So’ngi o’zbek xonliklari davrida tibbiyotni rivojlanishi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

23,7 KB


So’ngi o’zbek xonliklari davrida tibbiyotni rivojlanishi
Tibbiy  bilimlar  qatorida  tibbiyot  tarixi  fani  aloxida  o’rin  egallaydi.U
tibbiyotning tarixiy rivojlanish yo’llari va uning xozirgi kungacha etgan darajasi
haqida  umumlashtiruvchi  tushuncha  beradi,tibbiyotning  tarakkiyot  qonunlarini
ochadi  va  shunga  asosan  uning  kelgusidagi  yunalish  yo’llarini  ko’rsatib
beradi.Tibbiyot tarixi umuminsoniyat tarixining muxum qismidir
Bo’lajak  xaqim  uchun  tibbiyot  tarixini  o’rganish  muhim  ahamiyatga
ega.Tibbiyot  tarixi  Fani  tibbiyotning  rivojlanish  yo’llarini  chuqur
o’rganishda,uning erishgan yutuqlarini to’g’ri anglashda talabalarga dastur bo’lib
xizmat qiladi,ularning bilim darajasi va saviyasini oshiradi.Umuman,tibbiyot tarixi
fani talabalarning kasbiy-estetik, ma’naviy-g’oyaviy va madaniy jixatdan yuksak
darajadagi mutaxassislar bo’lib etishishlarida katta rol o’ynaydi.  
Mavzu: So’ngi o’zbek xonliklari davrida tibbiyotni rivojlanishi
XVIII asr O’rtalariga kelib, xozirgi O’zbekiston xududi va Turkmaniston,
Qirgiziston  hamda  Tojikistonning  ko’pgina  qismi  uch  o’zbek  xonligi  Quqon,
Xorazm  xonlari  hamda  Buxoro  amirligi  O’rtasida  taqsimlab  olingan  edi.  Bu
xonliklar xududida yashovchi axolining ko’pchiligini o’zbeklar tashkil etar edilar.
Ayrim  shaxarlar  va  qishloqlarda  tojiklar  yashar  edilar.  Xiva  va  Buxoro
xonliklarining  g’arbiy  va  janubiy  qismida  turkmanlar  joylashgan  edi.  Quqon
xonligining  shimolida  qirg’izlar  va  qozoqlar,  Orol  dengizi  atrofida  esa
qorakalpoklar yashardi. Bundan tashqari, bu uchala xonlik xududida eronliklar,
arablar, xindlar, yaxudiylar va boshqa xalqlar ham istikomad qilardi.
Ayrim xonlar mamlakat iqtisodiyotini ko’tarish, davlatni mustaxkamlash va
ba’zi  bir  obodonchilik  ishlarini  amalga  oshirishga  o’rinib  ko’rdilar.  Urishlar
davomida vayron bo’lgan sugorish inshoatlarini qisman tikladilar, YAngi kanallar
ham kazidilar. Masalan, Fargona vodiysida SHaxrixon, Andijon va YAngiariq
Logotip
So’ngi o’zbek xonliklari davrida tibbiyotni rivojlanishi Tibbiy bilimlar qatorida tibbiyot tarixi fani aloxida o’rin egallaydi.U tibbiyotning tarixiy rivojlanish yo’llari va uning xozirgi kungacha etgan darajasi haqida umumlashtiruvchi tushuncha beradi,tibbiyotning tarakkiyot qonunlarini ochadi va shunga asosan uning kelgusidagi yunalish yo’llarini ko’rsatib beradi.Tibbiyot tarixi umuminsoniyat tarixining muxum qismidir Bo’lajak xaqim uchun tibbiyot tarixini o’rganish muhim ahamiyatga ega.Tibbiyot tarixi Fani tibbiyotning rivojlanish yo’llarini chuqur o’rganishda,uning erishgan yutuqlarini to’g’ri anglashda talabalarga dastur bo’lib xizmat qiladi,ularning bilim darajasi va saviyasini oshiradi.Umuman,tibbiyot tarixi fani talabalarning kasbiy-estetik, ma’naviy-g’oyaviy va madaniy jixatdan yuksak darajadagi mutaxassislar bo’lib etishishlarida katta rol o’ynaydi. Mavzu: So’ngi o’zbek xonliklari davrida tibbiyotni rivojlanishi XVIII asr O’rtalariga kelib, xozirgi O’zbekiston xududi va Turkmaniston, Qirgiziston hamda Tojikistonning ko’pgina qismi uch o’zbek xonligi Quqon, Xorazm xonlari hamda Buxoro amirligi O’rtasida taqsimlab olingan edi. Bu xonliklar xududida yashovchi axolining ko’pchiligini o’zbeklar tashkil etar edilar. Ayrim shaxarlar va qishloqlarda tojiklar yashar edilar. Xiva va Buxoro xonliklarining g’arbiy va janubiy qismida turkmanlar joylashgan edi. Quqon xonligining shimolida qirg’izlar va qozoqlar, Orol dengizi atrofida esa qorakalpoklar yashardi. Bundan tashqari, bu uchala xonlik xududida eronliklar, arablar, xindlar, yaxudiylar va boshqa xalqlar ham istikomad qilardi. Ayrim xonlar mamlakat iqtisodiyotini ko’tarish, davlatni mustaxkamlash va ba’zi bir obodonchilik ishlarini amalga oshirishga o’rinib ko’rdilar. Urishlar davomida vayron bo’lgan sugorish inshoatlarini qisman tikladilar, YAngi kanallar ham kazidilar. Masalan, Fargona vodiysida SHaxrixon, Andijon va YAngiariq
kanallari  barpo  etildi.  Toshkent  viloyatida  1822-1842  yillarda  Xonariq  kanali
kazildi. Bunday ishlar Buxoro amirligi va Xorazm xonligida ham amalga oshirildi
va  o’z  samarasini  berdi.  Mamlakatda  biroz  iqtisodiy  ko’tarinqilik  sezildi.
SHaxarlarda YAngi karvonsaroylar, bozorlar, hammomlar, machitlar-madrasalar
ko’rildi. 1848 yilda Buxoroda 38 karvonsaroy, 9 ta savdo rastalari, 45 ta bozor, 16
ta hamom bo’lgan. Toshkentda 15 ta karvonsaroy, kata mexmonxona, 5 ta bozor,
11 ta hammom bo’lgan. Boshqa shaxarlarda ham shunga o’xshash muassasalar
mavjud edi. Ba’zi tabiblar tib soxasida asarlar ham yaratdilar. Masalan, Xiva xoni
Muhammad Raximning saroy tabibi Axmad Tabibiy bir necha asar yozdi. Quqon
xoni  saroyida  xizmat  qilgan  tabib  va  shoir  Fazliy  ham  ijod  qilish  bilan
shug’ullangan. Ammo ko’pchilik tabiblar eski kitoblardan kuchirma qilish bilan
cheklanib kolar edilar.
XVIII-XIX asrlarda  O’zbekiston  xududida  quyidagi  ko’zga  ko’ringan
tabiblar yashaganlar. Junaydullo Xozik, Ja’farxuja Xozaraspi, Maxmud Yaypaniy,
Tursunxuja Xaqim, Abdullo Xuja tabib, Baldaqli tabib, Xaqimcha tabib, Xoji
tabib, Atoullo tabib, Mannop tabib, Nurillo tabib va boshqalar.
JUNAYDULLO XOZIK
Junaydullo Xozik o’tgan asrning ko’zga ko’ringan tabiblaridan bo’lgan, o’zi
asli Xirotlik edi. Tarix, adabiyot tibbiyot soxasida chuqur bilimga ega bo’lgan. XIX
asrning boshlarida Buxoroga kelib, tabiblik ishi bilan shug’ullangan. U chuqur
bilimi  va  etuk  tajribasi  tufayli  kasalliklarni  to’g’ri  aniqlab,  muvaffaqiyatli
davolagan va xalq O’rtasida katta xurmatga sasovor bo’lgan.
Junaydullo  Xozik  tabiblikdan  tashqari,  badiiy  adabiyot  bilan  ham
shugillangan, she’rlar yozgan. Tarixiy mavzularda ham asarlar yaratgan. Xozik o’z
she’rlarida  nodon  ulamolarni  tankid  ostiga  olardi.  U  xatto  Buxoro  amiri
Nasrulloxon  sha’niga  ham  tankidiy  fikr  bildirgan.  Buning  natijasida  xonning
gazabiga duchor bo’ladi va Buxoroda yashay olmay Quqonga kuchadi. Bu erda bir
oz vaqt yashagandan so’ng Xivaga ketadi. Ammo bu erda ham xon bilan kelisha
olmaydi va Quqonga kaytadi. 1842 yilda Quqonni Buxoro amiri Nasrullo zabt
etadi.  Quqon  xoni  Muhammad  Alini  katl  ettiradi.  Buxoro  xonining  askarlari
shaxarni talon-taroj qiladilar, axolini talaydilar, barcha xunarmandlar, nakkoshlar
Logotip
kanallari barpo etildi. Toshkent viloyatida 1822-1842 yillarda Xonariq kanali kazildi. Bunday ishlar Buxoro amirligi va Xorazm xonligida ham amalga oshirildi va o’z samarasini berdi. Mamlakatda biroz iqtisodiy ko’tarinqilik sezildi. SHaxarlarda YAngi karvonsaroylar, bozorlar, hammomlar, machitlar-madrasalar ko’rildi. 1848 yilda Buxoroda 38 karvonsaroy, 9 ta savdo rastalari, 45 ta bozor, 16 ta hamom bo’lgan. Toshkentda 15 ta karvonsaroy, kata mexmonxona, 5 ta bozor, 11 ta hammom bo’lgan. Boshqa shaxarlarda ham shunga o’xshash muassasalar mavjud edi. Ba’zi tabiblar tib soxasida asarlar ham yaratdilar. Masalan, Xiva xoni Muhammad Raximning saroy tabibi Axmad Tabibiy bir necha asar yozdi. Quqon xoni saroyida xizmat qilgan tabib va shoir Fazliy ham ijod qilish bilan shug’ullangan. Ammo ko’pchilik tabiblar eski kitoblardan kuchirma qilish bilan cheklanib kolar edilar. XVIII-XIX asrlarda O’zbekiston xududida quyidagi ko’zga ko’ringan tabiblar yashaganlar. Junaydullo Xozik, Ja’farxuja Xozaraspi, Maxmud Yaypaniy, Tursunxuja Xaqim, Abdullo Xuja tabib, Baldaqli tabib, Xaqimcha tabib, Xoji tabib, Atoullo tabib, Mannop tabib, Nurillo tabib va boshqalar. JUNAYDULLO XOZIK Junaydullo Xozik o’tgan asrning ko’zga ko’ringan tabiblaridan bo’lgan, o’zi asli Xirotlik edi. Tarix, adabiyot tibbiyot soxasida chuqur bilimga ega bo’lgan. XIX asrning boshlarida Buxoroga kelib, tabiblik ishi bilan shug’ullangan. U chuqur bilimi va etuk tajribasi tufayli kasalliklarni to’g’ri aniqlab, muvaffaqiyatli davolagan va xalq O’rtasida katta xurmatga sasovor bo’lgan. Junaydullo Xozik tabiblikdan tashqari, badiiy adabiyot bilan ham shugillangan, she’rlar yozgan. Tarixiy mavzularda ham asarlar yaratgan. Xozik o’z she’rlarida nodon ulamolarni tankid ostiga olardi. U xatto Buxoro amiri Nasrulloxon sha’niga ham tankidiy fikr bildirgan. Buning natijasida xonning gazabiga duchor bo’ladi va Buxoroda yashay olmay Quqonga kuchadi. Bu erda bir oz vaqt yashagandan so’ng Xivaga ketadi. Ammo bu erda ham xon bilan kelisha olmaydi va Quqonga kaytadi. 1842 yilda Quqonni Buxoro amiri Nasrullo zabt etadi. Quqon xoni Muhammad Alini katl ettiradi. Buxoro xonining askarlari shaxarni talon-taroj qiladilar, axolini talaydilar, barcha xunarmandlar, nakkoshlar
Buxoroga  olib  ketiladi.  Junaydullo  Xozikni  ham  olib  ketishadi.  Lekin  u
SHaxrisabzga kochadi. Ammo Nasrullo nayrang ishlatib, Xozikni katl ettiradi. 
Junaydullo  Xozikdan  ba’zi  asarlar  qolgan.  SHulardan  biri  tibbiyotga
taalluqlidir. Bu kitobni Xozik «Xaqiqatni aniqlash va uni tekshirib ko’rish» deb
atagan. Xozik o’lkamiz tibbiyoti tarixida muhim o’rin egallagan.
JA’FAR XUJA XAZORASPIY
Ja’far Xuja Xazoraspiy oxirgi xorazmlik olim va tabiblardan biri edi. Ancha
chuqur  bilim  va  tajribaga  ega  bo’lgan.  Xazoraspiyning  tibbiy  fikrlari  sharq
tibbiyotiga xos bo’lgan mijoz tushunchasiga asoslangan edi. Olimning fikricha, xar
qanday kasallikning asosiy sababi organizmdagi suyoq moddalar (qon, shillik ut,
qora ut) ning o’zgarishidan kelib chiqadi. Bu o’zgarish miqdoriy va sifat o’zgarishi
bo’lishi  mumkin.  Bu  o’zgarishning  moxiyati  shundan  iboratki,  noto’g’ri
ovqatlanish natijasida tabiat omillarining salbiy ta’sir etishi va shunga o’xshash
zararli omillar ta’sirida suyoqliklardan biri oshib ketadi yoki uning sifati o’zgaradi.
Buning  okibatida  muvozanat  bo’zilib,  kasallik  paydo bo’ladi.  SHuning  uchun
Xazoraspiy bemorni muolaja qilishda unga dori berishdan oldin tanani ortiqcha
xiltdan tozalash kerak, deydi. SHu maqsad uchun surgi dori berish yoki kayt
qildirishni tavsiya etadi. Qon olishni ham afzal ko’radi. 
Xazoraspiy kasallikning okibatini oldindan ko’ra bilish, ya’ni prognostikaga
aloxida ahamiyat bergan. Bu tabibning obrusi uchun ham juda muhim, deydi.
Tabib  prognozni  aniqlab  olgandan  so’ng  shunga  qarab  ish  ko’rishi  kerak.
Xazoraspiyning  tibga  oid  asosiy  kitobi  «Tib  bilimlari  to’plami»  deb  atalgan.
Mazmun  jixatidan  bu  asar  Ibn  Sino  «Tib  qonunlari»  ning  uchinchi  kitobiga
uxshaydi. Xazoraspiyning Ibn Sino kabi odam organizmi kasalliklarini boshdan
boshlab oyokkacha hamma organlari bo’yicha bayon qilingan. Bundan tashqari,
kitobda  gijjalar,  rishta,  teri  kasalliklari  haqida  ma’lumot  berilgan.  Xar  xil
zaxarlanish va ularni davolash masalasiga ham tuxtalgan. Kitobda xar xil dorilar,
ularni tayyorlash va ishlatish usullari ham ko’rsatilgan. Nixoyat, ba’zi yoqumli
kasalliklar,  masalan,  suvchechak  haqida  ham  ma’lumot  berilgan.  Ja’far  Xuja
Xazoraspiyning «Tib bilimlari» kitobi Sharq tibbiyoti tarixida muhim rol uynagan.
MAXMUD XAQIM YAYPANIY.
Logotip
Buxoroga olib ketiladi. Junaydullo Xozikni ham olib ketishadi. Lekin u SHaxrisabzga kochadi. Ammo Nasrullo nayrang ishlatib, Xozikni katl ettiradi. Junaydullo Xozikdan ba’zi asarlar qolgan. SHulardan biri tibbiyotga taalluqlidir. Bu kitobni Xozik «Xaqiqatni aniqlash va uni tekshirib ko’rish» deb atagan. Xozik o’lkamiz tibbiyoti tarixida muhim o’rin egallagan. JA’FAR XUJA XAZORASPIY Ja’far Xuja Xazoraspiy oxirgi xorazmlik olim va tabiblardan biri edi. Ancha chuqur bilim va tajribaga ega bo’lgan. Xazoraspiyning tibbiy fikrlari sharq tibbiyotiga xos bo’lgan mijoz tushunchasiga asoslangan edi. Olimning fikricha, xar qanday kasallikning asosiy sababi organizmdagi suyoq moddalar (qon, shillik ut, qora ut) ning o’zgarishidan kelib chiqadi. Bu o’zgarish miqdoriy va sifat o’zgarishi bo’lishi mumkin. Bu o’zgarishning moxiyati shundan iboratki, noto’g’ri ovqatlanish natijasida tabiat omillarining salbiy ta’sir etishi va shunga o’xshash zararli omillar ta’sirida suyoqliklardan biri oshib ketadi yoki uning sifati o’zgaradi. Buning okibatida muvozanat bo’zilib, kasallik paydo bo’ladi. SHuning uchun Xazoraspiy bemorni muolaja qilishda unga dori berishdan oldin tanani ortiqcha xiltdan tozalash kerak, deydi. SHu maqsad uchun surgi dori berish yoki kayt qildirishni tavsiya etadi. Qon olishni ham afzal ko’radi. Xazoraspiy kasallikning okibatini oldindan ko’ra bilish, ya’ni prognostikaga aloxida ahamiyat bergan. Bu tabibning obrusi uchun ham juda muhim, deydi. Tabib prognozni aniqlab olgandan so’ng shunga qarab ish ko’rishi kerak. Xazoraspiyning tibga oid asosiy kitobi «Tib bilimlari to’plami» deb atalgan. Mazmun jixatidan bu asar Ibn Sino «Tib qonunlari» ning uchinchi kitobiga uxshaydi. Xazoraspiyning Ibn Sino kabi odam organizmi kasalliklarini boshdan boshlab oyokkacha hamma organlari bo’yicha bayon qilingan. Bundan tashqari, kitobda gijjalar, rishta, teri kasalliklari haqida ma’lumot berilgan. Xar xil zaxarlanish va ularni davolash masalasiga ham tuxtalgan. Kitobda xar xil dorilar, ularni tayyorlash va ishlatish usullari ham ko’rsatilgan. Nixoyat, ba’zi yoqumli kasalliklar, masalan, suvchechak haqida ham ma’lumot berilgan. Ja’far Xuja Xazoraspiyning «Tib bilimlari» kitobi Sharq tibbiyoti tarixida muhim rol uynagan. MAXMUD XAQIM YAYPANIY.
Maxmud Xaqim Yaypaniy-Quqondiy asrning ikkinchi yarmi,  XX asrning
boshida yashagan yirik o’zbek tabiblaridan biri edi. U xar xil fanlar soxasida
chuqur bilimli olim va tajribali tabib bo’lgan. Maxmud Xaqim 1851 yil Quqonda
yaqin YAypan kishlogida tavallud topgan. Yaypaniyning o’tmish avlodlari taniqli
kishilar  bo’lganlar.  Uning  bobosi  Mulla  Badal  Quqon  xoni  Amir  Umarxon
saroyida xizmat qilgan.  Otasi Badaliy ancha badavlat odam bo’lgan, savdo ishlari
bilan shug’ullangan, kata erlari ham bo’lgan. Maxmud Yaypaniy yoshligidanok
juda zexnli  bola  bo’lgan va adabiyotga  qiziqkan,  ko’p  ukigan.  U  Quqondagi
«Mirzo Quqondiy» madrasasida taxsil ko’rgan. Madrasada u vaqtda dunyoviy
fanlar o’qitilmagan. Talabalar asosan ko’r’on va shariat qonunlarini o’rganish bilan
shug’ullanadilar. Faqat ayrim mudarrislar talabalarga ba’zi bir dunyoviy fanlar
(tarix, jugrofiya, astronomiya, riyoziyot) haqida boshlangich ma’lumot berardilar.
Yaypaniy bu darslarni katta qiziqish Bilan o’rganadi va o’zi ham mustaqil ravishda
kitoblar  o’qib,  o’z  bilimini  kengaytiradi.  Yaypaniy  arab,  fors  tillarini  tez
o’zlashtirib oladi. U qadimgi faylasuflar (Aristotel, Platon va tabiblar Xippokrat,
Galen, Abu Bakr ar-Roziy, Ibn Sino ) ning asarlarini kunt bilan o’rganadi. Buning
natijasida katta olim va tabib bo’lib etishadi. Ammo bu vaqtga kelib, O’vropa Fani
va tibbiyoti  ancha ilgarilab  ketgan edi. Sharq fani  va tibbiyoti  esa  O’rta asr
darajasida kotib qolgandi. Buni yaxshi tushingan Yaypaniy O’vropa tibbiyotini
mustaqil  o’rgana  boshlaydi.  Rus  tilida  chiqarilgan  tibbiy  kitoblarni  ukiydi,
O’vropacha retsept yozishni o’rganib oladi.
Maxmud Xaqim Yaypaniy xayotda juda kamtarin kishi bo’lgan, kambagal,
beva- bechoralarga raxm-shavkat bilan qaragan, ularni bepul davolagan. SHuning
uchun xalq O’rtasida juda katta xurmatga sazovor bo’lgan. Uning shuxrati butun
Quqon xonligiga tarqaldi. SHunda Quqon xoni Xudoyorxon Yaypaniyni Saroy
tabibi vazifasiga taklif etadi. Ammo bu taklifni kabo’l qilmaydi.
Yaypaniy fanning xar bir soxasiga oid ko’pgina asarlar yozgan. Ammo bizga
ularning  hammasi  ma’lum  emas.  Biz  Yaypaniyning  ikki  asarini  bilamiz.  Biri
«Bilim ulchovi», ikkinchisi esa «Tabiblik qonuni».   
«Tabiblik qonuni» tibbiyot ilmiga bag’ishlangan. Kitob arab tilida yozitgan.
Yaypaniy  o’z  kitobida  kasalliklarni  aniqlash  va  ularni  davolash  masalalarini
yoritgan. Bunda avvalo tashxis va davolash soxasidagi o’tgan olimlarning va o’z
Logotip
Maxmud Xaqim Yaypaniy-Quqondiy asrning ikkinchi yarmi, XX asrning boshida yashagan yirik o’zbek tabiblaridan biri edi. U xar xil fanlar soxasida chuqur bilimli olim va tajribali tabib bo’lgan. Maxmud Xaqim 1851 yil Quqonda yaqin YAypan kishlogida tavallud topgan. Yaypaniyning o’tmish avlodlari taniqli kishilar bo’lganlar. Uning bobosi Mulla Badal Quqon xoni Amir Umarxon saroyida xizmat qilgan. Otasi Badaliy ancha badavlat odam bo’lgan, savdo ishlari bilan shug’ullangan, kata erlari ham bo’lgan. Maxmud Yaypaniy yoshligidanok juda zexnli bola bo’lgan va adabiyotga qiziqkan, ko’p ukigan. U Quqondagi «Mirzo Quqondiy» madrasasida taxsil ko’rgan. Madrasada u vaqtda dunyoviy fanlar o’qitilmagan. Talabalar asosan ko’r’on va shariat qonunlarini o’rganish bilan shug’ullanadilar. Faqat ayrim mudarrislar talabalarga ba’zi bir dunyoviy fanlar (tarix, jugrofiya, astronomiya, riyoziyot) haqida boshlangich ma’lumot berardilar. Yaypaniy bu darslarni katta qiziqish Bilan o’rganadi va o’zi ham mustaqil ravishda kitoblar o’qib, o’z bilimini kengaytiradi. Yaypaniy arab, fors tillarini tez o’zlashtirib oladi. U qadimgi faylasuflar (Aristotel, Platon va tabiblar Xippokrat, Galen, Abu Bakr ar-Roziy, Ibn Sino ) ning asarlarini kunt bilan o’rganadi. Buning natijasida katta olim va tabib bo’lib etishadi. Ammo bu vaqtga kelib, O’vropa Fani va tibbiyoti ancha ilgarilab ketgan edi. Sharq fani va tibbiyoti esa O’rta asr darajasida kotib qolgandi. Buni yaxshi tushingan Yaypaniy O’vropa tibbiyotini mustaqil o’rgana boshlaydi. Rus tilida chiqarilgan tibbiy kitoblarni ukiydi, O’vropacha retsept yozishni o’rganib oladi. Maxmud Xaqim Yaypaniy xayotda juda kamtarin kishi bo’lgan, kambagal, beva- bechoralarga raxm-shavkat bilan qaragan, ularni bepul davolagan. SHuning uchun xalq O’rtasida juda katta xurmatga sazovor bo’lgan. Uning shuxrati butun Quqon xonligiga tarqaldi. SHunda Quqon xoni Xudoyorxon Yaypaniyni Saroy tabibi vazifasiga taklif etadi. Ammo bu taklifni kabo’l qilmaydi. Yaypaniy fanning xar bir soxasiga oid ko’pgina asarlar yozgan. Ammo bizga ularning hammasi ma’lum emas. Biz Yaypaniyning ikki asarini bilamiz. Biri «Bilim ulchovi», ikkinchisi esa «Tabiblik qonuni». «Tabiblik qonuni» tibbiyot ilmiga bag’ishlangan. Kitob arab tilida yozitgan. Yaypaniy o’z kitobida kasalliklarni aniqlash va ularni davolash masalalarini yoritgan. Bunda avvalo tashxis va davolash soxasidagi o’tgan olimlarning va o’z