SOLIQ TIZIMI VA UNING VAZIFALARI

Yuklangan vaqt

2024-08-30

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

47,5 KB


 
 
 
 
 
 
SOLIQ TIZIMI VA UNING VAZIFALARI 
  
Davlat budjeti daromadlar qismining asosiy manbai soliqlar hisoblanadi. Soliq 
iqtisodiy kategoriya sifatida, sof daromadning bir qismini budjetga jalb qilish 
shakli bo‘lib, moliyaviy munosabatlarning tarkibiy qismini tashkil qiladi. Soliq – 
bu davlatning o‘z vazifalarini amalga oshirishi uchun zarur bo‘lgan moliyaviy 
mablag‘larni shakllantirish maqsadida jismoniy va huquqiy shaxslardan 
budjetga majburiy to‘lovlarni undirish shakli.  
Soliq yordamida milliy daromadning tegishli qismi taqsimlanadi va qayta 
taqsimlanadi.  
Davlat tomonidan olinadigan soliqlar hamda ularning tashkil qilinish shakl va 
usullari birgalikda soliq tizimini tashkil qiladi.  
Milliy iqtisodiyotda soliqlar quyidagi uchta muhim vazifani bajaradi:  
- davlat xarajatlarini moliyalashtirish (fiskal vazifasi);  
- ijtimoiy tanglikni yumshatish (ijtimoiy vazifasi);  
- iqtisodiyotni tartibga solish (tartibga solish vazifasi).  
Davlat sarflari soliq tushumlari hisobiga amalga oshsada, davlat sarflari 
miqyosining o‘sishi o‘z navbatida soliqlarning o‘sishini taqozo qiladi va uning 
darajasini belgilab beradi.  
Hozirgi davrda umumiy tendensiya bo‘lgan davlat sarflarining va shunga mos 
ravishda soliq hajmining o‘sib borishini quyidagi omillar taqozo qiladi.   
1. Aholi sonining o‘sishi.   
SOLIQ TIZIMI VA UNING VAZIFALARI Davlat budjeti daromadlar qismining asosiy manbai soliqlar hisoblanadi. Soliq iqtisodiy kategoriya sifatida, sof daromadning bir qismini budjetga jalb qilish shakli bo‘lib, moliyaviy munosabatlarning tarkibiy qismini tashkil qiladi. Soliq – bu davlatning o‘z vazifalarini amalga oshirishi uchun zarur bo‘lgan moliyaviy mablag‘larni shakllantirish maqsadida jismoniy va huquqiy shaxslardan budjetga majburiy to‘lovlarni undirish shakli. Soliq yordamida milliy daromadning tegishli qismi taqsimlanadi va qayta taqsimlanadi. Davlat tomonidan olinadigan soliqlar hamda ularning tashkil qilinish shakl va usullari birgalikda soliq tizimini tashkil qiladi. Milliy iqtisodiyotda soliqlar quyidagi uchta muhim vazifani bajaradi: - davlat xarajatlarini moliyalashtirish (fiskal vazifasi); - ijtimoiy tanglikni yumshatish (ijtimoiy vazifasi); - iqtisodiyotni tartibga solish (tartibga solish vazifasi). Davlat sarflari soliq tushumlari hisobiga amalga oshsada, davlat sarflari miqyosining o‘sishi o‘z navbatida soliqlarning o‘sishini taqozo qiladi va uning darajasini belgilab beradi. Hozirgi davrda umumiy tendensiya bo‘lgan davlat sarflarining va shunga mos ravishda soliq hajmining o‘sib borishini quyidagi omillar taqozo qiladi. 1. Aholi sonining o‘sishi.  
 
2. Ijtimoiy soha xizmatlari sifatiga talabning ortishi va urbanizatsiya.   
3. Atrof-muhitning ifloslanishi.   
4. Daromadlar tengsizligini qisqartirish dasturlarini amalga oshirish.  
5. Milliy mudofaa, davlat xavfsizligini ta’minlash xarajatlari hajmining 
o‘sishi.  
Korxonalar faoliyatini soliq yordamida tartibga solish quyidagi umumiy 
tamoyillar asosida amalga oshiriladi:  
- barcha daromadlardan, ularning manbalariga bog‘liq bo‘lmagan holda soliq 
undirishning majburiyligi;  
- soliq undirishda barcha uchun yagona umumdavlat siyosati;  
- samarali ishlovchi korxonalarda hamda xo‘jalik yuritishning ilg‘or shakllari 
uchun soliq me’yorlarining rag‘batlantiruvchi rolini ta’minlash;  
- soliq to‘lovi bo‘yicha barcha subyektlar majburiyati ustidan moliyaviy 
nazorat.  
Soliq stavkasini belgilash bir qator tamoyillarga asoslanadi.    
1. 
Naflilik tamoyili – turli shaxslardan, ularning soliqlar hisobiga 
moliyalashtiriladigan dasturlardan foydalanishi darajasiga qarab turlicha soliq 
undirilishi kerakligini bildiradi.  
2. 
To‘lovga layoqatlilik tamoyili – soliq miqdori soliq to‘lovchining 
boyligi va daromadlari darajasiga mos kelishi zarur. Boshqacha aytganda, soliq 
solish daromadlarning adolatli taqsimlanishini taqozo qilishi zarur.  
3. 
Adolatlilik tamoyili – daromadlari va hukumat dasturlaridan 
foydalanish darajasi bo‘yicha teng bo‘lgan kishilar teng miqdorda soliq to‘lashi 
zarur.  
2. Ijtimoiy soha xizmatlari sifatiga talabning ortishi va urbanizatsiya. 3. Atrof-muhitning ifloslanishi. 4. Daromadlar tengsizligini qisqartirish dasturlarini amalga oshirish. 5. Milliy mudofaa, davlat xavfsizligini ta’minlash xarajatlari hajmining o‘sishi. Korxonalar faoliyatini soliq yordamida tartibga solish quyidagi umumiy tamoyillar asosida amalga oshiriladi: - barcha daromadlardan, ularning manbalariga bog‘liq bo‘lmagan holda soliq undirishning majburiyligi; - soliq undirishda barcha uchun yagona umumdavlat siyosati; - samarali ishlovchi korxonalarda hamda xo‘jalik yuritishning ilg‘or shakllari uchun soliq me’yorlarining rag‘batlantiruvchi rolini ta’minlash; - soliq to‘lovi bo‘yicha barcha subyektlar majburiyati ustidan moliyaviy nazorat. Soliq stavkasini belgilash bir qator tamoyillarga asoslanadi. 1. Naflilik tamoyili – turli shaxslardan, ularning soliqlar hisobiga moliyalashtiriladigan dasturlardan foydalanishi darajasiga qarab turlicha soliq undirilishi kerakligini bildiradi. 2. To‘lovga layoqatlilik tamoyili – soliq miqdori soliq to‘lovchining boyligi va daromadlari darajasiga mos kelishi zarur. Boshqacha aytganda, soliq solish daromadlarning adolatli taqsimlanishini taqozo qilishi zarur. 3. Adolatlilik tamoyili – daromadlari va hukumat dasturlaridan foydalanish darajasi bo‘yicha teng bo‘lgan kishilar teng miqdorda soliq to‘lashi zarur.  
 
Soliq bo‘yicha imtiyozlar qonunchilikda belgilangan tartib va sharoitlar 
asosida o‘rnatiladi. Amaliyotda soliq imtiyozlarining quyidagi turlari keng 
tarqalgan:  
- obyektlarning soliq olinmaydigan eng kam darajasini belgilash;  
- soliq to‘lashdan alohida shaxs yoki ma’lum guruhlarni (masalan, urush 
faxriylarini) ozod qilish;  
- soliq darajasi (stavkasi)ni pasaytirish;  
- soliq olinadigan summadan chegirish;  
- soliqli kredit (soliq olishni kechiktirish yoki soliq summasini ma’lum 
miqdorga kamaytirish).  
Soliq summasining (R) soliq olinadigan summaga (D) nisbatining foizdagi 
ifodasi soliq stavkasi (R`) deyiladi:   
  
R 
R`
D 100%.  
Soliqlarni turkumlashga turli xil mezonlar asosida yondashiladi.  
Soliq stavkasi va daromadlar o‘rtasidagi nisbatga asoslanib, soliqlar odatda 
progressiv (o‘sib boruvchi), proporsional (mutanosib) va regressiv (kamayib 
boruvchi) soliqlarga bo‘linadi (21.1-rasm).  
Soliq bo‘yicha imtiyozlar qonunchilikda belgilangan tartib va sharoitlar asosida o‘rnatiladi. Amaliyotda soliq imtiyozlarining quyidagi turlari keng tarqalgan: - obyektlarning soliq olinmaydigan eng kam darajasini belgilash; - soliq to‘lashdan alohida shaxs yoki ma’lum guruhlarni (masalan, urush faxriylarini) ozod qilish; - soliq darajasi (stavkasi)ni pasaytirish; - soliq olinadigan summadan chegirish; - soliqli kredit (soliq olishni kechiktirish yoki soliq summasini ma’lum miqdorga kamaytirish). Soliq summasining (R) soliq olinadigan summaga (D) nisbatining foizdagi ifodasi soliq stavkasi (R`) deyiladi: R R` D 100%. Soliqlarni turkumlashga turli xil mezonlar asosida yondashiladi. Soliq stavkasi va daromadlar o‘rtasidagi nisbatga asoslanib, soliqlar odatda progressiv (o‘sib boruvchi), proporsional (mutanosib) va regressiv (kamayib boruvchi) soliqlarga bo‘linadi (21.1-rasm).  
 
 
                                                                                                   Daromad hajmi              
21.1-rasm. Progressiv, proporsional va regressiv soliqlarning grafik 
ko‘rinishi  
1. 
Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi o‘sib boruvchi 
soliqlar progressiv soliqlar deyiladi.  
2. 
Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi pasayib boruvchi 
soliqlar regressiv soliqlar deyiladi.  
3. 
Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi o‘zgarishsiz 
qoluvchi soliqlar proporsional soliqlar deyiladi.  
Soliqlar amal qilish doirasi (markaziy va mahalliy soliqlar), mahsulot 
tannarxiga qo‘shilish usuli (to‘g‘ri va egri soliqlar) va iqtisodiy mazmuniga qarab 
ham turkumlanadi.   
Soliqlarni pasaytirish iqtisodiy yuksalish va davlat daromadlarining o‘sishiga 
olib kelishini birinchi bo‘lib amerikalik iqtisodchi A.Laffer asosladi. A.Lafferning 
mulohazalariga ko‘ra, korporatsiyalar daromadiga soliqlar stavkasini haddan 
tashqari oshirish ularning kapital qo‘yilmalariga bo‘lgan rag‘batini susaytiradi, fan-
texnika taraqqiyotini to‘xtatadi, iqtisodiy o‘sishni sekinlashtiradi va oxiroqibatda, 
davlat budjeti tushumlariga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.  
            Soliq    
        stavkasi   
  
                                                                                      progressiv soliq   
  
  
                                           
                
                           proporsional soliq   
  
  
                                                                                     regressiv soliq    
  
  
Daromad hajmi 21.1-rasm. Progressiv, proporsional va regressiv soliqlarning grafik ko‘rinishi 1. Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi o‘sib boruvchi soliqlar progressiv soliqlar deyiladi. 2. Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi pasayib boruvchi soliqlar regressiv soliqlar deyiladi. 3. Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi o‘zgarishsiz qoluvchi soliqlar proporsional soliqlar deyiladi. Soliqlar amal qilish doirasi (markaziy va mahalliy soliqlar), mahsulot tannarxiga qo‘shilish usuli (to‘g‘ri va egri soliqlar) va iqtisodiy mazmuniga qarab ham turkumlanadi. Soliqlarni pasaytirish iqtisodiy yuksalish va davlat daromadlarining o‘sishiga olib kelishini birinchi bo‘lib amerikalik iqtisodchi A.Laffer asosladi. A.Lafferning mulohazalariga ko‘ra, korporatsiyalar daromadiga soliqlar stavkasini haddan tashqari oshirish ularning kapital qo‘yilmalariga bo‘lgan rag‘batini susaytiradi, fan- texnika taraqqiyotini to‘xtatadi, iqtisodiy o‘sishni sekinlashtiradi va oxiroqibatda, davlat budjeti tushumlariga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Soliq stavkasi progressiv soliq proporsional soliq regressiv soliq  
 
Davlat budjetining daromadlari va soliq stavkasi o‘sishi o‘rtasidagi 
bog‘liqlikning grafikda tasvirlanishi «Laffer egri chizig‘i» nomini oldi 
(21.2rasm).   
                                   R  
  
  
  
  
  
                                  
R1  
  
  
  
                            
                                  0                              V1             V  
21.2-rasm. Laffer egri chizig‘i  
Grafik tik o‘qida soliq stavkasi (R), yotiq o‘qida – davlat budjetiga tushumlar 
(V) aks etgan. Soliq stavkasining optimal miqdori (R1) davlat budjetiga eng yuqori 
tushum (V1)ni ta’minlaydi. Soliqlar yanada oshirilganda ishlashga va 
tadbirkorlikka qiziqish  susayadi, 100 foizli soliq olishda davlat daromadi nolga 
teng bo‘ladi, chunki hech kim tekinga ishlashni xohlamaydi. Boshqacha aytganda, 
uzoq muddatli istiqbolda haddan tashqari yuqori o‘rnatilagan soliqlarni pasaytirish 
jamg‘armalar, investitsiyalar, bandlikning ortishi orqali soliq undiriladigan yalpi 
daromad hajmining o‘sishini ta’minlaydi. Natijada soliq tushumlari summasi 
ko‘payadi, davlat daromadlari hajmi o‘sadi, taqchillik kamayadi va inflyatsiyaning 
susayishi ro‘y beradi. Lekin o‘z-o‘zidan tushunarliki, Laffer samarasi faqat erkin 
bozor mexanizmi me’yorida amal qilgan holdagina namoyon bo‘ladi.  
Shuningdek, mamlakatning turli mintaqalarida soliq yukining bir xil darajada 
bo‘lishi ham muhim ahamiyat kasb etadi. Bu borada YuNESKO xalqaro tashkiloti 
Davlat budjetining daromadlari va soliq stavkasi o‘sishi o‘rtasidagi bog‘liqlikning grafikda tasvirlanishi «Laffer egri chizig‘i» nomini oldi (21.2rasm). R R1 0 V1 V 21.2-rasm. Laffer egri chizig‘i Grafik tik o‘qida soliq stavkasi (R), yotiq o‘qida – davlat budjetiga tushumlar (V) aks etgan. Soliq stavkasining optimal miqdori (R1) davlat budjetiga eng yuqori tushum (V1)ni ta’minlaydi. Soliqlar yanada oshirilganda ishlashga va tadbirkorlikka qiziqish susayadi, 100 foizli soliq olishda davlat daromadi nolga teng bo‘ladi, chunki hech kim tekinga ishlashni xohlamaydi. Boshqacha aytganda, uzoq muddatli istiqbolda haddan tashqari yuqori o‘rnatilagan soliqlarni pasaytirish jamg‘armalar, investitsiyalar, bandlikning ortishi orqali soliq undiriladigan yalpi daromad hajmining o‘sishini ta’minlaydi. Natijada soliq tushumlari summasi ko‘payadi, davlat daromadlari hajmi o‘sadi, taqchillik kamayadi va inflyatsiyaning susayishi ro‘y beradi. Lekin o‘z-o‘zidan tushunarliki, Laffer samarasi faqat erkin bozor mexanizmi me’yorida amal qilgan holdagina namoyon bo‘ladi. Shuningdek, mamlakatning turli mintaqalarida soliq yukining bir xil darajada bo‘lishi ham muhim ahamiyat kasb etadi. Bu borada YuNESKO xalqaro tashkiloti  
 
tomonidan tavsiya etilgan taqqoslama usullardan foydalaniladi. Soliq yuki 
darajasini miqdoran aholi jon boshiga to‘g‘ri keluvchi soliqlar miqdorini 
to‘lovga layoqatlilik ko‘rsatkichiga nisbati yoki soliq to‘langandan keyingi 
daromad miqdorini to‘lovga layoqatlilik ko‘rsatkichiga nisbati sifatida 
ifodalash mumkin:  
Ksoliqyuki 
N x / P yoki  
Ksoliq yuki DN / PN ,  
bu yerda: Nx – aholi jon boshiga to‘g‘ri keluvchi soliqlarning o‘rtacha miqdori; 
DN – aholining soliqlar to‘langandan keyingi daromadi; PN – aholining to‘lovga 
layoqatliligi.  
Soliq yuki darajasini soliqlarning yalpi ichki mahsulotdagi salmog‘i bo‘yicha 
ham aniqlash mumkin:  
 
Ksoliq yuki 
 N / YaIM ,  
  
bu yerda: N – soliqlar miqdori;   
              YaIM – yalpi ichki mahsulot hajmi.  
Davlat iqtisodiy siyosatining muhim tarkibiy qismlaridan biri moliyaviy 
siyosat hisoblanadi. Moliyaviy siyosat – davlatning o‘z vazifalarini amalga 
oshirish uchun moliyani tashkil etish va foydalanish bo‘yicha chora-tadbirlar 
majmui.   
Moliyaviy siyosat diskretsion va o‘z-o‘zidan tartiblanuvchi tavsifdagi 
siyosatlarga bo‘linadi. Diskretsion moliyaviy siyosat iqtisodiyotga ta’sir o‘tkazish 
maqsadida soliq va davlat sarflarini o‘zgartirib turish bilan bog‘liq. O‘z-o‘zidan 
tartiblanuvchi moliyaviy siyosat esa iqtisodiyotdagi holat o‘zgarishiga muvofiq 
tomonidan tavsiya etilgan taqqoslama usullardan foydalaniladi. Soliq yuki darajasini miqdoran aholi jon boshiga to‘g‘ri keluvchi soliqlar miqdorini to‘lovga layoqatlilik ko‘rsatkichiga nisbati yoki soliq to‘langandan keyingi daromad miqdorini to‘lovga layoqatlilik ko‘rsatkichiga nisbati sifatida ifodalash mumkin: Ksoliqyuki N x / P yoki Ksoliq yuki DN / PN , bu yerda: Nx – aholi jon boshiga to‘g‘ri keluvchi soliqlarning o‘rtacha miqdori; DN – aholining soliqlar to‘langandan keyingi daromadi; PN – aholining to‘lovga layoqatliligi. Soliq yuki darajasini soliqlarning yalpi ichki mahsulotdagi salmog‘i bo‘yicha ham aniqlash mumkin: Ksoliq yuki N / YaIM , bu yerda: N – soliqlar miqdori; YaIM – yalpi ichki mahsulot hajmi. Davlat iqtisodiy siyosatining muhim tarkibiy qismlaridan biri moliyaviy siyosat hisoblanadi. Moliyaviy siyosat – davlatning o‘z vazifalarini amalga oshirish uchun moliyani tashkil etish va foydalanish bo‘yicha chora-tadbirlar majmui. Moliyaviy siyosat diskretsion va o‘z-o‘zidan tartiblanuvchi tavsifdagi siyosatlarga bo‘linadi. Diskretsion moliyaviy siyosat iqtisodiyotga ta’sir o‘tkazish maqsadida soliq va davlat sarflarini o‘zgartirib turish bilan bog‘liq. O‘z-o‘zidan tartiblanuvchi moliyaviy siyosat esa iqtisodiyotdagi holat o‘zgarishiga muvofiq  
 
tarzda tartiblovchi mexanizmlarni o‘zining ishga tushishiga asoslanadi.  Bundan 
ko‘rinadiki, milliy iqtisodiyotning rivojlanishiga turli iqtisodiy subyektlarni 
soliqqa tortish hamda tushgan mablag‘larni davlat budjeti orqali qayta taqsimlash 
jarayonlari ahamiyatli ta’sir ko‘rsatadi. Davlat tomonidan iqtisodiyotga ta’sir 
ko‘rsatish maqsadida soliqqa tortish va davlat sarfi tarkibini o‘zgartirish 
bo‘yicha qo‘llaniluvchi chora-tadbirlar fiskal yoki soliq-budjet siyosati deb 
ataladi.  Fiskal siyosat, bir tomondan, iqtisodiyotning tanazzul davrida davlat 
sarflarini 
oshirish 
yoki 
soliqlarni 
pasaytirish 
orqali 
xo‘jalik 
hayotini 
rag‘batlantirishni, boshqa tomondan esa, iqtisodiy rivojlanishning yuqori darjasida 
davlat sarflarini qisqartirish yoki soliqlarni ko‘paytirish orqali yuz berishi mumkin 
bo‘lgan inflyatsiya va ishsizlikning oldini olishni ko‘zda tutadi.    
 
tarzda tartiblovchi mexanizmlarni o‘zining ishga tushishiga asoslanadi. Bundan ko‘rinadiki, milliy iqtisodiyotning rivojlanishiga turli iqtisodiy subyektlarni soliqqa tortish hamda tushgan mablag‘larni davlat budjeti orqali qayta taqsimlash jarayonlari ahamiyatli ta’sir ko‘rsatadi. Davlat tomonidan iqtisodiyotga ta’sir ko‘rsatish maqsadida soliqqa tortish va davlat sarfi tarkibini o‘zgartirish bo‘yicha qo‘llaniluvchi chora-tadbirlar fiskal yoki soliq-budjet siyosati deb ataladi. Fiskal siyosat, bir tomondan, iqtisodiyotning tanazzul davrida davlat sarflarini oshirish yoki soliqlarni pasaytirish orqali xo‘jalik hayotini rag‘batlantirishni, boshqa tomondan esa, iqtisodiy rivojlanishning yuqori darjasida davlat sarflarini qisqartirish yoki soliqlarni ko‘paytirish orqali yuz berishi mumkin bo‘lgan inflyatsiya va ishsizlikning oldini olishni ko‘zda tutadi.