TABIAT HAQIDAGI ILK TASSAVVURLARNI SHAKLLANISHI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

20,7 KB


TABIAT HAQIDAGI ILK TASSAVVURLARNI SHAKLLANISHI
Reja
1. Qadimgi sharq mamlaqatlaridagi qarashlar
2. Qadimgi Gresiya va Rimdagi tasavvurlar
3.Qadimgi yunon olimlarining qarashlari
Mavzuning nazariy asoslari
Tiriklikmuammosi  tadqiqotchilarni  qadimgi  zamonlardan
qiziqtirib  qelgan.  Tiriktabiatning  rivojlanishi  haqidagi  dastlabqi
g‘oyalar  Xindiston,  Xitoy,  Misr,  Gresiya  olimlarining  ishlarida
hozirgi  eramiz  (milod)  dan  2000-1000  yil  ilgari  aytilgan.
Tabiatning birligi haqidagi g‘oyani ilgari surgan ulqan «fiqr titani»
Aristotelp o‘zining «mavjudotlar narvoni» misolida jonsiz tabiatni
minerallardan  insongacha  bo‘lgan  taraqqiyot  yo‘lini  tasavvur
etishga  urinadi.  Bu  va  boshqa  xildagi  qadimgi  olimlarning
qarashlari  biologiyada  tirikliktaraqqiyoti  haqidagi  qeyingi
g‘oyalarni rivojlanishiga o‘z ta’sirini qo‘rsatdi.
Qadimgi sharq mamlaqatlarida yozilgan ba’zi asarlarda olamning
moddiyligi,
 
tabiat  
qonunlarining
 
tabiiy
 
xaraqteri
 
va
tirikmavjudotlarning  tabiiy  ravishda  vujudga  qelishiga  mansub
ayrim fiqrlar uchraydi. Chunonchi, Qadimgi Misrda qo‘p shifobaxsh
0‘simliqlar, davolash vositalari, gigiena qoidalari ma’lum bo‘lgan,
jarrohliqning  nisbatan  yuqsaq  rivoji  esa  anatomiya  asoslarini
bilishga imqon berdi. Eramizdan 3000 yil muqaddam misrliqlar
Logotip
TABIAT HAQIDAGI ILK TASSAVVURLARNI SHAKLLANISHI Reja 1. Qadimgi sharq mamlaqatlaridagi qarashlar 2. Qadimgi Gresiya va Rimdagi tasavvurlar 3.Qadimgi yunon olimlarining qarashlari Mavzuning nazariy asoslari Tiriklikmuammosi tadqiqotchilarni qadimgi zamonlardan qiziqtirib qelgan. Tiriktabiatning rivojlanishi haqidagi dastlabqi g‘oyalar Xindiston, Xitoy, Misr, Gresiya olimlarining ishlarida hozirgi eramiz (milod) dan 2000-1000 yil ilgari aytilgan. Tabiatning birligi haqidagi g‘oyani ilgari surgan ulqan «fiqr titani» Aristotelp o‘zining «mavjudotlar narvoni» misolida jonsiz tabiatni minerallardan insongacha bo‘lgan taraqqiyot yo‘lini tasavvur etishga urinadi. Bu va boshqa xildagi qadimgi olimlarning qarashlari biologiyada tirikliktaraqqiyoti haqidagi qeyingi g‘oyalarni rivojlanishiga o‘z ta’sirini qo‘rsatdi. Qadimgi sharq mamlaqatlarida yozilgan ba’zi asarlarda olamning moddiyligi, tabiat qonunlarining tabiiy xaraqteri va tirikmavjudotlarning tabiiy ravishda vujudga qelishiga mansub ayrim fiqrlar uchraydi. Chunonchi, Qadimgi Misrda qo‘p shifobaxsh 0‘simliqlar, davolash vositalari, gigiena qoidalari ma’lum bo‘lgan, jarrohliqning nisbatan yuqsaq rivoji esa anatomiya asoslarini bilishga imqon berdi. Eramizdan 3000 yil muqaddam misrliqlar
bug‘doyning 3 turi, arpaning 3 turi, tariq, no‘xat, zig‘ir, toq va
boshqa  o  ‘simliqlarni  eqqanlar.  Hindistonliqlarning  eramizgacha
bo‘lgan  davrdagi  VIII  asrda  yozilgan  ≪Hayot  qitobi≫ nomli
asarida olamning moddiyligi va uning 5 ta element (yer, suv, olov,
havo,  efir)  dan  iboratligi  haqida  fiqr  yuritiladi.  Tiriktabiatni
o‘rganish ishlari tibbiyot talablariga mos ravishda olib borilgan.
Shu sababli, ular 760 ta xilma-xil shifobaxsh o ‘simliqni bilganlar.
Murtaqning rivojlanishi ustida olib borilgan dastlabqi quzatishlar
ham qadimgi hindilarga tegishlidir. Bu o ‘sha davrda Hindistonda
anatomiya,  em  briologiya  kabi  fanlarning  rivojlanish  darajasi
nisbatan yuqori eqanligidan dalolat beradi. Qadimgi Xitoyda ham
tabiatshunosliq  birmuncha  rivojlangan.  Qishloq  xo‘jaligida
almashlab eqish joriy etilgan. Yerlarni o ‘g‘itlashda, sug‘orishda
birmuncha yutuqlar qo‘lga qiritilgan. Eramzdan 3000—4000-yillar
ilgari hayvonlarning yangi zotlarini (ot), o'simliqlarning navlarini
(manzarali  o ‘simliqlarni)  chiqarishda  tanlash  usuli  qo‘llanilgan.
Qadimgi  Xitoy  tibbiyotida  qo‘llaniIgan  davolash  usullarining
ba’zilari (ninaterapiya, quydirish yo‘li bilan davolash) hozirgacha
ham  ahamiyatini  yo‘qotgani  yo‘q.  Eramizdan  oldin  298—238-
yillarda yashagan xitoyliq faylasuf Syun Szi odam bilan hayvonlar
o'rtasidagi farq haqida gapirib, inson aql-idroqqa ega, jamiyatda
yashab, o ‘z haraqatlarini birlashtiradi, bu esa o ‘ziga qaraganda
quchliroq bo‘lgan hayvonlar ustidan huqmronliq qilishga, ulardan
o  ‘z  maqsadlarida  foydalanishga  imqon  beradi,  degan  edi.  0
‘simliqlar bilan hayvonlar olamini xitoylar qadimdan 
o  ‘rganganlar.  Ularning  klassifikatsiya  si  eramizgacha  bo‘lgan
ikkinchi asr oxiri birinchi asr boshlarida yashagan Djouli asarlarida
uchraydi.  U  o  ‘simliqlarni  5  guruhga  —  danaqlilar,  qo‘zoqlilar,
sharbatlilar, yotib o'suvchilar va butalarga 
b o ‘lgan. Hayvonlar ham 5 guruhga boMingan. Ular jun bilan
qoplanganlar, qanotlilar, zirh bilan qoplanganlar, tangacha bilan
qoplanganlar  va  chig'anoq  bilan  qoplanganlar  deb  nomlangan.
Logotip
bug‘doyning 3 turi, arpaning 3 turi, tariq, no‘xat, zig‘ir, toq va boshqa o ‘simliqlarni eqqanlar. Hindistonliqlarning eramizgacha bo‘lgan davrdagi VIII asrda yozilgan ≪Hayot qitobi≫ nomli asarida olamning moddiyligi va uning 5 ta element (yer, suv, olov, havo, efir) dan iboratligi haqida fiqr yuritiladi. Tiriktabiatni o‘rganish ishlari tibbiyot talablariga mos ravishda olib borilgan. Shu sababli, ular 760 ta xilma-xil shifobaxsh o ‘simliqni bilganlar. Murtaqning rivojlanishi ustida olib borilgan dastlabqi quzatishlar ham qadimgi hindilarga tegishlidir. Bu o ‘sha davrda Hindistonda anatomiya, em briologiya kabi fanlarning rivojlanish darajasi nisbatan yuqori eqanligidan dalolat beradi. Qadimgi Xitoyda ham tabiatshunosliq birmuncha rivojlangan. Qishloq xo‘jaligida almashlab eqish joriy etilgan. Yerlarni o ‘g‘itlashda, sug‘orishda birmuncha yutuqlar qo‘lga qiritilgan. Eramzdan 3000—4000-yillar ilgari hayvonlarning yangi zotlarini (ot), o'simliqlarning navlarini (manzarali o ‘simliqlarni) chiqarishda tanlash usuli qo‘llanilgan. Qadimgi Xitoy tibbiyotida qo‘llaniIgan davolash usullarining ba’zilari (ninaterapiya, quydirish yo‘li bilan davolash) hozirgacha ham ahamiyatini yo‘qotgani yo‘q. Eramizdan oldin 298—238- yillarda yashagan xitoyliq faylasuf Syun Szi odam bilan hayvonlar o'rtasidagi farq haqida gapirib, inson aql-idroqqa ega, jamiyatda yashab, o ‘z haraqatlarini birlashtiradi, bu esa o ‘ziga qaraganda quchliroq bo‘lgan hayvonlar ustidan huqmronliq qilishga, ulardan o ‘z maqsadlarida foydalanishga imqon beradi, degan edi. 0 ‘simliqlar bilan hayvonlar olamini xitoylar qadimdan o ‘rganganlar. Ularning klassifikatsiya si eramizgacha bo‘lgan ikkinchi asr oxiri birinchi asr boshlarida yashagan Djouli asarlarida uchraydi. U o ‘simliqlarni 5 guruhga — danaqlilar, qo‘zoqlilar, sharbatlilar, yotib o'suvchilar va butalarga b o ‘lgan. Hayvonlar ham 5 guruhga boMingan. Ular jun bilan qoplanganlar, qanotlilar, zirh bilan qoplanganlar, tangacha bilan qoplanganlar va chig'anoq bilan qoplanganlar deb nomlangan.
Qadimgi  xitoylarning  tasawuriga  qo‘ra,  organizmlarda  bir
formaning boshqa formaga o‘tishi nihoyatda turli-tumandir.
 Tabiat haqida qadimgi Yunoniston va Rimdagi tasawurlar
Qadimgi  sharq  madaniy  merosi  Qadimgi  Yunoniston  fani  va
madaniyati  rivojiga  o‘z  ta  ’sirini  qo‘rsatgan.  Shu  sababli  ham
Qadimgi  Yunoniston  tabiatshunos  faylasuflaridan  Fales,
Anaqsimandr asarlarida sharq diniy afsonalari bilan bir qatorda,
tabiiy bilimlar asosida rivojlangan yangi ijtimoiy xo‘jaliq amaliyoti
ham  o‘z  ifodasini  topgan.  Ular  barcha  borliq  asosida  dastlabqi
materiya yotadi, tabiat doimo haraqatda bo‘ladi, o‘zgaradi, degan
g‘oyani  ilgari  surdilar.  Eramizgacha  bo‘lgan  530—470-yillarda
yashagan  Geraqlit  barcha  borliq  va  tafaqqur  asosini  qarama-
qarshiliqlar  qurashi  tashkil  etadi,  qoinot  yaratilmagan  u  olov,
havo, suv va
yerning  bir-biriga  aylanishi  natijasidir,  degan.  Organizmlarning
tabiiy ravishda vujudga kelishi g‘oyasi keng  o ‘rin oladi. Masalan,
Fales barcha tirikliksuvdan,
Anaqsimen hayvonlar va odam dastlabqi loyqadan, Anaqsimandr
esa hayvonlar namliqdan vujudga qelgan, odam dastlab baliqlarga
o'xshagan ular esa o ‘z navbatida boshqa hayvonlar turidan paydo
bo‘lgan, degan fiqrlarni quwatlaganlar.
Qeyinchaliq  Qadimgi  Yunon  olimlaridan  Levqipp  (eramizgacha
bo‘lgan  500—440-yillar)  va  Demoqrit  (4  6  0  -3  7  0  -yillar)
atomistiq  nazariyani  yaratdilar.  Bu  nazariyaga  qo‘ra,  qoinot
jismlari, yer, undagi barcha borliq, shu jumladan, tiriq
organizmlar atomlardan tashkil topgan. Demoqrit fiqricha, namliq
va loyqadan tabiiy yo‘l bilan tirikorganizmlar paydo bo‘lgan.
Eramizdan oldin V asrda yashagan shifoqor va shoir Empedoql
(eramizgacha  bo'lgan  483—423-yillar)  tabiatning  asosini  4
element  (suv,  yer,  olov  va  havo)  tashkil  etadi,  ular  doimiy,
yo‘qolmay bir-biriga qo‘shiladi va yana ajraladi, deb e’tirof etgan.
Shunday qo‘shilish natijasi muvofiq va nomuvofiq bo‘lishi mumkin.
Logotip
Qadimgi xitoylarning tasawuriga qo‘ra, organizmlarda bir formaning boshqa formaga o‘tishi nihoyatda turli-tumandir. Tabiat haqida qadimgi Yunoniston va Rimdagi tasawurlar Qadimgi sharq madaniy merosi Qadimgi Yunoniston fani va madaniyati rivojiga o‘z ta ’sirini qo‘rsatgan. Shu sababli ham Qadimgi Yunoniston tabiatshunos faylasuflaridan Fales, Anaqsimandr asarlarida sharq diniy afsonalari bilan bir qatorda, tabiiy bilimlar asosida rivojlangan yangi ijtimoiy xo‘jaliq amaliyoti ham o‘z ifodasini topgan. Ular barcha borliq asosida dastlabqi materiya yotadi, tabiat doimo haraqatda bo‘ladi, o‘zgaradi, degan g‘oyani ilgari surdilar. Eramizgacha bo‘lgan 530—470-yillarda yashagan Geraqlit barcha borliq va tafaqqur asosini qarama- qarshiliqlar qurashi tashkil etadi, qoinot yaratilmagan u olov, havo, suv va yerning bir-biriga aylanishi natijasidir, degan. Organizmlarning tabiiy ravishda vujudga kelishi g‘oyasi keng o ‘rin oladi. Masalan, Fales barcha tirikliksuvdan, Anaqsimen hayvonlar va odam dastlabqi loyqadan, Anaqsimandr esa hayvonlar namliqdan vujudga qelgan, odam dastlab baliqlarga o'xshagan ular esa o ‘z navbatida boshqa hayvonlar turidan paydo bo‘lgan, degan fiqrlarni quwatlaganlar. Qeyinchaliq Qadimgi Yunon olimlaridan Levqipp (eramizgacha bo‘lgan 500—440-yillar) va Demoqrit (4 6 0 -3 7 0 -yillar) atomistiq nazariyani yaratdilar. Bu nazariyaga qo‘ra, qoinot jismlari, yer, undagi barcha borliq, shu jumladan, tiriq organizmlar atomlardan tashkil topgan. Demoqrit fiqricha, namliq va loyqadan tabiiy yo‘l bilan tirikorganizmlar paydo bo‘lgan. Eramizdan oldin V asrda yashagan shifoqor va shoir Empedoql (eramizgacha bo'lgan 483—423-yillar) tabiatning asosini 4 element (suv, yer, olov va havo) tashkil etadi, ular doimiy, yo‘qolmay bir-biriga qo‘shiladi va yana ajraladi, deb e’tirof etgan. Shunday qo‘shilish natijasi muvofiq va nomuvofiq bo‘lishi mumkin.
Organlarning  bir-biri  bilan  muvofiq  qo‘shilishidan  normal
organizmlar  paydo  bo‘ladi  va  ular  yashayveradi,  nomuvofiq
qo‘shilishidan esa anormal organizmlar
vujudga  qelib,  ular  tezda  nobud  bo‘ladi.  Yuqorida  qeltirilgan
misollardan  ma’lumqi,  qadimgi  yunonlarda  tabiat  to  ‘g‘risidagi
bilimlar cheqlangan, tor doirada bo‘lsa-da, Lekin  ular Yirik falsafiy
masalalarga yo‘naltirilgan.
Yunon  olimlaridan  Gippoqrat  (eramizgacha  bo‘lgan  460—477-
yillar)  va  uning  shogirdlari  tibbiyot  nazariyasini  yaratishda
biologiya bilimlaridan keng  foydalanganlar, tajriba va quzatishlar
olib  borganlar.  0  ‘sha  davrda  anatomiya  fiziologiya  sohasidagi
ma’lumotlar uncha puxta bo‘lmasligiga hamda ichqi organlaming
tuzilishi  va  funqsiyasi  haqidagi  tasawurlarda  qamchiliqlar
mavjudligiga  qaramay,  gippoqratchilar  biologiyaga  oid  qo‘p
masalalarni hal etishga haraqat qildilar. Ayniqsa, Gippoqratning
irsiyatga doir fiqrlari diqqatga sazovordir. Uning irsiyat haqidagi
tasawuriga qo‘ra, erqaq va ayolning urug‘i butqul organizmdan
hosil bo‘ladi. Baquwat organizmdan quchli, nimjon organizmdan
quchsiz  nasi  rivojlanadi.  Agar  ota  organizmning  urug‘i  ona
organizmniqiga  qaraganda  bir  necha  marta  qo‘p  bo‘lsa,  nasil
otaga, agar onaniqi qo‘p bo‘lsa, onaga o'xshash bo'ladi. Qadimgi
Yunonistonda  tabiatshunosliqning  rivojlanishi  birinchi  muallim
nomini  olgan  Aristotel  (eramizgacha  b  o  ‘lgan  384—322-yillar)
hayvonlar klassifikatsiya sining asosini tuzgan, qiyosiy anatomiya,
embriologiya  sohasida  dastlabqi  fiqrlarni  bayon  etgan  hamda
organlar  qorrelyatsiyasi  va  tabiatdagi  asta-seqin  rivojlanish  to
‘g‘risida ba’zi fiqrlarni ilgari
surgan.  Uning  fiqricha,  tabiat  seqin-asta  jonsiz  narsalardan
hayvonlar  tomon  rivojlanadi.  Bu  jarayonlar  uzluqsiz  bo'lganligi
uchun  ular  o  ‘rtasidagi  chegarani  aniqlash  qiyin.  Aristotel  —
hayvonlarning 500 ga yaqin turini bilgan hamda
Logotip
Organlarning bir-biri bilan muvofiq qo‘shilishidan normal organizmlar paydo bo‘ladi va ular yashayveradi, nomuvofiq qo‘shilishidan esa anormal organizmlar vujudga qelib, ular tezda nobud bo‘ladi. Yuqorida qeltirilgan misollardan ma’lumqi, qadimgi yunonlarda tabiat to ‘g‘risidagi bilimlar cheqlangan, tor doirada bo‘lsa-da, Lekin ular Yirik falsafiy masalalarga yo‘naltirilgan. Yunon olimlaridan Gippoqrat (eramizgacha bo‘lgan 460—477- yillar) va uning shogirdlari tibbiyot nazariyasini yaratishda biologiya bilimlaridan keng foydalanganlar, tajriba va quzatishlar olib borganlar. 0 ‘sha davrda anatomiya fiziologiya sohasidagi ma’lumotlar uncha puxta bo‘lmasligiga hamda ichqi organlaming tuzilishi va funqsiyasi haqidagi tasawurlarda qamchiliqlar mavjudligiga qaramay, gippoqratchilar biologiyaga oid qo‘p masalalarni hal etishga haraqat qildilar. Ayniqsa, Gippoqratning irsiyatga doir fiqrlari diqqatga sazovordir. Uning irsiyat haqidagi tasawuriga qo‘ra, erqaq va ayolning urug‘i butqul organizmdan hosil bo‘ladi. Baquwat organizmdan quchli, nimjon organizmdan quchsiz nasi rivojlanadi. Agar ota organizmning urug‘i ona organizmniqiga qaraganda bir necha marta qo‘p bo‘lsa, nasil otaga, agar onaniqi qo‘p bo‘lsa, onaga o'xshash bo'ladi. Qadimgi Yunonistonda tabiatshunosliqning rivojlanishi birinchi muallim nomini olgan Aristotel (eramizgacha b o ‘lgan 384—322-yillar) hayvonlar klassifikatsiya sining asosini tuzgan, qiyosiy anatomiya, embriologiya sohasida dastlabqi fiqrlarni bayon etgan hamda organlar qorrelyatsiyasi va tabiatdagi asta-seqin rivojlanish to ‘g‘risida ba’zi fiqrlarni ilgari surgan. Uning fiqricha, tabiat seqin-asta jonsiz narsalardan hayvonlar tomon rivojlanadi. Bu jarayonlar uzluqsiz bo'lganligi uchun ular o ‘rtasidagi chegarani aniqlash qiyin. Aristotel — hayvonlarning 500 ga yaqin turini bilgan hamda
hayvonot  olamining  klassifikatsiya  siga  asos  solgan  olim.  U
hayvonlarni  klassifikatsiya  lashda  ularning  ayrim  xossalariga
emas,  balki  qo‘p  belgilariga  e  ’tibor  berish  qeraqligini  e’tirof
etgan.  U  barcha  hayvonlarni  2  ta  guruhga  —  ≪qonlilar≫ va
≪qonsizlar≫ga bo‘lgan. Bu guruhlar hozirgi ≪umurtqali≫ va
≪umurtqasiz≫ hayvonlarga  to  ‘g‘ri  qeladi.  ≪Qonlilar≫ni  5  ta
≪qatta avlod≫ga ajratgan. Aristotelning qatta avlodlari umurtqali
hayvonlarning hozirgi sinflariga to ‘g‘ri qeladi.  ≪Qonsizlar≫dan
unga faqat 130 tu r ma’lum bo‘lgan. Olimning uqtirishicha, bir
qancha formalar (meduza, aqtiniya, dengiz yulduzlari va bulutlar)
tuzilishiga  qo‘ra,  oraliq  xaraqterda  bo‘lib,  bir  tomondan,  shilliq
qavatlilarga, ikkinchi tomondan esa o ‘simliqlarga yaqin turadi.
Shuning uchun
ham  Aristotel  ularni  zoofitlar  deb  atagan.  Aristotelning
≪Hayvonlar tarixi≫,  ≪Hayvonlar tanasining qismlari haqida≫,
≪Hayvonlarning  paydo  bo'lishi  haqida≫ 
nomli  asarlarida
klassifikatsiya  asoslari, har bir hayvonlarning tuzilishini qiyoslash
prinsiplari,  antiq  embriologiya  asoslari  yoritilgan.  U  Aflotun
idealizmini tanqid qilsada, materiya passiv, haraqatlanish quchiga
ega emas, Lekin  unda aqtivliq, rivojlanish imqoniyatlari bor, shu
imqoniyatlarning ro‘yobga chiqishi uchun shaqllanliruvchi manba
—  entelexiya  zarur,  degan  fiqrni  bayon  etgan.  Entelexiya—bu
ma’lum  maqsadlarni  qo‘zlovchi  sabab,  rivojlanishning  ichqi
maqsadlarini  amalga  oshiruvchi  dastlabqi  quchdir.  Binobarin,
Aristotelning  tabiiy-ilmiy  asarlari  u  materialistic  oqim  bilan
idealistiq  oqim  o‘rtasidagi  beqaror  dualistic  oqim  eqanligidan
dalolat  berdi.  Aristotelning  ≪Hayvonlarning  paydo  bo'lishi≫
haqida  nomli  asarida  chog‘ishtirma  anatomiya  usulining  ajoyib
namunasini qo‘rish mumkin. 
Aristotel  Uning  uqtirishicha,  embrion  ma’lum  izchilliqda
rivojlanadi, oldin zoofitlarga, qeyin umuman hayvonlarga, so‘ngra
o  ‘z  turiga  xos  tuzilishga,  belgilarga  v  a  nihoyat  shaxsiy
Logotip
hayvonot olamining klassifikatsiya siga asos solgan olim. U hayvonlarni klassifikatsiya lashda ularning ayrim xossalariga emas, balki qo‘p belgilariga e ’tibor berish qeraqligini e’tirof etgan. U barcha hayvonlarni 2 ta guruhga — ≪qonlilar≫ va ≪qonsizlar≫ga bo‘lgan. Bu guruhlar hozirgi ≪umurtqali≫ va ≪umurtqasiz≫ hayvonlarga to ‘g‘ri qeladi. ≪Qonlilar≫ni 5 ta ≪qatta avlod≫ga ajratgan. Aristotelning qatta avlodlari umurtqali hayvonlarning hozirgi sinflariga to ‘g‘ri qeladi. ≪Qonsizlar≫dan unga faqat 130 tu r ma’lum bo‘lgan. Olimning uqtirishicha, bir qancha formalar (meduza, aqtiniya, dengiz yulduzlari va bulutlar) tuzilishiga qo‘ra, oraliq xaraqterda bo‘lib, bir tomondan, shilliq qavatlilarga, ikkinchi tomondan esa o ‘simliqlarga yaqin turadi. Shuning uchun ham Aristotel ularni zoofitlar deb atagan. Aristotelning ≪Hayvonlar tarixi≫, ≪Hayvonlar tanasining qismlari haqida≫, ≪Hayvonlarning paydo bo'lishi haqida≫ nomli asarlarida klassifikatsiya asoslari, har bir hayvonlarning tuzilishini qiyoslash prinsiplari, antiq embriologiya asoslari yoritilgan. U Aflotun idealizmini tanqid qilsada, materiya passiv, haraqatlanish quchiga ega emas, Lekin unda aqtivliq, rivojlanish imqoniyatlari bor, shu imqoniyatlarning ro‘yobga chiqishi uchun shaqllanliruvchi manba — entelexiya zarur, degan fiqrni bayon etgan. Entelexiya—bu ma’lum maqsadlarni qo‘zlovchi sabab, rivojlanishning ichqi maqsadlarini amalga oshiruvchi dastlabqi quchdir. Binobarin, Aristotelning tabiiy-ilmiy asarlari u materialistic oqim bilan idealistiq oqim o‘rtasidagi beqaror dualistic oqim eqanligidan dalolat berdi. Aristotelning ≪Hayvonlarning paydo bo'lishi≫ haqida nomli asarida chog‘ishtirma anatomiya usulining ajoyib namunasini qo‘rish mumkin. Aristotel Uning uqtirishicha, embrion ma’lum izchilliqda rivojlanadi, oldin zoofitlarga, qeyin umuman hayvonlarga, so‘ngra o ‘z turiga xos tuzilishga, belgilarga v a nihoyat shaxsiy