SAVOD O‘RGATISH JARAYONIGA INNOVATSION YONDASHUV.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

20,0 KB


SAVOD O‘RGATISH JARAYONIGA INNOVATSION YONDASHUV.
Reja:
1. Alifbe davrida o‘quv materiallarini tanlash va joylashtirish.
2. Savodga o‘rgatishning ilk davri
3. Savodga o‘rgatishning barcha bosqichlari
Logotip
SAVOD O‘RGATISH JARAYONIGA INNOVATSION YONDASHUV. Reja: 1. Alifbe davrida o‘quv materiallarini tanlash va joylashtirish. 2. Savodga o‘rgatishning ilk davri 3. Savodga o‘rgatishning barcha bosqichlari
Alifbe tuzishning tahlil - tarkib usuli Boshlang‘ich sinfl arda o‘quvchining
kelajakdagi  taraqqiyotini  belgilab  beruvchi  ruhiy,  ta’limiy  asoslar  qo‘yiladi.
Barkamol avlod taraqqiyoti savod chiqarishning asosi bo‘lgan alifbe darsligining
ta’limiy-tarbiyaviy sifat darajasiga bog‘liq. 
Savodga o‘rgatish davrida ta’lim jarayonida qo‘llash uchun asos bo‘lib
xizmat qiladigan tahlil-tarkib tovush usulining asosiy xususiyatlari quyidagilardan
iborat:
 1. Savodga o‘rgatishning ilk davridanoq jonli nutqdagi tovush bilan adabiy
nutqdagi tovushni chog‘ishtirish asos qilib olinadi. O‘quvchi alifbegacha bo‘lgan
davrda,  shuningdek,  bog‘chaning  maktabga  tayyorlov  guruhlarida  nutqdagi
tovushlarni eshitish yo‘li bilan farqlashga o‘rgatiladi. Alifbe davrida esa tovushni
so‘zdan ajratib olishga, shu tovush boshqa tovushlar sirasidan ajratiladi. Baland
ovozda  talaffuz  qilinadi,  «tovush  artikulyatsiyasi»  ko‘rsatiladi.  O‘quvchilarga
tovushni talaffuz qildiriladi. Shundan so‘nggina tovushni ifodalaydigan harf shakli
bilan tanish tiriladi. So‘zlarni o‘qishda esa tovush uyg‘unligiga, tovushlarni harflab
emas, bo‘g‘inlab biriktirib o‘qishga alohida e’tibor beriladi. 
2.  Savodga  o‘rgatishning  barcha  bosqichlarida  nutq  bo‘laklarini
birlashtirish, uyg‘unlashtirish, tarkiblash yoki aksincha, yaxlit nutqni bo‘laklarga
ajratish-tahlil qilishga oid fi kriy operatsiyalar amalga oshiriladi. Shuning uchun
ham  bu  metod  (ajratish-qo‘shish)  tahlil-tarkib  usuli  deb  ataladi.  Savodga
o‘rgatishning  barcha  bosqichlarida  (alifbega  tayyorgarlik  davri,  alifbe  davri,
alifbedan  keyingi  davrlarda)  tahlil-tarkib  operatsiyalaridan  unumli  foydalanib
boriladi.
 3.  Alifbe  davrida  o‘quv  materiallarini  tanlash  va  joylashtirishda
o‘quvchining fi krlash darajasi, yoshi va imkoniyatlarini hisobga olgan holda, nutq
tovushlarining  xususiyatlari  nazarda  tutiladi.  Bu  tamoyil  tovush  va  harfl  arni
o‘rganish tartibiga, o‘qish uchun so‘z tanlashga, matn tanlashga, matnlar hajmiga
bevosita taalluqlidir. 
4. Alifbe davrida o‘qish va yozishga o‘rgatishning uyg‘unlikda, baravar
olib borilishi tahlil-tarkib tovush usulining eng asosiy xususiyatlaridan biri bo‘lib
hisoblanadi.  Tahlil  va  tarkibning  savodga  o‘rgatish  davridagi  bosqichlarini
quyidagicha ko‘rsatish mumkin: 
Logotip
Alifbe tuzishning tahlil - tarkib usuli Boshlang‘ich sinfl arda o‘quvchining kelajakdagi taraqqiyotini belgilab beruvchi ruhiy, ta’limiy asoslar qo‘yiladi. Barkamol avlod taraqqiyoti savod chiqarishning asosi bo‘lgan alifbe darsligining ta’limiy-tarbiyaviy sifat darajasiga bog‘liq. Savodga o‘rgatish davrida ta’lim jarayonida qo‘llash uchun asos bo‘lib xizmat qiladigan tahlil-tarkib tovush usulining asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat: 1. Savodga o‘rgatishning ilk davridanoq jonli nutqdagi tovush bilan adabiy nutqdagi tovushni chog‘ishtirish asos qilib olinadi. O‘quvchi alifbegacha bo‘lgan davrda, shuningdek, bog‘chaning maktabga tayyorlov guruhlarida nutqdagi tovushlarni eshitish yo‘li bilan farqlashga o‘rgatiladi. Alifbe davrida esa tovushni so‘zdan ajratib olishga, shu tovush boshqa tovushlar sirasidan ajratiladi. Baland ovozda talaffuz qilinadi, «tovush artikulyatsiyasi» ko‘rsatiladi. O‘quvchilarga tovushni talaffuz qildiriladi. Shundan so‘nggina tovushni ifodalaydigan harf shakli bilan tanish tiriladi. So‘zlarni o‘qishda esa tovush uyg‘unligiga, tovushlarni harflab emas, bo‘g‘inlab biriktirib o‘qishga alohida e’tibor beriladi. 2. Savodga o‘rgatishning barcha bosqichlarida nutq bo‘laklarini birlashtirish, uyg‘unlashtirish, tarkiblash yoki aksincha, yaxlit nutqni bo‘laklarga ajratish-tahlil qilishga oid fi kriy operatsiyalar amalga oshiriladi. Shuning uchun ham bu metod (ajratish-qo‘shish) tahlil-tarkib usuli deb ataladi. Savodga o‘rgatishning barcha bosqichlarida (alifbega tayyorgarlik davri, alifbe davri, alifbedan keyingi davrlarda) tahlil-tarkib operatsiyalaridan unumli foydalanib boriladi. 3. Alifbe davrida o‘quv materiallarini tanlash va joylashtirishda o‘quvchining fi krlash darajasi, yoshi va imkoniyatlarini hisobga olgan holda, nutq tovushlarining xususiyatlari nazarda tutiladi. Bu tamoyil tovush va harfl arni o‘rganish tartibiga, o‘qish uchun so‘z tanlashga, matn tanlashga, matnlar hajmiga bevosita taalluqlidir. 4. Alifbe davrida o‘qish va yozishga o‘rgatishning uyg‘unlikda, baravar olib borilishi tahlil-tarkib tovush usulining eng asosiy xususiyatlaridan biri bo‘lib hisoblanadi. Tahlil va tarkibning savodga o‘rgatish davridagi bosqichlarini quyidagicha ko‘rsatish mumkin:
Tahlil: 
1. Matndan gapni ajratib olish. 
2. Gapni so‘zlarga bo‘lish, birorta so‘zni tanlash. 
3. So‘zni bo‘g‘inlarga bo‘lish. 
4. Bo‘g‘indan tovushni ajratish, uning bosma va yozma shaklini ko‘rsatish
hamda o‘rgatish. 
Tarkib: 
1. Kesma harfdan bo‘g‘in va so‘z tuzish. 
2. Tuzilgan so‘zni bo‘g‘inlab o‘qish. 
3. Bir necha so‘zlarni o‘qish.
 4. Yaxlit gapni o‘qish. 
5. Yaxlit matnni o‘qish. 
Bolalarni  savodga  o‘rgatishda  tahlil-tarkib  qilishga  undovchi  mantiqiy
topshiriqlardan foydalanib, o‘quvchilarda fi kr rivojlantiriladi. Fikrlash jarayonida
o‘quvchilar  tafakkur  yuritish  orqali  qator  mantiqiy  operatsiyalarni  bajaradilar.
Ya’ni  tahlil  qiladilar,  jumladan,  so‘zning  tovush  tarkibini,  so‘z  tarkibidagi
bo‘g‘inlarni, bo‘g‘inlarning ochiq yoki yopiqligini tahlil tovushni ifodalaydigan
harfni  tanishga  o‘rgatiladi.  Bunda  tanishtirilishi  lozim  bo‘lgan  qiladilar.
O‘quvchilar  so‘zlarni,  ularning  elementar  belgilariga  asoslangan  holda  yaxlit,
ajralmaydigan bo‘laklarga ajratadilar. 
Tahlil  o‘quvchilardagi  mavjud  ko‘nikmalarga,  so‘zning  tovush  tarkibi
orasidagi  elementlarning  assotsiativ  (o‘zaro  bog‘lanishli)  aloqalarni  anglash
tajribasiga asoslangan holda amalga oshiriladi. Tarkib (qismlarga ajratish) esa,
yuqorida  ta’kidlab  o‘tilganidek,  tahlilga  qarama-qarshi  oppozitsiyada  bo‘lgan
mantiqiy fi krlash jarayonidir. Bu jarayon ham bola tafakkurining rivojlanishi
uchun muhim ahamiyatga ega. 
Sintez (umumlashtirish) operatsiyalarini baja rish jarayonida o‘quvchilar
o‘z  onglarida  mav  jud  bo‘lgan  til  vositalarining  ma’nolari  va  funksional
me’yorlarni umumlashtiradilar. Savodga o‘rgatishning ilk bosqichida o‘qituvchi
oldida so‘zlarning yozuvda ifodalanishi, harf va tovush haqida tushuncha, so‘zni
bo‘g‘in va tovushlarga ajratish, bog‘lanishli nutqni o‘stirish, boshlang‘ich orfografi
Logotip
Tahlil: 1. Matndan gapni ajratib olish. 2. Gapni so‘zlarga bo‘lish, birorta so‘zni tanlash. 3. So‘zni bo‘g‘inlarga bo‘lish. 4. Bo‘g‘indan tovushni ajratish, uning bosma va yozma shaklini ko‘rsatish hamda o‘rgatish. Tarkib: 1. Kesma harfdan bo‘g‘in va so‘z tuzish. 2. Tuzilgan so‘zni bo‘g‘inlab o‘qish. 3. Bir necha so‘zlarni o‘qish. 4. Yaxlit gapni o‘qish. 5. Yaxlit matnni o‘qish. Bolalarni savodga o‘rgatishda tahlil-tarkib qilishga undovchi mantiqiy topshiriqlardan foydalanib, o‘quvchilarda fi kr rivojlantiriladi. Fikrlash jarayonida o‘quvchilar tafakkur yuritish orqali qator mantiqiy operatsiyalarni bajaradilar. Ya’ni tahlil qiladilar, jumladan, so‘zning tovush tarkibini, so‘z tarkibidagi bo‘g‘inlarni, bo‘g‘inlarning ochiq yoki yopiqligini tahlil tovushni ifodalaydigan harfni tanishga o‘rgatiladi. Bunda tanishtirilishi lozim bo‘lgan qiladilar. O‘quvchilar so‘zlarni, ularning elementar belgilariga asoslangan holda yaxlit, ajralmaydigan bo‘laklarga ajratadilar. Tahlil o‘quvchilardagi mavjud ko‘nikmalarga, so‘zning tovush tarkibi orasidagi elementlarning assotsiativ (o‘zaro bog‘lanishli) aloqalarni anglash tajribasiga asoslangan holda amalga oshiriladi. Tarkib (qismlarga ajratish) esa, yuqorida ta’kidlab o‘tilganidek, tahlilga qarama-qarshi oppozitsiyada bo‘lgan mantiqiy fi krlash jarayonidir. Bu jarayon ham bola tafakkurining rivojlanishi uchun muhim ahamiyatga ega. Sintez (umumlashtirish) operatsiyalarini baja rish jarayonida o‘quvchilar o‘z onglarida mav jud bo‘lgan til vositalarining ma’nolari va funksional me’yorlarni umumlashtiradilar. Savodga o‘rgatishning ilk bosqichida o‘qituvchi oldida so‘zlarning yozuvda ifodalanishi, harf va tovush haqida tushuncha, so‘zni bo‘g‘in va tovushlarga ajratish, bog‘lanishli nutqni o‘stirish, boshlang‘ich orfografi
ya qoidalari xususida tasavvurni rivojlantirish, umuman ona tili ning go‘zalligi va
rang-barangligini anglatishdek muhim vazifa turadi. 
Bu bosqichda muayyan turlarni tashkil etuvchi predmetlar nomi - alifbe
darsligining alifbegacha bo‘lgan davrida: mevalar, sabzavot, poliz ekinlarining
turlariga oid rasmlarning beri lishi, keyingi bosqichlarda joy nomlari, o‘rmon
hayvonlari, parrandalarni turkumlab o‘rgatishga oid matnlar va rasmlarning tavsiya
etilishi,  tugallanmagan  jumla,  matn,  so‘zlarning  berilishi,  ularning  o‘quvchi
tomonidan  davom  ettirilishi,  o‘zbek  xalq  maqollari,  topishmoq,  tez  aytish  va
hikmatli  so‘zlarning  berilishi  –  bularning  barchasi  o‘quvchining  nutqi  va
tafakkurini o‘stirishga qaratiladi. 
Alifbe darsligiga qo‘yiladigan xususiy talablar savodga o‘rgatishning o‘ziga
xos xususiyatlaridan, o‘zbek tilining tovush tarkibidan kelib chiqadi: a) darslikda
harfl  ar  tovush  talaffuzi  hamda yozuvdagi  ifodasiga  ko‘ra o‘quvchining  oson
o‘zlashtirishini hisobga olgan holda tartib lanadi. Masalan, o, n, a kabi harfl ar ham
talaffuzi, ham yozilishi jihatidan oson harfl ar jumlasiga kiradi. Qolaversa, ta’limga
ota-onalar  tomonidan  nihoyatda  e’tibor  kuchaygan  hozirgi  davrda  bolalarning
aksariyati bunday harftovushlarni o‘zlashtirgan holda maktab ostonasiga qadam
qo‘ymoqdalar. Albatta, sinfda o‘quvchilarning bilim darajasi bir xilda bo‘lmaydi.
Binobarin f, z, sh, ch kabi tovushlar ning yozilishi va talaffuzining bolalar uchun
birmuncha  murak  kabligini  hisobga  olgan  holda  keyingi  bosqichlarda  tavsiya
qilinadi; b) tovush(harf)larni o‘rganish jarayonida harfga ilova tarzida berilgan
so‘zlar o‘quvchilar uchun amaliy jihatdan tanish buyum, narsa yoki hodisa ni
ifodalashiga e’tibor qaratiladi; d) darslikda berilgan so‘zlar, o‘quvchilarning aniq fi
kr  yuritishini  hisobga  olgan  holda,  aksariyat  narsa-buyum  nomlaridan  iborat
bo‘ladi; c) so‘zlarni to‘g‘ri tanlanishi va tartiblanishi asosida imloga oid 
Savodga  o‘rgatish  davrida  interfaol  usullardan  foydalanish  (didaktik
o‘yinlar misolida).
 Savodga o‘rgatish darslari tayyorgarlik va asosiy davrni o‘z ichiga qamrab
olib, mazkur bosqichda o‘quvchilar bilan olib boriladigan ta’limiytarbiyaviy ishlar
turli-tumandir. Xususan, bu davrda: matn, og‘zaki va yozma matn haqida, gap,
matnning gaplardan tuzilishi, so‘z, gaplarning so‘zlardan tashkil topishi, ya’ni matn
tuzish va uni bo‘laklarga bo‘lib matn tarkibini tashkil qiluvchi qismlarni idrok
Logotip
ya qoidalari xususida tasavvurni rivojlantirish, umuman ona tili ning go‘zalligi va rang-barangligini anglatishdek muhim vazifa turadi. Bu bosqichda muayyan turlarni tashkil etuvchi predmetlar nomi - alifbe darsligining alifbegacha bo‘lgan davrida: mevalar, sabzavot, poliz ekinlarining turlariga oid rasmlarning beri lishi, keyingi bosqichlarda joy nomlari, o‘rmon hayvonlari, parrandalarni turkumlab o‘rgatishga oid matnlar va rasmlarning tavsiya etilishi, tugallanmagan jumla, matn, so‘zlarning berilishi, ularning o‘quvchi tomonidan davom ettirilishi, o‘zbek xalq maqollari, topishmoq, tez aytish va hikmatli so‘zlarning berilishi – bularning barchasi o‘quvchining nutqi va tafakkurini o‘stirishga qaratiladi. Alifbe darsligiga qo‘yiladigan xususiy talablar savodga o‘rgatishning o‘ziga xos xususiyatlaridan, o‘zbek tilining tovush tarkibidan kelib chiqadi: a) darslikda harfl ar tovush talaffuzi hamda yozuvdagi ifodasiga ko‘ra o‘quvchining oson o‘zlashtirishini hisobga olgan holda tartib lanadi. Masalan, o, n, a kabi harfl ar ham talaffuzi, ham yozilishi jihatidan oson harfl ar jumlasiga kiradi. Qolaversa, ta’limga ota-onalar tomonidan nihoyatda e’tibor kuchaygan hozirgi davrda bolalarning aksariyati bunday harftovushlarni o‘zlashtirgan holda maktab ostonasiga qadam qo‘ymoqdalar. Albatta, sinfda o‘quvchilarning bilim darajasi bir xilda bo‘lmaydi. Binobarin f, z, sh, ch kabi tovushlar ning yozilishi va talaffuzining bolalar uchun birmuncha murak kabligini hisobga olgan holda keyingi bosqichlarda tavsiya qilinadi; b) tovush(harf)larni o‘rganish jarayonida harfga ilova tarzida berilgan so‘zlar o‘quvchilar uchun amaliy jihatdan tanish buyum, narsa yoki hodisa ni ifodalashiga e’tibor qaratiladi; d) darslikda berilgan so‘zlar, o‘quvchilarning aniq fi kr yuritishini hisobga olgan holda, aksariyat narsa-buyum nomlaridan iborat bo‘ladi; c) so‘zlarni to‘g‘ri tanlanishi va tartiblanishi asosida imloga oid Savodga o‘rgatish davrida interfaol usullardan foydalanish (didaktik o‘yinlar misolida). Savodga o‘rgatish darslari tayyorgarlik va asosiy davrni o‘z ichiga qamrab olib, mazkur bosqichda o‘quvchilar bilan olib boriladigan ta’limiytarbiyaviy ishlar turli-tumandir. Xususan, bu davrda: matn, og‘zaki va yozma matn haqida, gap, matnning gaplardan tuzilishi, so‘z, gaplarning so‘zlardan tashkil topishi, ya’ni matn tuzish va uni bo‘laklarga bo‘lib matn tarkibini tashkil qiluvchi qismlarni idrok