STRATEGIK VA TAKTIK REJALASHTIRISH, MARKETING NAZORATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

30,9 KB


STRATEGIK VA TAKTIK REJALASHTIRISH, MARKETING NAZORATI
Reja:
1. Marketingda strategik rejalashtirishning maqsadi va vazifalari.
2. Taktik rejalashtirishning roli va o’rni.
3. Marketing nazorati va uning turlari.
6.1. Marketingda strategik rejalashtirishning maqsadi va vazifalari
Korxonalar uchun rejalashtirish faoliyatining yuqori darajasini ifodalab, sotish
va  foyda  olish  ko’rsatkichlarini  yaxshilashga  xizmat  qiladi.  Rejalashtirishning
asosiy qismi strategik rejalashtirishdan iboratdir.
Strategik  rejalashtirish  -  bu  korxonani  istiqbolda  qurish,  korxonaning
iqtisodietda, mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy hayotidagi o’rni, rolini bilish va yangi
darajaga erishish yo’llari, vositalarini ishlab chiqishdir. Strategik rejalashtirishda
aniq  hisoblangan  ko’rsatkichlar  bo’lmaydi,  balki  turli  bashoratlar  asosida
mo’ljallar, kelgusiga nazar tashlashdan iboratdir.
F.Kotler  firmaning  strategik  rejalashtirish  haqida  bunday  deb  yezadi:
«Firmaning  maqsadlari,  uning  marketing  sohasidagi  imkoniyatlari  orasidagi
strategik muvofiqlikni  qo’llashni  boshqaruv jarayonidir. Strategik rejalashtirish
firmaning aniq ifodalangan dasturiy baenotiga, yordamchi maqsadlar va vazifalarni
mo’ljallashiga, sog’lom xo’jalik portfeli va o’sish strategiyasiga tayanadi».
Korxonaning vazifalari va maqsadi bosqichi har bir boshqaruvchi, rahbariyat
xodimi oldiga maqsadga erishishga qaratilgan vazifalar kuyadi. Uz vazifalarining
bajarilishiga har bir xodim javobgardir.
Korxonaning asosiy maqsadi foyda olish bo’lsa,unga erishish uchun foyda
keltiradigan tovarlarni sotishni ko’paytirish, ular hissasini oshirish lozim. Bunday
tovarlar sotilishini ko’paytirish esa,tovar manbalarini topishni, ular ichidagi eng
samaralisini tanlashni talab etadi. Bulardan o’z navbatida qator vazifalar kelib
Logotip
STRATEGIK VA TAKTIK REJALASHTIRISH, MARKETING NAZORATI Reja: 1. Marketingda strategik rejalashtirishning maqsadi va vazifalari. 2. Taktik rejalashtirishning roli va o’rni. 3. Marketing nazorati va uning turlari. 6.1. Marketingda strategik rejalashtirishning maqsadi va vazifalari Korxonalar uchun rejalashtirish faoliyatining yuqori darajasini ifodalab, sotish va foyda olish ko’rsatkichlarini yaxshilashga xizmat qiladi. Rejalashtirishning asosiy qismi strategik rejalashtirishdan iboratdir. Strategik rejalashtirish - bu korxonani istiqbolda qurish, korxonaning iqtisodietda, mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy hayotidagi o’rni, rolini bilish va yangi darajaga erishish yo’llari, vositalarini ishlab chiqishdir. Strategik rejalashtirishda aniq hisoblangan ko’rsatkichlar bo’lmaydi, balki turli bashoratlar asosida mo’ljallar, kelgusiga nazar tashlashdan iboratdir. F.Kotler firmaning strategik rejalashtirish haqida bunday deb yezadi: «Firmaning maqsadlari, uning marketing sohasidagi imkoniyatlari orasidagi strategik muvofiqlikni qo’llashni boshqaruv jarayonidir. Strategik rejalashtirish firmaning aniq ifodalangan dasturiy baenotiga, yordamchi maqsadlar va vazifalarni mo’ljallashiga, sog’lom xo’jalik portfeli va o’sish strategiyasiga tayanadi». Korxonaning vazifalari va maqsadi bosqichi har bir boshqaruvchi, rahbariyat xodimi oldiga maqsadga erishishga qaratilgan vazifalar kuyadi. Uz vazifalarining bajarilishiga har bir xodim javobgardir. Korxonaning asosiy maqsadi foyda olish bo’lsa,unga erishish uchun foyda keltiradigan tovarlarni sotishni ko’paytirish, ular hissasini oshirish lozim. Bunday tovarlar sotilishini ko’paytirish esa,tovar manbalarini topishni, ular ichidagi eng samaralisini tanlashni talab etadi. Bulardan o’z navbatida qator vazifalar kelib
chiqadi. Bu vazifalar marketing vazifalari bo’lib, marketing strategiyasini ishlab
chiqishni  talab  etadi.  Bunda  bozorni  o’rganish,  taklif  manbalarini  o’rganish,
korxonaga tegishli har bir mol bo’yicha konyukturani o’rganish va xulosa chiqarish
jarayoni bajariladi.
Strategik rejalashtirish jarayonida bevosita stretegiyani ishlab chiqish bosqichi
quyidagi  ketma-ketlikda  amalga oshiriligshi  lozim.  Dastlabki  harakat  bosqichi
bo’lib, firmaning istiqbolini tahlil qilish hisoblanadi. Ushbu bosqichda: asosiy
tashqi  xavf-xatarlar,  imkoniyatlar,  «favqulodda»  holatlarni  vujudga  kelish
tendentsiyalari va ularni bartaraf etish imkoniyatlari hal etiladi.
Ikkinchi harakat bosqichida raqobatchilik ko’rashidagi mavqei tahlil qilinadi.
Ushbu bosqichning asosiy vositasi bo’lib-firma faoliyatining qaysi yo’nalishida
«raqobatchilik  strategiyasini  takomillashtirib,  firmaning  yalpi  ish  faoliyatining
yaxshilash mumkin?» degan savolga javob topiladi.
Uchinchi, eng muhim harakat bosqichi - strategiyani tanlash hisoblanadi.
Bunda  firmaning  turli  faoliyatlari  bo’yicha  istiqbolini  kieslash,  tanlangan
strategiyani  amalga  oshirishda  turli  faoliyat  yo’nalishlari  bo’yicha  resurslarni
taqsimlash asosiy o’rin egallaydi. 
Lekin ko’pgina hollarda firmaning mavdjud imkoniyatlari kelgusi istiqbol
uchun  ma’kul  bo’lmaydi.  Buning  sabablari  bo’lib,  firmaning  ichki  faoliyati
doirasida yalpi strategiyani ishlab bo’lmaslik, uzoq va qisqa istiqbolda ularning
mos  kelmasligi  yoki  boshqaruvchilarining  rejalashtirish  ishlarida  tashqi  muhit
o’zgarishlariga moslashuvchanlik sharoitlarini ishlab chiqish zarurati hisoblanadi.
Keyingi harakat bosqichi - diversifikatsiya yo’llarini tahlil qilish jarayoni
sanaladi. Ushbu bosqichning asosiy maqsadi bo’lib, amaldagi faoliyatini ko’lami
tanlovidagi  kamchiliklarni  va  kelgusida  firma  uchun  samarali  bo’lgan
yo’nalishlarni aniqlash hisoblanadi.
6.2. Taktik rejalashtirishning roli va o’rni
Korxonaning taktik rejasi strategik rejasining bir qismi bo’lib, unga qo’yilgan
maqsadlarga  erishishning  vositalari,  usullari  aniqlanadi.  Agar  strategik
rejalashtirishni asosiy mezoni uzoq muddatlilik hisoblansa, unda marketingni taktik
Logotip
chiqadi. Bu vazifalar marketing vazifalari bo’lib, marketing strategiyasini ishlab chiqishni talab etadi. Bunda bozorni o’rganish, taklif manbalarini o’rganish, korxonaga tegishli har bir mol bo’yicha konyukturani o’rganish va xulosa chiqarish jarayoni bajariladi. Strategik rejalashtirish jarayonida bevosita stretegiyani ishlab chiqish bosqichi quyidagi ketma-ketlikda amalga oshiriligshi lozim. Dastlabki harakat bosqichi bo’lib, firmaning istiqbolini tahlil qilish hisoblanadi. Ushbu bosqichda: asosiy tashqi xavf-xatarlar, imkoniyatlar, «favqulodda» holatlarni vujudga kelish tendentsiyalari va ularni bartaraf etish imkoniyatlari hal etiladi. Ikkinchi harakat bosqichida raqobatchilik ko’rashidagi mavqei tahlil qilinadi. Ushbu bosqichning asosiy vositasi bo’lib-firma faoliyatining qaysi yo’nalishida «raqobatchilik strategiyasini takomillashtirib, firmaning yalpi ish faoliyatining yaxshilash mumkin?» degan savolga javob topiladi. Uchinchi, eng muhim harakat bosqichi - strategiyani tanlash hisoblanadi. Bunda firmaning turli faoliyatlari bo’yicha istiqbolini kieslash, tanlangan strategiyani amalga oshirishda turli faoliyat yo’nalishlari bo’yicha resurslarni taqsimlash asosiy o’rin egallaydi. Lekin ko’pgina hollarda firmaning mavdjud imkoniyatlari kelgusi istiqbol uchun ma’kul bo’lmaydi. Buning sabablari bo’lib, firmaning ichki faoliyati doirasida yalpi strategiyani ishlab bo’lmaslik, uzoq va qisqa istiqbolda ularning mos kelmasligi yoki boshqaruvchilarining rejalashtirish ishlarida tashqi muhit o’zgarishlariga moslashuvchanlik sharoitlarini ishlab chiqish zarurati hisoblanadi. Keyingi harakat bosqichi - diversifikatsiya yo’llarini tahlil qilish jarayoni sanaladi. Ushbu bosqichning asosiy maqsadi bo’lib, amaldagi faoliyatini ko’lami tanlovidagi kamchiliklarni va kelgusida firma uchun samarali bo’lgan yo’nalishlarni aniqlash hisoblanadi. 6.2. Taktik rejalashtirishning roli va o’rni Korxonaning taktik rejasi strategik rejasining bir qismi bo’lib, unga qo’yilgan maqsadlarga erishishning vositalari, usullari aniqlanadi. Agar strategik rejalashtirishni asosiy mezoni uzoq muddatlilik hisoblansa, unda marketingni taktik
rejalashtirishda  o’rta  muddatli  strategik  chora-tadbirlar  amalga  oshiriladi.
Marketingni  operativ  rejalashtirishning  mezoni  bo’lib  qisqa  muddatlilik
hisoblanadi. Taktik rejalarda umumiy sotish rejasi, har bir tovar guruhi bo’yicha
ta’minot va sotish rejasi, daromadlar rejasi, xarajatlar rejasi, foyda rejasi, savdo
uchun zarur jixozlar, asbob-uskunalar bilan ta’minlanish rejasi, bozorning hozirgi
holatiga baho berish, korxona imkoniyatlari va xavf-xatarlari ifodalanadi.
6.3. Marketing nazorati va uning turlari
Marketing nazoratining maqsadlari quyidagilardan iborat:
- maqsadga erishish darajasini belgilash,
- yaxshilanish imkoniyatini aniqlash,
-  korxona  moslashuvchanligini  talab  qilingan  atrof-muhit  o’zgarishlariga
qanchalik mos kelishini aniqlash va hokazolar.
Marketing faoliyatini  nazorati  mahsulotlarni  sotish  ustidan  nazorat  qilish,
Holat (situatsiya) tahlili 
SWOT -  tahlil
Taklif
Marketing maqsadlari va strategiyalari
Ko‘zda tutilayotgan natijalarni baholash
Muqobil(alternativ) terma rejalar
Reja-dastur
 Baholash, nazorat 
qilish
Logotip
rejalashtirishda o’rta muddatli strategik chora-tadbirlar amalga oshiriladi. Marketingni operativ rejalashtirishning mezoni bo’lib qisqa muddatlilik hisoblanadi. Taktik rejalarda umumiy sotish rejasi, har bir tovar guruhi bo’yicha ta’minot va sotish rejasi, daromadlar rejasi, xarajatlar rejasi, foyda rejasi, savdo uchun zarur jixozlar, asbob-uskunalar bilan ta’minlanish rejasi, bozorning hozirgi holatiga baho berish, korxona imkoniyatlari va xavf-xatarlari ifodalanadi. 6.3. Marketing nazorati va uning turlari Marketing nazoratining maqsadlari quyidagilardan iborat: - maqsadga erishish darajasini belgilash, - yaxshilanish imkoniyatini aniqlash, - korxona moslashuvchanligini talab qilingan atrof-muhit o’zgarishlariga qanchalik mos kelishini aniqlash va hokazolar. Marketing faoliyatini nazorati mahsulotlarni sotish ustidan nazorat qilish, Holat (situatsiya) tahlili SWOT - tahlil Taklif Marketing maqsadlari va strategiyalari Ko‘zda tutilayotgan natijalarni baholash Muqobil(alternativ) terma rejalar Reja-dastur Baholash, nazorat qilish
sotish imkoniyatlarini tahlil qilish, tadbirkorlik faoliyatini nazorat qilish, marketing
xarajatlarini tahlil qilish, texnik va strategik nazorat va marketing taftishini nazarda
tutadi.
Foydalilikni  nazorat qilish va marketing xarajatlarini  tahlil qilish alohida
tovarlar,  ularning  assortiment  guruhlari,  bozor  segmentlari,  hududlari,  savdo
kanallari,  reklama  vositalari,  savdo  xodimlari  va  boshqalar  bo’yicha  amalga
oshiriladi.
Marketingni strategik nazorati va tahlili korxona ishlab chiqarish-sotish va
ilmiy-texnik faoliyati rivojlanishning asosiy qiyinchiliklari va istiqlolini aniqlash
maqsadida  asosiy  vazifalar,  strategiyalarini  chamalaydi.  Marketing taftishi  o’z
ichiga marketing makro va mikro marketing muhiti marketing xizmatlarini faoliyat
yuritish samaradorligini tahlilini, hamda marketing siyosati, tovar, narx reklama
xodimlarini oladi.
Marketingda nazoratni uch turi farqlanadi:
1. 
Yillik rejani bajarilishini nazorat qilish;
2. 
Foydadorlikni nazorat qilish;
3. 
Strategik nazorat .
Foydani  nazorat  qilishni  maqsadi  firma  nima  hisobiga  daromad
topaetganligini va qaysi o’rinlarda uni yo’qotaetganligini aniqlashdan iborat.
Strategik nazoratning maqsadi esa haqiqatdan ham firma o’zidagi marketing
imkoniyatlarining  eng  yaxshilaridan  foydalanayaptimi  yoki  yo’qmi  ekanligi
aniqlanadi.
Marketing taktikasi strategiyasidan farq qilgan holda bosh maqsadda firma
mahsulotiga  bo’lgan  iste’molchilar  talabini  shakllantirish  va  qondirish
tamoyillarini  hamda  kon’yunktura  sharoitlarini  ifodalaydi.  Marketing  taktikasi
ma’lum bir muddatdagi aniq tovar nomenklaturasi bo’yicha hamda aniq bozorda
firma maqsadlarini ishlab chiqish va amalga oshirish bilan bog’liqdir. 
Marketingni strategik, taktik va operativ rejalarini ishlab chiqish jarayonida
rejalashtirishning  turli  xil  uslublaridan  foydalaniladi.  Ular  bir-biridan  muddati
bo’yicha farq qiladi va uzoq muddatli, o’rta muddatli va qisqa muddatli bo’ladi.
Uzoq muddatli marketingni rejalashtirish uslubiga portfel tahlil, morfologik tahlil,
Delfi uslublarini kiritish mumkin.
Logotip
sotish imkoniyatlarini tahlil qilish, tadbirkorlik faoliyatini nazorat qilish, marketing xarajatlarini tahlil qilish, texnik va strategik nazorat va marketing taftishini nazarda tutadi. Foydalilikni nazorat qilish va marketing xarajatlarini tahlil qilish alohida tovarlar, ularning assortiment guruhlari, bozor segmentlari, hududlari, savdo kanallari, reklama vositalari, savdo xodimlari va boshqalar bo’yicha amalga oshiriladi. Marketingni strategik nazorati va tahlili korxona ishlab chiqarish-sotish va ilmiy-texnik faoliyati rivojlanishning asosiy qiyinchiliklari va istiqlolini aniqlash maqsadida asosiy vazifalar, strategiyalarini chamalaydi. Marketing taftishi o’z ichiga marketing makro va mikro marketing muhiti marketing xizmatlarini faoliyat yuritish samaradorligini tahlilini, hamda marketing siyosati, tovar, narx reklama xodimlarini oladi. Marketingda nazoratni uch turi farqlanadi: 1. Yillik rejani bajarilishini nazorat qilish; 2. Foydadorlikni nazorat qilish; 3. Strategik nazorat . Foydani nazorat qilishni maqsadi firma nima hisobiga daromad topaetganligini va qaysi o’rinlarda uni yo’qotaetganligini aniqlashdan iborat. Strategik nazoratning maqsadi esa haqiqatdan ham firma o’zidagi marketing imkoniyatlarining eng yaxshilaridan foydalanayaptimi yoki yo’qmi ekanligi aniqlanadi. Marketing taktikasi strategiyasidan farq qilgan holda bosh maqsadda firma mahsulotiga bo’lgan iste’molchilar talabini shakllantirish va qondirish tamoyillarini hamda kon’yunktura sharoitlarini ifodalaydi. Marketing taktikasi ma’lum bir muddatdagi aniq tovar nomenklaturasi bo’yicha hamda aniq bozorda firma maqsadlarini ishlab chiqish va amalga oshirish bilan bog’liqdir. Marketingni strategik, taktik va operativ rejalarini ishlab chiqish jarayonida rejalashtirishning turli xil uslublaridan foydalaniladi. Ular bir-biridan muddati bo’yicha farq qiladi va uzoq muddatli, o’rta muddatli va qisqa muddatli bo’ladi. Uzoq muddatli marketingni rejalashtirish uslubiga portfel tahlil, morfologik tahlil, Delfi uslublarini kiritish mumkin.