Spirtli ichimliklar isteʼmol qiluvchi oʻsmirlar bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

22,4 KB


Spirtli ichimliklar isteʼmol qiluvchi oʻsmirlar bilan olib boriladigan ijtimoiy-
pedagogik faoliyat
Reja:
1. Spirtli ichimliklar isteʼmol qilish muammosi
2. Bolalarning spirtli ichimliklar ichishining sabab va oqibatlari.
3. Bolalardagi spirtli ichimlikka munosabat darajasi va har bir darajada ijtimoiy
pedagogning yordam berish shakllari.
Tayanch  tushunchalar:  Spirtli  ichimlik, deviant  patologik  ruju,  istisno,
Adaptatsion, Profilaktik, Vositachilik, Reabilitatsion.
23.1. Spirtli ichimliklar isteʼmol qilish muammosi. Bolalar ichkilikbozligi
va ayniqsa uning yoshlar oʻrtasida keng tarqalishi eng jiddiy ijtimoiy pedagogik
muammolardan  biri  hisoblanadi.  Ichkilikbozlik  tushunchasi  ikki  oʻrinda
aniqlanadi.  Tibbiy  nuqtayi  nazardan  ichkilikbozlik  spirtli  ichimliklar  isteʼmol
qilishga  yengib  boʻlmas  ehtiyoj  tugʻilishida  namoyon  boʻladigan  surunkali
kasallikdir. ijtimoiy pedagogik nuqtayi nazardan ichkilikbozlik spirtli ichimlikka
deviant  patologik  ruju  qoʻyish  bilan  xarakterlanadigan  deviant  xulq-atvor
shaxslaridan biridir.
Bolalik davrida ichkilikbozlik muammosi shaxs ijtimoiylashuvi jarayoni bilan
bevosita bogʻliq. Chunki, birinchidan, u aniq ijtimoiy psixologik sabablar tufayli
Logotip
Spirtli ichimliklar isteʼmol qiluvchi oʻsmirlar bilan olib boriladigan ijtimoiy- pedagogik faoliyat Reja: 1. Spirtli ichimliklar isteʼmol qilish muammosi 2. Bolalarning spirtli ichimliklar ichishining sabab va oqibatlari. 3. Bolalardagi spirtli ichimlikka munosabat darajasi va har bir darajada ijtimoiy pedagogning yordam berish shakllari. Tayanch tushunchalar: Spirtli ichimlik, deviant patologik ruju, istisno, Adaptatsion, Profilaktik, Vositachilik, Reabilitatsion. 23.1. Spirtli ichimliklar isteʼmol qilish muammosi. Bolalar ichkilikbozligi va ayniqsa uning yoshlar oʻrtasida keng tarqalishi eng jiddiy ijtimoiy pedagogik muammolardan biri hisoblanadi. Ichkilikbozlik tushunchasi ikki oʻrinda aniqlanadi. Tibbiy nuqtayi nazardan ichkilikbozlik spirtli ichimliklar isteʼmol qilishga yengib boʻlmas ehtiyoj tugʻilishida namoyon boʻladigan surunkali kasallikdir. ijtimoiy pedagogik nuqtayi nazardan ichkilikbozlik spirtli ichimlikka deviant patologik ruju qoʻyish bilan xarakterlanadigan deviant xulq-atvor shaxslaridan biridir. Bolalik davrida ichkilikbozlik muammosi shaxs ijtimoiylashuvi jarayoni bilan bevosita bogʻliq. Chunki, birinchidan, u aniq ijtimoiy psixologik sabablar tufayli
kelib  chiqadi,  ikkinchidan  odatda  deviant  xulq-atvor  kabi  gʻayri  ijtimoiy
hislatlarning kelib chiqishiga olib keladi. Ichkilikbozlik namoyon boʻlishining
ijtimoiypsixologik omillari bir xil emas. Ular ichida mikroijtimoiy va shaxsiy
omillarni ajratsak boʻladi. Shaxsiy omillar vazifasini shaxsiy va xaraktereologik
xususiyatlar  bajarishi  mumkin.  Mikroijtimoiy  omillarga  alkogollashuv
koʻrsatkichlari  (ichkilik  isteʼmol  qilish  yoshi,  sabablari),  oila  tarkibi  va  unda
alkogollashuv darajasi kabi ijtimoiy va ijtimoiypsixologik belgilar kiradi. Ijtimoiy
psixologik omillar shartli ravishdagina ikkiga ajratiladi. Alkogollashuv jarayoniga
taʼsir koʻrsatar ekan, ular yaxlit va kompleks tarzda oʻrganilishi lozim.Yuqorida
alkogollashuv darajasiga (bir oyda kamida bir marta isteʼmol qilish) ega oʻsmirlar
guruhida  ijobiy  ijtimoiy  mikro  muhitda  shaxsning  ijtimoiy  adaptatsiyasini
taʼminlovchi shaxsiy xususiyatlar tizimi yaxshi rivojlangan.
Bolalar ichkilikbozligi bir qator xususiyatlarga ega:
1) spirtli ichimliklarga tez koʻnikish.
2) ichkilikbozlikning tez rivojlanishi.
3) davolashning samaradorligi.
4) organizmning tez buzilishi jarayoni.
23.2.  Bolalarning spirtli  ichimliklar ichishining  sabab  va oqibatlari.
Bolalarning spirtli ichimliklarga koʻnikishlari asosan 3 davrda: bolalikning ilk
davri,  maktabgacha  yoshda  va  kichik  maktab  davri,  oʻsmirlik  davrida  jadal
kechadi.
Birinchi davr-bolalikning ilk davri boʻlib, unda bolalarning alkogollashuvi
ixtiyorsiz xarakterga ega. Bu bir necha sabablarga koʻra roʻy beradi-homiladorlik
va emizish davria spirtli ichimlik isteʼmol qilish, mast holatda homilador boʻlish.
Ichki organ va aʼzolarning jadal shakllanishi jarayoni kechayotganda homilaning
zaharlanishi rivojlanishning turli anomaliyalariga olib keladi-oyoq va qoʻllarning
rivojlanmasligi, barmoqlarning birlashib ketishi, jinsiy aʼzolardagi nuqsonlar, bosh
hajmining kichiklashishi va boshqalar. Homila alkogol oldida himoyasiz boʻlgani
sababli u alkogolning miyaga kirishini bartaraf eta olmaydi va buning natijasida
Logotip
kelib chiqadi, ikkinchidan odatda deviant xulq-atvor kabi gʻayri ijtimoiy hislatlarning kelib chiqishiga olib keladi. Ichkilikbozlik namoyon boʻlishining ijtimoiypsixologik omillari bir xil emas. Ular ichida mikroijtimoiy va shaxsiy omillarni ajratsak boʻladi. Shaxsiy omillar vazifasini shaxsiy va xaraktereologik xususiyatlar bajarishi mumkin. Mikroijtimoiy omillarga alkogollashuv koʻrsatkichlari (ichkilik isteʼmol qilish yoshi, sabablari), oila tarkibi va unda alkogollashuv darajasi kabi ijtimoiy va ijtimoiypsixologik belgilar kiradi. Ijtimoiy psixologik omillar shartli ravishdagina ikkiga ajratiladi. Alkogollashuv jarayoniga taʼsir koʻrsatar ekan, ular yaxlit va kompleks tarzda oʻrganilishi lozim.Yuqorida alkogollashuv darajasiga (bir oyda kamida bir marta isteʼmol qilish) ega oʻsmirlar guruhida ijobiy ijtimoiy mikro muhitda shaxsning ijtimoiy adaptatsiyasini taʼminlovchi shaxsiy xususiyatlar tizimi yaxshi rivojlangan. Bolalar ichkilikbozligi bir qator xususiyatlarga ega: 1) spirtli ichimliklarga tez koʻnikish. 2) ichkilikbozlikning tez rivojlanishi. 3) davolashning samaradorligi. 4) organizmning tez buzilishi jarayoni. 23.2. Bolalarning spirtli ichimliklar ichishining sabab va oqibatlari. Bolalarning spirtli ichimliklarga koʻnikishlari asosan 3 davrda: bolalikning ilk davri, maktabgacha yoshda va kichik maktab davri, oʻsmirlik davrida jadal kechadi. Birinchi davr-bolalikning ilk davri boʻlib, unda bolalarning alkogollashuvi ixtiyorsiz xarakterga ega. Bu bir necha sabablarga koʻra roʻy beradi-homiladorlik va emizish davria spirtli ichimlik isteʼmol qilish, mast holatda homilador boʻlish. Ichki organ va aʼzolarning jadal shakllanishi jarayoni kechayotganda homilaning zaharlanishi rivojlanishning turli anomaliyalariga olib keladi-oyoq va qoʻllarning rivojlanmasligi, barmoqlarning birlashib ketishi, jinsiy aʼzolardagi nuqsonlar, bosh hajmining kichiklashishi va boshqalar. Homila alkogol oldida himoyasiz boʻlgani sababli u alkogolning miyaga kirishini bartaraf eta olmaydi va buning natijasida
istisqo, aqli norasolikni kuzatsak boʻladi. Bunday bolalar garchi bolaliklarida hayot
bilan vidolashmasalar ham butun umr aqli noraso boʻlib oʻtadilar.
Ikkinchi  davr-maktabgacha  va  kichik  maktab  yoshi.  Bu  davrdagi  eng
ahamiyatli sabablar- ota-onalarning pedagogik bilimsizligi va spirtli ichimlikka
qiziqish paydo boʻlishiga olib keluvchi oilaviy ichkilikbozlik anʼanalaridir.
Biologik tadqiqotlar shuni koʻrsatdiki, ichkilikbozlik irsiy jihatdan avloddan-
avlodga  oʻtmaydi,  faqatgina  unga  mayl  oʻtadi.  Bolalarda  ichkilikbozlikning
rivojlanishiga  ota-onalarning  yomon  odatlari,  oiladagi  vaziyat  hal  qiluvchi
ahamiyat kasb etadi.Maktab sinfdosh bolalarning xususiyatlaridan kelib chiqib ota-
onalar shuni esda tutishlari lozimki, spirtli ichimliklar isteʼmol qilishga nisbatan
salbiy  munosabatlarni  shakllantirishning  zaruriy  sharti  bola  shaxsiyatiga
ehtiyotkorlik bilan munosabatda boʻlish, uning maktab hayotiga doimiy eʼtibor
qaratish, maktabda va oilada gigiyenik normalarga amal qilishdir.
Agar oilada hech kim bolaning maktab hayoti bilan qiziqishmasa yoki nomiga
qiziqsa (baholarni nazorat qilish surunkali tarzda ortda qolayotgan bola toʻliqsizlik
xissini  boshdan  ogʻir  kechiradi)  maktabga  nisbatan  qiziqishi  neytrallashadi,
soʻngra  bolada  taʼlim  olishga  nisbatan  salbiy  munosabat  shakllanadi.u  oʻzini
namoyon qilishning boshqa usullarini qidira boshlaydi. Odatda bu bola koʻcha
guruhlariga  qoʻshilib  qoladi  va  u  yerda  spirtli  ichimliklar  isteʼmol  qilishga
oʻrganadi. Agar bola spirtli ichimlik bilan tanish boʻlsa va bu “tanishuv” oilada
sodir  boʻlgan  boʻlsa,  bu oʻrganish  jarayoni  nihoyatda  oson  kechadi.  Natijada
maktab, maktab hayotiga nisbatan salbiy munosabat shakllanadi va bola oʻziga
oʻxshagan bolalarning koʻcha guruhini afzal koʻra boshlaydi.
Uchinchi  bosqich-oʻspirinlik  va  oʻsmirlik  davri.  Bu  davrdagi  asosiy
sabablarga oiladagi nomaqbul holat, oʻzini namoyon qilish, OAVlaridagi reklama,
muammolardan  qochish,  shaxsning  psixologik  xususiyatlari,  ichkilikbozlik
oqibatlari haqidagi bilimlarning yoʻqligi kiradi. Bu davrda ichkilikka ruju qoʻyish
roʻy  beradi.  ijtimoiy  adabiyotlarda  ichkilikka  mayli  bor  bolalarning  4  turi
aniqlangan:
1. oʻziga yuqori baho bergan bolalar
Logotip
istisqo, aqli norasolikni kuzatsak boʻladi. Bunday bolalar garchi bolaliklarida hayot bilan vidolashmasalar ham butun umr aqli noraso boʻlib oʻtadilar. Ikkinchi davr-maktabgacha va kichik maktab yoshi. Bu davrdagi eng ahamiyatli sabablar- ota-onalarning pedagogik bilimsizligi va spirtli ichimlikka qiziqish paydo boʻlishiga olib keluvchi oilaviy ichkilikbozlik anʼanalaridir. Biologik tadqiqotlar shuni koʻrsatdiki, ichkilikbozlik irsiy jihatdan avloddan- avlodga oʻtmaydi, faqatgina unga mayl oʻtadi. Bolalarda ichkilikbozlikning rivojlanishiga ota-onalarning yomon odatlari, oiladagi vaziyat hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi.Maktab sinfdosh bolalarning xususiyatlaridan kelib chiqib ota- onalar shuni esda tutishlari lozimki, spirtli ichimliklar isteʼmol qilishga nisbatan salbiy munosabatlarni shakllantirishning zaruriy sharti bola shaxsiyatiga ehtiyotkorlik bilan munosabatda boʻlish, uning maktab hayotiga doimiy eʼtibor qaratish, maktabda va oilada gigiyenik normalarga amal qilishdir. Agar oilada hech kim bolaning maktab hayoti bilan qiziqishmasa yoki nomiga qiziqsa (baholarni nazorat qilish surunkali tarzda ortda qolayotgan bola toʻliqsizlik xissini boshdan ogʻir kechiradi) maktabga nisbatan qiziqishi neytrallashadi, soʻngra bolada taʼlim olishga nisbatan salbiy munosabat shakllanadi.u oʻzini namoyon qilishning boshqa usullarini qidira boshlaydi. Odatda bu bola koʻcha guruhlariga qoʻshilib qoladi va u yerda spirtli ichimliklar isteʼmol qilishga oʻrganadi. Agar bola spirtli ichimlik bilan tanish boʻlsa va bu “tanishuv” oilada sodir boʻlgan boʻlsa, bu oʻrganish jarayoni nihoyatda oson kechadi. Natijada maktab, maktab hayotiga nisbatan salbiy munosabat shakllanadi va bola oʻziga oʻxshagan bolalarning koʻcha guruhini afzal koʻra boshlaydi. Uchinchi bosqich-oʻspirinlik va oʻsmirlik davri. Bu davrdagi asosiy sabablarga oiladagi nomaqbul holat, oʻzini namoyon qilish, OAVlaridagi reklama, muammolardan qochish, shaxsning psixologik xususiyatlari, ichkilikbozlik oqibatlari haqidagi bilimlarning yoʻqligi kiradi. Bu davrda ichkilikka ruju qoʻyish roʻy beradi. ijtimoiy adabiyotlarda ichkilikka mayli bor bolalarning 4 turi aniqlangan: 1. oʻziga yuqori baho bergan bolalar
2. shafqatsiz va agressiv xulq-atvorli bolalar
3. amaliy hayotga koʻnikmagan, shaxsiy tashabbus qobiliyatidan judo boʻlgan
bolalar
4. turgʻunlikka tushgan bolalar
23.3.  Bolalardagi  spirtli  ichimlikka  munosabat  darajasi  va  har  bir
darajada ijtimoiy pedagogning yordam berish shakllari. Bolalarning spirtli
ichimlik isteʼmol qilishiga tortilganliklarining bir nechta darajalari mavjud:
1. Nolga teng daraja-juda kamdan-kam isteʼmol qilish;
2. Epizodik isteʼmol darajasi-turli spirtli ichimliklar turlari bilan tanishlik;
3. Yuqori daraja-1 oyda ikki martadan ortiq isteʼmol qilish;
4.  Namoyon  boʻlgan  ruhiy  tobelik  darajasi-mast  boʻlishning  ruhiy  holatning
istalgan holatga aylanishi, ichimlikka ruhiy qaram boʻlishning yuzaga kelishi;
5. Ichimlikka jism tobe boʻlish darajasi-spirtli ichimlikni nazoratsiz isteʼmol qilish;
Shaxsning alkogollashuvi-aroqxoʻrga aylanishi. Ijtimoiy pedagogikaning ichimlik
isteʼmol  qilishga  mayli  bor  bolalar  bilan  faoliyat  olib  borishning  asosiy
yoʻnalishlari:
1. Adaptatsion-bolaning shaxsiy ijobiy xislatlar rivojlantirish orqali bolaning
adaptativ xususiyatlarini toʻgʻirlash.
2. Oilaviy- ota-onalarning sharoitlarini mo‘tadillashtirish
3. Profilaktik-bolalarda spirtli ichimlik isteʼmol qilishga salbiy munosabat
shakllantirish.
4. Vositachilik-bola va jamiyat oʻrtasidagi munosabatlarni tartibga solish. 
 
5. Reabilitatsion-alkogol tobe holatidagi bolani ijtimoiy reabilitatsiya qilish.
Oʻz faoliyatida ijtimoiy pedagog quyidagi vazifalarni amalga oshiradi. Ijtimoiy
pedagog faoliyatining birinchi  vazifasi  tashxis  qoʻyish boʻlib, bolaning spirtli
ichimlik  ichishga  ruju  qoʻyishini  oldini  olishga  qaratilgan.  Bu  vazifa  spirtli
ichimlik isteʼmol qilishga mayli bor bola haqida axborot toʻplash, uning real
shaxsiy  xususiyatlarini  oʻrganish,  bola  oilasi  toʻgʻrisida  maʼlumotlar  toʻplash,
bolaga  salbiy  taʼsir  koʻrsatayotgan  manbalarni  oʻrganish,  ichkilikbozlikning
Logotip
2. shafqatsiz va agressiv xulq-atvorli bolalar 3. amaliy hayotga koʻnikmagan, shaxsiy tashabbus qobiliyatidan judo boʻlgan bolalar 4. turgʻunlikka tushgan bolalar 23.3. Bolalardagi spirtli ichimlikka munosabat darajasi va har bir darajada ijtimoiy pedagogning yordam berish shakllari. Bolalarning spirtli ichimlik isteʼmol qilishiga tortilganliklarining bir nechta darajalari mavjud: 1. Nolga teng daraja-juda kamdan-kam isteʼmol qilish; 2. Epizodik isteʼmol darajasi-turli spirtli ichimliklar turlari bilan tanishlik; 3. Yuqori daraja-1 oyda ikki martadan ortiq isteʼmol qilish; 4. Namoyon boʻlgan ruhiy tobelik darajasi-mast boʻlishning ruhiy holatning istalgan holatga aylanishi, ichimlikka ruhiy qaram boʻlishning yuzaga kelishi; 5. Ichimlikka jism tobe boʻlish darajasi-spirtli ichimlikni nazoratsiz isteʼmol qilish; Shaxsning alkogollashuvi-aroqxoʻrga aylanishi. Ijtimoiy pedagogikaning ichimlik isteʼmol qilishga mayli bor bolalar bilan faoliyat olib borishning asosiy yoʻnalishlari: 1. Adaptatsion-bolaning shaxsiy ijobiy xislatlar rivojlantirish orqali bolaning adaptativ xususiyatlarini toʻgʻirlash. 2. Oilaviy- ota-onalarning sharoitlarini mo‘tadillashtirish 3. Profilaktik-bolalarda spirtli ichimlik isteʼmol qilishga salbiy munosabat shakllantirish. 4. Vositachilik-bola va jamiyat oʻrtasidagi munosabatlarni tartibga solish. 5. Reabilitatsion-alkogol tobe holatidagi bolani ijtimoiy reabilitatsiya qilish. Oʻz faoliyatida ijtimoiy pedagog quyidagi vazifalarni amalga oshiradi. Ijtimoiy pedagog faoliyatining birinchi vazifasi tashxis qoʻyish boʻlib, bolaning spirtli ichimlik ichishga ruju qoʻyishini oldini olishga qaratilgan. Bu vazifa spirtli ichimlik isteʼmol qilishga mayli bor bola haqida axborot toʻplash, uning real shaxsiy xususiyatlarini oʻrganish, bola oilasi toʻgʻrisida maʼlumotlar toʻplash, bolaga salbiy taʼsir koʻrsatayotgan manbalarni oʻrganish, ichkilikbozlikning
yetakchilarini  aniqlash,  bolani  alkogollashuvga  undayotgan  salbiy  omillarni
oʻrganish, bolaga mikromuhit taʼsirini oʻrganish orqali amalga oshiriladi.
Ikkinchi vazifasi-bashorat qilish. Uning mohiyati shuki, qoʻyilgan tashhiz
asosida ichkilikbozlikka mayli bor bola bilan ish olib borishning aniq ijtimoiy
pedagogik dasturi ishlab chiqiladi. Bu dastur bosqichma-bosqich amalga oshib,
ijtimoiy adaptatsiya, korreksiya yoki reabilitatsiyani keltirib chiqaradi.
Uchinchi vazifasi taʼlim-tarbiya boʻlib, bolada uning ijtimoiy pedagogik
reabilitatsiyasi davomida shakllanishi lozim boʻlgan xislatlarni, bolalar va kattalar
xulq-atvori  va  faoliyatiga  pedagogik  taʼsirni  oshirish,  bola  tarbiyasidagi
boʻshliqlarni  toʻldirish, ichkilikbozlik muammosini  yengib oʻtish uchun lozim
boʻlgan malaka va koʻnikmalarni shakllantirishni koʻzda tutadi.
Ijtimoiy  pedagogning  toʻrtinchi  vazifasi-huquqiy  himoya  boʻlib,  uning
mohiyati shuki ijtimoiypedagog faoliyati huquqiy asosda koʻriladi.
Beshinchi vazifasi-tashkiliy funksiya. U ichkilikbozlikka mayli bor bola
bilan ijtimoiy pedagogik faoliyat yuritish turli mutaxassislarning ishtirokini talab
qiladi, boʻsh vaqtini mazmunli oʻtkazish uchun sharoitlar yaratadi, bolalar, kattalar
uchun ijtimoiy foydali faoliyatni tashkil qiladi.
Oltinchi vazifasi-kommunikativ. Bunda koʻzga ijtimoiy pedagogik faoliyatni
amalga  oshirish  jarayonida  uning  ishtirokchilari  orasida  koʻpgina  aloqalar
oʻrnatiladi.
Ettinchi vazifa-profilaktik funkyiya boʻlib, u erishilgan ijobiy natijalarni
mustahkamlashni koʻzda tutadi va ichkilikbozlik alomatlarining paydo boʻlishini
bartaraf etadi. Bu vazifalar ijtimoiy patronaj oʻtkazish orqali amalga oshiriladi.  
Ijtimoiy pedagogning bolalar hayotining alkogollashuvga qarshi  qaratish
tarbiyalanuvchilarning yoshiga qarab oʻz xususiyatlariga ega. Maktabgacha va
kichik maktab yoshi.
Bir  yoshdan  yetti  yoshgacha  bolada  odatlar  shakllanishida  hal  qiluvchi
taʼsirni ota-onalar koʻrsatishadi. Shuning uchun bu yoshda ijtimoiy pedagogning
oila bilan ishlashi muhim ahamiyatga ega. U quyidagi tamoyillarga asoslanadi:
Logotip
yetakchilarini aniqlash, bolani alkogollashuvga undayotgan salbiy omillarni oʻrganish, bolaga mikromuhit taʼsirini oʻrganish orqali amalga oshiriladi. Ikkinchi vazifasi-bashorat qilish. Uning mohiyati shuki, qoʻyilgan tashhiz asosida ichkilikbozlikka mayli bor bola bilan ish olib borishning aniq ijtimoiy pedagogik dasturi ishlab chiqiladi. Bu dastur bosqichma-bosqich amalga oshib, ijtimoiy adaptatsiya, korreksiya yoki reabilitatsiyani keltirib chiqaradi. Uchinchi vazifasi taʼlim-tarbiya boʻlib, bolada uning ijtimoiy pedagogik reabilitatsiyasi davomida shakllanishi lozim boʻlgan xislatlarni, bolalar va kattalar xulq-atvori va faoliyatiga pedagogik taʼsirni oshirish, bola tarbiyasidagi boʻshliqlarni toʻldirish, ichkilikbozlik muammosini yengib oʻtish uchun lozim boʻlgan malaka va koʻnikmalarni shakllantirishni koʻzda tutadi. Ijtimoiy pedagogning toʻrtinchi vazifasi-huquqiy himoya boʻlib, uning mohiyati shuki ijtimoiypedagog faoliyati huquqiy asosda koʻriladi. Beshinchi vazifasi-tashkiliy funksiya. U ichkilikbozlikka mayli bor bola bilan ijtimoiy pedagogik faoliyat yuritish turli mutaxassislarning ishtirokini talab qiladi, boʻsh vaqtini mazmunli oʻtkazish uchun sharoitlar yaratadi, bolalar, kattalar uchun ijtimoiy foydali faoliyatni tashkil qiladi. Oltinchi vazifasi-kommunikativ. Bunda koʻzga ijtimoiy pedagogik faoliyatni amalga oshirish jarayonida uning ishtirokchilari orasida koʻpgina aloqalar oʻrnatiladi. Ettinchi vazifa-profilaktik funkyiya boʻlib, u erishilgan ijobiy natijalarni mustahkamlashni koʻzda tutadi va ichkilikbozlik alomatlarining paydo boʻlishini bartaraf etadi. Bu vazifalar ijtimoiy patronaj oʻtkazish orqali amalga oshiriladi. Ijtimoiy pedagogning bolalar hayotining alkogollashuvga qarshi qaratish tarbiyalanuvchilarning yoshiga qarab oʻz xususiyatlariga ega. Maktabgacha va kichik maktab yoshi. Bir yoshdan yetti yoshgacha bolada odatlar shakllanishida hal qiluvchi taʼsirni ota-onalar koʻrsatishadi. Shuning uchun bu yoshda ijtimoiy pedagogning oila bilan ishlashi muhim ahamiyatga ega. U quyidagi tamoyillarga asoslanadi:
1. Oila aʼzolari oʻrtasidagi munosabatlarning madaniyatini shakllantirish,
chunki faqatgina uygʻun oilaviy munosabatlar sharoitlarida axloqiy antialkogol
odatlar paydo boʻlishi mumkin. Maktabgacha yoshdagi bolalarda bu odatlarning
paydo boʻlishi uchun ota-onalarda optimal xulq-atvorni shakllantirish lozim.
2. Bola hayotiy faoliyatining sogʻlom muhitini shakllantirish.
Ijtimoiypedagog  faoliyati  ota-onalarda  sogʻlom  ijtimoiypsixologik  yoʻl-
yoʻriqlarni shakllantirishga va bolalarning spirtli ichimlik isteʼmol qilgani uchun
ota-onalarning shaxsiy javobgarligi haqidagi fikrni ilgari surishga qaratilishi lozim.
Ota-onalar  bilan  ichkilikbozliklikka  qarshi  kurash  bola  yoshiga  qarab  amalga
oshirilishi lozim. Biroq bu faoliyatning natijasi ota-onalarni bolalarning ichkilikka
qarshi  tarbiyasiga  qoʻshilishlari  kerak.  Ota-onalarning  ichkilikbozlikka  qarshi
tarbiyasi haqida bilimlar targʻiboti quyidagi masalalarni oʻz ichiga oladi:
1.  Alkogolning  inson  organizmiga,  bolaning  toʻliq  shakllanmagan
organizmiga  zarari,  bolalarning  spirtli  ichimlik  isteʼmol  qilishlarining  yomon
oqibatlari, voyaga yetmaganlarni spirtli ichimliklar isteʼmol qilishga oʻrgatishning
axloqiy va huquqiy javobgarligi haqida.
2. Kichik maktab yoshining spetsifik xususiyatlari  anotolik, marfologik,
psixofiziologik xususiyatlari bilan tanishtirish. Maktabda taʼlim olishning birinchi
bosqichiga  bola  hayotidagi  eng  inqorozli  bosqich  sifatida  taʼrif  berish,
boshlangʻich  bosqichga  koʻnikish  qiyinchiliklari  haqida,  yosh  shaxsning  faol
ijtimoiylashuvining boshlanishi haqida, taʼlim muhitining ijtimoiy va psixologik
sharoitlari haqida maʼlumot berish.
3.  Kichik  maktab  yoshidan  bolalarda  sogʻlom  hayot  tarziga  intilishni
shakllantirish uchun ota-onalarning optimal xulq-atvorlariga erishish. Bu oilaning
ichkibozlik anʼanalarini kichik maktab yoshiga xos boʻlgan taqlidiy xulq-atvorni
inobatga olgan holda koʻrib chiqish, bolaning maktabdagi yutuqlariga eʼtiborli
boʻlish, bolalarning boʻsh vaqtlarini oʻtkazishlariga yordam berish, uni noxush
oilaviy maishiy nizolardan holiroq qilish.
Shuningdek,  ijtimoiy  pedagog  ota-onalar  bilan  hamkorlikda  boʻsh  vaqt,
bayramlarni spirtli ichimliksiz oʻtkazish rejasini ham ishlab chiqish lozim.
Logotip
1. Oila aʼzolari oʻrtasidagi munosabatlarning madaniyatini shakllantirish, chunki faqatgina uygʻun oilaviy munosabatlar sharoitlarida axloqiy antialkogol odatlar paydo boʻlishi mumkin. Maktabgacha yoshdagi bolalarda bu odatlarning paydo boʻlishi uchun ota-onalarda optimal xulq-atvorni shakllantirish lozim. 2. Bola hayotiy faoliyatining sogʻlom muhitini shakllantirish. Ijtimoiypedagog faoliyati ota-onalarda sogʻlom ijtimoiypsixologik yoʻl- yoʻriqlarni shakllantirishga va bolalarning spirtli ichimlik isteʼmol qilgani uchun ota-onalarning shaxsiy javobgarligi haqidagi fikrni ilgari surishga qaratilishi lozim. Ota-onalar bilan ichkilikbozliklikka qarshi kurash bola yoshiga qarab amalga oshirilishi lozim. Biroq bu faoliyatning natijasi ota-onalarni bolalarning ichkilikka qarshi tarbiyasiga qoʻshilishlari kerak. Ota-onalarning ichkilikbozlikka qarshi tarbiyasi haqida bilimlar targʻiboti quyidagi masalalarni oʻz ichiga oladi: 1. Alkogolning inson organizmiga, bolaning toʻliq shakllanmagan organizmiga zarari, bolalarning spirtli ichimlik isteʼmol qilishlarining yomon oqibatlari, voyaga yetmaganlarni spirtli ichimliklar isteʼmol qilishga oʻrgatishning axloqiy va huquqiy javobgarligi haqida. 2. Kichik maktab yoshining spetsifik xususiyatlari anotolik, marfologik, psixofiziologik xususiyatlari bilan tanishtirish. Maktabda taʼlim olishning birinchi bosqichiga bola hayotidagi eng inqorozli bosqich sifatida taʼrif berish, boshlangʻich bosqichga koʻnikish qiyinchiliklari haqida, yosh shaxsning faol ijtimoiylashuvining boshlanishi haqida, taʼlim muhitining ijtimoiy va psixologik sharoitlari haqida maʼlumot berish. 3. Kichik maktab yoshidan bolalarda sogʻlom hayot tarziga intilishni shakllantirish uchun ota-onalarning optimal xulq-atvorlariga erishish. Bu oilaning ichkibozlik anʼanalarini kichik maktab yoshiga xos boʻlgan taqlidiy xulq-atvorni inobatga olgan holda koʻrib chiqish, bolaning maktabdagi yutuqlariga eʼtiborli boʻlish, bolalarning boʻsh vaqtlarini oʻtkazishlariga yordam berish, uni noxush oilaviy maishiy nizolardan holiroq qilish. Shuningdek, ijtimoiy pedagog ota-onalar bilan hamkorlikda boʻsh vaqt, bayramlarni spirtli ichimliksiz oʻtkazish rejasini ham ishlab chiqish lozim.
Faoliyatning asosiy metodi suhbat, maslahat, trening shaklida oʻtkaziladigan
oilaviy profilaktika hisoblanadi. Ijtimoiypedagog ota-onalar harakatlariga axloqiy
xarakter  berishi  lozim.  Oilaviy  profilaktika  tanbeh, tahdidlarga  asoslanmasligi
lozim.  U  bolaning  tengdoshlari  bilan  aloqalarini  toʻgʻirlashga,  ularni  ijobiy
faoliyatga jalb etishga, oilada oʻz maqomini tiklashga qaratilishi lozim.
Oʻspirinlar  (11-14  yosh).  Bu  davr  inson  faoliyatining  eng  murakkab
davrlaridan biridir. Bu davrda uygʻun faoliyatning faollashuvi fanida organizmning
barcha organlarining jadal rivojlanishi kuzatiladi. Bu jarayon jinsiy yetuklikning
kelishi bilan yakun topadi. Organ va tizimlarning bunday qayta qurilishi bilan
davom etadi. Bola u uchun obroʻli boʻlgan kattalarning koʻrsatmalariga amal
qilgan  kichik  maktab  yoshidan  farqli  ravishda  oʻspirin  oʻz  xulq-atvor
tamoyillariga, oʻz qarashlariga amal qilishga harakat qiladi, mustaqillikka ehtiyoj
tugʻiladi,  kattalar  nasihatlari  tanqid  ostiga  olinadi,  ularga  nisbatan  salbiy
munosabat shakllanadi.
Aynan  oʻspirinlik  davrida  ichkilikka  ruju  qoʻyishning  ilk  bosqichining
shakllanishi boshlanishi mumkin. Chunki u oʻspirin guruhlari sharoitida namoyon
boʻladi va shuning uchun “jamoaviy ichkilik tobeligi” xarakteriga ega boʻladi. Bu
yoshdagi bola katta boʻlishga yoki kattalardek koʻrinishga harakat qiladi. Bu ham
ijobiy ham salbiy maʼnoda namoyon boʻlishi mumkin. 
Katta  boʻlish  tendensiyasi  agar  axloqiy  va  ijtimoiy  qadriyatlarga
asoslanmasa ijtimoiy salbiy maʼnoda: chekish, spirtli ichimliklarni isteʼmol qilish,
jinsiy masʼuliyatsizlik, huquqbuzarliklarda namoyon boʻladi.
Oʻspirinlik  davrida  11  yoshdan  boshlab  kattalar  bolaga  avvalgidek
taʼsirlarini oʻtkaza olmaydilar va bola uchun tengdoshlari bilan muloqatda boʻlish
katta ahamiyat kasb eta boshlaydi. Oʻspirinning ijtimoiy maqomi qancha past
boʻlsa, uning guruhga taʼsiri shuncha kam boʻladi.
Shuning uchun bu yoshda ijtimoiy-pedagog faoliyatida asosiy urgʻu guruh
bilan  ishlashga  qaratiladi.  Bu  quyidagi  faoliyat  yoʻnalishlari  orqali  amalga
oshiriladi:
Logotip
Faoliyatning asosiy metodi suhbat, maslahat, trening shaklida oʻtkaziladigan oilaviy profilaktika hisoblanadi. Ijtimoiypedagog ota-onalar harakatlariga axloqiy xarakter berishi lozim. Oilaviy profilaktika tanbeh, tahdidlarga asoslanmasligi lozim. U bolaning tengdoshlari bilan aloqalarini toʻgʻirlashga, ularni ijobiy faoliyatga jalb etishga, oilada oʻz maqomini tiklashga qaratilishi lozim. Oʻspirinlar (11-14 yosh). Bu davr inson faoliyatining eng murakkab davrlaridan biridir. Bu davrda uygʻun faoliyatning faollashuvi fanida organizmning barcha organlarining jadal rivojlanishi kuzatiladi. Bu jarayon jinsiy yetuklikning kelishi bilan yakun topadi. Organ va tizimlarning bunday qayta qurilishi bilan davom etadi. Bola u uchun obroʻli boʻlgan kattalarning koʻrsatmalariga amal qilgan kichik maktab yoshidan farqli ravishda oʻspirin oʻz xulq-atvor tamoyillariga, oʻz qarashlariga amal qilishga harakat qiladi, mustaqillikka ehtiyoj tugʻiladi, kattalar nasihatlari tanqid ostiga olinadi, ularga nisbatan salbiy munosabat shakllanadi. Aynan oʻspirinlik davrida ichkilikka ruju qoʻyishning ilk bosqichining shakllanishi boshlanishi mumkin. Chunki u oʻspirin guruhlari sharoitida namoyon boʻladi va shuning uchun “jamoaviy ichkilik tobeligi” xarakteriga ega boʻladi. Bu yoshdagi bola katta boʻlishga yoki kattalardek koʻrinishga harakat qiladi. Bu ham ijobiy ham salbiy maʼnoda namoyon boʻlishi mumkin. Katta boʻlish tendensiyasi agar axloqiy va ijtimoiy qadriyatlarga asoslanmasa ijtimoiy salbiy maʼnoda: chekish, spirtli ichimliklarni isteʼmol qilish, jinsiy masʼuliyatsizlik, huquqbuzarliklarda namoyon boʻladi. Oʻspirinlik davrida 11 yoshdan boshlab kattalar bolaga avvalgidek taʼsirlarini oʻtkaza olmaydilar va bola uchun tengdoshlari bilan muloqatda boʻlish katta ahamiyat kasb eta boshlaydi. Oʻspirinning ijtimoiy maqomi qancha past boʻlsa, uning guruhga taʼsiri shuncha kam boʻladi. Shuning uchun bu yoshda ijtimoiy-pedagog faoliyatida asosiy urgʻu guruh bilan ishlashga qaratiladi. Bu quyidagi faoliyat yoʻnalishlari orqali amalga oshiriladi: