SINFDАN VА MАKTBDАN TАSHQАRI ISHLАRNI TАSHKIL QILISHDА TАSHKILОTCHINING ISH MЕTОDIKАSI

Yuklangan vaqt

2024-10-17

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

24,4 KB


 
 
 
 
 
 
SINFDAN VA MAKTBDAN TASHQARI ISHLARNI TASHKIL 
QILISHDA TASHKILOTCHINING ISH METODIKASI 
 
 
1. O’quvchilarni har tomonlama yetuk, barkamol qilib tarbiyalash masalalarini 
muvaffaqiyatli hal etish, ularda faol hayotiy mavqeni shakllantirish, o’zlashtirish va 
bilim sifatini oshirish ko’p jihatdan kuni uzaytirilgan guruhlarining samarali 
ishlashiga bog’liqdir. Sinfdan va maktabdan tashqari tashkil qilingan ishlar 
o’quvchilar hayotidagi tarbiyaviy faoliyatini to’ldiradi. Ularning dunyoqarashi, 
to’g’ri shakllanishiga, axloqiy kamol topishiga ko’maklashadi. Nazariy bilimlarni 
amaliyot ishlab chiqarish bilan bog’lanishiga zamin yaratadi. 
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarga rahbarlik qiluvchi tashkilotchilarning 
vazifalari ham ko’p qirralidir. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning 
tashkilotchisining vazifalariga quyidagilar kiradi: 
1. 
Darsdan tashqari tarbiyaviy ishlarni rejalashtirish va amalga oshirishni 
nazorat qilish. 
2. 
O’quvchilarning sinfdan va maktabdan tashqari ko’p qirrali ishlarni 
o’quvchilar tashkilotlari sinf faollari yordamida yo’lga qo’yish. 
3. 
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlar yo’nalishiga bevosita rahbarlik 
qilgan holda o’qituvchilar, sinf rahbarlari, ota-onalari, sinf faollariga uslubiy yordam 
ko’rsatish. 
4. 
Umummaktab va maktablararo o’tkaziladigan eng muhim tarbiyaviy 
tadbirlarda qatnashish. 
5. 
O’quvchilarning bo’sh vaqtlarini tashkil qilishda tarbiya va madaniyat 
muassasalari hamda jamoatchilik kuchidan keng foydalanish. Bu borada 
SINFDAN VA MAKTBDAN TASHQARI ISHLARNI TASHKIL QILISHDA TASHKILOTCHINING ISH METODIKASI 1. O’quvchilarni har tomonlama yetuk, barkamol qilib tarbiyalash masalalarini muvaffaqiyatli hal etish, ularda faol hayotiy mavqeni shakllantirish, o’zlashtirish va bilim sifatini oshirish ko’p jihatdan kuni uzaytirilgan guruhlarining samarali ishlashiga bog’liqdir. Sinfdan va maktabdan tashqari tashkil qilingan ishlar o’quvchilar hayotidagi tarbiyaviy faoliyatini to’ldiradi. Ularning dunyoqarashi, to’g’ri shakllanishiga, axloqiy kamol topishiga ko’maklashadi. Nazariy bilimlarni amaliyot ishlab chiqarish bilan bog’lanishiga zamin yaratadi. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarga rahbarlik qiluvchi tashkilotchilarning vazifalari ham ko’p qirralidir. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarning tashkilotchisining vazifalariga quyidagilar kiradi: 1. Darsdan tashqari tarbiyaviy ishlarni rejalashtirish va amalga oshirishni nazorat qilish. 2. O’quvchilarning sinfdan va maktabdan tashqari ko’p qirrali ishlarni o’quvchilar tashkilotlari sinf faollari yordamida yo’lga qo’yish. 3. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlar yo’nalishiga bevosita rahbarlik qilgan holda o’qituvchilar, sinf rahbarlari, ota-onalari, sinf faollariga uslubiy yordam ko’rsatish. 4. Umummaktab va maktablararo o’tkaziladigan eng muhim tarbiyaviy tadbirlarda qatnashish. 5. O’quvchilarning bo’sh vaqtlarini tashkil qilishda tarbiya va madaniyat muassasalari hamda jamoatchilik kuchidan keng foydalanish. Bu borada  
 
tashkilotchilar 
faolligini 
uchta 
asosiy 
tomonini 
ko’rish 
mumkin: 
tashkilotchilik, uslubiy va ma’muriy. 
Bular ko’pincha o’zaro uzviy bog’langan holda namoyon bo’ladi. 
Tashkilotchining tashkilotchilik faoliyatiga quyidagi bir qator kishilarni kiritish 
mumkin: 
1. 
Tarbiyaviy 
ishlar 
sohasida 
erishgan 
yutuq 
va 
kamchiliklarni 
tahlil qilish. 
2. 
Tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalarini aniqlash. 
3. 
Tarbiyaviy, 
ommaviy, 
siyosiy 
ishlarni 
rejalashtirish 
va 
ularning mazmunini, shakl va usullarini aniqlash. 
4. 
Sinfdan, maktabdan tashqari ishlarni rejalashtirish, guruhlashtirish va 
ularning 
mazmunini, 
shakl 
va 
usullarini 
aniqlash, boshqaruvchi shaxslarni aniqlash. 
O’quvchilarning sinfdan tashqari ishlari o’z mazmuniga ko’ra tafakkur 
faoliyati va munosabat vositasi hisoblanadi. CHunki sinfdan tashqari ishlarda 
olingan axborot idrok etiladi, qayta ishlanadi. SHu asosda yangi bilimlar hosil 
qilinadi. O’quvchilar maktabdan tashqari ishlarda qatnashib turli kishilar bilan 
muayan munosabatga kirishadilar. Turli vaziyatga duch keladilar. SHuning uchun 
ham o’quvchilarning maktabdan tashqari faoliyatlari qanchalik xilma-xil bo’lsa, 
ularning munosabatlari shunchalik munosabat doirasi keng va ma’naviy o’sishi 
samarali bo’ladi. Maktabdan tashqaridagi tarbiyaviy ishlarda o’quvchilar jamoadagi 
ishlarni o’rganadilar. Ijtimoiy mehnat quvonchini his qiladilar. Ishlab chiqarish 
mehnatiga qo’shiladilar. Jamoatchilik fikriga bo’ysunishga, jamoa sharafi uchun 
kurashishga otlanadilar. Maktabdan tashqari faoliyatga quyidagilar kiradi: 
1. 
Og’zaki ish usullari: majlislar, yig’inlar, ma’ruzalar, kutubxonalar, 
konferensiyalar, munozaralar, uchrashuvlar, gazetalar, radio va jurnallar. 
2. 
Amaliy ish olib borish usullari turli joylarga sayyohatlarga, sport 
musobaqalari, 
tabiatshunoslar 
to’garaklari, 
shanbaliklar, 
yangi 
kitoblar ko’rgazmalari. 
tashkilotchilar faolligini uchta asosiy tomonini ko’rish mumkin: tashkilotchilik, uslubiy va ma’muriy. Bular ko’pincha o’zaro uzviy bog’langan holda namoyon bo’ladi. Tashkilotchining tashkilotchilik faoliyatiga quyidagi bir qator kishilarni kiritish mumkin: 1. Tarbiyaviy ishlar sohasida erishgan yutuq va kamchiliklarni tahlil qilish. 2. Tarbiyaviy ishlarning maqsad va vazifalarini aniqlash. 3. Tarbiyaviy, ommaviy, siyosiy ishlarni rejalashtirish va ularning mazmunini, shakl va usullarini aniqlash. 4. Sinfdan, maktabdan tashqari ishlarni rejalashtirish, guruhlashtirish va ularning mazmunini, shakl va usullarini aniqlash, boshqaruvchi shaxslarni aniqlash. O’quvchilarning sinfdan tashqari ishlari o’z mazmuniga ko’ra tafakkur faoliyati va munosabat vositasi hisoblanadi. CHunki sinfdan tashqari ishlarda olingan axborot idrok etiladi, qayta ishlanadi. SHu asosda yangi bilimlar hosil qilinadi. O’quvchilar maktabdan tashqari ishlarda qatnashib turli kishilar bilan muayan munosabatga kirishadilar. Turli vaziyatga duch keladilar. SHuning uchun ham o’quvchilarning maktabdan tashqari faoliyatlari qanchalik xilma-xil bo’lsa, ularning munosabatlari shunchalik munosabat doirasi keng va ma’naviy o’sishi samarali bo’ladi. Maktabdan tashqaridagi tarbiyaviy ishlarda o’quvchilar jamoadagi ishlarni o’rganadilar. Ijtimoiy mehnat quvonchini his qiladilar. Ishlab chiqarish mehnatiga qo’shiladilar. Jamoatchilik fikriga bo’ysunishga, jamoa sharafi uchun kurashishga otlanadilar. Maktabdan tashqari faoliyatga quyidagilar kiradi: 1. Og’zaki ish usullari: majlislar, yig’inlar, ma’ruzalar, kutubxonalar, konferensiyalar, munozaralar, uchrashuvlar, gazetalar, radio va jurnallar. 2. Amaliy ish olib borish usullari turli joylarga sayyohatlarga, sport musobaqalari, tabiatshunoslar to’garaklari, shanbaliklar, yangi kitoblar ko’rgazmalari.  
 
Tarbiyaviy ish pedagogikadan butun qobiliyatlarni ishga solishga taqozo etadi. 
Sinf rahbarligi kursi bilan maktabdan va sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlar 
metodikasi kursi bir-biriga bog’liq va uning davomiyligidir. 
Yuqoridagi qayd etilgan topshiriqlarni bajarish jarayonida o’quvchilar turli 
qo’llanmalar, 
asboblar, 
apparatlar, 
didaktik 
materiallardan 
foydalanishni 
o’rganadilar, o’z-o’zini tekshirish uchun turli ma’lumot va tayanch materiallarini 
jalb etish ko’nikmalarini egallaydilar. 
2. Sinfdan va maktabdan tashqari ishni rejalashtirish bolalarning yosh 
xususiyatlariga, maktabning joylashgan shart-sharoitlariga, ijodiy birlashmalariga, 
ilmiy markazlar bilan o’zaro aloqasi kabi ishlarni inobatga oladi. Direktor 
o’rinbosarining faoliyati, o’z ifodasini topgan xujjatlar ro’yxati, xalq ta’limi 
tomonidan doimiy ravishda berilib boriladi. 
«Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar» konsepsiyasi xalq vazirligi 
tomonidan 1993 yilda tasdiqlangan. 
Tarbiyaviy ishlarni davr talabiga javob beradigan holga keltirish uchun 
tarbiyaning asosi bo’lgan barcha g’oyalar qaytadan ishlab chiqiladi. 
Sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishda o’qituvchining yo’naltiruvchi ta’siri 
ostidagi o’quvchilarning o’z-o’zini nazorat qilish asosiga qurilgan va fan 
kabinetlarida, kutubxonada va uyda yakka tartibdagi reja asosida o’tkaziladigan 
mustaqil mashg’ulotlar yetakchi shaklga aylanishi kerak. Bunda sinfdan tashqari 
ishda ta’limning moddiy bazasi: qo’shimcha va ma’lumotnoma adabiyotlari 
laboratoriya uskunalari, ko’rgazmali qo’llanmalar, didaktik materiallar, texnika 
vositalaridan oqilona foydalanish ko’zda tutiladi. Ular o’z ichiga quyidagilarni 
oladi: 
- darslik 
va 
qo’shimcha 
adabiyotlar 
bilan 
ishlashning 
xilma-xil 
shakllarini olgan, nazariy bilimlarni o’zlashtirishni ta’minlovchi; 
- tajribalar, 
ijodiy 
tusdagi 
ishlarni 
bajarishni, 
asboblarni 
loyihalashni, 
maketlar, 
modellar 
vahokazolarni 
tayyorlashni 
olgan 
mustaqil ishlash uchun topshiriqlar sistemasi maqsadga muvofiqdir. 
Tarbiyaviy ish pedagogikadan butun qobiliyatlarni ishga solishga taqozo etadi. Sinf rahbarligi kursi bilan maktabdan va sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlar metodikasi kursi bir-biriga bog’liq va uning davomiyligidir. Yuqoridagi qayd etilgan topshiriqlarni bajarish jarayonida o’quvchilar turli qo’llanmalar, asboblar, apparatlar, didaktik materiallardan foydalanishni o’rganadilar, o’z-o’zini tekshirish uchun turli ma’lumot va tayanch materiallarini jalb etish ko’nikmalarini egallaydilar. 2. Sinfdan va maktabdan tashqari ishni rejalashtirish bolalarning yosh xususiyatlariga, maktabning joylashgan shart-sharoitlariga, ijodiy birlashmalariga, ilmiy markazlar bilan o’zaro aloqasi kabi ishlarni inobatga oladi. Direktor o’rinbosarining faoliyati, o’z ifodasini topgan xujjatlar ro’yxati, xalq ta’limi tomonidan doimiy ravishda berilib boriladi. «Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar» konsepsiyasi xalq vazirligi tomonidan 1993 yilda tasdiqlangan. Tarbiyaviy ishlarni davr talabiga javob beradigan holga keltirish uchun tarbiyaning asosi bo’lgan barcha g’oyalar qaytadan ishlab chiqiladi. Sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishda o’qituvchining yo’naltiruvchi ta’siri ostidagi o’quvchilarning o’z-o’zini nazorat qilish asosiga qurilgan va fan kabinetlarida, kutubxonada va uyda yakka tartibdagi reja asosida o’tkaziladigan mustaqil mashg’ulotlar yetakchi shaklga aylanishi kerak. Bunda sinfdan tashqari ishda ta’limning moddiy bazasi: qo’shimcha va ma’lumotnoma adabiyotlari laboratoriya uskunalari, ko’rgazmali qo’llanmalar, didaktik materiallar, texnika vositalaridan oqilona foydalanish ko’zda tutiladi. Ular o’z ichiga quyidagilarni oladi: - darslik va qo’shimcha adabiyotlar bilan ishlashning xilma-xil shakllarini olgan, nazariy bilimlarni o’zlashtirishni ta’minlovchi; - tajribalar, ijodiy tusdagi ishlarni bajarishni, asboblarni loyihalashni, maketlar, modellar vahokazolarni tayyorlashni olgan mustaqil ishlash uchun topshiriqlar sistemasi maqsadga muvofiqdir.  
 
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlar metodikasi fani va bo’limiga sinf 
rahbarlarining ishlari, maktab ma’muriyatining tarbiyaviy ishlari kiritiladi. Bunda 
o’qituvchilarning o’quvchilar bilan muomilasi, adolatli bo’lishi, ta’sir ko’rsata olishi 
kerak. 
O’quvchi yoshlarni hozirgi zamon ma’naviyati bilan ongini sug’orish, ya’ni 
singdirish kerak. O’quvchilarni qadriyatlarimiz asosida urf-an’analarimiz asosida 
tarbiyalash har bir o’qituvchining vazifasi. 
O’quvchi atrofini o’rab turgan vositalar, yaxshi-yomon odatlar, o’kituvchilar, 
maktabning muhiti, o’quvchilar tarbiyasini to’g’ri, ongli ravishda o’rganish va qabul 
qilish. Sinfdan tashqari ishlarni to’la qamrab olgan to’garaklar bir necha xilda 
bo’lishi mumkin: 
To’garak turlari: 
1. Fan to’garaklari. 
2. Mohir qo’llar. 
3. Duradgorlik. 
4. Sport musobaqalari. 
5. Badiiy havaskorlik. 
Ko’rib chiqilishi, asosiy e’tibor bola shaxsiga qaratilishi, yillar davomida 
to’plangan ijobiy tajribadan unumli foydalanish zarurligini taqozo etadi. 
Tarbiyaning bosh maqsadi yosh avlodni ma’naviy, axloqiy tarbiyalashda 
xalqning boy, milliy ma’naviy an’analarga, urf-odatilari hamda qadriyatlariga 
asoslangan samarali tashkiliy ishlarni amalda ishlab chiqishdir. 
Tarbiyaning asosiy vazifasi- shaxsning aqliy-axlooqiy tarbiyalashda erkin 
fikrlovchi va jismoniy rivojlanishi, uning qobiliyatlarini har tomonlama ochish 
uchun imkoniyat yaratishdir. Tarbiyaviy ishlarni rejalashtirishda quyidagi 
pedagogik talablar mavjud: 
Maktabdan tashqari ta’lim muassasalarining to’garak qatnashchilari ongida 
yuksak ma’naviy axloqiy fazilatlar mujassamlashgan bo’lishi kerak. To’garak 
qatnashchilarini doimiy ravishda fan va madaniyatning so’nggi yutuqlaridan 
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlar metodikasi fani va bo’limiga sinf rahbarlarining ishlari, maktab ma’muriyatining tarbiyaviy ishlari kiritiladi. Bunda o’qituvchilarning o’quvchilar bilan muomilasi, adolatli bo’lishi, ta’sir ko’rsata olishi kerak. O’quvchi yoshlarni hozirgi zamon ma’naviyati bilan ongini sug’orish, ya’ni singdirish kerak. O’quvchilarni qadriyatlarimiz asosida urf-an’analarimiz asosida tarbiyalash har bir o’qituvchining vazifasi. O’quvchi atrofini o’rab turgan vositalar, yaxshi-yomon odatlar, o’kituvchilar, maktabning muhiti, o’quvchilar tarbiyasini to’g’ri, ongli ravishda o’rganish va qabul qilish. Sinfdan tashqari ishlarni to’la qamrab olgan to’garaklar bir necha xilda bo’lishi mumkin: To’garak turlari: 1. Fan to’garaklari. 2. Mohir qo’llar. 3. Duradgorlik. 4. Sport musobaqalari. 5. Badiiy havaskorlik. Ko’rib chiqilishi, asosiy e’tibor bola shaxsiga qaratilishi, yillar davomida to’plangan ijobiy tajribadan unumli foydalanish zarurligini taqozo etadi. Tarbiyaning bosh maqsadi yosh avlodni ma’naviy, axloqiy tarbiyalashda xalqning boy, milliy ma’naviy an’analarga, urf-odatilari hamda qadriyatlariga asoslangan samarali tashkiliy ishlarni amalda ishlab chiqishdir. Tarbiyaning asosiy vazifasi- shaxsning aqliy-axlooqiy tarbiyalashda erkin fikrlovchi va jismoniy rivojlanishi, uning qobiliyatlarini har tomonlama ochish uchun imkoniyat yaratishdir. Tarbiyaviy ishlarni rejalashtirishda quyidagi pedagogik talablar mavjud: Maktabdan tashqari ta’lim muassasalarining to’garak qatnashchilari ongida yuksak ma’naviy axloqiy fazilatlar mujassamlashgan bo’lishi kerak. To’garak qatnashchilarini doimiy ravishda fan va madaniyatning so’nggi yutuqlaridan  
 
xabardor qilib turish, ular ongini ijodiy ishlar va tarbiyaviy tadbirlar bilan band qilish 
o’rin tutadi. To’garak qatnashchilarida mustaqillik tushunchasi shakllangan bo’lishi, 
ular davlatimiz ramzlarini, madhiyasini, urf-odatlarimizni yaxshi bilish kerak. 
Maktabdan tashqari ta’lim o’qishlariga, hohishlariga asoslangan holda darsdan 
bo’sh vaqtlarda o’quv tarbiya jarayonini to’ldiradi va quyidagi yo’nalishlar bo’yicha 
to’garak qatnashchilariga talablar qo’yilishi kerak: 
1. Vatanga muhabbat, komil inson tarbiyasi; 
2. Estetik ta’lim; 
3. Sayyohli yo’nalishi bo’yicha to’garaklarga qatnashish. 
4. Ekologik ta’lim yo’nalishi bo’yicha to’garaklar; 
5. O’quvchilarni ma’naviy axloqiy yo’nalishi bo’yicha; 
6. Xuquqiy ta’lim yo’nalishi bo’yicha; 
7. Texnik ijodkorlik yo’nalishi bo’yicha; 
8. Istiqlol bolalari va iste’dodli yoshlar; 
9. Iqtisodiy ta’lim. 
O’quvchilarning mustaqilligi turli darajada bo’lganida mustaqil tayyorgarlik 
amalga oshirilish mumkinligini hisobga olish muhimdir, albatta bu esa ular 
shaxsining shakllanishiga shubhasiz ta’sir ko’rsatadi. Ayrim o’quvchilarning 
ishdagi faol va mustaqil holati tarbiyachining aralashuvini talab etmaydi, chunki 
o’quvchilarning o’zlari oldilarida turgan vazifalarini va ularni hal etish yo’llarini 
ancha yaxshi tushunadilar. 
Bolalar iarbiyachi yordamisiz ishlaydilar. Bu yerda tarbiyachining aralashuvi 
maqbul emas. CHunki bunday holat bolalarning mehnatsevarligini, bilish 
ehtiyojlarini shakllantirishda eng kata imkoniyatga egadir. 
O’quvchi mustaqil harakat qilib, lekin o’z ishini tarbiyalashning fikri va 
bahosiga bog’liq qilib qo’ygan paytda tobe mustaqil holat vujudga keladi. Ish 
qiziqish va ishtiyoq bilan bajarilsa ham mustaqil ishni bajarayotgan harakatlarida 
ishonchsizlik jihatlari mavjud bo’ladi. 
3. Sinf rahbarining rahbarligi va nazorati ostida harakat qiladigan o’quvchilar 
xabardor qilib turish, ular ongini ijodiy ishlar va tarbiyaviy tadbirlar bilan band qilish o’rin tutadi. To’garak qatnashchilarida mustaqillik tushunchasi shakllangan bo’lishi, ular davlatimiz ramzlarini, madhiyasini, urf-odatlarimizni yaxshi bilish kerak. Maktabdan tashqari ta’lim o’qishlariga, hohishlariga asoslangan holda darsdan bo’sh vaqtlarda o’quv tarbiya jarayonini to’ldiradi va quyidagi yo’nalishlar bo’yicha to’garak qatnashchilariga talablar qo’yilishi kerak: 1. Vatanga muhabbat, komil inson tarbiyasi; 2. Estetik ta’lim; 3. Sayyohli yo’nalishi bo’yicha to’garaklarga qatnashish. 4. Ekologik ta’lim yo’nalishi bo’yicha to’garaklar; 5. O’quvchilarni ma’naviy axloqiy yo’nalishi bo’yicha; 6. Xuquqiy ta’lim yo’nalishi bo’yicha; 7. Texnik ijodkorlik yo’nalishi bo’yicha; 8. Istiqlol bolalari va iste’dodli yoshlar; 9. Iqtisodiy ta’lim. O’quvchilarning mustaqilligi turli darajada bo’lganida mustaqil tayyorgarlik amalga oshirilish mumkinligini hisobga olish muhimdir, albatta bu esa ular shaxsining shakllanishiga shubhasiz ta’sir ko’rsatadi. Ayrim o’quvchilarning ishdagi faol va mustaqil holati tarbiyachining aralashuvini talab etmaydi, chunki o’quvchilarning o’zlari oldilarida turgan vazifalarini va ularni hal etish yo’llarini ancha yaxshi tushunadilar. Bolalar iarbiyachi yordamisiz ishlaydilar. Bu yerda tarbiyachining aralashuvi maqbul emas. CHunki bunday holat bolalarning mehnatsevarligini, bilish ehtiyojlarini shakllantirishda eng kata imkoniyatga egadir. O’quvchi mustaqil harakat qilib, lekin o’z ishini tarbiyalashning fikri va bahosiga bog’liq qilib qo’ygan paytda tobe mustaqil holat vujudga keladi. Ish qiziqish va ishtiyoq bilan bajarilsa ham mustaqil ishni bajarayotgan harakatlarida ishonchsizlik jihatlari mavjud bo’ladi. 3. Sinf rahbarining rahbarligi va nazorati ostida harakat qiladigan o’quvchilar  
 
toifasida majburiy ijro etish holati paydo bo’ladi. Bunda o’quvchilar ishga unchalik 
qiziqish bildirmaydilar. Ular ko’pincha sinf rahbarining yordamini so’rab murojaat 
qiladilar, kuchli o’quvchilarning qo’llab-quvvatlashidan foydalanishga intiladilar, 
agar bunday qo’llab-quvvvatlash bo’lmasa, ishni davom ettirishga irodalarini ishga 
solmaydilar. Bunday o’quvchilarda tashqaridan majbur qilish vaqtida harakat qilish 
odati mustahkamlanadi. Agar bunday holat barqaror bo’lib qolsa, u o’quvchining 
faqat aqli emas, shu bilan birga ma’naviy rivojlanishiga ham to’sqinlik qilishi 
mumkin. 
Maktabda va sinfdan tashqari ishlar o’quvchilarni bir-biriga hurmati, axloqiy 
sifatlari jamoa orasida shakllanib boradi. Bunda o’quvchilarning bir-biriga bo’lgan 
muomala madaniyati ham shakllanadi. O’quvchi o’qituvchiga taqlid asosida yoki 
do’stlari orasida o’rgangan tarbiyasi muomilasiga ta’sir qilish mumkin. Uqituvchi 
o’quvchilar orasida muomala-madaniyatni shakllantirish uchun avvalambor 
o’quvchining o’ziga bo’lgan muomalasini etiborini o’rganishi kerak. 
O’quvchi maktab qoidalariga rioya qilish bilan birga, o’qituvchi talabiga ham 
javob berishi lozim. O’qituvchi talablariga: 
1. Darslarga to’liq qatnashish. 
2. O’quv qurollari bilan ta’minlanganligi. 
3. O’qituvchini diqqat bilan eshitish. 
4. Topshiriqlarni o’z vaqtida bajarish. 
5. Tashkiliy ishlarga faol qatnashish. 
6. Sinf intizomiga rioya qilish. 
7. Tozalikka rioya qilish. 
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarni nazoratsiz ijro etish holati rasmiy 
ijrochilik, ishtiyoq va havas bilan mehnat qilishni istamasligini yashirishga 
intilayotgan o’quvchilarda kuzatiladi. Bunday holatning uzoq vaqt mavjud 
bo’lishiga yo’l qo’yib bo’lmaydi, aks holda o’quvchilarda ishiga nisbatan rasmiy 
munosabat jihatlari paydo bo’ladi, bu esa ularni mehnatdagi tashqi faollikni yo’qqa 
chiqaradi. 
toifasida majburiy ijro etish holati paydo bo’ladi. Bunda o’quvchilar ishga unchalik qiziqish bildirmaydilar. Ular ko’pincha sinf rahbarining yordamini so’rab murojaat qiladilar, kuchli o’quvchilarning qo’llab-quvvatlashidan foydalanishga intiladilar, agar bunday qo’llab-quvvvatlash bo’lmasa, ishni davom ettirishga irodalarini ishga solmaydilar. Bunday o’quvchilarda tashqaridan majbur qilish vaqtida harakat qilish odati mustahkamlanadi. Agar bunday holat barqaror bo’lib qolsa, u o’quvchining faqat aqli emas, shu bilan birga ma’naviy rivojlanishiga ham to’sqinlik qilishi mumkin. Maktabda va sinfdan tashqari ishlar o’quvchilarni bir-biriga hurmati, axloqiy sifatlari jamoa orasida shakllanib boradi. Bunda o’quvchilarning bir-biriga bo’lgan muomala madaniyati ham shakllanadi. O’quvchi o’qituvchiga taqlid asosida yoki do’stlari orasida o’rgangan tarbiyasi muomilasiga ta’sir qilish mumkin. Uqituvchi o’quvchilar orasida muomala-madaniyatni shakllantirish uchun avvalambor o’quvchining o’ziga bo’lgan muomalasini etiborini o’rganishi kerak. O’quvchi maktab qoidalariga rioya qilish bilan birga, o’qituvchi talabiga ham javob berishi lozim. O’qituvchi talablariga: 1. Darslarga to’liq qatnashish. 2. O’quv qurollari bilan ta’minlanganligi. 3. O’qituvchini diqqat bilan eshitish. 4. Topshiriqlarni o’z vaqtida bajarish. 5. Tashkiliy ishlarga faol qatnashish. 6. Sinf intizomiga rioya qilish. 7. Tozalikka rioya qilish. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarni nazoratsiz ijro etish holati rasmiy ijrochilik, ishtiyoq va havas bilan mehnat qilishni istamasligini yashirishga intilayotgan o’quvchilarda kuzatiladi. Bunday holatning uzoq vaqt mavjud bo’lishiga yo’l qo’yib bo’lmaydi, aks holda o’quvchilarda ishiga nisbatan rasmiy munosabat jihatlari paydo bo’ladi, bu esa ularni mehnatdagi tashqi faollikni yo’qqa chiqaradi.  
 
Sinfdan va maktabdan tashqaridagi ishlarda o’quvchilarning hatti-harakatlari 
oldindan juda qattiq tartibga solib qo’yilganligi xususida e’tirozlar bildirilmoqda. 
Mustaqillikni tarbiyalash vazifasi qo’yilmagan, bolaning har bir qadami 
pedagogning irodasiga bo’ysungan joylarida ana shunday holat mavjuddir. Xudi 
shuning uchun mustaqil tayyorgarlik samaradorligi, o’kuvchilarning mustaqilligini 
rivojlantirish to’g’risida g’amxo’rlik qiladigan o’qituvchi, sinf rahbari o’quvchilarga 
ta’sir ko’rsatish vositalarini puxta o’ylab tanlaydilar, ularning ishlashi uchun oqilona 
shart-sharoit yaratishga intiladilar. 
Maktab o’quvchilarining mustaqil tayyorgarligiga pedagogik rahbarlik 
shunday qurilish kerakki, u o’quvchilarni charchatib qo’ymasin, doim bir xil tusda 
bo’lmasin, yoki haddan tashqari oson, aqliy va irodaviy kuch-g’ayratini sarflashni 
talab qilmaydigan bo’lmasin. 
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarni tashkil eti shva o’tkazishda tarbiyachi 
eng muhim vazifa o’quvchilarni o’quv vazifalarini hal etishga o’rgatishdan, buning 
uchun harakat usullarini to’g’ri tanlashdan, o’z hatti-harakatlariga rahbarlikni 
faoliyatini nazorat qilishdan, mustaqil ish ko’nikmalarini boshqa muhim xayotiy 
vaziyatlarga o’tkazishdan kelib chiqishdan lozim ekanligini nazarda tutish lozim. 
Bunda mustaqillik mazmuniga fikrlash faoliyatining mustaqilligi, intizom, 
uyushqoqlik va o’z-o’zini nazorat qilish kabi to’rt tarkibiy qismi kirishini hisobga 
olish muhimdir. 
Mazkur jihatlarni shakllantirish ustidan nazoratni amalga oshirish sinfdan 
tashqari ishlarga rahbarlik qilayotgan o’qituvchining muhim va murakkab 
vazifalaridan biridir. Buning uchun o’quvchi faoliyati natijalarini hisobga olishni va 
bu jarayonni tahlil etishni uyushtirish zarur. O’qituvchi sinf-dars faoliyati uchun xos 
bo’lgan shakllarni istisno etib, nazorat qilishning bir qancha usullarini qo’llashi 
mumkin. Eng kuchli va qobiliyatli o’quvchilarga homaki yozuv bilan ishlash xuquqi 
beriladi. Unda qoida ko’rsatiladi, bu qoidani tasdiqlovchi misollar keltiriladi, o’quv 
vazifasi qayd etiladi. YOzuv juda qisqa bo’ladi, lekin u o’quvchining fikrlashi 
qanday borganligini ko’rsatadi. 
Sinfdan va maktabdan tashqaridagi ishlarda o’quvchilarning hatti-harakatlari oldindan juda qattiq tartibga solib qo’yilganligi xususida e’tirozlar bildirilmoqda. Mustaqillikni tarbiyalash vazifasi qo’yilmagan, bolaning har bir qadami pedagogning irodasiga bo’ysungan joylarida ana shunday holat mavjuddir. Xudi shuning uchun mustaqil tayyorgarlik samaradorligi, o’kuvchilarning mustaqilligini rivojlantirish to’g’risida g’amxo’rlik qiladigan o’qituvchi, sinf rahbari o’quvchilarga ta’sir ko’rsatish vositalarini puxta o’ylab tanlaydilar, ularning ishlashi uchun oqilona shart-sharoit yaratishga intiladilar. Maktab o’quvchilarining mustaqil tayyorgarligiga pedagogik rahbarlik shunday qurilish kerakki, u o’quvchilarni charchatib qo’ymasin, doim bir xil tusda bo’lmasin, yoki haddan tashqari oson, aqliy va irodaviy kuch-g’ayratini sarflashni talab qilmaydigan bo’lmasin. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarni tashkil eti shva o’tkazishda tarbiyachi eng muhim vazifa o’quvchilarni o’quv vazifalarini hal etishga o’rgatishdan, buning uchun harakat usullarini to’g’ri tanlashdan, o’z hatti-harakatlariga rahbarlikni faoliyatini nazorat qilishdan, mustaqil ish ko’nikmalarini boshqa muhim xayotiy vaziyatlarga o’tkazishdan kelib chiqishdan lozim ekanligini nazarda tutish lozim. Bunda mustaqillik mazmuniga fikrlash faoliyatining mustaqilligi, intizom, uyushqoqlik va o’z-o’zini nazorat qilish kabi to’rt tarkibiy qismi kirishini hisobga olish muhimdir. Mazkur jihatlarni shakllantirish ustidan nazoratni amalga oshirish sinfdan tashqari ishlarga rahbarlik qilayotgan o’qituvchining muhim va murakkab vazifalaridan biridir. Buning uchun o’quvchi faoliyati natijalarini hisobga olishni va bu jarayonni tahlil etishni uyushtirish zarur. O’qituvchi sinf-dars faoliyati uchun xos bo’lgan shakllarni istisno etib, nazorat qilishning bir qancha usullarini qo’llashi mumkin. Eng kuchli va qobiliyatli o’quvchilarga homaki yozuv bilan ishlash xuquqi beriladi. Unda qoida ko’rsatiladi, bu qoidani tasdiqlovchi misollar keltiriladi, o’quv vazifasi qayd etiladi. YOzuv juda qisqa bo’ladi, lekin u o’quvchining fikrlashi qanday borganligini ko’rsatadi.  
 
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarda o’quvchilarni ayrim ko’nikmalarga 
o’rgatishni nazorat vositasi deb hisoblash kerak. O’z-o’zini tekshirish, o’zaro 
tekshirish usullariga o’rgatish o’qituvchining o’quvchilar bilan shunday aloqasini 
talab etadiki, bunda ularning fikrlash ishi jarayoni ravshan bo’ladi. O’quvchilarning 
o’zlari harakatni taklif etadilar vash u bilan pedagogga muayan ma’lumot beradilar. 
Sinf rahbari ishida o’quvchilar jamoasini shakllantirish markaziy vazifa hisoblanadi, 
chunki jamoada shaxsni tarbiyalash tarbiyaning yetakchi tamoyilidir. Bolalar 
jamoasini shakllantirish metodikasi yangi pedagogikada to’la ishlab chiqilgan. Bu 
metodikaning umumiy asoslari pedagogika kurslarida bayon etilgan jamoa va 
jamoada shaxsni tarbiyalash nazariyasiga tayanadi. Jamoa nazariyasi qoidalariga 
muvofiq uni yaratish metodikasi ishlab chiqilgan. Uning umumiy asoslari 
quyidagilardan iborat: talablar qo’yish, faollarni tarbiyalash, o’quv-mehnat, 
ijtimoiy-siyosiy va ommaviy-madaniy faoliyatdagi istiqbollarni tashkil etish, 
sog’lom jamoatchilik fikrini shakllantirish, ijobiy an’analarni yaratish va 
ko’paytirish. 
Ta’riflangan bu qoidalar har qanday jamoani shakllantirish va rivojlantirish 
uchun qo’llanma hisoblanadi. 
4. O’rta umumta’lim maktablarida sinfda va maktabdan tashqari ishlarda sinf 
rahbari va tarbiyaviy ishlar tashkilotchisi uyushtiradi. 
Sinfda va maktabdan tashqari tashkil qilingan ishlar o’quvchilar xayotidagi 
tarbiyaviy faoliyatni to’ldiradi. Ularning dunyoqarashi to’g’ri shakllanishiga va 
axloqiy kamol topishiga ko’maklashadi. Nazariy bilimlarni amaliyot ishlab 
chiqarish bilan bog’lanishag zamin yaratadi. 
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarga rahbarlik qiluvchi tashkilotchining 
vazifalari ham ko’p qirralidir. 
Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar tashkilotchisining vazifalariga 
quyidagilar kiradi: Darsdan tashqari tarbiyaviy ishlar ni rejalashtirish va amalga 
oshirish. 
O’quvchilarni maktabdan va sinfdan tashqari ko’p qirrali ishlarni pedagogik 
Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarda o’quvchilarni ayrim ko’nikmalarga o’rgatishni nazorat vositasi deb hisoblash kerak. O’z-o’zini tekshirish, o’zaro tekshirish usullariga o’rgatish o’qituvchining o’quvchilar bilan shunday aloqasini talab etadiki, bunda ularning fikrlash ishi jarayoni ravshan bo’ladi. O’quvchilarning o’zlari harakatni taklif etadilar vash u bilan pedagogga muayan ma’lumot beradilar. Sinf rahbari ishida o’quvchilar jamoasini shakllantirish markaziy vazifa hisoblanadi, chunki jamoada shaxsni tarbiyalash tarbiyaning yetakchi tamoyilidir. Bolalar jamoasini shakllantirish metodikasi yangi pedagogikada to’la ishlab chiqilgan. Bu metodikaning umumiy asoslari pedagogika kurslarida bayon etilgan jamoa va jamoada shaxsni tarbiyalash nazariyasiga tayanadi. Jamoa nazariyasi qoidalariga muvofiq uni yaratish metodikasi ishlab chiqilgan. Uning umumiy asoslari quyidagilardan iborat: talablar qo’yish, faollarni tarbiyalash, o’quv-mehnat, ijtimoiy-siyosiy va ommaviy-madaniy faoliyatdagi istiqbollarni tashkil etish, sog’lom jamoatchilik fikrini shakllantirish, ijobiy an’analarni yaratish va ko’paytirish. Ta’riflangan bu qoidalar har qanday jamoani shakllantirish va rivojlantirish uchun qo’llanma hisoblanadi. 4. O’rta umumta’lim maktablarida sinfda va maktabdan tashqari ishlarda sinf rahbari va tarbiyaviy ishlar tashkilotchisi uyushtiradi. Sinfda va maktabdan tashqari tashkil qilingan ishlar o’quvchilar xayotidagi tarbiyaviy faoliyatni to’ldiradi. Ularning dunyoqarashi to’g’ri shakllanishiga va axloqiy kamol topishiga ko’maklashadi. Nazariy bilimlarni amaliyot ishlab chiqarish bilan bog’lanishag zamin yaratadi. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarga rahbarlik qiluvchi tashkilotchining vazifalari ham ko’p qirralidir. Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar tashkilotchisining vazifalariga quyidagilar kiradi: Darsdan tashqari tarbiyaviy ishlar ni rejalashtirish va amalga oshirish. O’quvchilarni maktabdan va sinfdan tashqari ko’p qirrali ishlarni pedagogik  
 
jamoa, o’quvchilar, tashkilotlar, sinf faollari yordamida yo’lga ko’yish. Sinfdan va 
maktabdan tashqari ishlar yo’nalishiga bevosita rahbarlik qilgan holda o’qituvchilar, 
sinf rahbarlari, ota-onalar o’quvchilar, tashkilotchilar sinf faollariga yordam 
ko’rsatish. Umummaktab va maktablararo tarbiyaviy tadbirlarga qatnashish. 
O’quvchilarning bo’sh vaqtlarini tashkil qilishda tarbiya va madaniyat muassasalari 
hamda jamoatchilik kuchidan keng foydalanish. 
Bu borada tashkilotchilar faolligini 3 ta asosiy tomonini ko’rish mumkin: 
tashkilotchilik, umumiy va ma’muriy. 
Bular o’zaro uzviy bog’langan bo’ladi. Tashkilotchilik faoliyatiga quyidagi bir 
qator ishlarni kiritish mumkin: 
1. 
Tarbiyaviy ishlar sohasida erishilgan 
yutuq va kamchiliklarni 
tahlil qilish; 
2. Tarbiyaviy ishlarni maqsad va vazifalarini aniqlash. 
3. Tarbiyaviy, 
ommaviy-siyosiy 
ishlarni 
rejalashtirish 
va 
ularning 
mazmuni hamda shakl usullarini aniqlash. 
4. 
Sinfdan 
va 
maktabdan 
tashqari 
ishlarni 
guruhlashtirish 
boshqaruvchi shaxslarni aniqlash. 
SHular asosida yangi bilimlarni hosil qiladi. O’quvchilar maktabdan tashqari 
ishlarda qatnashib, turli kishilar bilan muayan munosabatga kirishadilar. Turli 
vaziyatlarga duch keladilar. SHuning uchun ham maktabdan tashqari faoliyatlari 
qanchalik xilma-xil bo’lsa, ularning munosabatlari shunchalik boy bo’ladi. Maktab 
tashqaridagi ishlarda o’quvchilar jamoadagi ishlarini o’rganadilar. 
Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarni maktabning ma’naviy-
ma’rifiy ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari o’z ishini reja asosida olib boradi va 
uning bajarilishini ham nazorat qilib boradi. Sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni 
maktabning umumiy rejasi, o’qituvchilar, sinf rahbarlari, yetakchi ota-onalar 
qo’mitasi, ish rejalari ishini ham e’tiborga olishi kerak. 
Ish reja maktab direktorii tomonidan tasdiqlangan. Ish rejasida boalalrning 
yosh xususiyatlariga maktabning joylashgan shart-sharoitiga, ijodiy birlashmalariga 
jamoa, o’quvchilar, tashkilotlar, sinf faollari yordamida yo’lga ko’yish. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlar yo’nalishiga bevosita rahbarlik qilgan holda o’qituvchilar, sinf rahbarlari, ota-onalar o’quvchilar, tashkilotchilar sinf faollariga yordam ko’rsatish. Umummaktab va maktablararo tarbiyaviy tadbirlarga qatnashish. O’quvchilarning bo’sh vaqtlarini tashkil qilishda tarbiya va madaniyat muassasalari hamda jamoatchilik kuchidan keng foydalanish. Bu borada tashkilotchilar faolligini 3 ta asosiy tomonini ko’rish mumkin: tashkilotchilik, umumiy va ma’muriy. Bular o’zaro uzviy bog’langan bo’ladi. Tashkilotchilik faoliyatiga quyidagi bir qator ishlarni kiritish mumkin: 1. Tarbiyaviy ishlar sohasida erishilgan yutuq va kamchiliklarni tahlil qilish; 2. Tarbiyaviy ishlarni maqsad va vazifalarini aniqlash. 3. Tarbiyaviy, ommaviy-siyosiy ishlarni rejalashtirish va ularning mazmuni hamda shakl usullarini aniqlash. 4. Sinfdan va maktabdan tashqari ishlarni guruhlashtirish boshqaruvchi shaxslarni aniqlash. SHular asosida yangi bilimlarni hosil qiladi. O’quvchilar maktabdan tashqari ishlarda qatnashib, turli kishilar bilan muayan munosabatga kirishadilar. Turli vaziyatlarga duch keladilar. SHuning uchun ham maktabdan tashqari faoliyatlari qanchalik xilma-xil bo’lsa, ularning munosabatlari shunchalik boy bo’ladi. Maktab tashqaridagi ishlarda o’quvchilar jamoadagi ishlarini o’rganadilar. Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarni maktabning ma’naviy- ma’rifiy ishlari bo’yicha direktor o’rinbosari o’z ishini reja asosida olib boradi va uning bajarilishini ham nazorat qilib boradi. Sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni maktabning umumiy rejasi, o’qituvchilar, sinf rahbarlari, yetakchi ota-onalar qo’mitasi, ish rejalari ishini ham e’tiborga olishi kerak. Ish reja maktab direktorii tomonidan tasdiqlangan. Ish rejasida boalalrning yosh xususiyatlariga maktabning joylashgan shart-sharoitiga, ijodiy birlashmalariga  
 
ilmiy markazlar bilan o’zaro tarqalgan aloqasi kabi ishlarni inobatga oladi. Direktor 
o’rinbosarining faoliyati o’z ifodasini topgan xujjatlar ro’yxati xalq ta’limi vazirligi 
tomonidan doimiy ravishda beri boriladi. A. Jo’raevning «Tarbiyaviy darslarni 
o’tish» risolasida mustaqillik g’oyasi bilan bog’langan tarbiyaviy tadbirlardan 
qoidalarga asoslangan qonunlar belgilangan. Ijodkor rahbar hamda ilg’or o’qituvchi 
tarbiyachilar o’z faoliyatlar ijarayonida tarbiyaviy ishlarni tashkil qilishda quyidagi 
tamoyillarni asos qilib oladilar: 
-tarbiyaviy tadbirlarni o’tkazish; 
-ma’naviyatni yosh avlod ongiga singdirish e’tiqodga aylantirishdan iborat 
ekanligi; 
-tarbiya jarayoni milliy va umuminsoniy qadriyatlar bilan bog’lab bola qalbiga 
va ongiga ta’sir ko’rsatish; 
-tarbiyaviy ishlarni o’quvchilar jamoasi jipslashtiruvchi omillar bilan boyitib 
tarbiyaning ta’lim bilan uzviyligini ta’minlash; 
-tarbiyaviy jarayonda bolalarni tarbiyalash darajasini aniqlash va ijobiy 
tomonlarini o’stirish; 
-bola shaxsiga xurmat va talabchanlik; 
-bolalarning yosh va ruhiy holatini hisobga olish; 
-tarbiyaviy ishlarni tashkil qilish tomonlari barkamol insonni tarbiyalashda 
keng imkoniyatlarga ega bo’lib, uni qay darajada olib borish sinf rahbari va 
tarbiyachining pedagogik mohiyatiga bog’liq. 
 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
 
1. «O’zbekiston Respublikasining Kadrlar tayyorlash milliy dasturi», 
«Barkamol avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevori» – Toshkent: SHarq, 
1997-65 b. 
2. Karimov I.A. «O’zbekiston kelajagi buyuk davlat». Toshkent: 
O’zbekiston 1992-62 b. 
ilmiy markazlar bilan o’zaro tarqalgan aloqasi kabi ishlarni inobatga oladi. Direktor o’rinbosarining faoliyati o’z ifodasini topgan xujjatlar ro’yxati xalq ta’limi vazirligi tomonidan doimiy ravishda beri boriladi. A. Jo’raevning «Tarbiyaviy darslarni o’tish» risolasida mustaqillik g’oyasi bilan bog’langan tarbiyaviy tadbirlardan qoidalarga asoslangan qonunlar belgilangan. Ijodkor rahbar hamda ilg’or o’qituvchi tarbiyachilar o’z faoliyatlar ijarayonida tarbiyaviy ishlarni tashkil qilishda quyidagi tamoyillarni asos qilib oladilar: -tarbiyaviy tadbirlarni o’tkazish; -ma’naviyatni yosh avlod ongiga singdirish e’tiqodga aylantirishdan iborat ekanligi; -tarbiya jarayoni milliy va umuminsoniy qadriyatlar bilan bog’lab bola qalbiga va ongiga ta’sir ko’rsatish; -tarbiyaviy ishlarni o’quvchilar jamoasi jipslashtiruvchi omillar bilan boyitib tarbiyaning ta’lim bilan uzviyligini ta’minlash; -tarbiyaviy jarayonda bolalarni tarbiyalash darajasini aniqlash va ijobiy tomonlarini o’stirish; -bola shaxsiga xurmat va talabchanlik; -bolalarning yosh va ruhiy holatini hisobga olish; -tarbiyaviy ishlarni tashkil qilish tomonlari barkamol insonni tarbiyalashda keng imkoniyatlarga ega bo’lib, uni qay darajada olib borish sinf rahbari va tarbiyachining pedagogik mohiyatiga bog’liq. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 1. «O’zbekiston Respublikasining Kadrlar tayyorlash milliy dasturi», «Barkamol avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevori» – Toshkent: SHarq, 1997-65 b. 2. Karimov I.A. «O’zbekiston kelajagi buyuk davlat». Toshkent: O’zbekiston 1992-62 b.  
 
3. Karimov I.A. «YAngi uyni qurmay turib, eskisii buzmang» – Toshkent: 
O’zbekiston 1993. – 24 b. 
4. Karimov I.A. «Ozod va obod Vatan, erkin va faravon hayot-pirovard 
maqsadimiz». 8-jild. – Toshkent: O’zbekiston, 2000. 
5. «Axloq-odobga oid hadis namunalari». – Toshkent: Fan, 1990, – 72 b. 
6. A.Avloniy. «Turkiy Guliston yoxud axloq» (nashrga tayyorlovchi 
Xoliqov L.) –Toshkent: O’qituvchi, 1992. 160 b. 
7. Inomova K.M. «Oilada bolalarning ma’naviy-axloqiy tarbiyasi» –
Toshkent: Fan, 1999, – 151 b. 
8. Yo’ldoshev J.G’. Xasanov S. «Avestoda axloqiy-ta’limiy qarashlar». –
Toshkent: O’qituvchi 1992, – 28 b. 
9. Kaykavus. «Qobusnoma». – Toshkent:  O’qituvchi 1986, – 118 b. 
10. Musurmonova O. «Oila ma’naviyat-milliy g’urur». – Toshkent: 
O’qituvchi. 1999, – 200 b. 
11. Munavvarov A.K. «Oila pedagogikasi». – T.: O’qituvchi, 1994, – 112 
b. 
12. Ochilova M. Ochilova N. «O’qituvchi odobi». – Toshkent: O’qituvchi, 
1993\7. – 136 b. 
13.  Ochilova M. «Axloqiy tarbiya». – Toshkent: O’qituvchi, 1979, – 232 
b. 
14.  Jo’raev A.J. Tarbiyaviy darslarni o’tish. T.: “O’qituvchi”, 1994. 
15.  Munavvarov A.K. Oila pedagogikasi. T.: “O’qituvchi”. 1994. 
16.  Mirqosimov M. Maktabni boshqarishning nazariy va pedagogik 
asoslari. T.: 1996 y. 
17.  Ochil S. Mustaqillik va tarbiya masalalari. T.: “O’zbekiston”, 1995. 
18. Popov G.X. O’quvchining shaxsiy ishini tashkil etish. T.: “O’qituvchi”, 
1992 y. 
19.  Solixo’jaeva S.S. Bolalar va o’smirlar gigenasi. T.: “Ibn Sino”, 1991. 
20.  Uzoqov X., G’ozieva E.., Tojiev A. Oila etikasi va psixologiyasi. T.: 
3. Karimov I.A. «YAngi uyni qurmay turib, eskisii buzmang» – Toshkent: O’zbekiston 1993. – 24 b. 4. Karimov I.A. «Ozod va obod Vatan, erkin va faravon hayot-pirovard maqsadimiz». 8-jild. – Toshkent: O’zbekiston, 2000. 5. «Axloq-odobga oid hadis namunalari». – Toshkent: Fan, 1990, – 72 b. 6. A.Avloniy. «Turkiy Guliston yoxud axloq» (nashrga tayyorlovchi Xoliqov L.) –Toshkent: O’qituvchi, 1992. 160 b. 7. Inomova K.M. «Oilada bolalarning ma’naviy-axloqiy tarbiyasi» – Toshkent: Fan, 1999, – 151 b. 8. Yo’ldoshev J.G’. Xasanov S. «Avestoda axloqiy-ta’limiy qarashlar». – Toshkent: O’qituvchi 1992, – 28 b. 9. Kaykavus. «Qobusnoma». – Toshkent: O’qituvchi 1986, – 118 b. 10. Musurmonova O. «Oila ma’naviyat-milliy g’urur». – Toshkent: O’qituvchi. 1999, – 200 b. 11. Munavvarov A.K. «Oila pedagogikasi». – T.: O’qituvchi, 1994, – 112 b. 12. Ochilova M. Ochilova N. «O’qituvchi odobi». – Toshkent: O’qituvchi, 1993\7. – 136 b. 13. Ochilova M. «Axloqiy tarbiya». – Toshkent: O’qituvchi, 1979, – 232 b. 14. Jo’raev A.J. Tarbiyaviy darslarni o’tish. T.: “O’qituvchi”, 1994. 15. Munavvarov A.K. Oila pedagogikasi. T.: “O’qituvchi”. 1994. 16. Mirqosimov M. Maktabni boshqarishning nazariy va pedagogik asoslari. T.: 1996 y. 17. Ochil S. Mustaqillik va tarbiya masalalari. T.: “O’zbekiston”, 1995. 18. Popov G.X. O’quvchining shaxsiy ishini tashkil etish. T.: “O’qituvchi”, 1992 y. 19. Solixo’jaeva S.S. Bolalar va o’smirlar gigenasi. T.: “Ibn Sino”, 1991. 20. Uzoqov X., G’ozieva E.., Tojiev A. Oila etikasi va psixologiyasi. T.:  
 
“O’qituvchi”. 1992. 
21. Farobiy A.N. Fozil odamlar shahri. T.: A.Qodiriy, 1993. 
22. Frolov P.T. YOsh direktor maktabi. T.: “O’qituvchi”, 1991. 
23. Jo’raev A. Tarbiyaviy darslar o’tish. T.: “O’qituvchi”, 1994. 
24. Hasanboeva O. Uzaytirilgan guruhlarga tarbiyaviy ishlar. T.: 
“O’qituvchi”, 1994. 
25.  Safo Ochil. Mustaqillik ma’naviyati va tarbiya asoslari. T.: 
“O’qituvchi”, 1995. 
26.  Mahkamov U. Ahloq-odob saboqlari. T.: “Fan”, 1994. 
 
 
 
“O’qituvchi”. 1992. 21. Farobiy A.N. Fozil odamlar shahri. T.: A.Qodiriy, 1993. 22. Frolov P.T. YOsh direktor maktabi. T.: “O’qituvchi”, 1991. 23. Jo’raev A. Tarbiyaviy darslar o’tish. T.: “O’qituvchi”, 1994. 24. Hasanboeva O. Uzaytirilgan guruhlarga tarbiyaviy ishlar. T.: “O’qituvchi”, 1994. 25. Safo Ochil. Mustaqillik ma’naviyati va tarbiya asoslari. T.: “O’qituvchi”, 1995. 26. Mahkamov U. Ahloq-odob saboqlari. T.: “Fan”, 1994.