Sanoatning maqsadli yo‘nalishlari
Reja:
1. Tarmoqni rivojlantirish konsepsiyasi.
2. Sohani rivojlanishning asosiy yo‘nalishlari
1. Tarmoqni rivojlantirish konsepsiyasi. .Sohani rivojlanishning asosiy
yo‘nalishlari
Raqamli iqtisodiyot, bu — alohida faoliyat turi emas. Bu, aslida,
ishbilarmonlik, sanoat ob’ektlari, xizmatlar deganidir. “Raqamli” atamasi mazkur
sohalarning barchasi axborot texnologiyalaridan faol foydalanishni anglatadi. Agar
oddiy iqtisodiyotda moddiy buyumlar asosiy resurs hisoblansa, raqamli
iqtisodiyotda bu qayta ishlanadigan hamda uzatiladigan axborot, ma’lumotlar
bo‘ladi. Ularning tahlilidan so‘ng to‘g‘ri boshqarish bo‘yicha echim ishlab chiqiladi.
Darvoqe, “raqamli iqtisodiyot” atamasi milliy qonunchiligimizda ilk bor
qo‘llanilmoqda. Biroq dunyo tendensiyasi shuni ko‘rsatayaptiki, barcha rivojlangan
davlatlar uni shakllantirishga allaqachon kirishgan. O‘zbekiston ham mazkur
jarayondan chetda qolmasligi kerak. Zero, biz globallashuv, dunyo hamjamiyati
bilan integratsiyaga kirishish haqida gapirarkanmiz, bu borada o‘zgargan
(transformatsiya qilingan, yangilangan) iqtisodiyot ravnaqi muhim sanaladi.
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti SH.Mirziyoev 2019 yil uchun
mo‘ljallangan
eng
muhim
ustuvor
vazifalar
haqidagi
Oliy
Majlisga
Murojaatnomasida bayon etishida “Iqtisodiyotning barcha sohalarini raqamli
texnologiyalar asosida yangilashni nazarda tutadigan Raqamli iqtisodiyot milliy
konsepsiyasini ishlab chiqishimiz kerak. SHu asosda “Raqamli O‘zbekiston-2030”
dasturini hayotga tatbiq etishimiz zarur”. Raqamli iqtisodiyot yalpi ichki mahsulotni
kamida 30 foizga o‘stirish, korrupsiyani keskin kamaytirish imkonini beradi.
Nufuzli xalqaro tashkilotlar o‘tkazgan tahlillar ham buni tasdiqlamoqda. SHuning
uchun Hukumatga ikki oy muddatda raqamli iqtisodiyotga o‘tish bo‘yicha “yo‘l
xaritasi”ni ishlab chiqish topshiriladi. Bu borada axborot xavfsizligini ta’minlashga
alohida e’tibor qaratish zarur. Ikkinchidan, iqtisodiyotimiz rivojining muhim sharti
bo‘lgan faol investitsiya siyosatini izchil davom ettiramiz.
2019 yilda barcha manbalar hisobidan qariyb 138 trillion so‘mlik yoki 2018
yilga nisbatan 16 foiz ko‘p investitsiyalarni o‘zlashtirish mo‘ljallanmoqda.
Bu borada to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar miqdori joriy yilga
nisbatan qariyb 1,5 barobar oshirilib, 4,2 milliard dollarga etkaziladi. Natijada 142
ta zamonaviy korxona ishga tushiriladi.
Bugungi shiddatli davr mamlakatimiz oldiga rivojlanishning uzoq muddatli
strategiyasini belgilash va barcha sohalarni izchil taraqqiy ettirish bo‘yicha
islohotlarni amalga oshirish vazifasini qo‘ymoqda. Prezident SHavkat Mirziyoev
tashabbusi bilan ishlab chiqilgan O‘zbekiston Respublikasini 2035 yilgacha
rivojlantirish strategiyasidan maqsad mamlakatimizni dunyoning iqtisodiyoti
rivojlangan 50 davlati qatoriga kiritishdir.
Konsepsiya loyihasi davlat boshqaruvini isloh etish, iqtisodiyot va ijtimoiy
sohani rivojlantirish, innovatsiya va texnologiyalarni qo‘llab-quvvatlash kabi asosiy
yo‘nalishlardan iborat.
Harakatlar strategiyasini amalga oshirish davomida to‘plangan tajriba
mazkur konsepsiyaning aniq yo‘nalishlarini ishlab chiqish uchun asos bo‘ldi. Eng
muhimi, mamlakatimizni rivojlantirishning yangi strategiyasi kelasi 17 yilga
mo‘ljallangan bo‘lib, davlat va jamiyat qurilishining barcha sohalarida yuqori
natijalarga erishishni nazarda tutadi.
Loyihaning davlat boshqaruvini isloh qilish yo‘nalishida qonunchilik
bazasini takomillashtirish, sud tizimini isloh etishni davom ettirish, aholi siyosiy
madaniyatini yuksaltirish, islohotlarni muvaffaqiyatli amalga oshirish va
O‘zbekistonning xalqaro indekslardagi o‘rnini yuksaltirishga imkon beradigan
davlat boshqaruvi institutlarini takomillashtirish vazifalari belgilangan.
2. Iqtisodiyotni rivojlantirish strategiyasi sanoat, xizmat ko‘rsatish sohasi va
qishloq xo‘jaligini ravnaq toptirish, tadbirkorda tashabbuskorlikni kuchaytirish,
moliyaviy resurslar bilan ta’minlash kabi omillarga asoslanadi. Iqtisodiyotda chuqur
tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish hisobiga 2035 yilga borib, mamlakatimiz
yalpi ichki mahsuloti 479 milliard dollarga etkaziladi. O‘sish sur’atining bunday
ko‘lamini belgilashda YAIMning nominal o‘sishi, iqtisodiyot samaradorligi, aholi
jon boshiga daromadlar oshishi hisobga olingan, Xitoy, Indoneziya, Koreya
Respublikasi, Malayziya, Singapur, Tailand kabi davlatlarning iqtisodiy rivojlanish
dinamikasiga qiyoslangan.
3. Mamlakatimizda “Aqlli shahar” innovatsion texnologiyalari joriy
etishning boshlang‘ich bosqichi davom etmoqda. Toshkent shahrida “Xavfsiz
shahar”, “Aqlli hisoblagichlar”, “Aqlli transport”, “Aqlli tibbiyot yo‘nalishlari”
bo‘yicha dastlabki sinov loyihalarini rejalashtirilib va ular amalga oshirilmoqda.
SHu bilan birga Nurafshon shahrida zamonaviy shahar infratuzilmasini joriy etish
bo‘yicha keng qamrovli ishlar hamda “Tashkent City” va “Delta City” loyihalari
doirasida zamonaviy shaharsozlik infratuzilmasini joriy etish bo‘yicha kompleks
ishlar amalga oshirilmoqda.
O‘zbekiston Respublikasida «Aqlli shahar» texnologiyalarini joriy etish
konsepsiyasi 2019 yil 18 yanvarda Vazirlar Mahkamasining 48-sonli qarori bilan
tasdiqlandi. Uning asosiy maqsadi "Aqlli shahar" texnologiyalarini joriy etish orqali
shaharlarning
zamonaviy
muhandislik-kommunikatsiya
infratuzilmalarini
yaratishga qaratilgan chora-tadbirlarni amalga oshirishdan iborat. Ushbu
konsepsiyada “Aqlli shahar” innovatsion texnologiyalari joriy etishning asosiy
yo‘nalishlari va bosqichlari ifodalanib, ularni amalaga oshirish chora-tadbirlari
ishlab chiqilgan.
“Aqlli shahar” texnologiyalarining asosiy maqsadi insonlar yashash sifatini
yaxshilash, ularga qulaylik tug‘dirish, mavjud resurslardan samarali foydalanishdir.
Asosiy yo‘nalishlari qilib quyidagilardan iborat:
“Aqlli transport”
“Aqlli transport” aloqa tizimi orqali yo‘llarda vaziyatni to‘liq aniqlash,
shuningdek, mobil operatorlar ma’lumotlari va SRS signallaridan foydalangan holda
transportlar oqimini nazorat qilish imkoniyatini yaratadi. Yo‘llardagi tirbandlikni
kamayishiga, transport vositalarining qisqa yo‘llar orqali manzilga etib borishiga,
yo‘lovchilarning vaqtlarini tejashga xizmat qiladi.
Transportlarni joylashtirish uchun bo‘sh joylar va ularning orasidagi
masofani aniqlovchi “Aqlli joylashtirish” texnologiyasi, avtomobil va yo‘llardan
foydalanish uchun elektron to‘lov tizimlari, yo‘lovchilarni tashish holatini uzluksiz
monitoring qilish, geoaxborot texnologiyalari va navigatsiya tashkil etilishi o‘z
navbatida haydovchilar va yo‘lovchilarga qulaylik yaratadi.
«Aqlli ta’lim»
“Aqlli ta’lim” har qanday insonga o‘z bilimlarini sinab ko‘rish imkoniyatini
beradi. Unda sun’iy intellekt bazasidagi ta’lim tizimi onlayn va oflayn uslublaridagi
integratsiya tizimlari shaxsni intellektual salohiyatini aniqlaydi, adaptiv va mobil
o‘qitish texnologiyalaridan foydalangan holda masofaviy ta’lim olish va elektron
o‘qitish imkoniyatini beradi. Bunda ta’limning barcha bosqichlarini qamrab olgan
elektron jurnallardan foydalaniladi.
“Aqlli tibbiyot”
“Aqlli tibbiyot” tizimida tibbiy internet va mobil ilovalar asosida inson
salomatligini masofadan monitoring qilish, virtual tibbiy ko‘rikdan o‘tkazish, hatto
elektron retseptlar yozish joriy etiladi.
Simsiz aloqadan foydalangan holda tibbiy yordamni uyda olish imkoni ham
tug‘iladi. Tibbiy ma’lumotlar asosida kasallikni oldini olish, sog‘ayish jarayonlarini
tahlil qilish uchun sun’iy intellekt texnologiyalari joriy etilishi ham ko‘zda tutilgan.
“Aqlli energetika tizimi”
“Aqlli energetika va energiya tejovchi texnologiyalar”dan (“aqlli chiroqlar”,
“aqlli yoritgichlar”) foydalanishga o‘tish iste’mol qilinayotgan elektr energiyani
tejash, uni uzatish jarayonidagi uzilishlarda yo‘qotishlarni qisqartirish, uskunalar
uchun kapital sarf-xarajatlar va avariya holatlari sonini kamaytirish, shuningdek,
elektr
tarmoqlarining
mustahkamligi
va
sifatini
oshirishga
imkoniyat
yaratadi. Bunda harakatni va yorug‘likni sezuvchi, kunduzi quyosh energiyasida
elektr quvvati olib, kechasi sarflaydigan “aqlli chiroqlar”, “aqlli yoritgichlar”dan
foydalaniladi.
“Aqlli suv ta’minoti va oqava suv”
“Aqlli suv ta’minoti va oqava suv” texnologik echimlarini joriy etish orqali
suv ta’minoti va oqava suv resuslarinidan samarali foydalanish yo‘lga qo‘yiladi.
Iste’molchilar va ko‘rsatilgan xizmatlar hajmini hisobga olish tizimi yaratilib,
markaziy dispetcherlik ishlarini avtomatlashtiriladi. Onlayn monitoring olib
boriladi, avariya holatlari sodir bo‘lganida suv bilan ta’minlovchi nasoslarni
avtomatik tarzda o‘chirish tizimi yaratiladi. Bu o‘z navbatida suv resurslarining
tejalishiga, ta’’mirlash ishlarining tez va sifatli amalgsha oshirilishiga xizmat qiladi.
“Aqlli uy-joy kommunal xo‘jaligi”
“Aqlli uy-joy-kommunal xo‘jaligi” dasturiy ta’minot asosida kommunal
xizmatlari hajmi va ularning xisobi yuritiladi. Kommunal xizmatlarning barcha
turlari doimiy ravishda monitoring qilinadi. Natijada kommunal resurslar va
xizmatlarga bo‘lgan ehtiyoj qondiriladi, iste’molchilarning manfaatlari va
texnologiyalar rivojlanishi hisobga olingan holda xizmat ko‘rsatish orqali resurslar
(gaz, elektr energiya va suv) taqsimoti muvofiqlashtiriladi.
“Aqlli qurilish”
“Aqlli qurilish” qurilish jarayonlarini monitoring qilish va operativ
boshqarish tizimi bo‘lib, ob’ektlarni qurish jarayonini soddalashtiradi, qurish
muddatlarini qisqartiradi. Bu esa zamonaviy va samarali uy-joylar qurish
standartlari yaratilishiga olib keladi. Innovatsion qurilish materiallaridan
foydalangan holda qurilish uchun loyiha hujjatlari tizimi shakllantiriladi.
“Aqlli uy”
“Aqlli uy”da texnologiyasi uy egasining ehtiyojlaridan kelib chiqqan holda
joriy etish turli “aqlli” elementlarni joriy qilish orqali insonlarning turmush sifatini
oshirish bilan bir qatorda resurslarni tejashga xizmat qiladi.
YOng‘inga qarshi va qo‘riqlash signalizatsiyasi, avariya holatlarni nazorat
qilish (suv oqib ketishi, gaz chiqishi, elektr tizimidagi avariyalar), ichki va ko‘cha
yoritkichlarini boshqarish tizimlaridan foydalaniladi. Internet orqali uyning barcha
tizimlarini boshqarish va uzoqdan monitoring qilish imkoni tug‘iladi.
“Aqlli hokimiyat”
"Aqlli hokimiyat” joriy etilishi orqali ijro etuvchi hokimiyat vakillari va
shahar aholisi o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar, axborot ochiqligi ta’minlanadi. Ariza
va
shikoyatlar
berish
uchun
uzatuvchi
qurilmalardan
va
fuqarolarni
ogohlantirishning zamonaviy usullaridan foydalaniladi.
“Aqlli mahalla”
“Aqlli mahalla” texnologiyasi “Aqlli shahar”ning bir qismi bo‘lib, u
fuqarolarning hayot sifatini yaxshilash, ularga qulaylik yaratish, xavfsizlikni
ta’minlash, shuningdek, shahar va aholi xarajatlarini optimallashtirish maqsadida
joriy etiladi. Xususan, taksi chaqirish va uning to‘lovi uchun internet-xizmat
ishlarini yo‘lga qo‘yish, mehnat bozori haqida ma’lumot olishda qulaylik yaratiladi.
SHuningdek, chiqindilarni ruxsatsiz tashlashning oqibatlarini bartaraf etishda
jamoatchilikning ishtirokini ta’minlaydi.
“Aqlli shahar” texnologiyalarini joriy etish natijasida shahar va hududlar
infrastrukturasini, uy-joy kommunal xizmatlari, transport logistikasi, favqulodda
xizmatlarni yagona kompleksiga birlashtirilib, ular o‘zaro integratsiya va
muvofiqlashtirilib boshqarishning zamonaviy intellektual tizimi joriy etiladi.
2. Sohani rivojlanishning asosiy yo‘nalishlari
Prezidentimiz SHavkat Mirziyoev rahbarligida mamlakatni ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlantirish, hududlarni obodonlashtirish, aholi turmush darajasini
yaxshilash, farovonligini yuksaltirish borasidagi islohotlar jumladan “2018 — Faol
tadbirkorlik,
innovatsion
g‘oyalar
va
texnologiyalarni
qo‘llab-quvvatlash
yili” davlat dasturi doirasida bajarilayotgan ishlar mohiyatida davlat idoralari
faoliyatini xalqqa yaqinlashtirish, O‘zbekistonda inson omilining nechog‘lik ustuvor
ekanini anglatish kabi ezgu maqsadlar bor.
Prezidentimizning “Xalq davlat idoralariga emas, davlat idoralari xalqqa
xizmat qilishi kerak” degan g‘oyalari asosida tizimda innovatsiya, nou-xaularni
tadbiq etish, modernizatsiyalash, xalqaro hamkorlikni kuchaytirish jarayonlari
izchillik bilan amalga oshirilyapti. Tizimda eng samarador va istiqbolli 7
ta innovatsion loyiha amalga oshirilyapti.
1- loyiha — gaz transporti tizimida dispetcherlik boshqaruv va ma’lumotlar
yig‘imining
avtomatlashtirilishi
(SCADA —
Supervisory Control And Data Acquisition - Dispetcherskoe upravlenie i sbor
dannыx). Mazkur SCADA dasturi ijrosi gaz transporti tizimida ma’lumotlarni real
vaqtda qabul qilish, qayta ishlash, texnologik protsesslarni mantiqiy boshqarish,
ma’lumotlarni despetcherlik boshqaruviga avtomatik ravishda uzatish, magistral gaz
quvurlarida sodir bo‘lgan avariya holatlari bo‘yicha real vaqt sharoitlarida xabardor
qilish imkonini beradi.
2
-
loyihada tabiiy
gazni
ishlab
chiqaruvchi
korxonalardan
to
iste’molchigacha bo‘lgan hisob va nazoratning 5-bosqichli avtomatlashgan tizimi
(ASKUG- avtomatizirovannaya sistema kontrolya i ucheta gaza, avtomatlashtirilgan
gaz nazorati va xisobga olish tizimi) bo‘lib bu tizim hozir amalda. Unda ishlab
chiqaruvchi korxonalar va magistral gaz quvurlari boshqarmalarining bo‘linish
chegaralariga zamonaviy elektron gaz hisoblagichlar o‘rnatilib, dispetcherlik
boshqaruvi tizimiga ulanadi; gaz taqsimlash stansiyalari va viloyat gaz filiallarining
yuqori bosimli gaz quvurlari chegarasiga zamonaviy elektron gaz hisoblagichlar
o‘rnatilib, ma’lumotlar on-layn rejimida dispetcherlik xizmatlariga uzatiladi;
tumanlararo chegaralarga zamonaviy elektron gaz hisoblagichlarini o‘rnatish, har bir
tuman va shaharga kirib kelayotgan gazning aniq hisobini belgilash jarayonlaridan
iborat. Hozirda bo‘linish chegaralariga o‘rnatilgan elektron gaz hisoblagichlariga
zamonaviy aloqa tizimlarini o‘rnatish va muayyan tartib asosida dispetcherlik
xizmatlari faoliyatida jarayonni monitoring orqali kuzatish bo‘yicha sinov ishlari
olib borilmoqda. ASGUK (avtomatlashtirilgan gaz nazorati va xisobga olish tizimi)
tizimining yana bir afzalligi shundaki, bunda yirik sanoat korxonalariga zamonaviy
elektron gaz hisoblagichlari o‘rnatiladi hamda on-layn sharoitida nazorat qilinadi.
YAkuniy bosqichida esa, har bir aholi xonadoniga zamonaviy elektron gaz
hisoblagichlar o‘rnatiladi va barcha elektron gaz hisoblagichlar yagona “Billing”
tizimga ulanadi. Tabiiy gazni ishlab chiqaruvchi korxonalardan to iste’molchigacha
bo‘lgan hisob va nazoratning 5-bosqichli bu avtomatlashgan tizimini ichiga olgan
loyihaning amalga oshirilishi — tabiiy gaz ishlab chiqaruvchidan to oxirgi
iste’molchigacha etkazilgan tabiiy gaz hisobini real vaqt sharoitlarida yuritish
imkoni yaratilib, ishlab chiqarishda inson omili ishtiroki kamayadi.
3 - loyihada kompressor stansiyalaridagi gaz haydash agregatlarining
dvigatellaridan ajralib chiqayotgan issiqlik energiyasidan elektr energiyasini ishlab
chiqarish ko‘zda tutilgan. Ushbu innovatsion loyiha bo‘yicha Italiyaning
“TURBODEN” kompaniyasi bilan hamkorlikda Andijon viloyatidagi “Xo‘jaobod”
er osti gaz saqlash omborlarining gaz haydash agregatlarida amaliy ishlar boshlab
yuborilgan. Bunda gaz trubinali kompressor stansiyasida tabiiy gazning yoqilishidan
hosil bo‘ladigan ko‘p miqdordagi issiqlik energiyasidan soatiga 1,0 MVt yoki yiliga
3,0 mln.kVt.soat elektr energiyasini ishlab chiqarishga erishiladi. Ushbu
texnologiyaning yana bir afzalligi shundaki, unda suv o‘rniga past haroratli suyuqlik
ishlatiladi hamda ishlab chiqarish jaryonlari uchun deyarli tekin elektr energiyasidan
foydalaniladi. “O‘ztransgaz” AJ tomonidan ushbu innovatsion loyihani 2025 yilga
qadar yana 4 ta ob’ektga tadbiq etish va yillik elektr energiyasi ishlab chiqarishni
200 mln. kVt/soatga etkazish rejalashtirilgan.
4 - loyiha bo‘yicha gaz transporti tizimi ishonchliligini oshirish maqsadida
hozirda zamonaviy innovatsion diagnostik qurilmalariga ega bo‘lgan pilotsiz uchish
apparatlari xarid qilinayotganini alohida ta’kidlash o‘rinli. Bu apparatlar yordamida
magistral gaz tarmoqlarini texnik talablar asosida o‘z vaqtida sifatli ko‘rikdan
o‘tkazish, ulardagi nuqsonli uchastkalarni belgilash, magistral gaz quvurlari himoya
zonalarida noqonuniy qurilmalarni aniqlash imkoni yaratiladi. Ahamiyatlisi, sohada
ko‘rikdan o‘tkazishga mas’ul xodimlar ishi yanada engillashadi. SHuningdek,
kompressor stansiyalari, gaz taqsimlash stansiyalari va boshqa ob’ektlarining texnik
holatlari ko‘rikdan o‘tkaziladi, noqonuniy ulanishlar aniqlanib, bartaraf etish
samaradorligi oshadi.
5 - loyihada taqsimlash stansiyalarida tabiiy gazni odarizatsiya qilishni
avtomatlashtirish ko‘zda tutilgan. Bu loyihaning amalga oshirilishi natijasida tabiiy
gaz etarli miqdorda belgilangan me’yor doirasida odarizatsiya qilinadi va insonlar
gazning sizib chiqish holatlarida qurilma yordamida tezda ogohlantiriladi.
Ma’lumki, tabiiy gaz aslida hidsiz bo‘lib, undan foydalanishda xavfsizlikni
ta’minlash maqsadida belgilangan me’yor bo‘yicha 1000 kub.m tabiiy gaz hajmi
uchun 16 gr. odarant qo‘shiladi. Tizimning avtomatlashtirilishi — ish jarayonlarida
xavfsizlikni ta’minlab, import qilinadigan mahsulotning tejashga imkon beradi.
6 - loyiha yuzasidan ham gaz tarmoqlarini innovatsion loyihalar asosida
modernizatsiya va rekonstruksiya qilish ishlari olib borilmoqda. Bu loyiha ASKUG
(avtomatlashtirilgan gaz nazorati va xisobga olish tizimi) tizimining bir bo‘lagi
bo‘lib, bunda gaz taqsimoti tizimidagi jarayonlar nazorati avtomatlashtirilib, aholi
xonadonlaridagi tabiiy gaz bosimi bo‘yicha yuzaga keladigan mummolarga barham
beriladi. Ushbu innovatsion loyiha Qibray tumanidagi “Usmon YUsupov”, YUqori
CHirchiq tumanidagi “SHijoat”, Samarqand shahridagi “Ahillik”, Jizzax shahrining
“Ravalliq” va “Uchariq” mahallalarida amalga oshirilmoqda. Misol uchun: Qibray
tumani Usmon YUsupov mahallasida 1.Iste’molchilarni tabiiy gaz bilan
ta’minlovchi o‘rta bosimli 6 ta gaz taqsimlash punktlari olib tashlanib, faqat 1 ta
yuqori bosimli gaz taqsimlash punkti qoldirildi. 2. YUqori bosimli gaz taqsimlash
punktiga
avtomatlashtirilgan
dispetcherlik
nazorat
tizimi
o‘rnatilib,
“Qibraytumangaz” dispetcherlik xizmatiga mahallaga kirayotgan tabiiy gaz bosimi,
harorati to‘g‘risida on-layn rejimida ma’lumot berib borilmoqda. SHuningdek, gaz
taqsimlash punkti faoliyatiga tashqi aralashuvi bo‘lganda, dispetcherlik xizmatiga
xabar beriladi. 3. Gaz taqsimlash punktiga zamonaviy elektron sanoat gaz
hisoblagichi o‘rnatilib, mahallaga kirib kelayotgan tabiiy gaz hajmi haqida
dispetcherlik xizmatiga on-layn rejimida ma’lumot berib borilmoqda. 4.
Mahalladagi 200 ta aholi xonadonlariga zamonaviy elektron gaz hisoblagichlari
o‘rnatilib, tabiiy gaz hisobi va nazoratining avtomatlashtirilgan tizimiga ulanadi.
SHuningdek, har bir xonadonga maishiy gaz sozlash regulyatorlari o‘rnatilib, har bir
xonadonning kirish gaz quvurlariga 1000 m.suv ust. (hozirda 100-120 mm.suv
ust.)gacha tabiiy gaz bosimi etkazib berilib, xonadonlar gaz bosimi bo‘yicha
mummolarga to‘liq barham beriladi. Bunda elektron gaz hisoblagichlar on-layn
rejimida iste’mol qilinayotgan gaz hajmi bo‘yicha “Billingaz” dasturiga
ma’lumotlar kiritib boradi. SHuningdek, gaz hisoblagichlarga maxsus klapanlar
o‘rnatilgan bo‘lib, bu klapan masofadan turib qarzdorligi mavjud xonadonlarni gaz
ta’minotida uzib qo‘yish imkoniyatiga ega. Barcha ishlar nazoratini real vaqt
sharoitlarida nazorat qilish uchun “Qibraytumangaz” dispetcherlik xizmatiga
ko‘rgazmali monitor o‘rnatiladi va 4ta bo‘limga ajratiladi. 1-bo‘limda gaz
taqsimlash stansiyasi (GRS- gazoraspredelitelnaya stansiya)dan tumanga kirib
kelayotgan tabiiy gaz ko‘rsatgichlari on-layn rejimida nazorat qilinadi. 2-
bo‘limda yuqori bosimli gaz taqsimlash punktidan (GRP –gazoraspredelitelnыy
punkt) mahallaga kirib kelayotgan tabiiy gaz ko‘rsatgichlari on-layn rejimida
nazorat qilinadi. 3-bo‘limda “Qibraytumangaz” idorasi avtomashinalari GPRS
angl. General Packet Radio Service — «umumiy paketli radioaloqa») tizimi orqali
nazorat qilinadi. 4-bo‘limda iste’molchilarning tabiiy gaz iste’moli hajmi on-layn
rejimida nazorat qilinadi va qarzdorligi mavjud xonadonlar masofadan turib
tarmoqdan o‘chiriladi hamda to‘lovlarni amalga oshirgan iste’molchilar tarmoqqa
qayta ulanadi.
7 - loyiha suyultirilgan gaz ta’minotida yangi innovatsion to‘lov tartibini
joriy etishdan iborat. Hozir respublikamizda jami 3,1 mln aholi iste’molchilariga
suyultirilgan gaz etkazib berilmoqda. Ayrim hollarda aholining haqli e’tirozlariga
sabab bo‘layotgan muammolarni bartaraf etish maqsadida aholiga suyultirilgan gaz
etkazib berishni avtomatlashtirilgan tizimi joriy etilmoqda. Bunda har bir
iste’molchi hisob-kitob uchun individual elektron karta bilan ta’minlanib maxsus
dasturga ulanadi. Bu — iste’molchiga etkazib berilgan suyultirilgan gaz hajmi,
muddati va hisobini masofadan turib, ko‘rish imkonini beradi, gaz etkazilishida
doimiy nazoratni ta’minlaydi. Sayxunobod tumanida tajriba sifatida 2018 yil
yakunigacha amalga oshirilishi belgilangan bu loyiha natijalariga ko‘ra, kelgusida
Respublika bo‘ylab joriy etilishi ko‘zda tutilgan.
Kalit so‘zlar
Funksiya, rejalashtirish, bosh reja, umumiy reja, biznes reja, tashkil etish,
ragbatlantirish, moslashtiruv, nazorat, xisob, prinsip, demokratiya, markazlashuv,
ishtiyok (motiv), ierarxiya, aksaloka. Konsepsiya, axborot, gaz taqsimlash punkt
(GRP), gaz taqsimlash stansiya (GRS), GPRS tizimi, ASGUK (avtomatlashtirilgan
gaz nazorati va xisobga olish tizimi).