SHAXSLARARO MULOQOTNING SHAXS TARAQQIYOTIDAGI O`RNI (Muloqot haqida tushuncha, Muloqotning verbal va noverbal vositalar, Muloqot shaxslararo o’zaro ta’sir etish sifatida)

Yuklangan vaqt

2024-04-13

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

39,1 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
SHAXSLARARO MULOQOTNING SHAXS TARAQQIYOTIDAGI O`RNI 
 
 
 
Reja: 
1. Muloqot haqida tushuncha 
2. Muloqot turlari. Muloqot vazifalari 
3. Muloqotning verbal va noverbal vositalar 
4. Muloqot shaxslararo o’zaro ta’sir etish sifatida 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz SHAXSLARARO MULOQOTNING SHAXS TARAQQIYOTIDAGI O`RNI Reja: 1. Muloqot haqida tushuncha 2. Muloqot turlari. Muloqot vazifalari 3. Muloqotning verbal va noverbal vositalar 4. Muloqot shaxslararo o’zaro ta’sir etish sifatida Ilmiybaza.uz 
 
Tayanch so`z va iboralar: 
Muloqot, 
kommunikatsiya, 
faoliyat, 
nutq, 
bilish 
jarayoni, 
axborot 
ayriboshlash, shaxslararo munosabat, muloqot tomoni: kommunikativ, interaktiv, 
perseptiv, muloqot, nutqning noverbal turi: imo-ishorali nutq: mimika, pantomika, 
jest, exologik, daktiologik, signifikatsiya, verbal tur: monolog, diolog, 
polilog,og`zaki, yozma, yig`iq, yoyiq, ijtimoiy intellekt, ijtimoiy psixologik trening. 
 
1. Muloqot haqida tushuncha 
Muloqot inson hayoti va faoliyatining muhim shartidir. Aynan muloqot 
yordamida insonlar tabiatini o’zlashtirish va o’z individual ehtiyojlarini qondirish 
uchun birgalikda harakat qilish imkoniyatiga ega bo’ladilar. Muloqot jarayonida 
inson xulq-atvorining muayyan obraz va modellari shakllanib, keyinchalik ular 
insonning ichiga kiradi. Shaxsning tafakkuri, olamni va o’zining obrazini tahlil 
qilish hamda baholash qobiliyati muloqot jarayonida shakllanadi. Mazkur 
muammoga atroflicha baho bergan polьshalik psixolog Y.Melibruda quyidagilarni 
ta’kidlaydi: «Muloqot shaxslararo munosabatlarda biz uchun havodek ahamiyatga 
egadir». 
Muloqot o’ta murakkab jarayon bo’lganligi sababli unga yagona to’g’ri ta’rifni 
berish juda mushkul. Shuning uchun odatda muloqot tushunchasining mazmuni 
uning ayrim tomonlariga urg’u berish orqali ta’riflanadi.  
A) muloqot - hamkorlikda faoliyat ehtiyoji bilan taqazolangan aloqa o’rnatish 
va uni rivojlantirish jarayoni . 
B) muloqot - sub’ektlarning belgilar tizimi orqali o’zaro ta’sirlanishuvi. 
A.V.Petrovskiy tahriri ostida chiqqan «Umumiy psixologiya» darsligida 
muloqot ikki va undan ortiq kishilar o’rtasidagi axborot ayriboshlash o’zaro ta’sir 
va bir-birini tushunishdan iborat jarayon sifatida e’tirof etiladi. 
M.G.Davletshin muallifligida chop etilgan «Umumiy psixologiya» o’quv 
qo’llanmasida muloqot - bu ikki yoki undan ortiq kishilar orasidagi affektiv 
Ilmiybaza.uz Tayanch so`z va iboralar: Muloqot, kommunikatsiya, faoliyat, nutq, bilish jarayoni, axborot ayriboshlash, shaxslararo munosabat, muloqot tomoni: kommunikativ, interaktiv, perseptiv, muloqot, nutqning noverbal turi: imo-ishorali nutq: mimika, pantomika, jest, exologik, daktiologik, signifikatsiya, verbal tur: monolog, diolog, polilog,og`zaki, yozma, yig`iq, yoyiq, ijtimoiy intellekt, ijtimoiy psixologik trening. 1. Muloqot haqida tushuncha Muloqot inson hayoti va faoliyatining muhim shartidir. Aynan muloqot yordamida insonlar tabiatini o’zlashtirish va o’z individual ehtiyojlarini qondirish uchun birgalikda harakat qilish imkoniyatiga ega bo’ladilar. Muloqot jarayonida inson xulq-atvorining muayyan obraz va modellari shakllanib, keyinchalik ular insonning ichiga kiradi. Shaxsning tafakkuri, olamni va o’zining obrazini tahlil qilish hamda baholash qobiliyati muloqot jarayonida shakllanadi. Mazkur muammoga atroflicha baho bergan polьshalik psixolog Y.Melibruda quyidagilarni ta’kidlaydi: «Muloqot shaxslararo munosabatlarda biz uchun havodek ahamiyatga egadir». Muloqot o’ta murakkab jarayon bo’lganligi sababli unga yagona to’g’ri ta’rifni berish juda mushkul. Shuning uchun odatda muloqot tushunchasining mazmuni uning ayrim tomonlariga urg’u berish orqali ta’riflanadi. A) muloqot - hamkorlikda faoliyat ehtiyoji bilan taqazolangan aloqa o’rnatish va uni rivojlantirish jarayoni . B) muloqot - sub’ektlarning belgilar tizimi orqali o’zaro ta’sirlanishuvi. A.V.Petrovskiy tahriri ostida chiqqan «Umumiy psixologiya» darsligida muloqot ikki va undan ortiq kishilar o’rtasidagi axborot ayriboshlash o’zaro ta’sir va bir-birini tushunishdan iborat jarayon sifatida e’tirof etiladi. M.G.Davletshin muallifligida chop etilgan «Umumiy psixologiya» o’quv qo’llanmasida muloqot - bu ikki yoki undan ortiq kishilar orasidagi affektiv Ilmiybaza.uz 
baholovchi xarakterda va bilish bo’yicha ma’lumot almashinishidan iborat bo’lgan 
o’zaro ta’sir etishdir”-deb ta’kidlanadi. 
M.G.Davletshin rahbarligida chop etilgan «Psixologiya» qisqacha izohli 
lug’atida muloqotga quyidagicha ta’rif beriladi: muloqot- ikki yoki undan ortiq 
odamlarning o’zaro bir-biriga ta’sir etishidir. 
Yuqoridagi ta’riflarga muvofiq muloqotga umumiy tarzda quyidagicha ta’rif 
berish mumkin: muloqot- kamida ikki kishining o’zaro ta’sir jarayoni bo’lib, bu 
ta’sir davomida axborot almashinadi, munosabat o’rnatiladi, rivojlantiriladi. 
Muloqot tushunchasini kommunikatsiya tushunchasidan farqlash lozim. 
Kommunikatsiya-tirik va o’lik tabiatdagi tizimlar o’rtasida axborot almashinuvini 
anglatadi. Hayvonlar o’rtasidagi signallar almashinuvi, insonning texnik vositalar 
bilan aloqa qilishi bularning barchasi kommunikatsiyaga misol bo’ladi. Muloqot 
faqat insonlar o’rtasida amalga oshirilishi mumkin. Muloqotning inson hayotidagi 
ahamiyati beqiyosdir. Inson bolasi aynan boshqalar bilan muloqotda, munosabatda 
bo’lish jarayonida shaxsga aylanib boradi. Muloqot orqali inson ijtimoiy tajriba va 
madaniyatni egallab boradi. Yangi tug’ilgan inson boshqalar bilan muloqotda 
bo’lish imkoniyatidan mahrum bo’lsa, u hech qachon shaxsga aylana olmaydi, ya’ni 
u o’z psixik taraqqiyoti bo’yicha orqada qolib ketadi. Zero, inson psixik taraqqiyoti 
muloqotdan boshlanadi. 
Muloqotsiz insoniyat jamiyati bo’lishi mumkin emas. Aynan muloqot 
hamkorlikda faoliyat yurituvchi individlar jamoasini shakllantiradi. Hamkorlikdagi 
faoliyat rejasini tuzish va uni ruyobga chiqarish uchun individlar o’rtasida muloqot 
amalga oshirilishi shart. Muloqot vositasida hamkorlikdagi faoliyat tashkil etiladi va 
amalga oshiriladi. Ayni vaqtda faoliyat davomida insonlar o’rtasida yangi-yangi 
munosabatlar va aloqalar shakllanadi. Demak, muloqot va faoliyat o’zaro 
chambarchas bog’liqdir. 
Muloqot inson hayotida qanchalik yuksak ahamiyatga ega ekanligini quyidagi 
misollarda yaqqol ko’rishimiz mumkin: 
1-misol 1938 yil Richard Bard o’z hohishi bilan Antarktida muzliklarida 6 oy 
tanho qoladi. Bir tomondan u tajriba natijalariga qiziqsa, ikkinchi tomondan 
Ilmiybaza.uz baholovchi xarakterda va bilish bo’yicha ma’lumot almashinishidan iborat bo’lgan o’zaro ta’sir etishdir”-deb ta’kidlanadi. M.G.Davletshin rahbarligida chop etilgan «Psixologiya» qisqacha izohli lug’atida muloqotga quyidagicha ta’rif beriladi: muloqot- ikki yoki undan ortiq odamlarning o’zaro bir-biriga ta’sir etishidir. Yuqoridagi ta’riflarga muvofiq muloqotga umumiy tarzda quyidagicha ta’rif berish mumkin: muloqot- kamida ikki kishining o’zaro ta’sir jarayoni bo’lib, bu ta’sir davomida axborot almashinadi, munosabat o’rnatiladi, rivojlantiriladi. Muloqot tushunchasini kommunikatsiya tushunchasidan farqlash lozim. Kommunikatsiya-tirik va o’lik tabiatdagi tizimlar o’rtasida axborot almashinuvini anglatadi. Hayvonlar o’rtasidagi signallar almashinuvi, insonning texnik vositalar bilan aloqa qilishi bularning barchasi kommunikatsiyaga misol bo’ladi. Muloqot faqat insonlar o’rtasida amalga oshirilishi mumkin. Muloqotning inson hayotidagi ahamiyati beqiyosdir. Inson bolasi aynan boshqalar bilan muloqotda, munosabatda bo’lish jarayonida shaxsga aylanib boradi. Muloqot orqali inson ijtimoiy tajriba va madaniyatni egallab boradi. Yangi tug’ilgan inson boshqalar bilan muloqotda bo’lish imkoniyatidan mahrum bo’lsa, u hech qachon shaxsga aylana olmaydi, ya’ni u o’z psixik taraqqiyoti bo’yicha orqada qolib ketadi. Zero, inson psixik taraqqiyoti muloqotdan boshlanadi. Muloqotsiz insoniyat jamiyati bo’lishi mumkin emas. Aynan muloqot hamkorlikda faoliyat yurituvchi individlar jamoasini shakllantiradi. Hamkorlikdagi faoliyat rejasini tuzish va uni ruyobga chiqarish uchun individlar o’rtasida muloqot amalga oshirilishi shart. Muloqot vositasida hamkorlikdagi faoliyat tashkil etiladi va amalga oshiriladi. Ayni vaqtda faoliyat davomida insonlar o’rtasida yangi-yangi munosabatlar va aloqalar shakllanadi. Demak, muloqot va faoliyat o’zaro chambarchas bog’liqdir. Muloqot inson hayotida qanchalik yuksak ahamiyatga ega ekanligini quyidagi misollarda yaqqol ko’rishimiz mumkin: 1-misol 1938 yil Richard Bard o’z hohishi bilan Antarktida muzliklarida 6 oy tanho qoladi. Bir tomondan u tajriba natijalariga qiziqsa, ikkinchi tomondan Ilmiybaza.uz 
kundalik hayotning g’ala-g’ovuridan biroz dam olishni istagan edi. Keyinchalik u 
mazkur davrni quyidagi so’zlar bilan eslaydi «Bu yerdagi hayotim davomida bora-
bora har bir harakatim har bir ishim tobora mazmunsiz, mantiqsiz, maqsadsiz bo’lib 
borayotganday edi. Xavf xatarlardan qo’rqmaydigan odam bo’lsam-da, negadir bu 
yerda tomning bosib qolishidan xavfsiray boshladim. Ovqatlanishimda muntazamlik 
yo’qoldi, yuvinmay qo’ydim». 
2-misol. Tarixda yaponlarda «Moritao» nomli insonning o’zini-o’zi 
takomillashtirish tizimi mavjud bo’lgan. Vaholanki, inson hech qanday jismoniy 
azoblarga duchor bo’lmaydi. Faqatgina bir haftaga g’orga kirib ketib, u yerda tanho 
qoladi. Bu yerda u hatto o’zi bilan gaplashishi mumkin bo’lmagan. Sinovdan 
o’tganlar keyinchalik har qanday uchrashuv va suhbatni xursandchilik bilan qarshi 
oladilar. Qizig’i shundaki, ularda ko’proq gapirish ehtiyoji emas, balki tinglash 
ehtiyoji kuchayar ekan. 
3-misol. Bir paytlarda Amerikada barcha tamaddixonalarni avtomatlashtirish 
avj olgan edi. Ammo ko’p o’tmay ularning egalari kasodga uchray boshladi. Ma’lum 
bo’lishicha, bu yerga odamlar nafaqat tammadi qilish, balki suhbatdosh topish uchun 
ham kelganlar. 
Bundan ko’rinadiki, insonlar doimo muloqotga ehtiyoj sezadilar va uni 
qondirishga harakat qiladilar. 
2. Muloqot vazifalari  
Muloqot jarayonida muloqot funktsiyalari ham muhim rolь o’ynaydi. Muloqot 
funktsiyalari deganda muloqotning inson hayotida bajaradigan funktsiyalari 
tushuniladi. Muloqot funktsiyalari xilma-xil bo’lib, eng keng tarqalgan tasnifga 
ko’ra, ya’ni B.F.Lomov tomonidan taklif qilingan bo’lib, u quyidagilardan iborat. 
 Informatsion-kommunikativ funktsiya, axborot almashinuvini ta’minlash 
vazifasi. Axborot almashinuvi turli belgilar tizimlari orqali amalga oshiriladi. 
Odatda verbal va noverbal kommunikatsiya farqlanadi. 
 Regulyatsion-kommunikativ funktsiyasi suhbatdoshlar xulq-atvorining 
regulyatsiya qilinishini ta’minlash vazifasi. Individlar muloqot jarayonida verbal 
yo’llar bilan bir-birining motivlariga, maqsadlariga, qaror qabul qilishiga ta’sir 
Ilmiybaza.uz kundalik hayotning g’ala-g’ovuridan biroz dam olishni istagan edi. Keyinchalik u mazkur davrni quyidagi so’zlar bilan eslaydi «Bu yerdagi hayotim davomida bora- bora har bir harakatim har bir ishim tobora mazmunsiz, mantiqsiz, maqsadsiz bo’lib borayotganday edi. Xavf xatarlardan qo’rqmaydigan odam bo’lsam-da, negadir bu yerda tomning bosib qolishidan xavfsiray boshladim. Ovqatlanishimda muntazamlik yo’qoldi, yuvinmay qo’ydim». 2-misol. Tarixda yaponlarda «Moritao» nomli insonning o’zini-o’zi takomillashtirish tizimi mavjud bo’lgan. Vaholanki, inson hech qanday jismoniy azoblarga duchor bo’lmaydi. Faqatgina bir haftaga g’orga kirib ketib, u yerda tanho qoladi. Bu yerda u hatto o’zi bilan gaplashishi mumkin bo’lmagan. Sinovdan o’tganlar keyinchalik har qanday uchrashuv va suhbatni xursandchilik bilan qarshi oladilar. Qizig’i shundaki, ularda ko’proq gapirish ehtiyoji emas, balki tinglash ehtiyoji kuchayar ekan. 3-misol. Bir paytlarda Amerikada barcha tamaddixonalarni avtomatlashtirish avj olgan edi. Ammo ko’p o’tmay ularning egalari kasodga uchray boshladi. Ma’lum bo’lishicha, bu yerga odamlar nafaqat tammadi qilish, balki suhbatdosh topish uchun ham kelganlar. Bundan ko’rinadiki, insonlar doimo muloqotga ehtiyoj sezadilar va uni qondirishga harakat qiladilar. 2. Muloqot vazifalari Muloqot jarayonida muloqot funktsiyalari ham muhim rolь o’ynaydi. Muloqot funktsiyalari deganda muloqotning inson hayotida bajaradigan funktsiyalari tushuniladi. Muloqot funktsiyalari xilma-xil bo’lib, eng keng tarqalgan tasnifga ko’ra, ya’ni B.F.Lomov tomonidan taklif qilingan bo’lib, u quyidagilardan iborat.  Informatsion-kommunikativ funktsiya, axborot almashinuvini ta’minlash vazifasi. Axborot almashinuvi turli belgilar tizimlari orqali amalga oshiriladi. Odatda verbal va noverbal kommunikatsiya farqlanadi.  Regulyatsion-kommunikativ funktsiyasi suhbatdoshlar xulq-atvorining regulyatsiya qilinishini ta’minlash vazifasi. Individlar muloqot jarayonida verbal yo’llar bilan bir-birining motivlariga, maqsadlariga, qaror qabul qilishiga ta’sir Ilmiybaza.uz 
o’tkazishi, biror harakatga undashi va harakatini nazorat qilishi, bir-birining xulq-
atvoriga stimullashtiruvchi va korrektsiyalovchi tarzida ta’sir ko’rsatishi mumkin. 
 Affektiv-kommunikativ 
funktsiya 
inson 
emotsional 
sohasining 
regulyatsiya qilinishini ta’minlash vazifasi. Muloqot inson emotsional holatlarining 
eng muhim determinatsiyasidir. Chunki turli tuman emotsional holatlar muloqot 
jarayonida paydo bo’ladi va o’zgaradi. 
 L.A. Karpenko taklif etgan tasnifga ko’ra, muloqotning quyidagi vazifalari 
ajratib ko’rsatiladi. 
 Aloqa o’rnatish vazifasi - suhbatdoshni aloqaga kirishish uchun tayyorlash; 
 Informatsion vazifa - suhbatdosh bilan muayyan ma’lumotlar, fikrlar va 
rejalarni almashish; 
 Faoliyatga 
undash 
- 
suhbatdoshni 
biror 
harakatni 
bajarishga 
stimullashtirish; 
 Koordinatsion vazifa- suhbatdosh bilan hamkorlikdagi faoliyatni tashkil 
etish va uni amalga oshirishda harakatlarni muvofiqlashtirish; 
 Tushunishni ta’minlash vazifasi - suhbatdoshning fikrlari va hissiyotlarini 
tushunish; 
 Amotiv vazifasi - suhbatdoshda muayyan hissiyotlarni uyg’otish hamda 
ularni o’zgartirish;  
 Munosabat o’rnatish - munosabatlar tizimidagi shaxsiy o’rnini, mavqeini 
aniqlash; 
 Ta’sir ko’rsatish - suhbatdoshning xulq-atvori shaxsiy xususiyatlari 
maqsadlari va ustanovkalarini o’zgartirish. 
3. Muloqotning kommunikativ tomoni 
Birgalikdagi faoliyat davomida odamlar turli fikrlar, o’y-xayollar, his 
kechinmalar bilan o’rtoqlashadilar. Bunda o’y-fikrlar, his-kechinmalarni axborot 
sifatida, kommunikatsiyani esa axborot almashinuvi sifatida talqin etish mumkin. 
Ammo shuni e’tiborga olish kerakki insonlararo kommunikatsiya shunchaki axborot 
almashinuvidan iborat emas. CHunki muloqot jarayonida axborot nafaqat uzatiladi, 
balki shakllantiriladi, aniqlashtiriladi, rivojlantiriladi. Demak, inson muloqotni 
Ilmiybaza.uz o’tkazishi, biror harakatga undashi va harakatini nazorat qilishi, bir-birining xulq- atvoriga stimullashtiruvchi va korrektsiyalovchi tarzida ta’sir ko’rsatishi mumkin.  Affektiv-kommunikativ funktsiya inson emotsional sohasining regulyatsiya qilinishini ta’minlash vazifasi. Muloqot inson emotsional holatlarining eng muhim determinatsiyasidir. Chunki turli tuman emotsional holatlar muloqot jarayonida paydo bo’ladi va o’zgaradi. L.A. Karpenko taklif etgan tasnifga ko’ra, muloqotning quyidagi vazifalari ajratib ko’rsatiladi.  Aloqa o’rnatish vazifasi - suhbatdoshni aloqaga kirishish uchun tayyorlash;  Informatsion vazifa - suhbatdosh bilan muayyan ma’lumotlar, fikrlar va rejalarni almashish;  Faoliyatga undash - suhbatdoshni biror harakatni bajarishga stimullashtirish;  Koordinatsion vazifa- suhbatdosh bilan hamkorlikdagi faoliyatni tashkil etish va uni amalga oshirishda harakatlarni muvofiqlashtirish;  Tushunishni ta’minlash vazifasi - suhbatdoshning fikrlari va hissiyotlarini tushunish;  Amotiv vazifasi - suhbatdoshda muayyan hissiyotlarni uyg’otish hamda ularni o’zgartirish;  Munosabat o’rnatish - munosabatlar tizimidagi shaxsiy o’rnini, mavqeini aniqlash;  Ta’sir ko’rsatish - suhbatdoshning xulq-atvori shaxsiy xususiyatlari maqsadlari va ustanovkalarini o’zgartirish. 3. Muloqotning kommunikativ tomoni Birgalikdagi faoliyat davomida odamlar turli fikrlar, o’y-xayollar, his kechinmalar bilan o’rtoqlashadilar. Bunda o’y-fikrlar, his-kechinmalarni axborot sifatida, kommunikatsiyani esa axborot almashinuvi sifatida talqin etish mumkin. Ammo shuni e’tiborga olish kerakki insonlararo kommunikatsiya shunchaki axborot almashinuvidan iborat emas. CHunki muloqot jarayonida axborot nafaqat uzatiladi, balki shakllantiriladi, aniqlashtiriladi, rivojlantiriladi. Demak, inson muloqotni Ilmiybaza.uz 
shunchaki axborot almashinuvidan iborat jarayon deb hisoblashi mumkin emas. 
Zero, birinchidan muloqot jarayonida axborot bir tomondan ikkinchi tomonga 
shunchaki harakatlanmaydi, balki faol almashinadi (kommunikativ jarayon 
ishtirokchilari bir-biriga axborot yuborayotganda bir-birining motivlari, maqsadlari, 
ustanovkalari va boshqalarni tahlil qiladilar); ikkinchidan muloqot jarayonida 
axborot almasha turib kishilar belgilar orqali bir-biriga ta’sir etishi mumkin 
(insonlararo axborot almashinuvida, albatta suhbatdosh xulq-atvoriga muayyan 
ta’sir o’tkaziladi); uchinchidan muloqot jarayonida kommunikator (axborot 
yuboryotgan odam) va retsipient (axborotni qabul qilayotgan odam) bir xil 
kodlashtirish tizimiga ega bo’lishi kerak, to’rtinchidan muloqot jarayonida faqat 
insonlararo kommunikatsiyaga xos to’siqlar vujudga kelishi mumkin. 
Kommunikativ jarayonda qo’llaniladigan bir necha belgilar tizimi mavjud. 
Ular verbal kommunikatsiya (nutq orqali) va noverbal (nutq bilan bog’liq 
bo’lmaydigan belgilar orqali) kommunikatsiyadir. 
Verbal kommunikatsiya. Inson nutqi belgilar tizimi sifatida qo’llaniladi. Nutq 
- inson tomonidan qo’llaniladigan tovush signallari yoki yozma belgilardan iborat 
bo’lib, ular orqali muloqotdan olingan ma’lumot qayta ishlanadi, saqlanadi va 
uzatiladi. U jarayon til orqali amalga oshiriladi. Til so’z belgilari tizimi bo’lib, u 
muloqot jarayonida psixik faoliyat mahsuli bo’lib yuzaga keladi. 
Til 
muomala 
vositasidir. 
Til 
muomalaga 
kirishuvchilar 
o’rtasidagi 
kommunikatsiyani ta’minlaydi, chunki uni axborot beruvchi ham, uni qabul qiluvchi 
ham birday tushunadi. Boshqa kishiga axborot beruvchi (kommunikator) va uni 
qabul qiluvchi (retsipient) muloqot jarayonida bir xil tildan foydalanishi kerak, aks 
holda 
bir-birini 
to’g’ri 
tushunolmaydi. 
Axborot 
almashish 
muomala 
qatnashuvchilariga tushunarli belgi va mazmunga ega bo’lishi kerak. Til so’z 
belgilari yig’indisidan iboratdir. So’zning ma’nosi uning mazmuniy tomonidir. Har 
bir alohida odamning harakatlari va faoliyatlarini boshqa odamning harakati va 
faoliyatlarini 3 ta muhim omil belgilaydi. 
Birinchidan, butun insoniyatning yoki bir muncha tor doiradagi kishilar 
jamoasining ijtimoiy-tarixiy tajribasini belgilaydi. Kichkina bola dunyoni mustaqil 
Ilmiybaza.uz shunchaki axborot almashinuvidan iborat jarayon deb hisoblashi mumkin emas. Zero, birinchidan muloqot jarayonida axborot bir tomondan ikkinchi tomonga shunchaki harakatlanmaydi, balki faol almashinadi (kommunikativ jarayon ishtirokchilari bir-biriga axborot yuborayotganda bir-birining motivlari, maqsadlari, ustanovkalari va boshqalarni tahlil qiladilar); ikkinchidan muloqot jarayonida axborot almasha turib kishilar belgilar orqali bir-biriga ta’sir etishi mumkin (insonlararo axborot almashinuvida, albatta suhbatdosh xulq-atvoriga muayyan ta’sir o’tkaziladi); uchinchidan muloqot jarayonida kommunikator (axborot yuboryotgan odam) va retsipient (axborotni qabul qilayotgan odam) bir xil kodlashtirish tizimiga ega bo’lishi kerak, to’rtinchidan muloqot jarayonida faqat insonlararo kommunikatsiyaga xos to’siqlar vujudga kelishi mumkin. Kommunikativ jarayonda qo’llaniladigan bir necha belgilar tizimi mavjud. Ular verbal kommunikatsiya (nutq orqali) va noverbal (nutq bilan bog’liq bo’lmaydigan belgilar orqali) kommunikatsiyadir. Verbal kommunikatsiya. Inson nutqi belgilar tizimi sifatida qo’llaniladi. Nutq - inson tomonidan qo’llaniladigan tovush signallari yoki yozma belgilardan iborat bo’lib, ular orqali muloqotdan olingan ma’lumot qayta ishlanadi, saqlanadi va uzatiladi. U jarayon til orqali amalga oshiriladi. Til so’z belgilari tizimi bo’lib, u muloqot jarayonida psixik faoliyat mahsuli bo’lib yuzaga keladi. Til muomala vositasidir. Til muomalaga kirishuvchilar o’rtasidagi kommunikatsiyani ta’minlaydi, chunki uni axborot beruvchi ham, uni qabul qiluvchi ham birday tushunadi. Boshqa kishiga axborot beruvchi (kommunikator) va uni qabul qiluvchi (retsipient) muloqot jarayonida bir xil tildan foydalanishi kerak, aks holda bir-birini to’g’ri tushunolmaydi. Axborot almashish muomala qatnashuvchilariga tushunarli belgi va mazmunga ega bo’lishi kerak. Til so’z belgilari yig’indisidan iboratdir. So’zning ma’nosi uning mazmuniy tomonidir. Har bir alohida odamning harakatlari va faoliyatlarini boshqa odamning harakati va faoliyatlarini 3 ta muhim omil belgilaydi. Birinchidan, butun insoniyatning yoki bir muncha tor doiradagi kishilar jamoasining ijtimoiy-tarixiy tajribasini belgilaydi. Kichkina bola dunyoni mustaqil Ilmiybaza.uz 
ravishda bilib olmaydi. U ota-onasiga savollar beradi va ular unga javob beradilar, 
bu javoblardan bola o’z faoliyatini keyinchalik foydalanadigan umumiy 
bilimlarning faqat ozgina qismini oladi. Umumiy bilimlarning bu ozginagina 
qismini bola til shaklida, til yordamida so’z belgilari tizimida hosil qila oladi. 
Maktabda ham xuddi shunday bo’ladi, o’quvchi olam haqida barcha bilimlarni 
o’qituvchining tushuntirishidan yoki darslikdan, ya’ni til yordamida o’zlashtiradi. 
Bu yerda til o’zining muhim vazifalaridan birini bajaradigan, ya’ni yashash vositasi, 
ijtimoiy-tarixiy tajribani berish va o’zlashtirish vositasi tarzida namoyon bo’ladi. 
Ikkinchidan, har bir alohida odamning ish-harakati va faoliyatini ko’pincha 
ijtimoiy qiymatga ega bo’lmagan o’zga kishilarning bevosita tajribalarini belgilaydi. 
Masalan, men oshxona tomon yo’l olaman. Yo’lda o’rtog’im uchrab menga: 
«oshxona yopilgan», deydi. SHu paytda bu xabar mening faoliyatimni ma’lum bir 
tarzda boshqaradi: men qayrilib, boshqa oshxona tomon jo’nayman. Bu yerda til 
o’zining boshqa muhim vazifasi bilan, ya’ni vosita yoki kommunikatsiya usuli yoki 
olamning xatti-harakatlarini boshqaruvchi bir vosita sifatida namoyon bo’ladi. 
Natijada har qanday kommunikatsiya, har qanday munosabat suhbatdoshiga ta’sir 
qilishdan iborat. 
Uchinchidan, har bir alohida odamning ish-harakatlari va faoliyatlarini har bir 
ayrim kishilarning shaxsiy tajribasi belgilaydi. Odamning «shaxsiy» o’z individual 
tajribasi boshqa kishilarning tajribalari va ijtimoiy tajribaning o’ziga xos 
aralashmasidan iborat. Odam hayvondan farqli o’laroq, o’z harakatlarini rejalashtira 
oladi. Bunday rejalashtirish va umumiy fikriy masalalarni hal qilishning asosiy 
quroli tildir. Bu yerda biz tilning uchinchi vazifasi aqliy faoliyatning (idrok, xotira, 
tafakkur, xayol) quroli sifatidagi vazifasiga to’qnash keldik. So’z belgilari tizimi 
sifatida tildan nutq faoliyatida foydalaniladi. 
Nutq faoliyati – odam tomonidan ijtimoiy-tarixiy tajribani o’zlashtirish va 
avlodlarga berish yoki kommunikatsiya o’rnatish, o’z harakatlarini rejalashtirish 
maqsadida tildan foydalanish jarayonidir. Til aloqa vositasi yoxud quroldir, nutq 
faoliyati yoki nutq esa aloqa jarayonining o’zidir. Bu jarayonda nutq faoliyatining 
Ilmiybaza.uz ravishda bilib olmaydi. U ota-onasiga savollar beradi va ular unga javob beradilar, bu javoblardan bola o’z faoliyatini keyinchalik foydalanadigan umumiy bilimlarning faqat ozgina qismini oladi. Umumiy bilimlarning bu ozginagina qismini bola til shaklida, til yordamida so’z belgilari tizimida hosil qila oladi. Maktabda ham xuddi shunday bo’ladi, o’quvchi olam haqida barcha bilimlarni o’qituvchining tushuntirishidan yoki darslikdan, ya’ni til yordamida o’zlashtiradi. Bu yerda til o’zining muhim vazifalaridan birini bajaradigan, ya’ni yashash vositasi, ijtimoiy-tarixiy tajribani berish va o’zlashtirish vositasi tarzida namoyon bo’ladi. Ikkinchidan, har bir alohida odamning ish-harakati va faoliyatini ko’pincha ijtimoiy qiymatga ega bo’lmagan o’zga kishilarning bevosita tajribalarini belgilaydi. Masalan, men oshxona tomon yo’l olaman. Yo’lda o’rtog’im uchrab menga: «oshxona yopilgan», deydi. SHu paytda bu xabar mening faoliyatimni ma’lum bir tarzda boshqaradi: men qayrilib, boshqa oshxona tomon jo’nayman. Bu yerda til o’zining boshqa muhim vazifasi bilan, ya’ni vosita yoki kommunikatsiya usuli yoki olamning xatti-harakatlarini boshqaruvchi bir vosita sifatida namoyon bo’ladi. Natijada har qanday kommunikatsiya, har qanday munosabat suhbatdoshiga ta’sir qilishdan iborat. Uchinchidan, har bir alohida odamning ish-harakatlari va faoliyatlarini har bir ayrim kishilarning shaxsiy tajribasi belgilaydi. Odamning «shaxsiy» o’z individual tajribasi boshqa kishilarning tajribalari va ijtimoiy tajribaning o’ziga xos aralashmasidan iborat. Odam hayvondan farqli o’laroq, o’z harakatlarini rejalashtira oladi. Bunday rejalashtirish va umumiy fikriy masalalarni hal qilishning asosiy quroli tildir. Bu yerda biz tilning uchinchi vazifasi aqliy faoliyatning (idrok, xotira, tafakkur, xayol) quroli sifatidagi vazifasiga to’qnash keldik. So’z belgilari tizimi sifatida tildan nutq faoliyatida foydalaniladi. Nutq faoliyati – odam tomonidan ijtimoiy-tarixiy tajribani o’zlashtirish va avlodlarga berish yoki kommunikatsiya o’rnatish, o’z harakatlarini rejalashtirish maqsadida tildan foydalanish jarayonidir. Til aloqa vositasi yoxud quroldir, nutq faoliyati yoki nutq esa aloqa jarayonining o’zidir. Bu jarayonda nutq faoliyatining Ilmiybaza.uz 
faol va passiv turlari farqlanadi. So’zlovchining nutqi faol nutq, tinglovchining 
nutqi passiv nutq hisoblanadi. Nutq ichki va tashqi nutqqa bo’linadi.  
Tashqi nutq – yozma va og’zaki nutqqa, og’zaki nutq esa monolog va dialogik 
nutqqa bo’linadi.  
Monolog – bir kishining o’ziga yoki boshqalarga qaratilgan nutqidir. Bu 
o’qituvchining bayoni, o’quvchining to’laroq javobi, ma’ruza va boshqalardir. 
Monologik nutq ma’lum qiyinchiliklarga ega. Monologda gapirayotgan kishi 
fikrlarning aniqligiga, grammatik qoidalarning saqlanishiga, mantiq va aytilayotgan 
fikrlarning izchilligiga e’tibor berishi kerak. Dialogik nutqqa nisbatan monologik 
nutq kechroq shakllanadi. Maktabda o’qituvchilar o’quvchilarda monologik nutqni 
rivojlantirishga alohida e’tibor berishlari kerak.  
Ikki yoki undan ortiq kishilar o’rtasidagi nutq – dialog deyiladi. Dialogik 
nutqda bayon qilinayotgan fikr ko’p jihatdan undan oldingi fikrga bog’liq bo’ladi. 
Dialogik nutqda suhbatdoshlarga ma’lum bo’lgan ayrim so’zlar tushirib qoldiriladi. 
SHuning uchun yozib olingan dialog boshqalarga unchalik tushunarli bo’lmasligi 
mumkin: Dialogik nutqda har xil turdagi shablonlar, ya’ni odatlanib qolingan so’z 
birikmasi ko’p uchraydi (qoyil, marhamat qilib aytingchi).  
Nutqning ichki nutq deb atalgan turi nutq faoliyatining alohida turi 
hisoblanadi. Ichki nutq amaliy va nazariy faoliyatni rejalashtirish fazasi sifatida 
namoyon bo’ladi. Biz so’zni chala-yarim aytishimiz bilanoq tushunaveramiz. Ichki 
nutq ayrim og’zaki nutq aktlaridan ilgariroq, xususan ixtiyoriylik darajasi ancha 
yuksakroq bo’lgan og’zaki nutqdan ilgariroq sodir bo’lishi mumkin. Yozma nutq 
monologik nutqning turlaridan biri bo’lib, yozma nutq monologik nutqqa nisbatan 
batafsilroqdir.  
 
 
 
Muloqotning kommunikativ akti sifatida quyidagilarni tasavvur etish 
mumkin 
Kommunikator adresant 
Muloqot subyekti sifatidagi 
Ilmiybaza.uz faol va passiv turlari farqlanadi. So’zlovchining nutqi faol nutq, tinglovchining nutqi passiv nutq hisoblanadi. Nutq ichki va tashqi nutqqa bo’linadi. Tashqi nutq – yozma va og’zaki nutqqa, og’zaki nutq esa monolog va dialogik nutqqa bo’linadi. Monolog – bir kishining o’ziga yoki boshqalarga qaratilgan nutqidir. Bu o’qituvchining bayoni, o’quvchining to’laroq javobi, ma’ruza va boshqalardir. Monologik nutq ma’lum qiyinchiliklarga ega. Monologda gapirayotgan kishi fikrlarning aniqligiga, grammatik qoidalarning saqlanishiga, mantiq va aytilayotgan fikrlarning izchilligiga e’tibor berishi kerak. Dialogik nutqqa nisbatan monologik nutq kechroq shakllanadi. Maktabda o’qituvchilar o’quvchilarda monologik nutqni rivojlantirishga alohida e’tibor berishlari kerak. Ikki yoki undan ortiq kishilar o’rtasidagi nutq – dialog deyiladi. Dialogik nutqda bayon qilinayotgan fikr ko’p jihatdan undan oldingi fikrga bog’liq bo’ladi. Dialogik nutqda suhbatdoshlarga ma’lum bo’lgan ayrim so’zlar tushirib qoldiriladi. SHuning uchun yozib olingan dialog boshqalarga unchalik tushunarli bo’lmasligi mumkin: Dialogik nutqda har xil turdagi shablonlar, ya’ni odatlanib qolingan so’z birikmasi ko’p uchraydi (qoyil, marhamat qilib aytingchi). Nutqning ichki nutq deb atalgan turi nutq faoliyatining alohida turi hisoblanadi. Ichki nutq amaliy va nazariy faoliyatni rejalashtirish fazasi sifatida namoyon bo’ladi. Biz so’zni chala-yarim aytishimiz bilanoq tushunaveramiz. Ichki nutq ayrim og’zaki nutq aktlaridan ilgariroq, xususan ixtiyoriylik darajasi ancha yuksakroq bo’lgan og’zaki nutqdan ilgariroq sodir bo’lishi mumkin. Yozma nutq monologik nutqning turlaridan biri bo’lib, yozma nutq monologik nutqqa nisbatan batafsilroqdir. Muloqotning kommunikativ akti sifatida quyidagilarni tasavvur etish mumkin Kommunikator adresant Muloqot subyekti sifatidagi Ilmiybaza.uz 
omil namoyon bo’ladi 
Retsepient aderesant 
Bu ma’lumot kimga uzatilmoqda 
Ma’lumot 
Nima uzatilmoqda 
Kod 
Qanday vositalar asosida 
Maqsad 
Nima uchun uzatilmoqda 
Aloqa kanali 
Ovoz, xat, efir orqali aloqa 
Natija 
Nimaga erishildi 
 
Shuningdek amerikalik jurnalist G.Lassuel besh unsurdan iborat bo’lgan 
kommunikativ jarayonning modelini taklif etadi. 
 Kim (axborot kim tomonidan uzatilmoqda) 
 Nima ( qanday axborot uzatilmoqda) 
 Qanday (axborot qanday yo’l bilan uzatilmoqda) 
 Kimga (axborot kimga yo’naltirilmoqda) 
 Qanchalik samarali (axborot qanchalik samarador uzatildi) 
  Kommunikativ jarayon aksial (bunda axborot ayrim aniq odamlarga 
yo’naltiriladi) yoki retial (bunda axborot bir qancha ehtimol qilinayotgan 
retsipientlarga yo’naltiriladi) xarakterda bo’lishi mumkin. 
 Kommunikativ jarayonda o’zaro munosabatga kirishuvchilarni bir-birlarini 
tushunishlari juda muhimdir. Bunda nutqning quyidagi muhim xususiyatlari paydo 
bo’ladi, ya’ni mazmundorlik, tushunarlilik, ifodalilik, ta’sirchanlik ko’rsatiladi. 
 Buyuk frantsuz yozuvchisi Antuan Sent Ekzyuperi «Muloqot – shunday 
ne’matki, u orqali inson lazzatlanadi», deb yozgan edi. 
 So’zning mohiyati haqida Sa’diy «Aqllimisan yoki ahmoq kattamisan yoki 
kichik buni bir so’z aytmaguncha bila olmaymiz» degan edi. 
 Xalqimizda shunday ibratli ibora bor «inson aql farosati uning nutqining 
aniqligida namoyon bo’ladi». 
 Noverbal kommunikatsiya vositalariga yuz ifodasi, mimika, ohang, pauza, 
poza (holat), ko’z yosh, kulgu va boshqalar kiradi. Bu vositalar verbal 
kommunikatsiya - so’zni to’ldiradi, kuchaytiradi va ba’zan uning o’rnini bosadi. 
Ilmiybaza.uz omil namoyon bo’ladi Retsepient aderesant Bu ma’lumot kimga uzatilmoqda Ma’lumot Nima uzatilmoqda Kod Qanday vositalar asosida Maqsad Nima uchun uzatilmoqda Aloqa kanali Ovoz, xat, efir orqali aloqa Natija Nimaga erishildi Shuningdek amerikalik jurnalist G.Lassuel besh unsurdan iborat bo’lgan kommunikativ jarayonning modelini taklif etadi.  Kim (axborot kim tomonidan uzatilmoqda)  Nima ( qanday axborot uzatilmoqda)  Qanday (axborot qanday yo’l bilan uzatilmoqda)  Kimga (axborot kimga yo’naltirilmoqda)  Qanchalik samarali (axborot qanchalik samarador uzatildi) Kommunikativ jarayon aksial (bunda axborot ayrim aniq odamlarga yo’naltiriladi) yoki retial (bunda axborot bir qancha ehtimol qilinayotgan retsipientlarga yo’naltiriladi) xarakterda bo’lishi mumkin. Kommunikativ jarayonda o’zaro munosabatga kirishuvchilarni bir-birlarini tushunishlari juda muhimdir. Bunda nutqning quyidagi muhim xususiyatlari paydo bo’ladi, ya’ni mazmundorlik, tushunarlilik, ifodalilik, ta’sirchanlik ko’rsatiladi. Buyuk frantsuz yozuvchisi Antuan Sent Ekzyuperi «Muloqot – shunday ne’matki, u orqali inson lazzatlanadi», deb yozgan edi. So’zning mohiyati haqida Sa’diy «Aqllimisan yoki ahmoq kattamisan yoki kichik buni bir so’z aytmaguncha bila olmaymiz» degan edi. Xalqimizda shunday ibratli ibora bor «inson aql farosati uning nutqining aniqligida namoyon bo’ladi». Noverbal kommunikatsiya vositalariga yuz ifodasi, mimika, ohang, pauza, poza (holat), ko’z yosh, kulgu va boshqalar kiradi. Bu vositalar verbal kommunikatsiya - so’zni to’ldiradi, kuchaytiradi va ba’zan uning o’rnini bosadi. Ilmiybaza.uz 
Bolgarlarda boshni qimirlatish yo’q degani, ruslarniki teskarisi bo’ladi. Turli yosh 
guruhlarida noverbal kommunikatsiya vositasi turlicha bo’ladi. Masalan, bolalar 
ko’pincha kattalarga ta’sir etish, ularga o’z hohish va kayfiyatlarini o’tkazishda 
yig’idan vosita sifatida foydalanadilar. Axborotni so’z bilan bayon etishning 
mazmuni va maqsadiga noverbal kommunikatsiya vositalarining mos kelishi 
muomala madaniyatining bir turidir.  
 Noverbal kommunikatsiyaga belgilarning optik-kinetik tizimi kirib, ularga 
jestlar (qo’l harakatlari), mimika (yuz harakatlari) va pantomimika (qo’l, oyoq, tana 
harakatlari) kiradi. 
 Jestlar - insonning qo’l harakatlari bo’lib, u orqali insonning ichki holati, biror 
bir ob’ektga munosabati va tashqi olamga yo’nalganligi ifodalanadi. U yoki bu 
xalqlarda jestlar turlicha qabul qilinadi. Italьyan va frantsuzlar o’z muloqotlarini 
jestlarsiz tavsavvur eta olmaydilar. O’zbek xalqida nutqda jestlardan foydalanish 
yaxshi odat sifatida qabul qilinmaydi. Lekin shuni ham ta’kidlash lozimki, noverbal 
kommunikatsiya og’zaki nutqda aytilmay qolgan fikrlarni ifoda etish imkonini 
beradi. 
 Mimika - inson yuz harakatlarining bir qismi bo’lib, u orqali insonning o’ylari, 
xatti-harakatlari, tasavvurlari, xotirlashi, taajjubi va hokazolarda namoyon bo’ladi. 
Pantomimika - inson tanasi yoki uning qismlari yordamida ifodalanadigan 
harakatlar tizimidir. 
 Tadqiqotlar shuni ko’rsatadiki, kundalik muloqot jarayonida so’zlar 7% ni, 
tovushlar va intonatsiya 38% ni, nutqsiz muloqot esa 55% ni, tashkil qiladi. 
 Publitsiy aytganidek, biz «Ovoz bilan gapiramiz tana bilan suhbatlashamiz». 
Noverbal kommunikatsiyaning boshqa belgilar tizimini ko’rib chiqaylik. 
 Paralingivistik va ekstralingvistik belgilar tizimi - bu lokalizatsiya tizimi 
bo’lib, u ovoz sifatida diapozonini nutqdagi pauzalar, yo’tal, yig’i, kulgu, nutq 
tempida namoyon bo’ladi. 
 Muloqot jarayonida muloqotga kirishuvchilarni bir-birlariga nisbatan 
joylashishlari ham muhim ahamiyatga ega. Masalan, auditoriyadagi stollar 
joylashishi muloqot uchun juda noqulaydir. Ayniqsa, seminar mashg’ulotlari 
Ilmiybaza.uz Bolgarlarda boshni qimirlatish yo’q degani, ruslarniki teskarisi bo’ladi. Turli yosh guruhlarida noverbal kommunikatsiya vositasi turlicha bo’ladi. Masalan, bolalar ko’pincha kattalarga ta’sir etish, ularga o’z hohish va kayfiyatlarini o’tkazishda yig’idan vosita sifatida foydalanadilar. Axborotni so’z bilan bayon etishning mazmuni va maqsadiga noverbal kommunikatsiya vositalarining mos kelishi muomala madaniyatining bir turidir. Noverbal kommunikatsiyaga belgilarning optik-kinetik tizimi kirib, ularga jestlar (qo’l harakatlari), mimika (yuz harakatlari) va pantomimika (qo’l, oyoq, tana harakatlari) kiradi. Jestlar - insonning qo’l harakatlari bo’lib, u orqali insonning ichki holati, biror bir ob’ektga munosabati va tashqi olamga yo’nalganligi ifodalanadi. U yoki bu xalqlarda jestlar turlicha qabul qilinadi. Italьyan va frantsuzlar o’z muloqotlarini jestlarsiz tavsavvur eta olmaydilar. O’zbek xalqida nutqda jestlardan foydalanish yaxshi odat sifatida qabul qilinmaydi. Lekin shuni ham ta’kidlash lozimki, noverbal kommunikatsiya og’zaki nutqda aytilmay qolgan fikrlarni ifoda etish imkonini beradi. Mimika - inson yuz harakatlarining bir qismi bo’lib, u orqali insonning o’ylari, xatti-harakatlari, tasavvurlari, xotirlashi, taajjubi va hokazolarda namoyon bo’ladi. Pantomimika - inson tanasi yoki uning qismlari yordamida ifodalanadigan harakatlar tizimidir. Tadqiqotlar shuni ko’rsatadiki, kundalik muloqot jarayonida so’zlar 7% ni, tovushlar va intonatsiya 38% ni, nutqsiz muloqot esa 55% ni, tashkil qiladi. Publitsiy aytganidek, biz «Ovoz bilan gapiramiz tana bilan suhbatlashamiz». Noverbal kommunikatsiyaning boshqa belgilar tizimini ko’rib chiqaylik. Paralingivistik va ekstralingvistik belgilar tizimi - bu lokalizatsiya tizimi bo’lib, u ovoz sifatida diapozonini nutqdagi pauzalar, yo’tal, yig’i, kulgu, nutq tempida namoyon bo’ladi. Muloqot jarayonida muloqotga kirishuvchilarni bir-birlariga nisbatan joylashishlari ham muhim ahamiyatga ega. Masalan, auditoriyadagi stollar joylashishi muloqot uchun juda noqulaydir. Ayniqsa, seminar mashg’ulotlari Ilmiybaza.uz 
jarayonida o’qituvchi, ma’ruzachi muloqoti vaqtida qolganlari munozarada faol 
ishtirok etish imkoniyatiga ega emasdirlar. 
 Seminarlarni yoki shu kabi suhbatlarni «T» shaklida joylashgan stol stullarda 
o’tkazish ham foydali, lekin dumaloq shaklda joylashtirilgan stol, stullarda muloqot 
juda samaralidir. 
Vizual muloqotda «ko’z kontakti» belgilar tizimi ham qo’llaniladi. Ushbu tizim 
pedagoglar, rahbarlar ish faoliyatida muhim ahamiyatga egadir. 
 Qiziqarli belgilar tizimi sifatida muloqot jarayonida gul, fotorasm va 
boshqalardan foydalanish mumkin. Ehtimol gullar orqali insonlar ma’lum bir 
ma’lumotni uzatish imkoniyatiga egalar. Shu bois gullar tarixi haqida ayrim 
ma’lumotlarni keltiramiz. Gullar tili qadimda Sharqda paydo bo’lgan. Uni ayollar 
yaratishgan. O’z yuzlarini ochish imkoniyatiga ega bo’lmagan ayollar o’z hislarini 
va kayfiyatlarini gullar orqali ifodalashga harakat qilganlar. Assotsiatsiya sifatida 
paydo bo’lgan belgilar qat’iy odatlarga aylangan. Masalan, azaliya guli sog’inch, 
yolg’izlik, gnatsint g’unchalarining soni uchrashuv kunini, qo’ng’iroq gullar soni 
uchrashuv vaqtini anglatadi. 
XIX asrga kelib, gullar tili dastlab Frantsiyada, so’ng Angliya va butun jahonga 
tarqalgan. Asta-sekin gullar tili bilan ranglar tili ham yuzaga keldi. Jumladan, 
Yevropaning ko’p davlatlarida siyoh rang do’stlik, hashamatlilik, to’kinlik ramzi 
bo’lsa, Yaponiyada-g’am og’riq belgisi bo’lgan. Har qaysi rang ma’lum holat, 
kayfiyat ma’nosini anglatadi. Jumladan qizil rang hayot, sevgi, pushti - yoshlik, sariq 
- baxt, quyosh, to’y, xursandchilik, yashil - tinchlik, xotirjamlik, ko’k- ishonch, vafo, 
qora tantanavorlik, qayg’u, oq - poklik, beg’uborlik ramzi sifatida tushuniladi. 
4. Muloqot kishilar o’rtasidagi o’zaro ta’sir etish 
 Kishilar muloqotga kirishar ekan, savol berish, buyruq, iltimos qilish, biror 
narsani tushuntirish bilan birga o’z oldiga boshqalarga ta’sir etish, shu narsani ularga 
tushuntirish maqsadini qo’yadi.  
 Muloqotning maqsadi kishilarning birgalikdagi faoliyatiga ehtiyojini aks 
ettiradi. Bunda muloqot shaxslararo o’zaro ta’siri sifatida namoyon bo’ladi, ya’ni 
kishilarning birgalikdagi faoliyati jarayonida paydo bo’luvchi aloqa va o’zaro 
Ilmiybaza.uz jarayonida o’qituvchi, ma’ruzachi muloqoti vaqtida qolganlari munozarada faol ishtirok etish imkoniyatiga ega emasdirlar. Seminarlarni yoki shu kabi suhbatlarni «T» shaklida joylashgan stol stullarda o’tkazish ham foydali, lekin dumaloq shaklda joylashtirilgan stol, stullarda muloqot juda samaralidir. Vizual muloqotda «ko’z kontakti» belgilar tizimi ham qo’llaniladi. Ushbu tizim pedagoglar, rahbarlar ish faoliyatida muhim ahamiyatga egadir. Qiziqarli belgilar tizimi sifatida muloqot jarayonida gul, fotorasm va boshqalardan foydalanish mumkin. Ehtimol gullar orqali insonlar ma’lum bir ma’lumotni uzatish imkoniyatiga egalar. Shu bois gullar tarixi haqida ayrim ma’lumotlarni keltiramiz. Gullar tili qadimda Sharqda paydo bo’lgan. Uni ayollar yaratishgan. O’z yuzlarini ochish imkoniyatiga ega bo’lmagan ayollar o’z hislarini va kayfiyatlarini gullar orqali ifodalashga harakat qilganlar. Assotsiatsiya sifatida paydo bo’lgan belgilar qat’iy odatlarga aylangan. Masalan, azaliya guli sog’inch, yolg’izlik, gnatsint g’unchalarining soni uchrashuv kunini, qo’ng’iroq gullar soni uchrashuv vaqtini anglatadi. XIX asrga kelib, gullar tili dastlab Frantsiyada, so’ng Angliya va butun jahonga tarqalgan. Asta-sekin gullar tili bilan ranglar tili ham yuzaga keldi. Jumladan, Yevropaning ko’p davlatlarida siyoh rang do’stlik, hashamatlilik, to’kinlik ramzi bo’lsa, Yaponiyada-g’am og’riq belgisi bo’lgan. Har qaysi rang ma’lum holat, kayfiyat ma’nosini anglatadi. Jumladan qizil rang hayot, sevgi, pushti - yoshlik, sariq - baxt, quyosh, to’y, xursandchilik, yashil - tinchlik, xotirjamlik, ko’k- ishonch, vafo, qora tantanavorlik, qayg’u, oq - poklik, beg’uborlik ramzi sifatida tushuniladi. 4. Muloqot kishilar o’rtasidagi o’zaro ta’sir etish Kishilar muloqotga kirishar ekan, savol berish, buyruq, iltimos qilish, biror narsani tushuntirish bilan birga o’z oldiga boshqalarga ta’sir etish, shu narsani ularga tushuntirish maqsadini qo’yadi. Muloqotning maqsadi kishilarning birgalikdagi faoliyatiga ehtiyojini aks ettiradi. Bunda muloqot shaxslararo o’zaro ta’siri sifatida namoyon bo’ladi, ya’ni kishilarning birgalikdagi faoliyati jarayonida paydo bo’luvchi aloqa va o’zaro Ilmiybaza.uz 
ta’sirlar yig’indisidir. Birgalikdagi faoliyat va muloqot ijtimoiy nazorat sharoitida 
ro’y beradi. Jamiyat ijtimoiy normalar sifatida maxsus hulq-atvor namunalari 
tuzilishini ishlab chiqqan. Ijtimoiy normalar ko’lami nihoyat keng – mehnat intizomi 
harbiy burch va vatanparvarlik, xushmuomalalik qoidalari ana shular jumlasidandir. 
Ijtimoiy psixologiya nuqtai nazaridan muloqotga kirishuvchilar bajaradigan rolning 
«repertuar»iga mos holda namoyon bo’ladi. Psixologiyada «rol» deganda ijtimoiy 
(sotsial) mavqeni egallab turuvchi har bir kishidan atrofdagilardan kutadigan, 
normativ tomonidan ma’qullangan hulq-atvor namunasi tushuniladi. (Yosh, mansab, 
jins va oiladagi, o’qituvchi va o’quvchi shifokor va bemor, katta kishi yoki bola, 
boshliq yoki xodim, ona yoki buvi, erkak yoki ayol, mehmon yoki mezbon rolida 
namoyon bo’lishi mumkin). O’z navbatida har bir rol o’ziga mos talablarga javob 
berishi kerak. 
Bir kishi turli muloqot vazifalarida turli rollarni bajarishi mumkin. Masalan, 
xizmat joyida direktor, kasal bo’lsa shifokor ko’rsatmalariga itoat etuvchi bemor, 
oilada keksa ota-onasining qobil farzandi, mehmondo’st oila boshlig’i bo’ladi. Turli 
rollarni bajaruvchi kishilarning o’zaro munosabati rol kutishlari bilan boshqariladi. 
Xohlaydimi yoki yo’qmi atrofdagilar undan ma’lum namunaga mos keluvchi xulq-
atvorni kutadilar. Agar rol yaxshi bajarilmasa, ijtimoiy nazorat tomonidan 
baholanadi, 
ozmi-ko’pmi 
cheklanishlar 
qilinadi. 
Muloqotning 
bevosita 
muvaffaqiyatining sharti o’zaro ta’sir etuvchi kishilarning har biridan kutilayotgan 
harakatlarga mos keluvchi xulk-atvor namunasini qo’llanishidadir. Kishining 
boshqalar undan nimani kutayotganini, nimani eshitishga va unda nimani ko’rishga 
tayyor ekanligini to’g’ri, aniq, xatosiz ko’chira olish qobiliyati takt deb ataladi. 
Ma’lumki takt pedagogik faoliyatda muhim komponent hisoblanadi. Ayniqsa, 
pedagogik jarayon o’qituvchi va o’quvchilarning uyushgan faoliyatlari asosida 
tuzilgan. Shu bois o’qituvchi pedagogik jarayonni o’quvchilar jamoasidan tashkil 
topganligini unutmasligi har bir o’quvchi shaxsini e’tibordan chetda qoldirmasligi 
kerak. O’quvchilar bilan psixologik aloqaning qisqa muddatga bo’lsada yo’qolishi, 
og’ir oqibatlarni vujudga keltiradi. 
Ilmiybaza.uz ta’sirlar yig’indisidir. Birgalikdagi faoliyat va muloqot ijtimoiy nazorat sharoitida ro’y beradi. Jamiyat ijtimoiy normalar sifatida maxsus hulq-atvor namunalari tuzilishini ishlab chiqqan. Ijtimoiy normalar ko’lami nihoyat keng – mehnat intizomi harbiy burch va vatanparvarlik, xushmuomalalik qoidalari ana shular jumlasidandir. Ijtimoiy psixologiya nuqtai nazaridan muloqotga kirishuvchilar bajaradigan rolning «repertuar»iga mos holda namoyon bo’ladi. Psixologiyada «rol» deganda ijtimoiy (sotsial) mavqeni egallab turuvchi har bir kishidan atrofdagilardan kutadigan, normativ tomonidan ma’qullangan hulq-atvor namunasi tushuniladi. (Yosh, mansab, jins va oiladagi, o’qituvchi va o’quvchi shifokor va bemor, katta kishi yoki bola, boshliq yoki xodim, ona yoki buvi, erkak yoki ayol, mehmon yoki mezbon rolida namoyon bo’lishi mumkin). O’z navbatida har bir rol o’ziga mos talablarga javob berishi kerak. Bir kishi turli muloqot vazifalarida turli rollarni bajarishi mumkin. Masalan, xizmat joyida direktor, kasal bo’lsa shifokor ko’rsatmalariga itoat etuvchi bemor, oilada keksa ota-onasining qobil farzandi, mehmondo’st oila boshlig’i bo’ladi. Turli rollarni bajaruvchi kishilarning o’zaro munosabati rol kutishlari bilan boshqariladi. Xohlaydimi yoki yo’qmi atrofdagilar undan ma’lum namunaga mos keluvchi xulq- atvorni kutadilar. Agar rol yaxshi bajarilmasa, ijtimoiy nazorat tomonidan baholanadi, ozmi-ko’pmi cheklanishlar qilinadi. Muloqotning bevosita muvaffaqiyatining sharti o’zaro ta’sir etuvchi kishilarning har biridan kutilayotgan harakatlarga mos keluvchi xulk-atvor namunasini qo’llanishidadir. Kishining boshqalar undan nimani kutayotganini, nimani eshitishga va unda nimani ko’rishga tayyor ekanligini to’g’ri, aniq, xatosiz ko’chira olish qobiliyati takt deb ataladi. Ma’lumki takt pedagogik faoliyatda muhim komponent hisoblanadi. Ayniqsa, pedagogik jarayon o’qituvchi va o’quvchilarning uyushgan faoliyatlari asosida tuzilgan. Shu bois o’qituvchi pedagogik jarayonni o’quvchilar jamoasidan tashkil topganligini unutmasligi har bir o’quvchi shaxsini e’tibordan chetda qoldirmasligi kerak. O’quvchilar bilan psixologik aloqaning qisqa muddatga bo’lsada yo’qolishi, og’ir oqibatlarni vujudga keltiradi. Ilmiybaza.uz 
Muloqotning interaktiv tomoni deganda, birgalikdagi faoliyatni tashkil etish 
va amalga oshirishda muloqot ishtirokchilarining bir-biriga ta’sir o’tkazishi 
tushuniladi.  
 Kommunikatsiya orqali odamlar birgalikdagi faoliyatni tashkil etadilar. 
Umumiy faoliyatda ishtirok etar ekan, odamlar bir-birlariga ta’sir ko’rsatadi. 
SHuning uchun o’zaro ta’sir birgalikdagi faoliyatning tashkil etilishi sifatida 
tushuniladi.  
 Birgalikdagi faoliyatning uch xil modeli mavjud.  
 
har bir ishtirokchi boshqalardan mustaqil ravishda ishning o’ziga tegishli 
qismini bajarishi (masalan shanbalikdagi ish) 
 
umumiy vazifani bosqichma-bosqich har bir ishtirokchi tomonidan 
bajarilishi (masalan konveyerdagi ish) 
 
har bir ishtirokchi boshqalar bilan birgalikda bir vaqtning o’zida umumiy 
faoliyat bilan mashg’ul bo’lishi (masalan, futbol jamoasidagi ish). 
 Odatda muloqot jarayonidagi o’zaro ta’sirning ikki xil turi ajratiladi. 
a) kooperatsiyaga asoslangan o’zaro ta’sir - kommunikativ jarayon 
ishtirokchilarinng umumiy maqsad yo’lida o’z kuchlarini birlashtirishdan iborat. 
Kooperatsiyalarning bir necha turi farqlanadi. 
 
avtomatik (instinktiv- biologik darajada mavjud bo’ladi),  
 
avtomatik (tarkib topgan ijtimoiy me’yorlar bilan an’ana va urf odatlar 
bilan taqozolangan bo’ladi)  
 
spontan (do’stlik, muhabbat va shu kabi munosabatlar bilan 
taqozolangan bo’ladi)  
 
direktiv (majburiy hamkorlik hukm suruvchi joylarda mavjud bo’ladi)  
 
shartnomaviy (rasmiy kelishuvlar bilan taqazolangan bo’ladi). 
 
koorperatsiya- birgalikdagi faoliyatning zaruriy elementi. 
b) 
Raqobatga 
asoslangan 
o’zaro 
ta’sir 
– 
kommunikativ 
jarayon 
ishtirokchilarining shaxsiy yoki guruhiy maqsadlarga erishish uchun o’zaro kurash 
sharoitida bir-biriga ta’sir ko’rsatishdan iborat. Bunday o’zaro ta’sirda tomonlarning 
shaxsiy faolligi odatda yuqori bo’ladi. Shunday bo’lsa-da u koopertsiya bilan 
Ilmiybaza.uz Muloqotning interaktiv tomoni deganda, birgalikdagi faoliyatni tashkil etish va amalga oshirishda muloqot ishtirokchilarining bir-biriga ta’sir o’tkazishi tushuniladi. Kommunikatsiya orqali odamlar birgalikdagi faoliyatni tashkil etadilar. Umumiy faoliyatda ishtirok etar ekan, odamlar bir-birlariga ta’sir ko’rsatadi. SHuning uchun o’zaro ta’sir birgalikdagi faoliyatning tashkil etilishi sifatida tushuniladi. Birgalikdagi faoliyatning uch xil modeli mavjud.  har bir ishtirokchi boshqalardan mustaqil ravishda ishning o’ziga tegishli qismini bajarishi (masalan shanbalikdagi ish)  umumiy vazifani bosqichma-bosqich har bir ishtirokchi tomonidan bajarilishi (masalan konveyerdagi ish)  har bir ishtirokchi boshqalar bilan birgalikda bir vaqtning o’zida umumiy faoliyat bilan mashg’ul bo’lishi (masalan, futbol jamoasidagi ish). Odatda muloqot jarayonidagi o’zaro ta’sirning ikki xil turi ajratiladi. a) kooperatsiyaga asoslangan o’zaro ta’sir - kommunikativ jarayon ishtirokchilarinng umumiy maqsad yo’lida o’z kuchlarini birlashtirishdan iborat. Kooperatsiyalarning bir necha turi farqlanadi.  avtomatik (instinktiv- biologik darajada mavjud bo’ladi),  avtomatik (tarkib topgan ijtimoiy me’yorlar bilan an’ana va urf odatlar bilan taqozolangan bo’ladi)  spontan (do’stlik, muhabbat va shu kabi munosabatlar bilan taqozolangan bo’ladi)  direktiv (majburiy hamkorlik hukm suruvchi joylarda mavjud bo’ladi)  shartnomaviy (rasmiy kelishuvlar bilan taqazolangan bo’ladi).  koorperatsiya- birgalikdagi faoliyatning zaruriy elementi. b) Raqobatga asoslangan o’zaro ta’sir – kommunikativ jarayon ishtirokchilarining shaxsiy yoki guruhiy maqsadlarga erishish uchun o’zaro kurash sharoitida bir-biriga ta’sir ko’rsatishdan iborat. Bunday o’zaro ta’sirda tomonlarning shaxsiy faolligi odatda yuqori bo’ladi. Shunday bo’lsa-da u koopertsiya bilan Ilmiybaza.uz 
ma’lum darajada bog’liqdir. Chunki raqobat davomida ham muayyan qoidalar 
o’rnatilishi talab etiladi. Aks holda o’zaro kurash urushga aylanib ketishi mumkin. 
Raqobatning eng yorqin shakli nizodir. Nizo - muloqot ishtirokchilarining har biri 
muhim bo’lgan muammoni hal etish vaqtida ular o’rtasida vujudga kelgan qarama-
qarshilik va kurashning keskin kuchayib ketish jarayonidir. 
 Muloqot jarayonida nizoning odatda ikki xil turi farqlanadi. 
a) Destruktiv nizo. Uning kelib chiqish sabablari quyidagilardan iborat; 
-shaxsiy xususiyatlarni bir-biriga mos kelmasligi tufayli vujudga keladi 
- munosabatlarning buzilishiga olib keladi 
-ishtirokchilar soni ortib boradi 
-qarama-qarshi tomonga nisbatan negativ baholar kuchayib boradi 
-nizo jarayonidagi ob’ektning shaxsga ko’chishi oson yuz beradi 
B) Produktiv nizoning kelib chiqish sabablari quyidagilardan iborat 
-nuqtai - nazarlarning bir-biriga mos kelmasligi sababli vujudga keladi; 
-muammoni kengroq qarshi olishga olib keladi; 
-optimal yechimning topilishiga yordam beradi; 
- shaxsga ko’chirilmaydi. 
Muloqot – kishilarning bir-birini tushunishi 
 Birgalikdagi faoliyatning muvaffaqiyatli ro’y berishi ko’p jihatdan 
kommunikativ jarayon ishtirokchilari bir-birini qanday idrok etayotganini, har bir 
ishtirokchida boshqa ishtirokchi haqida qanday tasavvurlar shakllanayotganligiga 
bog’liq. Bu esa muloqotning pertseptiv tomonini o’rganish zaruratini vujudga 
keltiradi.  
Kishilarning bir-birini idrok etish jarayoni muloqotning ajralmas qismi bo’lib, 
u muloqotning pertseptiv tomonini tashkil etadi.  
 Insonning inson tomonidan idrok etilishi «ijtimoiy pertseptsiya» deyiladi. 
Dastlab bu atama Dj.Bruner tomonidan 1947 yil ishlatilgan bo’lib, u pertseptiv 
jarayonlarning ijtimoiy determinatsiyasini anglatgan. Keyinchalik bu atama 
boshqacharoq ma’noga ega bo’lib, u ijtimoiy ob’ektlarni, ya’ni odamlar ijtimoiy 
guruhlar, katta ijtimoiy tuzilmalarni idrok etish jarayonini anglata boshlagan. 
Ilmiybaza.uz ma’lum darajada bog’liqdir. Chunki raqobat davomida ham muayyan qoidalar o’rnatilishi talab etiladi. Aks holda o’zaro kurash urushga aylanib ketishi mumkin. Raqobatning eng yorqin shakli nizodir. Nizo - muloqot ishtirokchilarining har biri muhim bo’lgan muammoni hal etish vaqtida ular o’rtasida vujudga kelgan qarama- qarshilik va kurashning keskin kuchayib ketish jarayonidir. Muloqot jarayonida nizoning odatda ikki xil turi farqlanadi. a) Destruktiv nizo. Uning kelib chiqish sabablari quyidagilardan iborat; -shaxsiy xususiyatlarni bir-biriga mos kelmasligi tufayli vujudga keladi - munosabatlarning buzilishiga olib keladi -ishtirokchilar soni ortib boradi -qarama-qarshi tomonga nisbatan negativ baholar kuchayib boradi -nizo jarayonidagi ob’ektning shaxsga ko’chishi oson yuz beradi B) Produktiv nizoning kelib chiqish sabablari quyidagilardan iborat -nuqtai - nazarlarning bir-biriga mos kelmasligi sababli vujudga keladi; -muammoni kengroq qarshi olishga olib keladi; -optimal yechimning topilishiga yordam beradi; - shaxsga ko’chirilmaydi. Muloqot – kishilarning bir-birini tushunishi Birgalikdagi faoliyatning muvaffaqiyatli ro’y berishi ko’p jihatdan kommunikativ jarayon ishtirokchilari bir-birini qanday idrok etayotganini, har bir ishtirokchida boshqa ishtirokchi haqida qanday tasavvurlar shakllanayotganligiga bog’liq. Bu esa muloqotning pertseptiv tomonini o’rganish zaruratini vujudga keltiradi. Kishilarning bir-birini idrok etish jarayoni muloqotning ajralmas qismi bo’lib, u muloqotning pertseptiv tomonini tashkil etadi. Insonning inson tomonidan idrok etilishi «ijtimoiy pertseptsiya» deyiladi. Dastlab bu atama Dj.Bruner tomonidan 1947 yil ishlatilgan bo’lib, u pertseptiv jarayonlarning ijtimoiy determinatsiyasini anglatgan. Keyinchalik bu atama boshqacharoq ma’noga ega bo’lib, u ijtimoiy ob’ektlarni, ya’ni odamlar ijtimoiy guruhlar, katta ijtimoiy tuzilmalarni idrok etish jarayonini anglata boshlagan. Ilmiybaza.uz 
 Ijtimoiy pertseptiv jarayonlarda individ quyidagilarni idrok etishi mumkin:  
 a) o’z guruhiga munosib individni; 
 b) boshqa guruhga mansub individni;  
 v) o’zining guruhini;  
 g) o’zga guruhni.  
 Ijtimoiy pertseptiv jarayonlarda guruh quyidagilarni idrok etishi mumkin: 
a) o’z individini; 
 
 
 
b) o’zga guruh individini;  
v) o’zini;  
 
 
 
 
g) o’zga guruhni.  
 Rus psixologi A.A.Bodalev «insonni inson tomonidan idrok etilishiga» 
sinonim ravishda «insonning boshqa insonni bilishi» iborasini qo’llaydi. Inson 
jamiyat a’zosi sifatida qabul qilinganligi sababli muloqotda ham shaxs sifatida 
namoyon bo’ladi. S.L.Rubinshteyn aytganidek, «biz insonni tashqi xulq-atvoriga 
qarab uni o’qiymiz». Bundan, insonni tashqi qiyofasi uni qanday shaxs ekanligidan 
dalolat berishini anglashimiz mumkin. 
 «Boshqa odamni bila turib, o’rganayotgan individning o’zi ham shakllanadi»- 
deb yozadi L.S.Vigotskiy. 
 Insonni inson tomonidan idrok etilishida eng kamida ikki kishi jalb qilingan 
bo’lishi lozim bo’lib, ularning ikkalovi ham faol sub’ektdir. Demakki o’zaro idrok 
jarayonida ikkala tomon bir-birlarining ehtiyojlari, motivlari va yo’nalishlarini 
bilishlari va o’zlarini qarama-qarshi tomon o’rniga qo’ya olishlari lozim. Muloqot 
jarayonida bir-birini idrok etayotgan odamlar bir-birini tushunishga harakat 
qiladilar. Buning uchun quyidagi mexanizm ishga solinadi. 
a) identifikatsiya; 
 
 
b) refleksiya; 
v) stereotipizatsiya.  
 
g) empatiya 
Identifikatsiya (lotincha tenglashtirish) –u kishiga tenglashtirish, baravarlash 
ma’nosini anglatib, insonning o’zini xayolan suhbatdoshi o’rniga qo’yish orqali 
uning fikrlari va tasavvurlarini tushunishga intilishi. 
Refleksiya (lotincha aks ettirish) – insonning suhbatdoshi tomonidan qanday 
idrok etilayotgani va tushunilayotganini anglashga intilishi. Kishini kishi tomonidan 
idrok qilinishini ikkilangan oynadagi aks ettirishga o’xshatish mumkin. Odam 
Ilmiybaza.uz Ijtimoiy pertseptiv jarayonlarda individ quyidagilarni idrok etishi mumkin: a) o’z guruhiga munosib individni; b) boshqa guruhga mansub individni; v) o’zining guruhini; g) o’zga guruhni. Ijtimoiy pertseptiv jarayonlarda guruh quyidagilarni idrok etishi mumkin: a) o’z individini; b) o’zga guruh individini; v) o’zini; g) o’zga guruhni. Rus psixologi A.A.Bodalev «insonni inson tomonidan idrok etilishiga» sinonim ravishda «insonning boshqa insonni bilishi» iborasini qo’llaydi. Inson jamiyat a’zosi sifatida qabul qilinganligi sababli muloqotda ham shaxs sifatida namoyon bo’ladi. S.L.Rubinshteyn aytganidek, «biz insonni tashqi xulq-atvoriga qarab uni o’qiymiz». Bundan, insonni tashqi qiyofasi uni qanday shaxs ekanligidan dalolat berishini anglashimiz mumkin. «Boshqa odamni bila turib, o’rganayotgan individning o’zi ham shakllanadi»- deb yozadi L.S.Vigotskiy. Insonni inson tomonidan idrok etilishida eng kamida ikki kishi jalb qilingan bo’lishi lozim bo’lib, ularning ikkalovi ham faol sub’ektdir. Demakki o’zaro idrok jarayonida ikkala tomon bir-birlarining ehtiyojlari, motivlari va yo’nalishlarini bilishlari va o’zlarini qarama-qarshi tomon o’rniga qo’ya olishlari lozim. Muloqot jarayonida bir-birini idrok etayotgan odamlar bir-birini tushunishga harakat qiladilar. Buning uchun quyidagi mexanizm ishga solinadi. a) identifikatsiya; b) refleksiya; v) stereotipizatsiya. g) empatiya Identifikatsiya (lotincha tenglashtirish) –u kishiga tenglashtirish, baravarlash ma’nosini anglatib, insonning o’zini xayolan suhbatdoshi o’rniga qo’yish orqali uning fikrlari va tasavvurlarini tushunishga intilishi. Refleksiya (lotincha aks ettirish) – insonning suhbatdoshi tomonidan qanday idrok etilayotgani va tushunilayotganini anglashga intilishi. Kishini kishi tomonidan idrok qilinishini ikkilangan oynadagi aks ettirishga o’xshatish mumkin. Odam Ilmiybaza.uz 
boshqa kishini aks ettirar ekan, shu bilan birga o’zini ham aks ettiradi, agar kishi 
o’zi muloqotga kirishadigan kishilar haqida to’liq, ilmiy asoslangan axborotlarga 
ega bo’lsa, ular bilan bexato aniqlikda o’zaro ta’sir o’rnatishi mumkin. Biroq sub’ekt 
hamma vaqt bunday aniq ma’lumotga ega emas. Shuning uchun u boshqalar xatti-
harakatining sabablarini o’ylab chiqishga majbur bo’ladi. Boshqa kishining 
harakatlarini tushuntirish uchun faoliyat motivlari, his-tuyg’ular, intilish va 
fikrlashning o’ylab chiqarilishi kauzal atributsiya deb ataladi va o’qituvchilar 
tomonidan bola harakatlarining shunday sababini talqin qilinishi maktabdagi 
pedagogik muomalani qiyinlashtiradi. 
Stereotipizatsiya – grekcha o’zgarishsiz, takrorlanish degan ma’noni bildirib, 
insonning suhbatdoshini tushunishga intilishi yo’lida muayyan shablondan 
foydalanishi. Stereotipizatsiya ma’lum yoki taxminan ma’lum bo’lgan voqealarni 
tiklash, nisbat berish yo’li bilan xulk normalarini tasniflash va ularning sabablarini 
izohlash demakdir. Ba’zan muomala jarayonida noto’g’ri stereotip vujudga keladi. 
Masalan, A.A.Bodalev tomonidan o’tkazilgan tadqiqot natijalariga ko’ra, kishining 
tashqi qiyofasi va uning xarakteri haqidagi stereotip tasavvurlar ommaviylashib 
ketganligi tasdiqlandi. So’ralgan 72 kishining 9 tasi agar insonning yuz tuzilishi 
kvadrat ko’rinishiga ega bo’lganlar kuchli, irodali, 17 kishi peshonasi katta kishi 
aqlli, 3 kishi sochi tikka kishilar yengilmas, bo’ysunmas xarakterga ega. 5 kishi 
bo’yi o’rtachadan past kishilar boshqalar ustidan hukmronlik qilishga, buyruq 
berishga intiluvchi kishilar, 5 kishi chiroyli kishilar yo ahmoq yoki o’zini yaxshi 
ko’radigan kishilar bo’ladi deb tasdiqlagan. Begona kishini idrok qilishda birinchi 
axborot, dastlabki tasavvur katta ahamiyatga ega. Kishilar tashqi qiyofasi ham 
muhim o’rin tutadi. Amerikalik psixologlar tomonidan o’tkazilgan tadqiqot bunga 
yaqqol misol bo’la oladi. 400 ta o’qituvchilarni baholash uchun tarqatilgan ishlarni 
ular 200 tasi ijobiy, chiroyli, 200 tasi salbiy xunuk, yoqimsiz deb berganlar. 
Ekspertlardan tashqi qiyofasini emas, balki xarakterini ta’riflash so’ralgan edi. 
Afsuski baholarning sub’ektivligi kishining tashqi qiyofasini baholash bilan 
bog’liqdir. 
Ilmiybaza.uz boshqa kishini aks ettirar ekan, shu bilan birga o’zini ham aks ettiradi, agar kishi o’zi muloqotga kirishadigan kishilar haqida to’liq, ilmiy asoslangan axborotlarga ega bo’lsa, ular bilan bexato aniqlikda o’zaro ta’sir o’rnatishi mumkin. Biroq sub’ekt hamma vaqt bunday aniq ma’lumotga ega emas. Shuning uchun u boshqalar xatti- harakatining sabablarini o’ylab chiqishga majbur bo’ladi. Boshqa kishining harakatlarini tushuntirish uchun faoliyat motivlari, his-tuyg’ular, intilish va fikrlashning o’ylab chiqarilishi kauzal atributsiya deb ataladi va o’qituvchilar tomonidan bola harakatlarining shunday sababini talqin qilinishi maktabdagi pedagogik muomalani qiyinlashtiradi. Stereotipizatsiya – grekcha o’zgarishsiz, takrorlanish degan ma’noni bildirib, insonning suhbatdoshini tushunishga intilishi yo’lida muayyan shablondan foydalanishi. Stereotipizatsiya ma’lum yoki taxminan ma’lum bo’lgan voqealarni tiklash, nisbat berish yo’li bilan xulk normalarini tasniflash va ularning sabablarini izohlash demakdir. Ba’zan muomala jarayonida noto’g’ri stereotip vujudga keladi. Masalan, A.A.Bodalev tomonidan o’tkazilgan tadqiqot natijalariga ko’ra, kishining tashqi qiyofasi va uning xarakteri haqidagi stereotip tasavvurlar ommaviylashib ketganligi tasdiqlandi. So’ralgan 72 kishining 9 tasi agar insonning yuz tuzilishi kvadrat ko’rinishiga ega bo’lganlar kuchli, irodali, 17 kishi peshonasi katta kishi aqlli, 3 kishi sochi tikka kishilar yengilmas, bo’ysunmas xarakterga ega. 5 kishi bo’yi o’rtachadan past kishilar boshqalar ustidan hukmronlik qilishga, buyruq berishga intiluvchi kishilar, 5 kishi chiroyli kishilar yo ahmoq yoki o’zini yaxshi ko’radigan kishilar bo’ladi deb tasdiqlagan. Begona kishini idrok qilishda birinchi axborot, dastlabki tasavvur katta ahamiyatga ega. Kishilar tashqi qiyofasi ham muhim o’rin tutadi. Amerikalik psixologlar tomonidan o’tkazilgan tadqiqot bunga yaqqol misol bo’la oladi. 400 ta o’qituvchilarni baholash uchun tarqatilgan ishlarni ular 200 tasi ijobiy, chiroyli, 200 tasi salbiy xunuk, yoqimsiz deb berganlar. Ekspertlardan tashqi qiyofasini emas, balki xarakterini ta’riflash so’ralgan edi. Afsuski baholarning sub’ektivligi kishining tashqi qiyofasini baholash bilan bog’liqdir. Ilmiybaza.uz 
Empatiya – insoning o’zini xayolan suhbatdoshi o’rniga qo’yish orqali uning 
kechinmalari va hissiyotlarini tushunishga intilishi. Bunda insonning emotsional 
muammolariga yondashishi tushuniladi. Bu boshqa odam hissiyotlari va 
kechinmalariga hamdard bo’la olishdir. Bir tomondan ob’ektni tushunishda uni 
o’rniga o’zini qo’ya olishi muhim bo’lsa, ikkinchi tomondan uning ichki 
hissiyotlarini tushunish unga hamdard bo’la olish ham muhimdir. 
Insonning inson tomonidan idrok etilishida yo’naltirishning roli kattadir. Bu 
ayniqsa inson haqida, noma’lum inson haqida ilk fikrlarni olishda muhimdir. Bu 
borada A.A.Bodalevning o’tkazgan tadqiqotlari nihoyatda ahamiyatlidir. Ikki guruh 
talabalariga bir inson rasmi beriladi. Birinchi rasmda berilgan inson jinoyatchi deb, 
ikkinchi guruhda esa rasmdagi kishi yirik olim deb e’lon qilinib, ularga portretni 
yozma ifodalash vazifasi beriladi. Birinchi holatda quyidagi tavsiflar beriladi, ya’ni 
ko’zlarini ichiga kirib ketgani, ichki alam, qasosdan uzun dahan boshlagan ishi, 
jumladan jinoyatni yakuniga yetkazish kabilar ekanligi qayd etiladi. 
 Ikkinchi guruhda ichiga kirgan ko’zlari fikrning chuqurligi haqida gapirib, 
bunda uzun dahan qiyinchiliklarga bardoshlilik, irodalilik sifatida baholangan.  
Keltirilgan mulohazalardan ko’rinadiki, insonni inson tomonidan idrok 
qilinishida tashqi tomondan berilayotgan ko’rsatma, shaxsning bu boradagi bilim, 
ko’nikma va malakalari muhim rolь o’ynaydi.  
Muloqotning qonuniyatlarini, malaka va qobiliyatlarining shakllanishini bilish 
pedagog uchun g’oyat muhimdir. Bu to’laqonli pedagogik muloqotni yoki 
muomalani yo’lga qo’yishni ta’minlaydi. Pedagogik muloqot pedagog va 
o’quvchilarning o’zaro ta’sir etish usullari yig’indisidir. Muloqotning mazmuni 
axborot almashish, o’qituvchi tomonidan turli kommunikativ vositalar yordamida 
o’quvchilar bilan o’zaro tushunish va o’zaro munosabatlarni tashkil etishdir. 
Pedagoglarning tarbiyaviy va didaktik vazifalarni o’qituvchilar hamda o’quvchilar 
jamoasi o’rtasida munosabatlarni ta’minlamay turib amalga oshirib bo’lmaydi. 
Pedagogik faoliyatdagi muloqot o’quv vazifalarni bajarish vositasi; 
 tarbiyaviy jaryonini ta’minlashning ijtimoiy-psixologik tizimi; 
Ilmiybaza.uz Empatiya – insoning o’zini xayolan suhbatdoshi o’rniga qo’yish orqali uning kechinmalari va hissiyotlarini tushunishga intilishi. Bunda insonning emotsional muammolariga yondashishi tushuniladi. Bu boshqa odam hissiyotlari va kechinmalariga hamdard bo’la olishdir. Bir tomondan ob’ektni tushunishda uni o’rniga o’zini qo’ya olishi muhim bo’lsa, ikkinchi tomondan uning ichki hissiyotlarini tushunish unga hamdard bo’la olish ham muhimdir. Insonning inson tomonidan idrok etilishida yo’naltirishning roli kattadir. Bu ayniqsa inson haqida, noma’lum inson haqida ilk fikrlarni olishda muhimdir. Bu borada A.A.Bodalevning o’tkazgan tadqiqotlari nihoyatda ahamiyatlidir. Ikki guruh talabalariga bir inson rasmi beriladi. Birinchi rasmda berilgan inson jinoyatchi deb, ikkinchi guruhda esa rasmdagi kishi yirik olim deb e’lon qilinib, ularga portretni yozma ifodalash vazifasi beriladi. Birinchi holatda quyidagi tavsiflar beriladi, ya’ni ko’zlarini ichiga kirib ketgani, ichki alam, qasosdan uzun dahan boshlagan ishi, jumladan jinoyatni yakuniga yetkazish kabilar ekanligi qayd etiladi. Ikkinchi guruhda ichiga kirgan ko’zlari fikrning chuqurligi haqida gapirib, bunda uzun dahan qiyinchiliklarga bardoshlilik, irodalilik sifatida baholangan. Keltirilgan mulohazalardan ko’rinadiki, insonni inson tomonidan idrok qilinishida tashqi tomondan berilayotgan ko’rsatma, shaxsning bu boradagi bilim, ko’nikma va malakalari muhim rolь o’ynaydi. Muloqotning qonuniyatlarini, malaka va qobiliyatlarining shakllanishini bilish pedagog uchun g’oyat muhimdir. Bu to’laqonli pedagogik muloqotni yoki muomalani yo’lga qo’yishni ta’minlaydi. Pedagogik muloqot pedagog va o’quvchilarning o’zaro ta’sir etish usullari yig’indisidir. Muloqotning mazmuni axborot almashish, o’qituvchi tomonidan turli kommunikativ vositalar yordamida o’quvchilar bilan o’zaro tushunish va o’zaro munosabatlarni tashkil etishdir. Pedagoglarning tarbiyaviy va didaktik vazifalarni o’qituvchilar hamda o’quvchilar jamoasi o’rtasida munosabatlarni ta’minlamay turib amalga oshirib bo’lmaydi. Pedagogik faoliyatdagi muloqot o’quv vazifalarni bajarish vositasi;  tarbiyaviy jaryonini ta’minlashning ijtimoiy-psixologik tizimi; Ilmiybaza.uz 
 ta’lim-tarbiya jarayoni muvaffaqiyatini ta’minlovchi o’qituvchi va 
o’quvchilarning o’zaro munosabatini tashkil qilish usuli; 
 o’quvchining individual xususiyatlarini tarbiyalash jarayoni. 
Pedagogik muloqot - bu muloqotning o’quv tarbiyaviy jarayonlarni hissiy foni 
va vosita, mazmunini tashkil etadi.  
Muloqot muvaffaqiyatli bo’lishi uchun u albatta qayta aloqaga ega bo’lishi, 
ya’ni sub’ekt o’zaro ta’sir natijalari haqida axborot olishi kerak. Kommunikator o’zi 
uzatgan axborotni retsipient qanday qabul qilishini va qanday munosabatda 
bo’layotganligini qayta axborot ma’lumotlariga asoslanib bilib oladi. Muomalada 
suhbatdoshni yoki tinglovchini idrok etish bir-birini tushunishning asosiy shartidir. 
Agar o’qituvchi o’quvchilarini qanday idrok etayotganligini, tushunayotganligini 
anglay olmasa, pedagogik munosabat yaxshi bo’lmaydi. Ayniqsa, ma’ruza 
o’tayotganda bu juda muhimdir.  
Mavzu yuzasidan nazorat savollari: 
1. Muloqot deb nimaga aytiladi? 
2. Nutqning ta`rifi? 
3. Muloqotning qanday vazifalarini bilasiz? 
4. Muloqot jihatlarini sanang? 
5. Verbal va noverbal nutq turlarini bilasizmi? 
6. Signifikatsiya deb nimaga aytiladi? 
7. Muloqot jarayonida idrik etishning qanday mexanizmlari mavjud? 
8. Identifikatsiya nima? 
9. Stereotipizatsiya so`zining lo`g`aviy ma`nosi nima? 
10. Nizoning qanday turlarini bilasiz? 
 
 
Ilmiybaza.uz  ta’lim-tarbiya jarayoni muvaffaqiyatini ta’minlovchi o’qituvchi va o’quvchilarning o’zaro munosabatini tashkil qilish usuli;  o’quvchining individual xususiyatlarini tarbiyalash jarayoni. Pedagogik muloqot - bu muloqotning o’quv tarbiyaviy jarayonlarni hissiy foni va vosita, mazmunini tashkil etadi. Muloqot muvaffaqiyatli bo’lishi uchun u albatta qayta aloqaga ega bo’lishi, ya’ni sub’ekt o’zaro ta’sir natijalari haqida axborot olishi kerak. Kommunikator o’zi uzatgan axborotni retsipient qanday qabul qilishini va qanday munosabatda bo’layotganligini qayta axborot ma’lumotlariga asoslanib bilib oladi. Muomalada suhbatdoshni yoki tinglovchini idrok etish bir-birini tushunishning asosiy shartidir. Agar o’qituvchi o’quvchilarini qanday idrok etayotganligini, tushunayotganligini anglay olmasa, pedagogik munosabat yaxshi bo’lmaydi. Ayniqsa, ma’ruza o’tayotganda bu juda muhimdir. Mavzu yuzasidan nazorat savollari: 1. Muloqot deb nimaga aytiladi? 2. Nutqning ta`rifi? 3. Muloqotning qanday vazifalarini bilasiz? 4. Muloqot jihatlarini sanang? 5. Verbal va noverbal nutq turlarini bilasizmi? 6. Signifikatsiya deb nimaga aytiladi? 7. Muloqot jarayonida idrik etishning qanday mexanizmlari mavjud? 8. Identifikatsiya nima? 9. Stereotipizatsiya so`zining lo`g`aviy ma`nosi nima? 10. Nizoning qanday turlarini bilasiz?