SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI. YAXLIT PYEDAGOGIK JARAYONDANTARBIYANING MOHIYATI VA MAZMUNI.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

11

File size

Fayl hajmi

31,2 KB


SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA
IJTIMOYLASHUVI. YAXLIT PYEDAGOGIK
JARAYONDANTARBIYANING MOHIYATI VA MAZMUNI.
Reja:
1. “Shaxs” tushunchasi va shaxs rivojlanishining o’ziga xos xususiyatlari.
2. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar.
3. Shaxs shakllanishiga oid turli yondashuvlar.
4. Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari.
5. Shaxs rivojlanishining ginder xususiyatlari.
6. Shaxsning ijtimoiylashuvi.
7. Pedagogik jarayon va uning tuzilishi.
8. Pedagogika jarayon qonuniyatlari.
9. Pedagogika jarayon  tamoyillari.
Logotip
SHAXSNING RIVOJLANISHI, TARBIYASI VA IJTIMOYLASHUVI. YAXLIT PYEDAGOGIK JARAYONDANTARBIYANING MOHIYATI VA MAZMUNI. Reja: 1. “Shaxs” tushunchasi va shaxs rivojlanishining o’ziga xos xususiyatlari. 2. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. 3. Shaxs shakllanishiga oid turli yondashuvlar. 4. Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. 5. Shaxs rivojlanishining ginder xususiyatlari. 6. Shaxsning ijtimoiylashuvi. 7. Pedagogik jarayon va uning tuzilishi. 8. Pedagogika jarayon qonuniyatlari. 9. Pedagogika jarayon tamoyillari.
Tayanch  tushunchalar: pedagogik  antropologiya,  individ,  shaxs,
individuallik, o’sish, rivojlanish, ijtimoiylashuv, irsiyat, muhit, tarbiya, yosh
davrlari,  jarayon,  pedagogik  jarayon,  pedagogik  tizim,  yaxlit  yondashuv,
komponent, yaxlit pedagogic jarayon, qonuniyat, tamoyil.
1. “Shaxs” tushunchasi va shaxs rivojlanishining o’ziga xos xususiyatlari.
Shaxs tushunchasi insonga taalluqli bo’lib, psixologik jihatdan taraqqiy etgan,
shaxsiy  xususiyatlari  va  xatti-harakatlari  bilan  boshqalardan  ajralib  turuvchi,
muayyan  xulq-atvor  va  dunyoqarashga  ega  bo’lgan  jamiyatning  a’zosini
ifodalashga xizmat qiladi.
Odam shaxs bo’lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi, o’zini yaxlit inson
sifatida his etishi, o’z xususiyatlari va sifatlari bilan boshqalardan farq qilmog’i
kerak.
Kadrlar tayyorlash milliy modelida shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh
subekti va obekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarining iste’molchisi va ularni amalga
oshiruvchi sifatida ta’riflanadi.
Rivojlanish shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon bo’ladigan
miqdor  va  sifat  o’zgarishlar  mohiyatini  ifoda  etuvchi  murakkab  jarayondir.
Rivojlanish mohiyatan oddiydan murakkabga, quyidan yuqoriga, eski sifatlardan
yangi holatlarga o’tish, yangilanish, yangining paydo bo’lishi, eskining yo’qolib
borishi,  miqdor  o’zgarishining  sifat  o’zgarishiga  o’tishini  ifodalaydi.
Rivojlanishining manbai qarama-qarshiliklarni o’rtasidagi kurashdan iboratdir.
2. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar.
Fanda,  odamning  shaxs  sifatida  rivojlanishiga  biologik  va  ijtimoiy
omillarning  ta’siri  o’rtasidagi  munosabatni  belgilashga  oid munozara ko’pdan
buyon davom etmoqda.
Insonning shaxs sifatida, rivojlanishida ijtimoiy hodisalarning ta’siri kuchli
bo’ladimi? Yoki tabiiy omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning ta’siri
yuqoridir? Ular o’rtasidagi o’zaro munosabat qanday?
Logotip
Tayanch tushunchalar: pedagogik antropologiya, individ, shaxs, individuallik, o’sish, rivojlanish, ijtimoiylashuv, irsiyat, muhit, tarbiya, yosh davrlari, jarayon, pedagogik jarayon, pedagogik tizim, yaxlit yondashuv, komponent, yaxlit pedagogic jarayon, qonuniyat, tamoyil. 1. “Shaxs” tushunchasi va shaxs rivojlanishining o’ziga xos xususiyatlari. Shaxs tushunchasi insonga taalluqli bo’lib, psixologik jihatdan taraqqiy etgan, shaxsiy xususiyatlari va xatti-harakatlari bilan boshqalardan ajralib turuvchi, muayyan xulq-atvor va dunyoqarashga ega bo’lgan jamiyatning a’zosini ifodalashga xizmat qiladi. Odam shaxs bo’lishi uchun psixik jihatdan rivojlanishi, o’zini yaxlit inson sifatida his etishi, o’z xususiyatlari va sifatlari bilan boshqalardan farq qilmog’i kerak. Kadrlar tayyorlash milliy modelida shaxs kadrlar tayyorlash tizimining bosh subekti va obekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarining iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchi sifatida ta’riflanadi. Rivojlanish shaxsning fiziologik va intellektual o’sishida namoyon bo’ladigan miqdor va sifat o’zgarishlar mohiyatini ifoda etuvchi murakkab jarayondir. Rivojlanish mohiyatan oddiydan murakkabga, quyidan yuqoriga, eski sifatlardan yangi holatlarga o’tish, yangilanish, yangining paydo bo’lishi, eskining yo’qolib borishi, miqdor o’zgarishining sifat o’zgarishiga o’tishini ifodalaydi. Rivojlanishining manbai qarama-qarshiliklarni o’rtasidagi kurashdan iboratdir. 2. Shaxs rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. Fanda, odamning shaxs sifatida rivojlanishiga biologik va ijtimoiy omillarning ta’siri o’rtasidagi munosabatni belgilashga oid munozara ko’pdan buyon davom etmoqda. Insonning shaxs sifatida, rivojlanishida ijtimoiy hodisalarning ta’siri kuchli bo’ladimi? Yoki tabiiy omillar yetakchi o’rin tutadimi? Balki tarbiyaning ta’siri yuqoridir? Ular o’rtasidagi o’zaro munosabat qanday?
Fanda biologik yo’nalish deb nomlangan nuqtai nazar yetakchi o’rinlardan
birini egallab, uning vakillari Aristotel, Platonlar tabiiy- biologik omillarni yuqori
qo’yadi. Ular tug’ma imkoniyatlar, taqdir, tole har kimning hayotdagi o’rnini
belgilab bergan, deydilar.
16 asr falsafasida vujudga kelgan  Preformizm oqimi namoyandalari esa
shaxs  rivojlanishidagi  naslning  roliga  katta  baho  berib,  ijtimoiy  muhit  va
tarbiyaning rolini inkor etadi.
Xorij  psixologiyasidagi  yana  bir  oqim  -  Bixeviorizm 20  asr  boshlarida
yuzaga kelgan bo’lib, uning namoyandalari, ong va aqliy qobiliyat nasldan-naslga
o’tib, insonga u tabiatan berilgan, deyiladi. Mazkur ta’limot vakili amerikalik olim
e.Torndaykdir.
Pragmatizm oqimi  va  uning  vakillari  D.Dyui,  A.Kombe  ham  shaxs
rivojlanishini  biologik  nuqtai  nazarda  asoslaydilar.  Ular  rivojlanishni  faqat
miqdoriy o’zgarishdan iborat, deb qaraydilar. Naslning rolini absolyutlashtirib, uni
inson taqdirida hal qiluvchi ahamiyatga ega deb biladilar.
Demak,  bir  guruh  xorijiy  olimlar  rivojlanishni  biologik  (nasliy)  omilga
bog’laydilar.
Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari rivojlanishni ijtimoiy omil
bilan belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining jismoniy, psixik rivojlanishi
u yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar.
Muhit deganda odam yashaydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir tushuniladi.
Shu nuqtai nazardan tarbiya tufayli bolani o’zi yashaydigan ijtimoiy sharoitga
moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi.
Shaxsga ijtimoiy muhitning ta’siri ham muhim. Bu tarbiya orqali amalga
oshiriladi.
Birinchidan,  tarbiya  ta’sirida  muhit  bera  olmagan  bilim,  ma’lumot
egallanadi, mehnat va texnik faoliyat bilan bog’liq ko’nikma va malakalar hosil
bo’ladi.
Ikkinchidan, tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham o’zgartirilib, shaxs
kamolga etadi.
Logotip
Fanda biologik yo’nalish deb nomlangan nuqtai nazar yetakchi o’rinlardan birini egallab, uning vakillari Aristotel, Platonlar tabiiy- biologik omillarni yuqori qo’yadi. Ular tug’ma imkoniyatlar, taqdir, tole har kimning hayotdagi o’rnini belgilab bergan, deydilar. 16 asr falsafasida vujudga kelgan Preformizm oqimi namoyandalari esa shaxs rivojlanishidagi naslning roliga katta baho berib, ijtimoiy muhit va tarbiyaning rolini inkor etadi. Xorij psixologiyasidagi yana bir oqim - Bixeviorizm 20 asr boshlarida yuzaga kelgan bo’lib, uning namoyandalari, ong va aqliy qobiliyat nasldan-naslga o’tib, insonga u tabiatan berilgan, deyiladi. Mazkur ta’limot vakili amerikalik olim e.Torndaykdir. Pragmatizm oqimi va uning vakillari D.Dyui, A.Kombe ham shaxs rivojlanishini biologik nuqtai nazarda asoslaydilar. Ular rivojlanishni faqat miqdoriy o’zgarishdan iborat, deb qaraydilar. Naslning rolini absolyutlashtirib, uni inson taqdirida hal qiluvchi ahamiyatga ega deb biladilar. Demak, bir guruh xorijiy olimlar rivojlanishni biologik (nasliy) omilga bog’laydilar. Biologik oqimga qarshi falsafiy oqim vakillari rivojlanishni ijtimoiy omil bilan belgilaydilar. Bu oqim vakillari bola shaxsining jismoniy, psixik rivojlanishi u yashaydigan muhitga bog’liq deb ko’rsatadilar. Muhit deganda odam yashaydigan sharoitdagi barcha tashqi ta’sir tushuniladi. Shu nuqtai nazardan tarbiya tufayli bolani o’zi yashaydigan ijtimoiy sharoitga moslashtirish mumkin, degan xulosa kelib chiqadi. Shaxsga ijtimoiy muhitning ta’siri ham muhim. Bu tarbiya orqali amalga oshiriladi. Birinchidan, tarbiya ta’sirida muhit bera olmagan bilim, ma’lumot egallanadi, mehnat va texnik faoliyat bilan bog’liq ko’nikma va malakalar hosil bo’ladi. Ikkinchidan, tarbiya tufayli tug’ma kamchiliklar ham o’zgartirilib, shaxs kamolga etadi.
Uchinchidan, tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’ sirini ham yo’qotish
mumkin.
To’rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi.
Demak, tarbiya bilan rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bu tarbiya doimiy va
uzluksizdir.
Shunday qilib, bola shaxsining rivojlanishida tarbiya ham yetakchi o’ringa
ega bo’lib, tarbiya tufayli nasl-nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit ta’sirida har
tomonlama rivojlanishga qodir, degan xulosani chiqarish mumkin.
3. Shaxs shakllanishiga oid turli yondashuvlar. Zamonaviy pedagogikada
shaxs shakllanishiga doir to’rt yondashuv qaror topgan:
1.
Biologik yondashuv - inson tabiiy mavjudot bo’lib, uning butun
xatti-harakatlari tug’ma instinkt va ehtiyojlar natijasidir. Inson jamiyat talablariga
bo’ysunishga  majbur,  shu  bilan  birga  tabiiy  ehtiyojlarini  ham  namoyon qilib
boradi.
2.
Ijtimoiy yondashuv - inson biologik mavjudot sifatida tug’iladi, faqat
hayotiy  faoliyati  davomida  boshqalar  bilan  doimiy  muloqot  va  ijtimoiy
guruhlarning ta’siri ostida ijtimoiylashadi.
3.
Psixologik yondashuv - insondagi psixik jarayonlar (sezgi, idrok,
fikrlash  kabilar)  tabiiy  tavsifga  ega,  insonning  yo’nalganligi  -  qiziqishlari,
qobiliyatlari ijtimoiy hodisa sanaladi.
4.
Yaxlit yondashuv - shaxs yaxlit tavsifga ega bo’lib, uning rivojiga
nafaqat  uning  faoliyatidagi  o’ziga  xosliklar,  balki  turmush  tarzi  ham  ta’sir
ko’rsatadi. Shu bilan birga ijtimoiy hayot natijalari - motiv, maqsad, qiziqish
kabilar ham uning rivojlanishida muhim rol o’ ynaydi.
Zamonaviy pedagogikada shaxs shakllanishiga doir to’rt - bilologik, ijtimoiy,
psixologik va yaxlit yondashuv qaror topgan.
4.Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari.
Muayyan bir yosh davriga xos bo’lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va
psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni
Logotip
Uchinchidan, tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’ sirini ham yo’qotish mumkin. To’rtinchidan, tarbiya kelajakka qaratilgan maqsadni belgilaydi. Demak, tarbiya bilan rivojlanish bir-biriga ta’sir etadi, bu tarbiya doimiy va uzluksizdir. Shunday qilib, bola shaxsining rivojlanishida tarbiya ham yetakchi o’ringa ega bo’lib, tarbiya tufayli nasl-nasabi, oila muhiti, ijtimoiy muhit ta’sirida har tomonlama rivojlanishga qodir, degan xulosani chiqarish mumkin. 3. Shaxs shakllanishiga oid turli yondashuvlar. Zamonaviy pedagogikada shaxs shakllanishiga doir to’rt yondashuv qaror topgan: 1. Biologik yondashuv - inson tabiiy mavjudot bo’lib, uning butun xatti-harakatlari tug’ma instinkt va ehtiyojlar natijasidir. Inson jamiyat talablariga bo’ysunishga majbur, shu bilan birga tabiiy ehtiyojlarini ham namoyon qilib boradi. 2. Ijtimoiy yondashuv - inson biologik mavjudot sifatida tug’iladi, faqat hayotiy faoliyati davomida boshqalar bilan doimiy muloqot va ijtimoiy guruhlarning ta’siri ostida ijtimoiylashadi. 3. Psixologik yondashuv - insondagi psixik jarayonlar (sezgi, idrok, fikrlash kabilar) tabiiy tavsifga ega, insonning yo’nalganligi - qiziqishlari, qobiliyatlari ijtimoiy hodisa sanaladi. 4. Yaxlit yondashuv - shaxs yaxlit tavsifga ega bo’lib, uning rivojiga nafaqat uning faoliyatidagi o’ziga xosliklar, balki turmush tarzi ham ta’sir ko’rsatadi. Shu bilan birga ijtimoiy hayot natijalari - motiv, maqsad, qiziqish kabilar ham uning rivojlanishida muhim rol o’ ynaydi. Zamonaviy pedagogikada shaxs shakllanishiga doir to’rt - bilologik, ijtimoiy, psixologik va yaxlit yondashuv qaror topgan. 4.Rivojlanishning yosh va o’ziga xos xususiyatlari. Muayyan bir yosh davriga xos bo’lgan anatomik, fiziologik (jismoniy) va psixologik xususiyatlar yosh xususiyatlari deb ataladi. Ana shu yosh xususiyatlarni
hisobga  olgan  holda  ta’lim  va  tarbiya  ishi  tashkil  etiladi.  Shunda  bola
rivojlanishiga tarbiya ta’siri kuchli bo’ladi.
Bolaning individual - o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning
umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’ rganish, metodikasini bilish
muhim.  Temperament  (lotincha.  “temperamentum” “qismlarning  bir-biriga
munosabati”  ma’nosini  anglatib,  shaxsning  individual  psixologik  xususiyatlari
majmuidir.
Shuningdek, turli yosh davrlarining o’ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham
mavjud. Bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo’linadi:
1. Go’daklik (1 yoshgacha);
2. Ilk yosh (1-2 yosh);
3. Ilk yosh guruhi (2-3 yosh);
4. Kichik yosh (3-4 yosh);
5. O’rta yosh (4-5 yosh);
6. Katta yosh (5-6 yosh);
7. Maktabga tayyorlov davri (7 yosh, majburiy ta’lim).
5.Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari.
“Gender” atamasi 1968 yilda amerikalik psixolog olim  Stoller tomonidan
ilmiy iste’molga kiritilgan bo’lib, “jins” ma’nosini bildiradi. Jinsiy munosabatlar
ilgari  ham  psixologiyada  faol  o’rganilgan  bo’lsa-da,  yangi  atamaning  paydo
bo’lishi  ijtimoiy  fanlarda  yangi  oqimlarni  yuzaga  keltirdi.  “Gender  tarixi”,
“Gender  psixologiyasi”,  “Falsafaning  gender  tomonlari”,  “Gender
antropologiyasi”, “Gender sotsiologiyasi”, keyinchalik esa “Gender pedagogikasi”
kabi fan tarmoqlari shakllandi. “Gender” tushunchasi, avvalo, erkak va ayol, o’g’il
va  qiz  bolalar  munosabatlarining  ijtimoiy-psixologik  hamda  pedagogik
tomonlarini qamrab oladi.
Adabiyotlarda  gender  tushunchasining  bir  necha  xil  talqini  mavjud.
Jumladan, faylasuflar uni quyidagicha tavsiflaydilar:  «Gender» inglizcha so’z
bo’lib,  jinsga  mansublikning  ijtimoiy  jihatlari  ma’nosini  anglatadi.  Bu
tushuncha erkaklar va ayollar o’rtasida nafaqat biologik farqni, balki jamiyatning
jinsiy taqsimotida ijtimoiy va madaniy tavsiflarning butun majmuini hisobga oladi.
Logotip
hisobga olgan holda ta’lim va tarbiya ishi tashkil etiladi. Shunda bola rivojlanishiga tarbiya ta’siri kuchli bo’ladi. Bolaning individual - o’ziga xos xususiyatini bilish uchun temperamentning umumiy tiplari va bolaning o’ziga xos xususiyatini o’ rganish, metodikasini bilish muhim. Temperament (lotincha. “temperamentum” “qismlarning bir-biriga munosabati” ma’nosini anglatib, shaxsning individual psixologik xususiyatlari majmuidir. Shuningdek, turli yosh davrlarining o’ziga xos rivojlanish qonuniyatlari ham mavjud. Bolaning jismoniy va psixik kamoloti quyidagi davrlarga bo’linadi: 1. Go’daklik (1 yoshgacha); 2. Ilk yosh (1-2 yosh); 3. Ilk yosh guruhi (2-3 yosh); 4. Kichik yosh (3-4 yosh); 5. O’rta yosh (4-5 yosh); 6. Katta yosh (5-6 yosh); 7. Maktabga tayyorlov davri (7 yosh, majburiy ta’lim). 5.Shaxs rivojlanishining gender xususiyatlari. “Gender” atamasi 1968 yilda amerikalik psixolog olim Stoller tomonidan ilmiy iste’molga kiritilgan bo’lib, “jins” ma’nosini bildiradi. Jinsiy munosabatlar ilgari ham psixologiyada faol o’rganilgan bo’lsa-da, yangi atamaning paydo bo’lishi ijtimoiy fanlarda yangi oqimlarni yuzaga keltirdi. “Gender tarixi”, “Gender psixologiyasi”, “Falsafaning gender tomonlari”, “Gender antropologiyasi”, “Gender sotsiologiyasi”, keyinchalik esa “Gender pedagogikasi” kabi fan tarmoqlari shakllandi. “Gender” tushunchasi, avvalo, erkak va ayol, o’g’il va qiz bolalar munosabatlarining ijtimoiy-psixologik hamda pedagogik tomonlarini qamrab oladi. Adabiyotlarda gender tushunchasining bir necha xil talqini mavjud. Jumladan, faylasuflar uni quyidagicha tavsiflaydilar: «Gender» inglizcha so’z bo’lib, jinsga mansublikning ijtimoiy jihatlari ma’nosini anglatadi. Bu tushuncha erkaklar va ayollar o’rtasida nafaqat biologik farqni, balki jamiyatning jinsiy taqsimotida ijtimoiy va madaniy tavsiflarning butun majmuini hisobga oladi.
Pedagogik ma’noda gender - o’g’il va qiz bolalarning murakkab ta’limiy
sotsiomadaniy  birligi  bo’lib,  ularning  xatti-harakati,  mentaliteti  va  emotsional
xususiyatlari, o’quv faoliyatidagi o’zaro teng va farqli jihatlarini o’z ichiga oladi.
6.Shaxsning ijtimoiylashuvi
Ta’lim-tarbiya  ta’sirida  inson  psixologik  funksiyalarining  takomillashuvi,
ijtimoiy-axloqiy qadriyatlar, xulq-atvor me’yor va qoidalarining o’zlashtirilishi,
dunyoqarashining boyish jarayoni va natijasi.
Ijtimoiylashuv  jarayoni  o’zining  sifat  xususiyatlariga,  tarkibiga,
qonuniyatlariga, omillariga, shart-sharoitlariga, boshqarilishiga va ijtimoiylashgan
insonda namoyon bo’lishiga (uning xususiyatlari, sifatlari, o’ziga xosliklari) ko’ra
murakkabdir. Ana shu sababli u o’zida turli fanlar tomonidan ko’rib chiqiladigan
ijtimoiylashuvning xilma-xil  - madaniy, axloqiy, xuquqiy, mehnat, psixologik
ko’rinishlarini aks ettiradi. Pedagogika haqida gap ketganda esa, bu sohadagi
ijtimoiylashuv jarayoni pedagogikaning predmeti, sohasi va ehtiyojlarining o’ziga
xosligini hisobga olib, pedagogik ijtimoiylashuv turi sifatida alohida e’tibor bilan
qarab o’tiladi. Bu insonning dunyoga kelgan vaqtidan boshlab ijtimoiy belgilangan
va muhim pedagogik yangidan shakllanuvchi tajribalarni - tarbiyalanganlik, ta’lim
olganlik, ma’lumotlilik va rivojlanganlik hamda ularning kelgusidagi butun umri
mobaynida  muttasil  o’zgarib  borishi  (mukammallashuvi)  jarayoni  va  yuzaga
kelish natijasidir.
Pedagogikaning vazifasi  -  insonga  fikrlovchi  shaxs,  ijtimoiy  faol  fuqaro
bo’lib yetishishiga, jamiyatda o’z o’rnini va xulq-atvorini, o’z istak-maqsadlarini
yo’nalishini  anglaydigan,  pedagoglar  va  jamiyatdagi  pedagogik  tizim  bilan
birgalikda  umuminsoniy  qadriyatlarni  saqlash  va  mustahkamlashga  yo’nalgan
shaxs bo’lishiga yordam berishdir.
Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud:
ana’naviy - oila va yaqin muhit orqali o’quvchilarni ijtimoiy faollikka jalb
etish, faoliyat va muloqotda maqbul shar-sharoitlarni yaratish;
Logotip
Pedagogik ma’noda gender - o’g’il va qiz bolalarning murakkab ta’limiy sotsiomadaniy birligi bo’lib, ularning xatti-harakati, mentaliteti va emotsional xususiyatlari, o’quv faoliyatidagi o’zaro teng va farqli jihatlarini o’z ichiga oladi. 6.Shaxsning ijtimoiylashuvi Ta’lim-tarbiya ta’sirida inson psixologik funksiyalarining takomillashuvi, ijtimoiy-axloqiy qadriyatlar, xulq-atvor me’yor va qoidalarining o’zlashtirilishi, dunyoqarashining boyish jarayoni va natijasi. Ijtimoiylashuv jarayoni o’zining sifat xususiyatlariga, tarkibiga, qonuniyatlariga, omillariga, shart-sharoitlariga, boshqarilishiga va ijtimoiylashgan insonda namoyon bo’lishiga (uning xususiyatlari, sifatlari, o’ziga xosliklari) ko’ra murakkabdir. Ana shu sababli u o’zida turli fanlar tomonidan ko’rib chiqiladigan ijtimoiylashuvning xilma-xil - madaniy, axloqiy, xuquqiy, mehnat, psixologik ko’rinishlarini aks ettiradi. Pedagogika haqida gap ketganda esa, bu sohadagi ijtimoiylashuv jarayoni pedagogikaning predmeti, sohasi va ehtiyojlarining o’ziga xosligini hisobga olib, pedagogik ijtimoiylashuv turi sifatida alohida e’tibor bilan qarab o’tiladi. Bu insonning dunyoga kelgan vaqtidan boshlab ijtimoiy belgilangan va muhim pedagogik yangidan shakllanuvchi tajribalarni - tarbiyalanganlik, ta’lim olganlik, ma’lumotlilik va rivojlanganlik hamda ularning kelgusidagi butun umri mobaynida muttasil o’zgarib borishi (mukammallashuvi) jarayoni va yuzaga kelish natijasidir. Pedagogikaning vazifasi - insonga fikrlovchi shaxs, ijtimoiy faol fuqaro bo’lib yetishishiga, jamiyatda o’z o’rnini va xulq-atvorini, o’z istak-maqsadlarini yo’nalishini anglaydigan, pedagoglar va jamiyatdagi pedagogik tizim bilan birgalikda umuminsoniy qadriyatlarni saqlash va mustahkamlashga yo’nalgan shaxs bo’lishiga yordam berishdir. Ijtimoiylashuvning quyidagi umumiy mexanizmlari mavjud: ana’naviy - oila va yaqin muhit orqali o’quvchilarni ijtimoiy faollikka jalb etish, faoliyat va muloqotda maqbul shar-sharoitlarni yaratish;
institutsional -  ijtimoiy  institutlar  va  ta’lim  muassasalari  tomonidan
o’quvchilarning rivojlanishi uchun zaruriy shart-sharoit va imkoniyatlarni yaratish;
shaxslararo -  o’quvchilarni  ijtimoiy  aloqalar  tizimiga  jalb  etish,  ularda
muloqotmandlik malakalarini rivojlantirish;
refleksiv - o’z-o’zini anglash, o’z-o’zini baholash, o’z-o’zini loyihalashni
pedagogik qo’llab-quvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish.
7. Pedagogik jarayon va uning tuzilishi.
Pedagoglik  kasbining  paydo  bo’lishiga  e’tibor  qaratilsa,  shu  narsa
ko’rinadiki,  dastlab  uning  doirasida  differensiallashuv  va  integratsiyalashuv
jarayoni chegaralangan bo’lsa, keyinchalik ta’lim va tarbiya bir-biriga qarama-
qarshi qo’yila boshladi: o’qituvchi o’qitadi, tarbiyachi esa tarbiyalaydi. Lekin 19
asrga  kelib,  taraqqiyparvar  pedagoglarning  ishlarida  argumentlarni  asoslashda
ob’ektiv nuqtai nazardan ta’lim va tarbiyaga bir butun, yaxlit hodisa sifatida qarala
boshladi. I.F.Gerbartning fikricha, tarbiyasiz ta’limda vosita bor, lekin maqsad
yo’q, ta’limsiz esa maqsad bor, vosita yetishmaydi.
Nemis pedagogi A.Disterveg, ta’limni tarbiyaning bir qismi sifatida qaraydi:
“Ta’lim  prinsiplari  bor  ekan,  hamisha  tarbiya  prinsiplari  ham  bo’ladi,  yoki
aksincha”
Pedagogik jarayonning yagonaligi g’oyasi K.D.Ushinskiy g’oyalarida chuqur
ifodalangan. U pedagogik jarayonni maktab faoliyatining ma’muriy, o’quv va
tarbiya elementlarini bir butun tizim sifatida tushundi. Pedagogik jarayon boshqa
barcha ijtimoiy jarayonlar (iqtisodiy, siyosiy, axloqiy, madaniy va boshqalar) bilan
chambarchas bog’langan. 
O’quv-tarbiya  jarayonining  asosiy  xususiyati  -  yaxlitlik,  undagi  barcha
muhim tarkibiy qismlarni saqlab qolish zaruriyati.
Yaxlitlik asosiga ta’lim, tarbiya va rivojlanish birligini ta’minlash pedagogik
jarayonning mohiyatini tashkil etadi.
Pedagogik  jarayonga  uning  tarkibiy  qismlarining  o’zaro  aloqadorlikda
qonuniy joy egallashi birligini o’ zida ifoda etuvchi yagona tizim sifatida qarash
mumkin.  Tuzilish  (struktura)  -  bu  tarkibiy  qism(element)larning  tizimdagi
joylashuvidir. Tizimlarning tuzilishi tarkibiy qismlarni qabul qilish mezonlarida
Logotip
institutsional - ijtimoiy institutlar va ta’lim muassasalari tomonidan o’quvchilarning rivojlanishi uchun zaruriy shart-sharoit va imkoniyatlarni yaratish; shaxslararo - o’quvchilarni ijtimoiy aloqalar tizimiga jalb etish, ularda muloqotmandlik malakalarini rivojlantirish; refleksiv - o’z-o’zini anglash, o’z-o’zini baholash, o’z-o’zini loyihalashni pedagogik qo’llab-quvvatlash orqali individual ongni taraqqiy ettirish. 7. Pedagogik jarayon va uning tuzilishi. Pedagoglik kasbining paydo bo’lishiga e’tibor qaratilsa, shu narsa ko’rinadiki, dastlab uning doirasida differensiallashuv va integratsiyalashuv jarayoni chegaralangan bo’lsa, keyinchalik ta’lim va tarbiya bir-biriga qarama- qarshi qo’yila boshladi: o’qituvchi o’qitadi, tarbiyachi esa tarbiyalaydi. Lekin 19 asrga kelib, taraqqiyparvar pedagoglarning ishlarida argumentlarni asoslashda ob’ektiv nuqtai nazardan ta’lim va tarbiyaga bir butun, yaxlit hodisa sifatida qarala boshladi. I.F.Gerbartning fikricha, tarbiyasiz ta’limda vosita bor, lekin maqsad yo’q, ta’limsiz esa maqsad bor, vosita yetishmaydi. Nemis pedagogi A.Disterveg, ta’limni tarbiyaning bir qismi sifatida qaraydi: “Ta’lim prinsiplari bor ekan, hamisha tarbiya prinsiplari ham bo’ladi, yoki aksincha” Pedagogik jarayonning yagonaligi g’oyasi K.D.Ushinskiy g’oyalarida chuqur ifodalangan. U pedagogik jarayonni maktab faoliyatining ma’muriy, o’quv va tarbiya elementlarini bir butun tizim sifatida tushundi. Pedagogik jarayon boshqa barcha ijtimoiy jarayonlar (iqtisodiy, siyosiy, axloqiy, madaniy va boshqalar) bilan chambarchas bog’langan. O’quv-tarbiya jarayonining asosiy xususiyati - yaxlitlik, undagi barcha muhim tarkibiy qismlarni saqlab qolish zaruriyati. Yaxlitlik asosiga ta’lim, tarbiya va rivojlanish birligini ta’minlash pedagogik jarayonning mohiyatini tashkil etadi. Pedagogik jarayonga uning tarkibiy qismlarining o’zaro aloqadorlikda qonuniy joy egallashi birligini o’ zida ifoda etuvchi yagona tizim sifatida qarash mumkin. Tuzilish (struktura) - bu tarkibiy qism(element)larning tizimdagi joylashuvidir. Tizimlarning tuzilishi tarkibiy qismlarni qabul qilish mezonlarida