SARLAVHALAR TAHLILI VA SARLAVHA TANLASH TAMOYILLARI (Sarlavhalarning leksik-semantik va uslubiy xususiyatlari, Sarlavhalarning shakliy xususiyatlari)
Yuklangan vaqt
2024-05-18
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
13
Faytl hajmi
82,0 KB
SARLAVHALAR TAHLILI VA SARLAVHA TANLASH TAMOYILLARI
Reja:
1. Sarlavhalar yaratishga qo’yiladigan talablar
2. Sarlavhalarning leksik-semantik va uslubiy xususiyatlari.
3.Sarlavhalarning shakliy xususiyatlari
Tayanch so‘z va iboralar: sarlavha, sarlavhaning talablari, sarlavhaning leksikasi,
semantikasi, uslubiyati, shakliy xususiyatlari.
Sarlavha (ya’ni, lavha yoki matn boshi) gazeta va jurnallar, risola va kitoblar
uchun nom (ism) maqomidagi muhim bir unsurdir. Lekin u matn uchun shunchaki bir
shartli ramz-belgi emas, matnning mohiyati, mazmuni, maqsadi va vazifasi bilan
uzviy aloqador bo‘lgan muhim tarkibiy qismi hamdir. Shuning uchun badiiy asar yoki
gazeta-jurnal maqolalariga aniq, o‘ziga xos sarlavha tanlanishi lozim. Uni tanlash
muallifdan ancha-muncha mahorat talab etadi. Negaki, maqola mundarijasi unga
tanlangan sarlavha bilan chambarchas bog‘liqdir.
Ma’lum materialning o‘qishli bo‘lishida sarlavhaning ahamiyati katta. Shu bois,
ko‘pchilik ijodkorlar mazmunli, o‘ziga jalb qiladigan sarlavha topishga intiladi.
Odatda, maqolaning mazmunidan kelib chiqib tanlanadi.
Maqolaga mazmunli, ixcham sarlavha tanlangani ma’qul. Aksincha, mazmunga
uncha mos bo‘lmagan, uzundan-uzoq jumlalardan iborat nom o‘quvchini zeriktirishi
tabiiy. Garchand maqola dolzarb, mazmunli bo‘lsa-da, ammo unga mos, jarangdor
nom tanlanmasa, o‘quvchi bu maqolani o‘qimasdan, gazetani bir chetga surib qo‘yadi.
Badiiy, publitsistik, ilmiy matnlar va gazeta sarlavhalarining sintaktik tuzilishi
bajariladigan vazifalari haqida ilmiy jihatdan bir necha qarashlar bor. Soha bo‘yicha
tadqiqotchilar sarlavhalarni vazifasiga ko‘ra quyidagi turlarga bo‘lib o‘rganishni
tavsiya etadi: atash, farqlash, xabar berish, reklama berish, ishontirish, ko‘rsatma
berish, tashviq qilish, murojaat qilish, ixcham izoh.
Mamlakatimizda chop etilayotgan nashrlarda yuqorida sanab o‘tilgan sarlavha
turlarining barchasi uchraydi. Masalan, har bir sarlavha, u qanday ko‘rinishda
bo‘lmasin, atash vazifasini bajaradi. Gazetada bosilgan istalgan materialning ma’lum
sarlavhasi (nomi) bo‘ladi. Masalan, “Ohanglar va e’zoz” (“Xalq so‘zi”), “Iroda va
ishonch” “Ibrat yo‘li” (“O‘zbekiston ovozi”), “O‘pqon”, “Razolat”, “Ko‘rnamak”
(“Huquq”) kabilar.
Gazetalarda xabar berish vazifasini bajaradigan sarlavhalar ham uchraydi. Bu
ularning zamirida ma’lum bir tuman yoki shaharda yangi korxona, muassasaning
ishga tushgani haqidagi xabar yotadi. Masalan, “Toshkentda opera festivali”
(“O‘zbekiston adabiyoti va san’ati”), “Chimboyda yangi korxona” (“Hurriyat”),
“Oqchako‘lda oromgoh”, “Buvaydada korxona bo‘ladi” (“Qishloq hayoti”) kabilar.
Keyingi yillarda gazetalar sahifalaridan tashviq qilish, reklamaga yo‘naltirilgan
sarlavhalar ham o‘rin ola boshladiki, ular o‘quvchilarning e’tiborini ko‘proq tortishga
harakat qilayapti. Masalan, “Tanishing, bizning lizing!”, “Handalak”da xanda… lak-
lak” (“Qishloq hayoti”) kabi sarlavhalar berib boriladi. Odatda, bu sarlavhalar shov-
shuvli voqealar yoki mish-mishlar uchun tanlanib, hatto birinchi sahifada yirik
harflarda joylashtiriladi. Misol uchun: “Sobiq hokimning o‘g‘li nega qamaldi?”,
“Qo‘shmachining iqrori”, “Sotka”ga yalang‘och xotinini suratga tushirgan erkak 14
yilga qamaldi”, “14 yashar qizni boltalagan qotil”, “Sotka” saratonga sabab”
(“Darakchi”) kabilar.
Yana bir jihatga to‘xtalib o‘tish lozimki, sarlavhalar ma’lum bir soha, tarmoq
gazetalariga bog‘liq holda ham tanlanadi. Masalan, ma’rifiy, huquqiy, qishloq
xo‘jaligiga ixtisoslashgan gazetalarda “Asalarichilik va baliqchilik rivoji”, “Paxta
dalalarini kengaytiraylik”, “Pillaning bahosi qancha?”, “Cho‘ponning tayog‘i yerda
qolmasin” (“Qishloq hayoti”), “Pedagogik mahorat”, “Maktab chiroy ochdi”, “Ilmga
intilish – ezgu ish” (“Ma’rifat”), “Huquqiy asos va samaradorlik”, “Mulk huquqi”
(“Huquq”) kabilar.
Sarlavha tanlashdagi ba’zi kamchiliklar haqida aytib o‘tish lozim. Kuzatishlar
shularni ko‘rsatyaptiki, gazetalardan-gazetalarga ko‘chib yuradigan siyqasi chiqqan
sarlavhalar ham uchrab turadi. Masalan, “E’tirof”, “Sadoqat”, “Saxovat”, “Ibrat”,
“Baxt kaliti”, “Ilm zahmatkashi”, “Mohir qo‘llar”, “Beorom qalb”, “Cho‘l burguti”
kabi. Bunday bir xillik, takror o‘quvchini zeriktiradi, ba’zida g‘ashiga tegadi.
Keyingi yillarda ayrim gazetalarda sarlavhalarni sarlavha osti izohi bilan berish urf
bo‘ldi. Sarlavha yirik harflarda berilib, izohi kichik harflarda teriladi. Bunga
“TANQID SAVIYaSI sog‘lom raqobat muhitini belgilaydi” (“Xalq so‘zi”),
“GAPINGIZDA MANTIQ BO‘LMASA sizga hech kim ishonmaydi” (“O‘zbekiston
ovozi”), “YaROQSIZ MAHSULOTLAR inson salomatligiga jiddiy zarar yetkazadi”,
“MILLIY ESTRADA: u qanday bo‘lishi kerak?” (“O‘zbekiston adabiyoti va
san’ati”), “MAKTABDA YaNGI DIRYeKTOR TAYINLANDI u ishini nimadan va
qanday boshlashi lozim?” (“Ma’rifat”) misol bo‘la oladi.
Ba’zi gazetalarda mazmunsiz, qolaversa, ega yoki kesimini farqlab bo‘lmaydigan
sarlavhalar ham uchraydiki, bu holdan taajjubga tushasiz, xolos. Shunday
sarlavhalardan bir nechasini keltirib o‘tamiz: “Agar mo‘l bo‘lsa qorako‘l”,
“Zeriktirmay qarisin Jalol akalar”, “Arz qildik-da, bir marta…”, “Bog‘ – hayot
demak” (“Qishloq hayoti”).
Shuning uchun maqola mualliflaridan tayyorlagan maqolalari mohiyat va matndan
kelib chiqqan holda, o‘ziga xos, boy mazmun, ma’no beradigan, o‘kuvchini tezda
o‘ziga jalb qiladigan sarlavhalar o‘ylab topish talab etiladi. Masalaga bu kabi
yondashish tayyorlangan har bir maqola obro‘siga obro‘ qo‘shadi. Masalan, “So‘z
mas’uliyati”, “Yo‘l bo‘lsin, yo‘lovchi?”, “Xemingueyning so‘nggi yozi” (“Hurriyat”),
“Sadoqatga qo‘yilgan haykal” (“O‘zbekiston adabiyoti va san’ati”), “Suv kimniki?
Hammaniki!”, “Ijro to‘xtatildi. Nega?” (“Inson va qonun”) kabi sarlavhalar o‘quvchi
e’tiborini tortib, maqolani o‘qishga kirishasiz.New York Times gazetasi birinchi
jahon urushi oxirida Germaniya bilan sulh tuzilganini eʼlon qilish uchun gʻayrioddiy
katta sarlavhadan foydalanildi.
Katta hajmdagi bosh sahifa sarlavhasi 19-asrning oxirigacha, gazetalar oʻrtasidagi
raqobat kuchayganida, eʼtiborni tortadigan sarlavhalardan foydalanishga olib
kelgunga qadar ishlatilmadi.
Bu baʼzan yangiliklarni saqlash deb ataladi, bu issiq turdagi kunlarda ishlab chiqarish
oqimidan kelib chiqadigan atayin imlo xatosidir, muharrirning yozma eslatmasi
sarlavhaga taalluqli boʻlishi va yozma ravishda kiritilmasligi kerakligi haqidagi
yozishni bildirib qoʻyish uchun ishlatilagan.
Ingliz tilidagi sarlavhalar koʻpincha sarlavha deb nomlanuvchi grammatik qoidalar
toʻplamidan foydalanadi, masalan, „to be“ feʼlining shakllarini qoldirib, „eye“ kabi
qisqa feʼllarni „oʻylab koʻring“ kabi uzunroq sinonimlarni tanlash orqali qatʼiy
boʻshliq
Siz yozishingiz mumkin bo'lgan eng muhim ishlardan biri bu o'quvchilarni jalb
qiladigan sarlavha yaratishdir. Sarlavha e'tiborni tortadigan va odamlarni ko'proq
o'qishga undaydigan narsadir. Bu sizning kontentingizni ko'rish va baham ko'rish
imkonini beradi.Lekin yaxshi nom nima qiladi? Va o'zingizning samarali
ekanligingizga qanday ishonch hosil qilishingiz mumkin?
Ushbu maqolada biz sarlavha nima ekanligini, turli xil turlari, yaxshi sarlavha nima
ekanligini va samarali sarlavhaga ega bo'lishning afzalliklarini muhokama qilamiz.
Sizni boshlash uchun biz ba'zi misollarni ko'ramiz.
Sarlavha - bu yozilgan narsaning sarlavhasi. Bu odamlarning e'tiborini jalb qilish
va ularni ko'proq o'qishga undash uchun foydalanasiz. Sarlavhalar turli xil bo'ladi va
ularning har biri o'z maqsadiga ega.
Siz erishmoqchi bo'lgan narsangizga qarab, kontentingiz uchun to'g'ri nomdan
foydalanayotganingizga ishonch hosil qilishingiz kerak.
Yozma sarlavha nima?
Umuman olganda, sarlavha siz yozmoqchi bo'lgan mavzuni taqdim etadi, shuning
uchun o'quvchilar sho'ng'ishdan oldin nimani kutishlarini bilishadi.Sarlavhalar - bu
matn ichidagi sarlavhalar bo'lib, mazmunni bo'limlarga ajratadi, shuning uchun siz
izlayotgan ma'lumotni eslab qolish, o'qish va topish osonroq bo'ladi.
Sarlavhadan maqsad nima?
Sarlavhaning maqsadi siz yozmoqchi bo'lgan mavzuni tanishtirish, odamlarni
ko'proq o'rganishga jalb qilish, baham ko'rishni rag'batlantirish yoki biror narsani
qisqacha tavsiflashdir.
Yaxshi sarlavha boshqa maqsadlarga ham erishishi mumkin, masalan:O'quvchilarga
kontentni tahlil qilish va izlayotgan narsalarni topishga yordam bering .O'quvchilarni
qolishga va to'liq maqolani o'qishga undash
Qaysi turdagi kontent ekanligini ko'rsatadi
O'quvchini qiziqtiring
Maqolaning asosiy mazmunini umumlashtiring
Odamlarni harakatga keltiring
Sarlavhaning maqsadi va maqsadi siz foydalanadigan sarlavha turiga bog'liq bo'ladi.
Quyida turli xil turlarini ko'rib chiqing. Sarlavhalar turlari
“Sarlavha nima?” degan savolni davom ettirish uchun. turli xil turlari haqida
gapiraylik.Ko'p turlari bor, lekin biz siz ko'p uchragan yoki foydalanadiganlariga
e'tibor qaratamiz, jumladan, maqolalar, reklamalar, gazetalar, LinkedIn va Indeed.
Maqolada sarlavha nima?
Maqolada sarlavha mavzuni tanishtirish va odamlarni ko'proq bilish uchun
foydalanadigan narsadir. Bu odamlarning e'tiborini tortadi va ularni bir joyda qolishga
undaydi.Yaxshi sarlavha, shuningdek, maqolaning asosiy mazmunini umumlashtiradi
va o'quvchilarga uni o'qishni xohlaydimi yoki yo'qligini hal qilishga yordam beradi.
Maqola sarlavhalari aniq, qisqa, qiziqarli, ma'lumot beruvchi va to'g'ridan-to'g'ri
bo'lishi kerak.Agar siz sarlavhadagi maqola haqida biror narsani aniqlay olsangiz yoki
ular maqolada o'qishi mumkin bo'lgan qiziqarli narsaga ishora qilsangiz, bu ko'rishlar
sonini oshirishi mumkin.
Reklamada sarlavha nima?
Reklamada sarlavha - bu siz odamlarning e'tiborini jalb qilish va sotayotgan
narsangizni sotib olishga ko'ndirish uchun foydalanadigan narsadir. Odamlarni
ko'proq bilishga intilish uchun jozibali, qiziqarli va ma'lumotli bo'lishi kerak.
Reklama sarlavhasini yaratishda mahsulotning asosiy afzalliklari haqida o'ylab ko'ring
va xususiyatlarni ushbu foyda bilan bog'lang.
Gazetadagi sarlavha nima?
Gazeta sarlavhasi - bu maqola mazmunini umumlashtirish va odamlarni uni o'qishga
qiziqtirish uchun foydalanadigan narsa. Gazeta sarlavhalari hikoya haqidagi eng
muhim ma'lumotlarni o'z ichiga olishi va boshqa tafsilotlarni qoldirmasligi kerak,
ammo ular hali ham jozibali va qiziqish uyg'ota oladigan bo'lishi kerak.Yangilik
maqolalari teskari piramida tuzilishiga rioya qilishi kerak va sarlavha birinchi
navbatda eng muhim ma'lumotlarni almashishi kerak.
LinkedIn-dagi sarlavha nima?
Linkedin sarlavhasi o'zingizni va nima qilayotganingizni tanishtirish uchun
foydalanadigan narsadir. Bu shuningdek qidiruv natijalarida ismingiz yonida
ko'rinadigan narsa, shuning uchun u ma'lumotli va kalit so'zlarga boy bo'lishi
kerak.LinkedIn sarlavhasini yaratishda, odamlar siz haqingizda nima bilishini va
qilayotgan ish turi haqida o'ylab ko'ring. Nima bo'yicha mutaxassis ekanligingizni va
eng kuchli tomonlaringizni tasvirlash uchun ishlatadigan bir nechta so'zlarni toping -
bu LinkedIn sarlavhasi uchun yaxshi asosdir.
Indeed-da sarlavha nima?
Haqiqatan ham, sarlavha - bu sizning mahoratingiz va tajribangizni umumlashtirish
uchun foydalanadigan narsadir.Haqiqatan ham sarlavha yaratayotganda, odamlar
sizning ish tarixingiz, ko'nikmalaringiz va tajribangiz haqida bilishlarini xohlagan
narsangiz haqida o'ylab ko'ring. Sizning kuchli tomonlaringizni eng yaxshi
tavsiflaydigan bir nechta atamalarni o'ylab ko'ring va sizning tajribangiz
yollovchining e'tiborini jalb qilishda yotqiziladi.
Yaxshi sarlavha nima qiladi?
Yaxshi sarlavha uchun yagona formula yo'q, lekin uni ishlashiga yordam beradigan
bir nechta narsa bor.Ular aniq va aniq: yaxshi sarlavha maqola mavzusini va o'quvchi
nimani o'rganishi mumkinligini umumlashtirishi kerak.Ular jozibali: yaxshi nom
o'quvchini ko'proq ma'lumot olishga undaydi.Ular ma'lumot beruvchi: Sarlavha
o'quvchiga maqola nima haqida ekanligi haqida juda ko'p narsalarni bermasdan
yaxshi tasavvur berishi kerak.
Ular oddiy: yaxshi sarlavha o'quvchiga maqoladan nimani kutish kerakligini aytadi
va keraksiz tafsilotlar yoki so'zlar bilan butani aylanib o'tmaydi.Ular tegishli: sarlavha
o'quvchi izlayotgan narsaga va uni qiziqtiradigan narsaga mos kelishi kerak.Ular
yozma tarkibga mos keladi: o'quvchilarni o'ziga jalb qiladigan noto'g'ri sarlavha faqat
ularni hafsalasi pir qiladi va vaqtlarini behuda sarflaydi.Ular odamlarni harakatga
undaydi: yaxshi sarlavha o'quvchini maqolani o'qish yoki mahsulotni sotib olish
bo'ladimi, biror narsa qilishga undaydi.Yaxshi sarlavhalar odamlarni sizning
kontentingizga jalb qilishning kalitidir.Ular nafaqat odamlarning e'tiborini tortadi,
balki ularni qolishga va ko'proq ma'lumot olishga ko'ndiradi. Yuqoridagi
maslahatlarga amal qilish orqali siz aniq, jozibali va ma’lumot beruvchi sarlavhalar
yaratishingiz mumkin, bu esa kontentingizni ko‘proq odamlarga ko‘rishga yordam
beradi.
Yaxshi sarlavhalar yaratish bo'yicha maslahatlar
Ajoyib sarlavhalar yozayotganda ularni kuchli, qiziqarli, aniq va ma'lumotli qilish
uchun quyidagi maslahatlardan foydalaning:
"Kashf qilish", "o'rganish", "o'rganish" kabi kuchli fe'llardan foydalaning.
O'quvchi javob bermoqchi bo'lgan savoldan boshlang.
Raqamlardan foydalaning yoki Statistiques e'tiborni jalb qilish.
Maqolani o'qishning afzalliklaridan biri bilan o'quvchini jalb qiling.
Foydalanish So'z o'quvchilar ushbu kontentni onlayn qidirish uchun foydalanadigan
Raqamlardan foydalaning yoki Statistiques element miqdorini aniqlash uchun
O'quvchining his-tuyg'ulariga "shok", "syurpriz" va "qiziq" kabi so'zlar bilan murojaat
qiling.
Ularning e'tiborini jalb qilish uchun tilingiz bilan provokatsion yoki dadil bo'ling.
Aqlli yoki kulgili bo'ling; o'z vaqtida va dolzarb bo'lishi uchun memlar, pop
madaniyat yoki yangiliklardan foydalaningYaxshi nomning afzalliklariMaqola uchun
yaxshi nomga ega bo'lish juda ko'p afzalliklarga ega, jumladan:
Ko'rishlar sonining ko'payishi
Ishtirok etishning ortishi
Aktsiyalarni ko'paytirish
Kliklarni ko'paytirish
Ko'proq yetakchilar
Va bu faqat maqolalar sarlavhalari uchun!
Bundan
tashqari,
Indeed
yoki
LinkedIn
profilidagi
yaxshi
sarlavha
ish
izlayotganingizda juda foydali bo'lishi mumkin.
Ajoyib haqiqatda yoki Linkedin sarlavhasining afzalliklari.IIndeed profilingiz uchun
sarlavha yaratishda yaxshi sarlavha sizga yordam berishi mumkinligini yodda tuting:
Yaxshiroq shaxsiy brending.Profilni koʻproq koʻrishLavozimlar uchun boshqa
raqobatchilardan ajralib turing.Ishga qabul qiluvchilarning e'tiborini jalb qiling.Agar
sizda kuchli, yaxshi tuzilgan sarlavha bo‘lsa, u maqola yoki professional profil
bo‘ladimi, yaxshi natijalar beradi.Tomoshabinlar e'tiborini tortadigan sarlavhalarga
misollar
Tomoshabinlar e'tiborini tortadigan sarlavhalarga misollar
Tasvir_sarlavhasi
Ushbu maqola sarlavhalar haqida bo'lganligi sababli, ushbu mavzu bo'yicha ba'zi
misollar:"Natijalarni oladigan sarlavhani qanday yozish kerak"
"Siz bilishingiz kerak bo'lgan 5 turdagi sarlavhalar"
"Qanday qilib 5 oson qadamda jozibali sarlavha yaratish mumkin"
"Sotiladigan sarlavhalar: samarali sarlavhalar yozish ortidagi fan"
"Nima uchun sarlavhalaringiz o'zgarmayapti va ularni qanday tuzatish kerak"
"Qanday qilib sarlavhalaringizni konversiya mashinalariga aylantirish mumkin"
"Kuchli sarlavhalar yozish uchun yakuniy qo'llanma"
Ba'zilar raqamlar, savollar, qadamlar va hissiy murojaatlar kabi taktikalardan qanday
foydalanishiga e'tibor bering.LinkedIn yoki Indeed sarlavhalariga misollar.Endi, agar
siz yaxshi LinkedIn yoki Indeed sarlavhasi uchun g'oyalarni izlayotgan bo'lsangiz,
bunga
mos
keladigan
ba'zi
misollar:"Natijaga
asoslangan
savdo
mutaxassisi":"Tajribali grafik dizayner"
"5 yillik tajribaga ega veb-dasturchi"
"Ikki tilli mijozlarga xizmat ko'rsatish vakili"
"Buyuk ma'lumotlar tahlilchisi"
Qarang, bu sarlavhalar qanday qilib ""dan ancha qiziqroq marketing Menejer” yoki
“Dizayner? ».Siz ularni xat yoki rezyume sarlavhasi sifatida ishlatishni davom
ettirishingiz mumkin.Siz foydalanishingiz mumkin bo'lgan sarlavha analizatorlari
Sarlavhalaringizni sinab ko'rish va ular qanchalik yaxshi ishlashini ko'rish uchun
foydalanishingiz mumkin bo'lgan bir nechta sarlavha analizatorlari mavjud. Ulardan
ba'zilari bepul, ba'zilari esa pullik.CoSchedule sarlavha tahlilchisi : Fikr-mulohaza
uchun sarlavhangizni nusxalash va joylashtirish imkonini beruvchi tez va oson
vosita.Google AdWords kalit so'zni rejalashtiruvchi: Google-ga qidiruv tizimini
maksimal darajada optimallashtirish (SEO) uchun sarlavhalaringizdagi kalit so'zlarni
aniqlashga yordam bering.
HubSpot veb-sayti Grader : asosiy ishlash ko'rsatkichlariga nisbatan har qanday veb-
sayt tarkibi.
Portentning kontent g'oyalari generatori: Fikrlaringiz yo'qmi? Portentning kontent
g‘oyalari generatori noldan boshlab ko‘zni qamashtiruvchi sarlavhalarni yaratishga
yordam beradi.
Ilg'or marketing institutining sarlavha generatori : qiymat ballini aniqlang marketing
sarlavhangizning tuyg'usi.
Bularning barchasi sarlavhalarni sinab ko'rish va eng yaxshisini ko'rish uchun juda
yaxshi. Ba'zan mukammal nomga ega bo'lish uchun biroz tirishqoqlik talab etiladi,
ammo bu vositalardan birini qo'llash sizga yo'lda yordam berishi mumkin.
Sarlavhalarning kuchi
Endi siz “Sarlavha nima?” degan savolga javob topdingiz. »Maqola yoki professional
profil bo'ladimi, kontentingizni ko'rish va o'qish uchun sarlavhalar juda
muhimdir.Ushbu maqoladagi har qanday maslahat yoki taktikadan foydalanib, siz
o'zingizning kontentingiz muvaffaqiyatli bo'lishiga yordam beradigan sarlavha
yaratishingiz mumkin. Uni tegishli, qiziqarli va sodda saqlashni unutmang.
NAZORAT SAVOLLARI VA TOPSHIRIQLARI:
1. Saracha qanday tuzilma?
2. Sarlavha deganda qanday sintaktik birliklarni tushunasiz?
3. Badiiy matnga sarlavha tanlashda qanday xususiyatlarga e'tibor beriladi?
4. Yozuvchilarning sarlavha tanlash mahoratlariga misollar misollar keltiring.
5. Koʻzlarim toʻrt boʻldi,
intizor yoʻllar.
yuraklarim qurt boʻldi,
tutzordir koʻllar.
ushbu sheʼriy matn qaysi matnga qanday sarlavha tanlagan bo‘lar edingiz?
6. Sarlavha qaysi tildan olingan?
7.Sarlavhaga oid xususiyatlarni ayting.
8.Badiiy va ilmiy matnda sarlavha tanlash bilan bog‘liq qanday farqlar mavjud?
9.Badiiy matnlarga sarlavha tanlash bilan bog‘liq tafovutlar haqida gapiring.
10.Sarlavha va matn uyg‘unligi to‘g‘risida fikr yuriting.
Adabiyotlar.
1.Лингвистика текста I, II- части. «Международная конференция» М. МГППИЯ 1968г.
2.Kukharenko V. A. «Seminars in style» M. 1971
3.Гиндин С. И. «Внутреняя организация текста». АКД, М, 1972г
4.Қудратов Т, Нафасов Т. «Лингвистик тахлил» Т.,
«уқитувчи», 19.
5.wikipedia
6. Internet materiallari
7.Matyoqubova D. Undalmalarning badiiy nutqdagi o’rni. // Nutq madaniyati va
ozbek tilshunosligining dolzarb muammolari. Respub. Ilmiy-amaliy anjumani mater.
Andijon, 2016,116-118-b.