Sergey Ivanovich Taneev (1856-1915)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

25,0 KB


Sergey Ivanovich Taneev (1856-1915)
 
1. SergeyTaneev kompozitor, olim, pianist, musiqa-jamoat arbobi..
2. Sergey Ivanovich Taneevning ijod yo’li.
3. Sergey Ivanovich Taneev ijodiga xarakteristika.
4. Sergey Ivanovich Taneevning instrumental va xor ijodiyoti.
5. Sergey Ivanovich Taneevning “Ioann Damaskin” kantatasi.
1. Taneev kompozitor olim, pianist, musiqa-jamoat arbobi. Sergey Ivanovich
Taneev rus kompozitori, olim, pianinochi, pedagog va musiqa- jamoat arbobi. U
“Oresteya” operasi, simfoniyalari, kantatalar, xalq qo’shiqlar qayta ishlanmalari kabi
yuksak-badiiy  asarlarning  yaratuvchisidir.  U  musiqiy  san’atining  yirik
nazariyotchisi.  Uning  polifoniya  vohasida  qilgan  ishlari  bizning  davrimizda
zamonaviy, musiqiy fanlarida bebahodir; ajoyib pianist, ko’plab rus kompozitorlar
asarlari ijrochisi, Chaykovskiy yirik asarlarining birinchi ijrochisi, oliy ma’lumotli
pedagog, A.N.Skryabin, S.V.Raxmaninov, N.K.Metner kabi nomli o’quvchilarning
tarbiyachisidir.  Uning  keng  zakovati,  aqli  konservatoriya  uchun  ko’p  ishlarni
qilishga  xizmat  qildi.  Moskva  simfonik  kapellasi  va  rus  musiqa  havaskorlari
to’garaklarining doimiy maslahatchi konsultanti bo’lgan. “Musiqiy ko’rgazmalar”,
musiqiy  etnografik  komissiya  ishlarida  va  boshqa  jamoat  ishlarida  faol
qatnashganidan,  shu  davr  ilg’or  insonlarining  hurmatiga  sazovor  bo’lgandir.
Taneevning ko’ptimsolli, ijodiy siymosi uning yorqin, serqirra iste’dodi va yuksak
fazilatlarga ega ekanligidan dalolat beradi.
 
 
2. Ijod yo’li. I.S.Taneev 1856-yil Vladimir shahrida tavallud topgan. Otasi
Ivan Ilich Taneev Vladimir “Davlat mulki” viloyat hokimligida maslahatchi bo’lib
ishlardi. Onasi esa Varvara Pavlovna Taneeva bo’lib frantsuz tilini mukammal bilar,
yaxshigina  rasm  chizib  fortepianoda  chalar  edi.  Sergey  Taneev  5  yoshligidan
Logotip
Sergey Ivanovich Taneev (1856-1915) 1. SergeyTaneev kompozitor, olim, pianist, musiqa-jamoat arbobi.. 2. Sergey Ivanovich Taneevning ijod yo’li. 3. Sergey Ivanovich Taneev ijodiga xarakteristika. 4. Sergey Ivanovich Taneevning instrumental va xor ijodiyoti. 5. Sergey Ivanovich Taneevning “Ioann Damaskin” kantatasi. 1. Taneev kompozitor olim, pianist, musiqa-jamoat arbobi. Sergey Ivanovich Taneev rus kompozitori, olim, pianinochi, pedagog va musiqa- jamoat arbobi. U “Oresteya” operasi, simfoniyalari, kantatalar, xalq qo’shiqlar qayta ishlanmalari kabi yuksak-badiiy asarlarning yaratuvchisidir. U musiqiy san’atining yirik nazariyotchisi. Uning polifoniya vohasida qilgan ishlari bizning davrimizda zamonaviy, musiqiy fanlarida bebahodir; ajoyib pianist, ko’plab rus kompozitorlar asarlari ijrochisi, Chaykovskiy yirik asarlarining birinchi ijrochisi, oliy ma’lumotli pedagog, A.N.Skryabin, S.V.Raxmaninov, N.K.Metner kabi nomli o’quvchilarning tarbiyachisidir. Uning keng zakovati, aqli konservatoriya uchun ko’p ishlarni qilishga xizmat qildi. Moskva simfonik kapellasi va rus musiqa havaskorlari to’garaklarining doimiy maslahatchi konsultanti bo’lgan. “Musiqiy ko’rgazmalar”, musiqiy etnografik komissiya ishlarida va boshqa jamoat ishlarida faol qatnashganidan, shu davr ilg’or insonlarining hurmatiga sazovor bo’lgandir. Taneevning ko’ptimsolli, ijodiy siymosi uning yorqin, serqirra iste’dodi va yuksak fazilatlarga ega ekanligidan dalolat beradi. 2. Ijod yo’li. I.S.Taneev 1856-yil Vladimir shahrida tavallud topgan. Otasi Ivan Ilich Taneev Vladimir “Davlat mulki” viloyat hokimligida maslahatchi bo’lib ishlardi. Onasi esa Varvara Pavlovna Taneeva bo’lib frantsuz tilini mukammal bilar, yaxshigina rasm chizib fortepianoda chalar edi. Sergey Taneev 5 yoshligidan
fortepiano cholg’usida chalishni  boshlagan. Xonadondagi  boy kutubxona ta’siri,
oilaning  ma’nan  boyligi  va  aqliy  zakovatning  yuqoriligi  ta’siri  bola  qobiliyati
rivojlanishida  muhim  ahamiyat  kasb  etib,  bolani  9  yoshligidan  Moskva
konservatoriyasiga o’qishga beradilar. Moskva konservatoriyasida fortepiano sinfi
bo’yicha N.G.Rubinshteyn va kompozitsiya sinfi bo’yicha P.I. Chaykovskiylardan
saboq ola boshlaydi. Bu o’qituvchilar o’z o’quvchisida porloq kelajakni ko’rishgan.
Taneevning konservatoriya yillarida yaratilgan asarlarida Chaykovskiyning ta’siri
sezilib turadi, ammo Taneevning o’z kompozitorlik individual xususiyatlari ham
yo’q emasdi. 1875-yil konservatoriyani “oltin medal” bilan tamomlagach, uning
nomi marmarli Faxriylar taxtasiga kiritilgan edi.
 
Navbatdagi  yillarda  u  o’zini  ijrochilikka  bag’ishlaydi.  Moskvada,
Peterburgda,  Nijniy  Novgorodda  (1875-1877)  uning  kontsert  chiqishlari  katta
muvaffaqiyat  bilan o’ta boshladi.  1980-yillari  xorijga  bo’lgan  safari  va Parijda
yashagan yillarida I.Turgenev, G.Flober, E.Zolya, Sh.Guno, Kamil Sen-Sanslar bilan
muloqotda bo’lib impressionstlar rassomchilik san’ati bilan tanishgan.
 
1978-yilda P.Chaykovskiy va N.Rubinshteynlar iltimosiga ko’ra, Taneev
Moskva  konservatoriyasida  garmoniya,  cholg’ulashtirish  kurslari  va  fortepiano
kompozitsiya sinflarida dars bera boshladi. 1981-yilda professor darajasini  olib,
1885-yildan 1889-yilga qadar konservatoriya direktori lavozimida faoliyat yuritgan.
Taneev,  butun  umri  mobaynida  xalq  qo’shiqlari  ijodiyoti  izlanishlari  bilan
shug’ullangan: yozib olish, rus xalq qo’shiqlari tahlili va ulani qayta ishlanmasi
ustida ish olib borgan. Taneev tomonidan 27 ta ukrain qo’shig’i qayta ishlangan.
Svanetiyaga qilgan sayohatida Shimoliy Kavkaz xalqining cholg’uli qo’shiqlarini
nota yozuvi qo’lyozmasiga tushirgan. 
 
Taneevning 80-yillar asarlar sirasiga N.Rubinshteyn xotirasiga yaratilgan
“Ioann Damaskin” kantatasi kiradi. 90-yillar asarlar ro’yxatidan “Oresteya” operasi,
“do minor”simfoniyasi,  romanslari,  kamer  ansambllari  joy  olgan. 4  ta kamonli
cholg’u va fortepiano uchun yozilgan “ sol minor” kvinteti eng yaxshi asarlaridan
biridir. Unda yuksak polifonik mahorat, yuksak ilhom, musiqa obrazlari poetikasi bir
biri bilan uyg’unlashgan.
 
Taneev hayotining so’ngg 10 yilligida ko’p ishlarni qilishga muvaffaq
bo’ldi. “ Podvijno’y kontrapunk strogo pisma” ulkan mehnati nashriyotda bosildi.
Logotip
fortepiano cholg’usida chalishni boshlagan. Xonadondagi boy kutubxona ta’siri, oilaning ma’nan boyligi va aqliy zakovatning yuqoriligi ta’siri bola qobiliyati rivojlanishida muhim ahamiyat kasb etib, bolani 9 yoshligidan Moskva konservatoriyasiga o’qishga beradilar. Moskva konservatoriyasida fortepiano sinfi bo’yicha N.G.Rubinshteyn va kompozitsiya sinfi bo’yicha P.I. Chaykovskiylardan saboq ola boshlaydi. Bu o’qituvchilar o’z o’quvchisida porloq kelajakni ko’rishgan. Taneevning konservatoriya yillarida yaratilgan asarlarida Chaykovskiyning ta’siri sezilib turadi, ammo Taneevning o’z kompozitorlik individual xususiyatlari ham yo’q emasdi. 1875-yil konservatoriyani “oltin medal” bilan tamomlagach, uning nomi marmarli Faxriylar taxtasiga kiritilgan edi. Navbatdagi yillarda u o’zini ijrochilikka bag’ishlaydi. Moskvada, Peterburgda, Nijniy Novgorodda (1875-1877) uning kontsert chiqishlari katta muvaffaqiyat bilan o’ta boshladi. 1980-yillari xorijga bo’lgan safari va Parijda yashagan yillarida I.Turgenev, G.Flober, E.Zolya, Sh.Guno, Kamil Sen-Sanslar bilan muloqotda bo’lib impressionstlar rassomchilik san’ati bilan tanishgan. 1978-yilda P.Chaykovskiy va N.Rubinshteynlar iltimosiga ko’ra, Taneev Moskva konservatoriyasida garmoniya, cholg’ulashtirish kurslari va fortepiano kompozitsiya sinflarida dars bera boshladi. 1981-yilda professor darajasini olib, 1885-yildan 1889-yilga qadar konservatoriya direktori lavozimida faoliyat yuritgan. Taneev, butun umri mobaynida xalq qo’shiqlari ijodiyoti izlanishlari bilan shug’ullangan: yozib olish, rus xalq qo’shiqlari tahlili va ulani qayta ishlanmasi ustida ish olib borgan. Taneev tomonidan 27 ta ukrain qo’shig’i qayta ishlangan. Svanetiyaga qilgan sayohatida Shimoliy Kavkaz xalqining cholg’uli qo’shiqlarini nota yozuvi qo’lyozmasiga tushirgan. Taneevning 80-yillar asarlar sirasiga N.Rubinshteyn xotirasiga yaratilgan “Ioann Damaskin” kantatasi kiradi. 90-yillar asarlar ro’yxatidan “Oresteya” operasi, “do minor”simfoniyasi, romanslari, kamer ansambllari joy olgan. 4 ta kamonli cholg’u va fortepiano uchun yozilgan “ sol minor” kvinteti eng yaxshi asarlaridan biridir. Unda yuksak polifonik mahorat, yuksak ilhom, musiqa obrazlari poetikasi bir biri bilan uyg’unlashgan. Taneev hayotining so’ngg 10 yilligida ko’p ishlarni qilishga muvaffaq bo’ldi. “ Podvijno’y kontrapunk strogo pisma” ulkan mehnati nashriyotda bosildi.
O’limidan bir oz oldin, solist, xor va orkestr uchun yozilgan “Po prochtenii Psalma”
kantatasi  uning  yirik  asarlari  sirasiga  kiradi.  Moskva,  Peterburg,  Avstriya,
Germaniya, Chexiya kabi shaharlarida ijrochi sifatida qatnashgan kontsertlarida,
o’zining kamer ansambllari asarlaridagi fortepiano partiyalarini ijro etgan. “ Uchenie
o kanone” ilmiy ishi tugallanmay qolgan.
 
 
3. Ijodiga xarakteristika.  Taneev o’z musiqasida Glinka, Chaykovskiy
Bax, Motsart, Betxoven an’analarini davom ettirgan holda, XX asr musiqa san’ati
tendentsiyalaridan zavqlangan. 
 
Taneev  ijodida, falsafiy  muammoning  boshi  asosiy  rolni  bajarar  edi.
Insoniy kechinmalar dramatizmi uning musiqasida keng boyitilgan bo’lib, vazmin
tonlarda aks ettirilgan. Falsafiy, chuqur g’oyalarni asosan yirik shaklli asarlarda va
sonata shaklidagi asarlarda ifodalagan. Qismlar uyushmasida monotematizm asosiy
printsip hisoblanadi,”do minor” simfoniyasida Taneev birinchi bo’lib intonatsion
yagonalik tsiklini yaratgan.
Falsafiy  rejadagi  bu  monumental  asar  Taneev  simfonik  ijodidagi  yuksak
asarlardan biridir.
 
Ishdagi qat’iy tartiblik Taneev uchun xos xususiyat edi. U doimo husnihat
texnikasi ustida ishlar, polifoniyaning keng tomonlama egallanishini texnika asosi
deb  hisoblar  edi.  Shuning  uchun  ham  Bax,  Palestrina,  Orlando  Lasso  kabi
kompozitorlar ijodining asarlarini tahlil qilar edi. Unda o’ziga xos ishlash uslubi bor
edi. Tayyorlangan tematik materialni imkoni boricha o’zgarishlarga, kombinatsiya
(ranglar tuzilmasiga) yo’liqtirar, “chiroyli tushunarli “ohanglarni tanlab olar edi. Rus
xalq qo’shiqlari, “qat’iy uslubda” bo’lgan qadim-madaniy ohanglarni ko’povozlikda
qayta ishlagan.
 
Taneev uchun polifoniya, musiqiy materialning rivojlanish uslubi sifatida
katta ahamiyat kasb etdi. Taneev polifoniyasi, badiiy vazifa shartini bajarilishida
kuchli shakl hosil qiluvchi vositadir.
 
Ikkitalik,  uchtalik  fuganing  qo’llanilishi,  Taneev  uchun  o’zgacha
ahmiyatga egadir. Fuga mustaqil asar yoki tsikl qismi bo’lishi mumkin.
 
Kontrast(farqli) polifoniyasi ham katta o’rinni egallaydi. Bir necha ohang
yo’lining o’ralib ketishi  natijasida garmoniya hosil bo’ladi. Taneev asarlarining
mazmundorligi va chuqurligi, tematika va polifoniyaning mahorat ila rivojlanganligi,
Logotip
O’limidan bir oz oldin, solist, xor va orkestr uchun yozilgan “Po prochtenii Psalma” kantatasi uning yirik asarlari sirasiga kiradi. Moskva, Peterburg, Avstriya, Germaniya, Chexiya kabi shaharlarida ijrochi sifatida qatnashgan kontsertlarida, o’zining kamer ansambllari asarlaridagi fortepiano partiyalarini ijro etgan. “ Uchenie o kanone” ilmiy ishi tugallanmay qolgan. 3. Ijodiga xarakteristika. Taneev o’z musiqasida Glinka, Chaykovskiy Bax, Motsart, Betxoven an’analarini davom ettirgan holda, XX asr musiqa san’ati tendentsiyalaridan zavqlangan. Taneev ijodida, falsafiy muammoning boshi asosiy rolni bajarar edi. Insoniy kechinmalar dramatizmi uning musiqasida keng boyitilgan bo’lib, vazmin tonlarda aks ettirilgan. Falsafiy, chuqur g’oyalarni asosan yirik shaklli asarlarda va sonata shaklidagi asarlarda ifodalagan. Qismlar uyushmasida monotematizm asosiy printsip hisoblanadi,”do minor” simfoniyasida Taneev birinchi bo’lib intonatsion yagonalik tsiklini yaratgan. Falsafiy rejadagi bu monumental asar Taneev simfonik ijodidagi yuksak asarlardan biridir. Ishdagi qat’iy tartiblik Taneev uchun xos xususiyat edi. U doimo husnihat texnikasi ustida ishlar, polifoniyaning keng tomonlama egallanishini texnika asosi deb hisoblar edi. Shuning uchun ham Bax, Palestrina, Orlando Lasso kabi kompozitorlar ijodining asarlarini tahlil qilar edi. Unda o’ziga xos ishlash uslubi bor edi. Tayyorlangan tematik materialni imkoni boricha o’zgarishlarga, kombinatsiya (ranglar tuzilmasiga) yo’liqtirar, “chiroyli tushunarli “ohanglarni tanlab olar edi. Rus xalq qo’shiqlari, “qat’iy uslubda” bo’lgan qadim-madaniy ohanglarni ko’povozlikda qayta ishlagan. Taneev uchun polifoniya, musiqiy materialning rivojlanish uslubi sifatida katta ahamiyat kasb etdi. Taneev polifoniyasi, badiiy vazifa shartini bajarilishida kuchli shakl hosil qiluvchi vositadir. Ikkitalik, uchtalik fuganing qo’llanilishi, Taneev uchun o’zgacha ahmiyatga egadir. Fuga mustaqil asar yoki tsikl qismi bo’lishi mumkin. Kontrast(farqli) polifoniyasi ham katta o’rinni egallaydi. Bir necha ohang yo’lining o’ralib ketishi natijasida garmoniya hosil bo’ladi. Taneev asarlarining mazmundorligi va chuqurligi, tematika va polifoniyaning mahorat ila rivojlanganligi,
shaklning xushbichimliligidan, Taneev XIX asr oxiri va XX asr boshlari eng yaxshi
kompozitorlar sirasiga kirgan. Ammo murakkab polifonik kombinatsiyalarga haddan
ziyod  berilib  ketishi  tomonidan,  bosiqliligi  va  mulohazaliligi  tomonidan  uning
asarlarini tushunish va qabul qilish murakkabdir.
 
 
4. Cholg’u instrumental va xor ijodiyoti. Taneev ijodi turli janrlar bilan
qamrab olingan. Cholg’u instrumental musiqasi ko’rimli joyni egallaydi. Ko’pgina
orkestrli asarlari nashriyotda bosilmagan. 3 ta simfoniyasi ichidan faqat” do minor”
simfoniyasi va 4 ta uvertyurasi ichidan “Oresteya” uvertyurasi nashriyotda bosilgan.
Skripka va orkestr uchun yaratilgan “Syuita”si simfonik musiqaga kiradi
 
Ijodiy yo’li mobaynida, Taneev kamer ansambliga o’z diqqatini qaratgan.
U tomonidan kamonli cholg’ular uchun 14 ta ansambl, kamonli va fortepiano uchun
4  ta  asar  yaratilgan.  Cholg’ular  partiyasining  murakkabligi,  polifonik  xatning
ko’pligi,  shaklning  xushbichimligi  va  sofligi,  detalizatsiya  uning  musiqiy  tiliga
xosdir.
 
Taneev  o’z  ijodida  xor  janriga  ham  katta  e’tibor  bilan  qaragan.  U
ahamiyatga ega bo’lgan a capella, xor, solist va orkestr uchun 3 ta kantata yaratgan.
Kompozitorning vokal-xor mahorati shakllanishida Bax va Gendel ijodi asarlari
ta’limoti  katta  ahamiyat  kasb  etgan.  Kompozitor  xor  asarlarining,  polifonik
rivojlanishga boyligi shu erdandir. Monumental xor san’ati cho’qqisidagi asarlardan
biri “ Ioann Damaskin” va “ Po prochtenii psalma “ kantatalaridir. Falsafiy-lirik
xarakterga boytilgan asar kabi, kantatalar Taneev tomonidan risolalangan. Taneev
ijodi rus musiqasida kantataning falsafiy-lirik janri boshlanishini o’z ichiga oladi.
 
 
5.  “Ioann  Damaskin”  kantatasi. Taneevning  ilhomlantiruvchi  lirik
asarlaridan biridir. Kantata A.K.Tolstoyning (Ioann Damaskin Vizantiya shoiri kult
madhiyalari  kompozitori  VIII  asarda  yashab  o’tgan)  poemasi  tekstiga  yozilgan
bo’lib, 1884-yilda tugallangan. Bu liriko-dramatik asar shafqatsiz, qaxrli, emotsional
rang tusini olgan. Adabiy mavzuning chuqurliligi va ahamiyatliligi, shu davrning
erishilgan ulkan polifonik mahorati bilan uyg’unlashgan.
 
Bax  kantatalari  uslubiga  yaqin,  qadim  rus  ohanglari  va  “kontrapunkt
uslubi”  ishlatilgan  rus  kantatasini  yaratish,  Taneev  g’oyasi  edi.  Falsafiy-lirik
Logotip
shaklning xushbichimliligidan, Taneev XIX asr oxiri va XX asr boshlari eng yaxshi kompozitorlar sirasiga kirgan. Ammo murakkab polifonik kombinatsiyalarga haddan ziyod berilib ketishi tomonidan, bosiqliligi va mulohazaliligi tomonidan uning asarlarini tushunish va qabul qilish murakkabdir. 4. Cholg’u instrumental va xor ijodiyoti. Taneev ijodi turli janrlar bilan qamrab olingan. Cholg’u instrumental musiqasi ko’rimli joyni egallaydi. Ko’pgina orkestrli asarlari nashriyotda bosilmagan. 3 ta simfoniyasi ichidan faqat” do minor” simfoniyasi va 4 ta uvertyurasi ichidan “Oresteya” uvertyurasi nashriyotda bosilgan. Skripka va orkestr uchun yaratilgan “Syuita”si simfonik musiqaga kiradi Ijodiy yo’li mobaynida, Taneev kamer ansambliga o’z diqqatini qaratgan. U tomonidan kamonli cholg’ular uchun 14 ta ansambl, kamonli va fortepiano uchun 4 ta asar yaratilgan. Cholg’ular partiyasining murakkabligi, polifonik xatning ko’pligi, shaklning xushbichimligi va sofligi, detalizatsiya uning musiqiy tiliga xosdir. Taneev o’z ijodida xor janriga ham katta e’tibor bilan qaragan. U ahamiyatga ega bo’lgan a capella, xor, solist va orkestr uchun 3 ta kantata yaratgan. Kompozitorning vokal-xor mahorati shakllanishida Bax va Gendel ijodi asarlari ta’limoti katta ahamiyat kasb etgan. Kompozitor xor asarlarining, polifonik rivojlanishga boyligi shu erdandir. Monumental xor san’ati cho’qqisidagi asarlardan biri “ Ioann Damaskin” va “ Po prochtenii psalma “ kantatalaridir. Falsafiy-lirik xarakterga boytilgan asar kabi, kantatalar Taneev tomonidan risolalangan. Taneev ijodi rus musiqasida kantataning falsafiy-lirik janri boshlanishini o’z ichiga oladi. 5. “Ioann Damaskin” kantatasi. Taneevning ilhomlantiruvchi lirik asarlaridan biridir. Kantata A.K.Tolstoyning (Ioann Damaskin Vizantiya shoiri kult madhiyalari kompozitori VIII asarda yashab o’tgan) poemasi tekstiga yozilgan bo’lib, 1884-yilda tugallangan. Bu liriko-dramatik asar shafqatsiz, qaxrli, emotsional rang tusini olgan. Adabiy mavzuning chuqurliligi va ahamiyatliligi, shu davrning erishilgan ulkan polifonik mahorati bilan uyg’unlashgan. Bax kantatalari uslubiga yaqin, qadim rus ohanglari va “kontrapunkt uslubi” ishlatilgan rus kantatasini yaratish, Taneev g’oyasi edi. Falsafiy-lirik