Suv ob’ektlarining ifloslanishini nazorat qilish va suvlarni ifloslanishdan
muhofaza etish
Ushbu mavzuda suv ob’ektlariga tushadigan ifloslanishtiruvchi
moddalarning asosiy manbalari va er usti suvlarining ifloslanishi haqida
ma’lumotlar bayon etiladi. SHuningdek, o‘quvchilar suv ob’ektlarining
ifloslanishini nazorat qilish va suvlarni ifloslanishdan muhofaza etish usullari
bilan tanishtiriladi.
Reja:
1. Suv ob’ektlari ifloslanishini belgilovchi omillar;
2. Suv ob’ektlarini ifloslantiruvchi asosiy manbalar;
3. Suv ob’ektlarining issiqlikdan va radioaktiv ifloslanishi;
4. Suv resurslarini muhofaza qilishning qonuniy asoslari;
5. Suv resurslarini muhofaza qilishning tashkiliy, texnologik va ilmiy
yo‘nalishlari;
6. Suvdan foydalanish va uni muhofaza qilish sohasida davlat boshqaruvi
organlarining vakolatlari.
7. Suv resurslarini muhofaza qilishning iqtisodiy va ijtimoiy jihatlari;
8. O‘zbekistonda suv qonunchiligi va uning suv resurslari sifatini
yaxshilashdagi ahamiyati.
O‘tgan XX asr davomida, ayniqsa uning oxirgi o‘n yilliklarida dunyodagi
barcha davlatlarda sanoatning jadal suratlarda rivojlanishi, shaharlarning yanada
yiriklashishi, qishloq xo‘jaligida sug‘oriladigan erlarning kengayishi va unda
kimyoviy moddalardan keng foydalanish holatlari kuzatildi. Natijada bu jarayonlar
suv resurslarining ifloslanishiga, chuchuk suvlar miqdorining kamayishiga,
aksariyat hollarda ular sifatining keskin o‘zgarishiga olib keldi.
Suv ob’ektlarini ifloslantiruvchi sohalarni quyidagi guruhlarga ajratish va
ularni o‘zaro taqqoslash mumkin:
- kishloq xo‘jaligi faoliyati natijasida ifloslanish;
-
sanoat korxonalari faoliyati natijasida ifloslanish;
-
shahar va kishloq joylaridagi maishiy ifloslanish.
Qishloq xo‘jaligida agrokimyoviy tadbirlarni qo‘llash, oqava suvlarni bevosita
tabiiy manbalarga tashlash yoki sizot suvlariga ta’sir qilish natijasida tuproq va suv
resurslari turli darajada ifloslanadi. Suv havzalarining insonning qishloq xo‘jaligi
faoliyati natijasida ifloslanish darajasi o‘simliklar, tuproq qoplami, suv va havodan
olingan namunalardagi turli pestitsidlar, azotli yoki fosfatli birikmalar miqdori
bilan aniqlanadi.
Hozirgi kunda butun dunyo miqyosida sanoat korxonalaridan chiqayotgan
oqava suvlar tabiiy suvlarni ifloslantiruvchi asosiy manbalardan biri hisoblanadi.
Suvni ifloslantiruvchi asosiy sanoat tarmoqlariga quyidagilar kiradi:
-
tog‘-kon va metallurgiya sanoati, bu sohada, ya’ni turli metallarni
ajratib olish yoki ularni galvanik qayta ishlash jarayonlarida shakllanadigan
tashlama suvlarda og‘ir metallar (toksinlar) mavjud bo‘ladi;
-
kimyo sanoati, bu sohaning turli yo‘nalishdagi
sanoat
korxonalarida hosil bo‘ladigan oqava suvlarda toksik organik moddalar, neft
aralashmalari va boshqalar bo‘ladi;
-
ixtisoslashgan sanoat tarmoqlari, masalan, to‘qimachilik va engil
sanoat korxonalarining oqava suvlarida azot, sianid va boshqa turdagi organik
moddalar, jumladan toksinlar va notoksinlar ham bo‘lishi mumkin;
-
oziq-ovqat sanoati, ushbu yo‘nalishdagi korxonalarning oqava-
tashlanma suvlarida toksin va notoksin organik moddalar mavjud bo‘lib, ular
suvning kislorodning biologik iste’moli (KBI) ko‘rsatkichlariga salbiy ta’sir etadi;
-
maishiy ifloslantiruvchilar, ularning faoliyati kanalizatsiya tarmoqlari
mavjud bo‘lmagan aholi yashash joylarida maishiy-oqava suvlarni daryolar, soylar,
ariqlar va kollektor-drenaj tarmoqlariga tashlanishida aks etadi hamda ular er usti
va er osti suvlari sifatiga o‘ta salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Kanalizatsiya tarmoqlari mavjud bo‘lgan aholi yashash joylarida oqava
suvlar maxsus suv tozalash inshootlarida tozalanadi. Ayrim hollarda esa bunday
oqava suvlar tabiiy yoki sun’iy botiqlarda to‘planadi, bazan esa qumliklarga
oqiziladi. Sobiq Ittifoq davrida bunday salbiy usuldan keng foydalanilgan. O‘sha
davlarda suv tozalash inshootlarining samarasiz ishlashi, ularning loyihada
belgilanganidan ortiq quvvat bilan ishlashi yoki oqava suvlarning qabul qilingan
me’yorlarda tozalanmasligi atrof-muhitning ifloslanishiga sabab bo‘lgan.
Suv havzalari gidrokimyoviy va gidrobiologik rejimining o‘zgarishiga
issiqlik va atom elektrostansiyalarining ta’siri ham sezilarlidir. Ulardan suv
ob’ektlariga harorati yuqori bo‘lgan suvlar tashlanadi. Bu esa suv havzalarining
issiqlikdan ifloslanishiga olib keladi. Natijada suv havzalaridagi suv massalarining
harorati ko‘tarilib, ularda tabiiy sharoitda kechadigan gidrokimyoviy va
gidrobiologik jarayonlar rejimi buziladi.
Suv havzalarida ba’zan radioaktiv ifloslanish ham kuzatilishi mumkin.
Bunday ifloslanish suvli muhitga tabiiy yoki sun’iy kelib chiqishli radioaktiv
elementlarning tushishi natijasida yuzaga keladi. Unga atom elektrostansiyalari
(AES) dagi shikastlanish - avariya sabab bo‘lishi mumkin. Masalan, 1986 yilda
Ukrainaning CHernobil AES yoki 2011 yilda YAponiya poytaxti Tokio yaqinidagi
AES larida bo‘lib o‘tgan avariyalar natijasida ularga yaqin joylashgan
hududlardagi suv havzalarida radioaktiv ifloslanish qayd etilgan. Eng xavfli tomoni
shundaki, hech qanday suv tozalash inshooti radioaktiv ifloslanishga to‘la barham
bera olmaydi.
Tabiiy suvlarni ifloslanishdan muhofaza qilish murakkab vazifalardan biri
hisoblanadi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad, birinchidan, inson sog‘lig‘ini
avaylab-asrash bo‘lsa, ikkinchidan, tabiiy ekosistemalarning me’yoriy faoliyat
ko‘rsatishini va ularning barqarorligini ta’minlashdir.
Suv resurslarini muhofaza qilishning huquqiy asoslari shu sohaga tegishli
bo‘lgan qonunchilik aktlarida aniq ko‘rsatiladi. Suv qonunchiligining asosiy
maqsadi suv resurslaridan samarali foydalanish, ularni ifloslanishdan muhofaza
qilish, suv havzalarining holatini yaxshilash hamda suvdan foydalanuvchilarning
huquq va majburyatlarini belgilashdan iboratdir.
Mamlakatimizda suvni muhofaza qilish O‘zbekiston Respublikasining 1993
yil 6-mayda qabul qilingan “Suv va suvdan foydalanish to‘g‘risida” gi Qonunining
97-102-moddalari bilan tartibga solinadi. Jumladan, ushbu Qonunning 99-
moddasida quyidagilar taqiqlanadi:
-
ishlab chiqarish chiqitlari, maishiy va boshqa xil chiqitlar hamda
chiqindilarni suv ob’ektlariga tashlash;
-
moylarning, yog‘ochlarning, kimyoviy va neft mahsulotlarining
to‘kilib-sochiliishi natijasida suvni bulg‘atish va ifloslantirish;
-
suv havzalarining yuzi, suv havzalarini qoplab turgan yaxlar va
muzliklarning yuzasi, sanoat chiqitlari, maishiy chiqindi va boshqa tashlandiq
chiqitlar, shuningdek, er usti va er osti suvlarining sifatini yomonlashtirib
yuboradigan neft va kimyoviy mahsulotlar bilan bulg‘atish va ifloslantirish;
-
suvni o‘g‘itlar va zaharli ximikatlar bilan bulg‘atish.
Suv resurslarini muhofaza qilishning tashkiliy yo‘nalishlari davlat
boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi. Suvdan foydalanish va
muhofaza qilish sohasida davlat boshqaruvi umumiy va maxsus vakolatga ega
bo‘lgan davlat organlari zimmasiga yuklatilgan. Umumiy vakolatga ega bo‘lgan
organlar qatoriga O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi, Qoraqolpog‘iston
Respublikasi Vazirlar Kengashi va mahaliy davlat hoqimiyati organlari kiradi.
Maxsus vakolatli davlat organlariga esa O‘zbekiston Respublikasi Tabiatni
muhofaza qilish davlat qo‘mitasi, Qishloq va suv xo‘jaligi vazirligi, Geologiya va
mineral resurslar davlat qo‘mitasi va O‘zR Vazirlar Mahkamasi huzuridagi
Gidrometeorologiya xizmati markazi - O‘zgidromet kiradi.
Suv resurslarini muhofaza qilishning texnologik yo‘nalishlari ham muhim
ahamiyatga ega. Unga texnologik jarayonlarni takomillashtirish, natijada oqava
suvlar hajmini kamaytirishga erishish, oqava suvlarni tozalashning mexanik,
biologik usullarini keng qo‘llash, korxonalarda aylanma suv ta’minotini yo‘lga
qo‘yish va boshqalar kiradi.
Oxirgi yillarda suv resurslarini muhofaza qilishda ilmiy yo‘nalishning o‘rni
tobora sezilarni bo‘lmoqda. CHunki, suv resurslarini muhofaza qilish borasida
yuqorida qayd etilgan texnologik jarayonlarni takomillashtirish, zamonaviy
usullarni yaratish masalalari shu sohada amalga oshiriladigan ilmiy-nazariy hamda