
Ishchining oddiy vaqtbay tizimidagi ish haqi Iv maolum razryaddagi
ishchining soatlik (kunlik) tarif stavkasini Tst berilgan davrda ishlangan vaqtga tn
ko‘paytirilganiga tengdir.
Iv = Tst tn
Mehnatga oylik haq to‘lashda ishchining oddiy vaqtbay ish haqi quyidagicha
hisoblanadi:
Iv = Io / ti.s th.i
Io – ishchining oylik vaqtbay ish haqi;
ti.s – berilgan oyda grafik bo‘yicha ish soatlari soni;
th.i – ishchilar tomonidan haqiqatda ishlangan soatlar miqdori.
Korxona rahbarlari, mutaxassislari va xizmatchilarga ish haqi to‘lashda
mansab maoshlari tizimidan foydalaniladi. Mansab maoshi deganda egallangan
mansabiga binoan o‘rnatiladigan ish haqining mutlaq miqdori tushuniladi. Mansab
maoshlari eng kichiq va eng katta oraliqda belgilanishi mumkin. U yoki bu mansab
maoshini o‘rnatilishi samaradorligini oshirish uchun maolum tahliliy hisob-
kitoblarni amalga oshirilishi zarur.
Tayanch iboralar: iqtisodiy resurslar, mehnat resurslari, mehnat resurslarining
shakllanishi, mehnat resurslaridan samarali foydalanish, unumdorlik, mehnat
unumdorligi, mehnat sig‘imi, ish vaqti fondi, chegarali mehnat unumdorligi, ish
xaqi real ish xaqi, nominal ish xaqi, tarif tizimi, Tarif setkasi, ishbay ish xaqi,
vaqtbay ish xaqi.
NAZORAT SAVOLLARI
1. Korxonada kadrlar strukturasi qanday tuzilgan?
2. Mehnat resurslari va uning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni haqida nimalarni
bilasiz.
3. Mehnat resurslari shakllanishining mazmuni va mohiyati haqida gapiring.
4. Mehnat resurslaridan foydalanish yo‘llari nimalardan iborat.
5. Mehnat resurslarini boshqarishning o‘ziga xos xususiyatlari
6. Nima sababli korxonada mehnat unumdorligi surhatlari o‘rtacha ish xaqi
surhatlaridan ortiq bo‘lishi lozim?
7. Mehnat unumdorligi nima?
8. Korxonada mehnat unumdorligining o‘sish qanday ahamiyat kasb etadi?
9. Korxonada mehnat unumdorligini aniqlashning qanday usullarini bilasiz?
10. Mehnat unumdorligi va ish xaqini rejalashtirish mohiyati nimada?
11. Mahsulotning mehnat sig‘imi va mehnat unumdorligi ko‘rsatkichlari qanday
hisoblanadi.
12. Korxonada mehnat unumdorligini oshirish yo‘llari va resurslari to‘g‘risida
gapirib bering.
13. Qaysi omillar korxonada ishlab chiqarishning o‘sishini belgilab beradi?
14. Real ish xaqi nominal ish xaqidan nimasi bilan farq qiladi?
15. Mehnatga xaq to‘lashning qanday tizim va shakllarini bilasiz?
16. Qaysi xollarda vaqtbay va ishbay xaq to‘lashdan foydalanish maqsadga
muvofiq xisoblanadi?
17. Mehnataga xaq to‘lashning tarif tizimi deganda nimani tushunasiz?
18. Tarif setkasi mazmunini tushuntirib bering.
19. Ishbay ish xaqining qanday turlarini bilasiz?
20. Vaqtbay ish xaqi turlari haqida gapirib bering.