SONLI REBUSLARGA DOIR MASALALAR. KONSTRUKTIV MASALALAR. MATEMATIK QONUNIYATLARNI TOPISHGA DOIR MASALALAR. KOMBINATORIK MASALALAR. MOSLIK VA MUNOSABATGA DOIR MASALALAR

Yuklangan vaqt

2024-04-21

Yuklab olishlar soni

8

Sahifalar soni

26

Faytl hajmi

804,8 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
SONLI REBUSLARGA DOIR MASALALAR. KONSTRUKTIV 
MASALALAR. MATEMATIK QONUNIYATLARNI TOPISHGA DOIR 
MASALALAR. KOMBINATORIK MASALALAR. MOSLIK VA 
MUNOSABATGA DOIR MASALALAR 
 
 
 
REJA: 
1. Sonli rebuslarga doir masalalar. Konstruktiv masalalar. 
2. Matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar. 
3. Kombinatorika elementlari.  
4. Moslik va munosabatga doir masalalar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz SONLI REBUSLARGA DOIR MASALALAR. KONSTRUKTIV MASALALAR. MATEMATIK QONUNIYATLARNI TOPISHGA DOIR MASALALAR. KOMBINATORIK MASALALAR. MOSLIK VA MUNOSABATGA DOIR MASALALAR REJA: 1. Sonli rebuslarga doir masalalar. Konstruktiv masalalar. 2. Matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar. 3. Kombinatorika elementlari. 4. Moslik va munosabatga doir masalalar.
Ilmiybaza.uz 
Tayanch iboralar: Boshlangʻich sinf, nostandart masala, sonli rebus, matematik 
qonuniyat, kombinatorika. 
 
 
1. Sonli rebuslar - ba’zi raqamlar simvollar (harflar, yulduzchalar va h.k) bilan 
almashtirilgan arifmetik ifodalar bo’lib, uni yechish simvol orqali belgilangan 
raqamni aniqlash va sonning yozuvini tiklash, ya’ni mantiqiy xulosa qilish yo`li 
bilan amalga oshiriladi. 
Rebuslarni shifrlash (ya’ni raqamlarni simvollar bilan almashtirish) va shifrlar 
bilan yozilgan sonlarni aniqlashning bir necha usullari mavjud. 
1) agar rebus harflar bilan shifrlansa, u holda har bir raqamga yagona harf mos 
kelishi va turli harflarga turli raqamlar mos kelishi zarurdir. Shuning uchun rebusni 
yechishda biror harfning son qiymati topilgan bo`lsa, u holda boshqa harflar bu 
qiymatni qabul qilishlari mumkin emas.  
2) rebus bitta simvol (ko`p hollarda yulduzcha) bilan shifrlansa, u holda bu 
simvol orqali turli raqamlar shifrlangan bo`ladi. Rebuslarni yechishda ko`p hollarda 
quyidagi qoidalardan foydalaniladi. 1. Agar ixtiyoriy sonni bir xonali songa 
ko`paytirilganda yana o`sha sonning o`zi hosil bo`lsa, u holda ko`paytuvchi 1 ga 
teng bo`ladi. 2. Sonning yozuvida chapdan eng chetdagi raqam 0 bo`la olmaydi.  
3. Agar 0 bilan tugamaydigan ixtiyoriy sonni, ixtiyoriy bir xonali songa 
ko`paytirilganda birlar xonasida 0 hosil bo`lsa, u holda ko`paytuvchilarning birlar 
xonasidagi raqamlaridan biri 5 ga teng bo`lib, ikkinchisi juft son bo`ladi.  
Sonli rebuslarni yechishda bunga o`xshash xossalar ko`p bo`lib, ularning har 
biri 
konkret 
misollarni 
yechish 
jarayonida 
aniqlashtirib 
boriladi. Sonli rebuslarni ularda bajariladigan arifmetik amallarga qarab, 
ikki guruhga ajratish mumkin:  
- qoshish va ayirish amallarini qo`llashga doir sonli rebuslar; 
- ko`paytirish va bo`lish amallarini qo`llashga doir sonli rebuslar.  
Quyida bitta simvol-yulduzcha orqali raqamlari almashtirilgan sonli rebuslarni 
yechishga doir misollar ko`rib o`tamiz. 
Ilmiybaza.uz Tayanch iboralar: Boshlangʻich sinf, nostandart masala, sonli rebus, matematik qonuniyat, kombinatorika. 1. Sonli rebuslar - ba’zi raqamlar simvollar (harflar, yulduzchalar va h.k) bilan almashtirilgan arifmetik ifodalar bo’lib, uni yechish simvol orqali belgilangan raqamni aniqlash va sonning yozuvini tiklash, ya’ni mantiqiy xulosa qilish yo`li bilan amalga oshiriladi. Rebuslarni shifrlash (ya’ni raqamlarni simvollar bilan almashtirish) va shifrlar bilan yozilgan sonlarni aniqlashning bir necha usullari mavjud. 1) agar rebus harflar bilan shifrlansa, u holda har bir raqamga yagona harf mos kelishi va turli harflarga turli raqamlar mos kelishi zarurdir. Shuning uchun rebusni yechishda biror harfning son qiymati topilgan bo`lsa, u holda boshqa harflar bu qiymatni qabul qilishlari mumkin emas. 2) rebus bitta simvol (ko`p hollarda yulduzcha) bilan shifrlansa, u holda bu simvol orqali turli raqamlar shifrlangan bo`ladi. Rebuslarni yechishda ko`p hollarda quyidagi qoidalardan foydalaniladi. 1. Agar ixtiyoriy sonni bir xonali songa ko`paytirilganda yana o`sha sonning o`zi hosil bo`lsa, u holda ko`paytuvchi 1 ga teng bo`ladi. 2. Sonning yozuvida chapdan eng chetdagi raqam 0 bo`la olmaydi. 3. Agar 0 bilan tugamaydigan ixtiyoriy sonni, ixtiyoriy bir xonali songa ko`paytirilganda birlar xonasida 0 hosil bo`lsa, u holda ko`paytuvchilarning birlar xonasidagi raqamlaridan biri 5 ga teng bo`lib, ikkinchisi juft son bo`ladi. Sonli rebuslarni yechishda bunga o`xshash xossalar ko`p bo`lib, ularning har biri konkret misollarni yechish jarayonida aniqlashtirib boriladi. Sonli rebuslarni ularda bajariladigan arifmetik amallarga qarab, ikki guruhga ajratish mumkin: - qoshish va ayirish amallarini qo`llashga doir sonli rebuslar; - ko`paytirish va bo`lish amallarini qo`llashga doir sonli rebuslar. Quyida bitta simvol-yulduzcha orqali raqamlari almashtirilgan sonli rebuslarni yechishga doir misollar ko`rib o`tamiz.
Ilmiybaza.uz 
1-misol. * o`rniga shunday raqamlarni qo`yingki, natijada to`g`ri sonli tenglik hosil 
bo`lsin:   5*+6*3=*01 
Yechish. Dastlab birinchi qo`shiluvchining birlar xonasidagi raqamini quyidagi 
shartdan aniqlaymiz: 3 soni bilan shunday sonning yig`indisini topish kerakki, 
yig`indining oxirgi raqami 1 bilan tugaydigan son bo`lsin. Bu shartni 8 soni 
qanoatlantiradi, chunki 8+3=11  (58+6*3=*01)  
So`ngra ikkinchi qo`shiluvchining o`nlar xonasidagi raqamini aniqlaymiz. O`nlar 
xonasidagi raqamlar yig`indisini topishda birlar xonasidagi raqamlarni qo`shishda 
hosil bo`lgan 1 ta o`nlikni hisobga olishimiz zarur bo`lib, unga yana 5 ta o`nlikni 
qo`shib, biz 0 raqami bilan tugaydigan sonni hosil qilishimiz kerak. Bu shartni 4 soni 
qanoatlantiradi, chunki 5+1+4=10   (58+*43=*01).  
O`nliklarni qo`shishda biz 1 ta yuzlikni hosil qildik. Shuning uchun 6 ta 
yuzlikni qo`shamiz: 6+1=7. Bundan, 58+643=701 ekanligini kelib chiqadi. 
Agar qo`shishni ustun shaklda ifodalasak, quyidagi bosqichlarni amalga 
oshirgan bo`lamiz. 
 
 
2-misol. * o`rniga shunday raqamlarni qo`yingki, natijada to`g`ri sonli tenglik hosil 
bo`lsin:   
 
*7*+*8 = **22 
Yechish. Dastlab birinchi qo`shiluvchining birlar xonasidagi raqamini aniqlaymiz: 
Buning uchun 8 soni bilan shunday sonning yig`indisini topish kerakki, yig`indining 
oxirgi raqami 2 bilan tugaydigan son bo`lsin. Bu shartni 4 soni qanoatlantiradi, 
chunki  8+4=12 . 
So`ngra ikkinchi qo`shiluvchining o`nlar xonasidagi raqamini aniqlaymiz. Bunda 
birlar xonasidagi raqamlarni qo`shganda hosil bo`lgan bitta o`nlikni hisobga olamiz. 
Ilmiybaza.uz 1-misol. * o`rniga shunday raqamlarni qo`yingki, natijada to`g`ri sonli tenglik hosil bo`lsin: 5*+6*3=*01 Yechish. Dastlab birinchi qo`shiluvchining birlar xonasidagi raqamini quyidagi shartdan aniqlaymiz: 3 soni bilan shunday sonning yig`indisini topish kerakki, yig`indining oxirgi raqami 1 bilan tugaydigan son bo`lsin. Bu shartni 8 soni qanoatlantiradi, chunki 8+3=11 (58+6*3=*01) So`ngra ikkinchi qo`shiluvchining o`nlar xonasidagi raqamini aniqlaymiz. O`nlar xonasidagi raqamlar yig`indisini topishda birlar xonasidagi raqamlarni qo`shishda hosil bo`lgan 1 ta o`nlikni hisobga olishimiz zarur bo`lib, unga yana 5 ta o`nlikni qo`shib, biz 0 raqami bilan tugaydigan sonni hosil qilishimiz kerak. Bu shartni 4 soni qanoatlantiradi, chunki 5+1+4=10 (58+*43=*01). O`nliklarni qo`shishda biz 1 ta yuzlikni hosil qildik. Shuning uchun 6 ta yuzlikni qo`shamiz: 6+1=7. Bundan, 58+643=701 ekanligini kelib chiqadi. Agar qo`shishni ustun shaklda ifodalasak, quyidagi bosqichlarni amalga oshirgan bo`lamiz. 2-misol. * o`rniga shunday raqamlarni qo`yingki, natijada to`g`ri sonli tenglik hosil bo`lsin: *7*+*8 = **22 Yechish. Dastlab birinchi qo`shiluvchining birlar xonasidagi raqamini aniqlaymiz: Buning uchun 8 soni bilan shunday sonning yig`indisini topish kerakki, yig`indining oxirgi raqami 2 bilan tugaydigan son bo`lsin. Bu shartni 4 soni qanoatlantiradi, chunki 8+4=12 . So`ngra ikkinchi qo`shiluvchining o`nlar xonasidagi raqamini aniqlaymiz. Bunda birlar xonasidagi raqamlarni qo`shganda hosil bo`lgan bitta o`nlikni hisobga olamiz.
Ilmiybaza.uz 
Unga yana 7 ta o`nlikni qo`shib, biz 2 raqami bilan tugaydigan sonni hosil qilishimiz 
zarur. Bu shartni 4 soni qanoatlantiradi, chunki 7+1+4=12. 
Endi birinchi qo`shiluvchining yuzlar xonasidagi raqamini aniqlaymiz: uch xonali 
son bilan, ikki xonali sonning yig`indisi to`rt xonali son bo`lishi uchun uch xonali 
son 9 ta yuzlikni o`zida saqlashi zarur. Demak, birinchi qo`shiluvchining yuzlar 
xonasidagi raqami 9 bo`ladi. O`nliklarni qo`shishda biz 1 ta yuzlik hosil qilgan edik. 
Shuning uchun yig`indining minglar xonasida 1 raqami hosil bo`lishi uchun unga 9 
raqami qo`shamiz. Demak, 974+48=1022. 
Agar qo`shishni ustun shaklda ifodalasak, quyidagi bosqichlarni amalga oshirgan 
bo`lamiz. 
 
Ba’zi hollarda bu turdagi misollar bitta emas, balki bir nechta yechimga ham ega 
bo`lishi mumkin. Quyida ana shunday hol uchun misol ko`ramiz. 
3-misol. * o`rniga raqamlar qo`yilganda  **4+3*=**** sonli tenglikning birinchi 
qo`shiluvchisi qaysi sonlar bo`lishi mumkin? Javobni asoslang.  
Yechish. Uch xonali son bilan 3 ta o`nlikni o`zida oluvchi ikki xonali son yig`indisi 
4 xonali son bo`lishi faqat, uch xonali son 9 ta yuzlikni o`zida saqlagandagina, ya’ni 
uch xonali sonning yuzlar xonasidagi raqami 9 ga teng bo`lgandagina bo`lishi 
mumkin. Bu holda to`rt xonali sonning minglar xonasidagi raqami 1 ga teng bo`ladi. 
 
Uch xonlali sonning o`nlar xonasidagi raqami quyidagi shartdan topiladi: bu sonning 
3 yoki 4 (birlar xonasi raqamlari yig`indisi ikki xonali sonni berishi hisobiga) soni 
bilan yig`indisi 10 dan katta yoki teng bo`lishi zarur. Bu shartni 6,7,8,9 sonlari 
qanoatlantiradi. Demak birinchi qo`shiluvchi 964, 974, 984, va 994 sonlari bo`lishi 
mumkin.  
                              Javob: 964, 974, 984, va 994. 
Ilmiybaza.uz Unga yana 7 ta o`nlikni qo`shib, biz 2 raqami bilan tugaydigan sonni hosil qilishimiz zarur. Bu shartni 4 soni qanoatlantiradi, chunki 7+1+4=12. Endi birinchi qo`shiluvchining yuzlar xonasidagi raqamini aniqlaymiz: uch xonali son bilan, ikki xonali sonning yig`indisi to`rt xonali son bo`lishi uchun uch xonali son 9 ta yuzlikni o`zida saqlashi zarur. Demak, birinchi qo`shiluvchining yuzlar xonasidagi raqami 9 bo`ladi. O`nliklarni qo`shishda biz 1 ta yuzlik hosil qilgan edik. Shuning uchun yig`indining minglar xonasida 1 raqami hosil bo`lishi uchun unga 9 raqami qo`shamiz. Demak, 974+48=1022. Agar qo`shishni ustun shaklda ifodalasak, quyidagi bosqichlarni amalga oshirgan bo`lamiz. Ba’zi hollarda bu turdagi misollar bitta emas, balki bir nechta yechimga ham ega bo`lishi mumkin. Quyida ana shunday hol uchun misol ko`ramiz. 3-misol. * o`rniga raqamlar qo`yilganda **4+3*=**** sonli tenglikning birinchi qo`shiluvchisi qaysi sonlar bo`lishi mumkin? Javobni asoslang. Yechish. Uch xonali son bilan 3 ta o`nlikni o`zida oluvchi ikki xonali son yig`indisi 4 xonali son bo`lishi faqat, uch xonali son 9 ta yuzlikni o`zida saqlagandagina, ya’ni uch xonali sonning yuzlar xonasidagi raqami 9 ga teng bo`lgandagina bo`lishi mumkin. Bu holda to`rt xonali sonning minglar xonasidagi raqami 1 ga teng bo`ladi. Uch xonlali sonning o`nlar xonasidagi raqami quyidagi shartdan topiladi: bu sonning 3 yoki 4 (birlar xonasi raqamlari yig`indisi ikki xonali sonni berishi hisobiga) soni bilan yig`indisi 10 dan katta yoki teng bo`lishi zarur. Bu shartni 6,7,8,9 sonlari qanoatlantiradi. Demak birinchi qo`shiluvchi 964, 974, 984, va 994 sonlari bo`lishi mumkin. Javob: 964, 974, 984, va 994.
Ilmiybaza.uz 
4-misol. * o`rniga shunday raqamlarni qo`yingki, natijada to`g`ri sonli tenglik hosil 
bo`lsin: **25-*8*=*8. 
Yechish. To`rt xonali sondan uch xonali sonning ayirmasi ikki xonali son 
bo`lmoqda. Demak, kamayuvchi 1100 dan kichik to`rt xonali son bo`lib, uning 
minglar xonasida raqami 1, yuzlar xonasida esa 0 raqami turishi zarur. 
 
Kamayuvchining birlar xonasidagi raqami (5) ayirmaning birlar xonasidagi 
raqamidan (8) kichik, demak, ayriluvchining birlar xonasidagi raqamini topish 
uchun 2 ta o`nlikdan, 1 ta o`nlik olinib, 15 birlik hosil qilinadi va kamayuvchining 
o`nlar xonasida1 raqami qoladi. 15 sonidan 8 sonini ayirib 7 sonini hosil qilamiz. 
Demak, ayriluvchining birlar xonasi raqami 7 bo`ladi (15-8=7). 
Ayirmaning o`nlar xonasidagi raqamini topish uchun kamayuvchidagi 1 ta minglik 
ta 10 yuzlik qilib olinadi va bu holda minglar xonasida 0 raqami hosil bo`ladi. 10 ta 
yuzlikdan 1ta yuzlik hisobiga 10ta o`nlik olinib, 11 ta o`nlik hosil qilinadi. U holda 
ayirmaning o`nlik xonasidagi 3 raqami hosil bo`ladi (11-8=3). 
Yuqorida ko`rsatilganday kamayuvchining minglar xonasida 0 raqami, yuzlar 
xonasida bitta yuzlik hisobiga 10 ta o`nlikdan bittasi olingani uchun yuzlar xonasida 
9 raqami bo`ladi. Ayirmaning yuzlar xonasida raqami 0 bo`lgani uchun, 
ayriluvchining yuzlar xonasidagi raqami kamayuvchining yuzlar xonasidagi 
raqamiga teng bo`lishi zarur.  
Javob. 1025-987=38. 
5-misol. Tushirib qoldirilgan raqamlarni qo`ying. 
 
Ilmiybaza.uz 4-misol. * o`rniga shunday raqamlarni qo`yingki, natijada to`g`ri sonli tenglik hosil bo`lsin: **25-*8*=*8. Yechish. To`rt xonali sondan uch xonali sonning ayirmasi ikki xonali son bo`lmoqda. Demak, kamayuvchi 1100 dan kichik to`rt xonali son bo`lib, uning minglar xonasida raqami 1, yuzlar xonasida esa 0 raqami turishi zarur. Kamayuvchining birlar xonasidagi raqami (5) ayirmaning birlar xonasidagi raqamidan (8) kichik, demak, ayriluvchining birlar xonasidagi raqamini topish uchun 2 ta o`nlikdan, 1 ta o`nlik olinib, 15 birlik hosil qilinadi va kamayuvchining o`nlar xonasida1 raqami qoladi. 15 sonidan 8 sonini ayirib 7 sonini hosil qilamiz. Demak, ayriluvchining birlar xonasi raqami 7 bo`ladi (15-8=7). Ayirmaning o`nlar xonasidagi raqamini topish uchun kamayuvchidagi 1 ta minglik ta 10 yuzlik qilib olinadi va bu holda minglar xonasida 0 raqami hosil bo`ladi. 10 ta yuzlikdan 1ta yuzlik hisobiga 10ta o`nlik olinib, 11 ta o`nlik hosil qilinadi. U holda ayirmaning o`nlik xonasidagi 3 raqami hosil bo`ladi (11-8=3). Yuqorida ko`rsatilganday kamayuvchining minglar xonasida 0 raqami, yuzlar xonasida bitta yuzlik hisobiga 10 ta o`nlikdan bittasi olingani uchun yuzlar xonasida 9 raqami bo`ladi. Ayirmaning yuzlar xonasida raqami 0 bo`lgani uchun, ayriluvchining yuzlar xonasidagi raqami kamayuvchining yuzlar xonasidagi raqamiga teng bo`lishi zarur. Javob. 1025-987=38. 5-misol. Tushirib qoldirilgan raqamlarni qo`ying.
Ilmiybaza.uz 
      
 
Yechish. Birinchi qadamda bo`linuvchi raqami bilan tugashi va bo`lish qoldiqsiz 
ekanligidan foydalanamiz. 
 
Ikkinchi qadamda 35 soni 5 raqami bilan tugaydigan yagona ikki xonali son bo`lib, 
140 soni unga qoldiqsiz bo`linishini aniqlaymiz. 140 sonini 35 ga bo`lganda 
bo`linmada 4 hosil bo`ladi. Demak, bo`luvchi 35 ga, bo`linma esa 24 ga teng. Bunda 
asoslangan holda uchinchi qadamda bo`linuvchi 24•35=840 ga tengligi va 2•35=70 
ga tengligini topamiz.  
Javob: 840:35=24. 
Sonli rebuslarning ikkinchi turini yechishda raqamlar berilgan holda to`g`ri sonly 
tenglik hosil qilish uchun arifmetik amallar belgilarini ularning orasiga mantiqiy fikr 
yuritish yo`li bilan joylashtirish talab etiladi. Bunda ba’zi hollarda qavslardan ham 
foydalanishga ruhsat beriladi. Ushbu rebuslar mazmun-mohiyati bo`yicha 2 guruhga 
bo`linadi:  
1. Arifmetik amallar belgilari har bir raqamdan keyin qo`yilib, yechiladigan 
rebuslar.  
 
6-misol. Tushirib qoldirilgan “ +” yoki “-“ amallarini qo`ying:  
a) 5 4 3 2 1=3  
b) 5 4 3 2 1=5  
 
Yechish. Bu rebuslarning har biri ikkita yechimga ega. Ularni topish o`quvchilarga 
qiyinchilik tug`dirmaydi:  
Ilmiybaza.uz Yechish. Birinchi qadamda bo`linuvchi raqami bilan tugashi va bo`lish qoldiqsiz ekanligidan foydalanamiz. Ikkinchi qadamda 35 soni 5 raqami bilan tugaydigan yagona ikki xonali son bo`lib, 140 soni unga qoldiqsiz bo`linishini aniqlaymiz. 140 sonini 35 ga bo`lganda bo`linmada 4 hosil bo`ladi. Demak, bo`luvchi 35 ga, bo`linma esa 24 ga teng. Bunda asoslangan holda uchinchi qadamda bo`linuvchi 24•35=840 ga tengligi va 2•35=70 ga tengligini topamiz. Javob: 840:35=24. Sonli rebuslarning ikkinchi turini yechishda raqamlar berilgan holda to`g`ri sonly tenglik hosil qilish uchun arifmetik amallar belgilarini ularning orasiga mantiqiy fikr yuritish yo`li bilan joylashtirish talab etiladi. Bunda ba’zi hollarda qavslardan ham foydalanishga ruhsat beriladi. Ushbu rebuslar mazmun-mohiyati bo`yicha 2 guruhga bo`linadi: 1. Arifmetik amallar belgilari har bir raqamdan keyin qo`yilib, yechiladigan rebuslar. 6-misol. Tushirib qoldirilgan “ +” yoki “-“ amallarini qo`ying: a) 5 4 3 2 1=3 b) 5 4 3 2 1=5 Yechish. Bu rebuslarning har biri ikkita yechimga ega. Ularni topish o`quvchilarga qiyinchilik tug`dirmaydi:
Ilmiybaza.uz 
a) 5+4-3-2-1=3;       5-4+3-2+1=3.  
b) 5+4-3-2+1=5;       5-4+3+2-1=5  
2. Arifmetik amallar belgilari ba’zi-bir raqamlardan keyin qo`yilib, yechiladigan 
rebuslar.  
7-misol. Ba’zi-bir raqamlar orasiga “+” belgisini shunday qo`yingki, natijada 
quyidagi chin sonly tenglik hosil bo`lsin:  
1 2 3 4 5 6 7 =100  
Yechish. Agar barcha raqamlar orasiga “+” belgisini qo`ysak, u holda 100 sonini 
hosil qila olmaymiz. Raqamlar yozilish tartibida ulardan tuzilgan ixtiyoriy bitta ikki 
xonali son bilan qolgan bir xonali sonlar yigindisi ham 100 ni bermaydi. Bo`lg`usi 
yig`indida ikki xonali sonlar bilan qolgan bir xonali sonlar yig`indida 100 ni 
beradigan ikki juft ikki xonali son mavjud: 23 va 67, 34 va 56. Raqamlarning 
yozilish tartibida tuzilgan uchta ikki xonali sonlar bilan qolgan bir xonali sonlar 
yig`indisi ham 100 ni bermaydi, chunki 12+34+56>100, raqamlarning yozilish 
tartibida tuzilgan uch xonali sonlar yig`indisi 100 dan katta bo`lishi o`z-o`zidan 
ayyondir.  
Demak, 1+23+4+5+67=100 va 1+2+34+56+7=100 bo`ladi. 
8-misol. Ba’zi-bir raqamlar orasiga”-“ belgisini shunday qo`yingki, natijada 
quyidagi chin sonli tenglik hosil bo`lsin.  
8 7 6 5 4 3 2 1=3  
Yechish. Chapdan o`ngga qarab harakatlanib, birinchi “-“ belgisi 7 va 6 sonlari 
orasiga qo`yilishi kerakligini aniqlaymiz. Keyingi “-“ belgisi 6 va 5 raqamlari 
orasiga qo`yiladi, chunki agar 5 raqamidan keyin qo`yilsa, u holda  
87-65 ifodaning son qiymati 22 ga teng bo`lib, undan bir xonali 4 va 3 va ikki xonali 
21 sonini ayirishimiz natijasida 3 sonini hosil qila olmaymiz. Demak “-“ belgisi 6 
va 5 raqamlari orasiga qo`yishi kerak. Xuddi shu tarzda mulohaza yuritishni davom 
ettirib, “-“ belgisi 4 va 3 raqamlari orasiga qo`yilishi zarurligini keltirib chiqaramiz. 
U holda 87-6-54 ifodaning son qiymati 27 ga teng bo`lib, oxirgi “-“ belgisi 3 va 2 
raqamlari orasida qo`yilishligi kelib chiqadi. Demak, 87-6-54-3-21=3 natijani hosil 
qilamiz.  
Ilmiybaza.uz a) 5+4-3-2-1=3; 5-4+3-2+1=3. b) 5+4-3-2+1=5; 5-4+3+2-1=5 2. Arifmetik amallar belgilari ba’zi-bir raqamlardan keyin qo`yilib, yechiladigan rebuslar. 7-misol. Ba’zi-bir raqamlar orasiga “+” belgisini shunday qo`yingki, natijada quyidagi chin sonly tenglik hosil bo`lsin: 1 2 3 4 5 6 7 =100 Yechish. Agar barcha raqamlar orasiga “+” belgisini qo`ysak, u holda 100 sonini hosil qila olmaymiz. Raqamlar yozilish tartibida ulardan tuzilgan ixtiyoriy bitta ikki xonali son bilan qolgan bir xonali sonlar yigindisi ham 100 ni bermaydi. Bo`lg`usi yig`indida ikki xonali sonlar bilan qolgan bir xonali sonlar yig`indida 100 ni beradigan ikki juft ikki xonali son mavjud: 23 va 67, 34 va 56. Raqamlarning yozilish tartibida tuzilgan uchta ikki xonali sonlar bilan qolgan bir xonali sonlar yig`indisi ham 100 ni bermaydi, chunki 12+34+56>100, raqamlarning yozilish tartibida tuzilgan uch xonali sonlar yig`indisi 100 dan katta bo`lishi o`z-o`zidan ayyondir. Demak, 1+23+4+5+67=100 va 1+2+34+56+7=100 bo`ladi. 8-misol. Ba’zi-bir raqamlar orasiga”-“ belgisini shunday qo`yingki, natijada quyidagi chin sonli tenglik hosil bo`lsin. 8 7 6 5 4 3 2 1=3 Yechish. Chapdan o`ngga qarab harakatlanib, birinchi “-“ belgisi 7 va 6 sonlari orasiga qo`yilishi kerakligini aniqlaymiz. Keyingi “-“ belgisi 6 va 5 raqamlari orasiga qo`yiladi, chunki agar 5 raqamidan keyin qo`yilsa, u holda 87-65 ifodaning son qiymati 22 ga teng bo`lib, undan bir xonali 4 va 3 va ikki xonali 21 sonini ayirishimiz natijasida 3 sonini hosil qila olmaymiz. Demak “-“ belgisi 6 va 5 raqamlari orasiga qo`yishi kerak. Xuddi shu tarzda mulohaza yuritishni davom ettirib, “-“ belgisi 4 va 3 raqamlari orasiga qo`yilishi zarurligini keltirib chiqaramiz. U holda 87-6-54 ifodaning son qiymati 27 ga teng bo`lib, oxirgi “-“ belgisi 3 va 2 raqamlari orasida qo`yilishligi kelib chiqadi. Demak, 87-6-54-3-21=3 natijani hosil qilamiz.
Ilmiybaza.uz 
Sonli rebuslarning ikkinchi guruh mashqlarini yechish murakkab bo`lgani uchun, 
boshlang`ich sinflar matematikasida asosan birinchi guruh mashqlari va ayrim sodda 
2- guruh mashqlari o`rganiladi.  
9-misol. Raqamlar orasiga arifmetik amallar belgisini shunday qo`yingki, natijada 
quyidagi tenglik o`rinli bo`lsin. Qavslardan ham foydalanish mumkin.  
1 2 3 4=5  
 
Yechish. Oxirgi raqam 4, yig`indi 5 ga teng ekanligidan berilgan tenglik o`rinli 
bo`lishi uchun, 1,2 va 3 raqamlaridan foydalanib tuzilgan sonli ifodaning qiymati 1 
ga teng bo`lishi zarur ekanligi kelib chiqadi. Uni topish esa qiyinchilik tug`dirmaydi: 
(1+2):3=1  
Demak, (1+2):3+4=5 bo`ladi. 
Konstruktiv masalalar. Konstruktiv masala jumlasini tushunishimiz uchun, 
dastlab, “konstruktiv” hamda “konstruksiya” atamalariga to‘xtalib o‘taylik. 
Konstruktiv. 1. konstruksiyaga, tuzilishga oid, imoratning konstruktiv 
kamchiliklari. 
Konstruksiya [lot. Construction – to‘plash, yig‘ish, tuzish, qurilish]. 
Rus olimlari M.I.Moro, M.A.Bantova, G.V.Beltyukova, S.I.Volkova, 
S.V.Stepanovalar tomonidan boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun yozilgan 
matematika darsliklarini tahlil qilganimizda, konstruktiv talqin hamda konstruktiv 
masalalarning tayoqcha o‘rnining o‘zgarishi bilan shakl ko‘rinishining o‘zgarishiga 
oid, sabzi, kubik va sanoq cho‘plari, ularning bog‘lamlari orqali birlik, o‘nlik 
tushunchlarini o‘rgatish, shakllarni qismlarga parchalash va hosil bo‘lgan 
qismlardan 
yagona 
shakl 
qurish, 
o‘simliklar, 
hayvonlar, 
o‘yinchoqlar 
konstruksiyalari orqali yuza, perimetr, taqqoslash tushunchalarini ifodalash, 
shakllarni kombinatsiyalash orqali ularning ko‘rinishini o‘zgartirish, naqsh 
konstruksiyasini davom ettirish, rangli kvadratchalardan foydalanib manzara hosil 
qilish, ko‘paytmaning o‘rin almashtirish qonunini to‘g‘ri to‘rtburchak orqali 
isbotlash, tenglama va tengsizlik tushunchalarini arg‘imchoqda tasvirlash, vaqt 
tushuchasini “qum soat”lardan foydalanib konstruksiyalash, qog‘oz bukish san’ati 
Ilmiybaza.uz Sonli rebuslarning ikkinchi guruh mashqlarini yechish murakkab bo`lgani uchun, boshlang`ich sinflar matematikasida asosan birinchi guruh mashqlari va ayrim sodda 2- guruh mashqlari o`rganiladi. 9-misol. Raqamlar orasiga arifmetik amallar belgisini shunday qo`yingki, natijada quyidagi tenglik o`rinli bo`lsin. Qavslardan ham foydalanish mumkin. 1 2 3 4=5 Yechish. Oxirgi raqam 4, yig`indi 5 ga teng ekanligidan berilgan tenglik o`rinli bo`lishi uchun, 1,2 va 3 raqamlaridan foydalanib tuzilgan sonli ifodaning qiymati 1 ga teng bo`lishi zarur ekanligi kelib chiqadi. Uni topish esa qiyinchilik tug`dirmaydi: (1+2):3=1 Demak, (1+2):3+4=5 bo`ladi. Konstruktiv masalalar. Konstruktiv masala jumlasini tushunishimiz uchun, dastlab, “konstruktiv” hamda “konstruksiya” atamalariga to‘xtalib o‘taylik. Konstruktiv. 1. konstruksiyaga, tuzilishga oid, imoratning konstruktiv kamchiliklari. Konstruksiya [lot. Construction – to‘plash, yig‘ish, tuzish, qurilish]. Rus olimlari M.I.Moro, M.A.Bantova, G.V.Beltyukova, S.I.Volkova, S.V.Stepanovalar tomonidan boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun yozilgan matematika darsliklarini tahlil qilganimizda, konstruktiv talqin hamda konstruktiv masalalarning tayoqcha o‘rnining o‘zgarishi bilan shakl ko‘rinishining o‘zgarishiga oid, sabzi, kubik va sanoq cho‘plari, ularning bog‘lamlari orqali birlik, o‘nlik tushunchlarini o‘rgatish, shakllarni qismlarga parchalash va hosil bo‘lgan qismlardan yagona shakl qurish, o‘simliklar, hayvonlar, o‘yinchoqlar konstruksiyalari orqali yuza, perimetr, taqqoslash tushunchalarini ifodalash, shakllarni kombinatsiyalash orqali ularning ko‘rinishini o‘zgartirish, naqsh konstruksiyasini davom ettirish, rangli kvadratchalardan foydalanib manzara hosil qilish, ko‘paytmaning o‘rin almashtirish qonunini to‘g‘ri to‘rtburchak orqali isbotlash, tenglama va tengsizlik tushunchalarini arg‘imchoqda tasvirlash, vaqt tushuchasini “qum soat”lardan foydalanib konstruksiyalash, qog‘oz bukish san’ati
Ilmiybaza.uz 
(Origami), “Tangram” o‘yini vositasida ko‘za va gul, kema, uy, mashina va 
boshqalar maketini yasashga doir shakllarini uchratishimiz mumkin.    
Deyarli barcha mamlakatlar darsliklarida noma’lum qo‘shiluvchini topish 
masalasining pallali tarozi vositasida berilgan sahifalarni uchratamiz, lekin, 
qarshimizdagi sahifada berilgan tasvirlar noma’lum ayriluvchi yoki ko‘paytuvchiga 
doir bo‘lgan hollar uchramaydi. 
 Portugaliya boshlang‘ich ta’lim tizimi matematika darsliklarida konstruktiv 
masalaning “Juft yoki toq” hamda “Tangram” o‘yinlari vositasida namoyon 
bo‘luvchi didaktik shakllarga duch kelamiz. “Juft yoki toq” o‘yini qo‘l barmoqlari 
konstruksiyasi orqali ifodalanadi, o‘yinda o‘quvchilar o‘z partadoshlaridan qo‘l 
barmoqlarini ko‘rsatgan holda “juftmi?” yoki “toqmi?” deb so‘rashadi, ushbu 
o‘yinni bo‘ljak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari dam olish daqiqasida qo‘llashlar 
tavsiya etiladi. “Tangram” o‘yini bilan biz yaqindan tanishmiz, o‘yinda qog‘oz bir 
necha qismlarga bo‘linib, qushlar, hayvonlar, uylar va hakozolar maketini yasab 
berish so‘raladi.  
Bizningcha, ko‘z bilan ko‘rib, qo‘l bilan ushlash mumkin bo‘lgan jismlar 
vositasida matematik tushunchalarning o‘qitilishiga, matematika fanini o‘qitishning 
konstruktiv usuli desak albatta noo‘rin bo‘lmaydi. Ushbu boradagi usullarni 1-sinf 
matematika darsligining ilk mavzusida uchratamiz. 
1-sinf matematika darsligining dastlabki mavzusi(O‘xshashlik va farqlash) 
konstruktiv usulda o‘quvchilar nigohiga taqdim etilgan. Masalan, o‘xshashlik 
borasida 2 ta oq rangli uloqchaga - 2 ta oq rangli quyoncha, 3 ta kulrang uloqchaga 
- 3 ta kulrang quyoncha o‘xshatilgan. Farqlash tushunchasini o‘rgatish uchun esa, 
yashil, ko‘k, qizil ranglarda berilgan doiralarning katta kichikligini va ranglarini 
farqlash g‘oyasi mavzuga singdirilgan. 
Konstruktiv yondashuvning elementlariga “Narsalarni o‘lchamlari bo‘yicha 
taqqoslash” mavzusida ham duch kelamiz. Ushbu mavzuning maqsadi, 1-sinf 
o‘quvchisining narsalarni taqqoslashida ularning o‘lchamiga konstruktiv yo‘sinda 
e’tibor qaratishga undaydi. Aytaylik kitoblarni taqqoslashda, ularni birini 
Ilmiybaza.uz (Origami), “Tangram” o‘yini vositasida ko‘za va gul, kema, uy, mashina va boshqalar maketini yasashga doir shakllarini uchratishimiz mumkin. Deyarli barcha mamlakatlar darsliklarida noma’lum qo‘shiluvchini topish masalasining pallali tarozi vositasida berilgan sahifalarni uchratamiz, lekin, qarshimizdagi sahifada berilgan tasvirlar noma’lum ayriluvchi yoki ko‘paytuvchiga doir bo‘lgan hollar uchramaydi. Portugaliya boshlang‘ich ta’lim tizimi matematika darsliklarida konstruktiv masalaning “Juft yoki toq” hamda “Tangram” o‘yinlari vositasida namoyon bo‘luvchi didaktik shakllarga duch kelamiz. “Juft yoki toq” o‘yini qo‘l barmoqlari konstruksiyasi orqali ifodalanadi, o‘yinda o‘quvchilar o‘z partadoshlaridan qo‘l barmoqlarini ko‘rsatgan holda “juftmi?” yoki “toqmi?” deb so‘rashadi, ushbu o‘yinni bo‘ljak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari dam olish daqiqasida qo‘llashlar tavsiya etiladi. “Tangram” o‘yini bilan biz yaqindan tanishmiz, o‘yinda qog‘oz bir necha qismlarga bo‘linib, qushlar, hayvonlar, uylar va hakozolar maketini yasab berish so‘raladi. Bizningcha, ko‘z bilan ko‘rib, qo‘l bilan ushlash mumkin bo‘lgan jismlar vositasida matematik tushunchalarning o‘qitilishiga, matematika fanini o‘qitishning konstruktiv usuli desak albatta noo‘rin bo‘lmaydi. Ushbu boradagi usullarni 1-sinf matematika darsligining ilk mavzusida uchratamiz. 1-sinf matematika darsligining dastlabki mavzusi(O‘xshashlik va farqlash) konstruktiv usulda o‘quvchilar nigohiga taqdim etilgan. Masalan, o‘xshashlik borasida 2 ta oq rangli uloqchaga - 2 ta oq rangli quyoncha, 3 ta kulrang uloqchaga - 3 ta kulrang quyoncha o‘xshatilgan. Farqlash tushunchasini o‘rgatish uchun esa, yashil, ko‘k, qizil ranglarda berilgan doiralarning katta kichikligini va ranglarini farqlash g‘oyasi mavzuga singdirilgan. Konstruktiv yondashuvning elementlariga “Narsalarni o‘lchamlari bo‘yicha taqqoslash” mavzusida ham duch kelamiz. Ushbu mavzuning maqsadi, 1-sinf o‘quvchisining narsalarni taqqoslashida ularning o‘lchamiga konstruktiv yo‘sinda e’tibor qaratishga undaydi. Aytaylik kitoblarni taqqoslashda, ularni birini
Ilmiybaza.uz 
ikkinchisining ustiga joylashtiradi va natijada, qaysi biri kichik, qay biri katta 
ekanligini ikkilanmasdan ayta oladi. 
Shuningdek, ushbu darslikning “Narsalarning o‘zaro joylashuvi” mavzusi, 
barchamizga, xususan bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchisiga ma’lum bo‘lgan 
qo‘shishning o‘rin almashtirish (kommutativlik) qonunining o‘zagi sifatida bayon 
etilgan. Haqiqatdan ham mazkur g‘oya mevalarning o‘zaro joylashuvi orqali 
namoyon etilgan bo‘lib, ikki mevaning o‘rni almashgani bilan mevalar qatordan 
yo‘qolib qolmaydi (bu yerda qator o‘rnida, savat tushunchasidan ham foydalanish 
mumkin). Masalan dastlabki qatorda “olma, nok, anor” ikkinchi qatorda esa, “nok, 
olma, anor” mevalari o‘rin olgan. Guvohi bo‘lganingizdek har ikkala qatorda ham 3 
tadan meva mavjud. 
Shuni ham takidlash joizki, “1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlarni raqamlash” 
mavzusi ham konstruktiv usulda tasvirlangan. Bunda konstruktiv element sifatida 
domino toshlari olingan.  
1-rasmda keltirilgan har ikkala konstruktiv masala o‘quvchini kreativ 
fikrlashga undaydi. Biroq bu kabi konstruktiv masalar darslikda juda kam berilgan.  
1-rasmda berilgan 1-masalada 
geometrik shakllar qizil va ko‘k ranglarda berilgan bo‘lib, o‘quvchidan nechta qizil 
va nechta ko‘k katakcha borligini yig‘indi ko‘rinishda tasvirlash so‘ralgan. 
Yig‘indida birinchi qo‘shiluvchi qizil katakchalar, ikkinchi qo‘shiluvchi esa ko‘k 
katakchalar 
sonini 
anglatadi. 
Mazkur 
konstruktiv 
masalaning 
afzalligi, 
o‘quvchilarning 
1+5 
kabi 
ifodalar 
yechimini 
topishda 
qiynchilkka 
uchramaganligida. Negaki o‘quvchilar 1+5 yig‘indi yechimini aniqlash uchun, 
Ilmiybaza.uz ikkinchisining ustiga joylashtiradi va natijada, qaysi biri kichik, qay biri katta ekanligini ikkilanmasdan ayta oladi. Shuningdek, ushbu darslikning “Narsalarning o‘zaro joylashuvi” mavzusi, barchamizga, xususan bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchisiga ma’lum bo‘lgan qo‘shishning o‘rin almashtirish (kommutativlik) qonunining o‘zagi sifatida bayon etilgan. Haqiqatdan ham mazkur g‘oya mevalarning o‘zaro joylashuvi orqali namoyon etilgan bo‘lib, ikki mevaning o‘rni almashgani bilan mevalar qatordan yo‘qolib qolmaydi (bu yerda qator o‘rnida, savat tushunchasidan ham foydalanish mumkin). Masalan dastlabki qatorda “olma, nok, anor” ikkinchi qatorda esa, “nok, olma, anor” mevalari o‘rin olgan. Guvohi bo‘lganingizdek har ikkala qatorda ham 3 tadan meva mavjud. Shuni ham takidlash joizki, “1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlarni raqamlash” mavzusi ham konstruktiv usulda tasvirlangan. Bunda konstruktiv element sifatida domino toshlari olingan. 1-rasmda keltirilgan har ikkala konstruktiv masala o‘quvchini kreativ fikrlashga undaydi. Biroq bu kabi konstruktiv masalar darslikda juda kam berilgan. 1-rasmda berilgan 1-masalada geometrik shakllar qizil va ko‘k ranglarda berilgan bo‘lib, o‘quvchidan nechta qizil va nechta ko‘k katakcha borligini yig‘indi ko‘rinishda tasvirlash so‘ralgan. Yig‘indida birinchi qo‘shiluvchi qizil katakchalar, ikkinchi qo‘shiluvchi esa ko‘k katakchalar sonini anglatadi. Mazkur konstruktiv masalaning afzalligi, o‘quvchilarning 1+5 kabi ifodalar yechimini topishda qiynchilkka uchramaganligida. Negaki o‘quvchilar 1+5 yig‘indi yechimini aniqlash uchun,
Ilmiybaza.uz 
dastlab berilgan geometrik shakldagi barcha katakchalarni sanab chiqishada, 
natijada 1+5 ifoda yechimi 6 bo‘lishiga ishonch hosil qiladi.  
1-rasmda bayon etilgan “baliqchalar o‘yini” masalasi, o‘quvchilarning masala 
yechimini topishlari bilan bir qatorda, uchburchaklarni o‘zaro joylashtirib turli xil 
ko‘rinishdagi baliqchalarni yasash mumkinligi haqidagi tasavvurlarini ham boyitadi. 
Shu o‘rinda, bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchisidan mazkur masalaga o‘xshash 
bo‘lgan konstruktiv masalalarni yarata olish ko‘nikmasini shakllantirish talab 
etiladi. Namuna sifatida shuni ayta olamizki, “baliqchalar o‘yini” masalasini shu 
masalga yaqin bo‘lgan “uchar kabutarlar” masalasi bilan almashtirish mumkin(2-
rasmga qarang). Demak, har bir konstruktiv masalaga o‘xshash masala tuza olish 
mumkin.  
 
2. Zamonaviy ta’lim nafaqat topshiriqlarni mas’uliyat bilan bajaradigan, balki 
o’z ishiga kreativ yondashadigan ijodkor pedagoglarga muhtoj. Bugun bolaga 
ma'lum bilimlarni berishgina emas, balki aqliy faoliyatlarini rivojlantirish ta’lim 
tizimi oldidagi eng muhim topshiriqlardan biridir.  
Rivojlantiruvchi ta'lim deganda "bilimlarning to'laqonli o’zlashtirilishiga 
erishiladigan, shu bilan birga aqliy rivojlanishiga bevosita ta'sir ko'rsatadigan o’quv 
faoliyati" tushuniladi. 
Rivojlantiruvchi ta'limning asosiy yo’nalishi sifatida o’quvchilarni ijodiy 
faoliyatga jalb qilish talab etiladi. 
Olimlarning ijodiy faoliyat haqidagi qarashlari har xil bo’lib, ayrimlari 
e'tiborlarini ma'lum bir natija olishga qaratishgan (S. A. Rubinshteyn, E.G’oziev 
B.P.Erdniev, SH.R.Rayxanov, F. Qosimov va boshqalar) bo’lsalar, boshqalari esa 
faoliyatning olib borilishi (A. Samarin, , B. Adizov, M. Jumayev va boshqalar) 
muhim deb o’ylaydilar. Lekin insonning yoshi ulg’ayishi bilan reproduktiv 
faoliyatdan ijodiy faoliyatga o’tishi birmuncha qiyin bo'ladi. 
Reproduktiv faoliyatda o’quvchi odatdagidek, unga ko’rsatilgan yo'nalishga 
amal qiladi va qoidalarga qanchalik aniq rioya qilsa, yakuniy maqsadga erishish 
ehtimoli shunchalik yuqori bo'ladi. 
Ilmiybaza.uz dastlab berilgan geometrik shakldagi barcha katakchalarni sanab chiqishada, natijada 1+5 ifoda yechimi 6 bo‘lishiga ishonch hosil qiladi. 1-rasmda bayon etilgan “baliqchalar o‘yini” masalasi, o‘quvchilarning masala yechimini topishlari bilan bir qatorda, uchburchaklarni o‘zaro joylashtirib turli xil ko‘rinishdagi baliqchalarni yasash mumkinligi haqidagi tasavvurlarini ham boyitadi. Shu o‘rinda, bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchisidan mazkur masalaga o‘xshash bo‘lgan konstruktiv masalalarni yarata olish ko‘nikmasini shakllantirish talab etiladi. Namuna sifatida shuni ayta olamizki, “baliqchalar o‘yini” masalasini shu masalga yaqin bo‘lgan “uchar kabutarlar” masalasi bilan almashtirish mumkin(2- rasmga qarang). Demak, har bir konstruktiv masalaga o‘xshash masala tuza olish mumkin. 2. Zamonaviy ta’lim nafaqat topshiriqlarni mas’uliyat bilan bajaradigan, balki o’z ishiga kreativ yondashadigan ijodkor pedagoglarga muhtoj. Bugun bolaga ma'lum bilimlarni berishgina emas, balki aqliy faoliyatlarini rivojlantirish ta’lim tizimi oldidagi eng muhim topshiriqlardan biridir. Rivojlantiruvchi ta'lim deganda "bilimlarning to'laqonli o’zlashtirilishiga erishiladigan, shu bilan birga aqliy rivojlanishiga bevosita ta'sir ko'rsatadigan o’quv faoliyati" tushuniladi. Rivojlantiruvchi ta'limning asosiy yo’nalishi sifatida o’quvchilarni ijodiy faoliyatga jalb qilish talab etiladi. Olimlarning ijodiy faoliyat haqidagi qarashlari har xil bo’lib, ayrimlari e'tiborlarini ma'lum bir natija olishga qaratishgan (S. A. Rubinshteyn, E.G’oziev B.P.Erdniev, SH.R.Rayxanov, F. Qosimov va boshqalar) bo’lsalar, boshqalari esa faoliyatning olib borilishi (A. Samarin, , B. Adizov, M. Jumayev va boshqalar) muhim deb o’ylaydilar. Lekin insonning yoshi ulg’ayishi bilan reproduktiv faoliyatdan ijodiy faoliyatga o’tishi birmuncha qiyin bo'ladi. Reproduktiv faoliyatda o’quvchi odatdagidek, unga ko’rsatilgan yo'nalishga amal qiladi va qoidalarga qanchalik aniq rioya qilsa, yakuniy maqsadga erishish ehtimoli shunchalik yuqori bo'ladi.
Ilmiybaza.uz 
O’quvchiga biror- bir qonuniyatni u yoki bu yo’l bilan to’laqonli tushuntirish 
va o’rgatish uchun, masalani yechishga yoki masalani yechishning yangi usulini 
o’ylab topish kabi ijodiy faoliyatli jarayonga undash samaralidir. Ushbu izlanishni 
amalga oshirish jarayonida, bola tadqiqot jarayonida olim tomonidan bajarilgan 
harakatlarni asosiy ma'noda takrorlashini payqash qiyin emas. Albatta, buni to'la 
ma'nosida ilmiy ish deb bo’lmasada, uning o'ziga xos, sezilarli darajada 
soddalashtirilgan ko’rinishidir. 
Aynan shu kabi ijodiy faoliyat o'quvchida nafaqat ilmiy tushunchalar tizimini 
shakllantirish, balki unga ilmiy-tadqiqot faoliyati xarakterini egallab, o'rganishning 
haqiqiy sub'ektiga aylanish imkoniyatini berishi mumkin. 
Psixologlar maktabgacha tayyorgarlik davrini va boshlang'ich maktab yoshini 
ushbu faoliyatni shakllantirish uchun eng maqbul davr deb hisoblashadi. 
Ko'plab darsliklar mualliflari boshlang'ich sinf o’quvchilaridagi matematik 
tafakkurning shakllanishida ko’rgazmali-obrazli holda (M. Axmedov, N. 
Abduraxmonova, M. Jumayev va boshqalar) fazoviy tasavvurlarni shakllanishning 
o’rni beqiyos deb hisoblasalar, boshqa mualliflar (K.M.Girfanova, N.U.Bikbayeva, 
E.Yangabayeva, S.Burxonov, O’.Xudoyorov, Q.Norqulova va boshqalar) esa o'quv 
jarayonidagi geometrik materialning o’rniga to'xtaladilar. 
O'qitishning an'anaviy usullari geometrik mazmunga ega bo'lgan topshiriqlarni 
ikkinchi darajali topshiriq sifatida qaraydilar. Shu sababli geometrik mazmunga ega 
bo'lgan topshiriqlar orqali ijodiy qbiliyatni shakllantirish masalasi kun tartibidagi 
asosiy masala bo’lib qolmoqda.  
Yuqorida aytilganlarning barchasi matematika o'qitishda boshlang'ich sinf 
o'quvchilarining ijodiy faoliyatini shakllantirish topshiriqsini yechishning 
dolzarbligi va zarurligini taqozo etadi. 
Biz ishimizda matematika o'qitish jarayonida matematik qonuniyatlarni 
topishga doir masalalar yechish orqali boshlang’ich sinf o’quvchilarining ijodiy 
faoliyatini shakllantirishga qaratilgan topshiriqni yechishning bir necha usulini taklif 
qilmoqchimiz. 
Ilmiybaza.uz O’quvchiga biror- bir qonuniyatni u yoki bu yo’l bilan to’laqonli tushuntirish va o’rgatish uchun, masalani yechishga yoki masalani yechishning yangi usulini o’ylab topish kabi ijodiy faoliyatli jarayonga undash samaralidir. Ushbu izlanishni amalga oshirish jarayonida, bola tadqiqot jarayonida olim tomonidan bajarilgan harakatlarni asosiy ma'noda takrorlashini payqash qiyin emas. Albatta, buni to'la ma'nosida ilmiy ish deb bo’lmasada, uning o'ziga xos, sezilarli darajada soddalashtirilgan ko’rinishidir. Aynan shu kabi ijodiy faoliyat o'quvchida nafaqat ilmiy tushunchalar tizimini shakllantirish, balki unga ilmiy-tadqiqot faoliyati xarakterini egallab, o'rganishning haqiqiy sub'ektiga aylanish imkoniyatini berishi mumkin. Psixologlar maktabgacha tayyorgarlik davrini va boshlang'ich maktab yoshini ushbu faoliyatni shakllantirish uchun eng maqbul davr deb hisoblashadi. Ko'plab darsliklar mualliflari boshlang'ich sinf o’quvchilaridagi matematik tafakkurning shakllanishida ko’rgazmali-obrazli holda (M. Axmedov, N. Abduraxmonova, M. Jumayev va boshqalar) fazoviy tasavvurlarni shakllanishning o’rni beqiyos deb hisoblasalar, boshqa mualliflar (K.M.Girfanova, N.U.Bikbayeva, E.Yangabayeva, S.Burxonov, O’.Xudoyorov, Q.Norqulova va boshqalar) esa o'quv jarayonidagi geometrik materialning o’rniga to'xtaladilar. O'qitishning an'anaviy usullari geometrik mazmunga ega bo'lgan topshiriqlarni ikkinchi darajali topshiriq sifatida qaraydilar. Shu sababli geometrik mazmunga ega bo'lgan topshiriqlar orqali ijodiy qbiliyatni shakllantirish masalasi kun tartibidagi asosiy masala bo’lib qolmoqda. Yuqorida aytilganlarning barchasi matematika o'qitishda boshlang'ich sinf o'quvchilarining ijodiy faoliyatini shakllantirish topshiriqsini yechishning dolzarbligi va zarurligini taqozo etadi. Biz ishimizda matematika o'qitish jarayonida matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar yechish orqali boshlang’ich sinf o’quvchilarining ijodiy faoliyatini shakllantirishga qaratilgan topshiriqni yechishning bir necha usulini taklif qilmoqchimiz.
Ilmiybaza.uz 
Matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar yechish orqali boshlang’ich 
sinf o’quvchilarining ijodiy faoliyatini shakllantirish nazariyasi va metodologiyasini 
ishlab chiqiladi. 
 Boshlang’ich sinf o'quvchilarining ijodiy faolligini shakllantirish topshiriqsini 
yechish vositasi sifatida biz matematik qonuniyatlarni topish masalasini tanladik. 
Hozirga qadar o'quv va metodik adabiyotlarida qonuniyatlarni topishda (umumiy 
yoki matematik) topshiriqlar alohida ajratib ko'rsatilmagan. Shuning uchun ularning 
ta'rifi berilmagan. Ushbu masalalar faqat qo’shimcha nashrlarda test sifatida taqdim 
etilgan. 
Biz matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar deganda, ularning 
yechimi o'zgaruvchan belgilarning muntazamligi bilan mantiqan aniqlanadigan 
masalalarni tushunamiz. Matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar 
arifmetik va geometrik mazmundagi masalalarni o'z ichiga oladi. 
Matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalarni quyidagicha tavsiflaymiz: 
1- 
chizma
 
Ilmiybaza.uz Matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar yechish orqali boshlang’ich sinf o’quvchilarining ijodiy faoliyatini shakllantirish nazariyasi va metodologiyasini ishlab chiqiladi. Boshlang’ich sinf o'quvchilarining ijodiy faolligini shakllantirish topshiriqsini yechish vositasi sifatida biz matematik qonuniyatlarni topish masalasini tanladik. Hozirga qadar o'quv va metodik adabiyotlarida qonuniyatlarni topishda (umumiy yoki matematik) topshiriqlar alohida ajratib ko'rsatilmagan. Shuning uchun ularning ta'rifi berilmagan. Ushbu masalalar faqat qo’shimcha nashrlarda test sifatida taqdim etilgan. Biz matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar deganda, ularning yechimi o'zgaruvchan belgilarning muntazamligi bilan mantiqan aniqlanadigan masalalarni tushunamiz. Matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar arifmetik va geometrik mazmundagi masalalarni o'z ichiga oladi. Matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalarni quyidagicha tavsiflaymiz: 1- chizma
Ilmiybaza.uz 
O’quv faoliyatida bunday masalalarining xususiy, umumiy, lokal, perspektiv 
turlari mavjud. Ular bir-biri bilan uzviy bog'liq: mahalliy va o'ziga xos topshiriqlarni 
yechish odatda umumiy va istiqbolli topshiriqlarni yechish bilan birga keladi. 
Qonuniyatlarni topishga doir arifmetik mazmundagi topshiriqlar boshlang'ich 
sinflar uchun maktab o'quv dasturidagi topshiriqlarning muhim qismini tashkil 
qiladi. Ushbu toifadagi topshiriqlarni bajarish bolalarni raqamlar orasidagi 
bog’lanishlarni tahlil qilishga, qo'shni ob'ektlarni taqqoslashga, umumlashtirishga, 
mavhumlashtirishga va, albatta, qonuniyatlarni topishga o'rgatadi. 
Metodologiya fikrlashning mantiqiy tomonini baholaydi. O’quvchilar har bir 
qatorni qurish qonuniyatini topishlari va yetishmayotgan raqamlarni kiritishlari 
kerak bo’ladi.  
Arifmetik qonuniyatlarni topishga doir topshiriqlar og'zaki savol-javob, yangi 
materialni mustahkamlash va o'tgan mavzuni so’rash, mustaqil ishlash sifatida 
bajarish uchun tavsiya etiladi. 
Qonuniyatlarni topishga doir topshiriqlarni taqqoslab, ular orasida umumiy 
o'xshashlik borligini ko'rish mumkin. Ammo ularning har biri o'ziga xos xususiyatga 
ega bo’lib, umumiy xususiyatlariga e'tibor qaratish kerak. Biz chiziqli tuzilishga ega 
arifmetik mazmundagi topshiriqlar guruhini ko'rib chiqamiz.  
1-topshiriq.  
Sonlar qatorini davom ettiring: 1, 2, 4, 7, 11, … 
Yechish. 
Keling, qo'shni raqamlarning farqini ko'rib chiqaylik. Birinchi va ikkinchi son 
o'rtasidagi farq 1 ga teng. Ikkinchi va uchinchi sonlar farqi 2 ga teng. Uchinchi va 
to'rtinchi sonlar o'rtasidagi farq 3 ga teng . To'rtinchi va beshinchi sonlar o'rtasidagi 
farq – 4 ga teng. Demak, beshinchi va oltinchi sonlar o'rtasidagi farq 5 ga teng. 
Shunday qilib, oltinchi raqam 11 + 5 = 16 ga teng. 
Javob: 16. 
2-topshiriq. 
Sonlar qatorini davom ettiring: 1, 2, 4, 8, … 
Yechish. 
Ilmiybaza.uz O’quv faoliyatida bunday masalalarining xususiy, umumiy, lokal, perspektiv turlari mavjud. Ular bir-biri bilan uzviy bog'liq: mahalliy va o'ziga xos topshiriqlarni yechish odatda umumiy va istiqbolli topshiriqlarni yechish bilan birga keladi. Qonuniyatlarni topishga doir arifmetik mazmundagi topshiriqlar boshlang'ich sinflar uchun maktab o'quv dasturidagi topshiriqlarning muhim qismini tashkil qiladi. Ushbu toifadagi topshiriqlarni bajarish bolalarni raqamlar orasidagi bog’lanishlarni tahlil qilishga, qo'shni ob'ektlarni taqqoslashga, umumlashtirishga, mavhumlashtirishga va, albatta, qonuniyatlarni topishga o'rgatadi. Metodologiya fikrlashning mantiqiy tomonini baholaydi. O’quvchilar har bir qatorni qurish qonuniyatini topishlari va yetishmayotgan raqamlarni kiritishlari kerak bo’ladi. Arifmetik qonuniyatlarni topishga doir topshiriqlar og'zaki savol-javob, yangi materialni mustahkamlash va o'tgan mavzuni so’rash, mustaqil ishlash sifatida bajarish uchun tavsiya etiladi. Qonuniyatlarni topishga doir topshiriqlarni taqqoslab, ular orasida umumiy o'xshashlik borligini ko'rish mumkin. Ammo ularning har biri o'ziga xos xususiyatga ega bo’lib, umumiy xususiyatlariga e'tibor qaratish kerak. Biz chiziqli tuzilishga ega arifmetik mazmundagi topshiriqlar guruhini ko'rib chiqamiz. 1-topshiriq. Sonlar qatorini davom ettiring: 1, 2, 4, 7, 11, … Yechish. Keling, qo'shni raqamlarning farqini ko'rib chiqaylik. Birinchi va ikkinchi son o'rtasidagi farq 1 ga teng. Ikkinchi va uchinchi sonlar farqi 2 ga teng. Uchinchi va to'rtinchi sonlar o'rtasidagi farq 3 ga teng . To'rtinchi va beshinchi sonlar o'rtasidagi farq – 4 ga teng. Demak, beshinchi va oltinchi sonlar o'rtasidagi farq 5 ga teng. Shunday qilib, oltinchi raqam 11 + 5 = 16 ga teng. Javob: 16. 2-topshiriq. Sonlar qatorini davom ettiring: 1, 2, 4, 8, … Yechish.
Ilmiybaza.uz 
 Mulohaza yuritib ko’raylik: 1 + 1 = 2, 2+ 2 = 4, 4 + 4 = 8. Qonuniyat shuni 
anglatadiki, har bir raqam oldingisidan ikki marta ko'p. Demak keyingi raqam 8 + 8 
= 16 ga teng. 
Javob: 16.  
Qonuniyatlarni 
topishga 
doir 
chiziqli 
topshiriqlarning 
birmuncha 
murakkabrog’ini ko’rib chiqamiz. Quyidagi topshiriq, "Ko'zgu ortida" deb 
nomlanadi. 
3-topshiriq. 
 
Qonuniyatni o'rnating va nuqtalar to’plamidan kerakli shaklni ajratib oling. 
Yechish. 
Ushbu "Ko'zgu ortida" topshirig’ining yechimi ma’lum ma’noda oyna bilan 
bog'liq. Bu chizma sonning oynadagi aksini topish orqali bajariladi. ingichka qora 
chiziqlar oynani o’rnini ko'rsatadi. Aynan shu joyda asosiy raqam chizmasi tugaydi 
va uning ko'zgu tasviri boshlanadi. 
 
Shunday qilib, agar biz raqamlarning barcha ko'zgu tasvirlarini o'chirsak, 
izlagan yecimga ega bo’lamiz: 
 
Yuqorida biz aloqa konvertlarida ishlatiladigan yozuvdagi raqamlarga ega 
bo’ldik. Konvertga qarab, unda 7 raqami qanday yozilganligini ko'ramiz va uning 
oyna aksini chizamiz. Biz keyingi shaklning tasvirini aniqladik.  
Javob:  
 
Ushbu topshiriqdagi qolgan raqamlarni ham xuddi shunday usul bilan davom 
ettirish mumkin. 
Ilmiybaza.uz Mulohaza yuritib ko’raylik: 1 + 1 = 2, 2+ 2 = 4, 4 + 4 = 8. Qonuniyat shuni anglatadiki, har bir raqam oldingisidan ikki marta ko'p. Demak keyingi raqam 8 + 8 = 16 ga teng. Javob: 16. Qonuniyatlarni topishga doir chiziqli topshiriqlarning birmuncha murakkabrog’ini ko’rib chiqamiz. Quyidagi topshiriq, "Ko'zgu ortida" deb nomlanadi. 3-topshiriq. Qonuniyatni o'rnating va nuqtalar to’plamidan kerakli shaklni ajratib oling. Yechish. Ushbu "Ko'zgu ortida" topshirig’ining yechimi ma’lum ma’noda oyna bilan bog'liq. Bu chizma sonning oynadagi aksini topish orqali bajariladi. ingichka qora chiziqlar oynani o’rnini ko'rsatadi. Aynan shu joyda asosiy raqam chizmasi tugaydi va uning ko'zgu tasviri boshlanadi. Shunday qilib, agar biz raqamlarning barcha ko'zgu tasvirlarini o'chirsak, izlagan yecimga ega bo’lamiz: Yuqorida biz aloqa konvertlarida ishlatiladigan yozuvdagi raqamlarga ega bo’ldik. Konvertga qarab, unda 7 raqami qanday yozilganligini ko'ramiz va uning oyna aksini chizamiz. Biz keyingi shaklning tasvirini aniqladik. Javob: Ushbu topshiriqdagi qolgan raqamlarni ham xuddi shunday usul bilan davom ettirish mumkin.
Ilmiybaza.uz 
Quyida biz geometrik turdagi matematik qonuniyatlarni topishga doir 
topshiriqlardan bir nechta namunalar keltiramiz. Geometrik mazmunga ega bo'lgan 
bunday masalalarini yechish jarayonida o’quvchilarda yangi tushunchalarni 
shakllantirish uchun nutqini o’stirish va ko’rgazmali namoyish qilish bo'yicha faol 
ishlar olib boriladi. Masalan: 
4-topshiriq. Har bir qator qanday qoida bo’yicha tuzilgan? Ularni davom 
ettiring. 
 
 5-topshiriq. Quyidagi qatorni davom ettirish uchun pastki qatordagi qaysi 
shaklni tanlash kerak? 
 
O'qituvchi: Birinchi qatorning rasmlariga diqqat bilan qarang. Ularning umumiy 
jihatlari nimada? Qaysi shakl qatorni davom ettirishi mumkin? 
O’quvchi: D shakl. 
O'qituvchi: C shaklda ham uchburchak borku. 
O’quvchi: C shaklda uchburchakning uchi tepaga qaragan. 
O'qituvchi: to’g’ri, barakalla. 
Ushbu topshiriqga to'g'ri javob darhol topilmaydi. Kimdir javob variantlarining 
raqamlari orasidagi farqni ko'rmaydi, kimdir ichki segmentlar soniga, kimdir 
ularning yo'nalishiga qarab e'tibor beradi. Topshiriqni yechish jarayonida javobni 
asoslashga imkon beruvchi "vertikal" va "gorizontal" chiziqlar (1-sinfda) 
tushunchalari kiritiladi. 
Ilmiybaza.uz Quyida biz geometrik turdagi matematik qonuniyatlarni topishga doir topshiriqlardan bir nechta namunalar keltiramiz. Geometrik mazmunga ega bo'lgan bunday masalalarini yechish jarayonida o’quvchilarda yangi tushunchalarni shakllantirish uchun nutqini o’stirish va ko’rgazmali namoyish qilish bo'yicha faol ishlar olib boriladi. Masalan: 4-topshiriq. Har bir qator qanday qoida bo’yicha tuzilgan? Ularni davom ettiring. 5-topshiriq. Quyidagi qatorni davom ettirish uchun pastki qatordagi qaysi shaklni tanlash kerak? O'qituvchi: Birinchi qatorning rasmlariga diqqat bilan qarang. Ularning umumiy jihatlari nimada? Qaysi shakl qatorni davom ettirishi mumkin? O’quvchi: D shakl. O'qituvchi: C shaklda ham uchburchak borku. O’quvchi: C shaklda uchburchakning uchi tepaga qaragan. O'qituvchi: to’g’ri, barakalla. Ushbu topshiriqga to'g'ri javob darhol topilmaydi. Kimdir javob variantlarining raqamlari orasidagi farqni ko'rmaydi, kimdir ichki segmentlar soniga, kimdir ularning yo'nalishiga qarab e'tibor beradi. Topshiriqni yechish jarayonida javobni asoslashga imkon beruvchi "vertikal" va "gorizontal" chiziqlar (1-sinfda) tushunchalari kiritiladi.
Ilmiybaza.uz 
Qatordagi qonuniyatlarni aniqlashga doir masalalar chekli va cheksiz bo'lishi 
mumkin. Chekli qatordagi qonuniyatni topishga doir masalalarga misol keltiramiz: 
6-topshiriq. 
 
Har bir keyingi shaklda ichki chizilgan uchburchaklardan biri aylana bilan 
almashtirilsa, oxirgi shakl to'rtta konsentrik doiradan iborat bo'lib qoladi. Barcha 
uchburchaklar doiralar bilan almashtirildi - bu qator tugaganini anglatadi. 
Quyidagi javob variantlari berilgan topshiriq faqat bitta shakl noma'lum 
bo'lganligi sababli ko'proq fikrlashni rivojlantirish imkoniyatini beradi.  
7-topshiriq.  
Javob 
variantlari 
berilmagan 
geometrik 
mazmundagi matnli masala:  
 
 
 
 
 
 
 
8-topshiriq. Geometriya mamlakatining aholisi quyidagi kosmik kemalarda 
harakatlanishadi. Bitta kema yo’qolib qoldi, topishga yordam bering.  
Ilmiybaza.uz Qatordagi qonuniyatlarni aniqlashga doir masalalar chekli va cheksiz bo'lishi mumkin. Chekli qatordagi qonuniyatni topishga doir masalalarga misol keltiramiz: 6-topshiriq. Har bir keyingi shaklda ichki chizilgan uchburchaklardan biri aylana bilan almashtirilsa, oxirgi shakl to'rtta konsentrik doiradan iborat bo'lib qoladi. Barcha uchburchaklar doiralar bilan almashtirildi - bu qator tugaganini anglatadi. Quyidagi javob variantlari berilgan topshiriq faqat bitta shakl noma'lum bo'lganligi sababli ko'proq fikrlashni rivojlantirish imkoniyatini beradi. 7-topshiriq. Javob variantlari berilmagan geometrik mazmundagi matnli masala: 8-topshiriq. Geometriya mamlakatining aholisi quyidagi kosmik kemalarda harakatlanishadi. Bitta kema yo’qolib qoldi, topishga yordam bering.
Ilmiybaza.uz 
 
 
 
Shunday qilib, qonuniyatlarni topishga doir masalalar boshlang’ich sinf 
o'quvchilarining ijodiy faolligini shakllantirish vositasi sifatida xizmat qiladi, chunki 
ularni yechish jarayonida tahlil va sintez, taqqoslash va mavhumlashtirish, aniqlik 
va umumlashtirish kabi ko'nikmalar rivojlanadi. 
Masalalarni ularning tuzilishiga muvofiq ajratish, o'quvchilarga ijodiy 
faoliyatga moyilligi nuqtai nazaridan variativ yondoshish imkoniyatini belgilaydi. 
Qonuniyatlarni topish uchun topshiriqlar nafaqat geometrik, balki arifmetik 
materialda, shuningdek, matnli asosda berilishi mumkin. Boshlang’ich sinf 
o'quvchilarining ijodiy faolligini shakllantirish vositasi sifatida matematik 
qonuniyatlarni topishga doir masalalar yechish jarayonida tahlil va sintez, 
taqqoslash va mavhumlashtirish, umumlashtirish va aniqlashtirish kabi ko'nikmalar 
rivojlanadi. Ishda matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalarning tasnifi 
keltirildi. Tuzilishiga muvofiq geometrik tarkibga ega bo'lgan qonuniyatlarni 
topishga doir masalalarni ajratish o'quvchilarga differentsiatsiyalashgan yondashuv 
imkoniyatini belgilab beradi. Matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar 
nafaqat geometrik, balki arifmetik materialda ham ko'rsatilishi mumkin. 
O'quvchilarning ijodiy rivojlanishiga qaratilgan masalalar o'qituvchining va bir-
birlarining harakatlariga ko'ra boshlang'ich sinf o'quvchilariga taqlid qilish 
imkoniyatini istisno qilishi yoki hech bo'lmaganda kamaytirishi kerak. Taklif 
etilayotgan masalalar boshlang'ich sinf o'quvchilarini topshiriqni o'zi yechishga 
undashi kerak. Boshlang'ich sinf o'quvchilarining ijodiy faolligini rivojlantirish 
topshiriqlarini yechish jarayoni savolga javob izlash bilan bog'liq ishlarni tartibga 
Ilmiybaza.uz Shunday qilib, qonuniyatlarni topishga doir masalalar boshlang’ich sinf o'quvchilarining ijodiy faolligini shakllantirish vositasi sifatida xizmat qiladi, chunki ularni yechish jarayonida tahlil va sintez, taqqoslash va mavhumlashtirish, aniqlik va umumlashtirish kabi ko'nikmalar rivojlanadi. Masalalarni ularning tuzilishiga muvofiq ajratish, o'quvchilarga ijodiy faoliyatga moyilligi nuqtai nazaridan variativ yondoshish imkoniyatini belgilaydi. Qonuniyatlarni topish uchun topshiriqlar nafaqat geometrik, balki arifmetik materialda, shuningdek, matnli asosda berilishi mumkin. Boshlang’ich sinf o'quvchilarining ijodiy faolligini shakllantirish vositasi sifatida matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar yechish jarayonida tahlil va sintez, taqqoslash va mavhumlashtirish, umumlashtirish va aniqlashtirish kabi ko'nikmalar rivojlanadi. Ishda matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalarning tasnifi keltirildi. Tuzilishiga muvofiq geometrik tarkibga ega bo'lgan qonuniyatlarni topishga doir masalalarni ajratish o'quvchilarga differentsiatsiyalashgan yondashuv imkoniyatini belgilab beradi. Matematik qonuniyatlarni topishga doir masalalar nafaqat geometrik, balki arifmetik materialda ham ko'rsatilishi mumkin. O'quvchilarning ijodiy rivojlanishiga qaratilgan masalalar o'qituvchining va bir- birlarining harakatlariga ko'ra boshlang'ich sinf o'quvchilariga taqlid qilish imkoniyatini istisno qilishi yoki hech bo'lmaganda kamaytirishi kerak. Taklif etilayotgan masalalar boshlang'ich sinf o'quvchilarini topshiriqni o'zi yechishga undashi kerak. Boshlang'ich sinf o'quvchilarining ijodiy faolligini rivojlantirish topshiriqlarini yechish jarayoni savolga javob izlash bilan bog'liq ishlarni tartibga