SOLIQ TIZIMI VA UNING VAZIFALARI

Yuklangan vaqt

2024-08-30

Yuklab olishlar soni

4

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

47,5 KB


 
 
 
 
 
 
SOLIQ TIZIMI VA UNING VAZIFALARI 
  
Davlat budjeti daromadlar qismining asosiy manbai soliqlar hisoblanadi. Soliq 
iqtisodiy kategoriya sifatida, sof daromadning bir qismini budjetga jalb qilish 
shakli bo‘lib, moliyaviy munosabatlarning tarkibiy qismini tashkil qiladi. Soliq – 
bu davlatning o‘z vazifalarini amalga oshirishi uchun zarur bo‘lgan moliyaviy 
mablag‘larni shakllantirish maqsadida jismoniy va huquqiy shaxslardan 
budjetga majburiy to‘lovlarni undirish shakli.  
Soliq yordamida milliy daromadning tegishli qismi taqsimlanadi va qayta 
taqsimlanadi.  
Davlat tomonidan olinadigan soliqlar hamda ularning tashkil qilinish shakl va 
usullari birgalikda soliq tizimini tashkil qiladi.  
Milliy iqtisodiyotda soliqlar quyidagi uchta muhim vazifani bajaradi:  
- davlat xarajatlarini moliyalashtirish (fiskal vazifasi);  
- ijtimoiy tanglikni yumshatish (ijtimoiy vazifasi);  
- iqtisodiyotni tartibga solish (tartibga solish vazifasi).  
Davlat sarflari soliq tushumlari hisobiga amalga oshsada, davlat sarflari 
miqyosining o‘sishi o‘z navbatida soliqlarning o‘sishini taqozo qiladi va uning 
darajasini belgilab beradi.  
Hozirgi davrda umumiy tendensiya bo‘lgan davlat sarflarining va shunga mos 
ravishda soliq hajmining o‘sib borishini quyidagi omillar taqozo qiladi.   
1. Aholi sonining o‘sishi.   
SOLIQ TIZIMI VA UNING VAZIFALARI Davlat budjeti daromadlar qismining asosiy manbai soliqlar hisoblanadi. Soliq iqtisodiy kategoriya sifatida, sof daromadning bir qismini budjetga jalb qilish shakli bo‘lib, moliyaviy munosabatlarning tarkibiy qismini tashkil qiladi. Soliq – bu davlatning o‘z vazifalarini amalga oshirishi uchun zarur bo‘lgan moliyaviy mablag‘larni shakllantirish maqsadida jismoniy va huquqiy shaxslardan budjetga majburiy to‘lovlarni undirish shakli. Soliq yordamida milliy daromadning tegishli qismi taqsimlanadi va qayta taqsimlanadi. Davlat tomonidan olinadigan soliqlar hamda ularning tashkil qilinish shakl va usullari birgalikda soliq tizimini tashkil qiladi. Milliy iqtisodiyotda soliqlar quyidagi uchta muhim vazifani bajaradi: - davlat xarajatlarini moliyalashtirish (fiskal vazifasi); - ijtimoiy tanglikni yumshatish (ijtimoiy vazifasi); - iqtisodiyotni tartibga solish (tartibga solish vazifasi). Davlat sarflari soliq tushumlari hisobiga amalga oshsada, davlat sarflari miqyosining o‘sishi o‘z navbatida soliqlarning o‘sishini taqozo qiladi va uning darajasini belgilab beradi. Hozirgi davrda umumiy tendensiya bo‘lgan davlat sarflarining va shunga mos ravishda soliq hajmining o‘sib borishini quyidagi omillar taqozo qiladi. 1. Aholi sonining o‘sishi.
 
 
2. Ijtimoiy soha xizmatlari sifatiga talabning ortishi va urbanizatsiya.   
3. Atrof-muhitning ifloslanishi.   
4. Daromadlar tengsizligini qisqartirish dasturlarini amalga oshirish.  
5. Milliy mudofaa, davlat xavfsizligini ta’minlash xarajatlari hajmining 
o‘sishi.  
Korxonalar faoliyatini soliq yordamida tartibga solish quyidagi umumiy 
tamoyillar asosida amalga oshiriladi:  
- barcha daromadlardan, ularning manbalariga bog‘liq bo‘lmagan holda soliq 
undirishning majburiyligi;  
- soliq undirishda barcha uchun yagona umumdavlat siyosati;  
- samarali ishlovchi korxonalarda hamda xo‘jalik yuritishning ilg‘or shakllari 
uchun soliq me’yorlarining rag‘batlantiruvchi rolini ta’minlash;  
- soliq to‘lovi bo‘yicha barcha subyektlar majburiyati ustidan moliyaviy 
nazorat.  
Soliq stavkasini belgilash bir qator tamoyillarga asoslanadi.    
1. 
Naflilik tamoyili – turli shaxslardan, ularning soliqlar hisobiga 
moliyalashtiriladigan dasturlardan foydalanishi darajasiga qarab turlicha soliq 
undirilishi kerakligini bildiradi.  
2. 
To‘lovga layoqatlilik tamoyili – soliq miqdori soliq to‘lovchining 
boyligi va daromadlari darajasiga mos kelishi zarur. Boshqacha aytganda, soliq 
solish daromadlarning adolatli taqsimlanishini taqozo qilishi zarur.  
3. 
Adolatlilik tamoyili – daromadlari va hukumat dasturlaridan 
foydalanish darajasi bo‘yicha teng bo‘lgan kishilar teng miqdorda soliq to‘lashi 
zarur.  
2. Ijtimoiy soha xizmatlari sifatiga talabning ortishi va urbanizatsiya. 3. Atrof-muhitning ifloslanishi. 4. Daromadlar tengsizligini qisqartirish dasturlarini amalga oshirish. 5. Milliy mudofaa, davlat xavfsizligini ta’minlash xarajatlari hajmining o‘sishi. Korxonalar faoliyatini soliq yordamida tartibga solish quyidagi umumiy tamoyillar asosida amalga oshiriladi: - barcha daromadlardan, ularning manbalariga bog‘liq bo‘lmagan holda soliq undirishning majburiyligi; - soliq undirishda barcha uchun yagona umumdavlat siyosati; - samarali ishlovchi korxonalarda hamda xo‘jalik yuritishning ilg‘or shakllari uchun soliq me’yorlarining rag‘batlantiruvchi rolini ta’minlash; - soliq to‘lovi bo‘yicha barcha subyektlar majburiyati ustidan moliyaviy nazorat. Soliq stavkasini belgilash bir qator tamoyillarga asoslanadi. 1. Naflilik tamoyili – turli shaxslardan, ularning soliqlar hisobiga moliyalashtiriladigan dasturlardan foydalanishi darajasiga qarab turlicha soliq undirilishi kerakligini bildiradi. 2. To‘lovga layoqatlilik tamoyili – soliq miqdori soliq to‘lovchining boyligi va daromadlari darajasiga mos kelishi zarur. Boshqacha aytganda, soliq solish daromadlarning adolatli taqsimlanishini taqozo qilishi zarur. 3. Adolatlilik tamoyili – daromadlari va hukumat dasturlaridan foydalanish darajasi bo‘yicha teng bo‘lgan kishilar teng miqdorda soliq to‘lashi zarur.
 
 
Soliq bo‘yicha imtiyozlar qonunchilikda belgilangan tartib va sharoitlar 
asosida o‘rnatiladi. Amaliyotda soliq imtiyozlarining quyidagi turlari keng 
tarqalgan:  
- obyektlarning soliq olinmaydigan eng kam darajasini belgilash;  
- soliq to‘lashdan alohida shaxs yoki ma’lum guruhlarni (masalan, urush 
faxriylarini) ozod qilish;  
- soliq darajasi (stavkasi)ni pasaytirish;  
- soliq olinadigan summadan chegirish;  
- soliqli kredit (soliq olishni kechiktirish yoki soliq summasini ma’lum 
miqdorga kamaytirish).  
Soliq summasining (R) soliq olinadigan summaga (D) nisbatining foizdagi 
ifodasi soliq stavkasi (R`) deyiladi:   
  
R 
R`
D 100%.  
Soliqlarni turkumlashga turli xil mezonlar asosida yondashiladi.  
Soliq stavkasi va daromadlar o‘rtasidagi nisbatga asoslanib, soliqlar odatda 
progressiv (o‘sib boruvchi), proporsional (mutanosib) va regressiv (kamayib 
boruvchi) soliqlarga bo‘linadi (21.1-rasm).  
Soliq bo‘yicha imtiyozlar qonunchilikda belgilangan tartib va sharoitlar asosida o‘rnatiladi. Amaliyotda soliq imtiyozlarining quyidagi turlari keng tarqalgan: - obyektlarning soliq olinmaydigan eng kam darajasini belgilash; - soliq to‘lashdan alohida shaxs yoki ma’lum guruhlarni (masalan, urush faxriylarini) ozod qilish; - soliq darajasi (stavkasi)ni pasaytirish; - soliq olinadigan summadan chegirish; - soliqli kredit (soliq olishni kechiktirish yoki soliq summasini ma’lum miqdorga kamaytirish). Soliq summasining (R) soliq olinadigan summaga (D) nisbatining foizdagi ifodasi soliq stavkasi (R`) deyiladi: R R` D 100%. Soliqlarni turkumlashga turli xil mezonlar asosida yondashiladi. Soliq stavkasi va daromadlar o‘rtasidagi nisbatga asoslanib, soliqlar odatda progressiv (o‘sib boruvchi), proporsional (mutanosib) va regressiv (kamayib boruvchi) soliqlarga bo‘linadi (21.1-rasm).
 
 
 
                                                                                                   Daromad hajmi              
21.1-rasm. Progressiv, proporsional va regressiv soliqlarning grafik 
ko‘rinishi  
1. 
Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi o‘sib boruvchi 
soliqlar progressiv soliqlar deyiladi.  
2. 
Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi pasayib boruvchi 
soliqlar regressiv soliqlar deyiladi.  
3. 
Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi o‘zgarishsiz 
qoluvchi soliqlar proporsional soliqlar deyiladi.  
Soliqlar amal qilish doirasi (markaziy va mahalliy soliqlar), mahsulot 
tannarxiga qo‘shilish usuli (to‘g‘ri va egri soliqlar) va iqtisodiy mazmuniga qarab 
ham turkumlanadi.   
Soliqlarni pasaytirish iqtisodiy yuksalish va davlat daromadlarining o‘sishiga 
olib kelishini birinchi bo‘lib amerikalik iqtisodchi A.Laffer asosladi. A.Lafferning 
mulohazalariga ko‘ra, korporatsiyalar daromadiga soliqlar stavkasini haddan 
tashqari oshirish ularning kapital qo‘yilmalariga bo‘lgan rag‘batini susaytiradi, fan-
texnika taraqqiyotini to‘xtatadi, iqtisodiy o‘sishni sekinlashtiradi va oxiroqibatda, 
davlat budjeti tushumlariga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.  
            Soliq    
        stavkasi   
  
                                                                                      progressiv soliq   
  
  
                                           
                
                           proporsional soliq   
  
  
                                                                                     regressiv soliq    
  
  
Daromad hajmi 21.1-rasm. Progressiv, proporsional va regressiv soliqlarning grafik ko‘rinishi 1. Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi o‘sib boruvchi soliqlar progressiv soliqlar deyiladi. 2. Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi pasayib boruvchi soliqlar regressiv soliqlar deyiladi. 3. Daromad hajmi o‘sib borishi bilan o‘rtacha stavkasi o‘zgarishsiz qoluvchi soliqlar proporsional soliqlar deyiladi. Soliqlar amal qilish doirasi (markaziy va mahalliy soliqlar), mahsulot tannarxiga qo‘shilish usuli (to‘g‘ri va egri soliqlar) va iqtisodiy mazmuniga qarab ham turkumlanadi. Soliqlarni pasaytirish iqtisodiy yuksalish va davlat daromadlarining o‘sishiga olib kelishini birinchi bo‘lib amerikalik iqtisodchi A.Laffer asosladi. A.Lafferning mulohazalariga ko‘ra, korporatsiyalar daromadiga soliqlar stavkasini haddan tashqari oshirish ularning kapital qo‘yilmalariga bo‘lgan rag‘batini susaytiradi, fan- texnika taraqqiyotini to‘xtatadi, iqtisodiy o‘sishni sekinlashtiradi va oxiroqibatda, davlat budjeti tushumlariga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Soliq stavkasi progressiv soliq proporsional soliq regressiv soliq