Standartlashtirishning asosiy qonun qoidalari

Yuklangan vaqt

2025-03-18

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

222,1 KB


 
 
 
 
 
 
Standartlashtirishning asosiy qonun qoidalari 
 
 
 
Reja: 
1. “Standartlashtirish tog’risidagi” O‘zbekiston respublikasi qonuni 
2. Mamlakatimizdagi me’yoriy hujjatlar toifalari va standartlar turlari. 
3. Respublikamizda standartlashtirish ishlarining tashkillanishi. 
 
1. “Standartlashtirish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi qonuni. 
 
 
Standartlashtirish to‘g‘risida”gi Qonuni 1993 yil 28 dekabrda qabul qilingan. 
Mazkur Qonunga quyidagilarga muvofiq o‘zgartirishlar kiritilgan:  
O‘zR 26.05.2000 y. 82-II-Qonuni,  
O‘zR 25.04.2003 y. 482-II-Qonuni,  
O‘zR 10.10.2006 y. O‘RQ-59-son Qonuni Qonun 4 ta bo‘lim, 12 ta moddadan 
iborat.  
 
Standartlashtirishning asosiy maqsadlari (1-bo‘lim, 1-modda) quyidagilardir: 
mahsulotlar, jarayonlar, ishlar va xizmatlarning (bundan buyon matnda "mahsulot" 
deb yuritiladi) aholining hayoti, sog‘lig‘i va mol-mulkiga, atrof muhit uchun 
xavfsizligi, resurslarni tejash masalalarida istehmolchilar va davlat manfaatlarini 
himoya qilishdan; mahsulotlarning o‘zaro almashinuvchanligini va bir-biriga mos 
kelishini tahminlashdan; fan va texnika taraqqiyoti darajasiga, shuningdek aholining 
hamda xalq xo‘jaligining ehtiyojlariga muvofiq holda mahsulot sifatini hamda 
raqobat qila olish imkonini oshirishdan; barcha turdagi resurslar tejalishiga 
ko‘maklashishdan, 
ishlab 
chiqarishning 
texnikiqtisodiy 
ko‘rsatkichlarini 
Standartlashtirishning asosiy qonun qoidalari Reja: 1. “Standartlashtirish tog’risidagi” O‘zbekiston respublikasi qonuni 2. Mamlakatimizdagi me’yoriy hujjatlar toifalari va standartlar turlari. 3. Respublikamizda standartlashtirish ishlarining tashkillanishi. 1. “Standartlashtirish to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi qonuni. Standartlashtirish to‘g‘risida”gi Qonuni 1993 yil 28 dekabrda qabul qilingan. Mazkur Qonunga quyidagilarga muvofiq o‘zgartirishlar kiritilgan: O‘zR 26.05.2000 y. 82-II-Qonuni, O‘zR 25.04.2003 y. 482-II-Qonuni, O‘zR 10.10.2006 y. O‘RQ-59-son Qonuni Qonun 4 ta bo‘lim, 12 ta moddadan iborat. Standartlashtirishning asosiy maqsadlari (1-bo‘lim, 1-modda) quyidagilardir: mahsulotlar, jarayonlar, ishlar va xizmatlarning (bundan buyon matnda "mahsulot" deb yuritiladi) aholining hayoti, sog‘lig‘i va mol-mulkiga, atrof muhit uchun xavfsizligi, resurslarni tejash masalalarida istehmolchilar va davlat manfaatlarini himoya qilishdan; mahsulotlarning o‘zaro almashinuvchanligini va bir-biriga mos kelishini tahminlashdan; fan va texnika taraqqiyoti darajasiga, shuningdek aholining hamda xalq xo‘jaligining ehtiyojlariga muvofiq holda mahsulot sifatini hamda raqobat qila olish imkonini oshirishdan; barcha turdagi resurslar tejalishiga ko‘maklashishdan, ishlab chiqarishning texnikiqtisodiy ko‘rsatkichlarini
 
 
yaxshilashdan; ijtimoiy-iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy dasturlar va loyihalarni amalga 
oshirishdan; tabiiy va texnogen falokatlar hamda boshqa favqulodda vaziyatlar 
yuzaga kelish xavf-xatarini hisobga olgan holda xalq xo‘jaligi obhektlarining 
xavfsizligini tahminlashdan; istehmolchilarni ishlab chiqarilayotgan mahsulot 
nomenklaturasi hamda sifati to‘g‘risida to‘liq va ishonchli axborot bilan 
tahminlashdan; mudofaa qobiliyatini va safarbarlik tayyorligini tahminlashdan; 
o‘lchovlarning yagona birlikda bo‘lishini tahminlashdan iboratdir.  
 
Standartlarni nashr qilish va qayta nashr etishni ularni tasdiqlagan organlar 
amalga oshiradilar. Standartlashtirish to‘g‘risidagi qonun hujjatlari ushbu Qonundan 
va O‘zbekiston Respublikasining boshqa qonun hujjatlaridan iboratdir (1-bo‘lim, 4- 
modda). 
Qoraqalpog‘iston 
Respublikasida 
standartlashtirish 
sohasidagi 
munosabatlar Qoraqalpog‘iston Respublikasi qonun hujjatlari bilan ham tartibga 
solinadi. Basharti xalqaro shartnoma yoki bitimda O‘zbekiston Respublikasi qonun 
hujjatlarida tahriflanganidan o‘zgacha qoidalar belgilangan bo‘lsa, u holda xalqaro 
shartnoma yoki bitim qoidalari qo‘llaniladi (1-bo‘lim, 5-modda).  
 
Qonunda normativ hujjatlarning toifalari va ularga qo‘yiladigan asosiy 
talablar 
(2-bo‘lim, 
6- 
modda) 
keltirilgan. 
O‘zbekiston 
Respublikasida 
standartlashtirishga doir quyidagi toifadagi normativ hujjatlar qo‘llaniladi; xalqaro 
(davlatlararo, mintaqaviy) standartlar; O‘zbekiston Respublikasining davlat 
standartlari; tarmoq standartlari; texnik shartlar; korxona standartlari; xorijiy 
mamlakatlarning milliy standartlari; ma’muriy-hududiy standartlar.  
 
Standartlashtirish to‘rt muhim darajada amalga oshirilishi mumkin. Bu 
xalqaro, 
milliy, 
birlashmasi 
va 
kompaniya 
darajalaridir. 
Kompaniyani 
standartlashtirish barcha faoliyatni tartibga solishdan, ma’lumotlarni umumiy 
muvofiqlashtirish va hujjatlashtirishdan, muhandislik standartlari, ishlab chiqarish 
standartlari bilan shug‘ullanishdan iboratdir. Ma'muriy va moliyaviy me'yorlar 
ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish uchun amaliyot kodlari va hatto xarajatlar, 
anketalar kodlari kabi bozor smetasi sifatida faoliyat olib boriladi. Vositalarni 
standartlashtirish va soddalashtirish uchun kompaniya uning operatsiyalari 
ratsionalizatorlarini beradi.  
Kompaniya standartlari milliy standartlar sifatida 
yaxshilashdan; ijtimoiy-iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy dasturlar va loyihalarni amalga oshirishdan; tabiiy va texnogen falokatlar hamda boshqa favqulodda vaziyatlar yuzaga kelish xavf-xatarini hisobga olgan holda xalq xo‘jaligi obhektlarining xavfsizligini tahminlashdan; istehmolchilarni ishlab chiqarilayotgan mahsulot nomenklaturasi hamda sifati to‘g‘risida to‘liq va ishonchli axborot bilan tahminlashdan; mudofaa qobiliyatini va safarbarlik tayyorligini tahminlashdan; o‘lchovlarning yagona birlikda bo‘lishini tahminlashdan iboratdir. Standartlarni nashr qilish va qayta nashr etishni ularni tasdiqlagan organlar amalga oshiradilar. Standartlashtirish to‘g‘risidagi qonun hujjatlari ushbu Qonundan va O‘zbekiston Respublikasining boshqa qonun hujjatlaridan iboratdir (1-bo‘lim, 4- modda). Qoraqalpog‘iston Respublikasida standartlashtirish sohasidagi munosabatlar Qoraqalpog‘iston Respublikasi qonun hujjatlari bilan ham tartibga solinadi. Basharti xalqaro shartnoma yoki bitimda O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlarida tahriflanganidan o‘zgacha qoidalar belgilangan bo‘lsa, u holda xalqaro shartnoma yoki bitim qoidalari qo‘llaniladi (1-bo‘lim, 5-modda). Qonunda normativ hujjatlarning toifalari va ularga qo‘yiladigan asosiy talablar (2-bo‘lim, 6- modda) keltirilgan. O‘zbekiston Respublikasida standartlashtirishga doir quyidagi toifadagi normativ hujjatlar qo‘llaniladi; xalqaro (davlatlararo, mintaqaviy) standartlar; O‘zbekiston Respublikasining davlat standartlari; tarmoq standartlari; texnik shartlar; korxona standartlari; xorijiy mamlakatlarning milliy standartlari; ma’muriy-hududiy standartlar. Standartlashtirish to‘rt muhim darajada amalga oshirilishi mumkin. Bu xalqaro, milliy, birlashmasi va kompaniya darajalaridir. Kompaniyani standartlashtirish barcha faoliyatni tartibga solishdan, ma’lumotlarni umumiy muvofiqlashtirish va hujjatlashtirishdan, muhandislik standartlari, ishlab chiqarish standartlari bilan shug‘ullanishdan iboratdir. Ma'muriy va moliyaviy me'yorlar ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish uchun amaliyot kodlari va hatto xarajatlar, anketalar kodlari kabi bozor smetasi sifatida faoliyat olib boriladi. Vositalarni standartlashtirish va soddalashtirish uchun kompaniya uning operatsiyalari ratsionalizatorlarini beradi. Kompaniya standartlari milliy standartlar sifatida
 
 
qabul qilishi kerak. Korxonalar faqat o‘z standartlariga murojaat qilishi kerak, milliy 
yoki xalqaro standartlar mavjud emas. Davlat yagona va uzluksiz ta’lim tizimida 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadigan davlat 
ta’lim standartlari ishlab chiqiladi. Standartlashtirishga doir normativ hujjatlar 
jumlasiga, shuningdek standartlashtirish qoidalari, normalari, texnik-iqtisodiy 
axborot klassifikatorlari ham kiradi. Mazkur hujjatlarni ishlab chiqish va qo‘llash 
tartibi "Texnik jihatdan tartibga solish" tomonidan belgilanadi.  
 
Xalqaro (davlatlararo, mintaqaviy) standartlar va xorijiy mamlakatlarning 
milliy standartlari, shuningdek xalqaro qoidalar va normalar O‘zbekiston 
Respublikasi ishtirok etgan shartnoma yoki bitimlarga muvofiq qo‘llaniladi. Ushbu 
standartlar, qoidalar va normalarni respublika hududida qo‘llash tartibini "Texnik 
jihatdan tartibga solish" va davlat boshqaruvining boshqa organlari o‘z vakolatlari 
doirasida belgilaydilar. Ular xalqaro savdo-sotiq uchun ortiqcha to‘sqinliklarni 
vujudga keltirmasligi lozim.  
 
Standartlashtirishga doir normativ hujjatlar vatanimiz hamda chet el fan va 
texnikasining zamonaviy yutuqlariga asoslangan va O‘zbekiston Respublikasining 
qonun hujjatlariga muvofiq bo‘lishi lozim. Ular xalqaro savdo-sotiq uchun ortiqcha 
to‘sqinliklarni vujudga keltirmasligi lozim. Normativ hujjatlarsiz mahsulot ishlab 
chiqarish va realizatsiya qilishga yo‘l qo‘yilmaydi. O‘zbekiston Respublikasining 
manfaatlari himoya qilinishini va ishlab chiqarilayotgan mahsulotning raqobat qila 
olish imkonini tahminlash uchun asosli hollarda standartlarda istiqbolga 
mo‘ljallangan, anhanaviy texnologiyalarning imkoniyatlaridan ildamlashgan 
dastlabki talablar belgilab qo‘yiladi.  
 
Standartlarda mahsulotni yaratish, ishlab chiqarish va etkazib berish 
shartnomasiga kiritilgan, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan o‘zga talablar ham 
belgilab 
qo‘yilishi 
mumkin. 
Import 
mahsulot, 
basharti 
u 
O‘zbekiston 
Respublikasida amal qilayottan standartlarning majburiy talablar qismiga 
muvofiqligi tasdiqlanmagan bo‘lsa, etkazib berilishi va belgilangan maqsadda 
ishlatilishi mumkin emas. Standartlashtirishga doir normativ hujjatlarning 
sertifikatlashtirishda 
qo‘llanilishi 
(2-bo‘lim, 
7-modda) 
bo‘yicha 
talablar 
qabul qilishi kerak. Korxonalar faqat o‘z standartlariga murojaat qilishi kerak, milliy yoki xalqaro standartlar mavjud emas. Davlat yagona va uzluksiz ta’lim tizimida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadigan davlat ta’lim standartlari ishlab chiqiladi. Standartlashtirishga doir normativ hujjatlar jumlasiga, shuningdek standartlashtirish qoidalari, normalari, texnik-iqtisodiy axborot klassifikatorlari ham kiradi. Mazkur hujjatlarni ishlab chiqish va qo‘llash tartibi "Texnik jihatdan tartibga solish" tomonidan belgilanadi. Xalqaro (davlatlararo, mintaqaviy) standartlar va xorijiy mamlakatlarning milliy standartlari, shuningdek xalqaro qoidalar va normalar O‘zbekiston Respublikasi ishtirok etgan shartnoma yoki bitimlarga muvofiq qo‘llaniladi. Ushbu standartlar, qoidalar va normalarni respublika hududida qo‘llash tartibini "Texnik jihatdan tartibga solish" va davlat boshqaruvining boshqa organlari o‘z vakolatlari doirasida belgilaydilar. Ular xalqaro savdo-sotiq uchun ortiqcha to‘sqinliklarni vujudga keltirmasligi lozim. Standartlashtirishga doir normativ hujjatlar vatanimiz hamda chet el fan va texnikasining zamonaviy yutuqlariga asoslangan va O‘zbekiston Respublikasining qonun hujjatlariga muvofiq bo‘lishi lozim. Ular xalqaro savdo-sotiq uchun ortiqcha to‘sqinliklarni vujudga keltirmasligi lozim. Normativ hujjatlarsiz mahsulot ishlab chiqarish va realizatsiya qilishga yo‘l qo‘yilmaydi. O‘zbekiston Respublikasining manfaatlari himoya qilinishini va ishlab chiqarilayotgan mahsulotning raqobat qila olish imkonini tahminlash uchun asosli hollarda standartlarda istiqbolga mo‘ljallangan, anhanaviy texnologiyalarning imkoniyatlaridan ildamlashgan dastlabki talablar belgilab qo‘yiladi. Standartlarda mahsulotni yaratish, ishlab chiqarish va etkazib berish shartnomasiga kiritilgan, qonun hujjatlarida nazarda tutilgan o‘zga talablar ham belgilab qo‘yilishi mumkin. Import mahsulot, basharti u O‘zbekiston Respublikasida amal qilayottan standartlarning majburiy talablar qismiga muvofiqligi tasdiqlanmagan bo‘lsa, etkazib berilishi va belgilangan maqsadda ishlatilishi mumkin emas. Standartlashtirishga doir normativ hujjatlarning sertifikatlashtirishda qo‘llanilishi (2-bo‘lim, 7-modda) bo‘yicha talablar
 
 
mahlumotlar keltirilgan bo‘lib, amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq majburiy 
sertifikatlashtirilishi lozim bo‘lgan mahsulotni standartlashtirishga doir normativ 
hujjatlar sertifikatlashtirishni amalga oshirishda rioya etiladigan talablarni, 
shuningdek ushbu talablarga muvofiqlikni nazorat qilish va sinash usullarini o‘z 
ichiga olishi lozim. Ko‘rsatib o‘tilgan hujjatlar mahsulotning mazkur turini 
sertifikatlashtirish tizimida belgilangan qoida va tartiblarga muvofiq qo‘llanilishi 
lozim.  
 
Qonunning 3-bo‘lim 8 va 9-moddalarida davlat nazorati organlarining 
standartlarning majburiy talablariga rioya etilishi ustidan davlat nazoratini amalga 
oshirishlari hamda davlat inspektorlari, ularning huquqlari va javobgarliklari 
to‘g‘risida 
mahlumotlar 
keltirilgan. Standartlashtirish to‘g‘risidagi 
qonun 
hujjatlarini buzganlik uchun javobgarlik tafsilotlari 3- bo‘lim, 10-moddada berilgan 
bo‘lib, ushbu Qonun qoidalari buzilishida aybdor bo‘lgan yuridik va jismoniy 
shaxslar, shuningdek davlat boshqaruv organlarining mansabdor shaxslari amaldagi 
qonun hujjatlariga muvofiq javobgarlikka tortilishi aytib o‘tilgan.  
 
Davlat yo‘li bilan standartlashtirish va nazorat qilishga doir ishlarning 
moliyaviy tahminoti bo‘yicha 4-bo‘lim, 11-moddada quyidagilar keltirilgan. 
Standartlashtirish va nazorat qilishga doir ishlar, xususan: xalqaro (davlatlararo, 
mintaqaviy) standartlarni, standartlashtirish qoidalari, normalari va tavsiyalarini 
ishlab chiqish yoki ishlab chiqishda ishtirok etish; aniq standartlashtirish obhektlari 
bo‘yicha qonun hujjatlarini ishlab chiqish, shuningdek standartlarning tarkibiy 
tashkiliy-texnik va umumtexnik majmuilarini ishlab chiqish va ularning amal 
qilishini tahminlash; texnik-iqtisodiy axborot klassifikatorlarini ishlab chiqish, ular 
to‘g‘risida rasmiy axborot tayyorlash va nashr etish, shuningdek ularni barcha 
manfaatdor foydalanuvchilarga yuborish; standartlashtirish bo‘yicha umumdavlat 
ahamiyatiga molik ilmiy-tadqiqot va o‘zga isharni olib borish; standartlarning 
majburiy talablariga rioya etilishi ustidan davlat nazoratini olib borish; standartlar 
fondini, texnik-iqtisodiy axborotlar klassifikatorlarini, xalqaro (davlatlararo, 
mintaqaviy) standartlarni, standartlashtirish qoidalari, normalari va tavsiyalarini, 
xorijiy mamlakatlarning milliy standartlarini, shuningdek standartlarga muvofiqlik 
mahlumotlar keltirilgan bo‘lib, amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq majburiy sertifikatlashtirilishi lozim bo‘lgan mahsulotni standartlashtirishga doir normativ hujjatlar sertifikatlashtirishni amalga oshirishda rioya etiladigan talablarni, shuningdek ushbu talablarga muvofiqlikni nazorat qilish va sinash usullarini o‘z ichiga olishi lozim. Ko‘rsatib o‘tilgan hujjatlar mahsulotning mazkur turini sertifikatlashtirish tizimida belgilangan qoida va tartiblarga muvofiq qo‘llanilishi lozim. Qonunning 3-bo‘lim 8 va 9-moddalarida davlat nazorati organlarining standartlarning majburiy talablariga rioya etilishi ustidan davlat nazoratini amalga oshirishlari hamda davlat inspektorlari, ularning huquqlari va javobgarliklari to‘g‘risida mahlumotlar keltirilgan. Standartlashtirish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzganlik uchun javobgarlik tafsilotlari 3- bo‘lim, 10-moddada berilgan bo‘lib, ushbu Qonun qoidalari buzilishida aybdor bo‘lgan yuridik va jismoniy shaxslar, shuningdek davlat boshqaruv organlarining mansabdor shaxslari amaldagi qonun hujjatlariga muvofiq javobgarlikka tortilishi aytib o‘tilgan. Davlat yo‘li bilan standartlashtirish va nazorat qilishga doir ishlarning moliyaviy tahminoti bo‘yicha 4-bo‘lim, 11-moddada quyidagilar keltirilgan. Standartlashtirish va nazorat qilishga doir ishlar, xususan: xalqaro (davlatlararo, mintaqaviy) standartlarni, standartlashtirish qoidalari, normalari va tavsiyalarini ishlab chiqish yoki ishlab chiqishda ishtirok etish; aniq standartlashtirish obhektlari bo‘yicha qonun hujjatlarini ishlab chiqish, shuningdek standartlarning tarkibiy tashkiliy-texnik va umumtexnik majmuilarini ishlab chiqish va ularning amal qilishini tahminlash; texnik-iqtisodiy axborot klassifikatorlarini ishlab chiqish, ular to‘g‘risida rasmiy axborot tayyorlash va nashr etish, shuningdek ularni barcha manfaatdor foydalanuvchilarga yuborish; standartlashtirish bo‘yicha umumdavlat ahamiyatiga molik ilmiy-tadqiqot va o‘zga isharni olib borish; standartlarning majburiy talablariga rioya etilishi ustidan davlat nazoratini olib borish; standartlar fondini, texnik-iqtisodiy axborotlar klassifikatorlarini, xalqaro (davlatlararo, mintaqaviy) standartlarni, standartlashtirish qoidalari, normalari va tavsiyalarini, xorijiy mamlakatlarning milliy standartlarini, shuningdek standartlarga muvofiqlik
 
 
belgisi bilan tamg‘alangan mahsulot va xizmatlar Davlat reestrini shakllantirish 
hamda yuritish; standartlashtirish sohasida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar 
Mahkamasi aniqlaydigan o‘zga ishlar davlat yo‘li bilan moliyaviy tahminlanishi 
shart. Nashr qilingan (qayta nashr etilgan) standartlarni, texnik-iqtisodiy axborot 
klassifikatorlarini, mahsulot va xizmatlar Davlat reestriga kiritilgan, standartlarga 
muvofiqlik belgisi bilan tamg‘alangan mahsulot va xizmatlarning nashr qilingan 
(qayta nashr etilgan) katalogini sotishdan belgilangan tartibda olinadigan 
mablag‘lar, shuningdek ushbu Qonun qoidalarini buzganlik uchun undiriladigan 
jarima 
mablag‘larining 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
Vazirlar 
Mahkamasi 
belgilaydigan tartibda davlat nazorati organlariga yo‘llanadigan qismi ham 
standartlashtirish, standartlarning majburiy talablariga rioya etilishi ustidan davlat 
nazoratiga doir ishlarni moliyaviy tahminlash manbalari bo‘lishi mumkin. 
Respublika byudjeti mablag‘laridan to‘liq yoki qisman tahminlanadigan davlat 
dasturlarini ishlab chiqishda mahsulot sifatini normativ jihatdan tahminlash 
bo‘limlari nazarda tutilishi lozim.  
 
Standartlar qo‘llanilishini rag‘batlantirish (4- bo‘lim, 12-modda). Davlat 
standartlarga, shu jumladan istiqbolga mo‘ljallangan, anhanaviy texnologiyalarning 
imkoniyatlaridan ildamlashgan dastlabki talablarni o‘z ichiga olgan standartlarga 
muvofiqlik belgisi bilan tamg‘alangan mahsulotni ishlab chiqaradigan xo‘jalik 
faoliyati subhektlari iqtisodiy qo‘llab-quvvatlanishi va rag‘batlantirilishini 
kafolatlaydi. Mahsulot ishlab chiqarishni amalga oshirayotgan va mahsulotlarni 
standartlarga muvofiqlik belgisi bilan tamg‘alash huquqini olgan xo‘jalik faoliyati 
subhektlarini iqtisodiy qo‘llabquvvatlash va rag‘batlantirish chora-tadbirlari 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
Vazirlar 
Mahkamasi 
tomonidan 
belgilanadi. 
Standartlashtirish bo‘yicha davlat nazorat organlari va obyektlari. Xo‘jalik faoliyati 
subyektlari standartlarning majburiy talablariga, standartlashtirishga taalluqli 
boshqa qonun hujjatlariga rioya etishi ustidan davlat nazoratini "Texnik jihatdan 
tartibga solish" agentligi, "Davarxitektqurilish" qo‘mitasi, Davlat tabiatni muhofaza 
qilish qo‘mitasi, Sog‘liqni saqlash vazirligi va ularning hududiy organlari, 
shuningdek boshqa maxsus vakil kilingan davlat boshqaruv organlari o‘z vakolatlari 
belgisi bilan tamg‘alangan mahsulot va xizmatlar Davlat reestrini shakllantirish hamda yuritish; standartlashtirish sohasida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi aniqlaydigan o‘zga ishlar davlat yo‘li bilan moliyaviy tahminlanishi shart. Nashr qilingan (qayta nashr etilgan) standartlarni, texnik-iqtisodiy axborot klassifikatorlarini, mahsulot va xizmatlar Davlat reestriga kiritilgan, standartlarga muvofiqlik belgisi bilan tamg‘alangan mahsulot va xizmatlarning nashr qilingan (qayta nashr etilgan) katalogini sotishdan belgilangan tartibda olinadigan mablag‘lar, shuningdek ushbu Qonun qoidalarini buzganlik uchun undiriladigan jarima mablag‘larining O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi belgilaydigan tartibda davlat nazorati organlariga yo‘llanadigan qismi ham standartlashtirish, standartlarning majburiy talablariga rioya etilishi ustidan davlat nazoratiga doir ishlarni moliyaviy tahminlash manbalari bo‘lishi mumkin. Respublika byudjeti mablag‘laridan to‘liq yoki qisman tahminlanadigan davlat dasturlarini ishlab chiqishda mahsulot sifatini normativ jihatdan tahminlash bo‘limlari nazarda tutilishi lozim. Standartlar qo‘llanilishini rag‘batlantirish (4- bo‘lim, 12-modda). Davlat standartlarga, shu jumladan istiqbolga mo‘ljallangan, anhanaviy texnologiyalarning imkoniyatlaridan ildamlashgan dastlabki talablarni o‘z ichiga olgan standartlarga muvofiqlik belgisi bilan tamg‘alangan mahsulotni ishlab chiqaradigan xo‘jalik faoliyati subhektlari iqtisodiy qo‘llab-quvvatlanishi va rag‘batlantirilishini kafolatlaydi. Mahsulot ishlab chiqarishni amalga oshirayotgan va mahsulotlarni standartlarga muvofiqlik belgisi bilan tamg‘alash huquqini olgan xo‘jalik faoliyati subhektlarini iqtisodiy qo‘llabquvvatlash va rag‘batlantirish chora-tadbirlari O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi. Standartlashtirish bo‘yicha davlat nazorat organlari va obyektlari. Xo‘jalik faoliyati subyektlari standartlarning majburiy talablariga, standartlashtirishga taalluqli boshqa qonun hujjatlariga rioya etishi ustidan davlat nazoratini "Texnik jihatdan tartibga solish" agentligi, "Davarxitektqurilish" qo‘mitasi, Davlat tabiatni muhofaza qilish qo‘mitasi, Sog‘liqni saqlash vazirligi va ularning hududiy organlari, shuningdek boshqa maxsus vakil kilingan davlat boshqaruv organlari o‘z vakolatlari
 
 
doirasida amalga oshiradilar (3-bo‘lim, 8- modda). Idoraviy bo‘ysunuvi va mulk 
shaklidan qathi nazar xo‘jalik faoliyati subhektlarining, shuningdek tadbirkorlik 
faoliyati bilan shug‘ullanayotgan jismoniy shaxslarning mahsuloti, shu jumladan 
sertifikatlashtirilgan mahsulot (ishlab chiqish, tayyorlash, saqlash, tashish, 
foydalanish, tahmirlash va chiqindini foydali suratda ishlatish bosqichlarida) davlat 
nazorati obhekti hisoblanadi. Xo‘jalik faoliyati subhektlari davlat nazoratini amalga 
oshirish uchun barcha zarur sharoitni yaratishlari shart. Standartlarning majburiy 
talablariga rioya etilishi ustidan davlat nazoratini: standartlarni tekshirish va nazorat 
qilish hamda o‘lchovlarning yagona birlikda bo‘lishini tahminlash bo‘yicha 
O‘zbekiston Respublikasi bosh davlat inspektori; standartlarni tekshirish va nazorat 
qilish hamda o‘lchovlarning yagona birlikda bo‘lishini tahminlash bo‘yicha 
Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar bosh davlat 
inspektorlari; standartlarni tekshirish va nazorat qilish hamda o‘lchovlarning yagona 
birlikda bo‘lishini tahminlash bo‘yicha davlat inspektorlari amalga oshiradilar. 
Davlat inspektorlari, ularning huquqlari va javobgarligi 3-bo‘lim, 9-moddada 
keltirilgan. Standartlarning majburiy talablariga rioya etilishi ustidan davlat 
nazoratini amalga oshiradigan davlat inspektorlari davlat boshqaruv organlarining 
vakillari hisoblanadilar. Davlat inspektori: xo‘jalik faoliyati subhektining xizmat va 
ishlab chiqarish binolariga belgilangan tartibda kirish; xo‘jalik faoliyati subhektidan 
davlat nazoratini o‘tkazish uchun kerakli hujjatlar va mahlumotlarni olish; davlat 
nazoratini o‘tkazishda xo‘jalik faoliyati subhektining texnika vositalaridan 
foydalanish va mutaxassislarni jalb etish; standartlashtirish bo‘yicha amaldagi 
normativ hujjatlarga muvofiq standartlarning majburiy talablariga muvofiqligini 
tekshirish uchun mahsulotlarning namunalari hamda nusxalarini tanlab olishni 
o‘tkazish, bunda ishlatib yuborilgan nusxalarning qiymati va sinovlarni (tahlillarni, 
o‘lchovlarni) o‘tkazish xarajatlari tekshirilayotgan xo‘jalik faoliyati subhektlarining 
ishlab chiqarish chiqimlariga kiritiladi; mahsulotni yaratish, ishlab chiqarishga 
tayyorlash, tayyorlash, realizatsiya qilish (etkazib berish, sotish), undan foydalanish 
(uni ishlatish), mahsulotni saqlash, tashish va chiqindini foydali suratda ishlatish 
bosqichlarida, standartlar majburiy talablarining aniqlangan buzilishlarini bartaraf 
doirasida amalga oshiradilar (3-bo‘lim, 8- modda). Idoraviy bo‘ysunuvi va mulk shaklidan qathi nazar xo‘jalik faoliyati subhektlarining, shuningdek tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanayotgan jismoniy shaxslarning mahsuloti, shu jumladan sertifikatlashtirilgan mahsulot (ishlab chiqish, tayyorlash, saqlash, tashish, foydalanish, tahmirlash va chiqindini foydali suratda ishlatish bosqichlarida) davlat nazorati obhekti hisoblanadi. Xo‘jalik faoliyati subhektlari davlat nazoratini amalga oshirish uchun barcha zarur sharoitni yaratishlari shart. Standartlarning majburiy talablariga rioya etilishi ustidan davlat nazoratini: standartlarni tekshirish va nazorat qilish hamda o‘lchovlarning yagona birlikda bo‘lishini tahminlash bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi bosh davlat inspektori; standartlarni tekshirish va nazorat qilish hamda o‘lchovlarning yagona birlikda bo‘lishini tahminlash bo‘yicha Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar bosh davlat inspektorlari; standartlarni tekshirish va nazorat qilish hamda o‘lchovlarning yagona birlikda bo‘lishini tahminlash bo‘yicha davlat inspektorlari amalga oshiradilar. Davlat inspektorlari, ularning huquqlari va javobgarligi 3-bo‘lim, 9-moddada keltirilgan. Standartlarning majburiy talablariga rioya etilishi ustidan davlat nazoratini amalga oshiradigan davlat inspektorlari davlat boshqaruv organlarining vakillari hisoblanadilar. Davlat inspektori: xo‘jalik faoliyati subhektining xizmat va ishlab chiqarish binolariga belgilangan tartibda kirish; xo‘jalik faoliyati subhektidan davlat nazoratini o‘tkazish uchun kerakli hujjatlar va mahlumotlarni olish; davlat nazoratini o‘tkazishda xo‘jalik faoliyati subhektining texnika vositalaridan foydalanish va mutaxassislarni jalb etish; standartlashtirish bo‘yicha amaldagi normativ hujjatlarga muvofiq standartlarning majburiy talablariga muvofiqligini tekshirish uchun mahsulotlarning namunalari hamda nusxalarini tanlab olishni o‘tkazish, bunda ishlatib yuborilgan nusxalarning qiymati va sinovlarni (tahlillarni, o‘lchovlarni) o‘tkazish xarajatlari tekshirilayotgan xo‘jalik faoliyati subhektlarining ishlab chiqarish chiqimlariga kiritiladi; mahsulotni yaratish, ishlab chiqarishga tayyorlash, tayyorlash, realizatsiya qilish (etkazib berish, sotish), undan foydalanish (uni ishlatish), mahsulotni saqlash, tashish va chiqindini foydali suratda ishlatish bosqichlarida, standartlar majburiy talablarining aniqlangan buzilishlarini bartaraf
 
 
etish to‘g‘risida ko‘rsatmalar berish; xo‘jalik faoliyati subhekti tekshiruvdan bo‘yin 
tovlagan taqdirda mahsulotni realizatsiya qilishni man etish hukuqiga ega. 
Standartlarni tekshirish va nazorat qilish hamda o‘lchovlarning yagona birlikda 
bo‘lishini tahminlash bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi bosh davlat inspektori, 
standartlarni tekshirish va nazorat qilish hamda o‘lchovlarning yagona birlikda 
bo‘lishini tahminlash bo‘yicha Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va 
Toshkent shahar bosh davlat inspektorlari bundan tashqari: Davlat inspektorlarining 
mahsulotni realizatsiya qilishni (etkazib berishni, sotishni) man etish yoki to‘xtatib 
qo‘yish to‘g‘risidagi ko‘rsatmasini buzganlik uchun xo‘jalik faoliyati subhektlari 
O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlarida belgilangan tartibda jarima to‘laydilar. 
Jarima solish sud tomonidan, xo‘jalik faoliyati subhekti sodir etilgan 
huquqbuzarlikdagi aybiga iqror bo‘lgan va jarimani ixtiyoriy ravishda to‘lagan 
takdirda esa, O‘zbekiston Respublikasi Bosh davlat inspektori, Qoraqalpog‘iston 
Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahar bosh davlat inspektorlari tomonidan 
amalga oshiriladi. Xo‘jalik faoliyati subhektlari berilgan ko‘rsatmalar va qarorlarni 
bajarmagan takdirlarida davlat inspektorlari zarur materiallarni prokuratura 
organlariga yoki sudga oshiradilar. Davlat inspektorlari zimmalariga yuklangan 
majburiyatlarni bajarmagan yoki lozim darajada bajarmagan, davlat yoki tijorat 
sirini oshkor qilgan takdirlarida qonun hujjatlarida belgilangan javobgarlikka 
tortiladilar. 
 
2. Mamlakatimizdagi me’yoriy hujjatlar toifalari va standartlar turlari. 
 
Me’yoriy hujjatlarni tuzish, bayon qilish, mundarija va rasmiylashtirishga 
talablar O’z DSt 1.6:2003 “O‘z SDT. Me’yoriy hujjatlar. Tuzish, bayon qilish, 
mundarija va rasmiylashtirishga talablar” davlat standarti tomonidan belgilangan. 
Standartda keltirilgan nizomlar tarmoq, ma’muriy-hududiy darajadagi me’yoriy 
hujjatlarning va korxona standartlarining tuzilishiga nisbatan majburiy emas, lekin 
MH ni rasmiylashtirishda birlilikka erishish uchun keltirilgan standartdagi 
nizomlarga amal qilish kerak. 
etish to‘g‘risida ko‘rsatmalar berish; xo‘jalik faoliyati subhekti tekshiruvdan bo‘yin tovlagan taqdirda mahsulotni realizatsiya qilishni man etish hukuqiga ega. Standartlarni tekshirish va nazorat qilish hamda o‘lchovlarning yagona birlikda bo‘lishini tahminlash bo‘yicha O‘zbekiston Respublikasi bosh davlat inspektori, standartlarni tekshirish va nazorat qilish hamda o‘lchovlarning yagona birlikda bo‘lishini tahminlash bo‘yicha Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar bosh davlat inspektorlari bundan tashqari: Davlat inspektorlarining mahsulotni realizatsiya qilishni (etkazib berishni, sotishni) man etish yoki to‘xtatib qo‘yish to‘g‘risidagi ko‘rsatmasini buzganlik uchun xo‘jalik faoliyati subhektlari O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlarida belgilangan tartibda jarima to‘laydilar. Jarima solish sud tomonidan, xo‘jalik faoliyati subhekti sodir etilgan huquqbuzarlikdagi aybiga iqror bo‘lgan va jarimani ixtiyoriy ravishda to‘lagan takdirda esa, O‘zbekiston Respublikasi Bosh davlat inspektori, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahar bosh davlat inspektorlari tomonidan amalga oshiriladi. Xo‘jalik faoliyati subhektlari berilgan ko‘rsatmalar va qarorlarni bajarmagan takdirlarida davlat inspektorlari zarur materiallarni prokuratura organlariga yoki sudga oshiradilar. Davlat inspektorlari zimmalariga yuklangan majburiyatlarni bajarmagan yoki lozim darajada bajarmagan, davlat yoki tijorat sirini oshkor qilgan takdirlarida qonun hujjatlarida belgilangan javobgarlikka tortiladilar. 2. Mamlakatimizdagi me’yoriy hujjatlar toifalari va standartlar turlari. Me’yoriy hujjatlarni tuzish, bayon qilish, mundarija va rasmiylashtirishga talablar O’z DSt 1.6:2003 “O‘z SDT. Me’yoriy hujjatlar. Tuzish, bayon qilish, mundarija va rasmiylashtirishga talablar” davlat standarti tomonidan belgilangan. Standartda keltirilgan nizomlar tarmoq, ma’muriy-hududiy darajadagi me’yoriy hujjatlarning va korxona standartlarining tuzilishiga nisbatan majburiy emas, lekin MH ni rasmiylashtirishda birlilikka erishish uchun keltirilgan standartdagi nizomlarga amal qilish kerak.
 
 
Me’yoriy hujjatlarning tuzilishiga talablar 
Me’yoriy hujjatlar tuzilishiga ko‘ra quyidagi tarkibiy qismlarga ega bo‘lishi 
mumkin: 
– sarvaraq; 
– so‘z boshi; 
– mundarija; 
– kirish; 
– nomi; 
– qo‘llanish doirasi; 
– me’yoriy havolalar; 
– atamalar va ta’riflar; 
– belgilar va qisqartmalar; 
– talablar; 
– ilovalar; 
– bibliografik ma’lumotlar. 
MH ga qo‘shish uchun “Sarvaraq” (titul varaq), “So‘z boshi”, “Mundarija”, 
“Nomi”, “Talablar” majburiydir. 
Me’yoriy. hujjatning sarvarag‘ida uning belgisi va nomi keltiriladi: 
So‘z boshida mazkur hujjat to‘g‘risida umumiy ma’lumotlar keltiriladi 
me’yoriy hujjatni ishlab chiqish va tasdiqlashga taqdim qilish; ushbu me’yoriy 
hujjatning qaysi me’yoriy hujjat o‘rniga ishlab chiqilgani to‘g‘risida ma’lumot va b. 
So‘z boshi sarvaraqdan keyingi betda uning orqa tomonida joylashtiriladi va 
tegishli sarlavhadan boshlanadi. Sarlavha betning yuqori qismida, o‘rtada, bosh 
harflar bilan yoziladi va quyuqroq shrift bilan ajratiladi. 
Mundarija me’yoriy hujjat hajmi o‘n betdan oshgan hollarda yoziladi. 
Mundarijaga bo‘limlarning tartib raqamlari va nomi (zarur bo‘lganda kichik 
bo‘limlar nomi), ilovalar belgisi va sarlavhasi bilan, zarur bo‘lganda esa, grafik 
materiallar ham qaysi betda joylashganini ko‘rsatib yoziladi. 
Standart mundarijasi so‘z boshidan keyin, odatda yangi betdan boshlanadi. 
“Mundarija” so‘zi betning o‘rta qismida bosh harflar bilan yoziladi. 
Me’yoriy hujjatlarning tuzilishiga talablar Me’yoriy hujjatlar tuzilishiga ko‘ra quyidagi tarkibiy qismlarga ega bo‘lishi mumkin: – sarvaraq; – so‘z boshi; – mundarija; – kirish; – nomi; – qo‘llanish doirasi; – me’yoriy havolalar; – atamalar va ta’riflar; – belgilar va qisqartmalar; – talablar; – ilovalar; – bibliografik ma’lumotlar. MH ga qo‘shish uchun “Sarvaraq” (titul varaq), “So‘z boshi”, “Mundarija”, “Nomi”, “Talablar” majburiydir. Me’yoriy. hujjatning sarvarag‘ida uning belgisi va nomi keltiriladi: So‘z boshida mazkur hujjat to‘g‘risida umumiy ma’lumotlar keltiriladi me’yoriy hujjatni ishlab chiqish va tasdiqlashga taqdim qilish; ushbu me’yoriy hujjatning qaysi me’yoriy hujjat o‘rniga ishlab chiqilgani to‘g‘risida ma’lumot va b. So‘z boshi sarvaraqdan keyingi betda uning orqa tomonida joylashtiriladi va tegishli sarlavhadan boshlanadi. Sarlavha betning yuqori qismida, o‘rtada, bosh harflar bilan yoziladi va quyuqroq shrift bilan ajratiladi. Mundarija me’yoriy hujjat hajmi o‘n betdan oshgan hollarda yoziladi. Mundarijaga bo‘limlarning tartib raqamlari va nomi (zarur bo‘lganda kichik bo‘limlar nomi), ilovalar belgisi va sarlavhasi bilan, zarur bo‘lganda esa, grafik materiallar ham qaysi betda joylashganini ko‘rsatib yoziladi. Standart mundarijasi so‘z boshidan keyin, odatda yangi betdan boshlanadi. “Mundarija” so‘zi betning o‘rta qismida bosh harflar bilan yoziladi.
 
 
Standartning nomi qisqa bo‘lishi, standartlashtirish ob’ektini aniq tavsiflashi 
va standartni standartlar axborot ko‘rsatkichiga kiritish uchun uning to‘g‘ri 
tasniflanishini ta’minlashi lozim. Standart nomida, odatda, qisqartmalar 
(mahsulotning shartli belgisidan tashqari), rim harflari, matematik belgilar, yunon 
harflari ruhsat etilmaydi. 
Me’yoriy hujjatning nomi, odatda, sarlavha va kichik sarlavhadan iborat 
bo‘lishi lozim. 
 
O‘zining vazifasi va qo‘llanish sohasiga ko‘ra, moddalar va materiallar tarkibi 
va xossalarining standart namunalari ham o‘lchash vositalariga kiradi. Standart 
namunalar bo‘yicha batafsil ma’lumot quyida keltirilgan. 
O‘lchash vositalari turli birliklarni (massa, temperatura, bosim, chastota, vaqt, 
tok kuchi va b. ni) o‘lchash uchun odamlarning hayotiy faoliyatining turli sohalarida 
(sanoat, savdo, qurilish, maishiy va h.k.) foydalaniladi. Keng foydalaniladigan 
o‘lchash vositalariga, masalan, tarozilar, termometrlar, manometrlar, chizg‘ichlar, 
soatlar kiradi. 
O‘lchash vositalaridan davlat metrologik tekshiruv va nazorati qo‘llaniladigan 
sohada va boshqa sohada (masalan, maishiy hayotda) ham foydalanish mumkin. 
Davlat metrologik tekshiruv va nazorati qo‘llaniladigan sohada foydalaniladigan 
o‘lchash vositalari davlat metrologik xizmat tomonidan tekshiriladi.  
Texnik jihatdan tartibga solish Agentligi O‘zbekiston Respublikasida 
qo‘llanishga ruxsat etilgan o‘lchash vositalarini davlat ro‘yxatidan o‘tkazadi. 
Davlat 
metrologik 
tekshiruv 
va 
nazorati 
qo‘llaniladigan 
sohada 
foydalaniladigan o‘lchash vositalari ishlab chiqarilgandan keyin, ta’mirlashdan 
keyin, import bo‘yicha keltirilganda va foydalanilganda majburiy ravishda 
qiyoslanadi. 
O‘lchash vositalarini qiyoslashda metrologik tekshiruv har bir nusha o‘lchash 
vositasining me’yoriy hujjatlarda o‘rnatilgan texnik talablarga muvofiqligini 
eksperimental baholashdan va mazkur nushadan o‘z vazifasi bo‘yicha va 
Standartning nomi qisqa bo‘lishi, standartlashtirish ob’ektini aniq tavsiflashi va standartni standartlar axborot ko‘rsatkichiga kiritish uchun uning to‘g‘ri tasniflanishini ta’minlashi lozim. Standart nomida, odatda, qisqartmalar (mahsulotning shartli belgisidan tashqari), rim harflari, matematik belgilar, yunon harflari ruhsat etilmaydi. Me’yoriy hujjatning nomi, odatda, sarlavha va kichik sarlavhadan iborat bo‘lishi lozim. O‘zining vazifasi va qo‘llanish sohasiga ko‘ra, moddalar va materiallar tarkibi va xossalarining standart namunalari ham o‘lchash vositalariga kiradi. Standart namunalar bo‘yicha batafsil ma’lumot quyida keltirilgan. O‘lchash vositalari turli birliklarni (massa, temperatura, bosim, chastota, vaqt, tok kuchi va b. ni) o‘lchash uchun odamlarning hayotiy faoliyatining turli sohalarida (sanoat, savdo, qurilish, maishiy va h.k.) foydalaniladi. Keng foydalaniladigan o‘lchash vositalariga, masalan, tarozilar, termometrlar, manometrlar, chizg‘ichlar, soatlar kiradi. O‘lchash vositalaridan davlat metrologik tekshiruv va nazorati qo‘llaniladigan sohada va boshqa sohada (masalan, maishiy hayotda) ham foydalanish mumkin. Davlat metrologik tekshiruv va nazorati qo‘llaniladigan sohada foydalaniladigan o‘lchash vositalari davlat metrologik xizmat tomonidan tekshiriladi. Texnik jihatdan tartibga solish Agentligi O‘zbekiston Respublikasida qo‘llanishga ruxsat etilgan o‘lchash vositalarini davlat ro‘yxatidan o‘tkazadi. Davlat metrologik tekshiruv va nazorati qo‘llaniladigan sohada foydalaniladigan o‘lchash vositalari ishlab chiqarilgandan keyin, ta’mirlashdan keyin, import bo‘yicha keltirilganda va foydalanilganda majburiy ravishda qiyoslanadi. O‘lchash vositalarini qiyoslashda metrologik tekshiruv har bir nusha o‘lchash vositasining me’yoriy hujjatlarda o‘rnatilgan texnik talablarga muvofiqligini eksperimental baholashdan va mazkur nushadan o‘z vazifasi bo‘yicha va
 
 
reglamentlangan 
sharoitlarda 
foydalanishni 
davom 
ettirish 
mumkinligini 
aniqlashdan iborat bo‘ladi. 
O‘lchash vositalarini qiyoslash tartibi va qoidalariga talablar O’z DSt 
8.003:2005 “O‘Z O‘DT. O‘lchash vositalarini qiyoslash. Asosiy nizomlar.”da 
belgilangan. 
Vazifasi va qo‘llanishiga qarab qiyoslanishi lozim bo‘lgan o‘lchash 
vositalarining ro‘yxati o‘lchash vositalaridan foydalanuvchilar tomonidan 
aniqlanadi va davlat metrologik xizmati idoralari tomonidan tekshiriladi. 
Bunday ro‘yxatlarni tuzish tartibini Texnik jihatdan tartibga solish Agentligi 
belgilaydi. 
 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
hududida 
standartlashtirish 
obyektlariga 
qo‘yiladigan talablarni belgilovchi me’yoriy hujjatlarning quyidagi toifalari amal 
qiladi:  
– xalqaro (davlatlararo, mintaqaviy) standartlar;  
– O‘zbekiston Respublikasining standartlari;  
– tarmoq standartlari; 
– texnikaviy shartlar;  
– korxona standartlari; 
– xorijiy mamlakatlarning milliy standartlari.  
 
Xalqaro standart – bu standartlashtirish bilan (standartlashtirish bo‘yicha) 
shug‘ullanadigan xalqaro tashkilot tomonidan qabul qilingan va iste’molchilarning 
keng doirasiga yaroqli bo‘lgan standartdir.  
Mintaqaviy standart esa, standartlashtirish bilan shug‘ullanadigan 
mintaqaviy tashkilot tomonidan qabul qilingan va iste’molchilarning keng doirasiga 
yaroqli bo‘lgan hujjatdir.  
Davlatlararo standart «GOST» – bu standartlashtirish, metrologiya va 
sertifikatlashtirish bo‘yicha davlatlararo kengash tomonidan qabul qilingan, 
bajarilishi shart bo‘lgan hujjatdir. 
reglamentlangan sharoitlarda foydalanishni davom ettirish mumkinligini aniqlashdan iborat bo‘ladi. O‘lchash vositalarini qiyoslash tartibi va qoidalariga talablar O’z DSt 8.003:2005 “O‘Z O‘DT. O‘lchash vositalarini qiyoslash. Asosiy nizomlar.”da belgilangan. Vazifasi va qo‘llanishiga qarab qiyoslanishi lozim bo‘lgan o‘lchash vositalarining ro‘yxati o‘lchash vositalaridan foydalanuvchilar tomonidan aniqlanadi va davlat metrologik xizmati idoralari tomonidan tekshiriladi. Bunday ro‘yxatlarni tuzish tartibini Texnik jihatdan tartibga solish Agentligi belgilaydi. O‘zbekiston Respublikasi hududida standartlashtirish obyektlariga qo‘yiladigan talablarni belgilovchi me’yoriy hujjatlarning quyidagi toifalari amal qiladi: – xalqaro (davlatlararo, mintaqaviy) standartlar; – O‘zbekiston Respublikasining standartlari; – tarmoq standartlari; – texnikaviy shartlar; – korxona standartlari; – xorijiy mamlakatlarning milliy standartlari. Xalqaro standart – bu standartlashtirish bilan (standartlashtirish bo‘yicha) shug‘ullanadigan xalqaro tashkilot tomonidan qabul qilingan va iste’molchilarning keng doirasiga yaroqli bo‘lgan standartdir. Mintaqaviy standart esa, standartlashtirish bilan shug‘ullanadigan mintaqaviy tashkilot tomonidan qabul qilingan va iste’molchilarning keng doirasiga yaroqli bo‘lgan hujjatdir. Davlatlararo standart «GOST» – bu standartlashtirish, metrologiya va sertifikatlashtirish bo‘yicha davlatlararo kengash tomonidan qabul qilingan, bajarilishi shart bo‘lgan hujjatdir.
 
 
Milliy standart – bu standartlashtirish bilan shug‘ullanadigan milliy idora 
tomonidan qabul qilingan va iste’molchilarning keng doirasiga yaroqli bo‘lgan 
standartdir.  
Korxona standarti – bu mahsulotga, xizmatga yoki jarayonga korxonaning 
tashabbusi bilan ishlab chiqiladigan va uning tomonidan tasdiqlangan hujjatdir. 
Standartlarni qo‘llashda turli usullar mavjud. Bir mamlakat doirasida standartlar 
yangidan yaratilishi hamda xalqaro, mintaqaviy va davlatlararo standartlarning 
to‘g‘ridan to‘g‘ri qo‘llanilishi ham mumkin. Standartlardan tashqari rahbariy 
hujjatlar, 
texnikaviy 
shartlar, 
standartlashtirish 
bo‘yicha 
tavsiyanomalar, 
yo‘riqnomalar (qoidalar) ham mavjuddir. 
Milliy standart – bu standartlashtirish bilan shug‘ullanadigan milliy idora tomonidan qabul qilingan va iste’molchilarning keng doirasiga yaroqli bo‘lgan standartdir. Korxona standarti – bu mahsulotga, xizmatga yoki jarayonga korxonaning tashabbusi bilan ishlab chiqiladigan va uning tomonidan tasdiqlangan hujjatdir. Standartlarni qo‘llashda turli usullar mavjud. Bir mamlakat doirasida standartlar yangidan yaratilishi hamda xalqaro, mintaqaviy va davlatlararo standartlarning to‘g‘ridan to‘g‘ri qo‘llanilishi ham mumkin. Standartlardan tashqari rahbariy hujjatlar, texnikaviy shartlar, standartlashtirish bo‘yicha tavsiyanomalar, yo‘riqnomalar (qoidalar) ham mavjuddir.
 
 
 
Rahbariy hujjat deganda standartlashtirish idoralarining va xizmatlarning 
vazifalarini, burchlarini va huquqlarini, ularning ishlari yoki ishlarining ayrim 
bosqichlarini bajarish usullari, tartibi va mazmunini belgilaydigan me’yoriy hujjat 
tushuniladi.  
Texnikaviy shartlar (O‘ZTSH) – bu buyurtmachi bilan kelishilgan holda, 
ishlab chiqaruvchi yoki buyurtmachi tomonidan tasdiqlangan aniq mahsulotga 
(xizmatga) bo‘lgan texnikaviy talablarni belgilovchi me’yoriy hujjatdir. Yo‘riqnoma 
Rahbariy hujjat deganda standartlashtirish idoralarining va xizmatlarning vazifalarini, burchlarini va huquqlarini, ularning ishlari yoki ishlarining ayrim bosqichlarini bajarish usullari, tartibi va mazmunini belgilaydigan me’yoriy hujjat tushuniladi. Texnikaviy shartlar (O‘ZTSH) – bu buyurtmachi bilan kelishilgan holda, ishlab chiqaruvchi yoki buyurtmachi tomonidan tasdiqlangan aniq mahsulotga (xizmatga) bo‘lgan texnikaviy talablarni belgilovchi me’yoriy hujjatdir. Yo‘riqnoma