SHAHARLARNING VUJUDGA KELISHI VA ULARNING DAVLATLARNI TASHKIL TOPISHI
Yuklangan vaqt
2024-03-27
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
11
Faytl hajmi
26,6 KB
Arxeologiya fanidan
mustaqil ishi
SHAHARLARNING VUJUDGA KELISHI VA ULARNING
DAVLATLARNI TASHKIL TOPISHI
Miloddan avvalgi IV-III-II asrlarda qadimgi Xorazm mustakil davlat
bo’lib, Iskandar, Salavkiylar va Yunon-Baktriya davlatlari tarkibiga
kirmagan. Bu xol Xorazmda o’ziga xos maxalliy davlatchilik tizimi rivojiga
muxim omil bo’ldi.
O’rta Osiyoda Miloddan avvalgi 3 ming yillikning o’rtalarida bronza (mis,
qalay va qo’rg’oshin qorishmasi) davri boshlanishi bilan ota urug’i - patriarxat
topadi. Bronza davrida dehqonchilik xo’jaligi yangi erlarda, jumladan O’zbekiston
hududida ham keng yoyilgan. Mazkur davrda ishlab chiqarish munosabatlari tez
rivojlanib, ijtimoiy-iqtisodiy jarayonlar yangi asosda taraqqiy etadi.
O’rta Osiyoda qabilalar tomonidan yangi erlarni keng o’zlashtirish jarayoni
miloddan avvalgi 4 ming yillikning oxiri - 3 ming yillikda boshlangan.
Zarafshonning yuqori qismida, Panjikent shahridan 15 km g’arbda topilgan 90
gektar maydonda joylashgan Sarazm qishlog’i harobasi moddiy topilmalarida
Janubiy Turkmaniston ziroatchilari va Xorazmning Kaltaminor madaniyatlariga
mansub buyumlar bor. Xuddi shu davrda (miloddan avvalgi 4-3 ming yilliklarda)
Afg’onistonning shimoli-sharqida Hind-Pokistonning mashhur Xarappa madaniyati
vakillarining makonlari paydo bo’ladi.
Bronza davrida O’rta Osiyoning janubiy viloyatlarida baland bo’yli, boshi
cho’zinchoq, yuzi tor odamlarning vakillari tarqalgan. O’rta Osiyoning shimoliy
dasht va cho’l qismida janub aholisidan farq qilgan boshi dumaloq, yuzi juda keng
va cho’ziq bo’lmagan qabilalar yashagan. Janubiy qiyofali odamlar O’rta er dengizi
irqining vakillari deb ataladi. Ular Olb Osiyo, Mesopotamiya, Eron, Afg’oniston,
O’rta Osiyoning janubi, Hindiston kabi katta grafik hududga yoyilganlar. Shimoliy
qiyofali odamlar Janubiy Sibir hududidan to Qozog’iston va O’rta Osiyoning
shimoli-sharqiy qismida, Ural, Volga erlarigacha tarqalganlar.
Miloddan avvalgi 2 ming yillikning ikkinchi yarmida O’rta Osiyo hududida
qadimgi janubiy va shimoliy qiyofadagi, ya’ni dehqonchilik va chorvachilik bilan
shug’ullangan odamlar vakillarining aralishib ketishi jarayoni boshlanadi. Shu
davrga kelib bronza davri qabilalari O’rta Osiyodagi turli elatlarga asos solganlar.
O’zbekiston hududida joylashgan shu elatlarning vakillari - so’g’dlar, baqtriylar,
xorazmiylar va saklar, o’zbek xalqining qadimgi ajdodlaridan bo’lib, ular haqida
ayrim ma’lumotlar qadimgi yozma manbalarda saqlangan.
Miloddan avvalgi 1 ming yillikdan boshlab, yirik madaniy-tarixiy viloyatlar -
Xorazm, Baqtriya, So’g’d, Farg’ona, Shosh (Choch) qadimdan, to o’rta asrlargacha
Sharq hududlarida juda mashhur bo’lgan.
Antropologik va yozma manbalarning ma’lumotlari O’rta osiyoda alohida eng
qadimgi elatlarning shakllanishi va etnik hududlarning ajrala boshlashi miloddan
avvalgi IX - VIII asrlarga oid bo’lgani haqida dalolat beradi. Bu masalani o’rganish
juda murakkab muammo bo’lsa ham, shubhasiz aytib o’tish kerakki, miloddan
avvalgi VI asrning ikkinchi yarmida Erondagi ahmoniylar sulolasi podsholarning
O’rta Osiyoga yurishlari boshlanganda bu elatlarning ajrala borish jarayoni butunlay
tugagan va turli qadimgi xalqlarning hududiy joylashuv chegaralari, viloyatlarning
umumiy chegaralari ahmoniylardan ancha oldingi davrlarda shakllangan edi. Yozma
manbalarga ko’ra ahmoniylar O’rta Osiyoning alohida yirik viloyatlariga qarshi
harbiy yurishlarni boshlaganlar. Demak, O’rta Osiyo viloyatlari va aholisi haqida,
ularning hududiy joylashuvi va ayrim viloyatlarning chegaralari haqida Sharqda turli
ma’lumotlar to’plangan edi.
Jahon tarixidagi ilk davlatlar dehqonchilik kabi ishlab chiqaruvchi xo’jaliklar
paydo bo’lgan joylarda shakllandilar. Ming yillar davomida faqat termachilik va
ovchilik hisobiga yashab kelgan, dehqonchilikni bilmagan ko’pgina qabilalar va
elatlar davlatchilik bosqichiga ko’tarila olmadilar.
Eng qadimgi davlatlar miloddan avvalgi 4-ming yillikda Ikki daryo oralig’ida
(Mesopotamiya) va qadimgi Misrda paydo bo’ldi. Bundan 10 ming yillar ilgariyoq
bu erda termachilik va ovchilik asosida ekinlarni etishtirishga va yovvoyi
hayvonlarni qo’lga o’rgatish - chorvachilikka o’tish boshlanadi. Asta-sekinlik bilan
dehqonchilik bu erdan qo’shni hududlarga (Kavkazorti, Eron, O’rta Osiyo,
Hindiston, Xitoyga) tarqaladi. Miloddan avvalgi 3-2-ming yillikdayoq Qadimgi
Sharq mamlakatlari o’rtasida qalin tarixiy-madaniy aloqalar mavjud edi.
Arxeologik topilmalar shuni ko’rsatmoqdaki, miloddan avvalgi 2-ming yillik
o’rtalarida O’zbekiston (Surxon vohasi)da qadimgi dehqonchilik madaniyati
rivojlanishi asosida ilk davlatchilikka o’tish jarayoni boshlanadi. Bu jarayon
bosqichma-bosqich rivojlanishining o’ziga xos xususiyat va qonunlarga ega edi.
Ilgarigi o’quv qo’llanmalari va darsliklarda ilk davlatlarning shakllanishini
ekspluatatsiyaning paydo bo’lishi yoki boshqa kishilar mehnati bilan yaratilgan
mahsulotni o’ziniki qilib olishning vujudga kelishi natijasida jamiyatning bir-biriga
dushman sinflarga bo’linishi bilan bog’lab tushuntirilar edi. Aslida, turli manbalar
ilk davlatchilikka o’tishda boshqacha tarixiy vaziyatni ko’rsatmoqda.
Dastlabki davlatlar alohida makonlar yoki ilk shaharlar hamda ishlov beriladigan
erlar va sug’orish tizimi maydoni bilan chegaralangan nisbatan kichik hududda,
ya’ni zich o’zlashtirilgan, xo’jalik va ishlab chiqarish maqsadida keng
foydalaniladigan qadimgi sug’orma dehqonchilik vohalarida paydo bo’lgan. Bunday
vohalar aholisi uchun tashqi harbiy bosqinlardan himoyalanish, makonlar va
manzilgohlar hududini mudofaa qilish, sug’orish va dehqonchilik ishlarini tashkil
etish, jamoaning ichki va tashqi aloqalarini boshqarib turish masalalarni echish
muhim va hayotiy zaruriyat edi.
Shu tariqa, ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar taraqqiyoti jamiyatda alohida
hurmat-e’tiborga bo’lgan kishilarning ajralib chiqishga olib keldi. Ular ijtimoiy
ishlab chiqarishda doimiy band bo’lmasdan, faqatgina ijtimoiy va xo’jalik hayoti
ustidan nazorat va rahbarlikni amalga oshirdilar. Lekin, ular na boy-badavlat
kishilar, na ekspluatatorlar va na quldorlar edi. Jamiyatda bunday kishilarning ajralib
chiqishiga ularning axloqiy xislatlari va obro’-e’tibori sabab bo’lgan xolos. Ammo
bu muhit keyinchalikkina alohida to’q oilalarning paydo bo’lishiga olib keldi va
asta-sekinlik bilan jamoadagi yuksak hurmatga asoslangan hokimiyat meros
tariqasida otadan o’g’ilga o’ta boshladi.
O’rta Osiyoda dastlabki davlat uyushmalari ham dehqonchilik vohalari aholisini
chetdan bo’ladigan bosqinchilardan himoya qilish va jamoadagi munosabatlarni
huquqiy boshqarib turish uchun tashkil topdi.
O’rta Osiyo xalqlari ajdodlarining ilk davlatchiligi ancha qadim ildizlarda ega.
Milliy davlatchiligimiz shakllangan bronza davriga oid birorta yozma ma’lumotlar
yo’q. O’zbekistonning bu davrga oid tarixi faqatgina arxeologik tadqiqotlar
natijalari asosida yoritilib, ular jamiyat taraqqiyotidagi barcha murakkab
jarayonlarni to’liq ochib bera olmaydi.
O’zbekistonning miloddan avvalgi 1 ming yillikning birinchi yarmiga oid
tarixi yozma manbalarda qisman yoritilgan. Zardushtiylarning muqaddas kitobi
«Avesto»da, ahamoniylar davri mixsimon yozuvlarida va qadimgi Yunon-Rim
yozma manbalarida o’lkamizdagi xalqlarning nomlari, alohida joylar, tog’lar,
daryolar va ko’llarning nomlari, afsonaviy qahramonlar va podsholarning nomlari,
aholining turmushi, dini, madaniyati, ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy tuzumi
to’g’risidagi ma’lumotlar mavjud.
«Avesto» asarida Xorazm, Baqtriya va So’g’d tuprog’ida paydo bo’lgan.
«Avesto»ning eng qadimgi geografik nomlari O’rta Osiyo va unga chegaradosh
viloyatlari bilan bog’lanadi. «Avesto» kitoblari quyidagi ma’lumotlarni o’z ichiga
oladi: qadimgi geografik tushunchalar, hududiy, etnik, qabilalar va viloyatlar
nomlari, qadimgi va siyosiy tuzum, zardushtiylarning falsafasi, dunyo tarixining
rivojlanishi haqida ma’lumotlar.
Yunon-fors urushlari boshlanishi bilan miloddan avvalgi VI - IV asrlar siyosiy
voqealarida ishtirok etgan O’rta Osiyo xalqlarining tarixi qadimgi yunon
tarixshunoslarning asarlarida yoritilgan.
Bu borada O’rta Osiyo xalqlari to’g’risida qisqa bo’lsa-da, juda aniq ma’lumotlar
beruvchi Gerodotning «Tarix» kitobi qismlari ayniqsa qimmatlidir. Qadimgi
davrlardan boshlab bu kitob dunyoda eng mashhur tarixiy asarlardan biri bo’lib
hisoblangan. Uning muallifi Gerodot «tarixning otasi» deb nom olgan.
«Avesto» qadimgi fors yozuvlari, Gekatey, Gerodot, Ktesiy va boshqa yunon
tarixshunoslarining asarlarida O’rta osiyo tarixiy viloyatlari nomlari quyidagi
tartibda ko’rsatib berilgan:
«Avesto» Qadimgi fors yozuvlari Yunon tarixchilari
Mouru
Marg’un
Marg’iyona
So’g’da So’g’uda
So’g’diyona
Bahdi
Baqtrish
Baqtriyona
Xvarizam Xvarazmin
Xorasmiya
-
Partava
Parfiyona
Tur, danu Shak, sak
Saklar, massagetlar
MouruTarixiy ma’lumotlarga ko’ra, Marg’iyona erlari Murg’ob vohasi,
So’g’diyona - Qashqadaryo va Zarafshon vohalari, Baqtriyona (Baqtriya) -
Afg’onistonning shimoli-sharqiy qismi, Janubiy Tojikiston va Surxondaryo viloyati,
Xorazm - Amudaryoning o’rta va quyi qismidagi erlarini o’z ichiga olgan.
Saklar O’rta Osiyo va Qozog’istonning tog’lari, dashtlari va cho’llarida yashagan
ko’chmanchi chorvador qabilalaridir. Ahamoniylar yozuvlarida saklar quyidagi
guruhlarga bo’lingan: saka tigraxauda «tigra» - bu «o’tkir», xauda - «bosh kiyim»,
«saka-xaumovarka» - «xaomani ulug’lagan saklar» («xaoma» - «iuqaddam
ichimlik»), «saka tiay darayyo» - «daryo, dengiz narigi yog’idagi saklar».
Saklarning yodgorliklari - qadimgi qabristonlar va mozor - qo’rg’onlar juda
keng hududda topib tekshirilgan (Kaspiy, Orol dengizi atrofidan Balxash ko’ligacha,
pomir va Tangritog’ o’lkalarida, Quyi Zarafshon, Amudaryo, Sirdaryo erlarida).
Saklar xo’jaligida chorvachilik ayniqsa katta ahamiyatga ega bo’lgan. Bu kabilar
qoramol mayda chorva hamda otni ko’plab urchitganlar. Saklarning yodgorliklarida
bronza va temirdan ishlangan harbiy qurollar, zeb-ziynat, mehnat qurollari va sopol
idishlar uchraydi.
XIX asrning oxiridan boshlab oldingi yillar jahon tarixshunosligida O’rta
Osiyoda ilk davlatlarning paydo bo’lishi muammolarini o’rganishda «Avesto»dagi
ma’lumotlar, Gekatey va Gerodot asarlari, shuningdek, tarixshunos Ktesiyning
ma’lumotlari asos bo’lib xizmat qildi.
Ilmiy adabiyotlarda O’rta Osiyoda ahamoniylar davrigacha mavjud bo’lgan
quyidagi davlat uyushmalari haqida so’z yuritganlar.
1. Arshayyona - O’rta Osiyodagi qadimgi viloyatlarning uyushmasi;
2. Ayyornam Vayjo - bu ham Aryoshayyonadek yoki uning markazi Ariya va
Marg’iyonada bo’lgan «Katta Xorazm» yoki Amudaryoning quyi oqimidagi
Xorazm davlati;
3. Qadimgi Baqtriya davlati.
Olimlarning aytishicha, Aryoshayyona «Avesto»da tilga olingan Kavi
Vishtasining podsholigi bo’lib, miloddan avvalgi IX - VIII asrlarda Drangiana,
Satagadiya, Ariya, Marg’iyona va Amudaryo va o’rta oqimidagi viloyatlarni
birlashtirgan. G’arb olimlari V.B.Xenning, I.Gershevichlar Kavi Vishtasining
davlati Marv va Xirot atrofida joylashgan «Katta Xorazm» deb hisoblaganlar.
Bu masala ko’plab ilmiy ishlar yozilgan, munozaralar bo’lgan bo’lsa-da, «katta
Xorazm» muammosi to’la echimini topmagan. Bu ilmiy nazariya Gerodotning Akes
daryosi suvlaridan foydalanish haqidagi ma’lumsotlariga asoslanib, paydo bo’lgan.
Gerodot yozadi: «Osiyoda bir fodiy bor. Uning barcha tomoni tog’ bilan o’ralgan,
tog’ni esa beshta dara kesib o’tadi. Bir vaqtlar bu vodiy xorazmliklarga qarashli
bo’lib, xorazmliklar, parfiyaliklar, saranglar va tamaneylarning chegaradosh erlarida
joylashgan.
Forslarning
hukmronligi
boshlang’ich
vodiy
fors
podshosi
hukmronligiga o’tgan. Vodiyni o’rab olgan tog’dan Akes nomli yirik daryo
boshlanadi».
Ba’zi tadqiqotchilarning ta’kidlashicha, ahamoniylar davridan oldin
xorazmliklar Parfiya chegaradaridan sharqiy yo’nalishda Kopetdog’ yonbag’irlarida
joylashganlar.
Xorazm davlatining markazi Marv va Xirot atrofida bo’lib, bu davlatni forslar
podshosi Kir II tomonidan bo’ysundirilgandan so’ng xorazmliklar Quyi Amudaryo
- hozirgi Xorazm viloyatiga ko’chib borganlar deb faraz qilingan. Ushbu nazariyaga
ko’ra, xorazmliklarni Quyi Amudaryo erlariga janubdan miloddan avvalgi VI asrda
qadimgi forslar siqib chiqarganlar.