SERTIFIKATLASHTIRISH, SERTIFIKATLASHTIRISH BO‘YICHA ASOSIY TUSHUNCHA VA ATAMALAR, SERTIFIKATLASHTIRISHNING ASOSIY SXEMALARI. ULARNI QO‘LLASH QOIDALARI. IXTIYORIY VA MAJBURIY SERTIFIKATLASHTIRISH.

Yuklangan vaqt

2025-02-02

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

25,7 KB


 
 
 
 
 
 
TEXNIK JIHATDAN TARTIBGA SOLISH. TEXNIK JIHATDAN 
TARTIBGA SOLISH TIZIMINI AMALIYOTGA TADBIQ ETISHNING 
ILMIY ASOSLARI, HOZIRGI KUNDAGI HOLATI, ISTIQBOLLI 
YUNALISHLARI VA ULARNI AMALGA OSHIRISHDAGI 
MUAMMOLAR TO‘G‘RISIDA. 
Reja: 
8.1. O‘zbekistonda texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish. 
8.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari. 
8.3.   O‘zbekiston standartlashtirish davlat tizimini isloh qilish asoslari. 
 
8.1.  O‘zbekiston texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish 
8.1.1.  Texnik jihatdan tartibga solish tizimining asosiy prinsiplari. 
Texnik jihatdan tartibga solishning asosiy prinstiplari O‘zbekiston 
Respublikasining «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonuniga binoan 
quyidagilar belgilangan:  
texnik reglamentlarni qo‘llashning majburiyligi, chunki texnik reglament bir 
turdagi mahsulot, ishlar va xizmatlar xavfsizligiga majburiy talablarni o‘rnatuvchi, 
texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjat hisoblanadi;  
texnik reglamentlarni qo‘llashning bir xilligi, ya’ni texnik reglament 
O‘zbekiston Respublikasining butun hududida barcha yuridik va jismoniy shaxslar 
tomonidan qo‘llaniladi;  
texnik reglamentlarning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi milliy va 
xalqaro normativ hujjatlarga muvofiqligi. Ta’rif bo‘yicha texnik jihatdan tartibga 
solish sohasidagi normativ hujjatlar tarkibiga quyidagilar kiradi: 
TEXNIK JIHATDAN TARTIBGA SOLISH. TEXNIK JIHATDAN TARTIBGA SOLISH TIZIMINI AMALIYOTGA TADBIQ ETISHNING ILMIY ASOSLARI, HOZIRGI KUNDAGI HOLATI, ISTIQBOLLI YUNALISHLARI VA ULARNI AMALGA OSHIRISHDAGI MUAMMOLAR TO‘G‘RISIDA. Reja: 8.1. O‘zbekistonda texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish. 8.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari. 8.3. O‘zbekiston standartlashtirish davlat tizimini isloh qilish asoslari. 8.1. O‘zbekiston texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish 8.1.1. Texnik jihatdan tartibga solish tizimining asosiy prinsiplari. Texnik jihatdan tartibga solishning asosiy prinstiplari O‘zbekiston Respublikasining «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonuniga binoan quyidagilar belgilangan: texnik reglamentlarni qo‘llashning majburiyligi, chunki texnik reglament bir turdagi mahsulot, ishlar va xizmatlar xavfsizligiga majburiy talablarni o‘rnatuvchi, texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjat hisoblanadi; texnik reglamentlarni qo‘llashning bir xilligi, ya’ni texnik reglament O‘zbekiston Respublikasining butun hududida barcha yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan qo‘llaniladi; texnik reglamentlarning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi milliy va xalqaro normativ hujjatlarga muvofiqligi. Ta’rif bo‘yicha texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar tarkibiga quyidagilar kiradi:  
 
 - texnik reglamentlar;  
- standartlashtirish bo‘yicha normativ hujjatlar;  
- sanitariya, veterinariya-sanitariya, fitosanitariya qoidalari va normalari;  
- shahar qurilish, ekologik normalari va qoidalari;  
- texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa hujjatlar;  
- texnik reglamentlarning, ularni ishlab chiqish, qabul qilish va e’lon qilish 
tartibi to‘g‘risidagi axborotning ochiqligi.  
«O‘zstandart» agentligiga yuridik va jismoniy shaxslarning so‘rovlariga 
ko‘ra:  
- amaldagi, ishlab chiqilayotgan va qabul qilingan texnik reglamentlar 
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni; 
 - mahsulotlar, ishlar va xizmatlarning texnik jihatdan tartibga solish 
sohasidagi normativ hujjatlar talablariga muvofiqligini baholash tartib-taomili 
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni; 
 - respublikaning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi xalqaro 
tashkilotlarga a’zoligi va xalqaro shartnomalardagi ishtiroki to‘g‘risidagi 
ma’lumotlarni; 
- ishlab chiqilayotgan, qabul qilingan texnik reglamentlarni va texnik 
jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa normativ hujjatlarni e’lon qilishning 
rasmiy 
manbalari 
to‘g‘risidagi 
ma’lumotlarni 
taqdim 
etish 
topshirilgan. 
 
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari. 
8.2.1. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tarkibi.  
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini quyidagilar tashkil etadi:  
-O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi;  
-texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi vakolatli davlat organlari 
(«O‘zstandart» agentligi, O‘zbekiston Respublikasi sog‘liqni saqlash vazirligi, 
Davarxitektqurilish qo‘mitasi, Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasi); 
 -texnik jihatdan tartibga solish sohasida o‘z vakolatlari doirasida faoliyatni 
amalga oshiruvchi davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari.  
- texnik reglamentlar; - standartlashtirish bo‘yicha normativ hujjatlar; - sanitariya, veterinariya-sanitariya, fitosanitariya qoidalari va normalari; - shahar qurilish, ekologik normalari va qoidalari; - texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa hujjatlar; - texnik reglamentlarning, ularni ishlab chiqish, qabul qilish va e’lon qilish tartibi to‘g‘risidagi axborotning ochiqligi. «O‘zstandart» agentligiga yuridik va jismoniy shaxslarning so‘rovlariga ko‘ra: - amaldagi, ishlab chiqilayotgan va qabul qilingan texnik reglamentlar to‘g‘risidagi ma’lumotlarni; - mahsulotlar, ishlar va xizmatlarning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar talablariga muvofiqligini baholash tartib-taomili to‘g‘risidagi ma’lumotlarni; - respublikaning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi xalqaro tashkilotlarga a’zoligi va xalqaro shartnomalardagi ishtiroki to‘g‘risidagi ma’lumotlarni; - ishlab chiqilayotgan, qabul qilingan texnik reglamentlarni va texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa normativ hujjatlarni e’lon qilishning rasmiy manbalari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni taqdim etish topshirilgan. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirish asoslari. 8.2.1. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tarkibi. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini quyidagilar tashkil etadi: -O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi; -texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi vakolatli davlat organlari («O‘zstandart» agentligi, O‘zbekiston Respublikasi sog‘liqni saqlash vazirligi, Davarxitektqurilish qo‘mitasi, Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasi); -texnik jihatdan tartibga solish sohasida o‘z vakolatlari doirasida faoliyatni amalga oshiruvchi davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlari.  
 
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining keltirilgan tarkibi tizimni 
boshqarish asosidir. Tizimning normativ-huquqiy bazasini qonun hujjatlari, 
Hukumat qarorlari, texnik reglamentlar, standartlashtirish sohasidagi hujjatlar 
(xalqaro, davlatlararo, mintaqaviy, milliy standartlar, usuliyatlar, yo‘riqnomalar, 
tavsiyanomalar), qoidalar va normalar (sanitariya, veterinariya-sanitariya va 
fitosanitariya, shahar qurilishi, ekologik va boshqalar), texnik hujjatlar 
(konstruktorlik, texnologik, loyiha, qurilish, dasturiy, foydalanish, tuzatish) va 
texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa ko‘p sonli normativ-huquqiy 
hujjatlar tashkil etadi. Ushbu hujjatlarning barchasi texnik jihatdan tartibga solish 
davlat tizimi kabi aniq bir yaxlitlikni yaratish maqsadida o‘zaro bog‘liq bo‘lishi va 
doimiy ravishda aktuallashtirilib borilishi kerak. SHuningdek ekspert kengashlari, 
ekspert komissiyalari, texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar 
davlat fondi ham tizimning muhim elementlari bo‘lib hisoblanadi.  
YUqorida aytib o‘tilganlardan ham ko‘rinib turibdiki, texnik jihatdan 
tartibga solish davlat tizimini shakllantirishga tizimli yondashish hamda 
Standartlashtirish davlat tizimini tubdan isloh qilish talab etiladi. 
 
8.2.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tiziminishakllantirish 
asoslari 
Har qanday tizim, qator ilmiy-texnik asoslarga tayanadi, bu qoida Davlat 
tizimiga ham taalluqli. Quyidagilar Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining 
tub negizlari hisoblanadi:  
huquqiy asoslar;  
tashkiliy asoslar;  
atamalar va ta’riflar;  
tizim elementlarining tasniflanishi;  
asosiy qoidalar;  
nazariy asoslar. 
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimininghuquqiy asoslari. 
O‘zbekiston Respublikasining “Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida”gi 
Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining keltirilgan tarkibi tizimni boshqarish asosidir. Tizimning normativ-huquqiy bazasini qonun hujjatlari, Hukumat qarorlari, texnik reglamentlar, standartlashtirish sohasidagi hujjatlar (xalqaro, davlatlararo, mintaqaviy, milliy standartlar, usuliyatlar, yo‘riqnomalar, tavsiyanomalar), qoidalar va normalar (sanitariya, veterinariya-sanitariya va fitosanitariya, shahar qurilishi, ekologik va boshqalar), texnik hujjatlar (konstruktorlik, texnologik, loyiha, qurilish, dasturiy, foydalanish, tuzatish) va texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi boshqa ko‘p sonli normativ-huquqiy hujjatlar tashkil etadi. Ushbu hujjatlarning barchasi texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimi kabi aniq bir yaxlitlikni yaratish maqsadida o‘zaro bog‘liq bo‘lishi va doimiy ravishda aktuallashtirilib borilishi kerak. SHuningdek ekspert kengashlari, ekspert komissiyalari, texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar davlat fondi ham tizimning muhim elementlari bo‘lib hisoblanadi. YUqorida aytib o‘tilganlardan ham ko‘rinib turibdiki, texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimini shakllantirishga tizimli yondashish hamda Standartlashtirish davlat tizimini tubdan isloh qilish talab etiladi. 8.2.2. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tiziminishakllantirish asoslari Har qanday tizim, qator ilmiy-texnik asoslarga tayanadi, bu qoida Davlat tizimiga ham taalluqli. Quyidagilar Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tub negizlari hisoblanadi: huquqiy asoslar; tashkiliy asoslar; atamalar va ta’riflar; tizim elementlarining tasniflanishi; asosiy qoidalar; nazariy asoslar. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimininghuquqiy asoslari. O‘zbekiston Respublikasining “Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida”gi  
 
Qonuni tizimning asosiy huquqiy hujjati hisoblanadi, shu asosda, yani ushbu Qonun 
qabul qilinishi munosabati bilan “O‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun 
hujjatlariga o‘zgartishlar kiritish to‘g‘risida” gi Qonun loyihasi ishlab chiqilishi 
kerak. 
 Inson hayoti va sog‘lig‘i xavfsizligi, atrof muhit muhofaza qilinishi, 
shuningdek tabiiy resurslardan oqilona foydalanilishini ta’minlash texnik jihatdan 
tartibga solishning asosiy vazifalaridir. Ushbu vazifalarning amalga oshirilishi 
«Oziq-ovqat mahsulotlarining sifati va xavfsizligi to‘g‘risida», «Veterinariya 
to‘g‘risida», «O‘simliklar karantini to‘g‘risida», «Qishloq xo‘jalik o‘simliklarini 
zararkunandalar, kasalliklar va begona o‘tlardan ximoya qilish to‘g‘risida», 
«Urug‘chilik to‘g‘risida», «Suv va suvdan foydalanish to‘g‘risida», «CHiqindilar 
to‘g‘risida», «Davlat sanitariya nazorati to‘g‘risida», «Tabiatni muhofaza qilish 
to‘g‘risida», «Fuqarolar sog‘lig‘ini muhofaza qilish to‘g‘risida», «Atmosfera 
havosini muhofaza qilish to‘g‘risida», «O‘rmon to‘g‘risida», «Gidrotexnik 
inshootlarning xavfsizligi to‘g‘risida», «Xavfli ishlab chiqarish ob’ektlarining 
sanoat xavfsizligi to‘g‘risida» gi va boshqa o‘nlab qonun hujjatlari orqali 
ta’minlanadi. 
 O‘zbekiston Respublikasi mazkur masalalar bo‘yicha xalqaro shartnomalar 
va bitimlarda faol ishtirok etadi. Masalan atrof-muhitni muhofaza qilish va tabiatdan 
oqilona foydalanish sohasida O‘zbekiston evropa ittifoqi, Gruziya, Qozog‘iston, 
Qirg‘iziston, Xitoy, Turkiya, Ukraina va boshqa mamlakatlar bilan bitimlar 
imzolagan. Ko‘rsatib o‘tilgan qonun hujjatlari, xalqaro va ikki tomonlama bitimlar 
ham texnik jihatdan tartibga solish tizimining huquqiy asosi bo‘lib xizmat qilishi 
mumkin. 
 
8.2.3. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tashkiliy asoslari 
«Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonun qabul qilinishi munosabati 
bilan quyidagi qonun osti hujjatlarini tizimning tashkiliy asoslari qatoriga kiritish 
lozim:  
Qonuni tizimning asosiy huquqiy hujjati hisoblanadi, shu asosda, yani ushbu Qonun qabul qilinishi munosabati bilan “O‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun hujjatlariga o‘zgartishlar kiritish to‘g‘risida” gi Qonun loyihasi ishlab chiqilishi kerak. Inson hayoti va sog‘lig‘i xavfsizligi, atrof muhit muhofaza qilinishi, shuningdek tabiiy resurslardan oqilona foydalanilishini ta’minlash texnik jihatdan tartibga solishning asosiy vazifalaridir. Ushbu vazifalarning amalga oshirilishi «Oziq-ovqat mahsulotlarining sifati va xavfsizligi to‘g‘risida», «Veterinariya to‘g‘risida», «O‘simliklar karantini to‘g‘risida», «Qishloq xo‘jalik o‘simliklarini zararkunandalar, kasalliklar va begona o‘tlardan ximoya qilish to‘g‘risida», «Urug‘chilik to‘g‘risida», «Suv va suvdan foydalanish to‘g‘risida», «CHiqindilar to‘g‘risida», «Davlat sanitariya nazorati to‘g‘risida», «Tabiatni muhofaza qilish to‘g‘risida», «Fuqarolar sog‘lig‘ini muhofaza qilish to‘g‘risida», «Atmosfera havosini muhofaza qilish to‘g‘risida», «O‘rmon to‘g‘risida», «Gidrotexnik inshootlarning xavfsizligi to‘g‘risida», «Xavfli ishlab chiqarish ob’ektlarining sanoat xavfsizligi to‘g‘risida» gi va boshqa o‘nlab qonun hujjatlari orqali ta’minlanadi. O‘zbekiston Respublikasi mazkur masalalar bo‘yicha xalqaro shartnomalar va bitimlarda faol ishtirok etadi. Masalan atrof-muhitni muhofaza qilish va tabiatdan oqilona foydalanish sohasida O‘zbekiston evropa ittifoqi, Gruziya, Qozog‘iston, Qirg‘iziston, Xitoy, Turkiya, Ukraina va boshqa mamlakatlar bilan bitimlar imzolagan. Ko‘rsatib o‘tilgan qonun hujjatlari, xalqaro va ikki tomonlama bitimlar ham texnik jihatdan tartibga solish tizimining huquqiy asosi bo‘lib xizmat qilishi mumkin. 8.2.3. Texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimining tashkiliy asoslari «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi Qonun qabul qilinishi munosabati bilan quyidagi qonun osti hujjatlarini tizimning tashkiliy asoslari qatoriga kiritish lozim:  
 
a) «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi 
Qonunini amalga oshirishni davom ettirish chora-tadbirlari haqida O‘zbekiston 
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan:  
- texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi ekspert komissiyalar to‘g‘risidagi 
Nizomi;  
- texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar davlat fondini 
shakllantirish va yuritish tartibi to‘g‘risidagi nizomi;  
-2010-2013 yillar uchun texnik reglamentlarni ishlab chiqish dasturi.  
b) O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “O‘zbekiston 
Respublikasi Hukumatining ayrim qarorlariga o‘zgartishlar va qo‘shimchalar 
kiritish to‘g‘risida” gi qarori.  
v) “O‘zstandart” agentligining texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi 
ekspert kengashlari haqidagi nizomini tasdiqlash to‘g‘risidagi buyrug‘i. 
8.3.  O‘zbekiston standartlashtirish davlat tizimini isloh qilish asoslari 
O‘zbekiston Respublikasining “Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida”gi 
Qonuni Butunjahon savdo tashkilotining savdodagi texnik to‘siqlar bo‘yicha 
kelishuviga muvofiq mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga qo‘yiladigan talablarni 
standartlarda rioya qilinishi ixtiyoriy va texnik reglamentlarda rioya qilinishi 
majburiy tarzda o‘rnatib, ikki toifali tizimga o‘tishni nazarda tutadi.  
O‘zbekiston Respublikasining “Standartlashtirish to‘g‘risida”gi Qonuni 
standartlarga mahsulot, atrof-muhit, aholining hayoti, sog‘lig‘i va mol-mulki 
xavfsizligiga doir majburiy talablar bilan birga quyidagi talablarni ham kiritgan: 
 · texnik va informastion muvofiqlikni ta’minlash;  
· o‘zaro almashinuvchanlik ko‘rsatkichlari;  
· ularni nazorat qilish usullari birligi;  
· tamg‘alash birligi.  
O‘zSDTda standartlashtirishning quyidagi toifalar o‘rnatilgan:  
- davlatlararo standartlashtirish – davlatlararo standartlashtirish, metrologiya 
va sertifikatlash Kengashi (DSK) hamda standartlashtirish, texnik normalash va 
sertifikatlashtirish bo‘yicha davlatlararo ilmiy-texnika komissiyasida tasdiqlanib, 
a) «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunini amalga oshirishni davom ettirish chora-tadbirlari haqida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan: - texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi ekspert komissiyalar to‘g‘risidagi Nizomi; - texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar davlat fondini shakllantirish va yuritish tartibi to‘g‘risidagi nizomi; -2010-2013 yillar uchun texnik reglamentlarni ishlab chiqish dasturi. b) O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “O‘zbekiston Respublikasi Hukumatining ayrim qarorlariga o‘zgartishlar va qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida” gi qarori. v) “O‘zstandart” agentligining texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi ekspert kengashlari haqidagi nizomini tasdiqlash to‘g‘risidagi buyrug‘i. 8.3. O‘zbekiston standartlashtirish davlat tizimini isloh qilish asoslari O‘zbekiston Respublikasining “Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida”gi Qonuni Butunjahon savdo tashkilotining savdodagi texnik to‘siqlar bo‘yicha kelishuviga muvofiq mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga qo‘yiladigan talablarni standartlarda rioya qilinishi ixtiyoriy va texnik reglamentlarda rioya qilinishi majburiy tarzda o‘rnatib, ikki toifali tizimga o‘tishni nazarda tutadi. O‘zbekiston Respublikasining “Standartlashtirish to‘g‘risida”gi Qonuni standartlarga mahsulot, atrof-muhit, aholining hayoti, sog‘lig‘i va mol-mulki xavfsizligiga doir majburiy talablar bilan birga quyidagi talablarni ham kiritgan: · texnik va informastion muvofiqlikni ta’minlash; · o‘zaro almashinuvchanlik ko‘rsatkichlari; · ularni nazorat qilish usullari birligi; · tamg‘alash birligi. O‘zSDTda standartlashtirishning quyidagi toifalar o‘rnatilgan: - davlatlararo standartlashtirish – davlatlararo standartlashtirish, metrologiya va sertifikatlash Kengashi (DSK) hamda standartlashtirish, texnik normalash va sertifikatlashtirish bo‘yicha davlatlararo ilmiy-texnika komissiyasida tasdiqlanib,  
 
“O‘zstandart” agentligi, Davarxitektqurilish qo‘mitasi qarorlari (bo‘yruqlari) asosida 
O‘zbekiston hududida amalga kiritiladigan davlatlararo standartlar(GOST), 
davlatlararo standartlashtirish qoidalari (DSQ), davlatlararo standartlashtirish 
Kengashi tavsiyalari;  
- davlat standartlashtirishi - O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi 
(uzluksiz ta’lim tizimida), Mudofaa vazirligi, Sog‘liqni saqlash vazirligi, Tabiatni 
muhofaza qilish davlat qo‘mitasi, Davarxitektqurilish, «O‘zstandart» agentligi 
tomonlaridan tasdiqlanadigan O‘zbekiston davlat standartlari (O`z DSt);  
- tarmoq standartlashtirishi – davlat va xo‘jalik boshqaruv organlari tasdiqlab 
beradigan tarmoq standartlari (TSt); - ma’muriy-hududiy standartlashtirish – 
hokimiyat (mahalliy boshqaruv organlari) yoki ular topshirig‘i bo‘yicha vakolatli 
hududiy tashkilotlar tasdiqlab beradigan ma’muriyhududiy standartlar (MHSt); - 
tashkilotlarda, korxonalarda standartlashtirish – xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar 
(tadbirkorlik sub’ektlari) tomonidan tasdiqlanadigan korxonalar standartlari (KSt); 
 - texnik shartlar (TSH) – tarmoq va tashkilotlar doirasida tasdiqlanadi – aniq 
standartlashtirish toifasiga tegishli emas, chunki hamma darajadagi standartlarning 
tarkibiy qismida bo‘lishi mumkin; -  
 - rahbariy hujjatlar (RH) – standartlashtirishning hamma toifasida 
tasdiqlangan bo‘lishi mumkin va ishlarni o‘tkazishning tartib va mazmuni, metodlar 
(uslublar, usullar)ini belgilaydi, rioya etish uchun majburiy tashkiliy-usuliy 
xarakterga ega rahbariy ko‘rsatmalarni o‘z ichiga oladi. Rahbariy hujjatlar 
mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga talablar va texnik normalarni o‘z ichiga olmaydi;  
- tavsiyalar (T) – rahbariy hujjatlarga aynan o‘xshash, lekin rioya qilish shart 
emas. Standartlashtirishning barcha toifasida tasdiqlangan bo‘lishi mumkin.  
O‘zbekiston Respublikasining «Standartlashtirish to‘g‘risida»gi Qonuniga 
muvofiq (6-modda) mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga o‘rnatilgan majburiy talablar 
hamma normativ hujjatlarda bo‘lishi lozim. SHuningdek ushbu talablar mahsulotlar, 
ishlar va xizmatlarning turlari, bir turdagi mahsulotlar tarkibidagi guruhlar normativ 
hujjatlarida ham takrorlanadi. SHuni qayd qilish kerakki, mahsulotlar, ishlar va 
xizmatlar xavfsizligiga talablar yagona hujjatda, yani bir turdagi mahsulotlar texnik 
“O‘zstandart” agentligi, Davarxitektqurilish qo‘mitasi qarorlari (bo‘yruqlari) asosida O‘zbekiston hududida amalga kiritiladigan davlatlararo standartlar(GOST), davlatlararo standartlashtirish qoidalari (DSQ), davlatlararo standartlashtirish Kengashi tavsiyalari; - davlat standartlashtirishi - O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi (uzluksiz ta’lim tizimida), Mudofaa vazirligi, Sog‘liqni saqlash vazirligi, Tabiatni muhofaza qilish davlat qo‘mitasi, Davarxitektqurilish, «O‘zstandart» agentligi tomonlaridan tasdiqlanadigan O‘zbekiston davlat standartlari (O`z DSt); - tarmoq standartlashtirishi – davlat va xo‘jalik boshqaruv organlari tasdiqlab beradigan tarmoq standartlari (TSt); - ma’muriy-hududiy standartlashtirish – hokimiyat (mahalliy boshqaruv organlari) yoki ular topshirig‘i bo‘yicha vakolatli hududiy tashkilotlar tasdiqlab beradigan ma’muriyhududiy standartlar (MHSt); - tashkilotlarda, korxonalarda standartlashtirish – xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar (tadbirkorlik sub’ektlari) tomonidan tasdiqlanadigan korxonalar standartlari (KSt); - texnik shartlar (TSH) – tarmoq va tashkilotlar doirasida tasdiqlanadi – aniq standartlashtirish toifasiga tegishli emas, chunki hamma darajadagi standartlarning tarkibiy qismida bo‘lishi mumkin; - - rahbariy hujjatlar (RH) – standartlashtirishning hamma toifasida tasdiqlangan bo‘lishi mumkin va ishlarni o‘tkazishning tartib va mazmuni, metodlar (uslublar, usullar)ini belgilaydi, rioya etish uchun majburiy tashkiliy-usuliy xarakterga ega rahbariy ko‘rsatmalarni o‘z ichiga oladi. Rahbariy hujjatlar mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga talablar va texnik normalarni o‘z ichiga olmaydi; - tavsiyalar (T) – rahbariy hujjatlarga aynan o‘xshash, lekin rioya qilish shart emas. Standartlashtirishning barcha toifasida tasdiqlangan bo‘lishi mumkin. O‘zbekiston Respublikasining «Standartlashtirish to‘g‘risida»gi Qonuniga muvofiq (6-modda) mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga o‘rnatilgan majburiy talablar hamma normativ hujjatlarda bo‘lishi lozim. SHuningdek ushbu talablar mahsulotlar, ishlar va xizmatlarning turlari, bir turdagi mahsulotlar tarkibidagi guruhlar normativ hujjatlarida ham takrorlanadi. SHuni qayd qilish kerakki, mahsulotlar, ishlar va xizmatlar xavfsizligiga talablar yagona hujjatda, yani bir turdagi mahsulotlar texnik  
 
reglamentida to‘planishi bilan birga, O‘zbekiston Respublikasining «Texnik jihatdan 
tartibga solish to‘g‘risida»gi qonunida belgilangan maqsadlarga erishishni 
ta’minlash texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimi majburiy talablarining keng 
spektrini o‘ziga qamrab oladi. Ularga texnik reglament tarkibiga kiritiladigan 
quyidagi talablar tegishli:  
· atamalarga, o‘rov-idishga, tamg‘alarga yoki yorliqlarga hamda ularni aks 
ettirish qoidalariga va mahsulotni identifikastiya qilishga doir talablar;  
· mahsulotlar, ishlar va xizmatlarning texnik jihatdan tartibga solish 
sohasidagi normativ hujjatlar talablariga muvofiqligini baholash uchun zarur bo‘lgan 
sinovlar, o‘lchovlar qoidalari va usullari.  
· davlat nazoratini amalga oshirish tartibi; · 
 mahsulotni 
sinash 
tartib-taomillari, 
nazorat 
qilish, 
sanitariya-
epidemiologiya, veterinariya va fitosanitariya xulosasini berish tartibi;  
· sanitariya, veterinariya va fitosanitariya choralari;  
· karantin va veterinariya-sanitariya qoidalari, shu jumladan hayvonlar va 
o‘simliklarni tashish bilan bog‘liq talablar;  
· namunalar olish usullari va tartib-taomillari, insonning hayoti va 
sog‘lig‘iga, atrof muhitga zarar etkazilishi xavfini tadqiq etish hamda baholash 
usullari;  
· mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga maxsus talablar bo‘lishi mumkin:  
- qonun hujjatlarida belgilangan ayrim toifadagi fuqarolarning muhofaza 
qilinishini ta’minlaydigan;  
- texnogen xususiyatli favqulodda vaziyatlar yuzaga kelganda insonning 
hayoti va sog‘lig‘iga, yuridik, jismoniy shaxslarning va davlatning mol-mulkiga, 
atrof muhitga tahdid soluvchi transchegaraviy xavfli ishlab chiqarish ob’ektlariga 
oid. 
 
reglamentida to‘planishi bilan birga, O‘zbekiston Respublikasining «Texnik jihatdan tartibga solish to‘g‘risida»gi qonunida belgilangan maqsadlarga erishishni ta’minlash texnik jihatdan tartibga solish davlat tizimi majburiy talablarining keng spektrini o‘ziga qamrab oladi. Ularga texnik reglament tarkibiga kiritiladigan quyidagi talablar tegishli: · atamalarga, o‘rov-idishga, tamg‘alarga yoki yorliqlarga hamda ularni aks ettirish qoidalariga va mahsulotni identifikastiya qilishga doir talablar; · mahsulotlar, ishlar va xizmatlarning texnik jihatdan tartibga solish sohasidagi normativ hujjatlar talablariga muvofiqligini baholash uchun zarur bo‘lgan sinovlar, o‘lchovlar qoidalari va usullari. · davlat nazoratini amalga oshirish tartibi; · mahsulotni sinash tartib-taomillari, nazorat qilish, sanitariya- epidemiologiya, veterinariya va fitosanitariya xulosasini berish tartibi; · sanitariya, veterinariya va fitosanitariya choralari; · karantin va veterinariya-sanitariya qoidalari, shu jumladan hayvonlar va o‘simliklarni tashish bilan bog‘liq talablar; · namunalar olish usullari va tartib-taomillari, insonning hayoti va sog‘lig‘iga, atrof muhitga zarar etkazilishi xavfini tadqiq etish hamda baholash usullari; · mahsulotlar, ishlar va xizmatlarga maxsus talablar bo‘lishi mumkin: - qonun hujjatlarida belgilangan ayrim toifadagi fuqarolarning muhofaza qilinishini ta’minlaydigan; - texnogen xususiyatli favqulodda vaziyatlar yuzaga kelganda insonning hayoti va sog‘lig‘iga, yuridik, jismoniy shaxslarning va davlatning mol-mulkiga, atrof muhitga tahdid soluvchi transchegaraviy xavfli ishlab chiqarish ob’ektlariga oid.