SHAXSLARARO MULOQOTNING SHAXS TARAQQIYOTIDAGI O`RNI (Muloqot haqida tushuncha, Muloqotning verbal va noverbal vositalar, Muloqot shaxslararo o’zaro ta’sir etish sifatida)
Yuklangan vaqt
2024-04-13
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
18
Faytl hajmi
39,1 KB
Ilmiybaza.uz
SHAXSLARARO MULOQOTNING SHAXS TARAQQIYOTIDAGI O`RNI
Reja:
1. Muloqot haqida tushuncha
2. Muloqot turlari. Muloqot vazifalari
3. Muloqotning verbal va noverbal vositalar
4. Muloqot shaxslararo o’zaro ta’sir etish sifatida
Ilmiybaza.uz
Tayanch so`z va iboralar:
Muloqot,
kommunikatsiya,
faoliyat,
nutq,
bilish
jarayoni,
axborot
ayriboshlash, shaxslararo munosabat, muloqot tomoni: kommunikativ, interaktiv,
perseptiv, muloqot, nutqning noverbal turi: imo-ishorali nutq: mimika, pantomika,
jest, exologik, daktiologik, signifikatsiya, verbal tur: monolog, diolog,
polilog,og`zaki, yozma, yig`iq, yoyiq, ijtimoiy intellekt, ijtimoiy psixologik trening.
1. Muloqot haqida tushuncha
Muloqot inson hayoti va faoliyatining muhim shartidir. Aynan muloqot
yordamida insonlar tabiatini o’zlashtirish va o’z individual ehtiyojlarini qondirish
uchun birgalikda harakat qilish imkoniyatiga ega bo’ladilar. Muloqot jarayonida
inson xulq-atvorining muayyan obraz va modellari shakllanib, keyinchalik ular
insonning ichiga kiradi. Shaxsning tafakkuri, olamni va o’zining obrazini tahlil
qilish hamda baholash qobiliyati muloqot jarayonida shakllanadi. Mazkur
muammoga atroflicha baho bergan polьshalik psixolog Y.Melibruda quyidagilarni
ta’kidlaydi: «Muloqot shaxslararo munosabatlarda biz uchun havodek ahamiyatga
egadir».
Muloqot o’ta murakkab jarayon bo’lganligi sababli unga yagona to’g’ri ta’rifni
berish juda mushkul. Shuning uchun odatda muloqot tushunchasining mazmuni
uning ayrim tomonlariga urg’u berish orqali ta’riflanadi.
A) muloqot - hamkorlikda faoliyat ehtiyoji bilan taqazolangan aloqa o’rnatish
va uni rivojlantirish jarayoni .
B) muloqot - sub’ektlarning belgilar tizimi orqali o’zaro ta’sirlanishuvi.
A.V.Petrovskiy tahriri ostida chiqqan «Umumiy psixologiya» darsligida
muloqot ikki va undan ortiq kishilar o’rtasidagi axborot ayriboshlash o’zaro ta’sir
va bir-birini tushunishdan iborat jarayon sifatida e’tirof etiladi.
M.G.Davletshin muallifligida chop etilgan «Umumiy psixologiya» o’quv
qo’llanmasida muloqot - bu ikki yoki undan ortiq kishilar orasidagi affektiv
Ilmiybaza.uz
baholovchi xarakterda va bilish bo’yicha ma’lumot almashinishidan iborat bo’lgan
o’zaro ta’sir etishdir”-deb ta’kidlanadi.
M.G.Davletshin rahbarligida chop etilgan «Psixologiya» qisqacha izohli
lug’atida muloqotga quyidagicha ta’rif beriladi: muloqot- ikki yoki undan ortiq
odamlarning o’zaro bir-biriga ta’sir etishidir.
Yuqoridagi ta’riflarga muvofiq muloqotga umumiy tarzda quyidagicha ta’rif
berish mumkin: muloqot- kamida ikki kishining o’zaro ta’sir jarayoni bo’lib, bu
ta’sir davomida axborot almashinadi, munosabat o’rnatiladi, rivojlantiriladi.
Muloqot tushunchasini kommunikatsiya tushunchasidan farqlash lozim.
Kommunikatsiya-tirik va o’lik tabiatdagi tizimlar o’rtasida axborot almashinuvini
anglatadi. Hayvonlar o’rtasidagi signallar almashinuvi, insonning texnik vositalar
bilan aloqa qilishi bularning barchasi kommunikatsiyaga misol bo’ladi. Muloqot
faqat insonlar o’rtasida amalga oshirilishi mumkin. Muloqotning inson hayotidagi
ahamiyati beqiyosdir. Inson bolasi aynan boshqalar bilan muloqotda, munosabatda
bo’lish jarayonida shaxsga aylanib boradi. Muloqot orqali inson ijtimoiy tajriba va
madaniyatni egallab boradi. Yangi tug’ilgan inson boshqalar bilan muloqotda
bo’lish imkoniyatidan mahrum bo’lsa, u hech qachon shaxsga aylana olmaydi, ya’ni
u o’z psixik taraqqiyoti bo’yicha orqada qolib ketadi. Zero, inson psixik taraqqiyoti
muloqotdan boshlanadi.
Muloqotsiz insoniyat jamiyati bo’lishi mumkin emas. Aynan muloqot
hamkorlikda faoliyat yurituvchi individlar jamoasini shakllantiradi. Hamkorlikdagi
faoliyat rejasini tuzish va uni ruyobga chiqarish uchun individlar o’rtasida muloqot
amalga oshirilishi shart. Muloqot vositasida hamkorlikdagi faoliyat tashkil etiladi va
amalga oshiriladi. Ayni vaqtda faoliyat davomida insonlar o’rtasida yangi-yangi
munosabatlar va aloqalar shakllanadi. Demak, muloqot va faoliyat o’zaro
chambarchas bog’liqdir.
Muloqot inson hayotida qanchalik yuksak ahamiyatga ega ekanligini quyidagi
misollarda yaqqol ko’rishimiz mumkin:
1-misol 1938 yil Richard Bard o’z hohishi bilan Antarktida muzliklarida 6 oy
tanho qoladi. Bir tomondan u tajriba natijalariga qiziqsa, ikkinchi tomondan
Ilmiybaza.uz
kundalik hayotning g’ala-g’ovuridan biroz dam olishni istagan edi. Keyinchalik u
mazkur davrni quyidagi so’zlar bilan eslaydi «Bu yerdagi hayotim davomida bora-
bora har bir harakatim har bir ishim tobora mazmunsiz, mantiqsiz, maqsadsiz bo’lib
borayotganday edi. Xavf xatarlardan qo’rqmaydigan odam bo’lsam-da, negadir bu
yerda tomning bosib qolishidan xavfsiray boshladim. Ovqatlanishimda muntazamlik
yo’qoldi, yuvinmay qo’ydim».
2-misol. Tarixda yaponlarda «Moritao» nomli insonning o’zini-o’zi
takomillashtirish tizimi mavjud bo’lgan. Vaholanki, inson hech qanday jismoniy
azoblarga duchor bo’lmaydi. Faqatgina bir haftaga g’orga kirib ketib, u yerda tanho
qoladi. Bu yerda u hatto o’zi bilan gaplashishi mumkin bo’lmagan. Sinovdan
o’tganlar keyinchalik har qanday uchrashuv va suhbatni xursandchilik bilan qarshi
oladilar. Qizig’i shundaki, ularda ko’proq gapirish ehtiyoji emas, balki tinglash
ehtiyoji kuchayar ekan.
3-misol. Bir paytlarda Amerikada barcha tamaddixonalarni avtomatlashtirish
avj olgan edi. Ammo ko’p o’tmay ularning egalari kasodga uchray boshladi. Ma’lum
bo’lishicha, bu yerga odamlar nafaqat tammadi qilish, balki suhbatdosh topish uchun
ham kelganlar.
Bundan ko’rinadiki, insonlar doimo muloqotga ehtiyoj sezadilar va uni
qondirishga harakat qiladilar.
2. Muloqot vazifalari
Muloqot jarayonida muloqot funktsiyalari ham muhim rolь o’ynaydi. Muloqot
funktsiyalari deganda muloqotning inson hayotida bajaradigan funktsiyalari
tushuniladi. Muloqot funktsiyalari xilma-xil bo’lib, eng keng tarqalgan tasnifga
ko’ra, ya’ni B.F.Lomov tomonidan taklif qilingan bo’lib, u quyidagilardan iborat.
Informatsion-kommunikativ funktsiya, axborot almashinuvini ta’minlash
vazifasi. Axborot almashinuvi turli belgilar tizimlari orqali amalga oshiriladi.
Odatda verbal va noverbal kommunikatsiya farqlanadi.
Regulyatsion-kommunikativ funktsiyasi suhbatdoshlar xulq-atvorining
regulyatsiya qilinishini ta’minlash vazifasi. Individlar muloqot jarayonida verbal
yo’llar bilan bir-birining motivlariga, maqsadlariga, qaror qabul qilishiga ta’sir
Ilmiybaza.uz
o’tkazishi, biror harakatga undashi va harakatini nazorat qilishi, bir-birining xulq-
atvoriga stimullashtiruvchi va korrektsiyalovchi tarzida ta’sir ko’rsatishi mumkin.
Affektiv-kommunikativ
funktsiya
inson
emotsional
sohasining
regulyatsiya qilinishini ta’minlash vazifasi. Muloqot inson emotsional holatlarining
eng muhim determinatsiyasidir. Chunki turli tuman emotsional holatlar muloqot
jarayonida paydo bo’ladi va o’zgaradi.
L.A. Karpenko taklif etgan tasnifga ko’ra, muloqotning quyidagi vazifalari
ajratib ko’rsatiladi.
Aloqa o’rnatish vazifasi - suhbatdoshni aloqaga kirishish uchun tayyorlash;
Informatsion vazifa - suhbatdosh bilan muayyan ma’lumotlar, fikrlar va
rejalarni almashish;
Faoliyatga
undash
-
suhbatdoshni
biror
harakatni
bajarishga
stimullashtirish;
Koordinatsion vazifa- suhbatdosh bilan hamkorlikdagi faoliyatni tashkil
etish va uni amalga oshirishda harakatlarni muvofiqlashtirish;
Tushunishni ta’minlash vazifasi - suhbatdoshning fikrlari va hissiyotlarini
tushunish;
Amotiv vazifasi - suhbatdoshda muayyan hissiyotlarni uyg’otish hamda
ularni o’zgartirish;
Munosabat o’rnatish - munosabatlar tizimidagi shaxsiy o’rnini, mavqeini
aniqlash;
Ta’sir ko’rsatish - suhbatdoshning xulq-atvori shaxsiy xususiyatlari
maqsadlari va ustanovkalarini o’zgartirish.
3. Muloqotning kommunikativ tomoni
Birgalikdagi faoliyat davomida odamlar turli fikrlar, o’y-xayollar, his
kechinmalar bilan o’rtoqlashadilar. Bunda o’y-fikrlar, his-kechinmalarni axborot
sifatida, kommunikatsiyani esa axborot almashinuvi sifatida talqin etish mumkin.
Ammo shuni e’tiborga olish kerakki insonlararo kommunikatsiya shunchaki axborot
almashinuvidan iborat emas. CHunki muloqot jarayonida axborot nafaqat uzatiladi,
balki shakllantiriladi, aniqlashtiriladi, rivojlantiriladi. Demak, inson muloqotni
Ilmiybaza.uz
shunchaki axborot almashinuvidan iborat jarayon deb hisoblashi mumkin emas.
Zero, birinchidan muloqot jarayonida axborot bir tomondan ikkinchi tomonga
shunchaki harakatlanmaydi, balki faol almashinadi (kommunikativ jarayon
ishtirokchilari bir-biriga axborot yuborayotganda bir-birining motivlari, maqsadlari,
ustanovkalari va boshqalarni tahlil qiladilar); ikkinchidan muloqot jarayonida
axborot almasha turib kishilar belgilar orqali bir-biriga ta’sir etishi mumkin
(insonlararo axborot almashinuvida, albatta suhbatdosh xulq-atvoriga muayyan
ta’sir o’tkaziladi); uchinchidan muloqot jarayonida kommunikator (axborot
yuboryotgan odam) va retsipient (axborotni qabul qilayotgan odam) bir xil
kodlashtirish tizimiga ega bo’lishi kerak, to’rtinchidan muloqot jarayonida faqat
insonlararo kommunikatsiyaga xos to’siqlar vujudga kelishi mumkin.
Kommunikativ jarayonda qo’llaniladigan bir necha belgilar tizimi mavjud.
Ular verbal kommunikatsiya (nutq orqali) va noverbal (nutq bilan bog’liq
bo’lmaydigan belgilar orqali) kommunikatsiyadir.
Verbal kommunikatsiya. Inson nutqi belgilar tizimi sifatida qo’llaniladi. Nutq
- inson tomonidan qo’llaniladigan tovush signallari yoki yozma belgilardan iborat
bo’lib, ular orqali muloqotdan olingan ma’lumot qayta ishlanadi, saqlanadi va
uzatiladi. U jarayon til orqali amalga oshiriladi. Til so’z belgilari tizimi bo’lib, u
muloqot jarayonida psixik faoliyat mahsuli bo’lib yuzaga keladi.
Til
muomala
vositasidir.
Til
muomalaga
kirishuvchilar
o’rtasidagi
kommunikatsiyani ta’minlaydi, chunki uni axborot beruvchi ham, uni qabul qiluvchi
ham birday tushunadi. Boshqa kishiga axborot beruvchi (kommunikator) va uni
qabul qiluvchi (retsipient) muloqot jarayonida bir xil tildan foydalanishi kerak, aks
holda
bir-birini
to’g’ri
tushunolmaydi.
Axborot
almashish
muomala
qatnashuvchilariga tushunarli belgi va mazmunga ega bo’lishi kerak. Til so’z
belgilari yig’indisidan iboratdir. So’zning ma’nosi uning mazmuniy tomonidir. Har
bir alohida odamning harakatlari va faoliyatlarini boshqa odamning harakati va
faoliyatlarini 3 ta muhim omil belgilaydi.
Birinchidan, butun insoniyatning yoki bir muncha tor doiradagi kishilar
jamoasining ijtimoiy-tarixiy tajribasini belgilaydi. Kichkina bola dunyoni mustaqil
Ilmiybaza.uz
ravishda bilib olmaydi. U ota-onasiga savollar beradi va ular unga javob beradilar,
bu javoblardan bola o’z faoliyatini keyinchalik foydalanadigan umumiy
bilimlarning faqat ozgina qismini oladi. Umumiy bilimlarning bu ozginagina
qismini bola til shaklida, til yordamida so’z belgilari tizimida hosil qila oladi.
Maktabda ham xuddi shunday bo’ladi, o’quvchi olam haqida barcha bilimlarni
o’qituvchining tushuntirishidan yoki darslikdan, ya’ni til yordamida o’zlashtiradi.
Bu yerda til o’zining muhim vazifalaridan birini bajaradigan, ya’ni yashash vositasi,
ijtimoiy-tarixiy tajribani berish va o’zlashtirish vositasi tarzida namoyon bo’ladi.
Ikkinchidan, har bir alohida odamning ish-harakati va faoliyatini ko’pincha
ijtimoiy qiymatga ega bo’lmagan o’zga kishilarning bevosita tajribalarini belgilaydi.
Masalan, men oshxona tomon yo’l olaman. Yo’lda o’rtog’im uchrab menga:
«oshxona yopilgan», deydi. SHu paytda bu xabar mening faoliyatimni ma’lum bir
tarzda boshqaradi: men qayrilib, boshqa oshxona tomon jo’nayman. Bu yerda til
o’zining boshqa muhim vazifasi bilan, ya’ni vosita yoki kommunikatsiya usuli yoki
olamning xatti-harakatlarini boshqaruvchi bir vosita sifatida namoyon bo’ladi.
Natijada har qanday kommunikatsiya, har qanday munosabat suhbatdoshiga ta’sir
qilishdan iborat.
Uchinchidan, har bir alohida odamning ish-harakatlari va faoliyatlarini har bir
ayrim kishilarning shaxsiy tajribasi belgilaydi. Odamning «shaxsiy» o’z individual
tajribasi boshqa kishilarning tajribalari va ijtimoiy tajribaning o’ziga xos
aralashmasidan iborat. Odam hayvondan farqli o’laroq, o’z harakatlarini rejalashtira
oladi. Bunday rejalashtirish va umumiy fikriy masalalarni hal qilishning asosiy
quroli tildir. Bu yerda biz tilning uchinchi vazifasi aqliy faoliyatning (idrok, xotira,
tafakkur, xayol) quroli sifatidagi vazifasiga to’qnash keldik. So’z belgilari tizimi
sifatida tildan nutq faoliyatida foydalaniladi.
Nutq faoliyati – odam tomonidan ijtimoiy-tarixiy tajribani o’zlashtirish va
avlodlarga berish yoki kommunikatsiya o’rnatish, o’z harakatlarini rejalashtirish
maqsadida tildan foydalanish jarayonidir. Til aloqa vositasi yoxud quroldir, nutq
faoliyati yoki nutq esa aloqa jarayonining o’zidir. Bu jarayonda nutq faoliyatining
Ilmiybaza.uz
faol va passiv turlari farqlanadi. So’zlovchining nutqi faol nutq, tinglovchining
nutqi passiv nutq hisoblanadi. Nutq ichki va tashqi nutqqa bo’linadi.
Tashqi nutq – yozma va og’zaki nutqqa, og’zaki nutq esa monolog va dialogik
nutqqa bo’linadi.
Monolog – bir kishining o’ziga yoki boshqalarga qaratilgan nutqidir. Bu
o’qituvchining bayoni, o’quvchining to’laroq javobi, ma’ruza va boshqalardir.
Monologik nutq ma’lum qiyinchiliklarga ega. Monologda gapirayotgan kishi
fikrlarning aniqligiga, grammatik qoidalarning saqlanishiga, mantiq va aytilayotgan
fikrlarning izchilligiga e’tibor berishi kerak. Dialogik nutqqa nisbatan monologik
nutq kechroq shakllanadi. Maktabda o’qituvchilar o’quvchilarda monologik nutqni
rivojlantirishga alohida e’tibor berishlari kerak.
Ikki yoki undan ortiq kishilar o’rtasidagi nutq – dialog deyiladi. Dialogik
nutqda bayon qilinayotgan fikr ko’p jihatdan undan oldingi fikrga bog’liq bo’ladi.
Dialogik nutqda suhbatdoshlarga ma’lum bo’lgan ayrim so’zlar tushirib qoldiriladi.
SHuning uchun yozib olingan dialog boshqalarga unchalik tushunarli bo’lmasligi
mumkin: Dialogik nutqda har xil turdagi shablonlar, ya’ni odatlanib qolingan so’z
birikmasi ko’p uchraydi (qoyil, marhamat qilib aytingchi).
Nutqning ichki nutq deb atalgan turi nutq faoliyatining alohida turi
hisoblanadi. Ichki nutq amaliy va nazariy faoliyatni rejalashtirish fazasi sifatida
namoyon bo’ladi. Biz so’zni chala-yarim aytishimiz bilanoq tushunaveramiz. Ichki
nutq ayrim og’zaki nutq aktlaridan ilgariroq, xususan ixtiyoriylik darajasi ancha
yuksakroq bo’lgan og’zaki nutqdan ilgariroq sodir bo’lishi mumkin. Yozma nutq
monologik nutqning turlaridan biri bo’lib, yozma nutq monologik nutqqa nisbatan
batafsilroqdir.
Muloqotning kommunikativ akti sifatida quyidagilarni tasavvur etish
mumkin
Kommunikator adresant
Muloqot subyekti sifatidagi
Ilmiybaza.uz
omil namoyon bo’ladi
Retsepient aderesant
Bu ma’lumot kimga uzatilmoqda
Ma’lumot
Nima uzatilmoqda
Kod
Qanday vositalar asosida
Maqsad
Nima uchun uzatilmoqda
Aloqa kanali
Ovoz, xat, efir orqali aloqa
Natija
Nimaga erishildi
Shuningdek amerikalik jurnalist G.Lassuel besh unsurdan iborat bo’lgan
kommunikativ jarayonning modelini taklif etadi.
Kim (axborot kim tomonidan uzatilmoqda)
Nima ( qanday axborot uzatilmoqda)
Qanday (axborot qanday yo’l bilan uzatilmoqda)
Kimga (axborot kimga yo’naltirilmoqda)
Qanchalik samarali (axborot qanchalik samarador uzatildi)
Kommunikativ jarayon aksial (bunda axborot ayrim aniq odamlarga
yo’naltiriladi) yoki retial (bunda axborot bir qancha ehtimol qilinayotgan
retsipientlarga yo’naltiriladi) xarakterda bo’lishi mumkin.
Kommunikativ jarayonda o’zaro munosabatga kirishuvchilarni bir-birlarini
tushunishlari juda muhimdir. Bunda nutqning quyidagi muhim xususiyatlari paydo
bo’ladi, ya’ni mazmundorlik, tushunarlilik, ifodalilik, ta’sirchanlik ko’rsatiladi.
Buyuk frantsuz yozuvchisi Antuan Sent Ekzyuperi «Muloqot – shunday
ne’matki, u orqali inson lazzatlanadi», deb yozgan edi.
So’zning mohiyati haqida Sa’diy «Aqllimisan yoki ahmoq kattamisan yoki
kichik buni bir so’z aytmaguncha bila olmaymiz» degan edi.
Xalqimizda shunday ibratli ibora bor «inson aql farosati uning nutqining
aniqligida namoyon bo’ladi».
Noverbal kommunikatsiya vositalariga yuz ifodasi, mimika, ohang, pauza,
poza (holat), ko’z yosh, kulgu va boshqalar kiradi. Bu vositalar verbal
kommunikatsiya - so’zni to’ldiradi, kuchaytiradi va ba’zan uning o’rnini bosadi.
Ilmiybaza.uz
Bolgarlarda boshni qimirlatish yo’q degani, ruslarniki teskarisi bo’ladi. Turli yosh
guruhlarida noverbal kommunikatsiya vositasi turlicha bo’ladi. Masalan, bolalar
ko’pincha kattalarga ta’sir etish, ularga o’z hohish va kayfiyatlarini o’tkazishda
yig’idan vosita sifatida foydalanadilar. Axborotni so’z bilan bayon etishning
mazmuni va maqsadiga noverbal kommunikatsiya vositalarining mos kelishi
muomala madaniyatining bir turidir.
Noverbal kommunikatsiyaga belgilarning optik-kinetik tizimi kirib, ularga
jestlar (qo’l harakatlari), mimika (yuz harakatlari) va pantomimika (qo’l, oyoq, tana
harakatlari) kiradi.
Jestlar - insonning qo’l harakatlari bo’lib, u orqali insonning ichki holati, biror
bir ob’ektga munosabati va tashqi olamga yo’nalganligi ifodalanadi. U yoki bu
xalqlarda jestlar turlicha qabul qilinadi. Italьyan va frantsuzlar o’z muloqotlarini
jestlarsiz tavsavvur eta olmaydilar. O’zbek xalqida nutqda jestlardan foydalanish
yaxshi odat sifatida qabul qilinmaydi. Lekin shuni ham ta’kidlash lozimki, noverbal
kommunikatsiya og’zaki nutqda aytilmay qolgan fikrlarni ifoda etish imkonini
beradi.
Mimika - inson yuz harakatlarining bir qismi bo’lib, u orqali insonning o’ylari,
xatti-harakatlari, tasavvurlari, xotirlashi, taajjubi va hokazolarda namoyon bo’ladi.
Pantomimika - inson tanasi yoki uning qismlari yordamida ifodalanadigan
harakatlar tizimidir.
Tadqiqotlar shuni ko’rsatadiki, kundalik muloqot jarayonida so’zlar 7% ni,
tovushlar va intonatsiya 38% ni, nutqsiz muloqot esa 55% ni, tashkil qiladi.
Publitsiy aytganidek, biz «Ovoz bilan gapiramiz tana bilan suhbatlashamiz».
Noverbal kommunikatsiyaning boshqa belgilar tizimini ko’rib chiqaylik.
Paralingivistik va ekstralingvistik belgilar tizimi - bu lokalizatsiya tizimi
bo’lib, u ovoz sifatida diapozonini nutqdagi pauzalar, yo’tal, yig’i, kulgu, nutq
tempida namoyon bo’ladi.
Muloqot jarayonida muloqotga kirishuvchilarni bir-birlariga nisbatan
joylashishlari ham muhim ahamiyatga ega. Masalan, auditoriyadagi stollar
joylashishi muloqot uchun juda noqulaydir. Ayniqsa, seminar mashg’ulotlari
Ilmiybaza.uz
jarayonida o’qituvchi, ma’ruzachi muloqoti vaqtida qolganlari munozarada faol
ishtirok etish imkoniyatiga ega emasdirlar.
Seminarlarni yoki shu kabi suhbatlarni «T» shaklida joylashgan stol stullarda
o’tkazish ham foydali, lekin dumaloq shaklda joylashtirilgan stol, stullarda muloqot
juda samaralidir.
Vizual muloqotda «ko’z kontakti» belgilar tizimi ham qo’llaniladi. Ushbu tizim
pedagoglar, rahbarlar ish faoliyatida muhim ahamiyatga egadir.
Qiziqarli belgilar tizimi sifatida muloqot jarayonida gul, fotorasm va
boshqalardan foydalanish mumkin. Ehtimol gullar orqali insonlar ma’lum bir
ma’lumotni uzatish imkoniyatiga egalar. Shu bois gullar tarixi haqida ayrim
ma’lumotlarni keltiramiz. Gullar tili qadimda Sharqda paydo bo’lgan. Uni ayollar
yaratishgan. O’z yuzlarini ochish imkoniyatiga ega bo’lmagan ayollar o’z hislarini
va kayfiyatlarini gullar orqali ifodalashga harakat qilganlar. Assotsiatsiya sifatida
paydo bo’lgan belgilar qat’iy odatlarga aylangan. Masalan, azaliya guli sog’inch,
yolg’izlik, gnatsint g’unchalarining soni uchrashuv kunini, qo’ng’iroq gullar soni
uchrashuv vaqtini anglatadi.
XIX asrga kelib, gullar tili dastlab Frantsiyada, so’ng Angliya va butun jahonga
tarqalgan. Asta-sekin gullar tili bilan ranglar tili ham yuzaga keldi. Jumladan,
Yevropaning ko’p davlatlarida siyoh rang do’stlik, hashamatlilik, to’kinlik ramzi
bo’lsa, Yaponiyada-g’am og’riq belgisi bo’lgan. Har qaysi rang ma’lum holat,
kayfiyat ma’nosini anglatadi. Jumladan qizil rang hayot, sevgi, pushti - yoshlik, sariq
- baxt, quyosh, to’y, xursandchilik, yashil - tinchlik, xotirjamlik, ko’k- ishonch, vafo,
qora tantanavorlik, qayg’u, oq - poklik, beg’uborlik ramzi sifatida tushuniladi.
4. Muloqot kishilar o’rtasidagi o’zaro ta’sir etish
Kishilar muloqotga kirishar ekan, savol berish, buyruq, iltimos qilish, biror
narsani tushuntirish bilan birga o’z oldiga boshqalarga ta’sir etish, shu narsani ularga
tushuntirish maqsadini qo’yadi.
Muloqotning maqsadi kishilarning birgalikdagi faoliyatiga ehtiyojini aks
ettiradi. Bunda muloqot shaxslararo o’zaro ta’siri sifatida namoyon bo’ladi, ya’ni
kishilarning birgalikdagi faoliyati jarayonida paydo bo’luvchi aloqa va o’zaro
Ilmiybaza.uz
ta’sirlar yig’indisidir. Birgalikdagi faoliyat va muloqot ijtimoiy nazorat sharoitida
ro’y beradi. Jamiyat ijtimoiy normalar sifatida maxsus hulq-atvor namunalari
tuzilishini ishlab chiqqan. Ijtimoiy normalar ko’lami nihoyat keng – mehnat intizomi
harbiy burch va vatanparvarlik, xushmuomalalik qoidalari ana shular jumlasidandir.
Ijtimoiy psixologiya nuqtai nazaridan muloqotga kirishuvchilar bajaradigan rolning
«repertuar»iga mos holda namoyon bo’ladi. Psixologiyada «rol» deganda ijtimoiy
(sotsial) mavqeni egallab turuvchi har bir kishidan atrofdagilardan kutadigan,
normativ tomonidan ma’qullangan hulq-atvor namunasi tushuniladi. (Yosh, mansab,
jins va oiladagi, o’qituvchi va o’quvchi shifokor va bemor, katta kishi yoki bola,
boshliq yoki xodim, ona yoki buvi, erkak yoki ayol, mehmon yoki mezbon rolida
namoyon bo’lishi mumkin). O’z navbatida har bir rol o’ziga mos talablarga javob
berishi kerak.
Bir kishi turli muloqot vazifalarida turli rollarni bajarishi mumkin. Masalan,
xizmat joyida direktor, kasal bo’lsa shifokor ko’rsatmalariga itoat etuvchi bemor,
oilada keksa ota-onasining qobil farzandi, mehmondo’st oila boshlig’i bo’ladi. Turli
rollarni bajaruvchi kishilarning o’zaro munosabati rol kutishlari bilan boshqariladi.
Xohlaydimi yoki yo’qmi atrofdagilar undan ma’lum namunaga mos keluvchi xulq-
atvorni kutadilar. Agar rol yaxshi bajarilmasa, ijtimoiy nazorat tomonidan
baholanadi,
ozmi-ko’pmi
cheklanishlar
qilinadi.
Muloqotning
bevosita
muvaffaqiyatining sharti o’zaro ta’sir etuvchi kishilarning har biridan kutilayotgan
harakatlarga mos keluvchi xulk-atvor namunasini qo’llanishidadir. Kishining
boshqalar undan nimani kutayotganini, nimani eshitishga va unda nimani ko’rishga
tayyor ekanligini to’g’ri, aniq, xatosiz ko’chira olish qobiliyati takt deb ataladi.
Ma’lumki takt pedagogik faoliyatda muhim komponent hisoblanadi. Ayniqsa,
pedagogik jarayon o’qituvchi va o’quvchilarning uyushgan faoliyatlari asosida
tuzilgan. Shu bois o’qituvchi pedagogik jarayonni o’quvchilar jamoasidan tashkil
topganligini unutmasligi har bir o’quvchi shaxsini e’tibordan chetda qoldirmasligi
kerak. O’quvchilar bilan psixologik aloqaning qisqa muddatga bo’lsada yo’qolishi,
og’ir oqibatlarni vujudga keltiradi.
Ilmiybaza.uz
Muloqotning interaktiv tomoni deganda, birgalikdagi faoliyatni tashkil etish
va amalga oshirishda muloqot ishtirokchilarining bir-biriga ta’sir o’tkazishi
tushuniladi.
Kommunikatsiya orqali odamlar birgalikdagi faoliyatni tashkil etadilar.
Umumiy faoliyatda ishtirok etar ekan, odamlar bir-birlariga ta’sir ko’rsatadi.
SHuning uchun o’zaro ta’sir birgalikdagi faoliyatning tashkil etilishi sifatida
tushuniladi.
Birgalikdagi faoliyatning uch xil modeli mavjud.
har bir ishtirokchi boshqalardan mustaqil ravishda ishning o’ziga tegishli
qismini bajarishi (masalan shanbalikdagi ish)
umumiy vazifani bosqichma-bosqich har bir ishtirokchi tomonidan
bajarilishi (masalan konveyerdagi ish)
har bir ishtirokchi boshqalar bilan birgalikda bir vaqtning o’zida umumiy
faoliyat bilan mashg’ul bo’lishi (masalan, futbol jamoasidagi ish).
Odatda muloqot jarayonidagi o’zaro ta’sirning ikki xil turi ajratiladi.
a) kooperatsiyaga asoslangan o’zaro ta’sir - kommunikativ jarayon
ishtirokchilarinng umumiy maqsad yo’lida o’z kuchlarini birlashtirishdan iborat.
Kooperatsiyalarning bir necha turi farqlanadi.
avtomatik (instinktiv- biologik darajada mavjud bo’ladi),
avtomatik (tarkib topgan ijtimoiy me’yorlar bilan an’ana va urf odatlar
bilan taqozolangan bo’ladi)
spontan (do’stlik, muhabbat va shu kabi munosabatlar bilan
taqozolangan bo’ladi)
direktiv (majburiy hamkorlik hukm suruvchi joylarda mavjud bo’ladi)
shartnomaviy (rasmiy kelishuvlar bilan taqazolangan bo’ladi).
koorperatsiya- birgalikdagi faoliyatning zaruriy elementi.
b)
Raqobatga
asoslangan
o’zaro
ta’sir
–
kommunikativ
jarayon
ishtirokchilarining shaxsiy yoki guruhiy maqsadlarga erishish uchun o’zaro kurash
sharoitida bir-biriga ta’sir ko’rsatishdan iborat. Bunday o’zaro ta’sirda tomonlarning
shaxsiy faolligi odatda yuqori bo’ladi. Shunday bo’lsa-da u koopertsiya bilan
Ilmiybaza.uz
ma’lum darajada bog’liqdir. Chunki raqobat davomida ham muayyan qoidalar
o’rnatilishi talab etiladi. Aks holda o’zaro kurash urushga aylanib ketishi mumkin.
Raqobatning eng yorqin shakli nizodir. Nizo - muloqot ishtirokchilarining har biri
muhim bo’lgan muammoni hal etish vaqtida ular o’rtasida vujudga kelgan qarama-
qarshilik va kurashning keskin kuchayib ketish jarayonidir.
Muloqot jarayonida nizoning odatda ikki xil turi farqlanadi.
a) Destruktiv nizo. Uning kelib chiqish sabablari quyidagilardan iborat;
-shaxsiy xususiyatlarni bir-biriga mos kelmasligi tufayli vujudga keladi
- munosabatlarning buzilishiga olib keladi
-ishtirokchilar soni ortib boradi
-qarama-qarshi tomonga nisbatan negativ baholar kuchayib boradi
-nizo jarayonidagi ob’ektning shaxsga ko’chishi oson yuz beradi
B) Produktiv nizoning kelib chiqish sabablari quyidagilardan iborat
-nuqtai - nazarlarning bir-biriga mos kelmasligi sababli vujudga keladi;
-muammoni kengroq qarshi olishga olib keladi;
-optimal yechimning topilishiga yordam beradi;
- shaxsga ko’chirilmaydi.
Muloqot – kishilarning bir-birini tushunishi
Birgalikdagi faoliyatning muvaffaqiyatli ro’y berishi ko’p jihatdan
kommunikativ jarayon ishtirokchilari bir-birini qanday idrok etayotganini, har bir
ishtirokchida boshqa ishtirokchi haqida qanday tasavvurlar shakllanayotganligiga
bog’liq. Bu esa muloqotning pertseptiv tomonini o’rganish zaruratini vujudga
keltiradi.
Kishilarning bir-birini idrok etish jarayoni muloqotning ajralmas qismi bo’lib,
u muloqotning pertseptiv tomonini tashkil etadi.
Insonning inson tomonidan idrok etilishi «ijtimoiy pertseptsiya» deyiladi.
Dastlab bu atama Dj.Bruner tomonidan 1947 yil ishlatilgan bo’lib, u pertseptiv
jarayonlarning ijtimoiy determinatsiyasini anglatgan. Keyinchalik bu atama
boshqacharoq ma’noga ega bo’lib, u ijtimoiy ob’ektlarni, ya’ni odamlar ijtimoiy
guruhlar, katta ijtimoiy tuzilmalarni idrok etish jarayonini anglata boshlagan.
Ilmiybaza.uz
Ijtimoiy pertseptiv jarayonlarda individ quyidagilarni idrok etishi mumkin:
a) o’z guruhiga munosib individni;
b) boshqa guruhga mansub individni;
v) o’zining guruhini;
g) o’zga guruhni.
Ijtimoiy pertseptiv jarayonlarda guruh quyidagilarni idrok etishi mumkin:
a) o’z individini;
b) o’zga guruh individini;
v) o’zini;
g) o’zga guruhni.
Rus psixologi A.A.Bodalev «insonni inson tomonidan idrok etilishiga»
sinonim ravishda «insonning boshqa insonni bilishi» iborasini qo’llaydi. Inson
jamiyat a’zosi sifatida qabul qilinganligi sababli muloqotda ham shaxs sifatida
namoyon bo’ladi. S.L.Rubinshteyn aytganidek, «biz insonni tashqi xulq-atvoriga
qarab uni o’qiymiz». Bundan, insonni tashqi qiyofasi uni qanday shaxs ekanligidan
dalolat berishini anglashimiz mumkin.
«Boshqa odamni bila turib, o’rganayotgan individning o’zi ham shakllanadi»-
deb yozadi L.S.Vigotskiy.
Insonni inson tomonidan idrok etilishida eng kamida ikki kishi jalb qilingan
bo’lishi lozim bo’lib, ularning ikkalovi ham faol sub’ektdir. Demakki o’zaro idrok
jarayonida ikkala tomon bir-birlarining ehtiyojlari, motivlari va yo’nalishlarini
bilishlari va o’zlarini qarama-qarshi tomon o’rniga qo’ya olishlari lozim. Muloqot
jarayonida bir-birini idrok etayotgan odamlar bir-birini tushunishga harakat
qiladilar. Buning uchun quyidagi mexanizm ishga solinadi.
a) identifikatsiya;
b) refleksiya;
v) stereotipizatsiya.
g) empatiya
Identifikatsiya (lotincha tenglashtirish) –u kishiga tenglashtirish, baravarlash
ma’nosini anglatib, insonning o’zini xayolan suhbatdoshi o’rniga qo’yish orqali
uning fikrlari va tasavvurlarini tushunishga intilishi.
Refleksiya (lotincha aks ettirish) – insonning suhbatdoshi tomonidan qanday
idrok etilayotgani va tushunilayotganini anglashga intilishi. Kishini kishi tomonidan
idrok qilinishini ikkilangan oynadagi aks ettirishga o’xshatish mumkin. Odam
Ilmiybaza.uz
boshqa kishini aks ettirar ekan, shu bilan birga o’zini ham aks ettiradi, agar kishi
o’zi muloqotga kirishadigan kishilar haqida to’liq, ilmiy asoslangan axborotlarga
ega bo’lsa, ular bilan bexato aniqlikda o’zaro ta’sir o’rnatishi mumkin. Biroq sub’ekt
hamma vaqt bunday aniq ma’lumotga ega emas. Shuning uchun u boshqalar xatti-
harakatining sabablarini o’ylab chiqishga majbur bo’ladi. Boshqa kishining
harakatlarini tushuntirish uchun faoliyat motivlari, his-tuyg’ular, intilish va
fikrlashning o’ylab chiqarilishi kauzal atributsiya deb ataladi va o’qituvchilar
tomonidan bola harakatlarining shunday sababini talqin qilinishi maktabdagi
pedagogik muomalani qiyinlashtiradi.
Stereotipizatsiya – grekcha o’zgarishsiz, takrorlanish degan ma’noni bildirib,
insonning suhbatdoshini tushunishga intilishi yo’lida muayyan shablondan
foydalanishi. Stereotipizatsiya ma’lum yoki taxminan ma’lum bo’lgan voqealarni
tiklash, nisbat berish yo’li bilan xulk normalarini tasniflash va ularning sabablarini
izohlash demakdir. Ba’zan muomala jarayonida noto’g’ri stereotip vujudga keladi.
Masalan, A.A.Bodalev tomonidan o’tkazilgan tadqiqot natijalariga ko’ra, kishining
tashqi qiyofasi va uning xarakteri haqidagi stereotip tasavvurlar ommaviylashib
ketganligi tasdiqlandi. So’ralgan 72 kishining 9 tasi agar insonning yuz tuzilishi
kvadrat ko’rinishiga ega bo’lganlar kuchli, irodali, 17 kishi peshonasi katta kishi
aqlli, 3 kishi sochi tikka kishilar yengilmas, bo’ysunmas xarakterga ega. 5 kishi
bo’yi o’rtachadan past kishilar boshqalar ustidan hukmronlik qilishga, buyruq
berishga intiluvchi kishilar, 5 kishi chiroyli kishilar yo ahmoq yoki o’zini yaxshi
ko’radigan kishilar bo’ladi deb tasdiqlagan. Begona kishini idrok qilishda birinchi
axborot, dastlabki tasavvur katta ahamiyatga ega. Kishilar tashqi qiyofasi ham
muhim o’rin tutadi. Amerikalik psixologlar tomonidan o’tkazilgan tadqiqot bunga
yaqqol misol bo’la oladi. 400 ta o’qituvchilarni baholash uchun tarqatilgan ishlarni
ular 200 tasi ijobiy, chiroyli, 200 tasi salbiy xunuk, yoqimsiz deb berganlar.
Ekspertlardan tashqi qiyofasini emas, balki xarakterini ta’riflash so’ralgan edi.
Afsuski baholarning sub’ektivligi kishining tashqi qiyofasini baholash bilan
bog’liqdir.
Ilmiybaza.uz
Empatiya – insoning o’zini xayolan suhbatdoshi o’rniga qo’yish orqali uning
kechinmalari va hissiyotlarini tushunishga intilishi. Bunda insonning emotsional
muammolariga yondashishi tushuniladi. Bu boshqa odam hissiyotlari va
kechinmalariga hamdard bo’la olishdir. Bir tomondan ob’ektni tushunishda uni
o’rniga o’zini qo’ya olishi muhim bo’lsa, ikkinchi tomondan uning ichki
hissiyotlarini tushunish unga hamdard bo’la olish ham muhimdir.
Insonning inson tomonidan idrok etilishida yo’naltirishning roli kattadir. Bu
ayniqsa inson haqida, noma’lum inson haqida ilk fikrlarni olishda muhimdir. Bu
borada A.A.Bodalevning o’tkazgan tadqiqotlari nihoyatda ahamiyatlidir. Ikki guruh
talabalariga bir inson rasmi beriladi. Birinchi rasmda berilgan inson jinoyatchi deb,
ikkinchi guruhda esa rasmdagi kishi yirik olim deb e’lon qilinib, ularga portretni
yozma ifodalash vazifasi beriladi. Birinchi holatda quyidagi tavsiflar beriladi, ya’ni
ko’zlarini ichiga kirib ketgani, ichki alam, qasosdan uzun dahan boshlagan ishi,
jumladan jinoyatni yakuniga yetkazish kabilar ekanligi qayd etiladi.
Ikkinchi guruhda ichiga kirgan ko’zlari fikrning chuqurligi haqida gapirib,
bunda uzun dahan qiyinchiliklarga bardoshlilik, irodalilik sifatida baholangan.
Keltirilgan mulohazalardan ko’rinadiki, insonni inson tomonidan idrok
qilinishida tashqi tomondan berilayotgan ko’rsatma, shaxsning bu boradagi bilim,
ko’nikma va malakalari muhim rolь o’ynaydi.
Muloqotning qonuniyatlarini, malaka va qobiliyatlarining shakllanishini bilish
pedagog uchun g’oyat muhimdir. Bu to’laqonli pedagogik muloqotni yoki
muomalani yo’lga qo’yishni ta’minlaydi. Pedagogik muloqot pedagog va
o’quvchilarning o’zaro ta’sir etish usullari yig’indisidir. Muloqotning mazmuni
axborot almashish, o’qituvchi tomonidan turli kommunikativ vositalar yordamida
o’quvchilar bilan o’zaro tushunish va o’zaro munosabatlarni tashkil etishdir.
Pedagoglarning tarbiyaviy va didaktik vazifalarni o’qituvchilar hamda o’quvchilar
jamoasi o’rtasida munosabatlarni ta’minlamay turib amalga oshirib bo’lmaydi.
Pedagogik faoliyatdagi muloqot o’quv vazifalarni bajarish vositasi;
tarbiyaviy jaryonini ta’minlashning ijtimoiy-psixologik tizimi;
Ilmiybaza.uz
ta’lim-tarbiya jarayoni muvaffaqiyatini ta’minlovchi o’qituvchi va
o’quvchilarning o’zaro munosabatini tashkil qilish usuli;
o’quvchining individual xususiyatlarini tarbiyalash jarayoni.
Pedagogik muloqot - bu muloqotning o’quv tarbiyaviy jarayonlarni hissiy foni
va vosita, mazmunini tashkil etadi.
Muloqot muvaffaqiyatli bo’lishi uchun u albatta qayta aloqaga ega bo’lishi,
ya’ni sub’ekt o’zaro ta’sir natijalari haqida axborot olishi kerak. Kommunikator o’zi
uzatgan axborotni retsipient qanday qabul qilishini va qanday munosabatda
bo’layotganligini qayta axborot ma’lumotlariga asoslanib bilib oladi. Muomalada
suhbatdoshni yoki tinglovchini idrok etish bir-birini tushunishning asosiy shartidir.
Agar o’qituvchi o’quvchilarini qanday idrok etayotganligini, tushunayotganligini
anglay olmasa, pedagogik munosabat yaxshi bo’lmaydi. Ayniqsa, ma’ruza
o’tayotganda bu juda muhimdir.
Mavzu yuzasidan nazorat savollari:
1. Muloqot deb nimaga aytiladi?
2. Nutqning ta`rifi?
3. Muloqotning qanday vazifalarini bilasiz?
4. Muloqot jihatlarini sanang?
5. Verbal va noverbal nutq turlarini bilasizmi?
6. Signifikatsiya deb nimaga aytiladi?
7. Muloqot jarayonida idrik etishning qanday mexanizmlari mavjud?
8. Identifikatsiya nima?
9. Stereotipizatsiya so`zining lo`g`aviy ma`nosi nima?
10. Nizoning qanday turlarini bilasiz?