SERTIFIKATLASHTIRISH, SERTIFIKATLASHTIRISH BO‘YICHA ASOSIY TUSHUNCHA VA ATAMALAR, SERTIFIKATLASHTIRISHNING ASOSIY SXEMALARI. ULARNI QO‘LLASH QOIDALARI. IXTIYORIY VA MAJBURIY SERTIFIKATLASHTIRISH.

Yuklangan vaqt

2025-02-02

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

25,7 KB


 
 
 
 
 
 
TEXNIK JIHATDAN TARTIBGA SOLISH. TEXNIK JIHATDAN 
TARTIBGA SOLISH TIZIMINI AMALIYOTGA TADBIQ ETISHNING 
ILMIY ASOSLARI, HOZIRGI KUNDAGI HOLATI, ISTIQBOLLI 
YUNALISHLARI VA ULARNI AMALGA OSHIRISHDAGI 
MUAMMOLAR TO‘G‘RISIDA. 
Reja: 
8.1. O‘zbekistonda texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish. 
8.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari. 
8.3.   O‘zbekiston standartlashtirish davlat tizimini isloh qilish asoslari. 
 
8.1.  O‘zbekiston texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish 
8.1.1.  Texnik jihatdan tartibga solish tizimining asosiy prinsiplari. 
Texnik jihatdan tartibga solishning asosiy prinstiplari O‘zbekiston 
Respublikasining «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonuniga binoan 
quyidagilar belgilangan:  
texnik reglamentlarni qo‘llashning majburiyligi, chunki texnik reglament bir 
turdagi mahsulot, ishlar va xizmatlar xavfsizligiga majburiy talablarni o‘rnatuvchi, 
texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjat hisoblanadi;  
texnik reglamentlarni qo‘llashning bir xilligi, ya’ni texnik reglament 
O‘zbekiston Respublikasining butun hududida barcha yuridik va jismoniy shaxslar 
tomonidan qo‘llaniladi;  
texnik reglamentlarning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi milliy va 
xalqaro normativ hujjatlarga muvofiqligi. Ta’rif bo‘yicha texnik jihatdan tartibga 
solish sohasidagi normativ hujjatlar tarkibiga quyidagilar kiradi: 
TEXNIK JIHATDAN TARTIBGA SOLISH. TEXNIK JIHATDAN TARTIBGA SOLISH TIZIMINI AMALIYOTGA TADBIQ ETISHNING ILMIY ASOSLARI, HOZIRGI KUNDAGI HOLATI, ISTIQBOLLI YUNALISHLARI VA ULARNI AMALGA OSHIRISHDAGI MUAMMOLAR TO‘G‘RISIDA. Reja: 8.1. O‘zbekistonda texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish. 8.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari. 8.3. O‘zbekiston standartlashtirish davlat tizimini isloh qilish asoslari. 8.1. O‘zbekiston texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish 8.1.1. Texnik jihatdan tartibga solish tizimining asosiy prinsiplari. Texnik jihatdan tartibga solishning asosiy prinstiplari O‘zbekiston Respublikasining «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonuniga binoan quyidagilar belgilangan: texnik reglamentlarni qo‘llashning majburiyligi, chunki texnik reglament bir turdagi mahsulot, ishlar va xizmatlar xavfsizligiga majburiy talablarni o‘rnatuvchi, texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjat hisoblanadi; texnik reglamentlarni qo‘llashning bir xilligi, ya’ni texnik reglament O‘zbekiston Respublikasining butun hududida barcha yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan qo‘llaniladi; texnik reglamentlarning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi milliy va xalqaro normativ hujjatlarga muvofiqligi. Ta’rif bo‘yicha texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar tarkibiga quyidagilar kiradi:
 
 
 - texnik reglamentlar;  
- standartlashtirish bo‘yicha normativ hujjatlar;  
- sanitariya, veterinariya-sanitariya, fitosanitariya qoidalari va normalari;  
- shahar qurilish, ekologik normalari va qoidalari;  
- texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa hujjatlar;  
- texnik reglamentlarning, ularni ishlab chiqish, qabul qilish va e’lon qilish 
tartibi to‘g‘risidagi axborotning ochiqligi.  
«O‘zstandart» agentligiga yuridik va jismoniy shaxslarning so‘rovlariga 
ko‘ra:  
- amaldagi, ishlab chiqilayotgan va qabul qilingan texnik reglamentlar 
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni; 
 - mahsulotlar, ishlar va xizmatlarning texnik jihatdan tartibga solish 
sohasidagi normativ hujjatlar talablariga muvofiqligini baholash tartib-taomili 
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni; 
 - respublikaning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi xalqaro 
tashkilotlarga a’zoligi va xalqaro shartnomalardagi ishtiroki to‘g‘risidagi 
ma’lumotlarni; 
- ishlab chiqilayotgan, qabul qilingan texnik reglamentlarni va texnik 
jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa normativ hujjatlarni e’lon qilishning 
rasmiy 
manbalari 
to‘g‘risidagi 
ma’lumotlarni 
taqdim 
etish 
topshirilgan. 
 
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari. 
8.2.1. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tarkibi.  
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini quyidagilar tashkil etadi:  
-O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi;  
-texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi vakolatli davlat organlari 
(«O‘zstandart» agentligi, O‘zbekiston Respublikasi sog‘liqni saqlash vazirligi, 
Davarxitektqurilish qo‘mitasi, Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasi); 
 -texnik jihatdan tartibga solish sohasida o‘z vakolatlari doirasida faoliyatni 
amalga oshiruvchi davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari.  
- texnik reglamentlar; - standartlashtirish bo‘yicha normativ hujjatlar; - sanitariya, veterinariya-sanitariya, fitosanitariya qoidalari va normalari; - shahar qurilish, ekologik normalari va qoidalari; - texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa hujjatlar; - texnik reglamentlarning, ularni ishlab chiqish, qabul qilish va e’lon qilish tartibi to‘g‘risidagi axborotning ochiqligi. «O‘zstandart» agentligiga yuridik va jismoniy shaxslarning so‘rovlariga ko‘ra: - amaldagi, ishlab chiqilayotgan va qabul qilingan texnik reglamentlar to‘g‘risidagi ma’lumotlarni; - mahsulotlar, ishlar va xizmatlarning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar talablariga muvofiqligini baholash tartib-taomili to‘g‘risidagi ma’lumotlarni; - respublikaning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi xalqaro tashkilotlarga a’zoligi va xalqaro shartnomalardagi ishtiroki to‘g‘risidagi ma’lumotlarni; - ishlab chiqilayotgan, qabul qilingan texnik reglamentlarni va texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa normativ hujjatlarni e’lon qilishning rasmiy manbalari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni taqdim etish topshirilgan. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari. 8.2.1. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tarkibi. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini quyidagilar tashkil etadi: -O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi; -texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi vakolatli davlat organlari («O‘zstandart» agentligi, O‘zbekiston Respublikasi sog‘liqni saqlash vazirligi, Davarxitektqurilish qo‘mitasi, Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasi); -texnik jihatdan tartibga solish sohasida o‘z vakolatlari doirasida faoliyatni amalga oshiruvchi davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari.
 
 
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining keltirilgan tarkibi tizimni 
boshqarish asosidir. Tizimning normativ-huquqiy bazasini qonun hujjatlari, 
Hukumat qarorlari, texnik reglamentlar, standartlashtirish sohasidagi hujjatlar 
(xalqaro, davlatlararo, mintaqaviy, milliy standartlar, usuliyatlar, yo‘riqnomalar, 
tavsiyanomalar), qoidalar va normalar (sanitariya, veterinariya-sanitariya va 
fitosanitariya, shahar qurilishi, ekologik va boshqalar), texnik hujjatlar 
(konstruktorlik, texnologik, loyiha, qurilish, dasturiy, foydalanish, tuzatish) va 
texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa ko‘p sonli normativ-huquqiy 
hujjatlar tashkil etadi. Ushbu hujjatlarning barchasi texnik jihatdan tartibga solish 
davlat tizimi kabi aniq bir yaxlitlikni yaratish maqsadida o‘zaro bog‘liq bo‘lishi va 
doimiy ravishda aktuallashtirilib borilishi kerak. SHuningdek ekspert kengashlari, 
ekspert komissiyalari, texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar 
davlat fondi ham tizimning muhim elementlari bo‘lib hisoblanadi.  
YUqorida aytib o‘tilganlardan ham ko‘rinib turibdiki, texnik jihatdan 
tartibga solish davlat tizimini shakllantirishga tizimli yondashish hamda 
Standartlashtirish davlat tizimini tubdan isloh qilish talab etiladi. 
 
8.2.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tiziminishakllantirish 
asoslari 
Har qanday tizim, qator ilmiy-texnik asoslarga tayanadi, bu qoida Davlat 
tizimiga ham taalluqli. Quyidagilar Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining 
tub negizlari hisoblanadi:  
huquqiy asoslar;  
tashkiliy asoslar;  
atamalar va ta’riflar;  
tizim elementlarining tasniflanishi;  
asosiy qoidalar;  
nazariy asoslar. 
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimininghuquqiy asoslari. 
O‘zbekiston Respublikasining “Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida”gi 
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining keltirilgan tarkibi tizimni boshqarish asosidir. Tizimning normativ-huquqiy bazasini qonun hujjatlari, Hukumat qarorlari, texnik reglamentlar, standartlashtirish sohasidagi hujjatlar (xalqaro, davlatlararo, mintaqaviy, milliy standartlar, usuliyatlar, yo‘riqnomalar, tavsiyanomalar), qoidalar va normalar (sanitariya, veterinariya-sanitariya va fitosanitariya, shahar qurilishi, ekologik va boshqalar), texnik hujjatlar (konstruktorlik, texnologik, loyiha, qurilish, dasturiy, foydalanish, tuzatish) va texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa ko‘p sonli normativ-huquqiy hujjatlar tashkil etadi. Ushbu hujjatlarning barchasi texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimi kabi aniq bir yaxlitlikni yaratish maqsadida o‘zaro bog‘liq bo‘lishi va doimiy ravishda aktuallashtirilib borilishi kerak. SHuningdek ekspert kengashlari, ekspert komissiyalari, texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar davlat fondi ham tizimning muhim elementlari bo‘lib hisoblanadi. YUqorida aytib o‘tilganlardan ham ko‘rinib turibdiki, texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirishga tizimli yondashish hamda Standartlashtirish davlat tizimini tubdan isloh qilish talab etiladi. 8.2.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tiziminishakllantirish asoslari Har qanday tizim, qator ilmiy-texnik asoslarga tayanadi, bu qoida Davlat tizimiga ham taalluqli. Quyidagilar Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tub negizlari hisoblanadi: huquqiy asoslar; tashkiliy asoslar; atamalar va ta’riflar; tizim elementlarining tasniflanishi; asosiy qoidalar; nazariy asoslar. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimininghuquqiy asoslari. O‘zbekiston Respublikasining “Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida”gi
 
 
Qonuni tizimning asosiy huquqiy hujjati hisoblanadi, shu asosda, yani ushbu Qonun 
qabul qilinishi munosabati bilan “O‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun 
hujjatlariga o‘zgartishlar kiritish to‘g‘risida” gi Qonun loyihasi ishlab chiqilishi 
kerak. 
 Inson hayoti va sog‘lig‘i xavfsizligi, atrof muhit muhofaza qilinishi, 
shuningdek tabiiy resurslardan oqilona foydalanilishini ta’minlash texnik jihatdan 
tartibga solishning asosiy vazifalaridir. Ushbu vazifalarning amalga oshirilishi 
«Oziq-ovqat mahsulotlarining sifati va xavfsizligi to‘g‘risida», «Veterinariya 
to‘g‘risida», «O‘simliklar karantini to‘g‘risida», «Qishloq xo‘jalik o‘simliklarini 
zararkunandalar, kasalliklar va begona o‘tlardan ximoya qilish to‘g‘risida», 
«Urug‘chilik to‘g‘risida», «Suv va suvdan foydalanish to‘g‘risida», «CHiqindilar 
to‘g‘risida», «Davlat sanitariya nazorati to‘g‘risida», «Tabiatni muhofaza qilish 
to‘g‘risida», «Fuqarolar sog‘lig‘ini muhofaza qilish to‘g‘risida», «Atmosfera 
havosini muhofaza qilish to‘g‘risida», «O‘rmon to‘g‘risida», «Gidrotexnik 
inshootlarning xavfsizligi to‘g‘risida», «Xavfli ishlab chiqarish ob’ektlarining 
sanoat xavfsizligi to‘g‘risida» gi va boshqa o‘nlab qonun hujjatlari orqali 
ta’minlanadi. 
 O‘zbekiston Respublikasi mazkur masalalar bo‘yicha xalqaro shartnomalar 
va bitimlarda faol ishtirok etadi. Masalan atrof-muhitni muhofaza qilish va tabiatdan 
oqilona foydalanish sohasida O‘zbekiston evropa ittifoqi, Gruziya, Qozog‘iston, 
Qirg‘iziston, Xitoy, Turkiya, Ukraina va boshqa mamlakatlar bilan bitimlar 
imzolagan. Ko‘rsatib o‘tilgan qonun hujjatlari, xalqaro va ikki tomonlama bitimlar 
ham texnik jihatdan tartibga solish tizimining huquqiy asosi bo‘lib xizmat qilishi 
mumkin. 
 
8.2.3. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tashkiliy asoslari 
«Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonun qabul qilinishi munosabati 
bilan quyidagi qonun osti hujjatlarini tizimning tashkiliy asoslari qatoriga kiritish 
lozim:  
Qonuni tizimning asosiy huquqiy hujjati hisoblanadi, shu asosda, yani ushbu Qonun qabul qilinishi munosabati bilan “O‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun hujjatlariga o‘zgartishlar kiritish to‘g‘risida” gi Qonun loyihasi ishlab chiqilishi kerak. Inson hayoti va sog‘lig‘i xavfsizligi, atrof muhit muhofaza qilinishi, shuningdek tabiiy resurslardan oqilona foydalanilishini ta’minlash texnik jihatdan tartibga solishning asosiy vazifalaridir. Ushbu vazifalarning amalga oshirilishi «Oziq-ovqat mahsulotlarining sifati va xavfsizligi to‘g‘risida», «Veterinariya to‘g‘risida», «O‘simliklar karantini to‘g‘risida», «Qishloq xo‘jalik o‘simliklarini zararkunandalar, kasalliklar va begona o‘tlardan ximoya qilish to‘g‘risida», «Urug‘chilik to‘g‘risida», «Suv va suvdan foydalanish to‘g‘risida», «CHiqindilar to‘g‘risida», «Davlat sanitariya nazorati to‘g‘risida», «Tabiatni muhofaza qilish to‘g‘risida», «Fuqarolar sog‘lig‘ini muhofaza qilish to‘g‘risida», «Atmosfera havosini muhofaza qilish to‘g‘risida», «O‘rmon to‘g‘risida», «Gidrotexnik inshootlarning xavfsizligi to‘g‘risida», «Xavfli ishlab chiqarish ob’ektlarining sanoat xavfsizligi to‘g‘risida» gi va boshqa o‘nlab qonun hujjatlari orqali ta’minlanadi. O‘zbekiston Respublikasi mazkur masalalar bo‘yicha xalqaro shartnomalar va bitimlarda faol ishtirok etadi. Masalan atrof-muhitni muhofaza qilish va tabiatdan oqilona foydalanish sohasida O‘zbekiston evropa ittifoqi, Gruziya, Qozog‘iston, Qirg‘iziston, Xitoy, Turkiya, Ukraina va boshqa mamlakatlar bilan bitimlar imzolagan. Ko‘rsatib o‘tilgan qonun hujjatlari, xalqaro va ikki tomonlama bitimlar ham texnik jihatdan tartibga solish tizimining huquqiy asosi bo‘lib xizmat qilishi mumkin. 8.2.3. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tashkiliy asoslari «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonun qabul qilinishi munosabati bilan quyidagi qonun osti hujjatlarini tizimning tashkiliy asoslari qatoriga kiritish lozim: