SHAXS VA UNING TUZILISHI (Psixologiyada shaxs tushunchasi, Shaxs tuzilishida biologik va ijtimoiy omillar, Shaxsnnig tuzilishi)
Yuklangan vaqt
2024-05-06
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
19
Faytl hajmi
80,4 KB
Ilmiybaza.uz
SHAXS VA UNING TUZILISHI
Reja:
1. Psixologiyada shaxs tushunchasi
2. Shaxs, individu, individuallik tushunchalari.
3. Shaxs tuzilishida biologik va ijtimoiy omillar.
4. Shaxsnnig tuzilishi.
Ilmiybaza.uz
Individ, shaxs, individuallik, ekzopsixika, endopsixika, interindivid,
introindivid, metaindivid.
Darsning maqsadi: Talabalarga shaxs tushunchasi, uning tuzilishida biologik
va ijtimoiy omillar, shaxs tuzilishining uch tarkibiy qismi haqida bilimlar berish.
Mehnat tufayli hayvonot olamidan ajralib chiqqan va jamiyatda rivoj
topayotgan, boshqa odamlar bilan birgalikdagi faoliyatni amalga oshirayotgan va
ular bilan munosabatga kirishayotgan kishi sekin-asta shaxsga aylanib bormoqda -
moddiy dunyoni, jamiyatni va xususan o‘zini o‘rganish va faol tarzda qayta
o‘zgartirish suboektiga aylanmoqda. Odam dunyoga odam bo‘lib keladi. Bu taokid
yuzaki qaragandagina isbot talab qilmaydigan haqiqat bo‘ib va takrorlanaverib
siyqasi chiqib ketgan ibora bo‘lib tuyuladi. Gap shundaki, bu o‘rinda xususan
insoniy belgilar va fazilatlarnipg rivojlantirilishi uchun tabiiy shart-sharoitlar paydo
bo‘lishi genetik jihatdan oldindan belgilab qo‘yilganligi tahkidlanadi. Dunyoga
kelayotgan chaqaloqning gavda tuzilishi o‘nda tik yurish uchun imkoniyatning
mavjudligini taqozo etsa, miyasining tuzilishi aqli-xushining rivojlanishi uchun
imkoniyat tudiradi, qo‘llarining shakl-tamoyili mehnat qurollaridan foydalanish
istiqbolining mavjudligini ko‘rsatadi va hokazo. Bular bilan chaqaloq o‘z
imkoniyatlari yiindisiga binoan odam har qandap holatda ham bu xildagi fazilatlar
yigindisining sohibiga aylapa olmaydigan hayvon bolasidan farq qiladi.
Муаммо:
Шахс
тушунчасини
қандай
тушунасиз?
У
қандай
тузилишга эга
Муаммоли вазият: Психологиянинг
предметини
шахс
тахлил
этади.
Психологияда шахс тушунчасининг
моъияти
қандай?
Шахс
қандй
тузилишга эга?
Ilmiybaza.uz
«Individ» tushunchasida kishining nasl-nasabi ham mujassamlashgandir.
Yangi tuilgan chaqaloqni ham, katta yoshdagi odamni ham, mutafakkirni ham, aqli
zaif ovsarni ham, yovvoyilik bosqichidagi qabilaning vakilini ham, madaniyatli
mamlakatda yashayotgan yuksak bilimli kishini ham individ deb hisoblash mumkin.
Shunday qilib, aniq kishini individ deb ataganda biz juda ko‘p narsalarni
aytgan bo‘lamiz. Aslini olganda, bu bilzn uning potensial ravishda inson ekanligi
aytilgandir.
Uning bundan keyingi va hatto juda ham umumiy tarzdagi tahrifi
fazilatlarining bayon etilishi va izohlanishini taqozo qiladi. Bunday fazilatlarsiz u
faqat boshqalarga o‘xshamaydigan emas, balki ular kabi harakat qilmaydigan,
fikrlamaydigan, iztirob xam chekmaydigan, jamiyat aozosi sifatida, tarixiy
jarayonning ishtirokchisi snfatida sotsial aloqalarga jalb ham etiliagan real kishi
emas, balki demografik maolumotnomalardagi jonsiz birlik holida qoladi, holos.
Eslab qoling: Individ sifatida dunyoga kelgan kishi alohida sotsial fazilat
kashf etadi, shaxs bo‘lib yetishadi.
Individ hali bolaligidayoq tarixan tarkib topgan ijtimoiy munosabatlar
sistemasiga jalb etiladi. U bu sistemani allaqachan tapyor holda uchragadi. Kishining
jamiyatdagi bundan keyingi rivojlanishi munosabatlarning shu qadar chigalliklarini
vujudga keltiradiki, bu hol uni shaxs sifatida shakllantiradi psixologiyada individ
tomonidan amaliy faoliyat va munosabat jarayonida hosil qilinadngan hamda
ijtimoiy munosabatlarning individga tahsir o‘tkazish darajasi va sifatini
belgilaydigan sistemali tarzdagi sotsial fazilat shaxs tushunchasi bilan ifoda etiladi.
Yodda tuting: Shunday qilib, yuqorida aytilganlar orqali chaqaloqning inson
zotiga mansubligi tasdiqlanadi va bu fakt indieid tushunchasida qayd etiladi
bundan farqli o‘laroq, hayvon bolasi dunyoga kelishi bilanoq va hayotining oxiriga
qadar jonzot deb yuritiladi
Ilmiybaza.uz
Individning alohida sotsial fazilati sifatidagi shaxs-ning o‘zi nima? Eng
avvalo, agar biz shaxs individning fazilati ekanligini tan oladigan bo‘lsak, bu bilan
biz individ va shaxsning birligini tasdiqlagan va ayni paytda bu tushunchalarning
bir-biriga o‘xshashligini inkor etgan bo‘lamiz (misol uchun, yorulikni sezuvchanlik
fotoplenkaning xususiyati hisoblanadi, lekin fotoplenkya-bu yorulikni sezuvchanlik,
yekn yorulikni sezuvchanlik - bu fotoplenka degan mahnoni anglatmaydi). «Shaxs»
va «individ» tushunchalarining bir-biriga o‘xshashligini barcha yetakchi
psixologlari - B.G.Ananpev, A.N.Leontpev, B.F.Lomov, S.L.Rubinshteyn va
boshqalar inkor etishadi. «Shaxsiy individ; bu jamiyatda individ jalb etiladigan va
o‘z mohiyatiga ko‘ra ijtimoiy hisoblangan munosabatlarning butun bir yiindisi
ichida individ tomonidan egallab olinadigan alohida fazilat, shu munosabatlar
«to‘lqini»- shaxsning mohiyati, demakdir... garchi tamomila sezgir, jismiy individ
o‘zining barcha tuma va xosil qilingan xususiyatlari bilan «ayri-hissiy» fazilatlar
sohibi bo‘lsa ham shaxs -sistemali tarzdagi va shuning uchun ham «ayri hissiy»
fazilat hisoblanadi».
Shunday qilib, shaxs sotsial fazilatni tavsiflab bera oladigan alohida taorifga
muhtojdir. Eng avvalo, nima sababdan shaxs haqida individning «ayrihissiy» fazilati
to‘risida gapirilgandek galirish iumkin ekanligiga aniqlik kiritish kerak (sistemali
tarzda va shuning uchun ham «ayri-hissiy»dir). O‘z-o‘zidan ravshanki, individ
tamomila hissiy (yaoni sezgi aozolari yordamida idrok etiladigan) xususiyatlarga-
jismiylikka, individual xulq-atvor, nutq, imo-ishora va boshqa xususiyatlarga egadir.
Sotsial munosabatlar sistemasini o‘zida mujassamlashtirish subhekt bo‘lish
degan maononi anglatadi. Katta yoshdagi kishilar bilano‘zaro munosabatlarga jalb
etilgan bola dastavval ular faolligi obhekti tarzida, lekin unga katta yoshdagilar uning
rivojlanishidagi yetakchi omil sifatida tavsiya qiladigan o‘sha faoliyat tarkibini
egallagan, masalan, tahlim olgan holda ish ko‘radi, o‘z navbatida ana shu o‘zaro
munosabatlarning suboektiga aylanadi.
Ijtimoiy munosabatlar ular suboektining allaqanday tashqi mohiyati emas,
balki indkvidning sotsial fazilati tar-zidagi shaxsning bir qismi, yo‘nalishi, jihati
sifatida namoyon bo‘ladi.
Agar boshqa barcha jonli mavjudotlardan farqli o‘laroq, inson nasl-nasabining
mohiyati barcha ijtimoiy munosabatlar majmuidai iboratbo‘lsa, u holda har bir aniq
Ilmiybaza.uz
kishining mohiyati, yahni shaxc tarzidagi alohida individga xos abstrakt suboekt
sifatida u jalb etiladigan aniq sotsial bolanishlar va munosabatlar majmuasini tashkil
etadi. Ular, o‘sha bolanishlar va munosabatlar, undan tashqaridadir, yaoni ijtimoiy
hayotdadir va shuning uchun ham shaxssiz, ham oboektivdir (qul quldorga batamom
qaramdir) yea shu bilan birga ular shaxs sifatida uning ichkarisida, uning o‘zida
mujassamdir va shunga ko‘ra suboektivdir (u quldorni yomon ko‘radi, unga itoat
qiladi yoki unga qarshi isyon ko‘taradi, umuman unga nisbatan munosabat bildiradi,
u bilan sotsial jihatdan taqozo etiladigan alokalar o‘rnatadi).
«Individ» va «shaxs» tushunchalarining o‘xshashligi emas, balki birligi
haqidagi fikr quyidagicha tarzda o‘rtaga qo‘yilishi mumkin bo‘lgan savolga javob
berilishini taqozo qiladi: shaxs bo‘lib hisoblanmagan individning mavjud bo‘lishi
yoki aksincha individning aniq sohibi sifatida undan tashqarida va usiz mavjud
bo‘lish fakti ko‘rsatilishi mumkinmi? Taxminiy tarzda fikr yuritilgan taqdirda unisi
ham va bunisi ham bo‘lishi mumkin. Agar kishilik jamiyatidan tashqarida voyaga
yetgan individni hayolan tasavvur qilinadigan bo‘lsa, bu holda u birinchi bor
odamlarga duch kelib, biologik jonzotga xos individual xususiyatlardan bo‘lak hech
qanday, yuqorida aytilganidsk, kelib chiqishi jihatidan hamisha ijtimoiy-tarixiy
xarakter kasb etadigan shaxsiy fazilatlarga ega ekanligini namoyon qila olmaydi
balki tevarak-atrofdagi odamlar mabodo unn birgalikdagi faoliyat va munosabat
jarayoniga «torta olishgan» taqdirda ularning paydo bo‘lishi uchun zarur tabiiy shart-
sharoitlargagina ega bo‘ladi. Hayvonlar orasida tarbiyalangan bolalar tajribasini
o‘rganish bu vazifani amalga oshirishning oyat darajada murakkabligidai dalolat
beradi. Qarshimizda hali shaxs sifatida kamolatga erishmagan indivpd bo‘ladi. Real
individni gavdalantirmaydigan shaxsning paydo bo‘lish imkoniyatlari mavjudligi
muayyan istisnolar bilan tan olinishi ham mumkin.
«Shaxssiz individ» yoki «individsiz shaxs» vaziyatiga murojaat qilinishi shaxs
va individniig birligi va aynan bir xil emasligi problemasinn tushunib yetish uchun
foydadan holi bo‘lmagan hayoliy eksperimentdir.
«Individ» va «shaxs» tushunchalarining bir-biriga mos kelmasligi va aynan
o‘xshash emasligi faktidan shu narsa ayonki, shaxs tushunchasi birgalikdagi
faoliyatning har bir ishtirokchisi uchun ushbu faoliyatning mazmuni, qadriyatlari va
mohiyati
orqali
namoyon
bo‘ladigan
shaxslararo
barqaror
bolanishlar
Ilmiybaza.uz
sistemasidagina anglanilishi mumkin. Bunday shaxslararo aloqalar realdir, lekin ular
tabiatan «ayrihissiy»dir. Ular jamoaga kiradigan odamlarning aniq individual
xususiyatlari va xatti-harakatlarida namoyon bo‘ladi, lekin ularning sababchisi bo‘la
olmaydi. Ular har bir individlararo aloqalar sistemasida va undan kengroq miqyosda
- ijtimoiy munosabatlar sistemasida egallaydigan aloxida mavqeini belgilab
beradigan ana shu shaxsiy hislatlarini namoyon qiladigan guruh shaklidagi o‘sha
faoliyatning alohida fazilatini tashkil etadi.
Shaxsni jamoada shakllantiradigan shaxslararo aloqalar, tashqaridan
qaraganda, aniq faoliyatga xos munosabat yoki suboekt - suboekt munosabati
qabilida yonmayon mavjud bo‘lgan suboekt-oboekt munosabati shaklida yuzaga
chiqadi. Lekin bilvosita namoen bo‘lish momenti, fakti faqat aniq faoliyatning emas,
balki munosabatning ham eng muhim tarkibiy qismi bo‘lib qoladi. Chuqurroq
yondashiladigan bo‘lsa, bevosita suboekt-suboekt aloqasi shunchaki o‘zicha mavjud
bo‘lishdan ko‘ra ko‘proq allaqanday obhektlar (moddiy yoki haeliy oboektlar)
vositasida namoyon bo‘lishi aniqlanadi. Bu individning boshqa individga
munosabati faoliyat oboekti (suboekt - oboekt - suboekt) orqali namoyon bo‘ladi,
demakdir;
O’z navbatida individning aniq faoliyatiga oid to‘ridan-to‘ri ishi bo‘lib
ko‘ringan narsa aslida bilvositalik hosilasi hisoblanadi. Buning ustiga shaxs uchun
bilvosita ifodalanish bo‘ini endilikda faoliyat oboekti ham emas, uning aniq mohiyati
ham emas, balki faoliyatda birgalikda ishtirok etayotgan boshqa bir kishining shaxsi
hisoblanadiki, u bamisoli faoliyat oboektini yaxshiroq idrok etish, anglab olish, his
qilish mumkin bo‘lgan nurning aksini sindirib qaytaradigan uskuna sifatida xizmat
qiladi. Uzimni bezovta qilayotgan savolga javob topish uchun men boshqa birovga
murojaat qilaman.
Aytilganlarning hammasi shaxsni faoliyatda va munosabatda tarkib topadigan
individlararo (suboekt - oboekt - suboektlararo va suboekt - suboekt - oboektlararo)
munosabaglarning nisbatan barqaror sistemasi suboekti sifatida anglab yetish
imkonini beradi.
Har bir kishining shaxsi uning individualligini vujudga keltiradigan hislatlar
va fazilatlarning faqat unga xos birikuvidan tarkib topgandir.
Ilmiybaza.uz
Eotibor bering: Individuallik -kishiining o‘ziga xosligini, uning boshqa
odamlardan farqini aks ettiruvchi psixologik fazilatlar birikmasidir.
Individuallik temperament va xarakter xususiyatlarda, odatlarda, ustun
darajadagi qiziqishlarda, bilish jarayonlariga oid fazilatlar (idrok, xotira, tafakkur,
tasavvur)da, qobiliyatlarda, faoliyatning shaxsga xos uslubda va hokazolarda
namoyon bo‘ladi. Zikr etilgan psixologik xususiyatlarning bir xildagi birikmasini
o‘zida mujassamlashtirgap odam yo‘q-inson shaxsi o‘z individualligi jihatidan
betakrordir.
«Individ» va «shaxs» tushunchalari bir-biriga o‘xshash bo‘lmagani singari,
o‘z navbatida, shaxs va individuallik hat birlikni tashkil qiladi, lekin ular bir-biriga
o‘xshash emasdir. Kishining katta sonlarni «ichida» juda tez qo‘sha olish va
ko‘pantirish kabi qobiliyati, epchilligi va qathiyatliligi, o‘ychanligi, tirnoqlarini
tishlash odati, bo‘lar-bo‘lmasga kulaverishi va boshqa xislatlari uning individualligi
belgisi sifatida namoyon bo‘ladi, lekin bular birgina faoliyat va munosabatning ana
shunday belgilarga ega bo‘lgan individ kirgan guruh uchun muhim hisoblangan
(Shakllarida mavjud bo‘lmasligi mumkinligi vajidan ham uning shaxsiga beriladigan
tahrifga muqarrar tarzda kirmaydi. Agar individuallik belgilari shaxslararo
munosabatlar sistemasida ifodalanmagan bo‘lsa, u holda individ shaxsiga baho
berishda muhim ahamiyat kasb etmaydi va rivojlanish uchun shart-sharoitlarga ega
bo‘lolmaydi. Muayyan sotsial birlik uchun yetakchi faoliyatga ko‘proq darajada
«jalb qilingan» individual fazilatlargina shaxsning xususan o‘ziga xos fazilatlari
sifatida yuzaga chiqadi. Misol uchun epchillik va qathiylik o‘spirinning
individualligi belgilari bo‘lgan holda, jumladan, u sportda rayon birinchiligiga
dahvogar komandaga qo‘shilmagunga qadar, yoki uzoq joylarga turistik sayohat
paytida u tezoqar va muzdek daryodan kschib o‘tilishini taominlash vazifasini o‘z
zimmasiga olmagunga qadar uning shaxsiny taoriflaydigan belgi sifatida yuzaga
chiqmasdan keldi. Kishining individual xususiyatlari ularga shaxs sifatida mazkur
kishi suboekt hisoblangan shaxslararo munosabatlzr sistemasida zarurat tuilguncha
mahlum bir vaqtga qadar «soqov»ligicha qolib ketadi.
Ilmiybaza.uz
Shunday qilib, individuallik inson shaxsiga xos fazilatlarnipg faqat bitta jnhati
bo‘lib hisoblanadi, xolos.
Aynan shu sababli ham pedagoguchun ahamiyatli bo‘lgan o‘quvchiga
indieidual yondashishni amalga oshirish vazifasini ajratib ko‘rsatish kerak. Bu esa
o‘quvchining differensial-psixologik xususiyatlari (xotirasi, dikqat! temperamenti
tipi, u yoki bu qobiliyatlarining rivojlanganligi va hokazolar)ni hisobga olishni,
yaoni o‘quvchiniig o‘z tengdoshlaridan nimasi bilan farq qilishi va shu munosabat
bilan tarbiyaviy ishni qanday tashkil etish kerakligini aniqlashni taqozo etadi. Shu
bilan birga individual yondashuv o‘quvchiga birmuncha umumip, shaxsiy
yondashuvning bir jihati ekanligini unutmaslik kerak. Uquvchiga shaxsiy
yondoshish o‘spirinning, yoxud yosh yigitcha, yo qizning katta yoshdagi kishilar
bilan, o‘qituvchilar va ota-onalar bilap, har ikkala jinsdagi o‘z tengdoshlari bilan,
birga o‘qildigan bolalar, ko‘chadagi oshnolari va boshqalar bilan individlararo
munosabatlar sistemasiga jalb etilishi shart-sharoitlari va. holatlarini o‘rganish
asosida tarkib topadi. O’quvchilar bilan o‘qituvchi o‘rtasida yaxshi yo‘lga qo‘yilgan
pedagogik munosabat jarayonidagina o‘qituvchi u yoki bu bolaning sinf jamoasiga
qanchalik «qo‘shilib ketgani»ni, ular individlararo munosabatlar ierarxiyasida
qanday o‘rin egallashini, ularning u yoki bu tarzda ish tutishlariga sabab nimaligini,
jamoaga jipslashib ketgan yoki unda umuman moslasha olmagan o‘quvchi shaxsida
qanday o‘zgarishlar yuz berayotganini aniqlab oladi. O’quvchi shaxsiga nisbatan
uning munosabatlari sistemasi suboekti sifatidagi yondashuv ham aynan ana
shunday shart-sharontlarda ro‘y beradi. Uquvchining tafakkuri, irodasi, xotirasi, his-
tuyularining individual xususiyatlarini hisobga olish bilangina cheklanmasdan, balki
individning jamoadagi va jamoaning esa uning shaxsidagi mavqeini aniqlashga
yo‘naltirilgan yondashuvgina insonning sotsial bolanishlar sistemasining shaxsda
namoyon bo‘lishi sifatidagi mohiyatini markschasiga anglab olishga mos keladigan
shaxsiy yondashuv tarzida talqin qilinishi mumkin, jamoa o‘quv faoliyati va
shuningdek, o‘quvchilar ishlab chiqarish brigadasida mehnat qilishda ishtirok etish
shaxsiy yondashuvni amalga oshirish uchun eng qulay shart-sharoitlar yaratadi.
«Shaxs» va «individuallik» tushunchalari qanchalik darajada birlikdan iborat
bo‘lganiga qaramay, bir-biriga mos kelmasligining o‘zi ham shaxsning tuzilishini
kishining individual-psixologik xislatlari va fazilatlaridan tarkib topadigan
Ilmiybaza.uz
allaqanday shakl sifatida tasavvur qilish imkoniyatini bermaydi. «Shaxs» va
«individuallik» tushunchalari (xuddi «individ» va «shaxs» tushunchalari singari)
aynan bir-biriga o‘xshaydi, deb tan olinadigan va shaxsga tabiatan ijtimoiy
munosabatlar suboekti sifatida, individnnng sistemasi tarzidagi sotsial fazilat sifatida
qaraladigan arb psixologiya fanining nomarksistik yo‘nalishlarida shaxs bilan
individuallikning strukturasi (yaoni tuzilishi, tashkil topishi) bir-biriga tamomila
mosligi tan olinadi. Bunday psixologik maktablar va yo‘nalishlarning vakillari
individuallikning tuzilishi aiiq taoriflab berilsa bas, bu kishining shaxsini to‘laligicha
o‘z ichiga oladi va taoriflab beradi, degan nuqtai nazarni ilgari surishadi. Jumladan,
psixologlar maxsus shaxsiy so‘roqnomalarni qo‘llashadi (bular sinaluvchining
o‘ziga, o‘zining individual-shaxsiy fazilatlariga o‘zi baho berishini taklif etadigan
savollardan tashkil topgan o‘ziga xos anketalardir). Ulardagi javoblar mazmunini
tahlil qilgan va so‘roq natijalarini matematik amallar vositasida qayta ishlagan holda
tadqiqotchi biron bir hislatning (tipning) ana shu hislatga mos keladigan darajasida
namoyon bo‘lishining sonlar bilan ifodalanadigan belgisiga ega bo‘ladi. Lekin
bunday metodlar yordamida nari borsa kishining individualligi tavsiflanishini
tasavvur qilish mumkin. Biroq kishi jalb etilgan ijtimoiy munosabatlarning «yaxlit
birligida» shaxsni har tomonlama tavsiflab bo‘lmaydi.
Haqiqatda esa, agar shaxs hamisha o‘zining aniq sotsial muhiti bilan «haqiqiy
munosabatlari» suboekti sifatida namoyon bo‘lishi inobatga olinadigan bo‘lsa,
«shaxsning tuzilishiga aniq sotsial guruhlar va jamoalar faoliyati va munosabatida
tarkib topadigan ana shu «haqiqiy munosabatlar» va alokalar muqarrar tarzda
kiritilishi shart. So‘roqnomalar esa kishining o‘ziga hali shakllanib bo‘lmagan sotsial
muhit sharoitidagi, «umuman mavhum muhitda»gi holati bo‘yicha beradigan
bahosiga mo‘ljallangandir. Shaxsning individlararo real munosabatlaridan iborat
jihatini so‘roqnomalarda aks ettirib va aniqlab bo‘lmaydi. Aytib o‘tilganidek,
so‘roqnomalar shaxsnnng tuzilishiga umumiy taorif berish huquqiga daovogarlik
qilar ekan, aslida individuallikni tavsiflashga, individuallik hislatlarining uning bir
asosiy belgilari (omillari) atrofida tashkil bo‘lish prinsiplarini topishga urinishlar
bilan cheklanadi. Majoziy maonoda aytganda, individual-psixologik hislatlarning
keng «kolleksiyasi» yorliqlar taqiladigan («shizotimiya - siklotimiya», «introversiya
Ilmiybaza.uz
- ekstroversiya», «hissiyotlilik - vazminlik» va hokazo) bir qancha «vitrinalarda»
joylashtiriladi.
Jumladan,
psixologiyada
individuallikning
ko‘pgina
hislatlari-
moslashuvchanlik, tajovuzkorlik, mayillik darajasi, tashvishlanish va shular kabilar
aniqlantandir. Bular jamlanib individning o‘ziga xosligini ko‘rsatadi. Bu psixologik
hodisalar o‘z mohiyatiga ko‘ra o‘zaro munosabatda bo‘lib, oshkora yoki oshkora
bo‘lmagan holda allaqanday muhitning mavjudligini taqozo etadi. Shaxs iptxn ana
shundap muhitga nisbatan moslashuvchanlik, tajovuzkorlik tashvishlanish va
hokazolarni namoyon qiladi. Bordiyu, agar odamlarning individual fazilatlari bu
tadqiqotlarda izchil, o‘zgaruvchan, rang-barang mazmunli tarzda namoyon bo‘lsa,-
u holda sotsial muhit o‘zgarmaydigan, shakllanmagan (amorf), mazmuksiz,
«umuman muhit» sifatida tasavvur qilinadi. Sotsial muhitnnng «shaxs-muhit»dan
iborat o‘zaro munosabatiga qiyosan anhana bo‘lib qolgan mexaiistik tarzda talqin
qilinishi muhitni yo faol shaxsning o‘z kuch-ayratlarini ishga soladigan maydon
sifatida, sxud guruh tarzida shaxsga tazyiq ko‘rsatuvchi kuch sifatida izohlaydi.
Shaxsning va uni qurshab turgan sotsial muhitning o‘zaro birgalikdagi harakatining
faol xususiyati to‘risidagi tasavvur arb fanida na shaxs psixologiyasining nazariy
qismlari to‘qimalariga va na shaxsni tadkiq etishning psixologik metodlariga
kiritilmagandir.
Lekin sotsial muhitga nisbatan «umuman muhitga» bo‘lgani kabi yondashuv
shaxs yashaydigan, harakat qiladigan va rivojlanadigan hamda sotsial jihatdan bir-
biriga boliq o‘zaro munosabatlar sistemasiga dahli bo‘lmagan umuman shaxs
haqidagi nazariy tasavvurni keltirib chiqardi. arbning anoanaviy shaxs psixologiyasi
qurol qilib olgan barcha shaxsiy so‘roqnomalar o‘sha shakllanmagan (amorf) sotsial
muhitga qarab tuzilgan bo‘ladi.
Shu bilan birga aniq sotsial guruh sharoitlarida indnvidual-psixologik
fazilatlar shaxsning unga hamisha ham mos kelavermaydigan feol-atvori shaklida
mavjud
bo‘ladi.
Kishining
individualligi
birgalikdagi
aniq
faoliyat
va
munosabatning guruh rivojlanishining muayyan darajasi uchun xarakterli bo‘lgan
sharoitlarida jiddiy ravishda qayta o‘zgaradi. Bunday sharontlarda individual-
psixologik xususiyat shaxsiy fazilat, shaxslararo munosabatning jihati sifatida
Ilmiybaza.uz
o‘zgaradi. Bu gipoteza hozirgi paytda tekshirilgan va qator aniq ilmiy ishlarda
tasdiqlangan.
Bir tadqiqotning vazifasi, jumladan, yuqorida ko‘rsatilgan gipotezani
shaxsnnng hislati sifatidagi gapga ko‘nish (moslashuvchanlik) odatiga moslab,
shunnngdek bunda qarama-qarshi hodisaga guruhdagi shaxslararo munosabatlarning
hodisasi sifatida jamoaning o‘zini o‘zi belgilashiga moslab tskshirishdan iborat qilib
qo‘yilgan edi. Gipoteza tajribaning quyidagicha tartibida aniqlashtirildi. Real tarzda
mavjud bo‘lgan bir qancha guruhlar guruh tarzida rivojlanishning hali uyushmagan
guruhdan tortib to jamoaga qadar darajalar ierarxiyasini hosil qiladi. Har bir guruhda
sinaluvchilarning uchdan bir qismiga yaqini, tajriba mahlumotlariga qaraganda,
guruhning uyushganligi darajasiga boliq bo‘lmagan holda ahamiyatsiz vaznyatda
moslashuvchanlnkka
mayillik
ko‘rsatishdi.
Shaxsiy
so‘roqnomalarning
maolumotlari ham ana shundan dalolat beradi. Hamma gap sinaluvchilar rivojlanish
darajasi har xil bo‘lgan guruhlarda jamoaning o‘zini-o‘zi belgilash hodnsasini
aniqlash maqsadida o‘tkaziladigan tajriba sharoitida o‘zlarini qanday tutishlarida
edi. Tajriba mahlumotlari rivojlanish darajasi har xil bo‘lgan va o‘zlariga nisbatan
uncha ahamiyatsiz taosir o‘tkazilganda guruh tarzidagn tazyiqqa ko‘nadm degan
xulosaga kabi xususiyati borligini, yaoni jamoa qadriyatlarni himoya qila borib,
guruh tarzidagi tazyiqqa yon bermaslik kabi qobiliyati mavjudligini ko‘rsatnshinn
tasdiqladi. Boshqacha so‘z bilan aytganda, gapga ko‘nish kabi individual-psixologik
fazilat jamoa aozosi sifatida individning shaxsida tubdan o‘zgarib qolishi mumkin.
Guruhlarga kiradigan individlar jamoaning o‘zini-o‘zi belgilash kabi xususiyati
borligini, yaoni jamoa qadriyatlarni himoya qila borib, guruh tarzidagi tazyiqqa yon
bermaslik kabi qobiliyati mavjudligini ko‘rsatnshinn tasdiqladi. Boshqacha so‘z
bilan aytganda, gapga ko‘nish kabi individual-psixologik fazilat jamoa aozosi
sifatida individning shaxsida tubdan o‘zgarib qolishi mumkin.
Boshqa tadqiqotlarda kishi individualligining ekstrapunitivligi (o‘zining
xususiy muvaffaqiyatsizliklari uchun aybni boshqa odamlarga adarish mayli) kabi
belgisi yaxshi jamoa aozosining feol-atvoriga xos bo‘lish-bo‘lmasligi, yaoni bu
uning shaxsida muqarrar namoyon bo‘lish-bo‘lmasligi aniqlandi. Oldiniga maxsus
shaxs testi yordamida ekstrapunitivligi yaqqol sszilib turgan sportchilar (sportning
o‘ynaladi gap turlariga oid komandalarning aozolari orasida ular juda ham ko‘pchilik
Ilmiybaza.uz
edi) guruxi aniqlandi. Individuallikning ushbu bslgisi ular uchun yetakchi
hisoblanmish sport faoliyatida ularning shaxsiga oid fazilatlarni aniq ko‘rsatib
beradigandek tuyuladi. Haqiqatda esa sportchilarning yaxshi uyushgai guruhlarida
(haqiqiy jamoalarda), shaxsiy test maolumotlariga binoan ekstrapunitiv shaxslar o‘z
komandasi aozolariga nksbatan jamoaning aynan bir xil bo‘lib qolishiga qaratilgan
munosabatda bo‘la boshlashibdi, yaoni shaxsnipg ekstrapunitiv belgisiga tamomila
qarama-qarshi fazilatni namoyon qilishibdi,
Shunday qilib, inson shaxsining tuzilishi individuallikning tuzilishiga
qaraganda keng ekanligi shubhasizdir. Shu boisdan bunga, birinchi navbatda, uning
individualligini ko‘rsatadigan va faqat ehtirosda, ichki qiyofada qobiliyatlarda va
hokazolarda ancha keng ifodalanadigan fazilatlari va umumiy tuzilishinigina emas,
balki shaxsning rivojlanish darajasi har xil bo‘lgan guruhlarda, ana shu guruh uchun
yetakchi hisoblangan faoliyat orqali ifodalanadigan individlararo munosabatlarda
o‘zini namoyon etishini ham qo‘shish shart. Psixologiyasi nuqtai nazaridan olganda,
individuallik tarzidagi shaxsni tadqiq etish natijasida olingan maolumotlar
individlararo munosabatlar suboekti sifatidagi shaxsning taorifiga bevosita
kuchirilishi mumkin emas: individul-tipik xususiyat shaxs yashayotgan va
shakllanayotgan birlikning rivojlanishiga va individlararo munosabatlarning
bilvosita ifodasn hisoblangan faoliyatning xarakteri, qadriyatlari va maqsadlariga
boliq tarzda jiddiy ravishda turli xil ko‘rinishda namoyon bo‘ladi.
Inson shaxsi tuzilishida biologik (tabiiy) va ijtimoiy omillarning o‘zaro nisbati
masalasi hozirgi zamon psixologiyasidagi eng murakkab va munozarali
masalalardan biridir.
Yodda tuting: Psixologiyada shaxsda ikkita omil-biologik va ijtimoiy omillar
taosiri ostida shakllangan ikkita asosiy kichik struktura borligini alohida
taokidlaydigan nazariya sezilarli o‘rin egallaydi.
Inson shaxsining o‘zi «endopsixik» va «ekzopsnxik» tuzilishga bo‘linadi,
degan fikr ham ilgari surildi.
Ilmiybaza.uz
Diqqat qiling: Shaxs tuzilishining kichik strukturasi sifatidagi
«endopsixika» bamisoli kishining nerv-psixik tuzilishiga o‘xshash bo‘lgan inson
shaxsining ichki mexanizmi kabi psixik qismlar va funksiyalarning o‘zaro ichki
boliqligini ifoda etadi. «Ekzopsixika»ning tashqi muhitga munosabati bilan, yaoni
shaxs qanday bo‘lmasin, baribir munosabatga kirishishi mumkin bo‘lgan va
shaxsga qarama-qarshi turadigan tuzilishlarning barchasiga nisbatan munosabati
bilan belgilanadi.
«Endopsixika» moyillik, xotira, tafakkur va hayol xusu-siyatlari, irodaviy zo‘r
berish, tashqi taosirlarga beriluvchanlik kabi boshqa hislatlarni, «ekzopsixika» esa
kishi munosabatlari sistemasini va uning tajribasini, yaoni qizi-qishlarini,
moyilliklarini, ideallarini, ustun darajadagi his-tuyularini, shakllangan bilimlari va
boshqa belgilarini o‘z ichiga oladi. Tabiiy asosdagi «endopsixika», ijtimoiy omil
bilan belgilanadigan «zkzopsixika»ga qarama-qarshi o‘laroq, biologik jihat bilan
boliqdir. Shaxsning seromilligi to‘risida chet ellarda mavjud bo‘lgan zamonaviy
nazariyalarda shaxsning tuzilishiii pirovard natijada yana o‘sha asosiy hisoblanmish
biologik va ijtimoiy negizlarga boliq qilib qo‘yiladi.
Ikki omilning yuqorida bayon qilingan konsepsiyasiga nisbatan qanday
yondashish kerak? Tarixiy jarayonning ayni bir vaqtda ham mahsuli, ham suboekti
bo‘lgan inson shaxsi ijtimoiy tuzilish bilan yonma-yon joylashgan va teng huquqqa
ega bo‘lgan biologik tuzilishni saqlab qola olmasdi. Individ rivojlanishining tabiiy
shart-sharoitlari, uning jismiy tuzilishi, nerv va ichki sekresiya bezlari sistemasi,
jismoniy tuzilishidagi afzalliklari va nuqsonlari uning individual-psixologik
fazilatlari shakllanishiga qatoiy taosir ko‘rsatadi. Lekin biologik xususiyat kishi
shaxsshshng tarkibiga singib, ijtimony omilga aylanib qoladi va keyinchalik ijtimoiy
shaklda (psixologik jihatdan) mavjud bo‘ladi. Jumladan, miya patologiyasi
individda, uning tuzilishida uning biologik jihatlar bilan boliq, lekin shaxsiy belgilari
hisoblanmish individual psixologik hislatlarni keltirib chiqaradi. Ular ijtimoiy
sababiyatlarga (determinatsiyaga) ko‘ra shaxsning aniq fazilatlariga aylanib qolishi
Ilmiybaza.uz
ham, aylanmasligi ham mumkin. Tabiiy, tarkibiy fazilatlar va hislatlar shaxs
tuzilishida uning qismlari bilan ijtimoiy jihatdan bolangan tarzda yuzaga chiqadi.
Inson shaxsining individualligida uning tabiiy, biologik tuzilishi o‘zining izini
qoldiradn, albatta. Gap shaxsning tuzilishida biologik va ijtimoiy omillarni hisobga
olish kerakmi, yo yo‘qligi haqida emas (ularni eotiborga olish shart, albatta), balki
ular o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarni qanday tushunish kerakligi hakidadir. Ikkita
omil nazariyasp ijtimoiy va biologik omillarni, muhit va biologik tuzilishni,
«ekzopsixika»ni beixtiyor ravishda bir-biriga qarama-qarshi qo‘yadi. Haqiqatda esa
bunday tashqi, o‘zidan-o‘zi bo‘ladigai qarama-qarshi qo‘yish samarasizdir va
shaxsning tuzilishini anglab olish uchun hech bir naf keltirmaydi. Lekin shaxsning
shakllanishi va tuzilishidagi tabiiylik va ijtimoiylik masalasiga boshqacha
yondashnsh ham mumkin.
Buni bo‘yi 80-130 santimetrdan oshmandngan odamlar shaxsiga xos
belgilarning shakllanishini o‘rganishga baishlangan tadqiqot misolida ko‘rib
chiqamiz, Bo‘yishshg pastligidan boshqa biron-bir patologik cheklanishlari
bo‘lmagan bu odamlar individualligining tuzilishida anchagina o‘xshash jihatdan
mavjudligi aniqlandi. Ularda o‘ziga xos bachkana yumor, mulohazasiz nekbnnlik,
samimiylik, anchagnna hnssiy zo‘riqnshni taqozo etadigan vaziyatlarga yuksak sabr-
bardoshlik, biron-bir darajdda iymanib o‘tirmaslik va shu kabilar kuzatildi.
Shaxsning bu xislatlari pakana kiishlarning tabiiy xususiyatlari nagijasi hisoblangan
holda, yo‘q deganda, pakanalar bilan ularning tengdoshlari o‘rtasida bo‘ylarining
usishidagi farq bilinib qolgan paytdan boshlab, pakanalar mavjud bo‘lgan sotsial
vaziyat sharoitlaridagina paydo bo‘lishi va shakllanishi mumkinligi uchun ham
ularni na «endopsixika»ga, na «ekzopsixika»ga qo‘shib bo‘lmaydi. Aynan tevarak-
atrofdagilar pakanalarga nisbatan o‘yinchoq sifatida munosabatda bo‘lib, ular ham
boshqalar
singari
sezishlari
va
fikr
yurntishlari
mumkinligini
ko‘rib
xayratlanisharkan, ularga boshqa odamlarga qaraganda O’zgacha munosabatda
bo‘lishlari sababli pakanalarda individuallikning o‘ziga xos tuzilishi yuzaga keladi
va qayd etiladi. Agar pakana kishining bo‘yi xuddi shunaqa odamlar orasida
shakllanadi, deb bir daqiqa tasavvur etiladigan bo‘lsa, u holda unda ham shaxsning
atrofidagi boshqa odamlardagi kabi tamomila boshqa belgilari shakllana boshlashi
mutlaqo ravshan bo‘lib qolzdi.
Ilmiybaza.uz
Tabiiy, tarkibiy jihatlar va belgilar kishi shaxsining individualligi tuzilishida
unang ijtimoiy jihatdan taqozo etilgan qismlari sifatida mavjud bo‘ladi. Tabiiy
(anatomik, fiziolosik va boshqa fazilatlar) va ijtimoiy xislatlar boirlikni tashkil
toptirads va shaxsning mustaqil kichik tuzilishi sifatida bir-biriga o‘zidan-o‘zi
qarama-qarshi qo‘pilishi mumkin emas.
Binobarin, individualliknpng tuzilishida tabiiy, biologik omillarning ham,
ijtimoiy omillarning ham rolini tan olgan holda, kishi shaxsidagi biologik kichik
tuzilishni faqat shunga asoslanib izlash mumkin emas. Negaki, unda ular o‘zgargan
holda allaqachon mavjuddir.
Shunday
qilib,
shaxsnnng
tuzilishiga,
birinchi
navbatda,
uning
individualligining kishi ehtirosinnng, ichki qiyofasining, qobiliyatlarining
tuzilishida mujassamlashgan, shaxs psixologqyasini anglab yetish uchun zarur, lekin
yetarln bo‘lmagan sistemali tarzda tuzilishi kiradi.
Eotibor bering: Shaxs tuzilishining birinchi tarkibiy qismi-uning individ
ichkarisidagi (interindivid) kichik sistema^alohkla namoyon bo‘ladi.
Shaxs o‘zi birikib ketgan jamiyat bilan, guruhlar bilan haqiqiy munosabatlar
sistemasida suboekt bo‘lib, individning organik gavdasi ichidagn allaqanday yopiq
bo‘shliqdagina joylashgan bo‘lishi mumkin emas, balki u o‘zini individlarar»
munosabatlar bo‘shliida namoyon qiladi. Individ o‘z holicha emas, balki shaxslararo
o‘zaro birgalikdagi harakatning hech bo‘lmaganda ikkita individ (amalda birlik,
guruh, jamoa) jalb etiladigan jarayonlari ana shu o‘zaro birgalikdagi harakat
ishtirokchilaridan har birining shaxsi namoyon bo‘lishi sifatida talqin qilinishi
mumkin.
Bunda shaxs o‘zining «haqiqiy munosabatlari» sistemasida bamisoli o‘zining
individning jismiy borliidan farq qiladigap alohida borliiga ega bo‘ladi. Shaxs
tuzilishining taoriflaridan birini shaxsning interindivid kichik sistemasini tashkil
Ilmiybaza.uz
etiladigan individning organik tarzdagi gavdasidan tashqaridagi «bo‘shliqdan»
qidirish kerak.
Shunisi diqqatga sazovorki, shaxsning tadqik, etilishini individlararo
«bo‘shliqqa» ko‘chirib, yuqorida bayon etilgan jamoaga taalluqli hodisalar-
jamoaning o‘zini-o‘zi belgilashi, jamoaning aynan bir xil bo‘lib ketishi va hokazolar
nimalardai iboratligi haqidagi savolga javob olamiz. Xususan, bular o‘zi nima: guruh
tarzidagi ko‘rinishlarmi, yoxud shaxsiy ko‘riiishparmi. Shaxsning tahrifi va
mavjudligining o‘zi individning «terisi ichida» qolmasdan, balki individlararo
«bo‘shliqqa» olib chiqilishi bilanoq «individ» va «shaxs» (yoxud shaxsiy, yo guruh
tarzidagi) tushunchalarni aynan bir-biriga o‘xshatish nagijasida hosil bo‘ladigan
soxta alpternativaga barham berilgan bo‘ladi. Shaxsiy fazilatlarning namoyon
bo‘lishi guruh tarzidagi o‘zaro munosabatlarning namoyon bo‘lishi sifatida, guruh
tarzidagi namoyon bo‘lish esa shaxsning o‘zini namoyon qilishining aniq shakli
sifatida yuzaga chiqadi.
Intraindivid va interindizid kichik sistemalari shaxs-ning o‘zini namoyon
qilishining barcha jihatlarini aks ettira olmaydi.
Esda saqlang: Shaxsning tuzilishini tarkib toptiradigan uchinchi bir qismni
- metaindivid (indieidning ustki ko‘riniish) kichik tuzilishini ham alohida
ko‘rsatish imkoniyati mavjuddir.
Bunda shaxs individning organik gavdasidan tashqariga chiqarilib qolmasdan,
balki uning boshqa individlar bilan «shu yerda va endilikda» mavjud bo‘lgan
aloqalaridan ham tashqarida joylashtiriladi. Bunday xrlda subhektning o‘z faoliyati
yordamida bilib yo bilmasdan boshqa kishilarga o‘tkazadigan «jamarmalari»
psixologning diqqat markazida bo‘ladi. Bu bilan individ shaxs sifatida o‘zi bilan u
yoki bu darajada boliq odamlarning aqliy va hissiy-irodaviy jihatlarida faol tarzda
hosil qilinadigan tub o‘zgarishlar suboekti bo‘lib xizmat qiladi. Gap suboektning
boshqa individlarga taosir o‘tkazishi choidagina emas, balki bevosita bir lahzalik
o‘zaro birgalikda harakat qilish chegaralaridan tashqarida ham o‘zligini boshqalarda
Ilmiybaza.uz
o‘ziga xos davom ettirishdsk faol jarayon haqida bormoqda. Suboektning o‘zligiki
boshqa individda davom etgirishdan, boshqa kishilarga o‘tkazilgan «jamarmalar»
hisobiga o‘zining shaxs sifatida boshqalar «ko‘ngildagidek» o‘rnashib qolishpi
tahminlashdan iborat bo‘lgan bu jarayon personalizatsiya (personajlashtirish) degan
nom olgandir.
Agar biz mazkur individ o‘zinint real aniq faoliyati va munosabati orqali
boshqa individlarda sodir qilgan hamda boshqalarda uning ko‘ngildzgidek iz
qoldiradigan -shaxsga xoslikni takroolaydigan darajada jiddiy o‘zgarishlarni qayd
eta olgan bo‘lsak, u holda biz uning aynan shaxs sifatidagi ancha to‘la taorifiga ega
bo‘lur edik. Individ shaxsning tarixdagi roliga oid markscha konsepsiyada tasvirlab
berilgan muayyan ijtimoiy-tarixiy vaziyatdagi tarixiy shaxs darajasiga bordi-yu, bu
o‘zgarishlar faqat zamondoshlarining emas, balki pirovard natijada ijtimoiy
amaliyotga jamarma hisoblanadigan ana shu shaxsiy jamarmalarni yetarlicha aniq
chamalab ko‘rish imkoniyatiga ega bo‘lgan tarixning ham bahosini olgan holda
odamlarning yetarli darajada keng doirasiga taosir ko‘rsatgan tasdirdagina
ko‘tarilishi mumkin.
Agar haqiqiy shaxsni majoziy mahnoda faoliyat orqali o‘zligini namoyon
qilish sharoitlarida ushbu shaxs bilan boliq odamlarni o‘zgartirib yuboradigan
allaqanday kuchli radiatsiya manbai deb (maolumki, radiatsiya foydali ham, zarurli
ham bo‘lishi mumkin, davolashi ham, dardmand qilib qo‘yishi ham, taraqqiyotni
jadallashtirishi ham, sekinlatib qo‘yishi turli xildagi yangi alomatlarning paydo
bo‘lishiga olib kelishi ham mumkin va xokazo) talqin kilish mumkin bulsa, u holda
shaxsiy taorifi kambaal bo‘lgan individni na foydali va na zararli biron-bir o‘zgarish
qilmasdan har qanday qalin muhitga ham kirib bora oladigan neytron zarrachaga
o‘xshatish mumkin. «Shaxsning qiyofasizligi» boshqa odamlar uchun. ahamiyati
bo‘lmagan individning, ularni «na isitmaydigan va na sovutmaydigan», borligi yoki
yo‘qligi ularning hayotini, xulq-atvorini hech qanday tarzda o‘zgartira olmaydigan,
na boyitmaydigan va na qashshoqlashtira olmaydigan, bu bilan ko‘p jihatdan uni
shaxssiz qnlib qo‘yadigan kishining tahrifidir.
Personajlashtirish hodisasi tajriba yo‘li bilai akiqlanishi mumkin. Bu ko‘plab
tadqiqotlarda isbotlandi.
Ilmiybaza.uz
Yodda tuting: Shunday qilib, inson shaxsining tuzilishi uchta tarkibiy
qismdan, uchta kichik sistemadan iboratdir: shaxsning individualligi, uning
shaxslararo munosabatlar sistemasida va boshqa odamlarda gavdalanganligi
hamda shaxsning o‘zi kelib chiqishiga ko‘ra individlararo, ijtimoiy aloqalar va
munosabatlar suboekti sifatida mavjud bo‘lishiga barcha, uchala jihatning
birligida taoriflangan bo‘lishi shart.
Shaxsni uning barcha uchala kichik tuzilishi jihatidan tahlil etishning birligini
uning obro‘-eotiborliligi kabi muhim taorifi misolida ko‘rib chkqamiz.
Obro‘-eotibor individlararo munosabatlar sistemasida tarkib topadi va
guruhning rivojlanish darajasiga boliq holda bir xil jamoalarda qatoiy avtoritarizm,
kuchlining huquiy tan olinishi sifatida afzalligiga ko‘ra «hokimiyat obro‘-eotibori»
sifatida namoyon bo‘lsa, boshqalarida, yaoni yuksak darajada uyushgan guruhlarda
esa «obro‘-eotibornnng» demokratik «hokimiyati» sifatida yuzaga chiqadi. Bunda
shaxsiy xususiyatlar guruhga xos xususiyat, guruhiing xususiyatlari esa shaxsga xos
xususiyatlar sifatida (shaxsning interindivid kichik sistemasi) xizmat qiladi.
Shaxsning metaindivid kichik sistemasi doirasidagi obro‘-eotiborlilik -bu
individlarning ahamiyatga molik holatlarda o‘zlari uchun ahamiyatli qarorlar qabul
qila olish huquqining boshqalar tomonidan tan olinishi, u o‘z faoliyati bilan qo‘shgan
hissaning shaxsga tegishli faoliyatlari natijasidir. Yaxshi rivojlanmagan guruhlarda
bu uning aozolari moslashuvchanligining natijasi bo‘lsa, jamoa tusidagi guruhlarda
jamoaning o‘zini o‘zi belgilashi samarasi hisoblanadi. Shunday qilib, jamoadagi
obro‘-eotiborlilik -bu suboektning avvalo boshqalarda (baozida u o‘z obro‘-
eotiborining qay darajada ekanligini bilmasligi ham mumkin) va faqat shu
munosabat bilan suboektning o‘zida yuksak darajada gavdalanganligi demakdir.
Nihoyat, shaxsning individ ichidagi «bo‘shlii»da -suboektning psixologik fazilatlari
kompleksidir: birinchi holda o‘zboshimchaligi, qattiq qo‘lligi, o‘ziga ortiqcha bino
qo‘yishi, tanqidni yoqtirmasligi bo‘lsa, boshqa hollarda-prinsipialligi, behad
Ilmiybaza.uz
aqlliligi, xayrixohligi, meoyorida talabchanligi (shaxsning interaindivid kichik
sistemasi) va hokazolardir.
Shaxsning metaindivid kichik sistemasi kishining eng muhim maonaviy
ehtiyojlaridan biri shaxs darajasiga ko‘tarilish ehtiyojini, yaoni o‘z faoliyati bilan
boshqa odamlarning aqliy va xissiy jabhalarida ular uchun ahalshyatga ega bulgan
o‘zgarishlar yasashini boshqalardan ko‘proq darajada ifoda etadi. Bunday ehtiyoj
suboekt tomonidan apglanilgan yoki anglanilmagan bo‘lishi mumkin, bir kishida u
ancha tezroq, boshqa birovida esa sekinroq bo‘lishi, uning ro‘yobga chiqarilishi
boshqa odamlar uchun ijobiy yoki salbiy oqibatlar keltrishi mumkin, nihoyat, bir
kishida bu ehtiyojlarni qondirish uchun vositalar mavjud bo‘lishi (yuksak darajada
bilimdonligi, yoxud hissiy olamining boyligi, yoxud turli xildagi ko‘plab
malakalarga egaligi, yoxud behad mardligi va qatoiyligi, yoxud ana shu
fazilatlarning hajmi evaziga) mumkin, boshqasida esa bunday vositalar ancha
cheklangan bo‘ladi.
Individning shaxs darajasiga ko‘tarilish ehtiyoji aniq-tarixiy shaklda mavjud
bo‘lib, sinfiy mazmunga egadir. Sotsializmga qadar bo‘lgan ijtimoiy formatsiyalarda
bu ehtiyoj faqat hukmron sinflarnint vakillari tomonidan batamom qondirilgan
bo‘lishi mumkin edi va mehnatkashlarning bu kabi ehtiyoji barcha usullar bilan tiyib
qo‘yilardi.
Korporativ tusdagi guruhlar har bir kishi dspersonalizatsiyalash hisobiga, boshqa
barcha odamlardagi shaxs darajasiga ko‘tarilish-ehtiyoji va qobiliyatlarini tiyib
qo‘yish evaziga «shaxs» bo‘lib yetishishga intiladi. Tajriba yo‘li bilan o‘tkazilgan
tadqiqotlar shaxs darajasiga ko‘tarilish ehtiyojining qondirilishi personajlashgan,
boshqa kishilarda gavdalangan bo‘lish uchun qulay shart-sharoitlar rivojlanishining
yuksak Darajasiga erishgan guruh sifatidagi jamoada yaratilishini kursatadi.