SAYLOV HUQUQI ERKINLIGI – FUQAROLIK JAMIYATINING SHARTI
Yuklangan vaqt
2024-07-25
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
35
Faytl hajmi
90,3 KB
SAYLOV HUQUQI ERKINLIGI – FUQAROLIK JAMIYATINING
SHARTI
Reja:
1. Saylov tushunchasi, mohiyati va tiplari.
2. Saylovlarning demokratik prinsiplari.
3. O‘zbekistonda demokratik saylovlar tizimining qaror topishi va rivojlanishi.
Tayanch so‘zlar: saylov tushunchasi, erkin saylovlar, saylov huquqi, saylov
prinsiplari,teng saylov huquqi, to‘g‘ridan-to‘g‘ri saylash huquqi; yashirin ovoz
berish huquqi, majoritar saylovlar, proporsional saylovlar, saylov oldi tashviqoti,
saylov komissiyalari, ovoz berish.
1.Saylov tushunchasi, mohiyati va tiplari.
Jamiyat a’zolari tomonidan davlat hokimiyatini shakllantirish maqsadlarida
o‘tkaziladigan saylovlar faqat demokratiyaning belgisi yoki ko‘rinishi bo‘lmasdan,
shu bilan birga, uning zaruriy yashash sharti hamdir. BMT Bosh Assambleyasining
1948 yil 10 dekabrida qabul qilingan «Inson huquqlarining umumjahon
Deklaratsiyasi»ning 21-moddasida demokratik prinsiplar asosidagi saylovlarning
inson huquqi sifatidagi o‘rni quyidagicha ta’riflanadi: «Har bir inson bevosita yoki
erkin saylangan vakillari orqali o‘z mamlakati boshqaruv ishida qatnashish huquqiga
egadir. Xalq irodasi hukumat hokimiyatining asosi bo‘lishi kerak; bu iroda yashirin
ovoz berish yoki ovoz berish erkinligini ta’minlovchi boshqa shunga teng ahamiyatga
ega bo‘lgan umumiy va teng saylov huquqi asosida ifodalanishi lozim»1.
1Инсон ҳуқуқларининг умумжаҳон Декларацияси. –Тошкент, 1998.–Б. 30.
BMT va boshqa xalqaro tashkilotlar tomonidan qabul qilingan xalqaro saylov
standartlari bir qator xalqaro hujjatlarda o‘z ifodasini topdi. Ular asosan
quyidagilardan iboratdir:
1. Inson huquqlari umumjahon deklaratsiyasi (BMT Bosh Assambleyasi
tomonidan 1948 yil 10 dekabrda qabul qilingan);
2. 1950 yildagi Insn huquqlari va asosiy erkinliklarini himoya qilish to‘g‘risidagi
Yevropa konvensiyasi (unga 1-bayonnoma ilova qilinadi);
3. Fuqarolik va siyosiy huquqlar to‘g‘risidagi xalqaro pakt (BMT, 1966 yil 16
dekabr).
4. Yevropada Xavfsizlik va Hamkorlik Tashkilotining (EXHT) insoniylik
mezonlari bo‘yicha konferensiyasi Kopengagen Kengashining hujjati (Kopengagen,
1990 yil 29 iyun).
5. 1994 yilda qabul qilingan “Erkin va adolatli saylovlar mezonlari to‘g‘risida”gi
Parij deklaratsiyasi.
BMT tomonidan saylov standartlariga yangi xalqaro me’yoriy norma 2005 yil
27 oktyabrda kiritildi. U BMTning «Saylovlarni xalqaro kuzatish prinsiplari
Deklaratsiyasi» deyiladi. Mazkur Deklaratsiyada haqiy demokratik saylovlar – bu
mamlakat aholisining suveren huquqlarining ifodasi, hukumat vakolatlari va
qonuniyligining asosi bo‘lmish erkin xohish-irodasining bildirilishi, degan qoida
bilan mustahkamlab qo‘yildi. YeXHTning saylov prinsiplari eng muhim yettita:
universallik, tenglik, erkinlik, adolatlilik, yashirinlik, shaffoflik va hisobot berish
so‘zlarida o‘z ifodasini topgan. Bu har bir ovoz hisobga olinishini va har bir fuqaro
davlat hokimiyatining vakolatli organlarini shakllantirishga ko‘maklashishi
mumkinligini anglatadi.
YeXHTning Kopengagen hujjatida ko‘zda tutilgan majburiyatlar 1990 yilda
Parij xartiyasiga muvofiq tashkil etilgan va dastavval YeXHTning «Erkin saylovlar
bo‘yicha byuro» deb ataladigan Demokratik institutlar va inson huquqlari bo‘yicha
byurosi (DIIHB) uchun saylovlar bilan bog‘liq ishlar bo‘yicha qo‘llanma hisoblanadi.
DIIHB o‘z faoliyatini 1991 yilning may oyida boshladi va YeXHTga a’zo davlatlarga
yordam ko‘rsatish bo‘yicha YeXHTning asosiy instituti hisoblanadi. U, jumladan,
«inson huquqlari va asosiy erkinliklarining to‘la hurmat qilinishini ta’minlash,
qonuniylik asosida ish ko‘rish, demokratiya prinsiplarini hayotga joriy etish va ...
demokratik institutlarni tashkil etish, mustahkamlash va himoya qilish, shuningdek
butun jamiyat ko‘lamida murosaga kelish prinsiplarini rivojlantirish»2ga da’vat
etilgan.
DIIHB – Yevropada saylovlarni kuzatish sohasida yetakchi institutdir. U
YeXHT mintaqasida o‘tkaziladigan saylovlarni muvofiqlashtiradi hamda ularning
milliy qonunchilikka va xalqaro standartlarga muvofiqligini baholash uchun har yili
minglab kuzatuvchilardan iborat guruhlarni tashkil etadi. DIIHB saylov jarayonining
barcha bosqichlari monitoringi uslubiyotini ishlab chiqqan. DIIHB o‘z-o‘ziga
ko‘maklashish loyihalari vositasida YeXHTga a’zo davlatlarga ularning saylov
tizimlarini
yaxshilashda yordam ko‘rsatadi3.
Saylovlar tizimi – huquqiy me’yorlarda mustahkamlab qo‘yilgan, shuningdek,
davlat va jamiyat institutlari faoliyatlari tajribasida shakllangan vakillik organlari yoki
ayrim rahbarlik vakilini saylashni o‘tkazish va tashkil etishga doir tartibotdir.
Saylovlar tizimi – siyosiy tizimning tarkibiy qismidir. Shu bilan birga, saylovlar
tizimining o‘zi ham boshqa tizimlar kabi tizilmaviy qismlarga bo‘linadi: ularning
ichida ikkitasi alohida ajralib turadi: birinchisi, fuqarolarning saylov huquqi – nazariy-
huquqiy komponent; ikkinchisi esa saylov jarayonlari – amaliy-tashkiliy
komponentdir.
Fuqarolarning saylov huquqi ularning saylovlardagi ishtirokini, saylovchilar va
saylanuvchi organlar o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarni muvofiqlashtiruvchi,
shuningdek, keyinchalik saylovchilar ishonchini oqlamagan vakillarni chaqirib
oluvchi tartibotlarning huquqiy me’yorlari majmuasidir. Fuqarolarning saylov huquqi
tushunchasi fuqarolarning saylovlarda ishtirok etish huquqi sifatida torroq ma’noda –
2Хельсинский документ 1992 года // Обязательства ОБСЕ в области человеческого измерения. Том I: Сборник документов в
тематическом порядке. Третье издание. – Варшава: ОБСЕ/БДИПЧ, 2011.-С.37.
3Саидов А. Президент сайлови: халқаро амалиёт ва Ўзбекистон миллий тажрибаси.-Тошкент:«O‘zbekiston» НМИУ,2016.-
Б41-42.
saylovchi sifatida (faol saylov huquqi) yoki saylanuvchi sifatida (passiv saylov
huquqi) qo‘llaniladi.
Jamiyat a’zolarining davlat hokimiyati organlariga bo‘lgan saylovlardagi keng
ishtiroki demokratik siyosiy jarayonning tarkibiy qismidir. Demokratik saylovlar
davlat va jamiyatni va ularning takomillashgan modellarini shakllantirish
maqsadlaridagi tarixiy rivojlanishning ziddiyatli izlanishlari natijasi o‘laroq paydo
bo‘lgan institutdir. XX asrga kelib davlat hokimiyati organlarini shakllantirish bilan
bog‘liq bo‘lgan demokratik saylovlar jahondagi aksariyat mamlakatlar siyosiy
hayotidagi tabiiy bir jarayonga aylandi. Shu bilan birga, har qanday saylovlarni ham
demokratik qadriyatlar qatoriga kiritish ham qiyin masaladir. Saylovlarni davlat va
fuqarolik jamiyati o‘zaro muvozanatidagi holatlaridan kelib chiqib bir necha turlarga
bo‘lish mumkin.
Umume’tirof etilgan xalqaro demokratik tamoyillardan biri quyidagicha
ifodalanadi:«Demokratik idora etish erkin va adolatli saylovlar davomida muttasil
ifodalanib boradigan xalq irodasiga asoslanad4. Turli mamlakatlarda huquqiy davlat
va fuqarolik jamiyatining rivojlanishi darajasini saylov huquqi prinsiplariga muvofiq
ravishda, ya’ni ularda o‘tkazilgan saylov tizimini ifoda etuvchi saylovlarini tasniflash
asosida belgilash mumkin. Saylovlarga doir quyidagi bir-biriga qarama-qarshi
bo‘lingan juftlik asosida qabul qilingan tushunchalar u yoki bu mamlakatning
demokratik rivojlanish darajasini aniqlashga yordam beradi. Unga muvofiq saylovlar
quyidagicha o‘tkazilishi mumkin: umumiy – chegaralangan (senzli) ; teng – noteng;
to‘g‘ri – bilvosita; yashirin – ochiq ovoz berish. Bu saylovlar tasniflangan har bir
juftlikning chap tomonidagi tushunchalarga amal qilgan mamlakatlarda demokratik
qadriyatlar asosidagi saylovlar o‘tkazilishini bildiradi.
Fuqarolik jamiyati davlat hokimiyatiga bo‘ysundirilgan mamlakatlarda avtoritar
rejimga xos saylovlar amal qiladi. Deputatlar tarkibi va saylovoldi dasturlar
mazmuniga doir barcha asosiy qarorlar oldindan mamlakat siyosiy rahbariyati
xohishiga mos ravishda shakllanadi. Bu kabi saylovlarda deputatlar nomzodlari
4Парижская хартия для новой Европы, 21 ноября 1990 г.// Обязательства ОБСЕ в области человеческого измерения.
Справочное пособие. –Варшава:БДИПЧ ОБСЕ, 2001. –С.258.
oshkor etilmaydi, ularning shaxsi va dasturlari to‘g‘risida saylovchilar yaxshi
tasavvurga ega bo‘lmaydi. Deputatlikka nomzodlar saylovchilar vakili sifatida emas,
balki idora etuvchi partiyaviy-davlat vakillari sifatida namoyon bo‘ladilar.
Totalitar siyosiy tizim mafkuraviy niqoblar ostida o‘zining haqiqiy mazmunini
turli usullar bilan niqoblab, «xalq irodasini», shuningdek «oliy darajadagi
demokratiyaga mansub ekanligini» ifodalashga da’vogarlik qiladi. Bu siyosiy tizim
demokratiyaning nomuqobil shaklidan foydalanib, umumxalq qo‘llab-quvvatlashi
ko‘rinishini shakllantirishga intiladi.
Saylovlarning ikkinchi turi davlat bilan fuqarolik jamiyati o‘rtasidagi o‘zar
muvozanat beqaror bo‘lgan mamlakatlar uchun xosdir. Bu kabi mamlakatlarda
saylovlar demokratik rejimlar chuqur ildiz otmagan, davlat yetakchilarining
demokratik
intilishlari
antidemokratik
kuchlar
qarshiligiga
uchraydigan
mamlakatlarda uchrab turadi. Bu kabi mamlakatlarda ko‘pincha xalq tomonidan
saylangan hokimiyatning vakillik organlari turli kuchlar va bosimlar ostida o‘zining
yashash qobiliyatini yo‘qotadi.
Jamiyatning avtoritarizmdan demokratiyaga o‘tish muammolari quyidagi ikki
noma’lumli tenglamani yechish bilan bog‘liqdir: aholi qo‘llab-quvvatlashini
yo‘qotish sharoitida oldingi rejimdan o‘tish davrini bosqichma-bosqichlik asosida
amalga oshirish. Bu murakkab vazifani hal etish o‘tish davri qator bosqichlarini
siyosiy texnologiyalar, jumladan, takrorlanib turuvchi saylov jarayonlari vositasida
qulaylashtirishni talab etadi. Demokratiyaga bosqichma-bosqich o‘tish quyidagi turli
darajalardagi davlat hokimiyati organlariga saylovlar bilan bog‘liqdir: o‘zini o‘zi
boshqarishning mahalliy tizilmalarini saylash; mintaqaviy darajalarda siyosiy
partiyalar va harakatlarni shakllantirish va ularning rahbar organlarini saylash yo‘li
bilan saylov oldi kurashlari uchun siyosiy kengliklarni shakllantirish; ijro hokimiyati
rahbarlarini saylash;
Ko‘rinib turibdiki, fuqarolik jamiyatini rivojlantirish demokratik saylovlar
vositasida ro‘y beradi. Avtoritarizmdan demokratiyaga o‘tish muddati esa o‘n
yilliklar, avlodlar almashinuvi va qator demokratik saylovlar bilan o‘lchanadi.
Ko‘ppartiyaviylik amaliyoti tajribasining kamligi o‘zaro siyosiy chidamlilikni
(tolerantlikni) shakllanishiga imkon beruvchi ijtimoiy demokratik shart-sharoitlarning
noqulay bo‘lishiga sabab bo‘ladi. Natijada, o‘tish davri muddatlari cho‘zilib
boraveradi.
Shuningdek,
ba’zi
mamlakatlarda
shoshma-shosharlik
bilan
demokratiyaga tezlik bilan o‘tishga intilishlar ko‘pincha soxta demokratiya shaklidagi
avtoritarizmni qayta tiklaydi5.
Shuningdek, saylovlarga doir takomillashmagan qonunchilik, demokratik
an’analar va saylovlarning borishi ustidan xalq nazoratining yetishmasligi davlat bilan
fuqarolik jamiyati o‘rtasidagi o‘zaro muvozanati beqaror bo‘lgan mamlakatlar uchun
xarakterlidir. Bu kabi holatlar saylovlar natijalarini soxtalashtirishlarga olib kelishi
ham muqarrardir. Shuning uchun ham bu mamlakatlar uchun har bir o‘tkazilgan
haqiqiy demokratik saylovlar huquqiy davlat qurishning mashaqqatli yo‘lidagi kichik,
lekin shu bilan birga, eng zaruriy bo‘lgan muhim qadamdir.
Saylovlarning uchinchi turi - demokratik rejimlardagi, ya’ni davlatlar fuqarolik
jamiyatiga bo‘ysungan mamlakatlar uchun xosdir. Fuqarolik jamiyati qurishni
rivojlantirishning muhim sharti – davlat, jamiyat va shaxs o‘rtasidagi o‘zaro
muvozanat, tenglik, bir maromdagi rivojlanishning mavjudligidir. Ular o‘rtasida yuz
berishi mumkin bo‘lgan ziddiyatlar qo‘rqitish intizomi va hukmronlik usullari bilan
emas, balki qonun oldida mas’ul bo‘lgan davlat hokimiyati, huquqiy va siyosiy
vositalar bilan muvofiqlashtiriladi.
Turli
mamlakatlardagi
saylovlarda
o‘zaro
siyosiy
muxolifatdoshlikka
asoslangan demokratiya tabiatiga xos saylovlarning bir qancha umumiy tomonlari
mavjuddir. Bular: hokimiyatga da’vogarlik turli siyosiy kuchlar o‘rtasidagi o‘zaro
ishonch, idora etuvchi elitani erkin demokratik saylovlar vositasida shakllantirishning
an’anaviy qoidalarini hurmat qilishdir. Bu kabi rivojlangan mamlakatlardagi
saylovchilar va deputatlikka nomzodlar xulqi avtonom va ratsional-maqsadlilik
xarakteriga egadir. Bu mamlakatlar jamiyatlarida saylovlar siyosiy elitani
shakllantirishning haqiqiy mexanizmi sifatida namoyon bo‘ladi. Bunda saylovlar
aholiga rasmiy siyosat yo‘nalishlariga ta’sir etish uchun imkoniyatlar yaratadi, ularni
5Общая и прикладная политология: Учебное пособие. / Под общей редакцией В.И. Жукова, Б.И. Краснова. –Москва: МГСУ:
Союз, 1997. –С.254-256.
o‘zining manfaatlariga monandlashtira oladi. Natijada, davlat hokimiyati organlariga
bo‘lgan saylovlar rasmiy va norasmiy sub’ektlarning o‘zaro hamkorlik qilishi
legitimligini ta’minlaydi, bu jarayonlarda ijtimoiy tartibotning saqlanishiga va
ijtimoiy barqarorlikni ta’minlashga erishiladi.
Fuqarolik jamiyati fuqarolarning o‘z irodalarini erkin ifodalashlariga, barcha
markaziy organlarni xalq tomonidan saylanishi yo‘li bilan davlat hokimiyatida
vakillik munosabatlarini shakllanishiga asoslangan liberal-demokratik yoki
konstitutsion legitimlikning rivojlanganligi bilan ajralib turadi. Legitimlikning bu
kabi shakli g‘arb jamiyatlarining uzoq davrlar sotsioiqtisodiy va sotsiomadaniy
evolyusiyasi natijasi o‘laroq shakllanib, u hozirgi davrda jahon taraqqiyotining
yetakchi tamoyiliga aylandi6.
Dunyoning ko‘plab demokratik mamlakatlari o‘zlarining Konstitutsiyalari yoki
maxsus saylovlarga doir qonunlarida fuqarolarni yashirin ovoz berish orqali umumiy
va teng saylovlar huquqlarini e’lon qilgan.
Demokratik jamiyatda saylovlardagi kurashlar siyosiy partiya faoliyatining
asosiy kurashlar maydoni hisoblanadi. Har bir partiya o‘z elektoratini ko‘paytirishga
intiladi. Elektorat saylovlarda u yoki bu partiyaga ovoz beradigan saylovchilardir.
Masalan, sotsial-demokratik partiyalar elektorati asosan ishchilar, ziyolilar,
xizmatchilar, mayda mulkdorlardan iboratdir. AQSh demokratik partiyasi
elektoratini, odatda, ko‘proq mamlakatning rangli aholisi tashkil etadi. Bir saylovdan
keyingi saylovgacha u yoki bu partiyaning elektorati soni va sifati jihatlaridan
o‘zgarib turishi mumkin. Masalan, Buyuk Britaniyada Leyboristlar partiyasi
Liberallar partiyasini ikkipartiyaviy tizimdan siqib chiqarganidan keyin leyboristlar
elektorati liberallar hisobiga sezilarli darajada ko‘paydi.
Hozirgi zamon davlatlarida ovoz berish nafaqat fuqarolik huquqi, balki fuqarolik
majburiyati hamdir. Ba’zi mamlakatlarda saylovda qatnashmaganlik uchun ham jazo
choralari
belgilangan.
Masalan,
Belgiya,
Niderlandiya,
Avstraliya
kabi
mamlakatlarda jarima to‘lanadi. Pokistonda esa hattoki qamoq jazosi ham
6Общая и прикладная политология: Учебное пособие. / Под общей редакцией В.И. Жукова, Б.И. Краснова. –Москва: МГСУ:
Союз, 1997. –С.257-258.
qo‘llaniladi. Ayrim mamlakatlarda esa «to‘polonlarni oldini olish» maqsadlarida ovoz
berish uchun har bir saylov okrugi bo‘yicha mavjud nomzodlar soni ancha
chegaralangan.
Ovoz berish yakunlari bo‘yicha saylovlar natijalarini aniqlash asosan ikkita katta
saylov tizimi asosida kechadi: majoritar va proporsional tizimlar. Majoritar tizimda
nomzod yoki nomzodlar ro‘yxati qonunda belgilanganidek, eng ko‘p ovoz
olgandagina u yoki bu saylanadigan vakillik organiga saylangan, deb hisoblanishi
bilan tavsiflanadi. Ko‘pchilik ovoz olish ham har xil bo‘ladi. Mutlaq ko‘pchilikni
(50%+1 ovoz) talab etuvchi saylov tizimlari ham uchraydi. Bunday tizim, jumladan,
Avstraliyada amal qiladi. Majoritar tizimdagi saylovlarda muayyan ko‘pchilikning
o‘z raqiblariga nisbatan ko‘proq ovoz olishi ular nomzodining g‘alaba qilganligini
bildiradi. Bu kabi holat «marraga birinchi kelganlar tizimi», deb ham ataladi. Hozirgi
vaqtda bunday tizim AQSh, Kanada, Buyuk Britaniya, Yangi Zelandiya kabi
mamlakatlarda qo‘llanilmoqda. Ba’zan birdaniga majoritar tizimning ikki xil
ko‘rinishi ham qo‘llaniladi. Masalan, Fransiyada parlamentga deputatlar saylashning
birinchi bosqichida mutlaq ko‘pchilikning ovoz olish tizimiga amal qilinsa, ikkinchi
bosqichda esa nisbatan ko‘pchilikning ovoz olish tizimi qo‘llaniladi.
Saylovning proporsional tizimida berilgan ovozlarning miqdoridan kelib chiqib,
barcha mandatlarning ana shu berilgan ovozlar o‘rtasida aniq proporsional
taqsimlanishi ro‘y beradi. Bu tizim hozirgi zamonda ancha keng tarqalgan. Masalan,
G‘arbiy Yevropa, Yaponiya, Lotin Amerikasi mamlakatlarida saylovlar ko‘pincha
proporsional tizimda o‘tkaziladi. Shuningdek, bu tizim Belgiya, Shvesiya va boshqa
ko‘p mamlakatlar uchun ham xosdir7.
Proporsional tizim ikki xil ko‘rinishga ega: birinchisi, umumdavlat darajasidagi
proporsional saylov tizimi (saylovchilar butun mamlakat doirasida siyosiy partiyalar
uchun ovoz beradilar, unda saylov okruglari belgilanmaydi); ikkinchisi, ko‘p mandatli
okruglarga
asoslangan
proporsional
saylov
tizimi
(deputatlik
mandatlari
partiyalarning saylov okruglariga nisbatan ta’siri asosida taqsimlanadi).
7Қаранг: Қирғизбоев М. Демократик сайловлар: халқаро тамойиллар ва миллий ўзлик. Демократлаштириш ва инсон
ҳуқуқлари, 2000, №1-2. –Б. 44-48.
Majoritar va proporsional tizimlar o‘zining ham yutuq, ham kamchiliklariga
egadir. Majoritar tizimning ijobiy xususiyatlari shundaki, unda samarali faoliyat
yurituvchi va barqaror hukumatni shakllantirish imkoniyati borligi bilan izohlash
mumkin. Shuningdek, u katta va yaxshi uyushtirilgan siyosiy partiyalar uchun
saylovlarni muvaffaqiyatli o‘tkazish imkoniyatlarini beradi.
Majoritar
tizimning
asosiy
kamchiliklari
quyidagilardir:
mamlakat
saylovchilarning ko‘pchilik qismi (ba’zan 50 % ga yaqin) hokimiyat organlarida o‘z
vakillariga ega bo‘lmay qoladi; saylovlarda o‘z raqibiga nisbatan kam ovoz olgan
partiya parlamentda ko‘pchilik deputatlik o‘rinlarga ega bo‘lib qolishi mumkin;
saylovlarda bir xil yoki bir-biriga yaqin miqdorda ovoz olgan ikkita partiya hokimiyat
organida bir xil bo‘lmagan miqdordagi nomzodlarni saylanishiga erishadilar (ba’zan,
o‘z raqibiga nisbatan ko‘p ovoz olgan partiya bitta ham mandatga ega bo‘lmasligini
kuzatish mumkin) . Shunday qilib, majoritar tizim biron-bir partiya yoki blok uchun
vakillik organlarini saylashda ko‘pchilik ovozlarni va mandatlarni olishga yordam
beradi.
Proporsional tizimning ustun tomonlari to‘g‘risida quyidagilarni keltirish
mumkin: uning yordamida jamiyat siyosiy hayotidagi siyosiy kuchlarni
joylashishining haqiqiy va aniq manzaralarini ko‘rish mumkin. U fikrlar xilma-xilligi
va ko‘ppartiyaviylikning rivojlanishini, shuningdek, davlat bilan fuqarolar o‘rtasidagi
uzviy aloqadorlikni ta’minlab beradi.
Proporsional tizimning asosiy kamchiliklari esa quyidagilardir: hukumatni
shakllantirishda murakkabliklar yuzaga keladi (sababi: biron-bir ustunlik qiladigan
partiyaning
yo‘qligi,
har
xil
maqsad
va
muddaolardagi
partiyalarning
ko‘ppartiyaviylik asosidagi koalitsiyani tuzishga majbur bo‘lishi, bu esa hukumat
beqarorligini keltirib chiqarishi); ovozlarning aniq nomzodlarga emas, balki
partiyalarga berilishi, partiyalar bilan deputatlar o‘rtasidagi aloqaning sustligi;
deputatlarning o‘z partiyalariga ancha bog‘liq bo‘lib qolishlari (bu kabi erkinlikning
chegaralanishi parlamentda qonunlar va muhim hujjatlar qabul qilish jarayonlariga
salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin)8.
XX asrning ikkinchi yarmiga kelib saylov tizimi o‘z taraqqiyoti va rivojlanish
yo‘lida katta jarayonlarni bosib o‘tib, boy tajribalar to‘pladi. Majoritar va proporsional
tizimlarning yaxshi tomonlari bir-biri bilan uyg‘unlasha boshladi. Aralash tizim
doirasida ma’lum bir qism deputatlik mandatlari majoritar tamoyillar asosida
taqsimlanishi, qolgan qism mandatlar esa proporsional tizim asosida taqsimlanishi
rusumga kirdi. Saylov tizimini demokratlashtirish va takomillashtirishda bu aralash
saylov tizimi siyosiy barqarorlikka erishish yo‘lidagi eng samarali yo‘l ekanligini
rivojlangan mamlakatlar tajribalari isbotlab bermoqda.
1. Saylovlarning demokratik prinsiplari
Demokratik saylovlarni vakillik mexanizmi sifatida amal qilishini betakror
qadriyatga aylantirgan, umume’tirof etgan qator prinsiplar mavjud. Bu prinsiplar
saylov qonunchiligida o‘z ifodasini topadi va ular muhim inson huquqlaridan biri
bo‘lgan – saylash huquqi yoki ovoz berish huquqini ta’minlaydi.
Parlament demokratiyasiga asoslangan konstitutsiyaviy mamlakatlarda avvalo
vakillik organlarini saylanish prinsipi va ularni shakllantirishdagi xalqning hech bir
bo‘linmas huquqi har tomonlama mustahkamlanadi. Bu mamlakatlar konstitutsiya-
larida, odatda, saylovlarning umumiyligi prinsipi mazmuni ochib beriladi. Umumiylik
prinsipi barcha aholini saylovchi sifatidagi faol huquqi, hokimiyat organlariga
saylanish uchun saylovlarda nomzod sifatidagi passiv saylov huquqini anglatadi9.
Bundan mustasnolik bir qancha senzlar bilan chegaralangan: balog‘atga
yetmaganlarning yoshi, nomzodlarning yoshi sal kattaroq bo‘lishi; sud qarori bilan
mustahkamlangan saylovlarda ishtirok etish qobiliyatiga ega bo‘lmagan ruhiy kasal
fuqarolar. Shuningdek, ma’naviy senzlar ham mavjuddir: sud qarori bilan ozodlikdan
mahrum etilgan shaxslar huquqi ham cheklanadi. Umume’tirof etilgan qoidalardan
8Қаранг: Саидов А.Х. Избирательное право в Республике Узбекистан. Вопросы реформы законодательство и зарубежный
опыт.–Ташкент: Узбекистан, 1993. –С.9-11.
9Руководство БДИПЧ по наблюдению за выборами. –Варшава: БДИПЧ ОБСЕ, 1999. –С.7-8.
tashqari boshqa senzlarni o‘rnatish saylovlarning umumiylik prinsipini cheklaydi yoki
uni to‘g‘ridan-to‘g‘ri buzadi.
Sobiq ittifoq qonunchiligiga binoan ma’lum sinflar va ijtimoiy tabaqalar saylov
faolligini cheklovchi qator toifaviy – sinfiy senzlar mavjud edi. Ularning ro‘yxati va
mazmuni davlat rivojlanishining turli bosqichlarida tez-tez o‘zgarib turdi.
Jinsiy senz uzoq davrlar ayollarning saylovlardagi ishtirokini cheklab keldi
(ba’zi musulmon mamlakatlarida hozirga qadar bu kabi senz saqlanib qolmoqda).
Mulkiy senz esa kambag‘al fuqarolar faolligini hamon cheklamoqda. Qator
mamlakatlarda o‘troqlik senzi migrantlarning saylov okrugida saylash va saylanish
huquqini bir necha yillar davomida cheklaydi.
Hozirgi davr demokratik saylovlar prinsiplaridan biri – teng saylov huquqi
hisoblanadi. Uning amaldagi ifodasi shundan iboratki, qonun chiqaruvchi organga har
bir deputat deyarli teng miqdordagi fuqarolar vakili hisoblanadi, shuningdek, har bir
saylovchi umumiy saylov qarorlariga bir xilda ta’sir etish darajalariga ega bo‘ladi. Bu
prinsipga amal qilishning o‘ziga yarasha qiyinchiliklari mavjud. Mazkur prinsipga
amal qilish saylov okruglari chegaralarini to‘g‘ri belgilash bilan bog‘liq.
Teng saylov huquqi prinsipi yana bir qancha muhim talablarga itoat etishni
taqozo etadi: nomzodlar ko‘rsatish davrida ular uchun teng imkoniyatlar yaratish,
nomzodlarni qo‘llab-quvvatlash uchun yig‘iladigan ovozlarni va saylovoldi
targ‘ibotlari imkoniyatlarining tengligi. Shuningdek, nomzodlarning moddiy
imkoniyatlari turlicha ekanligi va ularning bu imkoniyatlaridan qanday darajada
foydalanishlarini nazorat qilish mushkul ish ekanligiga e’tibor berilsa, bu yo‘nalishda
tenglikni ta’minlash ko‘plab muammolarning kelib chiqishiga sabab bo‘ladi. Shuning
uchun ham aksariyat mamlakatlarda nomzodlar moddiy shart-sharoitlari tengligini
ta’minlash uchun saylov kampaniyalarini davlat tomonidan moliyalashtirishga amal
qilinadi.
Demokratik saylovlarning yana bir mezonlaridan biri – saylovlarni to‘g‘ridan-
to‘g‘ri o‘tkazish prinsipi hisoblanadi. Parlament demokratiyasi rivojlangan
mamlakatlarning ko‘pchiligida saylovchilar to‘g‘ridan-to‘g‘ri (delegatlar yoki
vakillar vositasisiz) prezident, parlament va boshqa siyosiy hokimiyat organlarini
saylaydilar. Shu bilan birga, ba’zan oz sonli maxsus saylovchilar saylov okrugidagi
yoki mamlakatdagi barcha saylovchilar irodasini ifoda etishi asosida saylaydigan
shaklan bilvosita, mazmunan bevosita saylovlar ham amaliyotda uchrab turadi. Bu
kabi shaklan to‘g‘ridan-to‘g‘ri bo‘lmagan saylovlar AQSh prezidentini saylashda
qo‘llaniladi. Lekin bu saylovlar mamlakatdagi barcha saylovchilar qarorini ozchilik
maxsus saylovchilar tomonidan hech bir o‘zgarishlarsiz bajarish asosida ro‘y berishi
e’tiborga olinsa, u ham to‘g‘ridan-to‘g‘ri saylovlardan kam farq qiladi10.
Ilgarilari bilvosita saylovlarni ko‘plab qo‘llash natijasida saylov jarayonlaridagi
demokratik mazmun kamayib ketgan edi. Avvalo, bu kabi saylovlarni qo‘llash
saylovchilar sonini kamaytirib, har bir fuqaroni saylovlarda ishtirok etishiga
imkoniyatlar qoldirmas edi. Shuningdek, bu saylovlarda ishtirok etishni istamaydigan
saylovchilar soni ham yildan-yilga ko‘payib bordi. Nomzodlar va ularning
dasturlariga nisbatan e’tiborsizlik paydo bo‘ldi. Shu bilan birga, bilvosita saylovlar
siyosiy kuchlar o‘rtasidagi kuchlar joylashuvini doimo soxtalashtirib, saylovchilarni
erkin tanlash huquqlarini buzib keldi. To‘g‘ridan-to‘g‘ri saylovlar esa barcha
saylovchilarni ovoz berishda ishtirok etishiga imkoniyatlar yaratib, saylov
kampaniyasini legitimlik asosida kechishini ta’minlab kelmoqda.
Demokratik saylovlarning yana bir muhim prinsiplaridan biri musabaqadoshlik
yoki o‘zaro raqobatdoshlik hisoblanadi. Ya’ni u saylovlarda turli xil ijtimoiy guruhlar
yoki qatlamlar manfaatlarini ifodalovchi turli partiyalar va nomzodlarni ishtirok
etishini anglatadi. Siyosiy partiyalar turli xil mafkura va turli ijtimoiy qatlamlar
siyosiy manfaatlari asosida saylovlarga barcha toifadagi fuqarolarni jalb qilish
imkoniyatlariga egadir. Ko‘ppartiyaviylik asosidagi raqobatdoshlik demokratiya
rivojlangan mamlakatlar uchun xos bo‘lib, u turli ijtimoiy manfaatlarni tinch
musabaqalashuv asosida ifodalashni ta’minlab, jamiyatning ijtimoiy-siyosiy
barqarorligiga katta hissa qo‘shadi. Shu bilan birga, raqobatdoshlik asosidagi
saylovlar turli o‘zaro ijtimoiy mojarolarning ham tinch yo‘l bilan barham topishiga
imkoniyat yaratadi.
10Қаранг: Избирательное право и принципы его реализации. / Россия: партии, выборы, власть. Под ред. Краснова Б.И. –
Москва: 1996. –С.18-23.
Barcha demokratik mamlakatlar tomonidan tan olingan prinsiplardan yana biri –
yashirin ovoz berish hisoblanadi. Saylovlarda yashirin ovoz berish natijasida
saylovchiga tashqaridan tazyiq yoki ta’sir o‘tkazishning oldi olinadi, har bir
saylovchining erkin bo‘lishi, o‘z xohish-ixtiyorini amalga oshirishi uchun
imkoniyatlar yaratiladi. Shuningdek, saylovlar o‘tkazishdagi yana bir demokratik
prinsip – saylovlar ustidan xalq nazoratini amalga oshirish hisoblanadi. Shuningdek,
saylovlar kampaniyalarida milliy va xorijiy kuzatuvchilarning ishtirok etishi saylov
o‘tkazilayotgan davlatning obro‘-e’tiborini oshiradi.
Demokratik mamlakatlardagi saylovlar o‘tkazish prinsiplaridan biri –
saylovlarning erkinligi va ularda fuqarolarning ishtirok etishining ixtiyoriyligi
hisoblanadi. Bu prinsipning mohiyati shundaki, hech kim fuqaroning saylovda erkin
o‘z xohishini bildirishiga yoki saylovda ishtirok etishi va etmasligiga ta’sir o‘tkaza
olmaydi.
Demokratik saylovlarning yana bir prinsipi – nomzodlarning saylovoldi kurashi
uchun teng imkoniyatlar yaratishdir. Bu prinsip nomzodlardagi turli moddiy yoki
siyosiy imkoniyatlar ularning ba’zilariga ustunliklar va imtiyozlar yaratilishini oldini
olib, barcha nomzodlar uchun teng imkoniyatlar yaratadi. Shuningdek, yana bir
prinsip – saylovlarni boshqa muddatlarga ko‘chirish yoki uni bekor qilishga yo‘l
qo‘ymaslik maqsadidagi saylovlar muddatini cheklash prinsipi hisoblanadi. Chunki
saylovlarni o‘tkazish muddati ayrim siyosiy kuchlar xohishiga bog‘liq bo‘lsa,
saylovlar o‘z qadr-qimmatini yo‘qotishi turgan gap. Saylovlarni aniq bir xil
muddatlarda o‘tkazilishi saylovchilarning o‘z manfaatlari asosida hokimiyat
organlarini o‘zgartirib turishiga keng imkoniyatlar yaratib beradi11.
Demokratik saylovlar tamoyillari va bu sohada shakllangan qadriyatlarni tahlil
etish natijasida fuqarolik jamiyatining muhim jihatlaridan biri bo‘lgan – fuqarolarning
siyosiy jarayonlardagi ishtirokining nechog‘li ahamiyat kasb etishiga doir xulosalar
shakllanadi. BMTning «Inson huquqlarining umumjahon deklaratsiyasi»da
ifodalangan «xalq irodasi hukumat hokimiyatining asosi bo‘lishi kerak», degan
11Общая и прикладная политология: Учебное пособие. / Под общей редакцией В.И. Жукова, Б.И. Краснова. – Москва: МГСУ:
Союз, 1997. –С.261-266.
demokratik qoida asosan saylovlar vositasida amalga oshirilib, unda jamiyat
a’zolarining xohish-istaklari asosida siyosiy hokimiyatning shakllanishi ro‘y beradi.
Ana shu qoidani amaliyotda qo‘llash natijasidagina fuqarolik jamiyatining hokimiyat
organlari faoliyatini nazorat qilishlari uchun shart-sharoitlar yaratiladi. Shuningdek,
demokratik saylovlar fuqarolik jamiyati tarkibidagi ijtimoiy qatlamlar va
guruhlarning manfaatlarini barq urishiga, bu manfaatlar qutqusi asosida siyosiy
jarayonlarda faol ishtirok etishiga zamin tayyorlaydi. Umuman olganda,
saylovlarning erkin va adolatli o‘tishi fuqarolik jamiyatining rivojlanish darajasini
bildiradi va unga yashovchanlik qobiliyatini baxsh etadi.
3. O‘zbekistonda demokratik saylovlar tizimining qaror topishi va rivojlanishi
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida mustahkamlangan saylovlar
o‘tkazishning demokratik tamoyillari ham fuqarolik jamiyati yashovchanligini
ta’minlay olish qobiliyatini o‘zida ifodalaydi. Ayniqsa, u mamlakatda demokratik
saylov tizimining shakllanishi uchun qulay huquqiy shart-sharoitlar yaratib berishi
bilan ajralib turadi. Mamlakatda shakllangan saylov tizimiga doir huquqiy asoslar
parlament, xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar kengashlarini shakllantirish
tamoyillari va fuqarolarning saylovlarda qatnashish huquqini, mamlakatda xalq
hokimiyatini amalga oshirish va davlatning umuminsoniy manfaatlar tamoyillari
asosida tashkil etishning muhim demokratik poydevoridir.
Respublikada saylov tizimining huquqiy asoslari parlament va boshqa vakillik
organlariga saylovlarda jamoatchilik fikrini har tomonlama aniqlash, nomzodlarning
shaxsiy fazilatlarini bilish, saylovchilarning faqatgina ovoz berishgina emas, balki
ularning saylov kampaniyasida bevosita ishtirok etishi uchun ham demokratik muhit
yaratishga yo‘naltirilgandir.
O‘zbekistonda shakllangan demokratik caylovlarning muhim demokratik
tamoyillaridan biri shuki, mamlakat Prezidenti muqobillik asosida, bevosita
saylovchilar tomonidan saylanadi. Shuningdek, Oliy Majlisning quyi palatasi –
Qonunchilik palatasi deputatlari bevosita saylovchilar tomonidan saylanishi an’anaga
aylandi. Shuningdek, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesi, viloyat,
shahar va tuman xalq deputatlari ham to‘g‘ridan-to‘g‘ri xalq tomonidan saylanadi.
O‘zbekistonda saylovlar xalq hokimiyatchiligini amalga oshirish zaruriyatidan
kelib chiqib, unda xalq tomonidan davlat hokimiyatini shakllantirish va uning
faoliyatini nazorat etishni xalqchillik asosida amalga oshirish maqsadlari
mujassamlashgan. Shuningdek, saylovlar davrida «xalq davlat hokimiyatining birdan-
bir manbaidir»12, degan demokratik tamoyilni amalga oshirish imkoniyatlari tug‘iladi.
Fuqarolarning davlat va jamiyatni boshqarishdagi ishtiroklari saylovlar davrida
aniq va ravshan namoyon bo‘ladi. Shu bilan birga, O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasining 32-moddasida «bunday ishtirok etish o‘zini o‘zi boshqarish,
referendumlar o‘tkazish va davlat organlarini demokratik tarzda tashkil etish yo‘li
bilan amalga oshiriladi»13, deyiladi. Mazkur konstitutsiyaviy qoidadagi «davlat
organlarini demokratik tarzda tashkil etish» so‘zining asl ma’nosi davlat organlarini
xalq tomonidan to‘g‘ridan-to‘g‘ri saylanishini anglatadi.
O‘zbekistonda saylovlardagi tenglik huquqi tamoyili Konstitutsiyaning 117-
moddasida
quyidagicha
mustahkamlangan:
«O‘zbekiston
Respublikasining
fuqarolari davlat hokimiyati vakillik organlariga saylash va saylanish huquqiga
egadirlar. Har bir saylovchi bir ovozga ega. Ovoz berish huquqi, o‘z xohish-irodasini
bildirish tengligi va erkinligi qonun bilan kafolatlanadi. …Saylovlar umumiy, teng va
to‘g‘ridan-to‘g‘ri saylov huquqi asosida yashirin ovoz berish yo‘li bilan
o‘tkaziladi»14.
O‘zbekistonda saylovlarning huquqiy asoslari rivojlangan mamlakatlarda keng
yoyilgan demokratik tamoyillar asosida shakllandi. 2003 yil 29 avgustda Oliy Majlis
tomonidan 1993 yil 28 dekabrda qabul qilingan «O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisiga saylov to‘g‘risida»gi Qonunning yangi tahriri qabul qilinishi natijasida unga
demokratik qadriyatlarga xos bo‘lgan yangi to‘ldirishlar va o‘zgartishlar kiritildi.
1994 yil 5 mayda parlament tomonidan O‘zbekiston Respublikasining «Fuqarolar
saylov huquqlarining kafolatlari to‘g‘risida»gi Qonuni qabul qilindi. Shuningdek,
12Ўзбекистон Республикасининг Конституцияси. –Тошкент: Ўзбекистон, 2012. –Б.4.
13 Ўша жойда. –Б.8.
14Ўша жойда. –Б. 32-33.
2003 yil 29 avgustda Oliy Majlis tomonidan O‘zbekiston Respublikasining «Xalq
deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlariga saylov to‘g‘risida»gi Qonuniga
(1994 yil 5 may) ham o‘zgartishlar va to‘ldirishlar kiritildi. Mazkur qonunlar
demokratik saylovlarni amalga oshirishning demokratik tamoyillari asosi sifatida
katta sinovlardan o‘tdi.
O‘zbekistonda Senatni shakllantirishda mahalliy vakillik organlariga Senat
a’zoligiga nomzodlar ko‘rsatish vakolatlari berilishi – hududiy manfaatlarning
qonunlarda ifodalanishi uchun shart-sharoitlar yaratdi. Shu bilan birga, mahalliy xalq
deputatlarining Senat a’zolarini saylashda bevosita ishtirok etishi vakillik
demokratiyasining shakllanishiga, shuningdek, ularning umummilliy davlat
boshqaruvi faoliyatlarida bevosita ishtirok etishlari uchun huquqiy imkoniyatlar
yaratdi.
O‘zbekiston Respublikasining «Xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar
Kengashlariga saylov to‘g‘risida»gi Qonuniga binoan xalq deputatlari Kengashlariga
«saylov kuni yigirma bir yoshga to‘lgan hamda kamida besh yil O‘zbekiston
Respublikasi hududida muqim yashayotgan»15 fuqarolar saylanish huquqiga
egadirlar. Oliy Majlis umumdavlat ahamiyatiga ega oliy qarorlar qabul qiluvchi organ
bo‘lgani uchun ham Konstitutsiyada (77-modda) uning har ikkala palatasi –
Qonunchilik palatasiga deputat va Senatga a’zo bo‘lib saylanish huquqini 25 yoshga
to‘lgan fuqarolarga berilishi mustahkamlandi16.
O‘zbekiston saylov tizimidagi teng saylov huquqi quyidagilarni anglatadi: «har
bir fuqaro bir ovozga ega. Fuqarolar jinsi, irqiy va milliy mansubligi, tili, dinga
munosabati, ijtimoiy kelib chiqishi, e’tiqodi, shaxsiy va ijtimoiy mavqei, ma’lumoti,
mashg‘ulotining turi va xususiyatidan qat’i nazar teng saylov huquqiga egadirlar»17.
To‘g‘ridan-to‘g‘ri saylov huquqi hokimiyat vakillik organlariga saylov
to‘g‘ridan-to‘g‘ri o‘tkazilishini anglatadi: beistisno barcha Kengashlarning
deputatlari fuqarolar tomonidan bevosita saylanadilar18.
15Ўзбекистон Республикасининг «Халқ депутатлари вилоят, туман ва шаҳар Кенгашларига сайлов тўғрисида»ги
(ўзгартиришлар билан) Қонуни.//Ўзбекистон Республикасининг сайлов қонунлар тўплами. –Т: ТДЮИ, 2004.–Б.38.
16Ўзбекистон Республикасининг Конституцияси. –Тошкент: Ўзбекистон, 2012. –Б.15.
17Ўзбекистон Республикасининг “Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисига сайлов тўғрисида”ги (янги таҳрири)
Қонуни//Ўзбекистон Республикасининг сайлов қонунлар тўплами.Тошкент:ТДЮИ,2004.–Б.6.
18Ўша жойда. –Б.6.
«O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylov to‘g‘risida»gi (yangi tahriri)
Qonunning 5-moddasida saylovlarda yashirin ovoz berish qoidasi quyidagicha
ifodalangan: «Qonunchilik palatasi deputatlari saylovida erkin va yashirin ovoz
beriladi. Ovoz beruvchilarning xohish-irodasi nazorat qilinishiga yo‘l qo‘yilmaydi»19.
O‘zbekistonda boshqa quyi vakillik organlariga saylovlar to‘g‘risidagi qonunlarda
ham yashirin ovoz berish tamoyili mustahkamlandi.
Milliy mustaqillik yillarida mahalliy vakillik organlariga saylovlarga doir
huquqiy asoslar ham takomillashdi. O‘zbekiston Respublikasining «Xalq deputatlari
viloyat, tuman va shahar Kengashlariga saylov to‘g‘risida»gi Qonunining (1994 y. 5
may) 1-moddasida O‘zbekistonda mahalliy vakillik organlariga saylov o‘tkazishning
asosiy tamoyillari demokratik qadriyatlar talablari darajasida belgilab qo‘yildi: «Xalq
deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlariga saylov hududiy bir mandatli
saylov okruglari bo‘yicha ko‘ppartiyaviylik asosida besh yil muddatga o‘tkaziladi.
Xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlari deputatlari umumiy, teng va
to‘g‘ridan-to‘g‘ri saylov huquqi asosida yashirin ovoz berish yo‘li bilan
saylanadilar»20.
Demak, O‘zbekistonda vakillik organlariga saylovlarning huquqiy asoslari
huquqiy davlat va fuqarolik jamiyati talablari darajasida ifodalanmoqda.
Vakillik organlari deputatligiga nomzodlar siyosiy partiyalar tomonidan
ko‘rsatilishi bu organlarning quyidagi demokratik qadriyatlar asosida faoliyat
ko‘rsatishiga shart-sharoitlar va imkoniyatlar yaratadi:
-ularning nisbatan mustaqil qarorlar kabul qilishlari va mahalliy ijroiya
hokimiyati faoliyatini xolisona baholashlari;
-jamiyatdagi turli ijtimoiy qatlamlar va guruhlar manfaatlari va siyosiy
irodalarini vakillik organlarida ifodalash, ular qarorlarida aks ettirish;
-vakillik organlaridagi turli partiyaviy fraksiyalar o‘rtasidagi muloqotlar, bahs va
munozaralar asosida pishiq va puxta qarorlar qabul qilish;
19Ўша жойда. –Б.6.
20Ўзбекистон Республикасининг «Халқ депутатлари вилоят, туман ва шаҳар Кенгашларига сайлов тўғрисида»ги
(ўзгартиришлар билан) Қонуни.//Ўзбекистон Республикасининг сайлов қонунлар тўплами. Тошкент: ТДЮИ, 2004.–Б.38.
-saylovchilarning nomzodlar orasidan o‘zlariga munosiblarini tanlash huquqini
ro‘yobga chiqarish;
-xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlariga siyosiy partiyalar
faoliyatida ishtirok etgan, oldindan saylovchilar «tanlovi»dan o‘tgan, tajribali va
xalqchil nomzodlarni deputat bo‘lib saylanishlariga imkoniyat yaratish.
Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasining «Siyosiy partiyalar to‘g‘risida»gi,
«Mahalliy davlat hokimiyati to‘g‘risida»gi qonunlarga kiritilgan o‘zgartishlar va
to‘ldirishlar, «Siyosiy partiyalarni davlat tomonidan moliyalashtirish to‘g‘risida»gi
qonunning qabul qilinishi bilan mahalliy vakillik organlarini saylash jarayonlarini
demokratik prinsiplar asosida tashkil etish shart-sharoitlari shakllandi. Mahalliy
vakillik organlarini shakllantirishda siyosiy partiyalarning ishtirok etishi uchun keng
imkoniyatlar yaratildi.
Mamlakatda
amalga
oshirilayotgan
saylovlarga
doir
qonunchilikni
takomillashtirish jarayonlari fuqarolik jamiyati va huquqiy davlat qurish, fuqarolar
erkinligi va haq-huquqlarini ta’minlash bilan uzviy bog‘liqlikdagi o‘zgarishlardir.
Mahalliy vakillik organlarini saylash kampaniyalarida siyosiy partiyalar, jamoat va
nodavlat tashkilotlar, fuqarolar faolligini oshirish, bu jarayonlarning demokratik
qadriyatlar asosida kechishini ta’minlash uchun saylov tizimini fuqarolar huquqlari
va manfaatlarini himoya qilish bilan uyg‘unlashtira olish qobiliyatiga ega bo‘lgan
huquqiy asoslarni rivojlantirilishi – fuqarolik jamiyatiga xos bo‘lgan belgilardan
biridir.
O‘zbekiston parlamentiga demokratik tamoyillar asosidagi saylovlar ilk bor
1994 yil 25 dekabrda o‘tkazildi. Mustaqillik davrida O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisiga o‘tkazilgan birinchi saylov mamlakatda tobora taraqqiy topayotgan
demokratik jarayonlarning amaldagi ifodasi bo‘ldi. Ko‘ppartiyaviylik va muqobillik
asosida o‘tgan saylovlarda fuqarolarning huquqlari har jihatdan qadrlandi21.
1999 yil 5 dekabrda bo‘lib o‘tgan demokratik qadriyatlar asosidagi saylovga
tayyorgarlik ko‘rishga doir tashkiliy-ommaviy ishlar natijasida mamlakatda 250 ta
hududiy saylov okruglari tuzildi, 7723 ta saylov uchastkasi tashkil etildi. Okrug va
21Қаранг: Файзиев М. Сайлов тизими. //Ўзбекистон Республикаси: Энциклопедия. –Т: Ўзбекистон,1997. –Б. 196-197.
uchastka saylov komissiyalari tarkibida 100 mingdan ziyod mas’ul faollar faoliyat
ko‘rsatdilar. Saylov huquqiga ega bo‘lgan 12,5 milliondan ortiq fuqarolarning
ro‘yxati tuzildi.
Saylov jarayonlari natijalariga binoan (2000 yanvardagi holat) O‘zbekiston Xalq
demokratik partiyasidan 48 ta, «Vatan taraqqiyoti» partiyasidan 20 ta, «Milliy
tiklanish» demokratik partiyasidan 10 ta, «Adolat» sotsial-demokratik partiyasidan 11
ta, «Fidokorlar» milliy-demokratik partiyasidan 34 ta, saylovchilar tashabbuskor
guruhlaridan 16 ta, hokimiyat vakillik organlaridan 110 ta deputatlar saylandilar.
Ularning 18 tasi ayollardan iborat bo‘ldi.
Shuningdek, 1999 yil 5 dekabrda bo‘lib o‘tgan xalq deputatlari viloyat, tuman
va shahar Kengashlariga saylovlar ham demokratik tamoyillar asosida o‘tkazildi. Bu
saylovlarda 5 ta siyosiy partiya, hokimiyat vakillik organlari, saylovchilar
tashabbuskor guruhlaridan deputatlikka nomzodlar ko‘rsatishning qonuniy asoslari
o‘rnatilib, unda turli xil ijtimoiy qatlam va guruhlar o‘z vakillarining deputat bo‘lib
saylanishlari uchun kurashdilar22.
2000 yil 9 yanvarda mamlakatimizda o‘tkazilgan Prezidentlik saylovi ham
demokratik tamoyillar - ko‘ppartiyaviylik va muqobillik asosida o‘tkazildi.
Nomzodlarning saylovoldi tashviqotlari oshkoralik va teng huquqlilik asosida olib
borildi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovining yuksak darajada o‘tishi
uchun barcha zarur shart-sharoitlar yaratildi.
O‘tkazilgan Prezidentlik saylovi natijalari quyidagicha bo‘ldi: saylovda
12746.903 saylov huquqiga ega fuqarolardan 12123.199 ta saylovchilar ishtirok etdi.
«Fidokorlar» milliy demokratik partiyasi nomzodi Islom Abdug‘anievich Karimov
uchun 11147.621 saylovchi, ya’ni saylovchilarning 91,90 foizi ovoz berdilar.
O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasi nomzodi Abdulhafiz Marahimovich Jalolov
uchun 505.161 saylovchi, ya’ni saylovchilarning 4,17 foizi ovoz berdi23.
O‘zbekistonda saylov qonunchiligining rivojlanishiga uyg‘un ravishda
fuqarolarning siyosiy va huquqiy madaniyati ham yuksalib bordi. Ayniqsa,
22Қирғизбоев М. Сайловлар: хорижий тажриба ва амалиёт. Миллий тикланиш, 2003, 27 май.
23Демократик сайловлар. Адолат, 2003, 24 окт.
mustaqillik yillarida fuqarolarning saylovlardagi ishtirokining faolligi, ularning
saylovlarga nisbatan munosabatlarining o‘zgarib borishi, xalqning demokratik
qadriyatlarni o‘z turmush tarziga singdirib borishi aniq sezildi.
2004 yil 26 dekabrda Oliy Majlisning Qonunchilik palatasi va mahalliy vakillik
organlariga saylovlar bo‘lib o‘tdi. Saylovlar jarayonlari Konstitutsiya va qonunlar
talablari darajasida o‘tkazildi. Qonunlarga kiritilgan yangiliklar – viloyat, tuman va
shahar xalq deputatlari Kengashlarining parlament quyi palatasiga deputatlikka
nomzodlar ko‘rsatish huquqining qonundan chiqarilishi, siyosiy partiyalar
deputatlikka nomzodlari ro‘yxatida xotin-qizlarning kamida 30 foiz bo‘lishi shart etib
qo‘yilishi, shuningdek siyosiy partiyalar faoliyatini moliyalashtirishga doir maxsus
qonunning qabul qilinishi saylovlarning demokratik mazmunini yanada boyitdi.
Saylovda Parlament Qonunchilik palatasidagi 120 ta deputatlik o‘rinlariga 489
nomzod ko‘rsatildi. Jumladan, siyosiy partiyalardan – 435 nomzod va
saylovchilarning tashabbuskor guruhlaridan – 54 nomzod saylovlarda deputatlik
o‘rinlari uchun kurashdilar. Saylovda 12197159 (barcha saylovchilarning 85,1 foizi)
saylovchilar qatnashdi.
O‘tkazilgan saylovlar natijasida O‘zbekiston Liberal-demokratik partiyasi
Qonunchilik palatasidagi 41 o‘rinni (34,2 %) egalladi. O‘zbekiston Xalq demokratik
partiyasidan 28 ta deputat (23,3 %) saylandi. Shuningdek, «Fidokorlar» milliy
demokratik partiyasining 18 ta nomzodi (15,0 %) , «Milliy tiklanish» demokratik
partiyasining 11 ta nomzodi (9,2 %) , «Adolat» sotsial-demokratik partiyasining 10 ta
nomzodi (8,3 %) Qonunchilik palatasi deputati etib saylandi24.
Saylov okruglarining deyarli 77 foizida bir deputatlik mandati uchun 4-6 ta
nomzodlar o‘zaro kurash olib bordi. Saylov kampaniyasidagi o‘zaro bahs-
munozaralar, shuningdek ovoz berish natijalari shuni ko‘rsatdiki, saylovchilar
ko‘proq saylovoldi dasturlari ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy muammolarni bartaraf
etishga qaratilgan, demokratik islohotlar tarafdori bo‘lgan nomzodlar uchun xayrixoh
bo‘ldilar. Bu saylovda oldingi parlamentning faqat 18 ta sobiq deputati Qonunchilik
palatasi deputati etib saylandi.
24Ўзбекистон Республикаси Марказий сайлов комиссияси Ахборотномаси.№ 1-2 (11-1),2005.–Б.92-97,107-113.
Saylovda siyosiy partiyalar va tashabbuskor guruhlarning 32 mingdan ortiq
kuzatuvchilari saylov kampaniyasida faol ishtirok etdi. Ularning saylov
qonunchiligiga qat’iy amal qilishni ta’minlashdagi hissasi katta bo‘ldi. Saylov
qonunchiligiga yangi kiritilgan – siyosiy partiyalarning deputatlikka nomzodlarining
kamida 30 foizi xotin-qizlar bo‘lishini shart qilib qo‘yilganligi o‘zining ijobiy
natijasini berdi. Qonunchilik palatasiga 159 ta xotin-qizlarning nomzodlari qo‘yilib,
ular o‘zlarining faolligini namoyish etdi. 21 ta ayol (17,5 %) Qonunchilik palatasi
deputatligiga saylandi. 2004 yil 26 dekabrdagi, shuningdek, 2005 yil 9 yanvardagi
takroriy saylovlarda O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi
120 deputatdan iborat tarkibda saylandi25.
O‘zbekistonda mustaqillik davrida o‘tkazilgan saylovlar natijalarining tahlili
shuni ko‘rsatdiki, mamlakatda demokratik qadriyatlarni milliy an’analar bilan
uyg‘unlashtirish asosidagi islohotlar tobora chuqurlashib bormoqda. Mamlakatdagi
saylovlarga doir qonunchilik asoslariga Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputatlari
sonining 120 tadan 150 taga oshirilishi, jumladan, O‘zbekiston ekologiya harakatiga
o‘zining 15 ta vakilini Qonunchilik palatasi tarkibiga deputat qilib kiritish huquqining
berilishi, 2009 yil 27 dekabrdagi saylovda Oliy Majlisning Qonunchilik palatasi
deputatligiga nomzodlar ko‘rsatish huquqini faqat 4 ta siyosiy partiyalarga berilishi
(bu saylovda tashabbuskorlar guruhlaridan Qonunchilik palatasi deputatligiga
nomzodlar ko‘rsatish huquqining bekor qilinishi) Qonunchilik palatasining yangi
tarkibini yanada sifatli bo‘lishini ta’minlash, shuningdek, siyosiy partiyalarning
saylovchilar irodasini qonunlarda yanada ko‘proq ifodalay olishlari uchun huquqiy va
siyosiy shart-sharoitlar yaratdi.
2009 yil 27 dekabrdagi Oliy Majlis Qonunchilik palatasiga o‘tkazilgan saylovda
bir deputatlik mandati uchun 99 ta saylov okrugida 4 nafardan nomzod, 36 ta saylov
okrugida 3 nafardan nomzod kurash olib bordi. Mamlakat bo‘yicha ro‘yxatga olingan
17 mln. 215700 nafar saylovchidan 15 mln. 108 mingdan ortiq yoki saylovchilarning
87,8 foizi qatnashdi. Ovoz berish natijalariga ko‘ra, 96 ta saylov okrugida O‘zbekiston
25Мустафоев Б. Ўзбекистон парламенти сайлови якунлари.//Ўзбекистон Республикаси Марказий сайлов комиссияси
Ахборотномаси. № 1-2 (11-1) , 2005.–Б.30-32.
Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi deputatlari saylandi. O‘zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasiga saylov bo‘yicha 39 ta saylov
okrugida nomzodlarning birortasi ham saylanish uchun zarur ovozni to‘play
olmaganligi uchun mazkur okruglarda takroriy ovoz berishni 2010 yil 10 yanvarda
o‘tkazildi. 2009 yil 27 dekabrdagi va 2010 yil 10 yanvardagi saylovlar natijalariga
binoan saylangan deputatlarning 53 tasi – Tadbirkorlar va ishbilarmonlar harakati –
O‘zbekiston Liberal demokratik partiyasidan, 31 tasi – O‘zbekiston “Milliy tiklanish”
demokratik partiyasidan, 32 tasi – O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasidan va 19
tasi – O‘zbekiston “Adolat” sosial-demokratik partiyasi ko‘rsatgan nomzodlardan
iborat edi. Shuningdek, O‘zbekiston Ekologik harakatining Konferensiyasida
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasining 15 nafar deputati
saylandi. Hammasi bo‘lib 150 ta deputat saylandi.
2009 yil 27 dekabrda Qoraqalpog‘iston Jo‘qorg‘i Kengesi, viloyatlar, shahar va
tumanlar xalq deputatlari Kengashlariga o‘tkazilgan saylovlarda saylangan
deputatlarning 2054 tasi (33,5 %) – Tadbirkorlar va ishbilarmonlar harakati –
O‘zbekiston Liberal demokratik partiyasidan, 936 tasi (15,2 %) – O‘zbekiston “Milliy
tiklanish” demokratik partiyasidan, 2575 tasi (41,9 %) – O‘zbekiston Xalq demokratik
partiyasidan, 443 tasi (7,2 %) – O‘zbekiston “Adolat” sosial-demokratik partiyasi
ko‘rsatgan nomzodlardan iborat edi. Shuningdek, fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish
organlari nomzodlaridan 131 tasi (2,1 %) deputatlik mandatini qo‘lga kiritdi26.
Mamlakat tarixida ikkinchi marta prarlamentning yuqori palatasi – Oliy Majlis
Senatiga saylovlar o‘tkazildi. 2009 yil yanvar oyida Oliy Majlis Senatiga vakillik
organlari – Qoraqalpog‘iston Jo‘qorg‘i Kengesi, viloyat, tuman va shahar xalq
deputatlari ishtirokida yashirin ovoz berish yo‘li bilan saylovlar bo‘lib o‘tdi. Bu
saylovlar kampaniyasida mahalliy deputatlar orasidan O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisi Senati a’zolari – 84 ta senatorlar saylandi. Shuningdek, O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining Farmoniga muvofiq Oliy Majlis Senatining 16 ta a’zosi
tayinlandi.
26Ўзбекистон Республикаси Марказий сайлoв кoмиссияси жорий архиви. Ўзбeкистoн Рeспубликаси Oлий Мажлиси
Қoнунчилик палатаси ва Қорақалпоғистон Жўқорғи Кенгеси, вилоятлар, шаҳар ва туманлар халқ депутатлари
Кенгашларига ўтказилган сайловлар якунлари. 19.01.2010. –Б. 2-6.
Umuman, saylov qonunchiligidagi o‘zgarishlar demokratik saylovlar institutini
davlat organlarini shakllantirishning muhim vositasi sifatidagi o‘rnini yanada
mustahkamladi, jamiyat a’zolarining manfaatlari va irodasini siyosiy qarorlarda
ifodalanish jarayonlarini ta’minlab bera olish maqsadida huquqiy asoslarni yanada
takomillashishiga imkoniyat yaratdi. Shuningdek, qonunchilikdagi o‘zgarishlar
fuqarolarning demokratik saylovlar vositasida oliy va mahalliy davlat hokimiyati
organlari faoliyatini nazorat qila olishlari uchun keng imkoniyatlar yaratdi.
Mamlakatda saylovlarning fuqarolik jamiyati instituti sifatida shakllanishi,
ularning xalq tomonidan e’tirof etilishi, shuningdek, saylovlar jarayonlariga
zamonaviy demokratik tamoyillarning joriy etilishi natijasida fuqarolarning ijtimoiy-
siyosiy faolliklari, siyosiy jarayonlardagi ishtiroklari oshib bormoqda.
Rivojlangan demokratik mamlakatlar tajribasidan ma’lumki, davlat hokimiyat
organlariga saylovlar demokratik siyosiy jarayonning tarkibiy qismi hisoblanadi.
Hozirgi davrda davlat hokimiyat organlarini shakllantirishga doir demokratik
saylovlar jahondagi aksariyat mamlakatlar siyosiy hayotidagi tabiiy bir jarayoniga
aylandi. Jahonda siyosiy hokimiyat organlariga saylovlar o‘tkazilmaydigan biron-bir
mamlakatni topish qiyin masala bo‘lib qoldi.
Har qanday jamiyatning avtoritarizmdan demokratiyaga o‘tish jarayoni
saylovlar tizimini demokratlashtirish bilan uzviy ravishda bog‘liqdir. Bu murakkab
vazifani hal etish o‘tish davrining qator bosqichlarini siyosiy texnologiyalar,
jumladan, takrorlanib turuvchi saylov jarayonlari vositasida demokratlashtirishni
talab etadi. Demokratiyaga, ayniqsa fuqarolik jamiyatiga bosqichma-bosqichlik
asosida o‘tish turli darajalardagi davlat hokimiyati organlariga bo‘ladigan quyidagi
saylovlar bilan bog‘liqdir: o‘zini o‘zi boshqarishning mahalliy tizilmalarini saylash;
mintaqaviy darajalarda siyosiy partiyalar va harakatlarni shakllantirish va ularning
rahbar organlarini saylash yo‘li bilan saylov oldi kurashlari siyosiy kengliklarini
shakllantirish; parlamentni saylash; davlat rahbarini saylash; ijro hokimiyati
rahbariyatini saylash. Shu tariqa fuqarolik jamiyatini rivojlantirish demokratik
saylovlar vositasida ro‘y bera boshladi.
2010 yil 12 noyabrda qabul qilingan “Mamlakatimizda demokratik islohotlarni
yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish konsepsiyasi”ning
to‘rtinchi qismi “O‘zbekistonda saylov huquqi erkinligini ta’minlash va saylov
qonunchiligini rivojlantirish” masalalariga bag‘ishlandi. Unda quyidagi qonunchilik
tashabbuslarini amalga oshirish maqsadi ilgari surildi:
-“O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylov to‘g‘risida”gi Qonunning 27-
moddasi hamda “Xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlariga saylov
to‘g‘risida”gi Qonunning 25-moddasiga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish, unda
asosan partiyalararo raqobatning kuchayishi, saylovoldi tashviqotining shakl va
usullari tobora turli-tuman va keng miqyosga ega bo‘lib borayotgani bilan izohlanishi,
shuning uchun saylov qonunchiligida saylov kampaniyasining ushbu muhim
bosqichini amalga oshirish jarayonida deputatlikka nomzodlar va siyosiy partiyalarga
teng sharoitlar yaratish mexanizmlarining samaradorligini oshirishga qaratilgan
normalarni nazarda tutish lozim” ligi;
-“Saylovoldi tashviqoti” tushunchasining o‘ziga aniq ta’rif berish, bunday
tashviqotni olib borish shartlari, turlari, ruxsat etilgan shakl hamda usullarini
qonunchilik yo‘li bilan belgilab qo‘yish zarurligi;
-“O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylov to‘g‘risida”gi Qonunning 27-
moddasiga saylovoldi tashviqotini nafaqat saylov kuni, balki ovoz berish
boshlanishidan bir kun oldin ham olib borish mumkin emasligi to‘g‘risidagi normani
kiritish;
-“O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylov to‘g‘risida”gi Qonunning 41-
moddasi hamda “Xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlariga saylov
to‘g‘risida”gi Qonunning 38-moddasiga oldin ovoz berish tartib-qoidasi bilan bog‘liq
qo‘shimchalar kiritish;
-“O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylov to‘g‘risida”gi, “Xalq
deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlariga saylov to‘g‘risida”gi qonunlarga
“ovoz berish kuniga qadar qolgan besh kun ichida, shuningdek, ovoz berish kuni
jamoat fikri so‘rovlari natijalarini, saylov natijalari prognozlarini va o‘tkazilayotgan
saylov bilan bog‘liq boshqa tadqiqotlarni nashr etish (e’lon qilish), shuningdek, ularni
umumiy foydalanishdagi axborot-telekommunikasiya tarmoqlariga (shu jumladan,
Internet tarmog‘iga) joylashtirish taqiqlanadi” degan normani kiritish;
-O‘zbekiston Ekologik harakatidan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
Qonunchilik palatasiga deputatlar saylovining ochiqligi va oshkoraligini ta’minlash
maqsadida “O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylov to‘g‘risida”gi
Qonunning 6-moddasiga O‘zbekiston Ekologik harakatining Qonunchilik palatasi
deputatlarini saylash bo‘yicha konferensiyalarida kuzatuvchilarning ishtirok etish
huquqini belgilab beradigan qo‘shimcha kiritish.
Saylovlar qonunchiligiga mazkur o‘zgarishlar va qo‘shimchalarni kiritish
mamlakatda fuqarolik jamiyati va huquqiy davlat qurish islohotlarini yanada
chuqurlashtirish, davlat hokimiyatini shakllantirishda fuqarolarning siyosiy partiyalar
vositasida ishtirok etishlarini huquqiy jihatlardan ta’minlash, insonning o‘z siyosiy
huquqlari va erkinliklarini hayotda amalga oshira olishlari uchun imkoniyatlar
yaratish, hokimiyat organlari faoliyatini oshkoralik asosida kechishi kabi demokratik
qadriyatlarni
shakllantirishga
qaratildi.
Ayniqsa,
saylovlar
kampaniyasida
deputatlikka nomzodlar va siyosiy partiyalar uchun teng sharoitlar yaratish
mexanizmlarining samaradorligini oshirishga doir yangi huquqiy normalarni kiritish
demokratik saylovlarning tenglik, oshkoralik, xalq irodasini ifodalash tamoyillari
asosida o‘tishini ta’minlab, fuqarolik jamiyati uchun xos bo‘lgan ijtimoiy adolatni
ta’minlash uchun shart-sharoitlar yaratib berishiga muhim e’tibor qaratildi.
Qolaversa, partiyalararo raqobatning kuchayishi uchun huquqiy asoslar yaratish
konstruktiv muxolifat faoliyati uchun keng yo‘l ochib berishiga keng imkoniyatlar
yaratadi.
Mamlakatda 2014 yilning dekabr oyida o‘tkazilgan Oliy Majlis Qonunchilik
palatasi, Senati va mahalliy vakilik organlariga saylovlar fuqarolik jamiyati va
huquqiy davlat qurishni rivojlantirishning omili sifatida namoyon bo‘ldi.Saylov
kampaniyasini o‘tkazishni Markaziy, 135 ta okrug va 9035 ta, shu jumladan xorijdagi
44 ta uchastka saylov komissiyalari ta’minladi. 2014 yilda Konstitutsiyaning 117-
moddasiga kiritilgan tuzatishlarga asosan Markaziy saylov komissiyasiga doimiy
faoliyat ko‘rsatuvchi, mustaqil konstitutsiyaviy organ maqomi berildi. Uning faoliyati
prinsiplari tasdiqlandi: mustaqillik, qonuniylik, kollegiallik, oshkoralik va adolatlilik.
Saylov kampaniyasining borishi haqida jamoatchilikni ob’ektiv va tezkor tarzda
xabardor qilish maqsadida Markaziy saylov komissiyasi saylovlarni yoritish bo‘yicha
Respublika matbuot markazini, viloyat saylov komissiyalari huzurida esa matbuot
guruhlarini tuzdi. Saylovni o‘tkazish bilan bog‘liq axborotlar Markaziy saylov
komissiyasining veb-saytiga joylashtirildi va tezkor ravishda yangilab borildi27.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy saylov komissiyasining taklifiga binoan
MDH va Shanxay Hamkorlik Tashkiloti (ShHT) kuzatuvchilari missiyasi 2014
yilning 8 dekabridan boshlab O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik
palatasiga saylovga tayyorgarlik ko‘rish va uni o‘tkazish yuzasidan monitoringni
amalga oshirib bordi. Missiya tarkibida Ozarbayjon Respublikasi, Armaniston
Respublikasi,Belarus
Respublikasi,
Qozog‘iston
Respublikasi,
Qirg‘iziston
Respublikasi, Rossiya Federatsiyasi, Tojikiston Respublikasi, Turkmaniston,
shuningdek MDH Ijroiya qo‘mitasining vakillari bo‘lgan 76 nafar kuzatuvchi
akkreditatsiya qilingan edi. Missiya o‘z faoliyatini O‘zbekiston Respublikasi qonun
hujjatlari, Hamdo‘stlik doirasida qabul qilingan hujjatlar, saylovlarni tashkil etish va
o‘tkazish sohasidagi xalqaro huquqning umume’tirof etilgan normalariga muvofiq,
saylov jarayonining borishiga va davlatning ichki ishlariga aralashmaslik prinsipiga
rioya qilgan holda amalga oshirdi.
MDH, ShHT va YeXHTning Demokratik institutlar va inson huquqlari bo‘yicha
byurosi missiyasi (DIIHBB) missiyalari ochiq va oshkora ishladi, uning faoliyati
matbuotda, teleko‘rsatuv va radioeshittirishlarda yoritildi. Missiyalar shtablari
tomonidan ikkita axborot, saylovga tayyorgarlikni kuzatish jarayoni haqida
Missiyaning oraliq hisoboti chiqarildi, ommaviy axborot vositalari vakillariga
intervyular berildi.
Markaziy saylov komissiyasi ma’lumotlariga qaraganda, deputatlikka
nomzodlarning 26,5 foizini ta’lim sohasi, 20,2 foizini ishlab chiqarish sohasi vakillari,
20,8 foizini iqtisodchilar, 14,2 foizini huquqshunoslar,
27 Ўзбекистон Республикаси Марказий сайлов комиссияси ахборотномаси. 2015, № 1-2 (34-35)-сон.-Б.133.
10,1 foizini sog‘liqni saqlash tizimi xodimlari tashkil etdi. Nomzodlarning 13,8 foizi
avval ham deputatlikka saylangan. Har bir siyosiy partiya deputatlikka nomzodlar
sonining 30 foizidan kam bo‘lmagan xotin-qizlarni ko‘rsatdi28.
Markaziy saylov komissiyasining «O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
Qonunchilik palatasiga saylov kampaniyasi davrida siyosiy partiyalar, deputatlikka
nomzodlarning saylovoldi tashviqoti to‘g‘risida»gi qaroriga binoan har bir siyosiy
partiyaga O‘zbekiston Milliy teleradiokompaniyasining («O‘zbekiston» va
«Yoshlar») kanallarida saylovoldi tashviqotini olib borish uchun haftasiga 238
daqiqadan efir vaqti ajratildi (shu jumladan, 5 daqiqadan – siyosiy partiyalar liderlari
uchun). Bundan tashqari, tele va radiokanallarda har kuni kuniga ikki marotabadan
siyosiy partiyalarning saylovoldi roliklari yagona blokda translyatsiya etib borildi.
Saylovchilarning ovozlari uchun kurash partiya gazetalarining sahifalarida ham
yo‘lga
qo‘yildi.
Internet-ijtimoiy
tarmoqlar,
siyosiy
partiyalarning
veb-
saytlari,shuningdek internet-nashrlar imkoniyatlaridan keng foydalanildi. Tuman va
shaharlardagi ko‘rgazmali reklama vositalarida saylovoldi tashviqoti materiallarini
joylashtirish uchun siyosiy partiyalarga teng sharoitlar ta’minlandi. Ushbu maqsadlar
uchun 1212 ta maxsus konstruksiya va taxtalavhalar, shuningdek 25 ta elektron
monitordan foydalanildi, ularda siyosiy partiyalarning 30 soniyalik roliklari yagona
blokda translyatsiya qilindi.Siyosiy partiyalar saylovchilar bilan bevosita
uchrashuvlarga alohida e’tibor qaratishdi. Saylovoldi tashviqoti davrida 10 mingdan
ortiq anna shunday uchrashuvlar o‘tkazildi.
Missiyalar a’zolari qayd etishicha, saylovchilar bilan uchrashuvlar ochiqlik va
oshkoralik ruhida, batartib, milliy mentalitet va an’analarni hisobga olgan holda
o‘tkazildi. Missiyalar vakillari Qoraqalpog‘iston Respublikasida, barcha viloyatlar va
Toshkent shahrida kuzatuvni amalga oshirib, 85 ta saylov okrugidagi 707 ta saylov
uchastkasiga tashrif buyurishdi. Saylov kuni ovoz berish va ovozlarni sanab chiqish
jarayonini 70 mingdan ortiq milliy kuzatuvchilar va siyosiy partiyalarning vakolatli
vakillari kuzatib turdi. Missiyalar a’zolari O‘zbekiston ekologik harakati
Konferensiyasida ishtirok etib, 15 nafar deputatning Oliy Majlis Qonunchilik
28Ўзбекистон Республикаси Марказий сайлов комиссияси ахборотномаси. 2015, № 1-2 (34-35)-сон.-Б.136.
palatasiga O‘zbekiston ekologik harakatidan saylanishi Qonunga muvofiq ekanligini
tasdiqladi.
ShHT Kuzatuvchilari missiyasi va Mustaqil Davlatlar Hamdo‘stligi
kuzatuvchilari missiyasi quyidagi xulosalarga keldi:
-2014 yil 21 dekabrda bo‘lib o‘tgan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
Qonunchilik palatasiga saylov O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, amaldagi
saylov qonunchiligi va umume’tirof etilgan xalqaro demo kratik huquqiy normalar
talablariga to‘la muvofiq holda o‘tkazildi;
-saylov ko‘ppartiyaviylik asosida o‘tdi va raqobatli, shaffof, ochiq bo‘ldi
hamda O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarining o‘z xohish- irodalarini erkin
bildirishlari ta’minlandi29.
Saylov to‘g‘risidagi qonunchilikka muvofiq, siyosiy partiyalarga va de-
putatlikka nomzodlarga saylovoldi tashviqotini amalga oshirishda, saylovchilar bilan
uchrashuvlar o‘tkazishda, saylovoldi dasturlari mazmunmohiyatini saylovchilarga
yetkazishda ommaviy axborot vositalaridan foydalanishda teng huquq va
imkoniyatlar yaratildi. Oliy Majlis Qonunchilik palatasiga saylov bo‘yicha tuzilgan
saylov okruglaridan 127 tasida bitta deputatlik mandati uchun 4 nafardan nomzod, 8
tasida 3 nafardan nomzod kurash olib bordi. Umuman, mamlakatimiz bo‘yicha
saylovchilar ro‘yxatiga 20 mil lion 789 ming 572 nafar saylovchining familiyasi
kiritilib, saylovda 18 million 490 ming 245 nafar yoki ro‘yxatga kiritilgan
saylovchilarning 88,94 foizi qatnashdi.
2014 yil 21 dekabrdagi ovoz berish natijalariga ko‘ra, 113 ta saylov okrugida
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi deputatlari saylandi. Shu
bilan birga «O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylov to‘g‘risida»gi
O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq 21 dekabr kuni O‘zbekiston ekologik
harakatining Konferensiyasida O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik
palatasining 15 nafar deputati saylandi. Siyosiy partiyalarning o‘zaro raqobatlashuvi
natijasida O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasiga saylov
bo‘yicha 22 ta saylov okrugida nomzodlarning birortasi ham saylanish uchun zarur
29Ўзбекистон Республикаси Марказий сайлов комиссияси ахборотномаси. 2015, № 1-2 (34-35)-сон.-Б.140.
ovozlarni to‘play olmadi. Shu munosabat bilan 2015 yil 4 yanvar kuni ushbu
okruglarda takroriy ovoz berish o‘tkazildi. Saylov qonunchiligiga asosan takroriy
ovoz berish 22 ta saylov okrugining har birida asosiy saylov natijalariga ko‘ra
saylovchilarning eng ko‘p ovozini olgan ikki nafar deputatlikka nomzod bo‘yicha
o‘tkazildi. Takroriy ovoz berishda saylovchilar ro‘yxatiga familiyalari kiritilgan 3
million 434 ming 345 nafar saylovchidan 2 million 642 ming 63 nafar saylovchi
ishtirok etdi va bu ro‘yxatga kiritilgan saylovchilar umumiy sonining 76,9 foizini
tashkil qiladi. Takroriy ovoz berish milliy saylov qonunchiligining barcha qoidalariga
muvofiq umume’tirof etilgan xalqaro standartlar asosida ochiq va oshkora o‘tkazildi.
Takroriy ovoz berishda siyosiy partiyalarning 5700dan ortiq kuzatuvchilari va
vakolatli vakillari ishtirok etdi.
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi deputatlari saylovi
natijalariga ko‘ra, parlament quyi palatasiga 150 nafar deputat, shu jumladan,
Tadbirkorlar va ishbilarmonlar harakati – O‘zbekiston Liberal-demokratik
partiyasidan 52 nafar; O‘zbekiston «Milliy tiklanish» demokratik partiyasidan 36
nafar, O‘zbekiston Xalq demokratik partiyasidan 27 nafar, O‘zbekiston «Adolat»
sotsial-demokratik partiyasidan 20 nafar deputat saylandi. 15 nafar deputat
O‘zbekiston ekologik harakatining vakil laridir. Saylangan deputatlarning 24 nafari
yoki 16 foizi xotin-qizlardan iborat bo‘ldi. Saylangan 150 nafar deputatdan 40 nafari
yoki 27 foizi ilgari Qonunchilik palatasi deputati bo‘lgan. Bu saylangan
deputatlarning nafaqat o‘z saylovchilarining ishonchiga sazovor bo‘lganligidan,
qolaversa, parlament quyi palatasining professional faoliyatida ularning hayotiy
tajribasi va qonun ijodkorligi amaliy ko‘nikmalaridan yanada samarali foydalanish
imkonini beradi. Quyi palata tarkibida jamiyatning deyarli barcha qatlamlari vakillari
bo‘lishiga erishili.
Saylov jarayoni ochiqligi va oshkoraligini ta’minlashga ko‘p jihatdan ommaviy
axborot vositalari, mahalliy va xorijiy kuzatuvchilarning faoliyati katta omil bo‘lib
xizmat qildi. Saylov jarayonini 550 dan ortiq milliy va 120 dan ziyod xorijiy ommaviy
axborot vositalari, shu jumladan, 180 dan ortiq internet-nashrlar yoritib bordi.
Saylovga tayyorgarlik ko‘rish va uni o‘tkazish bilan bog‘liq 9 mingdan ortiq
materiallar e’lon qilindi.
Saylovni kuzatishda 5 ta xalqaro tashkilot – Yevropa xavfsizlik va hamkorlik
tashkilotining Demokratik institutlar va inson huquqlari bo‘yicha byurosi, Mustaqil
Davlatlar Hamdo‘stligi, Shanxay hamkorlik tashkiloti, Butunjahon saylov organlari
assotsiatsiyasi va Islom hamkorligi tashkilotidan hamda 52 ta davlatdan 340 dan ortiq
kuzatuvchilar, shuningdek, siyosiy partiyalarning 70 mingdan ziyod kuzatuvchilari va
vakolatli vakillari ishtirok etdi. Saylovlarning demokratik prinsiplar asosida
o‘tkazilishi ushbu jarayonda qonun hujjatlariga amal qilinishi barcha bo‘g‘indagi
saylov komissiyalarining uyushqoqlik bilan aniq bajargan, mustaqillik, qonuniylik,
kollegiallik, oshkoralik va adolatlilik tamoyillariga asoslangan faoliyati orqali
ta’minlandi30.
2016 yil 2 sentyabrda 2015 yilning mart oyida Prezident etib saylangan
I.A.Karimovning vafot etishi munosabati bilan Markaziy saylov komissiyasi (MSK)
2016 yil 4 dekabrni Prezident saylovi kuni, deb e’lon qildi. Barcha siyosiy partiyalar
saylovga o‘z nomzodlarini ilgari surdi: O‘zbekiston «Milliy tiklanish» demokratik
partiyasidan S. Otamuratovni, Tadbirkorlar va ishbilarmonlar harakati – O‘zbekiston
Liberal-demokratik partiyasi-dan Sh. Mirziyoevni, O‘zbekiston Xalq demokratik
partiyasidan X. Ketmonovni, O‘zbekiston «Adolat» sotsial-demokratik partiyasidan
N. Umarovni O‘zbekiston Respublikasi Prezidentligiga nomzodlar sifatida ro‘yxatga
olindi. 14 ta saylov okrugida 9382 ta saylov uchastkasi, shu jumladan O‘zbekiston
Respublikasining diplomatik vakolatxonalari huzurida 44 ta uchastka tashkil etildi.
Okrug saylov komissiyalari tomonidan uchastka saylov komissiyalarining tarkiblari
shakllantirildi, ularning faoliyatiga 98 mingdan ziyod kishilar jalb qilindi. Saylovlar
amaliyotida birinchi marotaba 2016 yil 30 noyabridan 5 dekabrgacha «Press-klub:
Saylov – 2016» ochildi.
Mazkur Prezident saylovida Markaziy saylov komissiyasi tomonidan
akkreditatsiya qilingan 5 ta xalqaro tashkilot – Yevropada xavfsizlik va hamkorlik
tashkilotining Demokratik institutlar va inson huquqlari bo‘yicha byurosi, Mustaqil
30Ўзбекистон Республикаси Марказий сайлов комиссияси ахборотномаси. 2015, № 1-2 (34-35)-сон.-Б.167-169.
davlatlar hamdo‘stligi, Shanxay hamkorlik tashkiloti, Butunjahon saylov organlari
assotsiatsiyasi va Islom hamkorlik tashkilotidan hamda 46 ta davlatdan 600 nafarga
yaqin kuzatuvchilar ishtirok etdi. Xususan, saylovchilar ro‘yxatiga kiritilgan 20
million 461 ming 805 nafar saylovchining 17 million 951 ming 667 nafari ovoz
berishda ishtirok etdi. Bu saylovchilar umumiy sonining 87,73 foizini tashkil etadi31.
2016 yil 4 dekabrda o‘tkazilgan O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovi
natijalariga ko‘ra, Sarvar Sadullaevich Otamuratovni yoqlab 421 ming 55 nafar
saylovchi yoki ovoz berishda ishtirok etgan saylovchilar umumiy sonining 2,35 foizi
ovoz berdi, Shavkat Miromonovich Mirziyoevni yoqlab 15 million 906 ming 724
nafar saylovchi yoki ovoz berishda ishtirok etgan saylovchilar umumiy sonining
88,61 foizi ovoz berdi, Xatamjon Abduraxmonovich Ketmonovni yoqlab 669 ming
187 nafar saylovchi yoki 3,73 foizi, Narimon Majitovich Umarovni yoqlab 619 ming
972 nafar saylovchi yoki 3,46 foiz saylovchilar ovoz berdi. Saylov natijalariga asosan
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovida Tadbirkorlar va ishbilarmonlar
harakati – O‘zbekiston Liberal-demokratik partiyasidan nomzod Shavkat
Miromonovich Mirziyoev g‘olib chiqdi.
Mazkur saylovning ochiqligi va oshkoraligini ta’minlashda ommaviy axborot
vositalari nihoyatda muhim o‘rin tutadi. Prezident saylovini 615 milliy va 272 xorijiy
ommaviy axborot vositalari, shu jumladan 315 ta xorijiy va milliy internet nashrlari
yoritib bordi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovini yoritish bo‘yicha
Respublika matbuot markazi va okrug saylov komissiyalarining matbuot markazlari
tomonidan mamlakatimiz va chet elning 1 ming 400 nafardan ortiq jurnalistlari
ishtirokida saylov kampaniyasining muhim bosqichlariga bag‘ishlangan 180 ta
matbuot anjumani va onlayn brifinglar o‘tkazildi. O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti sayloviga tayyorgarlik ko‘rish va uni o‘tkazish bilan bog‘liq 22 ming 700
dan ziyod maqola va axborot materiallari e’lon qilindi, ko‘rsatuv hamda eshittirishlar
efirga uzatildi32.
31Ўзбекистон Республикаси Марказий сайлов комиссияси ахборотномаси.2017,№ 1-2 (44-45)-сон.Б.172-176.
32Ўша жойда.-Б.185-186.
Prezidentlikka saylovlar yakunlari shuni ko‘rsatdiki, mamlakatda demokratik
qadriyatlar taboro jamiyat hayotiga singib bormoqda, fuqarolar dunyoqarashi va
ularning ijtimoiy-siyosiy jarayonlardagi ishtiroki mazmuni tubdan o‘zgarmoqda. Bu
holatni quyidagi misollar tasdiqlashi mumkin: bu saylovda birinchi marta Yevropada
xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti O‘zbekistondagi saylovlarda to‘la miqyosli
kuzatish jarayonini amalga oshirdi; mamlaktimizdagi 2015 yildagi saylovda 43
davlatdan va beshta xalqaro tashkilotdan 299 ta kuzatuvchi ishtirok etgan bo‘lsa, bu
soylovda 46 davlat va beshta xalqaro tashkilotdan 600 ta kuzatuvchi ishtirok etdi; bu
kuzatuvchilarning aksariyati mamlakatda bo‘lib o‘tgan saylov kampaniyasini ijobiy
baholadi; saylovchilar va siyosiy partiyalar faolligini birmuncha oshganligi sezildi va
hokazo.
Albatta, saylovchilarning nomzodlarga turli darajada va keskin farqlangan
holda ovoz berishiga quyidagi jihatlar ta’sir etdi: xalq o‘zining azaliy va an’anaviy
mentelitetidan kelib chiqib nomzodlarning xalq farovonligi va yurt obodonchiligidagi
shaxsiy ishtiroklari, davlat hokimiyatini boshqarish tajribasi va yetakchilik
xususiyatlari, saylovchilar bilan muloqotlar olib borish mahorati, saylov oldi
va’dalarini amalga oshirish uchun nechog‘liq insoniy va boshqa resurslarga ega
ekanligi kabi omillar muhim rol o‘ynadi yoki saylov natijalarini hal etdi. Saylovda
ovoz berganlarning 88,61 foizini olishga erishgan Shavkat Miromonovich Mirziyoev
yuksak g‘oliblik darajasini egallaganligi fikrimizga dalildir.
Prezident Sh.M.Mirziyoev saylovgacha bo‘lgan qisqa davr - besh oy ichida
amalga oshirilgan xalqchil va rivojlanish jarayonlari tufayli mamlakatda fuqarolik
jamiyati va huquqiy davlat qurishning qator asoslarini yaratish islohotlari benihoya
avj oldi. Yangi saylangan davlat rahbarining yetakchilik va boshqaruv qobiliyati,
yechimini kutayotgan muammolarni tezlik bilan ilg‘ab olish hissiyotining kuchli
ekanligi, uzoq yillardan buyon xalqning nazaridan tushmay kelayotganligi kabi ijobiy
sifatlarining yanada yaqqolroq namoyon bo‘lganligi uning xalq mehrini qozonishiga
sabab bo‘ldi. Uning qisqa muddatli ish faoliyatida kadrlarni o‘rniga qo‘yish
masalasidagi adolat prinsiplarini tiklanish davrini boshlanishi, tadbirkorlar va
fermerlar uchun faoliyat erkinliklari va huquqiy asoslarini rivojlantirilishi, xalq bilan
muloqot qilishning zamonaviy demokratik turiga o‘tishi (Bosh vazir virtual saytining
ochilishi), atrofdagi davlatlar bilan iliq munosabatlarning boshlanishi, davlat
hokimiyatini boshqaruv funksiyasiga nisbatan uning xalqqa xizmat qilish vazifasini
ustuvorligini masalasini ilgari surish, jahondagi qudratli va rivojlangan mamlakatlar
rahbarlarining
umidli
fikr-mulohazalar
yo‘llashi,
mamlakatda
hokimiyat
almashuvining hech bir ijtimoiy-siyosiy larzalarsiz, silliq va yumshoq jarayonlar
asosida amalga oshirilishi kabi omillarning paydo bo‘lishi saylovchilar uchun muhim
ahamiyat kasb etdi. Albatta, bu jarayonlar saylangan mamlakat rahbarining ilgari hech
kim bilmagan yangi qirralarini ochdi, uning g‘ayrat-shijoatga to‘lgan, yurt uchun
fidoyi inson ekanligini yanada ko‘proq namoyon bo‘ldi. Uning uzoq yillar davomida
xalqningt sinchkov sinovidan o‘tganligi ham saylovlar natijalariga kuchli ta’sir etdi.
Chunki, mustaqillikning yarmidan ko‘proq davri ichida u boshchilik qilgan hukumat
ulkan o‘zgarishlarni amalga oshirdi: barcha qonunlar ijrosi va davlat qarorlari bekamu
ko‘st tarzda hayotda amaliyotini topdi.
O‘zbekistonda saylov tizimini adolat prinsipalari asosida rivojlanishida 26 yil
davomida xalq deputatlari kengashisiz faoliyat yuritgan Toshkent shahrining 11
tumanida Prezident Sh.M.Mirziyoevning tashabbusi bilan mazkur tumanlar xalq
deputatlari kengashlari tashkil etilib, ularga deputatlar saylash kuni e’lon qilindi.
Toshkent shahar xalq deputatlari tuman Kengashlari saylovida 1,267 million kishi
ishtirok etdi. 81,2 foiz saylovchi ovoz berdi. Tashkil etilgan barcha 330 saylov
okruglaridagi deputatlarning hammasi saylov kuni – 2017 yil 24 dekabrda saylandi.
Saylovda Toshkent shahrida ro‘yxatga olingan 1 mln. 560 mingdan ziyod
saylovchilarning 1 mln. 267 mingdan ortiqrog‘i ishtirok etdi. Bu saylovchilar umumiy
sonining 81,2 foizini tashkil etadi.
Toshkent shahar xalq deputatlari tuman Kengashlariga Tadbirkorlar
va ishbilarmonlar harakati - O‘zbekiston Liberal-demokratik partiyasidan 137,
O‘zbekiston «Milliy tiklanish» demokratik partiyasidan 54, O‘zbekiston Xalq
demokratik partiyasidan 49, O‘zbekiston «Adolat» sotsial-demokratik partiyasidan
37, shuningdek, fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlaridan 53 nafar fuqaro
deputat etib saylandi. Saylangan 330 deputatning 254 nafarini erkaklar, 76 nafarini
ayollar tashkil etadi. 20 nafar deputat 30 yoshgacha bo‘lgan yoshlardir.
Deputatlarning 87 nafari iqtisodchi, 34 nafari huquqshunos, 61 nafari pedagog, 43
nafari shifokor, 55 nafari muhandis va 50 nafari boshqa kasb egalaridir33.
Ko‘rinib turibdiki, O‘zbekistonda saylovlar keyingi o‘n yillikda fuqarolik
jamiyati instituti sifatida rivojdandi. Davlat hokimiyati organlarini shakllantirishda
fuqarolarning xohish-istagini e’tiborga olish, mansabdorlar yoki xalq deputatlarini
saylashda fuqarolarning tanlash huquqini mavjudligi demokratik davlatning eng
asosiy belgilaridan biridir. 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasida
“siyosiy tizimni rivojlantirish, davlat va jamiyat hayotida siyosiy partiyalarning rolini
kuchaytirish, ular o‘rtasida sog‘lom raqobat muhitini shakllantirish” vazifasini
qo‘yilishi albatta saylovlar tizimini yanada demokratlashuvini taqozo etadi. Zero,
saylovlar fuqarolarning vaqti-vaqti bilan davlat hokimiyati organlaridan roziligini
aniqlash, hokimiyat boshqaruv organlarining xalq oldida mas’ulligini his qilish kabi
demokratik qadriyatlarni rivojlantirish omili sifatida ham fuqarolik jamiyatini
shakllanishida muhim ahamiyat kasb etadi. Boshqacha aytganda, demokratik
saylovlar inson huquqlarining amalda namoyon bo‘lishi shakllaidan biri hisoblanadi.
Saylovda ishtirok etgan har bir fuqaro o‘zini davlatga va jamiyatga dahldorligini his
etadi, siyosiy jarayonlarga ta’sir eta olishi unga g‘urur bag‘ishlaydi.
Nazorat savollari:
1.“Demokratik saylov” deganda nimani tushunasiz?
2.Saylovlarning qanday turlari mavjud?
4.Saylovlar qanday demokratik prinsiplarga amal qiladi?
5.O‘zbekistonda demokratik saylovlarning rivojlanishi to‘g‘risida nima deya
olasiz?
6.O‘zbekistonda demokratik saylovlar o‘tkazish amaliyotida qanday tub
o‘zgarishlar yuz berdi?
33Тошкентдаги сайловнинг якуний натижалари эълон қилинди. 9 январь 2018.//https://www.gazeta.uz/uz/2018
/01/09/saylov.