“SIVILIZATSIYA” TUSHUNCHASI. UNING TA’RIFI VA O’ZIGA XOS SIFATLARI. QADIMGI MESOPOTAMIYA SIVILIZATSIYASI (Dastlabki sivilizatsiyalarning ijtimoiy-iqtisodiy belgilari, Mesopotamiya sivilizatsiyasining shakllanishi va taraqqiyoti)
Yuklangan vaqt
2024-04-20
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
21
Faytl hajmi
43,4 KB
Ilmiybaza.uz
“SIVILIZATSIYA” TUSHUNCHASI. UNING TA’RIFI VA O’ZIGA XOS
SIFATLARI. QADIMGI MESOPOTAMIYA SIVILIZATSIYASI
Reja:
1. XVIII – XIX asrda YEvropa fan olamida sivilizatsiya tushunchasining yuzaga
kelishi.
2. Inson jamiyati taraqqiyoti muammosiga sintetik yondashuv yo’llari.
3. Dastlabki sivilizatsiyalarning ijtimoiy-iqtisodiy belgilari.
4. Mesopotamiya sivilizatsiyasining shakllanishi va taraqqiyoti.
5. Qadimgi Mesopotomiya madaniyati.
Ilmiybaza.uz
Mavzuga oid tayanch tushuncha va iboralar:
Madaniy taraqqiyot, sivilizatsiya, L.Morgan, M.Veber, O. Shpengler, A.Toynbi,
F.Brodel, K. Yaspers, P.Sorokin, S.Xantington nazariyalari, tarixni o’rganishga
formatsion va sivilizatsion yondashuv, sintetik yondashuv, sivilizatsiyaning
bosqichli va lokal nazariyalari.
O’zlashtiruvchi xo’jalik, neolit inqilobi, ishlab chiqaruvchi xo’jalik, Yaqin
Sharqdagi dehqonchilik madaniyati, Ierixon, Cheyyunyu, Chatal – Guyuk, Shimoliy
Mesopotomiya, Joytun madaniyati, Janubiy - Sharqiy Osiyo, Ganga vodiysi,
madaniyatning yangi tarixiy turi, birinchi madaniy inqilob.
Shumer muammosi, semit qabilalari, Shumer, Akkad va Ur hukmronligi davrida
Mesopotomiya, Bobil, Hammurapi, Ossuriya, Yangi Bobil davlati, mixxat, din,
afsonalar, zikkurat.
1.1. Sivilizatsiya so’zi lotincha suvil - fuqarolikka, davlatga, shaharga taalluqli
ma’nolarini anglatuvchi o’zakdan kelib chiqqan. Bu so’z turli ma’nolarda
qo’llaniladi. Keng ma’noda - ongli mavjudotlar mavjudligining har qanday shakli.
Sivilizatsiya madaniyat so’zining sinonimi sifatida, ko’pincha moddiy madaniyat
ma’nosida ham qo’llaniladi. Sivilizatsiyaning yana bir ma’nosi madaniyatning
zamon va makonda chegaralangan tarixiy tipi (Misr sivilizatsiyasi, Mesopotamiya
sivilizatsiyasi va b.). Sivilizatsiya fanda yovvoyilik va vahshiylikdan keyingi
ijtimoiy taraqqiyot bosqichi sifatida ta’riflanadi.
Ushbu kategoriyaning serqirraligi va ko’p serma’noligi tufayli unga aniq ta’rif
berish mushkul. “Sivilizatsiya” ning yuzdan ortiq ta’riflari mavjud. Sivilizatsiya
tushunchasi «madaniyat» tushunchasi bilan uzviy bog’liq ravishda paydo bo’lgan.
Fransuz faylasuf ma’rifatparvarlari aql va adolatga asoslangan jamiyatni
sivilizatsiyalashgan jamiyat deb bilganlar. Ko’pchilik faylasuflar «sivilizatsiya»
deganda jamiyatning moddiy-texnika yutuqlarini, «madaniyat» deganda esa faqat
uning ma’naviy qadriyatlarini tushunishgan.
Ilmiybaza.uz
XVIII asrdan «sivilizatsiya» tushunchasi tarixchilar lug’atidan mustahkam
o’rin oldi, shu davrdan sivilizatsiyaning turli nazariyalari shakllana boshladi. Ushbu
jarayon bugungi kunda ham davom etmoqda. Quyida biz ayrim nazariyalar bilan
tanishib o’tamiz.
Dastlab XVIII asrda A. Fergyusson ibtidoiy jamiyat tarixini davrlashtirish
mezoni sifatida «madaniyatning o’zlashtirish darajasini» ilgari surdi: yovvoyilik,
varvarlik, sivilizatsiya1. Keyinchalik shved olimi S.Nilson bu davrlashtirishni bir oz
to’g’irladi va to’ldirdi: yovvoyilik, nomadizm (yunon. nomados – ko’chib yuruvchi,
ko’chmanchilik), dehqonchilik va sivilizatsiya.
1877 yilda amerikalik tarixchi va etnograf Lyuis Morgan (1818-1881 yy)
o’zining «Qadimgi jamiyat» kitobida sivilizatsiya atamasini yagona madaniy-tarixiy
jarayonning ma’lum darajasini belgilash uchun qo’llashni taklif etdi2. Morgan
sistemasida ham ibtidoiy jamiyat taraqqiyoti yovvoyilik, varvarlik va sivilizatsiya
bosqichlaridan iborat, ammo u yovvoyilik va varvarlik davrlarining har birini,
xo’jalik va moddiy madaniyat taraqqiyotining belgilariga ko’ra quyi, o’rta va yuqori
bosqichlarga bo’ladi. Ushbu davrlashtirishda ishlab chiqarish kuchlari rivojining
darajasi mezon bo’lib xizmat qiladi.
Tarixni o’rganishga sivilizatsion yondashuv asoschilaridan biri tabiatshunos
olim Nikolay Danilevskiy (1822-1885) bo’lgan. U har biri alohida-alohida mavjud
bo’lgan, faoliyatning to’rt muhim shakli yoki sivilizatsiyalar «asosi» - diniy,
madaniy, siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy asoslar orqali namoyon bo’luvchi madaniy-
tarixiy tiplar (sivilizatsiyalar) haqidagi konsepsiyani ilgari surgan. Madaniy-tarixiy
tiplar, biologik organizmlar kabi, tashqi muhit va bir-biri bilan uzluksiz kurash
jarayonida bo’ladi va vujudga kelish, voyaga etish, qarish va halok bo’lish
bosqichlaridan o’tadi.
Ingliz tarixchisi va sotsiologi A. Toynbi (1889-1975 yy) sivilizatsiyani yaxlit
ijtimoiy tizim sifatida ifodalagan. U o’zining o’n ikki tomlik “Tarixni anglash”
asarida keltirgan o’zaro o’rin almashuvchi lokal sivilizatsiyalar konsepsiyasida
1 A. Fergyusson «Essay on the history of the civil society». Mыsl`_(izdatel`stvo,_Moskva) 2010 г.
2 Bobrov I.V. i dr. Istoriya mirovыx tsivilizatsiy chast` I. Uchebnoe posobie. Tyumen` 2004.
Ilmiybaza.uz
sivilizatsion taraqqiyotning asosiy harakatlantiruvchi kuchi sifatida chaqiriq va
javob nazariyasini ilgari surdi. U 32 ta sivilizatsini sanab o’tib, tarixiy jarayonning
to’g’ri chiziq bo’ylab rivojlanishi haqidagi qarashlarga qarshi chiqdi va
sivilizatsiyaning bosqichli-siklik rivojlanishini ta’kidladi3.
Ayrim faylasuflar madaniyat va sivilizatsiya tushunchalarini bir-biriga
qarama-qarshi qo’yganlar. Chunonchi, nemis faylasufi va tarixchisi O. Shpengler
(1880-1936 yy) ning fikricha, «sivilizatsiya» har qanday madaniyat taraqqiyotining
muayyan tugal bosqichini bildiradi. Sivilizatsiyani bunday davr tanazzuli sifatida
tushunish madaniyatning bir butunligi va tabiiyligiga ziddir. Shpengler ijtimoiy
taraqqiyotning bir chiziqli yevropotsentristik sxemasiga tanqidiy yondashgan. U
insoniyat tarixida sakkiz madaniyat: Misr, Hind, Bobil, Xitoy, Yunon-rim, Sharq,
G’arbiy Yevropa va Mayya madaniyatlarini farqlagan. Shpengler fikriga ko’ra, har
bir madaniy organizm ma’lum hayot muddati (taxminan ming yil) mobaynida
mavjud bo’ladi, shundan so’ng u sivilizatsiyaga aylanadi va halok bo’ladi. Har bir
madaniyat o’z teran mazmuniga ega bo’ladi va tarixiy jarayonda bir xil ahamiyat
kasb etadi4.
Fransuz tarixchisi F. Brodel (1886-1944 yy.) jahon taraqqiyoti muammosiga
o’zgacha yondashgan5. O’tmish hodisalarini tushuntirishda Brodel va bir qator
boshqa fransuz tarixchilari tarixiy qonuniyatlar yoki tasodifiylikka birinchi darajali
e’tibor qaratmasdan, birinchi o’ringa “muhit” (tarixiy vaqt) omilini qo’yishgan.
Ularni birinchi navbatda xalqlarning hayoti, turmushi va mentaliteti qiziqtirgan.
Nemis faylasufi K.Yaspers (1883-1969 yy.) o’zining “Tarix manbalari va
uning maqsadi” asarida sivilizatsion taraqqiyotning bosqichma-bosqich rivojlanishi
konsepsiyasini ilgari surdi: tarixgacha bo’lgan davr, qadimgi davr madaniyati, vaqt
o’qi (jahon tarixining boshlanishi), texnik davr (yagona jahon tarixiga o’tish).6
3 Toynbi A. “Drevneyshiy Vostok v svete novыx raskopok” M.,
4 Shpengler O. “Zakat Evropы. Ocherki morfologii mirovoy istorii”. T.1., M., 1993.
5 Civilisation matérielle, économie et capitalisme, XVe-XVIIIe siècle (Material`naya tsivilizatsiya, ekonomika i
kapitalizm, XV—XVIII vv.): 1979 г.
6 Yaspers K. “Smыsl i naznachenie istorii”. M, 1991.
Ilmiybaza.uz
Sotsiolog P.Sorokin (1889-1968 yy.) insoniyat madaniyatining butunjahon-
tarixiy taraqqiyoti nazariyasini yaratdi. U bu taraqqiyotni ulkan madaniy
supertizimlar doirasida ko’rib chiqdi.
Olimlarning fikricha sivilizatsiyaning mohiyatini, uning o’ziga xosligini turli
omillar belgilaydi: tabiiy muhit, xo’jalik yuritish tizimi, siyosiy tuzim, jamiyatning
ijtimoiy tashkiloti, din (yoki din darajasiga chiqarilgan mafkura), ma’naviy
qadriyatlar,
mentalitet.
Ularning nuqtai
nazaridan,
insoniyat
taraqqiyoti
sivilizatsiyalarning bir-biri bilan o’rin almashashishi shaklida boradi, ularning har
biri o’z madaniy-tarixiy an’analari, ahloq normalari, diniy tizimlarini ishlab chiqadi.
1.2. Uzoq vaqt davomida tarixni o’rganishga formatsion yondashuv ustunlik
qilib keldi. Formatsion yondashuv tarixni monistik, universalistik tushunishga
asoslanadi. U jahon tarixini ijtimoiy-iqtisodiy formatsiyalar oldinma-ketin
almashuvidan iborat yagona, chiziqli-hujumkor tabiiy-tarixiy jarayon sifatida talqin
qiladi. Ammo alohida xalqlar tarixini jahon ijtimoiy-iqtisodiy formatsiyalari
tarixining yagona doirasiga sig’dirib bo’lmaydi.
Ayrim tadqiqotchilar formatsion yondashuvni tahlil qilar ekanlar, uning
quyidagi zaif jihatlarini qayd etadilar. Birinchidan, tarixning har qanday bosqichida
jamiyat hayotini ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlargina belgilaydi, deb aytish o’rinli
bo’lmaydi. Ikkinchidan, bir formatsiyadan boshqa formatsiyaga tabiiy yuksalish
haqidagi monistik tasavvur inson erkinligiga, insoniyat rivojlanishining muqobil
yo’llarini tanlashga o’rin qoldirmaydi. Uchinchidan, xalqlar, jamiyatlar,
davlatlarning haqiqiy tarixi yuksalib boruvchi chiziq bo’ylab formatsion
rivojlanishning tor doirasiga sig’maydi. Mazkur yondashuv amalga tatbiq etilganda
har bir xalq va sivilizatsiyaning o’ziga xosligi va betakrorligi yo’qoladi, ular ayni
holda kelajak barkamol jamiyatining sharti sifatidagina amal qiladi.
Shunday qilib, hozirgi davr sharoitida tarixiy jarayonni besh ijtimoiy-
iqtisodiy formatsiyadan iborat bo’lgan chiziqli sxema sifatida talqin qilishning bir
yoqlamaligi ayniqsa bo’rtib namoyon bo’ladi. Jahon tarixiy jarayoni mazkur nazariy
modeldan boyroq. Shu sababli ushbu talqinni tarixni tushunishga nisbatan o’zgacha,
Ilmiybaza.uz
nochiziq yondashuv bilan to’ldirish talab etiladi. Sivilizatsion yondashuv tarixiy
jarayonni tushunishga nisbatan aynan shunday yondashuvdir.
Ma’lumki, formatsion yondashuv ob’ektiv ravishda mavjud bo’lgan, inson
irodasiga bog’liq bo’lmagan ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlarni asos qilib oladi.
Sivilizatsion yondashuv esa tarixiy jarayonning turli-tuman ko’rinishlari, qirralarini
hisobga oladi, bundan tashqari uning asosiy vazifasi inson va uning dunyoqarashi,
ahloqiy va estetik qarashlarini o’rganishdir. Ammo bu ikki yondashuv bir-birini
butkul rad etmaydi, har holda formatsion yondashuvning elementlarini sivilizatsion
tahlilga kiritish mumkin, chunki ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar – sivilizatsion
jarayonning muhim qismidir. SHu sababdan inson jamiyati taraqqiyoti muammosiga
sintetik yondashuv yo’llarini izlash lozim.
Sivilizatsion yondashuv XIX-XX asrlarda vujudga kelgan. U asosan ko’p
sonli madaniyatlar va sivilizatsiyalar mavjudligi, ularning lokalligi va har xilligi
haqidagi g’oyani ilgari surishi bilan tavsiflanadi. Bu yerda ijtimoiy taraqqiyotning
qat’iy bir chiziqli sxemasi rad etiladi.
Sivilizatsion yondashuv tarixiy jarayonlarni, ularning o’ziga xosligini
chuqurroq anglash, har bir mamlakat tarixi bilan jahon tarixi o’rtasidagi umumiylik,
o’ziga xoslik va betakrorlikni bir – biridan farqlashga, har bir jamiyatning qiymati
va uning jahon tarixi va madaniyatidagi o’rnini aniqlash imkonini beradi. Bu
yondashuvning eng muhim jihati tarixning ko’p qirrali va ko’p tarmoqli jarayon
sifatida baholanishidir. Bunda tarixiy jarayonni tushunish uchun xalqlarning dini,
madaniyati, mentalitetiga, ya’ni ma’naviy-ahloqiy va intellektual omillarga katta
ahamiyat beriladi.
Bugungi kunda tarixning shunday bir talqini vujudga keladiki, unda mualliflar
bu har ikki muqobil yondashuvlarning ijobiy g’oyalaridan foydalanishga va ularning
kamchiliklari o’rnini to’ldirishga harakat qiladilar.
Bugungi kunda sivilizatsiyaga doir keng tarqalgan nazariyalar orasida ikki
turini ko’rsatish mumkin: sivilizatsiyaning bosqichli nazariyasi va lokal
sivilizatsiyalar nazariyasi.
Ilmiybaza.uz
Sivilizatsiyaning bosqichli nazariyalari sivilizatsiyani insoniyat progressiv
taraqqiyotining yaxlit jarayoni sifatida o’rganadi, bu jarayonda ma’lum bosqichlar
ajratiladi. Ayrim zamonaviy olimlar umumjahon sivilizatsiya jarayonida uch asosiy
bosqichni ajratib ko’rsatishadi: industriyagacha bo’lgan davr, sanoat inqilobi
boshlab bergan industrial yoki mashina davri, va postindustrial.
Lokal sivilizatsiyalar nazariyasi tarixan shakllangan, ma’lum hududni
egallagan
va
ijtimoiy-iqtisodiy
va
madaniy
taraqqiyotning
o’ziga
xos
xususiyatlariga ega jamiyatlarni o’rganadi. Lokal sivilizatsiyalar – bu tarixning
umumiy oqimini tashkil etuvchi o’ziga xos “birliklar” dir.
Bugunga qadar mavjud bo’lgan va bugungi kunda mavjud sivilizatsiyalar
miqdorini aniqlab bo’lmaydi, zero sivilizatsiyalarning aniq vaqt va hududiy
chegarasi yo’q. Shu o’rinda sivilizatsiyalarning quyidagi ayrim turlarini sanab o’tish
mumkin: dastlabki sivilizatsiyalar, an’anaviy sivilizatsiyalar, yangilangan
sivilizatsiyalar, o’rta sivilizatsiyalar, monolit sivilizatsiyalar, sintetik sivilizatsiyalar,
agrar sivilizatsiyalar, industrial sivilizatsiyalar, kontinental sivilizatsiyalar, dengiz,
okean sivilizatsiyalari. Deyarli barcha sivilizatsiyalar bir vaqtning o’zida bir necha
turga aloqador bo’lishi mumkin. Masalan, ibtidoiy davrdan o’sib chiqqan Qadimgi
Gretsiya sivilizatsiyasi yangilangan, monolit, agrar, dengiz sivilizatsiyasi edi.
1.3. Ibtidoiy davr eng qadimgi ilk sivilizatsiyalarning paydo bo’lishiga asos
bo’ldi. Bu insoniyat rivojining odamning paydo bo’lishidan to sinfiy jamiyatlar va
davlatlar paydo bo’lgunga qadar davom etgan bosqichidir.
Siz anropogonez jarayoni haqida ma’lumotlarga egasiz. Olimlarning
taxminicha, odamlarning idroklashuv jarayoni boshlanganda Yer yuzi aholisi
taxminan 125 ming kishidan iborat bo’lgan, aql-idrokli inson paydo bo’lganda esa u
taxminan 1 mln. kishidan iborat edi. Insonlar nafaqat son balki sifat jihatidan ham
o’zgardi.
Primatlardan to zamonaviy odamgacha bo’lgan taraqqiyot yo’lini bosib o’tgan
qadimgi insonning ma’naviy dunyosini tasavvur etish nihoyatda qiyin. Ibtidoiy
insonning tafakkuri daxldorlik prinsipiga asoslangan edi. Aynan mana shu
Ilmiybaza.uz
daxldorlik mantiqi totemizmni keltirib chiqardi. Arxantroplar davrida sehrgarlik
e’tiqodining kurtaklari ham paydo bo’la boshlaganligi ehtimoldan xoli emas.
Aql-idrokli odam nafaqat mehnat qilish, balki ichki kechinmalarini va
hissiyotlarini turli usullar bilan aks ettirishni ham bilgan. Paleolit davrida raqsning,
keyinroq musiqa va qo’shiqning paydo bo’lishi fikrimizga isbotdir. So’nggi
paleolitda ibtidoiy tasviriy san’at ham yuzaga keldi. Ijodiy fantaziyaning ilk
kurtaklari neandertallarga tegishli bo’lsa ham, o’z kechinma va hislarini aks ettirish
aynan aql-idrokli odamga xosdir. Ibtidoiy tasviriy san’at namunalari Ispaniya
(Altamir), Ural (Kapova), Fransiya (Lasko)7 va boshqa ko’plab joylardan topilgan.
Bu suratlar qadimgi odamlarning ma’naviy intilishlari va ijodiy ilhomini aks etiradi.
Shu qatorda bu davrda dumaloq haykaltaroshlik ham rivoj topdi. Ilk davrlarda bu
asosan ayollar haykallari edi. Paleolit “Venera” lari Rossiya, Slovakiya, Fransiya,
Belgiya, Italiya, Germaniya, Avstriyadan topilgan.
Tabiat va hayvonot olamining ulkan roli qadimgi insonlarning diniy
e’tiqodlarida aks etdi. Masalan, hayvonlarga topinish va totemizmda.
Xo’sh, dastlabki sivilizatsiyalar poydevoriga asos olgan aql-idrokli odam
qayyerda shakllandi, uning Vatani qayerda? Ibtidoiy odamlarning dastslabki
areallari Afrika va Osiyoning ekvatorial va tropik mintaqalarida joylashgan edi. 1
million yil avval Afrika arxantroplari shimolga tomon harakat qila boshladilar va
Yevropa hududlariga kirib bordilar. So’nggi paleolit ovchilari dastlab o’zlashtirilgan
erlardan Shimoliy Yevropa va Osiyoning muzlikdan bo’shagan keng erlariga
joylasha boshladilar. So’nggi paleolitda 140-150 ming yil avval Sibir, Shimoliy
7 Дэвлет Е. Г. Альтамира: у истоков искусства. М.: Алетейа, 2004. 277 с.
Бан П. Альтамира — «Новая пещера» // Вестник САИПИ. Кемерово, 2001. Вып.4.
Madariaga de la Campa, Benito (2000). Sanz de Sautuola y el descubrimiento de Altamira, Santander, Fundación
Marcelino Botín. ISBN 84-95516-18-7.
Дэвлет Е. Г. Альтамира — «королева расписных пещер»: К 125-летию открытия пещерного искусства //
Природа. — 2004. — № 12.
Bernaldo de Quirós Guidolti, Federico & Cabrera Valdés, Victoria (1994), Cronología del arte
paleolítico, Complutum Т. 5: 265–276, ISSN 1131-6993. Проверено 17 ноября 2012.
Pike, A. W. G.; Hoffmann, D. L.; Garcia-Diez, M.; Pettitt, P. B.; Alcolea, J.; De Balbin, R.; Gonzalez-Sainz, C.;
de las Heras, C.; Lasheras, J. A.; Montes, R.; Zilhao, J. U-Series Dating of Paleolithic Art in 11 Caves in
Spain (англ.) //
Science. —
2012. — Vol.
336, no.
6087. — P.
1409—
1413. — doi:10.1126/science.1219957. — PMID 22700921.
Coma-Cros, D. y Tello, A., ed. (2006). «Los orígenes del arte». Historia del Arte. Prehistoria. África negra.
Oceanía'. Tomo 1. Madrid: Salvat. pp. 40-113. ISBN 84-471-0322-6.
Ilmiybaza.uz
Germaniya hududlari insonlar tomonidan o’zlashtirildi. O’sha davrlarda tor bo’lgan
Bering bo’g’ozi orqali ular Alyaska va Amerikaga kirib bordilar. Eramizdan 10 yil
oldin Antarktidadan boshqa hamma materiklar u yoki bu darajada odamlar
tomonidan o’zlashtirilgan edi. Politsentrizm nazariyasiga ko’ra zamonaviy
odamning shakllanishi bir necha markazlarda kechgan. Monotsentrik nazariya
tarafdorlarining fikriga ko’ra bu jarayonda bir areal (Janubiy-G‘arbiy Osiyo,
Shimoliy-Sharqiy Afrika va Janubiy Yevropa) muhim rol o’ynagan. Dastlabki
oykumenaning
kengayishi
va
idroklashuv
jarayoni
insonlar
irqlarining
shakllanishiga zamin yaratdi. Yevropoid, negroid va mongoloid irqlarining yuzaga
kelishiga turli materiklarda turlicha bo’lgan atrof-muhitga moslashuv va butun
materiklar ulkan hududlarining izolyasiyasi kabi ikki omil muhim rol o’ynadi.
O‘q-yoyning kashf etilishi insoniyat tarixida yangi iqtisodiy tuzumni va
tarixiy o’zgarishlarni boshlab berdi. Inson nafaqat o’zining tabiatga muteligini
sezilarli kamaytirish, balki asosiy iste’mol mahsulotlarini takror ishlab chiqarish
imkonini qo’lga kiritdi. Yangi sharoitlarda yashab qolish talabi mikrolitlar
texnikasining takomillashuvini tezlashtirdi. Mezolit davrida baliqchilik yanada
rivojlangan, kemachilik asoslari yuzaga kelgan davrdir. Mezolit davri odami
sivilizatsiya darajasiga etib bormadi, ammo u insoniyatni sivilizatsiya ostonasiga
olib kelgan ulkan to’ntarish yasadi. Mezolit davri o’zlashtiruvchi xo’jalikdan ishlab
chiqarish xo’jaligiga o’tishni tayyorladi. Mezolit davrida yuzaga kelgan ibtidoiy
ziroatchilik va chorvachilik insoniyatning keyingi taqdirini belgilab berdi. Mezolit
davri xo’jalikning asosiy shakli sifatida dehqonchilik va chorvachilikning yuzaga
kelishiga zamin tayyorladi.
Dehqonchilik va chorvachilikning yuzaga kelishi buning uchun qulay tabiiy
sharoit bo’lgan hududda paydo bo’ldi. Dehqonchilikka o’tish asta-sekin bordi.
Dastlab o’stirila boshlangan donli ekin bu arpadir. U Kichik Osiyo, Falastin, Eron,
Janubiy Turkmaniston va Shimoliy Afrikaning tog’oldi hududlarida o’sgan.
Keyinroq boshqa boshoqli o’simliklar ham o’zlashtirilgan. Yerdagi ilk dehqonlar
m.a. X-IX ming yilliklarda Old Osiyoda yashagan natufiyaliklar bo’lishgan.
Quddusdan 30 km. shimoli-g’arbidagi joylashgan Karmal tog’idagi Vadi-en-Natuf
Ilmiybaza.uz
tog’ daryosining bo’yidagi g’orlarda yashagan odamlar olimlar tomonidan shunday
atalgan. Ular o’ziga xos tosh qadamali suyak o’roqlar yordamida boshoqli
o’simliklarni yig’ishgan, tosh hovonchalarda bazalt kelidasta bilan tuyib, iste’mol
qilishgan. O’q-yoyning kashf etilishi ov samaradorligini oshirgan va qo’shimcha
mahsulot olish imkoniyatini yaratagan. Bu esa hayvonlarni qo’lga o’rgatishni
boshlab bergan. So’nggi neolitda itni qo’lga o’rgatgan odam so’nggi mezolitda
echki, qo’y, yirik shohli qoramolni qo’lga o’rgata boshlagan. Mezolit davrida
insonlar tafakkuri yanada o’sdi, u o’zini o’rab turgan dunyodan ajratib ko’rsatishga
harakat qilgan. Tajriba va kuzatish oldingi davrlardagi kabi bilimlar manbai bo’lib
xizmat qilgan.
Neolit tosh davrining so’nggi va sivilizatsiya tarixining boshlanish davridir.
Neolit davrida ingliz olimi Gordon Chayld8 tomonidan neolit inqilobi deb
nomlangan ulkan to’ntarish sodir bo’ldi. Neolit inqilobi bu o’zlashtiruvchi
xo’jalikdan ishlab chiqaruvchi xo’jalikka o’tishdir. 6-7 ming yilliklardayoq bugun
biz ishlatayotgan boshoqli ekinlar, sabzavot va mevalar va eng muhimi, bug’doy
etishtirila boshlagan. Neolit hayvonlarni qo’lga o’rgatishda ham muhim davr bo’ldi.
Neolit davri odamlari uy hayvoniga aylantirgan barcha uy jonivorlari bugun ham
insonlarga xizmat qilmoqda. Qo’lga o’rgatilgan hayvonlar insonlarga egulik
berishdan tashqari ish hayvoni, transport vositasi sifatida o’z kuchi bilan ham xizmat
qila boshladi. Neolit davrida birinchi mehnat taqsimoti yuz berdi- dehqonchilik va
chorvachilik alohida faoliyat turlariga ajraldi. O‘troq dehqonlar va ko’chmanchi
chorvador qabilalar paydo bo’ldi. Tarixiy rivojlanishdagi notekislik kuchaydi va
insoniyat sivilizatsiyaga turli yo’llar va turli sur’atda yo’l oldi.
Dastlabki davrda ishlab chiqaruvchi xo’jalik o’zlashtiruvchi xo’jalik bilan
yonma-yon mavjud bo’ldi. Bu davrda yuksak tashkil etilgan ovchilik va baliqchilik
ham ayrim qabilalar uchun asosiy xo’jalik turi bo’lib qolaverdi. Agar neolit oxiriga
kelib Mesopotamiya, Misr, Hindiston va Xitoyda dehqonchilik etakchilik qilgan
8 The Dawn of European Civilization (1925)
Ilmiybaza.uz
bo’lsa, Yevropada u kamroq rivojlangan edi, Er sharining boshqa hududlarda esa
endi kurtak ota boshlagandi. Jismoniy jihatlari bilan o’z ajdodlaridan uncha uzoq
ketmagan bo’lsa-da, neolit davri odamlari yangi madaniyat, yangi ixtirolar va
kashfiyotlar odami edi. Yuz minglab yillar davomida faqatgina beshta material: tosh,
yog’och, suyak, hayvonlar terisi va loy odamlarni qoniqtirib keldi. Neolit davriga
kelib esa uning o’zi o’ziga kerakli materiallarni yarata boshladi. Yig’ib – teruvchi
va ovchidan dehqon va chorvadorga aylangan inson dastlab sopolni va
to’qimachilikni, neolit oxirida esa metallar qotishmasini kashf etdi.
Sopolning paydo bo’lishi insoniyat tarixida katta voqea va uning sivilizatsion
taraqqiyotining muhim qadami bo’ldi. Neolitni ko’pincha sopol davri deb ham
atashadi. Neolit davri yutuqlari qatoriga yigiruvchilik va to’qimachilikni ham
kiritish kerak. Bu davrda o’simlik tolalari, teri tasmalari, soch, daraxt tolasi,
keyinchalik qo’y yungidan tayyorlangan matolar turli ranglarga bo’yalgan.
Shunday qilib, neolit davrida ikkinchi mehnat taqsimoti sodir bo’ldi:
hunarmandchilik dehqonchilikdan ajrala boshladi. Tez orada bu alohida
hunarmandchilik manzilgohlarining paydo bo’lishi bilan ifodalandi, bu esa
shaharning qishloqdan ajralishiga olib keldi.Neolit o’troqlikni yuzaga keltirdi va
mustahkamladi, chunki dehqonchilik bilan shug’ullanish o’troq turmush tarzini talab
qilardi. Dastlabki muqim manzilgohlar, so’ngra shahar tipidagi manzilgohlar
vujudga keldi. Chayla, erto’la, qoziqoyoqli imoratlar bilan bir qatorda neolit davri
odamlari loydan, yog’ochdan va toshdan uylar barpo eta boshladi. Bunday uylarda
endi yopiq o’choq va jihozlar bor bo’lib, uylarning atrofida xo’jalik imoratlari
joylashgan edi. Neolit davrining qurilish sohasida g’ayrioddiy va sirli megalitlar
tarqaldi. Neolit matriarxatning eng rivojlangan davridir. Ilk oilalar, to’g’rirog’i
matriarxal oilalar paydo bo’la boshladi. Ijtimoiy jamolarning urug’dan kattaroq
bo’g’ini-qabilalar paydo bo’ldi.
Neolit inqilobi davrida dastlabki sivilizatsiyalarga asos bo’lgan ilk
dehqonchilik majmualari yoki ilk dehqonchilik madaniyatlari vujudga keldi.
Neolitda ilk dehqonchilik madaniyatlari shakllangan va rivojlangan bir nechta
markazlar yuzaga keldi. Old Osiyodagi Iordan-Falastin majmuasi alohida madaniy
Ilmiybaza.uz
zonani tashkil etdi. O’lik dengizdan shimolda, Iordan daryosi vodiysida Tell-as-
Sulton tepaligi joylashgan. Ushbu tepalik Bibliyada tilga olingan, m.a. 8-2 ming
yilliklarda mavjud bo’lgan Ierixon9 manzilgohining qoldig’idir. Ierixonni o’rab
turgan to’rt metr balandlikdagi tosh devorga balandligi 8 metr va diametri 7 metr
bo’lgan dumaloq tosh minora tutashib turgan.
Kichik Osiyo ham ilk dehqonchilik madaniyati rivojlangan alohida markazdir.
Kichik Osiyoning janubi-g’arbidagi Xojilar manzilgohi m.a. VIII asr oxiri – VII asr
boshlariga oid.
Hozirgi Turkiyaning sharqidagi Cheyyunyu Tepasida m.a. VIII ming yillikda
tosh poydevorli, xom g’ishtdan qurilgan ikki qavatli uylardan iborat manzilgoh
paydo bo’lgan. Yuqori qavatda turar joy xonalari, pastkisida omborxona va
ustaxonalar
joylashgan.
Aholi
ovchilik,
ziroatchilik,
chorvachilik
bilan
shug’ullangan rivojlangan. Cheyyunyudan topilgan tosh motigalar Old Osiyoning
boshqa erida uchramaydi. Va nihoyat, bu yerdan mis metallurgiyasining eng
qadimgi izi – malaxit (mis rudasi) parchalari, sof mis va mayda mis buyumlar
topilgan.
M.a. VII ming yillikning ikkinchi yarmida Kunya vodiysining 12-13 gektar
erida vujudga kelgan Chatal Guyuk manzilgohi atrofdagi 20 ga yaqin
manzilgohlarning markazi bo’lgan. Aholisi 2-5 ming kishidan iborat bo’lgan
manzilgohda uylar xom g’ishtdan barpo etilgan. Aholi chorvachilik va dehqonchilik
bilan shug’ullangan. Bu dehqonchilik markazida 14 turga yaqin o’simlik
etishtirilgan, shu jumladan bir necha bug’doy turlari, arpa, no’xat, pista va bodom
yog’i va h.k. ishlab chiqarilgan. Chatal Guyukda san’at va farovonlik taraqqiy
etganligini uylarning jihozlari, buyumlarda ko’rish mumkin.
Ilk
dehqonchilik
madaniyatlarining
uchinchi
markazi
Shimoliy
Mesopotamiya va G’arbiy Eronning unga tutash viloyatlari bo’lgan. Bu yerda m.a.
VII-VI asrlarda Jarmo madaniyati rivojlangan. Bu madaniyat yodgorliklari qatoriga
9 Ierixon // Bol`shaya rossiyskaya entsiklopediya : [v 35 t.] / gl. red. Yu. S. Osipov. — M. : Bol`shaya rossiyskaya
entsiklopediya, 2004—2017.
Mithen, Steven (2006). After the ice : a global human history, 20,000-5000 BC (1st Harvard University Press pbk.
ed. ed.). Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Eric H. Cline. Biblical Archaeology: A Very Short Introduction. — Oxford University Press, 2009. — S. 6.
Ilmiybaza.uz
1950 yilda ochilgan Jarmo manzilgohining o’zini, shuningdek Zagros tog’ining Iroq
hududida topilgan Tell-Shamshir, Eron hududidan topilgan Sorab Tepa va Guran
Tepalarni kiritish mumkin. Bu hududlar aholisi o’troq dehqonchilik bilan
shug’ullangan, tosh poydevor ustida barpo etilgan xom g’ishtli mustahkam uylar
fikrimiz dalilidir. Alohida manzilgohlar minorali mudofaa istehkomlari va
darvozalarga ega bo’lgan. Ularning aholisi bug’doy, arpa, no’xat va yasmiq
etishtirgan, shuningdek echki, qo’y va cho’chqalar boqishgan. Sopol idishlardan
tashqari ular turli tosh idishlardan ham foydalanishgan. Bu yerda ilk bor bizga tanish
egri shakldagi o’roq uchraydi.
Neolit davridagi ilk dehqonchilik markazlari qatorida Bolqon, Moldaviya,
Ukrainaning janubi-g’arbi, Kavkaz, Belujistonning tog’li hududlari, Gang vodiysi,
Xuanxening o’rta oqimi (Yanshao madaniyati) ni ko’rsatish mumkin.
Markaziy Osiyo ham ilk dehqonchilik madaniyati shakllangan markazlardan
biridir. Turkmanistondagi Joytun dehqonchilik madaniyati Markaziy Osiyodagi ilk
dehqonchilik madaniyatining eng qadimgi va eng nodir yodgorliklaridan biri
hisoblanadi. Bu ibtidoiy manzilgoh bir necha uylardan tashkil topgan bo’lib,
uylarning maydoni 14—40 kv. m ni tashkil etadi, ular paxsadan qurilgan va
bo’yalgan. Ularning yonida omborxona, saroy va xo’jalik uchun zarur o’ralar ham
bor. Joytunliklar miloddan oldingi, VI—V mingyilliklarda yashab, asosan
dehqonchilik, chorvachilik, qisman esa ovchilik bilan shug’ullanganlar. Aynan ilk
dehqonchilik madaniyati mintaqalarida ilk sivilizatsiyalar yuzaga keldi. Hamma
joyda ham ilk dehqonchilik jamiyatlari taraqqiyoti tez va mustaqil ravishda
sivilizatsiyalarning shakllanishi bilan tugallanmadi. Bu hodisa dehqonchilik ayniqsa
mahsuldor va ijtimoiy taraqqiyot sur’atlari yuqori bo’lgan joylardagina sodir bo’ldi.
Neolit davrida dehqonchilik va chorvachilikka o’tilishi bilan Er yuzi aholisi
15 marta o’sdi, bu insoniyat tarixidagi birinchi demografik inqilobdir. Neolit davrida
me’morchilik, hunarmandchilik taraqqiy etdi. Neoli davri odami o’z atrofini
chiroyli narsalar bilan o’rashga harakat qila boshladi. Ovchi, dehqon va chorvador
qabilalarda dekorativ an’analar ularning turmushi va mashg’ulotni aks ettirgan holda
turlicha edi. Neolit inqilobi natijasida moddiy madaniyat birinchi planga chiqdi,
Ilmiybaza.uz
ma’naviy madaniyat esa madaniyatdagi moddiy omillarning jiddiy ta’siri ostida
go’yo ikkinchi darajali hodisaga aylandi. Neolit davri san’atida tushkunlik
kuzatiladi. Paleolit davrining realistik san’atidan farq qilgan holda u shartli-
sxematikdir.
Ishlab chiqaruvchi xo’jalikning rivojlanishi jonli va jonsiz tabiat haqida
bilimlarning to’planishi va ilk tizimlashuviga imkon berdi. Neolit davri diniy
e’tiqodlari markazida tabiat kuchlari, ayniqsa Quyosh va er turar edi. Neolit davri
diniy e’tiqodlari murakkablashdi, turli me’yorlar va ta’qiqlar paydo bo’ldi.
Neolit so’ngida ma’lumotni saqlash va uzatishning og’zaki usulidan yozma
usuliga o’tish boshlandi, rasmli piktografik yozuv vujudga keldi. Haqiqiy yozuv esa
keyinroq, sivilizatsiyaning belgisi sifatida vujudga keldi. Taraqqiyot sari harakat
qilayotgan insoniyat sivilizatsiyaning birinchi pillapoyalariga qadam qo’ydi: ilk
shahar tipidagi manzilgohlar, mahobatli me’morchilik, yozuv paydo bo’ldi.
M.a. IV ming yillikda insoniyat metall asriga qadam qo’ydi. Insoniyat dastlab
qo’llagan metall mis edi. Eneolit yoki xalkolit davrida xo’jalikning barcha
tarmoqlari, ishlab chiqarish texnologiyalari, iqtisodiy va ijtimoiy hayot rivojlandi,
savdo ayrboshlashi va qabilalararo harbiy to’qnashuvlar kuchaydi. Natijada ilk
dehqonchilik dunyosi asta-sekin sivilizatsiyaga o’ta boshladi.
Sivilizatsiyaga o’tish davrida ma’lumot hajmining ko’payishi, uni saqlash va
uzatishning yangi shaklini topish zaruriyatini yuzaga keltirdi. M.a. IV-III ming
yilliklarda SHumer yozuvni yaratishga ilk qadam qo’yildi. Buyumlarni va miqdorni
tasvirlash uchun piktogrammalar (yoki suratli yozuv) qo’llanilgan. Piktogrammalar
shartlilashib, abstrakt ramzlarga aylanib borib alohida so’z yoki bo’g’inlarni
anglatuvchi ideografik yoki logografik yozuvni vujudga keltirdi. Yozuvning
vujudga kelishi sivilizatsiya yo’lidagi muhim qadam, ibtidoiy insoniyat ma’naviy
taraqqiyotining eng yuksak cho’qqisi bo’ldi.
1.4. M.a. IV ming yilliklarda janubiy Mesopotamiyada shumer manzilgohlari
paydo
bo’lgan.
Bora-bora
ular
butun
Mesopotamiyani
egallashgan.
Mesopotamiyaning shimoliy qismida m.a. III ming yillikning birinchi yarmidan
semitlar istiqomat qilgan. Ular qadimgi Old Osiyo va Suriya dashtlarining chorvador
Ilmiybaza.uz
qabilalari bo’lishgan. Mesopotamiyaga kelib o’rnashgan semit xalqlarining tili
akkad tili deb atalgan. Bir necha asrlar davomida semitlar shumerlar bilan yonma-
yon yashashgan, so’ngra ular janubga siljib, III ming yillik oxirida butun janubiy
Mesopotamiyani egallashgan.
M.a. III ming yillik oxirida Mesopotamiyaga Suriya dashtlaridan g’arbiy
semit chorvador qabilalari kirib kela boshlagan. Ularni bobilliklar amoriylar deb
atashgan. M.a. III ming yillikdan boshlab shimoliy Mesopotamiyada kutiy yoki
gutiy qabilalari istiqomat qilishgan. Qadimgi davrlardan bu yerda xurrit qabilalari
ham yashagan. SHimoliy Mesopotamiyada xurritlar o’zlarining Mitanni davlatini
barpo etishgan.
M.a. II ming yillikning ikkinchi yarmida SHimoliy Arabistondan Suriya
dashtlariga, SHimoliy Suriya va Mesopotamiyaga oromiy qabilalarining kuchli
to’lqini kirib keldi.
M.a. III ming yillikning birinchi yarmida Mesopotamiya janubida qator
shahar-davlatlar Eredu, Ur, Larsa, Uruk va Kish kabilar paydo bo’ladi.
Hunarmandchilik yuqori darajada rivojlandi. Metallurgiya sanoati birinchi o’ringa
chiqib oladi. Savdo hunarmandchilikdan ajralib chiqadi. Erni sotish va sotib olish
boshlandi. Qulchilik munosabatlari rivojlanadi. Shumer jamiyatida qullardan
tashqari o’z eri bo’lmagan yoki eridan ajralgan, boshqa jamoalardan kelganlar,
kambag’al oilaning kichik a’zosi ibodatxonaga bag’ishlangan qaram kishilar ko’p
bo’lgan. Bu qaram kishilar ibodatxona va xususiy xo’jaliklarda qullar qatorida
mehnat qilganlar. Ilk sulola davrida Shumer jamiyatining hukmron qatlamini
quldorlar tashkil qilgan. Bu qatlamga urug’ zodagonlari, oliy kohinlar, ma’muriyat
vakillari bo’lgan amaldorlar kirgan. Mayda ishlab chiqaruvchilar qatlamini kichik er
uchastkasiga ega bo’lgan hududiy va katta oilalarga birlashgan oddiy jamoachilar
tashkil qilgan. Shumer jamiyatida er egaligi ikki qismdan -jamoa va ibodatxona
erlaridan iborat bo’lgan. Ilk sulola davrida m.a. XXVIII-XXVII asrlarda shahar-
davlat tepasida «En» (janob)-oliy kohin turgan, ehtimol u saylab qo’yilgan. «En»
ning vazifasi kohinlik, ibodatxona ma’muriyatini boshqarish, ibodatxona, shahar
qurilishi-sug’orish inshootlarini barpo qilish, boshqa jamoa mulki hamda uning
Ilmiybaza.uz
iqtisodiyotini boshqarish bo’lgan. M.a. III ming yillik o’rtalarida “En” unvoni
o’rniga “Ensi” (“kohin-quruvchi” shahar boshqaruvchisi) va “Lugal”-(“katta
odam”, “podsho”, akkadcha “sharru”) paydo bo’ladi10.
M.a. III ming yillik boshlaridan shumerlar jezni o’zlashtira boshladilar. Shu
davrdan arxeologlar ilk sulola davrini (m.a. 3000-2300-yillar atrofi) belgilaydilar.
Shumer an’anasi esa mamlakat tarixini “to’fon”gacha va “ to’fondan” keyingi
davrga bo’ladi.
Shumer tarixini u yoki bu markazning siyosiy etakchiligiga qarab m.a. III
ming yillikning birinchi yarmida ilk sulola davrini tashkil qilgan uch bosqichga
bo’lish qabul qilingan. Dastlab Kish, so’ngra Uruk va uchinchi bosqichda Ur
etakchilik qilgan. Vaqt o’tishi bilan ziddiyatlar kuchayib, Ur zaiflashib qo’shni
Lagash shahri kuchayib ketadi. Lagash deyarli barcha Shumer shaharlarini
bo’ysundiradi, Elam ustidan g’alaba qiladi. Ammo ichki ziddiyatlar Lagashni
zaiflashtiradi. Lagashning ichki qiyinchiliklaridan foydalangan Umma shahri
podshosi Lugalzagissi m.a. XXIV asr oxirida Lagashni bosib olib, butun Shumer
chorak asr etakchilik mavqeiga ega bo’ladi.
O’zini Sharrum-ken (“haqiqiy podsho”) deb atagan Sargon (m.a. 2316-2361
yy) SHumer shimolidagi Akkad davlatiga asos soldi va butun Shumerni istilo qildi.
Sargon butun Mesopotamiyani Akkad davlati qo’l ostiga birlashtiradi. Bundan
tashqari u Kichik Osiyo, Kipr, Suriya, Elam va hatto uzoq Janubiy Erongacha harbiy
yurishlar qiladi.
Sargon davlati oldingi Mesopotamiya davlatlaridan farq qilgan holda
markazlashgan davlat edi. Sargon va uning vorislari davrida mamlakatda
iqtisodiyot, pul-tovar munosabatlari, sun’iy sug’orishga asoslangan dehqonchilik
yuksaladi. Akkad podsholigining qudratiga Mesopotamiyaga Zagros tog’laridan
bostirib kirgan tog’li qabilalardan bo’lgan kutiylar chek qo’yganlar. Lagash
hokimlari kutiylar yordamiga tayanib boshqa shaharlar ustidan ma’lum darajada
hukmronlik qildilar. Kutiylar Mesopotamiyada yuz yilga yaqin hukmronlik
qilganlar. M.a. 2109-yil kutiylar Ur podshosi Utuxengal tomonidan tor-mor qilinadi
10 “Drevnie tsivilizatsii”. Pod obshey redaktsiey Bangarda-Levina G. M. M., 1989.
Ilmiybaza.uz
va III Ur sulolasi hukmronligi boshlanadi. Shumer-akkad podsholigining davlat
boshqaruvi III sulola davrida qadimgi Sharq podsho hokimiyatining tugallangan
shakli edi. Iqtisodiy tushkunlik, amoriy ko’chmanchi qabilalarining hujumi, Ur
sulolasining emirilishi siyosiy tarqoqlikka olib keldi. Amoriy va Akkad davlatlari
bir-birlari bilan shafqatsiz urushlar olib bordilar. M.a.. 1800-yillar atrofida
Mesopotamiya janubini Larsa podsholigi, markazni Bobil shahri va Eshnunna,
Yuqori Mesopotamiyani va Mari podsholigini M.a.. XIX asrd oxirida amoriy
hukmdor Shamshi-Add (1824-1870-yillar atrofida) davlati egallab olgan edi. Bu
davlatlar o’rtasida uzoqqa cho’zilgan urushlar bo’lib o’tdi. Bu kurashlar davomida
sekin-asta Bobil shahri yuksala boshlaydi. Bu shaharda I-Bobil yoki amoriylar
sulolasi hukmronlik qilib uning boshqaruvi tarixda qadimgi Bobil (m.a. 1894-1595
yillar) davri deb nom oldi.
Bobilning
gullab-yashnashi
I-Bobil
sulolasining
oltinchi
podshosi
Hammurapi (er.avv. 1792-1750 yillar) davriga to’g’ri keladi. Hammurapining
hukmronligi davomida Bobil kichik shahardan butun Mesopotamiyani birlashtirgan
yangi qudratli davlatning poytaxti, Old Osiyoning yirik siyosiy–iqtisodiy va
madaniy markaziga aylanadi.
M.a. 1742-yilda Mesopotamiyaga shimoli-sharqdan bu yerda avval noma’lum
bo’lgan “kass” etnomidagi hind-Yevropa qabilalari bostirib kiradilar. Elam janubda
shumer shaharlariga bostirib kiradi. M.a. 1595 - yildan Bobilda kassit sulolasining
hukmronligi boshlanib, 1055 - yilgacha davom etadi. Bu davr «O’rta Bobil davri»
deb ataladi. Kassitlar Bobilni yuksak madaniyatini qabul qiladilar. Kassit sulolasi
keng qamrovli tashqi siyosat olib bordi. M.a. XII asrda Elam kassitlar sulolasi
hukmronligini tugatadi. Navuxodonosor I (m.a. 1124-1108-yillar) II Issin sulolasi
davrida elamliklar Bobildan haydab yuboriladi.
Bobilning keyingi tarixida Dajla, Frot daryolari, Fors qo’ltig’i qirg’og’i va
janubiy Mesopotamiyaning shaharlari oralig’ida joylashgan xaldey qabilalari
muhim o’rinni egalladilar. Ular yarim ko’chmanchi chorvador va dehqonlar edilar.
Xaldeylar M.a.. IX asrda Bobilni janubiy qismini bosib oladilar va Bobil
madaniyatini qabul qiladilar.
Ilmiybaza.uz
M.a. 729-yilda Bobilni Osuriya bosib oladi. Osuriyaliklar Bobilda m.a. VII
asrgacha hukmronlik qiladilar. Yangi Bobil podsholigini paydo bo’lishi eramizdan
avvalgi 629-yilga to’g’ri keladi. Lashkarboshi Nabopalasar Bobilda yangi xaldey
sulolasiga asos soldi. Navuxudonosor II ning hukmronlik yillari Bobilning gullab-
yashnagan davri bo’ldi. Navuxodonosor II vafotidan so’ng Bobil zaiflashadi. M.a.
539 - yilda Bobilni Eron podshosi Kayxusrav II bosib oldi. Bobil m.a. 331-
yilgacha Ahamoniylar davlati tarkibiga kiradi, keyin esa Makedoniyalik Iskandar
davlatiga, uning emirilishidan so’ng Salavkiylar davlati tarkibiga kiradi.
1,5. Mesopotamiya – jahon sivilizatsiyasi va qadimgi shahar madaniyatining ilk
o’choqlaridan biri. Bu madaniyatning ilk asoschilaridan biri shumerlar bo’lib,
ularning yutuqlarini bobilliklar va osuriyaliklar o’zlashtirib, davom ettirdilar.
Mesopotamiya madaniyatining manbalari m.a IV ming yillikda shaharlar paydo
bo’lishi bilan boshlandi.
M.a. IV-III ming yilliklarda shumer yozuvi paydo bo’ldi. Taxminlarga ko’ra
bu yozuv shumerlar Mesopotamiyaga kelganga qadar noma’lum xalq tomonidan
kashf qilingan. Shumerlar bu yozuvni sivilizatsiya xizmatiga qo’ydilar. Dastlab
shumer yozuvi piktografik shaklda alohida buyumlar, tasvirlar tarzida ifodalangan.
Shunday yozuvdan eramizdan avvalgi III ming yillikdan boshlab foydalanilgan.
Piktografiya juda sodda bo’lib, haqiqiy yozuv emas edi, u so’zlarni ifodalamas edi.
Sekin-asta u mixxatga aylandi.
Akkad tili janubiy Mesopotamiyada m.a III ming yillikning ikkinchi yarmida
paydo bo’ldi. SHumer va akkad tillari bir-biridan ko’pgina so’zlarni o’zlashtirib
oldi. M.a. III ming yillikning oxirida qadimgi Shumer–akkad lug’atlari tuzilgan.
Shumer yozuvi, keyinchalik shumer–akkad yozuvini butun Old Osiyo xalqlari
o’zlashtirib oldilar. Akkad tili Old Osiyo xalqaro diplomatiya tiliga aylandi. M.a.
VII asrdan boshlab oromiy tili va yozuvi kirib kelgan paytda mixxat yozuvlari
muomaladan chiqa bordi.
Bobil va Osuriya madaniyatining eng muhim yutuqlaridan biri kutubxonalar
edi. M.a. II ming yillikdan boshlab Ur, Nippur shaharlarida adabiy va ilmiy
Ilmiybaza.uz
matnlardan iborat ilk kutubxonalar paydo bo’ladi. Qadimgi Sharqning eng mashhur
kutubxonasi Oshshurbanipalning (m.a. 669-635 yillar hukmronlik qilgan)
Nineviya shahrida to’plangan 30.000 taxtachadan iborat kutubxonasi bo’lgan.
Qadimgi Mesopotamiya arxivlar makoni bo’lgan. Eng qadimgi arxivlar m.a. III
ming yillikning birinchi choragiga tegishli. Bu davrda arxiv ma’lumotlari yozilgan
taxtachalar namlikdan saqlash uchun mumlangan savatlarda saqlangan. M.a. XIX
asrga oid Ur shahri arxivi, m.a. XVIII asrga oid arxiv Mari podshosi saroyidan,
Uruk shahridan m.a. VIII-VI asrlarga oid 2500 xo’jalik hujjatlari arxivi topilgan.
Qadimgi Shumer va keyingi Bobil maktablarida asosan davlat va ibodatxonalar
uchun kotiblar tayyorlangan. Maktablar ta’lim va madaniyat o’chog’i bo’lgan.
Maktabda asosan shumer tili va adabiyoti o’qitilgan. Yuqori sinf o’quvchilari
kelajakda tor mutaxassislashuvga qarab grammatika astronomiya va matematikadan
bilim olganlar. O’zini fanga bag’ishlamoqchi bo’lgan o’quvchi bo’lsa huquq,
astronomiya, tibbiyot va matematikani o’rgangan.
Shumer adabiyotiga oid epik asarlar, afsonalar, madhiya, doston, ertak va
maqollar to’plami bizgacha etib kelgan. Shumer shahrini qo’shni qabilalar
hujumlari natijasida halokati to’g’risida ma’lumot beradigan asarlar alohida o’rin
tutadi. «Ur shahri aholisining falokati motam yig’isi» (m.a. XX asr oxiri) asarida
ayollar, qariyalar va bolalarning ochlikdan qiynalishi, yong’indan qolgan uylarda
halok bo’lganlarni tafsilotlari batafsil tavsiflagan.
Shumer
adabiyotining eng mashhur-namunasi afsonaviy qahramon
Gilgamesh to’g’risidagi epik afsonalar to’plamidir. Bu asar akkad tilida qayta
ishlangan nusxada to’laroq ko’rinishda Oshshurbanipal kutubxonasida topilgan.
Bobilda falsafiy, diniy g’oyalar aks etgan asarlar yaratilgan.
Qadimgi Mesopotamiya mafkuraviy hayotida din hukmron o’rin egallagan.
M.av. IV-III ming yilliklar chegarasida Shumer batafsil ishlab chiqilgan,
keyinchalik Bobilda o’zlashtirilib, rivojlantirilgan teologik tizim yuzaga keladi. Har
bir Shumer shahri o’z xudo homiysiga ega bo’lgan. Bundan tashqari,
umumshumer shaharlari sig’ingan xudolar bo’lgan. Bu osmon xudosi Anu, er
xudosi Enlil, suv xudosi Enki yoki Ea kabi ilohlar tabiat kuchlarini aks ettirganlar.
Ilmiybaza.uz
Xudolardan tashqari, ko’p sonli ezgulik devlariga sig’inilgan. Shumer va akkadlar u
dunyoga ishonganlar. Ularning tasavvurida u dunyo soyalar podsholigi, qaysiki,
o’liklar ochlik va chanqoqlikdan qiynaladilar. Loy, chang bilan ovqatlanadilar.
Shuning uchun marhumlarning bolalari ularga qurbonlik keltirishga majburdirlar.
Qadimgi Mesopotamiyada dunyoning ilmiy bilishda ma’lum yutuqlarga
erishildi. Bobilda ayniqsa, matematika fanlari amaliy maqsadlar uchun yuzaga
kelib, yuqori darajada rivojlanadi. Qadimdayoq bobilliklar zikkuratlarning yuqori
qavatlaridan turib osmon jismlarini muntazam kuzatganlar. Ana shu ko’p asrlik
kuzatishlari natijasida matematik astronomiya vujudga keldi. Bobilda ko’p sonli
astronomik jadvallar vujudga kelgan. Shu davrda Bobilda mashhur astronomlar
Naburian va Kiden yashaganlar. Naburian oy fazalarini aniqlash tizimini ishlab
chiqdi. Kiden quyosh yilini 365 kun, 5 soat 41 minut va 41,6 sekund hisobladi. U
yil hisobi davomiyligida bor yo’g’i 7 minut, 17 sekundga xato qilgan. Astronomiya
astrologiya bilan bog’langan edi.
Bizgacha juda ko’p Bobil tibbiyot matnlari etib kelgan. M.a. III ming
yillikdayoq mesopotamiyaliklar Hindistonga boradigan yo’lni, m.a. I ming yillikda
Efiopiya va Ispaniyaga boradigan yo’lni bilganlar. Bizgacha etib kelgan xaritalar
bobilliklarning o’z geografik bilimlarini tizimga solishga harakat qilganliklarini
ko’rsatadi.
Qadimgi Mesopotamiyaning san’atini shakllanishi va keyingi taraqqiyotiga
shumerlarning badiiy an’analari hal qiluvchi rol o’ynaydi. Tosh o’ymakorlik m.a.
III ming yillik boshlarida shakllandi. Toshga naqshlar o’yish (gliptika) m.a. I
asrigacha yuksak darajada rivojlandi. M.a. XXIV-XXIII asrlarda Mesopotamiya
yagona davlat bo’lib, birlashgan paytda podsholarning ideallashtirilgan portret-
tasvirlari paydo bo’ladi.
M.a. II ming yillik boshlaridan qurbonlik keltirish, saroy hayoti manzaralari
tasvirlangan freska san’ati rivojlanadi. Mesopotamiya san’ati m.a. VIII-VII asrlarda
Ossuriya davlatining gullab-yashnagan davrida o’zining yuqori cho’qqisiga
chiqadi. Bu asosan relef san’atida o’z aksini topgan. Bu davrda ulug’vor saroy va
ibodatxonalar barpo qilina boshlandi.
Ilmiybaza.uz
M.a. I ming yillikda Mesopotamiyada yirik savdo-hunarmandchilik
madaniyat markazlari bo’lgan katta shaharlar paydo bo’ladi. Mesopotamiyaning
ilmiy bilimlari, san’ati, me’morchiligi, dini, yozuvi va adabiyoti, qadimda ko’pgina
SHarq xalqlari madaniyati ravnaqining o’lchov mezoni bo’lib xizmat qildi.