KURS ISHI
SUD TARKIBI
Reja:
I.Kirish
II.Asosiy qism
1. Sud tarkibining mohiyati
2. Sud tarkibining asosiy turlari
3. Sud tarkibini belgilovchi omillar
4. Qonunchilikda sud tarkibi
III. Xulosa
IV. Foydalanilgan adabiyotlar
KIRISH
Hozirgi zamonaviy yurisprudensiya har tomonlama strategik
ahamiyatga ega boigan islohotlami amalga oshirishni va ustuvor yo‘nalishlar
ijrosini ta’minlashni maqsad qilib qo‘ygan. Ushbu maqsad va vazifalar sohada
yuqori bilimli, malakali, keng dunyoqarashga ega, jahon standartlariga toia
javob beradigan, eng asosiysi, o‘qishga va o‘rganishga ishtiyoqi baland,
mustaqil fikrlay oladigan, mushohada va tahlil qilishga qobiliyatli kadrlar
tayyorlashni taqozo etmoqda. Shu ma’noda zamonaviy yuridik fanning
yutuqlarini inobatga olgan holda o‘quv va ilmiy adabiyotlar yaratish bugungi
kun ijodkorining birlamchi vazifasi sanaladi. Yuridik fan va taiim tizimini
tubdan takomillashib borayotganligi, milliy yurisprudensiya ilmiy
maktablarining shakllana boshlagani, o‘zbek olimlarining xalqaro
maydondagi nufuzi tobora oshib borayotganligi, milliy ishlanmalarning jahon
miqyosida reytingi yuqori bazalarga kiritib borilishi, respublikamizda yanada
raqobatbardosh, milliy ilmiy tadqiqotlar yaratishni taqozo etmoqda. Bir so‘z
bilan aytganda, Muhtaram Prezidentim iz Sh.M . Mirziyoyevning«Biz hech
qachon mehnatdan qochmaydigan, qiyinchilikdan qo‘rqmaydigan, adolatni
qadrlaydigan, azmu shijoatli buyuk xalqmiz» degan purma’no so‘zlari har
sohada har bir kasb egasiga yaratuvchanlik va ijodkorlik tuyg’usini
bag’ishlashi ayni haqiqat. Shuningdek, global pandemiya sharoiti talablari
ham taiim tizimini qulay, tezkor, o‘zlashtirish va o’rganish oson boigan
adabiyotlar bilan ta’minlashni, o‘quv adabiyotlarini masofaviy o‘qitish
shakliga moslashtirish, talaba (o‘quvchi) ning onlayn platformalarga
joylashtirilgan adabiyotlardan foydalana olish ko‘nikmasini va mustaqil
o‘rganish qobiliyatini hisobga olgan holda yaratish muallifdan katta tajriba,
zamonaviy yondashuv va yaratuvchanlik munosabatini talab etadi.
Fuqarolik protsessual huquqi deganda fuqarolik ishlarini ko‘rishda odil
sudlovni amalga oshirish jarayonida sud va protsess ishtirokchilari o‘rtasidagi
ijtimoiy huquqiy munosabatlarning fuqarolik protsessual huquqi normalari
bilan tartibga solinishi va bu boradagi fuqarolik protsessual huquqiy
munosabatlar tizimini o’rganuvchi huquq tarmog‘i, fan sohasi tushuniladi.
Fuqarolik protsessi – bu sud tomonidan fuqarolar, tashkilotlar, davlat idoralari
yoki boshqa yuridik shaxslar o‘rtasidagi huquqiy nizolarni ko‘rib chiqish
jarayoni. Bu jarayonda tomonlarning fuqarolik huquqlari va majburiyatlarini
belgilash, ularni himoya qilish, tiklash yoki nizolarni hal qilish maqsad
qilingan.
Fuqarolik protsessi quyidagi bosqichlardan iborat bo‘ladi:
Da'voni kiritish – Da'vogar fuqarolik nizosini hal qilish uchun sudga
da'vo arizasini taqdim etadi. Arizada nizo sabablari, da'vogarning talab va
dalillari bayon qilinadi.
Tayyorgarlik bosqichi – Sud arizani qabul qilganidan so‘ng, ishni
ko‘rib chiqishga tayyorgarlik ko‘radi. Bu bosqichda sud taraflarga nizo
mohiyati va sud jarayoni haqida ma'lumot beradi, dalillarni yig‘adi va
ekspertlar, guvohlarni chaqirishi mumkin.
Sud majlisi – Asosiy bosqich bo‘lib, unda taraflar o‘z dalil va faktlarini
taqdim etadilar, guvohlar so‘roq qilinadi, ekspertlar xulosalari tinglanadi va
sud nizo bo‘yicha huquqiy baholash o‘tkazadi.
Sud qarori – Sud ishni ko‘rib chiqib, tomonlarning huquq va
majburiyatlarini belgilab, qaror chiqaradi. Qaror taraflarga o‘z vaqtida
yetkaziladi.
Apellyatsiya va kassatsiya – Agar taraflar sud qaroridan norozi bo‘lsa,
ular yuqori instansiya sudlariga shikoyat qilishlari mumkin. Apellyatsiya sudi
qarorni qayta ko‘rib chiqadi, kassatsiya esa faqat qonuniylikka asoslangan
tekshiruvni amalga oshiradi.
Ijro bosqichi – Sud qarori qonuniy kuchga kirgandan so‘ng, qaror ijroga
yo‘naltiriladi va sud ijrochilari tomonidan amalga oshiriladi.
Fuqarolik protsessi O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik protsessual
kodeksiga asosan o‘tkaziladi va uning asosiy vazifasi nizolarni adolatli va
qonuniy hal qilishdir.
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI FUQAROLIK PROTSESSUAL
KODEKSI
3-bob. Sud tarkibi
17-modda. Fuqarolik ishining yakka tartibda va hay’atda
ko‘rilishi
Fuqarolik ishi (bundan buyon matnda ish deb yuritiladi) birinchi
instansiya sudida sudya tomonidan yakka tartibda ko‘riladi. Sudya ishni
yakka tartibda ko‘rayotganda va hal qilganida u sud nomidan ish yuritadi.
Muayyan ishni ko‘rish uchun sud tarkibi sudyalarning ish hajmi va
ixtisoslashuvi hisobga olingan holda, sud tarkibini shakllantirishga sud
muhokamasi natijasidan manfaatdor bo‘lgan shaxslarning ta’sir ko‘rsatishi
istisno etiladigan tartibda, avtomatlashtirilgan axborot tizimidan foydalangan
holda shakllantiriladi.
Ishni apellyatsiya, kassatsiya va taftish instansiyasi sudlarida ko‘rish
uch nafar sudyadan iborat tarkibda hay’atda amalga oshiriladi.
Ishni O‘zbekiston Respublikasi Oliy sudining Rayosatida taftish
tartibida ko‘rish Rayosat a’zolarining ko‘pchiligi hozir bo‘lganda amalga
oshiriladi.
Ish hay’atda ko‘rilayotganda sudyalardan biri sud majlisida raislik
qiladi.
Ishni ko‘rish va hal etishda barcha sudyalar teng huquqlarga ega
bo‘ladi.
18-modda. Sud tarkibining o‘zgarmasligi
Bir sudya yoki sud tarkibi tomonidan ko‘rilishi boshlangan ish shu
sudya yoki sud tarkibi tomonidan ko‘rib tugatilishi lozim.
Sudya yoki sudyalardan biri quyidagi hollarda almashtirilishi
mumkin:
o‘zini o‘zi rad qilish yoki sudyani rad qilish ushbu Kodeksda
belgilangan tartibda arz qilingan va qanoatlantirilganda;
sudya yo‘qligi tufayli ishni o‘z vaqtida ko‘rishning imkoniyati
bo‘lmaganda.
Sudya almashtirilgandan so‘ng ishni ko‘rish boshidan boshlanadi.
19-modda. Sud tomonidan masalalarni hal qilish tartibi
Ishning muhokamasi chog‘ida yuzaga keladigan barcha masalalar
sudya tomonidan yakka tartibda, ishni sudyalar hay’ati ko‘rayotganda esa
sudyalarning ko‘pchilik ovozi bilan hal etiladi.
Masala hay’at tarkibida hal qilinayotganida sudyalarning birortasi
ham ovoz berishda betaraf qolishga haqli emas. Raislik qiluvchi hammadan
keyin ovoz beradi.
Ozchilik tomonida qolgan sudya sud hujjatini imzolashi shart va
alohida fikrini yozma shaklda bayon qilishga haqli. Sudyaning alohida fikri
konvertga solinib muhrlangan holda ishga qo‘shib qo‘yiladi, biroq o‘qib
eshittirilmaydi. Ishda ishtirok etuvchi shaxslar sudyaning alohida fikri bilan
tanishtirilmaydi. Yuqori instansiya sudi sudyaning alohida fikri bilan
tanishishga haqli.
20-modda. Ishni ko‘rishda sudyaning takror ishtirok etishiga yo‘l
qo‘yilmasligi
Ishni birinchi instansiya sudida ko‘rgan sudya, agar sudning hal qiluv
qarori apellyatsiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudi tomonidan bekor
qilingan bo‘lsa, bu ishni takroran ko‘rishi mumkin emas, bundan yangi
ochilgan holatlar bo‘yicha ishlarni ko‘rish, shuningdek sirtdan ish yuritish
tartibida qabul qilingan hal qiluv qarorini qayta ko‘rish hollari mustasno.
Ishni birinchi instansiya sudida ko‘rgan sudya shu ishni apellyatsiya,
kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etishi mumkin
emas.
Ishni apellyatsiya instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya
shu ishni birinchi instansiya, kassatsiya yoki taftish instansiyasi sudida
ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas.
Ishni kassatsiya instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu
ishni birinchi instansiya, apellyatsiya yoki taftish instansiyasi sudida
ko‘rishda ishtirok etishi mumkin emas.
Ishni taftish instansiyasi sudida ko‘rishda ishtirok etgan sudya shu
ishni birinchi instansiya, apellyatsiya yoki kassatsiya instansiyasi sudida,
shuningdek ishni yuqori instansiya sudida taftish tartibida qayta ko‘rishda
ishtirok etishi mumkin emas.
Fuqarolik ishi - ishda ishtirok etuvchi shaxslar, fuqarolik sud ishlarini
yuritishning boshqa ishtirokchilari sudga taqdim etgan yoki sud tomonidan
talab qilib olingan hujjatlar va sud hujjatlari asosida sud tomonidan
shakllantiriladi.
Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilishi mumkin.
Elektron shaklda shakllantirilgan fuqarolik ishining qog‘ozdagi
ko‘chirma nusxasi bo‘lishi mumkin.
Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilgan taqdirda, ishda
ishtirok etuvchi shaxslar va fuqarolik sud ishlarini yuritishning boshqa
ishtirokchilari hujjatlarni sudga elektron shaklda taqdim etishga haqli. Ishda
ishtirok etuvchi shaxslar va fuqarolik sud ishlarini yuritishning boshqa
ishtirokchilari sudga taqdim etgan yozma hujjatlar ishga elektron shaklda
qo‘shib qo‘yiladi, shundan so‘ng yozma hujjatlar ularni taqdim etgan
shaxslarga qaytariladi.
Fuqarolik ishi elektron shaklda shakllantirilgan taqdirda, sud hujjatlari
sudьyaning (sudyalarning) elektron raqamli imzosi bilan tasdiqlanadi, sud
majlislarining hamda protsessual harakatlarning bayonnomalari esa raislik
qiluvchining va sud majlisi kotibining elektron raqamli imzosi bilan
tasdiqlanadi. Elektron shaklda shakllantirilgan fuqarolik ishini boshqa sudga
yoki o’zga organga o‘tkazish axborot tizimi orqali amalga oshiriladi. Sud
ko‘rilayotgan va hal etilayotgan masala bo‘yicha hal qiluv qarori, ajrim,
qaror va buyruq qabul qiladi. Birinchi instantsiya sudi ishni mazmunan
ko‘rish natijalari bo‘yicha hal qiluv qarori qabul qiladi, ayrim hollarda esa sud
buyrug‘i qabul qiladi. Apellyatsiya, kassatsiya instantsiyasi sudi ishni
ko‘rish natijalari bo‘yicha ajrim chiqaradi.
Sud qonunda o‘zining vakolatiga kiritilgan ma’muriy huquqbuzarlik
to‘g‘risidagi ishni ko‘rish natijalari bo‘yicha qaror chiqaradi. Sud
ish mazmunan hal etilmaydigan masalalarni ko‘rish natijalari bo‘yicha
ajrim chiqaradi. 2018 yilning 1 aprelidan amalga kiritilgan O‘zbekiston
Respublikasining yangi tahrirdagi Fuqarolik protsessual kodeksining 44-bobi
“Apellatsiya instansiyasi sudida ish yuritish” deb nomlandi. Mazkur bobda
apellatsiya shikoyati (protesti) berish tartibi, muddati, apellatsiya
shikoyatlarini (protestlarini) ko‘rib chiqadigan sudlar, apellatsiya instansiyasi
sudining vakolatlari, birinchi instansiya sudining ajrimlari ustidan apellatsiya
tartibida shikoyat qilish (protest keltirish) huquqi, ularni ko‘rib chiqish tartibi
bilan bog‘liq qator masalalar o‘z ifodasini topdi. Shu o‘rinda apellatsiya
so‘zining ma’nosiga to‘htalib o‘tsak. Apellatsiya so‘zi “appelatio” – lotin
tilida “murojaat” degan ma’noni anglatadi. Apellatsiya – sud ishlarini
yuritishda fuqarolik, xo‘jalik va jinoyat ishlari bo‘yicha birinchi instansiya
sudlarida chiqarilgan va qonuniy kuchga kirmagan qarorlar, hal qiluv
qarorlari, ajrimlar va hukmlarni yuqori instansiya sudi tomonidan qayta
ko‘rish bilan bog‘liq munosabatlarni tartibga soluvchi instansiya hisoblanadi.
Apellatsiya birinchi instansiya sudining qonuniy kuchga kirmagan hal qiluv
qarori (ajrimi) ustidan shikoyat qilish va yo‘l qo‘yilgan xatolarni tekshirish
usuli darajasidan fuqarolik protsessual huquqi sohasining mustaqil institutiga
aylanib ulgurgan. Yuridik fanlar nomzodi R.A.Xusainovaning fikricha
“apellatsiya – birinchi instansiya sudining qonuniy kuchga kirmagan hal qiluv
qarori (ajrimi) qonuniy, asosli va adolatli ekanligini aniqlash, mavjud sud
xatolarini bartaraf etish maqsadida ish uchun ahamiyatli bo‘lgan yuridik va
faktik holatlarni tekshirish orqali ishni mazmunan qayta ko‘rish uchun
apellatsiya instansiyasi sudida qo‘zg‘atilgan ish yuritishning tartibini
belgilovchi hamda fuqarolik protsessual huquqining fuqarolik ishini to‘g‘ri
hal etish va birinchi instansiya sudining faoliyatini nazorat qilishni
ta’minlashga qaratilgan normalari tizimidan iboratdir”. Ta’kidlash kerakki,
sud qarorlarining qonuniy, asosli va adolatli ekanligi yuzasidan tekshiruv
prokuror bergan protest asosida qo‘zg‘atilishi alohida ahamiyat kasb etadi.
Zero, amaldagi qonunchilik prokuror tomonidan protest keltirish jarayonida
bir qator imtiyozlarni nazarda tutadi. Bular avvalo prokuror protesti uchun
davlat bojining undirilmasligidir. Qolaversa, protest ishning qanday hal
etilishidan moddiy manfaatdor bo‘lmagan, zimmasiga qonun ustuvorligini
ta’minlash, qonuniylikni mustahkamlash, fuqarolarning huquqlari hamda
erkinliklarini, jamiyat va davlatning qonun bilan qo‘riqlanadigan
manfaatlarini, O‘zbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumini himoya
qilish, huquqbuzarliklarning oldini olish va profilaktika qilish kabi muhim
vazifalar yuklatilgan prokurorlar tomonidan keltirilishi sud qarorlarining
kelajakda qonuniyligini ta’minlashga xizmat qiladi. O‘zbekiston Respublikasi
Fuqarolik protsessual kodeksining 373-moddasiga ko‘ra, ishda ishtirok
etuvchi shaxslar, shuningdek ishda ishtirok etishga jalb qilinmagan, ammo
huquq va majburiyatlari haqidagi masala sud tomonidan hal etilgan shaxslar
sud hujjatining qonuniy, asosli va adolatli ekanligini tekshirish haqidagi
shikoyat (ariza) bilan qonunda belgilangan tartibda murojaat qilishga haqli.
Prokuror muayyan ishda ishtirok etgan-etmaganligidan qat’i nazar, sudning
hal qiluv qarori, ajrimi, qarori ustidan o‘z vakolati doirasida protest
keltirishga haqli. Sud hujjatlari apellatsiya, kassatsiya, nazorat instansiyasida
ko‘rilganida ushbu instansiya sudlarining ajrimi yoki qarorida quyidagilar
ko‘rsatilgan bo‘lishi kerak: 1) ajrim yoki qaror chiqarilgan sana va joy; 2)
ajrim yoki qaror chiqargan sudning nomi va tarkibi; 3) taraflar va ishda
ishtirok etuvchi boshqa shaxslarning ishtiroki to‘g‘risidagi ma’lumotlar; 4)
ish kimning shikoyati yoki protesti bo‘yicha ko‘rib chiqilganligi; 5) shikoyat
qilingan yoki protest keltirilgan sud hujjatining nomi va uning qisqacha
mazmuni; 6) shikoyatda yoki protestda bayon etilgan vajlar, taqdim etilgan
materiallarning qisqacha mazmuni, ishni ko‘rishda ishtirok etgan shaxslarning
tushuntirishlari va prokurorning fikri; 7) apellatsiya, kassatsiya yoki nazorat
instansiyasi sudi xulosaga kelishiga asos bo‘lgan sabablar hamda sud amal
qilgan moddiy va protsessual huquq normalari; 8) qarorning xulosa qismi. Hal
qiluv qarori, ajrim, qaror bekor qilingan va ish yangidan ko‘rib chiqish uchun
yuborilgan taqdirda, kassatsiya yoki nazorat instansiyasi sudi ishni yangidan
ko‘rganda qaysi holatlar aniqlanishi zarurligini, qaysi dalillar talab qilib
olinishi kerakligini, shuningdek ish topshirilayotgan sud boshqa qanday
harakatlarni bajarishi lozimligini ko‘rsatishi shart. Sud shikoyatni (protestni)
rad qilsa, qaysi sabablarga ko‘ra shikoyat yoki protestdagi vajlarni noto‘g‘ri
deb yoki qarorni bekor qilish, o‘zgartirish yoxud yangi hal qiluv qarori
chiqarish uchun asos bo‘lmaydi deb topganligini ham o‘z ajrimida yoki
qarorida ko‘rsatishi shart (FPKning 379-moddasi). Apellatsiya, kassatsiya va
nazorat instansiyasi sudining ajrimi (qarori) chiqarilishi bilanoq darhol
qonuniy kuchga kiradi. Taraflarning va ishda ishtirok etuvchi boshqa
shaxslarning iltimosnomasiga ko‘ra, ularga apellatsiya, kassatsiya va nazorat
instansiyalari sudi ajrimining yoki qarorining ko‘chirma nusxasi imzo
qo‘ydirib topshiriladi yoki pochta orqali yoxud elektron hujjat tarzida
yuboriladi. Sud majlisiga kelmagan taraflarga va ishda ishtirok etuvchi
boshqa shaxslarga apellatsiya, kassatsiya va nazorat instansiyalari sudi
ajrimining yoki qarorining ko‘chirma nusxasi ajrim yoki qaror chiqarilgan
kundan e’tiboran o‘n kundan kechiktirmay pochta orqali yoxud elektron
hujjat tarzida yuboriladi (FPKning 382-moddasi). O’zbekiston Respublikasi
fuqarolik protsessual kodeksining 4-moddasiga ko‘ra, apellatsiya, kassatsiya
va nazorat instansiyasi sudlariga murojaat etilganda – shikoyat (protest)
shaklida amalga oshiriladi. Demak, apellatsiya tartibida shikoyat (protest)
shaklida murojaat etiladi. Apellatsiya shikoyati (protesti) keltirish ob’ekti
qonuniy kuchga kirmagan sud hal qiluv qaroridir. O’zbekiston Respublikasi
Oliy sudi Plenumining 2018 yil 30 noyabrdagi “Sudlar tomonidan fuqarolik
ishlarini apellatsiya va kassatsiya tartibida ko‘rish amaliyoti to‘g‘risida”gi 33-
son qarorining 2-bandida ko‘rsatilishicha O‘zbekiston Respublikasining
Fuqarolik protsessual kodeksi 383, 403-moddalariga muvofiq apellatsiya,
kassatsiya instansiyasi sudida ish yuritish:
a) da’vo tartibida yuritiladigan ishlar bo‘yicha: da’vogar, javobgar,
uchinchi shaxs, ularning vakillari, davlat boshqaruvi organining
shikoyati va prokurorning protesti bo‘yicha;
b) alohida tartibda yuritiladigan ishlar bo‘yicha: arizachi, manfaatdor
shaxs, ularning vakillari shikoyati va prokurorning protesti bo‘yicha
qo‘zg‘atiladi.
Apellatsiya, kassatsiya tartibida ish yuritish, shuningdek FPK373-
moddasining birinchi qismiga muvofiq sud hujjati ustidan shikoyat qilish
huquqiga ega bo‘lgan ishda ishtirok etishga jalb qilinmagan, ammo huquq va
majburiyatlari haqidagi masala sud tomonidan hal etilgan shaxsning shikoyati
bo‘yicha ham qo‘zg‘atilishi mumkin. Ushbu shaxs sud hujjatida
ko‘rsatilmagan hollarda ham, uning ustidan shikoyat qilish huquqidan
foydalanadi. Sud hujjati ustidan apellatsiya, kassatsiya tartibida shikoyat
qilish huquqiga, shuningdek taraflar, uchinchi shaxslar yoki qonuniy
vakilning huquqiy vorislari ham ega. Shaxsning birinchi instansiya sudida
qatnashayotgan vakili, shu jumladan advokat, agar bunday huquq vakolat
beruvchi tomonidan berilgan ishonchnomada maxsus ko‘rsatilgan bo‘lsagina,
sud hujjati ustidan apellatsiya, kassatsiya tartibida shikoyat qilishga haqli
(FPK 69-moddasining ikkinchi qismi). O‘tkazib yuborilgan muddatni
tiklashni rad etish to‘g‘risidagi ajrim ustidan Fuqarolik protsessual
kodeksining 155-moddasining oltinchi qismiga ko‘ra, xususiy shikoyat
(protest) berilishi mumkin. Sudning o‘tkazib yuborilgan muddatni tiklashni
rad etish to‘g‘risidagi ajrimi ustidan shikoyat (protest) berilganda, apellatsiya,