Sergey Ivanovich Taneev (1856-1915)
1. SergeyTaneev kompozitor, olim, pianist, musiqa-jamoat arbobi..
2. Sergey Ivanovich Taneevning ijod yo’li.
3. Sergey Ivanovich Taneev ijodiga xarakteristika.
4. Sergey Ivanovich Taneevning instrumental va xor ijodiyoti.
5. Sergey Ivanovich Taneevning “Ioann Damaskin” kantatasi.
1. Taneev kompozitor olim, pianist, musiqa-jamoat arbobi. Sergey Ivanovich
Taneev rus kompozitori, olim, pianinochi, pedagog va musiqa- jamoat arbobi. U
“Oresteya” operasi, simfoniyalari, kantatalar, xalq qo’shiqlar qayta ishlanmalari kabi
yuksak-badiiy asarlarning yaratuvchisidir. U musiqiy san’atining yirik
nazariyotchisi. Uning polifoniya vohasida qilgan ishlari bizning davrimizda
zamonaviy, musiqiy fanlarida bebahodir; ajoyib pianist, ko’plab rus kompozitorlar
asarlari ijrochisi, Chaykovskiy yirik asarlarining birinchi ijrochisi, oliy ma’lumotli
pedagog, A.N.Skryabin, S.V.Raxmaninov, N.K.Metner kabi nomli o’quvchilarning
tarbiyachisidir. Uning keng zakovati, aqli konservatoriya uchun ko’p ishlarni
qilishga xizmat qildi. Moskva simfonik kapellasi va rus musiqa havaskorlari
to’garaklarining doimiy maslahatchi konsultanti bo’lgan. “Musiqiy ko’rgazmalar”,
musiqiy etnografik komissiya ishlarida va boshqa jamoat ishlarida faol
qatnashganidan, shu davr ilg’or insonlarining hurmatiga sazovor bo’lgandir.
Taneevning ko’ptimsolli, ijodiy siymosi uning yorqin, serqirra iste’dodi va yuksak
fazilatlarga ega ekanligidan dalolat beradi.
2. Ijod yo’li. I.S.Taneev 1856-yil Vladimir shahrida tavallud topgan. Otasi
Ivan Ilich Taneev Vladimir “Davlat mulki” viloyat hokimligida maslahatchi bo’lib
ishlardi. Onasi esa Varvara Pavlovna Taneeva bo’lib frantsuz tilini mukammal bilar,
yaxshigina rasm chizib fortepianoda chalar edi. Sergey Taneev 5 yoshligidan
fortepiano cholg’usida chalishni boshlagan. Xonadondagi boy kutubxona ta’siri,
oilaning ma’nan boyligi va aqliy zakovatning yuqoriligi ta’siri bola qobiliyati
rivojlanishida muhim ahamiyat kasb etib, bolani 9 yoshligidan Moskva
konservatoriyasiga o’qishga beradilar. Moskva konservatoriyasida fortepiano sinfi
bo’yicha N.G.Rubinshteyn va kompozitsiya sinfi bo’yicha P.I. Chaykovskiylardan
saboq ola boshlaydi. Bu o’qituvchilar o’z o’quvchisida porloq kelajakni ko’rishgan.
Taneevning konservatoriya yillarida yaratilgan asarlarida Chaykovskiyning ta’siri
sezilib turadi, ammo Taneevning o’z kompozitorlik individual xususiyatlari ham
yo’q emasdi. 1875-yil konservatoriyani “oltin medal” bilan tamomlagach, uning
nomi marmarli Faxriylar taxtasiga kiritilgan edi.
Navbatdagi yillarda u o’zini ijrochilikka bag’ishlaydi. Moskvada,
Peterburgda, Nijniy Novgorodda (1875-1877) uning kontsert chiqishlari katta
muvaffaqiyat bilan o’ta boshladi. 1980-yillari xorijga bo’lgan safari va Parijda
yashagan yillarida I.Turgenev, G.Flober, E.Zolya, Sh.Guno, Kamil Sen-Sanslar bilan
muloqotda bo’lib impressionstlar rassomchilik san’ati bilan tanishgan.
1978-yilda P.Chaykovskiy va N.Rubinshteynlar iltimosiga ko’ra, Taneev
Moskva konservatoriyasida garmoniya, cholg’ulashtirish kurslari va fortepiano
kompozitsiya sinflarida dars bera boshladi. 1981-yilda professor darajasini olib,
1885-yildan 1889-yilga qadar konservatoriya direktori lavozimida faoliyat yuritgan.
Taneev, butun umri mobaynida xalq qo’shiqlari ijodiyoti izlanishlari bilan
shug’ullangan: yozib olish, rus xalq qo’shiqlari tahlili va ulani qayta ishlanmasi
ustida ish olib borgan. Taneev tomonidan 27 ta ukrain qo’shig’i qayta ishlangan.
Svanetiyaga qilgan sayohatida Shimoliy Kavkaz xalqining cholg’uli qo’shiqlarini
nota yozuvi qo’lyozmasiga tushirgan.
Taneevning 80-yillar asarlar sirasiga N.Rubinshteyn xotirasiga yaratilgan
“Ioann Damaskin” kantatasi kiradi. 90-yillar asarlar ro’yxatidan “Oresteya” operasi,
“do minor”simfoniyasi, romanslari, kamer ansambllari joy olgan. 4 ta kamonli
cholg’u va fortepiano uchun yozilgan “ sol minor” kvinteti eng yaxshi asarlaridan
biridir. Unda yuksak polifonik mahorat, yuksak ilhom, musiqa obrazlari poetikasi bir
biri bilan uyg’unlashgan.
Taneev hayotining so’ngg 10 yilligida ko’p ishlarni qilishga muvaffaq
bo’ldi. “ Podvijno’y kontrapunk strogo pisma” ulkan mehnati nashriyotda bosildi.
O’limidan bir oz oldin, solist, xor va orkestr uchun yozilgan “Po prochtenii Psalma”
kantatasi uning yirik asarlari sirasiga kiradi. Moskva, Peterburg, Avstriya,
Germaniya, Chexiya kabi shaharlarida ijrochi sifatida qatnashgan kontsertlarida,
o’zining kamer ansambllari asarlaridagi fortepiano partiyalarini ijro etgan. “ Uchenie
o kanone” ilmiy ishi tugallanmay qolgan.
3. Ijodiga xarakteristika. Taneev o’z musiqasida Glinka, Chaykovskiy
Bax, Motsart, Betxoven an’analarini davom ettirgan holda, XX asr musiqa san’ati
tendentsiyalaridan zavqlangan.
Taneev ijodida, falsafiy muammoning boshi asosiy rolni bajarar edi.
Insoniy kechinmalar dramatizmi uning musiqasida keng boyitilgan bo’lib, vazmin
tonlarda aks ettirilgan. Falsafiy, chuqur g’oyalarni asosan yirik shaklli asarlarda va
sonata shaklidagi asarlarda ifodalagan. Qismlar uyushmasida monotematizm asosiy
printsip hisoblanadi,”do minor” simfoniyasida Taneev birinchi bo’lib intonatsion
yagonalik tsiklini yaratgan.
Falsafiy rejadagi bu monumental asar Taneev simfonik ijodidagi yuksak
asarlardan biridir.
Ishdagi qat’iy tartiblik Taneev uchun xos xususiyat edi. U doimo husnihat
texnikasi ustida ishlar, polifoniyaning keng tomonlama egallanishini texnika asosi
deb hisoblar edi. Shuning uchun ham Bax, Palestrina, Orlando Lasso kabi
kompozitorlar ijodining asarlarini tahlil qilar edi. Unda o’ziga xos ishlash uslubi bor
edi. Tayyorlangan tematik materialni imkoni boricha o’zgarishlarga, kombinatsiya
(ranglar tuzilmasiga) yo’liqtirar, “chiroyli tushunarli “ohanglarni tanlab olar edi. Rus
xalq qo’shiqlari, “qat’iy uslubda” bo’lgan qadim-madaniy ohanglarni ko’povozlikda
qayta ishlagan.
Taneev uchun polifoniya, musiqiy materialning rivojlanish uslubi sifatida
katta ahamiyat kasb etdi. Taneev polifoniyasi, badiiy vazifa shartini bajarilishida
kuchli shakl hosil qiluvchi vositadir.
Ikkitalik, uchtalik fuganing qo’llanilishi, Taneev uchun o’zgacha
ahmiyatga egadir. Fuga mustaqil asar yoki tsikl qismi bo’lishi mumkin.
Kontrast(farqli) polifoniyasi ham katta o’rinni egallaydi. Bir necha ohang
yo’lining o’ralib ketishi natijasida garmoniya hosil bo’ladi. Taneev asarlarining
mazmundorligi va chuqurligi, tematika va polifoniyaning mahorat ila rivojlanganligi,
shaklning xushbichimliligidan, Taneev XIX asr oxiri va XX asr boshlari eng yaxshi
kompozitorlar sirasiga kirgan. Ammo murakkab polifonik kombinatsiyalarga haddan
ziyod berilib ketishi tomonidan, bosiqliligi va mulohazaliligi tomonidan uning
asarlarini tushunish va qabul qilish murakkabdir.
4. Cholg’u instrumental va xor ijodiyoti. Taneev ijodi turli janrlar bilan
qamrab olingan. Cholg’u instrumental musiqasi ko’rimli joyni egallaydi. Ko’pgina
orkestrli asarlari nashriyotda bosilmagan. 3 ta simfoniyasi ichidan faqat” do minor”
simfoniyasi va 4 ta uvertyurasi ichidan “Oresteya” uvertyurasi nashriyotda bosilgan.
Skripka va orkestr uchun yaratilgan “Syuita”si simfonik musiqaga kiradi
Ijodiy yo’li mobaynida, Taneev kamer ansambliga o’z diqqatini qaratgan.
U tomonidan kamonli cholg’ular uchun 14 ta ansambl, kamonli va fortepiano uchun
4 ta asar yaratilgan. Cholg’ular partiyasining murakkabligi, polifonik xatning
ko’pligi, shaklning xushbichimligi va sofligi, detalizatsiya uning musiqiy tiliga
xosdir.
Taneev o’z ijodida xor janriga ham katta e’tibor bilan qaragan. U
ahamiyatga ega bo’lgan a capella, xor, solist va orkestr uchun 3 ta kantata yaratgan.
Kompozitorning vokal-xor mahorati shakllanishida Bax va Gendel ijodi asarlari
ta’limoti katta ahamiyat kasb etgan. Kompozitor xor asarlarining, polifonik
rivojlanishga boyligi shu erdandir. Monumental xor san’ati cho’qqisidagi asarlardan
biri “ Ioann Damaskin” va “ Po prochtenii psalma “ kantatalaridir. Falsafiy-lirik
xarakterga boytilgan asar kabi, kantatalar Taneev tomonidan risolalangan. Taneev
ijodi rus musiqasida kantataning falsafiy-lirik janri boshlanishini o’z ichiga oladi.
5. “Ioann Damaskin” kantatasi. Taneevning ilhomlantiruvchi lirik
asarlaridan biridir. Kantata A.K.Tolstoyning (Ioann Damaskin Vizantiya shoiri kult
madhiyalari kompozitori VIII asarda yashab o’tgan) poemasi tekstiga yozilgan
bo’lib, 1884-yilda tugallangan. Bu liriko-dramatik asar shafqatsiz, qaxrli, emotsional
rang tusini olgan. Adabiy mavzuning chuqurliligi va ahamiyatliligi, shu davrning
erishilgan ulkan polifonik mahorati bilan uyg’unlashgan.
Bax kantatalari uslubiga yaqin, qadim rus ohanglari va “kontrapunkt
uslubi” ishlatilgan rus kantatasini yaratish, Taneev g’oyasi edi. Falsafiy-lirik