STRATEGIYA VA RAQOBATCHILIK USTUNLIGI

Yuklangan vaqt

2024-06-13

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

63,0 KB


 
 
 
 
 
STRATEGIYA VA RAQOBATCHILIK USTUNLIGI 
 
Reja : 
1.Raqobatning 5 ta umumiy strategiyasi.  
2.Raqobat ustunligini saqlab qolish uchun xujumkorlik strategiyasidan 
foydalanish. 
3.Raqobat ustunligini ximoya qilish uchun mudofaa strategiyalaridan 
foydalanish. 
4.Vertikal integratsiya strategiyasi va raqobat ustunligi. 
5.Boshlovchilikning ustunliklari va kamchiliklari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
STRATEGIYA VA RAQOBATCHILIK USTUNLIGI Reja : 1.Raqobatning 5 ta umumiy strategiyasi. 2.Raqobat ustunligini saqlab qolish uchun xujumkorlik strategiyasidan foydalanish. 3.Raqobat ustunligini ximoya qilish uchun mudofaa strategiyalaridan foydalanish. 4.Vertikal integratsiya strategiyasi va raqobat ustunligi. 5.Boshlovchilikning ustunliklari va kamchiliklari.
 
 
 
1. Raqobatning 5 ta umumiy strategiyasi. 
 
Kompaniyaning raqobat strategiyasi - bu biznesga yondoshuv va mijozlarni 
jalb qilishga qaratilgan tashabbuslar, kompaniyaning bozordagi pozitsiyani 
mustaxkamlash uchun olib boradigan kurashidan iborat. Bozordagi raqobatni 
urushga o‘xshatish mumkin. Bu urushda raqiblar yarador bo‘lishi, zarar ko‘rishi 
mumkin. Bunda faqat eng yaxshi strategiya galaba qozonadi. Kompaniyaning 
raqobat strategiyasi xujumkorlik va mudofaa xarakatlarini, qisqa muddatli taktik va 
uzoq muddatli xarakatlarni o‘z ichiga oladi. 
Bozordagi raqobatchilar nechta bo‘lsa raqobatchilik strategiyasining variantlari 
va ko‘rinishlari shuncha bo‘ladi. Biroq ularning turi qanchalik ko‘p bo‘lmasin, 
ularning o‘xshashliklari topiladi. Strategiyaga yondoshishning keng tarqalgan 5 ta 
varianti mavjud bulib ular quyida keltirilgan: 
1. Xarajatlar buyicha ilgorlik strategiyasi. Tovar va xizmatlarni ishlab 
chikarishda tula xarajatlarini pasaytirishni kuzda tutadi. Bu esa kup sonli xaridorni 
jalb kiladi. 
2. Keng tabaqalashtirish strategiyasi. Kompaniya tovarlariga rakobatchi 
firmalar tovarlaridan fark kildiradigan uziga xos chizgilarni berishga karatilgan. Bu 
xam xaridorlarni jalb etishga yordam beradi. 
3. Optimal xarajatlar strategiyasi. Xaridorlarga past xarajatlar va maxsulotni 
keng tabaqalashtirishni uygunlashtirish xisobiga kimmatli tovar olish imkoniyatini 
beradi. Asosiy vazifa uxshash tovarni ishlab chikaruvchilarga nisbatan optimal 
xarajat va past baxolarni ta’minlashdan iboratdir. 
4. Fokuslangan strategiya. Bunda strategiya past xarajatlarga asoslangan bulib, 
xaridorlarning tor segmentiga yunaltiriladi. Bunda firma uz rakobatchilaridan 
ancha past baxolar xisobiga utib ketadi. 
5. Ifodalangan strategiya yoki maxsulotni tabaqalashtirishga asoslangan bozor 
uyasi strategiyasi. Uning maksadi - tanlangan segmentlar namoyondalarini 
1. Raqobatning 5 ta umumiy strategiyasi. Kompaniyaning raqobat strategiyasi - bu biznesga yondoshuv va mijozlarni jalb qilishga qaratilgan tashabbuslar, kompaniyaning bozordagi pozitsiyani mustaxkamlash uchun olib boradigan kurashidan iborat. Bozordagi raqobatni urushga o‘xshatish mumkin. Bu urushda raqiblar yarador bo‘lishi, zarar ko‘rishi mumkin. Bunda faqat eng yaxshi strategiya galaba qozonadi. Kompaniyaning raqobat strategiyasi xujumkorlik va mudofaa xarakatlarini, qisqa muddatli taktik va uzoq muddatli xarakatlarni o‘z ichiga oladi. Bozordagi raqobatchilar nechta bo‘lsa raqobatchilik strategiyasining variantlari va ko‘rinishlari shuncha bo‘ladi. Biroq ularning turi qanchalik ko‘p bo‘lmasin, ularning o‘xshashliklari topiladi. Strategiyaga yondoshishning keng tarqalgan 5 ta varianti mavjud bulib ular quyida keltirilgan: 1. Xarajatlar buyicha ilgorlik strategiyasi. Tovar va xizmatlarni ishlab chikarishda tula xarajatlarini pasaytirishni kuzda tutadi. Bu esa kup sonli xaridorni jalb kiladi. 2. Keng tabaqalashtirish strategiyasi. Kompaniya tovarlariga rakobatchi firmalar tovarlaridan fark kildiradigan uziga xos chizgilarni berishga karatilgan. Bu xam xaridorlarni jalb etishga yordam beradi. 3. Optimal xarajatlar strategiyasi. Xaridorlarga past xarajatlar va maxsulotni keng tabaqalashtirishni uygunlashtirish xisobiga kimmatli tovar olish imkoniyatini beradi. Asosiy vazifa uxshash tovarni ishlab chikaruvchilarga nisbatan optimal xarajat va past baxolarni ta’minlashdan iboratdir. 4. Fokuslangan strategiya. Bunda strategiya past xarajatlarga asoslangan bulib, xaridorlarning tor segmentiga yunaltiriladi. Bunda firma uz rakobatchilaridan ancha past baxolar xisobiga utib ketadi. 5. Ifodalangan strategiya yoki maxsulotni tabaqalashtirishga asoslangan bozor uyasi strategiyasi. Uning maksadi - tanlangan segmentlar namoyondalarini
 
 
ularning did va talablariga yanada tularok javob beradigan tovar va xizmatlar bilan 
ta’minlashdir. 
 
2.Raqobat ustunligini saqlab qolish uchun xujumkorlik strategiyasidan 
foydalanish. 
 
Rakobat ustunligiga deyarli xar doim muvaffakiyatli xujumkor strategik 
xarakatlar 
xisobiga 
erishiladi. 
Ustunlikka 
erishishni 
ta’minlash 
uchun 
muvaffakiyatli xujumkor strategiyaga kancha vakt talab etilishi tarmokdagi rakobat 
tavsifiga boglik. Ustunlikni ta’minlash vakti kiska bulishi, xizmat kursatish 
soxasidagi kabi, murakkab texnologik jarayonli kapital talab etadigan 
tarmoklardagi kabi ancha davomli bulishi xam mumkin. Ideal darajada sozlangan 
xarakatlar mikyosi ancha katta bulgan ( masalan, yangi kimmatbaxo dorining 
patentiga farmatsevtikada ega bulish sezilarli ustunlikni ta’minlaydi) yoki uncha 
katta bulmagan (masalan, tikuvchilik sanoatida. Bunda kiyimlarning yangi 
modadagi fasonlari osongina uzlashtirilishi mumkin, nusxa kuchirish orkali) 
rakobat ustunligini yaratishi mumkin. 
Muvaffakiyatli xujumdan sung «mevalarning samarasini» kurish davri 
keladi. Bu davrning davomiyligi esa rakiblarga yukotilgan pozitsiyalarni kaytarib 
olish uchun xujumga utishga kancha vakt kerak bulishiga boglikdir. 
Rakiblar firma yaratgan ustunlikka karshi jiddiy karshi xujum 
boshlashlari bilan uning emirilishi boshlanadi. Egallangan mavkeini saklab kolish 
uchun firma ikkinchi strategik xujumni amalga oshirishi kerak. Uning 
fundamentini esa rakobatchi ustunlikka erishish maksadida kurashni kuchaytirgan 
paytlarida xujumga utishga tayyor turish uchun «mevalarni samarasini» kurish 
davrida kurib kuyish kerak buladi. Rakobat ustunligini saklab turish uchun firma 
rakiblardan bir bosh baland bulishi kerak. Bozordagi uzining pozitsiyasini 
mustaxkamlash uchun ketma-ket strategik xujumlar uyushtirishi va xaridorlarning 
moyilligini saklab turishi lozim. 
Xujumkor strategiyaning oltita asosiy turi ajratiladi: 
ularning did va talablariga yanada tularok javob beradigan tovar va xizmatlar bilan ta’minlashdir. 2.Raqobat ustunligini saqlab qolish uchun xujumkorlik strategiyasidan foydalanish. Rakobat ustunligiga deyarli xar doim muvaffakiyatli xujumkor strategik xarakatlar xisobiga erishiladi. Ustunlikka erishishni ta’minlash uchun muvaffakiyatli xujumkor strategiyaga kancha vakt talab etilishi tarmokdagi rakobat tavsifiga boglik. Ustunlikni ta’minlash vakti kiska bulishi, xizmat kursatish soxasidagi kabi, murakkab texnologik jarayonli kapital talab etadigan tarmoklardagi kabi ancha davomli bulishi xam mumkin. Ideal darajada sozlangan xarakatlar mikyosi ancha katta bulgan ( masalan, yangi kimmatbaxo dorining patentiga farmatsevtikada ega bulish sezilarli ustunlikni ta’minlaydi) yoki uncha katta bulmagan (masalan, tikuvchilik sanoatida. Bunda kiyimlarning yangi modadagi fasonlari osongina uzlashtirilishi mumkin, nusxa kuchirish orkali) rakobat ustunligini yaratishi mumkin. Muvaffakiyatli xujumdan sung «mevalarning samarasini» kurish davri keladi. Bu davrning davomiyligi esa rakiblarga yukotilgan pozitsiyalarni kaytarib olish uchun xujumga utishga kancha vakt kerak bulishiga boglikdir. Rakiblar firma yaratgan ustunlikka karshi jiddiy karshi xujum boshlashlari bilan uning emirilishi boshlanadi. Egallangan mavkeini saklab kolish uchun firma ikkinchi strategik xujumni amalga oshirishi kerak. Uning fundamentini esa rakobatchi ustunlikka erishish maksadida kurashni kuchaytirgan paytlarida xujumga utishga tayyor turish uchun «mevalarni samarasini» kurish davrida kurib kuyish kerak buladi. Rakobat ustunligini saklab turish uchun firma rakiblardan bir bosh baland bulishi kerak. Bozordagi uzining pozitsiyasini mustaxkamlash uchun ketma-ket strategik xujumlar uyushtirishi va xaridorlarning moyilligini saklab turishi lozim. Xujumkor strategiyaning oltita asosiy turi ajratiladi:
 
 
1. Rakobatchining kuchli tomonlariga qarshilik kursatish yoki ulardan 
o‘zib ketishga qaratilgan xarakatlar. 
2.  Raqobatchining zaif tomonlaridan foydalanishga qaratilgan xarakatlar. 
3.  Bir nechta frontlarda bir vaqtda xujumga o‘tish. 
4.  Egallanmagan bushliqlarni egallash. 
5.  Partizan urushi. 
6.  Zarbalar. 
 
3.Raqobat ustunligini ximoya qilish uchun mudofaa strategiyalaridan 
foydalanish. 
 
Rakobat bozorlarida barcha firmalar rakobatchilar uyushtiradigan xujumlarning 
ob’ektlari bulishi mumkin. Xujumlar xuddi eski, amaldagi firmalar tomonidan 
bulganidek, yangi firmalar tomonidan bulganidek, yangi firmalar tomonidan xam 
bulishi mumkin. Ximoyaviy strategiyaning maksadi xujumga uchrash xavfini 
kamaytirish yoki ularni eng kam yukotish bilan utkazib yuborish. Ximoya 
strategiyasi kompaniyaning rakobat ustunligini kuchaytirmasa xam, rakobat 
pozitsiyasi atrofida mudofaa inshootlarini tashkil etish va rakobat ustunligini 
saklab kolish imkonini beradi. 
Rakobat ustunligini ximoya kilishning bir kancha yullari mavjud. Ulardan biri - 
rakobatchilarning sozlangan xarakatlarni boshlashlari uchun xalal berish. Bunday 
yondoshuv kuyidagi asosiy kadamlarni kuzda tutadi: 
1. Bush bozor uyalarini tuldirish uchun maxsulot nomenklaturasini 
kengaytirish. 
2. Rakobatchilar ega bulgan yoki ega bulishi mumkin bulgan modellar va 
maxsulotlar sortlarini ishlab chikish. 
3. Pastrok narxlarda rakobatchilarning maxsulotlariga yakin modellarni taklif 
etish. 
4. Rakobatchilarni vositachi va distribyuterlarning taksimlash tarmogidan sikib 
chikarish uchun ular bilan shartnomalar imzolash. 
1. Rakobatchining kuchli tomonlariga qarshilik kursatish yoki ulardan o‘zib ketishga qaratilgan xarakatlar. 2. Raqobatchining zaif tomonlaridan foydalanishga qaratilgan xarakatlar. 3. Bir nechta frontlarda bir vaqtda xujumga o‘tish. 4. Egallanmagan bushliqlarni egallash. 5. Partizan urushi. 6. Zarbalar. 3.Raqobat ustunligini ximoya qilish uchun mudofaa strategiyalaridan foydalanish. Rakobat bozorlarida barcha firmalar rakobatchilar uyushtiradigan xujumlarning ob’ektlari bulishi mumkin. Xujumlar xuddi eski, amaldagi firmalar tomonidan bulganidek, yangi firmalar tomonidan bulganidek, yangi firmalar tomonidan xam bulishi mumkin. Ximoyaviy strategiyaning maksadi xujumga uchrash xavfini kamaytirish yoki ularni eng kam yukotish bilan utkazib yuborish. Ximoya strategiyasi kompaniyaning rakobat ustunligini kuchaytirmasa xam, rakobat pozitsiyasi atrofida mudofaa inshootlarini tashkil etish va rakobat ustunligini saklab kolish imkonini beradi. Rakobat ustunligini ximoya kilishning bir kancha yullari mavjud. Ulardan biri - rakobatchilarning sozlangan xarakatlarni boshlashlari uchun xalal berish. Bunday yondoshuv kuyidagi asosiy kadamlarni kuzda tutadi: 1. Bush bozor uyalarini tuldirish uchun maxsulot nomenklaturasini kengaytirish. 2. Rakobatchilar ega bulgan yoki ega bulishi mumkin bulgan modellar va maxsulotlar sortlarini ishlab chikish. 3. Pastrok narxlarda rakobatchilarning maxsulotlariga yakin modellarni taklif etish. 4. Rakobatchilarni vositachi va distribyuterlarning taksimlash tarmogidan sikib chikarish uchun ular bilan shartnomalar imzolash.