SOTISH SIYOSATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

21,8 KB


SOTISH SIYOSATI
Reja:
1. Tovarlarni tarqatish tarmoqlari xususiyatlari va ularning tuzilishi.
2. Chakana savdo, ulgurji savdo, vositachini tanlash va sotish tarmog’ini
shakllantiruvchi omillar.
3. Savdo qilishning yangi turlari va usullari.
1. Tovarlarni tarqatish tarmoqlari xususiyatlari 
va ularning tuzilishi
Logotip
SOTISH SIYOSATI Reja: 1. Tovarlarni tarqatish tarmoqlari xususiyatlari va ularning tuzilishi. 2. Chakana savdo, ulgurji savdo, vositachini tanlash va sotish tarmog’ini shakllantiruvchi omillar. 3. Savdo qilishning yangi turlari va usullari. 1. Tovarlarni tarqatish tarmoqlari xususiyatlari va ularning tuzilishi
Marketingning eng muhim va ajralmas tarkibiy qismi mahsulotni sotish va
taqsimlash hisoblanadi. Bu jarayonda tashkiliy nuqtai nazardan eng murakkab
vazifa - ishlab chiqarilgan mahsulotni iste’molchiga yetkazish hal etiladi.
Taqsimot  yo’li  aniq  bir  tovar  yoki  xizmatning  ishlab  chiqaruvchidan
iste’molchi sari harakatida ularga bo’lgan mulk egasi huquqini o’ziga oladigan
yoki  boshqaga  berishga  yordam  ko’rsatadigan  firmalar  yoxud  ayrim  shaxslar
majmuidan iboratdir.
Boshqacha qilib aytganda, taqsimot yo’li tovarning ishlab chiqaruvchidan
iste’molchiga qarab harakat qiladigan yo’lidir. Taqsimot yo’lining tarkibiy qismlari
bir qator vazifalarni bajaradi:
tovar (xizmati)ni bir joydan boshqa joyga ko’chishi;
tovar (xizmati)ga yoki undan foydalanish uchun mulk egasi huquqini berish;
undovchi faoliyat;
tovarlar buyurtmasi;
xavf-xatarni bo’yniga olish;
muzoqaralar olib borish;
bozor ma’lumoti tahlili.
Taqsimot kanalining asosiy funktsiyalariga quyidagilar kiradi:

axborot – bu marketing tadqiqotlari natijasida olingan ma’lumotlar va
marketing muhiti to’g’risidagi axborotlarni o’z ichiga oladi

siljitish – mahsulot taklifiga oid ishontiruvchi axborotlarni reklama va
boshqa vositalar orqali tarqatish

aloqa – kerakli xaridorlarni topish va ular bilan aloqa o’rnatish

muvofiqlashtirish – talab va taklifni bir-biriga moslashtirish

muloqotlar – mahsulotni narxi, yetkazib berish sharti va taklifning boshqa
punktlari bo’yicha muloqotlar o’tkazish

jismoniy taqsimlash – tovarni transportirovka qilish va saqlash

moliyalashtirish – kanal  faoliyatini  ta’minldashga  bog’liq xarajatlarni
koplash

tavakkalchilik – mahsulotni sotib olib keyinchalik zarar bilan sotish.
Birinchi besh funktsiya shartnoma tuzish uchun xizmat qiladi, qolgan uchtasi
esa shartnomani bajarish uchun xizmat qiladi.
Logotip
Marketingning eng muhim va ajralmas tarkibiy qismi mahsulotni sotish va taqsimlash hisoblanadi. Bu jarayonda tashkiliy nuqtai nazardan eng murakkab vazifa - ishlab chiqarilgan mahsulotni iste’molchiga yetkazish hal etiladi. Taqsimot yo’li aniq bir tovar yoki xizmatning ishlab chiqaruvchidan iste’molchi sari harakatida ularga bo’lgan mulk egasi huquqini o’ziga oladigan yoki boshqaga berishga yordam ko’rsatadigan firmalar yoxud ayrim shaxslar majmuidan iboratdir. Boshqacha qilib aytganda, taqsimot yo’li tovarning ishlab chiqaruvchidan iste’molchiga qarab harakat qiladigan yo’lidir. Taqsimot yo’lining tarkibiy qismlari bir qator vazifalarni bajaradi: tovar (xizmati)ni bir joydan boshqa joyga ko’chishi; tovar (xizmati)ga yoki undan foydalanish uchun mulk egasi huquqini berish; undovchi faoliyat; tovarlar buyurtmasi; xavf-xatarni bo’yniga olish; muzoqaralar olib borish; bozor ma’lumoti tahlili. Taqsimot kanalining asosiy funktsiyalariga quyidagilar kiradi:  axborot – bu marketing tadqiqotlari natijasida olingan ma’lumotlar va marketing muhiti to’g’risidagi axborotlarni o’z ichiga oladi  siljitish – mahsulot taklifiga oid ishontiruvchi axborotlarni reklama va boshqa vositalar orqali tarqatish  aloqa – kerakli xaridorlarni topish va ular bilan aloqa o’rnatish  muvofiqlashtirish – talab va taklifni bir-biriga moslashtirish  muloqotlar – mahsulotni narxi, yetkazib berish sharti va taklifning boshqa punktlari bo’yicha muloqotlar o’tkazish  jismoniy taqsimlash – tovarni transportirovka qilish va saqlash  moliyalashtirish – kanal faoliyatini ta’minldashga bog’liq xarajatlarni koplash  tavakkalchilik – mahsulotni sotib olib keyinchalik zarar bilan sotish. Birinchi besh funktsiya shartnoma tuzish uchun xizmat qiladi, qolgan uchtasi esa shartnomani bajarish uchun xizmat qiladi.
Taqsimot kanalining bosqichi - bu tovar va unga egalik huquqini pirovard
xaridorga  yaqinlashtirish  yo’lida  u  yoki  bu  ishni  bajaradigan  har  qanday
vositachidan iboratdir. Taqsimot kanalining quyidagi bosqichlari bor:
1. 
Nol bosqichli kanal yoki bevosita marketing kanali ishlab chiqaruvchi
va  iste’molchidan  iborat.  Ishlab  chiqaruvchi  iste’molchildarga  o’z  tovarlarini
joyma-joy  tashib  yurib  (ko’chma  savdo),  junatish  yo’li  bilan  yoki  o’z  firma
do’konlari orqali sotadi.
2. 
Bir  bosqichli  kanal  o’ziga  ishlab  chiqaruvchi,  vositachi  va
iste’molchini  qamrab  oladi.  Iste’mol  bozorida,  odatda,  bu  vositachi  chakana
savdogar (do’kondor), sanoat mahsulotiga oid tovarlar bozorida esa savdo agenti
yoki broker hisoblanadi.
3. 
Ikki  bosqichli  kanal  o’ziga  ishlab  chiqaruvchi,  ikki  vositachi,
iste’molchini  qamrab  oladi.  Iste’mol  tovarlari  bozorida  ulgurji  va  chakana
savdogarlar shunday vositachilar hisoblanadi. Sanoat mahsulotlari bozorida ular
sanoat distibyuteri va dilerlar deb ataladi.
4. 
Uch bosqichli kanali o’ziga ishlab chiqaruvchi, uchta vositachi va
iste’molchini  qamrab,  ko’p  hollarda  ulgurji  va  chakana  savdogarlar  o’rtasida
mayda  ulgurji  (ko’tarafurushlar)  faoliyat  ko’rsatadi.  U  yirik  ulgurji  savdogar
xizmat ko’rsatmaydigan kichik savdo korxonalariga sotadi.
Bosqichlari ko’p bo’lgan kanallar juda kam. Ishlab chiqaruvchi ko’zi bilan
qaraganda, taqsimot kanalida bokachlar qanchalik ko’p bo’lsa, ularni nazorat qilish
imkoniyati shu qadar torayadi.
Tovarlarning to’g’ridan - to’g’ri ishlab chiqaruvchi tomonidan sotishining
yaxshi tomonlari va kamchiliklari ham bor. Firma o’z mahsuloti savdosini to’la
nazorat qiladi. Bunday usul bilan oddiy assortimentli tovarlardan ko’mir, o’tin, neft
mahsulotlari,  tez  buziluvchi  non,  sut,  go’sht  va  hokazolar  sotilishi  afzalroq
hisoblanadi. Ammo qolgan tovarlarni sotishda mustaqil ulgurji va chakana savdo
firmalarining qatnashishi jahon tajribasida sinalgan samarali yo’ldir.
Firma  tovar  harakatini  «Marketing  miks»  jarayonida  rejalashtirishda
quyidagilarga ahamiyat beradi:
sotish siyosatini tovar harakatiga bog’langan holda aniqlash;
Logotip
Taqsimot kanalining bosqichi - bu tovar va unga egalik huquqini pirovard xaridorga yaqinlashtirish yo’lida u yoki bu ishni bajaradigan har qanday vositachidan iboratdir. Taqsimot kanalining quyidagi bosqichlari bor: 1. Nol bosqichli kanal yoki bevosita marketing kanali ishlab chiqaruvchi va iste’molchidan iborat. Ishlab chiqaruvchi iste’molchildarga o’z tovarlarini joyma-joy tashib yurib (ko’chma savdo), junatish yo’li bilan yoki o’z firma do’konlari orqali sotadi. 2. Bir bosqichli kanal o’ziga ishlab chiqaruvchi, vositachi va iste’molchini qamrab oladi. Iste’mol bozorida, odatda, bu vositachi chakana savdogar (do’kondor), sanoat mahsulotiga oid tovarlar bozorida esa savdo agenti yoki broker hisoblanadi. 3. Ikki bosqichli kanal o’ziga ishlab chiqaruvchi, ikki vositachi, iste’molchini qamrab oladi. Iste’mol tovarlari bozorida ulgurji va chakana savdogarlar shunday vositachilar hisoblanadi. Sanoat mahsulotlari bozorida ular sanoat distibyuteri va dilerlar deb ataladi. 4. Uch bosqichli kanali o’ziga ishlab chiqaruvchi, uchta vositachi va iste’molchini qamrab, ko’p hollarda ulgurji va chakana savdogarlar o’rtasida mayda ulgurji (ko’tarafurushlar) faoliyat ko’rsatadi. U yirik ulgurji savdogar xizmat ko’rsatmaydigan kichik savdo korxonalariga sotadi. Bosqichlari ko’p bo’lgan kanallar juda kam. Ishlab chiqaruvchi ko’zi bilan qaraganda, taqsimot kanalida bokachlar qanchalik ko’p bo’lsa, ularni nazorat qilish imkoniyati shu qadar torayadi. Tovarlarning to’g’ridan - to’g’ri ishlab chiqaruvchi tomonidan sotishining yaxshi tomonlari va kamchiliklari ham bor. Firma o’z mahsuloti savdosini to’la nazorat qiladi. Bunday usul bilan oddiy assortimentli tovarlardan ko’mir, o’tin, neft mahsulotlari, tez buziluvchi non, sut, go’sht va hokazolar sotilishi afzalroq hisoblanadi. Ammo qolgan tovarlarni sotishda mustaqil ulgurji va chakana savdo firmalarining qatnashishi jahon tajribasida sinalgan samarali yo’ldir. Firma tovar harakatini «Marketing miks» jarayonida rejalashtirishda quyidagilarga ahamiyat beradi: sotish siyosatini tovar harakatiga bog’langan holda aniqlash;
tovar  harakati  usullaridan  va  turlaridan  barcha  tovarlar  va  bozor
segmentlariga mosini tanlash;
tovar harakati bo’g’inlari va umumiy masofani topish;
tovar harakati zanjirida qatnashuvchilar - mustaqil vositachilarni aniqlash;
tovar harakati rahbarlik tizimini yaratish;
tovar harakatini tashkil yetuvchi bosh bo’g’inni topish;
tovar harakati turlaridan eng samaralisini tanlashda turli xilini bog’lab, bir -
birini to’ldirishni ko’zda tutish.
Mahsulotning yuk sifatida ishlab chiqarish jarayonida iste’molchiga yetib
kelishigacha - tashish, saqlash va qo’shimcha (qadoqlash, o’rash, tamg’alash kabi)
ishlarini bajarish bilan bog’liq bo’lgan jarayon tovar harakati deyiladi. Uni tashkil
etishda firmaning asosiy maqsadi, birinchidan, mahsulotni tezda, yaqin masofa
orqali  va samarali usul  bilan o’z xaridoriga yetkazish;  ikkinchidan, tovarning
xaridori bilan» uchrashishga eng qulay sharoit yaratishdan iborat bo’lishi shart».
Tovar  harakatini  rejalashtirishda,  korxona  tanlagan  tovar  sotish  uslublariga
asoslaniladi. Ular quyidagi uch uslubdan biri bo’lishi mumkin:
tovar  ishlab  chiqaruvchi  vositachilarsiz,  to’g’ridan  -  to’g’ri  o’zining
iste’molchisi bilan bog’lanishi;
tovarlarni mustaqil vositachi(firmalar) orqali sotish;
aralash  usul,  ishlab  chiqaruvchi  firma  va  vositachi  savdo  tashkiloti
sarmoyalari qatnashishi orqali.
Tovar  harakatini  qatnashuvchilari  quyidagi  vazifalarni  bajaradi.  Ishlab
chiqarilgan mahsulotni taqsimlash va sotish; ishlab chiqarishga kerakli xom ashyo
va materiallar tayyorlash; marketing tadqiqotlari o’tkazish; tovarlar iste’molchilari
bilan to’g’ridan - to’g’ri aloqa o’rnatish; oldi - sotdi qilish uchun shartnomalar
tuzish  jarayonini  tayyorlash;  tovarning  iste’molchiga  yetib  borishini
rag’batlantiruvchi  siyosat  yurg’izish;  tovar  assortimentini  rejalashtirishda
qatnashish  va  yordamlashish,  tovar  harakatini  moliyaviy  ta’minlash;  sotilgan
tovarlarga qo’shimcha xizmat uyushtirish; tovarlarni tashish; tovarlarni omborlarga
joylash va saqlash; tovarlarni sortlarga ajratish, kichik o’ramalarga qadoqlash, o’z
savdo  bitimini  tuzatishga  tavakkal  qilish,  sotilgan  tovar  bahosini  aniqlashda
qatnashish va  boshqalar.  Ana  shu  kun  qirrali  vazifalarni  maxsus  savdo
Logotip
tovar harakati usullaridan va turlaridan barcha tovarlar va bozor segmentlariga mosini tanlash; tovar harakati bo’g’inlari va umumiy masofani topish; tovar harakati zanjirida qatnashuvchilar - mustaqil vositachilarni aniqlash; tovar harakati rahbarlik tizimini yaratish; tovar harakatini tashkil yetuvchi bosh bo’g’inni topish; tovar harakati turlaridan eng samaralisini tanlashda turli xilini bog’lab, bir - birini to’ldirishni ko’zda tutish. Mahsulotning yuk sifatida ishlab chiqarish jarayonida iste’molchiga yetib kelishigacha - tashish, saqlash va qo’shimcha (qadoqlash, o’rash, tamg’alash kabi) ishlarini bajarish bilan bog’liq bo’lgan jarayon tovar harakati deyiladi. Uni tashkil etishda firmaning asosiy maqsadi, birinchidan, mahsulotni tezda, yaqin masofa orqali va samarali usul bilan o’z xaridoriga yetkazish; ikkinchidan, tovarning xaridori bilan» uchrashishga eng qulay sharoit yaratishdan iborat bo’lishi shart». Tovar harakatini rejalashtirishda, korxona tanlagan tovar sotish uslublariga asoslaniladi. Ular quyidagi uch uslubdan biri bo’lishi mumkin: tovar ishlab chiqaruvchi vositachilarsiz, to’g’ridan - to’g’ri o’zining iste’molchisi bilan bog’lanishi; tovarlarni mustaqil vositachi(firmalar) orqali sotish; aralash usul, ishlab chiqaruvchi firma va vositachi savdo tashkiloti sarmoyalari qatnashishi orqali. Tovar harakatini qatnashuvchilari quyidagi vazifalarni bajaradi. Ishlab chiqarilgan mahsulotni taqsimlash va sotish; ishlab chiqarishga kerakli xom ashyo va materiallar tayyorlash; marketing tadqiqotlari o’tkazish; tovarlar iste’molchilari bilan to’g’ridan - to’g’ri aloqa o’rnatish; oldi - sotdi qilish uchun shartnomalar tuzish jarayonini tayyorlash; tovarning iste’molchiga yetib borishini rag’batlantiruvchi siyosat yurg’izish; tovar assortimentini rejalashtirishda qatnashish va yordamlashish, tovar harakatini moliyaviy ta’minlash; sotilgan tovarlarga qo’shimcha xizmat uyushtirish; tovarlarni tashish; tovarlarni omborlarga joylash va saqlash; tovarlarni sortlarga ajratish, kichik o’ramalarga qadoqlash, o’z savdo bitimini tuzatishga tavakkal qilish, sotilgan tovar bahosini aniqlashda qatnashish va boshqalar. Ana shu kun qirrali vazifalarni maxsus savdo
firmalarining  bajarishi,  tovar  harakatidagi  sarf  -  xarajatlarining  ancha  yuqori
samara berishini ta’mirlaydi. 
1. 
2. Chakana savdo, ulgurji savdo, vositachini tanlash va sotish tarmog’ini
shakllantiruvchi omillar
Chakana savdo firmalarining turlari 4 ta mezon bilan farq qiladi:
1. do’konning jixozlari
2. mijozga xizmat ko’rsatish darajasi
3. tovar assortimenti
4. savdoda xizmat ko’rsatish xarakteriga ko’ra farqlanadi.
Iste’mol kooperativi – bu chakana savdo do’konlari bo’lib, iste’molchilarni
o’zi boshqaradi (ko’proq oziq-ovqat bozorida).
Savdo  kooperativlari  –  bu  bog’liq  bo’lmagan  do’konlar  tarmog’i  bo’lib,
odatda bitta ta’minotchidan bitta va  o’shandan xarid qilinadi. Uning afzalligi –
xaridorlar ko’z  o’ngida yirik savdo tarmog’i imijini yaratish (past narxlari bilan
jalb yetuvchi).
Ulgurji savdo umumlashgan vositachi hisoblanadi va ko’pchilik vazifalarni
bajaradi.  Ulgurji  savdodan  sanoat  korxonalari,  tijorat  firmalari  va  davlat
muassasalari ulgurjisiga tovar sotib olishlari mumkin. Ulgurji savdo ahamiyati
quyidagichadir:
chakana savdoga ishlab chiqarish firmalarning tor assortimentini kengaytirib
taklif etadi;
katta hajmda tovar sotib olib, muomala xarajatlarini kamaytiradi;
yuqori malakali tovarshunos va marketologlar bilan tovarlar bozorini chuqur
o’rganadi;
tovarlarni saqlaydi va kerakli tovar zahiralarini shakllantiradi;
ishlab  chiqaruvchilar  va  chakana  savdo  o’rtasida  mustahkam  aloqa
bog’laydi, ularga moliyaviy yordamlashadi va boshqalar.
Ulgurjisiga faoliyat ko’rsatish tovar ishlab chiqaruvchilar, tijoratchi firmalar,
agent va brokerlar orqali amalga oshirilishi mumkin.
Vositachi  hamkorlarni  tanlash  hamma  tovar  ishlab  chiqaruvchilar  uchun
muhim  davr  hisoblanadi.  Eng  avvalo  shunga  ahamiyat  berish  kerakki,  tanlab
Logotip
firmalarining bajarishi, tovar harakatidagi sarf - xarajatlarining ancha yuqori samara berishini ta’mirlaydi. 1. 2. Chakana savdo, ulgurji savdo, vositachini tanlash va sotish tarmog’ini shakllantiruvchi omillar Chakana savdo firmalarining turlari 4 ta mezon bilan farq qiladi: 1. do’konning jixozlari 2. mijozga xizmat ko’rsatish darajasi 3. tovar assortimenti 4. savdoda xizmat ko’rsatish xarakteriga ko’ra farqlanadi. Iste’mol kooperativi – bu chakana savdo do’konlari bo’lib, iste’molchilarni o’zi boshqaradi (ko’proq oziq-ovqat bozorida). Savdo kooperativlari – bu bog’liq bo’lmagan do’konlar tarmog’i bo’lib, odatda bitta ta’minotchidan bitta va o’shandan xarid qilinadi. Uning afzalligi – xaridorlar ko’z o’ngida yirik savdo tarmog’i imijini yaratish (past narxlari bilan jalb yetuvchi). Ulgurji savdo umumlashgan vositachi hisoblanadi va ko’pchilik vazifalarni bajaradi. Ulgurji savdodan sanoat korxonalari, tijorat firmalari va davlat muassasalari ulgurjisiga tovar sotib olishlari mumkin. Ulgurji savdo ahamiyati quyidagichadir: chakana savdoga ishlab chiqarish firmalarning tor assortimentini kengaytirib taklif etadi; katta hajmda tovar sotib olib, muomala xarajatlarini kamaytiradi; yuqori malakali tovarshunos va marketologlar bilan tovarlar bozorini chuqur o’rganadi; tovarlarni saqlaydi va kerakli tovar zahiralarini shakllantiradi; ishlab chiqaruvchilar va chakana savdo o’rtasida mustahkam aloqa bog’laydi, ularga moliyaviy yordamlashadi va boshqalar. Ulgurjisiga faoliyat ko’rsatish tovar ishlab chiqaruvchilar, tijoratchi firmalar, agent va brokerlar orqali amalga oshirilishi mumkin. Vositachi hamkorlarni tanlash hamma tovar ishlab chiqaruvchilar uchun muhim davr hisoblanadi. Eng avvalo shunga ahamiyat berish kerakki, tanlab
olinayotgan  vositachi  bir  vaqtning  o’zida  sizning  firmangizning  bozoridagi
raqobatchisi bo’lmasligi kerak. Umumiy holatda vositachi firmalar ichidan sizning
tovaringizni  sotish  bo’yicha  maxsuslashganini  tanlash  zarur.  Yana  vositachi
firmaning bozordagi obru - e’tibori, mavqei, moliyaviy ahvoli qanday va qaysi
bank bilan ishlaydi kabi savollarga javob olishi kerak. Uning asosiy belgilaridan
savdo  shaxobchalarining  moddiy  texnikasi,  joylashishi,  sotuvchi  xodimlarning
malakasi  va  boshqalar.  Oldin  sinash  uchun biror  yilga shartnoma  tuziladi  va
vositachi savdo firma vaqili, rahbari - menejeri vositachini shaxsan o’rganadi va
uning  shaxobchalariga  boradi.  Vositachilar  iloji  boricha  ko’proq  tanlanadi  va
ularning marketing - bozor dasturlariga ahamiyat beriladi.
Hozirgi sharoitda vositachilar bajaradigan vazifalar va ko’rsatadigan xizmat
turlari g’oyat ko’p. Ular quyidagilardan iborat:
sotishni  tashkil  etish  ishlarini  bajarish  -  kontragentlarni  izlash,  sotuvchi
nomidan  xaridni  rasmiylashtirish,  tovar  haqi  uchun  pul  to’lanishini  xaridor
nomidan kafolatlash, reklama kompaniyalarini o’tkazish va bozorni tadqiq qilish;
transport  -  tashish  ishlari,  yukni  sug’urtalashni  amalga  oshirish,  savdo
harakatlarini moliyalash;
texnikaviy xizmat, sotishdan keyingi texnikaviy xizmat ko’rsatish;
bozor to’g’risidagi axborot to’plash va uni taqdim etish.
Olib - sotish harakatlari mazmuniga qarab, bu ish bilan savdo uylari, eksport,
import, ulgurji, chakana firmalar, distribyuterlar, stokistlar shug’ullanadilar. Savdo
uylari bunday ishlarni asosan o’z hisobiga amalga oshiradi.
Savdo  -  vositachilik  ishlarining  navbatdagi  turi  -  komission  faoliyat
komissioner deb ataladigan, bir tomonning komitent deb ataladigan ikkinchi tomon
topshirig’i  bilan  ikkinchi  tomon  hisobidan,  ammo  o’z  nomidan  bitishuvlarni
amalga  oshirishdan  iborat.  Komitent  bilan  komissioner  o’rtasidagi  o’zaro
munosabatlar komissiya shartnomasi bilan tartibga solinadi.
Komission  ishlarining  yana  bir  ko’rinishi  -  konsignatsiya  xarakteridir.
Konsignator  -  eksporter  (konsitrat)dan  o’z  omboriga  tovar  konsignatsiya
shartnomasi belgilangan muayyan shartlarda sotadi. SHartnomada junatilgan tovar
nomi, narxi, sotish muddati va boshqalar ko’rsatilgan bo’ladi. Konsignator tashqi
savdo  ishlaridagi  komissionerlarning  ko’rinishlaridan  biri,  lekin  u  tovarlar
Logotip
olinayotgan vositachi bir vaqtning o’zida sizning firmangizning bozoridagi raqobatchisi bo’lmasligi kerak. Umumiy holatda vositachi firmalar ichidan sizning tovaringizni sotish bo’yicha maxsuslashganini tanlash zarur. Yana vositachi firmaning bozordagi obru - e’tibori, mavqei, moliyaviy ahvoli qanday va qaysi bank bilan ishlaydi kabi savollarga javob olishi kerak. Uning asosiy belgilaridan savdo shaxobchalarining moddiy texnikasi, joylashishi, sotuvchi xodimlarning malakasi va boshqalar. Oldin sinash uchun biror yilga shartnoma tuziladi va vositachi savdo firma vaqili, rahbari - menejeri vositachini shaxsan o’rganadi va uning shaxobchalariga boradi. Vositachilar iloji boricha ko’proq tanlanadi va ularning marketing - bozor dasturlariga ahamiyat beriladi. Hozirgi sharoitda vositachilar bajaradigan vazifalar va ko’rsatadigan xizmat turlari g’oyat ko’p. Ular quyidagilardan iborat: sotishni tashkil etish ishlarini bajarish - kontragentlarni izlash, sotuvchi nomidan xaridni rasmiylashtirish, tovar haqi uchun pul to’lanishini xaridor nomidan kafolatlash, reklama kompaniyalarini o’tkazish va bozorni tadqiq qilish; transport - tashish ishlari, yukni sug’urtalashni amalga oshirish, savdo harakatlarini moliyalash; texnikaviy xizmat, sotishdan keyingi texnikaviy xizmat ko’rsatish; bozor to’g’risidagi axborot to’plash va uni taqdim etish. Olib - sotish harakatlari mazmuniga qarab, bu ish bilan savdo uylari, eksport, import, ulgurji, chakana firmalar, distribyuterlar, stokistlar shug’ullanadilar. Savdo uylari bunday ishlarni asosan o’z hisobiga amalga oshiradi. Savdo - vositachilik ishlarining navbatdagi turi - komission faoliyat komissioner deb ataladigan, bir tomonning komitent deb ataladigan ikkinchi tomon topshirig’i bilan ikkinchi tomon hisobidan, ammo o’z nomidan bitishuvlarni amalga oshirishdan iborat. Komitent bilan komissioner o’rtasidagi o’zaro munosabatlar komissiya shartnomasi bilan tartibga solinadi. Komission ishlarining yana bir ko’rinishi - konsignatsiya xarakteridir. Konsignator - eksporter (konsitrat)dan o’z omboriga tovar konsignatsiya shartnomasi belgilangan muayyan shartlarda sotadi. SHartnomada junatilgan tovar nomi, narxi, sotish muddati va boshqalar ko’rsatilgan bo’ladi. Konsignator tashqi savdo ishlaridagi komissionerlarning ko’rinishlaridan biri, lekin u tovarlar