SUD XARAJATLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

12

File size

Fayl hajmi

24,9 KB


KURS ISHI
SUD XARAJATLARI
REJA:
I.
KIRISH
II.
ASOSIY QISM
1) Davlat boji va uning turlari
2) Ishni ko’rish bilan bog’liq bo’lgan chiqimlar
3) Sud xarajatlarini to’lashda imtiyozlar
III.
XULOSA
IV.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
Logotip
KURS ISHI SUD XARAJATLARI REJA: I. KIRISH II. ASOSIY QISM 1) Davlat boji va uning turlari 2) Ishni ko’rish bilan bog’liq bo’lgan chiqimlar 3) Sud xarajatlarini to’lashda imtiyozlar III. XULOSA IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
                                                   KIRISH
 
Sud xarajatlari deganda, fuqarolik ishini ko‘rish va hal qilish bilan bog’liq
ishda ishtirok etuvchi shaxslar tomonidan qilinadigan qonunda nazarda tutilgan
xarajatlar  tushuniladi.  Sud  xarajatlarining  joriy  etilishi  bir  qator  maqsadlarni
ko‘zda tutadi. Davlat boji natijasida olinadigan mablag’lar unchalik ahamiyat kasb
etmasa-da, biroq, sud faoliyatini davom ettirish jarayonidagi xarajatlarni qoplashga
qaratiladi. Mamlakatimiz fuqarolik protsessual qonunchiligi sud xarajatlarining
quyidagi ikki turini nazarda tutadi: 
a) davlat boji; 
b) ishni ko‘rish bilan bog’liq chiqimlar.
Fuqarolik ishlari bo'yicha, sudlov faoliyatini tashkil etish, davlat byudjetini
shakllantirish, sud ishlarini yuritishni og'ishmay amalga oshirish, sud hujjatlari
aylanmasini tashkil etish, shuningdek, sudga murojaat qiluvchilarning protsessual
majburiyatlari  bajarilishini  ta'minlash,  ishda  ishtirok  etuvchi  shaxslarning
protsessual  mas'uliyatini  yanada  oshirish,  odil  sudlovni  amalga  oshirishga
ko'maklashuvchi  shaxslarni  amalga  oshirilgan  protsessual  harakatlari  uchun
moddiy rag’batlantirish va boshqa sudga oid harakatlar uchun tushum bo'ladigan,
undiriladigan, to'lanadigan, taqsimlanadigan  va sarflanadigan mablag'larga  sud
xarajatlari  deyiladi.  Fuqarolik  protsessual  kodeksining  13-bobi  (127-142-
moddalari) “Sud xarajatlari” ga bag'ishlangan. Sud xarajatlari davlat boji va ishni
ko'rish bilan bog’liq chiqimlardan iborat bo’ladi.
Davlat boji yuridik ahamiyatga molik harakatlarni amalga oshirganlik va
(yoki)  bunday  harakatlar  uchun  vakolatli  muassasalar  va  (yoki)  mansabdor
shaxslar  tomonidan  hujjatlar  berganlik  uchun  undiriladigan  majburiy  to'lovdir
(O'zbekiston Respublikasining 2020-yil 6-yanvardagi «Davlat boji to’g'risida»gi
O'RQ-600-sonli Qonuni 3-moddasi).
                                    ASOSIY QISM
Logotip
KIRISH Sud xarajatlari deganda, fuqarolik ishini ko‘rish va hal qilish bilan bog’liq ishda ishtirok etuvchi shaxslar tomonidan qilinadigan qonunda nazarda tutilgan xarajatlar tushuniladi. Sud xarajatlarining joriy etilishi bir qator maqsadlarni ko‘zda tutadi. Davlat boji natijasida olinadigan mablag’lar unchalik ahamiyat kasb etmasa-da, biroq, sud faoliyatini davom ettirish jarayonidagi xarajatlarni qoplashga qaratiladi. Mamlakatimiz fuqarolik protsessual qonunchiligi sud xarajatlarining quyidagi ikki turini nazarda tutadi: a) davlat boji; b) ishni ko‘rish bilan bog’liq chiqimlar. Fuqarolik ishlari bo'yicha, sudlov faoliyatini tashkil etish, davlat byudjetini shakllantirish, sud ishlarini yuritishni og'ishmay amalga oshirish, sud hujjatlari aylanmasini tashkil etish, shuningdek, sudga murojaat qiluvchilarning protsessual majburiyatlari bajarilishini ta'minlash, ishda ishtirok etuvchi shaxslarning protsessual mas'uliyatini yanada oshirish, odil sudlovni amalga oshirishga ko'maklashuvchi shaxslarni amalga oshirilgan protsessual harakatlari uchun moddiy rag’batlantirish va boshqa sudga oid harakatlar uchun tushum bo'ladigan, undiriladigan, to'lanadigan, taqsimlanadigan va sarflanadigan mablag'larga sud xarajatlari deyiladi. Fuqarolik protsessual kodeksining 13-bobi (127-142- moddalari) “Sud xarajatlari” ga bag'ishlangan. Sud xarajatlari davlat boji va ishni ko'rish bilan bog’liq chiqimlardan iborat bo’ladi. Davlat boji yuridik ahamiyatga molik harakatlarni amalga oshirganlik va (yoki) bunday harakatlar uchun vakolatli muassasalar va (yoki) mansabdor shaxslar tomonidan hujjatlar berganlik uchun undiriladigan majburiy to'lovdir (O'zbekiston Respublikasining 2020-yil 6-yanvardagi «Davlat boji to’g'risida»gi O'RQ-600-sonli Qonuni 3-moddasi). ASOSIY QISM
                        Davlat boji va ularning turlari
Davlat boji quyidagilardan undiriladi: fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarga
beriladigan da'vo arizalaridan, davlat boshqaruvi organlarining, ma'muriy-huquqiy
faoliyatni amalga oshirishga vakolatli bo'lgan boshqa organlarning, fuqarolar o'zini
o'zi boshqarish organlarining va ular mansabdor shaxslarining qarorlari, harakatlari
(harakatsizligi)  ustidan  berilgan  arizalardan  (shikoyatlardan),  alohida  tartibda
yuritiladigan ishlarga doir arizalardan, fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarning hal
qiluv qarorlari, ish yuritishni tugatish to'g'risidagi, da'voni ko'rmasdan qoldirish
to'g'risidagi,  sud  jarimalarini  solish  to'g'risidagi  ajrimlar  ustidan  beriladigan
apellyatsiya,  kassatsiya  shikoyatlaridan  va  nazorat  tartibidagi  shikoyatlardan,
hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan nizolashish haqidagi arizalardan,
hakamlik sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish uchun ijro varagasi
berish to'g'risidagi arizalardan, hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan
nizolashish haqidagi, hakamlik sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish
uchun ijro varaqasi berish to'g'risidagi ishlar yuzasidan fuqarolik ishlari bo'yicha
sud ajrimlari ustidan beriladigan apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan va nazorat
tartibidagi  shikoyatlardan,  chet  davlat  sudining  hamda  chet  davlat  hakamlik
sudining (arbitrajining) hal qiluv qarorini tan olish va ijroga qaratish haqidagi
arizalardan,  chet  davlat  sudining  hamda  chet  davlat  hakamlik  sudining
(arbitrajining) hal qiluv qarorini tan olish va ijroga garatish to'g'risidagi ishlar
yuzasidan fuqarolik ishlari bo'yicha sud ajrimlari ustidan beriladigan apellyatsiya,
kassatsiya  shikoyatlaridan  va  nazorat  tartibidagi  shikoyatlardan,  shuningdek,
fuqarolik  ishlari  bo’yicha  sudlar  tomonidan  hujjatlarning  dublikatlarini  va
ko'chirma nusxalarini berganlik uchun va boshqa.
Davlat  boji  ariza,  da'vo  arizasi  shikoyat  (bundan  buyon  ariza)  sudga
berilgunga  qadar  to'lanadi,  agar  qonunda  boshqacha  belgilanmagan  bo'lsa
(masalan,  to'lovchi  davlat  bojini  to’lashdan  ozod  gilingan,  davlat  boji  to'lash
kechiktirilgan yoki bo'lib-bo'lib to'lanadigan hollarida).
Davlat bojini naqd pulsiz shaklda to'laganligi fakti qog'ozdagi yoki elektron
shakldagi to'lov hujjati bilan tasdiqlanadi.
Logotip
Davlat boji va ularning turlari Davlat boji quyidagilardan undiriladi: fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarga beriladigan da'vo arizalaridan, davlat boshqaruvi organlarining, ma'muriy-huquqiy faoliyatni amalga oshirishga vakolatli bo'lgan boshqa organlarning, fuqarolar o'zini o'zi boshqarish organlarining va ular mansabdor shaxslarining qarorlari, harakatlari (harakatsizligi) ustidan berilgan arizalardan (shikoyatlardan), alohida tartibda yuritiladigan ishlarga doir arizalardan, fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarning hal qiluv qarorlari, ish yuritishni tugatish to'g'risidagi, da'voni ko'rmasdan qoldirish to'g'risidagi, sud jarimalarini solish to'g'risidagi ajrimlar ustidan beriladigan apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan va nazorat tartibidagi shikoyatlardan, hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan nizolashish haqidagi arizalardan, hakamlik sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish uchun ijro varagasi berish to'g'risidagi arizalardan, hakamlik sudining hal qiluv qarorlari yuzasidan nizolashish haqidagi, hakamlik sudining hal qiluv qarorlarini majburiy ijro etish uchun ijro varaqasi berish to'g'risidagi ishlar yuzasidan fuqarolik ishlari bo'yicha sud ajrimlari ustidan beriladigan apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan va nazorat tartibidagi shikoyatlardan, chet davlat sudining hamda chet davlat hakamlik sudining (arbitrajining) hal qiluv qarorini tan olish va ijroga qaratish haqidagi arizalardan, chet davlat sudining hamda chet davlat hakamlik sudining (arbitrajining) hal qiluv qarorini tan olish va ijroga garatish to'g'risidagi ishlar yuzasidan fuqarolik ishlari bo'yicha sud ajrimlari ustidan beriladigan apellyatsiya, kassatsiya shikoyatlaridan va nazorat tartibidagi shikoyatlardan, shuningdek, fuqarolik ishlari bo’yicha sudlar tomonidan hujjatlarning dublikatlarini va ko'chirma nusxalarini berganlik uchun va boshqa. Davlat boji ariza, da'vo arizasi shikoyat (bundan buyon ariza) sudga berilgunga qadar to'lanadi, agar qonunda boshqacha belgilanmagan bo'lsa (masalan, to'lovchi davlat bojini to’lashdan ozod gilingan, davlat boji to'lash kechiktirilgan yoki bo'lib-bo'lib to'lanadigan hollarida). Davlat bojini naqd pulsiz shaklda to'laganligi fakti qog'ozdagi yoki elektron shakldagi to'lov hujjati bilan tasdiqlanadi.
Davlat bojini naqd pul shaklida to'laganligi fakti:
bank tomonidan to'lovchiga beriladigan belgilangan shakldagi kvitansiya
bilan;
belgilangan shaklda to'lovni amalga oshirgan mansabdor shaxs yoki davlat
organi va tashkilotning kassasi tomonidan to'lovchiga beriladigan kvitansiya bilan
tasdiglanadi.
Da’vo bahosi chet el valyutasida belgilangan mulkiy nizo bo'yicha sudga
ariza berilganda, davlat bojining miqdori ariza taqdim etilgan sanada O'zbekiston
Respublikasi  Markaziy  banki  tomonidan  belgilangan  kurs  bo'yicha  milliy
valyutada belgilanadi va undiriladi.
Agar muayyan sudda ko'rilishi kerak bolgan bir necha arizalar bo'yicha
davlat boji bir to'lov topshiriqnomasi bilan to'langan bo'lsa, to'lov topshiriqnomasi
ishlardan  biriga  ilova  qilinadi.  Qolgan  ishlarga  sudya  tomonidan  to'lov
topshiriqnomasi  sanasi  va  raqami  ko'rsatilgan  asosda  to'lov  topshiriqnomasi
qo'shib qo'yilgan ishga havola qilingan holda davlat boji to'langanligi to'g'risida
belgi qo'yiladi (ma'lumotnoma tuziladi).
Davlat boji umumiy asoslarda undiriladi (davlat boji to'g'risidagi Qonunning
19-moddasi)
a) qarshi da'vo arizalaridan;
b) uchinchi shaxslarning ishga mustaqil da'vo talablari bilan kirishganligi
to'g'risidagi arizalardan;
c) ishga  kirishgan  da'vogarning  huquqiy  vorisidan,  agar  da'vogar
tomonidan boj to’lanmagan bo'lsa.
Masalan: Fuqarolik ishlari bo'yicha davlat boji rekvizitlari Toshkent shahri
Shayxontoxur  tumani  kodi  26277,  shaxsiy  g'azna  hisobvarag'i
4014108600262773422956011
Da'voning bahosi da'vogar tomonidan ko'rsatiladi. Da'vogar ko'rsatgan baho
talab  qilinayotgan  mol-mulkning  haqiqiy  qiymatiga  muvofiq  emasligi  yaqqol
bo'lsa, da'voning bahosini sudya belgilaydi.
Logotip
Davlat bojini naqd pul shaklida to'laganligi fakti: bank tomonidan to'lovchiga beriladigan belgilangan shakldagi kvitansiya bilan; belgilangan shaklda to'lovni amalga oshirgan mansabdor shaxs yoki davlat organi va tashkilotning kassasi tomonidan to'lovchiga beriladigan kvitansiya bilan tasdiglanadi. Da’vo bahosi chet el valyutasida belgilangan mulkiy nizo bo'yicha sudga ariza berilganda, davlat bojining miqdori ariza taqdim etilgan sanada O'zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilangan kurs bo'yicha milliy valyutada belgilanadi va undiriladi. Agar muayyan sudda ko'rilishi kerak bolgan bir necha arizalar bo'yicha davlat boji bir to'lov topshiriqnomasi bilan to'langan bo'lsa, to'lov topshiriqnomasi ishlardan biriga ilova qilinadi. Qolgan ishlarga sudya tomonidan to'lov topshiriqnomasi sanasi va raqami ko'rsatilgan asosda to'lov topshiriqnomasi qo'shib qo'yilgan ishga havola qilingan holda davlat boji to'langanligi to'g'risida belgi qo'yiladi (ma'lumotnoma tuziladi). Davlat boji umumiy asoslarda undiriladi (davlat boji to'g'risidagi Qonunning 19-moddasi) a) qarshi da'vo arizalaridan; b) uchinchi shaxslarning ishga mustaqil da'vo talablari bilan kirishganligi to'g'risidagi arizalardan; c) ishga kirishgan da'vogarning huquqiy vorisidan, agar da'vogar tomonidan boj to’lanmagan bo'lsa. Masalan: Fuqarolik ishlari bo'yicha davlat boji rekvizitlari Toshkent shahri Shayxontoxur tumani kodi 26277, shaxsiy g'azna hisobvarag'i 4014108600262773422956011 Da'voning bahosi da'vogar tomonidan ko'rsatiladi. Da'vogar ko'rsatgan baho talab qilinayotgan mol-mulkning haqiqiy qiymatiga muvofiq emasligi yaqqol bo'lsa, da'voning bahosini sudya belgilaydi.
Da'vo taqdim etilgan vaqtda uning bahosini belgilash qiyin bo'lsa, davlat
bojining miqdorini sudya dastlabki tarzda belgilayai va keyinchalik ishni hal gilish
chog'ida sud belgilagan da'vo bahosiga muvofiq, davlat bojining to'lanmagan qismi
undiriladi yoki ortiqcha olingan qismi qaytariladi.
To'langan  davlat  boji  da'vogar  o'z  talablarini  kamaytirgan,  arz  qilingan
talablaridan voz kechgan, taraflar ishni kelishuv bitimi bilan tamomlagan hollarda
qaytarilmaydi.
Arz  qilingan  talablar  ko'paytirilganda  yetishmayotgan  summa  da'voning
ko'paytirilgan bahosiga muvofiq ravishda qo'shimcha tarzda to'lanadi.
Masalan: Da'voning bahosi quyidagicha belgilanadi:
1) pul undirish to'g'risidagi da'volar bo'yicha undiriladigan summaga qarab;
2)  mol-mulkni  talab  qilib  olish  to’g'risidagi  da'volar  bo’yicha  talab
qilinayotgan mol-mulkning qiymatiga qarab; 
3) bir nechta mustaqil talabdan iborat da’volar bo’yicha barcha talablarning
umumiy summasiga qarab;
4) aliment undirish to'g'risidagi da'volar bo'yicha bir yillik to’lovlarning
yig'indisiga qarab va boshqa.
Agar arizachi qonunga ko'ra davlat bojini to'lashdan ozod qilinmagan va
arizada uni to'lashni kechiktirish, bo'lib-bo'lib to'lash haqida iltimosnoma mavjud
bo'lmasa, shuningdek, pochta xarajatlari to'lanmaganda, sudya arizani qaytarish
haqida ajrim chiqarishi shart (FPK 195-moddasi). Ajrimda to'lanishi lozim bo'lgan
davlat boji, pochta xarajatlari summasi ko'rsatilishi va ushbu kamchilik bartaraf
qilingandan so'ng takroran murojaat qilish imkoniyati mavjudligi tushuntirilishi
shart.
   Ishni ko’rish bilan bog’liq bo’lgan chiqimlar
Sudda ishlar ko'rilishida faqat davlat boji emas, balki ish ko'rish davomida 
vujudga keladigan chiqimlar ham undiriladi. Davlat boji sudga murojaat qilish 
jarayonida undirilsa va gonunda belgilangan imtiyozli holatlardan tashqari, 
undirilishi majburiy bo'lgan (hattoki da'vogar ozod qilingan bo'lsa, javobgardan 
Logotip
Da'vo taqdim etilgan vaqtda uning bahosini belgilash qiyin bo'lsa, davlat bojining miqdorini sudya dastlabki tarzda belgilayai va keyinchalik ishni hal gilish chog'ida sud belgilagan da'vo bahosiga muvofiq, davlat bojining to'lanmagan qismi undiriladi yoki ortiqcha olingan qismi qaytariladi. To'langan davlat boji da'vogar o'z talablarini kamaytirgan, arz qilingan talablaridan voz kechgan, taraflar ishni kelishuv bitimi bilan tamomlagan hollarda qaytarilmaydi. Arz qilingan talablar ko'paytirilganda yetishmayotgan summa da'voning ko'paytirilgan bahosiga muvofiq ravishda qo'shimcha tarzda to'lanadi. Masalan: Da'voning bahosi quyidagicha belgilanadi: 1) pul undirish to'g'risidagi da'volar bo'yicha undiriladigan summaga qarab; 2) mol-mulkni talab qilib olish to’g'risidagi da'volar bo’yicha talab qilinayotgan mol-mulkning qiymatiga qarab; 3) bir nechta mustaqil talabdan iborat da’volar bo’yicha barcha talablarning umumiy summasiga qarab; 4) aliment undirish to'g'risidagi da'volar bo'yicha bir yillik to’lovlarning yig'indisiga qarab va boshqa. Agar arizachi qonunga ko'ra davlat bojini to'lashdan ozod qilinmagan va arizada uni to'lashni kechiktirish, bo'lib-bo'lib to'lash haqida iltimosnoma mavjud bo'lmasa, shuningdek, pochta xarajatlari to'lanmaganda, sudya arizani qaytarish haqida ajrim chiqarishi shart (FPK 195-moddasi). Ajrimda to'lanishi lozim bo'lgan davlat boji, pochta xarajatlari summasi ko'rsatilishi va ushbu kamchilik bartaraf qilingandan so'ng takroran murojaat qilish imkoniyati mavjudligi tushuntirilishi shart. Ishni ko’rish bilan bog’liq bo’lgan chiqimlar Sudda ishlar ko'rilishida faqat davlat boji emas, balki ish ko'rish davomida vujudga keladigan chiqimlar ham undiriladi. Davlat boji sudga murojaat qilish jarayonida undirilsa va gonunda belgilangan imtiyozli holatlardan tashqari, undirilishi majburiy bo'lgan (hattoki da'vogar ozod qilingan bo'lsa, javobgardan
undirishga yo'l qo'yiladi) xarajat turi sanaladi. Davlat boji hamma da'vo talablari 
(mulkiy va nomulkiy turlari)ga nisbatan qat'iy belgilangan bo'lib, uni undirish 
shart. Ishni ko'rish bilan bog'liq chiqimlar ham turlariga ko'ra majburiy hamda 
ishni ko'rish bilan bog'liq bo'lgan holatda undirishga yo'l qo'yiladi. Agar ishni 
ko'rish davomida ko'rsatilgan chiqimlar sarflangan bo'lsa, unda undirishga yo'l 
qo'yiladi.
Fugarolik protsessual kodeksi (132-moddasi) ga ko'ra,
Ishni ko'rish bilan bog'liq bo'lgan chiqimlar:
1) guvohlarga, ekspertlarga, mutaxassislarga, tarjimonlarga to'lanishi lozim 
bo'lgan summalar;
2) joyida ko'zdan kechirish bilan bog'liq bo'lgan xarajatlar;
3) javobgarni qidirish uchun qilingan xarajatlar;
3') sud xabarnomalarini va sud hujjatlarini yuborish bilan bog'liq pochta 
xarajatlari;
5) sud inajlisini videokonferensaloqa rejimida o'tkazish bilan bog'liq 
xarajatlar;
6) sud tomonidan tan olingan boshga zarur xarajatlar.
Pochta xarajatlarining summasi sud tomonidan belgilanadi, biroq bu summa 
bazaviy hisoblash miqdorining o'ndan bir qismidan oshmasligi kerak va sudning 
depozit hisobvarag'iga kiritilishi lozim. 
Sud majlisini videokonferensaloqa rejimida o'tkazish bilan bog'liq xarajatlar 
summasi sud tomonidan belgilanadi.
Fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarga da'vo arizasi (ariza, shikoyat) bilan 
murojaat qilinganda quyidagi miqdorda pochta xarajatiari to'lanishi belgilandi:
sud buyrug'i berish to'g'risidagi ariza bilan murojaat qilinganda bazaviy 
hisoblash miqdorining besh foizi miqdorida;
boshqa barcha ishlar bo'yicha ariza va da'vo arizasi bilan murojaat 
qilinganda - bazaviy hisoblash miqdorining yetti foizi miqdorida;
Logotip
undirishga yo'l qo'yiladi) xarajat turi sanaladi. Davlat boji hamma da'vo talablari (mulkiy va nomulkiy turlari)ga nisbatan qat'iy belgilangan bo'lib, uni undirish shart. Ishni ko'rish bilan bog'liq chiqimlar ham turlariga ko'ra majburiy hamda ishni ko'rish bilan bog'liq bo'lgan holatda undirishga yo'l qo'yiladi. Agar ishni ko'rish davomida ko'rsatilgan chiqimlar sarflangan bo'lsa, unda undirishga yo'l qo'yiladi. Fugarolik protsessual kodeksi (132-moddasi) ga ko'ra, Ishni ko'rish bilan bog'liq bo'lgan chiqimlar: 1) guvohlarga, ekspertlarga, mutaxassislarga, tarjimonlarga to'lanishi lozim bo'lgan summalar; 2) joyida ko'zdan kechirish bilan bog'liq bo'lgan xarajatlar; 3) javobgarni qidirish uchun qilingan xarajatlar; 3') sud xabarnomalarini va sud hujjatlarini yuborish bilan bog'liq pochta xarajatlari; 5) sud inajlisini videokonferensaloqa rejimida o'tkazish bilan bog'liq xarajatlar; 6) sud tomonidan tan olingan boshga zarur xarajatlar. Pochta xarajatlarining summasi sud tomonidan belgilanadi, biroq bu summa bazaviy hisoblash miqdorining o'ndan bir qismidan oshmasligi kerak va sudning depozit hisobvarag'iga kiritilishi lozim. Sud majlisini videokonferensaloqa rejimida o'tkazish bilan bog'liq xarajatlar summasi sud tomonidan belgilanadi. Fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarga da'vo arizasi (ariza, shikoyat) bilan murojaat qilinganda quyidagi miqdorda pochta xarajatiari to'lanishi belgilandi: sud buyrug'i berish to'g'risidagi ariza bilan murojaat qilinganda bazaviy hisoblash miqdorining besh foizi miqdorida; boshqa barcha ishlar bo'yicha ariza va da'vo arizasi bilan murojaat qilinganda - bazaviy hisoblash miqdorining yetti foizi miqdorida;
ko'rilgan ishlar bo'yicha chigarilgan sud garorlari ustidan apellyatsiya 
tartibida shikoyat berilganda – bazaviy hisoblash miqdorining 3,5 foizi miqdorida 
to'lanadi,
Umumiy qoidaga ko'ra. ish bo’yicha sud xarajatlarini nizoda nohaq bo'lib
chiqqan taraf to’laydi.
Davogar arz qiigan talablaridan voz kechganda u qilgan xarajatlarning o’rni
javobgar tomonidan qoplanmaydi:
Ekspertlarga,  mutaxassislarga,  guvohlarga,  tarjimonlarga  tegishli  bo'lgan
summalarni to'lash va ularning o'rtacha ish haqini saqlab qolish (FPK 134-modda).
Ekspertlar,  mutaxassislar,  guvohlar  va  tarjimonlarga  tegishli  bo'Igan
summalar ular o'z vazifalarini bajarib bo’lganidan so'ng sud tomonidan to'lanadi.
Ekspertlar va mutaxassislar sudning topshirig'i bo'yicha bajargan ishi uchun, agar
bu  ish  ularning  xizmat  vazifalari  doirasiga  kirmasa,  haq  oladi.  Ekspertlar,
mutaxassislar,  guvohlar  va  tarjimonlarning  sudga  borishi  munosabati  bilan
ularning ishda bo'lmagan vaqtida ish joyidagi o'rtacha ish haqi qonun hujjatlarida
belgilangan tartibda saqlanadi.
                                 Sud xarajatlarini to’lashda imtiyozlar
Sud xarajatlarini to'lashda imtiyoziar:
Sud xarajatlarini to’lashni kechiktirish;
Sud xarajatlarini bo'lib-bo'lib to'lash;
Sud xarajatlari miqdorlarini kamaytirish;
Depozit hisobvarag'iga oldindan kiritish;
Qonunda belgilangan hollarda daviat bojini to'lashni kechiktirish;
Davlat bojidan ozod qilish;
Davlat bojini qaytarish;
Yo'qotilgan vaqt uchun haq undirish;
Xarajatlar o'rnini qoplash;
Sud xarajatlarini taqsimlash.
Logotip
ko'rilgan ishlar bo'yicha chigarilgan sud garorlari ustidan apellyatsiya tartibida shikoyat berilganda – bazaviy hisoblash miqdorining 3,5 foizi miqdorida to'lanadi, Umumiy qoidaga ko'ra. ish bo’yicha sud xarajatlarini nizoda nohaq bo'lib chiqqan taraf to’laydi. Davogar arz qiigan talablaridan voz kechganda u qilgan xarajatlarning o’rni javobgar tomonidan qoplanmaydi: Ekspertlarga, mutaxassislarga, guvohlarga, tarjimonlarga tegishli bo'lgan summalarni to'lash va ularning o'rtacha ish haqini saqlab qolish (FPK 134-modda). Ekspertlar, mutaxassislar, guvohlar va tarjimonlarga tegishli bo'Igan summalar ular o'z vazifalarini bajarib bo’lganidan so'ng sud tomonidan to'lanadi. Ekspertlar va mutaxassislar sudning topshirig'i bo'yicha bajargan ishi uchun, agar bu ish ularning xizmat vazifalari doirasiga kirmasa, haq oladi. Ekspertlar, mutaxassislar, guvohlar va tarjimonlarning sudga borishi munosabati bilan ularning ishda bo'lmagan vaqtida ish joyidagi o'rtacha ish haqi qonun hujjatlarida belgilangan tartibda saqlanadi. Sud xarajatlarini to’lashda imtiyozlar Sud xarajatlarini to'lashda imtiyoziar: Sud xarajatlarini to’lashni kechiktirish; Sud xarajatlarini bo'lib-bo'lib to'lash; Sud xarajatlari miqdorlarini kamaytirish; Depozit hisobvarag'iga oldindan kiritish; Qonunda belgilangan hollarda daviat bojini to'lashni kechiktirish; Davlat bojidan ozod qilish; Davlat bojini qaytarish; Yo'qotilgan vaqt uchun haq undirish; Xarajatlar o'rnini qoplash; Sud xarajatlarini taqsimlash.
Sud  xarajatlarini  to'lashni  kechiktirish,  bo'lib-  bo'lib  to'lash  va  ularning
miqdorini kamaytirish (FPK133-modda). 
Davlat bojini to'lashni kechiktirishga qonun hujjatlarida belgilangan hollarda
yol  qo'yiladi.  Sud  taraflarning  mulkiy  ahvoliga  qarab,  ulardan  birining  yoki
ikkalasining  davlat  daromadiga  undiriladigan  sud  xarajatlarini  to'lashni
kechiktirishga  yoki  bo'lib-bo'lib  to'lashga  yo'l  qo'yishi,shuningdek  bu
xarajatlarning miqdorini kamaytirishi mumkin.
Sud  chiqimlarini  tolash  uchun  mablag'larni  kiritish  tartibi  (FPK  135-
modda).Guvohlar, ekspertlar  va mutaxassislarga, tarjimonlarga to'lanishi  lozim
bolgan summalar yoki joyida ko'zdan kechirishni o'tkazishga doir xarajatlar uchun
zarur bo'lgan summalar tegishli iltimosnoma bilan murojaat qilgan taraf tomonidan
sudning depozit hisobvarag'iga oldindan kiritiladi.
Agar bu iltimosnoma ikkala taraf tomonidan berilgan bo'lsa yoki guvohlarni,
ekspertlarni,  mutaxassislarni,  tarjimonlarni  chaqirish,  joyida  ko'zdan  kechirish
sudning tashabbusi bilan amalga oshirilsa, talab qilinadigan summani taraflar teng
miqdorda kiritadi. Agar ekspertiza sudning tashabbusi bilantayinlansa, to'lanishi
lozim bo'lgan summa ekspertga sud tomonidan depozit hisobvarag'idan to'lanishi
mumkin.
Fuqarolik  ishlari  boyicha  sudlarda  davlat  bojini  to'lashdan  ozod  qilish
Fuqarolik  ishlari  bo'yicha  sudlarda  davlat  bojini  to'lashdan  quyidagilar  ozod
qilinadi:
1) da'vogarlar - ish hagini undirish to'g'risidagi da'volar va mehnat huquqlari
munosabatlaridan kelib chiqadigan boshqa talablar yuzasidan;
2) da'vogarlar - alimentlar undirish to'g'risidagi da'volaryuzasidan;
3) da'vogarlar - mehnatda mayib bo'lganligi yoki sog'lig'ining boshqacha
tarzda shikastlanganligi, shuningdek boquvchisi vafot etganligi tulayli yetkazilgan
zararning o'rnini qoplash to'g'risidagi da’volar yuzasidan;
4) da'vogarlar - gonunga xilof ravishda hukm etganlik, jinoiy javobgarlikka
tortganlik, ma'muriy jazo berganlik tufayli jismoniy shaxsga yetkazilgan zararning
o'rnini qoplash bilan bog'lig nizolar yuzasidan;
Logotip
Sud xarajatlarini to'lashni kechiktirish, bo'lib- bo'lib to'lash va ularning miqdorini kamaytirish (FPK133-modda). Davlat bojini to'lashni kechiktirishga qonun hujjatlarida belgilangan hollarda yol qo'yiladi. Sud taraflarning mulkiy ahvoliga qarab, ulardan birining yoki ikkalasining davlat daromadiga undiriladigan sud xarajatlarini to'lashni kechiktirishga yoki bo'lib-bo'lib to'lashga yo'l qo'yishi,shuningdek bu xarajatlarning miqdorini kamaytirishi mumkin. Sud chiqimlarini tolash uchun mablag'larni kiritish tartibi (FPK 135- modda).Guvohlar, ekspertlar va mutaxassislarga, tarjimonlarga to'lanishi lozim bolgan summalar yoki joyida ko'zdan kechirishni o'tkazishga doir xarajatlar uchun zarur bo'lgan summalar tegishli iltimosnoma bilan murojaat qilgan taraf tomonidan sudning depozit hisobvarag'iga oldindan kiritiladi. Agar bu iltimosnoma ikkala taraf tomonidan berilgan bo'lsa yoki guvohlarni, ekspertlarni, mutaxassislarni, tarjimonlarni chaqirish, joyida ko'zdan kechirish sudning tashabbusi bilan amalga oshirilsa, talab qilinadigan summani taraflar teng miqdorda kiritadi. Agar ekspertiza sudning tashabbusi bilantayinlansa, to'lanishi lozim bo'lgan summa ekspertga sud tomonidan depozit hisobvarag'idan to'lanishi mumkin. Fuqarolik ishlari boyicha sudlarda davlat bojini to'lashdan ozod qilish Fuqarolik ishlari bo'yicha sudlarda davlat bojini to'lashdan quyidagilar ozod qilinadi: 1) da'vogarlar - ish hagini undirish to'g'risidagi da'volar va mehnat huquqlari munosabatlaridan kelib chiqadigan boshqa talablar yuzasidan; 2) da'vogarlar - alimentlar undirish to'g'risidagi da'volaryuzasidan; 3) da'vogarlar - mehnatda mayib bo'lganligi yoki sog'lig'ining boshqacha tarzda shikastlanganligi, shuningdek boquvchisi vafot etganligi tulayli yetkazilgan zararning o'rnini qoplash to'g'risidagi da’volar yuzasidan; 4) da'vogarlar - gonunga xilof ravishda hukm etganlik, jinoiy javobgarlikka tortganlik, ma'muriy jazo berganlik tufayli jismoniy shaxsga yetkazilgan zararning o'rnini qoplash bilan bog'lig nizolar yuzasidan;