SERTIFIKATLASHTIRISH, SERTIFIKATLASHTIRISH BO‘YICHA ASOSIY TUSHUNCHA VA ATAMALAR, SERTIFIKATLASHTIRISHNING ASOSIY SXEMALARI. ULARNI QO‘LLASH QOIDALARI. IXTIYORIY VA MAJBURIY SERTIFIKATLASHTIRISH.
Yuklangan vaqt
2025-02-02
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
25,7 KB
TEXNIK JIHATDAN TARTIBGA SOLISH. TEXNIK JIHATDAN
TARTIBGA SOLISH TIZIMINI AMALIYOTGA TADBIQ ETISHNING
ILMIY ASOSLARI, HOZIRGI KUNDAGI HOLATI, ISTIQBOLLI
YUNALISHLARI VA ULARNI AMALGA OSHIRISHDAGI
MUAMMOLAR TO‘G‘RISIDA.
Reja:
8.1. O‘zbekistonda texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish.
8.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari.
8.3. O‘zbekiston standartlashtirish davlat tizimini isloh qilish asoslari.
8.1. O‘zbekiston texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish
8.1.1. Texnik jihatdan tartibga solish tizimining asosiy prinsiplari.
Texnik jihatdan tartibga solishning asosiy prinstiplari O‘zbekiston
Respublikasining «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonuniga binoan
quyidagilar belgilangan:
texnik reglamentlarni qo‘llashning majburiyligi, chunki texnik reglament bir
turdagi mahsulot, ishlar va xizmatlar xavfsizligiga majburiy talablarni o‘rnatuvchi,
texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjat hisoblanadi;
texnik reglamentlarni qo‘llashning bir xilligi, ya’ni texnik reglament
O‘zbekiston Respublikasining butun hududida barcha yuridik va jismoniy shaxslar
tomonidan qo‘llaniladi;
texnik reglamentlarning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi milliy va
xalqaro normativ hujjatlarga muvofiqligi. Ta’rif bo‘yicha texnik jihatdan tartibga
solish sohasidagi normativ hujjatlar tarkibiga quyidagilar kiradi:
- texnik reglamentlar;
- standartlashtirish bo‘yicha normativ hujjatlar;
- sanitariya, veterinariya-sanitariya, fitosanitariya qoidalari va normalari;
- shahar qurilish, ekologik normalari va qoidalari;
- texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa hujjatlar;
- texnik reglamentlarning, ularni ishlab chiqish, qabul qilish va e’lon qilish
tartibi to‘g‘risidagi axborotning ochiqligi.
«O‘zstandart» agentligiga yuridik va jismoniy shaxslarning so‘rovlariga
ko‘ra:
- amaldagi, ishlab chiqilayotgan va qabul qilingan texnik reglamentlar
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni;
- mahsulotlar, ishlar va xizmatlarning texnik jihatdan tartibga solish
sohasidagi normativ hujjatlar talablariga muvofiqligini baholash tartib-taomili
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni;
- respublikaning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi xalqaro
tashkilotlarga a’zoligi va xalqaro shartnomalardagi ishtiroki to‘g‘risidagi
ma’lumotlarni;
- ishlab chiqilayotgan, qabul qilingan texnik reglamentlarni va texnik
jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa normativ hujjatlarni e’lon qilishning
rasmiy
manbalari
to‘g‘risidagi
ma’lumotlarni
taqdim
etish
topshirilgan.
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari.
8.2.1. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tarkibi.
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini quyidagilar tashkil etadi:
-O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi;
-texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi vakolatli davlat organlari
(«O‘zstandart» agentligi, O‘zbekiston Respublikasi sog‘liqni saqlash vazirligi,
Davarxitektqurilish qo‘mitasi, Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasi);
-texnik jihatdan tartibga solish sohasida o‘z vakolatlari doirasida faoliyatni
amalga oshiruvchi davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari.
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining keltirilgan tarkibi tizimni
boshqarish asosidir. Tizimning normativ-huquqiy bazasini qonun hujjatlari,
Hukumat qarorlari, texnik reglamentlar, standartlashtirish sohasidagi hujjatlar
(xalqaro, davlatlararo, mintaqaviy, milliy standartlar, usuliyatlar, yo‘riqnomalar,
tavsiyanomalar), qoidalar va normalar (sanitariya, veterinariya-sanitariya va
fitosanitariya, shahar qurilishi, ekologik va boshqalar), texnik hujjatlar
(konstruktorlik, texnologik, loyiha, qurilish, dasturiy, foydalanish, tuzatish) va
texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa ko‘p sonli normativ-huquqiy
hujjatlar tashkil etadi. Ushbu hujjatlarning barchasi texnik jihatdan tartibga solish
davlat tizimi kabi aniq bir yaxlitlikni yaratish maqsadida o‘zaro bog‘liq bo‘lishi va
doimiy ravishda aktuallashtirilib borilishi kerak. SHuningdek ekspert kengashlari,
ekspert komissiyalari, texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar
davlat fondi ham tizimning muhim elementlari bo‘lib hisoblanadi.
YUqorida aytib o‘tilganlardan ham ko‘rinib turibdiki, texnik jihatdan
tartibga solish davlat tizimini shakllantirishga tizimli yondashish hamda
Standartlashtirish davlat tizimini tubdan isloh qilish talab etiladi.
8.2.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tiziminishakllantirish
asoslari
Har qanday tizim, qator ilmiy-texnik asoslarga tayanadi, bu qoida Davlat
tizimiga ham taalluqli. Quyidagilar Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining
tub negizlari hisoblanadi:
huquqiy asoslar;
tashkiliy asoslar;
atamalar va ta’riflar;
tizim elementlarining tasniflanishi;
asosiy qoidalar;
nazariy asoslar.
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimininghuquqiy asoslari.
O‘zbekiston Respublikasining “Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida”gi
Qonuni tizimning asosiy huquqiy hujjati hisoblanadi, shu asosda, yani ushbu Qonun
qabul qilinishi munosabati bilan “O‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun
hujjatlariga o‘zgartishlar kiritish to‘g‘risida” gi Qonun loyihasi ishlab chiqilishi
kerak.
Inson hayoti va sog‘lig‘i xavfsizligi, atrof muhit muhofaza qilinishi,
shuningdek tabiiy resurslardan oqilona foydalanilishini ta’minlash texnik jihatdan
tartibga solishning asosiy vazifalaridir. Ushbu vazifalarning amalga oshirilishi
«Oziq-ovqat mahsulotlarining sifati va xavfsizligi to‘g‘risida», «Veterinariya
to‘g‘risida», «O‘simliklar karantini to‘g‘risida», «Qishloq xo‘jalik o‘simliklarini
zararkunandalar, kasalliklar va begona o‘tlardan ximoya qilish to‘g‘risida»,
«Urug‘chilik to‘g‘risida», «Suv va suvdan foydalanish to‘g‘risida», «CHiqindilar
to‘g‘risida», «Davlat sanitariya nazorati to‘g‘risida», «Tabiatni muhofaza qilish
to‘g‘risida», «Fuqarolar sog‘lig‘ini muhofaza qilish to‘g‘risida», «Atmosfera
havosini muhofaza qilish to‘g‘risida», «O‘rmon to‘g‘risida», «Gidrotexnik
inshootlarning xavfsizligi to‘g‘risida», «Xavfli ishlab chiqarish ob’ektlarining
sanoat xavfsizligi to‘g‘risida» gi va boshqa o‘nlab qonun hujjatlari orqali
ta’minlanadi.
O‘zbekiston Respublikasi mazkur masalalar bo‘yicha xalqaro shartnomalar
va bitimlarda faol ishtirok etadi. Masalan atrof-muhitni muhofaza qilish va tabiatdan
oqilona foydalanish sohasida O‘zbekiston evropa ittifoqi, Gruziya, Qozog‘iston,
Qirg‘iziston, Xitoy, Turkiya, Ukraina va boshqa mamlakatlar bilan bitimlar
imzolagan. Ko‘rsatib o‘tilgan qonun hujjatlari, xalqaro va ikki tomonlama bitimlar
ham texnik jihatdan tartibga solish tizimining huquqiy asosi bo‘lib xizmat qilishi
mumkin.
8.2.3. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tashkiliy asoslari
«Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonun qabul qilinishi munosabati
bilan quyidagi qonun osti hujjatlarini tizimning tashkiliy asoslari qatoriga kiritish
lozim:
a) «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi
Qonunini amalga oshirishni davom ettirish chora-tadbirlari haqida O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan:
- texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi ekspert komissiyalar to‘g‘risidagi
Nizomi;
- texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar davlat fondini
shakllantirish va yuritish tartibi to‘g‘risidagi nizomi;
-2010-2013 yillar uchun texnik reglamentlarni ishlab chiqish dasturi.
b) O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “O‘zbekiston
Respublikasi Hukumatining ayrim qarorlariga o‘zgartishlar va qo‘shimchalar
kiritish to‘g‘risida” gi qarori.
v) “O‘zstandart” agentligining texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi
ekspert kengashlari haqidagi nizomini tasdiqlash to‘g‘risidagi buyrug‘i.
8.3. O‘zbekiston standartlashtirish davlat tizimini isloh qilish asoslari
O‘zbekiston Respublikasining “Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida”gi
Qonuni Butunjahon savdo tashkilotining savdodagi texnik to‘siqlar bo‘yicha
kelishuviga muvofiq mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga qo‘yiladigan talablarni
standartlarda rioya qilinishi ixtiyoriy va texnik reglamentlarda rioya qilinishi
majburiy tarzda o‘rnatib, ikki toifali tizimga o‘tishni nazarda tutadi.
O‘zbekiston Respublikasining “Standartlashtirish to‘g‘risida”gi Qonuni
standartlarga mahsulot, atrof-muhit, aholining hayoti, sog‘lig‘i va mol-mulki
xavfsizligiga doir majburiy talablar bilan birga quyidagi talablarni ham kiritgan:
· texnik va informastion muvofiqlikni ta’minlash;
· o‘zaro almashinuvchanlik ko‘rsatkichlari;
· ularni nazorat qilish usullari birligi;
· tamg‘alash birligi.
O‘zSDTda standartlashtirishning quyidagi toifalar o‘rnatilgan:
- davlatlararo standartlashtirish – davlatlararo standartlashtirish, metrologiya
va sertifikatlash Kengashi (DSK) hamda standartlashtirish, texnik normalash va
sertifikatlashtirish bo‘yicha davlatlararo ilmiy-texnika komissiyasida tasdiqlanib,
“O‘zstandart” agentligi, Davarxitektqurilish qo‘mitasi qarorlari (bo‘yruqlari) asosida
O‘zbekiston hududida amalga kiritiladigan davlatlararo standartlar(GOST),
davlatlararo standartlashtirish qoidalari (DSQ), davlatlararo standartlashtirish
Kengashi tavsiyalari;
- davlat standartlashtirishi - O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi
(uzluksiz ta’lim tizimida), Mudofaa vazirligi, Sog‘liqni saqlash vazirligi, Tabiatni
muhofaza qilish davlat qo‘mitasi, Davarxitektqurilish, «O‘zstandart» agentligi
tomonlaridan tasdiqlanadigan O‘zbekiston davlat standartlari (O`z DSt);
- tarmoq standartlashtirishi – davlat va xo‘jalik boshqaruv organlari tasdiqlab
beradigan tarmoq standartlari (TSt); - ma’muriy-hududiy standartlashtirish –
hokimiyat (mahalliy boshqaruv organlari) yoki ular topshirig‘i bo‘yicha vakolatli
hududiy tashkilotlar tasdiqlab beradigan ma’muriyhududiy standartlar (MHSt); -
tashkilotlarda, korxonalarda standartlashtirish – xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar
(tadbirkorlik sub’ektlari) tomonidan tasdiqlanadigan korxonalar standartlari (KSt);
- texnik shartlar (TSH) – tarmoq va tashkilotlar doirasida tasdiqlanadi – aniq
standartlashtirish toifasiga tegishli emas, chunki hamma darajadagi standartlarning
tarkibiy qismida bo‘lishi mumkin; -
- rahbariy hujjatlar (RH) – standartlashtirishning hamma toifasida
tasdiqlangan bo‘lishi mumkin va ishlarni o‘tkazishning tartib va mazmuni, metodlar
(uslublar, usullar)ini belgilaydi, rioya etish uchun majburiy tashkiliy-usuliy
xarakterga ega rahbariy ko‘rsatmalarni o‘z ichiga oladi. Rahbariy hujjatlar
mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga talablar va texnik normalarni o‘z ichiga olmaydi;
- tavsiyalar (T) – rahbariy hujjatlarga aynan o‘xshash, lekin rioya qilish shart
emas. Standartlashtirishning barcha toifasida tasdiqlangan bo‘lishi mumkin.
O‘zbekiston Respublikasining «Standartlashtirish to‘g‘risida»gi Qonuniga
muvofiq (6-modda) mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga o‘rnatilgan majburiy talablar
hamma normativ hujjatlarda bo‘lishi lozim. SHuningdek ushbu talablar mahsulotlar,
ishlar va xizmatlarning turlari, bir turdagi mahsulotlar tarkibidagi guruhlar normativ
hujjatlarida ham takrorlanadi. SHuni qayd qilish kerakki, mahsulotlar, ishlar va
xizmatlar xavfsizligiga talablar yagona hujjatda, yani bir turdagi mahsulotlar texnik
reglamentida to‘planishi bilan birga, O‘zbekiston Respublikasining «Texnik jihatdan
tartibga solish to‘g‘risida»gi qonunida belgilangan maqsadlarga erishishni
ta’minlash texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimi majburiy talablarining keng
spektrini o‘ziga qamrab oladi. Ularga texnik reglament tarkibiga kiritiladigan
quyidagi talablar tegishli:
· atamalarga, o‘rov-idishga, tamg‘alarga yoki yorliqlarga hamda ularni aks
ettirish qoidalariga va mahsulotni identifikastiya qilishga doir talablar;
· mahsulotlar, ishlar va xizmatlarning texnik jihatdan tartibga solish
sohasidagi normativ hujjatlar talablariga muvofiqligini baholash uchun zarur bo‘lgan
sinovlar, o‘lchovlar qoidalari va usullari.
· davlat nazoratini amalga oshirish tartibi; ·
mahsulotni
sinash
tartib-taomillari,
nazorat
qilish,
sanitariya-
epidemiologiya, veterinariya va fitosanitariya xulosasini berish tartibi;
· sanitariya, veterinariya va fitosanitariya choralari;
· karantin va veterinariya-sanitariya qoidalari, shu jumladan hayvonlar va
o‘simliklarni tashish bilan bog‘liq talablar;
· namunalar olish usullari va tartib-taomillari, insonning hayoti va
sog‘lig‘iga, atrof muhitga zarar etkazilishi xavfini tadqiq etish hamda baholash
usullari;
· mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga maxsus talablar bo‘lishi mumkin:
- qonun hujjatlarida belgilangan ayrim toifadagi fuqarolarning muhofaza
qilinishini ta’minlaydigan;
- texnogen xususiyatli favqulodda vaziyatlar yuzaga kelganda insonning
hayoti va sog‘lig‘iga, yuridik, jismoniy shaxslarning va davlatning mol-mulkiga,
atrof muhitga tahdid soluvchi transchegaraviy xavfli ishlab chiqarish ob’ektlariga
oid.