SUD TARKIBI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

16

File size

Fayl hajmi

26,1 KB


KURS ISHI
SUD TARKIBI
Reja:
I.Kirish
II.Asosiy qism
1. Sud tarkibining mohiyati
2. Sud tarkibining asosiy turlari
3. Sud tarkibini belgilovchi omillar
4. Qonunchilikda sud tarkibi
III. Xulosa 
IV. Foydalanilgan adabiyotlar 
Logotip
KURS ISHI SUD TARKIBI Reja: I.Kirish II.Asosiy qism 1. Sud tarkibining mohiyati 2. Sud tarkibining asosiy turlari 3. Sud tarkibini belgilovchi omillar 4. Qonunchilikda sud tarkibi III. Xulosa IV. Foydalanilgan adabiyotlar
KIRISH
Hozirgi  zamonaviy  yurisprudensiya  har  tomonlama  strategik
ahamiyatga ega boigan islohotlami amalga oshirishni va ustuvor yo‘nalishlar
ijrosini ta’minlashni maqsad qilib qo‘ygan. Ushbu maqsad va vazifalar sohada
yuqori bilimli, malakali, keng dunyoqarashga ega, jahon standartlariga toia
javob  beradigan,  eng  asosiysi,  o‘qishga  va  o‘rganishga  ishtiyoqi  baland,
mustaqil fikrlay oladigan, mushohada va tahlil qilishga qobiliyatli kadrlar
tayyorlashni  taqozo  etmoqda.  Shu  ma’noda  zamonaviy  yuridik  fanning
yutuqlarini inobatga olgan holda o‘quv va ilmiy adabiyotlar yaratish bugungi
kun ijodkorining birlamchi vazifasi sanaladi. Yuridik fan va taiim tizimini
tubdan  takomillashib  borayotganligi,  milliy  yurisprudensiya  ilmiy
maktablarining  shakllana  boshlagani,  o‘zbek  olimlarining  xalqaro
maydondagi nufuzi tobora oshib borayotganligi, milliy ishlanmalarning jahon
miqyosida reytingi yuqori bazalarga kiritib borilishi, respublikamizda yanada
raqobatbardosh, milliy ilmiy tadqiqotlar yaratishni taqozo etmoqda. Bir so‘z
bilan aytganda, Muhtaram Prezidentim iz Sh.M . Mirziyoyevning«Biz hech
qachon mehnatdan qochmaydigan, qiyinchilikdan qo‘rqmaydigan, adolatni
qadrlaydigan, azmu shijoatli buyuk xalqmiz» degan purma’no so‘zlari har
sohada  har  bir  kasb  egasiga  yaratuvchanlik  va  ijodkorlik  tuyg’usini
bag’ishlashi ayni haqiqat. Shuningdek, global pandemiya sharoiti talablari
ham  taiim  tizimini  qulay, tezkor, o‘zlashtirish  va  o’rganish  oson  boigan
adabiyotlar  bilan  ta’minlashni,  o‘quv  adabiyotlarini  masofaviy  o‘qitish
shakliga  moslashtirish,  talaba  (o‘quvchi)  ning  onlayn  platformalarga
joylashtirilgan  adabiyotlardan  foydalana  olish  ko‘nikmasini  va  mustaqil
o‘rganish qobiliyatini hisobga olgan holda yaratish muallifdan katta tajriba,
zamonaviy yondashuv va yaratuvchanlik munosabatini talab etadi. 
Fuqarolik protsessual huquqi deganda fuqarolik ishlarini ko‘rishda odil
sudlovni amalga oshirish jarayonida sud va protsess ishtirokchilari o‘rtasidagi
Logotip
KIRISH Hozirgi zamonaviy yurisprudensiya har tomonlama strategik ahamiyatga ega boigan islohotlami amalga oshirishni va ustuvor yo‘nalishlar ijrosini ta’minlashni maqsad qilib qo‘ygan. Ushbu maqsad va vazifalar sohada yuqori bilimli, malakali, keng dunyoqarashga ega, jahon standartlariga toia javob beradigan, eng asosiysi, o‘qishga va o‘rganishga ishtiyoqi baland, mustaqil fikrlay oladigan, mushohada va tahlil qilishga qobiliyatli kadrlar tayyorlashni taqozo etmoqda. Shu ma’noda zamonaviy yuridik fanning yutuqlarini inobatga olgan holda o‘quv va ilmiy adabiyotlar yaratish bugungi kun ijodkorining birlamchi vazifasi sanaladi. Yuridik fan va taiim tizimini tubdan takomillashib borayotganligi, milliy yurisprudensiya ilmiy maktablarining shakllana boshlagani, o‘zbek olimlarining xalqaro maydondagi nufuzi tobora oshib borayotganligi, milliy ishlanmalarning jahon miqyosida reytingi yuqori bazalarga kiritib borilishi, respublikamizda yanada raqobatbardosh, milliy ilmiy tadqiqotlar yaratishni taqozo etmoqda. Bir so‘z bilan aytganda, Muhtaram Prezidentim iz Sh.M . Mirziyoyevning«Biz hech qachon mehnatdan qochmaydigan, qiyinchilikdan qo‘rqmaydigan, adolatni qadrlaydigan, azmu shijoatli buyuk xalqmiz» degan purma’no so‘zlari har sohada har bir kasb egasiga yaratuvchanlik va ijodkorlik tuyg’usini bag’ishlashi ayni haqiqat. Shuningdek, global pandemiya sharoiti talablari ham taiim tizimini qulay, tezkor, o‘zlashtirish va o’rganish oson boigan adabiyotlar bilan ta’minlashni, o‘quv adabiyotlarini masofaviy o‘qitish shakliga moslashtirish, talaba (o‘quvchi) ning onlayn platformalarga joylashtirilgan adabiyotlardan foydalana olish ko‘nikmasini va mustaqil o‘rganish qobiliyatini hisobga olgan holda yaratish muallifdan katta tajriba, zamonaviy yondashuv va yaratuvchanlik munosabatini talab etadi. Fuqarolik protsessual huquqi deganda fuqarolik ishlarini ko‘rishda odil sudlovni amalga oshirish jarayonida sud va protsess ishtirokchilari o‘rtasidagi
ijtimoiy huquqiy munosabatlarning fuqarolik protsessual huquqi normalari
bilan  tartibga  solinishi  va  bu  boradagi  fuqarolik  protsessual  huquqiy
munosabatlar tizimini o’rganuvchi huquq tarmog‘i, fan sohasi tushuniladi.
Fuqarolik protsessi – bu sud tomonidan fuqarolar, tashkilotlar, davlat idoralari
yoki boshqa yuridik shaxslar o‘rtasidagi huquqiy nizolarni ko‘rib chiqish
jarayoni. Bu jarayonda tomonlarning fuqarolik huquqlari va majburiyatlarini
belgilash,  ularni  himoya  qilish,  tiklash  yoki  nizolarni  hal  qilish  maqsad
qilingan.
          Fuqarolik protsessi quyidagi bosqichlardan iborat bo‘ladi:
          Da'voni kiritish – Da'vogar fuqarolik nizosini hal qilish uchun sudga
da'vo arizasini taqdim etadi. Arizada nizo sabablari, da'vogarning talab va
dalillari bayon qilinadi.
Tayyorgarlik  bosqichi  –  Sud  arizani  qabul  qilganidan  so‘ng,  ishni
ko‘rib  chiqishga  tayyorgarlik  ko‘radi.  Bu  bosqichda  sud  taraflarga  nizo
mohiyati  va  sud  jarayoni  haqida  ma'lumot  beradi,  dalillarni  yig‘adi  va
ekspertlar, guvohlarni chaqirishi mumkin.
Sud majlisi – Asosiy bosqich bo‘lib, unda taraflar o‘z dalil va faktlarini
taqdim etadilar, guvohlar so‘roq qilinadi, ekspertlar xulosalari tinglanadi va
sud nizo bo‘yicha huquqiy baholash o‘tkazadi.
Sud  qarori  –  Sud  ishni  ko‘rib  chiqib,  tomonlarning  huquq  va
majburiyatlarini  belgilab,  qaror  chiqaradi.  Qaror  taraflarga  o‘z  vaqtida
yetkaziladi.
Apellyatsiya va kassatsiya – Agar taraflar sud qaroridan norozi bo‘lsa,
ular yuqori instansiya sudlariga shikoyat qilishlari mumkin. Apellyatsiya sudi
qarorni qayta ko‘rib chiqadi, kassatsiya esa faqat qonuniylikka asoslangan
tekshiruvni amalga oshiradi.
Logotip
ijtimoiy huquqiy munosabatlarning fuqarolik protsessual huquqi normalari bilan tartibga solinishi va bu boradagi fuqarolik protsessual huquqiy munosabatlar tizimini o’rganuvchi huquq tarmog‘i, fan sohasi tushuniladi. Fuqarolik protsessi – bu sud tomonidan fuqarolar, tashkilotlar, davlat idoralari yoki boshqa yuridik shaxslar o‘rtasidagi huquqiy nizolarni ko‘rib chiqish jarayoni. Bu jarayonda tomonlarning fuqarolik huquqlari va majburiyatlarini belgilash, ularni himoya qilish, tiklash yoki nizolarni hal qilish maqsad qilingan. Fuqarolik protsessi quyidagi bosqichlardan iborat bo‘ladi: Da'voni kiritish – Da'vogar fuqarolik nizosini hal qilish uchun sudga da'vo arizasini taqdim etadi. Arizada nizo sabablari, da'vogarning talab va dalillari bayon qilinadi. Tayyorgarlik bosqichi – Sud arizani qabul qilganidan so‘ng, ishni ko‘rib chiqishga tayyorgarlik ko‘radi. Bu bosqichda sud taraflarga nizo mohiyati va sud jarayoni haqida ma'lumot beradi, dalillarni yig‘adi va ekspertlar, guvohlarni chaqirishi mumkin. Sud majlisi – Asosiy bosqich bo‘lib, unda taraflar o‘z dalil va faktlarini taqdim etadilar, guvohlar so‘roq qilinadi, ekspertlar xulosalari tinglanadi va sud nizo bo‘yicha huquqiy baholash o‘tkazadi. Sud qarori – Sud ishni ko‘rib chiqib, tomonlarning huquq va majburiyatlarini belgilab, qaror chiqaradi. Qaror taraflarga o‘z vaqtida yetkaziladi. Apellyatsiya va kassatsiya – Agar taraflar sud qaroridan norozi bo‘lsa, ular yuqori instansiya sudlariga shikoyat qilishlari mumkin. Apellyatsiya sudi qarorni qayta ko‘rib chiqadi, kassatsiya esa faqat qonuniylikka asoslangan tekshiruvni amalga oshiradi.
Ijro bosqichi – Sud qarori qonuniy kuchga kirgandan so‘ng, qaror ijroga
yo‘naltiriladi va sud ijrochilari tomonidan amalga oshiriladi.
Fuqarolik protsessi O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual
kodeksiga asosan o‘tkaziladi va uning asosiy vazifasi nizolarni adolatli va
qonuniy hal qilishdir.
Logotip
Ijro bosqichi – Sud qarori qonuniy kuchga kirgandan so‘ng, qaror ijroga yo‘naltiriladi va sud ijrochilari tomonidan amalga oshiriladi. Fuqarolik protsessi O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual kodeksiga asosan o‘tkaziladi va uning asosiy vazifasi nizolarni adolatli va qonuniy hal qilishdir.
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI FUQAROLIK PROTSESSUAL
KODEKSI 
3-bob. Sud tarkibi
17-modda.  Fuqarolik  ishining  yakka  tartibda  va  hay’atda
ko‘rilishi
Fuqarolik  ishi  (bundan  buyon  matnda  ish  deb  yuritiladi)  birinchi
instansiya  sudida  sudya  tomonidan  yakka  tartibda  ko‘riladi.  Sudya  ishni
yakka tartibda ko‘rayotganda va hal qilganida u sud nomidan ish yuritadi.
Muayyan ishni ko‘rish uchun sud tarkibi sudyalarning ish hajmi va
ixtisoslashuvi  hisobga  olingan  holda,  sud  tarkibini  shakllantirishga  sud
muhokamasi natijasidan manfaatdor bo‘lgan shaxslarning ta’sir ko‘rsatishi
istisno etiladigan tartibda, avtomatlashtirilgan axborot tizimidan foydalangan
holda shakllantiriladi.
Ishni apellyatsiya, kassatsiya va taftish instansiyasi sudlarida ko‘rish
uch nafar sudyadan iborat tarkibda hay’atda amalga oshiriladi.
Ishni  O‘zbekiston  Respublikasi  Oliy  sudining  Rayosatida  taftish
tartibida ko‘rish Rayosat  a’zolarining ko‘pchiligi hozir  bo‘lganda amalga
oshiriladi.
Ish hay’atda ko‘rilayotganda sudyalardan biri sud majlisida raislik
qiladi.
Ishni ko‘rish va hal etishda barcha sudyalar  teng huquqlarga ega
bo‘ladi.
18-modda. Sud tarkibining o‘zgarmasligi
Logotip
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI FUQAROLIK PROTSESSUAL KODEKSI 3-bob. Sud tarkibi 17-modda. Fuqarolik ishining yakka tartibda va hay’atda ko‘rilishi Fuqarolik ishi (bundan buyon matnda ish deb yuritiladi) birinchi instansiya sudida sudya tomonidan yakka tartibda ko‘riladi. Sudya ishni yakka tartibda ko‘rayotganda va hal qilganida u sud nomidan ish yuritadi. Muayyan ishni ko‘rish uchun sud tarkibi sudyalarning ish hajmi va ixtisoslashuvi hisobga olingan holda, sud tarkibini shakllantirishga sud muhokamasi natijasidan manfaatdor bo‘lgan shaxslarning ta’sir ko‘rsatishi istisno etiladigan tartibda, avtomatlashtirilgan axborot tizimidan foydalangan holda shakllantiriladi. Ishni apellyatsiya, kassatsiya va taftish instansiyasi sudlarida ko‘rish uch nafar sudyadan iborat tarkibda hay’atda amalga oshiriladi. Ishni O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining Rayosatida taftish tartibida ko‘rish Rayosat a’zolarining ko‘pchiligi hozir bo‘lganda amalga oshiriladi. Ish hay’atda ko‘rilayotganda sudyalardan biri sud majlisida raislik qiladi. Ishni ko‘rish va hal etishda barcha sudyalar teng huquqlarga ega bo‘ladi. 18-modda. Sud tarkibining o‘zgarmasligi
Bir sudya yoki sud tarkibi tomonidan ko‘rilishi boshlangan ish shu
sudya yoki sud tarkibi tomonidan ko‘rib tugatilishi lozim.
Sudya  yoki  sudyalardan  biri  quyidagi  hollarda  almashtirilishi
mumkin:
o‘zini  o‘zi  rad  qilish  yoki  sudyani  rad  qilish  ushbu  Kodeksda
belgilangan tartibda arz qilingan va qanoatlantirilganda;
sudya  yo‘qligi  tufayli  ishni  o‘z  vaqtida  ko‘rishning  imkoniyati
bo‘lmaganda.
Sudya almashtirilgandan so‘ng ishni ko‘rish boshidan boshlanadi.
19-modda. Sud tomonidan masalalarni hal qilish tartibi
Ishning  muhokamasi  chog‘ida  yuzaga  keladigan  barcha  masalalar
sudya tomonidan yakka tartibda, ishni sudyalar hay’ati ko‘rayotganda esa
sudyalarning ko‘pchilik ovozi bilan hal etiladi.
Masala  hay’at  tarkibida  hal  qilinayotganida  sudyalarning  birortasi
ham ovoz berishda betaraf qolishga haqli emas. Raislik qiluvchi hammadan
keyin ovoz beradi.
Ozchilik  tomonida  qolgan  sudya  sud  hujjatini  imzolashi  shart  va
alohida fikrini yozma shaklda bayon qilishga haqli. Sudyaning alohida fikri
konvertga  solinib muhrlangan  holda ishga  qo‘shib  qo‘yiladi, biroq  o‘qib
eshittirilmaydi. Ishda ishtirok etuvchi shaxslar sudyaning alohida fikri bilan
tanishtirilmaydi.  Yuqori  instansiya  sudi  sudyaning  alohida  fikri  bilan
tanishishga haqli.
20-modda. Ishni ko‘rishda sudyaning takror ishtirok etishiga yo‘l
qo‘yilmasligi
Ishni birinchi instansiya sudida ko‘rgan sudya, agar sudning hal qiluv
qarori apellyatsiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudi tomonidan bekor
qilingan  bo‘lsa,  bu  ishni  takroran  ko‘rishi  mumkin  emas,  bundan  yangi
ochilgan holatlar bo‘yicha ishlarni ko‘rish, shuningdek sirtdan ish yuritish
tartibida qabul qilingan hal qiluv qarorini qayta ko‘rish hollari mustasno.
Logotip
Bir sudya yoki sud tarkibi tomonidan ko‘rilishi boshlangan ish shu sudya yoki sud tarkibi tomonidan ko‘rib tugatilishi lozim. Sudya yoki sudyalardan biri quyidagi hollarda almashtirilishi mumkin: o‘zini o‘zi rad qilish yoki sudyani rad qilish ushbu Kodeksda belgilangan tartibda arz qilingan va qanoatlantirilganda; sudya yo‘qligi tufayli ishni o‘z vaqtida ko‘rishning imkoniyati bo‘lmaganda. Sudya almashtirilgandan so‘ng ishni ko‘rish boshidan boshlanadi. 19-modda. Sud tomonidan masalalarni hal qilish tartibi Ishning muhokamasi chog‘ida yuzaga keladigan barcha masalalar sudya tomonidan yakka tartibda, ishni sudyalar hay’ati ko‘rayotganda esa sudyalarning ko‘pchilik ovozi bilan hal etiladi. Masala hay’at tarkibida hal qilinayotganida sudyalarning birortasi ham ovoz berishda betaraf qolishga haqli emas. Raislik qiluvchi hammadan keyin ovoz beradi. Ozchilik tomonida qolgan sudya sud hujjatini imzolashi shart va alohida fikrini yozma shaklda bayon qilishga haqli. Sudyaning alohida fikri konvertga solinib muhrlangan holda ishga qo‘shib qo‘yiladi, biroq o‘qib eshittirilmaydi. Ishda ishtirok etuvchi shaxslar sudyaning alohida fikri bilan tanishtirilmaydi. Yuqori instansiya sudi sudyaning alohida fikri bilan tanishishga haqli. 20-modda. Ishni ko‘rishda sudyaning takror ishtirok etishiga yo‘l qo‘yilmasligi Ishni birinchi instansiya sudida ko‘rgan sudya, agar sudning hal qiluv qarori apellyatsiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudi tomonidan bekor qilingan bo‘lsa, bu ishni takroran ko‘rishi mumkin emas, bundan yangi ochilgan holatlar bo‘yicha ishlarni ko‘rish, shuningdek sirtdan ish yuritish tartibida qabul qilingan hal qiluv qarorini qayta ko‘rish hollari mustasno.
Ishni birinchi instansiya sudida ko‘rgan sudya shu ishni apellyatsiya,
kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etishi mumkin
emas.
Ishni apellyatsiya instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya
shu  ishni  birinchi  instansiya,  kassatsiya  yoki  taftish  instansiyasi  sudida
ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas.
Ishni kassatsiya instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu
ishni  birinchi  instansiya,  apellyatsiya  yoki  taftish  instansiyasi  sudida
ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas.
Ishni taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu
ishni  birinchi  instansiya,  apellyatsiya  yoki  kassatsiya  instansiyasi  sudida,
shuningdek ishni yuqori instansiya sudida taftish tartibida qayta ko‘rishda
ishtirok etishi mumkin emas.
           Fuqarolik ishi - ishda ishtirok etuvchi shaxslar, fuqarolik sud ishlarini
yuritishning boshqa ishtirokchilari sudga taqdim etgan yoki sud tomonidan
talab  qilib  olingan  hujjatlar  va  sud  hujjatlari  asosida  sud  tomonidan
shakllantiriladi.

Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilishi mumkin.

Elektron  shaklda  shakllantirilgan  fuqarolik  ishining  qog‘ozdagi
ko‘chirma nusxasi bo‘lishi mumkin.  
           Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilgan taqdirda, ishda
ishtirok  etuvchi  shaxslar  va  fuqarolik  sud  ishlarini  yuritishning  boshqa
ishtirokchilari hujjatlarni sudga elektron shaklda taqdim etishga haqli. Ishda
ishtirok  etuvchi  shaxslar  va  fuqarolik  sud  ishlarini  yuritishning  boshqa
ishtirokchilari sudga taqdim etgan yozma hujjatlar ishga elektron shaklda
qo‘shib  qo‘yiladi,  shundan  so‘ng  yozma  hujjatlar  ularni taqdim  etgan
shaxslarga qaytariladi.
           Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilgan taqdirda, sud hujjatlari
sudьyaning (sudyalarning) elektron raqamli imzosi bilan tasdiqlanadi, sud
majlislarining hamda protsessual  harakatlarning bayonnomalari esa raislik
Logotip
Ishni birinchi instansiya sudida ko‘rgan sudya shu ishni apellyatsiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas. Ishni apellyatsiya instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu ishni birinchi instansiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas. Ishni kassatsiya instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu ishni birinchi instansiya, apellyatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas. Ishni taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu ishni birinchi instansiya, apellyatsiya yoki kassatsiya instansiyasi sudida, shuningdek ishni yuqori instansiya sudida taftish tartibida qayta ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas. Fuqarolik ishi - ishda ishtirok etuvchi shaxslar, fuqarolik sud ishlarini yuritishning boshqa ishtirokchilari sudga taqdim etgan yoki sud tomonidan talab qilib olingan hujjatlar va sud hujjatlari asosida sud tomonidan shakllantiriladi.  Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilishi mumkin.  Elektron shaklda shakllantirilgan fuqarolik ishining qog‘ozdagi ko‘chirma nusxasi bo‘lishi mumkin.   Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilgan taqdirda, ishda ishtirok etuvchi shaxslar va fuqarolik sud ishlarini yuritishning boshqa ishtirokchilari hujjatlarni sudga elektron shaklda taqdim etishga haqli. Ishda ishtirok etuvchi shaxslar va fuqarolik sud ishlarini yuritishning boshqa ishtirokchilari sudga taqdim etgan yozma hujjatlar ishga elektron shaklda qo‘shib qo‘yiladi, shundan so‘ng yozma hujjatlar ularni taqdim etgan shaxslarga qaytariladi. Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilgan taqdirda, sud hujjatlari sudьyaning (sudyalarning) elektron raqamli imzosi bilan tasdiqlanadi, sud majlislarining hamda protsessual harakatlarning bayonnomalari esa raislik
qiluvchining  va  sud  majlisi  kotibining elektron  raqamli  imzosi bilan
tasdiqlanadi. Elektron shaklda shakllantirilgan fuqarolik ishini boshqa sudga
yoki o’zga organga o‘tkazish axborot tizimi orqali amalga oshiriladi. Sud
ko‘rilayotgan va hal etilayotgan masala bo‘yicha hal qiluv qarori, ajrim,
qaror va buyruq qabul qiladi. Birinchi instantsiya sudi ishni mazmunan
ko‘rish natijalari bo‘yicha hal qiluv qarori qabul qiladi, ayrim hollarda esa sud
buyrug‘i  qabul  qiladi.  Apellyatsiya,  kassatsiya  instantsiyasi  sudi ishni
ko‘rish natijalari bo‘yicha ajrim chiqaradi.
Sud  qonunda  o‘zining  vakolatiga  kiritilgan ma’muriy  huquqbuzarlik
to‘g‘risidagi ishni  ko‘rish  natijalari  bo‘yicha  qaror  chiqaradi.  Sud
ish mazmunan  hal  etilmaydigan  masalalarni ko‘rish  natijalari  bo‘yicha
ajrim  chiqaradi. 2018  yilning  1  aprelidan  amalga  kiritilgan  O‘zbekiston
Respublikasining yangi tahrirdagi Fuqarolik protsessual kodeksining 44-bobi
“Apellatsiya instansiyasi sudida ish yuritish” deb nomlandi. Mazkur bobda
apellatsiya  shikoyati  (protesti)  berish  tartibi,  muddati,  apellatsiya
shikoyatlarini (protestlarini) ko‘rib chiqadigan sudlar, apellatsiya instansiyasi
sudining vakolatlari, birinchi instansiya sudining ajrimlari ustidan apellatsiya
tartibida shikoyat qilish (protest keltirish) huquqi, ularni ko‘rib chiqish tartibi
bilan bog‘liq qator masalalar o‘z ifodasini topdi. Shu o‘rinda apellatsiya
so‘zining ma’nosiga to‘htalib o‘tsak. Apellatsiya so‘zi “appelatio” – lotin
tilida  “murojaat”  degan  ma’noni  anglatadi.  Apellatsiya  –  sud  ishlarini
yuritishda fuqarolik, xo‘jalik va jinoyat ishlari bo‘yicha birinchi instansiya
sudlarida  chiqarilgan  va  qonuniy  kuchga  kirmagan  qarorlar,  hal  qiluv
qarorlari,  ajrimlar  va  hukmlarni  yuqori  instansiya  sudi  tomonidan  qayta
ko‘rish bilan bog‘liq munosabatlarni tartibga soluvchi instansiya hisoblanadi.
Apellatsiya birinchi instansiya sudining qonuniy kuchga kirmagan hal qiluv
qarori (ajrimi) ustidan shikoyat qilish va yo‘l qo‘yilgan xatolarni tekshirish
usuli darajasidan fuqarolik protsessual huquqi sohasining mustaqil institutiga
aylanib  ulgurgan.  Yuridik  fanlar  nomzodi  R.A.Xusainovaning  fikricha
“apellatsiya – birinchi instansiya sudining qonuniy kuchga kirmagan hal qiluv
Logotip
qiluvchining va sud majlisi kotibining elektron raqamli imzosi bilan tasdiqlanadi. Elektron shaklda shakllantirilgan fuqarolik ishini boshqa sudga yoki o’zga organga o‘tkazish axborot tizimi orqali amalga oshiriladi. Sud ko‘rilayotgan va hal etilayotgan masala bo‘yicha hal qiluv qarori, ajrim, qaror va buyruq qabul qiladi. Birinchi instantsiya sudi ishni mazmunan ko‘rish natijalari bo‘yicha hal qiluv qarori qabul qiladi, ayrim hollarda esa sud buyrug‘i qabul qiladi. Apellyatsiya, kassatsiya instantsiyasi sudi ishni ko‘rish natijalari bo‘yicha ajrim chiqaradi. Sud qonunda o‘zining vakolatiga kiritilgan ma’muriy huquqbuzarlik to‘g‘risidagi ishni ko‘rish natijalari bo‘yicha qaror chiqaradi. Sud ish mazmunan hal etilmaydigan masalalarni ko‘rish natijalari bo‘yicha ajrim chiqaradi. 2018 yilning 1 aprelidan amalga kiritilgan O‘zbekiston Respublikasining yangi tahrirdagi Fuqarolik protsessual kodeksining 44-bobi “Apellatsiya instansiyasi sudida ish yuritish” deb nomlandi. Mazkur bobda apellatsiya shikoyati (protesti) berish tartibi, muddati, apellatsiya shikoyatlarini (protestlarini) ko‘rib chiqadigan sudlar, apellatsiya instansiyasi sudining vakolatlari, birinchi instansiya sudining ajrimlari ustidan apellatsiya tartibida shikoyat qilish (protest keltirish) huquqi, ularni ko‘rib chiqish tartibi bilan bog‘liq qator masalalar o‘z ifodasini topdi. Shu o‘rinda apellatsiya so‘zining ma’nosiga to‘htalib o‘tsak. Apellatsiya so‘zi “appelatio” – lotin tilida “murojaat” degan ma’noni anglatadi. Apellatsiya – sud ishlarini yuritishda fuqarolik, xo‘jalik va jinoyat ishlari bo‘yicha birinchi instansiya sudlarida chiqarilgan va qonuniy kuchga kirmagan qarorlar, hal qiluv qarorlari, ajrimlar va hukmlarni yuqori instansiya sudi tomonidan qayta ko‘rish bilan bog‘liq munosabatlarni tartibga soluvchi instansiya hisoblanadi. Apellatsiya birinchi instansiya sudining qonuniy kuchga kirmagan hal qiluv qarori (ajrimi) ustidan shikoyat qilish va yo‘l qo‘yilgan xatolarni tekshirish usuli darajasidan fuqarolik protsessual huquqi sohasining mustaqil institutiga aylanib ulgurgan. Yuridik fanlar nomzodi R.A.Xusainovaning fikricha “apellatsiya – birinchi instansiya sudining qonuniy kuchga kirmagan hal qiluv
qarori (ajrimi) qonuniy, asosli va adolatli ekanligini aniqlash, mavjud sud
xatolarini bartaraf etish maqsadida ish uchun ahamiyatli bo‘lgan yuridik va
faktik  holatlarni  tekshirish  orqali  ishni  mazmunan  qayta  ko‘rish  uchun
apellatsiya  instansiyasi  sudida  qo‘zg‘atilgan  ish  yuritishning  tartibini
belgilovchi hamda fuqarolik protsessual huquqining fuqarolik ishini to‘g‘ri
hal  etish  va  birinchi  instansiya  sudining  faoliyatini  nazorat  qilishni
ta’minlashga qaratilgan normalari tizimidan iboratdir”. Ta’kidlash kerakki,
sud qarorlarining qonuniy, asosli va adolatli ekanligi yuzasidan tekshiruv
prokuror bergan protest asosida qo‘zg‘atilishi alohida ahamiyat kasb etadi.
Zero, amaldagi qonunchilik prokuror tomonidan protest keltirish jarayonida
bir qator imtiyozlarni nazarda tutadi. Bular avvalo prokuror protesti uchun
davlat  bojining  undirilmasligidir.  Qolaversa,  protest  ishning  qanday  hal
etilishidan moddiy manfaatdor bo‘lmagan, zimmasiga qonun ustuvorligini
ta’minlash,  qonuniylikni  mustahkamlash,  fuqarolarning  huquqlari  hamda
erkinliklarini,  jamiyat  va  davlatning  qonun  bilan  qo‘riqlanadigan
manfaatlarini,  O‘zbekiston  Respublikasi  konstitutsiyaviy  tuzumini  himoya
qilish, huquqbuzarliklarning oldini olish va profilaktika qilish kabi muhim
vazifalar  yuklatilgan  prokurorlar  tomonidan  keltirilishi  sud  qarorlarining
kelajakda qonuniyligini ta’minlashga xizmat qiladi. O‘zbekiston Respublikasi
Fuqarolik  protsessual  kodeksining  373-moddasiga  ko‘ra,  ishda  ishtirok
etuvchi shaxslar, shuningdek ishda ishtirok etishga jalb qilinmagan, ammo
huquq va majburiyatlari haqidagi masala sud tomonidan hal etilgan shaxslar
sud  hujjatining  qonuniy,  asosli  va  adolatli  ekanligini  tekshirish  haqidagi
shikoyat (ariza) bilan qonunda belgilangan tartibda murojaat qilishga haqli.
Prokuror muayyan ishda ishtirok etgan-etmaganligidan qat’i nazar, sudning
hal  qiluv  qarori,  ajrimi,  qarori  ustidan  o‘z  vakolati  doirasida  protest
keltirishga haqli. Sud hujjatlari apellatsiya, kassatsiya, nazorat instansiyasida
ko‘rilganida ushbu instansiya sudlarining ajrimi yoki qarorida quyidagilar
ko‘rsatilgan bo‘lishi kerak: 1) ajrim yoki qaror chiqarilgan sana va joy; 2)
ajrim yoki qaror chiqargan sudning nomi va tarkibi; 3) taraflar va ishda
Logotip
qarori (ajrimi) qonuniy, asosli va adolatli ekanligini aniqlash, mavjud sud xatolarini bartaraf etish maqsadida ish uchun ahamiyatli bo‘lgan yuridik va faktik holatlarni tekshirish orqali ishni mazmunan qayta ko‘rish uchun apellatsiya instansiyasi sudida qo‘zg‘atilgan ish yuritishning tartibini belgilovchi hamda fuqarolik protsessual huquqining fuqarolik ishini to‘g‘ri hal etish va birinchi instansiya sudining faoliyatini nazorat qilishni ta’minlashga qaratilgan normalari tizimidan iboratdir”. Ta’kidlash kerakki, sud qarorlarining qonuniy, asosli va adolatli ekanligi yuzasidan tekshiruv prokuror bergan protest asosida qo‘zg‘atilishi alohida ahamiyat kasb etadi. Zero, amaldagi qonunchilik prokuror tomonidan protest keltirish jarayonida bir qator imtiyozlarni nazarda tutadi. Bular avvalo prokuror protesti uchun davlat bojining undirilmasligidir. Qolaversa, protest ishning qanday hal etilishidan moddiy manfaatdor bo‘lmagan, zimmasiga qonun ustuvorligini ta’minlash, qonuniylikni mustahkamlash, fuqarolarning huquqlari hamda erkinliklarini, jamiyat va davlatning qonun bilan qo‘riqlanadigan manfaatlarini, O‘zbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumini himoya qilish, huquqbuzarliklarning oldini olish va profilaktika qilish kabi muhim vazifalar yuklatilgan prokurorlar tomonidan keltirilishi sud qarorlarining kelajakda qonuniyligini ta’minlashga xizmat qiladi. O‘zbekiston Respublikasi Fuqarolik protsessual kodeksining 373-moddasiga ko‘ra, ishda ishtirok etuvchi shaxslar, shuningdek ishda ishtirok etishga jalb qilinmagan, ammo huquq va majburiyatlari haqidagi masala sud tomonidan hal etilgan shaxslar sud hujjatining qonuniy, asosli va adolatli ekanligini tekshirish haqidagi shikoyat (ariza) bilan qonunda belgilangan tartibda murojaat qilishga haqli. Prokuror muayyan ishda ishtirok etgan-etmaganligidan qat’i nazar, sudning hal qiluv qarori, ajrimi, qarori ustidan o‘z vakolati doirasida protest keltirishga haqli. Sud hujjatlari apellatsiya, kassatsiya, nazorat instansiyasida ko‘rilganida ushbu instansiya sudlarining ajrimi yoki qarorida quyidagilar ko‘rsatilgan bo‘lishi kerak: 1) ajrim yoki qaror chiqarilgan sana va joy; 2) ajrim yoki qaror chiqargan sudning nomi va tarkibi; 3) taraflar va ishda
ishtirok etuvchi boshqa shaxslarning ishtiroki to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 4)
ish kimning shikoyati yoki protesti bo‘yicha ko‘rib chiqilganligi; 5) shikoyat
qilingan yoki  protest  keltirilgan sud  hujjatining nomi  va uning qisqacha
mazmuni; 6) shikoyatda yoki protestda bayon etilgan vajlar, taqdim etilgan
materiallarning qisqacha mazmuni, ishni ko‘rishda ishtirok etgan shaxslarning
tushuntirishlari va prokurorning fikri; 7) apellatsiya, kassatsiya yoki nazorat
instansiyasi sudi xulosaga kelishiga asos bo‘lgan sabablar hamda sud amal
qilgan moddiy va protsessual huquq normalari; 8) qarorning xulosa qismi. Hal
qiluv qarori, ajrim, qaror bekor qilingan va ish yangidan ko‘rib chiqish uchun
yuborilgan taqdirda, kassatsiya yoki nazorat instansiyasi sudi ishni yangidan
ko‘rganda  qaysi  holatlar  aniqlanishi  zarurligini,  qaysi  dalillar  talab  qilib
olinishi  kerakligini,  shuningdek  ish  topshirilayotgan  sud  boshqa  qanday
harakatlarni bajarishi lozimligini ko‘rsatishi shart. Sud shikoyatni (protestni)
rad qilsa, qaysi sabablarga ko‘ra shikoyat yoki protestdagi vajlarni noto‘g‘ri
deb yoki  qarorni  bekor  qilish, o‘zgartirish yoxud yangi  hal  qiluv qarori
chiqarish  uchun asos  bo‘lmaydi  deb  topganligini  ham  o‘z  ajrimida  yoki
qarorida ko‘rsatishi shart (FPKning 379-moddasi). Apellatsiya, kassatsiya va
nazorat  instansiyasi  sudining  ajrimi  (qarori)  chiqarilishi  bilanoq  darhol
qonuniy  kuchga  kiradi.  Taraflarning  va  ishda  ishtirok  etuvchi  boshqa
shaxslarning iltimosnomasiga ko‘ra, ularga apellatsiya, kassatsiya va nazorat
instansiyalari  sudi  ajrimining  yoki  qarorining  ko‘chirma  nusxasi  imzo
qo‘ydirib  topshiriladi  yoki  pochta  orqali  yoxud  elektron  hujjat  tarzida
yuboriladi.  Sud  majlisiga  kelmagan  taraflarga  va  ishda  ishtirok  etuvchi
boshqa  shaxslarga  apellatsiya,  kassatsiya  va  nazorat  instansiyalari  sudi
ajrimining yoki qarorining ko‘chirma nusxasi ajrim yoki qaror chiqarilgan
kundan e’tiboran o‘n kundan  kechiktirmay pochta  orqali  yoxud  elektron
hujjat tarzida yuboriladi (FPKning 382-moddasi). O’zbekiston Respublikasi
fuqarolik protsessual kodeksining 4-moddasiga ko‘ra, apellatsiya, kassatsiya
va  nazorat  instansiyasi  sudlariga  murojaat  etilganda  –  shikoyat  (protest)
shaklida amalga oshiriladi. Demak, apellatsiya tartibida shikoyat (protest)
Logotip
ishtirok etuvchi boshqa shaxslarning ishtiroki to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 4) ish kimning shikoyati yoki protesti bo‘yicha ko‘rib chiqilganligi; 5) shikoyat qilingan yoki protest keltirilgan sud hujjatining nomi va uning qisqacha mazmuni; 6) shikoyatda yoki protestda bayon etilgan vajlar, taqdim etilgan materiallarning qisqacha mazmuni, ishni ko‘rishda ishtirok etgan shaxslarning tushuntirishlari va prokurorning fikri; 7) apellatsiya, kassatsiya yoki nazorat instansiyasi sudi xulosaga kelishiga asos bo‘lgan sabablar hamda sud amal qilgan moddiy va protsessual huquq normalari; 8) qarorning xulosa qismi. Hal qiluv qarori, ajrim, qaror bekor qilingan va ish yangidan ko‘rib chiqish uchun yuborilgan taqdirda, kassatsiya yoki nazorat instansiyasi sudi ishni yangidan ko‘rganda qaysi holatlar aniqlanishi zarurligini, qaysi dalillar talab qilib olinishi kerakligini, shuningdek ish topshirilayotgan sud boshqa qanday harakatlarni bajarishi lozimligini ko‘rsatishi shart. Sud shikoyatni (protestni) rad qilsa, qaysi sabablarga ko‘ra shikoyat yoki protestdagi vajlarni noto‘g‘ri deb yoki qarorni bekor qilish, o‘zgartirish yoxud yangi hal qiluv qarori chiqarish uchun asos bo‘lmaydi deb topganligini ham o‘z ajrimida yoki qarorida ko‘rsatishi shart (FPKning 379-moddasi). Apellatsiya, kassatsiya va nazorat instansiyasi sudining ajrimi (qarori) chiqarilishi bilanoq darhol qonuniy kuchga kiradi. Taraflarning va ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarning iltimosnomasiga ko‘ra, ularga apellatsiya, kassatsiya va nazorat instansiyalari sudi ajrimining yoki qarorining ko‘chirma nusxasi imzo qo‘ydirib topshiriladi yoki pochta orqali yoxud elektron hujjat tarzida yuboriladi. Sud majlisiga kelmagan taraflarga va ishda ishtirok etuvchi boshqa shaxslarga apellatsiya, kassatsiya va nazorat instansiyalari sudi ajrimining yoki qarorining ko‘chirma nusxasi ajrim yoki qaror chiqarilgan kundan e’tiboran o‘n kundan kechiktirmay pochta orqali yoxud elektron hujjat tarzida yuboriladi (FPKning 382-moddasi). O’zbekiston Respublikasi fuqarolik protsessual kodeksining 4-moddasiga ko‘ra, apellatsiya, kassatsiya va nazorat instansiyasi sudlariga murojaat etilganda – shikoyat (protest) shaklida amalga oshiriladi. Demak, apellatsiya tartibida shikoyat (protest)
shaklida murojaat etiladi. Apellatsiya shikoyati (protesti) keltirish ob’ekti
qonuniy kuchga kirmagan sud hal qiluv qaroridir. O’zbekiston Respublikasi
Oliy sudi Plenumining 2018 yil 30 noyabrdagi “Sudlar tomonidan fuqarolik
ishlarini apellatsiya va kassatsiya tartibida ko‘rish amaliyoti to‘g‘risida”gi 33-
son  qarorining  2-bandida  ko‘rsatilishicha  O‘zbekiston  Respublikasining
Fuqarolik  protsessual  kodeksi  383,  403-moddalariga  muvofiq  apellatsiya,
kassatsiya instansiyasi sudida ish yuritish:
a) da’vo  tartibida  yuritiladigan  ishlar  bo‘yicha:  da’vogar,  javobgar,
uchinchi  shaxs,  ularning  vakillari,  davlat  boshqaruvi  organining
shikoyati va prokurorning protesti bo‘yicha; 
b)  alohida tartibda yuritiladigan ishlar bo‘yicha: arizachi, manfaatdor
shaxs, ularning vakillari shikoyati va prokurorning protesti bo‘yicha
qo‘zg‘atiladi. 
Apellatsiya,  kassatsiya  tartibida  ish  yuritish,  shuningdek  FPK373-
moddasining birinchi qismiga muvofiq sud hujjati ustidan shikoyat qilish
huquqiga ega bo‘lgan ishda ishtirok etishga jalb qilinmagan, ammo huquq va
majburiyatlari haqidagi masala sud tomonidan hal etilgan shaxsning shikoyati
bo‘yicha  ham  qo‘zg‘atilishi  mumkin.  Ushbu  shaxs  sud  hujjatida
ko‘rsatilmagan  hollarda  ham,  uning  ustidan  shikoyat  qilish  huquqidan
foydalanadi.  Sud  hujjati  ustidan  apellatsiya,  kassatsiya  tartibida  shikoyat
qilish  huquqiga,  shuningdek  taraflar,  uchinchi  shaxslar  yoki  qonuniy
vakilning huquqiy vorislari ham ega. Shaxsning birinchi instansiya sudida
qatnashayotgan vakili, shu jumladan advokat, agar bunday huquq vakolat
beruvchi tomonidan berilgan ishonchnomada maxsus ko‘rsatilgan bo‘lsagina,
sud hujjati ustidan apellatsiya, kassatsiya tartibida shikoyat qilishga haqli
(FPK  69-moddasining  ikkinchi  qismi).  O‘tkazib  yuborilgan  muddatni
tiklashni  rad  etish  to‘g‘risidagi  ajrim  ustidan  Fuqarolik  protsessual
kodeksining  155-moddasining  oltinchi  qismiga  ko‘ra,  xususiy  shikoyat
(protest) berilishi mumkin. Sudning o‘tkazib yuborilgan muddatni tiklashni
rad etish to‘g‘risidagi ajrimi ustidan shikoyat (protest) berilganda, apellatsiya,
Logotip
shaklida murojaat etiladi. Apellatsiya shikoyati (protesti) keltirish ob’ekti qonuniy kuchga kirmagan sud hal qiluv qaroridir. O’zbekiston Respublikasi Oliy sudi Plenumining 2018 yil 30 noyabrdagi “Sudlar tomonidan fuqarolik ishlarini apellatsiya va kassatsiya tartibida ko‘rish amaliyoti to‘g‘risida”gi 33- son qarorining 2-bandida ko‘rsatilishicha O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual kodeksi 383, 403-moddalariga muvofiq apellatsiya, kassatsiya instansiyasi sudida ish yuritish: a) da’vo tartibida yuritiladigan ishlar bo‘yicha: da’vogar, javobgar, uchinchi shaxs, ularning vakillari, davlat boshqaruvi organining shikoyati va prokurorning protesti bo‘yicha; b) alohida tartibda yuritiladigan ishlar bo‘yicha: arizachi, manfaatdor shaxs, ularning vakillari shikoyati va prokurorning protesti bo‘yicha qo‘zg‘atiladi. Apellatsiya, kassatsiya tartibida ish yuritish, shuningdek FPK373- moddasining birinchi qismiga muvofiq sud hujjati ustidan shikoyat qilish huquqiga ega bo‘lgan ishda ishtirok etishga jalb qilinmagan, ammo huquq va majburiyatlari haqidagi masala sud tomonidan hal etilgan shaxsning shikoyati bo‘yicha ham qo‘zg‘atilishi mumkin. Ushbu shaxs sud hujjatida ko‘rsatilmagan hollarda ham, uning ustidan shikoyat qilish huquqidan foydalanadi. Sud hujjati ustidan apellatsiya, kassatsiya tartibida shikoyat qilish huquqiga, shuningdek taraflar, uchinchi shaxslar yoki qonuniy vakilning huquqiy vorislari ham ega. Shaxsning birinchi instansiya sudida qatnashayotgan vakili, shu jumladan advokat, agar bunday huquq vakolat beruvchi tomonidan berilgan ishonchnomada maxsus ko‘rsatilgan bo‘lsagina, sud hujjati ustidan apellatsiya, kassatsiya tartibida shikoyat qilishga haqli (FPK 69-moddasining ikkinchi qismi). O‘tkazib yuborilgan muddatni tiklashni rad etish to‘g‘risidagi ajrim ustidan Fuqarolik protsessual kodeksining 155-moddasining oltinchi qismiga ko‘ra, xususiy shikoyat (protest) berilishi mumkin. Sudning o‘tkazib yuborilgan muddatni tiklashni rad etish to‘g‘risidagi ajrimi ustidan shikoyat (protest) berilganda, apellatsiya,