SOLIQ TIZIMI VA UNING VAZIFALARI
Davlat budjeti daromadlar qismining asosiy manbai soliqlar hisoblanadi. Soliq
iqtisodiy kategoriya sifatida, sof daromadning bir qismini budjetga jalb qilish
shakli bo‘lib, moliyaviy munosabatlarning tarkibiy qismini tashkil qiladi. Soliq –
bu davlatning o‘z vazifalarini amalga oshirishi uchun zarur bo‘lgan moliyaviy
mablag‘larni shakllantirish maqsadida jismoniy va huquqiy shaxslardan
budjetga majburiy to‘lovlarni undirish shakli.
Soliq yordamida milliy daromadning tegishli qismi taqsimlanadi va qayta
taqsimlanadi.
Davlat tomonidan olinadigan soliqlar hamda ularning tashkil qilinish shakl va
usullari birgalikda soliq tizimini tashkil qiladi.
Milliy iqtisodiyotda soliqlar quyidagi uchta muhim vazifani bajaradi:
- davlat xarajatlarini moliyalashtirish (fiskal vazifasi);
- ijtimoiy tanglikni yumshatish (ijtimoiy vazifasi);
- iqtisodiyotni tartibga solish (tartibga solish vazifasi).
Davlat sarflari soliq tushumlari hisobiga amalga oshsada, davlat sarflari
miqyosining o‘sishi o‘z navbatida soliqlarning o‘sishini taqozo qiladi va uning
darajasini belgilab beradi.
Hozirgi davrda umumiy tendensiya bo‘lgan davlat sarflarining va shunga mos
ravishda soliq hajmining o‘sib borishini quyidagi omillar taqozo qiladi.
1. Aholi sonining o‘sishi.
2. Ijtimoiy soha xizmatlari sifatiga talabning ortishi va urbanizatsiya.
3. Atrof-muhitning ifloslanishi.
4. Daromadlar tengsizligini qisqartirish dasturlarini amalga oshirish.
5. Milliy mudofaa, davlat xavfsizligini ta’minlash xarajatlari hajmining
o‘sishi.
Korxonalar faoliyatini soliq yordamida tartibga solish quyidagi umumiy
tamoyillar asosida amalga oshiriladi:
- barcha daromadlardan, ularning manbalariga bog‘liq bo‘lmagan holda soliq
undirishning majburiyligi;
- soliq undirishda barcha uchun yagona umumdavlat siyosati;
- samarali ishlovchi korxonalarda hamda xo‘jalik yuritishning ilg‘or shakllari
uchun soliq me’yorlarining rag‘batlantiruvchi rolini ta’minlash;
- soliq to‘lovi bo‘yicha barcha subyektlar majburiyati ustidan moliyaviy
nazorat.
Soliq stavkasini belgilash bir qator tamoyillarga asoslanadi.
1.
Naflilik tamoyili – turli shaxslardan, ularning soliqlar hisobiga
moliyalashtiriladigan dasturlardan foydalanishi darajasiga qarab turlicha soliq
undirilishi kerakligini bildiradi.
2.
To‘lovga layoqatlilik tamoyili – soliq miqdori soliq to‘lovchining
boyligi va daromadlari darajasiga mos kelishi zarur. Boshqacha aytganda, soliq
solish daromadlarning adolatli taqsimlanishini taqozo qilishi zarur.
3.
Adolatlilik tamoyili – daromadlari va hukumat dasturlaridan
foydalanish darajasi bo‘yicha teng bo‘lgan kishilar teng miqdorda soliq to‘lashi
zarur.
Soliq bo‘yicha imtiyozlar qonunchilikda belgilangan tartib va sharoitlar
asosida o‘rnatiladi. Amaliyotda soliq imtiyozlarining quyidagi turlari keng
tarqalgan:
- obyektlarning soliq olinmaydigan eng kam darajasini belgilash;
- soliq to‘lashdan alohida shaxs yoki ma’lum guruhlarni (masalan, urush
faxriylarini) ozod qilish;
- soliq darajasi (stavkasi)ni pasaytirish;
- soliq olinadigan summadan chegirish;
- soliqli kredit (soliq olishni kechiktirish yoki soliq summasini ma’lum
miqdorga kamaytirish).
Soliq summasining (R) soliq olinadigan summaga (D) nisbatining foizdagi
ifodasi soliq stavkasi (R`) deyiladi:
R
R`
D 100%.
Soliqlarni turkumlashga turli xil mezonlar asosida yondashiladi.
Soliq stavkasi va daromadlar o‘rtasidagi nisbatga asoslanib, soliqlar odatda
progressiv (o‘sib boruvchi), proporsional (mutanosib) va regressiv (kamayib
boruvchi) soliqlarga bo‘linadi (21.1-rasm).
Daromad hajmi
21.1-rasm. Progressiv, proporsional va regressiv soliqlarning grafik
ko‘rinishi
1.
Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi o‘sib boruvchi
soliqlar progressiv soliqlar deyiladi.
2.
Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi pasayib boruvchi
soliqlar regressiv soliqlar deyiladi.
3.
Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi o‘zgarishsiz
qoluvchi soliqlar proporsional soliqlar deyiladi.
Soliqlar amal qilish doirasi (markaziy va mahalliy soliqlar), mahsulot
tannarxiga qo‘shilish usuli (to‘g‘ri va egri soliqlar) va iqtisodiy mazmuniga qarab
ham turkumlanadi.
Soliqlarni pasaytirish iqtisodiy yuksalish va davlat daromadlarining o‘sishiga
olib kelishini birinchi bo‘lib amerikalik iqtisodchi A.Laffer asosladi. A.Lafferning
mulohazalariga ko‘ra, korporatsiyalar daromadiga soliqlar stavkasini haddan
tashqari oshirish ularning kapital qo‘yilmalariga bo‘lgan rag‘batini susaytiradi, fan-
texnika taraqqiyotini to‘xtatadi, iqtisodiy o‘sishni sekinlashtiradi va oxiroqibatda,
davlat budjeti tushumlariga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Soliq
stavkasi
progressiv soliq
proporsional soliq
regressiv soliq
Davlat budjetining daromadlari va soliq stavkasi o‘sishi o‘rtasidagi
bog‘liqlikning grafikda tasvirlanishi «Laffer egri chizig‘i» nomini oldi
(21.2rasm).
R
R1
0 V1 V
21.2-rasm. Laffer egri chizig‘i
Grafik tik o‘qida soliq stavkasi (R), yotiq o‘qida – davlat budjetiga tushumlar
(V) aks etgan. Soliq stavkasining optimal miqdori (R1) davlat budjetiga eng yuqori
tushum (V1)ni ta’minlaydi. Soliqlar yanada oshirilganda ishlashga va
tadbirkorlikka qiziqish susayadi, 100 foizli soliq olishda davlat daromadi nolga
teng bo‘ladi, chunki hech kim tekinga ishlashni xohlamaydi. Boshqacha aytganda,
uzoq muddatli istiqbolda haddan tashqari yuqori o‘rnatilagan soliqlarni pasaytirish
jamg‘armalar, investitsiyalar, bandlikning ortishi orqali soliq undiriladigan yalpi
daromad hajmining o‘sishini ta’minlaydi. Natijada soliq tushumlari summasi
ko‘payadi, davlat daromadlari hajmi o‘sadi, taqchillik kamayadi va inflyatsiyaning
susayishi ro‘y beradi. Lekin o‘z-o‘zidan tushunarliki, Laffer samarasi faqat erkin
bozor mexanizmi me’yorida amal qilgan holdagina namoyon bo‘ladi.
Shuningdek, mamlakatning turli mintaqalarida soliq yukining bir xil darajada
bo‘lishi ham muhim ahamiyat kasb etadi. Bu borada YuNESKO xalqaro tashkiloti
tomonidan tavsiya etilgan taqqoslama usullardan foydalaniladi. Soliq yuki
darajasini miqdoran aholi jon boshiga to‘g‘ri keluvchi soliqlar miqdorini
to‘lovga layoqatlilik ko‘rsatkichiga nisbati yoki soliq to‘langandan keyingi
daromad miqdorini to‘lovga layoqatlilik ko‘rsatkichiga nisbati sifatida
ifodalash mumkin:
Ksoliqyuki
N x / P yoki
Ksoliq yuki DN / PN ,
bu yerda: Nx – aholi jon boshiga to‘g‘ri keluvchi soliqlarning o‘rtacha miqdori;
DN – aholining soliqlar to‘langandan keyingi daromadi; PN – aholining to‘lovga
layoqatliligi.
Soliq yuki darajasini soliqlarning yalpi ichki mahsulotdagi salmog‘i bo‘yicha
ham aniqlash mumkin:
Ksoliq yuki
N / YaIM ,
bu yerda: N – soliqlar miqdori;
YaIM – yalpi ichki mahsulot hajmi.
Davlat iqtisodiy siyosatining muhim tarkibiy qismlaridan biri moliyaviy
siyosat hisoblanadi. Moliyaviy siyosat – davlatning o‘z vazifalarini amalga
oshirish uchun moliyani tashkil etish va foydalanish bo‘yicha chora-tadbirlar
majmui.
Moliyaviy siyosat diskretsion va o‘z-o‘zidan tartiblanuvchi tavsifdagi
siyosatlarga bo‘linadi. Diskretsion moliyaviy siyosat iqtisodiyotga ta’sir o‘tkazish
maqsadida soliq va davlat sarflarini o‘zgartirib turish bilan bog‘liq. O‘z-o‘zidan
tartiblanuvchi moliyaviy siyosat esa iqtisodiyotdagi holat o‘zgarishiga muvofiq
tarzda tartiblovchi mexanizmlarni o‘zining ishga tushishiga asoslanadi. Bundan
ko‘rinadiki, milliy iqtisodiyotning rivojlanishiga turli iqtisodiy subyektlarni
soliqqa tortish hamda tushgan mablag‘larni davlat budjeti orqali qayta taqsimlash
jarayonlari ahamiyatli ta’sir ko‘rsatadi. Davlat tomonidan iqtisodiyotga ta’sir
ko‘rsatish maqsadida soliqqa tortish va davlat sarfi tarkibini o‘zgartirish
bo‘yicha qo‘llaniluvchi chora-tadbirlar fiskal yoki soliq-budjet siyosati deb
ataladi. Fiskal siyosat, bir tomondan, iqtisodiyotning tanazzul davrida davlat
sarflarini
oshirish
yoki
soliqlarni
pasaytirish
orqali
xo‘jalik
hayotini
rag‘batlantirishni, boshqa tomondan esa, iqtisodiy rivojlanishning yuqori darjasida
davlat sarflarini qisqartirish yoki soliqlarni ko‘paytirish orqali yuz berishi mumkin
bo‘lgan inflyatsiya va ishsizlikning oldini olishni ko‘zda tutadi.