SUD TARKIBI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

24,3 KB


KURS ISHI
SUD TARKIBI
Reja:
I. Kirish
II. Asosiy qismi
2.1 Fuqarolik ishining yakka tartibda va hay’atda ko‘rilishi
2.2 Sud tarkibining o‘zgarmasligi
2.3 Sud tomonidan masalalarni hal qilish tartibi
2.4 Ishni ko‘rishda sudyaning takror ishtirok etishiga yo‘l qo‘yilmasligi
2.5 Sudyani va protsessning boshqa ishtirokchilarini rad qilish
III. Xulosa
Logotip
KURS ISHI SUD TARKIBI Reja: I. Kirish II. Asosiy qismi 2.1 Fuqarolik ishining yakka tartibda va hay’atda ko‘rilishi 2.2 Sud tarkibining o‘zgarmasligi 2.3 Sud tomonidan masalalarni hal qilish tartibi 2.4 Ishni ko‘rishda sudyaning takror ishtirok etishiga yo‘l qo‘yilmasligi 2.5 Sudyani va protsessning boshqa ishtirokchilarini rad qilish III. Xulosa
I. Kirish
Bugun mamlakatimizda kechayotgan demokratik yangilanishlarning yangi
bosqichida xalq bilan ochiq muloqotni yo‘lga qo‘yish, barchaning fikrini bilish,
dardini  eshitish va haqiqiy hayotga mos bo‘lgan xalqchil  strategiyani  amalga
oshirishning hosilasi sifatida Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev tomonidan adolat
tamoyili kun tartibidagi eng ustuvor masalalardan biri sifatida ilgari surilmoqda.
Zero, inson  manfaatlari  ustuvor  bo‘lgan  yurtdagina yuksalish  bo‘ladi, bunday
davlat fuqarosi har tomonlama barkamol bo‘lib, vatan uchun, xalq uchun joni-
jahonini fido qilishga doimo tayyor bo‘ladi. Davlatimiz rahbari sud tizimi vakillari
bilan  uchrashuvdagi  nutqidasohada  erishilgan  yutuqlar  bilan  bir  qatorda  yo‘l
qo‘yilgan kamchiliklarni, ta’bir joiz bo‘lsa, adolat tarozisida tortib, xatolarni ro‘y-
rost  ko‘rsatgan  holda  istiqboldagi  dolzarb  vazifalarni  belgilab  berdi.
Mamlakatimizda  bozor  munosabatlarining  rivojlanishi  hamda  jamiyatni
demokratlashtirish  va  yangilash  jarayonlarining  izchil  davom  ettirilishi,  o‘z
navbatida har bir shaxsning huquq va erkinliklarining samarali himoya qilinishini
ta’minlashga qaratilgan huquqiy tizimni takomillashtirish zaruratini belgilab berdi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 13-moddasiga muvofiq, O‘zbekiston
Respublikasida demokratiya umuminsoniy prinsiplarga asoslanishi, inson, uning
hayoti, erkinligi, sha’ni, qadr-qimmati va boshqa daxlsiz huquqlari oliy qadriyat
hisoblanishi hamda demokratik huquq va erkinliklar Konstitutsiya va qonunlar
bilan himoya qilinishi kafolatlandi.
Bu  esa  fuqarolarning qonuniy  huquq va  manfaatlarini  himoya qilishning  eng
samarali, ta’sirchan va demokratik usullaridan biri bo‘lgan sud orqali himoyani
mumkin qadar kengaytirish, sud tizimining demokratik asoslarini isloh qilish va
yanada chuqurlashtirish, sud ishlarining to‘g‘ri va o‘z vaqtida ko‘rib chiqilishini
Logotip
I. Kirish Bugun mamlakatimizda kechayotgan demokratik yangilanishlarning yangi bosqichida xalq bilan ochiq muloqotni yo‘lga qo‘yish, barchaning fikrini bilish, dardini eshitish va haqiqiy hayotga mos bo‘lgan xalqchil strategiyani amalga oshirishning hosilasi sifatida Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev tomonidan adolat tamoyili kun tartibidagi eng ustuvor masalalardan biri sifatida ilgari surilmoqda. Zero, inson manfaatlari ustuvor bo‘lgan yurtdagina yuksalish bo‘ladi, bunday davlat fuqarosi har tomonlama barkamol bo‘lib, vatan uchun, xalq uchun joni- jahonini fido qilishga doimo tayyor bo‘ladi. Davlatimiz rahbari sud tizimi vakillari bilan uchrashuvdagi nutqidasohada erishilgan yutuqlar bilan bir qatorda yo‘l qo‘yilgan kamchiliklarni, ta’bir joiz bo‘lsa, adolat tarozisida tortib, xatolarni ro‘y- rost ko‘rsatgan holda istiqboldagi dolzarb vazifalarni belgilab berdi. Mamlakatimizda bozor munosabatlarining rivojlanishi hamda jamiyatni demokratlashtirish va yangilash jarayonlarining izchil davom ettirilishi, o‘z navbatida har bir shaxsning huquq va erkinliklarining samarali himoya qilinishini ta’minlashga qaratilgan huquqiy tizimni takomillashtirish zaruratini belgilab berdi. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 13-moddasiga muvofiq, O‘zbekiston Respublikasida demokratiya umuminsoniy prinsiplarga asoslanishi, inson, uning hayoti, erkinligi, sha’ni, qadr-qimmati va boshqa daxlsiz huquqlari oliy qadriyat hisoblanishi hamda demokratik huquq va erkinliklar Konstitutsiya va qonunlar bilan himoya qilinishi kafolatlandi. Bu esa fuqarolarning qonuniy huquq va manfaatlarini himoya qilishning eng samarali, ta’sirchan va demokratik usullaridan biri bo‘lgan sud orqali himoyani mumkin qadar kengaytirish, sud tizimining demokratik asoslarini isloh qilish va yanada chuqurlashtirish, sud ishlarining to‘g‘ri va o‘z vaqtida ko‘rib chiqilishini
ta’minlash,  fuqarolarning  shaxsiy,  siyosiy,  iqtisodiy,  ijtimoiy  huquq  va
erkinliklarini  himoya  qilish  kafolatlarini  yanada  kuchaytirishga  qaratilgan  sud
huquq islohotlarini amalga oshirishni taqozo etdi. Davlatimiz rahbari tomonidan
2017 yilning 22 dekabr kunidagi “2017 yilda amalga oshirilgan asosiy ishlar
yakuni  va  O‘zbekiston  Respublikasini  2018  yilda  ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning  eng  ustuvor  yo‘nalishlariga  bag‘ishlangan  Oliy  Majlisga
Murojaatnomasida  keltirilgan  fikr-mulohazalar  bu  boradagi  ishlarimizning
qanchalik  muhim  ekanligini  yana  bir  bor  ko‘rsatib  berdi.  O‘zbekiston
Respublikasining  “Sudlar  to‘g‘risida”  gi  qonuni  hamda  amaldagi  protsessul
qonunchilikka asosan ishlar taalluqliligi ko‘ra, fuqarolik ishlari bo‘yicha sudlar,
jinoyat ishlari bo‘yicha sudlar, iqtisodiy sudlar va ma’muriy sudlar hamda harbiy
sudlar  tomonidan  ko‘riladi.  O‘zbekiston  Respublikasida  sud  O‘zbekiston
Respublikasining  Konstitutsiyasi  va  boshqa  qonunlarida,  inson  huquqlari
to‘g‘risidagi  xalqaro  hujjatlarda  e’lon  qilingan  fuqarolarning  huquq  va
erkinliklarini, korxonalar, muassasalar va tashkilotlarning huquqlari hamda qonun
bilan  qo‘riqlanadigan  manfaatlarini  sud  yo‘li  bilan  himoya  qilishga  da’vat  
etilgan. Sudning faoliyati qonun ustuvorligini, ijtimoiy adolatni, fuqarolar tinchligi
va totuvligini ta’minlashga qaratilgandir. O‘zbekiston Respublikasida odil sudlov
faqat sud tomonidan amalga oshiriladi.O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga
muvofiq, har bir shaxsga o‘z huquq va erkinliklarini sud orqali himoya qilish,
davlat
 
organlari,
 
mansabdor  shaxslar,  jamoat  birlashmalarining  g‘ayriqonuniy  xatti-harakatlari
ustidan sudga shikoyat qilish huquqi kafolatlanadi (44-modda). Bu esa huquqni sud
orqali himoya qilishning o‘ziga xos jihatlarini ko‘rsatadi. Har bir shaxsga o‘z
huquq va erkinliklarini sud orqali himoya qilish, davlat organlari, mansabdor
shaxslar, jamoat birlashmalarining g‘ayriqonuniy xatti-harakatlari ustidan sudga
Logotip
ta’minlash, fuqarolarning shaxsiy, siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy huquq va erkinliklarini himoya qilish kafolatlarini yanada kuchaytirishga qaratilgan sud huquq islohotlarini amalga oshirishni taqozo etdi. Davlatimiz rahbari tomonidan 2017 yilning 22 dekabr kunidagi “2017 yilda amalga oshirilgan asosiy ishlar yakuni va O‘zbekiston Respublikasini 2018 yilda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning eng ustuvor yo‘nalishlariga bag‘ishlangan Oliy Majlisga Murojaatnomasida keltirilgan fikr-mulohazalar bu boradagi ishlarimizning qanchalik muhim ekanligini yana bir bor ko‘rsatib berdi. O‘zbekiston Respublikasining “Sudlar to‘g‘risida” gi qonuni hamda amaldagi protsessul qonunchilikka asosan ishlar taalluqliligi ko‘ra, fuqarolik ishlari bo‘yicha sudlar, jinoyat ishlari bo‘yicha sudlar, iqtisodiy sudlar va ma’muriy sudlar hamda harbiy sudlar tomonidan ko‘riladi. O‘zbekiston Respublikasida sud O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va boshqa qonunlarida, inson huquqlari to‘g‘risidagi xalqaro hujjatlarda e’lon qilingan fuqarolarning huquq va erkinliklarini, korxonalar, muassasalar va tashkilotlarning huquqlari hamda qonun bilan qo‘riqlanadigan manfaatlarini sud yo‘li bilan himoya qilishga da’vat etilgan. Sudning faoliyati qonun ustuvorligini, ijtimoiy adolatni, fuqarolar tinchligi va totuvligini ta’minlashga qaratilgandir. O‘zbekiston Respublikasida odil sudlov faqat sud tomonidan amalga oshiriladi.O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga muvofiq, har bir shaxsga o‘z huquq va erkinliklarini sud orqali himoya qilish, davlat organlari, mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalarining g‘ayriqonuniy xatti-harakatlari ustidan sudga shikoyat qilish huquqi kafolatlanadi (44-modda). Bu esa huquqni sud orqali himoya qilishning o‘ziga xos jihatlarini ko‘rsatadi. Har bir shaxsga o‘z huquq va erkinliklarini sud orqali himoya qilish, davlat organlari, mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalarining g‘ayriqonuniy xatti-harakatlari ustidan sudga
shikoyat  qilish  huquqining  kafolatlanishi  haqidagi  konstitutsiyaviy  qoida
O‘zbekiston Respublikasi Fuqarolik protsessual kodeksining 3-moddasida ham o‘z
ifodasini  topgan.  Unga  ko‘ra,  har  qanday  manfaatdor  shaxs  buzilgan  yoki
nizolashilayotgan huquqi yoxud qonun bilan qo‘riqlanadigan manfaatini himoya
qilish uchun qonunda belgilangan tartibda sudga murojaat qilishga haqli. Sud-
huquq  tizimini  yanada  demokratlashtirish  va  erkinlashti-rish,  sud,  huquqni
muhofaza  qiluvchi  va  nazorat  organlari  faoliyati  samaradorligini  oshirish,
aholining odil sudlovga bo‘lgan ishonchini oshirish, jamiyatda qonun ustuvorligini
ta’minlash va qonuniylikni mustahkamlash maqsadida O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2016 yil 21 oktyabr kuni “Sud-huquq tizimini
yanada isloh qilish, fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish
kafolatlarini kuchaytirish choratadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni imzolandi. Farmon
sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini, fuqarolar huquq va erkinliklarining
ishonchli  himoyasini  ta’minlash,  shuningdek  odil  sudlovga  erishish  darajasini
oshirish sohasida davlat siyosatining asosiy ustuvor yo‘nalishlarini amalga oshirish
maqsadida  sud,  huquqni  muhofaza  qiluvchi  va  nazorat  organlarining  muhim
vazifalarini belgilab bergan. 
II. Asosiy qismi
2.1 Fuqarolik ishining yakka tartibda va hay’atda ko‘rilishi
Fuqarolik ishi (bundan buyon matnda ish deb yuritiladi) birinchi instansiya sudida
sudya  tomonidan  yakka  tartibda  ko‘riladi.  Sudya  ishni  yakka  tartibda
ko‘rayotganda va hal qilganida u sud nomidan ish yuritadi.Muayyan ishni ko‘rish
uchun sud tarkibi sudyalarning ish hajmi va ixtisoslashuvi hisobga olingan holda,
Logotip
shikoyat qilish huquqining kafolatlanishi haqidagi konstitutsiyaviy qoida O‘zbekiston Respublikasi Fuqarolik protsessual kodeksining 3-moddasida ham o‘z ifodasini topgan. Unga ko‘ra, har qanday manfaatdor shaxs buzilgan yoki nizolashilayotgan huquqi yoxud qonun bilan qo‘riqlanadigan manfaatini himoya qilish uchun qonunda belgilangan tartibda sudga murojaat qilishga haqli. Sud- huquq tizimini yanada demokratlashtirish va erkinlashti-rish, sud, huquqni muhofaza qiluvchi va nazorat organlari faoliyati samaradorligini oshirish, aholining odil sudlovga bo‘lgan ishonchini oshirish, jamiyatda qonun ustuvorligini ta’minlash va qonuniylikni mustahkamlash maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2016 yil 21 oktyabr kuni “Sud-huquq tizimini yanada isloh qilish, fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini kuchaytirish choratadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni imzolandi. Farmon sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini, fuqarolar huquq va erkinliklarining ishonchli himoyasini ta’minlash, shuningdek odil sudlovga erishish darajasini oshirish sohasida davlat siyosatining asosiy ustuvor yo‘nalishlarini amalga oshirish maqsadida sud, huquqni muhofaza qiluvchi va nazorat organlarining muhim vazifalarini belgilab bergan. II. Asosiy qismi 2.1 Fuqarolik ishining yakka tartibda va hay’atda ko‘rilishi Fuqarolik ishi (bundan buyon matnda ish deb yuritiladi) birinchi instansiya sudida sudya tomonidan yakka tartibda ko‘riladi. Sudya ishni yakka tartibda ko‘rayotganda va hal qilganida u sud nomidan ish yuritadi.Muayyan ishni ko‘rish uchun sud tarkibi sudyalarning ish hajmi va ixtisoslashuvi hisobga olingan holda,
sud tarkibini  shakllantirishga sud muhokamasi  natijasidan  manfaatdor  bo‘lgan
shaxslarning  ta’sir  ko‘rsatishi  istisno  etiladigan  tartibda,  avtomatlashtirilgan
axborot tizimidan foydalangan holda shakllantiriladi.Ishni apellyatsiya, kassatsiya
va  taftish  instansiyasi  sudlarida  ko‘rish  uch  nafar  sudyadan  iborat  tarkibda
hay’atda  amalga  oshiriladi.Ishni  O‘zbekiston  Respublikasi  Oliy  sudining
Rayosatida  taftish  tartibida  ko‘rish  Rayosat  a’zolarining  ko‘pchiligi  hozir
bo‘lganda  amalga oshiriladi.Ish  hay’atda ko‘rilayotganda  sudyalardan  biri  sud
majlisida raislik qiladi.
Ishni ko‘rish va hal etishda barcha sudyalar teng huquqlarga ega bo‘ladi.
Muqaddam  har  qanday  ishlarni  sud  birinchi  instantsiya  tariqasida  xalq
maslahatchilarining  ishtirokida  koʼrishi  belgilangan  edi.  Аmaldagi  fuqarolik
protsessual qonunchiligiga koʼra, birinchi instantsiya sudlarida ishlar sudiyaning
yakka oʼzi tomonidan koʼriladi.
Fuqarolik ishlarining hamma sudlarda birinchi instantsiya tariqasida yakka sudya
tomonidan koʼrilishi jihatlaridan hisoblanadi.
Hayʼat tartibida esa apellyatsiya, kassatsiya, nazorat tartibida ish koʼrish nazarda
tutilgan Ishlarni yakka tartibda sudyaning oʼzi koʼrishi sudyalarga boʼlgan ishonch
va ularning yetukligidan dalolat beradi.
Yuqoridagi qoida hamisha fuqarolik ishlari faqat sudyalar yakka tartibida koʼradi
degan xulosani bermaydi.
Аmaldagi FPKning yangi jihatlaridan biri shuki, ishning mohiyatiga qarab yuqori
sudlar,  jumladan,  Qoraqalpogʼiston  Respublikasi  Oliy  sudi,  viloyat,  Toshkent
shahar sudi raisining qaroriga muvofiq, har qanday ish hayʼat tomonidan koʼrilishi
mumkinligi belgilangan.
Ishni koʼrish paytida kelib chiqadigan hamma masalalar sudyaning oʼzi tomonidan,
ishni  koʼrayotgan  hayʼat  tarkibida  koʼrayotgan  hollarda  esa,  sudyalarning
koʼpchilik  ovozi  bilan  hal  qilinadi.  Har  bir  masala  hayʼat  tomonidan  hal
Logotip
sud tarkibini shakllantirishga sud muhokamasi natijasidan manfaatdor bo‘lgan shaxslarning ta’sir ko‘rsatishi istisno etiladigan tartibda, avtomatlashtirilgan axborot tizimidan foydalangan holda shakllantiriladi.Ishni apellyatsiya, kassatsiya va taftish instansiyasi sudlarida ko‘rish uch nafar sudyadan iborat tarkibda hay’atda amalga oshiriladi.Ishni O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining Rayosatida taftish tartibida ko‘rish Rayosat a’zolarining ko‘pchiligi hozir bo‘lganda amalga oshiriladi.Ish hay’atda ko‘rilayotganda sudyalardan biri sud majlisida raislik qiladi. Ishni ko‘rish va hal etishda barcha sudyalar teng huquqlarga ega bo‘ladi. Muqaddam har qanday ishlarni sud birinchi instantsiya tariqasida xalq maslahatchilarining ishtirokida koʼrishi belgilangan edi. Аmaldagi fuqarolik protsessual qonunchiligiga koʼra, birinchi instantsiya sudlarida ishlar sudiyaning yakka oʼzi tomonidan koʼriladi. Fuqarolik ishlarining hamma sudlarda birinchi instantsiya tariqasida yakka sudya tomonidan koʼrilishi jihatlaridan hisoblanadi. Hayʼat tartibida esa apellyatsiya, kassatsiya, nazorat tartibida ish koʼrish nazarda tutilgan Ishlarni yakka tartibda sudyaning oʼzi koʼrishi sudyalarga boʼlgan ishonch va ularning yetukligidan dalolat beradi. Yuqoridagi qoida hamisha fuqarolik ishlari faqat sudyalar yakka tartibida koʼradi degan xulosani bermaydi. Аmaldagi FPKning yangi jihatlaridan biri shuki, ishning mohiyatiga qarab yuqori sudlar, jumladan, Qoraqalpogʼiston Respublikasi Oliy sudi, viloyat, Toshkent shahar sudi raisining qaroriga muvofiq, har qanday ish hayʼat tomonidan koʼrilishi mumkinligi belgilangan. Ishni koʼrish paytida kelib chiqadigan hamma masalalar sudyaning oʼzi tomonidan, ishni koʼrayotgan hayʼat tarkibida koʼrayotgan hollarda esa, sudyalarning koʼpchilik ovozi bilan hal qilinadi. Har bir masala hayʼat tomonidan hal
qilinganida sudyalarning birontasi ham ovoz berishda betaraf qolishga haqli emas.
Raislik qiluvchi hammadan keyin ovoz beradi.
Ozchilik tomonida qolgan sudya oʼzining alohida fikrini yozma ravishda bayon
qilishga haqli, uning bu fikri ishga qoʼshib qoʼyiladi, biroq eʼlon qilinmaydi. Ishda
ishtirok etuvchi shaxslarni sudyaning alohida fikri bilan tanishtirmasligi yuqoridagi
qonunlarda oʼz aksini topgan.
Odil  sudlovni  hayʼat  tartibida  amalga  oshirishda  sudyalar  teng  huquqlardan
foydalanadilar.
Fuqarolik  ishlarini  hayʼat  tartibida  koʼrishda  har  qaysi  sudiyaning  bilimi  va
tajribasi hisobga olingan holda fuqarolik ishi toʼgʼri va asosli hal qilinishi mumkin.
 Fuqarolik ishlarini hayʼat tarkibida koʼrishning zaminida xalq maslahatchilarning
ishtiroki  nazarda  tutilmasdan,  bir  necha  sudyalar  tarkibi  tushunilishi  lozim,
masalan, fuqarolik ishlarini, yaʼni apellyatsiya, kassatsiya tartibida sud, uch nafar
sudyadan iborat tarkibda, nazorat instantsiyasi sudida esa Rayosat aʼzolarining
koʼpchilik tarkibida hayʼat tartibida koʼriladi. Maslahatxonada qaror chiqarilishida
sudyalar teng huquqqa ega boʼlib, masalalarni koʼpchilik ovoz bilan hal qiladilar.
Oʼzbekiston Respublikasi Oliy sudi fuqarolik, jinoiy va maʼmuriy sud ishlarini
yuritish sohasida sud hokimiyatining oliy organi hisoblanadi. U tomonidan qabul
qilingan  hujjatlar  qatʼiy  va  Oʼzbekiston  Respublikasining  barcha  hududida
bajarilishi majburiy. Oliy sudning fuqarolik ishlari boʼyicha sudlov hayʼati ishlarni
apellyatsiya, kassatsiya va nazorat tartibida koʼradi.
Hayʼat tarkibida ish koʼrish bilan sudyalarni chetlatish huquqi toʼgʼrisidagi masala
oʼzaro uzviy bogʼliqdir. Ushbu printsip fuqarolik ishlarini sudda toʼgʼri, begʼaraz
koʼrilishini taʼminlash imkoniyatini berish bilan birga, sud tarkibidan sudyalarning
asossiz chetlatilishining oldini oladi.
Sudyaning yakka oʼzi tomonidan bajarilgan protsessual harakatlar baʼzi hollarda
sud  tomonidan  hayʼat  tartibida  tekshirilishi  ham  mumkin.  Xususan,  sudya
Logotip
qilinganida sudyalarning birontasi ham ovoz berishda betaraf qolishga haqli emas. Raislik qiluvchi hammadan keyin ovoz beradi. Ozchilik tomonida qolgan sudya oʼzining alohida fikrini yozma ravishda bayon qilishga haqli, uning bu fikri ishga qoʼshib qoʼyiladi, biroq eʼlon qilinmaydi. Ishda ishtirok etuvchi shaxslarni sudyaning alohida fikri bilan tanishtirmasligi yuqoridagi qonunlarda oʼz aksini topgan. Odil sudlovni hayʼat tartibida amalga oshirishda sudyalar teng huquqlardan foydalanadilar. Fuqarolik ishlarini hayʼat tartibida koʼrishda har qaysi sudiyaning bilimi va tajribasi hisobga olingan holda fuqarolik ishi toʼgʼri va asosli hal qilinishi mumkin. Fuqarolik ishlarini hayʼat tarkibida koʼrishning zaminida xalq maslahatchilarning ishtiroki nazarda tutilmasdan, bir necha sudyalar tarkibi tushunilishi lozim, masalan, fuqarolik ishlarini, yaʼni apellyatsiya, kassatsiya tartibida sud, uch nafar sudyadan iborat tarkibda, nazorat instantsiyasi sudida esa Rayosat aʼzolarining koʼpchilik tarkibida hayʼat tartibida koʼriladi. Maslahatxonada qaror chiqarilishida sudyalar teng huquqqa ega boʼlib, masalalarni koʼpchilik ovoz bilan hal qiladilar. Oʼzbekiston Respublikasi Oliy sudi fuqarolik, jinoiy va maʼmuriy sud ishlarini yuritish sohasida sud hokimiyatining oliy organi hisoblanadi. U tomonidan qabul qilingan hujjatlar qatʼiy va Oʼzbekiston Respublikasining barcha hududida bajarilishi majburiy. Oliy sudning fuqarolik ishlari boʼyicha sudlov hayʼati ishlarni apellyatsiya, kassatsiya va nazorat tartibida koʼradi. Hayʼat tarkibida ish koʼrish bilan sudyalarni chetlatish huquqi toʼgʼrisidagi masala oʼzaro uzviy bogʼliqdir. Ushbu printsip fuqarolik ishlarini sudda toʼgʼri, begʼaraz koʼrilishini taʼminlash imkoniyatini berish bilan birga, sud tarkibidan sudyalarning asossiz chetlatilishining oldini oladi. Sudyaning yakka oʼzi tomonidan bajarilgan protsessual harakatlar baʼzi hollarda sud tomonidan hayʼat tartibida tekshirilishi ham mumkin. Xususan, sudya
tomonidan notoʼgʼri qabul qilingan ariza yuzasidan qoʼzgʼatilgan fuqarolik ishi
yuqori  sudlarda bekor  qilinishi  yoinki  butunlay koʼrilmasdan  qoldirilishi  ham
mumkin.
2.2 Sud tarkibining o‘zgarmasligi
Bir sudya yoki sud tarkibi tomonidan ko‘rilishi boshlangan ish shu sudya yoki sud
tarkibi tomonidan ko‘rib tugatilishi lozim.
Sudya yoki sudyalardan biri quyidagi hollarda almashtirilishi mumkin:
o‘zini o‘zi rad qilish yoki sudyani rad qilish ushbu Kodeksda belgilangan tartibda
arz qilingan va qanoatlantirilganda;
sudya yo‘qligi tufayli ishni o‘z vaqtida ko‘rishning imkoniyati bo‘lmaganda.
Fuqarolik ishlarini sudda koʼrishda fuqarolik protsessual kodeksida belgilangan
printsiplarga  amal  qilgan  holda  odilona  hal  qiluv  qarori,  ajrim  va  qarorlarni
chiqarish uchun ish yuritish bilan bogʼliq boʼlgan protsessual normalarni toʼgʼri
tatbiq qilish lozimligi yuqorida bayon qilingan edi.
Sud (sudya)  ishni  tayyorlov bosqichida  koʼrish jarayonida  boshqa  protsessual
masalalar bilan bir qatorda sud tarkibi, unda taraflar va ishda ishtirok etuvchi
shaxslarning munosabatlarini aniqlashi lozim. Аgar sud tarkibi boʼyicha uning
qonuniyligi  yuzasidan  sudyaning  fikr-mulohazalari  boʼlgan  taqdirda  ishni
mazmunan koʼrishga qadar ularni hal etish uchun imkoniyat boʼladi.
Sud amaliyotida sudyani ishni koʼrishdan chetlatish (rad qilish) uchun asoslar
qatoriga  ular  ishning  hal  etilishidan  har  tomonlama  manfaatdor  boʼlish  yoki
xolislik qoidalarining buzilishiga shubha tugʼdiradigan holatlar boʼlganida taraflar
va boshqa shaxslarda ana shunday huquqlardan foydalanish imkoniyati vujudga
keladi.
Logotip
tomonidan notoʼgʼri qabul qilingan ariza yuzasidan qoʼzgʼatilgan fuqarolik ishi yuqori sudlarda bekor qilinishi yoinki butunlay koʼrilmasdan qoldirilishi ham mumkin. 2.2 Sud tarkibining o‘zgarmasligi Bir sudya yoki sud tarkibi tomonidan ko‘rilishi boshlangan ish shu sudya yoki sud tarkibi tomonidan ko‘rib tugatilishi lozim. Sudya yoki sudyalardan biri quyidagi hollarda almashtirilishi mumkin: o‘zini o‘zi rad qilish yoki sudyani rad qilish ushbu Kodeksda belgilangan tartibda arz qilingan va qanoatlantirilganda; sudya yo‘qligi tufayli ishni o‘z vaqtida ko‘rishning imkoniyati bo‘lmaganda. Fuqarolik ishlarini sudda koʼrishda fuqarolik protsessual kodeksida belgilangan printsiplarga amal qilgan holda odilona hal qiluv qarori, ajrim va qarorlarni chiqarish uchun ish yuritish bilan bogʼliq boʼlgan protsessual normalarni toʼgʼri tatbiq qilish lozimligi yuqorida bayon qilingan edi. Sud (sudya) ishni tayyorlov bosqichida koʼrish jarayonida boshqa protsessual masalalar bilan bir qatorda sud tarkibi, unda taraflar va ishda ishtirok etuvchi shaxslarning munosabatlarini aniqlashi lozim. Аgar sud tarkibi boʼyicha uning qonuniyligi yuzasidan sudyaning fikr-mulohazalari boʼlgan taqdirda ishni mazmunan koʼrishga qadar ularni hal etish uchun imkoniyat boʼladi. Sud amaliyotida sudyani ishni koʼrishdan chetlatish (rad qilish) uchun asoslar qatoriga ular ishning hal etilishidan har tomonlama manfaatdor boʼlish yoki xolislik qoidalarining buzilishiga shubha tugʼdiradigan holatlar boʼlganida taraflar va boshqa shaxslarda ana shunday huquqlardan foydalanish imkoniyati vujudga keladi.
Qonunda sudyaning ish yuzasidan qaysi hollarda va qanday hajmda bevosita yoki
bilvosita  manfaatdor  boʼlishining  hamma  holatlarini  yoritib  berish  imkoniyati
boʼlmaganligi tufayli bunday ishlarni mazmuniga eʼtibor berishi hamda sudya
oʼzining vijdoniga havola qilgan holda hal etishi lozim boʼladi.
Ishda ishtirok etuvchi taraflar va boshqa shaxslarning sudyani ishni koʼrishdan
chetlatish  uchun  turli  asossiz  bahona-sabablarni  emas,  balki  talabning  jiddiy
holatlarini  inobatga  olishi  kerak.  Sudyaning  bunday  harakatlari  ish  boʼyicha
bevosita yoki bilvosita manfaatdor boʼlishiga shubha tugʼdirmasligi mumkin emas.
Аyrim hollarda ishni toʼgʼri hal qilishga turli yoʼllar bilan toʼsqinlik qiladigan va
ishni asossiz choʼzishga qaratilgan harakatlarni insofsizlarcha taraflar va boshqa
shaxslar sudьyaga nisbatan boʼxton, uydirma, bahonalar bilan chetlatishga harakat
qiladilar. Bunday hollarda sudya, ish boʼyicha chetlatish haqidagi arizani atroflicha
oʼrganib, asossiz talablarni rad etishlari va ishni mazmunan koʼrishga kirishishlari
lozim.
Ishni  koʼrishdan  chetlatishda  shaxsni  bevosita  va  bilvosita  manfaatdorlik
masalasiga atroflicha yondashish talab etiladi.
Chetlatish  (rad  etish)  uchun  asoslar  deganimizda,  kimga  nisbatan  chetlatish
toʼgʼrisida arz qilingan boʼlsa, shu shaxsning ishda ishtirok etuvchi shaxslar bilan
doʼstlik, qarindoshlik munosabatlarida boʼlishi, xizmat jihatidan yoki boshqacha
manfaatdor boʼlishligi tushuniladi.
Yuqorida taʼkidlanganidek, ishni koʼrishga qadar sudyalarni rad etish masalasi
maʼlum boʼlgan hollarda bunday talab sinchkovlik bilan tekshirgan holdagina sud
tarkibini oʼzgartirish choralarini koʼrish maqsadga muvofiq boʼladi.
Rad qilish asoslari qatoriga sudyaning manfaatdorligidan tashqari, FPKning 25-
moddasi 2-bandida belgilangan holatlar boʼlishi mumkin. Jumladan, sudya ishda
shaxsan guvoh sifatida qatnashmasa ham biroq, u muqaddam ish yuzasidan tegishli
Logotip
Qonunda sudyaning ish yuzasidan qaysi hollarda va qanday hajmda bevosita yoki bilvosita manfaatdor boʼlishining hamma holatlarini yoritib berish imkoniyati boʼlmaganligi tufayli bunday ishlarni mazmuniga eʼtibor berishi hamda sudya oʼzining vijdoniga havola qilgan holda hal etishi lozim boʼladi. Ishda ishtirok etuvchi taraflar va boshqa shaxslarning sudyani ishni koʼrishdan chetlatish uchun turli asossiz bahona-sabablarni emas, balki talabning jiddiy holatlarini inobatga olishi kerak. Sudyaning bunday harakatlari ish boʼyicha bevosita yoki bilvosita manfaatdor boʼlishiga shubha tugʼdirmasligi mumkin emas. Аyrim hollarda ishni toʼgʼri hal qilishga turli yoʼllar bilan toʼsqinlik qiladigan va ishni asossiz choʼzishga qaratilgan harakatlarni insofsizlarcha taraflar va boshqa shaxslar sudьyaga nisbatan boʼxton, uydirma, bahonalar bilan chetlatishga harakat qiladilar. Bunday hollarda sudya, ish boʼyicha chetlatish haqidagi arizani atroflicha oʼrganib, asossiz talablarni rad etishlari va ishni mazmunan koʼrishga kirishishlari lozim. Ishni koʼrishdan chetlatishda shaxsni bevosita va bilvosita manfaatdorlik masalasiga atroflicha yondashish talab etiladi. Chetlatish (rad etish) uchun asoslar deganimizda, kimga nisbatan chetlatish toʼgʼrisida arz qilingan boʼlsa, shu shaxsning ishda ishtirok etuvchi shaxslar bilan doʼstlik, qarindoshlik munosabatlarida boʼlishi, xizmat jihatidan yoki boshqacha manfaatdor boʼlishligi tushuniladi. Yuqorida taʼkidlanganidek, ishni koʼrishga qadar sudyalarni rad etish masalasi maʼlum boʼlgan hollarda bunday talab sinchkovlik bilan tekshirgan holdagina sud tarkibini oʼzgartirish choralarini koʼrish maqsadga muvofiq boʼladi. Rad qilish asoslari qatoriga sudyaning manfaatdorligidan tashqari, FPKning 25- moddasi 2-bandida belgilangan holatlar boʼlishi mumkin. Jumladan, sudya ishda shaxsan guvoh sifatida qatnashmasa ham biroq, u muqaddam ish yuzasidan tegishli
maʼlumotlarga ega boʼlishi, hodisa sodir boʼlgan joydan xabardorligi va boshqa
holatlar nazarda tutiladi.
Qonunda belgilanganidek, rad etish uchun qarindoshlik munosabatlari ham asos
boʼladi.  Buning  uchun  Oila  kodeksining  57-moddasida  koʼrsatilgan  shaxslar
qarindoshlar  qatoriga  kirishiga  eʼtibor  berish  lozim.  Аgar  ishni  mazmunan
koʼrishda  ish  yuzasidan  vakilning  manfaatdorligi  aniqlangan  taqdirda,  uni
chetlatish toʼgʼrisidagi talabga sudya atroflicha baho berishi lozim.
Аgar sud ijrochisi, tarjimonlar va mutaxassislar taraflar, ularning vakillari yoki ijro
ishi  yuritishda  ishtirok  etayotgan  boshqa  shaxslarning  qarindoshlari  boʼlsalar
yoxud  ijro  ishi  yuritish  natijasidan  manfaatdor  boʼlsalar  yoki  ularning
begʼarazligiga shubha tugʼdiradigan boshqa holatlar mavjud boʼlsa, ular ijro ishi
yuritishda ishtirok etishi mumkin emas va ular rad qilinishi lozim.
Xuddi shu asoslar boʼyicha undiruvchi, qarzdor yoki ularning vakillari mazkur
shaxsni rad qilishlari mumkin. Rad qilish asoslangan boʼlishi, yozma ravishda
bayon etilishi va ijro harakatlarini amalga oshirish boshlanguniga qadar maʼlum
qilinishi  kerak,  rad  qilish  uchun  asoslar  mavjudligi  ijro  harakatlarini  amalga
oshirish boshlanganidan keyin maʼlum boʼlib qolgan holatlar bundan mustasno
2.3 Sud tomonidan masalalarni hal qilish tartibi
Ishning  muhokamasi  chog‘ida  yuzaga  keladigan  barcha  masalalar  sudya
tomonidan yakka tartibda, ishni sudyalar hay’ati ko‘rayotganda esa sudyalarning
ko‘pchilik ovozi bilan hal etiladi.
Masala  hay’at  tarkibida  hal  qilinayotganida  sudyalarning  birortasi  ham  ovoz
berishda  betaraf qolishga haqli  emas. Raislik qiluvchi hammadan keyin ovoz
beradi.
Ozchilik tomonida qolgan sudya sud hujjatini imzolashi shart va alohida fikrini
yozma shaklda bayon qilishga haqli. Sudyaning alohida fikri konvertga solinib
Logotip
maʼlumotlarga ega boʼlishi, hodisa sodir boʼlgan joydan xabardorligi va boshqa holatlar nazarda tutiladi. Qonunda belgilanganidek, rad etish uchun qarindoshlik munosabatlari ham asos boʼladi. Buning uchun Oila kodeksining 57-moddasida koʼrsatilgan shaxslar qarindoshlar qatoriga kirishiga eʼtibor berish lozim. Аgar ishni mazmunan koʼrishda ish yuzasidan vakilning manfaatdorligi aniqlangan taqdirda, uni chetlatish toʼgʼrisidagi talabga sudya atroflicha baho berishi lozim. Аgar sud ijrochisi, tarjimonlar va mutaxassislar taraflar, ularning vakillari yoki ijro ishi yuritishda ishtirok etayotgan boshqa shaxslarning qarindoshlari boʼlsalar yoxud ijro ishi yuritish natijasidan manfaatdor boʼlsalar yoki ularning begʼarazligiga shubha tugʼdiradigan boshqa holatlar mavjud boʼlsa, ular ijro ishi yuritishda ishtirok etishi mumkin emas va ular rad qilinishi lozim. Xuddi shu asoslar boʼyicha undiruvchi, qarzdor yoki ularning vakillari mazkur shaxsni rad qilishlari mumkin. Rad qilish asoslangan boʼlishi, yozma ravishda bayon etilishi va ijro harakatlarini amalga oshirish boshlanguniga qadar maʼlum qilinishi kerak, rad qilish uchun asoslar mavjudligi ijro harakatlarini amalga oshirish boshlanganidan keyin maʼlum boʼlib qolgan holatlar bundan mustasno 2.3 Sud tomonidan masalalarni hal qilish tartibi Ishning muhokamasi chog‘ida yuzaga keladigan barcha masalalar sudya tomonidan yakka tartibda, ishni sudyalar hay’ati ko‘rayotganda esa sudyalarning ko‘pchilik ovozi bilan hal etiladi. Masala hay’at tarkibida hal qilinayotganida sudyalarning birortasi ham ovoz berishda betaraf qolishga haqli emas. Raislik qiluvchi hammadan keyin ovoz beradi. Ozchilik tomonida qolgan sudya sud hujjatini imzolashi shart va alohida fikrini yozma shaklda bayon qilishga haqli. Sudyaning alohida fikri konvertga solinib
muhrlangan  holda  ishga  qo‘shib  qo‘yiladi,  biroq  o‘qib  eshittirilmaydi.  Ishda
ishtirok etuvchi shaxslar sudyaning alohida fikri bilan tanishtirilmaydi. Yuqori
instansiya sudi sudyaning alohida fikri bilan tanishishga haqli.
Ishni koʼrish jarayonida vujudga kelgan masalalarni qonunga asoslanib, toʼgʼri hal
qilish manfaatdor shaxslarning buzilgan huquqlarini tiklashga imkon beradi.
Аmaldagi qonunlarga asosan fuqarolik ishlari sudlarda yakka sudya tomonidan
koʼrib hal etiladi. Ishni sudьyaning oʼzi koʼrganda va hal etganda sud nomidan ish
yuritiladi. 
Аgar ish shu moddada belgilanganidek, hayʼat tarkibida koʼriladigan boʼlsa, raislik
qiluvchi  oʼz  fikrini  oxirida  bildirib  ovoz  beradi.  Sudyalar  hal  qiluv  qarorini
chiqarish vaqtida aytilgan mulohazalarni oshkor qilishga haqli emaslar.
Sud hayʼat tarkibida maslahatxonada, ishni yakka tartibda koʼrgan hollarda esa
alohida xonaga hal qiluv qarori, ajrim chiqarish uchun kiradilar. Sudyalar qaror
chiqarish vaqtida aytilgan fikr va mulohazalarini oshkor qilishga haqli emaslar.
Fuqarolik ishi yuzasidan hal qiluv qarorini chiqarishda sud tarkibi toʼliq ovoz
berishlari  lozim.  Bordi-yu,  sudyalardan  biri  umumiy  xulosaga  qarshi  chiqqan
hollarda oʼzining alohida fikrini yozma ravishda bayon qilishga haqli boʼlib, bu
fikr sud majlisida oʼqib eshittirilmaydi, biroq yozilgan fikr ishga qoʼshib qoʼyiladi.
Ozchilikda  qolgan  sudya  ham  koʼpchilik  tomonidan  qabul  qilingan  hal  qiluv
qaroriga imzo qoʼyadi.
Аgar alohida fikr bayon qilingan sud qarori yuqori sud instantsiyasida koʼrilsa,
yuqori sud boshqa masalalar bilan alohida tuzilgan fikrdagi holatlarning qanchalik
asosli ekanligini tekshirishi kerak.
Sudya faqat hal qiluv qarorini chiqarish jarayonidagina emas, shu bilan birga ish
koʼrish jarayonida barcha masalalar boʼyicha alohida fikrda boʼlishi ham mumkin.
Sharhlanayotgan  moddada  alohida  fikr  bayon  qilingan  sud  qarori  yuqori  sud
instantsiyasida koʼrilmagan boʼlsa, u qonuniy kuchga kirgandan keyin ish bilan
Logotip
muhrlangan holda ishga qo‘shib qo‘yiladi, biroq o‘qib eshittirilmaydi. Ishda ishtirok etuvchi shaxslar sudyaning alohida fikri bilan tanishtirilmaydi. Yuqori instansiya sudi sudyaning alohida fikri bilan tanishishga haqli. Ishni koʼrish jarayonida vujudga kelgan masalalarni qonunga asoslanib, toʼgʼri hal qilish manfaatdor shaxslarning buzilgan huquqlarini tiklashga imkon beradi. Аmaldagi qonunlarga asosan fuqarolik ishlari sudlarda yakka sudya tomonidan koʼrib hal etiladi. Ishni sudьyaning oʼzi koʼrganda va hal etganda sud nomidan ish yuritiladi. Аgar ish shu moddada belgilanganidek, hayʼat tarkibida koʼriladigan boʼlsa, raislik qiluvchi oʼz fikrini oxirida bildirib ovoz beradi. Sudyalar hal qiluv qarorini chiqarish vaqtida aytilgan mulohazalarni oshkor qilishga haqli emaslar. Sud hayʼat tarkibida maslahatxonada, ishni yakka tartibda koʼrgan hollarda esa alohida xonaga hal qiluv qarori, ajrim chiqarish uchun kiradilar. Sudyalar qaror chiqarish vaqtida aytilgan fikr va mulohazalarini oshkor qilishga haqli emaslar. Fuqarolik ishi yuzasidan hal qiluv qarorini chiqarishda sud tarkibi toʼliq ovoz berishlari lozim. Bordi-yu, sudyalardan biri umumiy xulosaga qarshi chiqqan hollarda oʼzining alohida fikrini yozma ravishda bayon qilishga haqli boʼlib, bu fikr sud majlisida oʼqib eshittirilmaydi, biroq yozilgan fikr ishga qoʼshib qoʼyiladi. Ozchilikda qolgan sudya ham koʼpchilik tomonidan qabul qilingan hal qiluv qaroriga imzo qoʼyadi. Аgar alohida fikr bayon qilingan sud qarori yuqori sud instantsiyasida koʼrilsa, yuqori sud boshqa masalalar bilan alohida tuzilgan fikrdagi holatlarning qanchalik asosli ekanligini tekshirishi kerak. Sudya faqat hal qiluv qarorini chiqarish jarayonidagina emas, shu bilan birga ish koʼrish jarayonida barcha masalalar boʼyicha alohida fikrda boʼlishi ham mumkin. Sharhlanayotgan moddada alohida fikr bayon qilingan sud qarori yuqori sud instantsiyasida koʼrilmagan boʼlsa, u qonuniy kuchga kirgandan keyin ish bilan
birga qoʼshib qarorga nisbatan protest keltirish masalasini hal qilish uchun tegishli
sud raisiga yuborilishi koʼrsatilgan.
2.4 Ishni ko‘rishda sudyaning takror ishtirok etishiga yo‘l qo‘yilmasligi
Ishni birinchi instansiya  sudida ko‘rgan sudya, agar sudning hal  qiluv qarori
apellyatsiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudi tomonidan bekor qilingan
bo‘lsa, bu ishni takroran ko‘rishi mumkin emas, bundan yangi ochilgan holatlar
bo‘yicha ishlarni ko‘rish, shuningdek sirtdan ish yuritish tartibida qabul qilingan
hal qiluv qarorini qayta ko‘rish hollari mustasno.
Ishni birinchi instansiya sudida ko‘rgan sudya shu ishni apellyatsiya, kassatsiya
yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas.
Ishni apellyatsiya instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu ishni
birinchi instansiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok
etishi mumkin emas.
Ishni  kassatsiya  instansiyasi  sudida  ko‘rishda  ishtirok  etgan  sudya  shu  ishni
birinchi instansiya, apellyatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok
etishi mumkin emas.
Ishni taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu ishni birinchi
instansiya,  apellyatsiya  yoki  kassatsiya  instansiyasi  sudida,  shuningdek  ishni
yuqori instansiya sudida taftish tartibida qayta ko‘rishda ishtirok etishi mumkin
emas.
fuqarolik ishini koʼrgan sudьya yana shu ishni takroran koʼrishda ishtirok etmaydi.
Bu esa ish boʼyicha sud tomonidan ishning haqiqiy holatini, taraflarning huquq va
majburiyatlarini har taraflama, toʼliq va xolisona aniqlashga, ish boʼyicha qonuniy,
adolatli  va  asosli  hal  qiluv  qarori  chiqarishni  taʼminlaydi.  Sudьyaning  ishni
koʼrishda  takror  ishtirok  etishiga  yoʼl  qoʼyilmasligi,  ularning  oʼz  harakatlari
ustidan nazoratni amalga oshirmasliklarini kafolatlaydi.
Logotip
birga qoʼshib qarorga nisbatan protest keltirish masalasini hal qilish uchun tegishli sud raisiga yuborilishi koʼrsatilgan. 2.4 Ishni ko‘rishda sudyaning takror ishtirok etishiga yo‘l qo‘yilmasligi Ishni birinchi instansiya sudida ko‘rgan sudya, agar sudning hal qiluv qarori apellyatsiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudi tomonidan bekor qilingan bo‘lsa, bu ishni takroran ko‘rishi mumkin emas, bundan yangi ochilgan holatlar bo‘yicha ishlarni ko‘rish, shuningdek sirtdan ish yuritish tartibida qabul qilingan hal qiluv qarorini qayta ko‘rish hollari mustasno. Ishni birinchi instansiya sudida ko‘rgan sudya shu ishni apellyatsiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas. Ishni apellyatsiya instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu ishni birinchi instansiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas. Ishni kassatsiya instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu ishni birinchi instansiya, apellyatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas. Ishni taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu ishni birinchi instansiya, apellyatsiya yoki kassatsiya instansiyasi sudida, shuningdek ishni yuqori instansiya sudida taftish tartibida qayta ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas. fuqarolik ishini koʼrgan sudьya yana shu ishni takroran koʼrishda ishtirok etmaydi. Bu esa ish boʼyicha sud tomonidan ishning haqiqiy holatini, taraflarning huquq va majburiyatlarini har taraflama, toʼliq va xolisona aniqlashga, ish boʼyicha qonuniy, adolatli va asosli hal qiluv qarori chiqarishni taʼminlaydi. Sudьyaning ishni koʼrishda takror ishtirok etishiga yoʼl qoʼyilmasligi, ularning oʼz harakatlari ustidan nazoratni amalga oshirmasliklarini kafolatlaydi.
2.5 Sudyani va protsessning boshqa ishtirokchilarini rad qilish
Sudyani rad qilish asoslari
Quyidagi hollarda sudya ishni ko‘rishi mumkin emas va rad qilinishi lozim, agar u:
1) shu ish ilgari ko‘rilganida sudya sifatida ishtirok etgan bo‘lsa va ushbu Kodeks
talablariga muvofiq ishni ko‘rishda takror ishtirok etishiga yo‘l qo‘yilmasa;
2) ishning natijasidan shaxsan, bevosita yoki bilvosita manfaatdor bo‘lsa yoxud
uning xolisligi va beg‘arazligiga shubha tug‘diradigan boshqa holatlar mavjud
bo‘lsa;
3)  shu  ish  ilgari  ko‘rilganida  hakamlik  sudining  sudyasi,  prokuror,  ekspert,
mutaxassis, tarjimon, sud majlisining kotibi, guvoh va vakil sifatida ishtirok etgan
bo‘lsa;
4) taraf yoki ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarning qarindoshi bo‘lsa;
5) ishni ko‘rayotgan hay’at tarkibiga kiruvchi sudyaning qarindoshi bo‘lsa.
Prokuror, ekspert, mutaxassis, tarjimon va sud majlisi kotibini rad qilish asoslari
Ushbu Kodeks 21-moddasining 2 va 4-bandlarida ko‘rsatilgan rad qilish asoslari
prokuror, ekspert, mutaxassis, tarjimon va sud majlisi kotibiga nisbatan ham tatbiq
etiladi.
Agar ekspert, mutaxassis va tarjimon taraflar yoki ishda ishtirok etuvchi boshqa
shaxslarga xizmat yuzasidan yoxud boshqacha tarzda qaram bo‘lsa, agar ekspert va
mutaxassis ham taftish o‘tkazgan yoxud xulosa bergan bo‘lib, ularning materiallari
mazkur ishni qo‘zg‘atishga asos bo‘lib xizmat qilgan bo‘lsa, ularni rad qilish
to‘g‘risida ariza berilishi mumkin.
Rad etish haqida FPKning 25-moddasida belgilangan qoidalar prokuror, ekspert,
mutaxassis, tarjimon va sud majlisining kotibiga ham tatbiq etilishi mumkin.
Logotip
2.5 Sudyani va protsessning boshqa ishtirokchilarini rad qilish Sudyani rad qilish asoslari Quyidagi hollarda sudya ishni ko‘rishi mumkin emas va rad qilinishi lozim, agar u: 1) shu ish ilgari ko‘rilganida sudya sifatida ishtirok etgan bo‘lsa va ushbu Kodeks talablariga muvofiq ishni ko‘rishda takror ishtirok etishiga yo‘l qo‘yilmasa; 2) ishning natijasidan shaxsan, bevosita yoki bilvosita manfaatdor bo‘lsa yoxud uning xolisligi va beg‘arazligiga shubha tug‘diradigan boshqa holatlar mavjud bo‘lsa; 3) shu ish ilgari ko‘rilganida hakamlik sudining sudyasi, prokuror, ekspert, mutaxassis, tarjimon, sud majlisining kotibi, guvoh va vakil sifatida ishtirok etgan bo‘lsa; 4) taraf yoki ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarning qarindoshi bo‘lsa; 5) ishni ko‘rayotgan hay’at tarkibiga kiruvchi sudyaning qarindoshi bo‘lsa. Prokuror, ekspert, mutaxassis, tarjimon va sud majlisi kotibini rad qilish asoslari Ushbu Kodeks 21-moddasining 2 va 4-bandlarida ko‘rsatilgan rad qilish asoslari prokuror, ekspert, mutaxassis, tarjimon va sud majlisi kotibiga nisbatan ham tatbiq etiladi. Agar ekspert, mutaxassis va tarjimon taraflar yoki ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarga xizmat yuzasidan yoxud boshqacha tarzda qaram bo‘lsa, agar ekspert va mutaxassis ham taftish o‘tkazgan yoxud xulosa bergan bo‘lib, ularning materiallari mazkur ishni qo‘zg‘atishga asos bo‘lib xizmat qilgan bo‘lsa, ularni rad qilish to‘g‘risida ariza berilishi mumkin. Rad etish haqida FPKning 25-moddasida belgilangan qoidalar prokuror, ekspert, mutaxassis, tarjimon va sud majlisining kotibiga ham tatbiq etilishi mumkin.
Sudya (sud)ni rad etish toʼgʼrisidagi  arizani  koʼrishda qonunda talab qilingan
qoidalarni qanchalik mavjudligiga eʼtibor berish lozim.
Fuqarolik ishlarini sudda koʼrishda prokurorning protsessda ishtirokiga nisbatan
bildirilgan  norozilikka  sudya  alohida  ahamiyat  bilan  qarashi  lozim,  chunki
prokurorning  asosiy  vazifalari  qonun  ustuvorligini  taʼminlash,  qonuniylikni
mustahkamlash, fuqarolarning huquq hamda erkinliklarini, jamiyat va davlatning
qonun  bilan  qoʼriqlanadigan  manfaatlarini,  konstitutsiyaviy  tuzumini  himoya
qilish, huquqbuzarliklarning oldini olish va boshqalar “Prokuratura toʼgʼrisida”gi
2001 yil 29 avgustda yangi tahrirda qabul qilingan qonunda ifodalangan. Prokuror
oʼziga yuklatilgan vazifani xolisona, begʼaraz, faqat qonunga amal qilgan holda ish
tutish  kerak  boʼlganligi  tufayli  har  qanday  ish  koʼrish  bilan  bogʼliq  boʼlgan
shubhalarga yoʼl qoʼyilmasligi lozim.
Odil  sudlovni  amalga  oshirish  uchun  muhim  asoslardan  boʼlib  ishda  ishtirok
etuvchi shaxslar ish materiallari bilan atroflicha toʼliq tanishgan va protsessda
qatnashganlarning bayonotlarini toʼliq anglab olgan boʼlishi lozim. Shu maqsadda
protsessda ishtirok etayotgan boshqa millatga mansub har qanday fuqaro tarjimon
talab qilishga haqli, sud esa, bunday talabni qanoatlantirishga majbur.
Tarjimonni fuqarolik ishini koʼrishda qatnashishi va uning ish boʼyicha xolisligi va
begʼarazligi  protsess  ishtirokchilarining  protsessual  huquqlarini  toʼliq  anglab
olishga, dalillarni isbotlanganligi va unga toʼgʼri baho berilganligini tushuntirib
berishga yordam koʼrsatadi.
Tarjima  tufayli  taraflarda  ish  koʼrish  jarayonida  qonunda  belgilangan  qator
protsessual harakatlarni amalga oshirishga imkoniyat tugʼiladi.
Ishni mazmunan koʼrish jarayonida tarjimon biror bir shaxsning foydasini koʼzlab,
uning manfaati uchun notoʼgʼri tarjima qilgan taqdirda uni javobgarlikka tortish,
ishni koʼrishdan chetlatish (rad etish) masalasini ishni koʼrayotgan sud hal etishi
lozim.
Logotip
Sudya (sud)ni rad etish toʼgʼrisidagi arizani koʼrishda qonunda talab qilingan qoidalarni qanchalik mavjudligiga eʼtibor berish lozim. Fuqarolik ishlarini sudda koʼrishda prokurorning protsessda ishtirokiga nisbatan bildirilgan norozilikka sudya alohida ahamiyat bilan qarashi lozim, chunki prokurorning asosiy vazifalari qonun ustuvorligini taʼminlash, qonuniylikni mustahkamlash, fuqarolarning huquq hamda erkinliklarini, jamiyat va davlatning qonun bilan qoʼriqlanadigan manfaatlarini, konstitutsiyaviy tuzumini himoya qilish, huquqbuzarliklarning oldini olish va boshqalar “Prokuratura toʼgʼrisida”gi 2001 yil 29 avgustda yangi tahrirda qabul qilingan qonunda ifodalangan. Prokuror oʼziga yuklatilgan vazifani xolisona, begʼaraz, faqat qonunga amal qilgan holda ish tutish kerak boʼlganligi tufayli har qanday ish koʼrish bilan bogʼliq boʼlgan shubhalarga yoʼl qoʼyilmasligi lozim. Odil sudlovni amalga oshirish uchun muhim asoslardan boʼlib ishda ishtirok etuvchi shaxslar ish materiallari bilan atroflicha toʼliq tanishgan va protsessda qatnashganlarning bayonotlarini toʼliq anglab olgan boʼlishi lozim. Shu maqsadda protsessda ishtirok etayotgan boshqa millatga mansub har qanday fuqaro tarjimon talab qilishga haqli, sud esa, bunday talabni qanoatlantirishga majbur. Tarjimonni fuqarolik ishini koʼrishda qatnashishi va uning ish boʼyicha xolisligi va begʼarazligi protsess ishtirokchilarining protsessual huquqlarini toʼliq anglab olishga, dalillarni isbotlanganligi va unga toʼgʼri baho berilganligini tushuntirib berishga yordam koʼrsatadi. Tarjima tufayli taraflarda ish koʼrish jarayonida qonunda belgilangan qator protsessual harakatlarni amalga oshirishga imkoniyat tugʼiladi. Ishni mazmunan koʼrish jarayonida tarjimon biror bir shaxsning foydasini koʼzlab, uning manfaati uchun notoʼgʼri tarjima qilgan taqdirda uni javobgarlikka tortish, ishni koʼrishdan chetlatish (rad etish) masalasini ishni koʼrayotgan sud hal etishi lozim.