SERTIFIKATLASHTIRISH, SERTIFIKATLASHTIRISH BO‘YICHA ASOSIY TUSHUNCHA VA ATAMALAR, SERTIFIKATLASHTIRISHNING ASOSIY SXEMALARI. ULARNI QO‘LLASH QOIDALARI. IXTIYORIY VA MAJBURIY SERTIFIKATLASHTIRISH.
Yuklangan vaqt
2025-02-02
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
25,7 KB
TEXNIK JIHATDAN TARTIBGA SOLISH. TEXNIK JIHATDAN
TARTIBGA SOLISH TIZIMINI AMALIYOTGA TADBIQ ETISHNING
ILMIY ASOSLARI, HOZIRGI KUNDAGI HOLATI, ISTIQBOLLI
YUNALISHLARI VA ULARNI AMALGA OSHIRISHDAGI
MUAMMOLAR TO‘G‘RISIDA.
Reja:
8.1. O‘zbekistonda texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish.
8.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari.
8.3. O‘zbekiston standartlashtirish davlat tizimini isloh qilish asoslari.
8.1. O‘zbekiston texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish
8.1.1. Texnik jihatdan tartibga solish tizimining asosiy prinsiplari.
Texnik jihatdan tartibga solishning asosiy prinstiplari O‘zbekiston
Respublikasining «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonuniga binoan
quyidagilar belgilangan:
texnik reglamentlarni qo‘llashning majburiyligi, chunki texnik reglament bir
turdagi mahsulot, ishlar va xizmatlar xavfsizligiga majburiy talablarni o‘rnatuvchi,
texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjat hisoblanadi;
texnik reglamentlarni qo‘llashning bir xilligi, ya’ni texnik reglament
O‘zbekiston Respublikasining butun hududida barcha yuridik va jismoniy shaxslar
tomonidan qo‘llaniladi;
texnik reglamentlarning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi milliy va
xalqaro normativ hujjatlarga muvofiqligi. Ta’rif bo‘yicha texnik jihatdan tartibga
solish sohasidagi normativ hujjatlar tarkibiga quyidagilar kiradi:
- texnik reglamentlar;
- standartlashtirish bo‘yicha normativ hujjatlar;
- sanitariya, veterinariya-sanitariya, fitosanitariya qoidalari va normalari;
- shahar qurilish, ekologik normalari va qoidalari;
- texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa hujjatlar;
- texnik reglamentlarning, ularni ishlab chiqish, qabul qilish va e’lon qilish
tartibi to‘g‘risidagi axborotning ochiqligi.
«O‘zstandart» agentligiga yuridik va jismoniy shaxslarning so‘rovlariga
ko‘ra:
- amaldagi, ishlab chiqilayotgan va qabul qilingan texnik reglamentlar
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni;
- mahsulotlar, ishlar va xizmatlarning texnik jihatdan tartibga solish
sohasidagi normativ hujjatlar talablariga muvofiqligini baholash tartib-taomili
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni;
- respublikaning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi xalqaro
tashkilotlarga a’zoligi va xalqaro shartnomalardagi ishtiroki to‘g‘risidagi
ma’lumotlarni;
- ishlab chiqilayotgan, qabul qilingan texnik reglamentlarni va texnik
jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa normativ hujjatlarni e’lon qilishning
rasmiy
manbalari
to‘g‘risidagi
ma’lumotlarni
taqdim
etish
topshirilgan.
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari.
8.2.1. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tarkibi.
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini quyidagilar tashkil etadi:
-O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi;
-texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi vakolatli davlat organlari
(«O‘zstandart» agentligi, O‘zbekiston Respublikasi sog‘liqni saqlash vazirligi,
Davarxitektqurilish qo‘mitasi, Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasi);
-texnik jihatdan tartibga solish sohasida o‘z vakolatlari doirasida faoliyatni
amalga oshiruvchi davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari.
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining keltirilgan tarkibi tizimni
boshqarish asosidir. Tizimning normativ-huquqiy bazasini qonun hujjatlari,
Hukumat qarorlari, texnik reglamentlar, standartlashtirish sohasidagi hujjatlar
(xalqaro, davlatlararo, mintaqaviy, milliy standartlar, usuliyatlar, yo‘riqnomalar,
tavsiyanomalar), qoidalar va normalar (sanitariya, veterinariya-sanitariya va
fitosanitariya, shahar qurilishi, ekologik va boshqalar), texnik hujjatlar
(konstruktorlik, texnologik, loyiha, qurilish, dasturiy, foydalanish, tuzatish) va
texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa ko‘p sonli normativ-huquqiy
hujjatlar tashkil etadi. Ushbu hujjatlarning barchasi texnik jihatdan tartibga solish
davlat tizimi kabi aniq bir yaxlitlikni yaratish maqsadida o‘zaro bog‘liq bo‘lishi va
doimiy ravishda aktuallashtirilib borilishi kerak. SHuningdek ekspert kengashlari,
ekspert komissiyalari, texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar
davlat fondi ham tizimning muhim elementlari bo‘lib hisoblanadi.
YUqorida aytib o‘tilganlardan ham ko‘rinib turibdiki, texnik jihatdan
tartibga solish davlat tizimini shakllantirishga tizimli yondashish hamda
Standartlashtirish davlat tizimini tubdan isloh qilish talab etiladi.
8.2.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tiziminishakllantirish
asoslari
Har qanday tizim, qator ilmiy-texnik asoslarga tayanadi, bu qoida Davlat
tizimiga ham taalluqli. Quyidagilar Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining
tub negizlari hisoblanadi:
huquqiy asoslar;
tashkiliy asoslar;
atamalar va ta’riflar;
tizim elementlarining tasniflanishi;
asosiy qoidalar;
nazariy asoslar.
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimininghuquqiy asoslari.
O‘zbekiston Respublikasining “Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida”gi
Qonuni tizimning asosiy huquqiy hujjati hisoblanadi, shu asosda, yani ushbu Qonun
qabul qilinishi munosabati bilan “O‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun
hujjatlariga o‘zgartishlar kiritish to‘g‘risida” gi Qonun loyihasi ishlab chiqilishi
kerak.
Inson hayoti va sog‘lig‘i xavfsizligi, atrof muhit muhofaza qilinishi,
shuningdek tabiiy resurslardan oqilona foydalanilishini ta’minlash texnik jihatdan
tartibga solishning asosiy vazifalaridir. Ushbu vazifalarning amalga oshirilishi
«Oziq-ovqat mahsulotlarining sifati va xavfsizligi to‘g‘risida», «Veterinariya
to‘g‘risida», «O‘simliklar karantini to‘g‘risida», «Qishloq xo‘jalik o‘simliklarini
zararkunandalar, kasalliklar va begona o‘tlardan ximoya qilish to‘g‘risida»,
«Urug‘chilik to‘g‘risida», «Suv va suvdan foydalanish to‘g‘risida», «CHiqindilar
to‘g‘risida», «Davlat sanitariya nazorati to‘g‘risida», «Tabiatni muhofaza qilish
to‘g‘risida», «Fuqarolar sog‘lig‘ini muhofaza qilish to‘g‘risida», «Atmosfera
havosini muhofaza qilish to‘g‘risida», «O‘rmon to‘g‘risida», «Gidrotexnik
inshootlarning xavfsizligi to‘g‘risida», «Xavfli ishlab chiqarish ob’ektlarining
sanoat xavfsizligi to‘g‘risida» gi va boshqa o‘nlab qonun hujjatlari orqali
ta’minlanadi.
O‘zbekiston Respublikasi mazkur masalalar bo‘yicha xalqaro shartnomalar
va bitimlarda faol ishtirok etadi. Masalan atrof-muhitni muhofaza qilish va tabiatdan
oqilona foydalanish sohasida O‘zbekiston evropa ittifoqi, Gruziya, Qozog‘iston,
Qirg‘iziston, Xitoy, Turkiya, Ukraina va boshqa mamlakatlar bilan bitimlar
imzolagan. Ko‘rsatib o‘tilgan qonun hujjatlari, xalqaro va ikki tomonlama bitimlar
ham texnik jihatdan tartibga solish tizimining huquqiy asosi bo‘lib xizmat qilishi
mumkin.
8.2.3. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tashkiliy asoslari
«Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonun qabul qilinishi munosabati
bilan quyidagi qonun osti hujjatlarini tizimning tashkiliy asoslari qatoriga kiritish
lozim: