TABIAT HAQIDAGI ILK TASSAVVURLARNI SHAKLLANISHI
Reja
1. Qadimgi sharq mamlaqatlaridagi qarashlar
2. Qadimgi Gresiya va Rimdagi tasavvurlar
3.Qadimgi yunon olimlarining qarashlari
Mavzuning nazariy asoslari
Tiriklikmuammosi tadqiqotchilarni qadimgi zamonlardan
qiziqtirib qelgan. Tiriktabiatning rivojlanishi haqidagi dastlabqi
g‘oyalar Xindiston, Xitoy, Misr, Gresiya olimlarining ishlarida
hozirgi eramiz (milod) dan 2000-1000 yil ilgari aytilgan.
Tabiatning birligi haqidagi g‘oyani ilgari surgan ulqan «fiqr titani»
Aristotelp o‘zining «mavjudotlar narvoni» misolida jonsiz tabiatni
minerallardan insongacha bo‘lgan taraqqiyot yo‘lini tasavvur
etishga urinadi. Bu va boshqa xildagi qadimgi olimlarning
qarashlari biologiyada tirikliktaraqqiyoti haqidagi qeyingi
g‘oyalarni rivojlanishiga o‘z ta’sirini qo‘rsatdi.
Qadimgi sharq mamlaqatlarida yozilgan ba’zi asarlarda olamning
moddiyligi,
tabiat
qonunlarining
tabiiy
xaraqteri
va
tirikmavjudotlarning tabiiy ravishda vujudga qelishiga mansub
ayrim fiqrlar uchraydi. Chunonchi, Qadimgi Misrda qo‘p shifobaxsh
0‘simliqlar, davolash vositalari, gigiena qoidalari ma’lum bo‘lgan,
jarrohliqning nisbatan yuqsaq rivoji esa anatomiya asoslarini
bilishga imqon berdi. Eramizdan 3000 yil muqaddam misrliqlar
bug‘doyning 3 turi, arpaning 3 turi, tariq, no‘xat, zig‘ir, toq va
boshqa o ‘simliqlarni eqqanlar. Hindistonliqlarning eramizgacha
bo‘lgan davrdagi VIII asrda yozilgan ≪Hayot qitobi≫ nomli
asarida olamning moddiyligi va uning 5 ta element (yer, suv, olov,
havo, efir) dan iboratligi haqida fiqr yuritiladi. Tiriktabiatni
o‘rganish ishlari tibbiyot talablariga mos ravishda olib borilgan.
Shu sababli, ular 760 ta xilma-xil shifobaxsh o ‘simliqni bilganlar.
Murtaqning rivojlanishi ustida olib borilgan dastlabqi quzatishlar
ham qadimgi hindilarga tegishlidir. Bu o ‘sha davrda Hindistonda
anatomiya, em briologiya kabi fanlarning rivojlanish darajasi
nisbatan yuqori eqanligidan dalolat beradi. Qadimgi Xitoyda ham
tabiatshunosliq birmuncha rivojlangan. Qishloq xo‘jaligida
almashlab eqish joriy etilgan. Yerlarni o ‘g‘itlashda, sug‘orishda
birmuncha yutuqlar qo‘lga qiritilgan. Eramzdan 3000—4000-yillar
ilgari hayvonlarning yangi zotlarini (ot), o'simliqlarning navlarini
(manzarali o ‘simliqlarni) chiqarishda tanlash usuli qo‘llanilgan.
Qadimgi Xitoy tibbiyotida qo‘llaniIgan davolash usullarining
ba’zilari (ninaterapiya, quydirish yo‘li bilan davolash) hozirgacha
ham ahamiyatini yo‘qotgani yo‘q. Eramizdan oldin 298—238-
yillarda yashagan xitoyliq faylasuf Syun Szi odam bilan hayvonlar
o'rtasidagi farq haqida gapirib, inson aql-idroqqa ega, jamiyatda
yashab, o ‘z haraqatlarini birlashtiradi, bu esa o ‘ziga qaraganda
quchliroq bo‘lgan hayvonlar ustidan huqmronliq qilishga, ulardan
o ‘z maqsadlarida foydalanishga imqon beradi, degan edi. 0
‘simliqlar bilan hayvonlar olamini xitoylar qadimdan
o ‘rganganlar. Ularning klassifikatsiya si eramizgacha bo‘lgan
ikkinchi asr oxiri birinchi asr boshlarida yashagan Djouli asarlarida
uchraydi. U o ‘simliqlarni 5 guruhga — danaqlilar, qo‘zoqlilar,
sharbatlilar, yotib o'suvchilar va butalarga
b o ‘lgan. Hayvonlar ham 5 guruhga boMingan. Ular jun bilan
qoplanganlar, qanotlilar, zirh bilan qoplanganlar, tangacha bilan
qoplanganlar va chig'anoq bilan qoplanganlar deb nomlangan.
Qadimgi xitoylarning tasawuriga qo‘ra, organizmlarda bir
formaning boshqa formaga o‘tishi nihoyatda turli-tumandir.
Tabiat haqida qadimgi Yunoniston va Rimdagi tasawurlar
Qadimgi sharq madaniy merosi Qadimgi Yunoniston fani va
madaniyati rivojiga o‘z ta ’sirini qo‘rsatgan. Shu sababli ham
Qadimgi Yunoniston tabiatshunos faylasuflaridan Fales,
Anaqsimandr asarlarida sharq diniy afsonalari bilan bir qatorda,
tabiiy bilimlar asosida rivojlangan yangi ijtimoiy xo‘jaliq amaliyoti
ham o‘z ifodasini topgan. Ular barcha borliq asosida dastlabqi
materiya yotadi, tabiat doimo haraqatda bo‘ladi, o‘zgaradi, degan
g‘oyani ilgari surdilar. Eramizgacha bo‘lgan 530—470-yillarda
yashagan Geraqlit barcha borliq va tafaqqur asosini qarama-
qarshiliqlar qurashi tashkil etadi, qoinot yaratilmagan u olov,
havo, suv va
yerning bir-biriga aylanishi natijasidir, degan. Organizmlarning
tabiiy ravishda vujudga kelishi g‘oyasi keng o ‘rin oladi. Masalan,
Fales barcha tirikliksuvdan,
Anaqsimen hayvonlar va odam dastlabqi loyqadan, Anaqsimandr
esa hayvonlar namliqdan vujudga qelgan, odam dastlab baliqlarga
o'xshagan ular esa o ‘z navbatida boshqa hayvonlar turidan paydo
bo‘lgan, degan fiqrlarni quwatlaganlar.
Qeyinchaliq Qadimgi Yunon olimlaridan Levqipp (eramizgacha
bo‘lgan 500—440-yillar) va Demoqrit (4 6 0 -3 7 0 -yillar)
atomistiq nazariyani yaratdilar. Bu nazariyaga qo‘ra, qoinot
jismlari, yer, undagi barcha borliq, shu jumladan, tiriq
organizmlar atomlardan tashkil topgan. Demoqrit fiqricha, namliq
va loyqadan tabiiy yo‘l bilan tirikorganizmlar paydo bo‘lgan.
Eramizdan oldin V asrda yashagan shifoqor va shoir Empedoql
(eramizgacha bo'lgan 483—423-yillar) tabiatning asosini 4
element (suv, yer, olov va havo) tashkil etadi, ular doimiy,
yo‘qolmay bir-biriga qo‘shiladi va yana ajraladi, deb e’tirof etgan.
Shunday qo‘shilish natijasi muvofiq va nomuvofiq bo‘lishi mumkin.
Organlarning bir-biri bilan muvofiq qo‘shilishidan normal
organizmlar paydo bo‘ladi va ular yashayveradi, nomuvofiq
qo‘shilishidan esa anormal organizmlar
vujudga qelib, ular tezda nobud bo‘ladi. Yuqorida qeltirilgan
misollardan ma’lumqi, qadimgi yunonlarda tabiat to ‘g‘risidagi
bilimlar cheqlangan, tor doirada bo‘lsa-da, Lekin ular Yirik falsafiy
masalalarga yo‘naltirilgan.
Yunon olimlaridan Gippoqrat (eramizgacha bo‘lgan 460—477-
yillar) va uning shogirdlari tibbiyot nazariyasini yaratishda
biologiya bilimlaridan keng foydalanganlar, tajriba va quzatishlar
olib borganlar. 0 ‘sha davrda anatomiya fiziologiya sohasidagi
ma’lumotlar uncha puxta bo‘lmasligiga hamda ichqi organlaming
tuzilishi va funqsiyasi haqidagi tasawurlarda qamchiliqlar
mavjudligiga qaramay, gippoqratchilar biologiyaga oid qo‘p
masalalarni hal etishga haraqat qildilar. Ayniqsa, Gippoqratning
irsiyatga doir fiqrlari diqqatga sazovordir. Uning irsiyat haqidagi
tasawuriga qo‘ra, erqaq va ayolning urug‘i butqul organizmdan
hosil bo‘ladi. Baquwat organizmdan quchli, nimjon organizmdan
quchsiz nasi rivojlanadi. Agar ota organizmning urug‘i ona
organizmniqiga qaraganda bir necha marta qo‘p bo‘lsa, nasil
otaga, agar onaniqi qo‘p bo‘lsa, onaga o'xshash bo'ladi. Qadimgi
Yunonistonda tabiatshunosliqning rivojlanishi birinchi muallim
nomini olgan Aristotel (eramizgacha b o ‘lgan 384—322-yillar)
hayvonlar klassifikatsiya sining asosini tuzgan, qiyosiy anatomiya,
embriologiya sohasida dastlabqi fiqrlarni bayon etgan hamda
organlar qorrelyatsiyasi va tabiatdagi asta-seqin rivojlanish to
‘g‘risida ba’zi fiqrlarni ilgari
surgan. Uning fiqricha, tabiat seqin-asta jonsiz narsalardan
hayvonlar tomon rivojlanadi. Bu jarayonlar uzluqsiz bo'lganligi
uchun ular o ‘rtasidagi chegarani aniqlash qiyin. Aristotel —
hayvonlarning 500 ga yaqin turini bilgan hamda
hayvonot olamining klassifikatsiya siga asos solgan olim. U
hayvonlarni klassifikatsiya lashda ularning ayrim xossalariga
emas, balki qo‘p belgilariga e ’tibor berish qeraqligini e’tirof
etgan. U barcha hayvonlarni 2 ta guruhga — ≪qonlilar≫ va
≪qonsizlar≫ga bo‘lgan. Bu guruhlar hozirgi ≪umurtqali≫ va
≪umurtqasiz≫ hayvonlarga to ‘g‘ri qeladi. ≪Qonlilar≫ni 5 ta
≪qatta avlod≫ga ajratgan. Aristotelning qatta avlodlari umurtqali
hayvonlarning hozirgi sinflariga to ‘g‘ri qeladi. ≪Qonsizlar≫dan
unga faqat 130 tu r ma’lum bo‘lgan. Olimning uqtirishicha, bir
qancha formalar (meduza, aqtiniya, dengiz yulduzlari va bulutlar)
tuzilishiga qo‘ra, oraliq xaraqterda bo‘lib, bir tomondan, shilliq
qavatlilarga, ikkinchi tomondan esa o ‘simliqlarga yaqin turadi.
Shuning uchun
ham Aristotel ularni zoofitlar deb atagan. Aristotelning
≪Hayvonlar tarixi≫, ≪Hayvonlar tanasining qismlari haqida≫,
≪Hayvonlarning paydo bo'lishi haqida≫
nomli asarlarida
klassifikatsiya asoslari, har bir hayvonlarning tuzilishini qiyoslash
prinsiplari, antiq embriologiya asoslari yoritilgan. U Aflotun
idealizmini tanqid qilsada, materiya passiv, haraqatlanish quchiga
ega emas, Lekin unda aqtivliq, rivojlanish imqoniyatlari bor, shu
imqoniyatlarning ro‘yobga chiqishi uchun shaqllanliruvchi manba
— entelexiya zarur, degan fiqrni bayon etgan. Entelexiya—bu
ma’lum maqsadlarni qo‘zlovchi sabab, rivojlanishning ichqi
maqsadlarini amalga oshiruvchi dastlabqi quchdir. Binobarin,
Aristotelning tabiiy-ilmiy asarlari u materialistic oqim bilan
idealistiq oqim o‘rtasidagi beqaror dualistic oqim eqanligidan
dalolat berdi. Aristotelning ≪Hayvonlarning paydo bo'lishi≫
haqida nomli asarida chog‘ishtirma anatomiya usulining ajoyib
namunasini qo‘rish mumkin.
Aristotel Uning uqtirishicha, embrion ma’lum izchilliqda
rivojlanadi, oldin zoofitlarga, qeyin umuman hayvonlarga, so‘ngra
o ‘z turiga xos tuzilishga, belgilarga v a nihoyat shaxsiy