STRATEGIYA YARATISHNING VAZIFALARI
Reja:
1. Strategik ko‘rishni shakllantirish.
2. Kompaniya maqsadlarini o‘rnatish.
3. Uzoq muddatli va qisqa muddatli maqsadlar.
4. Strategiyani ishlab chiqish. Kompaniya strategiyasining shakllanishiga ta’sir
etuvchi omillar
5. Strategiya yaratishda missiya, maqsadlar, strategiyalar birligi. Strategiya
yaratishga turli xil yondoshuvlar.
6. G‘olib strategiya mezonlari. Muvofiq kelish darajasi. Raqobat kurashida
ustunlik. Ishlarning jadallashuvi. . G‘alaba kozonish strategiyasini belgilovchi
mezon.
7.Strategik menejmentni jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi sharoitida ishlab
chiqish.
1. Strategik ko‘rishni shakllantirish.
Kompaniya menejerlarining «tashkilot faoliyatning qanday turlari bilan
shugullanmoqchi va kelajakda qanday bo‘lmoqchi?» - degan masalaga qarashlari
strategik ko‘rish deyiladi. Strategik ko‘rish - «biz kimmiz, nima qilyapmiz, nima
qilmoqchimiz» degan savollarga javob beradi. Ba’zan kompaniyalar o‘zining
vazifasini noto‘gri belgilab, uni faqat foydada ifodalaydilar. Biroq foyda
kompaniya bajaradigan ishning natijasidir. Faqat foyda olishga qaratilgan
kompaniyaning missiyasi korxonalarni bir-biridan farqlash imkonini yo‘qotadi.
Vaxolanki, xar bir kompaniya o‘zining qiyofasiga - imidjiga ega bo‘lishi kerak.
YAxshi o‘ylab ko‘rilgan strategik ko‘rish va kompaniya missiyasini asoslash
quyidagi 3 ta jixatdan iborat:
1)kompaniya biznesning qaysi soxasida ishlayotganligini tushunish;
2)kompaniyaning strategik ko‘rishi va missiyasini aniq, lo‘nda va ilxom bilan
tushuntirib berish;
3)kompaniya strategik ko‘rishi va missiyasini o‘zgartirish xaqida o‘z vaqtida
qaror qabul qilish;
Faoliyat doirasini to‘g‘ri aniqlash uchun quyidagi omillarni xisobga olish
lozim:
1)axolining extiyoji, ya’ni nima ishlab chiqarish kerak
2)xaridorlar guruxi, yoki tovarni kim uchun ishlab chiqaramiz
3)texnik va funksional ijro, ya’ni xaridorlar extiyojini qanday qondiramiz
SHunday qilib, birinchi masalani to‘g‘ri xal kilish uchun «nimaga bo‘lgan
extiyojni, qanday qilib va kimning extiyojini qondiramiz» - degan savollarga javob
topish lozim.
Faoliyat doirasini belgilash 2 xil bo‘ladi:
1) umumiy
2) detallashtirilgan
Umumiy belgilashga misol: ichimliklar, mebel, xalqaro pochta xizmati,
sayoxatlar va turizm. Detallashtirilgan belgilashga misol: alkogolsiz ichimliklar,
sport poyafzali, ofis uchun mebel, jo‘natmalarni tunda etkazib berish, Karib
dengizida plyaj tashkil etish va xokazo.
2. Kompaniya maqsadlarini o‘rnatish.
Maqsadni
aniqlash
strategik
ko‘rish
va
kompaniyaning
rivojlanish
yo‘nalishlarini aniq maqsadga aylantirib beradi. Maqsad - bu firma boshqaruv
apparatining belgilangan vaqtda aniq natijaga erishish majburiyatidir.
Firmaning uzoq muddatli rejalari aniq o‘lchanadigan konkret vazifalarga
aylantirilmaguncha missiya va firmaning kelajak niyatlari chiroyli so‘zlar bo‘lib
qolaveradi. Maqsadni aniqlash strategik boshqarishning xal kiluvchi daqiqasidir.
Korporativ maqsad - bu tashkilot o‘z aksionerlarining manfaatlariga qanday
qarashini
ko‘rsatuvchi
birinchi
xhal
qiluvchi
ko‘rsatkichdir.
Maqsadga
yo‘nalganlik firmaning biznesini, asosiy maqsadlarini, xarakteristikalarini va uning
etakchi falsafasini ifodalaydi. Maqsadga yo‘nalganlik kelgusi strategik qarorlar
uchun tashkiliy mazmun kasb etadi.
Korporativ
maqsadga
yo‘nalganlikning
uch
asosiy
tarkibiy
qismi
quyidagilardan iborat:
firmaning biznesini aniqlash
uning asosiy maqsadlarini belgilash
korporativ falsafani aniqlash.
Kompaniyaning maqsadga yo‘nalganligi va strategiyasini ifodalashga turli
tashqi va ichki guruxlar ta’sir ko‘rsatadi (4-rasm.)
Biznesni aniqlashda quyidagi savollarga javob berish lozim:
- Bizning biznesimiz nimadan iborat?
- U qanday bo‘ladi?
- U qanday bo‘lishi kerak?
Birgina biznes bilan shug‘ullanuvi kompaniya uchun «Bizning biznesimiz
nimadan iborat?» degan savolga beriladigan javob quyidagi savollarga javob
topishni taqozo etadi:
- kimning ehtiyoji qondiriladi (iste’molchilarning qanday guruxlari)?
- qanday extiyojlar qondiriladi (iste’molchilarning qaysi extiyojlari)?
- iste’molchilarning extiyojlari qanday qondiriladi (san’at yoki farq qiluvchi
ustunliklar)?
Diversiyalangan kompaniya uchun «Bizning biznesimiz nimadan iborat?»
degan savol ikki tabaqada ko‘rib chiqilishi kerak:
- xo‘jalikning o‘rta bo‘g‘inlari uchun iste’molchiga yo‘naltirilgan (birgina
biznes bilan shug‘ullanuvchi kompaniya uchun ham);
-
korporatsiya
miqyosidagi
xo‘jalikning
o‘rta
bug‘inlari
portfeliga
yo‘naltirilgan.
Bu esa quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
- kompaniya portfelining maqsadlari;
- xo‘jalikning o‘rta bug‘inlari portfeli diversifikatsiyasi;
- portfeldagi xo‘jalikning o‘rta bug‘inlari o‘rtasidagi balans.
3. Uzoq muddatli va qisqa muddatli maqsadlar.
Maqsadlarni qo‘yish - biznes missiyasining maxsus maqsadlar qatoriga
aylanish jarayonidir. Ayni paytda tashkilotning xar bir bo‘linmasini kerakli
tomonga yo‘naltirish jarayoni ham ana shunday boshlanadi. Maqsadlar menejer
muvaffaqiyatga erishish uchun muxim deb xisoblagan xar bir muxim natija uchun
zarurdir. Maxsus muhim natijalar odatda tarmoqning miqyosi va darajasini, ishning
rivojlanishi, investitsiyalarning qaytarilishini, dividendlarning o‘sishini, bozorning
o‘lchamlarini, sifatli maxsulotning yoki texnologik peshqadamlikning obro‘sini,
beqaror iqtisodiyotda ishlay olish qobiliyatini, diversifikatsiya darajasini,
moliyaviy qudratni, iste’molchilarga xizmat ko‘rsatishni, qiymat bo‘yicha
raqobatlasha olish qobiliyatini o‘z ichiga olishi mumkin.
Mashxur kompaniyalarning maqsadlariga misol keltiramiz:
Federal Express: Dunyodagi eng katta va eng yaxshi transport kompaniyasi
bo‘lish
Alcan Aluminum: Eng arzon alyuminiy ishlab chiqaruvchi korxona bo‘lish.
General Electric: Dunyodagi eng qudratli raqobatchi bo‘lish, kompaniya
biznesining har bir soxasida bozordagi ulush bo‘yicha birinchi yoki ikkinchi
o‘rinni egallash.
Atlas Corp: arzon oltin ishlab chiqaruvchi o‘rtacha ishlab chiqaruvchi
bo‘lish va oltin ishlab chiqarish xajmini yiliga 125000 unsiyaga etkazib, 1500000
unsiyaga teng oltin zaxirasiga ega bo‘lish.
Black
and
Decker:
yangi
mahsulotlar
chiqarishni
va
biznesni
globallashtrishni davom ettirish
Bu erda ham uzoq muddatli, ham qisqa muddatli maqsadlar talab qilinadi.
Uzoq muddatli maqsadlar ikki xil bo‘ladi: birinchidan, ular uzoq muddatli
maqsadlarga erishish uchun bugun nima qilish kerakligini ko‘rsatadi, ikkinchidan
bunday maqsadlarning mavjudligi menejerni uzoq muddatli istiqbolni xisobga
olgan xolda bugungi qarorlarni qabul qilishga undaydi.
Qisqa muddatli maqsadlar izchillik bilan eng yaqin kelajakda qaysi natijalarga
zudlik bilan erishish kerakligini ko‘rsatib beradi. Ular tashkilotga tanlab olingan
yo‘ldan borish uchun kerak bo‘lgan tezlikni xam, qilinishi kerak bo‘lgan ishlarning
talab qilingan darajasini xam (qachon va qanchalik ko‘p ish qilish kerakligini)
ko‘rsatadilar.
Tashkilotning maqsad va vazifalari ochiq-oydin bo‘lishi lozim. Ba’zi
kompaniyalarning menejerlari xar bir xal qiluvchi natija uchun maqsadlar
belgilaydilar va so‘ngra erishish lozim bo‘lgan maqsadlar sari qat’iy xarakat
qiladilar. Odatda ular menejerlari umidga, iltimosga va yaxshi niyatlarga
tayanadigan kompaniyalarga qaraganda g‘oliblikka yaxshiroq nomzod bo‘ladilar.
Bu
erda
«daromadni
maksimallashtirish»,
«xarajatlarni
kamaytirish»,
«samaradorlikni oshirish», «savdo xajmini oshirish» kabi iboralarni ishlatmaslik
kerak.
Strategik fikrlash uchun maqsadlar ierarxiyasini raxbarlikning barcha
tabaqalari uchun kompleks ravishda belgilab olish muximdir. Bu barcha menejerlar
uchun vazifalarni aniqlashtirishdan tashqari, ularga erishishning realligini ham
ta’minlaydi (bu maqsadda jarayonda quyi tabaqadagi menejerlar xam ishtirok
etadi).
Maqsadni belgilashda kompaniya paychilari manfaatlarini xisobga olish.
Paychilar kompaniyani kapital bilan ta’minlaydilar va buning evaziga o‘z
investitsiyalaridan
munosib
daromad
olish
ulushini
qo‘lga
kiritadilar.
Kompaniyaning aksionerlari uning qonuniy mulk egalari xisoblanadilar. Binobarin,
ko‘pchilik korporatsiyalarning maqsadi aksionerlarning daromadlarini imkon qadar
ko‘paytirishdan iboratdir. Paychilar o‘z kapitallaridan ikki xil yo‘l bilan foyda
oladilar:
- dividendlardan;
- bozorning ko‘lami kengayganda (aksiyalarning bozor narxi ortganda)
kapitalning qiymati ortishidan
Kompaniya uchun aksionerlar daromadini oshirishning eng yaxshi yo‘li
investitsiyalarning qaytish tezligini oshirish strategiyasidan foydalanishdir, bu esa
kompaniya samaradorligini ko‘rsatuvchi juda yaxshi indikatordir, ya’ni uning
samaradorligi qanchalik yuqori bo‘lsa, dividend to‘lash qobiliyati shunchalik
yuqori bo‘ladi. Bundan tashqari, investitsiyalarning tez qaytishi kompaniya
aksiyalariga bo‘lgan talabning kuchayishiga ham olib keladi.
4. Strategiyani ishlab chiqish. Kompaniya strategiyasining shakllanishiga
ta’sir etuvchi omillar.
Tashkilot strategiyasi - bu kompaniyaning turgan joyidan erishmoqchi bo‘lgan
joyiga qanday qilib o‘tkazish mumkin, degan masalani echish xaqidagi
yo‘riqnomadir. Odatda strategiya 4 ta darajada ishlab chiqiladi:
1)
korporativ strategiya (kompaniya va uning faoliyat yo‘nalishlari bo‘yicha
umumiy strategiya);
2)
ishbop strategiya (kompaniyaning xar bir yo‘nalishi uchun strategiya);
3)
funksional strategiya (kompaniyaning xar bir funksional tuzilmasi uchun
strategiya);
4)
amaliy strategiya (asosiy tuzilmalar: zavodlar, savdo shaxobchalari va
bo‘limlar uchun );
Strategiyani ishlab chiqishning asosiy tashkiliy pog‘onalari.
Strategiya faqat oliy raxbariyat miqyosidagina ishlab chiqilishi mumkin emas.
Uni ishlab chiqishning quyidagi to‘rtta pog‘onasini ajratib olish maqsadga
muvofiqdir:
korporatsiya miqyosi,
bo‘linmalar miqyosi
funksional miqyosi
quyi pog‘ona menejerlari (dala komandirlari).
Kompaniya strategiyasini aniqlashga ko‘plab omillar ta’sir qiladi. Bu
omillarning o‘zaro ta’siri xar bir tarmoqda o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘lib,
vaqt davomida o‘zgarib turadi. Strategiyani belgilovchi omillar doim bir-biridan
farq qiladi. Firma hamisha xam o‘zi xoxlagan strategiyani tanlay olmaydi. Uning
xarakatlari qonun , davlat siyosati, ijtimoiy tartiblash va jamiyat mavqei bilan
chegaralanadi.
Strategiyani ijtimoiy talablarga moslashtirish quyidagilarni nazarda tutadi:
1) jamiyat manfaatlari va odob me’yorlari doirasida ishchanlik ko‘rsatish;
2) ijtimoiy afzalliklar va jamiyat extiyojlariga ijobiy qarab o‘z faoliyatini
tartibga solish;
3) tartiblashtiruvchi me’yorlar bilan ziddiyatga bormaslik uchun zarur
xarakatlarni o‘z vaqtida amalga oshirish;
4) aksiyadorlar manfaati va jamiyat manfaatlari o‘rtasida muvozanatni
saqlash;
5) jamiyatda kompaniyaning fuqarolik pozitsiyasini ta’minlash.
Tarmoqning jozibadorligi va raqobat darajasi strategiyani belgilashga katta
ta’sir ko‘rsatadi. Kompaniya strategiyasini shugullanilmagan soxaga asoslab qurish
mutlaqo yaramaydi. Strategiya kompaniyaning yaxshi bilgan ishiga asosan
qurilishi lozim.
Strategiyada xisobga olinishi va aslida uni belgilovchi birlamchi omillarning
oddiy modeli 5-rasmda keltirilgan. Bu omillarning o‘zaro ta’siri odatda kompleks
xarakterga ega bo‘lib, tarmoq va kompaniya uchun alohida farqlanadi.
Odatda, ichki va tashki vaziyat urtasidagi farq aniq bo‘lmasa, raqobatli
ustunlikka
erishilmasa,
kompaniyaning
faoliyati
yaxshilanmagan
bo‘lsa,
strategiyaning o‘zi muvaffaqiyat keltirmaydi.
5. Strategiya yaratishda missiya, maqsadlar, strategiyalar birligi.
Strategiya yaratishga turli xil yondoshuvlar.
Strategiya tuzishga yondoshuvlar quyidagicha bo‘ladi:
1)Bosh strategik yondoshuv - bunda strategiyani boshliqning o‘zi ishlab
chiqadi. Bunday xolda boshkaruvchi axvolni baxolashga, mukobil strategiyalarga
va strategiya detallariga kuchli ta’sir kiluvchi asosiy strategik va asosiy tadbirkor
sifatida chikadi.
2)Vakolatlarni berish yondoshuvi - bunda strategiyani tuzish xodimlarga yoki
komissiyaga topshiriladi. Bunday xolda mas’ul boshkaruvchi strategiyani ishlab
chikishni boshkalarga,asosan,strategik rejalashtirish buyicha personalga yoki
ishonch bildirilgan xodimlardan tuzilgan maxsus komissiyaga topshiradi.
3)Qo‘shma (kollaboratsion) yondoshuv - bu avvalgi ikki yondoshuv urtasidagi
oralik variant. Bunday usulning eng kuchli tomoni shundaki, strategiyani ishlab
chikish kimlarga topshirilgan bulsa, uni ushalarning uzlari bajarishlari kerak
buladi.
4)Tashabbusli yondoshuv. Bunday yondoshuvda boshkaruvchi kelishilgan
strategiyani ishlab chikish uchun strategiya detallarini ishlab chikishdan xam,
«goyalar generatorlari» guruxini boshkarishdan xam manfaatdor emas. Bilaks,
boshkaruvchi okilona strategiyani ishlab chikish, ximoya kilish va xayotga tadbik
etish uchun menejerlarni uzlarini safarbar etadi. Strategiyani ishlab chikish uchun
boshkaruvchilar foydalanishlari mumkin bulgan turt asosiy yondoshuvning
birortasi xam eng yaxshi yondoshuv sifatida yuzaga chikmaydi. Ularning xar birini
kuchli va kuchsiz tomonlari mavjud.
Kompaniya va boshkaruvchilar strategiyani ishlab chikish buyicha variantlarni
turlicha
bajaradilar.Kompaniya
egasi
tomonidan
boshkariladigan
kichik
kompaniyalarda strategiyani ishlab chikish norasmiy kechadi. Yirik firmalar
strategiyani xar yili rejalashtirish ishlab chikishga moyildir. Strategiyani
belgilashning tashkiliy jarayonida boshkaruvchilar shaxsan katnashadilar.
Strategiya ma’naviy jixatdan sog‘lom bo‘lishi kerak. Kompaniyaning xar bir
xarakati axloq-odob, ma’naviyat doirasida bo‘lishi lozim. Kompaniya mulkdorlar,
xizmatchilar, xaridorlar, etkazib beruvchilar va jamiyat oldida burchlidir.
Kompaniyaning etkazib beruvchilar oldidagi burchi bozor munosabatlariga
quriladi. Kompaniya bilan etkazib beruvchi xam sherik xam o‘zaro raqibdir.
SHuning uchun ular o‘rtasidagi munosabatlar aniq belgilab olinishi lozim.
Jamiyat nazarida xar bir kompaniya «yaxshi fuqaro» tushunchasiga mos
bo‘lishi, o‘z vazifalarini xalollik bilan bajarishi, ya’ni soliqlarni o‘z vaqtida
to‘lashi lozim.
6. G‘olib strategiya mezonlari. Muvofiq kelish darajasi.
Raqobat kurashida ustunlik. Ishlarning jadallashuvi.
G‘alaba kozonish strategiyasini belgilovchi mezon.
Agar strategiya kompaniyaning axvoliga mos bo‘lmasa, raqobat ustunligi
yaratilmasa, ishni yaxshilashga yaramasa- bunday strategiya g‘olibona strategiya
deyilmaydi. Folibona strategiyaning 3 ta belgisi bo‘ladi:
1)moslik darajasi mezoni;
2)raqobat kurashida ustunlik mezoni;
3)ishning jadalligini oshirish mezoni;
Moslik darajasi mezoni. YAxshi strategiya uning imkoniyatlari va intilishlari,
ichki va tashki omillar nuktai nazaridan kompaniyadagi vaziyatga mos kelmas
ekan,u shubxalidir.
Rakobat kurashida ustunlik mezoni. YAxshi strategiya rakobatda barkaror
ustunlikka erishishga olib keladi. Strategiya yordamida rakobat kurashida
kanchalik katta ustunlikka erishilsa, strategiya shunchalik kuchli va samarali
buladi.
Ishlarning jadalligini oshirish mezoni. YAxshi strategiya kompaniya ishining
intensivligini oshiradi. Ishlarni takomillashtirishning ikkita turi uta muxim bulib,
ular quyidagilar:
1. Daromadlilikning oshishi.
Kompaniyaning uzok kelajakdagi faolligi xamda rakobatbardoshligining oshishi.