SINFDAN VA MAKTABDAN TASHQARI MUSIQA TARBIYASI TIZIMI

Yuklangan vaqt

2024-09-10

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

26,4 KB


1 
 
 
 
 
 
 
SINFDAN VA MAKTABDAN TASHQARI MUSIQA TARBIYASI TIZIMI 
 
 
REJA: 
1. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasining maqsadi va vazifasi. 
2. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasining shakli va maqsadi. 
3. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasining ish rejasi. 
4. Maktabdan tashqari musiqa tarbiyasining shakli va vazifalari. 
Ma’ruza matni 
Sinfdan tashqari musiqiy tarbiyaning asosiy maqsadi o’quvchilarni iloji boricha 
ko’proq ommaviy va to’garak ishlariga jalb etib, ularni dunyoqarashini har 
tomonlama rivojlantirish, badiiy didini o’stirish, tabiatga, Ona-vatanga bo’lgan 
mehr-muhabbatini oshirishdir. Mazkur maqsadni amalga oshirishda maktablarda 
musiqa darslaridan tashqari, ommaviy va to’garak ishlari olib boriladi. Sinfdan 
tashqari musiqa tarbiyasini ikki shakli mavjud. 
1. 
Musiqa tarbiyasining ommaviy shakli. 
2. 
Musiqa tarbiyasining to’garak shakli. 
Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasining ommaviy shaklida bolalarni musiqiy 
o’quvini tekshiruvdan o’tkazmay, yalpi tarzda jalb etishni taqozo etadi. Bularga, 
qo’shiq bayramlari, «Musiqa xaftaligi», «O’zbekiston vatanim manim», «Ilhom 
chashmali» ko’rik-tanlovlaridan, ijodiy uchrashuvlar, teatr va kontsertalarga 
sayohat, «Alifbe» bayramlariga, shoir va bastakorlar bilan uchrashuvlar kiradi. 
Ammo, bularning har biriga bolalarni yoshi, qiziqishiga qarab, oldindan tayyorlab 
borilishi kerak. Bu tadbirlarni har birini юksak badiiy did bilan tashkil etib, amalga 
oshirish, chinakam badiiy-musiqiy bayram ruhini kasb etish lozim. 
1 SINFDAN VA MAKTABDAN TASHQARI MUSIQA TARBIYASI TIZIMI REJA: 1. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasining maqsadi va vazifasi. 2. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasining shakli va maqsadi. 3. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasining ish rejasi. 4. Maktabdan tashqari musiqa tarbiyasining shakli va vazifalari. Ma’ruza matni Sinfdan tashqari musiqiy tarbiyaning asosiy maqsadi o’quvchilarni iloji boricha ko’proq ommaviy va to’garak ishlariga jalb etib, ularni dunyoqarashini har tomonlama rivojlantirish, badiiy didini o’stirish, tabiatga, Ona-vatanga bo’lgan mehr-muhabbatini oshirishdir. Mazkur maqsadni amalga oshirishda maktablarda musiqa darslaridan tashqari, ommaviy va to’garak ishlari olib boriladi. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasini ikki shakli mavjud. 1. Musiqa tarbiyasining ommaviy shakli. 2. Musiqa tarbiyasining to’garak shakli. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasining ommaviy shaklida bolalarni musiqiy o’quvini tekshiruvdan o’tkazmay, yalpi tarzda jalb etishni taqozo etadi. Bularga, qo’shiq bayramlari, «Musiqa xaftaligi», «O’zbekiston vatanim manim», «Ilhom chashmali» ko’rik-tanlovlaridan, ijodiy uchrashuvlar, teatr va kontsertalarga sayohat, «Alifbe» bayramlariga, shoir va bastakorlar bilan uchrashuvlar kiradi. Ammo, bularning har biriga bolalarni yoshi, qiziqishiga qarab, oldindan tayyorlab borilishi kerak. Bu tadbirlarni har birini юksak badiiy did bilan tashkil etib, amalga oshirish, chinakam badiiy-musiqiy bayram ruhini kasb etish lozim. 2 
 
 
Musiqa o’qituvchining ommaviy ishlar rejasi, maktab ma’muriyati tomonidan 
tasdiqlangan bo’lishi lozim. Ommaviy, musiqiy ishlar rejasi, musiqa o’qituvchisi va 
maktab ma’naviy-ma’rifiy ishlar mudiri, maktab yetakchisi bilan hamkorlikda, 
o’quvchilarning yoshiga, qiziqishiga qarab, bayramlar, uchrashuvlar, tadbirlarni 
hisobga olgan holda tuziladi. Bunda o’quvchilarning musiqiy o’quvi, qobiliyati 
hisobga olinadi. Ommaviy musiqa mashg’ulotlarining har biri aniq ishlab chiqilgan 
reja asosida amalga oshirilmog’i lozim. Bunda har bir mashg’ulot turiga qarab, uni 
asosiy maqsadi, hususiyati, repertuar mazmuni, maktab imkoniyatlari, taklif etilgan 
mehmonlar hisobga olinib, o’quvchilarni jalb etiladi. To’garak ishlarini esa, ish 
rejasini musiqa o’qituvchisining o’zi, o’z hohishi va imkoniyatlariga qarab, mustaqil 
tarzda tuzadi. O’qituvchi to’garak ishlariga o’quvchilarni musiqiy qobiliyati, 
hohish-istagi, qiziqishi, ovoziga qarab tanlab oladi va turli to’garaklar tuzadi. 
Haftasiga 2-3 bor to’garakni guruhlarga bo’lib ishlaydi. To’garak ishlarining asosi 
musiqa darsidir. To’garak ishlariga qobiliyatli, qiziquvchan, musiqa darslarida aktiv 
qatnashadigan o’quvchilar tanlab olinadi. Darsda har bir bolaning layoqati, qiziqishi 
hisobga olinib, u yoki bu musiqa to’garagiga jalb etiladi. To’garak faoliyati 
faollashtiradigan narsa – bu maktab sahnasidir. O’quvchilar tadbirlarda, qo’shiqlar, 
raqslar ijro etib, maktab jamoasi oldida e’tibor qozonib, tuman, shahar, respublika 
ko’rik-tanlovlarida qatnashdilar. Bu ularni o’z mehnatidan zavqlanishi his-
tuyg’ularni Ona-Vatanga muhabbat, musiqa san’atiga hurmat, do’stlari orasida 
mehr-muhabbat tuyg’usini oshirib boradi. Sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarda 
o’qituvchi o’z imkoniyatlariga qarab turli to’garaklar tuzish mumkin: 
1. 
Xor 
2. 
VIA 
3. 
Ashula va raqs ansambllari 
4. 
Vokal ansambllari 
5. 
CHolg’uchilar ansambli (dutorchilar, rubobchilar, doirachilar) 
6. 
Raqs ansambli 
7. 
Orkestr (duxovoy, xalq cholg’u asboblari orkestri) 
8. 
YAkkaxon qo’shiqchilar. 
2 Musiqa o’qituvchining ommaviy ishlar rejasi, maktab ma’muriyati tomonidan tasdiqlangan bo’lishi lozim. Ommaviy, musiqiy ishlar rejasi, musiqa o’qituvchisi va maktab ma’naviy-ma’rifiy ishlar mudiri, maktab yetakchisi bilan hamkorlikda, o’quvchilarning yoshiga, qiziqishiga qarab, bayramlar, uchrashuvlar, tadbirlarni hisobga olgan holda tuziladi. Bunda o’quvchilarning musiqiy o’quvi, qobiliyati hisobga olinadi. Ommaviy musiqa mashg’ulotlarining har biri aniq ishlab chiqilgan reja asosida amalga oshirilmog’i lozim. Bunda har bir mashg’ulot turiga qarab, uni asosiy maqsadi, hususiyati, repertuar mazmuni, maktab imkoniyatlari, taklif etilgan mehmonlar hisobga olinib, o’quvchilarni jalb etiladi. To’garak ishlarini esa, ish rejasini musiqa o’qituvchisining o’zi, o’z hohishi va imkoniyatlariga qarab, mustaqil tarzda tuzadi. O’qituvchi to’garak ishlariga o’quvchilarni musiqiy qobiliyati, hohish-istagi, qiziqishi, ovoziga qarab tanlab oladi va turli to’garaklar tuzadi. Haftasiga 2-3 bor to’garakni guruhlarga bo’lib ishlaydi. To’garak ishlarining asosi musiqa darsidir. To’garak ishlariga qobiliyatli, qiziquvchan, musiqa darslarida aktiv qatnashadigan o’quvchilar tanlab olinadi. Darsda har bir bolaning layoqati, qiziqishi hisobga olinib, u yoki bu musiqa to’garagiga jalb etiladi. To’garak faoliyati faollashtiradigan narsa – bu maktab sahnasidir. O’quvchilar tadbirlarda, qo’shiqlar, raqslar ijro etib, maktab jamoasi oldida e’tibor qozonib, tuman, shahar, respublika ko’rik-tanlovlarida qatnashdilar. Bu ularni o’z mehnatidan zavqlanishi his- tuyg’ularni Ona-Vatanga muhabbat, musiqa san’atiga hurmat, do’stlari orasida mehr-muhabbat tuyg’usini oshirib boradi. Sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarda o’qituvchi o’z imkoniyatlariga qarab turli to’garaklar tuzish mumkin: 1. Xor 2. VIA 3. Ashula va raqs ansambllari 4. Vokal ansambllari 5. CHolg’uchilar ansambli (dutorchilar, rubobchilar, doirachilar) 6. Raqs ansambli 7. Orkestr (duxovoy, xalq cholg’u asboblari orkestri) 8. YAkkaxon qo’shiqchilar. 3 
 
 
9. 
Folьklor dastasi. 
Maktabdan tashqari musiqaviy tarbiya shakliga bolalar musiqa maktablari, 
bolalar ijodiyot markazlari, o’quvchilar saroylari, bolalar teatrlari, muzeylar kiradi. 
Mazkur muassasalarga qatnashadigan bolalar ham o’qituvchi nazoratida bo’lib, 
maktab hayotiga, ularning faol qatnashuvlarini ta’min etishi lozim. Maktab hayotida 
boshlang’ich sinf musiqa o’qituvchisining o’rni beqiyosdir. Musiqa darslaridan 
tashqari, zamon talabiga mos ravishda tadbirlar tayyorlab, o’quvchilarda san’atga 
bo’lgan qiziqishini rivojlantirishi lozim.  
TEKSHIRISH SAVOLLARI: 
1. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasining maqsadi nima? 
2. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasini qanday shakllari bor? 
3. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyaviy ishlar rejasi qanday tuziladi? 
4. Maktabdan tashqarida musiqa tarbiyasi ishlariga nimalar kiradi? 
5. Ma’naviy-ma’rifiy ishlarni olib borishda nimaga ahamiyat berish kerak? 
Tayanch tushunchalar: 
Sahna - teatr va kontsertlar qo’yish uchun tomosha zalining ko’tarilgan 
joyi. 
Orkestr – yunonchaso’z bo’lib, turli cholg’u asboblarida chaluvchi 
sozandalardan tuzilgan jamoaga deyiladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3 9. Folьklor dastasi. Maktabdan tashqari musiqaviy tarbiya shakliga bolalar musiqa maktablari, bolalar ijodiyot markazlari, o’quvchilar saroylari, bolalar teatrlari, muzeylar kiradi. Mazkur muassasalarga qatnashadigan bolalar ham o’qituvchi nazoratida bo’lib, maktab hayotiga, ularning faol qatnashuvlarini ta’min etishi lozim. Maktab hayotida boshlang’ich sinf musiqa o’qituvchisining o’rni beqiyosdir. Musiqa darslaridan tashqari, zamon talabiga mos ravishda tadbirlar tayyorlab, o’quvchilarda san’atga bo’lgan qiziqishini rivojlantirishi lozim. TEKSHIRISH SAVOLLARI: 1. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasining maqsadi nima? 2. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyasini qanday shakllari bor? 3. Sinfdan tashqari musiqa tarbiyaviy ishlar rejasi qanday tuziladi? 4. Maktabdan tashqarida musiqa tarbiyasi ishlariga nimalar kiradi? 5. Ma’naviy-ma’rifiy ishlarni olib borishda nimaga ahamiyat berish kerak? Tayanch tushunchalar: Sahna - teatr va kontsertlar qo’yish uchun tomosha zalining ko’tarilgan joyi. Orkestr – yunonchaso’z bo’lib, turli cholg’u asboblarida chaluvchi sozandalardan tuzilgan jamoaga deyiladi. 4 
 
 
 
 
 
 
4