SOLIQ SIYOSATI VA UNING ASOSIY YO‘NALISHLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

57,2 KB


SOLIQ SIYOSATI VA UNING ASOSIY YO‘NALISHLARI
1. Soliq siyosati va uning ahamiyati
2. Soliq siyosatining strategiyasi va konsepsiyasi
3. Soliq siyosatining asosiy yo’nalishlari
4. Soliq siyosatining makroiqtisodiy samarasi
1.Soliq siyosati va uning ahamiyati
Jamiyat iqtisodiy taraqqiyoti bir tomondan uning ichki mexanizmiga bog’liq bo’lsa,
ikkinchi  tomondan  boshqaruvning  xarakteriga,  ijtimoiy-siyosiy  holatga,  muvozanatga
bog’liq bo’ladi. Mazkur jarayonda ijtimoiy siyosat alohida rol o’ynaydi. Ijtimoiy siyosat o’z
navbatida ichki va tashqi madaniy-ma`rifiy, siyosiy, iqtisodiy siyosat kabilarga bo’linadi.
 Iqtisodiy siyosat ham o’z navbatida moliya, pul-kredit, byudjet, soliq siyosati kabi
turlarda amal qilib, ularni yaxlitligi makroiqtisodiy darajada qonun chiqaruvchi, ijro et
uvchi va sud hokimiyatlari faoliyatlarining asosiy ajralmas qismiga aylanadi. Shu o’rinda
soliq siyosatining mazmuniga to’xtalib o’tadigan bo’lsak, yuqorida qayd etilganidek, soliq
siyosati iqtisodiy siyosatning ajralmas bir bo’lagi bo’lib, davlatning muayyan davrda aniq
maqsadlarga  qaratilgan  soliq  sohasidagi  faoliyatidir.  U  tarkiban  soliqlarni  joriy  etish,
soliqqa oid huquqiy baza yaratish, joriy etilgan soliqlar va soliqsiz to’lovlarni amaliyotda
ishlash  mexanizmini  shakllantirish  va  samaradorligini  oshirishga  qaratilgan  davlatning
tegishli vakolatli organlari tomonidan kompleks tarzda olib boriladigan chora-tadbirlar
yig’indisidir.
Mamlakat soliq tizimi xususiyatlari, yo’nalishlari, qanday soliqlarning joriy etilishi,
ular o’rtasidagi nisbatni ta`minlash kabi masalalarni soliq siyosati belgilab beradi. Bugungi
kunda respublikamiz  soliq  siyosatining  huquqiy  asoslari  O’zbekiston  Respublikasining
Logotip
SOLIQ SIYOSATI VA UNING ASOSIY YO‘NALISHLARI 1. Soliq siyosati va uning ahamiyati 2. Soliq siyosatining strategiyasi va konsepsiyasi 3. Soliq siyosatining asosiy yo’nalishlari 4. Soliq siyosatining makroiqtisodiy samarasi 1.Soliq siyosati va uning ahamiyati Jamiyat iqtisodiy taraqqiyoti bir tomondan uning ichki mexanizmiga bog’liq bo’lsa, ikkinchi tomondan boshqaruvning xarakteriga, ijtimoiy-siyosiy holatga, muvozanatga bog’liq bo’ladi. Mazkur jarayonda ijtimoiy siyosat alohida rol o’ynaydi. Ijtimoiy siyosat o’z navbatida ichki va tashqi madaniy-ma`rifiy, siyosiy, iqtisodiy siyosat kabilarga bo’linadi. Iqtisodiy siyosat ham o’z navbatida moliya, pul-kredit, byudjet, soliq siyosati kabi turlarda amal qilib, ularni yaxlitligi makroiqtisodiy darajada qonun chiqaruvchi, ijro et uvchi va sud hokimiyatlari faoliyatlarining asosiy ajralmas qismiga aylanadi. Shu o’rinda soliq siyosatining mazmuniga to’xtalib o’tadigan bo’lsak, yuqorida qayd etilganidek, soliq siyosati iqtisodiy siyosatning ajralmas bir bo’lagi bo’lib, davlatning muayyan davrda aniq maqsadlarga qaratilgan soliq sohasidagi faoliyatidir. U tarkiban soliqlarni joriy etish, soliqqa oid huquqiy baza yaratish, joriy etilgan soliqlar va soliqsiz to’lovlarni amaliyotda ishlash mexanizmini shakllantirish va samaradorligini oshirishga qaratilgan davlatning tegishli vakolatli organlari tomonidan kompleks tarzda olib boriladigan chora-tadbirlar yig’indisidir. Mamlakat soliq tizimi xususiyatlari, yo’nalishlari, qanday soliqlarning joriy etilishi, ular o’rtasidagi nisbatni ta`minlash kabi masalalarni soliq siyosati belgilab beradi. Bugungi kunda respublikamiz soliq siyosatining huquqiy asoslari O’zbekiston Respublikasining
Konstitusiyasi,  O’zbekiston  Respublikasining  Soliq  Kodeksi,  «Davlat  soliq  xizmati
to’g’risida»gi  Qonuni,  hukumatning  boshqa  soliqqa  oid  qonun,  qarorlari,  Prezident
Farmonlari va boshqa me`yoriy hujjatlar bilan izohlanadi. Hozirgi paytda respublikamiz
soliq siyosatining asosi Prezidentimiz tomonidan ishlab chiqilgan va muvaffaqiyatli tarzda
amaliyotda o’z aksini topayotgan iqtisodiy rivojlanishning besh tamoyilidir. Soliq siyosati
ana shu tamoyillar asosida tashkil etilgan bo’lib, soliq sohasidagi samarali chora-tadbirlar
amalga oshirilmoqda.
Soliq konsepsiyasi - soliqlarning yo’nalishlarini aniq ilmiy asoslangan holda amalga
oshirish  g’oyalarining  yaxlitligidir.  Mamlakatimizda  soliq   konsepsiyasi  bozor
iqtisodiyotiga o’tish konsepsiyasiga asoslanadi. Agar soliq konsepsiyasi qanchalik chuqur
ilmiy asosga ega bo’lsa, soliq siyosatining barqarorligi shunchalik mustahkam ta`minlanadi.
O’z navbatida soliq konsepsiyasi  esa soliqlar sohasidagi chuqur ilmiy tadqiqot ishlari
hamda  soliq  amaliyotida  orttirilgan  boy  tajribalarning  o’zaro  uyg’unligiga  asoslangan
g’oyalar samaradorligiga bog’liq bo’ladi.
Soliq  siyosati  barqarorligini  ta`minlashda  uning  strategiyasi  va  taktikasi  ishlab
chiqilishi  lozim.  Amalga  oshirilishi  lozim  bo’lgan  tadbirlar  xususiyati  va  muddatini
e`tiborga olib soliq siyosati: soliq siyosati strategiyasi va soliq siyosati taktikasiga bo’linadi.
Soliq siyosati strategiyasida muayyan uzoqroq muddatga mo’ljallangan soliqqa oid
iqtisodiy munosabatlarni asosiy yo’nalishlari va chora-tadbirlari ifodalanadi. Bu esa o’z
navbatida  ilmiy  asoslangan  soliq  konsepsiyasi  bilan  bevosita  bog’liqdir.  Masalan,
respublikamizda  jamiyat  taraqqiyotining  asosiy  strategiyasi  qilib  erkin,  ochiq  bozor
iqtisodiyotiga, erkin fuqarolik jamiyatiga asoslangan huquqiy, demokratik jamiyat qurish
belgilangan.  Soliq  borasidagi  ustuvor  strategik  vazifa  esa  davlat  byudjeti  va  xo’jalik
yurituvchi  sub`yektlarni  soliqqa  oid  iqtisodiy  munosabatlarida  muayyan  uyg’unlikni
ta`minlovchi soliq tizimini shakllantirish va shunga mos ravishda takomillashtirib borishdan
iboratdir yoki boshqacha qilib aytganda, soliq siyosati strategiyasi - soliq siyosatining uzoq
muddatli yo’nalishi bo’lib, ijtimoiy va iqtisodiy strategiya belgilab bergan ulkan ko’lamli
vazifalarni  kelajakda  bajarilishini  ta`minlash  ko’zda  tutilgan  moliyaviy  tadbirlar
yig’indisidir.
Soliq  siyosati  taktikasi  esa  belgilangan  soliq  siyosati  strategiyasi  ijrosini
ta`minlovchi, tez-tez o’zgarib turuvchi say`i-harakatlarni bildiradi, ya`ni qisqa muddatli va
Logotip
Konstitusiyasi, O’zbekiston Respublikasining Soliq Kodeksi, «Davlat soliq xizmati to’g’risida»gi Qonuni, hukumatning boshqa soliqqa oid qonun, qarorlari, Prezident Farmonlari va boshqa me`yoriy hujjatlar bilan izohlanadi. Hozirgi paytda respublikamiz soliq siyosatining asosi Prezidentimiz tomonidan ishlab chiqilgan va muvaffaqiyatli tarzda amaliyotda o’z aksini topayotgan iqtisodiy rivojlanishning besh tamoyilidir. Soliq siyosati ana shu tamoyillar asosida tashkil etilgan bo’lib, soliq sohasidagi samarali chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. Soliq konsepsiyasi - soliqlarning yo’nalishlarini aniq ilmiy asoslangan holda amalga oshirish g’oyalarining yaxlitligidir. Mamlakatimizda soliq konsepsiyasi bozor iqtisodiyotiga o’tish konsepsiyasiga asoslanadi. Agar soliq konsepsiyasi qanchalik chuqur ilmiy asosga ega bo’lsa, soliq siyosatining barqarorligi shunchalik mustahkam ta`minlanadi. O’z navbatida soliq konsepsiyasi esa soliqlar sohasidagi chuqur ilmiy tadqiqot ishlari hamda soliq amaliyotida orttirilgan boy tajribalarning o’zaro uyg’unligiga asoslangan g’oyalar samaradorligiga bog’liq bo’ladi. Soliq siyosati barqarorligini ta`minlashda uning strategiyasi va taktikasi ishlab chiqilishi lozim. Amalga oshirilishi lozim bo’lgan tadbirlar xususiyati va muddatini e`tiborga olib soliq siyosati: soliq siyosati strategiyasi va soliq siyosati taktikasiga bo’linadi. Soliq siyosati strategiyasida muayyan uzoqroq muddatga mo’ljallangan soliqqa oid iqtisodiy munosabatlarni asosiy yo’nalishlari va chora-tadbirlari ifodalanadi. Bu esa o’z navbatida ilmiy asoslangan soliq konsepsiyasi bilan bevosita bog’liqdir. Masalan, respublikamizda jamiyat taraqqiyotining asosiy strategiyasi qilib erkin, ochiq bozor iqtisodiyotiga, erkin fuqarolik jamiyatiga asoslangan huquqiy, demokratik jamiyat qurish belgilangan. Soliq borasidagi ustuvor strategik vazifa esa davlat byudjeti va xo’jalik yurituvchi sub`yektlarni soliqqa oid iqtisodiy munosabatlarida muayyan uyg’unlikni ta`minlovchi soliq tizimini shakllantirish va shunga mos ravishda takomillashtirib borishdan iboratdir yoki boshqacha qilib aytganda, soliq siyosati strategiyasi - soliq siyosatining uzoq muddatli yo’nalishi bo’lib, ijtimoiy va iqtisodiy strategiya belgilab bergan ulkan ko’lamli vazifalarni kelajakda bajarilishini ta`minlash ko’zda tutilgan moliyaviy tadbirlar yig’indisidir. Soliq siyosati taktikasi esa belgilangan soliq siyosati strategiyasi ijrosini ta`minlovchi, tez-tez o’zgarib turuvchi say`i-harakatlarni bildiradi, ya`ni qisqa muddatli va
kichik  ko’lamli  moliyaviy  chora-tadbirlarni  hal  qilishga  qaratilgan  yo’nalishlar
majmuasidir. Soliq siyosati konsepsiyasi soliq siyosati strategiyasiga nisbatan, soliq siyosati
strategiyasi esa soliq siyosati taktikasiga nisbatan barqaror, ya`ni kam o’zgaruvchan bo’lib,
ularning barchasi bir-biriga bog’liq holda, bir-birini to’ldirib turadi hamda yaxlit holda soliq
siyosatinining mohiyatini tashkil qiladi. 
Soliq siyosati tarkibiy jihatdan quyidagi yo’nalishlarda amalga oshiriladi:
· mamlakat miqyosida amal qiluvchi soliqlar va soliqsiz to’lovlarni qonuniy joriy
etish;
· amal qilayotgan soliqlarni samarali ishlashini ta`minlovchi mexanizm shakllantirish
va takomillashtirish, soliqqa oid qonunlar va boshqa me`yoriy hujjatlarni takomillashtirib
borish;
· soliq siyosatini amalga oshiruvchi tegishli vakolatli organlarni tashkil etish va ularni
ushbu sohadagi vazifalarini belgilash;
· soliqqa tortish tizimini shakllantirishga qaratilgan chuqur ilmiy tadqiqotni amalga
oshirish va ularni joriy etishni tashkil etish.
Respublikamizning  mustaqillikka  erishishi,  o’zining  mustaqil  soliq  tizimini
shakllantirishni  ham  taqozo  etadi.  Shundan  kelib  chiqib,  mustaqillikning  dastlabki
yillaridan e`tiboran mustaqil soliq tizimini shakllantirishga qaratilgan islohotlar izchillik
bilan amalga oshirila boshlandi va ushbu islohotlarning samarasi o’laroq hozirgi paytga
kelib respublikamizda bir qadar o’ziga xos bo’lgan soliq tizimi shakllantirildi. O’ziga xos
bo’lgan soliq tizimining shaklantirilishini soliq siyosatining samarasi sifatida e`tirof etish
mumkin. Respublikamiz davlatchilik shaklidan kelib chiqib respublikamizda respublika
byudjeti  daromadlarini  shakllantirishga  qaratilgan  umumdavlat  soliqlari  va  mahalliy
byudjetlar daromadlarini shakllantirishga qaratilgan mahalliy soliqlar va yig’imlar amal
qiladi.  Soliqlarning  byudjetlar  o’rtasida  taqsimlanishi  O’zbekiston  Respublikasi  Soliq
Kodeksi bilan mustahkamlangan bo’lib, unga muvofiq respublikamiz soliq tizimida amal
qiladigan  har  bir  soliq  turi  u  yoki  bu  byudjetga  tushishi  qat`iy  belgilab  qo’yilgan.
Shuningdek,  Vazirlar  Mahkamasining  qaroriga  muvofiq  ayrim  umumdavlat  soliqlari
mahalliy  byudjetlarga  to’liqligicha  biriktirilishi  yoki  ulardan  tushumlar  respublika  va
mahalliy byudjetlar o’rtasida taqsimlanishi mumkin. Ushbu tizim bir necha yillardan buyon
mahalliy byudjetlar kamomadini bartaraf etish maqsadida amaliyotda samarali qo’llanilib
Logotip
kichik ko’lamli moliyaviy chora-tadbirlarni hal qilishga qaratilgan yo’nalishlar majmuasidir. Soliq siyosati konsepsiyasi soliq siyosati strategiyasiga nisbatan, soliq siyosati strategiyasi esa soliq siyosati taktikasiga nisbatan barqaror, ya`ni kam o’zgaruvchan bo’lib, ularning barchasi bir-biriga bog’liq holda, bir-birini to’ldirib turadi hamda yaxlit holda soliq siyosatinining mohiyatini tashkil qiladi. Soliq siyosati tarkibiy jihatdan quyidagi yo’nalishlarda amalga oshiriladi: · mamlakat miqyosida amal qiluvchi soliqlar va soliqsiz to’lovlarni qonuniy joriy etish; · amal qilayotgan soliqlarni samarali ishlashini ta`minlovchi mexanizm shakllantirish va takomillashtirish, soliqqa oid qonunlar va boshqa me`yoriy hujjatlarni takomillashtirib borish; · soliq siyosatini amalga oshiruvchi tegishli vakolatli organlarni tashkil etish va ularni ushbu sohadagi vazifalarini belgilash; · soliqqa tortish tizimini shakllantirishga qaratilgan chuqur ilmiy tadqiqotni amalga oshirish va ularni joriy etishni tashkil etish. Respublikamizning mustaqillikka erishishi, o’zining mustaqil soliq tizimini shakllantirishni ham taqozo etadi. Shundan kelib chiqib, mustaqillikning dastlabki yillaridan e`tiboran mustaqil soliq tizimini shakllantirishga qaratilgan islohotlar izchillik bilan amalga oshirila boshlandi va ushbu islohotlarning samarasi o’laroq hozirgi paytga kelib respublikamizda bir qadar o’ziga xos bo’lgan soliq tizimi shakllantirildi. O’ziga xos bo’lgan soliq tizimining shaklantirilishini soliq siyosatining samarasi sifatida e`tirof etish mumkin. Respublikamiz davlatchilik shaklidan kelib chiqib respublikamizda respublika byudjeti daromadlarini shakllantirishga qaratilgan umumdavlat soliqlari va mahalliy byudjetlar daromadlarini shakllantirishga qaratilgan mahalliy soliqlar va yig’imlar amal qiladi. Soliqlarning byudjetlar o’rtasida taqsimlanishi O’zbekiston Respublikasi Soliq Kodeksi bilan mustahkamlangan bo’lib, unga muvofiq respublikamiz soliq tizimida amal qiladigan har bir soliq turi u yoki bu byudjetga tushishi qat`iy belgilab qo’yilgan. Shuningdek, Vazirlar Mahkamasining qaroriga muvofiq ayrim umumdavlat soliqlari mahalliy byudjetlarga to’liqligicha biriktirilishi yoki ulardan tushumlar respublika va mahalliy byudjetlar o’rtasida taqsimlanishi mumkin. Ushbu tizim bir necha yillardan buyon mahalliy byudjetlar kamomadini bartaraf etish maqsadida amaliyotda samarali qo’llanilib
kelinmoqda. Shu o’rinda yuridik shaxslarni soliqqa tortishning muhim tartiblariga alohida
to’xtalib o’tish zarur. Respublikamiz soliq qonunchiligida hozirgi vaqtda soliqqa tortishning
umumbelgilangan tizimi bilan bir qatorda, amaldagi barcha soliqlar o’rniga yagona soliqni
to’lashni  ko’zda  tutuvchi  soliqqa  tortishning  alohida  tartiblari  ham  mavjud.  Bu  tartib
quyidagilar uchun ko’zda tutilgan:
· savdo va umumiy ovqatlanish korxonalari;
·  soddalashtirilgan  soliqqa  tortish  tizimidan  foydalanayotgan  kichik  tadbirkorlik
sub`yektlari;
· qishloq xo’jaligi tovarlari ishlab chiqaruvchi korxonalari;
·  lotoreyalar,  totalizatorlar  va  tavakkalchilikka  asoslangan  boshqa  o’yinlarni
o’tkazishga ixtisoslashgan yuridik shaxslar;
· tadbirkorlik faoliyatining alohida turlari bilangina shug’ullanuvchi yuridik shaxslar
(bilyardxonalar, qisqa muddatli avtomobil saqlash joylari, bolalar o’yin avtomatlari).
Yuridik shaxslarni  soliqqa tortish tartibidagi o’ziga xoslikni mamlakatimiz soliq
tizimining  muhim  xususiyati  sifatida  e`tirof  etish  lozim.  Chunki  respublikamiz  soliq
qonunchiligiga  muvofiq  bugungi  kunda  mamlakatimiz  iqtisodiyotida  muhim  bo’lgan
sohalar alohida tartib bo’yicha soliqqa tortilib kelinmoqda.
Shuningdek,  mamlakatimiz  soliq  tizimining  muhim  xususiyatlari  sifatida  soliq
to’lovchilarga nisbatan ko’zda tutilgan imtiyozlarni ham qayd etish mumkin.
Jumladan,  eksport  faoliyatini  rag’batlantirishga,  xorijiy  investisiyalar  kirib  kelishini
rag’batlantirishga  qaratilgan,  aholining  ijtimoiy  shart-sharoitini  hisobga  olgan  holdagi
imtiyozlarni ularning ifodasi sifatida keltirib o’tish mumkin.
Iqtisodiy adabiyotlarda soliq siyosatining asosiy yo’nalishlari sifatida ikki yo’nalish:
korxona va tashkilotlarga nisbatan soliq siyosati va aholining turli ijtimoiy guruhlari
uchun soliq siyosati kabi yo’nalishlarga bo’lib o’rganiladi.
Respublikamiz mustaqilligining dastlabki yillarida davlat soliq siyosatining asosiy
yo’nalishi  bozor  munosabatlarini  qaror  toptirishga  qaratilgan  qator  ilmiy  asoslangan
soliqlarni joriy etish va shu orqali mavjud soliq tizimini tubdan qayta tashkil etishdan iborat
bo’ldi. Soliq siyosatining keyingi yo’nalishi esa joriy etilgan soliqlarning samarali amal
qilishini  ta`minlash  maqsadida  soliq  munosabatlarini  amalga  oshiruvchi  tegishli
muassasalarni tashkil etishga qaratildi. 
Logotip
kelinmoqda. Shu o’rinda yuridik shaxslarni soliqqa tortishning muhim tartiblariga alohida to’xtalib o’tish zarur. Respublikamiz soliq qonunchiligida hozirgi vaqtda soliqqa tortishning umumbelgilangan tizimi bilan bir qatorda, amaldagi barcha soliqlar o’rniga yagona soliqni to’lashni ko’zda tutuvchi soliqqa tortishning alohida tartiblari ham mavjud. Bu tartib quyidagilar uchun ko’zda tutilgan: · savdo va umumiy ovqatlanish korxonalari; · soddalashtirilgan soliqqa tortish tizimidan foydalanayotgan kichik tadbirkorlik sub`yektlari; · qishloq xo’jaligi tovarlari ishlab chiqaruvchi korxonalari; · lotoreyalar, totalizatorlar va tavakkalchilikka asoslangan boshqa o’yinlarni o’tkazishga ixtisoslashgan yuridik shaxslar; · tadbirkorlik faoliyatining alohida turlari bilangina shug’ullanuvchi yuridik shaxslar (bilyardxonalar, qisqa muddatli avtomobil saqlash joylari, bolalar o’yin avtomatlari). Yuridik shaxslarni soliqqa tortish tartibidagi o’ziga xoslikni mamlakatimiz soliq tizimining muhim xususiyati sifatida e`tirof etish lozim. Chunki respublikamiz soliq qonunchiligiga muvofiq bugungi kunda mamlakatimiz iqtisodiyotida muhim bo’lgan sohalar alohida tartib bo’yicha soliqqa tortilib kelinmoqda. Shuningdek, mamlakatimiz soliq tizimining muhim xususiyatlari sifatida soliq to’lovchilarga nisbatan ko’zda tutilgan imtiyozlarni ham qayd etish mumkin. Jumladan, eksport faoliyatini rag’batlantirishga, xorijiy investisiyalar kirib kelishini rag’batlantirishga qaratilgan, aholining ijtimoiy shart-sharoitini hisobga olgan holdagi imtiyozlarni ularning ifodasi sifatida keltirib o’tish mumkin. Iqtisodiy adabiyotlarda soliq siyosatining asosiy yo’nalishlari sifatida ikki yo’nalish: korxona va tashkilotlarga nisbatan soliq siyosati va aholining turli ijtimoiy guruhlari uchun soliq siyosati kabi yo’nalishlarga bo’lib o’rganiladi. Respublikamiz mustaqilligining dastlabki yillarida davlat soliq siyosatining asosiy yo’nalishi bozor munosabatlarini qaror toptirishga qaratilgan qator ilmiy asoslangan soliqlarni joriy etish va shu orqali mavjud soliq tizimini tubdan qayta tashkil etishdan iborat bo’ldi. Soliq siyosatining keyingi yo’nalishi esa joriy etilgan soliqlarning samarali amal qilishini ta`minlash maqsadida soliq munosabatlarini amalga oshiruvchi tegishli muassasalarni tashkil etishga qaratildi.
Bozor iqtisodiyotiga o’tishning birinchi bosqichida soliq siyosatida asosan tashkiliy
jihatlarga e`tibor qaratildi, ya`ni soliqlarni joriy etish va soliq siyosatini bevosita amalga
oshiruvchi  tegishli  muassasalar  shakllantirildi.  Bu  davrdagi  soliq  siyosatining  asosiy
xususiyatlaridan biri soliqlarning ko’proq fiskal ahamiyat kasb etishida, ya`ni ko’proq
e`tibor davlat byudjeti daromadlarini shakllantirishga qaratildi.
Jahon  soliq  siyosati  tajribasida  soliqqa  tortishning  quyidagi  yo’nalishlariga
katta e`tibor beriladi:
· Har xil mulk shakllariga moslangan korxona va tashkilotlarning xo’jalik yuritishiga
mumkin qadar iqtisodiy sharoit yaratish, ularni bozor munosabatlariga kirib borishiga har
tomonlama ko’maklashish;
· Ijtimoiy-zaruriy umumdavlat vazifalarini bajarish uchun davlatni kerak bo’lgan
moliyaviy manbalar bilan ta`minlash;
· Bozor  iqtisodiyoti  sharoitida yangi  ijtimoiy-iqtisodiy omillarni  tashkil  qilishda
qatnashish, ishsizlarni ish bilan ta`minlash, iqtisodiy nochorlarga yordam berish;
·  Aholi  turmush  darajasini  zaruriy  me`yorda  saqlab  turish  imkonini  izlash  va
ta`minlash, soliqqa tortilmaydigan daromad minimumini vaqti-vaqti bilan oshirib borish.
Bunda «iste`mol savatchasi» ma`lumotlarini e`tiborga olish.
Bugungi kunda respublikamizda soliq strategiyasiga ko’ra  soliq siyosatining
muhim yo’nalishlari sifatida quyidagilarni qayd etish mumkin:
· soliq yukini yanada pasaytirish,
· yuridik va jismoniy shaxslar daromadlarini soliqqa tortishni takomillashtirish,
· bilvosita soliqqa tortish samaradorligin ta`minlash,
· resurs soliqlariga ko’proq e`tibor qaratish,
· soliq tizimining soddaligiga erishish,
· davlat xarajatlarini optimallashtirish.
Respublikamizda  soliq  tizimini  takomillashtirish  jarayonida  xo’jalik  yurituvchi
sub`yektlarga nisbatan soliq yukini izchil kamaytirishga alohida e`tabor qaratish lozimligi
ko’p bora ta`kidlanmoqda. Bunda birinchi navbatda ularning daromadlaridan undiriladigan
bevosita soliqlarning salmog’ini kamaytirish lozimligi alohida ahamiyatga ega. Buning
natijasida korxonalar ixtiyorida qoladigan mablag’lar ulushining ko’payishi evaziga uning
aylanma mablag’lari miqdorini ko’paytirib borish va optimal darajasini saqlash, ishlab
Logotip
Bozor iqtisodiyotiga o’tishning birinchi bosqichida soliq siyosatida asosan tashkiliy jihatlarga e`tibor qaratildi, ya`ni soliqlarni joriy etish va soliq siyosatini bevosita amalga oshiruvchi tegishli muassasalar shakllantirildi. Bu davrdagi soliq siyosatining asosiy xususiyatlaridan biri soliqlarning ko’proq fiskal ahamiyat kasb etishida, ya`ni ko’proq e`tibor davlat byudjeti daromadlarini shakllantirishga qaratildi. Jahon soliq siyosati tajribasida soliqqa tortishning quyidagi yo’nalishlariga katta e`tibor beriladi: · Har xil mulk shakllariga moslangan korxona va tashkilotlarning xo’jalik yuritishiga mumkin qadar iqtisodiy sharoit yaratish, ularni bozor munosabatlariga kirib borishiga har tomonlama ko’maklashish; · Ijtimoiy-zaruriy umumdavlat vazifalarini bajarish uchun davlatni kerak bo’lgan moliyaviy manbalar bilan ta`minlash; · Bozor iqtisodiyoti sharoitida yangi ijtimoiy-iqtisodiy omillarni tashkil qilishda qatnashish, ishsizlarni ish bilan ta`minlash, iqtisodiy nochorlarga yordam berish; · Aholi turmush darajasini zaruriy me`yorda saqlab turish imkonini izlash va ta`minlash, soliqqa tortilmaydigan daromad minimumini vaqti-vaqti bilan oshirib borish. Bunda «iste`mol savatchasi» ma`lumotlarini e`tiborga olish. Bugungi kunda respublikamizda soliq strategiyasiga ko’ra soliq siyosatining muhim yo’nalishlari sifatida quyidagilarni qayd etish mumkin: · soliq yukini yanada pasaytirish, · yuridik va jismoniy shaxslar daromadlarini soliqqa tortishni takomillashtirish, · bilvosita soliqqa tortish samaradorligin ta`minlash, · resurs soliqlariga ko’proq e`tibor qaratish, · soliq tizimining soddaligiga erishish, · davlat xarajatlarini optimallashtirish. Respublikamizda soliq tizimini takomillashtirish jarayonida xo’jalik yurituvchi sub`yektlarga nisbatan soliq yukini izchil kamaytirishga alohida e`tabor qaratish lozimligi ko’p bora ta`kidlanmoqda. Bunda birinchi navbatda ularning daromadlaridan undiriladigan bevosita soliqlarning salmog’ini kamaytirish lozimligi alohida ahamiyatga ega. Buning natijasida korxonalar ixtiyorida qoladigan mablag’lar ulushining ko’payishi evaziga uning aylanma mablag’lari miqdorini ko’paytirib borish va optimal darajasini saqlash, ishlab
chiqarishni  zamonaviylashtirish,  uning  samaradorligini  oshirish  maqsadida  ko’proq
investisiya kiritish, xodimlar mehnatini yanada rag’batlantirish imkonini beradi.
Jismoniy  shaxslar  daromadlarini  soliqqa  tortilishini  takomillashtirish  bo’yicha  ustuvor
yo’nalish sifatida belgilangan soliq stavkalarini kamaytirish va aholi daromadlarini soliqqa
tortishning uch bosqichli tizimidan ikki bosqichli tizimiga asta - sekin o’tish konsepsiyasini
davom ettirish vazifasi turibdi.
 
Bevosita  soliqlar  bo’yicha  soliq  yukini  izchil  kamaytirish  soliq  siyosatining
samaradorligini YaIM ga nisbatan ular tushumining barqaror kamayishi tendensiyasi ham
isbotlaydi. Soliq tizimini takomillashtirishda ustuvor ahamiyat bilvosita soliqqa tortishga
qaratilgan.  Bilvosita  soliqlar  tovarlarga  nisbatan  qo’shimcha  bo’lgani  holda,  pirovard
natijada ishlab chiqaruvchining moliyaviy holatiga to’g’ridan-to’g’ri ta`sir ko’rsatmaydi
hamda ishlab chiqarishni rivojlantirishga to’sqinlik qilmaydi.
Resurs  soliqlari  yer,  suv  va  boshqa  tabiiy  boyliklardan  samarali  foydalanishni
ta`minlovchi  amaliy  vosita  bo’lgani  holda  bozor  iqtisodiyotida  tabiiy  resurslardan
foydalanish va kelajak avlodlar uchun saqlash borasida muhim rol o’ynaydi. 
Soliqlar davlat faoliyatining moliyaviy manbai bo’lganligidan soliq siyosatini ishlab
chiqishning tashkilotchisi va rahbaridir. Buning uchun davlat o’z qo’lidagi butun kuchini
idoralarini jalb qilib, uni ishlab chiqadi. Bunday tashkilotlarga Moliya Vazirligi, Davlat
Soliq Qo’mitasi va boshqa ilmiy-uslubiy tashkilotlar kiradi. Soliq siyosati muvaffaqiyatli
ishlab ketishi uchun davlat ilmiy izlanish tashkilotlari tuzib, ularning ish yakunlaridan
foydalanadi. Ana shunday tashkilot Vazirlar Maxkamasi qoshidagi ilmiy tekshirish markazi
bo’lishi lozim.
Davlat soliq siyosatini ishlab chiqayotganda mavjud soliqlarni yoki yangi kiritilishiga
mo’ljallanayotgan soliqlarni mohiyatini, ahamiyati, kelib chiqish va rivojlanish tarixini
chuqur o’rganish lozim. Ayniqsa, yangi soliqlar joriy qilinishi ilmiy asoslanishi kerak.
Bunda yirik amaliyotchi mutaxassislar va olimlar o’rtasida erkin bahslashuv asosida biror
qarorga kelish zarur. Bu yerda hech qachon bir sohaning mutaxassislari fikri bilangina
chegaralanib qolmaslik kerak, chunki ular o’z manfaatlarini ko’proq ko’zlab, umumdavlat
manfaatlarini ko’ra olmasliklari mumkin. Demak, davlat soliq siyosatini tayyorlovchi va uni
to’liq  hayotga  tadbiq  qilishning  tashkilotchilik  va  boshqaruvchilik  rolini  bajaradi.
Davlatning soliq siyosatini faol yuritish bozor iqtisodiyotiga muvaffaqiyatli o’tish va uning
Logotip
chiqarishni zamonaviylashtirish, uning samaradorligini oshirish maqsadida ko’proq investisiya kiritish, xodimlar mehnatini yanada rag’batlantirish imkonini beradi. Jismoniy shaxslar daromadlarini soliqqa tortilishini takomillashtirish bo’yicha ustuvor yo’nalish sifatida belgilangan soliq stavkalarini kamaytirish va aholi daromadlarini soliqqa tortishning uch bosqichli tizimidan ikki bosqichli tizimiga asta - sekin o’tish konsepsiyasini davom ettirish vazifasi turibdi. Bevosita soliqlar bo’yicha soliq yukini izchil kamaytirish soliq siyosatining samaradorligini YaIM ga nisbatan ular tushumining barqaror kamayishi tendensiyasi ham isbotlaydi. Soliq tizimini takomillashtirishda ustuvor ahamiyat bilvosita soliqqa tortishga qaratilgan. Bilvosita soliqlar tovarlarga nisbatan qo’shimcha bo’lgani holda, pirovard natijada ishlab chiqaruvchining moliyaviy holatiga to’g’ridan-to’g’ri ta`sir ko’rsatmaydi hamda ishlab chiqarishni rivojlantirishga to’sqinlik qilmaydi. Resurs soliqlari yer, suv va boshqa tabiiy boyliklardan samarali foydalanishni ta`minlovchi amaliy vosita bo’lgani holda bozor iqtisodiyotida tabiiy resurslardan foydalanish va kelajak avlodlar uchun saqlash borasida muhim rol o’ynaydi. Soliqlar davlat faoliyatining moliyaviy manbai bo’lganligidan soliq siyosatini ishlab chiqishning tashkilotchisi va rahbaridir. Buning uchun davlat o’z qo’lidagi butun kuchini idoralarini jalb qilib, uni ishlab chiqadi. Bunday tashkilotlarga Moliya Vazirligi, Davlat Soliq Qo’mitasi va boshqa ilmiy-uslubiy tashkilotlar kiradi. Soliq siyosati muvaffaqiyatli ishlab ketishi uchun davlat ilmiy izlanish tashkilotlari tuzib, ularning ish yakunlaridan foydalanadi. Ana shunday tashkilot Vazirlar Maxkamasi qoshidagi ilmiy tekshirish markazi bo’lishi lozim. Davlat soliq siyosatini ishlab chiqayotganda mavjud soliqlarni yoki yangi kiritilishiga mo’ljallanayotgan soliqlarni mohiyatini, ahamiyati, kelib chiqish va rivojlanish tarixini chuqur o’rganish lozim. Ayniqsa, yangi soliqlar joriy qilinishi ilmiy asoslanishi kerak. Bunda yirik amaliyotchi mutaxassislar va olimlar o’rtasida erkin bahslashuv asosida biror qarorga kelish zarur. Bu yerda hech qachon bir sohaning mutaxassislari fikri bilangina chegaralanib qolmaslik kerak, chunki ular o’z manfaatlarini ko’proq ko’zlab, umumdavlat manfaatlarini ko’ra olmasliklari mumkin. Demak, davlat soliq siyosatini tayyorlovchi va uni to’liq hayotga tadbiq qilishning tashkilotchilik va boshqaruvchilik rolini bajaradi. Davlatning soliq siyosatini faol yuritish bozor iqtisodiyotiga muvaffaqiyatli o’tish va uning
munosabatlarini har tomonlama rivojlantirishning muhim omilidir.
Vazirlar  Mahkamasining  5.06.2020  yildagi  “Soliq  ma’muriyatchiligida
zamonaviy  axborot-kommunikatsiya  texnologiyalarini  keng  joriy  etishga  doir
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”gi 359-son qarori qabul qilindi. 
 Strategiyada  quyidagi  vazifalar  belgilangan:  ma’lumotlarni  qayta  ishlash  markazi  va
telekommunikatsiya  qurilmalarini  modernizatsiya  qilish,  server  va  dasturiy  ta’minotlar
xarid qilish, axborot tizimlari majmuini yagona platformaga o’tkazish, elektron davlat
xizmatlari ko’rsatish sifatini oshirish, katta hajmdagi ma’lumotlarni tezkor tahlil qilish
tizimlarini  yo’lga  qo’yish.   Ushbu  vazifalarni  amalga  oshirish  natijasida  byudjetga
qo’shimcha tushumlar hajmi 20 trln so’mgacha ortishi kutilmoqda.
 Hozirgi  vaqtda   tizimning  ma’lumotlar  almashish  bilan  bog’liq  bo’lgan  bir  qator
muammolari mavjud, jumladan:

mavjud ma’lumotlar bazasi hajmining yetarli emasligi; 

serverlar xotira hajmining 90% bandligi;

elektron xizmatlar soni 3,8 baravarga, axborot tizimlar soni 2,5 baravarga ortishi
natijasida korporativ tarmoq tezligini oshirish zarurati yuzaga kelganligi;

turli axborot tizimlarining integratsiyalashuvi natijasida ma’lumotlar bazasida katta
yuklanish hosil bo’lganligi; 

yagona platforma mavjud emasligi. 
 Ma’lumotlarni qayta ishlash markazini modernizatsiya qilish doirasida:

ma’lumotlarni qayta ishlash va tahlil qilish tezligi 10 baravargacha oshiriladi; 

ma’lumotlar  bazasidagi  axborotlarni  konfidensialligini  ta’minlash  darajasi  100%
oshadi, tashqi xavflardan himoya qilish hamda ma’lumotlarni xavfsiz va ishonchli
saqlash imkoniyatlari kengayadi; 

ma’lumotlar bazasi hajmi 1 petabaytgacha yetkaziladi. 
 
Business Intelligence va Big Data texnologiyalarini joriy etish Strategiyaning asosiy
vazifalaridan biri sifatida kiritilgan. Ularni joriy etish natijasida:

katta  hajmdagi  ma’lumotlarni  qayta  ishlash  va  tezkor  tahlil  qilish  tizimlarini
kengaytirish; 

xufyona  aylanmalar  darajasini  keskin  qisqartirish  va  soliq  solinadigan  baza
kengaytirish; 
Logotip
munosabatlarini har tomonlama rivojlantirishning muhim omilidir. Vazirlar Mahkamasining 5.06.2020 yildagi “Soliq ma’muriyatchiligida zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini keng joriy etishga doir qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”gi 359-son qarori qabul qilindi.  Strategiyada quyidagi vazifalar belgilangan: ma’lumotlarni qayta ishlash markazi va telekommunikatsiya qurilmalarini modernizatsiya qilish, server va dasturiy ta’minotlar xarid qilish, axborot tizimlari majmuini yagona platformaga o’tkazish, elektron davlat xizmatlari ko’rsatish sifatini oshirish, katta hajmdagi ma’lumotlarni tezkor tahlil qilish tizimlarini yo’lga qo’yish. Ushbu vazifalarni amalga oshirish natijasida byudjetga qo’shimcha tushumlar hajmi 20 trln so’mgacha ortishi kutilmoqda.  Hozirgi vaqtda  tizimning ma’lumotlar almashish bilan bog’liq bo’lgan bir qator muammolari mavjud, jumladan:  mavjud ma’lumotlar bazasi hajmining yetarli emasligi;  serverlar xotira hajmining 90% bandligi;  elektron xizmatlar soni 3,8 baravarga, axborot tizimlar soni 2,5 baravarga ortishi natijasida korporativ tarmoq tezligini oshirish zarurati yuzaga kelganligi;  turli axborot tizimlarining integratsiyalashuvi natijasida ma’lumotlar bazasida katta yuklanish hosil bo’lganligi;  yagona platforma mavjud emasligi.  Ma’lumotlarni qayta ishlash markazini modernizatsiya qilish doirasida:  ma’lumotlarni qayta ishlash va tahlil qilish tezligi 10 baravargacha oshiriladi;  ma’lumotlar bazasidagi axborotlarni konfidensialligini ta’minlash darajasi 100% oshadi, tashqi xavflardan himoya qilish hamda ma’lumotlarni xavfsiz va ishonchli saqlash imkoniyatlari kengayadi;  ma’lumotlar bazasi hajmi 1 petabaytgacha yetkaziladi.   Business Intelligence va Big Data texnologiyalarini joriy etish Strategiyaning asosiy vazifalaridan biri sifatida kiritilgan. Ularni joriy etish natijasida:  katta hajmdagi ma’lumotlarni qayta ishlash va tezkor tahlil qilish tizimlarini kengaytirish;  xufyona aylanmalar darajasini keskin qisqartirish va soliq solinadigan baza kengaytirish;

markazlashgan tizimlar orqali shakllangan ma’lumotlarni qayta ishlash natijasida
bozor  kon’yunkturasini  o’rganish,  tovar  va xizmatlarning  bozor  narxlarini  tahlil
qilish hamda prognozlash imkoniyatini yaratish;

xodimlarning  50-60%ida  ma’lumotlarni  qayta  ishlash  va  tahlil  qilish  bilan
shug’ullanish imkoniyati paydo bo’ladi. 
 
Soliq organlarining axborot tizimlari majmui to’liq yagona platformaga o’tkazilishi:

ma’lumotlarni kiritish, to’plash, tahlil qilish tizimlarini optimallashtiradi; 

ma’lumotlar bazasidagi katta yuklanishlarning oldini oladi; 

soliq to’lovchilarning hisobot topshirish jarayonini 5-7 baravargacha yengillashtiradi;

soliq ma’muriyatchiligi va nazoratining mutlaqo yangi tizimini yaratish, shuningdek,
korrupsiyaviy  omillarga  yo’l  qo’ymaslik  bo’yicha  preventiv  va  oldini  olish
choralarini qo’llashga imkoniyat yaratadi. 
 
Soliq  ma’murchiligida  biznes  jarayonlarni  avtomatlashtirilishi  biznes  jaryonga
sarflangan  umumiy  vaqtni  20-30%ga  qisqartiradi.  Shuningdek,  Strategiyada  soliq
ma’muriyatchiligi tizimini takomillashtiradigan Case Management System, Case Assesment
System tizimlarining yaratilishi nazarda tutilgan: soliq auditi avtomatik shaklda o’tkaziladi,
monitoring  qilish,  ma’lumot  va  tahlillardan  foydalanish  -  real  vaqt  rejimida  amalga
oshiriladi.
 
Soliq to’lovchilarga ko’rsatiladigan elektron davlat  xizmatlari va ularning mobil
ilovalari sonini ko’paytirish esa soliq xizmati xodimlari bilan munosabatlarda inson omilini
60%ga qisqartiradi. Bu nafaqat korrupsiyaning oldini oladi, balki qog’oz shaklidagi hujjat
ishlarini ham keskin kamaytiradi.
     Qaror bilan soliq xizmati organlarining boshqa vazirlik va idoralar bilan axborot
almashinuv  tizimlari  sonini  oshirish  ham  nazarda  tutilgan.  Bu  choralar  soliq
to’lovchilarning majburiyatlari hisobini yuritishga oid yirik hajmdagi axborotlarni elektron
tarzda olish, tahlil qilish va soliq solish bazasini kengaytirishga xizmat qiladi.
         Shuningdek,  2020  yilda  O‘zbekiston  Respublikasi  prezidentining  «Soliq
ma'muriyatchiligini  takomillashtirish  bo‘yicha  qo‘shimcha  chora-tadbirlar  to‘g‘risida»gi
qarori qabul qilindi.
Prezidentning mazkur qarori bilan «Soliq ma'muriyatchiligini takomillashtirish strategiyasi»
ham ma'qullangan. Strategiyaning asosiy vazifalari etib qo‘yidagilar belgilab olinmoqda:
Logotip
 markazlashgan tizimlar orqali shakllangan ma’lumotlarni qayta ishlash natijasida bozor kon’yunkturasini o’rganish, tovar va xizmatlarning bozor narxlarini tahlil qilish hamda prognozlash imkoniyatini yaratish;  xodimlarning 50-60%ida ma’lumotlarni qayta ishlash va tahlil qilish bilan shug’ullanish imkoniyati paydo bo’ladi.   Soliq organlarining axborot tizimlari majmui to’liq yagona platformaga o’tkazilishi:  ma’lumotlarni kiritish, to’plash, tahlil qilish tizimlarini optimallashtiradi;  ma’lumotlar bazasidagi katta yuklanishlarning oldini oladi;  soliq to’lovchilarning hisobot topshirish jarayonini 5-7 baravargacha yengillashtiradi;  soliq ma’muriyatchiligi va nazoratining mutlaqo yangi tizimini yaratish, shuningdek, korrupsiyaviy omillarga yo’l qo’ymaslik bo’yicha preventiv va oldini olish choralarini qo’llashga imkoniyat yaratadi.   Soliq ma’murchiligida biznes jarayonlarni avtomatlashtirilishi biznes jaryonga sarflangan umumiy vaqtni 20-30%ga qisqartiradi. Shuningdek, Strategiyada soliq ma’muriyatchiligi tizimini takomillashtiradigan Case Management System, Case Assesment System tizimlarining yaratilishi nazarda tutilgan: soliq auditi avtomatik shaklda o’tkaziladi, monitoring qilish, ma’lumot va tahlillardan foydalanish - real vaqt rejimida amalga oshiriladi.   Soliq to’lovchilarga ko’rsatiladigan elektron davlat xizmatlari va ularning mobil ilovalari sonini ko’paytirish esa soliq xizmati xodimlari bilan munosabatlarda inson omilini 60%ga qisqartiradi. Bu nafaqat korrupsiyaning oldini oladi, balki qog’oz shaklidagi hujjat ishlarini ham keskin kamaytiradi.   Qaror bilan soliq xizmati organlarining boshqa vazirlik va idoralar bilan axborot almashinuv tizimlari sonini oshirish ham nazarda tutilgan. Bu choralar soliq to’lovchilarning majburiyatlari hisobini yuritishga oid yirik hajmdagi axborotlarni elektron tarzda olish, tahlil qilish va soliq solish bazasini kengaytirishga xizmat qiladi. Shuningdek, 2020 yilda O‘zbekiston Respublikasi prezidentining «Soliq ma'muriyatchiligini takomillashtirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida»gi qarori qabul qilindi. Prezidentning mazkur qarori bilan «Soliq ma'muriyatchiligini takomillashtirish strategiyasi» ham ma'qullangan. Strategiyaning asosiy vazifalari etib qo‘yidagilar belgilab olinmoqda:
·        Davlat budjetiga soliq tushumlarining barqarorligini ta'minlash;
·        soliq organlari xodimlarining kasbiy mahoratini oshirish va soliq ma'muriyatchiligiga
raqamli  texnologiyalarni  joriy  etish  orqali  ko‘rsatilayotgan  soliq  xizmatlari  sifatini
yaxshilash;
·        barcha  toifadagi  soliq  to‘lovchilar  tomonidan  soliq  majburiyatlarining  ixtiyoriy
ravishda bajarish asosida ularning ehtiyojlarini qanoatlantirish uchun soliq organlari va
soliq to‘lovchilar o‘rtasida ishonchli munosabatlarni yaratish;
·        soliq majburiyatlarini bajarish bilan bog‘liq bo‘lgan xarajatlarni qisqartirish, barcha
toifadagi  tadbirkorlik  sub'yektlariga  qulay  sharoitlarni  ta'minlaydigan  transparent  va
barqaror soliq tizimini shakllantirish;
·        soliq  to‘lovchilar  faoliyatiga  aralashishni,  shuningdek,  davlat  soliq  xizmati
organlarida  «inson  omili»ni  hamda  korrupsiya  holatlarining  salbiy  ko‘rinishlarini
kamaytirish imkonini beradigan tavakkal-tahlil va masofaviy tahliliy ishlar tizimi asosida
soliq nazorati tizimini shakllantirish.
Strategiyaning asosiy yo‘nalishlari etib Soliq siyosatini takomillashtirish va iqtisodiyotda
xufiyona aylanma darajasini qisqartirish, jumladan, 2021 yilga kelib jismoniy shaxslarning
daromad solig‘ini to‘lovchilarni 1,5 baravar, QQSni to‘lovchilarni 2 baravar hamda resurs
soliqlari va mol-mulk solig‘i to‘lovchilarni 2 baravar ko‘paytirish; Xizmat ko‘rsatishga
yo‘naltirilgan soliq xizmatlarini rivojlantirish; Soliq tavakkalchiliklarini baholash tizimini
joriy qilish va soliq hisobini takomillashtirish; Davlat soliq xizmati organlari faoliyatini
yanada takomillashtirish; Davlat soliq xizmati organlarida korrupsiyaga qarshi kurashish
mexanizmlarini rivojlantirish belgilanmoqda.
Strategiyadan kutilayotgan natijalar orasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar
sur'ati  o‘sishiga  erishish,  soliq  tekshiruvlari  sonini  qisqartirish,  soliqlarning  undirilish
darajasi  oshirish,  shuningdek,  O‘zbekistonning  xalqaro  reytinglardagi  pozitsiyalari,
ishbilarmonlik faolligining indeks ko‘rsatkichlari yaxshilanishi ham bor.
4. Soliq siyosatining makroiqtisodiy samarasi
Iqtisodiyotning  samarali  rivojlanishi  ko’p  darajada  davlat  tomonidan  iqtisodiy
jarayonlarni boshqarishni to’g’ri tashkil etishga bog’liq bo’lib qolmoqda. Shu tufayli ham
O’zbekiston Respublikasining bozor munosabatlariga o’tish xususiyatlaridan biri davlatning
iqtisodiy o’zgarishlarning tashabbuskori va bosh islohotchisi qilib belgilanganidir.
Logotip
·        Davlat budjetiga soliq tushumlarining barqarorligini ta'minlash; ·        soliq organlari xodimlarining kasbiy mahoratini oshirish va soliq ma'muriyatchiligiga raqamli texnologiyalarni joriy etish orqali ko‘rsatilayotgan soliq xizmatlari sifatini yaxshilash; ·        barcha toifadagi soliq to‘lovchilar tomonidan soliq majburiyatlarining ixtiyoriy ravishda bajarish asosida ularning ehtiyojlarini qanoatlantirish uchun soliq organlari va soliq to‘lovchilar o‘rtasida ishonchli munosabatlarni yaratish; ·        soliq majburiyatlarini bajarish bilan bog‘liq bo‘lgan xarajatlarni qisqartirish, barcha toifadagi tadbirkorlik sub'yektlariga qulay sharoitlarni ta'minlaydigan transparent va barqaror soliq tizimini shakllantirish; ·        soliq to‘lovchilar faoliyatiga aralashishni, shuningdek, davlat soliq xizmati organlarida «inson omili»ni hamda korrupsiya holatlarining salbiy ko‘rinishlarini kamaytirish imkonini beradigan tavakkal-tahlil va masofaviy tahliliy ishlar tizimi asosida soliq nazorati tizimini shakllantirish. Strategiyaning asosiy yo‘nalishlari etib Soliq siyosatini takomillashtirish va iqtisodiyotda xufiyona aylanma darajasini qisqartirish, jumladan, 2021 yilga kelib jismoniy shaxslarning daromad solig‘ini to‘lovchilarni 1,5 baravar, QQSni to‘lovchilarni 2 baravar hamda resurs soliqlari va mol-mulk solig‘i to‘lovchilarni 2 baravar ko‘paytirish; Xizmat ko‘rsatishga yo‘naltirilgan soliq xizmatlarini rivojlantirish; Soliq tavakkalchiliklarini baholash tizimini joriy qilish va soliq hisobini takomillashtirish; Davlat soliq xizmati organlari faoliyatini yanada takomillashtirish; Davlat soliq xizmati organlarida korrupsiyaga qarshi kurashish mexanizmlarini rivojlantirish belgilanmoqda. Strategiyadan kutilayotgan natijalar orasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar sur'ati o‘sishiga erishish, soliq tekshiruvlari sonini qisqartirish, soliqlarning undirilish darajasi oshirish, shuningdek, O‘zbekistonning xalqaro reytinglardagi pozitsiyalari, ishbilarmonlik faolligining indeks ko‘rsatkichlari yaxshilanishi ham bor. 4. Soliq siyosatining makroiqtisodiy samarasi Iqtisodiyotning samarali rivojlanishi ko’p darajada davlat tomonidan iqtisodiy jarayonlarni boshqarishni to’g’ri tashkil etishga bog’liq bo’lib qolmoqda. Shu tufayli ham O’zbekiston Respublikasining bozor munosabatlariga o’tish xususiyatlaridan biri davlatning iqtisodiy o’zgarishlarning tashabbuskori va bosh islohotchisi qilib belgilanganidir.