Shaxs rivojlanishning asosiy qonuniyatlari

Yuklangan vaqt

2024-10-17

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

23,5 KB


 
 
 
 
 
 
Shaxs rivojlanishning asosiy qonuniyatlari 
 
 
 
Reja: 
1. 
“Shaxs” tarbiyasining tarkibiy qismlari. 
2. 
Bola shaxsinign rivojlanishi, tarbiyasi va kamoloti.  
3. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. 
4. Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. 
5. Shaxsning ijtimoiylashuvi. 
 
SHaxs tushunchasi insonga taalluqli bo’lib, konkret kishi, ya’ni, muayyan 
jamiyatning a’zosini ifodalashga xizmat qiladi. Odam shaxs bo’lishi uchun psixik 
jihatdan rivojlanishi, o’zini yaxlit inson sifatida his etishi, o’z xususiyatlari va 
sifatlari bilan boshqalardan farq qilmog’i kerak. 
“Individ” 
nima? 
Bola 
ma’lum 
yoshga 
qadar 
“individ” 
sanaladi. Individ lotincha “individium” so’zidan olingan bo’lib, «bo’linmas», 
«alohida shaxs», «yagona» ma’nolarini anglatadi. 
Individuallik esa tarbiya jarayonini amalga oshirishda bolaning shaxsiy 
xususiyatlari va yashash sharoitlarini chuqur bilish hamda hisobga olishdan iborat. 
Individual yondashuv o’quvchilarning aqliy qobiliyatlari, bilishga bo’lgan 
qiziqish hamda iste’dodini namoyon etishda muhim ahamiyatga ega. 
Bola harakatlari ongli, ijtimoiy munosabatlar jarayonidagi ishtiroki natijasida 
shakllana boradi. 
Shaxs – muayyan jamiyatning a’zosi bo’lib, u psixologik jihatdan taraqqiy 
etgan, o’z xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turadi. 
Shaxs rivojlanishning asosiy qonuniyatlari Reja: 1. “Shaxs” tarbiyasining tarkibiy qismlari. 2. Bola shaxsinign rivojlanishi, tarbiyasi va kamoloti. 3. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. 4. Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. 5. Shaxsning ijtimoiylashuvi. SHaxs tushunchasi insonga taalluqli bo’lib, konkret kishi, ya’ni, muayyan jamiyatning a’zosini ifodalashga xizmat qiladi. Odam shaxs bo’lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi, o’zini yaxlit inson sifatida his etishi, o’z xususiyatlari va sifatlari bilan boshqalardan farq qilmog’i kerak. “Individ” nima? Bola ma’lum yoshga qadar “individ” sanaladi. Individ lotincha “individium” so’zidan olingan bo’lib, «bo’linmas», «alohida shaxs», «yagona» ma’nolarini anglatadi. Individuallik esa tarbiya jarayonini amalga oshirishda bolaning shaxsiy xususiyatlari va yashash sharoitlarini chuqur bilish hamda hisobga olishdan iborat. Individual yondashuv o’quvchilarning aqliy qobiliyatlari, bilishga bo’lgan qiziqish hamda iste’dodini namoyon etishda muhim ahamiyatga ega. Bola harakatlari ongli, ijtimoiy munosabatlar jarayonidagi ishtiroki natijasida shakllana boradi. Shaxs – muayyan jamiyatning a’zosi bo’lib, u psixologik jihatdan taraqqiy etgan, o’z xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turadi.  
 
Keltirilgan ta'riflardan shuni xulosa qilish mumkinki shaxs deb muayyan 
jamiyatda yashovchi faoliyatning biror turi bilan shug’ullanuvchi, kishilar bilan 
normal til orqali munosabatga kirishuvchi ongli individga aytiladi. 
Individ sifatida dunyoga kelgan odam ijtimoiy muhit ta'sirida keyinchalik 
shaxsga aylanadi, shuning uchun bu jarayon ijtimoiy-tarixiy xususiyatga egadir. 
Dunyoga kelayotgan chaqaloqning gavda tuzilishi unda tik yurish uchun 
imkoniyatining mavjudligini taqozo etsa, miyasining tuzilishi aql-hushining 
rivojlanishi uchun imkoniyat tug’diradi, qo’llarining shakli shamoyili mehnat 
qurollaridan foydalanish istiqbollarining mavjud-ligini ko’rsatadi. Yuqorida 
aytilganlarning barchasida chaqaloqning inson zotiga mansubligini ta'kidlanadi va 
bu fakt individ tushunchasida qayd etiladi. Buni quyidagi sxema asosida tushuntirish 
lozim. 
Shaxsning 
eng 
muhim 
xususiyatli 
jihatlaridan 
biri 
- 
bu 
uning 
individualligidir. Individuallik deganda 
insonning 
shaxsiy 
psixologik 
xususiyatlarining 
betakror 
birikmasi 
tushuniladi. 
Individuallik 
kishining 
o’ziga xosligini, uning boshqa odamlardan farqini aks ettiruvchi psixologik 
fazilatlar birikmasidir. Individuallik tarkibiga xarakter, temperament, psixik 
jarayonlar, holatlar, hodisalar, hukmron xususiyatlar yig’indisi, iroda, faoliyat 
motivlari, inson maslagi, dunyqarashi, iqtidori, har xil shakldagi reaksiyalar, 
qobiliyatlari va shu kabilar kiradi. Individuallik individning boshqalardan 
farqlaydigan ijtimoiy xususiyatlari va psixikasining o’ziga xosligi hamda uning 
qaytarilmasligidir. Zikr etilgan psixologik xususiyatlarning bir xildagi birikmasini 
o’zida mujassamlashtirgan odam yo’q, inson shaxsi o’z individualligi jihatidan 
betakrordir. 
Shaxs bo'lish uchun odam, albatta, tarbiyalanishi kerak.Ta'lim-tarbiyasiz, 
hayotdagi yaxshilik va yomonlikni bilmasdan, ularni farqlamasdan turib, odamning 
shaxs bo'lib shakllanishi mumkin emas.Ta'lim-tarbiya, yaxshi-yomonning farqiga 
boradigan darajaga yetishish esa uzoq vaqt talab qilishi, hatto, insonning umri 
oxiriga qadar davom etishi mumkin. Demak, har qanday odamni ham, bu dunyoda 
bosh ko'tarib yurgan hamma insonlarni ham shaxs deb atay olmaymiz. Bu nomga 
Keltirilgan ta'riflardan shuni xulosa qilish mumkinki shaxs deb muayyan jamiyatda yashovchi faoliyatning biror turi bilan shug’ullanuvchi, kishilar bilan normal til orqali munosabatga kirishuvchi ongli individga aytiladi. Individ sifatida dunyoga kelgan odam ijtimoiy muhit ta'sirida keyinchalik shaxsga aylanadi, shuning uchun bu jarayon ijtimoiy-tarixiy xususiyatga egadir. Dunyoga kelayotgan chaqaloqning gavda tuzilishi unda tik yurish uchun imkoniyatining mavjudligini taqozo etsa, miyasining tuzilishi aql-hushining rivojlanishi uchun imkoniyat tug’diradi, qo’llarining shakli shamoyili mehnat qurollaridan foydalanish istiqbollarining mavjud-ligini ko’rsatadi. Yuqorida aytilganlarning barchasida chaqaloqning inson zotiga mansubligini ta'kidlanadi va bu fakt individ tushunchasida qayd etiladi. Buni quyidagi sxema asosida tushuntirish lozim. Shaxsning eng muhim xususiyatli jihatlaridan biri - bu uning individualligidir. Individuallik deganda insonning shaxsiy psixologik xususiyatlarining betakror birikmasi tushuniladi. Individuallik kishining o’ziga xosligini, uning boshqa odamlardan farqini aks ettiruvchi psixologik fazilatlar birikmasidir. Individuallik tarkibiga xarakter, temperament, psixik jarayonlar, holatlar, hodisalar, hukmron xususiyatlar yig’indisi, iroda, faoliyat motivlari, inson maslagi, dunyqarashi, iqtidori, har xil shakldagi reaksiyalar, qobiliyatlari va shu kabilar kiradi. Individuallik individning boshqalardan farqlaydigan ijtimoiy xususiyatlari va psixikasining o’ziga xosligi hamda uning qaytarilmasligidir. Zikr etilgan psixologik xususiyatlarning bir xildagi birikmasini o’zida mujassamlashtirgan odam yo’q, inson shaxsi o’z individualligi jihatidan betakrordir. Shaxs bo'lish uchun odam, albatta, tarbiyalanishi kerak.Ta'lim-tarbiyasiz, hayotdagi yaxshilik va yomonlikni bilmasdan, ularni farqlamasdan turib, odamning shaxs bo'lib shakllanishi mumkin emas.Ta'lim-tarbiya, yaxshi-yomonning farqiga boradigan darajaga yetishish esa uzoq vaqt talab qilishi, hatto, insonning umri oxiriga qadar davom etishi mumkin. Demak, har qanday odamni ham, bu dunyoda bosh ko'tarib yurgan hamma insonlarni ham shaxs deb atay olmaymiz. Bu nomga  
 
sazovor bo'lishning o'z talablari, mezon - o'lchovlari bor. Bu talab-mezonlar ichida 
ma'naviy-ma'rifiy mezonlar muhim o'rin egallaydi.«Yuksak ma'naviyat — 
yengilmas kuch» kitobida o'qiymiz:Har qaysi ota-ona, ustoz va murabbiy har bir 
bola timsolida avvalo shaxsni ko'rishi zarur. Ana shu oddiy talabdan kelib 
chiqqan holda, farzandlarimizni mustaqil va keng fikrlash qobiliyatiga 
ega bo'lgan, ongli yashaydigan komil insonlar etib voyaga yetkazish - ta'lim-
tarbiya sohasining asosiy maqsadi va vazifasi bo'lishi lozim». Yurtboshimiz ota-
onalar, ustoz va murabbiylarga «har bir bola timsolida avvalo shaxsni ko'rish 
zarur»ligini uqtirmoqda. Butun ta'lim-tarbiya mana shu imkoniyatni ro'yobga 
chiqarishga, jism-u jonimizda yashirinib yotgan shu qobiliyatni kashf qilib, uni 
takomillashtirishga qaratilmog'i lozim. Boshqacha aytganda, har bir inson 
tug'ilishidanoq tayyor shaxs bolmaydi. Erkin va mustaqil, chuqur va keng fikrlash, 
hamma narsa to'g'risida xolis mushohada yuritish, hayotda ongli turmush kechirish 
esa insonni komillik - mukammallikkaeltadi.Dunyoda narsa va hodisalarning son-
sanog'i yo'q. U to'g'risida har bir fan o'zining ilmiy qarashlarini ilgari suradi. Ilmning 
bo'lsa, chek-u chegarasi yo'q. Ya'ni, narsa va hodisalar mohiyatini o'rganish mangu 
davom etaveradi. O'z fikriga, shaxsiy qarashiga ega bo'lmagan,aytayotgan gapi yoki 
qilayotgan ishi uchun javob berish mas’uliyatini his qilmaydigan odam shaxs degan 
yuksak mavqega ko'tarila olmaydi. Ana shunday odamlar to'planib «olomon»ni, 
«to'da»ni hosil qiladi.Har qanday mamlakat va uni ichdan buzmoqchi bo'lgan yovuz 
niyatli kuchlar aynan shu olomon to'dani hosil qilishni, uning vayronkor kuchidan 
o'z manfaatlari yo'lida foydalanishni o'ylashadi. Ular kishilarni mustaqil, erkin 
fikrlashda chalg'itadigan o'zlarining buzg'unchi g'oyalarini, mafkuralarini tiqishtiri- 
shadi, o'z domiga tushgan yoshlarni, hatto, boshqacha o'ylamasligi o'ziga o'rgatilgan 
aqidalardan chetga chiqmaslikka qasam ham ichirishadi. Soxta «ommaviy 
madaniyat» targ'ibotchilarining niyati ham shunga o'xshash. Ular insonning 
hayvoniy his-tuyg ularini qo'zg'atuvchi tomoshalari kuchi va ta'siri bilan jamiyatda 
shaxslarni yo'q qilib, odamlarni hech narsa to'g'risida jiddiy o'ylamaydigan, nimani 
eshitsa yoki ko'rsa, shuni ortidan ko'r-ko'rona ergashib ketaveradigan olomonga 
aylantirishni istaydilar.Har ikki harakat ham, oxir-oqibatda, xalq, millat ustidan o'z 
sazovor bo'lishning o'z talablari, mezon - o'lchovlari bor. Bu talab-mezonlar ichida ma'naviy-ma'rifiy mezonlar muhim o'rin egallaydi.«Yuksak ma'naviyat — yengilmas kuch» kitobida o'qiymiz:Har qaysi ota-ona, ustoz va murabbiy har bir bola timsolida avvalo shaxsni ko'rishi zarur. Ana shu oddiy talabdan kelib chiqqan holda, farzandlarimizni mustaqil va keng fikrlash qobiliyatiga ega bo'lgan, ongli yashaydigan komil insonlar etib voyaga yetkazish - ta'lim- tarbiya sohasining asosiy maqsadi va vazifasi bo'lishi lozim». Yurtboshimiz ota- onalar, ustoz va murabbiylarga «har bir bola timsolida avvalo shaxsni ko'rish zarur»ligini uqtirmoqda. Butun ta'lim-tarbiya mana shu imkoniyatni ro'yobga chiqarishga, jism-u jonimizda yashirinib yotgan shu qobiliyatni kashf qilib, uni takomillashtirishga qaratilmog'i lozim. Boshqacha aytganda, har bir inson tug'ilishidanoq tayyor shaxs bolmaydi. Erkin va mustaqil, chuqur va keng fikrlash, hamma narsa to'g'risida xolis mushohada yuritish, hayotda ongli turmush kechirish esa insonni komillik - mukammallikkaeltadi.Dunyoda narsa va hodisalarning son- sanog'i yo'q. U to'g'risida har bir fan o'zining ilmiy qarashlarini ilgari suradi. Ilmning bo'lsa, chek-u chegarasi yo'q. Ya'ni, narsa va hodisalar mohiyatini o'rganish mangu davom etaveradi. O'z fikriga, shaxsiy qarashiga ega bo'lmagan,aytayotgan gapi yoki qilayotgan ishi uchun javob berish mas’uliyatini his qilmaydigan odam shaxs degan yuksak mavqega ko'tarila olmaydi. Ana shunday odamlar to'planib «olomon»ni, «to'da»ni hosil qiladi.Har qanday mamlakat va uni ichdan buzmoqchi bo'lgan yovuz niyatli kuchlar aynan shu olomon to'dani hosil qilishni, uning vayronkor kuchidan o'z manfaatlari yo'lida foydalanishni o'ylashadi. Ular kishilarni mustaqil, erkin fikrlashda chalg'itadigan o'zlarining buzg'unchi g'oyalarini, mafkuralarini tiqishtiri- shadi, o'z domiga tushgan yoshlarni, hatto, boshqacha o'ylamasligi o'ziga o'rgatilgan aqidalardan chetga chiqmaslikka qasam ham ichirishadi. Soxta «ommaviy madaniyat» targ'ibotchilarining niyati ham shunga o'xshash. Ular insonning hayvoniy his-tuyg ularini qo'zg'atuvchi tomoshalari kuchi va ta'siri bilan jamiyatda shaxslarni yo'q qilib, odamlarni hech narsa to'g'risida jiddiy o'ylamaydigan, nimani eshitsa yoki ko'rsa, shuni ortidan ko'r-ko'rona ergashib ketaveradigan olomonga aylantirishni istaydilar.Har ikki harakat ham, oxir-oqibatda, xalq, millat ustidan o'z  
 
hukmronligini o'rnatish, uning taqdiriga egalik qilish, boyliklarini talash va yovuz 
niyatlarni ko'zlaydi.Demak, har birimiz har qanday narsa va hodisa to'g'risida 
o'zimizning mustaqil fikrimizga ega bo'lishimiz, uni himoya qila olishimiz bizni 
ko'plab yomonliklardan asrab qoladi. Shundagina biz turli buzg'unchi fikrlar, 
g'oyalar ta'siriga tushib qolmaymiz, vayronkorlikka da'vat etuvchi kimsalar ortidan 
ergashmaymiz. O'zligimizni, milliyligimizni, kelajagimizni saqlab qolamiz.Erkin va 
mustaqil, chuqur va keng fikrlash o'z-o'zidan paydo bo'lib qolmaydi. Buning uchun 
odam ko'plab bilimlarni o'zlashtirishi aql-u idrokini boyitishi, ko'nikma va tajribalar 
orttirishi talab etiladi. Ezgu fazilatlar esa ko'cha-ko'yda emas, balki ma'rifat 
dargohlarida - ta'lim-tarbiya o'choqlarida o'zlashtiriladi.Yurtboshimiz yana bir 
muhim qoidani ta'kidlaydi: “Ta'limni tarbiyadan tarbiyani esa ta'limdan ajratib 
bo'lmaydi - bu sharqona qarash,sharqona hayot falsafasidir”. Mazkur qarashga, 
chinakam hayot falsafasiga amal qilibgina jamiyatda komil insonni voyaga 
yetkazishi mumkin. Bizning xalqimiz ilmli, ko'p narsani biladigan kishilarni 
nihoyatda hurmat qiladi, qadrlaydi. Bunday kishilarga mahalla-ko'yda ham, mehnat 
jamoalarida ham, yor-u do'stlar orasida ham alohida e'tibor, diqqat qaratiladi. Lekin 
faqat bitta shart bilan: agar o'sha bilimli, ko'p narsani biladigan kishi, avvalo, 
insongarchilikni ham bilsa, olgan ta'limi tarbiyasiga mos kelsa, aytayotgan gapi 
bilan qilayotgan ishi o'rtasida tafovut, ziddiyat bo'lmasa. Eng muhimi - o'sha odam 
faqat olim bo'lishninggina emas, odam bo'lish ilmini ham mukammal egallagan, 
boshqalarga hurmat va e'zoz ko'rsatish tajribasini ham o'zlashtirgan bo'lsa. 
Go’dak tug’ilganidan ma’lum yoshga qadar, ya’ni borliqni eng oddiy tarzda 
anglaguniga qadar individ sanaladi. Bu davrda ham bola atrofdagi turli kishilar bilan 
o’zaro munosabatda bo’ladi, istaklarini xatti-harakatlari, ovozi yordamida 
ifodalashga intiladi. Biroq, uning bu harakatlari ongli tarzda emas, balki shartli 
reflekslar yordamida tashkil etiladi. Demak, biologik mavjudot sanaladigan individ 
shaxs bo’lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi, o’zini anglashi, shuningdek, o’z 
xususiyatlari va sifatlari bilan boshqalardan farq qilmog’i kerak. 
hukmronligini o'rnatish, uning taqdiriga egalik qilish, boyliklarini talash va yovuz niyatlarni ko'zlaydi.Demak, har birimiz har qanday narsa va hodisa to'g'risida o'zimizning mustaqil fikrimizga ega bo'lishimiz, uni himoya qila olishimiz bizni ko'plab yomonliklardan asrab qoladi. Shundagina biz turli buzg'unchi fikrlar, g'oyalar ta'siriga tushib qolmaymiz, vayronkorlikka da'vat etuvchi kimsalar ortidan ergashmaymiz. O'zligimizni, milliyligimizni, kelajagimizni saqlab qolamiz.Erkin va mustaqil, chuqur va keng fikrlash o'z-o'zidan paydo bo'lib qolmaydi. Buning uchun odam ko'plab bilimlarni o'zlashtirishi aql-u idrokini boyitishi, ko'nikma va tajribalar orttirishi talab etiladi. Ezgu fazilatlar esa ko'cha-ko'yda emas, balki ma'rifat dargohlarida - ta'lim-tarbiya o'choqlarida o'zlashtiriladi.Yurtboshimiz yana bir muhim qoidani ta'kidlaydi: “Ta'limni tarbiyadan tarbiyani esa ta'limdan ajratib bo'lmaydi - bu sharqona qarash,sharqona hayot falsafasidir”. Mazkur qarashga, chinakam hayot falsafasiga amal qilibgina jamiyatda komil insonni voyaga yetkazishi mumkin. Bizning xalqimiz ilmli, ko'p narsani biladigan kishilarni nihoyatda hurmat qiladi, qadrlaydi. Bunday kishilarga mahalla-ko'yda ham, mehnat jamoalarida ham, yor-u do'stlar orasida ham alohida e'tibor, diqqat qaratiladi. Lekin faqat bitta shart bilan: agar o'sha bilimli, ko'p narsani biladigan kishi, avvalo, insongarchilikni ham bilsa, olgan ta'limi tarbiyasiga mos kelsa, aytayotgan gapi bilan qilayotgan ishi o'rtasida tafovut, ziddiyat bo'lmasa. Eng muhimi - o'sha odam faqat olim bo'lishninggina emas, odam bo'lish ilmini ham mukammal egallagan, boshqalarga hurmat va e'zoz ko'rsatish tajribasini ham o'zlashtirgan bo'lsa. Go’dak tug’ilganidan ma’lum yoshga qadar, ya’ni borliqni eng oddiy tarzda anglaguniga qadar individ sanaladi. Bu davrda ham bola atrofdagi turli kishilar bilan o’zaro munosabatda bo’ladi, istaklarini xatti-harakatlari, ovozi yordamida ifodalashga intiladi. Biroq, uning bu harakatlari ongli tarzda emas, balki shartli reflekslar yordamida tashkil etiladi. Demak, biologik mavjudot sanaladigan individ shaxs bo’lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi, o’zini anglashi, shuningdek, o’z xususiyatlari va sifatlari bilan boshqalardan farq qilmog’i kerak.  
 
Har bir shaxs o’zgalardan farq qiladi. SHaxsni o’zgalardan farqlovchi jihatlar 
individuallik sanaladi. Individuallik shaxsning o’ziga xos xususiyatlarning aks 
etishi sanaladi 
Tarbiya jarayonini tashkil etishda bola shaxsini puxta o’rganish, uning 
yashash sharoitlaridan yetarli darajada xabardor bo’lish va uning individual 
xususiyatlarini hisobga olish talab etiladi. 
Individual yondashuv o’quvchining aqliy qobiliyati, bilishga bo’lgan qiziqishi 
va iste’dodini namoyon etishda muhim ahamiyatga ega. Bolaning harakatlari uning 
ijtimoiy munosabatlar jarayonidagi ongli ishtiroki natijasida shakllana boradi. 
Kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati insonni intellektual va 
ma’naviy-axlohiy jihatdan tarbiyalash, uning har tomonlama rivojlangan shaxs 
sifatida namoyon bo’lishiga erishishni nazarda tutadi. Bu ijtimoiy talabning amalga 
oshirilishi har bir fuharoning bilim olish, ijodiy qobiliyatini namoyon etish, 
intellektual jihatdan rivojlanishi hamda muayyan kasb yo’nalishi bo’yicha mehnat 
qilish huquqni kafolatlaydi. 
Individning ijtimoiy mavjudot sifatida shaxsga aylanishida irsiyat, ijtimoiy 
muhit va tarbiya muhim ahamiyat kasb etadi. Ular ta’siridagina individ shaxs 
sifatida rivojlanib boradi. 
Bola shaxsining rivojlanishi shaxs ijtimoiy mavjudotdir degan falsafiy 
ta’limotga asoslanadi. Ayni vaqtda inson tirik biologik mavjudot hamdir. SHaxs 
tarbiyasiga ta’sir etuvchi omillar. Pedagogika, psixologiya va faosafa fanlarida 
individning shaxs sifatida rivojlanishiga irsiyat (biologik omillar), muhit (ijtimoiy 
omillar) hamda tarbiya kabi omillarning ta’siri o’rtasidagi munosabatni 
belgilashga oid munozara ko’pdan buyon davom etadi. 
Insonning shaxs sifatida rivojlanishida ijtimoiy hodisalarning ta’siri kuchli 
bo’ladimi yoki biologik (tabiiy) omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning 
ta’siri yuqoridir? 
O’z davrida ulug’ mutafakkir Abu Rayhon Beruniy ilk bor ilgari inson 
kamolatida uch narsa – irsiyat, muhit hamda tarbiya muhim rol o’ynaydi degan 
qarashni ilgari surgan bo’lsa, Aristotel, Platonlar tabiiy-biologik omillarni yuqori 
Har bir shaxs o’zgalardan farq qiladi. SHaxsni o’zgalardan farqlovchi jihatlar individuallik sanaladi. Individuallik shaxsning o’ziga xos xususiyatlarning aks etishi sanaladi Tarbiya jarayonini tashkil etishda bola shaxsini puxta o’rganish, uning yashash sharoitlaridan yetarli darajada xabardor bo’lish va uning individual xususiyatlarini hisobga olish talab etiladi. Individual yondashuv o’quvchining aqliy qobiliyati, bilishga bo’lgan qiziqishi va iste’dodini namoyon etishda muhim ahamiyatga ega. Bolaning harakatlari uning ijtimoiy munosabatlar jarayonidagi ongli ishtiroki natijasida shakllana boradi. Kadrlar tayyorlash sohasidagi davlat siyosati insonni intellektual va ma’naviy-axlohiy jihatdan tarbiyalash, uning har tomonlama rivojlangan shaxs sifatida namoyon bo’lishiga erishishni nazarda tutadi. Bu ijtimoiy talabning amalga oshirilishi har bir fuharoning bilim olish, ijodiy qobiliyatini namoyon etish, intellektual jihatdan rivojlanishi hamda muayyan kasb yo’nalishi bo’yicha mehnat qilish huquqni kafolatlaydi. Individning ijtimoiy mavjudot sifatida shaxsga aylanishida irsiyat, ijtimoiy muhit va tarbiya muhim ahamiyat kasb etadi. Ular ta’siridagina individ shaxs sifatida rivojlanib boradi. Bola shaxsining rivojlanishi shaxs ijtimoiy mavjudotdir degan falsafiy ta’limotga asoslanadi. Ayni vaqtda inson tirik biologik mavjudot hamdir. SHaxs tarbiyasiga ta’sir etuvchi omillar. Pedagogika, psixologiya va faosafa fanlarida individning shaxs sifatida rivojlanishiga irsiyat (biologik omillar), muhit (ijtimoiy omillar) hamda tarbiya kabi omillarning ta’siri o’rtasidagi munosabatni belgilashga oid munozara ko’pdan buyon davom etadi. Insonning shaxs sifatida rivojlanishida ijtimoiy hodisalarning ta’siri kuchli bo’ladimi yoki biologik (tabiiy) omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning ta’siri yuqoridir? O’z davrida ulug’ mutafakkir Abu Rayhon Beruniy ilk bor ilgari inson kamolatida uch narsa – irsiyat, muhit hamda tarbiya muhim rol o’ynaydi degan qarashni ilgari surgan bo’lsa, Aristotel, Platonlar tabiiy-biologik omillarni yuqori  
 
qo’yadi. Ular tug’ma xususiyatlar, taqdir, tole har kimning hayotdagi o’rnini 
belgilab bergan, deydilar. 
Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari shaxs rivojlanishini ijtimoiy 
omil bilan belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining jismoniy, ruhiy 
rivojlanishi u yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar. Muhit deganda odam 
yashaydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir tushuniladi. SHu nuqtai nazardan 
tarbiya tufayli bolani o’zi yashaydigan ijtimoiy sharoitga moslashtirish mumkin, 
degan xulosa kelib chiqadi. Ular ijtimoiy muhitning rolini hal qiluvchi omil deb 
hisoblaydilar. Demak, odam bolasining shaxs sifatida rivojlanib, taraqqiy etib 
borishi, uning shaxs bo’lib kamolga yetishida nasl (biologik omil), ijtimoiy muhit 
(bola yashaydigan sharoit), shuningdek, maqsadga muvofiq amalga oshadigan 
tarbiya ham birdek ahamiyatga ega. Bu omillarning ta’sirini aniqlashda ilg’or 
pedagogik olimlar, psixolog va faylasuflar ta’limotiga suyaniladi. 
SHaxs mehnat faoliyati zaminida rivojlanadi, kamolga yetadi. Inson sharoitni, 
sharoit esa shaxsni yaratadi. Bu esa o’z navbatida inson faolligini namoyon etadi. 
SHaxs ma’lum ijtimoiy tuzum mahsulidir. 
Faylasuflar shaxsni tabiatning bir bo’lagi deb baholaydilar. Bu insondagi 
layoqat kurtaklari bo’lib, uning rivojlanishi uchun tarbiya kerak, degan g’oyani 
ifodalaydi. Jamiyat taraqqiyoti shaxs rivojlanishi uchun keng imkoniyatlarni yaratadi. 
Demak, shaxs va jamiyat o’rtasida uzviy aloqa mavjud. 
SHunday qilib, shaxsning jamiyatdagi rivojlanishi tabiat, muhit va 
inson o’rtasidagi murakkab aloqa ta’siri ostida ro’y beradi; inson ularga faol ta’sir 
etadi va shu yo’l bilan hayoti va o’z tabiatini o’zgartiradi. 
SHaxs rivojlanishini ta’minlashda ijtimoiy muhit tomonidan ko’rsatiladigan 
ta’siri tarbiya tizimi orqali amalga oshiriladi. Ya’ni: 1) tarbiya ta’sirida muhit bera 
olmagan bilim, ma’lumot egallanadi, mehnat va texnik faoliyat bilan bog’liq 
ko’nikma va malakalar hosil bo’ladi; 2) tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham 
o’zgartirilib, shaxs kamolga yetadi; 3) tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’sirini 
ham yo’qotish mumkin; 4) tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi. 
qo’yadi. Ular tug’ma xususiyatlar, taqdir, tole har kimning hayotdagi o’rnini belgilab bergan, deydilar. Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari shaxs rivojlanishini ijtimoiy omil bilan belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining jismoniy, ruhiy rivojlanishi u yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar. Muhit deganda odam yashaydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir tushuniladi. SHu nuqtai nazardan tarbiya tufayli bolani o’zi yashaydigan ijtimoiy sharoitga moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi. Ular ijtimoiy muhitning rolini hal qiluvchi omil deb hisoblaydilar. Demak, odam bolasining shaxs sifatida rivojlanib, taraqqiy etib borishi, uning shaxs bo’lib kamolga yetishida nasl (biologik omil), ijtimoiy muhit (bola yashaydigan sharoit), shuningdek, maqsadga muvofiq amalga oshadigan tarbiya ham birdek ahamiyatga ega. Bu omillarning ta’sirini aniqlashda ilg’or pedagogik olimlar, psixolog va faylasuflar ta’limotiga suyaniladi. SHaxs mehnat faoliyati zaminida rivojlanadi, kamolga yetadi. Inson sharoitni, sharoit esa shaxsni yaratadi. Bu esa o’z navbatida inson faolligini namoyon etadi. SHaxs ma’lum ijtimoiy tuzum mahsulidir. Faylasuflar shaxsni tabiatning bir bo’lagi deb baholaydilar. Bu insondagi layoqat kurtaklari bo’lib, uning rivojlanishi uchun tarbiya kerak, degan g’oyani ifodalaydi. Jamiyat taraqqiyoti shaxs rivojlanishi uchun keng imkoniyatlarni yaratadi. Demak, shaxs va jamiyat o’rtasida uzviy aloqa mavjud. SHunday qilib, shaxsning jamiyatdagi rivojlanishi tabiat, muhit va inson o’rtasidagi murakkab aloqa ta’siri ostida ro’y beradi; inson ularga faol ta’sir etadi va shu yo’l bilan hayoti va o’z tabiatini o’zgartiradi. SHaxs rivojlanishini ta’minlashda ijtimoiy muhit tomonidan ko’rsatiladigan ta’siri tarbiya tizimi orqali amalga oshiriladi. Ya’ni: 1) tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi, mehnat va texnik faoliyat bilan bog’liq ko’nikma va malakalar hosil bo’ladi; 2) tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham o’zgartirilib, shaxs kamolga yetadi; 3) tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’sirini ham yo’qotish mumkin; 4) tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi.  
 
Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. Ma’lum bir yosh davriga 
xos 
bo’lgan 
anatomik, 
fiziologik 
(jismoniy)va 
psixologik 
xususiyatlari 
yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni hisobga olgan holda 
ta’lim va tarbiya ishi tashkil etiladi. SHunda bola rivojlanishiga tarbiya ta’siri kuchli 
bo’ladi. 
Bolalarning tarbiyasiga to’g’ri yondashish, uni muvaffaqiyatli o’qitish uchun 
bola rivojlanishidagi turli yoshdagi davrlariga xos xususiyatlarni bilish va uni 
hisobga olish muhimdir. CHunki bola orginizmining o’sishi ham, rivojlanishi ham, 
psixik taraqqiy etishi ham turli yosh davrlarida turlicha bo’ladi. Abu Ali Ibn 
Sino, YAn Amos Komenskiy, K.D.Ushinskiy, Abdulla Avloniylar ham bolani 
tarbiyalash zarurligini uqtirib o’tganlar. 
Bolaning o’ziga xos xususiyatini hisobga olish juda murakkab. CHunki bir xil 
yoshdagi bolalar ham psixik jihatdan turlicha bo’lishi mumkin. 
Masalan, ko’rish va eshitish qobiliyati, faolligi, tez anglash, sust fikr yuritishi, 
hovliqma yoki vazminligi, sergap yoki kamgapligi, serg’ayrat yoki g’ayratsizligi, 
yalqov yoki tirishqoqligi, pala-partish va chala ishlaydigan, yig’inchoqligi yoki 
ishga tez kirishib ketishi, qobiliyati kabilar nerv faoliyati tizimining ta’siri bo’lib, 
o’qituvchi yoki tarbiyachi ularni bilishi zarur. 
Bolaning individual – o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning 
umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’rganish metodikasini bilish 
muhim. 
SHuningdek, turli yosh davrlarining o’ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham 
mavjud. Masalan, 5-sinf o’quvchilari bilan 10-sinf o’quvchisini tenglashtirib 
bo’lmaydi. SHuning uchun bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga 
bo’linadi: Go’daklik davri – chaqaloqlik (1 oy) davri tugagandan to bir yoshgacha 
bo’lgan davr. Bog’chagacha bo’lgan yosh davri – 1 yoshdan 3 yoshgacha. 
Maktabgacha ta’lim yoshi – 3 yoshdan 7 yoshgacha. 
Kichik maktab yoshidagi o’quvchilar –7-11-12 yoshgacha. 
O’rta maktab yoshidagi o’quvchilar (o’smirlar) 14-15 yosh. 
Katta yoshdagi maktab o’quvchilari (o’spirinlar) – 16-18 yosh. 
Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. Ma’lum bir yosh davriga xos bo’lgan anatomik, fiziologik (jismoniy)va psixologik xususiyatlari yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil etiladi. SHunda bola rivojlanishiga tarbiya ta’siri kuchli bo’ladi. Bolalarning tarbiyasiga to’g’ri yondashish, uni muvaffaqiyatli o’qitish uchun bola rivojlanishidagi turli yoshdagi davrlariga xos xususiyatlarni bilish va uni hisobga olish muhimdir. CHunki bola orginizmining o’sishi ham, rivojlanishi ham, psixik taraqqiy etishi ham turli yosh davrlarida turlicha bo’ladi. Abu Ali Ibn Sino, YAn Amos Komenskiy, K.D.Ushinskiy, Abdulla Avloniylar ham bolani tarbiyalash zarurligini uqtirib o’tganlar. Bolaning o’ziga xos xususiyatini hisobga olish juda murakkab. CHunki bir xil yoshdagi bolalar ham psixik jihatdan turlicha bo’lishi mumkin. Masalan, ko’rish va eshitish qobiliyati, faolligi, tez anglash, sust fikr yuritishi, hovliqma yoki vazminligi, sergap yoki kamgapligi, serg’ayrat yoki g’ayratsizligi, yalqov yoki tirishqoqligi, pala-partish va chala ishlaydigan, yig’inchoqligi yoki ishga tez kirishib ketishi, qobiliyati kabilar nerv faoliyati tizimining ta’siri bo’lib, o’qituvchi yoki tarbiyachi ularni bilishi zarur. Bolaning individual – o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’rganish metodikasini bilish muhim. SHuningdek, turli yosh davrlarining o’ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham mavjud. Masalan, 5-sinf o’quvchilari bilan 10-sinf o’quvchisini tenglashtirib bo’lmaydi. SHuning uchun bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo’linadi: Go’daklik davri – chaqaloqlik (1 oy) davri tugagandan to bir yoshgacha bo’lgan davr. Bog’chagacha bo’lgan yosh davri – 1 yoshdan 3 yoshgacha. Maktabgacha ta’lim yoshi – 3 yoshdan 7 yoshgacha. Kichik maktab yoshidagi o’quvchilar –7-11-12 yoshgacha. O’rta maktab yoshidagi o’quvchilar (o’smirlar) 14-15 yosh. Katta yoshdagi maktab o’quvchilari (o’spirinlar) – 16-18 yosh.  
 
Shuningdek, turli yosh davrlarining o‘ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham 
mavjud. Bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo‘linadi: 
1. Go‘daklik davri – chaqaloqlik (1 oy) davri tugagandan to bir yoshgacha 
bo‘lgan davr. 
2. Bog‘chagacha bo‘lgan yosh davri – 1 yoshdan 3 yoshgacha. 
3. Maktabgacha bo‘lgan yosh davri – 3 yoshdan 7 yoshgacha. 
4. Kichik maktab yoshidagi o‘quvchilar (bolalar) – 7 yoshdan 11–12 
yoshgacha. 
5. O‘rta va katta maktab yoshidagi o‘quvchilar (o‘smirlar, ilk o‘spirinlar) – 
12–17 yosh. 
Maktabgacha yoshdagi bolaning jismoniy va psixik kamoloti shartli ravishda 
quyidagi davrlarga bo‘linadi: 
– go‘daklik (1 yoshgacha); 
– ilk yosh (1–2 yosh); 
– ilk yosh guruhi (2–3 yosh); 
– kichik yosh (3–4 yosh); 
– o‘rta yosh (4–5 yosh); 
– katta yosh (5–6 yosh); 
– maktabga tayyorlov davri (7 yosh, majburiy ta'lim). 
Shaxsning ijtimoiylashuvi – ta’lim-tarbiya ta’sirida inson psixologik 
funksiyalarining takomillashuvi, ijtimoiy-axloqiy qadriyatlar, xulq-atvor me’yor va 
qoidalarining o‘zlashtirilishi, dunyoqarashining boyish jarayoni va natijasi. 
Ijtimoiylashuv 
jarayoni 
o’zining 
sifat 
xususiyatlariga, tarkibiga, 
qonuniyatlariga, omillariga, shart-sharoitlariga, boshqarilishiga va ijtimoiylashgan 
insonda namoyon bo’lishiga (uning xususiyatlari, sifatlari, o’ziga xosliklari) ko’ra 
murakkabdir. Ana shu sababli u o’zida turli fanlar tomonidan ko’rib chiqiladigan 
ijtimoiylashuvning xilma-xil – madaniy, axloqiy, xuquqiy, mehnat, psixologik 
ko’rinishlarini aks ettiradi. Pedagogika haqida gap ketganda esa, bu sohadagi 
ijtimoiylashuv jarayoni pedagogikaning predmeti, sohasi va ehtiyojlarining 
o’ziga xosligini hisobga olib, pedagogik ijtimoiylashuv turi sifatida alohida e’tibor 
Shuningdek, turli yosh davrlarining o‘ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham mavjud. Bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo‘linadi: 1. Go‘daklik davri – chaqaloqlik (1 oy) davri tugagandan to bir yoshgacha bo‘lgan davr. 2. Bog‘chagacha bo‘lgan yosh davri – 1 yoshdan 3 yoshgacha. 3. Maktabgacha bo‘lgan yosh davri – 3 yoshdan 7 yoshgacha. 4. Kichik maktab yoshidagi o‘quvchilar (bolalar) – 7 yoshdan 11–12 yoshgacha. 5. O‘rta va katta maktab yoshidagi o‘quvchilar (o‘smirlar, ilk o‘spirinlar) – 12–17 yosh. Maktabgacha yoshdagi bolaning jismoniy va psixik kamoloti shartli ravishda quyidagi davrlarga bo‘linadi: – go‘daklik (1 yoshgacha); – ilk yosh (1–2 yosh); – ilk yosh guruhi (2–3 yosh); – kichik yosh (3–4 yosh); – o‘rta yosh (4–5 yosh); – katta yosh (5–6 yosh); – maktabga tayyorlov davri (7 yosh, majburiy ta'lim). Shaxsning ijtimoiylashuvi – ta’lim-tarbiya ta’sirida inson psixologik funksiyalarining takomillashuvi, ijtimoiy-axloqiy qadriyatlar, xulq-atvor me’yor va qoidalarining o‘zlashtirilishi, dunyoqarashining boyish jarayoni va natijasi. Ijtimoiylashuv jarayoni o’zining sifat xususiyatlariga, tarkibiga, qonuniyatlariga, omillariga, shart-sharoitlariga, boshqarilishiga va ijtimoiylashgan insonda namoyon bo’lishiga (uning xususiyatlari, sifatlari, o’ziga xosliklari) ko’ra murakkabdir. Ana shu sababli u o’zida turli fanlar tomonidan ko’rib chiqiladigan ijtimoiylashuvning xilma-xil – madaniy, axloqiy, xuquqiy, mehnat, psixologik ko’rinishlarini aks ettiradi. Pedagogika haqida gap ketganda esa, bu sohadagi ijtimoiylashuv jarayoni pedagogikaning predmeti, sohasi va ehtiyojlarining o’ziga xosligini hisobga olib, pedagogik ijtimoiylashuv turi sifatida alohida e’tibor  
 
bilan qarab o’tiladi. Bu insonning dunyoga kelgan vaqtidan boshlab ijtimoiy 
belgilangan va muhim pedagogik yangidan shakllanuvchi tajribalarni – 
tarbiyalanganlik, ta’lim olganlik, ma’lumotlilik va rivojlanganlik hamda ularning 
kelgusidagi butun umri mobaynida muttasil o’zgarib borishi (mukammallashuvi) 
jarayoni va yuzaga kelish natijasidir. 
Bu holda shaxsga nisbatan sust ravishda yondashuv kuzatilmaydi, balki u 
ijtimoiy munosabatlarning va pedagogik tizimning sub’yekti sifatida, tajriba 
egallashda faollik va mustaqillikni namoyon qiluvchi hamda o’z-o’zini 
shakllantiruvchi, shu bilan birga o’z hayot yo’li uchun javobgarlikni his etuvchi 
sub’yekt sifatida qaraladi. Pedagogikaning vazifasi – insonga fikrlovchi shaxs, 
ijtimoiy faol fuqaro bo’lib yetishishiga, jamiyatda o’z o’rnini va xulq-atvorini, o’z 
istak-maqsadlarini yo’nalishini anglaydigan, pedagoglar va jamiyatdagi pedagogik 
tizim bilan birgalikda umuminsoniy qadriyatlarni saqlash va mustahkamlashga 
yo’nalgan shaxs bo’lishiga yordam berishdir. 
Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud: 
ana’naviy – oila va yaqin muhit orqali o’quvchilarni ijtimoiy faollikka jalb 
etish, faoliyat va muloqotda maqbul shar-sharoitlarni yaratish; 
institutsional – ijtimoiy institutlar va ta’lim muassasalari tomonidan 
o’quvchilarning rivojlanishi uchun zaruriy shart-sharoit va imkoniyatlarni yaratish; 
shaxslararo – o’quvchilarni ijtimoiy aloqalar tizimiga jalb etish, ularda 
muloqotmandlik malakalarini rivojlantirish; 
refleksiv – o’z-o’zini anglash, o’z-o’zini baholash, o’z-o’zini loyihalashni 
pedagogik qo’llab-quvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish. 
Ijtimoiylashuvning quyidagi 
umumiy mexanizmlari mavjud: 
ana’naviy, 
institutsional, shaxslararo, refleksiv 
O’quvchilarni 
ijtimoiylashtirishning 
muhim 
sharti 
ularda 
ijtimoiy 
kompetentlikni qaror toptirishdir. Ijtimoiy kompetentlik insondan ijtimoiy 
vaziyatlarga yo’nalganlik va boshqarish qobiliyatini talab etuvchi boshqa kishilar 
bilan kommunikatsiyani yo’lga qo’yishda o’z ifodasini topadi. Ijtimoiy 
bilan qarab o’tiladi. Bu insonning dunyoga kelgan vaqtidan boshlab ijtimoiy belgilangan va muhim pedagogik yangidan shakllanuvchi tajribalarni – tarbiyalanganlik, ta’lim olganlik, ma’lumotlilik va rivojlanganlik hamda ularning kelgusidagi butun umri mobaynida muttasil o’zgarib borishi (mukammallashuvi) jarayoni va yuzaga kelish natijasidir. Bu holda shaxsga nisbatan sust ravishda yondashuv kuzatilmaydi, balki u ijtimoiy munosabatlarning va pedagogik tizimning sub’yekti sifatida, tajriba egallashda faollik va mustaqillikni namoyon qiluvchi hamda o’z-o’zini shakllantiruvchi, shu bilan birga o’z hayot yo’li uchun javobgarlikni his etuvchi sub’yekt sifatida qaraladi. Pedagogikaning vazifasi – insonga fikrlovchi shaxs, ijtimoiy faol fuqaro bo’lib yetishishiga, jamiyatda o’z o’rnini va xulq-atvorini, o’z istak-maqsadlarini yo’nalishini anglaydigan, pedagoglar va jamiyatdagi pedagogik tizim bilan birgalikda umuminsoniy qadriyatlarni saqlash va mustahkamlashga yo’nalgan shaxs bo’lishiga yordam berishdir. Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud: ana’naviy – oila va yaqin muhit orqali o’quvchilarni ijtimoiy faollikka jalb etish, faoliyat va muloqotda maqbul shar-sharoitlarni yaratish; institutsional – ijtimoiy institutlar va ta’lim muassasalari tomonidan o’quvchilarning rivojlanishi uchun zaruriy shart-sharoit va imkoniyatlarni yaratish; shaxslararo – o’quvchilarni ijtimoiy aloqalar tizimiga jalb etish, ularda muloqotmandlik malakalarini rivojlantirish; refleksiv – o’z-o’zini anglash, o’z-o’zini baholash, o’z-o’zini loyihalashni pedagogik qo’llab-quvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish. Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud: ana’naviy, institutsional, shaxslararo, refleksiv O’quvchilarni ijtimoiylashtirishning muhim sharti ularda ijtimoiy kompetentlikni qaror toptirishdir. Ijtimoiy kompetentlik insondan ijtimoiy vaziyatlarga yo’nalganlik va boshqarish qobiliyatini talab etuvchi boshqa kishilar bilan kommunikatsiyani yo’lga qo’yishda o’z ifodasini topadi. Ijtimoiy  
 
kompetentlikning asosiy funktsiyalariga moslashuv, ijtimoiy orientatsiya, shaxs 
integratsiyasi va umumijtimoiy tajribani kabilar kiradi. 
 
kompetentlikning asosiy funktsiyalariga moslashuv, ijtimoiy orientatsiya, shaxs integratsiyasi va umumijtimoiy tajribani kabilar kiradi.